Eerder deze week meldden we dat er iets vreemds aan de hand lijkt te zijn met de zoekmachine Google. Als je ‘climate’ intypt geeft Google automatisch suggesties zoals ‘climate change’, maar ondanks het feit dat het aantal hits voor ‘climategate’ booming is, wordt deze term niet door Google gesuggereerd.

Nu ligt het op de loer in deze hectische tijden van climategate om opeens overal spoken en complotten te gaan zien. Wellicht is er een hele plausibele verklaring voor dit op het oog curieuze gegeven. Blogger Harold Ambler ging erachter aan en zocht contact met Google. Zijn verslag staat hier en is de moeite van het lezen waard. Ambler kreeg snel contact met een voorlichter, Jake Hubert, en die leek te bevestigen dat het allemaal heel onschuldig was en dat niet op hoog niveau in de organisatie besloten was de zoekterm ‘climategate’ zoveel mogelijk de kop in te drukken

Hi Harold, I can verify that Google has not ever removed the query [climategate] or variations of the query from Google Suggest. It was never a “decision” as you suggest in your question, but instead it may have disappeared from the Suggest feature because of a normal update of the Suggest feature.  The suggestions change dynamically over time through automated processes based on relevance algorithms.

Hubert lijkt hier te zeggen dat de suggesties nou eenmaal om de zoveel tijd rouleren. Dit zou betekenen dat ook andere zoektermen, zoals ‘global warming’ of ‘climate change’ zo nu en dan niet vermeld worden. Ambler bleef het maar raar vinden en ondertussen leverde ‘climategate’ al 27 miljoen hits op, veel meer dan de 11 miljoen van ‘global warming’. Is het niet veel logischer om de suggesties te doen op basis van het aantal hits, dus meeste hits tellen?

Dus vroeg Ambler: Would it be possible to give me an example of another word or phrase that is yielding more and more hits (has more than 15 million already) but that Google Suggest does not in-fill (or stops during the word or phrase’s ascendancy)? Barring such examples, this has the appearance of a political decision from high up the chain of command.

Er volgde een prettig  telefoongesprek met Hubert maar Ambler bleef met vragen achter. Hij besloot de stoute schoenen aan te trekken en stuurde een e-mail naar Eric Schmidt, CEO van Google. Hij vroeg hem onder andere:

1. Was Google contacted by Al Gore or any one of his business associates regarding climategate searches on Google? If so, when did the approach take place?
2. What was the process that led to the decision to remove Climategate from the Google Suggest function?
3. Will Climategate be added to the list of Google Suggest items again?
4. Does Google feel that it acted according to its own highest ethical principles in this matter?

De eerste vraag over Al Gore had ik weggelaten als ik hem was, maar de rest is de moeite van het proberen waard. Een paar uur later, geen antwoord, maar plots gaf Google Suggest volgens Ambler bij het intypen van c-l-i-m al de term ‘climategate’. Toeval?

Vandaag – 4 december – wordt de zoekterm echter wederom niet gegeven door Google Suggest. Wordt vervolgd.