Voor een overvolle Buys Ballotzaal in De Bilt sprak Marcel maandag de wetenschappers van het KNMI toe. Het was een openbaar colloquium, en op de eerste rijen waren naast aardig wat bekende gezichten ook een aantal wetenschappers te vinden, die zich tot nu toe niet in de klimaatdiscussie gemengd hadden. Dat deed me plezier!
De lezing ging uiteraard over “De Staat van het Klimaat”, dat door aardig wat mensen in de zaal gelezen was, met name de groep die voorin zat.
(U kunt hier de uitgeschreven lezing en hier de slides vinden)
De Lezing
In zijn inleiding beschreef Marcel, mede aan de hand van de climategate emails, de achtergronden van twee opvallende verschijnselen:
- De enorme negatieve persgolf over alle gates, volgend op climategate, als het gevolg van de ontwikkelingen in de blogosfeer vóór en na het grote climategate lek.
- De“aanval” op het CRU van de groep rond McIntyre met grote aantallen verzoeken om het vrijgeven van informatie op grond van de Freedom of Information act, voortkomend uit 5 jaar strijd van McIntyre om de data achter de hockeystick te krijgen. Hiertegen had de groep rond het CRU zich (inmiddels aantoonbaar) met alle beschikbare middelen al die tijd verzet.
Hierna volgden de feiten achter de belangrijkste claims van het IPCC, waaruit duidelijk bleek dat het IPCC véél te ver gaat in zijn conclusies:
- De temperatuurreeksen van de laatste 100 jaar zijn op veel plaatsen aantoonbaar onjuist, of onverklaarbaar gemanipuleerd. Hierdoor kun je alleen maar concluderen dat we geen goed beeld hebben van de werkelijke opwarming gedurende de laatste eeuw. Dit blijkt uit:
– het enorm teruggelopen aantal stations, wat beslist invloed heeft op de waarnemingen
– het feit dat 50% van de stations tegenwoordig op vliegvelden staat, een zeer verharde omgeving in de buurt van de grootste steden
– de verschillen tussen ruwe temperatuurreeksen en “bewerkte” reeksen, waarbij de bewerking in bijna alle gevallen een alarmistischere curve te zien gaf
– het volstrekt onvoldoende meegewogen urban heat effect.
- Het IPCC gebruikt de volgende redenering om aan te tonen dat de opwarming van de afgelopen eeuw inderdaad door de CO2 toename is veroorzaakt: als je alle bekende invloeden (forceringen) op temperatuur optelt, klopt die som niet met de gemeten temperatuur. Maar als je daar de CO2 invloed uit de IPCC klimaatmodellen aan toevoegt, dan klopt de gemeten curve wél met de uitkomst. Ergo: CO2 gedraagt zich volgens onze modellen en is dus de boosdoener. De afkoeling tussen 1945 en 1970 komt in deze optelsom door de sterke toename van de (verkoelende) aerosolen na de oorlog. Maar nu is inmiddels gebleken dat die aerosolen helemaal niet zo verkoelend werken als het IPCC aannam. Dus blijkt opeens dat de optelsom van forceringen niet meer klopt met de gemeten temperatuur. Daaruit volgt dat de rol van CO2 niet meer met deze redenering te bewijzen is.
- Uiteraard kon de “missing hotspot” niet ontbreken: het IPCC claimt zelf dat het broeikaseffect in haar modellen een opwarming veroorzaakt van de atmosfeer bovenin de troposfeer boven de evenaar. Vanuit dit gebied wordt het aardoppervlak verwarmd, maar in mindere mate. Metingen met zowel satellieten als weerballonnen tonen echter al 15 jaar in de troposfeer hoogstens enige afkoeling. Hoe CO2 het klimaat ook beïnvloedt: dat gebeurt in ieder geval niet volgens de principes die het IPCC in haar modellen heeft gestopt! Daarmee verliezen deze elke voorspellende waarde.
De discussie
Wie gehoopt had op een grote verzoening tussen onze kritische maar objectieve en redelijke Marcel en onze hooggeleerde, maar alarmistisch gekleurde nationale weermannen kwam bedrogen uit. Waardering voor zijn grondige en nuttige werk kwam alleen van KNMI directeur Hein Haak, en de aanwezige Wageningse professor De Bruin.Haak noemde het zelfs een belangrijke zaak dat er nu tenminste eindelijk een goede opsomming is van wat de critici op het IPCC aan te merken hebben, zodat de discussie kan beginnen.
Maar de overige commentaren varieerden van het aanhalen van rapporten die in strijd zouden zijn met Marcel’s verhaal (met paginanummers erbij), wat uiteraard nuttige input kan zijn, tot een nogal venijnig geformuleerde aanval op zijn integriteit als wetenschapsjournalist, met de beschuldigingen dat hij in zijn boek precies doet wat hij het IPCC verwijt, zoals bv. cherry-picking.
Een dergelijk verwijt is zó totaal onterecht, dat het haast ridicuul wordt! Marcel benadrukte overigens dat er in zijn boek beslist fouten zullen staan, en dat hij de eerste zal zijn om die te erkennen als ze ontdekt worden, maar niets staat verder van hem af dan het bewust manipuleren van informatie. Wie dat wil aanvechten, moet in mijn ogen met erg sterke bewijzen komen of zijn mond houden.
Maar goed, het accepteren van de conclusies van Marcel lag duidelijk nog een aantal bruggen te ver voor de meeste aanwezigen…
De wandelgangen
In de overigens uiterst prettige gesprekken met een paar wetenschappers die nog bleven napraten, bleek het geloof in het IPCC nog volledig onverstoord, ook na het lezen van Marcel’s boek. De drie hierboven aangehaalde kernpunten, die in mijn ogen niets heel laten van wat het IPCC beweert, waren voor deze deskundigen geen aanleiding hun mening te herzien.
De redenering hierachter was vooral: als je niet de eindconclusies (SPM) leest, maar de voorafgaande héél dikke rapporten van het IPCC, dan zul je zien dat daarin ruim voldoende bandbreedte is ingebouwd, waardoor ook die metingen nog binnen de mogelijkheden vallen. Met andere woorden: de onderzoeken zijn daarmee niet ontzenuwd.
Nu is dat een flauw kunstje: alle metingen vallen binnen de bandbreedte van de rapporten als je maar een enorme wolk om de basiscurve legt. Maar dat houdt wel in dat je dan ook je conclusie aan de nieuwe waardes moet aanpassen.
Zo is de hockeystick grafiek in orde, want ook warmere middeleeuwen passen daarbij in de wolk. Maar dan is je hockeystick karakteristiek wel verdwenen.
Ook zit in de IPCC optelsom blijkbaar een grote wolk om de koelende werking van aerosolen, maar als je die dan op bijna nul stelt, keurig binnen de aangegeven grenzen, is je verhaal over het bewijs van CO2 invloed nog steeds onderuit gehaald.
Wetenschap en verandering
Het is in de wetenschap over het algemeen zo dat men alles wat men als wetenschappelijke gemeenschap op een gegeven moment voor waar aanneemt, overeind gehouden wordt tot er een echt niet meer te weerleggen bewijs van het tegendeel krijgt opgedrongen. Dit gebeurt dan ook vaak door een als dwaas bestempelde buitenstaander.
Het wetenschappelijk geaccepteerde hoeft dus aan geen enkel criterium te voldoen behalve dat het niet keihard onderuitgehaald wordt.
Maar de afwijkende mening wordt volledig gefileerd, aan de zwaarste criteria getoetst en maximaal tegengewerkt. Zo zijn de theorieën van Wegener en Milancovic over resp. de drift der continenten en de oorzaak van de ijstijden een volledige generatie wetenschappers buiten de deur gehouden voordat ze geaccepteerd werden. En dat terwijl de gangbare theorie over de continenten volstrekt ridicuul was, en in strijd met elke geologische waarneming, iets wat elk zinnig mens zó kon zien.
Elke wetenschapper van nature een scepticus? Helaas niet….
Toch was het ook bij dit colloquium overduidelijk dat de tijden veranderd zijn. Alleen al de vanzelfsprekendheid van Marcel’s aanwezigheid, en de ontspannen gesprekken na afloop, geven aan dat we klaar zijn voor een goed wetenschappelijk debat over het klimaat. Het duidelijkst werd dat verwoord door de slotconclusie van KNMI directeur Haak dat er nog veel onduidelijk was, maar dat één ding als een paal boven water stond:
Science is not settled!
Nu ben ik een hele makkelijke gozer dus doe ik meteen al een stapje terug: Iedereen op deze aarde heeft het recht op hetzelfde aantal vlieguren als drs. Bob Brand.
En dan te bedenken dat de onderhandelingen nog niet zijn begonnen.
@Neven
Wat je nu aantoont is dat 3.5 miljard auto's op aardolie krap wordt. Nu hoeft een auto niet op aardolie te rijden om een auto te zijn.
@ Sander
Uiteraard, maar het kost wel een hele hoop energie, in wat voor vorm dan ook. Welke energiebron levert dezelfde energie als fossiele brandstoffen en kun je die technologie snel genoeg uitrollen voor die paar miljard mensen die ook een auto willen rijden net als wij?
Ik denk het niet, maar ik weet vrijwel zeker dat het met fossiele brandstoffen helemaal niet gaat lukken (afgezien nog van de enorme gevolgen die dat gaat hebben als bijvoorbeeld AGW geen hoax blijkt te zijn, maar er zijn nog meer dingen).
Volgens mij moet de crude nog geraffineerd worden voor het brandstof wordt (ik dacht 20% benzine, 30% andere brandstoffen, zoals diesel kerosine). Verder lijkt mij 20K veel, eerder 15/16K.
Op dit moment rijden er al ong. 1 miljard auto's rond en men verwacht dat dit in 2050 verdubbeld zal zijn. Dit zal ongetwijfeld voor een groot deel elektrisch of anderszins (waterstof?) aangedreven zijn. Veel doemdenkers onderschatten namelijk de vindingrijkheid en veerkracht van de mens. Welvaart is de enige manier om overbevolking tegen te gaan.
Twee heel interessante principiële uitgangspunten:
Neven: En dus om te beginnen het huidige economische concept van oneindige groei moeten dumpen.
Tinslaaf : Welvaart is de enige manier om overbevolking tegen te gaan.
Je bent weer een hele stap verder zo gauw je beseft dat ze niet tegengesteld zijn…
En dan komt het gebruik van fossiele brandstoffen als stok om de hond te slaan weer in een heel ander daglicht te staan.
Dat is denk ik de éigenlijke kern van het klimaatdebat.
Je bent weer een hele stap verder zo gauw je beseft dat ze niet tegengesteld zijn…
Klopt, als je voor een ander economisch systeem kiest dat niet gebaseerd is op het economische concept van oneindige groei, dan betekent dat niet automatisch een einde aan je welvaart. Daarbij moet je natuurlijk wel eerst definiëren wat welvaart is.
Wat is welvaart? Een warme douche, een niet-tochtig huis en voldoende eten en drinken? Of is welvaart een iPad, een plasmascherm, een SUV, een jacht in de haven van Monaco, een landhuis van 300 vierkante meter, 15 miljoen aan aandelen in Exxon, Halliburton en Monsanto?
Verder denk ik dat het zinnig is om je welvaart te consolideren door het duurzaam te maken (waardoor het in principe een betere kans heeft om lang tijd te blijven voortbestaan). Dat is nu in de verste verte niet het geval. Onze welvaart is gebaseerd op de gestage ontmanteling van ecosystemen en een uitholling van onze cultuur. Dat kan niet eeuwig door blijven gaan.
Kortom, het is tijd voor wat nieuws. Tijd voor veerkracht en vindingrijkheid. Tijd om het irrationele concept dat de economie eeuwig kan blijven groeien, en dat dat een goed streven is, in te ruilen voor iets wat gestoeld is op natuurwetten.
Neven schreef:
"…, in te ruilen voor iets wat gestoeld is op natuurwetten."
Wat we nu doen is al gebaseerd op natuurwetten: elke diersoort acht zich het belangrijkst en probeert zo comfortabel mogelijk te leven.
Als we de hang naar het verwrongen beeld van het verleden (terug naar de natuur maar wel een levensverwachting van 30 jaar) kunnen overwinnen dan is er geen sprake van een beperking van het comfort.
De kernvraag is: hebben andere diersoorten een essentiële functie bij ons streven naar comfort?
Het probleem met socialistisch hervedelen is dat het simpelweg voert tot collectieve armoede, gebrek aan eigen initiatief, gebrek aan ideeën etc. De sovjet flats voorzagen precies in de behoefte warme douche, niet tochtig huis en voldoende te eten/drinken. Inclusief de beperking van de individuele bewegingsvrijheid.
De redenen van nu mogen dan anders zijn. Het resultaat wordt hetzelfde. De rillingen lopen over de rug bij dat visioen van grijze (of grijsgroene) troosteloosheid van iedereen hetzelfde, personal carbon foot print quota.
Met dit witte weer (sneeuw), reisde ik gisteren lekker met de trein, had ik een fleece trui met fleece jack aan en las ik lekker een auto glossy met onderwerpen als een Bugatti Type 51, Ferrrari Enzo en de Lotus Etna. Ik hoef ze niet te bezitten om ervan te kunnen genieten. En ik ben blij dat ze er zijn, daar is zoveel creativiteit etc. ingestopt. Het geeft het leven zoveel kleur. Iemand anders draaide wellicht in zijn SUV heerlijk 360-tjes op een lege parkeerplaats. Wat is daar mis mee.
Daarna een leuk gesprek gehad met mensen die terugkwamen van hun zoveelste steden-trip en prachtig konden vertellen van alle steden en mooie gebouwen etc. die vaak tot stand kwamen door ongebreideld kapitalisme. Sinds mijn jeugd doe ik niets anders dan me daarvoor interesseren en verwonderen van zoveel menselijk vernuft, vaardigheid. Is het dan niet geweldig dat een IPad (ontworpen door een bedrijf waar Al Gore een commissariaat heeft – wat kan mij dat schelen – ik kan me voorstellen dat het voor velen een gaaf ding is) zo fantastisch is om de kiekjes te laten zien. Prachtig en waarom zou dat niet mogen.
De mensheid is in zijn geschiedenis zeer vindingrijk gebleken. En er is geen reden om te twijfelen dat die vindingrijkheid er nu niet meer is. Die vindingrijkheid gedijde altijd nog het beste in het o zo kapitalistische Westen. China, India maken met alle groeistuipen een geweldige ontwikkeling door. Als de mens zijn omgeving vervuilt, corrigeert ie zichzelf en gaat ie schoner produceren. Het is wellicht niet vreemd dat dit nu net in ons vrije westen wat beter lukte dan in een systeem, waar men (ideologisch) dicteerde wat goed voor de bevolking was en alle ideologische propaganda technieken daarbij inzette.
Ik ben sterk overtuigd dat al die zo genaamde problemen zich gewoon via de wetten van de economie etc. met onze vindingrijkheid "vanzelf" oplossen. Het enige wat ons daarbij belemmert is het najagen van waan-denkbeelden, die zogenaamd goed voor de mensheid zouden zijn.
Just my two cents opinion.
En nu op naar de sneeuw, met statief en oude Nikons om dia's te schieten.
Even voor de duidelijkheid: ik heb geen 'hang naar het verwrongen beeld van het verleden' (ik zie meer in een mix van dingen van vroeger en moderne technologie) en ik ben ook niet voor een herhaling van het mislukte USSR-experiment (wat in mijn ogen voornamelijk mislukte omdat het té gecentraliseerd was, in alle opzichten). Ik ben wel voor een andere vorm van kapitalisme dat gestoeld is op een realistischere kijk op hoe de wereld werkt, zodat er een samenleving ontstaat die duurzaam is, dat wil zeggen: die lange tijd onderhouden kan worden zonder eventueel tegen grenzen op te botsen (zoals nu).
En met natuurwetten bedoel ik dingen als zwaartekracht en de wetten van de thermodynamica, niet de wetten die in de natuur/jungle gelden.
De kernvraag is: hebben andere diersoorten een essentiële functie bij ons streven naar comfort?
Dieren zijn onderdeel van ecosystemen en die ecosystemen hebben inderdaad een essentiële functie bij ons streven naar comfort. Die wil je dus niet al te veel uit balans brengen of onherstelbaar beschadigen. Ik denk namelijk niet dat de mens zo vindingrijk zal worden dat het de natuur kan beheersen en waar nodig vervangen.
@Sander, woedende kok et al: kijk eens op deze website :http://www.lowtechmagazine.be/2010/09/hoeveel-olie-kost-de-productie-van-olie-eroi.html
echt gaan zien hé en niet direct duimpje omlaag aanduiden.
wat vleesconsumptie betreft gaat het niet alleen om de energie die daarvoor nodig is maar ook de landbouwgrond. Turris beweerde hier op deze site al eens (verkeerdelijk) dat biolandbouw 3 x meer oppervlakte inneemt dan klassieke landbouw. Wel, vleesconsumptie aan het niveau van de gemiddelde amerikaan (400 g/dag!!!) gebruikt 7 x meer oppervlakte dan een vegetarische consumptie. Blijkt nu toch zeker dat mensen die bio eten doorgaans ook veel minder vlees eten.
@amadeus gould: en weer wordt een pleidooi voor verstandig omspringen met grondstoffen en voor een minder verkwistende levensstijl afgedaan als een hang naar een totalitair communistisch regime. Weer heel zwak als argument hoor.
Klimaatontkenners noemde de 'alarmisten' dikwijls 'gelovigen'. Ik vind het geloof in het oneindig menselijk vernuft en in de technologie en de marktmechanismen (die er voor zouden zorgen dat iedereen onze westerse levensstijl kan bereiken en armoede desondanks of juist daardoor zal verdwijnen) heel wat onrustwekkender en ongeloofwaardiger. Ik vrees eigenlijk dat het allemaal drogredenen zijn om niets aan een eigen levensstijl te moeten veranderen; verslaving aan luxe noem ik dat.
@Alcedo
De redenering achter het artikel is volkomen valide, en ik zou willen dat die consequent gehanteerd werd.
Maar het artikel is verder erg tendentieus, met flinke fouten er in bij de berekening van de verschillende waarden.
Vooral uit de belachelijk slechte waarde voor kernenergie blijkt dat de schrijver bereid is om volstrekte onzin te schrijven om zijn punt te scoren.
En de extrapolatie die erin gebruikt wordt slaat werkelijk helemaal nergens op. Sinds het rapport aan de club van Rome weten we hoe dwaas het is om ontwikkelingen vast te pinnen op het heden en die dan eindeloos te extrapoleren, alsof het ontstaan van tegenkoppelingen niet volkomen inherent is aan ontwikkelingen die tot grote problemen leiden.
Dus alweer een voorbeeld van een opgefokt alarmistisch verhaal door iemand met een zeer sterke bias.
Wel juist is de toepassing op biobrandstoffen zoals die op dit moment geproduceerd worden. De grootste daarvan is zowel in de VS als Europa ethanol uit maïs voor bijmenging (EU verplicht!) in benzine.
Hier gaat meer fossiele energie in dan de energie-inhoud van de ethanol zelf. Het hele landbouw areaal en het proces van teelt, oogst, bemesting (met dure fosfaten met een zeer hoge energie-inhoud!) en raffinage zijn dus volstrekte verspilling.
Waarom we het dan toch verplicht stellen in de EU?
Omdat een groot deel van de gebruikte fossiele energie aardgas is, voor het distilleren. En daarbij komt minder CO2 vrij dan bij de verbranding van benzine.
Terwijl je die aardgas ook prima rechtstreeks in je auto kunt gebruiken. Dit is zelfs veruit de goedkoopste manier van rijden in Nederland.
Dus bio-ethanol is pure dwaasheid, en blijkt in beide werelddelen ingevoerd te zijn onder druk van een zeer sterke landbouwlobby.
Laten we de EROEI dus eerst eens toepassen op het hier en nu, en daarbij ons verstand weer eens gaan gebruiken.
Terwijl je die aardgas ook prima rechtstreeks in je auto kunt gebruiken. Dit is zelfs veruit de goedkoopste manier van rijden in Nederland.
Dit kan ik beamen (vanuit Oostenrijk weliswaar). Het is een genot dat aardgas. Als het goed is, kan ik hier binnenkort ook Biogas gaan tanken (opgewerkt methaan uit hout), maar ik weet nog niet wat daar de EROEI van is.
Biobrandstoffen zijn over het algemeen erg fout, gepromoot door bedrijven met heel blije aandeelhouders. Het is verder ook wel goed voor de economie (dat is alles wat slecht is), maar voor het klimaat maakt het zeer weinig verschil.
Over vindingrijkheid gesproken. Ik kwam vandaag dit filmpje over de auto van de (nabije?) toekomst tegen. Het idee komt gek genoeg wel van de milieufanaten en volgens mij doen ze het niet om er rijk van te worden. ;)
@Neven
Waanzinnig gaaf project, met een flinke energiebesparing en prachtige technologie. Komt het dichtste bij de auto van de toekomst van alle projecten die ik heb gezien. Jammer dat ze aan het eind weer helemaal de mist in gaan. Ik vermoed dat hun sponsors daar achter zitten, die willen iets altijd opblazen tot de redding van de mensheid. Dat is dit prachtige ontwerp niet.
Het inpluggen op het net als concurrent van de grote centrales is dwaasheid: het rendement van de producent (een benzinemotor in een rijdende auto) is inclusief de accuverliezen nog niet een derde van een moderne STEG-centrale, dus dit zou een verdrievoudiging van fossiel gebruik betekenen. En olie is ook van dit systeem nog steeds de energiebron, dus die opmerking slaat ook nergens op.
Maar toch: een fantastisch project!
Men heeft het in het filmpje over energieverspilling omdat maar 0,3% van de benzine gebruikt wordt om de bestuurder te verplaatsen. Dat klopt in principe.
Maar nog veel meer energie is te winnen uit exergieverspilling. (Bij exergie ga je kijken naar hoeveel nuttigste energie er maximaal uit een energiebron gewonnen zou kunnen worden).
De auto doet het qua exergie eigenlijk helemaal niet zo slecht. Daarom zeggen ze het niet hardop, maar de knappe ontwerpers uit het filmpje zijn er beslist niet in geslaagd om bij dezelfde prestatie die 0,3 % tot boven de 1 a 2 % te krijgen. Net erg eerlijk om dat er niet bij te zeggen, maar wel begrijpelijk.
Vreemd genoeg is de auto met die 0,3% qua exergie zelfs nog erg goed vergeleken bij jullie HR Cv ketels, zelfs als die energetisch 100% rendement hebben (= alle gaswarmte wordt omgezet in warmte voor het huis).
Dat komt omdat je gas verbrandt op 1200 graden, terwijl je je huis maar van 18 naar 21 graden wilt verwarmen.
Exergetisch gezien is dit echter een drama: je had met dat gas eerst in een SOFC brandstofcel, een gasturbine en een stoomturbine bijna 90% van de energie inhoud in elektriciteit kunnen omzetten, en dan met de restwarmte van 250 graden je wijk kunnen verwarmen.
De hele maatschappij zit 100% verkeerd als je het zo bekijkt: overal waar we warmte nodig hebben verstoken we gas, en gooien alle exergetische elektriciteit weg, en waar we elektriciteit nodig hebben verstoken we fossiel en gooien 50% van de energie als warmte weg.
Ik werk al 20 jaar aan oplossingen voor dit soort verspilling, en haal daaruit ook mijn motivatie voor mijn bijdrage aan de klimaatdiscussie. Die leidt namelijk telkens maar tot nóg meer verspilling, hoe graag zovelen ook (zonder nadenken) aannemen dat CO2 reductie ook wel fossiele brandstof zal besparen…
Energieverspilling bestaat niet, geldverspilling wel.
Geldverspilling is als je het zelfde product (stroom) ergens anders goedkoper kunt krijgen, en je dus te veel hebt betaald.
Neven, dank voor het filmpje. Buitengewoon Interessant!
Ik vind de auto's van de laatste jaren ook veel te zwaar geworden (1400 kg voor een Golf, de oer golf woog zoiets van 850 kg -goed hij was iets kleiner, maar qua binnen ruimte :-) ), met alle nadelen van weggedrag tot gevolg (je hebt ESP etc. nodig om sommige wagens nog een bepaalde wegligging te geven). De auto's werden o.a. zwaarder door de eisen van crash tests. De motoren zijn wel iets zuiniger geworden, maar ja als het gewicht weer toeneemt…haal je niet alle voordelen daarvan er weer uit. De enige autofabrikant die er een beetje tegen zware auto's inging, was o.a Lotus met de Elise (midden jaren 90), een toch wel wat exclusieve sportwagen met 1,7 liter moter van toen 120 pk, met de acceleratie van 0-100 in minder dan 6 seconde. Het lichtgewicht frame van deze auto (van gelijmde aluminium koker profielen) is o.a. de basis van de electrische TESLA.
Maar in de tussentijd is men weer een stap verder.
Wat mij in de film aansprak is het gebruik van wat thermo-plastic fiber technologie heet. Het gebruik van deze technologie maakt het mogelijk snel platenmet bijv. carbon fibres te maken en die snel en goedkopp te vervormen zijn. Ik heb ooit wel eens het woord horen vallen, maar me nooit gerealiseerd wat het materiaal in zich had en hoe ver men ermee is.
Dus ik ging wat googlen.
Het genoemde bedrijf Fiber-Forge heeft ook een website http://www.fiberforge.com/.
Op de website van Fiber-Forge las ik, dat men al de stoel frame voor Johnson Controls (een belangrijke toeleverancier in de automobiel industrie) en men heeft een project met helikopter fabrikant Sikorsky.
Verder speurend kwam ik op het bedrijf Ten Cate (vestiging in de USA) dat voor Fiber Forge weer een grondstof levert.
http://tencate.com/3324/TenCate-Aerospace-Composi…
En klik dan op bijv. TC1100 PPS en TC1200 peek.
Ik kon het niet nalaten ook even te kijken of men in NL ook wat aan Thermoplastic fiber composites deed. En dat bleek ook zo (http://www.lr.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=60da13ee-21c7-4df7-9035-7f04899ef501&lang=en). TUD werkt ook weer samen met TUTwente.
Ben benieuwd hoe dit materiaal verder toegepast gaat worden.
Just my two cents opinion.
@Hans
Energieverspilling bestaat niet?
Bedoel je daarmee dat energie nooit verloren gaat?
Dan zou je moeten beseffen dat geldverspilling ook niet bestaat.
Sterker nog, er is een goede case te maken van de veronderstelling dat dat één van de belangrijkste motoren is achter de CO2 hype!
Want hoewel energie nooit verloren gaat, degradeert die qua exergie razendsnel.
Terwijl geld gewoon keiharde cash blijft, met welke klimaatsmoes het ook wordt uitgegeven, en in welke zakken het ook verdwijnt….
@Theo
Nee ik bedoel dat we een voldoende grote voorraad fossiele brandstof voor 30 jaar hebben, Eerst stookten we in Nederland hout, toen turf, toen steenkool en toen aardgas, telkens werd een energiedrager door een gemakkelijker equivalent vervangen. De zuinigheidsgedachte is dat we energiedragers zouden moeten bewaren voor onze nakomelingen. Maar hadden onze voorouders de turf in de grond moeten laten zitten of de steenkool?
Nee energie is nodig voor onze welvaart, minder energie betekent minder welvaart.
Ik las vandaag in de krant dat in Bangladesh armoede dreigt. Waarom? Er is niet genoeg electriciteit om de textielindustrie draaiend te houden. Regelmatig valt de stroom uit die de textielproductie in gevaar brengt. Er zijn meer dan genoeg werknemers die in de textielindustrie willen werken om de welvaart te doen toenemen, maar sluitingen dreigen.
De oplossing voor Bangladesh om de armoede te bestrijden is een nieuwe electriciteitscentrale.
@Theo:
"Maar het artikel is verder erg tendentieus, met flinke fouten er in bij de berekening van de verschillende waarden.
Vooral uit de belachelijk slechte waarde voor kernenergie blijkt dat de schrijver bereid is om volstrekte onzin te schrijven om zijn punt te scoren."
Ik kijk al uit naar uw commentaar (gestaafd met wetenschappelijke studies) op het artikel in lowtech hmagazine.
@Hans
In dat geval 100% met je eens!
@Alcedo
Als ingenieur rangschik ik gezond verstand vér boven wetenschappelijke studies.
Dan kan iedereen namelijk het sommetje maken: bij toekomstige, dus relatief erg dure kerncentrales liggen de brandstofkosten op minder dan een cent per kWu. En dat is inclusief opwerking.
Laat daar maximaal 10% energiekosten inzitten, dan zit er 0,1 cent aan energie per kWh à inkoopprijs 10 ct in de stroomprijs van kernenergie.
Dan zit je al op een EROEI van méér dan 100.
Veel anti-kernenergie lobbygroepen (met name Greenpeace) gebruiken in hun berekeningen graag een vorm van uraniumverrijking, die 50x meer energie kost dan de tegenwoordige methodes.
Zij beweren ook altijd dat kernenergie zeer zwaar gesubsidieerd wordt en dus in feite vreselijk duur is. Maar waarom Frankrijk en Engeland dan niet allang failliet zijn gegaan, en Frankrijk Nederland al decennia lang dolgraag spotgoedkope kernstroom wil leveren kunnen ze niet uitleggen.
Daarbij wordt kernenergie in de toekomst nog véél zuiniger met energie omdat er een brandstofcyclus wordt ontwikkeld waarbij snelle reactoren en trage reactoren elkaars afval eten. Dan gaat het uraniumgebruik met wederom ruwweg een factor 50 omlaag.
Theo Wolters schreef:
"Als ingenieur rangschik ik gezond verstand vér boven wetenschappelijke studies."
Deze uitspraak zou ik willen uitroepen tot dè uitspraak van de eeuw.
:-)
Wat me stoort in de benadering van zowel de mainstreamvolgers wat betreft de klimaatdiscussie als de (terechte) criticasters, is dat het bij iedereen over de interpretatie van cijfers gaat. Cijfers zeggen echt niets. Je kunt letterlijk alles bewijzen wat je wilt bewijzen, of het nu om klimaat gaat of om zeg maar, aandelen waar technisch analisten patronen zien in koersontwikkeling. Ook daar kun je op afstuderen, terwijl er geen enkele wetenschappelijke basis is.
Wat maakt het nou uit dat de temperatuur wel of niet stijgt …. Ooit lag het ijs tot bij Amersfoort (anders hadden we de Utrechtse Heuvelrug niet gehad). Het heeft zich in vele decennia teruggetrokken van Hoevelaken tot de Poolcirkel. En nu gaat het nog een stukje verder terug en dan gaan we ons opeens zorgen maken en denken dat het door de mensheid komt ….
Het zal best een iets uitmaken dat er zoveel miljard mensen op de aarde wonen in plaats van zoveel miljoen. Maar ja, dan is dat toch zo …. Laat het maar gebeuren. De mens denkt dat 'we als mensen' zoveel invloed op de natuur hebben, maar konden we maar invloed hebben …. mochten we willen. We zijn bang voor stijgende zeespiegels (die we kunnen ontwijken door 100 km verderop te gaan wonen), maar houden ons niet substantieel bezig met de grootste doodmaker van alles: de malariamug. Gelukkig maar, want dat beestje laat zich heus niet door de mens dooddrukken ….
Laat die climategaters nou maar, over een paar jaar hoor je net zo weinig over CO2 als nu over zure regen …..
Ik zou het nog doorgeven als ik dat stuk had geschreven over mijn visie op globale problemen en de oorzaken daarachter. Het heet Infinite Growth and the Crisis Cocktail (comments zijn ook interessant).
@ Amadeus: De chemie (& pharma) staat bij onze linkse broeders altijd in de beklaagdenbank als milieuvervuilers en smerige egocentrische kapitalisten. Maar in de toekomst zullen we het van hun nieuwe uitvindingen moeten hebben wil de voedselproductie kunnen meegroeien met de bevolkingsaanwas en haar in omvang groeiende consumptie patronen.
Interessant deze chemische ontwikkelingen met composiet-plastics als staal en aluminium vervangers.
De grondstoffen voor Fiberforce zijn …? Aardolie en heel veel energie!
@Turris:
Interessant punt dat je maakt over de grondstoffen voor Fiberforge (ik maakt zelf veel typos, grammaticale fouten). We kunnen niet zonder de aardolie als grondstof voor allerlei andere zaken dan energie opwekking.
Ik weet dat aluminium en staal productie ook veel energie kosten. Ik weet niet hoe de verhouding tussen kunststoffen vs. metalen ligt. De metalen recycle je makkelijker.
Kunststoffen kun je door oriëntering van de vezels in een bepaalde richting sterker maken dan in andere richtingen. Je past het materiaal dan a.h.w. aan aan de sterkte en stijfheid die in een bepaalde richting nodig is. Dat maakt de constructie ook nog eens op een intelligente wijze lichter. Verder zijn de eigenschappen met betrekking tot vermoeiing bij kunststof constructies vaak beter (en in dat opzicht weer een langere levensduur).
Van onderzoek naar nieuwe materialen weet ik ook dat het soms een weg van lange adem is.
Een laminaat materiaal als Glare (bestaande uit een aantal lagen aluminium afgewisseld met een of meerdere lagen in lijm ingebedde glasvezels) heeft ook een lange weg gehad voordat het toegepast kon worden in een Airbus (de bedoeling om het toe te passen voor vliegtuigen was er altijd al, maar de veiligheidsinstanties wilden wel overtuigd worden).
En dat alles kost geld en gaat niet zonder (grote) bedrijven, universiteiten en hogescholen etc., en veel vakbekwame mensen met een technologisch idealisme (het realistisch idealisme om nieuwe dingen te ontwikkelen voor de medemens – dat klinkt wel voor sommigen wat hoogdravend maar naar mijn mening is dat idealisme er gewoon). Als ik dan naar die bedrijven kijkt, begrijp ik – zwak uitgedrukt – de negatieve oordelen over hen niet altijd even goed ;-)
@Hans Erren: "Energieverspilling bestaat niet, geldverspilling wel."
Wat is dat nu weer voor onzin. Zuinig omspringen met energie (dus voorkomen van energieverspilling) kan er voor zorgen dat er geen energiecentrales bijgebouwd moeten worden (of versleten niet vervangen moeten worden), minder gas, petroleum, uranium ontgonnen moet worden; dus minder milieuproblemen (rampen met tankers, verontreiniging bij winning grondstoffen, uitstoot bij verbranding fossiele brandstoffen). Uiteraard bestaat energieverspilling dus wel. En een drastische vermindering in energieverbruik is nog altijd veel efficienter dan eender welke 'alternatieve' energiebron.
Hallo,
Heeft u een dringende lening nodig hebt om uw schulden te wissen of u een kapitaal lening om uw bedrijf te verbeteren nodig?
heb je door afgewezen
banken en andere financiële instellingen?
Heeft u een consolidatie lening of een hypotheek nodig?
zoeken in de meer we zijn hier om al uw financiële problemen een ding van het verleden te maken. We lenen geld uit aan particulieren
die behoefte hebben aan financiële steun, que een slecht krediet of geld nodig
om rekeningen te betalen, te investeren voor het bedrijfsleven tegen het tarief van 2%. Ik wil dit medium gebruiken om u te informeren dat we maken betrouwbare en begunstigde bijstand en bereid zijn om u een lening zal zijn. Dus neem contact met ons vandaag nog via e-mail: kreditsolutionhome@outlook.com
Dit is om het publiek te informeren dat maris, persoonlijke lening kredietverstrekkers ook bijverdiensten zoekt door reageerders van climategate.nl af te zuigen
Jessica Maris laat je achter in haar keel…
Je kunt haar mailen op Marisjessica@outlook.com
Jessica, lazer op met je commerciele spam op ons blog, groet RZ
WOW! Na het zien van de getuigenis van PATRICIA EN VICTORLIC hoe ze DAAR LENING OP Koopjeskrant.be, VANAF BRAMA HAPERING LENING FIRM. Ik neem een stap gewaagd en hebben contact met hen en vandaag heb ik eindelijk GEKREGEN MIJN lening van BRAMA HAPERING bramahfund@gmail.com ! AL MIJN DANK AAN hen en ik ben dankbaar . Carine Lassche
Lening bieden @ een goedkoop tarief van 2%, bieden wij alle soorten van leningen voor individuele, bedrijven, scholen, kerken, ETC. voor meer informatie contact met ons vandaag nog via e-mail: greenwichcreditunion@live.com
Dag iedereen. Ik zag opmerkingen van mensen die hun lening al hadden gekregen uit pure heart-leningen en toen besloot ik toe te passen onder hun aanbevelingen en slechts enkele uren geleden bevestigde ik op mijn eigen persoonlijke bankrekening een totaalbedrag van $ 35.000 waar ik om vroeg. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com) Ik ben blij dat ik de lening heb gekregen waar ik om heb gevraagd