SIDEBAR
»
S
I
D
E
B
A
R
«
Gezonde groene economie is bedrieglijk sprookje
oktober 17th, 2012 by Theo Wolters

Brandbrief rampzalige energietransitie aan Mark Rutte en Diederik Samsom

De groene economie is een gevaarlijke illusie

Ruim dertig vooraanstaande deskundigen uit uiteenlopende vakgebieden richten zich tot Mark Rutte en Diederik Samsom met een brandbrief (download pdf) met een scherpe waarschuwing voor de gevolgen van het streven naar een snelle transitie naar een groene economie zonder fossiele brandstoffen. Deze brief is ook onder dit artikel integraal weergegeven. De Financiële Telegraaf besteedt er ruim aandacht aan op p23 (zie digitaal voor € 1,10 of verkort op Telegraaf.nl).

De brief is een reactie op een eerdere in FD aangekondigde brief van 50 wetenschappers en 130 bedrijven en instellingen eveneens aan Rutte en Samsom (download pdf), die aandrong op een krachtige stimulering van de groene energietransitie. Deze 50 en 130 zitten bijna allen in de duurzame sector. De deskundigen in deze nieuwe brief zijn voor hun inkomen niet afhankelijk van de duurzame sector. Zij zien ook een rol voor de overheid bij de weg naar een groenere toekomst, maar volgens hen kleven er grote bezwaren aan de huidige aanpak. Daar nog een flinke schep bovenop te doen, zoals duurzame lobby (uiteraard) voorstaat, zien zij als een heilloze zo niet rampzalige weg.

De 33 deskundigen wijzen erop dat het op grote schaal overstappen van fossiel op de nu bekende groene alternatieven (wind en zon) zal leiden tot sterk toenemende energiekosten, die direct of indirect ten koste zullen gaan van het besteedbare inkomen van de burgers, of van de staatsuitgaven aan met name de zorg. Dit zou de economische crisis ernstig verdiepen en welvaart en welzijn in ons land direct bedreigen.

Ook wijzen ze erop dat ondanks de enorme bedragen die er al aan duurzame bronnen worden besteed, er geen deugdelijk onderzoek is gedaan naar de werkelijke all-in kosten van deze bronnen, of naar de werkelijke besparing van fossiele brandstof of reductie van CO2 uitstoot die er het gevolg van is.

Er wordt geconcludeerd dat de overheid zich verre moet houden van het subsidiëren van de grootschalige toepassing van veel te dure energiebronnen, en zich dient te concentreren op het bevorderen van onderzoek en innovatie naar betaalbare energiebronnen. Het huidige peperdure duurzaamheidsbeleid wordt gekwalificeerd als symboolbeleid.

Voor de lezers van mijn blogs, met name mijn vier blogs over de economie van de duurzaamheid, is dit natuurlijk allemaal gesneden koek, maar het is wel degelijk groot nieuws dat deze visie wordt gedeeld door een dergelijke vooraanstaande groep wijze mannen, aan de politieke top van het land wordt voorgelegd, en vandaag aandacht krijgt in de De Telegraaf.

Duurzame lobby misleidt de politiek
De brief waarop gereageerd wordt heeft als kernboodschap dat de transitie naar een groene economie de uitweg vormt uit de huidige economische crisis. Volgens de critici is dit dus een onjuiste voorstelling van zaken.

Ik vermoed dat dit geen onschuldige vergissing is, maar een bewuste tactiek. Daarbij hebben de opstellers van de brief goed gekeken naar de duurzame p.r. vondst van Obama. Die bracht het renewables beleid aanvankelijk eerlijk aan de man als “clean energy, which is going to cost”, maar paste onder invloed van de economische crisis een re-branding toe en nu heet hetzelfde peperdure programma ”profitable clean energy”. Als je beweert dat je beleid niks kost, en zelfs geld opbrengt, wie kan dan nog tegen zijn?

Maar een vele malen duurdere methode om dezelfde kilowattuur te produceren, kan natuurlijk nooit winstgevend zijn voor de samenleving. Die “profits” zijn er wel, maar alleen voor de duurzame sector! U weet het al langer: groene banen kosten keihard verpleegsters.

Basis van analyse is feitelijk en onafhankelijk 
Tegenover de misleidende brief van de duurzame lobby stellen de critici een analyse die geheel gebaseerd is op controleerbare, algemeen bekende feiten. Er is verder geen bijzondere deskundigheid nodig om de redenering te kunnen volgen. Het is weliswaar een veelomvattende maar toch uiterst beknopt geformuleerde analyse, dus is hier en daar enige nuancering mogelijk. Die zal echter niet tot een andersluidende conclusie leiden.

Wat ook pleit voor de critici is dat de groep bestaat uit onafhankelijke vertegenwoordigers van uiteenlopende wetenschapsgebieden en maatschappelijke geledingen, velen met een imponerende staat van dienst. Zij mogen geacht worden in staat te zijn tot een zinvolle afweging. Ook heeft geen van hen belang bij het voorgestelde beleid, dit in schril contrast met de overgrote meerderheid van de groep die aandrong op een snelle groene transitie.

Wat nu?
Rutte en Samsom zullen na het lezen van de analyse moeten concluderen dat deze hout snijdt. Dus gaat het hele duurzaamheidsbeleid op de schop?!
Dat had gekund, maar alleen als er geen Nobelprijswinnende EU was geweest die een stok tussen de spaken stak. Nederland heeft namelijk de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU onderschreven en daar zal een nieuw kabinet zich niet aan durven onttrekken.

Die doelstellingen zijn volstrekt onhaalbaar, dus zal de overheid zich er alleen in naam aan houden. Maar daarvoor zullen toch vele tientallen miljarden aan windparken op zee moeten worden uitgeven. Op land schiet het gewoon niet genoeg op. Met de theoretische energieopbrengst daarvan zou de doelstelling voor 2020 wellicht nog benaderd kunnen worden, maar dan moet niemand gaan nameten hoeveel fossiele brandstoffen en CO2 uitstoot er nu daadwerkelijk bespaard zijn…
De EU doelstellingen voor de nog langere termijn zijn zelfs volstrekt illusoir.
Kortom: nutteloos, peperduur symboolbeleid. En we kunnen er niks tegen doen.

Resultaten
Hoewel de analyse dus helaas geen directe gevolgen lijkt te gaan hebben voor het Nederlandse energiebeleid, zijn er toch drie resultaten te verwachten van deze confrontatie tussen de duurzame lobby en de critici:

1. De groene transitie is slecht voor de economie
Dit is nu duidelijk aangetoond, en de suggestie dat de groene transitie de economie zou bevorderen, zal door niemand meer gebruikt kunnen worden zonder de indruk van misleiding te wekken.

2. Het huidige en toekomstige duurzame-energiebeleid dient aan een grondige kosten-baten analyse onderworpen te worden. Doelmatigheid en baten zijn nu uiterst twijfelachtig, en de rekenkamer dient voortaan streng toe te zien op een veel verdergaande verantwoording van de uitgaven.

Dit ligt precies in het verlengde van het onderzoek waar René Leegte al aan de minister om gevraagd heeft naar aanleiding van mijn blog over het rapport van Le Pair: de bestaande onderzoeken geven in het geheel geen inzicht in de extra kosten van de backup en inpassing van grillige bronnen als wind en zon.

Ook is volstrekt onduidelijk hoe de energie infrastructuur als totaal reageert op de inpassing van deze grillige bronnen. Uit meerdere onderzoeken aan verbruiks- en uitstootmetingen in binnen en buitenland blijkt dat windparken netto amper een bijdrage aan fossiele besparing en CO2 reductie realiseren. Hiervoor is nog geen goede verklaring.

3. Het EU beleid moet op de schop.
Het is dan wel niet opportuun voor de Nederlandse regering om ze in Brussel aan te kaarten, maar de bevindingen van de groep critici kunnen beslist een nuttige steun betekenen voor de landen die zich wél in een positie bevinden om zich tegen de EU doelen te verzetten. Zoals veel van fossiel afhankelijke Oost-Europese landen met een wankele economie die nog veel zwaarder onder vuur ligt dan de onze.

Laat onze regering zich er dus alvast maar op voorbereiden om bij kritiek van deze landen op het onbetaalbare EU duurzaamheidsbeleid (waar we zelf nog zo op aangedrongen hebben in de tijd van minister Cramer…), schielijk tot nieuwe inzichten te komen en er daadkrachtig aan mee te werken om het zo snel mogelijk te ontmantelen.

Aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal

De heer M. Rutte
De heer D.M. Samsom

cc:       Vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu
Vaste commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

Onderwerp: De transitie naar een gezonde duurzame economie.

Geachte heer Rutte, geachte heer Samsom,

De ondergetekenden van deze notitie zien in de brief van 50 wetenschappers en 130 bedrijven, bijna allen betrokken bij de “transitie naar een groene economie”, aan de heren Rutte en Samsom, aanleiding tot een nadere toelichting.

Onze bezwaren tegen de brief concentreren zich op de uitspraken die gedaan worden over de economische aspecten van de transitie naar een groene economie.

Een transitie in de economie is een ontwikkeling waarbij ingrijpende structurele innovatie plaatsvindt. Dergelijke transities zijn vaker voorgekomen. Zo is onze Nederlandse samenleving binnen een eeuw van een landbouw- naar een industriële economie omgevormd, en vandaar naar een diensteneconomie. Hiermee is een enorme groei van welvaart en welzijn tot stand gebracht.

Kenmerkend voor elk van deze transities was dat daaraan een fundamentele efficiencyverbetering ten grondslag lag. Door betere technologie konden boeren tien maal zo veel voedsel produceren, waardoor arbeidskracht beschikbaar kwam voor industrie. Door mechanisatie kon de arbeider tien maal zoveel produceren, waardoor arbeidskracht vrij kwam voor de vele diensten die onze samenleving zo kenmerken.

Een volgende grote transitie vereist een vergelijkbare grootschalige toename van efficiency. Maar er zijn geen tekenen die daarop wijzen.

Geven we de voorkeur aan wind- of zonne-energie, dan zal dat, zolang deze duurder is dan de fossiele bronnen, ten koste gaan van alternatieve bestedingen. Een groene industrietak, die gebaseerd is op aanmerkelijk duurdere energie, is goed voor de daarin werkzame bedrijven en instellingen, maar pakt voor de samenleving als geheel zeer nadelig uit. Eenzelfde kilowattuur die op een veel duurdere wijze geproduceerd wordt, kan in principe nooit tot economische groei leiden.

De suggestie in bovengenoemde brief dat de groene transitie per definitie onze economie zal bevorderen, is dus onjuist. Zonder zorgvuldig gekozen beleidsdoelen is het tegendeel eerder het geval.

Duurzame doelstellingen
Op dit moment is de bijdrage van wind en zon in de totale energiemix van ons land nog marginaal, terwijl de extra kosten al in de miljarden per jaar lopen. De doelstelling om binnen enige decennia de fossiele energievoorziening te vervangen door de huidige bekende duurzame bronnen vraagt bedragen die zelfs de rijkste economie bij lange na niet kan opbrengen, voor zover daar technisch überhaupt een scenario voor te bedenken is. Op wereldschaal (en het energievraagstuk is uiteraard een mondiaal probleem) is deze optie zelfs geheel ondenkbaar.

Telkens weer blijkt dat overheden vooraf geen zorgvuldige analyse hebben gemaakt van de werkelijke kosten van het gevoerde beleid, en van de werkelijke bijdrage van wisselvallige energiebronnen aan het terugdringen van fossiel energiegebruik. Er is geen goede kostenanalyse en al helemaal geen kosten-baten analyse gemaakt. Op elk ander beleidsgebied zou dit ondenkbaar zijn, zeker gezien de enorme bedragen die er met de duurzame energievoorziening gemoeid zijn.

Ondoelmatig duurzaam beleid
Nieuwe energiebronnen maken alleen kans om substantieel deel uit te maken van een toekomstige duurzame wereldenergievoorziening wanneer zij op afzienbare termijn, inclusief backup- en inpassingskosten, concurrerend kunnen worden met de fossiele energiebronnen.

Bronnen zoals de wind- en zonne-energie, die gebaseerd zijn op huidige technologie, zijn in kostprijs, inclusief backup- en inpassingskosten, minstens enige malen duurder dan fossiele energie, waarbij deze kosten nog sterk stijgen met het groter worden van het aandeel. Deze kosten zijn bij een overwegend aandeel in de energievoorziening maatschappelijk niet op te brengen. Een op subsidiëring van deze technieken gebaseerde industrie is dus een zeepbel, die vroeger of later uiteen zal spatten, met alle maatschappelijke gevolgen van dien.

Daarbij stimuleert deze subsidie juist het bouwen van productie-eenheden gebaseerd op een onrendabele technologie, waardoor gevestigde belangen worden gecreëerd, die baat hebben bij het tegenhouden van de juist zo noodzakelijke innovatie. Een zorgvuldige overheid dient zich dus verre te houden van het subsidiëren of fiscaal stimuleren van dermate dure vormen van energieproductie.

Urgentie
In de ogen van velen zijn deze economische overwegingen van ondergeschikt belang. Zij achten het stoppen met het gebruik van fossiele energie dermate urgent dat dit ongeacht de kosten dient te gebeuren, hoe ernstig de maatschappelijke implicaties daarvan ook mogen zijn. Daarbij gebruiken steeds minder deskundigen het argument dat de fossiele voorraden eindig zijn. Inmiddels staat immers vast dat er nog voor honderden jaren huidig gebruik aan winbare fossiele voorraden bewezen is. Zo het argument van de schaarste van fossiele brandstof al ooit zal gaan spelen, suggereert het op dit moment dus beslist geen allesoverheersende urgentie.

Resteert de angst voor een catastrofale klimaatverandering als gevolg van onze CO2–uitstoot, die volgens sommigen alle andere belangen overstijgt.Of deze angst gegrond is, is hier niet aan de orde. Wel kan gesteld worden dat de uitstoot van CO2 een mondiale kwestie is, zowel qua oorzaak als qua gevolgen. Mocht het inderdaad noodzakelijk zijn om de wereld CO2 uitstoot met 80% te reduceren om een catastrofe te voorkomen, zoals het IPCC stelt, dan is hiertoe een draconische wereldwijde inspanning vereist.

Inmiddels is aan de deskundigen van beide denkrichtingen in de klimaatdiscussie duidelijk geworden dat na een lange reeks van mislukte klimaatconferenties en steeds meer afhakende deelnemers een wereldwijde aanpak van de CO2–uitstoot definitief een illusie is geworden.

Het voldoen van de Europese landen aan de doelstellingen voor CO2–reductie voor de komende decennia, wat honderden miljarden zou kosten, zou op zich overigens niet tot enige meetbare invloed op de ontwikkeling van de wereldtemperatuur leiden. Ook daarover zijn alle deskundigen het eens.

Deze enorme maar eenzijdige inspanning, die onze toch al wankelende economie zeer ernstig zou verzwakken ten opzichte van de VS maar vooral China, zou dus enkel symbolisch zijn. Ondergetekenden achten dit een bijzonder ongewenste besteding van publieke gelden.

Doelmatig duurzaam beleid
Allereerst dient geconstateerd te worden dat de wereldenergievoorziening op dit moment slechts voor een zeer klein deel van wind en zon afkomstig is. Gezien de traagheid van de veranderingen in de enorme energie-infrastructuur vonden grote omslagen in het verleden plaats in periodes van minimaal 50 jaar. Wij verwachten dan ook niet dat er voor het einde van deze eeuw een technologie in zal slagen om fossiele energie te marginaliseren. Zelfs niet wanneer deze technologie al binnen enkele decennia zou worden ontdekt.

Ligt het dan niet voor de hand om juist die fossiele energieketens te verduurzamen? Er is wereldwijd nog onvoorstelbaar veel vervuiling en verspilling in deze ketens, terwijl de technologie om deze te beperken meestal gewoon voorhanden is. Met een paar miljard euro (waar men nu een windpark voor bouwt) kan in de fossiele ketens vele malen meer verspilling en vervuiling vermeden worden dan met een windpark.

Aangezien er uiteindelijk toch een opvolger van fossiel zal moeten komen, is het nodig om daar onderzoek naar te doen, zowel praktisch als fundamenteel. Hierbij is wél een grote rol voor de overheid weggelegd: dit onderzoek is voor de samenleving van groot belang maar vooralsnog commercieel oninteressant.

Voorbeelden van zinvolle ontwikkelingen
Hierbij kan men denken aan geheel nieuwe zonneceltechnologie, grootschalige energieopslagmedia, batterijtechnologie, maar ook volgende generaties veilige nucleaire technologie zoals thorium- of hoge temperatuur reactoren. Uiteraard dient fusie-onderzoek in al zijn vormen (bv. naar Tokamak- en laserfusietechnologie) krachtig te worden ondersteund.

Tot slot is er ook een rol voor de overheid bij het stimuleren van startende bedrijven in de “clean tech” omgeving. De enorme groei die sommige van deze bedrijven doormaken is het gevolg van innovaties die daadwerkelijke verbeteringen bieden, bijvoorbeeld goedkopere of efficiëntere manieren om water te zuiveren, water te ontzilten, energie op te slaan, energie te besparen; nuttige smart grid toepassingen; of decentrale energieopwekking zodat restwarmte gebruikt kan worden zoals m.b.v. brandstofceltechnologie.

Al deze bedrijven creëren een markt door meer efficiënt te werken en dragen daardoor bij aan economische groei en een toename van de welvaart. Juist in de beginfase van dit soort ondernemingen kan overheidssteun in de vorm van subsidie, krediet, of fungeren als launching customer, van essentieel belang zijn voor succes: echte innovaties worden meestal zeer moeizaam door de markt geaccepteerd. Uitgangspunt hierbij dient altijd de vraag te zijn of de ontwikkeling kan leiden tot een goedkopere of betere vervulling van functies.

Aanbevelingen aan de nieuwe regering
De overheid dient zich volgens de ondertekenaars te richten op deze zinvolle ontwikkelingen, gebaseerd op een zorgvuldige analyse en heldere uitgangspunten. Een dergelijke zorgvuldigheid ontbreekt volledig bij het huidige duurzaamheidsbeleid. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat het hier vooral kostbaar symboolbeleid betreft.

In de huidige situatie waarbij de overheid voor een enorm zware taak staat om onze welvaart en ons welzijn in stand te houden ten tijde van een aanhoudende economische crisis, die van velen grote offers vraagt, is er voor een dergelijk symboolbeleid in onze ogen geen plaats.

Ondertekenaars:

Alblas, T. Ingenieur civiele techniek. Bij Ministerie van Verkeer en Waterstaat hoofd afd. Structurele Ontwikkelingen, Hfd dir. RWS, mede verantwoordelijk voor het afstemmen van het waterstaatsbeleid op dat van de ministeries van VROM en EZ. In 2002 en 2003 gedurende 8 maanden lid van de Vaste Commissies voor VenW en voor VROM van de Tweede Kamer (LPF).

Bloem, B. Voormalig secretaris van het NKPW (Nationaal Kritisch Platform Windenergie)

Bloemers, P. Em. hoogleraar biochemie, Radboud Universiteit Nijmegen.

Bussink, J. Prof. drs,19 jaar research bij AKZO, 20 jaar ervaring als leider van  de research en ontwikkelingen van General Electric Plastics Europe, 9 jaar ervaring als parttime hoogleraar kunststoftechnologie aan de TUE.

Cieremans, C.J.A.  Werktuigbouwkundig Ingenieur TU Delft, Graduate School of Business Aministration, University of Michigan, US of A. , voormalig Senior Technical Officer, Unilever

Fellendans, A. Ingenieur,  Lid Netwerk Toekomstverkenningen, voormalig groepsleider Unilever Research Laboratorium, Vlaardingen.

Gent, J.W.M. van. Mr, oud–medewerker ministerie van Economische Zaken. CDA–lid.

Groot, K. de. Ingenieur, ex–vicepresident E(ploration) And P(roduction) Research And Technical Services, Shell.

Hetzler, J.R. Ingenieur tropische bosbouw, Wageningen Universiteit. International Banking Credit Analyst, secretaris Stichting de Groene Rekenkamer.

Jacobs, A. Geoloog Universiteit van Amsterdam, voormalig manager Frontier Exploration, Aquitaine Canada en Canterra Energy.

Janeschitz-Kriegl, M. Werktuigbouwkundig ingenieur.

Joustra, W- J. VVD–Statenlid Provincie Utrecht, ICT Manager.

Keller, W.J. Prof. dr. ir., ICT–ondernemer, ex–RvB van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Keuken, H. Ingenieur, Managing Director Process Design Center B.V. (PDC).

Koufffeld, R.W.J. Emeritus hoogleraar Energievoorziening Technische Universiteit Delft, Bestuurslid Stichting Kernvisie.

Labohm, H.H.J. Onafhankelijk econoom, oud–plv. hoofd beleidsplanning BZ, oud–plv. Permanent Vertegenwoordiger van Nederland bij de OESO te Parijs.

Le Pair, C. Natuurkundige, dr. h.c. in alle technische wetenschappen beöefend bij de TU-Delft, ex-lid Algemene Energie Raad en van de Raad voor het Defensieonderzoek, drager van de zilveren penning van de Kon. Akademie van Wetenschappen, Fellow van de Academy of Technology & Innovation, ex-directeur van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie, FOM en de Technologiestichting STW en voorzitter van de Internationale Commissie van Supervisors over de Industriële Micro-Electronica en Informatica Projecten in de EU.

Lingen, G. van der. Geoloog Universiteit Utrecht. Was gedurende laatste 11 jaar van carrière betrokken bij paleoklimatologisch onderzoek. Van 1965 tot 1992, sedimentoloog aan het Sedimentologisch Laboratorium van de New Zealand Geological Survey (de laatste jaren als chef-sedimentoloog). Van 1992 tot 2002 privaat consultant. Ook directeur van GRAINZ (Geoscience Research and Investigations New Zealand), waar hij leiding gaf aan een klein paleoklimatologisch onderzoeksteam, gefinancierd door de regering. Actief in klimaatdebat

Lukkes, P. Emeritus hoogleraar geografie, RU Groningen.

Meloen, R.H. Emeritus hoogleraar moleculaire herkenning, Universiteit Utrecht, ex–CSO Pepscan Systems BV te Lelystad.

Mulderink, J.J.M. Ingenieur. Akzo Nobel 1959 -1995. Laatste functie: algemeen directeur Akzo Research Laboratoria, Arnhem. Bestuur KNCV, Koninklijke Nederlandse Chemie Vereniging, 1994-1996, waarvan voorzitter in 1995. Voorzitter DCO Duurzame Chemie Ontwikkeling 1995- 2005.

Priem, H.N.A. Emeritus hoogleraar isotopen-geofysica en planetaire geologie aan de Universiteit Utrecht, oud-directeur van het ZWO/NWO Instituut voor Isotopen-Geofysisch Onderzoek, en oud-voorzitter van het Koninklijk Nederlands Geologisch & Mijnbouwkundig Genootschap.

Rörsch, A. Emeritus hoogleraar, voorheen lid Raad van Bestuur van TNO, portefeuillehouder voor de hoofdgroep Maatschappelijke Technologie (Milieu en Energie), de hoofdgroep Voeding en de hoofdgroep Gezondheid.

Rosema, A. Ingenieur, directeur EARS, Earth Environment Monitoring BV, Delft.

Ross, A. Werkzaam geweest in informatica en automatisering.

Sakko, J. Voorzitter Buren van Lage Weide.

Schoneveld, C. Dr, exploratiegeoloog, klimaatdeskundige, lid van de ‘Club du Soleil’.

Schoneveld, C.W. Dr., Oud-docent Engels aan de Universiteit van Leiden.

Sieders, R. Chemisch ingenieur, voormalig octrooigemachtigde directeur Octrooiafdeling van AKZO.

Sluijter, F. Emeritus hoogleraar TUE, oud-voorzitter Plasma Physics Division European Physical Society, lid en kernlid van de Standing Commission on Physical and Engineering Sciences of the European Science Foundation, voormalig Vice-President van de International Union of Pure and Applied Physics, voormalig voorzitter van de Commission on Plasma Physics of the IUPAP.

Smit, H. Ingenieur, klimaatdeskundige, Groene Rekenkamer.

Thoenes, D. Scheikundig ingenieur (TUD 1954), oud-directeur research Akzo Zout Chemie te Hengelo, emeritus hoogleraar chemische procestechnologie, TUE, oud-voorzitter Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV), ere–lid KNCV, oud-voorzitter Stichting Hoogewerff Fonds, gekozen lid Koninklijke Zweedse Ingenieurswetenschapsacademie (IVA).

Udo, F. Natuurkundige, oud–wetenschappelijk medewerker CERN, Genève. Onderzoeker windenergie.

Walter, R.N. Ingenieur, directeur WalterConsultancy, oud-directeur TZH = Transportnet Zuid Holland

Wolters, T. Ingenieur, publicist over energie en klimaat, o.a. op energieexpert.nl, climatetheory.net en climategate.nl, eigenaar ingenieursbureau.

Ziegler, P.A. Geoloog, emeritus buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Universität Basel en de Staatsuniversiteit van Moskou. Rustend lid KNAW.

Aanverwante berichten:

  1. De economie van de duurzaamheid (4): Hoeveel verpleegsters kosten groene banen?
  2. De economie van de duurzaamheid (2): Zelf stroom opwekken
  3. De economie van de duurzaamheid (3): Wind en zon
  4. De economie van de duurzaamheid (1): Basisprincipes
  5. Groene Euro-Economie adopteert Grieks werkritme in 2020

95 reacties  
  • Turris writes:
    oktober 17th, 201209:51at

    Mijn gedachten gaan uit naar de sterk maatschappelijk georganiseerde en gesubsidieerde AGW/"duurzaam" alarmistische lobby van "Doomsday Preppers" vanuit de actievoerende wetenschap en de NGO's/Quamgo's, die veel dichter rond de troon in het Catshuis zitten en die nu met hun inmiddels wetenschappelijk achterhaalde visie het politieke coalitie-akkoord mede bepalen.

    Ik mis om die reden een paar prominente IPCC-kritische wetenschappers / publicisten op deze lijst, ook uit eigen climategate kring. Dat is jammer.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 17th, 201210:13at

    Een indrukwekkend stuk werk Theo.

    De Financiële Telegraaf besteedt er ruim aandacht aan op p23 (zie digitaal).

    Waarom gaat 'digitaal' bij mij van 22 naar 24 en ontbreekt 23?

    Overigens, de link in het artikel verwijst naar pagina 22!

    Gelukkig heb ik wel de gedrukte versie.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Hajo Smit writes:
    oktober 17th, 201212:00at

    @Niek: in de url staat idd 22 maar op i-Telegraaf zie je wel degelijk rechtsboven p23 en p24 verschijnen.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Matthijs writes:
    oktober 17th, 201212:02at

    Zolang de overheid een taart heeft om te verdelen, zullen er altijd mensen zijn die een groter stuk willen hebben.

    Soms maakt de overheid de taart wat groter, door bijvoorbeeld de btw te verhogen of door geld te lenen, zodat ze iedereen tevreden kan stellen.

    De oplossing, naar mijn mening, is niet de groene lobby te bevechten, maar de taart kleiner te krijgen.

    Want immers, zodra we het stukje taart van de groene lobby kleiner hebben gemaakt, staat er alweer een volgende op om zijn stuk van de taart groter te maken.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Rob writes:
    oktober 17th, 201213:35at

    Het woordje Shell komt voor in deze brief. De blinde alarmist zal aan dat woord genoeg hebben om de vingers in de oren te stoppen en 'la la la laaaaa' te schreeuwen.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 17th, 201213:41at

    Ik heb van diplomatie geen kaas gegeten, maar kun je mij uitleggen waarom b.v. de Tsjechen en de Polen WEL oppositie kunnen voeren tegen de 202020-flauwekul en Nederland niet. Of is het omdat de Nederlandse regering geen verplichting heeft tegenover haar burgers GOED OP DE WINKEL te passen en ervoor te waken dat onze centjes niet per ideologische scheet in het luchtledige verdwijnen. Me dunkt bovendien dat ze in Duitsland momenteel wel op een Bad Guy zitten te wachten die eens flink de knuppel in het hoenderhok gooit.

    Wordt het trouwens niet tijd voor nog een brief met daarin een opsomming van alle ideologisch groene mest met daarbij wat het allemaal kost hoe weinig tot helemaal niets het bijdraagt aan de gestelde duurzaamheidsdoelen.

    Ik heb er al eerder op gewezen dat het groene tuig zich bedient van twee onverenigbare principes nl. het doordrukken van ideologische doelstellingen d.m.v. subsidie om als het uit de hand loopt de vrije markt ervan te betichten dat het allemaal onbetaalbaar wordt. Hoe meer men de fundamentele gekte achter het angstdenken aan de kaak stelt hoe beter.

    Groen energiebeleid vergroot de kloof tussen arm en rijk!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 17th, 201213:56at

    hajo schreef:

    @Niek: in de url staat idd 22 maar op i-Telegraaf zie je wel degelijk rechtsboven p23 en p24 verschijnen.

    Vanmorgen vanaf 6 uur was pagina 23 er niet, de rest wel. Ook om half tien nog niet, dus ik neem aan dat de Tellie het nadien aangepast heeft.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 17th, 201214:27at

    DWK schreef:

    Ik heb van diplomatie geen kaas gegeten, maar kun je mij uitleggen waarom b.v. de Tsjechen en de Polen WEL oppositie kunnen voeren tegen de 202020-flauwekul en Nederland niet. Of is het omdat de Nederlandse regering geen verplichting heeft tegenover haar burgers GOED OP DE WINKEL te passen en ervoor te waken dat onze centjes niet per ideologische scheet in het luchtledige verdwijnen.

    Ik heb hier ooit geschreven dat de groenlinkse beweging van milieuactivisten en organisaties als WNF, Greenpeace en Milieudefensie als een kwaadaardig gezwel in de hele Nederlandse samenleving geworteld zit.

    Dat verander je niet van de één op de andere dag.

    Wat ze in 40 jaar opgebouwd hebben laten ze zich niet zonder slag of stoot afpakken.

    De blogsfeer heeft echter geen leugens nodig om het bestaansrecht te verdedigen.

    Dat de Nederlandse pers en omroep, drie jaar na de oprichting van Climategate.nl, nu eindelijk door heeft dat er ook een ander geluid te beluisteren valt dan het eeuwige groene gedram over milieu, CO2, wegkwijnende ijsberen en smeltend Noordpoolijs is een teken dat er verandering op til is.

    Je merkt het ook aan de commentaren van de twitterprofessoren.

    Hun kritiek wordt heftiger, de leugens lachwekkender. De selectieve verontwaardiging onder dit soort staatsruifeters neemt met de dag toe.

    Wat ook met de dag toeneemt is het ongeloof bij veel Nederlanders dat dit soort charlatans tot nu toe gewoon doorgaat met het verspreiden van hun ideologie.

    Die schijten echter in hun broek en zien de verandering in de publieke opinie ook.

    Ik geef ze hooguit nog twee jaar en dan is hun zielig getwitter voorbij en zijn de kaarsen met rode vlam afgebrand. Net zoals in het logo van de duurzame100.nl

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 17th, 201214:41at

    Rob schreef:

    Het woordje Shell komt voor in deze brief. De blinde alarmist zal aan dat woord genoeg hebben om de vingers in de oren te stoppen en ‘la la la laaaaa’ te schreeuwen.

    Kom op Rob, Shell wordt genoemd als de ex werkgever van iemand.

    Ik zie ook het Unilever van Polman en 'Wageningen' als (ex) werkgevers genoemd staan.

    De 30 ondertekenaars zijn wat dat betreft een brede afspiegeling van wetenschappelijk Nederland, in tegenstelling tot de 50 briefschrijvers die stilzwijgend een groene revolutie aan het voorbereiden zijn met behulp van hun respectievelijke werkgevers.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Matthijs writes:
    oktober 17th, 201214:50at

    @DWK

    De Polen en Tsjechen hebben die les al geleerd, de rest van de EU wat niet onder een communistisch bewind is geweest nog niet.

    Wij moeten blijkbaar de les nog leren dat wanneer je de overheid als gelukmachine ziet, je uiteindelijk een hoop ongeluk krijgt.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Rob writes:
    oktober 17th, 201215:01at

    @Niek: dat snap ik, ik geef enkel aan hoe de gemiddelde alarmist deze brief zal lezen.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 17th, 201215:05at

    @Rob.

    Rob de gemiddelde alarmist heeft geen platform zoals Climategate.nl om z'n ideologie te uiten.

    Bij de hardcore alarmisten kan hij ook z'n verhaal niet kwijt omdat hij door hen als niet volwaardig wordt aangemerkt.

    Overigens schreef je niet gemiddelde maar blinde.

    Die ziet het woord Shell niet eens staan.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Rob writes:
    oktober 17th, 201215:38at

    De gemiddelde alarmist heeft facebook, hogescholen en verjaardagsfeestjes. De hardcore alarmist heeft Joop.nl, indymedia en zijn krakersvrienden. Het was verder niet mijn bedoeling deze gradatie aan te brengen of het pleonasme 'blinde alarmist' een letterlijke betekenis te geven. Mijn punt was dat hoe zeer ik me ook kan vinden in dit verhaal, een aanhanger van AGW altijd wel een onnozele reden zal vinden om een discussie over inhoud te vermijden.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 17th, 201216:17at

    Rob, ik vergeet steevast smilies te plaatsen.:)

    Hierboven hadden er ook wat moeten staan. Dus niet alles letterlijk opvatten hoor.:)

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 17th, 201217:25at

    Niek en Matthijs,

    Is dat een antwoord op mijn vraag? Die luidt waarom kan Nederland zich niet dringend roeren op dit dossier? We hebben berekeningen, argumenten. Dit gaat niet werken. Laat ons de berekeningen zien waaruit blijkt dat het wel werkt. Waarom kan een “autonome” staat niet terugkomen op in een vlaag van onkunde en politiek correct humeur ondertekende flauwekuldoelstellingen.

    Zelfs al zou de invloed zo sterk zijn als in de gematigde scenario’s wordt genoemd; ik meen dat Hans Erren ons al jaren geleden heeft voorgerekend dat de voorgenomen uitstootreductie simpelweg niet haalbaar is.

    Verder lees ik in de brief: “Er is geen goede kostenanalyse en al helemaal geen kosten-baten analyse gemaakt. Op elk ander beleidsgebied zou dit ondenkbaar zijn, zeker gezien de enorme bedragen die er met de duurzame energievoorziening gemoeid zijn.”

    Is dat zo? Ik meen me toch te herinneren dat de overheid geen idee heeft welke kosten verbonden zijn aan immigratiebeleid om maar eens iets te noemen. In elk geval gaf men te kennen er geen zin an te hebben dat eens uit te zoeken.

    Of neem de 11 miljard subsidies die jaarlijks worden uitgedeeld. Het gaat hierbij gewoon om een grote pot met geld waarin naar believen kan worden gegraaid tot ie leeg is. Elk jaar weer. Van beleid of toetsing van doelen is in het geheel geen sprake, zo concludeert de Algemene Rekenkamer voor de tweede maal in een rapport uit 2011.

    De overheid moet zich eenvoudig eens tot haar hoofdtaken beperken. Welke dat zijn daarover kunnen we natuurlijk twisten en zeker ook over de middelen die daarbij worden ingezet. Marktverstorende subsidietroep hoort daar m.i. NIET bij.

    Zo ik ga weer aan het werk. Genoeg boosheid voor vandaag. Lees je nog mee Bas van Geel? Jazeker de Woedende Kok was vandaag weer een beetje boos hoor.

    Tot besluit nog maar weer eens wat humor om te lachen:

    http://www.wereldburgers.tv/2012/03/06/96-000-eur…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Matthijs writes:
    oktober 17th, 201217:56at

    @DWK

    Omdat ze in de Oostbloklanden jaren zonder kosten baten analyses gewerkt hebben en de boel daar in elkaar is gestort, hebben ze geleerd om daar nu wel waarde aan te hechten.

    Wij denken nog steeds met ons hart na, ipv onze hersenen en laten ons daarom lijden door emoties.

    In het oosten hebben ze geleerd dat wanneer een koste/baten analyse positief uitvalt er altijd wel een ondernemer is die in dat gat wil springen. Er is immers geld te verdienen.

    Wij in het 'ontwikkelde' westen, vinden dit soort markt denken (kapitalisme) nog steeds verwerpelijk. We moeten blijkbaar de lessen die onze oosterburen hebben geleerd, zelf ook leren. Jammer, want we kunnen van hun geschiedenis veel leren zodat we deze fouten niet herhalen.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 17th, 201218:23at

    Matthijs,

    Theo schrijft: “Rutte en Samsom zullen na het lezen van de analyse moeten concluderen dat deze hout snijdt. Dus gaat het hele duurzaamheidsbeleid op de schop?!

    Dat had gekund, maar alleen als er geen Nobelprijswinnende EU was geweest die een stok tussen de spaken stak. Nederland heeft namelijk de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU onderschreven en daar zal een nieuw kabinet zich niet aan durven onttrekken.”

    Mijn vraag is: Waarom niet? Ja ik kan wel iets bedenken natuurlijk, maar alle argumenten om dat niet te hoeven durven zijn m.i. niet steekhoudend. Let wel inclusief zogenaamd ‘diplomatiek gelaveer’ zoals Leegte voorstelt: We gaan het geld over de balk smijten zo goedkoop mogelijk maken. Op de inhoud zal je in elk geval Rutte niet te hoeven overtuigen. Die is zeer goed voorgelicht kan ik je melden. En ook dat “hart vs. hersenen-verhaal” veeg ik zo van tafel. In de long run is iedereen in een vrije markt namelijk beter af simpelweg omdat gratis-geld-politiek op het einde niet meer weet waar ze de centjes vandaan moeten halen.

    Je verhaal over ‘in gaten springen in het Oosten’ en geld verdienen snap ik niet. Dat kunnen wij ook of liever DAT ZIJN WIJ.

    Maar we dwalen af. De kans is groot dat Rutte 2 er komt. Dan zou ik zeggen, nu je er toch bent stel het desastreuze klimaatbeleid aan de kaak. Theo beweert dat dat niet kan i.v.m. een handtekening o.i.d. Eenmaal getekend blijft getekend. Ga je daarvoor nou in de politiek?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 17th, 201223:11at

    @DWK

    Nederland is jarenlang, tot voor zeer kort, de grootste pusher geweest richting de irrealistisch hoge duurzaamheidsdoelstellingen bij de EU.

    Daar hebben alle partijen aan meegewerkt, behalve de PVV.

    Dan ga je als land volledig af als je er zelf met de pet naar gooit. Er moet dus gewoon duurzaamheidsbeleid gevoerd worden, alsof we keihard werken om de Europese doelstellingen te halen.

    Het zou natuurlijk het beste zijn als die doelstellingen van tafel verdwijnen. Maar je kunt je voorstellen hoe Nederland dan voor jaren het mikpunt van spot zou worden. Dat verzwakt onze positie.

    Gezien onze hoofdrol in de aanpak van de economische crisis (één van de weinig geldschieters) zit de regering daar allerminst op te wachten.

    Maar zoals ik al zei, laten ze wel anticiperen op een snelle draai, mochten de Oost-Europese landen op een ommekeer in het duurzaamheidsbeleid aansturen!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 17th, 201223:16at

    Ter Informatie

    1. De links naar het Telegraafartikel zijn aangepast

    2. In de loop van de dag zijn de volgende namen aan de lijst ondertekenaars toegevoegd.

    Aanvankelijk weggevallen vanwege een foutje:

    Smit, H. Ingenieur

    Thoenes, D. Ingenieur

    Udo, F. Natuurkundige

    Walter, R.N. Ingenieur

    Wolters, T. Ingenieur

    Ziegler, P.A. Geoloog

    Later binnengekomen:

    Schoneveld, C.Dr

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Maarten writes:
    oktober 17th, 201223:24at

    Gezien 's lands financiën wordt dit door de €U betaald:
    http://www.novinite.com/view_news.php?id=144229
    Ach, en zolang het 'gratis' is, waarom ook niet.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 18th, 201208:33at

    Het was al bekend, maar nu is het officieel:

    http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_europ…

    Het kan dus toch? politici die op hun schreden terugkeren. Al met al heeft dit proces heen en terug niet eens zo heel lang geduurd.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Hugo Matthijssen writes:
    oktober 18th, 201210:28at

    DWK

    Waarom moeten we ons houden aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU?

    Bij tot standkoming van dit beleid is er zeer selectief omgegaan met veel zaken te weten.

    Het onverkort overnemen dat Co2 toename 1 op 1 ook temperatuur toename zou betekenen.

    Het aannemen dat biomassa groen is omdat het recent is gegroeid en dus o2 heeft geproduceerd en koolstof heeft vastgelegd. en vervolgens allerhande subsidiestromen in gang hebben gezet en daarmee alleen hebben bereikt dat de mondiale voedselproductie beperkt werd.

    Het aannemen dat wind energie en zonne energie enige bijdrage kunnen leveren aan ons vraaggestuurd fossiele energiesysteem.

    Praktisch gezien is er een beleid opgezet op peilers die stuk voor stuk instorten.

    Kun je me dan een reden geven waarom wij door moeten gaan met de uitvoering van beleid wat letterlijk tot niets leidt en enorm veel geld kost.

    Soms is staken van onzinnige dingen de enige manier om een signaal te geven.

    Kijk eens naar Spanje vorig jaar alle groene subsidie gestaakt het enige juiste besluit wat ze de laatste tijd hebben genomen.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Rob writes:
    oktober 18th, 201210:33at

    Ook mooi dat je nu in het nieuws hoort hoe de gasrekening van een gemiddeld NL gezien volgend jaar eigenlijk 80 euro goedkoper zal worden vanwege lage gasprijs, ware het niet dat we 50 euro meer belasting kunnen gaan betalen. De rolverdeling tussen fossiel en 'duurzaam' wordt weer mooi duidelijk.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Hugo Matthijssen writes:
    oktober 18th, 201210:39at

    DWK

    Mooie link over biobrandstof het lijkt een doorbraak echter:

    Men blijft bij het onzinnige besluit om 5% biobrandstof bij te mengen. Voor diesel kan dat alleen koolzaad zijn en dat heeft geen enkele bijdrage wat co2 vermindering betreft en de vlokken van de algen die door deze biobrandstof ontstaat in je dieseltank heeft al vele motoren doen vastlopen.

    neem je die schade mee dan is het helemaal onzinnig.

    wat alcohol bijmenging betreft dat is nog steeds hygroscopisch en zorgt te veel water in je tank wat ook niet bevorderlijk is voor je motor.

    Verder is de rol van greenpeace nog steeds weinig anders als bij de brend spar. Zij doen net alsof zij de nu overwinning hebben gehaald

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 18th, 201210:42at

    DWK, de ogen in Brussel zijn eindelijk opengegaan.

    Straks ziet men ook in dat de belachelijke miljardensubsidies voor wind en zon ook weggegooid geld zijn.

    De Nederlandse overheid moet nu snel ingrijpen bij bedrijven die bijvoorbeeld sojaolie, palmolie en dat soort plantaardige olieën gebruiken.

    Unilever, met top 100 Polman aan het roer, moet direct stoppen met het gebruik van palmolie in honderden producten.

    We hebben er op fibronot.nl in april een stukje over geschreven:

    Duurzame palmolie is een fabeltje

    op

    http://fibronot.nl/nieuwsartikel2012-103/

    Daarin staat ook een verwijzing naar de opening van de Neste Oil fabriek in de Rijnmond, vorig jaar december, waar Verhagen uit z'n nek stond te praten.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 18th, 201210:58at

    EU: alleen "geavanceerde biobrandstoffen"!

    Zoals Jatropa?

    We kennen het "duurzame" Jatropa inmiddels genoegzaam van de "duurzame" maffia-praktijken door BioShape Tanzania Ltd en van de verantwoordelijke commissaris en zich "duurzaam Guru" pretenderende J.P. van Soest in deze Jatropa-casus.

    http://climategate.nl/2012/04/16/van-soest-biosha…

    Weet iemand de EROEI-ranking en de CO2-emissie-ranking van Jatropa en die van mogelijk andere "geavanceerde biobrandstoffen", dit in vergelijk met fossiele fuels?

    Bestaat zo'n overzicht?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 18th, 201211:38at

    Turris: http://books.google.nl/books?id=SwSYtFrGzSYC&…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 18th, 201214:18at

    Toegevoegd aan ondertekenaars:

    Cieremans, C.J.A. Werktuigbouwkundig Ingenieur TU Delft, Graduate School of Business Aministration, University of Michigan, US of A. , voormalig Senior Technical Officer, Unilever

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 18th, 201215:32at

    @ Niek: bedankt voor link!

    Conclusie geavanceerde biofuel grondstoffen?: Suikerriet telen dus, stro gebruiken, sprokkelhout rapen? Lijkt voorbarige conclusie!

    Zou één grafiek (te maken / beschikbaar) zijn van EROEI-ranking en CO2-emmissie-ranking van alle fuels en biofuels. Je kan dan zien waar het optimum ligt. Als je dan de productie-keten-kostprijs van de calorische waarde per eenheid soort product vergelijkt in een derde grafiek?

    Ik denk, dat je dan een stuk duidelijkheid hebt over "duurzaam" / "klimaat" toepasbaarheid en economische haalbaarheid.

    Zou er een universiteit of studie zijn, die dit integraal heeft vergeleken, of is dit een rare vraag?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 18th, 201216:33at

    Hahahaha!

    Wagendorp Bert loopt met Jantje Rotmans en weet niet dat je tegenwoordig op de Rijn weer over de kolenschuiten naar de overkant kunt lopen!

    http://m.volkskrant.nl/article/carrousel//3333638…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 18th, 201216:36at

    Waaaagendorp!

    "Voor het geval u het nog niet wist: we verkeren in een tijd van transitie op vele terreinen: zorg, voedsel, bouw én energie. Dat zeg ik niet, maar Jan Rotmans. En die kan het weten, want hij is hoogleraar transities en transitiemanagement aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een wereld- autoriteit op het gebied van kantelende systemen."

    Tja dan ben je natuurlijk uitgepraat.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • boels069 writes:
    oktober 18th, 201218:24at

    @Jan de Bron:

    Welke alternatieven zijn dat dan?

    Tredmolens voor subsidievangers?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 18th, 201219:09at

    Ja en noem dan meteen even de Bron de Bron!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 18th, 201219:36at

    Theo

    Uit de laatste post van Labohm:

    Unionsfraktionsvize Arnold Vaatz (CDU) hat eine Abkehr vom Atomausstieg und damit eine neuerliche Wende in der Atompolitik gefordert. Zugleich stellte Vaatz am Dienstagabend im Sender n-tv die von der Regierung beschlossene Energiewende grundsätzlich in Frage. Vaatz begründete seinen Vorstoß damit, dass erneuerbare Energien nicht grundlastfähig seien. Erforderlich sei daher die "sofortige Außerkraftsetzung des Erneuerbare-Energien-Gesetzes (EEG)", wenn auch unter Wahrung des Vertrauensschutzes. "Und man müsste Kohle und Gas und auch die Atomkraft beibehalten", sagte er nach Angaben von n-tv in der Sendung "Das Duell bei n-tv".

    Nogmaals de vraag waarom zou Diederik Rutte dat niet kunnen? De keuze tussen gezichtsverlies en G E Z I C H T S V E R L I E S lijkt me toch snel gemaakt. Dat moet ook de deze Vaatz gedacht hebben.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Rob writes:
    oktober 18th, 201220:12at

    Jan heeft het over dat perpetuum mobile wat Mark Rutte in het kluisje onder zijn bed heeft liggen, stiekem verstopt zodat wij slaven van de fossiele meesters blijven.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 18th, 201220:32at

    @Turris.

    Alvast een begin.:)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_returned_on_e…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 18th, 201220:38at

    Nog een groen sprookje:

    Gergis et al hockey stick paper withdrawn – finally

    op

    http://wattsupwiththat.com/2012/10/18/gergis-et-a…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • JanWaalwijk writes:
    oktober 18th, 201220:59at

    Ik kon net niet het strand op bij natuurgebied de Kwade Hoek wegens hoog water, dus of er is weer zand weggesnoept vanwege het aanleggen van de Tweede Maasvlakte of de zeespiegel in de Noordzee stijgt. Toch maar goed dat Cees Veerman uit voorzorg voor ons nageslacht heeft gezorgd dan.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Hugo Matthijssen writes:
    oktober 18th, 201221:14at

    Jan waalwijk

    We meten de zeespiegelstijging mondiaal al jaren met satellieten en de gemiddelde stijging is 3 mm per jaar.

    Er is geen reden om aan te nemen dat dit is veranderd omdat men nu met satellieten meet.

    dat is dus gemiddeld 30 cm per eeuw.

    Nu is de stijging of daling van de zeespiegel niet iets van de laatste eeuw. Men is begonnen met het meten met peilschalen en doet dit nog steeds.

    De laatste jaren in ons gebied met de peilschalen geen stijging maar een geringe daling waargenomen.

    Hoeveel papier en vergadertijd is besteed aan dit onderwerp uitgaande van de voorspellingen van het ipcc.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • TINSTAAFL writes:
    oktober 18th, 201222:05at

    Een klein lijstje van alle groene faillissementen in de Verenigde Staten die zich voorgedaan hebben onder Chief-Investor Obama:

    Evergreen Solar ($24 million)*

    SpectraWatt ($500,000)*

    Solyndra ($535 million)*

    Beacon Power ($69 million)*

    AES’s subsidiary Eastern Energy ($17.1 million)

    Nevada Geothermal ($98.5 million)

    SunPower ($1.5 billion)

    First Solar ($1.46 billion)

    Babcock and Brown ($178 million)

    EnerDel’s subsidiary Ener1 ($118.5 million)*

    Amonix ($5.9 million)

    National Renewable Energy Lab ($200 million)

    Fisker Automotive ($528 million)

    Abound Solar ($374 million)*

    A123 Systems ($279 million)*

    Willard and Kelsey Solar Group ($6 million)

    Johnson Controls ($299 million)

    Schneider Electric ($86 million)

    Brightsource ($1.6 billion)

    ECOtality ($126.2 million)

    Raser Technologies ($33 million)*

    Energy Conversion Devices ($13.3 million)*

    Mountain Plaza, Inc. ($2 million)*

    Olsen’s Crop Service and Olsen’s Mills Acquisition Company ($10 million)*

    Range Fuels ($80 million)*

    Thompson River Power ($6.4 million)*

    Stirling Energy Systems ($7 million)*

    LSP Energy ($2.1 billion)*

    UniSolar ($100 million)*

    Azure Dynamics ($120 million)*

    GreenVolts ($500,000)

    Vestas ($50 million)

    LG Chem’s subsidiary Chemical Power ($150 million)

    Nordic Windpower ($16 million)*

    Navistar ($10 million)

    Satcon ($3 million)*

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 18th, 201222:32at

    Ik mis nog een paar honderd biomassavergisters TINSTAAFL en de vele tientallen exploitanten van windparken die in de wind zijn gegaan….

    Honderden miljarden Dollars heeft het hele duurzame verhaal in de VS de afgelopen vier jaar gekost en het heeft niets dan ellende opgeleverd.

    Een kniesoor die daar op let:)

    Wat een afgang voor deze natie.

    In dit licht gezien is het geen wonder dat de VS nu massaal op schaliegas heeft ingezet. Dat verzacht de pijn voor de belastingbetaler die dankzij het schaliegas zijn energierekening bijna gehalveerd ziet sinds begin 2010. Dan zeurt hij niet meer over de duurzame afgang.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 18th, 201223:41at

    @ Niek; Dank voor de link, ik had hem ook inmiddels ook gevonden.

    Windenergie 20% EROEI en Biofuels 2% EROEI zo laat de tabel zien.

    Ik twijfel an betrouwbaarheid/actualiteit omdat 98% van alle "Energie In" met fossiele energie gaat.

    @ Theo Wolters: Ik heb jouw http://climategate.nl/2011/06/27/de-wereld-energi… opnieuw gelezen, echter heb jij ook aanvullend gegevens over een EROEI-ranking gekoppeld aan CO2-emmissie-ranking van alle "duurzame" energiebronnen, fuels en biofuels?

    Bij voorbaat dank!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 19th, 201204:36at

    @Turris

    Ik heb die cijfers niet ergens in een lijstje.

    Het probleem is dat de cijfers die er zijn ook niet erg betrouwbaar zijn: er zit enorme spreiding in afhankelijk van wat je allemaal meerekent. Vooral bij biobrandstoffen.

    Ik heb over de meeste wel een idee. Waar was je benieuwd naar?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 19th, 201204:49at

    @DWK

    Het zou heel fraai zijn als Rutte het EU klimaatbeleid ter discussie zou stellen.

    Heel dapper: openlijk toegeven dat Nederland jarenlang ten onrechte iedereen gek gemaakt heeft met steeds hogere doelstellingen.

    Maar in een regering me een bijna even sterke PVDA is dat natuurlijk geen optie.

    En ook de VVD zelf zit er niet op te wachten om Europees gezichtsverlies te lijden.

    In de eerste plaats wil men zo sterk mogelijk in de schoenen staan om als Nederland in de keuzes rond Eurocrisis nog iets te kunnen inbrengen.

    In de tweede plaats (op afstand weliswaar) is het VVD kader ook intern verdeeld. Niet partijleiding en electoraat, maar wel het kader.

    Rutte gaat dus niet het initiatief nemen.

    Zo gauw in Duitsland een andere wind zou gaan waaien (…), wordt het een ander verhaal!

    Als het gezonde verstand vanuit het oosten oprukt, moet Nederland zo snel mogelijk aansluiten.

    Dat zie ik Rutte zó doen.

    Maar Samsom komt dan wel in een spagaat terecht.

    Ik ben benieuwd!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 19th, 201210:50at

    @ Theo: Ken jij een onderzoek (EZ?) of een Universiteit die EROEI-ranking gekoppeld aan CO2-emissie-ranking van alle “duurzame” en fossiele energiebronnen, fuels en biofuels integraal onderzoekt en daarbij calorische waarde per eenheid soort product vergelijkt.

    Nu worden de politieke besluitvormers zoek gespeeld door de groene willekeur van Milieu Pressie Groepen en actiewetenschappers, die jarenlang alle biofuels als duurzaam hebben bestempeld. Dat is een grove blunder geweest van de politiek.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 19th, 201212:48at

    Theo, nou wier tokking!

    Wat die spagaat van Samsom betreft; aan zijn lenigheid zal het niet liggen. Hij liep als eerste voor de muziek uit en begon al te schakelen van klimaat naar energie toen Cramer nog voluit de CO2-trompet stak.

    Als hij goed naar Duitsland kijkt (waar het momenteel rommelt en rammelt aan alle kanten) kan hij zien waar die boerenslimheid hem brengen zal.

    Ik ga nu toch bijna geloven dat dat maatpak nog eens symbolische waarde krijgt en denk met genoegen terug aan de metamorfose van staalharde vakbondsman tot grootbankcommissaris van een van zijn beroemde voorgangers.

    Nog effe douwen en we kunnen dit probleempje aftikken?

    Of loop ik nu te hard van stapel?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 19th, 201214:41at

    @Turris

    Nee, dat soort rapporten ken ik niet.

    Overigens kom je verder met het kostenverhaal dan met het energiekostenverhaal denk ik: de grote twee (wind en zon) hebben tegenwoordig niet zo'n slechte EROEI meer.

    @DWK

    Ik ben zoals gezegd heel benieuwd hoe Samsom op een EU ommekeer vanuit het oosten zou reageren. Ik ben weinig hoopvol dat hij zijn draai zou mogen maken van zijn partij, mocht hij daar zelf wel voor voelen.

    Daarbij zal uiteindelijk bepalend zijn of we de publieke opinie achter ons krijgen. Veel mainstream pers over de rampzalige gevolgen van de energiewende in Duitsland en de verwachte heftige discussie daarover zal hier ook de mensen voorzichtiger maken.

    Maar zelfs dan kan de PVDA niet zonder stemverlies naar de linksere partijen een anti-duurzame draai maken.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 19th, 201215:55at

    Dan lijkt het me nu een goed moment voor het exclusieve Climategatepuntnl- windeiereninterview met de specialist van GroenLinks over het energiebeleid in de Bruinkool Republiek Duitsland.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 19th, 201216:03at

    Oh en Theo,

    lees even de laatste EER het artikel "Was will das Weib". Ik ga het zelf zo lezen, maar het gaat volgens mij over de bloedlinke ontwikkeling met "intelligente" energiemeters. Denk daarbij even aan de voorstellen van ELI België en we staan voordat we er erg in hebben tot aan de hals in een marxistische energiedictatuur, waar de Securitate z'n vingers bij zou aflikken.

    Heus, het gaat niet alleen om publiek geld: Het gaat over onze V R I J H E I D!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 19th, 201220:35at

    Aandacht voor de brief van 30 in de vakpers:

    'Samenleving meer gebaat bij optimaal grijs dan bij geldverslindend groen'

    http://www.energeia.nl/preview/1734-Samenleving-m…

    En nog één:

    “Vergroening economie is bedrieglijk sprookje”

    op

    http://www.energieoverheid.nl/2012/10/19/vergroen…

    Wat zal die Rotmans een slecht weekend hebben…..

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 19th, 201220:40at

    Alexandra van Huffelen door de bocht.

    GroenLinks: Wethouder moet stoppen met lobby voor biodiesel

    De Rotterdamse milieuwethouder Alexandra van Huffelen (D66) moet onmiddellijk stoppen met haar lobby voor het vergroten van de verkoop van biodiesel. Die oproep doet GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Van Huffelen pleit voor het ophogen van het percentage biodiesel dat oliemaatschappijen verplicht moeten bijmengen.

    Onder het mom van duurzaamheid voert Van Huffelen een ordinaire lobby voor de Rotterdamse biodieselfabrieken.

    op

    http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=9047…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Willem writes:
    oktober 19th, 201221:05at

    Ik ben bang dat Jan Paul van Soest het allemaal anders ziet dan de ondertekenaars van bovenstaande brief. Hij interviewde Paul van Son, directeur Desertec in München, die Duits en Nederlands energiebeleid met elkaar vergelijkt:

    http://natuurlijkewereld.blogspot.nl/2012/10/nede…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 19th, 201221:17at

    Sinds J.P. van Soest met zijn bedrijf Bioshape in Tanzania een humanitaire ramp heeft veroorzaakt heeft deze man geen recht van spreken meer.

    Dat hij nu een vriendje moet interviewen is tekenend voor de teloorgang van zijn metier.

    Hij zegt onder meer:

    In Nederland komt er af en toe een geluid van de duurzame-energiesceptici, zoals de Groene Rekenkamer, die met onjuiste rekensommen twijfel zaaien over de wenselijkheid van duurzame energie.

    Dit is een duidelijk signaal dat hij de hete adem van de klimaatcritici in de nek begint te voelen.

    Sommige mensen beginnen dan wartaal te spreken, anderen liegen er rustig op los in de hoop het tij te kunnen keren.

    Jammer JP. Time is over.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 20th, 201212:42at

    Willen de deskundigen hier eens naar kijken?

    http://www.airfuelsynthesis.com/

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Anton writes:
    oktober 20th, 201213:03at

    @DWK Technisch kan het, echter het afscheiden van kooldioxide, het maken van de waterstof en de synthese naar methaan en water kosten factoren meer aan energie dan de stookwaarde van de gemaakte methaan. Dus waarom zou je dat doen als je op een schaliegasbel (= methaan) van minstens 30x Slochteren zit?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 20th, 201213:06at

    Ik was er bang voor, maar kunnen we de benodigde energie dan niet uit gratis wind E halen? :-)

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Anton writes:
    oktober 20th, 201213:20at

    @DWK google op power2gas en haal die smile van je face.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 20th, 201214:40at

    Je pleit voor schaliegas kan ik begrijpen. Maar van die P2g verdwijnt inderdaad de smaail van mijn fees. Ik zal het nog een nazoek; las eens een artikel gelezen over die Duitse proef en dat kwam op mij over op je auto wassen door ‘m van Klaaswaal per helikopter naar de Niagara Falls slepen.

    Gratis water

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Anton writes:
    oktober 20th, 201215:50at

    I kid you not. Onze oosterburen zijn serieus bezig met O&O projecten p2g. Die power is dan natuurlijk 'gratis' wind en zon. En omdat het toch gratis is kun je best per molentje er nog twee naast zetten. Daar gaat bij ieder rationeel mens de smaail heel hard van de feeses.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • TINSTAAFL writes:
    oktober 20th, 201219:49at

    Willen de deskundigen hier eens naar kijken?
    <a href="http://www.airfuelsynthesis.com/

    ” target=”_blank”>http://www.airfuelsynthesis.com/

    Niets nieuws onder de zond, principe was al in de 19e eeuw bekend (Sabatier reaction). Gebruikt 1-2 keer zoveel energie om te maken als er van gebruikt kan worden.

    Gewoon weer één van die luchtkasteel projecten die miljoenen belastinggeld kosten maar niets opleveren. Als er maar een label "duurzaam en CO2" op geplakt wordt gaat de subsidie-kraan al weer open…*zucht*…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 20th, 201219:58at

    Zodra het woord 'sustainable' of 'duurzaam' bij het opwekken van energie, het omzetten van energie, het omzetten van CO2 naar whatever ander medium, het omzetten van 'wind' naar waterstof, fata morgana met zonnepanelen in de Sahara, Desertec? you name it,

    zodra dus het woord 'sustainable' of 'duurzaam' er in voorkomt gaat het geld kosten.

    Schatten met geld. Miljarden belastinggeld dat de burgers uit de zakken wordt geklopt zonder hun toestemming.

    Niets van het hierboven genoemde kan zichzelf bedruipen. Het is volstrekt oneconomisch en levert geen enkele bijdrage aan de welvaart van ons land.

    Integendeel.

    Afschaffen dus.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 20th, 201220:45at

    EU Commissaris Oettinger:

    Overdreven veel zonnepanelen in Duitsland

    op

    http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2012/10/EU-ov…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 20th, 201221:55at

    Fijn dan;

    als kok ken je natuurlijk alleen de messen van Sabatier. Prima spul, doe al meer dan 20 jaar met m’n eerste set. Maar lees ik de wiki dan word je er weer een beetje droevig van en verbaas je je dat hier dan weer aandacht voor komt in de pers.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 20th, 201222:14at

    Boerderij.nl-stukje

    Mooie stukje voorlichting weer; want het is toch prettig om te weten WAAROM kolen- en gasgestookte centrales dan wel onrendabel dreigen te worden.

    Straks denkt Yvon Jaspers nog dat dat komt omdat wind en zon zo goedkoop zijn.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 21st, 201201:35at

    Ach, waar maken we ons eigenlijk druk om?

    Gas, kolen, olie,

    koeiescheten, gras,

    plas, wind en zon

    Neveneffecten, CCS

    duurzaam, zuurzaam

    peak and oil,

    hockey met een stokkie,

    koolzaad, zonneboilers,

    deeltijd indianen,

    jatropha indianen,

    methaan met die banaan,

    de laatste ijsbeer schreeuwt Bob en Brand, bodemberoering, schalie,

    Winsemius Jan Salie,

    Diederik van Rutte,

    Hedwige en Cramer,

    Cramer and Cramer,

    Van Marc tot Samsom,

    Van Son Trouwt met Van Soest,

    Foeco en Popko, Bassie en Adriaan,

    Jozef en Stalin …

    Jozef Stalin?

    WTF: tinyurl.com/8jelqgd

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 21st, 201203:53at

    @Anton

    Het is in mijn ogen niet per definitie onzin, zeker als je ervan uitgaat dat we van fossiel af moeten.

    In ieder geval beter dan waterstofeconomie.

    Ook nu al is er een substantieel deel van de windenergie dat onbruikbaar is.

    Elektriciteitsopslag is onmogelijk, en de alternatieven zijn onhaalbaar of onbetaalbaar.

    Waterstof maken uit windpower met elektrolyse kan met een redelijk rendement (weliswaar met zeer dure installaties), en dan zou ik er eerder voor kiezen de waterstof om te zetten in een vloeibare drager zoals methanol dan in methaan.

    Dat hoeft helemaal niet zo'n laag rendement te hebben.

    Dus als de kosten eerlijk meegerekend worden, en het is dan concurrerend, heb ik er weinig problemen mee.

    Het is in ieder geval een stuk zinniger dan de productie van biobrandstoffen of het autorijden op waterstof.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo Wolters writes:
    oktober 21st, 201204:09at

    @Anton

    Pas een beetje op met schaliegas, dat wordt ook ontzettend gehyped. Met name vanuit de VS, die daarmee proberen de gas (en olie!) prijs omlaag te krijgen en Putin een hak te zetten.

    Er zit in de VS erg veel schaliegas, maar het staat nog sterk te bezien hoeveel precies. Dat kan nog variëren tussen enige decennia eigen consumptie en meer dan een eeuw.

    Over Nederland valt nog helemaal niks te zeggen over de winbare hoeveelheid. Ik zou zeggen: in de orde van Slochteren, maar dat kan dus net zo goed een kwart als het dubbele zijn.

    Één ding staat vast: hoe later we het eruit halen, hoe meer het is, omdat de technieken nog heel veel kunnen verbeteren. Eenmaal gefracked kun je het geen tweede keer meer doen. Dus nu lekker laten zitten, tot Slochteren op is. Wel goed exploreren en op kleine schaal experimenteren om de technologie ook lokaal onder de knie te krijgen (elk schaliepakket is anders).

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Anton writes:
    oktober 21st, 201209:48at

    @Theo

    Het gaat om de timing. De komende decennia, ik denk zelfs nog ruimschoots meer dan een eeuw, draait de wereld op fossiele energie. Zeker voor Nl, kijk maar in de rapporten van EBN. Als je zorgvuldig met die reserves wilt omgaan, en welk zinnig denkend mens wil dat niet, moet je je inspanningen richten op efficiency daar zit de grote winst. Het verspillende systeem min of meer in takt laten en daar met veel subsidie duurzaam in proppen is geldverspilling. En als dat proppen dan stagneert je intellectuele resources inzetten om opslagtechnologie te gaan ontwikkelen is waanzin zeker op dit moment.

    Ik ben met je eens dat we op ooit in de verre toekomst van fossiel af gaan, echter op dit moment moet je je financiele en intellectuele middelen inzetten op het efficiënter maken van fossiele ketens.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 23rd, 201200:19at

    Pas een beetje op met schaliegas, dat wordt ook ontzettend gehyped. Met name vanuit de VS, die daarmee proberen de gas (en olie!) prijs omlaag te krijgen en Putin een hak te zetten.

    Hier is nog wat interessante info over fracking: er is een recente, korte vervolgfilm op de spraakmakende docu Gasland geproduceerd:

    The Sky is Pink

    Zal Niek leuk vinden. :-)

    On-topic: Bereken de geëxternaliseerde kosten van fossiele brandstoffen voor volksgezondheid en milieu/klimaat door in de prijs (bijvoorbeeld via een belasting die gelijkelijk over de bevolking verdeeld wordt; vervuiler betaalt), schaf alle subsidies af (en als je toch al bezig bent, alle lobbying ook) en may the best, most efficient and most modern technology win.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Theo writes:
    oktober 23rd, 201202:57at

    Jezus Neven, met zo'n slechte antipropagandafilm wil je toch niet geassocieerd worden?

    Waarbij ik er eerlijk bij zeg dat ik niet eens halverwege gekomen ben. Als ik pulp wil zien zet ik de TV wel aan.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • boels069 writes:
    oktober 23rd, 201211:31at

    Neven schreef:

    Bereken de geëxternaliseerde kosten van fossiele brandstoffen voor volksgezondheid en milieu/klimaat door in de prijs (bijvoorbeeld via een belasting die gelijkelijk over de bevolking verdeeld wordt; vervuiler betaalt), schaf alle subsidies af (en als je toch al bezig bent, alle lobbying ook) en may the best, most efficient and most modern technology win.

    Mee eens als je "kosten van fossiele brandstoffen" vervangt door "kosten van alle vormen van energievoorziening".

    En je moet de begrippen "vervuiler, milieu, klimaat en volksgezondheid" goed omschrijven, nu zijn het een politieke vaagheden (geworden).

    Het wordt interessant, want je struikelt al over het "vervuilingsrecht" per diersoort en levensvorm; is decennialang over te bakkeleien.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 23rd, 201212:08at

    Utopia Neven in de bocht: "Bereken de geëxternaliseerde kosten van ………"

    Onmogelijke exercitie kijk maar eens naar een paar "duurzame" energie voorbeelden:

    * Wat is de prijs en schade aan volksgezondheid van een in elektrische-auto-batterij milieu-vervuilende grondstoffen (Kwik, Lithium, Mangaan, Nikkel, Zink, Lood, Cadmium etc.)?

    * Wat is de prijs en schade aan volksgezondheid van Neodinium in alle windturbines en de milieu-vervuiling in China? http://www.milieudefensie.nl/publicaties/down-to-…

    * Wat is de prijs en schade aan volksgezondheid van Waterkracht-centrales en het verlies van miljoenen km2 natuurgebied? http://www.technischweekblad.nl/china-breidt-aant…

    * Wat is de prijs en schade aan volksgezondheid van in China geproduceerde goedkope zonnepanelen.

    Oh ja: Iedere extra groene baan vernietigd 2,2 banen in de echte economie…..lekker gezond!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 23rd, 201212:08at

    Jezus Neven, met zo’n slechte antipropagandafilm wil je toch niet geassocieerd worden?

    Nou, hij lijkt me in ieder geval wel goed gemaakt. Duidelijke animaties, pakkende muziek, overtuigende argumenten (weerleg ze maar als het allemaal zo overduidelijk gelogen is).

    Maar neem jij het vooral op voor die arme, arme, onschuldige gasbedrijven. :-D

    Het wordt interessant, want je struikelt al over het “vervuilingsrecht” per diersoort en levensvorm; is decennialang over te bakkeleien.

    Ik vind het allemaal prima zolang de schade maar niet op nul ingeschaald wordt, zoals nu het geval is. Fossiele brandstofbedrijven maken decadente woekerwinsten, en de belastingbetaler mag opdraaien voor de schade aan volksgezondheid/klimaat/milieu. Dat klopt niet helemaal.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Ivo writes:
    oktober 23rd, 201212:09at

    Dan wordt vast een hoog bedrag toegerekend aan uitgestote CO2 en geen bedrag aan natuur die verruïneerd wordt door de aanleg van windturbineparken of dammen voor elektriciteitsopwekking. En ook niet aan landschapsvervuiling door windtubines, omgehakte bossen voor bioenergieplantages.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 23rd, 201212:42at

    Vervolg: @ Neven

    * Wat is de prijs en schade aan volksgezondheid van de teelt van "duurzaam" jatropa voor biofuels door het wegdrijven van keuterboeren in Tanzania?

    * Wat is de prijs en schade aan volksgezondheid van 'duurzame" palmolie voor Biofuels door het omhakken van oerwoud?

    * Wat is de prijs en schade aan volksgezondheid door de prijsopdrijving van wereldwijde basis-voedsel-gewassen door gesubsidieerde "duurzame" brandstofgewassen?

    Neven: Volgens mij heb je deze prijzen en schade aan volksgezondheid vergeten mee te calculeren in je "duurzame" utopia berekeningen.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 23rd, 201212:56at

    Dat zijn goede vragen, Turris! Biobrandstoffen zijn dan ook bagger. Heel veel groene eco-fascisten zeggen dat (bijvoorbeeld Joe Romm). Ik zeg het ook.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • boels069 writes:
    oktober 23rd, 201213:19at

    Neven schreef:

    "Fossiele brandstofbedrijven maken decadente woekerwinsten .."

    Zelfs met decadente subsidies lijden niet-fossiele bedrijven verlies.

    Het is decadent als bouwers van luchtkastelen en handelaren in angst en gebakken lucht hun gang kunnen gaan.

    Van Gaia naar gajus, tel uit je winst.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 23rd, 201213:33at

    @ Neven:

    "Duurzame" gesubsidieerde bio-brandstofbedrijven maken decadente woekerwinsten, en de overheid mag opdraaien voor de schade aan volksgezondheid/klimaat/milieu en voor hun (aanstaande) faillissement. Dat klopt helemaal.

    Hoe moet het met de gesubsidieerde goudgeld verdienende biofue-fabrieken en opslagindustrie (BioPetrol/ BioMCN / Vopak) in Botlek en Eems gebied?

    http://www.ltonoord.nl/nieuws/zigzagbeleid-biobra…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 23rd, 201214:05at

    Hoe moet het met de gesubsidieerde goudgeld verdienende biofue-fabrieken en opslagindustrie (BioPetrol/ BioMCN / Vopak) in Botlek en Eems gebied?

    Afschaffen.

    Hoe moet het met de fracking industrie?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 23rd, 201214:13at

    Neven redeneert:

    werkloze mensen consuminderen, goed voor de huilende aarde.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 23rd, 201214:40at

    DWK projecteert.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 23rd, 201215:14at

    Schaliegaswinning geschiedt door fracking. Fracking is een methode gaswinning die feitelijk al jaren geschied in bestaande gasvelden en tot een enorme toename van de wereldgasvoorraden heeft geleid. Ook "lege" gasvelden kunnen door fracking worden geheractiveerd. De frackingmethode is door de grondwaterlaag heen te boren zoals ook bij oliewinning normaal is te doen. De schacht bij fracking-boren is net zo impermeabel als bij het olieboren. Bij de fracking-lagen gebruikte chemicaliën komen daardoor niet in de grondwater lagen. Enorme fracking-gas-wereldvoorraden maken deze relatief nieuwe energiebron goedkoop en daardoor zeer geschikt voor eco-belastingen-heffingen om de uiterst dure en laag renderende windenergie te kunnen bekostigen. Fracking van schaliegas verdubbelt minimaal de wereldgasvoorraad. Schaliegas is een alternatief voor het veel gevaarlijker en vervuilender steenkolen en bruinkolen winnen, en is een menselijke en economische noodzaak zolang de "duurzame" eco-fascisten de bouw van kerncentrales boycotten.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 23rd, 201215:45at

    Neven

    DWK projecteert?

    Hoe hebben we het nu? Jij bent toch van mening dat “als wij zo doorgaan” (wat evident niet het geval is; immers we produceren steeds zuiniger, schoner enz.) het einde in zicht is.

    Ik heb nog twee vragen: Hoe zat dat nu precies met jouw avatar? Waarom heb je uitgerekend deze onderzeeër als logo gekozen?

    Jij maakt houten bekistingen voor PC’s. Hoe gaat zoiets? Verkoop je de kast én de machine? Of lever je de kast op bestelling? Alle merken, vormen en afmetingen? En als laatste voor iedereen? Voor M. Thieme net zo gemakkelijk als voor de directie van een schaliegasproducent?

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 23rd, 201216:28at

    Jij bent toch van mening dat “als wij zo doorgaan” (wat evident niet het geval is; immers we produceren steeds zuiniger, schoner enz.) het einde in zicht is.

    Nee, ik ben van mening dat onder het business-as-usual-scenario waar 'jullie' zo hard voor strijden de wereldbevolking de komende decennia met een paar miljard gaat krimpen, enerzijds door het imploderen van economieën, anderzijds door de steeds groter wordende bemoeilijking van het bedrijven van landbouw (door erosie, verdwijnen van grondstoffen en instabiele weerspatronen).

    Voor mij is business-as-usual geen optie. Hoe het dan wel moet, weet ik niet en is iets wat ik graag bediscussieer. Maar dit is niet de meest ideale plek daarvoor, aangezien de raison d'être van deze blog en het gros van de commentatoren het in stand houden van business-as-usual is. Koste wat kost.

    Dat zie je vaak bij oude(re) mensen. Ik ben zelf 38 en begin steeds conservatiever te worden.

    Hoe zat dat nu precies met jouw avatar? Waarom heb je uitgerekend deze onderzeeër als logo gekozen?

    Omdat het een nepskeptische mythe voorstelt die steeds maar weer van stal wordt gehaald om het verdwijnen van het Arctische zee-ijs te bagatelliseren.

    Het lijkt me vrij verwarrend voor nepskeptici om een alarmist als mij met uitgerekend dat plaatje als avatar te zien opereren op de nr 1 blog als het op info over Arctisch zee-ijs aankomt.

    Jij maakt houten bekistingen voor PC’s. Hoe gaat zoiets? Verkoop je de kast én de machine? Of lever je de kast op bestelling? Alle merken, vormen en afmetingen? En als laatste voor iedereen? Voor M. Thieme net zo gemakkelijk als voor de directie van een schaliegasproducent?

    Ik ben daar een tijdje terug mee opgehouden. Kostte te veel tijd en geld, en had uiteindelijk toch geen zin.

    In de kast zat ultrazuinige hardware die net zo goed presteerde als vergelijkbare pc's. In die hardware zat speling qua performance en capaciteit, dus ja, ik leverde ze op maat.

    Ik had ze liever niet voor directies van schaliegasproducenten gebouwd. Ik ben gelukkig nooit in de verleiding gebracht (heb er uiteindelijk een stuk of 50 verkocht).

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • TINSTAAFL writes:
    oktober 23rd, 201217:36at

    Neven revisioneert, als het aan hem lag zaten we 's avonds allemaal Malthus te lezen bij kaarslicht.

    Alles is zwart of wit bij Neven, zo ook bij het fracken. Niets geen 100 tinten grijs, niets geen technische vooruitgang en innovatieve wetenschap die heeft bewezen dat de mensheid bij een veelvoud van het bevolkingsaantal sinds de laatste eeuwen een nooit vertoonde vooruitgang gaf te zien met betrekking tot leeftijd verwachting, voedselvoorziening en welvaart.

    Josh Fox is Micheal Moore in het kwadraat met maar één agenda: bekendheid en anti-fracken. Oreskes aanhalen als autoriteit geeft al aan uit welke wind de hoek waait bij z'n laatste pulp fiction.

    Natuurlijk zijn er bij elke industrie gevaren die gereguleerd dienen te worden, zonder de landbouw, medische en industriele ontwikkeling de laatste eeuwen had je nog maar zo'n 5-7 jaar te leven, Neven.

    Hoe je het ook wendt of keert de geest is uit de fles met het fracken. Je kan natuurlijk niet deze ontwikkeling tegen gaan vooral in licht licht van de huidige fossiele energie. En als schaliegas een hype is met als gevolg van het halveren van de gasprijs, dan is dat geen hype meer, maar een rotsvaste werkelijkheid.

    Evenals bij elke industrie, zoals de (petro)chemische industrie zonder welke wij honderden jaren teruggeworpen zouden worden, dient het fracken aan strenge regels onderworpen te worden. Dit is overigens ook de mening van The Royal Academy of Engineering en the Royal Society:

    The health, safety and environmental risks can be managed effectively in the UK. Operational best practices must be implemented and enforced through strong regulation.

    Maar neem jij het vooral op voor die arme, arme, onschuldige gasbedrijven.

    Zonder schaliegas zijn we overgeleverd aan de socialistische grillen van instituten zoals Gazprom en Rosneft en van de vele tinten grijs, Neven.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 23rd, 201217:47at

    Betaal jij de rekening als het allemaal niet zo geweldig blijkt te zijn, TINSTAAFL? Nee, hè? Dan geef je gewoon de eco-fascisten de schuld.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • DWK writes:
    oktober 23rd, 201218:27at

    BAU betekent m.i. steeds verbeteren. Dat doen we doen we al zolang we rechtop lopen.

    “Ik ben zelf 38 en begin steeds conservatiever te worden.” Mooi, het is dus een kwestie van tijd; over een jaar of 15 ben je het roerend met me eens.

    Wat je avatar betreft: Het is weer eens wat anders dan een geroosterde ijsbeer op een hamburgerbroodje, dat moet ik je nageven. Het riep de vraag bij mij op, verwarring is echt een groot woord. Weten alle Noordpool-watertrappelaars trouwens dat het om de Skate gaat. Ik had nog nooit van dat ding gehoord en het plaatje is ook zo klein.

    Misschien breng je zo de alarmistische gemeenschap wel op leuke ideeën: ploegende Groenlandse boeren, Engels wijnetiketten uit de ME.

    Goed te lezen dat voor je eigen zakelijke leven WEL de stijl bedrijfseconomische criteria hanteert. Daar zou de groene gemeente een voorbeeld aan kunnen nemen. En uit het woordje “liever” maak ik op dat je ook maar een mens bent van vlees en bloed.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 23rd, 201219:01at

    Willem schreef:

    Ik ben bang dat Jan Paul van Soest het allemaal anders ziet dan de ondertekenaars van bovenstaande brief. Hij interviewde Paul van Son, directeur Desertec in München, die Duits en Nederlands energiebeleid met elkaar vergelijkt

    Die van Son zal wel blij zijn met dat interview.

    Ik miste in het interview dat Siemens zich per eind december 2012 uit Desertec terugtrekt.

    Dat wist die van Son natuurlijk, maar het moest nog even onder de pet gehouden worden omdat het anders Jan Paul z´n feestje zou bederven.

    Siemens ziet geen kansen voor deze subsidiegraaiers, verenigd in een woestijnstroomclubje.

    Sterker nog, Siemens meent dat PV en alles er om heen een verloren zaak is en heeft om die reden de PV divisie te koop staan in de hoop dat er nog een paar Chinezen zijn die de tent overeind willen houden.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 23rd, 201219:21at

    Nog zo´n bedrieglijk sprookje, offshore windparken.

    Het ziet er echter naar uit dat de de heren Samsom en Rutte een onverwacht financieel voordeel kunnen behalen.

    Nederland kan de komende 5 jaar ruim € 40 miljard besparen door geen offshore windparken te bouwen.

    Netbeheerder TenneT helpt daarbij een handje:

    Tennet kan offshore windparken niet aansluiten

    op

    http://fibronot.nl/nieuwsartikel2012-305-tennet-k…

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Turris writes:
    oktober 23rd, 201220:43at

    Een jubileum:

    We zijn deze maand 10 jaar verder, dan toen ik de eerste van mijn kritische bloggen schreef in Elsevier/Rozendaal's column over anti-Club van Rome, gevolgd door kritische bloggen op de Groene Rekenkamer en climategate.nl over anti-IPCC, anti-Kyoto, anti-Cap & Trade handel, anti-windturbine-gelul, anti-Grien & Pies, anti-KNMI-opwarmingsalarmisme, anti-biofules, anti-wereldcommunisme geleid door vegetarische eco-fascisten en hun biologisch-gezever.

    De wetenschap was zo'n 10 jaar geleden wel zeer ver gecorrumpeerd door de "duurzame" subsidiestromen en het Groen & Linkse "duurzaam" cliëntelisme.

    Inmiddels zijn alle genoemden wereldwijd meer dan stevig op hun nummer gezet,`hebben een ferm pak slaag gekregen vanuit de internationale bloggosfeer en kritische wetenschap. De neergang van GroenLinks is dan ook bijna exemplarisch. Nog wat nagespartel in NL door ene J.P. van Soest, die niet door heeft dat hij af gaat als een gieter.

    Als ik met genoegen de huidige neergang van dat alles lees, o.a. dagelijks hier op climategate.nl, dan lees ik soms met bijna ongeloof!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 23rd, 201222:45at

    Nog meer groene sprookjes, biopellets. Ze branden als een fakkel.

    Er woedt een grote brand bij biobrandstoffabriek Topell Energy aan de Roelofshoeveweg in Duiven. Volgens de brandweer.

    Maar volgens de directeur is er niets aan de hand. Er was een defect klepje in een koelinstallatie waardoor de temperatuur te hoog op liep.

    Volgens de directeur was het probleem snel onder controle, maar is de brandweer voor de zekerheid opgeroepen.

    De brandweer schaalde tot verbazing van de directeur snel op naar 'grote brand'. Er worden slangen uitgerold.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 24th, 201213:36at

    De groene sprookjes gaan verder:

    Solar Industry Meltdown

    By Pierre Gosselin

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Neven writes:
    oktober 24th, 201214:58at

    Nog een propagandafilmpje over fracking voor de liefhebbers. Allemaal gelogen natuurlijk. Enjoy!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Ivo writes:
    oktober 24th, 201217:09at

    Waarom zou dat gelogen zijn? De frackingtechnieken van een tijd geleden waren veel vuiler dan nu. En er is geen reden om welke industrie zomaar te geloven, daar had controle op moeten zijn. Zo mag je dat niet doen.

    Wat dat betreft heb je een goede parallel gevonden met de windturbineindustrie. Veel mensen zitten permanent in de herrie of in het stroboscopische lichteffect van de wieken. Ook daar geldt hetzelfde voor, rekening houden met het milieu en de mensen!

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Niek Rodenburg writes:
    oktober 24th, 201222:34at

    Alweer zo´n sprookje

    Groen is poen voor de nieuwe regering

    op

    http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=9073…

    Ze blijven doordrammen, de groene revolutionairen. Ze hebben vast en zeker de laatste informatie uit Brussel gemist.

    Ik denk dat de nieuwe regering uit verstandige mensen bestaat die dit soort onzin voorstellen in de kiem smoort.

    En anders is er de blogsfeer om deze geldverslindende waanzin in te dammen.

    Waardevol of niet? Thumb up 0 Thumb down 0


Schrijf een reactie

Suggestie: Je kunt de volgende tags gebruiken: "Bold = <b>...</b>, Italic = <i>...</i>, quote = <blockquote>...</blockquote>, volledige hyperlinks worden vanzelf actief gemaakt maar je kunt ook een woord of zinsnede linken dmv <a href="doel-url" target="_blank">gelinkte tekst</a>, Youtube-video kun je embedden door de gewone Youtube-url te geven en eenvoudig http:// te vervangen door httpv://";

SIDEBAR
»
S
I
D
E
B
A
R
«
»  Substance:WordPress   »  Style:Ahren Ahimsa   »  Hosting:WordPress SEO Hosting   »  Support:CreativePulses   »  Hajo Smit:Wintersportweerman.nl