De helft van het Nederlandse scholquotum valt nu onder MSC:

MSC levert vissers niets extra’s op, behalve lastenverzwaringen

De afzet van 2013 van viskeurmerk-producten-vrijwel uitsluitend MSC- groeide in Nederland met 13 procent, waar de afzet van andere ecolabels met 1 procent groeide. Dat meldt Eumofa in een marktinventarisatie. De extra omzetgroei die zij beschrijven is echter geen afspiegeling van een werkelijke marktvraag, maar komt door kartelafspraken van Wereld Natuur Fonds en Stichting de Noordzee/Good Fish Foundation (VISwijver) met het supermarktwezen.

Momenteel valt al de helft van het Nederlandse scholquotum onder MSC. Nederland houdt 86 procent van het Noordzee-scholquotum in Europa.

Misleidende handelspraktijk met agressieve marketing
Het op agressieve wijze aan de vismarkt opgedrongen MSC-keurmerk (Wereld Natuur Fonds/Unilever)- met staatssteun en 2 miljoen euro loterijgelden- realiseert de meeste omzetgroei in Nederland doordat bevriende milieuclubs (Wereld Natuur Fonds en Stichting de Noordzee) de afzet van concurrerende producten blokkeren in supermarkten. Dat doen zij onder het mom van neutraal ‘duurzaamheidsadvies’ , zoals wij al berichtten.

Kartelafspraken MSC-promotieclub met Jumbo onder het mom van neutraal 'duurzaamheidsadvies'

Kartelafspraken MSC-promotieclub met Jumbo onder het mom van neutraal ‘duurzaamheidsadvies’

Hier is mogelijk sprake van overtreding van het consumentenrecht, een misleidende handelspraktijk.Omdat MSC claimt het zelfde te zijn als ‘verduurzaming’ terwijl MSC niets toevoegt voor Nederlandse visproducten, en er vele andere standaarden zijn.

In supermarkten vindt meer dan 80 procent van de nationale verkoop van visproducten plaats, zoals je ook in de Duurzame Visserijwijzer kan lezen van de SWNM. Daarom richten Wereld Natuur Fonds en Stichting de Noordzee hun campagnes op die supermarkten. 

MSC voegt geen exportwaarde toe, de groei in UK komt door positie Pond/Euro

MSC voegt geen exportwaarde toe, de groei in UK komt door positie Pond/Euro

Fabriceren van ‘wetenschappelijke’ noodzaak voor ecolabeltjes
Vanaf 2016 zou in de meeste bij CBL aangesloten supermarkten alleen nog MSC-vis verkocht mogen worden, waar zij nu al slaagden om de meeste niet-MSC vis uit het schap te verdringen. Zo dringen zij ook het ASC-keurmerk op aan de Nederlandse vismarkt, een keurmerk dat met subsidies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan de markt wordt opgedrongen.

screenshot ICES stock assessment tong juni 2013: mortaliteit te hoog, maar SBB op MSY.

MSC voegt geen duurzaamheid toe, maar parasiteert op gedane inspanningen. Al sinds 2008 managementplan tong, en al bevist op MSY

De certificering van MSC voegt voor onze belangrijkste Nederlandse visserijen op schol en tong helemaal NIETS toe qua duurzaamheid. Voor tong bestaat al sinds 2008 een managementplan, beide bestanden worden al op MSY bevist. MSC en haar bevriende milieuclubs parasiteren op de inspanningen die de sector zelf al deed.

De marketing voor zo’n label verloopt via verschillende stappen. Met subsidies van het Ministerie van EZ schrijven bevriende milieuclubs rapporten waar de ‘wetenschappelijke’ noodzaak van milieuclubs en hun ecolabeltje uit zou moeten blijken. Vervolgens openen ze het campagnevuur op de handel.

Consumentenmisleiding: bij vis uit landen als Nederland voegt MSC niets toe

Het marketingverhaal van de duurzaam-industrie/Consumentenmisleiding: bij vis uit landen als Nederland voegt MSC niets toe: haring, schol, tong worden duurzaam bevist

Valse successen claimen
Op conferenties schermt MSC verder dat IGLO (van de vissticks) hun steunt, als ‘bewijs’ dat het bedrijfsleven hun nut zo inziet. Dat is nogal wiedes, want Iglo is van Unilever, de oprichter van MSC.

image7MSC is gewoon een commercieel bedrijf, dat onder de vlag van ‘het Goede Doel’ in boekjaar 2013/14 voor 72 procent van haar verdienmodel leunt op exploitatie van MSC-logolicenties door retail. Tegelijk is er geen prijs-volgsysteem dat bepaalt of MSC voor handel en visserij enig voordeel levert. Het voegt enkel lastenverzwaringen toe, zodat hun CEO met 2,3 ton non-profit-euro’s in de tas per jaar naar huis kan, geheel belangeloos voor de gezonde oceanen.

In regio’s waar MSC qua duurzaamheid toegevoegde waarde zou creëren zoals in landen zonder milieuwetgeving realiseren ze nauwelijks groei. De groei van MSC vindt vooral plaats waar zij op reeds gedane inspanning voor verduurzaming kunnen parasiteren.

Een commercieel bedrijf onder 'charitatieve' cover: nu 70 procent omzet uit logo-exploitatie

2013: Een commercieel bedrijf onder ‘charitatieve’ cover: in 2014 72 procent omzet uit logo-exploitatie

Waarom grijpt de ACM hier niet in? Innige (financiële) band milieuclubs met ambtenaren
Omdat je een volledige vrijbrief krijgt in Nederland zodra je iets groenigs/duurzamigs roept en beweert ‘het Goede Doel’ te zijn, geholpen door honderden miljoenen euro’s loterijgelden. En vanwege de status aparte die schatrijke clubs als Wereld Natuur Fonds via hun jaarlijkse miljoenenmarketing afdwongen/de kracht van propaganda. Ze zijn innig verweven met onze overheid, die clubs als Stichting de Noordzee met hun VISWijzer met 4 miljoen euro in 5 jaar subsidieerde.

De NVWA maakt zelfs reclame voor MSC-promotieclub Good Fish Foundation op haar site onder de vlag van neutrale voorlichting. NVWA was ook gast op de MSC-conferentie van 13 april, waarin werd besproken hoe MSC/ASC zich nog agressiever kan opdringen aan consumenten.

Geheel belangeloos….
Die Goede Doelenstatus komt MSC extra goed uit vanwege een gunstiger belastingregime, en doordat ze zo in aanmerking komen voor donaties van filantropen.  Je hoeft dan als bedrijf minder je best te doen, en kunt toch lekker aan markt-expansie doen. Die markt-expansie noem je dan ‘verduurzaming van de visserij’, alsof jouw bedrijf een belangeloze daad voor de mensheid verricht met pauselijke goedkeuring.

Dankzij lobby van die zelfde milieuclubs, werd die ‘verduurzaming van visserij’ een criterium om mee uit de Europese visserij-subsidiepot te kunnen hengelen. In Nederland bedraagt die pot tot 2020 liefst 128 miljoen belangeloze euro’s.

  • Of deze versie, als u in Plopsaland verder wenst te leven in katatonisch-groene toestand: dat doen ze om de gezonde oceanen te redden via de klimaatbestendige duurzaamheid met de rijke zeeen vol vis en koraal met zeeleven en een Great Barrier Reef duikparadijs in de NIOZ-Noordzee voor Han Lindeboom: de charlatan pur sang van de mariene ecologie.