Omzet MSC (13 miljoen Britse Ponden) Een commercieel bedrijf onder 'charitatieve' cover: nu 70 procent omzet uit logo-exploitatie

Omzet MSC (13 miljoen Britse Ponden) Een commercieel bedrijf onder ‘charitatieve’ cover: in 2013 kwam 70 procent omzet uit logo-exploitatie, 2012 65 procent

De Volkskrant meldt dat staatssecretaris Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer het keurmerk-monopolisme van het Wereld Natuur Fonds aankaart inzake FSC-hout. Mansveld heeft een goed punt: er zijn andere houtkeurmerken als PEFC of in dit geval hun ‘onder’-keurmerk MTCS uit Maleisie die even goed voldoen voor minder bureaucratische lasten.

Het WNF en Greenpeace hebben niet het recht het ooit door hen op de markt gebrachte FSC door te duwen ten koste van andere keurmerken. Sylvia Borren van Greenpeace heeft een bestuursfunctie bij een FSC-promotiebedrijf, Stichting Goed Hout en Goed Papier in Utrecht.

Daarnaast is er geen wezenlijk verschil tussen WNF en Greenpeace of zo’n andere door de Postcodeloterij met miljoenen gestutte club Stichting de Noordzee.  WNF hangt de constructieve overlegpartner uit, terwijl Greenpeace met mediaterreur de handel een imago-probleem opdringt, zodat WNF later met haar ‘oplossing’ mag aanschuiven.Wij van FSC/MSC-eend adviseren MSC.

Certificering niet enige weg tot duurzaamheid
PEFC is door houtboeren zelf opgezet met minder kosten voor bosbeheerders, als antwoord op FSC. Het voordeel van certificering is dat je de herkomst van het hout op een wereldmarkt kunt traceren. Maar qua duurzaam bosbeheer voegt FSC weinig toe. In Nederland hebben we de Boswet sinds 1961 die strengere eisen stelt dan FSC, en het meeste FSC-gecertificeerde hout komt uit bossen in landen die toch al een traditie kenden in duurzaam bosbeheer. De term ‘duurzaam’- nachhaltichkeit, is namelijk 300 jaar oud en afkomstig uit de Duitse bosbouw.

Het lijkt dat de houtboeren nu een goede lobby voerden. En terecht, want zoals de Wageningse bosbouwconsulent Leffert Oldekamp hier al schreef:

1. De 10 % van het gecertificeerde bosoppervlak bestaat voornamelijk uit bossen die niet of nauwelijks worden bedreigd.
2. Bossen in gebieden waar een boswet wordt gehandhaafd zouden wellicht anders kunnen worden beheerd, maar voor de instandhouding is dat niet echt relevant.
3. Het is zinvoller om onze energie te steken in gebruik hout in de eigen regio.
4. Met hout en met perverse subsidies elektriciteitscentrales te ontregelen is waanzin. Gebruik hout verstandig.
5. Illegaal en/of niet gecertificeerd hout vindt zijn weg wel. Onze goede bedoelingen voorkomen dat niet”.

Verder doet FSC alsof er geen alternatieven zijn met minder bureaucratie , zoals de PEFC standaarden. Het zou moeten gaan om het bos en niet om een betere positie als certificaat te claimen. Hout moet daarbij als maatschappelijk goed op de agenda komen.

 

MSC-promotiebedrijf Stichting de Noordzee/Good Fish Foundation mag alle concurrentie de supermarkt uit trappen

MSC-promotiebedrijf Stichting de Noordzee/Good Fish Foundation mag alle concurrentie de supermarkt uit trappen

WNF/Greenpeace/Stichting de Noordzee doet zelfde met viskeurmerk MSC
De vaste lezer van Climategate.nl weet dat het Wereld Natuur Fonds als oprichter van het MSC-viskeurmerk (WNF/Unilever) hetzelfde doet, samen met Stichting de Noordzee (de voorzitter is ex-directeur Greenpeace Nederland Hans de Rooij)/Good Fish Foundation. Hier geldt hetzelfde als bij FSC. Op agressieve wijze dr
ingt WNF het MSC-keurmerk op aan de markt, waarbij ze met supermarkten als Albert Heijn en de Jumbo achter de schermen afspraken forceren om geen andere vis meer te verkopen behalve met MSC-keurmerk. Voor voorbeelden bij Albert Heijn en feitelijk onjuiste consumenten misleiding die WNF bedrijft om haar MSC-keurmerk op te dringen, zie HIER, HIER en HIER

Het WNF, Stichting de Noordzee en Greenpeace lopen andere keurmerken met minder lasten voor producenten als Friends of the Sea, Dupan stelselmatig te treiteren, en wist de verkoop van Dupan-paling door druk op supermarkten al te blokkeren, met valse informatie. Christien Absil van MSC-promotieclub Good Fish Foundation mag van Plus en Jumbo het visassortiment selecteren en alle concurrentie van MSC uit de schappen verwijderen.

Bij Jumbo kun je ook advertenties zien (zie afbeelding), waarbij MSC als enige weg tot duurzaamheid wordt gepromoot en waar alle andere producten voor uit de schappen moeten verdwijnen. Dankzij de druk die Christien Absil van de MSC-schaduw-BV Good Fish Foundation met MSC-oprichter WNF zet. 

  •  Dat is een – tot nu toe door Dijksma en Mansveld genegeerde- overtreding van het Consumentenrecht.

Zoals ook journalist van de Keuringsdienst van Waarde Wouter Klootwijk vaststelde, schrijver van de eerste MSC-promotiegids van Stichting de Noordzee en WNF: MSC voegt niets toe aan duurzaamheid bij Noordzee-visserij en andere inmiddels relatief goed beheerde bestanden, behalve lastenverzwaring voor vissers. MSC is een commercieel bedrijf dat onder de vlag van goede doel 70 procent van haar inkomsten haalt uit de exploitatie van logo-licenties, op te brengen door handel en producenten.

Hoewel WNF geen direct commercieel belang claimt bij MSC hebben ze dat indirect enorm. MSC geeft ze een alibi om bij ieder visoverleg aanwezig te zijn als ‘de constructieve partij’ en uren te schrijven, en geeft ze naar de achterban toe het verhaal dat ze DE oplossing maken. Concurrentie van MSC verwatert de marketingwaarde van het keurmerk en daarom getroost WNF met hoofd oceanen Carel Drijver zoveel moeite om de concurrentie kalt te stellen.

Screen-Shot-2015-06-16-at-08.46.10Nu Mansveld en Dijksma FSC en de rol van WNF als marketinginstrument daarvan aanpakken, schept dat een goed precedent: dan is er geen reden meer om het jarenlange marktmonopolisme van MSC nog te gedogen terwijl zij het consumentenrecht overtreden met supermarkten.