Alles op aarde is van voorbijgaande aard. Ook duurzaamheid. Want als je – zoals Bram van de Klundert stelt, directeur van het Waddenfonds- dat de betekenis ‘houdbaarheid’ is, hoe lang moet iets dan houdbaar zijn? Daar geeft Van de Klundert geen antwoord op, en hij blijkt vooral een slordige denker.
Na het lezen van Van de Klundert’s filosofische verkenning ‘Verlangen goed te leven’, duurzame ontwikkeling tussen maakbaarheid mondialisering en moraal blijft je daarom vooral het beeld hangen van een erudiet, maar toch intellectueel wat laffe en oneerlijke persoon. Die niemand voor het hoofd wil stoten, omdat mentale vaseline de voorwaarde is om bij het establisment te horen.
Mij dunkt iemand van D66. En zo iemand beslist dan over wat rest van de 800 miljoen euro subsidies uit fossiele brandstof van het Waddenfonds.
Pas het postmodernisme toe op zichzelf
Van de Klundert flirt met postmoderne babbelaars, schakelt van daaruit alle intellectuele stromingen gelijk. En dringt dan uiteindelijk het eigen Boeddhisme-light op slinkse wijze op als de beste manier. Maar dan op zo’n wijze, dat het lijkt alsof hij dat niet dwingend doet.
Dus Van de Klundert dweept zowel met postmodernisten en heeft er tegelijk zijn bekomst van, door Oosterse monniken van boven de boomgrens te verkiezen boven Westerse stromingen.
Dat je postmoderne babbelaars bij het grof vuil doet, dat is terecht. Ze zijn nietszeggend. Het beste dat je met postmoderne filosofie kunt doen, is het toepassen op zichzelf. Het met sarcasme en ironie naar de mestvaalt wijzen, vanwege haar hautaine claim op de absolute waarheid dat er geen waarheid is. Geen ding an sich, enkel een ding fur mich, wat emoties en smaakjes.
Gij zult niet oordelen, behalve zij die oordelen
De arrogantie van de helikopterview. Alsof jij boven de partijen zweeft en kunt oordelen dat anderen geen zicht op de totale werkelijkheid hebben. Postmodernisme is inderdaad WEL enkel gebaseerd op emotie. Angst. De angst die voortkwam uit het mislukken van iedere utopie, iedere waarheidsclaim die samen met staatsmacht leidde tot humanitaire rampen. Met communisme en nazisme als bekendste uitwassen.
De gevolgtrekking daaruit is dan: laten we maar geen waarheidsclaim doen, komt maar rottigheid van. Die trek je vervolgens fundamentalistisch door naar ‘een claim op waarheid is fout, dus onmogelijk’.
Slordig denken dus. Een ethisch oordeel trek je door naar het empirische domein. Een probleem oplossen door het bestaan te ontkennen, en fundamentele discussie ‘Verboten’ verklaren. De lieve vrede door mensen monddood te maken. De hele wereld een ‘safe space’ voor overgevoeligen, die anderen willen controleren omdat ze hun eigen emotie niet de baas zijn..
Maar met die filosofische peace-keeping als verstikkende mantel is je hoogste verdienste dan de ethiek van nivellering: gij zult niet oordelen. Dus zo komt Van de Klundert dan bij een postmoderne draak van een zin als deze, die druipt van de nivellerende en postmoderne arrogantie, vermomd als intellectuele bescheidenheid:
Boeddha, Christus, Kant, Marx en Rorty parafraseren elkaar.
Rorty is iedereen al lang vergeten
De gouden regel – ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt’…- die is uitgangspunt voor veel ethiek mondiaal. Is dat de reden alle religies en filosofie gelijk te schakelen? Een ossenkar heeft 4 wielen, en een Tesla ook. Daarmee zijn ze nog niet aan elkaar gelijk. Als Van de Klundert eerder aangeeft dat de belangrijkste christelijke kerkvader Augustinus pleitte voor scheiding van kerk (geestelijken en intellectuelen) en staat….Hoe kan hij het christendom dan gelijkwaardig verklaren aan de Islam, dat streeft naar het Kalifaat: wereldijke macht en geestelijke macht zijn 1 in de Islam.
Christendom en Islam gelijkschakelen kan alleen door slordig denken, en vanuit de arrogantie van de helikopterview: alsof jij als superieur seculier oordelend subject boven het gekrakeel van al die godsdiensten cirkelt.
En dan die postmoderne filosoof Rorty waar Van de Klundert steeds mee aankomt. Dat is 1 of andere postmoderne babbelaar. Ik heb ‘m nooit gelezen maar ik hoef ook niet iedereen te lezen, je hoeft niet alles te weten. Het is een beetje als vogelaars van Dutch Birding die tegen elkaar opscheppen ‘Heb jij het Siberische bladkoninkje nog niet gezien, tssss’, intellectueel piemeltjes vergelijken.
Ik zie liever een slechtvalk boven het Wad jagen in een druilerige najaarszon op steltlopers. Van die bonte strandlopers die als een baitball heen en weer zwenken. En die zo met het wisselen van witte buik en grijze rug het zonlicht afwisselend terugflitsen en dempen, net als een schol ansjovis doet bij tonijn. De intensiteit van de natuurervaring is toch hoogstaander dan de kwantiteit van waarnemingen, of de status van zo’n waarneming in de ogen van anderen.
Dat roept verlangen op, zelf te vliegen, ook zo te zijn, het is een existentiële ervaring. Iets waarvoor je uit bed komt. Toen ik op TV een valkenier met zijn valk uit een vliegtuig zag parachutespringen , ben ik meteen bij de paraclub Flevo een tandemsprong gaan doen. Dat wilde ik ook ervaren, als een valk door de lucht duiken.
Ik kom niet mijn bed uit voor Rorty. Niemand komt voor Rorty zijn bed uit. Miljarden mensen kwamen de afgelopen 2000 jaar wel hun bed uit voor Christus. Misschien is er toch een verschil tussen Christus en Rorty?
Niemand die Rorty kent, iedereen is ‘m nu al vergeten. Tot zover de duurzaamheid van zijn opvattingen. Het postmodernisme raakt uit, gewoon omdat iedereen op een gegeven moment er over was uitgeluld. Zie verder hoe Richard Dawkins er gehakt van maakt in The Devil’s Chaplin.
En waarom dat gewinkel in het Oosten?.
Ik heb kortom met seculieren te doen die uit Oikofobie beslist niets van de Westerse traditie willen en dan wat gaan winkelen in het Oosten. Het Boeddhisme is vele malen armoediger dan de Christelijke traditie. Uiteindelijk draait het bij Boeddhisten enkel om immuun worden voor het leven. Met een Westers sausje er over is het dan een vorm van chemisch vrolijk worden via meditatie. Nihilisme.
Met twee baardhomo’s uit de Verenigde Staten sprak ik er nog over in Cafe Belgique in Amsterdam: die vonden het ook belachelijk, al dat gewinkel in het Oosten, terwijl de Westerse traditie meer dan voldoende te bieden heeft.
De Christelijke traditie biedt nog ruimte voor het intermenselijke. Alles is geen Maya, God is een mens. Ieder mens is uniek in plaats van een inwisselbare incarnatie. En van daaruit kun je ook verder richting Humanisme en andere Westerse stromingen. Kun je niets met een opperwezen, dan heb je seculier Humanisme. Of doen zoals Kant: wanneer je intellectueel gezien niets meer kan met een opperwezen, dan probeer je tenminste nog vanuit de Gouden Regel een seculiere ethiek te bouwen. En wie Kant kent, weet dat de postmodernisten slappe hap zijn. Het ontkennen van het Ding an Sich, omdat je bang bent voor intellectueel conflict.
Conclusie; ik heb liever lekker ruzie over dat wat mijn diepste verlangen raakt, dan dat ik van D66 ben en overal laf en slappe hap omheen moet kletsen.
Liefde voor waarheid ontbreekt bij Van de Klundert
Wat de Westerse traditie ook biedt, en wat volgens mij de kern is van de zaak: Liefde voor waarheid. Als je dat niet hebt kun je dit schrijven:
Toen hij geen politicus meer was kon Al Gore met zijn film ‘Een ongemakkelijke waarheid’ komen. Het succes van zijn boodschap heeft te maken met geloofwaardigheid en integriteit.
Met iedere hele minuut een halve leugen, 1 volle leugen per 2 minuten.
Het belangrijkste kenmerkt van postmodernisten is dat ze zichzelf doorlopend weerleggen. Van de Klundert weerspreekt zichzelf ook voortdurend. Ze roepen aan de ene kant dat ieder argument ten diepste geen empirische grond heeft, maar uit emotie voortkomt. Maar dan even later, moeten de apen van primatoloog Frans de Waal komen opdraven om exact dat te doen, dat Van de Klundert met zijn postmodernisten net nog begroef: een empirische grond vinden voor menselijke coöperatie.
De Natuur, de menselijke natuur is plots nodig en het altruïsme dat genetisch verankerd zou zitten.
Een perspectiefvol, hoopgevend, inzicht uit de biologie is dat altruïsme een genetisch gegeven is, dat gecultiveerd kan worden.
Bij D66 zit een hoop scientistisch fundamentalisme samengebald. Alsof je via de studie van apen beter zicht krijgt op hoe mensen functioneren. Het is pronkgedrag van Van de Klundert, ‘kijk mij eens DE wetenschap in een hoog vaandel dragen en daar heeeel veeel inspiratie aan ontlenen’.
Ik leer ook veel van mijn Jack Russell terrier over basaal dierlijk en dus menselijk gedrag. Het is een corrupte teef, die aanhankelijk is omdat ze mij met voedsel associeert. Maar daarmee leer ik nog niet wat uniek menselijk is, of wat mensen op mondiaal niveau kan samenbinden.
Duurzaamheid is van voorbijgaande aard
Dus na 186 bladzijden D66 drie keer niks, toch anderhalf uur van je tijd, kom je dan bij deze slotzin, die niets zegt door alles te zeggen:
De hoop kan erop gevestigd zijn dat de gedeelde waarden van de mensheid voldoende garantie bieden dat mededogen en solidariteit een basis kunnen zijn voor duurzame ontwikkeling. OP basis van vrijheid en gelijkheid, zal broederschap ons verder brengen op het pad van duurzame ontwikkeling.
Maar de titel was wel hoopgevend. Verlangen goed te leven. Leven draait inderdaad om verlangen, het vinden van inspiratie (=inblazing). Maar mij dunkt haal je dat niet bij de lege huls van duurzame ontwikkeling. Duurzaamheid is van voorbijgaande aard. Zodra mensen ophouden er over te spreken, verdwijnt het vanzelf van de agenda omdat we wel wat beters te doen hebben.
Neem de Tesla. Niemand koopt zo’n elektro-sportauto vanuit moralisme over de planeet. De ontwerpers hebben gewoon een geile kar gemaakt die je wilt hebben. Daar was geen overheid voor nodig, geen broederschap, vrijheid en gelijkheid. Maar een duurzame eigenschap van mensen, de hang naar status en mooie spullen. Trek ‘m de zaak in, die Tesla, en laat de overheid met gunstige belastingtarieven het gros van de aanschaf bekostigen.
Dat is duurzame ontwikkeling in de praktijk. Of heeft u nog verdere suggesties?
Mooie proza, Rypke, over het verdwaald duurzaam postmodernisme en haar politieke ontsporing via angstmarketing, propaganda, group thinking en subsidie. Vergelijkend in een enkel woord/begrip : Rotmans.
Zo’n Tesla is een cult bak.
Veel te groot voor in de stad, onhandig op de lange afstand wegens de oplaadtijd.
Een groene vlag aan je gevel bevestigen of een paar zonne paneeltjes op hat dak is veel goedkoper. Hoezo gelijkheid?
“Verlangen goed te leven” lijkt mij een prima uitgangspunt. Bij realisatie volgt duurzaamheid vanzelf.
Duurzaam leven in diepe armoede is simpel. Zodat eenzijdig nastreven van duurzaamheid met waarschijnlijkheid zal leiden tot verarming : de snelste weg naar succes immers.
Geheel met bovenstaande eens.
Maar even wat anders. Wel interessant denk ik.
De vraag is: ‘ Hoe kunnen bomen tot wel 100 meter hoog worden’.
Want immers, ze zullen water toch tot in de top van de boom moeten zien te krijgen. Maar hoe doen ze dit? Want immers een vacuum zuigen in een gas levert niet meer dan een stijging van 10 meter op. = 0 Bar.
Afijn, kijk eerst het filmpje maar eens.
Op circa 4.40 wordt het uitgelegd: negatieve druk.
Een gas kent geen negatieve druk, maar een vloeistof wel!
https://www.youtube.com/watch?v=BickMFHAZR0
Maar waar het (mij) even om gaat is dit:
Voor wie gekeken heeft:
1 CO2 molecuul zorgt voor de uitstoot van meerdere watermoleculen.
Mijn vraag is eigenlijk: zorgt de opname van CO2 dus eigenlijk voor verkoeling? Middels negatieve druk in planten?
Want immers. Een watermolecuul zal geen endotherme energie genereren omdat ie immers al verdampt is. Maar wat als dat ene CO2 molecuul een cluster van watermoleculen uitstoot die vervolgens verdampen?
Kijk, dan krijg je wél afkoeling door…CO2!
Maar nogmaals: dit weet ik niet.
Maar het zou me niks verbazen ALS dit zo zou werken,. omdat een boom, die niet kan vluchten of vechten, zich hiermee kan KOELEN!
En juist bij warm weer vindt er dus veel stofwisseling/groei plaats en DUS ook veel koeling.
Aangevuld met: in koude tijden staat de stofwisseling van de boom juist stil, gooit zijn bladeren zelfs weg, om niet nog verder af te koelen.
It makes total sense to me.
De vraag derhalve is: iemand weet hoe dit zit?
Koelt een boom dus *juist* af door CO2 op te nemen?
Om twee redenen:
1] de uitstoot van water(damp) –> endotherme energie,
2] de afbraak/splitsing van CO2 door de boom in O2 en C–> endotherme energie. (net als dat bliksem ook CO2 afbreekt , wat dus endotherme energie genereert)
En een derde vraag die niet zozeer met klimaat te maken heeft maar met een survival mechanisme van planten: kan een plant of boom zichzelf verdedigen door te bepalen of het wel of niet een CO2 molecuul zal opnemen, al dan niet om uitdroging, koude of juist warmte te ‘reguleren’?
Want ook in dat geval zou KUNNEN gelden: mensjes: doe gerust je ding, planten regelen de temperatuur op aarde wel. Middels water dus, middels massa. Nou ja, mits er genoeg bomen en planten zijn uiteraard, je moet ze niet allemaal kappen en opfikken.
Nog weer anders gezegd: het zijn juist – of alleen maar? – planten en bomen dei vooral en met name de temperatuur op aarde bepalen door het verdampen van WATER.
Te heet? Veel verdamping= veel wolken = (netto) afkoeling.
Te koud? Weinig verdamping = weinig wolken = veel inkomende straling = (netto) opwarming enzovoorts.
Wel. Iemand?
Ik durf verder te wedden dat zowel het uitstoten van water op deze manier alswel het koelend effect van bliksem niet in het IPCC model zijn ingebakken.
En dus halve wetenschap. En halve wetenschap is net als half nieuws, géén nieuws. Daar ga je geen 8 miljard miljard soepsidie/belasting geld in pompen om de ‘wereld te redden’.
Tenzij je cultureel marxist bent natuurlijk, dan doe je dat juist wel.
@Wiersma, ik vermoed dat je zelf ook wel wat linkjes zult hebben, maar niet geschoten is .., daarom deze:
http://www.pflanzenforschung.de/de/themen/lexikon/stoffaustausch-373
Kort verhaaltje waarin in ieder geval het verdampen van water, bij warm weer, in de bladeren wordt bevestigd.
@Guus: Bedankt. Nee, ik heb geen serie van links naar dit onderwerp. Ik ben ook geen bioloog of zo. Uiteraard wist ik- tja,wie niet – dat planten water verdampen maar niet HOE.
Maar het is hoe dan ook een wonderbaarlijk systeem: 1 CO2 in –> ~10 H2O uit, en als ‘bijproduct’ negatieve vloeistof druk. Die kennelijk wel kan oplopen tot minus 15 Bar.
Dit heb ik nooit geweten, maar ook nooit bij stilgestaan.
De vraag is of dit de boom ook energie kost.
Zo niet, dan is elke plant wellicht een overunity-unit.
Zou misschien iets mee te doen zijn qua opwekking duurzame energie.
De boom als zonnecel. Maar dan niet elektriciteit opwekkend, maar negatieve vloeistof druk. Wat uiteraard weer kan worden omgezet in energie of elektriciteit.
Misschien leest iemand dit en denkt: verhip, das de moeite van het onderzoeken waard! Beetje omgekeerde stoommachine idee krijg je dan… of een kruising hiervan met een Stirling engine.. implosie en explosie…
De vraag is hoe je een immense onderdruk (misschien wel 1000-10.000 Bar) zonder beweging om kunt zetten in beweging. Kan dit? Het opwinden van een enorme stalen veer bijvoorbeeld? Met versnellingsbak uiteraard, want je hebt weinig ‘slag’.
Maar hoe dan ook: met een gas kun je géén negatieve druk genereren, hooguit een luchtledig creeeren van 0 Bar, maar met een vloeistof kun je wél een negatieve druk genereren. In hoeverre kun je dit natuurkundig fenomeen/verschil gebruiken om er groene energie van te maken?
Wederom: vragen, vragen, vragen.
@Wiersma, interessant jouw gedachtengang.
Ik heb vroeger geleerd dat het omhoog stijgen van vloeistof in dunne buisjes ‘Capillair, Capillariteit’ heet. Nooi verder bij nagedacht. Is ook niet iets waar ik me mee bezig houd.
Overigens, waarom zou water op 100 m hoogte, of in een vliegtuig, niet verder kunnen stijgen door deze capillaire werking? Zie eventueel Wikipedia ‘capillariteit’.
@ Guus: zelfde geldt voor mij! Ooit, op de lagere of middelbare school werd je verteld dat de boom door ‘capillaire werking’ zichzelf voorzag van water en daarmee noodzakelijke voedingsstoffen enzovoorts.
Maar HOE dat tot stand kwam, kwam totaal niet aan de orde, je dacht er natuurkundig gezien totaal niet over na. Om eerlijk te wezen heb ik tot voor kort NOOIT nagedacht over negatieve-vloeistof druk. En misschien 99% van alle biologen niet of nooit.
We zijn daarbij ook zo -al dan niet bewust- gewend aan ‘druk’, zie bijv de explosie motor, hydrauliek , waterdruk, bommen, vuurwerk, gasdruk etc dat
we negatieve druk domweg over het hoofd zien.
Echter, natuurkundig is het MISSCHIEN een zeer nuttig fenomeen.
De hoeveelheid energie is immers hetzelfde? Of zie ik dit verkeerd?
Is 25 Bar aan potentiele energie niet hetzelfde als minus 25 Bar?
Maar nogmaals: dit kan alleen met een vloeistof en NIET met een gas!
Voorbeeld. Een waterkrachtcentrale is gebaseerd op waterDRUK.
Net zoals stoommachines, diesel, benzine motoren etc.
En niet op onderdruk.
Zo even uit het hoofd kan ik twee energieen bedenken die ook gebruikmaken van ‘negatieve’ krachten: de Stirling engine en magneten. (aantrekken-afstoten)
De vraag is: qua vloeistof druk laten we eigenlijk 50% van het potentieel aan energie volkomen liggen. Terwijl de natuur hier juist achterlijk veel gebruik van maakt!
Zien we iets over het hoofd? Qua ‘gratis’/groene energie? Qua energie opslag?
Is het mogelijk om juist uit KOU energie te genereren?
Oftewel (ook) uit krimp ipv alleen uitzetting?
In plaats van alleen maar uit de zon, warmte en beweging?
Dus vandaar mijn reactie.
Geen idee. Wie weet leest iemand dit en denkt verhip, shit, nooit aan gedacht, hier ga ik eens ernstig over nadenken.
@wiersma,
Capillaire glazen buis van grote hoogte/lengte waarin water alsmaar blíjft steigen.
Iemand met een ‘landbouwopleiding’ vertelde me, zonder enige aarzeling: ‘Dat komt door de luchtdruk, heb ik geleerd; het boek waar het instaat heb ik misschien nog.’
Met dit gegeven redeneer ik nu: Door de capillaire werking weegt het water in de buis als het ware minder dan normaal, zelfs minder dan de lucht er omheen.
In dat geval is het dan ‘gewoon’ de wet van de communicerende vaten:
Lucht aan de buitenkant en ‘water lichter dan lucht’ binnen de buis.
PS, je houdt me zo wel van de straat.
Mooi stuk. Het failliet van de intellectuele elite is dat ze het verkiest mee te lullen met massa, ten einde die massa niet tegen zich in het harnas te jagen. Zwijgen als middel om stilletjes te overleven in een orkaan van gezwets. En wanneer psuedogroene oplichters die massa op brutale en nietsontziende wijze in beweging krijgen richting rampspoed, zelfs dan houdt de intellectuele elite zich zorgvuldig afzijdig. Dat is in een notedop hoe het publieke bewustzijn van duurzaamheid zich gedurende de decennia ontwikkeld heeft. Men mag zich als zwijgende intellectueel doodschamen.
P.S. Ik vind dit een geniaal artikel. Jammer van de onnodige en ongefundeerde sneer naar Al Gore, maar dat hoort er kennelijk bij in artikelen op climategate.
@Joris, we zijn het dus steeds bijna met elkaar eens behalve je ongefundeerde opmerkingen over Al Gore. Maar we gunnen ieder zijn eigen plaatgroef om in te hangen
Ik beschouw ohet ontkennen van de wetenschap, zoals jij doet, in combinatie met het bestrijden van slecht energiebeleid als catastrofaal, omdat derden zullen concluderen dat het energiebeleid slechts wordt bekritiseerd door wetenschapontkenners.
Indirect zorgt Climategate.nl ervoor dat iedereen die het energiebeleid bekritiseert wordt gezien als wetenschapontkenner.
Ik heb daar zelf regelmatig mee te maken. Laatst toen ik bij de werkconferentie topsector energie was bijvoorbeeld. Ik stelde mij in een van de werkgroepen kritisch op over het energiebeleid, en de eerste reactie op mijn kritiek was dat het onzinnig is om de klimaatwetenschap te ontkennen. Het koste enige tijd om de andere deelnemers uit te leggen dat ik de klimaatwetenschap niet ontken, integendeel, maar dat ik slechts kritiek heb op het energiebeleid.
Dit breed gedragen gevoel in de samenleving, dat criticasters van het energiebeleid ’toch maar klimaatwetenschapontkenners zijn’ is catastrofaal. Climategate.nl is de schuld van deze misvatting in de samenleving.
Joris, af en toe lijk je gewoon seniel of gewoon dementerend met je ‘ontkenner’-gezeur: ik schreef eerder nog geen enkele moeite te hebben met WG1 en daar ga je weer op 33 toeren verder in de zelfde groef
Niets wijst erop dat je WG1 accepteert. Een hele reeks artikelen is inmiddels verschenen op climategate waarin gewoon steeds weer opnieuw een voorstelling van zaken gedaan wordt die lijnrecht tegen WG1 ingaat.
Mooi dat je WG1 accepteert, maar waar blijkt het uit, in de praktijk? Je sneer naar Gore laat duidelijk zien dat je nog steeds een doodgewone ontkenner bent Rypke. Kom daar gewoon eerlijk voor uit, maar ga nu niet B zeggen en doodleuk A blijven doen.
Al Gore inzepen met zijn docudrama “Gemakkelijke Onwaarheden” en smeltende ijsberen moet toch mogelijk blijven, Joris. En dat heeft nooit met de (on-)betrouwbaarheid van de werkwijze door WG1-IPCC te maken gehad, m.u.v. 2007 toen beide (schandelijk!) de Nobelprijs voor de Vrede ontvingen vanuit het dominant linkse Noorse parlement.