Het gros van de Nederlanders gelooft dat ‘groene energie’ bestaat. Aan die toverstaf kennen zij planeetreddende kwaliteiten toe. Deel 1 besprak de regels der massapsychologie (Gustave le Bon), waarmee je die ‘mentale plaatjes’ (Walt Lippmann) installeert bij het plebs: via bezwering, herhaling en besmetting. Nu deel 2: je ‘dierbare overtuigingen’ zijn door onzichtbare anderen in het hoofd geplant.
Ze hebben meestal geen empirische grond of logische fundering/je roept eigenlijk maar wat. Het enige dat telt in massamedia, politiek en groepssituaties is het kuddegevoel, zo weten marketeers al een eeuw: bij de juiste groep horen, aangevoerd door de juiste leider. Wanneer iemand jou de diepst gevoelde mening meedeelt, gaat het dan ook meestal om een bezwering die de verkondiger het gevoel geeft bij de ‘juiste groep’ te doen horen.
Vooral ook mensen die ‘niet in een hokje zijn te plaatsen’, die passen in een door anderen bedachte mensvisie. Dat je tot de groep van ‘betere mensen’ behoort wanneer je ‘lekker jezelluf’ bent, want ‘onafhankelijk’, dus ‘vrij’.
Werkelijk iedereen is uniek/hetzelfde
Je bent dan juist voor marketeers eenvoudig te vangen, volgens de Lifestyle-marketing, die in 1978 werd ontwikkeld aan het Stanford Research Institute (SRI). Het bij vrouwenbladen en NRC Damesblad populaire Lifestyle is door hen bedacht. Door wetenschappers als Jay Ogilvy. Je bent dan het ‘I Am Me’-type, we kunnen je zo onze bijpassende producten/meningen verpatsen. Als je nu protesteert en roept ‘Ja maar de Aarde zus en zo’: je bent het ‘Societally Concious’-type. Hebben we ook toegesneden opinies en producten voor.
Iedereen is uniek. Werkelijk iedereen, en dus reageert iedereen grosso modo in een groep hetzelfde. Mensen willen status (het vermeende mentale plaatje in andermans hoofd over zichzelf), voedsel en seks. En nog wat secundaire dingetjes als vijgenblad. Marketeers van nu zijn vooral goed in het identificeren van de vorm van jouw vijgenblad, zodat ze er onder kunnen graaien.
De demos beschermen tegen hun opvattingen
De vader van PR in vorige blog besproken- Edward Bernays- zag Jan Publiek als onvoorstelbaar dom en manipuleerbaar. Net als Walter Lippmann zag hij daarom in propaganda een manier om het plebs de goede kant op te dirigeren. Terwijl een kleine verstandige elite aan de knoppen van de democratie draait. Dus het volk moest tegen zichzelf beschermd worden om de democratie te behouden.
Die zelfbescherming bestond er uit om de massa met consumptie, spel en vermaak tevreden te houden, zodat hun duistere kant niet zou bovendrijven en ze zouden reltrappen. Dat is nog steeds democratie naar Amerikaans model. Die paradoxale houding- bescherm de democratie tegen het volk- die kom je nu nog steeds tegen bij de PVV-bashers, die het volk tegen haar eigen opvattingen wil beschermen. Bij ons gaat dat via sociale intimidatie via media, zodat we vrijheid van de zelfde meningsuiting kennen.
Opvallend is dat de Zwitsers NIET tegen hun eigen opvattingen worden beschermd, en waarschijnlijk nu ook de ‘Groene Economie’ torpederen via referendum. Met een zielig verhaal kom je Zwitserland ook niet binnen, om de rest van je leven gratis huis met volpension te krijgen wanneer je de taal niet eigen maakt en maar geen werk vindt.
Ze hebben geen Vara en Gutmensch-media die ze via intimidatie ‘de democratie’ opleggen tot in de stembus. Zodat we straks een mediacampagne krijgen voor “Aboutaleb de Verlosser, Aboutaleb de Verzoener’. Waarna de PvdA dankzij een NPO-kontje uit haar as herrijst en zelfs de premierkandidaat kan leveren.
Zwitsers mogen zelf kiezen. De uitvinders van propaganda zoals we dat nu kennen, Bernays/Lipmann en Amerikaanse elite waren meer van het Vara/NPO/Kwaliteitsmensmedia-model, vermengd met hyper-kapitalisme. Ter illustratie de beroemde openingszin van Bernays zijn boek Propaganda uit 1928, hier afgebeeld:
Tolerant= bij de juiste groep horen
Wanneer je bij de stelling ‘groene energie bestaat niet’ direct irritatie voelt, en reageert met de bezwering ‘ja, dat is jouw mening, ik heb mijn mening’ . Dan reageer je ook volgens een reactie-concept dat jouw is aangeleerd. Een duidelijk te definiëren (postmoderne) filosofie die jouw ook maar is ingepeperd door bezwering, herhaling en sociale besmetting.
Dit vanuit de illusie dat je ‘ruimdenkend’ bent, ja tolerant, wanneer je roept dat ‘jij hebbe jouw meuning, en ikkuh hebbe mij meuning die je moet respecteruh’.(ikke wel van goede groep) Vaak gevolgd door ‘wat ben juh stellug huhuh’. (= niet van de goede groep)
Een zin die kortom logisch evenveel betekenis heeft als het geloei van een tevreden koe die na grazen het gras wil verteren.
Nuchter gezien is die quasi-ruimdenkendheid een egocentrische aangelegenheid: jezelf met een positief voelende bezwering ontslaan van intellectueel onderzoek. Luiheid gemaskeerd met een bezwering die jouw het gevoel geeft bij de juiste groep te horen: namelijk de groep van de ruimdenkenden.
Een andere veel voorkomende reactie is ‘dus jij vindt dat de aarde zus en zo’. De reactie is dan een beschuldiging dat je niet tot de juiste groep behoort/gek bent. En andermaal een ontslag van de noodzaak tot definities te komen die toetsbaar zijn zodat je een evenredige uitwisseling van argumenten tot stand kunt brengen.
Het interesseert je dan niet werkelijk hoe de vork in de steel kan zitten. Dan zou je bewijzen overhandigen waaruit blijkt dat er zoiets is als energie met een groene kleur. Met wereldreddende eigenschappen. Van mijn kant is het geen onwil: toon het mirakel!
In het discours van het plebs maakt het aan dit geloei over ‘ruimdenkendheid’ verwante woord ’tolerant’ endorfines vrij. Het roept allerlei associaties op van niet nader gedefinieerde positiefgevoeltjes. Wie aapjeskijkt en vlaggetje zwaait met een plastic bierglas in de hand bij een homo-orgie op de Amsterdamse grachten, daar wat loopt te loeien als een kermis? Die is tolerant! Dat woord is onderdeel van onze Superieure Westerse Facebook-Waarden.
Ook zo’n bezwering, die ‘Westerse Waarden’.
Vraag vooral niet nader naar de inhoud. Tolerant is ‘ik hoor bij de juiste groep’. Het is een bezwering die door herhaling besmettelijk werd. Dus een vraag naar de definitie van ’tolerant’ voelt voor de Plebejer dan net als ‘hij zeg, ik bennie goe’. En de familie Plebs ervaart dit ‘Tolerant zijn’ – dus door andermans indoctrinatie ontstane kreten via bezwering, herhaling en sociale besmetting- als diepe overtuigingen.
Net als de zin ‘de waerhait ligt innumidduh’. Komt uit de zelfde non-denkschool. Als de 1 geel roept, de ander blauw, maak jij er groen van. En zo sta je boven het gekrakeel van de blauw en geel-roepers. Je behoort dan andermaal ook tot de ‘juiste groep’. Los van de vraag of geel ook blauw kan zijn. En of geel de opvatting blauw kan uitsluiten en vice versa.
Groene Energie= ik hoor bij de juiste groep
‘Ik ben voor groene energie’ is ‘ik hoor bij de juiste groep’. Zoals je in het Nazi-tijdperk aan de goede kant stond als je voor raszuiverheid was. Een kreet die een set associaties oproept, die toen positief waren. Net als natuurzuiverheid is raszuiverheid een holistisch stereotype (woord dat Lippmann bedacht in 1921), dat associaties opriep met ‘gezondheid’, en wederopbouw van een door democratie (Weimar-republiek) tot schuldenlast (herstelbetalingen Versailles) en ellende gevallen natie.
Toen was 97 procent van alle brave Duitse burgers voor raszuiverheid. Net als het gros der Engelsen overigens (Joodse vluchtelingen kwamen er niet in, Sigmund Freud kwam enkel binnen met werkvergunning in 1932) en de Amerikanen tot ver in de jaren ’70 (we serve Whites only, zoals Mohammed Ali ondervond NADAT hij de Olympische titel boksen had gewonnen).
Voor de orgie van geweld losbarstte leek Dolfie voor zijn eigen volk ook zo slecht niet bezig, zeker niet in vergelijking met de Britten die immers de halve wereld tot hun kolonie hadden gemaakt. Dus riepen bezweringen over zuiverheid louter positieve onderhuidse associaties op.
Dolfie wist samen met Josef Goebbels als geen ander dat je de massa aan je bindt via het herhalen van zogenaamde ‘stereotypen’. Over kracht, strijd en eenheid. De term ‘stereotype’ staat voor een mentaal plaatje in je hoofd, dat je acties aandrijft. Het is Walter Lippmann die in Public Opinion (1921) die term voor het eerst in de context van marketing en propaganda gebruikt.
Waarom moet alles beslist goed voelen? Dat is de opdracht die ik dan meegeef. Ook die ‘als het goed voelt is het goed’-overtuiging is je door andere mensen in de kop gegoten. Niet alles dat endorfinen in je lijf vrijmaakt is op de lange duur ook goed voor je. Een comfort zone kan voor je persoonlijke ontwikkeling ook een gevangenis worden, waar je uit moet breken.
In de tussentijd nog deze foto, van groen: dus van een bos met bomen en planten die beter groeien dankzij de CO2-verrijking uit fossiele brandstoffen. Bij klimaatactivisten is het ‘groen’ als je dit bos kapt en bijstookt als zogenaamde biomassa in een kolencentrale. Dan krijg je er zelfs miljardensubsidies voor van Henk Kamp. Het is een nieuw verdienmodel voor Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, waarbij ze ongebreidelde kaalkap meestal camoufleren met een ‘natuurherstelplan’ vol Natura 2000-hersteldoelen. Zodat ze ook nog SNL-subsidies kunnen vangen, naast geld voor houtopbrengst.
En nu ‘groene energie’:
Democratie, ook zo’n woord
Net als het woord ‘democratie’ roept ‘groene energie’ en ‘duurzaamheid’ een positief groepsgevoel op. Je kunt er net als ‘gezondheid’ nooit genoeg van krijgen. ‘Dus jij bent tegen gezondheid’? Is dan de wedervraag van mensen die het werkelijk geen ene reet interesseert wat ze uitkramen, als hun eigengevoel maar lekker is. Dus hoe meer groene energie hoe ‘beter’. En dat is ook niet meer dan een bezwering, die via herhaling vanzelf besmettelijk wordt.
Maar wat de 1 met ‘democratie’ bedoelt, dat kan juist tegengesteld zijn aan wat de ander bedoelt. De 1 bedoelt er directe democratie via referenda mee, zoals bij de Zwitsers die zo de ‘Groene Economie’ wegstemmen. Bij Joop.nl en de Vara bedoelen ze met ‘democratie’ iets als ‘het dusdanig verdacht maken via karaktermoord van door ons ongewenste personen dat je in de foute groep valt wanneer je daar nog mee associeert’.
Bij de bedenkers van ‘democratie’ de klassieke Grieken was democratie een regerende elite van rijken, levend op een economie van slaven. Het woord kent in verschillende contexten een andere lading.
Als de Amerikanen in een land ‘de democratie’ gaan brengen, kun je het beste een schuilkelder opzoeken. Dat doen ze dan met ‘precisiebommen’. Ook zo’n marketingkreet, alsof Amerikanen- het enige volk dat atoombommen gooide op burgers- geen massamoord plegen maar met chirurgische precisie opereren. De meeste mensen slikken die beweringen ook zonder protest, ook het gros der journalisten.
Waarom denken wij eigenlijk zo positief over Amerikanen, die ons al sinds 1945 als vazalstaat in de greep houden en de Europese Unie opdrongen? Zou propaganda daar niet een zeer grote rol bij spelen? OK, ze bevrijden ons van de Duitsers. Maar dat is alweer 70 jaar geleden. In de tussentijd liggen bijvoorbeeld 3 miljoen uitgemoorde Vietnamezen, ongeveer 100 miljoen onnodig aan Malaria gestorven mensen, het financieren van de Mujahedeen die later Al Queda werd genoemd en nu IS. En allerlei zaken waar je verdacht weinig over hoort in media. Terwijl je andere niet relevante zaken juist krijgt uitvergroot en via bezwering, herhaling, besmetting steeds krijgt opgelegd.
Bulshitdozers en Groupies
Kortom: in de eeuw van de marketing kun je als Hansje Brinker de vinger van argumenten in de dijk steken. Maar daar tegenover staat een in massaproductie vervaardigde brigade van Bullshitdozers gefinancierd met Postcode Loterij-miljoenen en Psyops van Nato en gelieerde clubs, die een bres blijven graven zodat een stortvloed onzin ons land blijft overspoelen. Bullshitdozers die op zogenaamde hoger opgeleiden in groepen een zelfde verdommende werking hebben als op lager opgeleiden.
Als relatieve eenling die bij iedere groepsmoraal al snel vragen stelt en zo al snel als Brilsmurf uit het smurfendorp wordt getrapt, ben je dan ook automatisch besmet want niet van ‘de juiste groep’. En dus leverde het bloggen mij ook nooit groupies op. Ik krijg vooral post van boze vissers, boeren, burgers en buitenlui. Vrouwen vallen op het sociale centrum van de groep, ook degenen die zeggen dat ze niet zo zijn/ daar boven staan doen dat: dat is hun instinct. Adolf Hitler moest ze van zich afslaan. Een geslaagde marketingoperatie van Josef Goebbels was daar mede debet aan. Die wist de libido van de natie- die in groepen opgewekte onderhuidse gevoelens- op De Leider te richten.
Kortom, de beslissingen die je neemt en die voor je leven het meest bepalend zijn hebben geen rationele grond, en de meeste standpunten die je hebt zijn in je geplant door bezwering, herhaling en besmetting. Dat is de basis van PR en marketing.
In het volgende deel gaan we verder in op de psychologie hierachter en de historische ontwikkeling van die psychologie. In de tussentijd: kom er maar in met je mening. En kijk eerst of het geen beschuldiging is vanuit sociaal-psychologische motieven maar een koele uitnodiging om tot een inhoudelijk vergelijk te komen..
Dank voor dit artikel, waardoor ik het mij gelukkig stemmende gevoel kreeg dat ik niet de enige ben die gek is. Dat maakt het leven minder eenzaam. Ik zie wel wat in een gesticht waar ik de laatste dagen van mijn leven goedverzorgd mag slijten. Een gesticht zoals je die vroeger her en der kon vinden, verscholen in het groen. Die kleur had toen nog een kalmerende uitwerking op gekken. Ik ben er nu allergisch voor geworden: groen associeert met het gifgroen van de groene maffia. Dus gaat het gesticht niet door.
Op het artikel wil ik een kleine aanvulling geven, betreft onderdeel democratie. Wij hebben zoals een formeel geleerde heer mij ooit uitlegde een meritocratische democratie. Dat houdt in dat de mensen die zich het meest verdienstelijk maken het land regeren. Dat wil ik op Prinsjesdag niet ontkennen. Maar waarin maken zij zich het meest verdienstelijk? Volksmisleiding, verkooppraatjes, valse rhetoriek, aparte onwetendheid, leugenachtigheid, misbruik maken van de domheid van minstens 90% van de populatie, korte termijn politiek …
De slachtoffers kiezen hun eigen misleiders, uitbuiters, treiteraars en beulen. Dat is nou democratie. Sorry, meritocratie.
Een demago-cratie zou je het kunnen noemen. Je snapt daarom ook best de mensen achter de schermen die een wetenschappelijke geleide technocratie stapsgewijs willen doordrukken met oa de Verenigde Naties als lichaam
Dat is vanuit een fundamenteel negatief mensbeeld en de opvatting dat het gros geen flauw benul heeft wat ze wil voor zichzelf buiten de basale behoeftes, laat staan voor de gemeenschap en rest van de wereld
Iedereen wil graag de wereld redden. Burocraten zijn gespecialiseerd in het schuiven met andermans geld welnu: Al Gore loodste ze het Walhalla in. Het redden van de Planeet is dermate verheven dat financiële onderbouwing en verantwoording overbodig wordt en budgetten oneindig.
Democratie beschouwen we als een op zichzelf staand heilzaam verschijnsel. Maar het is alleen een manier om te kiezen. Het zegt niets over de waarde van de genomen besluiten. En geexporteerd naar tribale samenlevingen is het een recept voor burgeroorlog. Ik sluit niet uit dat het waanzinnige klimaatbeleid juist een naar uitvloeisel is van democratie waar mensen stemmen zonder enige kennis van zaken zodat activisten en oproerkraaiers vrij spel krijgen. Oproepen tot een bankrun is strafbaar maar angstzaaien met virtuele doemscenario’s kan op miljardensteun rekenen.
Mijn woorden leggen niet veel gewicht in de schaal maar ik ben het hartgrondig eens met de schrijver dezes!
En zo komen we dus bij de paradox van inhoudelijk bloggen. Om het tegendeel te bereiken van wat hierboven staat beschreven zou je veel mensen moeten bereiken. Echter, om veel mensen te bereiken en mee te krijgen moet je het tegendeel doen van wat je vervolgens van ze zou verlangen
Nou ja, dan gaan we eerst maar weer Kung Fu trainen en een biertje doppen
Begin mensen uit te leggen dat ze met RE hun eigen graf graven.
yup, het is eenzaam aan de top.
waarom zou je veel mensen willen bereiken? Je gaat bij een waanzinnige niet duidelijk krijgen dattie waanzinnig is. je weet wel, veel vanhetzelfde telkens weer, hopende op een ander resultaat. en zodra een mens bereikt kan worden, hoeft het al niet meer.
Ik ben eik ook wel erg nieuwsgierig naar iets persoonlijks over jou, RypkeZ, dus dat ga ik je zo vragen, maar eerst ff dit,
dit is een van de weinige plekken met heldere taal, waar ik lees, de onzin op de meeste blogs is te groot voor woorden. Dit is mijn 1e reactie, terwijl ik al jaren hier lees, dit zal komen door mijn weinig aanwezig zijnde kennis over het topic van dit blog. ik doe het met “dat wat goed voelt”.
je weet wel, appels aan de boom, bessen aan de struik en dat goedje dat continue maar naar beneden blijft kabbelen.
En om niet te vergeten, geen belasting betalen en of ontvangen natuurlijk!
wat doe jij op het gebied van belasting betalen/ontvangen? als ik zo vrij mag zijn..
Als je iets wil doen tegen de malloten die de wereld verkrachten, dan is het het beste je eigen brein te ont-hersenspoelen. Je bent namelijk bezeten door de troep die (o.a.) de malloten-schooltjes en de maffia-media in je kop gestopt hebben. Je weet dit over het algemeen niet omdat niemand je daarop gewezen heeft en daarom wijs ik je hierop (met dank aan J. Krisnamurti, J. Christus e.a.). Zonder eerst je eigen kop schoon te maken en je eigen domme egoïsme in te zien, die gevoed is en nog steeds dag in dag uit gevoed wordt door de machten die er zijn, dan is er niets te doen. Daarom zeg ik, leer eerst je kop schoon te maken van al die troep die erin gestopt is voordat je verder ook maar iets onderneemt.
Wil je dat niet, dan houdt alles op. Want zonder zuiver brein is het denken absoluut onbetrouwbaar. Deze troep in je kop (die des te groter is hoe meer je denkt geleerd te zijn) moet er eerst uit. Verder zeuren over die of die heeft geen zin, want ‘ze’ weten hoe het brein werkt en zullen dus terugslaan met de gebruikelijke dingetjes zoals oorlog, ziekte-verspreiding, belastingverhoging en noem maar op. Ook gebruikt men je kop om er denkbeelden in te stoppen over seksualiteit, gezinsleven, ‘beschaving’ etc. om je zo te manipuleren.
Sommige mensen weten bijvoorbeeld niet eens meer dat ze natuur zijn. Niets meer en niets minder. Dat is toch ziek, dat men denkt ‘boven’ de natuur te staan? Of dat het een goede mogelijkheid is om de problemen te bestrijden door te bezuinigen. Of om de problemen te bestrijden door onze huizen van hout, stro of hennep te bouwen! Maar nee, dat hennep is besmet! Dat hebben ze in je kop gestopt. Dat hebben ze uit puur egoïsme je wijs gemaakt.
Daarom, nogmaals, wil je écht iets betekenen zonder alleen maar goedkoop analyseren van de ‘problemen’, verlos jezelf eerst van die zooi in je kop. Het is net als met een computer. Je kunt nog zo een mooi apparaat hebben, als de programma’s slecht of besmet zijn met virussen, dan werkt het ding slecht. Zo ook met het brein. Als het besmet is, dan wordt het onbetrouwbaar en slecht te gebruiken.
Ik zag een vreselijk mooie documentaire over het stelen van zeezand, das ook al zo krankzinnig. Alle huizen, wegen etc. worden m.b.v. zeezand gemaakt. Té idioot voor woorden. Dat is misschien een nóg groter ecologisch probleem als die idiote verspilling van energie.
http://www.indigorevolution.nl/zeezand-oorlogen-verwoesten-de-aarde-en-niemand-mag-het-weten-html/
Dus, wil je écht iets zinnigs betekenen wat betreft belangrijke zaken, heel eerst jezelf met behulp van werkelijk geestelijke leraren en heelmeesters.
[ heel eerst jezelf met behulp van werkelijk geestelijke leraren en heelmeesters]
de hemel beware me. Hebben die lui een certificaat “werkelijk geestelijk leraar” ? Het probleem is de verloochening van de natuurwetten, de onkunde en de postmodernistische opvatting dat wetenschap ook maar “een mening” dus religie is. Het probleem is dat wij daarmee onze rug naar de verlichting toe keren, terwijl het juist die verlichting was die onze welvaart bij deze populatiegrootte mogelijk maakte. Die geestelijke leraren moeten eerst een graad in de fysica behalen voordat ik er een cent voor geef.
David,
Met geestelijke leraren bedoel ik mensen die ons leren ons verstand wérkelijk te gebruiken, los van alle vooroordelen die er over geestelijke leraren bestaan.
En ik héb het juist over de verlichting, maar dan niet die nep-verlichting.
En vergis je niet, ik heb, denk ik ook wel enige kaas gegeten van fysica, ook al heb ik daar geen graad in.
Als ik bijvoorbeeld wijs op Jezus, dan bedoel ik dat hij het juist had als hij zei dat we ons geen zorgen moeten maken voor de dag van morgen en we zouden moeten kijken naar de leliën op het veld. We moeten waken voor de leugenaars, de fantasten en de rijken. Een rijk mens kan nooit verlicht worden. Daar is hij te hebzuchtig voor. Jezus wees ons op het ego.
Een goede geestelijke leraar kan je verlossen van de valse ideeën in het hoofd. Denk ik.
Ik heb een aantal boeken van J. Krishnamurti gelezen, lang geleden. Inderdaad waren die nuttig om het hoofd ‘schoon te maken’. Dat schoonmaken blijft trouwens een terugkerende bezigheid. Wat in mijn ervaring daar erg bij helpt is om niet bang te zijn voor gedachten die in eerste instantie vervelend, treurig of eng aanvoelen. Duw zo’n gedachte niet te snel weg, maar analyseer hem grondig als iets waar potentieel veel waarde in schuilt. Of niet, en dan kun je hem alsnog vergeten. Dat gaat dan meestal vanzelf.
Gelukkig wordt een mens niet door alleen maar prettige gedachten te hebben. Eerder ervaart men geluk als men geleerd heeft dat prettig of onprettig alleen maar kan afleiden of misleiden van het ontwikkelen van een gezonde liefde voor (het zo dicht mogelijk benaderen van) de waarheid.
[Een rijk mens kan nooit verlicht worden. Daar is hij te hebzuchtig voor]
Nee toch? Als ik een nuttig product maak dat elke wereldburger graag wil hebben en ik beperk mij tot 1 cent winst per stuk, dan ben ik 70 miljoen rijker en de wereld is er beter op geworden. Ik denk dat u toch andere leraren moet uitzoeken.
Ik herken wat Cornelis zegt, wat dat betreft voel ik me wel thuis bij deze groep. Als anders denkende wordt je vaak niet begrepen. Natuurlijk is de mens een kuddedier maar vaak verbaas ik me over het enorme gebrek aan een eigen mening vaak ook bij zeer hoog opgeleide mensen. Ik wordt vaak herinnerd aan teksten van Armand, voor mij een vroege inspiratie bron een van z’n vele gevatte zinnen: “als je een ander voor je laat denken waarvoor heb je je hersens dan”. Ik erger me enorm aan de waardeloze berichtgeving in de media over klimaat, milieu etc. en aan het feit dat ik gedwongen wordt mee te betalen aan de hype waar ik niet in geloof. Maar hé ik ga mijn humeur niet laten verpesten want dat zou ik dom vinden van mezelf.
Door Remco Campert, meen ik, werd TV eens gedefinieerd met “door andermans ogen kijken” . Natuurlijk is de mens een kuddedier, maar wel een bijzondere. In ons eentje brengen wij vrijwel niets tot stand, wij moeten het hebben van intensieve samenwerking.
Is je brein helemaal leegmaken wel zo verstandig ? Ga je dan niet helemaal vervreemden van deze wereld.
Natuurlijk hoef je je brein niet helemaal leeg te maken. Wel zou men alle verkeerde troep eruit moeten halen. En vervreemden van deze wereld lijkt mij trouwens eigenlijk niet zo dom, als je beseft dat deze wereld vgs mij in de macht is van vreselijk lelijke mensen.
Men zou eigenlijk met beide benen in de koude grond moeten staan. Als een vogel of een paard. Gewoon, een wezen onder andere wezens.
Maar ik besef dat wat ik zeg besmet is met vooroordelen, ingebracht door nep-religieuzen, nep-wetenschappers of mensen zonder werkelijke liefde voor dat wat is.
herstel:
‘Maar ik besef dat wat ik zeg besmet is met vooroordelen, ingebracht door nep-religieuzen, nep-wetenschappers of mensen zonder werkelijke liefde voor dat wat is.’
Ik bedoelde juist dat mijn woorden zó uitgelegd kunnen (zullen) worden.
Ik besef dat de woorden die ik spreek uitgelegd kunnen worden door o.a. vooroordelen en invullingen. Dat is een nogal groot probleem.
Ik weet niet of dit commentaar op de goede plaats komt, maar toch probeer ik het.
David,
‘Nee toch? Als ik een nuttig product maak dat elke wereldburger graag wil hebben en ik beperk mij tot 1 cent winst per stuk, dan ben ik 70 miljoen rijker en de wereld is er beter op geworden.’
Dat klinkt geredeneerd vanuit een bepaald uitgangspunt logisch.
Maar zie het vanuit de natuur. We zijn als wezen geboren met een bepaalde hoeveelheid energie. En we hebben een bepaalde hoeveelheid energie nodig (eten, drinken, een dak en zo).
Een normaal wezen gebruikt zoveel als hij nodig heeft. Wanneer een wezen door slimmigheid meer verdient dan hij met normale arbeid (zonder machinaties of met behulp van techniek) zou verdienen, dan gaat dat ten koste van andere wezens.
Stel dat een bepaalde vogel slim wordt en dan meer eten, drinken, seks etc. kan binnenhalen dan zijn soortgenoten, dan verstoort die de normale gang van de natuur. Andere vogels zullen er onder lijden.
Maar weet je wat er het probleem is met uw denken in deze? U neemt een standpunt in en verdedigd dat en praat dat goed. Dat mag en kan, maar zo stopt het gesprek. U moet uitgaan van mijn idee. Wilt u dat niet, omdat u uw idee er tegenover zet, dan is er geen communicatie meer mogelijk.
Wat ik beweer is tamelijk ‘zwak’. En dus makkelijk af te schieten en daarom zult u mijn idee niet kunnen begrijpen.
Wilt u echter wel meegaan in mijn gedachten, dan is er een opening tot een gesprek.
Ik heb geen zin om standpunten tegenover elkaar te zetten.
Kijk, alles is energie. En als de energie goed verdeeld is, dan is er een evenwicht. Wie dat evenwicht verstoort die lijkt wel eerlijk rijk te zijn geworden, maar wat veel mensen maar niet begrijpen is dat geld gestolde menselijke energie is. (o.a.) Menselijke energie is bepaald tot wat hij kan doen met zijn handen. Als een mens meer energie verzameld dan anderen, dan moet dat ten koste gaan van andere mensen. Rijkdom kan er alleen zijn als er armoede tegenover staat. (Denk ik)
‘Ik denk dat u toch andere leraren moet uitzoeken.’ Zie ik als een vorm van agressie van uw kant.
Dank u. Daar pas ik voor. Zo wil en kan ik niet communiceren.
Ik probeer hier iets te zeggen, ik hoef geen gelijk te hebben of er iets voor te krijgen. En als u geen informatie van anderen wilt hebben, laat dan maar. Snapt u? Ik verkoop niets of zo.
Ik meen iets ontdekt te hebben. Dat ik slecht kan schrijven is een handicap.
David,
Ik probeerde je uitgebreid te antwoorden, maar mijn comment verdwijnt in het niets.
Daarom 1 ding.
Je maakt m.i. een denkfout met je economisch idee om meer dan andere mensen te willen verdienen.
Er is niets mis met geld verdienen. Verlies maken dat is kwalijk. let op: verdienen is eerlijke handel, parasitisme is geld of energie onttrekken zonder tegenprestatie. Tel de spullen om u heen: niemand heeft u verplicht daar voor te betalen. Eigen keuze, prachtig toch. Dat heeft totaal niets te maken met “meer dan anderen willen verdienen”. Dat soort kreten duidt op morele zelfverheffing.
Misschien komt dit door.
Stel je een kuub grond voor. Stel daar leven normaal 1000 wormen in. Stel dat 1 worm slim wordt en een legertje aanschaft zodat hij de andere 999 wormen kan verdrijven van ‘zijn’ territorium. Denkt u dat dit goed is? Vindt u dat het juist is voor dat ecosysteem van die ene kuub aarde? Worden andere organismes niet gestoord in hun welzijn? Verstoort zijn gedrag niet het evenwicht in die ene kuub? Miljoenen bacteriën gaan waarschijnlijk het loodje leggen. En andere organismes lijden daar toch ook onder?
Na een tijdje herstelt het evenwicht weer. Zo is de natuur. Zo zal die rijke (die superworm) ook wel zijn plek houden.
Maar ik vind dit eigenlijk een vraag betrekking hebben op goed en kwaad, oftewel moraal.
Mijn idee is dat rust en evenwicht vrede schept en onrust en onbalans onvrede schept. En ik wil liever vrede. Dat is mijn smaak. En als de uwe anders is, dan is dat zo.
U legt mij woorden in de mond. Ik ben voor eerlijke (ruil) handel en tegen parasitisme. En inderdaad: de natuur doet maar wat en die ‘”evenwichten” gaan van dik hout… Alleen de mens heeft moreel besef.
David,
Je zegt dat je het goed vind als iemand 70 miljoen kan verdienen. Met zo een bedrag hoeft men nooit meer te werken en kan als een rijke de rest van het leven daarvan profiteren.
Dat lijkt goed, maar dat is volgens mij geen eerlijke ruilhandel. Zo kan men ook goedpraten dat men met geld geld verdient zoals op de beurs bijvoorbeeld geschiedt.
Misschien ligt het aan mijn Christelijke conditioneringen, maar ik vind het niet eerlijk. Als ik twee kinderen heb dan zal ik de een niet bevoordelen boven de ander, ook al heeft die ene veel meer talenten.
Omdat dit artikel handelt over psychologische manipulatie, dacht ik met mijn bijdrage een oplossing te kunnen bieden, namelijk, jezelf schoon te maken van de psychologische manipulaties in je hoofd.
Misschien loop ik te hard van stapel, maar ja, zo ben ik. Als ik een probleem zie, dan wil ik dat oplossen.
Maar ik vrees dat ik tegen een muur oploop van juist die mentale ingebrachte constructies ik het hoofd. En dat klopt, want juist de ‘machten’ hebben -ten voordelen van hen- die constructies in het hoofd gebracht.
Daarom hou ik het maar simpel voor nu. Ik wil een Christen zijn, omdat die filosofie een oeroude waarheid inhoud die juist verdedigt tegen de leugenaars en draaiers en omdat de filosofie lief is: Wees goed voor alles en iedereen.
Je krijgt als Christen dus ook een mentale constructie in het hoofd, dat besef ik ook, maar de voordelen wegen volgens mij op tegen de nadelen. Maar ja.
N.b. De mens lijkt mij geen kuddedier, maar eerder een roedeldier, net als de wolf. En als de roedels gaan jagen, dan zijn zij er van overtuigd dat dat goed is.
Maar de mens heeft gevoel voor goed en kwaad. Mijn idee is dat de grootgraaiers dat gevoel NIET mogen kopen en verkopen.
[Je zegt dat je het goed vind als iemand 70 miljoen kan verdienen. Met zo een bedrag hoeft men nooit meer te werken en kan als een rijke de rest van het leven daarvan profiteren]
Ja, als iemand met nuttig werk dat bedrag heeft verdiend dan is het zijn keuze wat daarmee te doen. Individuele vrijheid. De ultieme vrijheid is de beschikking over de vruchten van je arbeid. (meningsuiting is daar volkomen ondergeschikt aan) U heeft een negatieve kijk op mensen. Wie veel geld verdient zal dat i.h.a. weer investeren. U misgunt anderen vrijheid en succes.
Nog een toevoeging: stel dat een ondernemer hard werkt maar hij lijdt verlies, dat is erg zielig. Bent u dan bereid de beurs te trekken?