MSC is charitatief voor zichzelf, waaronder voor hun CEO met een 2,3 ton euro + salaris

MSC-Zeurmerk is charitatief voor zichzelf, waaronder voor hun CEO met een 2,3 ton euro + salaris

Je graait als MSC-Keurmerk (opgezet door WNF en Unilever) 3-5 procent van de handelswaarde van visproducten die het MSC-merkje voeren. Liefst 73 procent van je omzet komt zo als winst uit onderneming, via handel in door zusterclubs (oa WNF) gestookt producentenwantrouwen. Maar je noemt je onderneming ‘goed doel’, om een half miljoen euro per jaar Postcode Loterij-sponsoring mogelijk te maken.

Zo kun je het nieuwe jaarverslag van deze Handel in Producentenwantrouwen interpreteren, nu ze opnieuw weer 73 procent van hun omzet trekken uit de exploitatie van logo-licenties. En de rest via subsidies, Filantropische stichtingen van industriëlen en natuurlijk de Postcode Loterij.

  • Met uw lot speelt salon- socialistisch Nederland voor God.

2016-01-05-11-21-12-artikel_elsevier_rypke_zeilmakerVia de miljoenenpropaganda die de Postcode Loterij financiert, krijg je dan van die duurzaam-meisjes zoals die blonde Suzanne in ‘Rot op met je Milieu’, die dan wat roept als

‘oh, er gebeujen vureeeselijke dinguh, mijnbouw en overjbevissing’.  Wel lief hoor…Een echte vrouwenopinie.

MSC levert vissers en vishandel niets op behalve extra lasten. Terwijl er vele alternatieven zijn, zoals Valduvis van de Belgen toont, met bovendien veel betere product-informatie en transparanter wetenschappelijke onderbouwing. Zie mijn artikel in de VORK daarover. En er is geen enkele noodzaak is voor zo’n ecolabeltje wanneer de herkomst van de vis bekend is.

Garnalen vissen bij ruig zeetje

Garnalen vissen bij ruig zeetje

Zo heb je grote kans, naderend tot vrijwel 100,0 procent dat Noordzeegarnaal afkomstig zal zijn uit…de Noordzee, en het estuarium dat deze zee voedt: het Wad. De garnalenpopulatie wordt al decennia op duurzaam niveau bevist, er wordt nooit meer opgevist dan er aanwas bijkomt.

Keurmerk is een Zeurmerk
Er is bovendien vanuit de consument geen enkele vraag naar MSC. Mensen willen gewoon lekkere vis uit zee, in toenemende mate liefst direct van de afslag. Dan krijg je niet zo’n met water geïnjecteerde MSC-kabeljauw zoals in de supermarkt. ‘Glaceren’ zoals dat eufemistisch heet. Ik at vrijdag daardoor de goddelijkste Noordzee-tong ooit voor mijn neus gezet, direct op de afslag gefileerd, in roomboter op laag vuurtje klaar gesudderd.

Mmmmmmmmmmmmm, en helemaal zonder Zeurmerk.

Het MSC-Zeurmerk is opgelegd aan supermarkten door de oprichters van het keurmerk, wijlen Prins Lockheed zijn Wereld Natuur Fonds: dat groene masker van multinationals uit die Oranje Buitendedeurneuker zijn zakennetwerk, die overheidsmacht en loterijgeld gefinancierde mediapropaganda aanwenden om zichzelf te verrijken. (zie ook Het Energieakkoord, 73 miljard euro uit uw zak geklopt voor windturbines en bosbijstook)

WWF’s grootste troef is een slordige 600 miljoen euro jaarinkomsten. En invloedrijke bobo’s die WWF helpen pushen, als groen masker voor hun eigen activiteiten. Zoals de co-voorzitter van de VVD die tegelijk lid is van de Council on Foreign Relations. Dat biedt ook een alternatieve verklaring, waarom de Autoriteit Consument en Markt (ACM) al jaren niet optreedt tegen deze overtreding van het consumentenrecht.(Misleidende omissie)

Omdat wij leven in een corporatistische heilstaat (zelfverrijking met overheidsmacht), geen democratische rechtsstaat. Zo, en dan ga ik nu weer een zakje heerlijke Texelse Purus-garnalen soldaat maken. Gewoon lekker, vers uit zee, zonder Zeurmerk. Nu het nog kan, want ze willen de garnalenvisserij ook onder hun keurmerk-kartel duwen. En nogmaals, in Nederland bepaalt geld en propaganda wat waar is.