Milieucentraal dringt MSC keurmerk op als 'topkeurmerk' maar zelfs WWF zet daar nu intern de bijl in

Milieucentraal dringt MSC keurmerk op als ‘topkeurmerk’ maar zelfs WWF zet daar nu intern de bijl in

Wie de waarheid opschrijft in Elsevier over het MSC-viskeurmerk– het is een bedrijf met dik 20 miljoen euro omzet vermomd als liefdadigheid- die weert MSC van partnerbijeenkomsten. Zelfs het Britse Wereld Natuur Fonds bevestigt echter nu: MSC heeft een groeiend financieel belang bij certificering, dat holt de toegevoegde waarde van het label uit. Dat stelt een intern WWF-rapport dat The Times oppikte, in het artikel Fishing’s Blue tick Benchmark tainted by conflict of interest. 

The report by the World Wide Fund for Nature (WWF), which helped found MSC as a charity 20 years ago and is one its key stakeholders, says MSC has a “financial interest in certification outcomes”.

…Dat klopt, meer dan 70 procent van het verdienmodel van MSC van hun OMZET van 20 miljoen euro komt via de exploitatie van logo-licenties die de visindustrie onder betaling mag voeren. Die noemen ze dan heel wollig ‘charitatieve activiteiten’ in hun jaarverslag

“Circumstantial evidence is accumulating that this creates a conflict with MSC’s role as an independent and impartial standard-setting body.”

Propaganda en hersenspoeling

Milieucentraal misleidt de consument door MSC als DE standaard aan te prijzen, zeker nu WWF die standaard ook ter discussie stelt

En de strategie waarmee MSC zich opdringt aan de visserij en de markt – met een half miljoen euro Postcode Loterij-steun PER JAAR– is buitengewoon agressief

MSC has “aggressively pursued global scale growth” and in recent years “has begun to reap very large sums from the fishing industry”. The number of products with its label has increased from less than 1,000 ten years ago to more than 20,000. It has a strategy designed “to increase logo licensing revenue”

Het label van jokkebrok Mieke Snoek met een rechtse topman die 2,3 ton per jaar toucheert als een soort Jeroen Pauw (bescheidener variant dan), die heeft kortom iets uit te leggen, en vooral dit:. Wat geeft een privaat BEDRIJF met liefdadigheids-vermomming het recht, zichzelf op te leggen als enige standaard aan supermarkten.

Dat opleggen als DE Standaard, vindt momenteel plaats met hulp van een nieuwe met subsidies opgetuigde ‘duurzaam’-campagne van Milieucentraal van Groen Links-politica Vera Dalm.

2016-01-05-11-21-12-artikel_elsevier_rypke_zeilmakerZeurmerk
Het beste eet je gewoon vis uit zee, wel of niet van MSC: als de herkomst bekend is, dan maakt zo’n label niet uit. Gewoon direct bij de visafslag, van een visser die je kent en niet van die met water opgepompte vis in de supermarkt. Het is niet aan MSC en de Postcode Loterij/Salon Socialisme BV om ons hun smaak op te dringen via zeurmerkjes.

Wat vooral pijnlijk is: Milieucentraal is een politieke entiteit (Groen Links met Ed Nijpels – ’s lands meest leugenachtige VVD’er- als voorzitter) die op publieke kosten hun commercieel-politieke smaak opdringt.  Zonder subsidie houdt Milieucentraal op te bestaan. Dat bevestigt al dat vrijwel niemand om die club en haar politieke agenda vraagt, behalve Groen Links in haar vele buiten-parlementaire stichting-gedaantes.

Allemaal van die mensen die heel Nederland menen te kunnen vertellen wat we ‘zouden moeten’ vinden.

Milieucentraal: met publieke miljoenen gefinancierde publieks-oplichting

Milieucentraal: met publieke miljoenen gefinancierde publieks-oplichting