Dit blog gaat over de wijze waarop wij nu tegen elkaar worden opgehitst, en hoe dat tot burgeroorlog kan leiden in concerto met door de VVD gesteund beleid, de Nijpelitaanse Maffia, de Vijanden van Vrijheid en Democratie, kortom: mensen die net zo goed/slecht zijn als U en ik. Hij is 4000 woorden lang, dus als je steeds 1 blokje tussen de plaatjes leest kun je de hele week toe.
Daar zijn die plaatjes ook voor: als pauze. Ik lees ook niet graag van een scherm. Toch heb ik de pretentie dat mensen zo gek zijn bij mij wel zo’n lange blog te lezen. Alsof zij de notie zouden delen dat ik beter dan anderen zie hoe de werkelijkheid werkt.
In die pretentie zit tegelijk de kern van de boodschap van dit blog samengevat: dat iedereen van zichzelf vindt dat die een uitzondering op de regel verdient, beter is dan ‘gij’ of wat dan ook. En dat daarin de bron van de meeste conflicten ligt.
Naar mijn smaak zijn we onderhand wel eens over dat klimaat uitg###d, het ging toch nooit over klimaat of over wetenschap. Maar over de vraag door welke groep mensen andere mensen zich bedreigd voelen in hun vrijheden, inkomsten en rechten. Tenzij je een goed gevoel krijgt bij het eindeloos hameren op de zelfde trom en dan gelooft dat je ‘beter’ bent dan de ander waarop je vanuit dit obscure hoekje van internet je pijlen richt.
Het is belangenstrijd en stammenstrijd met digitale knuppels via het WWW. En vanzelfsprekend behoort de lezer bij de ‘goede groep’ en de ander is slecht.
Het Populisme/Recht op het waarnemen van wat je ziet
Van journalisten bewonder je vaak het vermogen tot de productie van oppervlakkige analyses die nergens op slaan, doordat ze (net zo) van 90 procent der realiteit afgesloten deskundigen laten leeglopen en graag overal ‘nieuwe bewegingen’ willen zien. Terwijl- tenzij ‘het nieuws’ je inkomstenbron is- er niets nieuws onder de zon is. Zoals onder aan dit blog getoond met een 4 eeuwen oud citaat uit De Leviathan van Thomas Hobbes, dat verbazend actueel klinkt.
Vooralsnog staat er ‘wetenschapsjournalist‘ op het bedrijfskaartje, dus je kunt dit ook lezen als zelfkritiek. En poging tot betering na al jaren de plank mis te slaan, steeds ietsje nauwkeuriger er volledig naast zitten. Uiteindelijk streef ik een lege pagina na. Dan kun je niets verkeerds meer schrijven en genieten van een weldadige stilte.
Toch ziet de oplettende lezer hier een paradox: want media maken door hun schrijven een eigen realiteit. Ja, zelfs een ‘identiteit’ die mensen adopteren bij gebrek aan geestelijke tempering door instanties die daar afgelopen millennia toe waren ingericht. Zoals de kerk. Met heilige boeken die met poezie beter verwoordden, wat de doorsnee burgo zo onbeholpen meent uit te moeten kramen: zijn Eiguh Meuning.
Dus zo zijn er dan vanzelf mensen die zichzelf ‘links’ vinden of ‘rechts’, of die zelfs ‘alt right’ zijn. Afhankelijk van hun vermeende eigen politieke kleur en sympathie heb je steeds de voorspelbare boemannen en foute groepen in media, die dan vanzelf voeten krijgen. En laarzen als dat uit de hand loopt, wanneer de economisch-demografische situatie daartoe aanleiding biedt en er voldoende chaos dreigt.
De ene haat de ‘linkse zus’ en de ander de ‘populistische rechtse zo…’, je hebt zelfs ‘rechtse islamofoben’ en ‘linkse wegkijkers’. Waarbij je zelf uiteraard ‘goed’ bent en de ander ‘slecht’. Populistisch en ‘rechts’ gelden hier meestal als ‘witte sneeuw’.
Goede groepjes, slechte groepjes
Vaak lees je in de commentaren bij journalistieke producties meer realistische observaties dan de journalist zelf doet, omdat ze niet van ‘deskundigen’ komen. Maar gewoon uit de praktijk van normale doorsnee-mensen die doen en denken als normale doorsnee-mensen.Ik citeer hier slechts 1 reageerder uit Rotterdam bij het boven afgebeelde verhaal over de vermeende opkomst van een vermeend nieuwe groep, Alt Right.; Die reageert als volgt:
De situatie hier is verschrikkelijk. De inwoners hebben hun stad verloren. De toon wordt niet gezet door blanken. Dit is een multiraciaal getto. Ik ken Rotterdam goed uit de jaren 50 en 60, en ben het volkomen eens met deze opmerking. Niemand zal ooit echt kunnen uitleggen waar de totale waanzin vandaan is gekomen om van deze mooie stad inderdaad een multiraciaal getto te maken waar de oude en geboren Rotterdammers niet meer in hun buurt hun hondje durven uitlaten.
Door politieke waan en ideologie (sociaal democratie vooral) is duizend jaar ploeteren en lijden en opbouwen in een halve eeuw weggeven aan mensen uit vreemde streken die hier nooit iets mee hebben gehad en ons zelfs minachten of haten. Dat het op burgeroorlogen zal uitdraaien in Europa, daar zijn zolang wel velen het over eens, helaas.
Laten we van bovenstaande reactie de essentie samenvatten: iemand die in een buurt woonde die hem is afgenomen door hem vreemde menselijke elementen, hetzij in reële zin danwel in zijn beleving.
Ik geloof niet dat er ‘linkse’ en ‘rechtse’ mensen bestaan. Je hebt hooguit mensen die zichzelf ten koste van alles beter willen voelen dan een ander. En mensen die beseffen dat ze geen haar beter zijn, en die dat besef vervolgens met vallen en opstaan in hun levenskeuzes willen verwerken. Mea Culpa, voor ieder wiens energie ik meende te moeten stelen om zelf beter te worden. Bijvoorbeeld omdat het zo verleidelijk was, eens lekker van achter je toetsenbord uit de heup te schieten.
ALLE mensen komen uiteindelijk in eerste instantie op voor 1 zaak; ZICHZELF. Niet voor jezelf op mogen komen: iemand die daarvoor pleit?
Volgende vraag: wie van de lezers heeft in zo’n buurt gewoond als hierboven door de reaguurder beschreven?
Om jezelf in Nederland onveilig te kunnen voelen, daar moet je tot op zekere hoogte je best voor doen. Loop dan maar eens door een zwart getto in Houston Texas: dan waarschuwen mensen op straat je zelfs dat je er maar beter niet kunt lopen als blanke. In Houston lopen alleen zwervers over straat en daklozen, anders rij je in je auto. Of wanneer je in die buurt ‘hoort’. Het was nodig om bij het armelui-vervoer te komen, de Greyhoundbus richting Austin.
Ik woonde wel in diverse ‘achterstandswijken’ als Zelfstandige Zonder Perspectief, voor en na onvrijwillige verbanning uit Amsterdam Zuid. Zoals in Amsterdam Westelijke Sahara, tussen de buggies vol massaal gefokte taalachter-achterstandjes en UWV-loketplunderaars met tolk, die net als wilde dieren bij een overvloedige voedselbron deze vanzelf gaan exploiteren tot deze op raakt. Maar hij blijft maar vloeien, die zoete honingpot. En dus blijven ze komen. Zo werkt de natuur.
In hun soort zijn het ook geen slechtere mensen dan jij en ik. Zo zijn mensen nu eenmaal. Mensen die ook voor hun eigen ‘groep’ opkomen, die het eigen profiteren als ‘handig’ uitleggen en andermans profiteurschap als ‘onrechtvaardig’. Op de Dappermarkt (Amsterdam Oostanbul)- nu ‘Dhap Ehr Marakut’ weigerde zo’n Allah in Djellabah mij te helpen, maar zijn zoon foeterde hem uit en nam het over. En de uiterst beschaafde Marokkaanse verkoper bij de telefoonwinkel: waren er maar meer mensen zo…
1 op 1 kun je meestal met mensen wel zaken doen, tenzij ze gek in hun hoofd zijn. Pas in groepen gebeurt er iets: zie mijn blogs over massapsychologie.
Nu heb je niet beslist ‘last’ van ‘ze’. Maar vervreemdend werkt zoiets wel, wanneer je een minderheid wordt in een zichzelf anders identificerende groep. Je zult gedoemd zijn tot het uitwisselen van beleefd glimlachen en het veinzen van interesse. Omdat je niet van de zelfde ‘stam’ bent. Maar behalve ongemakkelijke vrede zal er waarschijnlijk weinig van de grond komen.
Verwantschap?
Had je genoeg geld, dan woonde je liever in een grachtenpand in de Blanclave van het Amsterdamse Centrum of aan het Vondelpark (prijzen 3 miljoen euro voor 1 pand). Prijzen schieten daar niet voor niets het dak door, autochtone Amsterdammers vluchten naar poldersteden.
Je kunt je overigens ook een vreemde voelen in zo’n Amsterdamse koffiebar, tussen van die pretentieuze muntthee met honingdrinkers en elkaar zoenende/omhelzende (mannelijke) Correspondent-abonnees. En zo’n bediende die zo met zichzelf bezig is, dat de klanten op 2 komen. Een ander zou zich er prima bij voelen. Doe mij liever een bruin krocht met bierdrinkende mensen, of zo’n lekkere alternatieve bende.
In de Bijlmer voel je meer verwantschap met Surinamers dan met Allah en de 40 rovers. In een kerk in de Bijlmer spraken ze je gewoon aan met ‘broeder’. En de kerkmuziek die swingt als een tiet, wat voor would-be-bassisten vaak genieten is, Altijd hebben ze zo’n wonder op een 5-snarige die de groove drijft: je deelt kortom eerder een religieuze achtergrond EN je deelt een culturele erfenis. Of je jezelf ‘onveilig’ voelt, dat hangt helemaal af van jezelf. Je perceptie is je eigen verantwoordelijkheid.
- Pas op wanneer mensen De Staat inroepen om voor hun perceptie te waken. Oh shit: zo’n grondwet hebben we al met ‘Gij zult niet Discrimineren’/Niet Waarnemen Wat Gij Ziet en dat uitspreken
Last van negervrees hebben we hier niet zo, want enkele belangrijke positieve en capabele mensen uit mijn leven komen uit die genenpool van de soort Homo sapiens. Je zou haast zeggen; gek om mensen daarop te beoordelen. De mate waarin je iets van iemand kan leren is een bruikbaarder criterium. Of humor: zie de mateloze populariteit van de Braboneger.
Tenzij ze op basis van etniciteit een groep gaan vormen en zich tegen je keren natuurlijk, omdat ZIJ ‘beter’ zouden zijn en jij ‘Slechter’. Helaas zijn alle mensen altijd zo in groepen. Je zult daar nooit aan ontkomen, tenzij je er gewoon vanaf komt.
Wij eritreren ons mateloos (?)
Zo kom je dan als economisch vluchteling terecht op het Friese platteland: daar kun je als ZZP’er een huis met tuin krijgen en kippen houden naar Droevendaals ideaal. In zekere zin ben je hier ook allochtoon, namelijk ‘Net fan hjirre’. Met een iets ruimere woordenschat ben je al verdacht, en met accentloos ABN ben je ‘ar’gaaant’: ‘wot proat jai b’kakt’ kreeg ik al te horen. Dus demonstratief is mijn ‘rjjjj’ expres gegroeid en ik weiger Fries te praten zolang dat associaties oproept met achterlijkheid en bekrompenheid.
Terwijl ik uiteraard gewoon vloeiend Fries spreek, beter dan dat binnensmondse ge-oaaieboaaiedroaaieskoetsiefanlangwar dat daar hier voor moet doorgaan.
Ik zal de laatste zijn die voor integratie pleit in de zin van: het overnemen van andermans slechte gewoontes. Alsof je eerst met de hoofdman schapenhersens moet eten en 4 jaar met zijn lelijkste dochter moet slapen, voor zicht komt op acceptatie door mensen die je toch al niet zo vreselijk interessant leken. Economische zelfredzaamheid is afdoende, en laat ieder dan zijn eigen zaken regelen op eigen wijze. Het staat anderen volstrekt vrij het zelfde over mij te oordelen, wie weet is dat wel helemaal terecht.
Of het nodig is…Zo zijn mensen nu eenmaal
Maar dan..
… nu krijg je hier ongevraagd een kluit Eritrese statushouders in de straat gedumpt door de gemeente. Een gemeente die daar ook niet om vroeg, maar die landelijk beleid moet uitvoeren dat uiteindelijk door Brussel is gedicteerd. En dat Brusselse beleid is weer door andere krachten gedicteerd, die mogelijk ook die Ring Of Fire rond Europa maakten en die de mensensmokkel-route door Libie openlegden..
In hun soort ook prima mensen, die alleen liever Heineken drinken dan Belgisch abdijbier: dat is overkomelijk. Enkelen doen zelfs- mogelijk op instructie van de af en toe verschijnende sociaal werkers- een poging tot groeten en beleefd glimlachen. Maar communicatie is niet mogelijk, nog slechter dan met Diep-Friezen die je als zombies aanstaren.Net fan hirre: jai komt hier ssseuker niet weggg.
Het betreft dus een groep economisch kansloze lieden, een (bij)product van globalisering, de open grenzen die de VVD (Vijanden van Vrijheid en Democratie) en andere ‘De Markt’-aanbidders in stand houden om zo voor multinationals hun weerloze dump-personeel te importeren. Die verklaring las ik althans over de krachten achter de Duitse hyper-immigratie. Het zijn zowel slachtoffers als profiteurs, kortom echte mensen. Niet beter of slechter dan jij en ik.
Om geweld te voorkomen, het basis-inkomen?
Eritreers vormen zo’n potentieel succes als de Somaliërs waar ik ooit in Wageningen boven woonde. Voor je wegvlucht omdat ze tot 4 uur in de ochtend lopen quat kauwen en tegen elkaar schreeuwen. Af en toe komt er dan zo’n sociaal werker langs met zelfrechtvaardigende PvdA-tronie, zo’n weldoener met andermans geld die zichzelf dan heel sociaal vindt, klaar om je te beleren met allerlei ‘ismes’. Terwijl hij geen ‘skin in the game‘ heeft. Het kost hem zelf niets om zich zo ‘sociaal voelend’ te gedragen. Hij wentelt zijn eigen levenskeuzes af op de collectieve resource, the social commons.
- Je zou bijna van een bewuste strategie kunnen spreken, om zo sociale onvrede op te wekken, zodat onrust ontstaat en daarna de roep om een sterke staat (…..) Bij de 1 roep je iets etnisch en bij de ander de noodzaak van ‘het klimaat’
Met een zielig verhaal en de juiste etnische komaf krijg je een gratis huis en kost/inwoning voor de rest van je leven, zolang je maar weigert om economisch iets bij te dragen. Het ligt niet aan die mensen, die zijn niet slechter dan jij en ik. Maar het ligt aan mensen die menen dat zij ‘Beter’ zijn dan jij en ik, wanneer ze stemmen om dit beleid in stand te houden.
Het kost mij overigens ook nauwelijks iets. Het zijn de mensen in het 50+%-belastingtarief die de grootste rekening krijgen. De VVD-stemmers die zichzelf met die stem lopen te naaien: daarover zo meer. Je kunt uitkeringen of Basisinkomens (wie legt het verschil uit tussen andermans geld en andermans geld ?) ook zien als investering in veiligheid.
Anders zouden ze maar de boel gaan kort en klein slaan, winkels plunderen. Zo hou je talent- moraal- en ambitieloze mensen in het gareel. Zo heb je ook de uitdijende overheid en de ‘duurzaamheid’-industrie als werkverschaffer voor het overschot nutteloze academici. Je houdt ze zo van de straat.
Tragedy of the Social Commons
We zien hier een Tragedy of the Commons ontstaan in sociale zin: vrijheid van het individu om niet verantwoordelijk te zijn voor eigen leven op een Global Commons zonder Enclosures (grenzen), brengt ruïnering voor het collectief in de vorm van steeds hogere lasten. Geef mij BEWIJS dat deze stelling ONWAAR kan zijn. Ik hoef geen mening te hebben> het is een observatie.
Tenzij je ergens anders publieke middelen weghaalt, raken ze een keer op. Het enige alternatief is dan: meer economisch groeien. Want je hebt honderdduizenden tot miljoenen mensen binnengehaald die je aan werk moet helpen waarvoor geen opleiding nodig is. Die dan met de onderkant van de arbeidsmarkt concurreren, waarvoor door automatisering toch al beperkt werk is. OF werk dat al in China of Oost Europa is ge-outsourcet dankzij de Onzichtbare Middelvinger van de Markt.
Economische groei zoals die nu wordt ingevuld betekent: de plundering van natuurlijke hulpbronnen, de asfaltering van het landschap, en het volbouwen van een toch al over over over over overvol landje in een verzuipende Delta. Iedereen met mavo kan vervolgens de logische conclusie trekken over het verband tussen Ach Wat Zielug Zoeker-import en de ecologie van een land. Je geeft ijdele wereldvreemde mensen een excuus om zich ‘beter dan gij’ te voelen, en je geeft de rest een aanleiding daar onvrede over te ontwikkelen.
Heerlijk, zo’n cocktail.
Massamedia: ophitsers
Ben ik nu dan al ‘Alt Right’ door gewoon Friese boerenhersens te gebruiken, door 1+1=2 te doen, inclusief realisme over de wijze waarop de menselijke natuur in elkaar steekt: is dat niet absurd? Of ben je zelfs al ‘populist’? Twee aanduidingen voor ‘slecht mens’. Untermensch. Wat voor signaal geef je zo af aan de lagere inkomens, mensen die met fatsoenlijk werken zelfs maar kwalijk een huis kunnen betalen?
Als media- bevolkt door luie nep-intellectuelen die nooit echt werk verrichten- dus iets veroorzaken, dan is het wel het opzetten van groepen tegen elkaar. Door labels te bedenken voor ‘de goede mensengroep’ en ‘de slechte mensengroep’. Een ander tweedracht hitsend massamedium is de Humo. Die signaleert overal het aan Vlaamse koffiebar-nepintellecrtuelen vijandige ‘populisme’ dat verklaard moet worden, wanneer je nooit buiten je beperkte sociale kring komt. En enkel op nep-deskundigen afgaat die even wereldvreemd zijn. De ‘doorbraak van Donald Trump en het wereldwijde populisme’ dat dient plots verklaard op academische wijze:
Wat weet zo’n econoom nu werkelijk van de echte wereld?
Wat geeft het afronden van een studie als economie nu voor spreekrecht? Vanwaar komt die neiging om alles academisch te verklaren waar je met boerenverstand meer van kunt zeggen. Ik werkte in alle lagen van de maatschappij. Als vuilnisman in Wageningen, bij bomenkwekers in de Bible Belt van de Betuwe, als stratenmaker in Oosterbeek. In drugshulpverlening op de Wallen, en in het internationale media- en NGO-circus tot de zalmbuffetten je neus uit kwamen op 1 van die vele gratis vakanties/persreisjes.
Wanneer je wekenlang niets anders doet dan boter-emmers stapelen van 20 kilo, topsport, of bomenkluiten moet poten van 25 kilo.
Of wanneer je met de BFI mee gaat naar Duitsland, met drillboor een betonvloertje slopen. En de opluchting toen ik bij een olieraffinaderij aankwam met BFI waar net de nachtploeg klaar was: waarvan iedere porie van het lichaam was gevuld met zwarte resten. En je Goddank niet die zelfde klus hoefde te klaren.
Door al die ervaringen meen ik dus niet zo wereldvreemd te zijn. Werk als ‘zelfontplooiing’: My Ass. Werk is loonslavernij, en in hun hobbies zoeken mensen vervolgens compensatie voor het gebrek aan status en bevrediging dat ze aan dit werk kunnen ontlenen, een statusverschil waarmee ze via media continue gebombardeerd worden.
De 1 hield van paarden en ging in het weekend met zijn vrouw uit rijden. De ander hield van voetbal. Dat kleine deel mensen dat vervolgens werk als hobby heeft, zoals natuur/wetenschapsjournalisten, hoe groot is dat? 1-10%. Als dit niet mijn werk was, zou ik het nog steeds doen. Fotograferen, de natuur en wereld exploreren, en schrijven om je gedachten te ordenen.
Mensen uit die 1-10 procent hoeven- op arbeidsvlak althans- hun onvrede met Het Leven niet te externaliseren richting anderen, om zo over zichzelf een goed gevoel te houden. Met voldoende werk-energie en discipline kun je zo al een jaar of 13 in bedrijf blijven, zonder dat ooit iemand in die 13 jaar je iets kon verplichten. Dus wat doet de andere 90-99 procent? Wanneer het geen psychopaten of sadisten zijn, dan zijn die mensen allen even goed of slecht als jezelf, of ze nu Sjonnie of Ahmed heten. Ze komen hooguit dus op voor hun eigen (belangen)groep.
Dat doen mensen al sinds de oertijd.
Als er dan toch iets zinvols valt af te leiden uit analyses over ‘Globalisering’, plukken we deze kers uit het Humo-inverview, over de evolutie van inkomensongelijkheid in het Westen en landen die niet mee komen, stelt het blad de vraag.
Is die evolutie de erfenis van de jaren onder Reagan en Thatcher?
Voor Vlaamse koffiebar-intellectuelen die hun eigen onvrede met het leven en de wereld externaliseren om zo zichzelf beter te voelen dan een ander, zijn dat DE klassieke Boeman en Boevrouw. De ‘Slechtmenschen’ waar zij de eigen Goedheid tegenover profileren. Bij ons was Lubbers toen premier, en later Wim Kok met zijn paarse puinhopen.
Althans: zo typeerde de doodgeschoten premier-kandidaat Pim Fortuyn (ex-PvdA) die erfenis van de VVD, de Puinhopen van Paars. Het vrije markt-fundamentalisme en lekke grenzen zodat multinationals over voldoende wegwerp-personeel beschikken, omdat ze anders met vertrek naar China dreigen. En dat alsnog doen, wanneer dat de aandeelhouders zo uitkomt. Waarna de maatschappij de ‘overcomplete’ medewerkers weer aan werk mag helpen.
Omdat de autochtone arbeiders voorheen nog met hun vakbond zo weerbaar werden, kun je het beste analfabeten uit het Rif-gebergte in dienst nemen en uitbuiten. Die houden hun bek wel.
In bovenstaande zin staat een voor discussie vatbare mening verwerkt: schiet er vooral op met goede argumenten en bewijzen van het tegendeel.
Alle problemen van nu waren oplossingen van toen
De econoom beantwoordt die HUMO-vraag ook bevestigend: Reagan en Thatcher met hun liberalisatie-politiek droegen bij aan de huidige toestand. Maar zij deden ook weinig anders dan oplossingen bieden tegen vroegere ‘oplossingen’ die probleem werden. Zo zijn alle ‘oplossingen’ van vroeger de problemen van nu.
Met de econoom in Humo ben je het dan deels eens. Imdat je bijvoorbeeld Jane Mayer las ‘Dark Money’ over de invloed het hyper-libertarisme. En je zag het om je heen gebeuren onder Paars, hoe het vrije-markt-fundamentalisme als religie opkwam. Tijdens autorijles in Wageningen hoorde je dan Jan Marijnissen hiertegen ageren. Zodat de Leidse anarchisten van Eurodusnie toen de zelfde Euro-kritiek hadden als Thierry Baudet. Anarchistisch links, dat het zelfde roept als ‘Rechtse meneren’.
Wat zegt dat over die ‘goed’ en ‘fout’-groepjes? Behalve dan dat het niet om het standpunt zelf gaat? Dat die mening gebreken vertoont, dat kun je natuurlijk ook zeggen van deze doorgeleerde mening, gebaseerd op enkele statistieken over inkomen, losse stukjes ‘informatie’, dus andermans gegevens gekoppeld aan de eigen wereldbeschouwing:
‘Milanovic’: Zeker, De Globalisering heeft de inkomensongelijkheid op wereldniveau doen afnemen (dat stelt de held van zelfbenoemde ‘klimaatsceptici’ Bjorn Lomborg ook). Er zijnn nu meer mensen die een hoger inkomen hebben dan dertig jaar terug. (27 jaar terug verdiende ik 3 gulden 50 per uur met bollenrapen in de boerenklei RZ). Tegelijk heeft het de inkomensongelijkheid in de verschillende landen doen toenemen. Er zijn meer rijke en zeer rijke mensen in de verschillend landen. Maar ook steeds meer mensen die op het zelfde inkomensniveau zijn blijven hangen, en die dus eigenlijk armer zijn geworden. (je verdient nu MINDER voor journalistieke artikelen dan toen ik begon RZ) Bovendien is het verschil tussen die groepen toegenomen.
Middenstand verdwijnt
Samengevat: de middenstand in het Westen en Nederland verdwijnt. Dat kun je hier letterlijk in de dorpen waarnemen. Dus koop ik mijn vlees uitsluitend bij de lokale slager, niet bij de Jumbo. Een oorzaak voor het verdwijnen van die middenstand is dat zij niet de lastenverzwaringen kunnen dragen, nodig om de import van ach wat zielug-zoekers te betalen en vele andere ‘sociale’ maatregelen.
Of de giga-lastenverzwaringen om de reeds 55 miljard euro door de Nederlandse overheid aan multinationals toegezegde subsidies voor windturbines te betalen. De sociale ecologie van Nederlandse steden lijkt te worden uitgehold, ten faveure van enkele steeds grotere spelers die alle grondstoffen en productiemiddelen controleren.
Voor een multinational of het grootwinkelbedrijf zijn lastenverzwaringen veel makkelijker te dragen. Net als 24-7-openingstijden. De bazen daarvan zijn de bonuskoningen, die schande spreken over ‘het populisme’, die Vulkskront lezen of NRC Damesblad.
En daaronder heb je dan een enorme groeiende poel klootjesvolk dat broeit van onvrede zonder de positieve ambitie en capaciteiten om die onvrede om te zetten in iets constructiefs dat het land helpt. Een poel van mensen met inwisselbare banen, en vaak afhankelijk van de overheid. Die van hun werk geen ‘eer’ kunnen hebben. Mensen vinden vrijwel niets zo vervelend als het gevoel dat zij minder belangrijk geacht worden dan anderen. Dat begint al op het plein bij de kleuterschool: ‘goh, dat is niet eerlijk’. Je ziet het al bij de kleinste peuters.
Leviathan: de sterke staat die onvermijdelijk de reactie is…
In volgende blog kijken we wat Thomas Hobbes (1588-1679) had op te merken in Leviathan- zijn pleidooi voor een sterke staat, als reactie op de burgeroorlog in Engeland (Onttroning van koning, Cromwell, de rechter Bloody Jeffreys). De Staat is er om burgeroorlog te voorkomen, een oorlog van allen tegen allen. Veiligheid is het primaire doel van een sterke staat. Hoe herkenbaar is bijvoorbeeld deze observatie?
Uit zichzelf, zonder vrees voor een macht die ons dwingt ze na te leven, zijn rechtvaardigheid, billijkheid, bescheidenheid vergevingsgezindheid en de gouden regel (behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden) immers in strijd met onze hartstochten, die ons aanzetten tot partijdigheid, hoogmoed, wraakzucht en zo meer.
Hobbes had het niet over ‘linkse’ mensen of ‘rechtse’ mensen maar over Homini lupus, de mens. Of deze dan:
Maar als iedereen handelt overeenkomstig zij eigen oordeel en zijn individuele voorkeur, hoeft men van een mensenmassa, hoe groot deze ook is, geen bescherming of verdediging te verwachten. Niet tegen een gezamenlijke vijand en niet tegen het onrecht dat mensen elkaar onderling aandoen. Want als de mensen verdeeld zijn over de manier waarop zij het beste gebruik kunnen maken van hun kracht, helpen zij elkaar niet, maar hinderen zij elkaar, en wordt hun kracht door onderlinge tegenwerking teruggebracht tot niets.
En dan komt ie (!!!!), let wel, van 4 eeuwen geleden:
Zodoende zullen zij zonder veel moeite door een klein maar eensgezind groepje onderworpen kunnen worden, of zullen zij, als er geen gemeenschappelijke vijand is, omwille van hun particuliere belangen met elkaar slaags raken.
Heb een goede werkweek weer, beste brave arbeiders!
Een burgeroorlog is helaas veel dichterbij als een ieder durft te vermoeden , het lont is al aangestoken, je kunt alleen niet zien hoe snel het buskruit bereikt gaat worden. Wereld wijd zijn vele signalen die dit kenbaar maken. Iedere generatie maakt een oorlog mee vertelde opa , ik denk dat hij wel eens gelijk kon hebben.
Goede analyse van RZ (RZ for president!). Waar de problemen aan te vatten? Huidige bestuurders van ons landje lopen aan leiband van de industriële grootmachten en Brussel, die o.m. via lobbyisten (1300 in Den Haag en 90.000! in Brussel) aan de touwtjes trekken. Achter de huidige politiek zit het globalistische streven naar onder meer het kapot maken van alle sociale cohesie, waarna we weerloos als geïsoleerde individuen in een slavenbestaan gemanoevreerd worden. Meerderheid politici en de zogenaamde academische elite is besmet met politieke correctheid en de opgekomen mensenrechtenmoraal, gepaard gaande met feminisering, diversiteitsdenken enz.
Zo verzwakt worden we een gemakkelijke prooi van de harde cultuur van de naar dominantie streven Islam, die als politieke beweging ons rechtssysteem wil vervangen door Sharia, waarvan we de vreugdevolle ervaringen in het Midden-Oosten enz. kunnen zien. Let op! De gematigde Islam is de akker waarop het zaad van het Islamisme en Jihadisme gezaaid wordt.
Ik woon in Amsterdam, nu nog, heb de jaren door met heel wat mensen gesproken die in hun wijken in sociaal opzicht in barre ellende geëindigd of verdreven zijn. Het gaat om tienduizenden, alleen al in Amsterdam, weerloze en machteloze mensen, om wie zich bij mijn weten nooit de Amsterdamse/Nederlandse politiek bekommerd heeft, terwijl het in mijn ervaring en optiek om misdaden tegen de menselijkheid gaat. Mensen als Wallage roepen dan: die slachtoffers waren/zijn onvoldoende modern, moeten leren respect te hebben (juiste vertaling: zich onderwerpen). Bij het lezen van Wallage, Mak e.a. ben ik meermalen acuut ziek geworden. Ik ken ook allerlei rijke stinkerds in Zuid die nog steeds niet in de gaten hebben wat er met hun stad gebeurt. Het kalf is verdronken, maar de put dempen? Ho maar! In Den Haag heeft de meerderheid zelfs geen benul van het kalf, laat staan waarneming van het verdronken kalf. Ik houd die zogenaamde parlementaire vertegenwoordigers, die daar zichzelf spekken, niettemin verantwoordelijk. Moge God deze lieden geven wat ze verdienen (soms word ik verschrikkelijk religieus).
Wat er moet gebeuren is het aanhouden van alle multiculturalisten, policor-dwazen enz., die we een vakantiereis geven naar landen waar ze kennis kunnen maken met de realisering van hun dwaze idealen (liefst zonder retourtjes). Het ledenbestand van sommige politieke partijen moet sowieso weg. Een politiek correcte zeer langdurige vaart met cruiseschepen is een suggestie om van deze lieden bevrijd te worden zolang hun vakantie duurt. Na deze verwijdering, die listig en vreedzaam moet geschieden, gaan we samen kijken wat er aan de hand is. Pas met de juiste diagnose kan je gaan zoeken naar effectieve remedie (zie caféweltschmerz interview met ondergetekende). Daartoe behoort op voorhand de uitgifte en verspreiding van een herschreven Acte van Verlatinghe, om van de profiteurs en dictators in Brussel (l’histoire se répète!) af te komen. En als al deze maatregelen niet helpen, lees dan nog eens om inspiratie op te doen een goed boek over de Franse revolutie. Een ding weet ik zeker bij het voorgaande: als er geen burgeroorlog komt, dan wordt het m.i. einde oefening voor alle vrijheid en onze cultuur liefhebbende geesten. Kon ik het maar anders zien.
Ik ga voor het eerst in ruim tien jaar stemmen, op FvD, al vrees ik dat het allemaal al te laat is. De sneeuw bij de top van de berg is al gaan schuiven. De lawine is onderweg. Wie zou die nog kunnen stoppen?
Europese Unie werd opgericht ter voorkoming van nieuwe oorlog binnen Europa! De vraag vertaald naar Nederlandse en Europese situatie: De intolerantie tegen wettig verkozen regeringen is momenteel opgedreven tot het uiterste in de “kwaliteits” pers en “democratische” media-TV-outlets. Tegen Brexit, Trump, de hetse tegen splinterpartijen, alsmede tegen aanstaande verkiezingswinners. Maar in Europa is die kans tot nationale onlusten tegen elkaar (aangevuurd door de media) er ook. Landen en regeringen die niks met Europese Unie te maken willen, maar wel de benefieten willen, zoals Polen, Hongarije, Slowakije, Tsjechië, maar ook Griekenland. En dan de wankele economieën van Italië en Spanje. Europese Unie is een kaartenhuis geworden en de kans op onlusten wordt groter, nog eens gevoed door terechte onvrede tegen de baantjeskartels van regenten en partijkartels onderling, die beslissingsmacht en welvaart hebben weggeschonken in de bodemloze putten van de bureaucratie in de Europese Unie. De enige betrouwbare bron schijnt weggelegd in het heden en de toekomst voor het vrije internet, maar wel met het grote gevaar van nep-nieuws en nog meer trollen vanuit het regenten-partijkartel-bastion. Niet elke verandering is een verbetering, maar de de aanstaande zou dat wel eens kunnen zijn….
Interessante longread Rypke, bedankt.
De wind was vanmorgen omgeslagen. Opeens kwam de wind uit het zuiden, vanuit de Magreb zomaar over de Middelandse zee. Dat is goed nieuws…de winter is op zijn retour. De sneeuw op de bergtoppen kon je als het ware zien wegsmelten. Een buizerd die vast ‘ergens’ vandaan kwam draaide opeens zijn/haar rondjes op de thermiek in het dal…Het gevaar voor lawines neemt toe. Zo gaat dat, je moet je niet op pistes begeven die niet ‘vrijgegeven’ zijn. Wie het toch doet …. Nu nog wachten op de wouwen die ergens in Afrika overwintert hebben. Die komen later, als alle seinen op groen staan.
De oplossingen van de problemen van ’toen’ zijn de problemen van ‘nu’. Dat is de paradox die altijd en overal bestaat. Je kan ook zeggen iedere ideologie heeft aanvankelijk een bepaalde dynamiek die in de tijd verhard en versteend en tenslotte uiteen valt
Dat geldt voor de ‘gastarbeiders’ die ons vuile werk gaan doen en de restanten van onze maak- industrie overeind hielden in bijvoorbeeld de scheepsbouw als voor de milieubeweging en Greenpeace, die de vervuilde grachten en stortplaatsen weer schoon kregen, de zorgmaatschappij en noem maar op.
De moderne middengroepen verdwijnen, maar ja toen ik klein was bestond ze ook maar nauwelijks en in de tussentijd werd ze de motor van de welvaart en, nu is dat ook weer ‘op’, over en uit. Ze kunnen de huur/hypotheek niet meer betalen en hun zicht op een ‘riant later’ in het pensioenvutparadijs is ze ook al afgenomen.
De ‘zorg’ maatschappij ook al zo’n mooie paradox. Iedere bejaarde recht op tweemaal per dag een schone luier en een praatje. Alleen niemand wil het doen, zelfs niet tegen betaling. Raar eigenlijk ‘zorg’ zou toch eigenlijk moeten behoren bij ons ‘idee’ over het leven.
Maar ja onder druk verplaatsen we verantwoordelijkheden over het leven en onze sterfelijkheid graag naar de ‘de overheid’ en daarna maar kankeren.
De utopieën van toen zijn de dystopieen van vandaag. In de oplossing ligt de kiem van het volgende probleem.
Op vakantie zijn Marokkanen en Turken altijd van die ‘beschaafde en aardige’ mensen.
Thuis in de buurten en wijken moeten ze oprotten, totdat ze opeens aan het bed van je incontinente moeder verschijnen met hoofddoekje en al.
De zon en vakantie utopie duurt een week en net zo duur als de goedkoopste aanbieder is en de dystopie die al even irreëel is duurt de rest van het jaar.
Nu moet alleen de hardnekkige utopie van de meritocratie zichzelf nog even afbreken. Dat gaat ‘automatisch’ en ‘onderbewust’, in ieder geval onbewust van de dialectiek een soort raar ‘evolutionair’ idee die trouwens op geen enkel tot een ‘hoger’ niveau leidt. Allemaal net als evolutie onderdeel van hetzelfde ‘sociaal darwinistische’ pretpakket
Kwestie van tijd tot zelfs al die door jou zo vaak beschreven intellectuelen in hun eigen ‘hel’ belanden.
Ze zijn daar trouwens allang, aanbeland en ik ken er een heleboel. Wat dat betreft hoef je niet zo op ze af te geven. Je zou het geen dag uithouden op hun burelen en kantoren.
Tot voor kort werd dat afgedekt door riante afvloeiingsregelingen en andere emolumenten. Maar ook die lapjes voor het bloeden zijn marktconform afgeschaft. Bijscholen en peperdure cursussen betalen tot je er bij neervalt,.
Michael Young heeft het voor ons keurig beschreven al in 1958 in ‘The rise of the meritocrasy’.
In die zin is de meritocratie de ‘probleem-oplosser’ van het falen van het socialisme. Maar ja net als bij het socialisme is bij de meritocratie…de weg naar de hel is geplaveid met de beste bedoelingen.
De asfalteer machine van het ‘ extreme politieke midden’ kun je het beter noemen onder aanvoering van werkvoorbereider Pechtold ons wil laten geloven dat ‘wij’ als ‘vrij’ individu met onbeperkte keuzemogelijkheden tot ‘alles’ instaat zijn, als we de LOI lat maar hoog genoeg legt.
Dan ontstaat de ideale mens?? Nee hoor er ontstaat vooral het ideale bedrijf/onderneming!
Het is leuk om de beste van de klas te zijn en een zoen van de juffrouw te krijgen. Het is minder leuk als je in het Rank en Yank appraisel systeem en ‘apprentice show’ van de ‘computer says no’ wereld terecht bent gekomen.
Perfect beschreven door Luyendijk in ‘het kan toch niet waar zijn’. Gaat toch vooral over de ‘werkelijkheid’ van al die medewerkers in die dystopie van de ‘financials’ die wonderlijk genoeg aangestuurd worden door te verwijzen naar een van de zeven hoofdzondes ‘Hebzucht’ als de paradox van de Calvinistische ‘deugdzaamheid’.
Allemaal onderdeel van hetzelfde ‘christelijke’ pretpakket.
En er verandert niets, nee waarom ook, en de cijfers en modellen worden de ‘reificatie’ van de werkelijkheid en dus is er niks aan de hand.
Kan je ook goed zien in dat zgn klimaatdebat. Gaat nergens over alleen maar om het boetseren van het nu of de toekomst op basis van modellen die altijd kloppen. Maar dat terzijde.
Tja leiden al dit soort paradoxen en problemen inclusief dat zgn. populisme tot een ‘burgeroorlog’ of ernstige sociale opstanden zoals bijvoorbeeld ten tijde van de Commune van Parijs? …..
…..Op 28 januari 1871 capituleerde de Franse regering aan de Duitsers, waarmee een einde kwam aan de Frans-Duitse Oorlog. Het merendeel van de Parijse bevolking zag de capitulatie als verraad. Bij de vredesbesprekingen eiste Duitsland dat Alsace-Lorraine gegeven moest worden aan Duitsland en dat Parijs bezet zou worden door Pruisische troepen. De Parijzenaren werden woedend toen de nieuwe Franse regering de onmiddellijke betaling van rente, pacht, huren en belastingen eiste. Het Parijse bedrijfsleven lag helemaal stil tijdens het beleg van Parijs door de Pruisen. Daarom riep de vorige regering een wettelijk uitstel af van het betalen van schulden en huren. De nieuwe regering hief het uitstel op, waardoor alle vorderingen direct opeisbaar werden. De kleine bedrijven hadden geen inkomsten omdat er geen bevoorrading van goederen en grondstoffen was en konden hun schulden niet betalen. De meeste arbeiders waren werkloos door de stilstand van het bedrijfsleven. Binnen enkele dagen werden er 300.000 faillissementen aangevraagd door bedrijven en huishoudens. Tegelijkertijd stopte de regering met het betalen van loon aan honderdduizend leden van de Nationale Garde. Daarnaast wilde de Franse regering ook de wapens van de Nationale Garde afnemen, terwijl Parijs nog omsingeld was door Pruisische troepen. De Nationale Garde weigerde om hun wapens af te geven……(bron wiki)…..
….Kijk dan heb je het ergens over….!! Dat maakt mensen echt kwaad, als je ze per direct beroofd van hun bestaansmiddelen.
Iets dergelijks had theoretisch terecht trouwens in Griekenland kunnen ontstaan een paar jaar geleden en had dan nu ‘de revolutie van Varouvakis’ geheten. Hoe dat was afgelopen geen idee, zal wel niet veel anders zijn geweest als in 1871.
Nu moet hij het doen met zijn Diem25 beweging, best jammer. En wij maar afgeven op die ‘luie’ Grieken, geen cent zou er naar toe gaan!! https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_in_Europe_Movement_2025
Burgeroorlog, Ik denk van niet!! om antwoord te geven op je vraag.
Tenminste er zijn een aantal opties.
Het populisme (PVV, FN etc.)zijn een reificatie van de werkelijkheid. Ze doen net alsof ze overtuigd zijn van een ‘maatschappij’ die ooit bestaan heeft maar die feitelijk nooit bestaan heeft. Net als jouw Friezen met hun gelxx over ‘dat zijn geen blijvertjes’
Ik heb zelf lang in West Friesland gewoond dus ik weet waar je het over hebt.
We zijn zelf geen ‘blijvertjes’ dat is de essentie van ons bestaan. Ze regeren over hun graf heen, al die nationalisten en maffe Populisten.
Ze zijn naïeve zeikerds, en trouwens ook niet gevaarlijk in hun pseudo flauwekul en doen net alsof door een paar onuitvoerbare (culturele??) grenscontroles de boel wel in orde komt, terwijl hun schoonzoon bij wijze van spreken zijn geld verdient bij een bloemenexporteur die net geraakt is door de ‘sancties’ tegen Poetin.
Ik moet persoonlijk altijd wel om ze lachen om die totale verwarring, alsof ze terug willen naar de ‘avonden’ van van het Reve met een strenge vader aan tafel.
Net als trouwens om die Steve Bannon met zijn ‘filosofieën’ gebaseerd op zijn 80 jaren cyclus. Het enige waarin ik hem gelijk geef is dat ‘onze 80 jarige oorlog’ ook tachtig jaar geduurd heeft. Allemaal toeval en dat wist hij, Bannon geeneens!
Maar verder kun je dat soort ideologen direct verwijzen naar het rijk van de ‘fabelen’ waar ook het ‘duizendjarig rijk’ bij hoorde. Allemaal veel te lange spanningsbogen. Zo lang duurt een mensenleven niet eens. En dat is nou juist de beperking van iedere populistische ‘theorie’.
Waar we wel heen gaan is een laat ik zeggen een wereld van de ‘Sjokolade Sjaaks’. De wereld van de de Porosjenko’s en Trumps. Een wereld bepaald door burgerwachten, maffia en criminaliteit en uiteraard de extreem rijken met hun belachelijke profetieën, versierd en gedecoreerd met de Melania’s in allerlei vormen en gedaantes.
Totaal corrupte maatschappijen geleid door luitenants van dienst ….Je ziet ze oprukken…als je goed oplet
Het is de logische paradox die er na de ideologische ‘zorg’ maatschappij ontstaat . ‘Ont’zorgen, op naar Moldavie, zelfs zonder de Omroep Max directeur Slagter.
En de populisten verlenen daar interessante hand en spandiensten voor.
Die deinzen niet terug voor een burgerwachtje meer of minder. Als het tenminste niet regent en PSV toevallig niet tegen Ajax speelt.
‘Buitenlanders’ zelfs in (West) Friesland zijn namelijk blijvertjes, dat is altijd zo geweest en zal nu niet anders zijn. Dat wil maar niet doordringen.
Nou dan is er nog een onwaarschijnlijke mogelijkheid. Namelijk dat het hele systeem van ‘Financials’en wat er mee samenhangt in een stort. Kan gebeuren zoals in 2007/8 en dan echt. Tja en wat er dan gebeurt…..
De ‘mensen’ zouden beter tegen de ‘financials’ kunnen strijden, maar ja zolang je gelooft in de pensioenfondsen en een uitgesteld paradijs wordt het niks.
Mij maakt het niet uit
Ik woon in een piepklein dorp in een dal omgeven door bergen met akkers en moestuinen. De boer hiertegen over is een van mijn beste vrienden. Zij weten taai als ze zijn hoe ze moeten overleven…en ach een mensenleven duurt maar even…
Die burgeroorlog kun je al zo’n 20 jaar of langer zien aankomen. Over heel west Europa overigens. Het enige onzekere is wanneer precies de vlam in de pan vliegt.
Nou kan ik er heel interessant over gaan zitten lullen, pagina’s vol schrijven, argumenteren tot het je strot uitkomt, maar aan het eind komt het er op neer dat ik blij ben om niet meer zo piepjong te zijn. Moet er niet aan denken om in deze trieste puinhoop waarin steeds meer vrijheden worden afgepakt nog een heel leven vóór me te hebben.
Burgeroorlog? Zou zo maar kunnen. Alleen vraag ik me af wie tegen wie gaat vechten. En waarmee? Met een grachtengordelbakfiets doe je niet veel, net zo min als met de 5 hooivorken die dit grotendeels eeltloze landje nog telt.
Wacht nog maar een jaartje of 15 met die ellende hoor. Dan trek ik m’n kist dicht en zoekt de wereld het maar uit. Het heeft zo zijn voordelen om kinderloos te zijn…
Telt Alt-Right enz. ook als plaatje? Dan is mijn commentaar tot daar: Ik acht mijzelf helemaal niet beter dan een ander maar toch vind ik Jean Paul een grotere lul dan mijzelf.
Morgen verder nu een slaapje doen.
Ik doe even aan cherry picking hoor:
“Terwijl ik uiteraard gewoon vloeiend Fries spreek, beter dan dat binnensmondse ge-oaaieboaaiedroaaieskoetsiefanlangwar dat daar hier voor moet doorgaan.”
Wel: probeer het eens: fries spreken, maar dan wel met humor, met overacting.
Het fries leent zich bij uitstek om héél veel te praten maar totaal niets te zeggen.
En je merkt vanzelf wel wie je serieus nemen (die zijn dus een beetje dom) en degenen die gaan lachen.
Humor werkt. Probeer het maar eens.
Werkt in alle talen trouwens. Oh en een beetje een vrolijk en vriendelijk gezicht als je bijv een winkel binnenloopt. Alsof jij het een feestje vindt om bij hun op bezoek te komen.
Energie weet je nog? Energie.
@Gerard: dank voor je interessante historische toevoeging
@Wiersma, blijkbaar begrijp je mijn humor niet, want ik heb de meeste lol met lekker schoppen
@de rest: de zon schijnt, ik heb als Rippie de Hippie weer de violen uit het tuincentrum op gehangen. laten we wat meer oog voor de natuur hebben, ophouden met dat vervelende klimaatgemopper en onszelf opvrolijken
Burgeroorlogen hebben me altijd wel geïnteresseerd, want ja je zal je buurman maar de kop afhakken, zijn vrouw verkrachten en zijn kinderen juichend in het ravijn gooien.
Dan moet je ‘ideologisch’? goed gemotiveerd zijn anders begin je er toch niet aan…. Ben benieuwd naar je stuk over Hobbes en de staat.