De energietransitie vernietigt de staatsfinanciën

Prof. dr. Ing. Hans-Günter Appel.

Er zit een gat van ruim 10 miljard euro in de ontwerpbegroting van de stoplichtregering voor het komende jaar en een extra onvervulde behoefte aan onderhoud en vernieuwing van wegen en spoorwegen en de opwaardering van de Bundeswehr van ruim 50 miljard euro. Ondanks dit tekort moet de energietransitie om het wereldklimaat te redden gesubsidieerd blijven voor een bedrag van ruim 100 miljard euro per jaar.

Door prof. dr. Ing. Hans-Günter Appel (Perswoordvoerder NAEB eV Elektriciteit Consumentenbescherming)

Het nieuws stapelt zich op. De industrie is niet langer concurrerend met de hoge en steeds stijgende energiekosten. De voorzitter van de raad van toezicht van ThyssenKrupp, Siegmar Gabriel, heeft zojuist de handdoek in de ring gegooid. Hij ziet waarschijnlijk geen toekomst voor het bedrijf. Staal gemaakt met waterstof is tien keer duurder dan het reduceren van ijzererts met steenkool in energiezuinige hoogovens. De tandwielfabriek Friedrichshafen, een belangrijke toeleverancier aan de auto-industrie, het bedrijf Miele en vele andere bedrijven stoppen met de productie in Duitsland.

Treinreizen zoals in ontwikkelingslanden

Deutsche Bahn heeft het moeilijk omdat onderhoud en modernisering van de systemen zijn verwaarloosd ten gunste van subsidies voor de energietransitie. Reizen met de trein is nu een avontuur zoals in een ontwikkelingsland. Als je geluk hebt, kun je op tijd in de trein stappen. Wanneer je aankomt, is voor iedereen een raadsel. En dat staat op het punt nog erger te worden. Veel belangrijke spoorlijnen zullen de komende jaren worden gemoderniseerd en maandenlang gesloten. Betrouwbare vervangingsroosters kunnen niet worden gegarandeerd.

Migranten zijn geen oplossing 

Maar reizen met de auto kun je slechts in beperkte mate vermijden. Vervallen bruggen zijn al jaren gesloten wegens renovatie, waarvan de bouw slechts een fractie van de sluitingstijd in beslag nam. Waar is de ooit veelgeprezen Duitse techniek en organisatie gebleven? Prof. Eberhard Hamer van het Nedersaksische MKB-Instituut kwam tot de kern van de zaak:

Het energiebeleid en de hoge belastingdruk drijven toppresteerders, ingenieurs en geschoolde werknemers in het buitenland aan. Voor elke toppresteerder die emigreert, zijn er twee laagopgeleide immigranten zonder Duitse taalvaardigheid, die de sociale systemen grotendeels onder druk zetten .

Je kunt geen bruggen herbouwen met deze migranten.

Onzinnige subsidies

Maar dit daagt de ideologen van de energietransitie niet uit. De subsidiëring van de energietransitie moet doorgaan. Energiemanagers, klimaat- en fietsvertegenwoordigers worden voor veel gemeenschappen gesubsidieerd door de stoplichtregering. Maar dat geldt maar voor een paar jaar. Vervolgens moeten de gemeenschappen de volledige personeelskosten dragen en ook de activiteiten van deze “experts” betalen.

Het lokale voorbeeld: Er worden nieuwe fietspaden aangelegd, terwijl de oude steeds meer vervallen en sommige niet meer begaanbaar zijn. Ook worden straten omgebouwd tot fietspaden en worden automobilisten gedwongen langere omwegen te maken. Het hogere brandstofverbruik speelt dan geen rol meer.

Dit is slechts één voorbeeld van het subsidiëren van de energietransitie. De warmtetransitie wordt uitgevoerd met subsidies ter grootte van tientallen miljarden euro’s. Verwarmingssystemen moeten worden gebruikt met warmtepompen. Maar of er in de wintermaanden voldoende stroom is voor deze extra elektriciteit is een geheim.

Elektrische auto’s, wind-, zonne- en biogasstroom, ‘groene’ waterstof en reguliere elektriciteitscentrales zullen gesubsidieerd blijven. Daarnaast zijn er belastingen op de CO2 -uitstoot. Volgens de herhaalde verklaringen van bondskanselier Scholz komt dit alles neer op ruim 100 miljard euro per jaar.

Media met eenzijdige en onjuiste berichtgeving

Dit geld ontbreekt in de begroting van de federale overheid, maar ook in de staten en gemeenten. Vrijwel alle media vertellen ons voortdurend dat de energietransitie de enige manier is om het klimaat in de wereld te redden en dat deze moet worden voortgezet. “Kritische opwarming van de aarde”, “toenemende stormen”, “overstromingen”, “droge periodes”, “bosbranden” en nog veel meer zijn de gevolgen van de uitstoot van “klimaatbeschadigend” CO2  uit steenkool, olie en aardgas.

Dit wordt voortdurend beweerd zonder enig bewijs. De methode is succesvol. Er zijn nog steeds te veel mensen die deze beweringen geloven.

Verkoop van kerkelijke aflaten

Dit legt de basis voor de gelovigen om geld te verdienen. De energietransitie wordt als noodzakelijk gezien. Hogere energiekosten worden geaccepteerd. Met de wettelijk vastgestelde EEG-feed-in-tarieven ontvangen degenen die profiteren van de energietransitie een veilig, hoog inkomen dat moet worden betaald door de elektriciteitsconsumenten.

Dit is een wettelijk vastgelegde herverdeling van onder naar boven. Maar ook de kerken willen meedoen. Ze maken reclame voor een CO2-calculator die de uitstoot van gelovigen berekent, die vervolgens via een “donatie” worden vrijgesteld van uitstoot.

Een verkoop van aflaten zoals in de middeleeuwen, die jaarlijks bijna 1,5 miljoen euro in de kerkkas opbrengt en administratiekosten met zich meebrengt van ruim 300.000 euro.

Het verjagen van de ideologen

Het is de hoogste tijd om de energievoorziening vanuit ideologische ideeën terug in de markteconomie te brengen. Energie is duur. Iedereen zal dus op zoek gaan naar het optimale aanbod met de laagst mogelijke verliezen. De energietransitie leidt daarentegen tot grote verliezen aan dure ‘groene’ energie die wordt opgewekt met milieuschade. Met het einde van de energietransitie zal er jaarlijks 100 miljard euro beschikbaar zijn voor infrastructuurmaatregelen en het veiligstellen van defensie. De begroting zou in evenwicht zijn, de elektriciteitsprijzen zouden worden gehalveerd, de migratie van bedrijven en dienstverleners zou worden gestopt en de beloofde pensioenen zouden kunnen worden uitbetaald.

Het is echter onwaarschijnlijk dat de ideologen van de stoplichtregering hun utopische ideeën zullen opgeven. Ze zullen proberen de kapotte staatsfinanciën op te fleuren met trucs en ‘speciale fondsen’. Dit is op de lange termijn niet haalbaar.

Bij de volgende verkiezingen zullen ze waarschijnlijk verjaagd moeten worden. Het valt nog te bezien of we dan tot een objectief energiebeleid zullen komen. Omdat de CDU ook het klimaat in de wereld wil blijven redden. Dat staat in het partijprogramma. En zelfs de AfD steunt de eis slechts gedeeltelijk: een einde aan de energietransitie.

Moet Duitsland nog dieper wegzinken totdat de regering en de partijen de realiteit begrijpen?

***

Bron hier.

***

Door |9 september 2024|87 Reacties

Deel deze pagina!

87 reacties

  1. EaB 9 sep 2024 om 08:10- Antwoorden

    Pas helemaal op het einde van het artikel vind je een link, en die verwijst naar het Duitse EIKE.
    Alleen als je die link opmerkt, wordt het pas duidelijk dat dit artikel over Duitsland gaat, niet over Nederland.
    Alleen als je die link opmerkt, besef je dat dit artikel komt van een lobbyorganisatie.

    Het toont weer maar eens hoe slordig CG is met vertalen en met context.

    3
    25
    • Scheffer 9 sep 2024 om 10:52- Antwoorden

      Kom op zeg. prof. dr. Ing. Hans-Günter Appel als dat niet Duits is. Slordige onzinnige reactie….

      Correct onzinnige subsidies ook in NL.

      33
      1
    • Lo 9 sep 2024 om 10:53- Antwoorden

      Eerste alinea’s:

      “stoplichtregering”
      ” Bundeswehr”
      “prof. dr. Ing. Hans-Günter Appel”
      ” ThyssenKrupp”
      “tandwielfabriek Friedrichshafen”

      Je dacht dat dit over Nederland ging?
      Hoeveel context kan je over het hoofd zien?

      Du bist ein dummkopf.

      29
      3
    • Guus Derksen 9 sep 2024 om 10:57- Antwoorden

      Eab 8:1O
      in de eerste zin staat het woord ‘stoplichtregering’, dus Duitsland.

      11
      1
    • EaB 9 sep 2024 om 22:07- Antwoorden

      Scheffer, Lo, Guus,
      Hebben jullie ook opmerkingen over “Alleen als je die link opmerkt, besef je dat dit artikel komt van een lobbyorganisatie.”? Of beperken jullie je tot selectieve kritiek?

      0
      1
      • Lo 10 sep 2024 om 07:06

        EaB, EIKE, echt waar, EIKE?

        https://www.climategate.nl/?s=EIKE-

        Dat je de Nederlandse tekst zo slecht gelezen had, maakte je tot een Dummkopf.
        Dat je nu pas ontdekt dat er vele artikelen van de website van EIKE komen, is echt originele humor.

        Das machst Du zum Narr.

        1
        1
  2. EaB 9 sep 2024 om 08:32- Antwoorden

    Je moet ook groots denken voor de toekomst.

    Alleen al de staalfabriek thyssenkrupp Steel in Duisburg zal op de lange termijn ongeveer 720.000 ton waterstof per jaar nodig hebben. Dat zijn 247 miljoen met waterstof gevulde vrachtwagens per jaar!

    Daar loopt Siegmar Gabriel nu voor weg.

    Dit is nog maar een bedrijf. Duitsland gaat voor een nieuwe industriële revolutie. Hiermee kunnen de ex bestuurders van een ander Duits succesverhaal, wire card weer aan de bak.

    https://www.thyssenkrupp-materials.be/nl-be/kenniscentrum/waterstof-kleurloos-en-toch-kleurrijk

    10
    0
    • Johan van Leeuwen 9 sep 2024 om 09:35- Antwoorden

      Jaspers weet het mooi te duiden “waterstof is een batterij die driekwart van de erin gestopte energie verloren blijkt te hebben op het moment dat je de energie ervan gaat gebruiken”. En wie wil zo’n batterij?

      22
      0
      • Bas 9 sep 2024 om 09:48

        “wie wil zo’n batterij?”
        Zo’n beetje iedereen. Daarom worden er ook zoveel H2 fabrieken gebouwd (gevoed door stroom opgewekt middels zon en/of wind).
        In Australië, Saudi Arabië, enz. ten behoeve van de export van groene H2.

        Die van Shell op Maasvlakte2 (~200MW) vordert.
        De hoogspanning transformator is al geïnstalleerd. Koeling geregeld met o.a. sloten en plas,
        Alleen de kabels nog, en het interieur van de fabriek…

        1
        28
      • Scheffer 9 sep 2024 om 11:47

        ‘Groene’ waterstof is een belachelijk (‘hernieuwbare’) energie verspillende ontwikkeling, Gresnigt…

        70% van de ‘hernieuwbare’ opgewekte elektriciteit gaat verloren bij Grid omzetting wisselstroom, gelijkstroom wisselstroom, elektrolyse, compressie, pompen, transport, waterstof fuelcel omzetting naar elektriciteit / mobiliteit.

        In Nederlands heet dat goed geld naar slecht geld omzetten.

        Daar moeten we (de politiek) dus direct mee stoppen.

        Voor het klimaat maakt het niets uit, Gresnigt, klimaatverandering is niet te stoppen door ‘hernieuwbare’ elektriciteit, levert wel extra natuur- en milieuschade / -vervuiling op.

        24
        0
      • Johan van Leeuwen 9 sep 2024 om 12:32

        “Koeling geregeld met o.a. sloten en plas,”
        Om de opwarming tegen te gaan Bas?
        Welke sloten en plassen liggen er allemaal op de maasvlakte?

        8
        0
      • Johan van Leeuwen 9 sep 2024 om 12:34

        “De hoogspanning transformator is al geïnstalleerd. ”
        Die slag is vast binnen, zal de installateur gedacht hebben.

        7
        0
  3. Bas 9 sep 2024 om 08:59- Antwoorden

    “Staal gemaakt met waterstof is tien keer duurder dan het reduceren van ijzererts met steenkool in energiezuinige hoogovens.”
    Omdat dat een leugen is, draait de Zweedse staalfabriek die staal maakt via groene H2 gas reductie nog steeds…

    1
    22
  4. Arjan Duiker 9 sep 2024 om 09:11- Antwoorden

    “The Madness of Crowds”…

    Laat de boel nog maar even verder in het duurzaamheidsmoeras zakken, zou ik zeggen. Immers, een hard besef komt pas als het bloeden echt stevig begint te worden. Dan pas worden de zachte heelmeesters huiswaarts gestuurd.

    19
    1
  5. Cornelia 9 sep 2024 om 09:13- Antwoorden

    Energietransitie, slechts één onderdeel uit agenda 2030, Het hoort bij de drie grootste geld verslinders in Europa.
    Geld dat daardoor allemaal in de zakken van NGO’s en bedrijven van de global elite stroomt.
    Migratie, agenda 2030/VN/WEF/EU en de proxy oorlog van de NAVO tegen Rusland.
    Het grote plaatje waar men zo lacherig over doet. (gelukkig niet iedereen)

    De zaken waar ook heden ten dage met dit nieuwe toneelkabinet schoof 100% van het bruto binnenland product naar toe gaat.
    Vergeet die “paar miljoen voor de zorg of de politie” de drie bovengenoemde zaken verslinden honderden miljarden, geld dat in sneltreinvaart uit Europa gezogen wordt.

    Heeft iemand al door dat ons “kabinet” heel langzaamaan omgetoverd wordt tot een politbureau?
    Telefoons aan banden, dit mag niet meer, controle op dit, controle op dat, een hekje hier, een poortje daar, allemaal tegen een *kuch “aanval op onze domocratie”
    Bespioneren van burgers op social media, camera controle met gezichtsherkenning, nieuwe takken bij de nc tv en de politie, tegenwoordig zit ook defensie bij de overleggen…. ongebreidelde haat tegen de Russen, uitgesproken door leiders in Europa die voorheen meeliepen met vredesdemonstraties.
    Nieuwe tanks, Europees leger…opbouw van legers en basissen aan de grenzen met Rusland… tik tak mensen, tik tak.
    Ik ben toch niet de enige die dit niet meer goed ziet komen?

    29
    3
    • Bas 9 sep 2024 om 09:35- Antwoorden

      Cornelia,
      Ik begrijp niet hoe je voor Poetin kan zijn die Oekraïne ziet als een onderdeel van Rusland, en oorlog voert door steden deels plat te bombarderen.
      Onderdeel van Rusland worden is daarmee wel erg moeilijk geworden.
      Ook omdat Stalin ~5miljoen Oekraïners heeft verhongerd in ~1935 (gewoon overal de hele oogst confisqueren = wegroven).

      Wij zijn geen lieverdje geweest met onze oorlogen in Indonesië, maar die volkerenmoord was toch een andere categorie.
      Ik huiver bij de gedachte dat dergelijke gewetenloze mensen het in NL voor het zeggen krijgen.

      8
      21
      • Cornelia 9 sep 2024 om 09:57

        Zelden zulk dom gezwets gehoord, ik denk dat het uit dezelfde duim komt als je windmolen en zonnepaneel verhalen.
        Lees eens een goed boek!
        Oekraïne en Rusland zijn dezelfde bevolking, zij leefden tenminste voor 1000 jaar lang vreedzaam samen, voordat de Amerikanen zich er mee gingen bemoeien om de zogenaamde democratie te brengen.
        Er is onlangs een mooi boek verschenen, ik raad je aan dit boek maar eens te lezen. “Diedert de Wagt” “Bij gebrek aan beter” overigens zijn zijn andere boeken van deze historicus ook zeer de moeite waard.

        18
        5
      • Marc 9 sep 2024 om 09:59

        Bas weet totaal niet waarom de oorlog in de Donetsk en Luhansk is, roeptoeterd de MSM na. Poetin vijand en ongebreidelde haat naar de Russen. De westerse leiders hebben willens en wetend deze oorlog veroorzaakt en nu nog meer wapens naar Oekraïne? Het is niet onze oorlog en het wapentuig wat o.a. door NL wordt geleverd is door Rutte en z’n vazallen verzonnen (zoals overal in het westen)? Nu door bijv.. door Iran wapens aan Rusland wordt geleverd staat iedereen op zijn achterste benen, want ohoho dat mag niet!

        Wat nu door NAVO (met name door de VS) in Jemen – Irak – Libië – Afghanistan – Syrië -Oud Joegoslavië, Palestina – Libanon – Afrikaanse Landen – Korea – Vietnam – Grenada – Filipijnen – Marshall Eilanden – werd georkestreerd. Dat verdomde land de VS heeft in zijn bestaan alleen maar oorlog gekend of regeringen omver geworpen ten faveure van de zgn Democratie. Ga toch heen man. Als er een derde Wereldoorlog komt dan is de oorzaak de VS en Navo en niemand anders.

        18
        7
      • Bart Vreeken 9 sep 2024 om 10:20

        Cornelia, uit je reactie blijkt dat je geen flauw benul hebt van de geschiedenis van de Oekraïne. Het land, of het goed zo je wilt, heeft in de afgelopen 100 jaar de ene na de andere ramp over zich heen gehad. Eerst door Stalin, toen door Hitler en recent door Poetin.

        Ja, Rusland en Oekraïne zijn heel verwant, net zoals Nederland en Duitsland heel verwant zijn. Dat betekent niet dat we blij waren met de inval van de Nazi’s in 1940. Het was tuig. Voor Russische en Oekraïense burgers is de oorlog natuurlijk een ramp. In mindere mate gold dat al voor de verwijdering tussen de twee landen die zich al eerder afspeelde.

        https://nl.wikipedia.org/wiki/Holodomor

        14
        7
      • Bart Vreeken 9 sep 2024 om 10:21

        “het goed zo je wilt”

        Moet zijn: het gebied.
        Zucht, autocorrectie.

        2
        5
      • Bas 9 sep 2024 om 10:24

        @Cornelia,
        ? Sorry maar ik kan het uithongeren van 13% van de bevolking (3,9miljoen Oekraíners in 1932-1933 geen teken van vreedzaam samenleven vinden…
        Zie: https://www.history.com/news/ukrainian-famine-stalin
        Ik zie niet hoe je dat vreedzaam samenleven kunt noemen?

        Daarbij vergeleken was onze honger winter in 1944-45 een rimpeltje.
        En die hebben we de Duitsers tientallen jaren kwalijk genomen ook al was er een compleet andere regering in Dld.
        Terwijl Poetin een voortzetting is van Stalin..

        5
        7
      • Cornelia 9 sep 2024 om 10:37

        Vreeken, integendeel goede vriend, integendeel, ik weet zelfs extreem meer van Oekraïne en Rusland vergeleken met de de meesten hier!
        En dan nog… als je aankomt met het inmiddels door de macht gecontroleerde medium wikipedia tel je niet meer mee in de wereld van de realisten.
        Jij leeft überhaupt al in een wereld die niet eens bestaat, ik merk dat steeds opnieuw aan al jouw ideeën over de wereld en je belerende “deug” schrijfsels. Ongelofelijk dat je na al die jaren nog steeds niet verder komt. Je zit compleet vast!
        Speciaal voor jou… over historicus Deiedert de Wagt, goed luisteren vriend! https://www.youtube.com/watch?v=6apSh1pb9BI

        14
        6
      • Bas 9 sep 2024 om 10:54

        @Marc,
        “Bas weet totaal niet waarom de oorlog in de Donetsk en Luhansk is.”
        Dat was daar een half oorlogje. De mensen in die provincies wilden zich afscheiden van Kiev. Deels omdat ze grotendeels Russisch spreken deels vanwege het idee dat zij met hun mijnen welvaart brachten, en dat dat door Kiev onvoldoende gehonoreerd werd. Dat oorlogje werd door Poetin aangewakkerd door delen van het Russische leger te sturen, o.a. het bemande luchtdoel geschut dat de MH17 neerschoot wat nogal Nederlanders het leven kostte.

        De huidige oorlog gaat over de inlijving van heel Oekraïne bij Rusland.
        Als je bijhoudt wat Poetin cs zegt en doet, dan is duidelijk dat het daar niet bij blijft.
        Poetin heeft 2 oorlogjes gevoerd tegen Tsetsjenië (nu zijn vazal) en 2 tegen Georgië (heeft Georgië ~40% van haar gebied gekost, maar die zijn nog wel zelfstandig).
        In mijn ogen is Moldavië het volgende slachtoffer (Rusland heeft het oostelijke deel van het land, Transnistrïe, al bezet).
        Daarna komen Estland? Dat landje is weliswaar NAVO lid, maar dat kan hij met een goed excuus, binnen een dag bezetten (te dicht bij essentiële kritische Russische centra zoals de marine en Petersburg)…

        4
        11
      • AnthonyF 9 sep 2024 om 11:13

        Bas en Bart, jullie begrijpen niet waarom Cornelia zo voor Poetin is. Inderdaad, dat lijkt onbegrijpelijk totdat je het mechanisme erachter ontdekt.

        Het begon bij Cornelia op het moment dat ze kwijlend van bewondering viel voor de charmes van Thierry Baudet, iets waar zeer zeker begrip voor is op te brengen als je kijkt naar de prille begintijd van het FvD. Zeker, af en toe chaotisch maar best wel verfrissend.
        Maar ja, toen ging het al snel fout en de wat slimmeren begonnen zich kotsend af te wenden van deze totaal idioot en zijn ranzige maatjes met als gevolg het enorme verlies op 22 november 2023. De nog resterende FvD aanhangers zijn te vergelijken met Jehova’s e.d. Je kunt lullen als Brugman maar ze blijven overtuigd van hun gelijk en dus is Corona, ontzettend geestig om dat steeds cojona te noemen (not), een simpel griepje, gaan vooral heel veel mensen dood aan vaccins, is Poetin een fantastische vent, lokt de Navo voortdurend oorlogen uit en is er een wereldregering die Agenda 2030 uitrolt.

        Moet je daar kwaad over worden? Nee, natuurlijk niet. Ik ben een fundamentalistische atheist maar in de Bijbel kan ik veel goeds vinden zoals het gezegde: ‘Zalig zijn de armen van geest want zij zullen het Rijk der Hemelen bekomen’. Als je dat niet al letterlijk neemt staat er eigenlijk dat je deze mensen gewoon liefdevol moet behandelen want ze kunnen er ook niets aan doen.
        Het alternatief is datgene wat in de jaren voor WOII in Duitsland is gebeurd; het doden van tegen de 100.000 mensen met een beperking d.m.v. injecties en mobiele gaskamers en daar moet je toch niet aan denken.

        Tja, en zo hebben we allemaal onze mankementen nietwaar Bas; vertel nog eens over dat geweldige succes van molentjes en paneeltjes.

        Nietwaar Bart; vertel nog eens over die vreselijke opwarming door de menselijke uitstoot van CO2.

        En even de hand in eigen boezem; ik ben nou eenmaal helemaal idolaat van het leven in Frankrijk, ik stem nog steeds VVD, ik ben nog steeds heel erg blij met de zeer betrouwbare en goedkope atoomstroom hier en sta voor 100% achter Israel.

        Fijne dag verder mannen.

        5
        9
      • Bart Vreeken 9 sep 2024 om 11:32

        Beste Cornelia, ga je nou beweren dat de hongersnood die door Stalin in Oekraïne veroorzaakt was niet bestond, of niet zo erg was? Dat is echt niet door Wikipedia verzonnen. Kijk eens wat verder.

        https://historianet.nl/maatschappij/rampen/stalin-brak-oekraine-met-hongersnood

        Het filmpje waar je naar verwijst duurt meer dan een uur. Dat gaan we niet allemaal bekijken. Als er iets belangrijks in gezegd wordt, vat het dan even samen.

        4
        2
      • Cornelia 9 sep 2024 om 11:54

        Die drie staatjes met WEF leiders moeten nu niet denken dat ze een bedreiging voor Rusland kunnen gaan vormen.
        Dan is het inderdaad snel gebeurd met die postzegels, dit lijken de oliedomme leiders aldaar volledig te vergeten.
        Diezelfde NAVO stookt juist die onbelangrijke staatjes op om oorlog met de Russen te zoeken.
        Kunnen jullie een beetje lelijk doen tegen de Russen, dan krijg je van ons mooie wapens!

        Openbare domheid, en het gepeupel alhier staat er bij te juichen.
        We missen nog een paar holle vaten…

        6
        7
      • Rien E 9 sep 2024 om 12:02

        Goh Bas heb je al je geschiedenisboeken verbrand of zo, het zijn geen qurans of zo hoor dus het hoeft niet

        2
        1
      • Peter van Beurden 9 sep 2024 om 12:07

        Bas
        Het licht zal je nooit zien. Omdat je zelf een dwaallicht bent en niet verder kijkt dan je neus lang is. En die is al lang. Langer dan die van Pinoccio in zijn stoutste momenten. Liegen, bedriegen en kersenplukken zijn je specialiteit. Wat angst al niet vermag. Misschien mag je mee met de volgende lading frontsoldaten.

        7
        3
      • Peter van Beurden 9 sep 2024 om 12:25

        Bart Vreeken
        Kom je met je informatiebronnen ooit verder dan het KNMI of Wikipedia of Google of de MSM.
        Alleen van tegenspraak kun je leren. Probeer deze eens. MacGregor, Scott Ritter, Jeffrey Sachs, Nima Rostami Alkhorshid en allen die door Nima worden ondervraagd. Maar je blijft vast liever in je eigen bubbel. Misschien kan De Nieuwe Wereld je ook een handje helpen.

        6
        4
      • Ed Zuiderwijk 9 sep 2024 om 15:03

        Kyiv was 1200 jaar geleden al een grote stad toen Moskou nog een armetierig vissersdorp was. Putin heeft u op de mouw gespeld dat Ukraine, of niet bestaat of een schepping van Rusland is. In werkelijkheid was het andersom.

        3
        0
      • Johan D. 9 sep 2024 om 15:25

        Oekraïne en Rusland. Twee landen die de afgelopen 1000 jaren leefden in vrede en weldaad. Een oase van rust en vrede. Vikingen, Rus, Kozakken, Polen, Tataren, Bulgaren, Roemenen, Litouwers, Esten, Letten, Muskovieten, Mongolen, Galiciërs en Turken die eeuwen lang van elkaar hielden en één vredige gemeenschap vormden, met altijd vaste grenzen. De vreedzame man uit Georgië veroorzaakte een kleine hongersnood waardoor Bandera zich na 1940 liever tot de nazi’s wendde dan tot de sovjets, maar op deze kleine ‘hick-up’ na waren ze allemaal blij met elkaar. Totdat de USA onder leiding van de CIA (of andersom) zich ermee ging bemoeien.

        4
        3
      • Peter van Beurden 10 sep 2024 om 09:39

        Ed Zuiderwijk
        Misschien is het nuttig hier eens naar te kijken.
        https://www.historien.nl/europa-korte-timelapsegeschiedenis/
        Als je er tenminste in slaagt het terug te vinden, Verder dan verwijzingen dat het er ooit was, kom ik niet meer.
        https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-geschiedenis-van-europa-in-3-minuten-en-24-seconden
        Mag ik dat verdacht vinden?

        0
        0
      • AnthonyF 10 sep 2024 om 21:46

        Wat nu door NAVO (met name door de VS) in Jemen – Irak – Libië – Afghanistan – Syrië -Oud Joegoslavië, Palestina – Libanon – Afrikaanse Landen – Korea – Vietnam – Grenada – Filipijnen – Marshall Eilanden”.

        Marc, je hebt het historisch besef van een naaktslak, een dode naaktslak wel te verstaan.

        Allereerst is de Navo, dat staat voor Noord-Atlantische Verdragsorganisatie opgericht door de landen rondom het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan, goh, wie had dat nu gedacht als je naar de naam kijkt he, met als doel het elkaar steunen bij een aanval op een van de verdragslanden; het bekende artikel 5. Nog nooit heeft onder de vlag van de Navo een aanval plaatsgevonden op een niet-verdragsland. Filipijnen en Marshall eilanden zijn door de VS bevrijd tijdens WOII van de Japanse bezetting en in Korea en Vietnam hebben de VS getracht de communistische horden tegen te houden, daarbij geholpen door meerdere landen zoals Nederland, maar nooit onder de vlag van de Navo.

        Kennelijk vindt jij het prima dat de ene dictatoriale schurkenstaat, Iran, wapens lever aan de andere dictatoriale schurkenstaat Rusland.

        Jammer dat je niet wat eerder hebt geleefd; Mussert zou trots op je zijn geweest.

        Wellicht zijn er redenen voor je enorme frustratie zoals het niet verder kunnen komen dan een stompzinnig en slecht betaald baantje zonder vooruitzichteng, maar ga je domme gezwets ergens anders uitblaten wil je?

        0
        0
    • Peter van Beurden 9 sep 2024 om 12:01- Antwoorden

      Cornelia
      Dezen doen er in elk geval niet lacherig over.
      https://www.youtube.com/watch?v=fsRmxK_LDxo

      1
      0
      • Cornelia 9 sep 2024 om 13:26

        Nee, helemaal niet, en zo er nog een hoop gelukkig, maar het is de vraag of ze de publieke opinie kunnen ombuigen.
        Ik heb hier mensen in mijn omgeving die gaan huilen bij gebruik van Glyfosaat en de “bijen” maar in vol vuur schieten bij het woord Rusland.
        Ineens komt het “beest” los en willen ze andere mensen vernietigen…alsof het geen mensen zijn, dat zijn ook juist die mensen die staan te scanderen “dat nooit weer”.
        Ze hebben niet in de gaten dat ze door de media en onze regering moeiteloos in de nieuwe NSB veranderen, op exact delfde wijze als de voormalige nazi’s deden.

        7
        3
    • Peter van Beurden 10 sep 2024 om 11:30- Antwoorden

      Ed Zuiderwijk
      Alsnog teruggevonden. Om de verschuiving van de grenzen in Europa nog eens onder ogen te zien, De teller, die kennelijk niet helemaal punctueel is, staat linksboven.
      https://www.youtube.com/watch?v=hUi15Wn_Fmc&t=29s

      1
      0
  6. Bart Vreeken 9 sep 2024 om 09:17- Antwoorden

    “de opwaardering van de Bundeswehr…”

    Huh? Kennelijk gaat het stuk over Duitsland. Dat staat niet in de titel.

    Maar inderdaad, met de spoorwegen in Duitsland is het slecht gesteld. We worden geacht om een elektrische auto aan te schaffen, maar de trein rijdt al 100 jaar elektrisch. Daar moet je zoveel mogelijk gebruik van maken. Reizen met de trein moet comfortabel zijn, flexibel en tegen concurrerende tarieven. Onbegrijpelijk dat er in Europa zo weinig aandacht voor geweest is. Afgezien van enkele hoge snelheidslijnen. Bijna alle nachttreinen werden opgedoekt, vooral doordat de Duitse spoorwegen er niet meer aan willen.

    2
    8
    • Bas 9 sep 2024 om 09:38- Antwoorden

      Mijn ervaringen met de Deutsche Bundesbahn zijn alleen maar goed. Rijden beter op tijd dan de NS.

      1
      8
      • Cornelia 9 sep 2024 om 10:21

        Ja, dat klopt, als je om 09:00 uur naar Munchen rijdt op een vakantie….
        Tot het moment dat je elke dag om 6:30 met de trein moet en je er achter komt dat er 3 van de 5 dagen gedoe is op het spoor.
        Over de NS kan ik een simpel antwoord geven, “Zelden zo’n armoedige k*tzooi gezien”.
        Stinkend en smerig, voor mensen met nog een greintje onafhankelijk gevoel een ware hel.

        14
        2
      • Bart Vreeken 9 sep 2024 om 10:34

        “Over de NS kan ik een simpel antwoord geven, Zelden zo’n armoedige k*tzooi gezien
        Stinkend en smerig, voor mensen met nog een greintje onafhankelijk gevoel een ware hel.”

        Er gaan regelmatig dingen mis bij de NS, maar deze reactie slaat nergens op. In het algemeen rijden de treinen goed, en zijn ze ook netjes. In een dicht bevolkt land als Nederland kunnen we niet zonder goed openbaar vervoer.

        Grootste misser was natuurlijk de (halve) privatisering van de spoorwegen en de opsplitsing in NS en ProRail.
        Net als andere privatiseringen waar we niet blij van verder, zoals in de energiesector.

        4
        6
      • Cornelia 9 sep 2024 om 10:55

        Gááááááaááááááááááaáááááááp

        12
        3
      • Bart Vreeken 9 sep 2024 om 11:36

        “Gááááááaááááááááááaáááááááp“

        Ja, in de trein kun je ook lekker slapen. ;-)
        Dat moet je in de auto niet proberen.

        3
        4
    • Lo 9 sep 2024 om 11:21- Antwoorden

      “Zelden zo’n armoedige k*tzooi gezien”.

      Cornelia, ga eens naar de ondergrondse in Moscou, is veel mooier dan de NS.
      Door jouw teksten hier kan je daar vast veilig rondlopen.

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/MosMetro_KomsomolskayaKL_img3_asv2018-01.jpg/2560px-MosMetro_KomsomolskayaKL_img3_asv2018-01.jpg

      Misschien blijf je er wel.

      4
      2
    • Rien E 9 sep 2024 om 12:05- Antwoorden

      Cursusje begrijpend lezen kan wonderen verrichten (voor sommigen dan)

      2
      0
  7. ”Het is de hoogste tijd om de energievoorziening vanuit ideologische ideeën terug in de markteconomie te brengen.” Huh ? Was het nu niet juist de privatisering waardoor energie zo duur werd ?

    Komt ie weer : de economie is voor 100 % gebaseerd op het verbranden van fossiele brandstoffen . De eerste en meest basale taak van een overheid WAS !!! het dus om energie tegen zo laag mogelijke kosten beschikbaar te stellen, opdat het volk kon floreren en het bedrijfsleven concurreren. Daarom was de energievoorziening – voordat die werd geprivatiseerd – een NUTS – voorziening : een voorziening in het algemeen belang. ( en daarom waren al die verhalen over kosten ook overbodig )

    zwem , zwem , zwem , babbel babbel babbel …. het graf in.

    Overigens, interessant om het te hebben over Krupps in de huidige ontwikkelingen rondom de oorlog . Hitler brak pas echt door toen industriëlen zich achter hem schaarden. Daaronder Krups, die daarvoor nog ter dood werd veroordeeld door het Neurenberg- tribunaal. ( hij aarzelde , maar werd overgehaald )

    Op dit moment wordt de Duitse oorlogsindustrie weer op stoom gebracht en bralt Scholz dezelfde taal Hitler toen. In Nederland wordt van halteren metaal weer op volle oortlogssterkte gebracht door onze Minsiter en Frankrijk gaat kruit leveren. ( allemaal voor de vrede en uw veiligheid ) Veel fossiele energie voor nodig trouwens, zo’n derde wereldoorlog met veel CO2 -uitstoot , maar – net als bij hernieuwbare energie – horen we daar niets over in het establishment , waarin de linkse media het volk klaarmaakt voor de oorlog , zichzelf op de borst slaand over zoveel morele superioriteit en wijsheid.

    12
    2
    • Bas 9 sep 2024 om 09:59- Antwoorden

      “Was het nu niet juist de privatisering waardoor energie zo duur werd ?”
      Als je op elektriciteit doelt, dan heeft de privatisering juist een prijsdaling tot stand gebracht!
      Daarom is de hele EU dat ook gaan doen.

      “derde wereldoorlog met veel CO2 -uitstoot , maar – net als bij hernieuwbare energie – horen we daar niets over”
      Natuurlijk niet. Veiligheid is belangrijker dan milieu.
      Ooit gehoord van Maslow’s behoeftepiramide?

      1
      13
    • oh , wat ik natuurlijk vergeten was te herhalen : ‘ er bestaat geen hernieuwbare energie en derhalve geen ‘energietransitie ‘ .

      Wél een transitie van geld van de burger – middels gedwongen winkelnering – naar de financiële sector.

      Het vernietigt de staatsfinanciën omdat bedrijven gegarandeerde rendementen krijgen over de investeringen; het principe van risico dragend kapitaal werd geschrapt voor de sector. De subsidies zijn haalt de overheid op via de ODE; sigaren uit eigen doos.

      Ongetwijfeld dat Krupp ook profiteert

      7
      0
      • Bas 9 sep 2024 om 12:08

        @Bert,
        Ik begrijp dat de betekenis van woorden zoals “hernieuwbare” aan je voorbij gegaan is.
        Hernieuwbare zijn vooral wind molens, zonnepanelen en biomassa.
        Steenkool, aardolie, uranium en aardgas horen daar niet bij omdat die bronnen eindig zijn.
        (uranium is over 80jaar al op)

        “vernietigt de staatsfinanciën omdat bedrijven gegarandeerde rendementen krijgen over de investeringen”
        Omdat je dat 100% fout ziet is stroom hier goedkoper dan in kernenergielanden.

        Er heerst stevige concurrentie voor grote kavels zoals offshore wind.
        Daar wordt inmiddels ~€1miljard per kavel betaald voor de plicht om op dat stuk binnen ~5jaar windmolens te instaleren, die molens gedurende 40jaar goed te laten draaien, en na afloop de zee weer maagdelijk op te leveren.
        Voor kleine wind & zon kavels geldt een regeling waarbij de exploitant de kosten eruit kan halen als hij het goed doet. Als de marktprijzen gunstig zijn kan hij ook winst maken.

        Hernieuwbare produceerden in de eerste 6 maanden van dit jaar 52% van het nettoverbruik van stroom.
        Dat was 5 jaar terug nog maar 19%.
        We vorderen dus goed met de transitie.

        0
        8
      • Peter van Beurden 10 sep 2024 om 09:49

        Bas
        Ben je er nog niet achter dat subsidie en garantieprijzen een enorme aantrekkingskracht hebben op het geldbeluste volkje/industrie/ grootkapitaal.
        Of het nu biomassa, zonneakkers of windturbines betreft. Als de zaak failliet gaat is de schade voor de belastingbetaler. En in de loop van 40 jaar kan er héél veel gebeuren. Ziende blind en horende doof merk je daar niks van. Loop de groten van alleen maar het Nederlandse bedrijfsleven even na.

        0
        0
    • Ruben Brekelmans
      @DefensieMin

      Goede gesprekken met defensie-bedrijven in Zuid-Korea.

      Als wij onze defensie-productie willen opschalen en Oekraïne militair blijven steunen, moeten we nauw samenwerken met nieuwe partners.

      Ook voor Nederlandse bedrijven liggen er kansen. Samen bouwen we een veilige toekomst!

      3
      1
    • Hans M. 9 sep 2024 om 19:23- Antwoorden

      Omstreeks eind 1944 zongen wij hier (heb ik van horen zeggen): “En van de fabriek van Krupp (niet Krupps of Krups) staat alleen nog maar de stoep…” Door binnenlandse innovatie (‘Energiewende’) kunnen ze het nu zelf, ‘und zwar friedlich, ohne Bomben’.

      1
      0
  8. David Dirkse 9 sep 2024 om 11:14- Antwoorden

    Zonnepanelen zijn de moderne aflaten (voor onze zonden : de exploitatie van Moeder Aarde)
    Klimaatbeleid is klassenstrijd, de onderliggende agenda is versobering (Degrowth), de middenklasse moet de armoede in.
    Mien Dobbelsteen hoort op luchthavens niet thuis.

    5
    0
  9. EaB 9 sep 2024 om 11:45- Antwoorden

    Draghi heeft nu een strategi opgesteld om de eu weer te laten bloeien. Er is 900 miljard eur nodig. Dat wordt geleend of via nieuwe belastingen opgelegd. Ter vergelijking is deze investering als percentage van de economie vijf maal zo groot als het Marshallplan. Dit alles aangestuurt door Brusselse bureaucraten. Er is nog een green deal uit te voeren.

    https://www.telegraaf.nl/financieel/2106013044/eu-moet-zich-gemeenschappelijk-in-de-schulden-steken

    3
    1
    • Peter van Beurden 9 sep 2024 om 12:14- Antwoorden

      EaB
      Dat lenen wordt vooral gedaan met de hoop op een snelle geldontwaarding. Op enige termijn kun je dan, met via bijdrukken waardeloos geworden geld, toch aflossen.

      5
      0
    • EaB 9 sep 2024 om 14:21- Antwoorden

      Correctie Het bedrag is 800 miljard eur PER JAAR.

      2
      0
    • Rien E 9 sep 2024 om 14:31- Antwoorden

      Draghi geeft er alleen maar blijk van de situatie niet te doorzien, tja economie is nou eenmaal geen beta wetenschap, het heeft meer weg van casino wetenschap met een hele hoop nieten

      1
      0
  10. Knipselkrant 9 sep 2024 om 11:50- Antwoorden

    Coalitie vreest dat de staat zelf moet opdraaien voor bouw nieuwe kerncentrales

    Kernenergie Private investeerders deinzen terug voor deelname aan de bouw van kerncentrales, omdat ze dat financieel te riskant vinden. De coalitie ziet de bui al hangen, zeggen ingewijden.

    De coalitie houdt er sterk rekening mee dat de staat de bouw van twee nieuwe kerncentrales grotendeels zelf moet bekostigen. Dat is nodig omdat private partijen, zoals energiemaatschappijen en pensioenfondsen, de miljardeninvestering financieel te riskant vinden. Dit bevestigen ingewijden aan NRC.

    Het vorige kabinet verwachtte al dat de staat zou opdraaien voor een deel van de kosten van de twee nieuw te bouwen kerncentrales. Maar het hoopte tegelijkertijd op een grote rol voor private investeerders. Dat was de afgelopen decennia, waarin de energiemarkt werd geliberaliseerd, immers gebruikelijk, bijvoorbeeld bij de bouw van elektriciteitscentrales en windparken op zee.

    In Den Haag is het denken inmiddels zo opgeschoven dat de coalitie nu overweegt het merendeel te betalen. „Dit is de lijn der verwachtingen nu”, zegt een Haagse ingewijde. „Met kerncentrales in andere Europese landen gaat het op dit moment ook vaak zo. Nederland ontkomt daar niet aan.” Het is nog onbekend wat de centrales gaan kosten. Schattingen lopen uiteen van 8 tot meer dan 20 miljard euro per stuk.

    Nederland heeft momenteel één centrale voor kernenergie, in het Zeeuwse Borssele. Het vorige kabinet had deze gemeente ook aangewezen als voorkeurslocatie voor de twee nieuwe centrales. Afgelopen weekend werd echter bekend dat er nu ook gekeken wordt naar Terneuzen.

    Meer kernenergie was tientallen jaren een taboe in Den Haag, wegens discussies over de veiligheid en de opslag van kernafval. Onder het vorige kabinet kwam daar verandering in. Met het oog op de energietransitie besloot het te onderzoeken of twee extra centrales technisch en financieel haalbaar zijn. Die onderzoeken zijn nu bijna afgerond.

    Het is moeilijk te voorzien of de staat zijn investering in de twee nieuwe centrales zou terugverdienen. Dat is immers afhankelijk van de opbrengst van de elektriciteit die de centrales gaan opwekken als ze eenmaal af zijn. Het is afwachten wat de marktprijs voor stroom tegen die tijd is. In andere Europese landen duurt de bouw van een kerncentrale gemiddeld tien tot vijftien jaar.

    Kerncentrales als ‘achtervang’
    De nieuwe coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB omarmt kernenergie nog steviger. De partijen hebben in het hoofdlijnenakkoord afgesproken om niet twee, maar vier centrales bij te bouwen. Zij achten dit nodig om de stroomvoorziening in de toekomst veilig te stellen, als het gebruik van fossiele bronnen wordt afgebouwd. Omdat de wind en de zon niet altijd energie leveren, is er naast deze duurzame vormen een betrouwbare ‘achtervang’ nodig.

    In de Tweede Kamer bestaat een duidelijke scheidslijn over het onderwerp: (centrum-)rechtse partijen zijn over het algemeen voor meer kernenergie, linkse partijen tegen. Die laatste denken dat de bouw te lang duurt om de klimaatdoelen te halen en willen het vraagstuk over kernafval niet doorschuiven naar toekomstige generaties.

    Voormalig minister Rob Jetten (Klimaat en Energie, D66) zette in maart in een brief aan de Tweede Kamer uiteen welke opties voor financiering door de staat er zijn voor de eerste twee centrales. Hij deed dat nadat de Kamer een motie van de VVD had aangenomen die het kabinet opriep om alvast te werken aan een staatsdeelneming, omdat die onvermijdelijk zou zijn. Jetten deelde die opvatting, maar sprak zich toen nog niet uit over de omvang van de rol van de staat.

    Andere grote energieprojecten, zoals wind- en zonneparken en gascentrales, lieten de achtereenvolgende regeringen de afgelopen decennia juist zo veel mogelijk over aan private partijen. Marktwerking zou voor consumenten de laagste prijzen en de beste dienstverlening opleveren. Dit was jarenlang het devies van vooral (centrum-)rechtse partijen.

    De onzekerheid over de toekomstige stroomprijzen is een van de redenen dat veel private investeerders ervoor terugdeinzen om mee te doen. Het grootste struikelblok is echter de lange bouwduur – waarbij een vertraging van jaren eerder regel dan uitzondering is. In Finland is vorig jaar een centrale in gebruik genomen na veertien jaar vertraging, waarbij de kosten waren opgelopen van 3 tot 11 miljard euro. Het Franse project Flamanville 3 is na twaalf jaar uitloop bijna af. Kosten: niet 3, maar 13 miljard euro.

    Tot een kerncentrale is voltooid kan een investeerder er niets mee verdienen. Daarnaast stijgt bij vertraging de rentelast over het geld dat investeerders hebben geleend om de bouw te financieren, waardoor de kosten uit de hand kunnen lopen. Overheden hebben daar minder last van omdat die vaak tegen lagere rentes kunnen lenen, als gevolg van hun hoge kredietwaardigheid.

    Private geldschieters vrezen verder dat de politieke steun voor kernenergie onder volgende kabinetten weer afbrokkelt. Dat zou kunnen betekenen dat de centrales niet worden afgebouwd of voortijdig moeten sluiten, waardoor zij financieel schade zouden lijden.

    Pensioenfondsen zijn vanwege hun enorme belegde vermogens denkbare investeerders, maar de meeste zijn nog niet enthousiast. „Er zijn nog veel onduidelijkheden over de risico’s en de rendementen”, zegt een woordvoerder van pensioenfonds PMT. ABP, een ander groot pensioenfonds, laat weten: „Dit zijn investeringen voor de zeer lange termijn en je zult goed moeten kijken hoe je bindende afspraken kunt vastleggen om een passend rendement te waarborgen.”

    ‘Goed debat met de samenleving’
    In Nieuwsuur zei voorzitter Eric Uijen van pensioenfonds PME deze zomer dat PME wél bereid is te investeren in de nieuwe centrales. Een voorwaarde die hij meteen stelde, is dat het pensioenfonds gedurende de bouw al rendement ontvangt over elektriciteit die in de toekomst moet worden opgewekt. Dat is een heikel punt, omdat de staat die vergoeding zal moeten betalen.

    PME is vooralsnog de enige private partij die zich publiekelijk bereid heeft verklaard om een investering te overwegen. En ook Uijen is behoedzaam. „De overheid moet eerst een goed debat voeren met de samenleving over de vraag wat we willen”, zegt hij tegen NRC. „Het vorige kabinet wilde twee kerncentrales, dit kabinet wil er vier. Het gaat om keuzes voor zo’n zestig jaar.” Een eventuele bijdrage van PME zal overigens niet meer dan een fractie bedragen van alle bouwkosten.

    Binnen energiemaatschappijen woedt discussie over de vraag of ze moeten meedoen, aldus betrokkenen, mede doordat kernenergie omstreden is.

    „Het is duidelijk dat de energietransitie regie vanuit de staat nodig heeft”, zegt een ingewijde. Niet alleen omdat de energietransitie complex is, ook omdat het bedrijfsleven te afwachtend is, volgens deze bron. Minister Jetten toonde zich vorig jaar al kritisch over de risicomijdende houding van het bedrijfsleven. Hij zei toen tijdens een persconferentie over de verduurzaming van het energiesysteem dat de overheid zich „veel pro-actiever” zou gaan opstellen. „We hebben lang gedacht: de markt regelt het wel. Maar we zien nu toch een grotere rol voor de overheid.”

    Een meerderheidsbelang voor de staat is de aantrekkelijkste optie om investeerders over de streep te trekken
    Silvio Erkens Kamerlid VVD
    VVD-Kamerlid Silvio Erkens denkt dat een meerderheidsbelang voor de staat belangrijk is om investeerders over de streep te trekken. „Anders zal de staat hele grote garanties en financiële prikkels aan investeerders moeten beloven om ze ervan te overtuigen dat de overheid niet over enkele jaren toch weer wat anders besluit. Die zullen het dusdanig duurder maken dat dit gewoon de aantrekkelijkste optie is.”

    Pieter Boot, voormalig sectorhoofd Klimaat en Energie bij het Planbureau voor de Leefomgeving, zet vraagtekens bij een meerderheidsaandeel voor de staat. „De omvang van de investering lijkt me het grootste probleem niet,” zegt hij, „maar de risico’s die eraan verbonden zijn wel. De ellende is dat de elektriciteit van een kerncentrale duurder is dan die van wind op zee en zon.”

    Boot doelt op het feit dat kerncentrales gebouwd zijn om vele uren te draaien. Op momenten dat energie uit wind en zon beschikbaar is, zal dat echter goedkoper zijn dan kernenergie. Vooral bij wind op zee gaat het om vele uren. Kerncentrales steeds aan en uit zetten maakt de energie die ze leveren gemiddeld erg duur.

    Er speelt nog iets anders, zegt de econoom. „De overheid laat veel windparken op zee bouwen. Daar zullen de kerncentrales mee concurreren. Hier zit een schurend belang, omdat de windparken dan moeten concurreren met een bedrijf dat deels van de overheid is. De overheid wordt marktmeester en eigenaar tegelijk.” De eigenaren van de windparken zouden dat als oneerlijke concurrentie kunnen ervaren.

    Formeel heeft het kabinet nog niets besloten, alle opties zijn nog open. Het nieuwe ministerie van Klimaat en Groene Groei werkt onder leiding van minister Sophie Hermans (VVD) aan een zogeheten marktconsultatie om te polsen of er animo is onder private investeerders. De uitkomst daarvan wordt binnenkort verwacht.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/08/coalitie-vreest-dat-de-staat-zelf-moet-opdraaien-voor-bouw-nieuwe-kerncentrales-a4864924

    0
    0
    • Chemical 9 sep 2024 om 16:46- Antwoorden

      “Coalitie vreest dat de staat zelf moet opdraaien voor bouw nieuwe kerncentrales.
      Kernenergie Private investeerders deinzen terug voor deelname aan de bouw van kerncentrales”

      Eren wie eren toekomt. Bas zei dit hier al meer dan een jaar geleden! Geen enkel bedrijf wil het risico nemen om azn de bouw van een KC te beginnen. Niet hier en niet in het buitenland. Nu ziet de coalitie eindelijk de bui hangen.

      4
      0
      • Peter van Beurden 10 sep 2024 om 09:55

        Die investeerders kennen ook de situatie in Duitsland. Onbetrouwbare overheden kunnen de tent zo maar sluiten. En een kerncentrale kost de eerste 20 jaar alleen maar geld. Pas daarna gaar hij iets opleveren. In de tussentijd zijn er minstens 5 regeringswisselingen. Kijk je naar war er de afgelopen 20 jaar hier in Nederland heeft gezeten, dan tel je je knopen.

        0
        0
  11. nico 9 sep 2024 om 12:04- Antwoorden

    Het is natuurlijk een complottheorie, bij deze gewaarschuwd. Wat als ik een land ben wat de westerse concurrentie uit wil schakelen, dan verzin ze rampen en lanceer je een geloof om te zorgen dat die concurrentie zichzelf vernietigd. Wat dacht je van een stikstofprobleem om de grootste concurrent de nederlandse export van vlees en landbouwprodukten uit te schakelen. Of een CO2 hoax om de concurrerende industrie zo duur te maken dat ze zichzelf opheffen of verhuizen. Een beetje angst zaaien in een groep mensen werkt perfect de gelovigen brengen hun evangelie over aan anderen en de groep wordt steeds groter een vleugje timmermans erin die alles wil delen maar zelf een mooi rond buikje heeft verworven met zijn europees wachtgeld en inkomen als kamerlid en alles is compleet. Dan kun je met al je uit aardolie vervaardigde welvaarts produkten het rijksmuseum bezetten omdat dat gesubsidieerd wordt door een bank die toevalig belegd in fossiele grondstoffen.

    8
    0
  12. Kees le Pair 9 sep 2024 om 12:17- Antwoorden

    Ter verheldering: De omvallende bedrijven, voorzover van belang voor ’s werelds VFE (Verenigde Financiële Elite) gaan over in hun handen. Zoals dat ook in de Oekraïne gaat. Soros alleen heeft daar inmiddels 30% van alles wat daar nog overeind staat. Duitsland is net als wij in de uitverkoop. Het grote opruimen van alles wat “nutteloos is”, mensen en dingen, is begonnen.

    5
    2
  13. PeterR 9 sep 2024 om 12:24- Antwoorden

    Stahlproduktion in Deutschland 2023 35.4 Mio ton, das heißt 5% von Chinas Jahresproduktion….

    Pro Tonne Stahl wird ung. 54 Tonne Wasserstoff benötigt.
    Das heißt für 2050, wenn dieser Industriezweig überlebt, 1.9 Mio Tonnen Wasserstoff.

    “In meinen einen kurzen beitrag für den ich 15 bis 20 Minuten Zeit zur Verfügung habe, habe ich überschrieben
    mit: Stopp für die Energiewende, kann die Deindustrialisierung noch verhindert werden?”
    Prof. Dr.- Ing. Dieter Ameling am 13. März 2015.
    https://www.youtube.com/watch?v=YJXjpKenUSg&t=7m37s

    10 Jahren später die Atwort: NEIN

    7
    0
  14. Scheffer 9 sep 2024 om 13:28- Antwoorden

    ‘Het andere grotere plaatje’… als je domweg niet door hebt waar Putin allemaal mee bezig is en aspiraties voor heeft… dan houdt het gezonde verstand op.

    Putin en zijn clique; Herstel van het Russische Keizerrijk tot en met WW2-bezet gebied zoals Polen en de DDR.

    Reden waarom Polen, die het wel door hebben, en de Duitsers onder Schulz nog niet, de grootste Europese nationale legermacht opbouwen, ……..gericht tegen Putin / Rusland.

    De Polen zijn echt bang voor de gestoorde moordenaar(s) uit het oosten…hun WW2-beztting door Rusland en bevrijding van Russisch juk zijn de Polen niet vergeten.

    En Schulz gaat domweg door met zijn Duitse nationale afbraak van hun economische kracht door zijn ‘groene’ toekomst waan.

    Wie is dommer blijft de kwestie….

    4
    3
    • Rien E 9 sep 2024 om 15:04- Antwoorden

      …De Polen zijn echt bang voor de gestoorde moordenaar(s) uit het oosten…hun WW2-beztting door Rusland en bevrijding van Russisch juk zijn de Polen niet vergeten…

      Hopelijk zijn ze ook niet vergeten dat de “gealieerden” hen destijds ook flink in de str*nt hebben laten zakken

      2
      1
      • AnthonyF 9 sep 2024 om 15:45

        Rien, de Russen waren tijdens WOII ook geallieerden.

        1
        0
      • Scheffers 9 sep 2024 om 16:44

        De wijselijk gevluchte Polen na het Molotov-Ribbentrop-pact ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Molotov-Ribbentroppact ) inval in Polen hebben massaal dienst genomen in 1940 in Engeland en dienst gedaan tot 1947. ( https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205224576 )

        2
        1
      • Rien E 9 sep 2024 om 17:40

        …Polen hebben massaal dienst genomen in 1940 in Engeland en dienst gedaan tot 1947…
        idd daarom wonen er in oa regio Breda veel Polen, die konden namelijk niet meer terug met dank aan de “geallieerden” die hun als dank achter het ijzeren gordijn hebben laten verrekken totdat de Polen zelf (wederom) nu al weer bijna 40 jaar geleden opstonden (Solidarnosc Lech Walesa)

        2
        0
      • Scheffer 9 sep 2024 om 18:22

        Wat een L*L verhaal over de Poolse gemeenschap in / rondom Breda.

        Ik ken ze en hun vaders hebben gevochten om Nederland te bevrijden, maar konden niet terug naar Polen door de voorganger van dictator Putin, dat is dus van de zelfde orde, dictator Stalin.

        3
        1
    • Rien E 9 sep 2024 om 17:34- Antwoorden

      Rusland trok niet op naar de NAVO-grenzen. De NAVO trok op naar die van Rusland. Oekraïne was de laatste druppel. Nu denken veel mensen in Rusland dat Rusland door moet drukken naar de NAVO-grens met Oekraïne. Je oogst wat je zaait.

      https://ejbron.wordpress.com/2024/09/09/video-nog-maar-een-keer-de-uitbreiding-van-de-navo/

      3
      1
      • AnthonyF 9 sep 2024 om 21:32

        Rien, eerst even een lesje geschiedenis.

        In het begin van WOII wilde Roosevelt best wel ten strijde trekken tegen Nazi-Duitsland, maar de Republikeinen hielden dat tegen en gingen pas om toen Pearl Harbor werd aangevallen.

        Wat Roosevelt wel voor elkaar kreeg was de enorme steun die hij Stalin kon geven in de vorm van wapentuig:

        https://www.militairespectator.nl/sites/default/files/bestanden/uitgaven/1918/1962/1962-0165-01-0068.PDF

        Toen vervolgens de VS ten strijde trokken in Europa en Stalin het door hem gevraagde tweede front kreeg konden de Russen eindelijk optrekken naar het westen.

        Uiteindelijk stonden ze vlak voor Warschau en ze riepen de Polen op om alvast in opstand te komen tegen de Duitsers want ze zouden snel ter plaatse zijn voor ondersteuning.

        De Duitsers trokken hals over kop weg maar kwamen snel weer terug toen ze zagen dat de Russen halt hielden en hebben vervolgens de opstand van de Polen in Warschau bloedig neergeslagen met meer dan 150.000 dode Polen als gevolg. De verklaring voor het gedrag van de Russen was dat ze even niet verder konden door uitputting en gebrek aan bevoorrading maar later, toen de archieven open gingen, werd duidelijk dat zij zeer bewust hadden gehandeld omdat ze vreesden dat na de bevrijding van Warschau de polen echt niet zaten te wachten op onderdrukking en bezetting door de Russen onder Stalin en de geschiedenis heeft aangetoond dat ze dat goed gezien hebben.

        https://nl.wikipedia.org/wiki/Opstand_van_Warschau_(1944)#:~:text=Verwoesting%20en%20'bevrijding'%20van%20de%20stad,-Nadat%20de%20stad&text=Duitse%20plannen%20behelsden%20dat%20na,enig%20verzet%20van%20de%20Duitsers.

        Van hetzelfde laken een pak is de bevrijding van Leningrad, nu St. Petersburg.
        De omsingeling door de Duitsers heeft 900 dagen geduurd met als gevolg een enorme hongersnood waarbij ongeveer de helft van de 2 miljoen burgers is omgekomen. Diverse gevallen van kannibalisme zijn beschreven. Ook hier weer hetzelfde verhaal. Het communistische stadsbestuur van Leningrad was niet erg gecharmeerd van Stalin en dus liet die ze gewoon verrekken.

        Uiteindelijk valt de muur in november 1989 en binnen de kortste keren zijn alle voormalige vazalstaten van Stalin zoals Polen, Hongarije enz. vrije, democratische en souvereine landen geworden die het volste recht hadden en hebben om zich aan te sluiten bij de NAVO. Er is nergens een verdrag gesloten met Rusland waarin is overeengekomen dat die landen zich niet zouden mogen aansluiten bij welk samenwerkingsverband dan ook. De wereld van de Poetin fans in Nederland zou te klein zijn als Nederland zich niet zou mogen aansluiten bijvoorbeeld bij een verdrag om de grenzen te sluiten voor alle asielzoekers nietwaar?

        Kortom, Rusland trok inderdaad niet op naar de grenzen van de Navo maar moest zich gedwongen uit vooral economische redenen terugtrekken omdat het bezet houden van al die landen economisch niet meer was op te brengen.

        https://www.historischnieuwsblad.nl/brak-de-navo-een-belofte-aan-rusland/

        Tja, met de kennis van nu zou je kunnen zeggen dat we die wapens beter niet aan Stalin hadden moeten geven en de Nazi’s en de Communisten elkaar gewoon de afgrond in hadden moeten laten knokken.

        Maar ja, dat is achteraf he.

        3
        0
      • Scheffer 9 sep 2024 om 23:11

        Perfect verwoord.

        Naast de opbouw in de Pacific na Pearl Harbour tegen Japen waren er voorbereidingen voor een Europese invasie en daarnaast de opbouw van de Lend&Lease act met enorme USA wapen zendingen aan Rusland, zonder dat had Duitsland nooit verslagen kunnen worden door Sovjet-Unie.

        Naar Sovjetunie vanuit USA verscheept via convooien naar Moermansk:

        400,000 jeeps & trucks
        14,000 airplanes
        8,000 tractors
        13,000 tanks
        1.5 million blankets
        15 million pairs of army boots
        107,000 tons of cotton
        2.7 million tons of petrol products
        4.5 million tons of food

        2
        0
      • Scheffer 9 sep 2024 om 23:33

        Lend-Lease act USA weapons still in Ukraine Soledar coalmine found by Wagner / Pregosjin in 2023.

        https://armourersbench.com/2023/05/21/what-weapons-did-wagner-capture-in-the-soledar-mines/

        1
        0
      • jo 10 sep 2024 om 10:42

        Klatovy. Een stadje in het huidige Tsjechië, dat bekend staat om zijn kerk met gemummificeerde monniken. Samen met mijn maat loop ik in 1990 s ochtends door de straten op zoek naar de kerk met mummies, maar onderweg zien we aan de gevel van het plaatselijk politiebureau een bronzenplaquette hangen. Volgens de tekst op de plaquette bedanken de inwoners van Klatovy de Amerikaanse soldaten, die hun stadje in mei 1945 hebben bevrijd. Nieuwsgierig lopen we het politiebureau in en ik spreek een agent aan. De beste man kent geen woord Duits, maar de chef wel. De chef ontvangt ons met halve liters Pilzen bier (de brouwerij ligt als het ware om de hoek) en hij vertelt ons het verhaal van de plaquette. Die werd direct na de bevrijding in 1945 opgehangen, maar moest al snel weer in opdracht van de Russen worden verwijderd. De agenten sloegen de plaquette vervolgens op op de zolder. Dan breekt de Praagse Lente aan. Weer wordt de plaquette opgehangen en ook nu weer moet hij op last van de Russen worden verwijderd. In 1989 valt de Muur om en snel wordt de plaquette wederom van zolder gehaald en opgehangen. De chef verzucht: “Ik hoop dat hij nu voor een heel lange tijd kan blijven hangen.”
        Ook de Tsjechen en Slowaken hebben geen warme gevoelens voor de Rus. Beide landen hebben net als Polen een aanzienlijke wapenindustrie. Zij weten uit eigen ervaring hoe het is om onder een Russisch regime te moeten leven.

        3
        0
  15. Lo 9 sep 2024 om 18:15- Antwoorden

    “Je oogst wat je zaait.”

    Ach, natuurlijk, duidelijk.

    С 22 февраля 2022 года раздаются ответные выстрелы…

    Vertaling:
    Seit dem 12. Februar 2022 wird jetzt Zurückgeschossen….

    3
    0
    • AnthonyF 9 sep 2024 om 23:34- Antwoorden

      Lo, hulde voor deze bijdrage.

      Kort en buitengewoon krachtig.

      Ik vrees echter dat de Cornelia’s, de Rien’s enz van deze wereld niet zullen snappen waar je op doelt vanwege hun stuitende gebrek aan historische kennis en hun pro Poetin one track FvD mind.

      Och, soms droom ik er wel eens van dat mijn geest ook zo lekker simpel en dus overzichtelijk is. Geen nuances, gewoon zwart of wit.

      Waar ik niet helemaal uitkom is het volgende.

      De door mij zo juist genoemde personen, inclusief dat enz, hebben niets op met de door links gedomineerde klimaathysterie en daarin vinden ze mij aan hun zijde.

      Maar ene Poetin, die luid en duidelijk heeft aangegeven dat hij de grenzen van de communistische USSR wil herstellen en daarvoor ook de bijbehorende Stalinistische dictatuur in eigen land hanteert, die is dan ineens hun grote held.

      Is dat iets van masochisme of zo?

      2
      2
      • Lo 11 sep 2024 om 00:30

        “Lo, hulde voor deze bijdrage.”

        Hij werd enigszins uit ergernis geboren.

        Toch wat nuance nu.

        Er zijn een paar zeer bekende Nederlandse personen die veel in Rusland geweest zijn er daar soms hun halve of hele bestaan afgelopen 40 jaar opgebouwd hebben.
        Ze komen allemaal na 2022 verbijsterd terug omdat hun Russische vrienden toch ineens heel anders in elkaar zaten dan ze soms al 40 jaar lang gedacht hadden.
        Ze bleken allemaal Rusland en de Russen toch niet echt te kennen.

        Dat maakt me wat bescheiden in het veroordelen.
        De Russische bevolking heeft weer een zeer volgzame en hun enigszins Slavische mentaliteit laten zien.
        Het is allen sterk de vraag wie van ons in hun situatie meer moed kan opbrengen.

        Naar mijn persoonlijke waarneming, sinds 1983, druipt Moskou van corruptie en profiteurs.
        Ik heb nooit positieve illusies gehad over Rusland.
        Toch zag ik daar vooral het totale mismanagement en de uitbuiting, wat ik al kende uit India.
        Minachting van de leiders voor hun eigen bevolking.

        Ik laat het hierbij.

        Als je een keer de tijd hebt, kijk de documentaire uit 2017, Liefde is Aardappelen.
        Ik herkende veel van de dilemma’s waar Russen mee leven en opgevoed zijn.
        Fantastische stukjes met animaties van de geschiedenis en vol met armoede en verkeerde fatale keuzes.

        Misschien vind je het te traag, maar dat hoort erbij.
        Je word er niet vrolijk van, net zo min als de Russen.

        https://www.2doc.nl/documentaires/2017/12/liefde-is-aardappelen.html

        0
        1
      • Lo 11 sep 2024 om 00:36

        Je wordt ……….

        0
        0
  16. Theo 10 sep 2024 om 07:25- Antwoorden

    Ze hebben er een groot zooitje van gemaakt samen met tante Ursula von der Leyen die van geen wijken wil weten.
    Zelfs niet nu ook nog de Volkswagen fabrieken het loodje leggen en weg willen uit Europa.

    Italië wil gaan dwarsliggen, alleen al in de autoindustrie zouden honderdduizenden banenen verloren gaan in de auto industrie.
    Italië komt er zelfs zo slecht voor te staan dat ze aan het kijken zijn om zich gedeeltelijk van de EU kunnen losmaken.

    De transactie maakt niet alleen Duitsland kapot maar maakt op de duur heel Europa kapot.

    De vrouwelijke leider faalt en het is broodnodig willen ze door gaan met de EU een persoon met een brede kennis van de wereldeconomie op de stoel van tante Ursula te plaatsen want het drijgt totaal fout te lopen,.Europa doet het heel slecht, maar dan ook heel slecht.

    2
    1
    • Theo 10 sep 2024 om 07:27- Antwoorden

      transactie moet transitie zijn.

      1
      0
      • AnthonyF 10 sep 2024 om 12:29

        Theo, ook positieve kanten hoor, al is het niet veel.

        Timmerfrans er uit gewipt en pro kernenergie.

        1
        0

Geef een reactie