In februari interviewde ik Richard Tol, de Nederlandse klimaateconoom die hoogleraar klimaateconomie is aan de VU en daarnaast bij het Iers Planbureau werkt. Hij was in het gesprek uitgesproken kritisch over Werkgroep III van het laatste IPCC-rapport, het deel dat belast is met mitigatie van het klimaatprobleem. Na het interview schreef hij ook een serie gastblogs voor de website van Roger Pielke jr. Een van de laatste met verwijzingen naar alle andere gastblogs vind je hier.
Ik heb een aantal van zijn kritiekpunten voorgelegd aan Detlef van Vuuren van het PBL die meeschreef aan het vierde IPCC-rapport. Dat resulteerde in een artikel, dat ik vervolgens geplaatst probeerde te krijgen in het economische katern van NRC en FD. Beide kranten gaven aan dat ze dergelijke stukken door eigen redacteuren laten schrijven.
Aangezien ik druk bezig ben met een boek, dat (al) in juni op de markt moet verschijnen, plaats ik het stuk nu op de blog. Ik moet ook eerlijk bekennen dat de discussie tussen Tol en Van Vuuren vrij technisch van aard is en wellicht te technisch voor een krantenpubliek. Het voordeel van de blog is ook dat Tol en Van Vuuren zelf en ook anderen de discussie kunnen voortzetten. Mochten lezers suggesties hebben voor een (vak)tijdschrift of ander medium dat belangstelling zou kunnen hebben voor het stuk (eventueel in aangepaste vorm), dan houd ik me uiteraard aanbevolen.
Het artikel begint hieronder…
Kop: IPCC misleidde politici over kosten klimaatbeleid
Door: Marcel Crok
Het klimaatpanel van de Verenigde Naties, het IPCC, heeft politici en beleidsmakers misleid door de kosten van klimaatbeleid gunstiger af te schilderen dan ze in werkelijkheid zijn. Dat stelt Richard Tol, hoogleraar klimaateconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
“Normaal gesproken nemen kosten voor CO2-reductie exponentieel toe bij hogere klimaatambities. In het vierde IPCC-rapport uit 2007 vlakken kosten echter af bij ambitieuzere doelstellingen. Dat suggereert dat hoge klimaatambities geen al te grote consequenties voor de economie hoeven te hebben”, aldus Tol.
En dat klopt volgens hem helemaal niet. “Het klimaatpanel gooit alle modelstudies die gepubliceerd zijn in de literatuur op een hoop. Dat lijkt in orde maar het probleem is dat modellen die laten zien dat CO2-reductie relatief duur is, bij hogere ambities simpelweg geen resultaten meer publiceren omdat de kosten onrealistisch hoog worden. Bij lage doelstellingen heb je dus een eerlijk gemiddelde van alle beschikbare modellen, duur en goedkoop. Bij hoge ambities blijven alleen de ‘goedkope’ modellen over en dat levert dus een misleidend beeld op van de haalbaarheid van ambitieuze doelstellingen.”
SPM
Het vierde IPCC-rapport, dat in 2007 verscheen, bestaat uit drie delen en de kritiek van Tol is gericht op deel 3 dat gaat over het bestrijden van klimaatverandering. Wat extra zwaar weegt is dat de door Tol bekritiseerde tabellen in de Samenvatting voor Beleidsmakers staan, verreweg het belangrijkste onderdeel van het IPCC-rapport en vrijwel het enige deel dat door beleidsmakers gelezen wordt. Saillant detail is dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat momenteel de kwaliteit van het laatste IPCC-rapport onderzoekt, een belangrijke rol speelde bij de totstandkoming van dit deel van het rapport. Het huidige PBL-onderzoek beperkt zich op verzoek van de afgetreden minister Cramer van VROM overigens tot deel 2 van het IPCC-rapport, dat gaat over de gevolgen van klimaatverandering en zal zich dus niet buigen over de kritiek van Tol.
De inmiddels gepensioneerde Bert Metz van het PBL was medevoorzitter van deel 3 van het IPCC-rapport en Leo Meyer, eveneens van het PBL, gaf leiding aan de zogenaamde Technical Support Unit. Volgens Tol zijn zij dan ook verantwoordelijk voor de tabellen in de Samenvatting voor Beleidsmakers. Meyer laat echter per e-mail weten dat PBL-onderzoeker Detlef van Vuuren, eveneens als auteur betrokken bij het rapport, veel beter ingevoerd is in de materie.
Hiaat
Van Vuuren bevestigt per e-mail dat er bij hogere ambitieniveaus minder modelstudies beschikbaar waren. Hij beschouwt dit echter als “een hiaat in de literatuur” en niet als misleiding van de beleidsmaker. “In het rapport zelf geeft het IPCC een overzicht van alle studies die gedaan zijn en in de Samenvatting voor Beleidsmakers wordt de lezer gewaarschuwd in een voetnoot dat bij de meest ambitieuze scenario’s het aantal beschikbare studies klein is.”
“Welke beleidsmaker leest voetnoot g?”, werpt Tol tegen. “En als het IPCC erkent dat er sprake is van een ‘hiaat’ in de literatuur, waarom vermeldt het rapport dat dan niet expliciet? Bovendien is de voetnoot zo subtiel dat vrijwel niemand door zal hebben dat de dure modellen bij hogere ambities niet meegewogen zijn.”
Van Vuuren wijst erop dat het achterliggende rapport kostenschattingen geeft voor 2030, 2050 en ook voor 2100 en dat uit die schattingen blijkt dat de kosten na 2050 “niet scherp toenemen”. Maar hier is Tol het niet mee eens. “Na 2050 zijn er dure modellen die de grafiek af lopen en waarvan de resultaten door het IPCC niet getoond worden. Zo laat het IPCC het model van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT, red.) wijselijk weg. MIT komt bij gematigde uitstootbeperking al tot een reductie van het Bruto Binnenlands Product van zes procent in 2050 en maar liefst zestien procent in 2100. Het IPCC suggereert daarentegen een maximum van vier procent in 2050 en zes procent in 2100.” Van Vuuren weerspreekt dit: “Alle gegevens die beschikbaar waren zijn in het rapport meegenomen, ook de duurdere studies.”
Nederland geeft momenteel 1,5 procent van zijn Bruto Binnenlands Product (BBP) uit aan milieumaatregelen. De vier procent afname in BBP in 2050 komt dan neer op een toename van de milieukosten met 267 procent, aldus Tol. Het onder beleidsmakers invloedrijke Britse Stern Rapport uit 2006, dat stelde dat nu maatregelen nemen gunstiger is dan de schade later over ons heen laten komen, schat de gevolgen van klimaatverandering op de economie op vijf procent van het BBP, maar andere studies vinden volgens Tol lagere economische schades. “Een te ambitieuze oplossing van het klimaatprobleem pakt daarmee duurder uit dan het probleem zelf”, zegt Tol. Van Vuuren wijst erop dat Tol hier alleen met een ondergrens komt. “Stern noemt een range van vijf tot twintig procent.”
Smeltende Himalaya
Het IPCC ligt de laatste tijd zwaar onder vuur vanwege diverse fouten die zijn ontdekt in het laatste IPCC-rapport. Vorige week werd bekend dat Robbert Dijkgraaf, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen (KNAW) en covoorzitter van de internationale InterAcademy Council, leiding gaat geven aan een onafhankelijk onderzoek dat de procedures rond IPCC-rapporten tegen het licht zal houden. Dat onderzoek richt zich echter op de toekomst en zal niet uitputtend kijken naar fouten in het vierde IPCC-rapport.
Vrijwel alle recent in de media gerapporteerde fouten, bijvoorbeeld die over het smelten van de Himalaya-gletsjers in 2035, stonden in deel 2 van het rapport dat zich buigt over de gevolgen van klimaatverandering. De verdediging vanuit de IPCC-gemeenschap is dat het slechts om ‘een aantal foutjes’ gaat in een rapport van duizenden pagina’s dik en dat die foutjes in het rapport zelf stonden en niet in de Samenvatting voor Beleidsmakers. Tol: “Het opmerkelijke aan die fouten is dat ze allemaal dezelfde kant op gaan, de fouten maken de gevolgen van de opwarming van de aarde erger. Dat duidt erop dat auteurs de gevolgen van klimaatverandering bewust dan wel onbewust willen overdrijven. In deel 3 van het rapport gebeurt juist precies het omgekeerde. Daar probeert het IPCC maatregelen tegen klimaatverandering juist goedkoper voor te stellen dan op basis van de literatuur verantwoord is.”
Tol was expert reviewer van het IPCC-rapport en uitte in de conceptfase al kritiek op het hoofdstuk over de kosten van klimaatbeleid. Die kritiek werd destijds volledig genegeerd, vindt hij. Tol komt nu opnieuw met zijn kritiek naar buiten omdat er door de recente ‘schandalen’ nu meer aandacht is voor tekortkomingen in het IPCC-rapport.
Over welke delen en tabellen van het AR4-WG3 rapport hebben we het nu eigenlijk?
De enige "voetnoot g" in de Summary for Policy Makers die hier bedoeld kan zijn, zie ik staan in Sectie C: Mitigation in the short and medium term (until 2030) in tabel SPM.4
Bij het hoogste ambitieniveau 445-535 ppm staat de bewuste voetnoot g. In de kolom met de samengevatte economische effecten ("median GDP reduction") staat een zeer terechte "Not Available". Blijkbaar omdat er niet genoeg voorspellingen zijn om de mediaan te kunnen berekenen (slecht 1, wellicht?). Ik kan dit dus zeker niet lezen als dat het hoogste ambitieniveau relatief goedkoper is dan de lagere niveau's.
In de daarnaast gelegen kolom die de onzekerheid in de voorspellingen weergeeft (10 en 90 percentiel) staat slechts het onduidelijke "<3". Vergeleken met de andere ambitieniveau's is dat groter. Wederom geen aanleiding voor een interpretatie dat het hoogste ambitieniveau relatief goedkoop is.
De laatste geeft de reductie in groei weer. Deze reductie is het hoogst voor de meest ambitieuze ambitie. Wederom geen aanleiding om te denken dat dit ambitieniveau relatief goedkoop is.
Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Door de kosten van allerlei (zinloos) klimaat"beleid" zien particulieren zich blijkbaar genoodzaakt om zinvollere wegen te bewandelen:
http://tweakers.net/nieuws/66370/bill-gates-wil-m…
Bill Gates heeft bij TED.com een interessante presentatie gehouden over de energievraag in de toekomst en de invloed ervan op het klimaat en de bestrijding van armoede.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/bill_gates.html
Hij zet het neer in een interessante formule:
Totale CO2-uitstoor = aantal mensen * aantal diensten die deze mensen betrekken * hoeveelheid energie die voor deze diensten benodigd is * CO2-uitstoot voor de benodigde energie.
Gates' pleidooi voor nieuwe-generatie kernenergie (U238, het huidige kernafval) snijdt hout maar er is altijd een catch: naar schatting 40 jaar ontwikkelingstijd (als alles goed gaat).
Een mooi perspectief, maar op zich niet voldoende om andere opties links te laten liggen.
De vraag is natuurlijki over welke Stern Review we het hebben..
zie: http://rogerpielkejr.blogspot.com/2010/01/more-qu…
Voor wat betreft je vraag naar publicatiemogelijkheid: is ESB ( economisch statistische berichten, http://esbonline.sdu.nl/do/welkom) geen mogelijkheid ?
Is weer eens wat anders.
Sowieso lijkt het me verstandig dat ook de rekenmeesters geconfronteerd worden met de sloppy science.
En het geeft dan later ook Richard mogelijkheid om zijn publicaties te slijten
Kosten van zinloos klimaat beleid : "Follow The Money"…
Overigens blijkt dat Lord Oxburgh (Hoofd van het nieuwe Climategate onderzoekspanel) vele belangen heeft in de "sustainable" en "renewable" industrie. Is er dan niemand van de alarmisten die geen belang heeft bij de AGW industrie. Geen wonder dat deze religie met hand en tand wordt verdedigd en dat het überhaupt moeilijk is iemand te vinden die echt NEUTRAAL is. De hele wetenschapstop blijkt baat te hebben met het zo lang mogelijk in stand houden van de AGW mythe.
Overigens wordt er al flink aan de (statische) poten van het CO2 broeikast effect gezaagd: http://ourchangingclimate.wordpress.com/2010/03/0…
Poster "VS" schijnt een nederlander of vlaming te zijn, enig idee wie dit is? Ik dacht altijd dat statistische of mathematische wetenschap droge kost was, maar deze VS weet het als een spannend boek te brengen, petje af voor hem/haar!
Geweldig interessante link naar ourchangingclimate. Ik kan het zelf niet echt beoordelen, maar de discussie is hevig. Zie ook
http://tamino.wordpress.com/2010/03/11/not-a-rand…
http://bishophill.squarespace.com/blog/2010/3/17/…
Men hoeft helemaal niet te praten wat het allemaal gaat kosten, nee we worden daardoor om de tuin geleid.
Waar het omgaat is dat CO2 niet de oorzaak is van klimaatschommelingen.
CO2 is plantenvoedsel.
Dus laten we nogmeer de theorie van Miscolczi met eenvoudige woorden aan het publiek uitleggen.
In de rubriek WUZ van de Telegraaf lees ik dat meer dan de helft van de mensen die erop hebben gereageerd hebben van mening is dat er in feite niets aan de hand is, 31 % van de ondervraagden zijn van mening dat het klimaat misschien wel wat verandert maar dat we er toch niets aan kunnen doen, en de rest zijn dus de alarmisten van het KNMI, van de faculteit Geo in Utrecht en Wageningen, desociale wetenschappers uit Tilburg en de VU..kortom lieden die denken er een carriere er mee te kunnen maken.
Kan ik hier eigenlijk nog wel kommentaar posten?
De spamfilter hier is nog ingewikkelder dan het klimaatsysteem en gedraagt zich al even grillig. Ge komt er alleen door als de goden u gunstig gezind zijn.
De tweede afgeleide heeft het verkeerde teken, in zowel Table SPM.4 als SPM.6.
Een zuiver gemiddelde van convexe functies is convex.
Het IPCC vindt dat het gemiddelde van convexe functies concaaf is.
Het gemiddelde is dus onzuiver.
Welke tweede afgeleide? De reductie in groeisnelheid? Die zou toch positief moeten zijn, zoals ook in tabel SPM.4 staat?
En welke convexe functies bedoel je? En hoezo "Een zuiver gemiddelde van convexe functies is convex"? of bedoel je gemiddelde als functie van de tijdsduur?
de tweede afgeleide van de kostenfunctie naar het ambitieniveau van de klimaatdoelstelling
de kostenfunctie in Tabel SPM4 en SPM6 van het IPCC rapport is een concaaf gemiddelde van convexe kostenfuncties uit de literatuur
De totale zogenaamde "human impact" op het klimaat is vrij eenvoudig volledig te neutraliseren.
Dit door het eindelijk introduceren van zero point energy oftewel vrije energie die volop in dit universum beschikbaar is.
Het hele fossiele brandstoffen denken los laten, en massaal vrije energie apparaten inzetten, die al meer dan 60 jaar onderdrukt worden door organisaties die daar belang bij hebben.
In april zal Steven Greer zijn vrije energie apparaten aan de wereld tonen.