Gastblog door Theo Wolters
Zoals al bleek uit het blogbericht van Joost van Kasteren, was de gerespecteerde klimatoloog en gletsjerkenner Hans Oerlemans bij zijn Spinoza te Paard lezing in Den Haag bijzonder duidelijk in zijn uitspraken over het klimaat, voor zover het zijn eigen vakgebied betrof.ย Uit zijn betoog volgt onomstotelijk dat de bewust gezaaide paniek over zeespiegelstijging als gevolg van het smelten van de ijskappen, niet op feiten berust. Volgens de kersverse Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw duurt datย – ook bij een veel warmer klimaat – voor Groenland 4000 jaar en voor Antarctica 14000 jaar.ย En tegen die tijd zijn als gevolg van de volgende ijstijd de ijskappen alweer een flink eind richting de evenaar opgestoomd!
Voorstander voorzorgsprincipe
Zonder het smelten van deze kappen blijft de zeespiegelstijging in de range van 15 tot 30 cm per eeuw. Is het geen tijd om dat nu eens als vaststaand feit te erkennen?ย Hans Oerlemans doet dit en zijn soort objectieve bijdragen aan de discussie hebben we hard nodig!ย Maar dan komt zijn anticlimax: Oerlemans blijkt wel degelijk voorstander voor een CO2-beperkend klimaatbeleid. Daar was hij heel duidelijk over.
Algemene sentiment
In gesprekken die ik met wetenschappers voer, komt naar voren dat velen vanuit hun eigen vakgebied eigenlijk alleen argumenten kennen die tegen de CO2-hypothese spreken, maar meegenomen door het algemene sentiment en waarheden die gesuggereerd worden vanuit andere takken van wetenschap, kiezen ze dan toch maar voor het meegaan in de hype. Uit goedbedoeld idealisme, maar zeker niet op wetenschappelijke gronden.ย Dit gebeurt dan altijd met een beroep op het voorzorgsbeginsel. Hieronder zal ik betogen dat het voorzorgsprincipe wel van toepassing is op klimaatbeleid… maar dat je je het dan wel in twee richtingen moet toepassen: richting opwarming รฉn richting afkoeling.
Het voorzorgsprincipe is een moreel en politiek principe dat stelt dat als een ingreep of een beleidsmaatregel ernstige of onomkeerbare schade kan veroorzaken aan de samenleving of het milieu, de bewijslast ligt bij de voorstanders van de ingreep of de maatregel als er geen wetenschappelijke consensus bestaat over de toekomstige schade.
Het voorzorgsbeginsel houdt in dat de overheid niet hoeft te wachten met het nemen van milieubeschermende maatregelen totdat een onomstotelijk bewijs van schadelijke effecten is geleverd.
Bron:ย nl.wikipedia.org
Het voorzorgsbeginsel staat het overheden toe om maatregelen te nemen om gebeurtenissen te voorkomen die een buitenproportionele schade zouden kunnen veroorzaken, ook al bestaat er geen wetenschappelijke consensus over het optreden van deze schade.ย Daar is natuurlijk wat voor te zeggen. Als je op grond van aannemelijke argumenten vermoedt dat dioxine schadelijker zou kunnen zijn dan tot nu toe werd gedacht, kun je de norm voor toegestane hoeveelheden aanscherpen. Zo zijn er vele voorbeelden.
Toch moet altijd een zorgvuldige afweging gemaakt worden, want in absolute zin toegepast kun je (of moet je?) vanuit het voorzorgsprincipe elke stof en elke handeling onmogelijk maken, en duizenden malen het BNP uitgeven aan allerlei voorzorgsmaatregelen.ย Bij het voorzorgsprincipe hoort dus een goede kosten/baten analyse, met helaas wel degelijk een wetenschappelijk gefundeerde risicoanalyse, waar je toch weer een soort van consensus bij nodig hebt.ย En hoe groter de kosten van die ingreep zijn, hoe belangrijker die analyse wordt.
Toegepast op de klimaatdiscussie blijken velen te vinden dat de risicoโs inmiddels voldoende zijn aangetoond en dus verdere discussie overbodig is.ย Uiteraard zijn de sceptici het daar niet mee eens: de kosten zijn astronomisch, een buitenproportionele schade is zeer twijfelachtig, en de kosten/baten afweging wordt niet eens gemaakt.ย Ik wil nog een stap verder gaan: het voorzorgsprincipe is hier niet eens van toepassing!
Warmer of kouder
Dat volgt uit de kern van het principe: het risico waarover geen overeenstemming is, kent maar รฉรฉn richting. Dat wil zeggen: รณf het treedt op, of niet.ย Bij het klimaatprobleem is er echter sprake van twee richtingen: of het wordt warmer, of het wordt kouder.ย Over de kwalijke gevolgen van opwarming valt veel te speculeren, maar de eerste graad is voor de voedselproductie en het energiegebruik waarschijnlijk alleen maar positief. Na meer dan twee graden zouden er kwalijke gevolgen kunnen gaan optreden. De door de klimaatpanici gesuggereerde apocalyptische klimaatomslag bij mรฉรฉr dan 2 graden is volstrekt niet onderbouwd en in historisch perspectief ook zeer onwaarschijnlijk. Maar niet onmogelijk, vandaar dat het voorzorgsprincipe erbij gesleept wordt.
Maar hoe zit het met een eventuele afkoeling de komende tijd?ย Die wordt op grond van de zonneactiviteit door velen (inmiddels ook in sommige kringen rond het IPCC) waarschijnlijker geacht dan een opwarming.ย De verschillen van inzicht gaan er eerder over of het een zeer tijdelijke afkoeling wordt, gevolgd door een zeer snelle opwarming (de IPCC kringen), een lang aanhoudend nieuw Maunder Minimum met een flinke daling van een hele graad of mรฉรฉr, of iets daar tussenin zoals de afkoeling tussen 1940 en 1970.
Onderbouwing sterker
Iedereen is het erover eens dat een aanhoudende wereldwijde afkoeling dramatische consequenties zou hebben voor de voedselproductie en ons energiegebruik. Een nog verdere daling met enige graden zou de komende ijstijd kunnen triggeren.ย Want de enige zekerheid die we wat klimaat betreft hebben, is dat we over een aantal duizenden jaren weer in een ijstijd terechtkomen die zoโn 100.000 jaar zal duren.ย De afkoelingstheorie is nog verre van af: we hebben de zon en zijn klimaateffecten nog niet afdoende in onze computers kunnen vangen. Maar de onderbouwing ervan is wel al veel sterker dan die van de opwarmingstheorie.
Verre toekomst
Hoe pas je in deze afweging het voorzorgsprincipe toe?ย Zelfs รกls CO2 een klimaatbepalende factor zou zijn, op welk paard zet je dan je honderden miljarden aan CO2 beperkende maatregelen per jaar?ย Ons nageslacht roept ons vanuit de verre toekomst toe om vooral zoveel mogelijk fossiel te verbranden om de ijstijd nog wat langer uit te stellen of wellicht te voorkomen (als CO2 echt zo veel invloed heeft als gesuggereerd wordt).
Twee kwaden
Voor de korte termijn is niet te zeggen of CO2 beperking nu nuttig of schadelijk is voor de mensheid. Oppervlakkig gezien lijkt een temperatuurdaling schadelijker, zowel bij verandering van ca รฉรฉn graad, als bij mรฉรฉr dan 2 graden.ย Het komt dus neer op het kiezen tussen twee kwaden, en daarbij geeft het voorzorgsprincipe kortsluiting. Je zou immers uit voorzorg beide onheilen moeten afwenden, het รฉรฉn door mรฉรฉr CO2 te produceren, het ander door daar juist mee te stoppen.
De enige juiste conclusie is dat we veel beter geld kunnen reserveren voor adaptatie dan uitgeven aan preventie. De hierbij gemaakte kosten worden bij adaptatie namelijk in alle gevallen โ warmer of kouder – goed aangewend.ย Grote reserveringen voor toekomstige adaptatie zouden in mijn ogen overigens wรฉl vallen onder het voorzorgsprincipe.ย Ik heb sterk de indruk dat veel mensen (en wetenschappers zijn ook mensen) met een soort gevoelsmatig voorzorgsprincipe zijn opgescheept:
Wie het goede wil voor de aarde, en de verspilling en tomeloze groei van alles om zich heen beziet, kan toch zรณ inzien dat dit niet veel langer goed kan gaan? Daar heb je toch geen sluitend wetenschappelijk bewijs voor nodig?
Uitdaging
Deze naรฏeve angst en dit onwetenschappelijke schuldgevoel leiden tot een bereidheid om mee te gaan in de CO2-hype, onafhankelijk van de werkelijke feiten, de eruit resulterende maatregelen, en de onverantwoord hoge maatschappelijke kosten van klimaatbeleid.ย Dit uiteraard allemaal onder de paraplu van het voorzorgsbeginsel.ย Ik vermoed dat dit psychologische aspect de grote motor is achter het aanslaan van de CO2-boodschap, en dat het daarmee de grootse uitdaging vormt voor de sceptici!
Over Theo Wolters
Opgegroeid in de Brabantse bossen, en als 12-jarige wakker geschud door de olieramp met de Torrey Canyon in Het Kanaal in 1967, heeft de zorg voor het milieu hem nooit meer losgelaten.ย Na gymnasium beta en een studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft in 1988 richtte hij met vrienden ontwerpbureau Fabrique op, waar hij sindsdien werkzaam is.
Sinds 1995 houdt hij zich bezig met de duurzaamheid en energie, onder andere in projecten met brandstofcellen, biomassavergassing en verbrandingsmotoren.ย Sinds 2005 is hij kritisch actief in het debat over de Waterstofeconomie, en sinds 2006 in het klimaatdebat.
Hij commentarieert in tijdschriften en blogs, en geeft graag lezingen over het verband tussen energie, CO2 en klimaat, onder de noemer “Kyoto en andere sprookjes”. Woltersย is lid van O2 Nederland, Vereniging voor Milieuprofessionals, Nederlandse Geologische vereniging, de Energy Club, KIVI-Niria en Technet.
Afsluitend en contrasterend met Theo Wolters betoog nog een passage uit de hoorzitting van de Vaste Kamercommissie VROM. Jeroen van der Sluijs betoogt dat het voorzorgsprincipe van toepassing is op het klimaatbeleid. Hij maakt een helder onderscheid met het preventieprincipe. Maar hij vergeet te wijzen op het dubbele risico van opwarming en afkoeling.
Eerst wil ik ingaan op de risicobenadering. Ik denk dat je een scherp onderscheid moet maken tussen het preventieprincipe en het voorzorgsprincipe. Het preventieprincipe is de benadering waarbij je vanuit de politiek een keus maakt wat een aanvaardbaar risico is van een bepaalde activiteit. Dat gebeurt in het externe veiligheidsbeleid; dit gebeurt ook op andere beleidsterreinen. Dan stel je een kwantitatieve norm voor bijvoorbeeld de kans dat een chemische fabriek mag exploderen of dat daarbij doden vallen. Die kans moet binnen 1 : 1 miljoen blijven. Daarvoor heb je allemaal mooie contouren en dergelijke. Vervolgens delegeer je aan de wetenschap om uit te rekenen hoeveel beleid er precies nodig is om aan die norm te voldoen. Dit is dus het preventieprincipe.
Dit veronderstelt wel dat dit becijferbaar is, dus dat je kunt berekenen hoeveel beleid nodig is om aan het gekwantificeerde doel voor een aanvaardbaar risico te voldoen. Daar er steeds meer problemen kwamen, waarbij dat niet berekend kon worden, omdat onzekerheden het niet toelieten dat je dat kwantificeerde, is het voorzorgsprincipe ontwikkeld. Bij het voorzorgsprincipe gelden er redenen voor zorg, die wel gegrond zijn in de wetenschap. Die redenen voor zorg zijn dat, als wij niet ingrijpen, er dan iets mis gaat. Dit is genoeg om handelen te rechtvaardigen om dat risico te beperken, ook al hebben wij nog geen volledig wetenschappelijk bewijs en ook al zijn daar kosten aan verbonden.
Daarbij horen begrippen, zoals flexibiliteit, voorkomen van onomkeerbaarheid en padafhankelijkheid, zodat je steeds kunt leren van nieuwe inzichten en je snel je beleid kunt aanpassen. Daar horen ook meer die robuustheid en de veerkrachtachtige benadering bij, die ik eerder heb proberen te schetsen.
Wat er mis gaat, is, als je een vraagstuk, zoals klimaatverandering die eigenlijk behoort tot het domein van het voorzorgsprincipe, gaat behandelen alsof het in het domein van het preventieprincipe zit. Als je daar dus een kwantitatief einddoel gaat stellen en vervolgens veronderstelt dat je kunt berekenen hoeveel beleid nodig is om daarbinnen te blijven, is dat in dat licht niet de goede weg. Je moet bij dit vraagstuk dus eigenlijk binnen het voorzorgsprincipe blijven. Het gaat dan om de vraag van rechtvaardiging voor beleidskeuzes in een context van aanhoudende onzekerheid en aanhoudende controverse.
Je ziet dat er in de samenleving heel verschillend gedacht wordt over de mate van beleidsmatig ingrijpen die gerechtvaardigd is bij een gegeven niveau van evidentie of de sterkte van wetenschappelijk bewijs. Over de twee extremen van dat spectrum zijn wij het wel eens. Als er dus vrijwel geen bewijs is, is vrijwel niemand voor vergaande maatregelen om iets te gaan doen. Als er extreem veel bewijs is, zijn wij het er ook wel over eens dat wij alles uit de kast moeten halen om een klimaatramp te voorkomen. Als wij echter ergens in het midden zitten en wij hebben een omstreden bewijs dat omgeven is met veel onzekerheid, zie je dat er in de samenleving de grootste discrepantie bestaat, althans de grootste diversiteit in opvattingen over de hoeveelheid ingrijpen die eigenlijk gerechtvaardigd is. Dat moet het domein zijn van het politieke debat: hoeveel ingrepen rechtvaardig je in een context van onzekerheid bij een bepaald niveau van evidentie? Aan IPCC is dan de rol om aan te geven hoe groot die evidentie is.
Ik noem in dit verband twee types in het spectrum die door Charles Weiss onderscheiden zijn. Aan de ene kant is er de milieuabsolutist die vindt dat vergaand beleid al gerechtvaardigd is, als er een beetje aanwijzing is. Aan de andere kant van het spectrum is er de wetenschappelijk absolutist die in zo’n situatie alleen verdergaand onderzoek gerechtvaardigd vindt. Die wil dus een veel hardere vorm van wetenschappelijk bewijs voordat naar zijn mening de overheid mag ingrijpen. Eigenlijk moet je de controverse uit elkaar trekken over de vraag hoeveel ingrijpen gerechtvaardigd is bij een gegeven niveau van evidentie en hoeveel verschil van mening er binnen de wetenschap is over het niveau van evidentie of over de sterkte van het wetenschappelijke bewijs. Het eerste betreft het domein van IPCC en het tweede is het domein van de politiek.
We zullen Van der Sluijs om een reactie vragen en spoedig komt Hajo met een blog over het door Van der Sluijs in de hoorzitting geรฏntroduceerde “amfibievoertuig”.
Ik ga uit voorzorg alvast maar een dikke winterjas aanschaffen….. je weet maar nooit.
Als het nu vastgesteld is dat CO2 helemaal niet de oorzaak is van klimaatschommelingen en dat CO2 plantenvoedsel is, dan heeft het ook geen zin om vanwege die redenen allerlei onzinnige maatregelen te treffen.
Het is een heel andere zaak om te stellen dat fossiele delfstoffen eindig zijn, dwz niet oneindig, en dat we die niet lukraak moeten opstoken. Het zijn de grondstoffen voor onze chemische industrie voor het maken van kunststoffen voor kleding, bouwmaterialen, gebruiksvoorwerpen.
CO2 is niet de oorzaak van klimaatschommelingen.
CO2 is plantenvoedsel.
Climategaters lees Joanna Nova, en houd de discussie op de eerste plaats over de onzin van het CO2 gedoe als een automatisch mechanisme om de contributie voor de VN op te halen, die dat wel zal verdelen als ontwikkelings hulp.
<>
Moet dat niet andersom zijn, "hoeveel ingrijpen" is het domein van de politiek, en "de sterkte van het wetenschappelijke bewijs" is het domein van de wetenschap?
@Sander van der Wal: ja!
Jeroen,
Ik word nu toch wel razend nieuwsgierig naar dat amfibievoertuig van jou. ;) Heb je een leuke foto?
Moeten we denken aan http://startpagina.paginablog.nl/uploads/2008/04/… of meer aan http://cache.jalopnik.com/cars/assets/resources/2…?
Bob, ik heb geen foto maar wel een studie waarin het idee wat verder is uitgewerkt:
Operationalising a resilience approach to adapting an urban delta to uncertain climate changes
http://www.nusap.net/downloads/Wardekker_ea_2010_…
Zie ook ons eerdere 2007 rapport Uncertainty and Climate Change Adaptation:
Nederlandse samenvatting:
http://www.nusap.net/downloads/SamenvattingUncert…
en volledig rapport:
http://www.nusap.net/downloads/reports/ucca_scopi…
Jeroen,
Dank, ik ben het aan 't lezen.
Ik heb me wel eens afgevraagd of een 'mee-ademend beleid' mogelijk zou zijn, waarbij toegenomen zekerheid tav de …ehhh.. menselijke broeikashypothese (excusez le mot) direct leidt tot meer klimaatinspanningen en vice versa. Misschien wel wat lastig vanwege de continuïteit van overheidsbeleid, internationale verdragen etc.
Groet,
Bob
@ 'In gesprekken die ik met wetenschappers voer, komt naar voren dat velen vanuit hun eigen vakgebied eigenlijk alleen argumenten kennen die tegen de CO2-hypothese spreken,'
mijn vraag: hoe komt het toch dat ik die artikelen niet onder ogen krijg waarin die co2-hypothese volgens de popperiaanse methode gefalsifieerd wordt, me dunkt, als je daar toch in slaagt dan heb je toch echt wel een Nobelprijs verdient?;
daarom, kan die meneer die die hierboven aangehaalde zin opschrijft, zijn stelling onderbouwen met deugdelijk, dat wil zeggen peer-reviewed onderzoek, gepubliceerd in een fatsoenlijk wetenschappelijk tijdschrift?
Maarten,
Ik geloof niet dat men alleen argumenten kent die "[..] tegen de CO2-hypothese spreken".
Eén van de problemen is dat men er, zeker in de blogosphere, allemaal een eigen versie van die 'CO2-hypothese' op na houdt. Sommigen bedoelen alleen dat broeikasgassen (dus ook CH4, N2O, waterdamp en ozon) een effect hebben op de gemiddelde temperatuur aan het aardoppervlak. Daaruit volgt nog niet meteen dat extra CO2 of CH4 tot een significante temperatuursstijging moet lijden…
Het is niet zozeer dat er zoveel argumenten spreken tégen die 'forcing', het is meer dat er flink wat alternatieve hypothesen in omloop zijn (de zon, multi decadal oscillations, het inter-glaciaal, puur toeval, …) die stuk voor stuk de observaties zouden kunnen verklaren, en dat er ook hypothesen zijn over 'negative feedbacks' die de 'greenhouse gas forcings' mogelijk te niet zouden kunnen doen (Lindzen, Miskolczi, …).
Pas wanneer die alternatieven afdoende onderzocht en verworpen zijn, kan je AGW als plausibel bestempelen. In principe een oneindig project, omdat er altijd iemand ergens een nieuwe hypothese kan opwerpen, en tevens omdat sommige van die alternatieve hypothesen überhaupt niet falsifieerbaar zijn…
Inderdaad. Dat is dus het probleem. Voor de blogs en het publiek is er nooit een wetenschappelijke "consensus" op die manier. De tegenstanders van AGW zullen altijd beweren dat er geen "consensus" is. Misschien is de hele focus op consensus wel onzinnig. Eigenlijk ook best een interessante discussie!
@ bob
dank; dank ook voor je verhelderende bijdrage in de Beck discussie op de dds;
You're welcome. :)
Ik zag 't pas later, maar Ferdinand Engelbeen heeft een mooi stuk analyse gedaan op: http://www.ferdinand-engelbeen.be/klimaat/beck_da…
Ook interessant is: http://www.ferdinand-engelbeen.be/klimaat/jaworow…
Overigens gelden de complimenten ook voor Ernst Beck, uit wetenschapshistorisch perspectief is het heel interessant!
@ n.a.l. van de grafiek:
a. is het niet correcter een rechte lijn te trekken voor de prognose ipcc na 2010, ik heb die kartel-lijn nog nooit ergens gezien;
b. zover mij bekend is de koeling in de periode 1944 – 1977 veroorzaakt door (zwavel-)aerosolen, en geëindigd toen de lucht schoner werd;
moet ik uit de grafiek begrijpen dat de opsteller een nieuwe vervuilings ronde verwacht?
c. de zwarte curve suggereert dat de temperatuur afwijking rond 2000 en in 2009 0 graden Celcius bedroeg;
dat is ver buiten de range die mij bekend is, zie bijvoorbeeld http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/
wat moet ik met zo'n blog?
Ad b:
Tegelijkertijd moet er een enorme hoeveelheid CO2 de lucht ingeblazen zijn: de wederopbouw na WWII in Europa en Azie.
Cijfers daarover kan ik helaas niet vinden :-(
Ik vind het wel grappig dat er slechts aan gebeurtenissen wordt gerefereerd die een vooringenomen positie versterken.
Het is nogal een rare grafiek ja (bron?). Ik geloof niet dat er binnen de IPCC kringen (whatever dat mogen zijn, want deze wetenschappers worden gekozen via nominatie voor elk report) die een serieuze afkoeling verwachten (in tegendeel zelfs). Er zijn echter wel aanwijzingen dat bij heel inactieve zon en door andere natuurlijke variaties de opwarming (tijdelijk ~0.2 C) wat getemperd zou kunnen worden. Het probleem is dat een inactieve zon eigenlijk niet te verwachten is. Maar dat is toch nog heel wat anders dan een significante afkoeling gedurende meerdere decaden. Toch zijn er weinig gedetailleerde waarnemingen gedurende een tijd met weinig zonneactiviteit, dus het blijft een interessante tijd.
Ik ben wel benieuwd wie van de auteurs hier een afkoeling verwacht zo als een van deze blauwe lijnen…
Ik weet dat op sommige "skeptische" blogs mensen uit Canada en het noorden van de VS al zo bang en overtuigd zijn voor/van "global cooling" dat ze serieus overwegen om naar het zuiden te emigreren :-S. Dat is pas "alarmism"!
@ "Volgens de kersverse Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw duurt dat – ook bij een veel warmer klimaat – voor Groenland 4000 jaar en voor Antarctica 14000 jaar."
@ Zonder het smelten van deze kappen blijft de zeespiegelstijging in de range van 15 tot 30 cm per eeuw. Is het geen tijd om dat nu eens als vaststaand feit te erkennen?
Theo kan dan wel kritiekloos Oerlemans aanhalen, voor hetzelfde geld kan ik naar naar een artikel van Eelco Rohling et all verwijzen met als titel: High rates of sea-level rise during the last interglacial period (nature geoscience vol 1, jan 2008)
hier worden twee pieken in het zeeniveau en in de zeespiegelstijging 121.600 en 123.200 jaar geleden beschreven, tijdens het hoogtepunt (warmste deel) van het Eemien dus; circa één a twee meter zeespiegelstijging per eeuw, dus anders dan die vierduizend en twaalfduiend jaar die Theo op gezag van Oerlemans suggereert;
dus als Theo kan aangeven waarom Rohling fout zit, of waarom Oerlemans vindt dat dit in Nature geoscience gepubliceerde onderzoek niet correct is…?
Het smelten van de ijskappen na een ijstijd gaat veel sneller dan van de huidige restanten. Echter uit recente metingen volgt dat deze ijskappen sneller massa verliezen ("smelten") dan verwacht. Deze meetreeks is maar heel kort dus het is nog niet echt te zeggen of dit een trend is, of een korte termijn variatie.
BTW, Oerlemans wordt hier wel eens gesuggereerd als klimaat "skepticus" maar dat is absoluut niet zo in op de manier waarop dit normaal gebruikt in de huidige blogs. Hij benoemt de onzekerheden echter wel duidelijk.
zoals ik al aangaf was was de door Rohling gesignaleerde zeespiegelstijging juist op het hoogtepunt van het Eemien, tijdens de warmste fase, die waarschijnlijk nog twee graden warmer was dan nu;
vandaar de conclusie: kunnen wij de temperatuur stijging niet ruim onder de twee graden celcius houden, dan krijgen we wellicht met vergelijkbare snelheden van zeespiegelstijging en waterhoogten te maken;
dus die "15 tot 30 cm per eeuw" van Theo kunnen we niet serieus nemen;
modelstudies, o.a. van Bette Otto-Bliesner et all (Simulating Arctic Climate Warmth and Icefield Retreat in the Last Interglaciation / Science 24 maart 2006), dezelfde periode dus, laten zien dat de Groenlandse ijskap nog een flink stuk verder kan smelten dan nu, met 2.2 meter zeespiegelstijging tot gevolg;
excuses, ik moet beter leren lezen ;).
Fijn dat er zo actief gereageerd wordt, en ik zal wellicht nog inhoudelijk op de gemaakte opmerkingen reageren, maar doe dat op dit moment niet.
Het artikel gaat namelijk niet over global cooling en zeespiegelstijging, maar over het voorzorgsbeginsel. Niet één reactie gaat daarover.
De kern van de redenering is dat afkoeling een minstens even grote bedreiging vormt voor de mensheid als opwarming. En dat ook daarover nog geen wetenschappelijke consensus bestaat. Ik hoef de mogelijke afkoeling dan ook niet te verdedigen.
Hieruit volgt dat je het voorzorgsprincipe niet op de klimaatdiscussie kunt toepassen.
Als we het daarover eens zijn, en weer teruggaan naar een situatie waarin extreem duur klimaatbeleid op harde feiten moet berusten, praten we verder!
Het is best nuttig om daar een over na te denken inderdaad. Een totale reductie van CO2/broeikasgassen is op dit moment en in de zeer nabije toekomst economisch niet haalbaar denk ik, maar het lijkt me wel verstandig te minderen, ook gezien de overige milieuvervuiling die er bij komt kijken. Verder lijkt het me ook verstandig om te kijken naar het voorzorgsprincipe. Ik ben er echter van overtuigd dat er altijd "skeptici" zullen blijven (die heb je in elk wetenschappelijk gebied), en het is maar de vraag wanneer er een wetenschappelijke "consensus" ontstaat op zo'n politiek gevoelig en complex wetenschappelijk gebied. Ik verwacht dat dat nog wel vele tientallen jaren of langer kan duren. Wanneer is er een "consensus"? Als 98% van de klimaatfysici vindt dat het een serieus probleem is (zoals nu), of moet dat 99% zijn? Moeten alle wetenschappers (uit alle stromingen) het er mee eens zijn? Moeten er geen onzekerheden meer zijn?
Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden…
AJ, Theo,
Ook zonder consensus kan je werken met de verwachtingswaarde ten behoeve van 'risk management', de te verwachten schade is immers: kans * max_schade
Het gebrek aan consensus verwerk je dan in de kans: als 70% van je experts verwachten dat het risico 'materialiseert', dan stel je die kans op 0,7 etc. (of je laat alle experts een kans schatten, en neemt het gemiddelde).
Maatregelen ter beperking van de schade zijn economisch verantwoord indien het pakket van maatregelen minder kost dan (kans * max_schade).
Als het echter over moreel onaanvaardbare schade gaat (zie 3.4 in het het UNESCO COMEST document dat Jeroen hierboven aangeeft), dan is de Cost Benefit Analysis een lastige… Toch kan je niet IEDER mogelijk maar onwaarschijnlijk risico bij voorbaat uitsluiten, en ontkom je niet aan kwantificeren van schade (want anders zou bijna elke actie onmogelijk worden).
Dank in ieder geval voor een tot nadenken stemmend stuk!
je kan wel stellen dat je artikel over het voorzorgprincipe gaat, maar en passant zet je je toch wel sterk af tegen hen die in opwarming 'geloven';
deze (slot)zin (onder het kopje uitdaging) spreekt wat dat betreft boekdelen: "Deze naïeve angst en dit onwetenschappelijke schuldgevoel leiden tot een bereidheid om mee te gaan in de CO2-hype, onafhankelijk van de werkelijke feiten, de eruit resulterende maatregelen, en de onverantwoord hoge maatschappelijke kosten van klimaatbeleid. Dit uiteraard allemaal onder de paraplu van het voorzorgsbeginsel."
als je dan al in het begin komt met een grafiek die aantoonbare fouten bevat, moet je niet vreemd opkijken dat we die eerst uit de wereld willen helpen voor we beginnen aan een academische discussie over het voorzorgsbeginsel;
@ Maarten en AJ
Nog even over de grafiek van Easterbrook die boven deze posting staat, en die jullie aanvallen.
Ik heb in Chicago Easterbrook erop aangesproken en hij heeft mij met de hand op het hart bezworen dat hij deze grafiek in 2000 van de IPCC website heeft gehaald.
Het IPCC heeft daarna waarschijnlijk ingezien dat de grillige lijn onmogelijk te verklaren was en is overgestapt op de nu bekende rimpellijn. Maar goed, dat waren geen meetcijfers maar voorspellingen, dat is tot daar aan toe. Al roept het toch wat vragen op over de herkomst van die oorspronkelijke grilligheid. Je verwacht juist dat voorspellingen eerder verfijnd worden, dan afgevlakt.
Maar zo de grafiek niet klopt, is dat dus de schuld van het IPCC.
Ahh, ik heb een vermoeden wat deze grafiek dan betekent. Echte data is waarschijnlijk van voor de "split" in de lijn (aangezien hij van 2000 is, is waarschijnlijk data opgenomen voor de El Nino van 1998, want deze piek zit er niet in). Mijn vraag is dan, wie heeft er dan data na deze split (tussen ~1998 en 2008) ingeplakt? Want die was in 2000 niet bekend! Deze data komt ook NIET overeen met de huidige temperatuur reeks, dus het lijkt er op dat er met deze grafiek geknoeid is door iemand nadat deze van de IPCC website is gehaald in 2000. Wat ook nog zou kunnen is dat de bovenste lijn de lijn is met AGW forcering, en de onderste lijn (1998 – 2008) de lijn zonder AGW forcering. Echter, ik denk niet dat dit het geval is, en het wekt de suggestie dat het observationeel is. Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat iemand na 2000 deze lijn aan de IPCC grafiek heeft toegevoegd, maar dan de baseline heeft veranderd zodat die rare sprong optreed en hij veel lager lijkt te liggen dan hij werkelijk zou moeten liggen. Dit ruikt naar "hide the incline"!
@Arjan
Ik begrijp je commentaar niet helemaal, maar zoals ik het na het antwoord van Easterbrook zie, is de bovenste curve van de IPCC site gehaald in 2000.
Blijkbaar bestaat die uit gemeten data tot 1998 (want die piek zit er wel in) maar is hij op die piek overgegaan in een voorspelling met een sterk stijgend in een onverklaarbaar grillig patroon.
Dit is dus het werk van het IPCC.
Easterbrook heeft er daarna blijkbaar de gemeten temperaturen aan toegevoegd tot 2008, en daarna zijn drie opties van afkoeling ingetekend.
Ik heb hem niet gevraagd waarom hij deze grafiek gebruikt heeft, en niet een recentere IPCC projectie.
Daarvoor hoeft hij voor mij overigens geen andere reden te geven dan dat hij dit plaatje nu eenmaal al jaren gebruikte. Het illustreert zijn punt ook gewoon duidelijk. Als je als IPCC telkens je voorspellingen aanpast houdt dat niet meteen in dat al je vorige voorspellingen opeens niet meer bestaan.
Maar ik had het wel correcter gevonden als Easterbrook in het plaatje vermeld had "IPCC projected warming (2000)".
Ah, ja dat dacht ik al, en waar Easterbrook dus heel grof de fout is in gegaan is met het inplakken van de recentere gemeten data. Had hij dit goed gedaan dan had de grafiek er precies zo uit gezien als de grafieken van een van de huidige (surface?) metingen, afhankelijk van de oorspronkelijk gebruikte dataset door het IPCC. In deze grafiek lijkt het alsof de temperatuur sinds 1990 alleen maar constant gebleven is of daalt, en dit bij lange na niet overeen met alle satelliet of oppervlakte metingen. Maw dit is een duidelijk geval van een opzettelijk hide the incline!
Als een definitie officieel is, dan is er nagedacht over de tekst en is deze tekst meerdere malen ter correctie beoordeeld.
Wat moet ik dan denken van die komma in deze zin:
"Het voorzorgsbeginsel houdt in dat de overheid niet hoeft te wachten met het nemen van milieubeschermende maatregelen, totdat een onomstotelijk bewijs van schadelijke effecten is geleverd."?
De overheid hoeft niet te wachten, totdat een bewijs is geleverd. En als het bewijs is geleverd, moet de overheid dan wel wachten?
Hoi Pieter,
Een artikel in Wikipedia is géén officiële definitie, alhoewel het soms wel als zodanig geduid wordt.
De crux van het 'precautionary principle' zit 'm in de BEWIJSLAST, de 'burden of proof'. Het engelstalige artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Precautionary_princi… is wat dat betreft al veel beter. Daar staat: "[..] the burden of proof that it is not harmful falls on those who advocate taking the action."
Het voorzorgsbeginsel heeft betrekking op het uitvoeren van een actie, een wijziging in de 'natuurlijke staat der dingen', zoals het aanleggen van een dam, het bouwen van een weg of het invoeren van de vaccinatie-plicht. Meer specifiek in het milieurecht ga je er van uit dat er zoiets bestaat als 'het leefmilieu' dat zo weinig mogelijk aangetast dient te worden. Als je dat toch wil dan ligt de bewijslast dat dit geen kwaad kan, bij degene die deze actie of wijziging door wil voeren.
Wat is nu de 'actie' waar het in dit geval om gaat? Er zijn meerdere mogelijkheden:
1 – de actie zou kunnen zijn het DOORGAAN met (of verder opvoeren van) de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen.
2 – de actie zou kunnen zijn het INVOEREN van een 'policy' om de CO2 uitstoot aan banden te leggen.
Je kan namelijk moeilijk beweren optie 1 deel uitmaakt van de 'natuurlijke staat der dingen', ook al doen we het al meer dan 100 jaar. Het uitstoten van CO2 is en blijft immers een ingreep in de natuurlijke samenstelling van de atmosfeer. In dat geval ligt de bewijslast dat het géén kwaad kan, geheel bij degenen die hiermee door willen gaan!
Maar ook voor interpretatie 2) valt wel iets te zeggen. Het is een actie van overheidswege, waarvoor een baten/lasten afweging en een risico-inventarisatie op z'n plaats is.
Ik ben echter voorstander van optie 1). De bewijslast ligt dus bij Theo om keihard aan te tonen dat de ingreep "onbelemmerd doorgaan met CO2 uitstoot" geen kwaad kan. :-)
Dát is de wijze waarop de wetgever (EG en ondertekenaars van het Klimaatverdrag) het voorzorgsbeginsel in het milieurecht bedoeld heeft… dat verhaal over afkoeling is een 'red herring'.
Beste groet,
Rechter Bob
Werkdefinitie voorzorgsbeginsel opgesteld door UNESCO COMEST Expert Group on the Precautionary Principle:
"Indien menselijk handelen kan leiden tot moreel onaanvaardbare schade die wetenschappelijk plausibel maar onzeker is, dan dienen maatregelen te worden getroffen om de schade te voorkomen of te beperken. Moreel onaanvaardbare schade aan mensen of het milieu is
– levens- of gezondheidsbedreigend, dan wel
– ernstig en feitelijk onomkeerbaar, dan wel
– onrechtvaardig voor de huidige of toekomstige generaties, dan wel
– wordt toegebracht zonder dat adequaat rekening is gehouden met de mensenrechten van de getroffenen.
Het oordeel over de plausibiliteit van de schade moet zijn gebaseerd op een wetenschappelijke analyse. Zo’n analyse dient geen eenmalige zaak te zijn, wat inhoudt dat de maatregelen kunnen worden herzien. De onzekerheid kan betrekking hebben op het verband tussen oorzaak en gevolg dan wel op de omvang van de mogelijke schade, maar kan ook op andere elementen betrekking hebben. De maatregelen slaan op ingrijpen voordat de schade is opgetreden en beogen de schade te voorkomen of te beperken. Ze moeten in overeenstemming zijn met de ernst van de schade en gepaard gaan met een beschouwing van hun positieve en negatieve gevolgen. Tevens is een beoordeling van de morele implicaties van het al dan niet nemen van maatregelen op zijn plaats. De keuze van de maatregelen moet gemaakt worden in een participatief proces."
Oorspronkelijke Engelse versie:
"Precautionary Principle, a working definition
When human activities may lead to morally unacceptable harm that is scientifically plausible but uncertain, actions shall be taken to avoid or diminish that harm.
Morally unacceptable harm refers to harm to humans or the environment that is
– threatening to human life or health, or
– serious and effectively irreversible, or
– inequitable to present or future generations, or
– imposed without adequate consideration of the human rights of those
affected.
The judgement of plausibility should be grounded in scientific analysis. Analysis should be ongoing so that chosen actions are subject to review.
Uncertainty may apply to, but need not be limited to, causality or the bounds of the possible harm.
Actions are interventions that are undertaken before harm occurs that seek to avoid or diminish the harm. Actions should be chosen that are proportional to the seriousness of the potential harm, with consideration of their positive and negative consequences, and with an assessment of the moral implications of both action and inaction. The choice of action should be the result of a participatory process."
Bron: UNESCO COMEST Report The Precautionary Principle:
http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001395/1395…
Beste Bob, Jeroen,
Dank voor jullie waardevolle inhoudelijke bijdragen.
Ze zijn vooral in combinatie interessant.
Bob zet even de puntjes op de i met een strikte definitie van het voorzorgsprincipe en geeft daarbij aan dat het zijn keuze is om als “actie” het uitstoten van CO2 te zien. Vanuit deze definitie, gecombineerd met zijn keuze voor deze actie, heeft hij gelijk, en werkt het principe in het klimaatdebat één kant op.
Jeroen toont aan dat ook bij officiële toepassingen van het principe andere definities worden gehanteerd, die een heel stuk afstaan van de strikte definitie van Bob. Hierover later.
Maar beide definities raken al meteen in de problemen bij de vraag wat de “natuurlijke loop der dingen” is die niet verstoord mag worden.
Het enige échte probleem van deze wereld is dat we door de nieuwe agrarische technologie opeens véél meer voedsel kunnen produceren dan nodig is, waardoor de wereldbevolking in een eeuw geëxplodeerd is. Over de ernst van de huidige situatie valt te discussiëren, maar het is duidelijk dat er een natuurlijke grens aan die groei is, of dat nu is in de vorm van voedsel, water, grondstoffen of energie. Dat voorspelbare einde van de groei zal verschijnselen met zich meebrengen die in onze ogen moreel onacceptabel zullen zijn.
Dit is de “natuurlijke loop der dingen".
Of was het invoeren van agrarische verbeteringen een actie die volgens het voorzorgsprincipe niet had mogen gebeuren? Of geldt dit voor het zich onbelemmerd mogen voortplanten van de wereldburgers?
Het lijkt mij duidelijk dat de bedenkers van het voorzorgsprincipe zich niet zo bezig hielden met het definiëren van wat de natuurlijke loop der dingen is, maar gewoon een oplossing zochten voor het hanteren van wetenschappelijke onzekerheid door beleidsmakers als het gaat om nieuwe “wilde” plannen. De bewijslast leggen bij de nieuwlichter ligt voor de hand: liever niet gevaarlijk sollen met de toekomst. Dit blijkt ook uit de voorbeelden die Bob geeft: een dam, een nieuwe weg, vaccinatie.
In mijn ogen is zijn keuze voor actie één dan ook niet logisch. De bedoeling van de bedenkers van de strikte definitie was het beteugelen van gevaarlijk nieuw beleid.
De Unesco definitie legt de te verantwoorden actie daarentegen uit als “het menselijk handelen”, en stelt dat daar een reactie van de beleidsmakers op DIENT te volgen.
Dat is de zaak omdraaien: de bedoeling van het voorzorgsprincipe was juist dat nieuw beleid aan strengere voorwaarden werd gebonden en bij onzekerheid maar niet moest doorgaan. Het lijkt erop dat de Unesco het principe heeft omgebogen naar een concrete situatie waarbij behoefte was aan het rechtvaardigen van beleid.
Misschien bent U het niet met mijn uitleg eens en vindt u dat met de "actie" wel degelijk bedoeld kan worden dat wij als mensheid iets gevaarlijks doen, en als conclusie dat er dan beleid op moet volgen.
Laten we het volgende gedachte-experiment doen:
Stel, er doet zich een situatie voor waarbij de mensheid in grote problemen kan komen, bijvoorbeeld door een sterk doorzetten van de afkoeling.
Zeer kostbare maatregelen zouden dit onheil wellicht kunnen afwenden of verzachten.
Dan is het volgens uw definitie van voorzorgsprincipe van belang om ons af te vragen of dit onheil wellicht mede het gevolg is van menselijk handelen.
Zo ja, dan moeten de maatregelen genomen worden.
Zo nee dan kunnen de maatregelen volgens het voorzorgsbeginsel achterwege blijven.
Dat is dwaasheid zult u zeggen, want dan vallen wij per definitie terug op de algemene zorgplicht van de overheid.
Mijn vraag is waarom er dan überhaupt een extra principe zoals het voorzorgsbeginsel nodig zou zijn.
Sterker nog, wat als er een conflict tussen zorgplicht en voorzorgsprincipe optreedt?
De enige manier om een “zachte landing” te creëren in de bevolkingsexplosie is een bewust ingrijpen van overheden.
De één kind politiek van China is een enorm succes: een miljard mensen zijn hierdoor boven de armoedegrens gekomen en hebben nu een menswaardig bestaan, en als de andere ontwikkelingslanden het Chinese voorbeeld zouden volgen is er zelfs kans op een snelle stabilisatie van de wereldbevolking.
Dit is echter volgens de Unesco definitie niet toegestaan: het is een ingreep die tegen basale mensenrechten ingaat.
Wanneer als actie het “menselijk handelen” wordt aangevoerd, moeten we dus wellicht het voorzorgsbeginsel ondergeschikt maken aan de algemene zorgplicht van de overheid. Als het tenminste de bedoeling is om toekomstig onheil af te wenden.
Vanuit dit bewijs vanuit het ongerijmde, concludeer ik dat het voorzorgsprincipe toepassen op algemeen menselijk handelen zinloos en verwarrend is.
Het is bedoeld als leidraad voor beleidsmakers daar waar het gaat om nieuw beleid waaraan risico’s verbonden zijn.
In de zuivere zin toegepast zou het voorzorgsprincipe er dus juist toe leiden dat de onschadelijkheid van CO2 maatregelen bewezen moet worden alvorens tot CO2 beleid te mogen besluiten. Gezien het feit dat nooit bewezen kan worden dat we geen schadelijke afkoeling tegemoet gaan, maakt CO2 klimaatbeleid vanuit het voorzorgsprincipe dan ook geen schijn van kans.
@ theo
jammer dat je niet in gegaan bent op mijn kritiekpunten;
dan nog dit:
je zegt: "Laten we het volgende gedachte-experiment doen: Stel, er doet zich een situatie voor waarbij de mensheid in grote problemen kan komen, bijvoorbeeld door een sterk doorzetten van de afkoeling. Zeer kostbare maatregelen zouden dit onheil wellicht kunnen afwenden of verzachten."
in 1895 concludeerde Svante Arrhenius al dat een nieuwe ijstijd kon worden tegen gegaan door de productie van CO2, zo kostbaar is het afwenden van afkoeling dus niet;
tegenwoordig zou men een cfk fabriek neerzetten;
Beste Maarten,
Sorry voor mijn achterstallige commentaar, bij deze alsnog mijn reactie.
Maarten schreef:
Hier worden twee pieken in het zeeniveau en in de zeespiegelstijging 121.600 en 123.200 jaar geleden beschreven, tijdens het hoogtepunt (warmste deel) van het Eemien dus; circa één a twee meter zeespiegelstijging per eeuw, dus anders dan die vierduizend en twaalfduizend jaar die Theo op gezag van Oerlemans suggereert;
OK in het kort:
Na een ijstijd treedt een snelle zeespiegelstijging op door het smelten van de enorme ijskappen op land dat inmiddels een gematigd klimaat heeft gekregen. Dit is in het begin zelfs soms 20 meter per eeuw. Er is voor elke zeespiegelstijging tussen 20 cm en 20 m per eeuw een periode te vinden waarin die optrad.
Na de laatste ijstijd zette deze stijging 20.000 jaar geleden in met een versnelling tussen 15.000 en 5000 jaar geleden. Inderdaad: met tot 20m per eeuw in de warmste periode van dit interglaciaal. Daarna kwam de stijging door smelt bijna tot stilstand: de resterende ijskappen in de poolstreken smolten niet verder, en tegelijkertijd werd het zo vochtig dat zich gletsjers begonnen te vormen op de hoge bergkammen zoals de Himalaya (inderdaad, de hoge gletsjers horen bij warme periodes, niet bij koude).
Op Antarctica heeft de ijskap alle vorige warme periodes overleefd, ook twee graden warmer dan nu: we kunnen bij boringen elk jaar terugvinden tot 350.000 jaar geleden. Die is dus nooit gesmolten. Suggereren dat dat nu wel gaat gebeuren is nergens op gebaseerd. En zou volgens Oerlemans ook nog eens 14.000 jaar kosten.
De zeespiegelstijging van ca 18cm per eeuw van de laatste eeuwen kent twee componenten: twee derde is het gevolg van het uitzetten van de oceanen als gevolg van de opwarming na de laatste ijstijd. Dit proces is zeer traag en onafhankelijk van klimaatschommelingen waar we het nu over hebben.
De resterende 6 cm per eeuw is smeltwater van gletsjers en landijs. Ook bij dramatische opwarming wordt dat niet opeens drie maal zoveel. En dan zouden we nog steeds maar op 30 cm per eeuw zitten.
Overigens moeten we bij een véél warmer klimaat ook rekening houden met véél meer neerslag, ook sneeuw die blijft liggen op hoge bergen en de resterende ijskappen. In één van de vier scenario’s die aan het IPCC zijn aangeboden wordt bij flinke opwarming vanwege grotere sneeuwval zelfs rekening gehouden met een zeespiegelstijging van 14cm per eeuw, dat is dus juist minder dan de laatste eeuwen!
Als de gevreesde 2 graden stijging er echt komt, zijn we even warm als 15.000 jaar geleden, maar toen smolt de zuidpool ook niet, en nu er is geen ijskap meer op Nederland om te smelten. Dus die vele meters zeespiegelstijging blijven gewoon uit.
Bob schreef aan Maarten:
… het is meer dat er flink wat alternatieve hypothesen in omloop zijn (de zon, multi decadal oscillations, het inter-glaciaal, puur toeval, …) die stuk voor stuk de observaties zouden kunnen verklaren, en dat er ook hypothesen zijn over ‘negative feedbacks’ die de ‘greenhouse gas forcings’ mogelijk te niet zouden kunnen doen (Lindzen, Miskolczi, …).
Pas wanneer die alternatieven afdoende onderzocht en verworpen zijn, kan je AGW als plausibel bestempelen. In principe een oneindig project, omdat er altijd iemand ergens een nieuwe hypothese kan opwerpen, en tevens omdat sommige van die alternatieve hypothesen überhaupt niet falsifieerbaar zijn…
Dit is correct. Er zit dus niets anders op dan die alternatieve theorieën te onderzoeken en op hun merites te beoordelen.
Dat heb ik als Kyoto aanhanger gedaan, en wat bleek?
De onderbouwing van de AGW hypothese rammelde aan alle kanten, en is volledig in strijd met alles wat we meten in de atmosfeer. Dit laatste is al tien jaar bekend maar wordt door de AGW aanhangers tot nu toe succesvol genegeerd als “nog onverklaard verschijnsel”. Het wordt onderhand toch echt tijd dat ze met een verklaring komen. Ik zou anders haast zeggen: “It’s a travesty that they can’t!”
De waterdamp feedback verklaringen (Van Andel, Miskolczi) komen bijna 100% overeen met alle metingen (satelliet, ballon) in de atmosfeer. Dan concludeer ik dat we deze andere, inderdaad nog lang niet bewezen theorieën toch heel serieus moeten onderzoeken!
Want als de theorie van Miskolczi klopt, is er een opwarming van 0,5 graad te verwachten bij verdubbeling van de CO2 concentratie. Dan kunnen we die honderden miljarden aan CO2 beperkende maatregelen wel beter gebruiken.
Beste Theo,
Interessante respons, dank daarvoor.
Ik heb helaas te weinig tijd, maar toch even over je interpretatie van het 'precautionary principle'. Met wat je schrijft in het tweede deel van je post ben ik het deels wél weer eens, maar ik vrees dat je nog steeds een interpretatie hanteert die je zaak geen goed doet, en die zich tegen je positie in het debat kan keren. Ik heb die interpretatie ook gezien bij Lubos Motl en elders, dit 'meme' plant zich rap voort binnen de blogosphere als hét virtuele leefmilieu voor opvattingen en meningen.
Jeroen maakt tijdens de hoorzitting een helder onderscheid tussen preventie en voorzorg. 'Voorzorg' zou je versimpeld kunnen omschrijven als: 'in geval van twijfel, niet doen' – ook wanneer er in de wetenschap nog twijfel bestaat of een actie inderdaad moreel onaanvaardbare schade aan mensen of milieu zal gaan veroorzaken, is het devies om die actie dan maar niet toe te staan, of dusdanig in te grijpen dat het risico ingeperkt wordt… ook als je nog niet zeker weet of dat risico wel reëel is.
Het woord 'voorzichtigheidsbeginsel' was beter geweest als vertaling, in het Nederlands dreigt het nu een afwijkende betekenis te verkrijgen doordat 'voorzorgsbeginsel' klinkt als 'zorgplicht', 'zorgvuldigheid' en 'zorgzaamheid' – dat zijn natuurlijk weer andere begrippen.
Zoals hierboven al gesteld is dit beginsel nadrukkelijk afkomstig uit het Milieurecht, in verband met aansprakelijkheid voor milieuschade door gevaarlijke stoffen of processen.
Een impliciete veronderstelling, die mede bepaalt hoe dit beginsel wordt uitgelegd, is dan natuurlijk dat er zoiets bestaat als het ´leefmilieu´ (die natuurlijke staat der dingen) dat schade kan leiden. Dat leefmilieu wordt gezien als een statisch iets, een status-quo die bescherming behoeft, en dat als we op geen enkele wijze in zouden grijpen (er niet zouden komen, geen stoffen toe zouden voegen, ook geen CO2) geen schade kan lijden.
In je reactie stap je heel clever over op 'de natuurlijke loop der dingen' – maar dat is geen onderwerp van het Milieurecht, het enige domein waar het voorzorgsbeginsel tot dusverre ingang heeft gevonden.
Je probeert daarmee de zaak om te keren, en te claimen dat die economisch/technologische 'loop der dingen', namelijk energieproduktie door het grootschalig toevoegen van broeikasgassen aan de atmosfeer, een 'natuurlijk' iets is, en dat dit proces op een-of-andere wijze bescherming geniet onder het voorzorgsbeginsel van het Milieurecht… of dat de (tot dusver) niet alleen onbewezen maar zelfs zeer onwaarschijnlijke mogelijkheid van 'global cooling' nu al ingrijpen door grootschalige CO2-uitstoot rechtvaardigt.
Hoe zal ik het zeggen? "Vergeet het maar", komt nog het dichtst in de buurt. ;) ;)
Je overige betoog is zeer sympathiek en verdient een aparte respons. Als ik komende week wat tijd heb, post ik graag wat meer.
Beste groet,
Bob
Komma inderdaad niet juist. Is verwijderd. Ook op wikipedia verwijderd. Was copy/paste.
Elk individu zou het voorzorgprincipe moeten willen toepassen.
Daarom moet er een einde moet komen aan de twijfel over de juistheid van AWG.
Mijn uitwerking van een voorzorgprincipe is deze:
begin met IPCC WG1 en vergeet de rest die gebaseerd is op mogelijk onjuiste conclusies.
Hooggeleerde dames en heren er is werk aan de winkel:-) :
– verifieer de meetseries
– verifieer de gebruikte statistische methoden
– verifieer de gebruikte modellen
Vanuit datzelfde voorzorgprincipe gaat ik bij de komende verkiezingen op die partij stemmen die zo min mogelijk aan "groen" doet en een solide schuldsanering wil doorvoeren.
De traagheid van de getijdenbewegingen zorgt ervoor dat de watermassa, welke een theoretische zeespiegelstijging van bvb. 1 meter zou bewerkstelligen, zich niet in die mate manifesteert aan de kustlijnen.
Deze stelling wordt uiteraard niet zonder meer algemeen aanvaard.
Theo, het gaat er toch niet om wanneer de ijskappen compleet weggesmolten zijn, maar wanneer er genoeg weggesmolten is dat het problematisch wordt? Laten we zeggen een meter of 1, 2, zeker in het geval van Nederland. Dat zou zomaar deze eeuw nog kunnen gebeuren. Het IPCC is in ieder geval erg conservatief. SealevelGate II?
En waarom gaat de grafiek van Easterbrook maar tot 2008? Omdat het hele afkoelings-alarmisme is gebaseerd op de La Niña in die periode.
Voor de geïnteresseerden wat kritiek op Easterbrooks uiterst dubieuze grafieken. En hier ook. Het zou me niets verbazen als bovenstaande grafiek ook geen zuivere koffie is, oftewel aan alle kanten gecherrypicked.
@ Arjan en Neven
Ik begrijp jullie problemen met Easterbrooks grafiek niet.
Eerst was hij fout omdat de stijgende lijn geen IPCC grafiek zou zijn. Welnu, ik geloof Easterbrook dat dat wel zo is. Jullie mogen daar anders over denken, teken dan de echte IPCC grafiek er maar in, dat verandert niets aan de strekking van het plaatje.
Nu wordt het door Easterbrook ingevoegde stuk aangevallen. Geen idee welke reeks hij tussen 2000 en 2008 gebruikt heeft, maar hij wijkt erg weinig af van wat ik als betrouwbare gegevens beschouw, met bv de scherpe daling van jan 2007 tot jan 2008 van 0,6 graden erin. Maar ook hier mag je van mij je eigen stuk data inplakken,ook dat verandert niets aan de strekking.
Dan resteren de drie staarten. Dat zijn de door Easterbrook opgestelde drie mogelijke afkoelings scenario's. Daarvoor heeft hij argumenten, die ik interessant vind, maar die zeker niet als bewezen kunnen worden opgevat. Ook niet volgens Easterbrook, want dan zou hij één bewezen scenario geven en niet drie mogelijke.
Het enige wat er aan het plaatje hoort te kloppen (en dat is voor zover ik kan zien in orde) is dat de schaal van de verschillende delen van de grafiek overeen moet komen.
Kortom: het plaatje illustreert prima wat Easterbrook wil zeggen, en er is niets kwaadaardig gemanipuleerd of gecherrypickt.
@ Neven
> Theo, het gaat er toch niet om wanneer de ijskappen compleet weggesmolten zijn, maar wanneer er genoeg weggesmolten is dat het problematisch wordt? Laten we zeggen een meter of 1, 2, zeker in het geval van Nederland. Dat zou zomaar deze eeuw nog kunnen gebeuren.
Ik ga mijn posting niet herhalen, maar samengevat: er is geen klimaatproces bekend waarbij in de huidige omstandigheden (plaats en afmetingen van de resterende ijskappen en gletsjers) een zeespiegelstijging van veel méér dan 30cm kan optreden in de komende eeuw. Ook niet bij 3 graden temperatuurstijging.
Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen probleem is voor Nederland of voor een aantal eilanden, alleen heeft dat andere oorzaken.
Wij hebben door de verharding van bijna heel West Europa en de toegenomen neerslag te maken met veel meer dreiging vanuit de wispelturigere rivieren. Ook zitten we in het gebied dat terugzakt van het omhoogdrukken door de ijskap van de laatste grote ijstijd, waardoor we wat extra dalen. Maar daarbij hoef je nog steeds niet in meters te denken.
Veel vulkanische eilanden hebben last van een regelmatig stijgende en dalende kustlijn, door de onrustige ondergrond. Daar hebben ze zelfs hun bestaan aan te danken. Ook dat heeft niets met smeltende ijskappen te maken.
Theo, ik wilde slechts aangeven dat het niet interessant is om te vermelden dat de ijskappen pas over 14.000 jaar volledig weggesmolten zijn. Het gaat om de vraag: wanneer is 1% weggesmolten? Deze 1% zorgt namelijk volgens mij al voor een stijging van minstens 1 meter (ik dacht dat het totaal van de Arctische en Antarctische ijskappen 120 meter was, maar daar zal ik wel naast zitten).
Voor wat de grafiek van Easterbrook betreft: ik ontbeer de kennis om te beoordelen of er niet met deze grafiek gesjoemeld is (al blijf ik het vreemd vinden dat de grafiek opeens in 2008 ophoudt, op het dieptepunt van een La Niña; als je de data tot april 2010 erbij haalt, ziet het plaatje er waarschijnlijk heel anders uit). Ik heb wel twee voorbeelden aangegeven van Easterbrooks gesjoemel met andere grafieken.
Ik vind het niet prettig om elke keer weer te moeten gaan uitzoeken of Easterbrooks grafieken kloppen. Ik ben dan eerder geneigd tot de conclusie te komen dat Easterbrook niet betrouwbaar is als bron. Ik heb maar 24 uur per dag tot m'n beschikking en die besteed ik liever aan wat betrouwbare bronnen (skeptici in plaats van ontkenners/denialists) te melden hebben. Het kan zijn dat ik het dan mis als een denialist per ongeluk iets zegt wat klopt. So be it.
Tot slot nog een vraag. Als er een globale afkoeling komt, dan moet dit veroorzaakt worden door een vooralsnog onbekend (of onbewezen) fenomeen. Bedenk echter het volgende: Dit fenomeen zorgt dus niet alleen voor een afkoeling, maar compenseert ook nog eens de opwarmende werking van CO2. Dat is dus een behoorlijk krachtig fenomeen. Hoe kan iets wat zo krachtig is, nog steeds niet in kaart zijn gebracht?
@Theo, Deze grafiek is ook niet van het IPCC, want er heeft iemand achteraf mee zitten knoeien (i.e. dingen toegevoegd, zonder bronvermelding). Het presenteren van een grafiek zonder bronnen, en daarbij de suggestie wekken dat deze van het IPCC komt is een slechte zaak. Dit knoeien is ook niet de schuld van het IPCC zoals je er nog even tussendoor weet te gooien. Ik heb minder moeite met die opgaande lijn "IPCC projecties", al kan ik zonder bronvermelding niet zeggen waarop deze is gebaseerd (geen idee welke projectie, en geen idee of deze oorspronkelijk ook al aan de eerdere meetgegevens vast zat), maar wel met de doorgetrokken "gemeten" lijn, waaruit het lijkt alsof de temperatuur al sinds 1990 daalt. Die toegevoegde "gemeten" lijn lijkt voor geen meter op een van de drie surface anomalies, dus dan ben ik heel benieuwd waar die vandaan komt, aangezien die achteraf is toegevoegd). Daar klopt iets heel duidelijk niet. Maar DAAR krijg ik nog steeds geen reactie op. Ook ben ik benieuwd hoe waarschijnlijk je die projected cooling vindt (en ook welke lijn het meest waarschijnlijk), zeker gezien de zeer lage zonneactiviteit. Dan kunnen we namelijk eens kijken of de door sommige "skeptici" verwachte terugval naar -0.2 C, of -0.4 of -0.9 C globale temperatuur anomaly tov 1950 – 1980 ook uitkomt. Zonder AGW zou ik zelf (mits de zonne activiteit op dit huidige lagere niveau blijft, en er geen extreem grote vulkanische uitbarstingen plaatsvinden in het tropen) een daling verwachten vanaf nu van tussen de 0.2 C en 0.4 C in 2040.
(Met AGW dus ongeveer 0.2*3 = 0.6 – 0.3 = 0.3 C stijging vanaf nu de komende 30 jaar). Geen idee of dit ook gaat gebeuren, ik ben benieuwd!
En verdorie nog een overduidelijk voorbeeld van manipulatie door Easterbrook.
Citaat:
Daar gaat volgens mij de basis van dit hele artikel.
@ Neven en Arjan
Ik heb in mijn ogen afdoende op al jullie punten betreffende de grafiek gereageerd, al zien jullie dat blijkbaar niet zo. Ik ga mezelf niet herhalen.
Let wel: het plaatje was een illustratie bij de stelling dat je het voorzorgsprincipe in twee richtingen moet toepassen. Daarvoor is het uitstekend geschikt.
@ Arjan en Neven
> .. Ook ben ik benieuwd hoe waarschijnlijk je die projected cooling vindt
> .. Als er een globale afkoeling komt, dan moet dit veroorzaakt worden door een vooralsnog onbekend (of onbewezen) fenomeen. Bedenk echter het volgende: Dit fenomeen zorgt dus niet alleen voor een afkoeling, maar compenseert ook nog eens de opwarmende werking van CO2. Dat is dus een behoorlijk krachtig fenomeen. Hoe kan iets wat zo krachtig is, nog steeds niet in kaart zijn gebracht?
Ik heb op de conferentie en overigens daarvoor ook al talloze bizar sterke correlaties gezien tussen allerlei cycli van de zon en de kosmos enerzijds en het klimaat op aarde anderzijds.
Als je in de invloed van CO2 duikt in het verleden, kom je daar net geen enkele overtuigende correlatie tegen.
Ik ben er (mede daardoor) van overtuigd geraakt dat het klimaat door vele invloeden wordt bepaald, maar dat CO2 daarin marginaal is.
Nu zullen we het nog jaren met correlaties moeten doen, want de fysische verklaringen zitten bij veel kosmische verschijnselen nog in de hoek van de vermoedens. Met de directe instraling kom je niet erg ver.
Wat mijn eigen idee betreft (meer is het niet): ik acht de kans groter dat we in de nabije toekomst wat gaan afkoelen, want die cyclus is al bezig, te koppelen aan de lage zonneactiviteit, en dus een beetje voorspelbaar.
Of die gaat doorzetten kan denk ik niemand voorspellen. Wel kun je stellen dat daarop een gerede kans is, want de zon begint zich steeds meer te gedragen als vlak vóór de laatste ijstijd.
Hoewel de onderbouwing van de komende koude periode in mijn ogen veel sterker is dan die van de door CO2 veroorzaakte opwarming, is het allebei eigenlijk nog steeds voor het grootste deel koffiedikkijken.
Dat moest in de voorlaatste alinea de laatste KLEINE ijstijd zijn, sorry.
"Wat is nu de ‘actie’ waar het in dit geval om gaat? Er zijn meerdere mogelijkheden:
1 – de actie zou kunnen zijn het DOORGAAN met (of verder opvoeren van) de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen.
2 – de actie zou kunnen zijn het INVOEREN van een ‘policy’ om de CO2 uitstoot aan banden te leggen.
Je kan namelijk moeilijk beweren optie 1 deel uitmaakt van de ‘natuurlijke staat der dingen’, ook al doen we het al meer dan 100 jaar. "
Als we even iets verder terugkijken dan 100 jr bevatte de atmosfeer vele duidenden ppm CO2.
Algen en andere levende wezens heben deze CO2 omgezet in O2 en uiteindelijk ook kolen en olie etc. Verbranden hiervan, en het terugbrengen van de CO2 in de atmosfeer is dus "natuurlijk".
Dit ter illustratie dat het precautianary principle niet erg zinvol lijkt.
Kosten/baten of risico/baten analyses lijken veel zinvoller.
Zie dit artikel voor een imo zinvolle behandeling van het precautianary principle:
http://brneurosci.org/pprinciple.html
BenAW,
In reactie op: "Als we even iets verder terugkijken dan 100 jr bevatte de atmosfeer vele duidenden ppm CO2."
Dan moet je wel héél ver terugkijken.
Dat was in het Krijt, meer dan 65 miljoen jaar geleden. Toen waren de dinosaurussen de baas, er waren maar weinig zoogdieren. Zeeniveau was 80 á 120 meter hoger dan nu, er waren geen poolkappen of landijs.
Wij zijn geëvolueerd in de laatste 200.000 jaar, gebruik makend van gewassen en diersoorten die gedijen bij de huidige temperaturen en CO2 van 140-280 ppmv (tijdens & tussen de ijstijden). Onze infrastructuur en voedselketen is zeer precies afgestemd op de huidige situatie (bijvoorbeeld wonen we voornamelijk in kustgebieden).
Indien we teruggaan naar een wereld >> 1000 ppmv CO2 betekent dat 6 tot 12 graden hogere temperaturen gemiddeld, geen ijskappen, en een periode van miljoenen jaren waarin planten en dieren zich hierop aan moeten passen. Ook is de 'Total Solar Irradiance' nu hoger dan 65 miljoen jaar geleden, dus dat zal extra bijdragen aan een "hot-house earth".
De overgang van Krijt-Tertiar en andere episoden van grote klimaatveranderingen laten altijd eerst een "mass extinction" zien, waarin een groot deel van de soorten uitsterven. Na miljoenen jaren herstelt het leven zich. Lees eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/K%E2%80%93T_boundary
en:
http://math.ucr.edu/home/baez/extinction/
om de vergelijking te kunnen maken met eerdere grootschalige extinction events. Is dat "natuurlijk"? Ja hoor, maar helaas niet erg gezond voor ons…
Ik dacht dat tijdens het PETM
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paleocene-Eocene_The…
de concentratie ook zo hoog was. Dat is slechts 55 miljoen jaar geleden. Sluit trouwens mooi aan bij mijn eerdere post over methaan.
Arjan,
Ja, inderdaad, het Paleocene-Eocene Thermal Maximum was een klimatologische uitschieter gedurende een korte periode van ca. 20.000 jaar, zo'n 55,8 miljoen jaar geleden. Uit het Wikipedia artikel:
De gemiddelde temperatuur op Aarde was tijdens de laatste miljoenen jaren van het Paleoceen gestegen en lag zo al hoger dan nu. Nadat de temperatuur een bepaalde drempelwaarde bereikt had, werden de gashydraten op de zeebodem instabiel, zodat grote hoeveelheden van het broeikasgas methaan in de atmosfeer terecht kwamen. Tijdens de PETM steeg daarom de gemiddelde temperatuur in 20.000 jaar nog eens met ongeveer zes graden.
Dat maximum is vooral een gevolg van [CH4] niveau's, dat relatief korter in de atmosfeer verblijft dan CO2, maar het werd wel getriggerd door stijgende temperaturen in het Paleoceen.
Het is wat lastig om zonder meer de hoge CO2 niveau's uit het verre verleden (vóór het Pleistoceen/Holoceen) en hun correlatie met oppervlaktetemperaturen te betrekken op het heden…
Zoals je zal weten was de verdeling van de continenten anders, en de oceaanstromingen waren anders (geen stabiele circulatie om Antarctica). In het Paleoceen en Eoceen waren mede daardoor de temperatuurverschillen tussen evenaar en poolgebieden kleiner dan nu het geval is.
Pas de laatste 1.2 miljoen jaar zijn ijstijden/interglaciaals keurig in dat regelmatige patroon van een ijstijd per 100.000 jaar beland… een flip-flop mechanisme dat aangedreven wordt door de Milankovitch cycli, en waar we nooit eerder een [CO2] boven 280 ppmv gezien hebben. Zie voor de grap:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5…
Hier staat trouwens een mooie wandplaat voor de laatste 2.7 miljoen jaar:
http://www.quaternary.stratigraphy.org.uk/charts/…
of:
http://www.quaternary.stratigraphy.org.uk/charts/…
Leuk voor op een A0 printer. :)
@ Bob
Misschien toch belangrijk om even op te merken dat ook de gashydratentheorie nog maar een theorie is. We weten nog lang niet hoe het broeikaseffect op dit moment werkt, laat staan dat we zekere uitspraken kunnen doen over 56 miljoen jaar geleden.
Methaan is alleen in de eerste paar ppm variabel in IR opname, daarna treedt al snel verzadiging op. Dus de gigantische hoeveelheden methaan die vrijgekomen kunnen zijn, hoeven nog niet tot dramatische temperatuurstijgingen geleid te hebben.
De hier voorgestelde 6 graden extra opwarming is in mijn ogen niet meer dan een best guess in een verder tamelijk speculatief verhaal.
Belangrijkste ondersteunende aanwijzing voor de hydratentheorie is de vermoede razendsnelle opwarming, die lijkt op een meekoppel-effect wat bij de hydraten zou passen. Tot er wat anders gevonden wordt (de bekende meteoriet op de juiste plaats bijvoorbeeld) ben ik dus ook wel geneigd de hydratentheorie serieus te nemen.
Maar pas als we veel meer weten over de rol van waterdamp kunnen we zinvolle uitspraken gaan doen over klimaat en broeikaseffect.
Hallo Bob
wederom dank voor de reactie.
Mijn opmerking was echter nav de discussie over het precautionary principle (PP), om aan te geven dat bijna iedereen gebruik kan maken van het PP om zijn positie te verdedigen. Zie het gelinkte artikel voor een aantal imo overtuigende voorbeelden dat het PP niet zinvol is om toe te passen in welke situatie dan ook.
Vr.gr Ben Wouters
@ Bob
Je suggereert in je verhaal over CO2 een correlatie tussen de hoge temperatuur, hogere zeespiegel en het hogere CO2 gehalte. Die is er niet.
Een véél hogere temperatuur gaat uiteraard niet samen met een zeer grote ijskap, dus temperatuur en zeespiegel hebben op die schaal wel met elkaar te maken.
Maar bij veel hogere CO2 gehaltes zijn ook veel lagere temperaturen en zeespiegels voorgekomen dan nu. Er is gewoon geen verband van CO2-stijging naar temperatuur- en zeespiegelstijging te vinden (omgekeerd wel enigszins).
Hoi Theo,
Je zegt: "Er is gewoon geen verband van CO2-stijging naar temperatuur- en zeespiegelstijging te vinden (omgekeerd wel enigszins)."
Ja hoor, pCO2 is bijvoorbeeld perfect gecorreleerd met temperatuur in de Vostok ice cores uit het Pleistoceen (maar ook op vele andere tijdsschalen). Bepalingen van [CO2] en temperatuur in de Vostok ice cores zijn overigens supernauwkeurig, omdat direct aan de ingesloten luchtbelletjes en de isotopenverhouding gemeten kan worden.
Zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vostok-ice-core…
De rode en de groene curve zijn perfect gecorreleerd. Gebruikelijke verwarring is dan 'wat kwam er eerst – hogere CO2 of hogere temperatuur'. Maar dat doet er helemaal niet toe, indien er een feedback loop is tussen twee parameters.
Aan het einde van een Milankovic cyclus neemt de TSI toe, er wordt meer CO2 vanuit de oceaan in de atmosfeer gebracht, temp. neemt toe -> meer CO2 totdat zich het nieuwe evenwicht heeft ingesteld.
Diezelfde correlatie is trouwens ook zichtbaar in de Dome C cores op Antarctica, die 1.2 miljoen jaar teruggaan, en in de onafhankelijke sedimentbepalingen in Siberië (door de Russen). Trouwens ook tijdens het Eoceen, bijvoorbeeld in het PETM, of het Azolla Event zoals naar voren gebracht door BenAW:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Azolla_event
Lees s.v.p. ook:
http://cdiac.ornl.gov/trends/temp/vostok/jouz_tem…
http://cdiac.ornl.gov/trends/co2/vostok.html
Correlatie bij de vleet. :)
Theo,
Ter aanvulling: de positieve feedback Temperatuur -> pCO2 -> Temperatuur is al duidelijk vanwege de spectroscopie van CO2 en het uitgassen van CO2 bij een hogere temperatuur van het zeewater.
Indien er een 'perturbation' optreedt van een dergelijk metastabiel evenwicht, is het onvermijdelijk dat het systeen pCO2/T naar een nieuw evenwicht moet zoeken (vanwege de feedback tussen de beide parameters). Zie Prigogine – Advances in Chemical Physics.
Wat die perturbation is, doet er weinig toe (een komeet, vulkanisme, Milankovich, whatever). Het telkens terugkerende patroon van glacialen/interglacialen illustreert de beide metastabiele toestanden…
Cheers,
Bob
Hoi Theo,
Oeps, die 'Anoniem' ben ik natuurlijk, dat krijg je als je achter andervrouws laptop zit!
Zie svp ook blz. 4 linkerkolom onder 'For example, whether the temperature changes lead or lag…' – Lorius, Raynaud et al. (1990):
http://pubs.giss.nasa.gov/docs/1990/1990_Lorius_e…
and the concluding remarks.
@ Bob
Je bent deze keer voor jouw doen erg slordig in je reactie ;-).
Je wijst op de bestaande correlatie van temperatuur naar CO2 via uitgassing van de oceanen (waar ik ook al aan refereerde), en stelt dan dat er ook weer een terugkoppeling is van CO2 naar temperatuur. Dat laatste is het te bewijzen, niet het bewijs. De paar honderd jaar vertraging in de CO2 stijging wijst alleen op het uitgaseffect, niet op de terugkoppeling.
Ik houd dus vol dat er van CO2 naar temperatuur geen overtuigende correlaties te vinden zijn.
Zelfs zeer grote CO2- en temperatuurvariaties verlopen volstrekt onafhankelijk, zie daarvoor het hoofdartikel in:
ftp://rock.geosociety.org/pub/GSAToday/gt0307.pdf
Daarin zie je zeer koude periodes van tientallen miljoenen jaren (de blauwe blokken, gemeten aan het aantal ijsbergen, en de plaats waar ze smolten) zowel bij zeer laag als bij zeer hoog CO2 gehalte (op basis van Geocarb III).
Wel is duidelijk een cyclus te zien waarbij de temperatuur sterk correleert met de cosmic ray flux.
Hun conclusie (overigens zeer voorzichtig "mogelijke implicaties" genoemd) is erg interessant, mede gezien het feit dat het artikel van vóór Miskolczi is.
POTENTIAL IMPLICATIONS
Our approach, based on entirely independent studies from astrophysics and
geosciences, yields a surprisingly consistent picture of climate evolution on geological time scales. At a minimum, the results demonstrate that the approach is
potentially viable, as is the proposition that celestial phenomena may be important
for understanding the vagaries of the planetary climate. Pending further confirmation,
one interpretation of the above result could be that the global climate possesses a stabilizing negative feedback.
A likely candidate for such a feedback is cloud cover (Lindzen, 1997; Ou, 2001). If
so, it would imply that the water cycle is the thermostat of climate dynamics, acting
both as a positive (water vapor) and negative (clouds) feedback, with the carbon
cycle “piggybacking” on, and being modified by, the water cycle (Nemani et al.,
2002; Lovett, 2002; Lee and Veizer, 2003). It is our hope that this study may contribute to our understanding of the complexities of climate dynamics and ultimately to quantification of its response to potential anthropogenic impact.