Met een hectare heb je 's winters het vermogen van één boodschappenauto. Overdag dan, als je geluk hebt

Van bovenstaande zonne-akker 20.000 vierkante meter zonnepaneel op 1,1 hectare grond bij Siemens in het Vlaamse land maakte ik een screenshot in de operating-room. Het was een druilerige decemberdag, en de panelen leverden het vermogen van een kleine boodschappenwagen model Ford K, 55 kilowatt.

In de tijd dat ik in de operatingroom stond, zo’n 5 minuten varieerde dat boodschappenwagentje ook steeds van vermogen. Soms kwam er 20 kilowatt dan weer 64 kilowatt. Waarom zou daar toch steeds subsidie bij moeten denk je dan…. Oh nee, het is nog jonge technologie die steun nodig heeft. Stom van me.

Bij volle maan kan de computer aan
We hadden volgens Siemens eigenlijk in augustus moeten komen in de zomer. Dan staat de zon hoger en haal je op exact 12 uur ’s middags zes boodschappenwagens. Bij een mooie dag dan. Bij volle maan kun je ook bij Siemens werken en één computer aanzetten, met verrassende screensaver dan.

Elektrisch carpoolen voor de EU
Gemiddeld voorzien de panelen ongeveer 6 procent van de elektrische energie van het bedrijf, ex verwarming. ‘Eco-innovatie’ heet dat, van onze Europese Commissie, waarbij het Europarlement gisteren een gelijknamig actieplan aannam. Siemens bouwde een soort Smart op batterijen, de Voltair.
Waarmee een paar werknemers nu af en toe maximaal 200 kilometer per rit carpoolen om voor subsidie in aanmerking te komen. Na 6 uur opladen. Maar een heldere waarnemer zal op de foto het wagenpark áchter de zonne-akker hebben opgemerkt…Ik heb expres maximale beeldgrootte gebruikt.

Volgens Siemens worden zon en wind de motoren van onze economie.
Een vrolijke en frisse mening, vindt u niet? Klinkt heel subsidiabel. Van Sales Engineer Thomas Zeebergh teken ik dan deze uitspraak op, toen ik hem vroeg of hij dat zelf geloofde:

‘Maar over 100 jaar zijn fossiele brandstoffen op, vertel mij dan waar onze energie dán vandaan moet komen?’Quote UnQuote.


Als een ingenieur van een techneutenbedrijf als Siemens aan mij, een journalist moet vragen waar energie-innovatie vandaan moet komen binnen een eeuw…Aan wie ligt het dan, als ik stel dat ik bij deze –overigens bijzonder aardige – man hersendood constateerde?
a. Aan de journalist
b. Aan de ingenieur

Ons werkritme als de economie afhankelijk wordt van het weer en de zon. Eén maand energielevering van zonnepark in Vlaanderen van 20.000 vierkante meter paneel


Smart Grid is ook al decennia oud idee
Naast de ‘uitvinding’van de – reeds een ruime eeuw bestaande – elektrische auto, werkt Siemens ook aan een smartgrid, een slimmer elektriciteitsnet. Dat doet de TU Delft ook al 10 jaar, waarbij je bijvoorbeeld via internet decentrale opwekking van stroom beter afstemt op gebruik. Ga zo door Siemens.

Soms springt een stoplicht op rood, dan weer op groen, bij Siemens is op energiegebied altijd wat te doen. Afregelen dus, continue zorgen dat je wisselvallige energielevering van de zon wordt gecompenseerd met de continue betrouwbare energie van gascentrales en kerncentrales.

Biobased Traction System/ paard en wagen
Er rolt bij Siemens nog eens een ‘biobased traction system’de fabriek uit als Euro-subsidiabele Eco-innovatie: paard en wagen. De ingenieursafdeling van Siemens schijnt ook heftig te brainstormen over een rond gevaarte dat je in een frame kunt plaatsen met lagers, waarna je tegen veel lager energieverbruik grotere lasten kan vervoeren: het wiel. Reuze handig lijkt me. Dan hoef je vracht– bijvoorbeeld hunebedden- niet meer over boomstammen te slepen en dat spaart bos uit. Eco-innovatie hebben we het dan over.

Auto als accu op wielen in nieuwe energie-economie
Elektrische auto’s als Voltair zijn onmisbare accu’s op wielen in het energiesysteem van de toekomst, dat Siemens voor ogen zou staan. Ze zijn nodig om de wisselvalligheid van zon en wind op te vangen door oplaadcapaciteit te creeren. Net als accu’s in een zonnehuis, waar ik voor De Ingenieur over schreef. Het ontbreken van een oplaadbuffer is inderdaad hét centrale probleem bij dure wisselvallige energie (duurzaam). Kun je overschotten energie kwijt als je het niet nodig hebt, maar de zon wel volop schijnt. Zodat je wel energie hebt als je het ook nodig hebt.

De broer van..?
Maar dan komt de Vlaamse cabaretier Zeebergh (de broer van Kamagurka Luc Zeebergh?) van Siemens met zijn uitsmijter, aannemend dat zon en wind de economie gaan drijven. Dat wil Siemens, want dat willen onze door klimaathysterie bevangen Eurocraten graag horen. Het is een subsidiabele vrolijke frisse mening anno 2011.

‘We moeten de energieconsumptie aan de energieproductie aanpassen’. (= we moeten de economie aan het weer aanpassen)

Nóg leuker. Een dame van kwaliteitsmedia BBC en The Observer vroeg Zeeberg toen:

‘Goh interessant, is daar een naam voor, één woord zodat ik het voor mijn lezers kan visualiseren’.

Waar is de zon die mijn hart doet verwarmen? Een maand zonne-energie per 12 uur uitgesplitst in augustus met 350kwh energie als piek. Voortaan om 12 uur beginnen, en dan vol draaien voor de zon zakt

    Mag ik u helpen madame?

    De Ceo van Siemens presenteerde na de zomer zijn derde kwartaalcijfers. Die waren –door weersomstandigheden- 90 procent lager dan het tweede kwartaal. De fabriek moest dicht omdat de zon nauwelijks scheen, en de werknemers niet met hun Voltair naar werk konden rijden. De aandeelhouders gaven een staande ovatie voor deze in moreel opzicht zeer juiste beslissing.

    Komt een man bij de bakker. ‘Hebt u geen brood vandaag?’ ‘Nee het was windstil vannacht, maar de berichten zijn goed voor donderdag en vrijdag: windkracht 7 dus dan bak ik voor de hele week’ .

    Wegens windstilte zijn de vaststelling van Visquota en vergadering Gemeenschappeijk Visserijbeleid van de Europese Commissie uitgesteld tot nader weerbericht. (ik kwam in Brussel in de hotellobby Johan Nooitzelfnagedagt tegen…toeval bestaat niet)

Min keer min is plus volgens Siemens
Zelfs de grootste krachtterm binnen het Vlaams absurdisme is ontoereikend om deze dame van de BBC aan inspiratie te helpen voor haar Britse kwaliteitslezers. Haar naam is bij de redactie bekend.

Dus Siemens gelooft dat je met de bouw van inefficiente elektro-auto’s met daarin honderden kilo’s aan eindige materialen als rare earth metals- met massaal energieverlies bij mijnbouw, transport en recycling- inefficiente energie efficienter maakt????????

Min keer min is plus, die rekensom hebben ze bij Siemens nog van de lagere school onthouden. Je hebt wel erg veel optimisme nodig om zo in Eco-innovatie te gaan geloven. Misschien dat Marc Rutte me kan adviseren nu hij door Elsevier als ‘aanstekelijk optimist’is uitgeroepen, ik zal ‘m weer eens aanschieten.

Volgend blog schrijf ik over mijn aanvaring met milieucommissaris Potocnik die mijn vragen wilde ontduiken. We sluiten af met mijn inmiddels bekende foto van ‘groene’energie