Lang geleden in de tijd dat ik skileraar was vertaalde ik en passant de Vijf Onderwijsvoordrachten van Nietzsche. Hij beschrijft daarin zeer levendig hoe gemakkelijk intelligente mensen hun ziel verliezen als zij nioet tijdig de juiste leermeester vinden. Nu helpt het moderne onderwijs natuurlijk een handje mee door kinderen weg te houden van ware filosofie en hen in plaatst daarvan te bedwelmen met maatschappijleer (in de DDR heette dat eeuwige verplichte vak “ML”: Marxisme Leninisme).
Zo krijg je dus mensen die steeds hun eigen zieleheil projecteren op de maatschappij en die het filosofische “ken je zelf” verwarren met wereldverbeteren. Ik haal dan altijd Jezus aan en zeg: “Gun de keizer wat des keizers is”. Laat de economie zijn wat de economie is (de motor van de welvaart als je op de juiste knoppen drukt zoals de Chinezen inmiddels weten eni wij Europeanen zijn vergeten) en duik zelf zo veel je wilt in de spirituele meditatieve dimensie. Begrippen als “Duurzamheid” en “Consuminderen” zijn verzonnen door verloren zielen die het gebod van Jezus niet kunnen volgen en die de keizer niet willen gunnen wat des keizers is.
En dan krijg je een droevige aanblik van intelligente mensen met het hart absoluut op de juiste plek die met hun verloren ziel ronddolen in een totale verduistering waar zelfs Karl Popper de handdoek in de ring had gegooid. Een variant van Plato’s grot waarbij er ook geen schaduwen meer zijn. En dan krijg je dus zo’n Don Quichot als Koppejan die ergens voelt dat de hele boel niet klopt en dat hij een radertje is van een abject systeem. Maar die gewoon niet zijn vinger op de gevoelige plek kan leggen.
Op nu.nl kun je meelezen hoe hij ineens inziet hoe hij als kamerlid een speelbal is van eentweetjes van Den Haag en Brussel. Maar hij kan nog een stap verder gaan. Zie de democratie voorbij. En vooral economisch moet hij nog erg veel bijleren….
Zie hieronder de volstrekt reactionaire poll die op zijn site pronkt!
Hij eens kunnen beginnen bij Adam Smith!
Mooi stukkie Hajo
Adam Smith was moraalfilosoof, wiens invisible hand alleen zou functioneren bij een zekere civiele volwassenheid en hij veronderstelde de christelijke ethiek als vanzelfsprekende aanwezigheid. Zonder morele opvoeding- die door de generatie '68 volledig is verwoest waardoor je zelfs je auto niet meer buiten kan parkeren zonder dat jongelui 'voor de lol'je autospiegels er af trappen als vorm van unieke zelfprofilering en uiting van 'unieke gevoelens'- werkt die invisible hand ook niet en hou je korte termijn graaigedrag over: 'de markt'werkt dan als darwin. Het volslagen naieve vrije marktfundamentalisme dat door de EU werd gepromoot – op basis van ééndimensionaal econometrisme- is een even grote utopie als het socialisme aan de andere zijde
Dat die invisible hand niet werkt zonder opvoeding is een punt, dat Koppejan probeert aan te snijden. Probeert, want wie intellectueel iets kan wordt geen Kamerlid want in dat circus drijven de lichtgewichten boven.
Maar zijn oproep kan al snel ontaarden in een nog grotere overheid die het moreel gebrek van mensen zou kunnen ondervangen, terwijl bij die overheid mensen werken die aan het zelfde probleem lijden: zie de amorele opstelling van mensen als Ton IJlstra bij het Ministerie van Ergernis Leugen en Intimidatie. Daar wil je zo weinig mogelijk van.
IN de libertaire inleiding lezen we
Ik kreeg al vaker een schok van het intellectuele niveau van onze Twitterkamerleden, en onze ceremoniele democratie in het algemeen. Dit boek bouwt in hetr verlengde daarvan door. Wat mensen onderling kunnen regelen moet de overheid neit tussen staan met allerlei utopische programma's
en ze schrijven
Wat ik in mijn lezingen al de 'lobbycratie'noemde. We leven al lang niet meer in een democratie. Wel lijken Frank Karsten en Karel Beckman zelf naar een nieuwe sociale utopie te neigen. 'Vrijheid'is slap gelul, zoals mensenrechten ook slap gelul is. Mensenrechten bestaan alleen als een door anderen gegunde ruimte. Een goede maatschappij baseert zich op mensenplichten. Als iedereen zijn plicht doet zit het met de rechten ook wel goed. Zie de Tien Geboden. Die zijn opgeschreven als spiegel van natuurlijk menselijk gedrag. Dit doen jullie, maar het zou niet moeten. Het feit dat die lastig zijn te houden is nog een bewijs dat je geen utopie moet nastreven maar jezelf persoonlijk moet oefenen in ethiek tot je het ideaal op PERSOONLIJK niveau bereikt. Ik oefen al jaren maar ben een leven lang bezig, en ik irriteer velen mateloos, met veel plezier af en toe moet ik toegeven
Alleen deel ik wel hun punt dat het niet aan de staat is om die plichten als handvest te formuleren
Ook moeten we van artikel 1 in de Grondwet af: gij zult niet discrimineren. Sociale rancune als uitgangspunt, afkeer van het leven en ondankbaarheid: dat is nu precies hét probleem waar we dankzij de progressieve medemens mee zitten, alleen is dat probleem nu grondwettelijk verplicht gemaakt
maar hier heeft Koppejan wel gewoon gelijk
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/336561…
Dat zegt Koppejan vrijdag in een interview met dagblad Trouw. De strijd die hij heeft gevoerd voor het behoud van de Hedwigepolder was volgens hem 'ook een strijd tegen het ambtelijk establishment'.
Precies wat we ook zien bij het Wadden/Noordzeedossier. Ton IJlstra moet ontslagen worden, net als dat andere bureaugespuis bij het Ministerie van Ergernis Leugen en Intimidatie, dat samen met NGO's en wat activistissche pseudowetenschappertjes mag dicteren wat er met ONS Wad gebeurt op basis van halfzachte aannames en eigenbelang
Artikel 1 van de grondwet is de bescherming van de burger tegen de overheid: de overheid mag niet discrimineren op grond van …
Het is nadrukkelijk geen morele leefregel voor burgers onderling, geen gedragscode.
Uit mijn politieke ervaring heb ik gemerkt dat bestuurders en politici moeten vertrouwen op de ambtenaren, je kan niet alles zelf doen. Ik heb ook gemerkt dat ambtenaren bij de uitleg van wat onder een regel verstaan wordt dat niet altijd objectief doen. De ambtenaren onderhandelen namens de overheid met burgers, maar de nuances bereiken de politici zelden en meestal ia het al te laat.
Bijvoorbeeld: bij de duinen was een natura200 gebied geprojecteerd. Ambtenaren waren met terreinbeheerders, bezoekers en omwonenden bezig duidelijk te maken dat er van alles moest gebeuren (Natura 200 excuus) om de witsnuitlibelle in dit gebied te introduceren. Maar Natura2000 gaat over behoud en niet over ontwikkeling. De bestuurder wist niet dat zijn ambtenaren dit aan het doen waren maar krijgt aan het eind een projectvoorstel waar iedereen het mee eens is, tekenen op de stippellijn.
Toch nog een toevoeging aan artikel over Koppejan en het trieste CDA:
Een citaat vandaag van Koppejan waarin hij meer dan 100% gelijk heeft:
"Ambtenaren nemen te vaak beslissingen die bestuurders zouden moeten nemen. Volgens CDA-Kamerlid Ad Koppejan maken ambtenaren te veel 'de dienst uit', in plaats van onafhankelijk gekozen volksvertegenwoordigers en Kamerleden. 'Dat stoort me enorm.' "
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/336561…
Ik denk, dat bij uitstek het energie-/milieu-/klimaatbeleid bij het ministerie van ELI geheel gedomineerd en geregeerd wordt door de politiek pre-geslecteerde groene ambtenaar-"stromannen" van de Milieu-Defensie / GreenPeace etc.