Als Al Gore geen geldwolf was, maar werkelijk in zijn zaak zou geloven, zou hij eruit zien als op de foto hierboven. Wie er wel zo uit ziet is Kari Norgaard (zie eerder artikel) en die lijkt nu ook echt opgenomen in een psychiatrische kliniek. WUWT heeft een schitterend uitvoerig bericht waarin we zien hoe haar voorstel om klimaatontkenners “individueel en collectief te behandelen” uit een persbericht van de Universiteit van Oregon is verwijderd en zelfs hoe haar persoonlijke academische webpagina op 500 – internal server error – is gezet.
Het enige van Kari Norgaard wat nog te vinden is haar korte omschrijving op de faculteitspagina:
Tribal environmental health, race and environment, gender and environment, climate change denial, emotions and social movements
Daar kunnen we in het binnenkort te verschijnen “milieuwoordenboek” een hoofdstuk “bloopers” mee vullen, want dit is gewoon niet meer serieus te nemen. Dit kun je namelijk vrij vertalen met:
Subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie
In het verband met de eenzame opsluiting en kneveling van Norgaard is het ook leuk nog even te refereren aan een recent artikel van Lubos Motl over het feit dat van de patiรซnten die onder behandeling is voor OCD (Obsessive Compulsive Disorder) maar liefst 30% lijdt aan AGWOCD. Dat wil dus zeggen het obsessief lager zetten van verwarmingen, uitdoen van lampen etc.. Misschien een idee om zo iemand bij de gemeente Deventer in dienst te nemen (graag deze Tweet naar wethouder retweeten). Motl merkt ook droogjes op dat er in Europa tal van insituties zijn zoals milieuministeries en Brusselse burelen waar allerhande klimaatgekken met liefde worden opgevangen en behandeld.
PS Dit is een brief van Lord Monckton aan Norgaard:
“My attention has been drawn to what is said to be a press statement by the University of Oregon saying that you have prepared a paper saying, inter alia, that what you describe as “cultural resistance” at “individual level” to the notion of spending large sums on attempting to prevent global warming is something that “must be recognized and treated”.
Yet I invite you to understand that those of us who are doubters have good scientific and economic reason for our doubts.
First, there is good evidence that the principal conclusions of all four IPCC assessment reports are erroneous, and that two of these conclusions may be fraudulent.
Secondly, the IPCC’s predictions first made a generation ago have proven to be considerable exaggerations. What you have described as a “massive threat” appears to be non-existent. What was predicted is not happening at anything like the predicted rate.
Thirdly, the IPCC’s very high climate sensitivity estimates depend upon the assumption that temperature feedbacks that cannot be either measured or distinguished from direct forcings will triple those forcings, whereas the remarkable homeostasis of temperatures over at least the last 64 million years suggests either that feedbacks are net-negative or that the feedback-amplification equation (taken from electronic circuitry) is inapplicable to the climate, in which event equilibrium warming at CO2 doubling will be 1 Celsius degree, which is harmless and beneficial, and 21st-century warming from this cause will be little more than half the equilibrium warming.
Fourthly, the peer-reviewed economic journals are near-unanimous in finding that the cost of attempting to prevent global warming will greatly exceed the cost of doing nothing now and instead adapting in a focused way to any climate-related damage that may occur as a result of future global warming. My own calculations indicate that the cost of action now is likely to exceed the cost of focused adaptation later by one or two orders of magnitude.
I am uneasy that you should have recommended what the University of Oregon’s press notice is said to describe as “treatment” for those with whom you disagree. In Europe, within living memory, there were two totalitarian regimes that subjected legitimate scientific dissenters to “treatment”. You will forgive me for saying that humanity should surely not sink to those cruel and fatal depths of government-mandated unreason ever again.
I hope you will be able either to assure me either that the report I have read is inaccurate or that you are withdrawing or at least amending the paper”
@ boels
ik zag dat ze sessievoorzitter was tijdens de planet under pressure conferentie;
http://www.planetunderpressure2012.net/pup_sessio…
ze blijkt ook een boek geschreven te hebben over 'The Psychology of Climate Change Denial', getiteld 'Living in Denial' en uitgegeven door een toch wel respectabele uitgeverij:
mitpress.mit.edu/catalog/item/default.asp?ttype=2&tid=12539
om haar een 'randfiguur' te noemen, past in het gedrag dat ik hier aan de kaak probeer te stellen;
@Maarten, ik had dus geen klimaatmodel nodig om je oneerlijkheid te voorspellen. Jullie progressieven KUNNEN niet argumenteren omdat jullie dat niet WILLEN
Ik hoop zelfs op een Rutte 3 en 4 om al dat progressieve onkruid te wieden. Ik heb Rutte persoonlijk mogen spreken en 'De Staat van het Klimaat'overhandigd en alle vertrouwen dat hij met goede support het mes in jullie hobbies zet, en laten we onderhand ook maar de EU uitkleden tot een los economisch samenwerkingsverband waarin alleen sterke landen zitten, en niet een stel van maffia doordrenkte ontwikkelingslanden. Wie Bulgarije en Roemenie bezoekt en onderzoekt weet wat ik bedoel, om van Servie (kandidaat) nog maar te zwijgen.
Al hebben ze wel veel goede landbouwgrond waar een ondernemer nog de ruimte heeft, zonder dat er zo'n Alterramiep met milieuclub komt roepen dat er 'mogelijk'schade kan optreden voor 'eventuele'vegetaties, waarna je tonnen moet investeren om zo'n groenlinkse zeikerd tevreden te stellen: met verdere intensivering tot gevolg want Groen Links werkt averechts
@Maarten
'ze' begrijpen het inderdaad niet. Zie laatste mail van Zeilmaker. Op serieuse sites zoals 'Klimaatverandering' heb ik de 'alarmisten' de ontkenners nog niet weten uitmaken voor zeikerds, onkruid, blauwe Kmer, liberale facsisten e.d.
niveau? Voor mij een teken van zwakte.
Ik ga mijn tijd beter besteden
Ik ben niet echt een fan van Rutte, echter hem naief en onvolwassen te noemen getuigt van een absoluut onvermogen om het huidige politieke landschap op waarde te beoordelen…
Maarten,
Je moet voor de grap eens achter elkaar zetten wat “economisch whizzkid” (zoals hij zich graag laat noemen) Willem Vermeend de afgelopen tien jaar allemaal over de Uiro heeft gezegd. Dan kom je uiteindelijk uit bij de kwalificatie Malloot.
Gisteren presenteerde hij samen met Van der Ploeg (als “volstrekt onafhankelijk economen”) hun bezuinigingsadvies aan het kabinet. De OSW-, milieu- en klimaatnabranders waren van een populisme waar ze bij de PVV nog een puntje aan kunnen zuigen. De heren maakten er ook nog een soort lollig nummertje van. Crisis: dat is voor linksmensen gewoon lachen, lol, schoolcabaret.
Rutte dan, ik zal ‘m nog geen malloot noemen want hij zegt zeer verstandige dingen over klimaat- en milieubeleid. Dat zijn maatregelen daar niet mee in de pas lopen maken hem een volksverlakker maar dat schijnt normaal te zijn in de politiek. We moeten het ermee doen.
Maarten schreef:
"om haar een ‘randfiguur’ te noemen, past in het gedrag dat ik hier aan de kaak probeer te stellen;".
Als je zelf niets van de fysica van het klimaat weet (want anders zou ze zich niet met wolligheden ophouden) dan vind ik het een randfiguur.
Het klimaatgedoe past in de politieke agenda en als dat ooit ontwolkt wordt gaat ze op zoek naar een andere argumentatie.
Zo werkt dat bij de schijnwetenschap.
frans zegt:
Nee, een graad of wat in het kwadraat beschamender:
Deniers
Daarbij verwijzend naar de ontkenners van de holocaust.
Ik beveel je van harte het boek Die Kalte Sonne van Vahrenholt en Lüning aan.
Waarnemer kijk eens bij ontkennen in het woordenboek, dat is een heel normaal woord kan je in heel veel situaties gebruiken. Als je wetenschappelijke feiten ontkend ben je een "ontkenner", heeft niets met WO2 te maken, maar "sceptici" voelen zich graag in de hoek gezet en zoeken er de holocaust bij. Een soort zelf Godwin dus.
Ga lekker Calimero zelf in de hoek staan.
@Janos73:
Wat ben je als je klimaatmodeluitkomsten als wetenschappelijke feiten ziet?
Gelovige?
Goedgelovige?
Horige?
Fetisjist?
?
@ boels 69
het woord randfiguur heeft een zeer negatieve connotatie die voor Norgaard volgens ons spraakgebruik in ieder geval misplaatst is;
norgaard schreef haar boek vanuit de waarneming dat het in het hoge noorden maar niet wilde winteren (enz);
ze vroeg zich voorts af hoe het komt dat mensen zich daar niet over opwinden;
dat is een politiek-sociologisch nog steeds zeer relevante vraag voor mensen die de 'fysica van het klimaat' begrijpen volgens de gangbare natuurwetten;
je moet wel erg achterdochtig zijn om nu nog aan te komen met de linkse samenzwering nu overal in europa een rechtse wind waait;
zo komt het dat ik dwk verkeerd begreep! het ging hem niet om Rutte maar om vermeend;
in mijn ogen is hij wel degelijk rechts, evenals wilders, en nu Hitler progressief is, zijn zij kennelijk – volgens jullie gedachtengang – ook nog eens fascistisch;
zo wordt het nog eens wat, onze gedachtenwisseling;
@ zeilmaker
en nu ben ik ook nog eens oneerlijk? komt zeker door die opmerking over Crok?
volg je het nieuws niet? de AIVD houdt al dit soort rechtse clubjes in de gaten!
daarom, wat mij betreft is het genoeg, straks denken ze nog dat ik een troll ben die door jullie is ingehuurd om hier de discussie wat te verlevendigen;
ik kan me beter verdiepen in de uitkomsten van klimaatmodellen en de verwachtingen ten aanzien van de zeespiegelstijging, meer dan 'so what' heb je niet in te brengen:
nu iedereen toch mijn kritiek ontwijkt en van de hak op de tak springt( Vermeend, Bulgaren, Roemen enz), laat ik ook eens afdwalen:
realclimate.org: Evaluating a 1981 temperature projection (Hansen et al), van jullie vrienden van het KNMI waar jullie volgens de enthousiaste verslagen van Theo Wolters zo gezellig mee op stap waren;
mvg
maarten (ik blijf natuurlijk meelezen)
Hoe komt het toch dat AGW-predikanten rigide aan hun mantra vasthouden en veelal niet de discussie aangaan – simpel gebaseerd op FEITEN – terwijl deze haast blinde vasthoudendheid op zichzelf al aangeeft dat er zich meer voordoet onder de zon dan slechts hun verhaal aangeeft en wat het daglicht niet schijnt te kunnen verdragen….
@maarten:
Op het gebied van de fysica van het klimaat is zij een randfiguur.
Je zou wat te mopperen hebben als ik haar een randdebiel had genoemd.
@maarten:
Je vergist je als je denkt dat de georganiseerde "natuurenthousiasten" links zijn.
Het zijn ondemocraten die vinden dat een waanidee ten koste van alles moet worden uitgevoerd.
Dat men dat aan de linkerzijde van het politieke midden niet doorheeft is spijtig.
Het is toch eigenlijk heel eenvoudig…
Sla je drie keer rechts af, kom je links uit.
Sla je drie keer links af, kom je rechts uit.
M.a.w. links extremen en rechts extremen vinden elkaar Zie het Molotov-Ribbentrop pact. Honecker en Pinochet etc. etc. Ja ze bestrijden elkaar soms ook…ze zitten in hetzelfde vaarwater (SP en PVV). Maar een ding is duidelijk voor een democraat: die linkse en rechtse extremen deugen gewoon niet.
Wat ontkennen de ontkenners eigenlijk, Janos? Ik ken niemand die ontkent dat sinds de 19e eeuw, komende uit de kleine ijstijd, de gemiddelde temperatuur met 0,8 gr is gestegen (behoudens wat discussies over het UHI, die nu weer aktueel zijn). Waar de sceptici (let wel, ontkenners (aka "flat-eartheners") is uitgevonden door de CAGW aanhangers) sceptisch over zijn is of CO2 hiervoor uitsluitend als hoofdschuldige is aan te wijzen, wat de alarmisten doen. Schijnt allemaal te maken hebben met feedback, sensitivity, cloud coverage en nog dozijnen andere faktoren die we helemaal nog eens niet kennen.
Geloof me, sceptici willen graag deze discussie aangaan, gebaseerd op puur wetenschappelijk onderzoek, CAGW aanhangers willen alleen de discussie aangaan als de CO2 leer op voorhand al als leidraad wordt erkend. Zie je het verschil, Janos?
Iedere kritisch weldenkende ziet het verschil. De vraag is waarom Janos niet?
Janos wordt hoogste waarschijnlijk gehinderd door groene dogmatische oogkleppen.
@ Amadeus: Ik ben politiek geheel ontheemd geraakt.
@ boels
ok boels, randfiguur is minder erg dan randdebiel, de wikipedia schrijft in dit verband: Voorbeelden van randfiguren zijn onder andere onder daklozen, kunstenaars en drugsverslaafden te vinden.
laten we aannemen dat norgaard geen dakloze drugsverslaafde is, dan blijft over kunstenaar, daar valt mee te leven;
overigens, zover ik heb begrepen is norgaard geen klimatoloog, maar socioloog: ze bestudeert het verschijnsel van de ontkenning van de resultaten van de klimatologie;
het is dan toch niet nodig haar af te schilderen als lelijkerd en te suggereren dat ze is opgenomen in een psychiatrische inrichting?
ik heb hier eens al eerder gepleit voor enig fatsoen, toen werd een medewerkster van het bureau Klimaat voor ruimte geadviseerd zich te laten beffen (door een redactielid van dit blog nota bene – hij heeft zich later gelukkig wel geëxcuseerd);
waar zijn we mee bezig?, het enige dat ik vraag is wat meer fatsoen jegens tegenstanders en andersdenkenden, is dat nou teveel gevraagd?
nog een laatste voorbeeld, dit vond ik bij Morano:
http://www.registerguard.com/web/updates/27862556…
je kunt het dus redelijk neutraal brengen;
Tinstaafl,
Ontkenners zijn er in heel veel smaken, een ding hebben ze gemeen "CO2 kan nooit verantwoordelijk zijn voor de opwarming" De meeste "sceptici" zijn echter niet zo "sceptisch" om bijvoorbeeld elkaar eens goed op de problemen van elkaars lievelings-theorie te wijzen.
Ik sta zeker wel open voor een discussie gebaseerd op het beschikbare wetenschappelijke onderzoek.
Echter om een probleem te hebben met "ontkenner" en daar WOII bij te halen is Calimero gedrag. Zeker als je zelf termen als de groene khmer en andere onzin gebruikt
Janos73 zegt:
Je bent niet op de hoogte wat jullie grote roerganger, voorbeeld en partner in crime, Al Gore, heeft gezegd.
Hij vergeleek in 2009 zijn kruistocht tegen CO2 met de strijd in de Tweede Wereldoorlog.
Zijn vriendjes speelden daar op in door te stellen dat klimaatontkenners, de deniers dus, vergeleken kunnen worden met de ontkenners van de Holocaust en dat deze deniers eigenlijk in Neurenberg-achtige processen moeten worden aangepakt.
Janos, jongen, scheer je weg en ga je mond spoelen.
@ Janos73 en @ Maarten
Niemand ontkent op climategate.nl dat het klimaat verandert. Reeds 10.000 jaar zitten we in veranderljk integlaciaal. Dat is genieten, tot aan de volgende ijstijd. Deniers van klimaatverandering bestaan niet.
Echter, de omvang van, de ernst van, de oorzaak van, de maatregelen tegen, de evidente contraproductiviteit van de politieke maatregelenn, de heimelijke frauduleuze manipulaties van het wetenschappelijk gegevensbronmateriaal, de meetfouten en onbetrouwbaarheid van aardse temperatuurmetingen, de satellietmetingen die bewijs leverden dat er juist geen exponentiële opwarming is, de eenzijdige leugenachtige GreenPeace acties, de fouten en duidelijke overdrijvingen (zonder wetenschappelijke grondslag) in de IPCC-rapporten, de opvolgende cover-up rapporten door PBL en KNAW, de politieke kongsi's en belangen en hun subsidiaire geldstromen, de gesubsidieerde aanhoudende "wetenschappelijke" alarmistische rapportenstromen, de afwijzingen van wetenschappelijke kritiek, de hautaine claim van wetenschappelijke "consensus", de psychologisering en verdachtmakingen van de wetenschappelijke critici door en vanuit de gesubsidieerde sociaal-psychologie ………………..
…………zij alle versterkten de echte wetenschappelijke critici in hun mening, dat klimaatverandering politiek werd gemonopoliseerd en aangewend door belanghebbende politieke partijen. Daarop concentreert zich een tegenbeweging tegen het politieke klimaatalarmisme!
Het uit zich op climategate.nl in hilarisch draak steken met, in het "afbranden" van hautaine "consensus" stellingnames, en in de pay-back van vileine verdachtmakingen met zelfde middelen. Daarnaast is op climategate.nl referenties naar wetenschappelijk materiaal en kritiek te vinden.
Deniers van klimaatverandering bestaan niet! Wel critici op de wereldwijde gepolitiseerde climate hoax!
http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change_denia…
Waarnemer:
Wat is er mis met het je voor de rechter te verantwoorden van je uitspraken? Internationale zaken moeten voor de internationale rechter. Misschien had Al Gore beter kunnen zeggen dat ze naar Den Haag moesten ipv Nurnberg.
Heb je trouwens goede bronnen van je beweringen?
Janos73 zegt:
Niets, maar niet op de manier zoals Gore en zijn kornuiten het voorstellen.
Overigens is het ook mogelijk dat de groep waartoe jij je aangetrokken voelt, ook een keer voor de rechter staat vanwege de leugens die ze rondstrooien.
Wat dat betreft hebben we geduld…..de verrassingen zijn de wereld nog niet uit.
Jazeker. Wordt het dan wetenschappelijk?
Als jij die hele klimaatonzin goed volgt dan heb je vast en zeker de film van Al Gore gezien?
Rondom het tijdstip dat die film nog kijkers trok, in 2009, stond Gore voor de TV te verklaren dat zijn kruistocht tegen de CO2, enz. je weet de rest.
Vooral de NOS was er trots op dat ze Gore tientallen keren in beeld hebben gebracht met z'n onzinnige verhaal.
Ik zou zeggen, Google is je vriend en als je daar net zo slim bent als je hier doet voorkomen dan vind je wat je zoekt.
Ik ben niet van plan op dezelfde manier als Hansen te gaan werken en mijn stukjes vol zet met links waarvan iedereen, behalve jij dan, de inhoud kan dromen.
Overigens werd Al Gore's "Gemakkelijke Onwaarheden" in 2007 reeds door de Britse Supreme High Court veroordeeld op wetenschappelijke fouten en bewuste misleiding. Zijn Inconvenient Thruth documentaire mocht slecht op scholen vertoond worden na het voorlezen van de uitspraak van het Britse Supreme High Court en de ter zake 9 wetenschappelijke fouten.
Deze court uitspraak was in de zelfde week, dat Gore en IPCC beide de Nobelprijs voor de Vrede ontvingen.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7037671.stm
@ turris
Niemand ontkent op climategate.nl dat het klimaat verandert.
mooi!
Reeds 10.000 jaar zitten we in veranderljk integlaciaal.
mee eens!
Dat is genieten,
ook mee eens!
tot aan de volgende ijstijd.
fout! die komt voorlopig niet meer;
Deniers van klimaatverandering bestaan niet.
fout! ik ken er tenminste een: Labohm: 'Waar blijft toch die opwarming die maar niet wil komen?"
praat hem even bij!
mvg
maarten van eltinghe
@Maarten: Nooit? Waar haalt u die wijsheid vandaan?
Een interglaciaal betekent dat de ijstijd eraan komt, hoe dan ook. Heeft vooral met de zon te maken, weet je wel!
Advies: Lees het boek van em. Prof. Salomon Kroonenberg: "De menselijke maat". De ijstijd komt! Wanneer is niet zeker, maar is mogelijk binnen 100 jaar, 500 jaar of 1000 jaar. Volgens Kroonenberg leven we reeds zon 1500 jaar in een intergraciaal bijgetelde "blessure tijd". De Mondiale Opwarming (die maar niet wil komen) is volgens Kroonenberg een nuttige bijdrage aan het uitstel van van de naderende ijstijd?
Nogmaals: Waar haalt u die wijsheid vandaan?
Janos, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat de ontkenners ontkennen. Het zou handig voor de discussie zijn als je dat alsnog doet.
Graag een voorbeeld waar alarmisten dat wel doen.
beste turris;
een interglaciaal is een tijdvak tussen ijstijden, dat begrip is mij bekend;
niet alleen vanuit het boekje van Kroonenberg (de menselijke maat) maar ook al uit het boek "Nederland in het IJstijdvak" van Van der Vlerk en Florschütz;
deze wetenschappers konden in 1949 al helder uitleggen hoe het zit met de Milankovitch-cycli, en de voorafgaande 'voorstudies' van Adhémar, Croll, Köppen en Wegener enz.
in datzelfde boek wordt ook uitgelegd hoe het zit met de temperatuurfluctuaties;
ik citeer (blz 31 uitgave 1950):
"Zo hecht Svante Arrhenius (1909) grote waarde aan het koolzuurgehalte van de lucht. Een afname van dit gehalte met 55-62% zou een sterkere warmteuitstraling van de aarde mogelijk maken en daardoor een daling van de temperatuur van 4 graden Celcius teweegbrengen."
misschien dat de getallen anno 2012 niet helemaal kloppen, maar de theorie is nog steeds actueel;
het CO2 gehalte van de atmosfeer is inmiddels opgelopen van bijna 300 naar bijna 400 ppm;
dit verklaart dus mijn stelling dat er voorlopig geen ijstijd meer komt;
misschien mag ik ook nog verwijzen naar Imbrie & Imbrie: Ice Ages, Solving the Mysterie (uit 1978);
in het hoofdstuk, getiteld "The Coming Ice Age" concluderen de Imbries op de voorlaatste pagina alsvolgt:
"Viewed in a geological perspective, it is likely that consumption of the worlds known fossil fuel reserves would plunge the planet into a super-interglacial age, unlike anything experienced in the last million years,"
zij citeren hierbij uitgebreid J.M. Mitchell die voor het einde van deze eeuw (tegen 2100) een temperatuurstijging van 6 graden F voorspelde;
dit gegeven komt uit het Mitchell's artikel 'Carbon dioxide and future Climate' in de Environmental Data Service van maart 1977 van het U.S. Dept. Comm. (pagina 3 – 9)
laat ik het bij deze twee pre-ipcc, pre-hansen bronnen houden;
bedankt voor je vraag, het was nuttig het nog eens na te lezen;
mvg
Dank Maarten, voor goede uitleg en referenties.
Ik begrijp ook, dat er onder Geologen en Paleoklimatologen verschil van inzicht bestaat over de oorzaak en gevolg van CO2-ppm en ijstijden, ijstijden met aanzienlijk hogere ppm waarden dan nu.
Schrijft Kroonenberg onzin? Is de zon niet meer maatgevend en leidend?
Hoe te verklaren?
@ turris
U bedoelt: interglaciaal met aanzienlijk hogere ppm waarden dan nu (= super-interglaciaal;
kroonenberg, wie ben ik om hem te kapittelen nu hij zo populair is hier;
hij is emeritus, misschien zegt dat genoeg?
bovendien is hij geen klimatoloog, dat betekent volgens sommigen op dit blog (ik meen boels 69) dat hij – net zoals kari norgaard – een 'randfiguur' is
zon of co2: ik had de vermaledijde wetenschap graag willen vermijden, maar het is hier en daar trending topic:
http://www.nature.com/news/how-carbon-dioxide-mel…
Watts heeft het er ook over, maar komt natuurlijk gelijk met een badinerend commentaartje:
http://wattsupwiththat.com/2012/04/04/a-new-paper…
@ maarten: politesse!
Kroonenberg: Iemand de 40 jaar hoogwaardig geologie en ook geo-chemisch onderzoek deed, paleoklimaten bestudeerde en die wijst op ijstijden en interglacialen met véél hogere CO2-ppm waarden dan nu.
Zou de zon en de vulkanen dan niet de belangrijkste rollen spelen in het klimaat,(zoals Kroonenberg betoogd!) en niet dus de (industriële) CO2 van de alarmistische AGW-milieuhypists?
Emeritus is iemand met hoge verdiensten, niet waar? Verder schreef Kroonenberg een prachtig boek: "Waarom de hel naar zwavel stinkt"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Salomon_Kroonenberg
@ turris
er is een vorm van onlogica in uw betoog: 'ijstijden en interglacialen met véél hogere CO2-ppm waarden dan nu';
en kroonenberg zou dat gezegd hebben?
hebben we het over dezelfde kroonenberg?, en over hetzelfde boek, de menselijke maat?
in hoofdstuk 9 (Onder de deken) lees ik ( op blz 193):
"Als we niet op tijd aan de alternatieve energiebronnen toe zijn en ook de teerzanden en steenkool op moeten maken, valt de emissiepiek rond het jaar 2400, en de temperatuur blijft dan tenminste tot aan het jaar 3000 minstens negen graden hoger."
met 'pieken' bedoelt hij dat het CO2 oploopt tot 1000 ppm ( nu 370 schrijft hij)
zoals ik het lees bedoelt hij dat super-interglaciaal uit mijn vorige email;
dus niet een nieuwe ijstijd bij 1000 ppm;
en hij noemt ook een termijn: tot het jaar 3000; en waar ik zei 'voorlopig' met u (mede op gezag van Kronenberg nu lezen de 'komende duizend jaar';
verder lijkt het dat we in een patstelling terecht komen: u gelooft in kroonenberg, alleen niet die passage die ik noemde;
en ik houd het verder bij de (paleo-)klimatologen die volgens mij meer verstand van het klimaat hebben dan de geoloog K.;
bovendien: in tijden dat de aarde in concreto afkoelt, en dán juist een opwarming voorspellen – zoals de Imbrie's deden – die dan inderdaad komt, in de twee laatste decennia van de vorige eeuw gaat de temperatuur weer stijgen;
turris, hier heb je toch op overtuigende wijze theorie, voorspelling en toetsende waarneming bij elkaar?
mvg
maarten van eltinghe
Tinstaafl:
Kijk bijvoorbeeld naar de "Climategate II" emails, vol kritiek op elkaar.
Wat de ontkenners ontkennen is dat CO2 een grote invloed heeft op het klimaat en dat een verdubbeling van CO2 zal leiden tot een temperatuurstijging van ongeveer 3C.