Ik liet al zien hoe Niet Gekozen Organisaties (NGO’s) iedere partij met beroep op het voorzorgprincipe –basis van Europees milieurecht- succesvol kunnen gijzelen. Zoals recent Vogelbescherming uit Zeist nog deed bij de Raad van State tegen spieringvissers op het IJsselmeer. Ik hamerde wel steeds op contra-expertise bij visserij, maar in een regime met voorzorgprincipe is dat een naieve opvatting. Waarvoor mijn excuses, dat ik daar pas na een jaar achterkom.
Lobby aan de macht
Omdat het voorzorgbeginsel bewijslast omkeert, bepaalt lobby en macht in een regime met voorzorgprincipe wie gelijk krijgt. Cynisch verwoord: wie een bureaucraat belobbiet/betaalt om zijn favoriete risico tot regel te verheffen, bepaalt wat er gebeurt in de EU. Ongrijpbare termen als ‘de veiligheid’, ‘De gezondheid’en ‘de natuurlijkheid’kunnen zo burgers dwingen andermans belang als wet te accepteren, los van de vraag of dit hun gezondheid betert, of hun omgeving meer groen maakt.
Voorzorgprincipe ontwijkt iedere definitie
Zoals Roger Scruton in ‘Groene Filosofie’de EU-bepaling ‘Mededeling over het Voorzorgbeginsel’ uit 2000 citeert en bespreekt:
Het voorzorgbeginsel kan volgens deze EU-mededeling van toepassing zijn ‘als de wetenschappelijke informatie onvolledig is of geen uitsluitsel geeft dat de mogelijke gevolgen voor het milieu of of de gezondheid van mensen, dieren en planten weleens potentieel gevaarlijk en onverenigbaar met het gekozen beschermingsniveau kunnen zijn’.
Woorden als onvolledige informatie, potentieel en ‘weleens’verraden al dat deze uitspraak in weze een nauwkeurige omschrijving uit de weg gaat. En de vewijzig naar ‘het gekozen beschermingsniveau’leidt vanzelfsprekend tot de vraag: GEKOZEN DOOR WIE? De uitspraak is in feite een vergunning om iedere actiivteit te verbieden waarvan een bureaucraat om welke reden dan ook vindt dat er mogelijke kosten aan verbonden zijn. (bron Groene Filosofie Roger Scruton blz 77)
In principe verbiedt het voorzorgprincipe dus alle menselijke activiteit in de natuur, en dus dwingt het voorzorgprincipe mensen volgens Scruton al ons gedrag als uitzondering te presenteren.
Iedereen die mijn Natura 2000-blogs las – de werkwijze van Planbureau voor de Leefomgeving, Imares, Alterra en andere tegen de buraucratie schurkende instituten bekijkt- herkent zich dan ook direct in de volgende analyse van Scruton.
Het voorzorgprincipe rechtvaardigt alles wat de bureaucraten doen. Ze hebben immers niet anders nodig dan een ‘voorbereidende’wetenschappelijke beoordeling (…zie Han Lindeboom Imares bij Natura 2000 RZ), die reden geeft voor bezorgdheid dat de ‘potentiele’gevolgen ‘weleens’onverenigbaar zouden kunnen zijn me het ‘beschermingsniveau’dat de bureaucraten ZELF hebben gekozen.
Kijk, dan hoort u het ook nog eens van een ander.
Want eenmaal vastgelegd als regel kan de aangeklaagde geen kant meer op, en tegelijk vult de aanklager bij Kaderrichtlijn Marien, Natura 2000 én Ospar zélf de regels in. Zoals Jannette Worm van procedure-piratennest tegen visserij de Waddenvereniging.
Opmaat tot arrogantie
Eigenlijk zien we dus hoe de Europese Unie de democratie en de rede op non-actief zet, ten faveure van enkele uit hun context getilde risico’s als ‘het millujeuhh’, en hoe dit groene activisten als Wilfred Alblas van Natuurmonumenten een vrijbrief geeft voor verregaande arrogantie. Ik kom daar in mijn volgende voorzorgblog op terug. In de tussentijd, iedereen die fatsoenlijk natuur en milieu wil beschermen in plaats van enkel de bureaucratie uit te breiden: lees dit boek.
Vreemd en inconsequent toegepast dat "voorzorgprincipe":
Vooral bij Pia Dijkstra van D66 (Bhrrrr….!!!) en bij de verwarde GroenLinkse volksvertegenwoordigers aangaande het klimaat is het voorzorgprincipe (=CO2-reductie/CO2-belastingen) politiek pleinement acceptée! Het voorzorgprincipe kost (sorry foutje, levert de Staat op!) zonder enig voorzorgsresultaat vele miljarden € per jaar.
Echter aangaande het grote Hiv-risico in NL bij bloedbanken waar homoseksuelen (m.i. wetenschappelijk 100% terecht) uitgesloten worden voor bloeddonaties, daar laat D66 zien, dat het Hiv-besmettingsrisico en het voorzorgprincipe ineens weer niet geldt.
We kunnen slechts constateren, dat we in de 2de kamer vertegenwoordigd worden door kennisloze verdwaalde amateur kletskouzen (Pia Dijkstra : D66) en door uit de nek lullende kwasten (John Leerdam: PvdA).
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuws/7755/…
https://www.sanquin.nl/bloed-geven/donortest/
In de verklarende woordenlijst van de milieubeweging heb ik al mijn definitie van Tweede Kamer gegeven, nadat ik drie keer ben komen opdraven bij een vaste kamercommissie en een horrorervaring kreeg bij het niveau van de vragen, en hun constante getwitter. We hebben een ceremoniele democratie
Idd, moralisme ligt bij Kamerleden op een hoger plan dan bewijsvoering, omdat dit makkelijker is om jezelf op een voetstuk te plaatsen, de voorgrond. Gezien het wereldvreemde geneuzel van Gerdi Verbeet in haar laatste boek geloof ik niet dat dit op afzienbare termijn verandert
Je moet ook niet vergeten dat wij een onzinnige grondwet hebben, tot stand gekomen door protestgeneratietypes in 1983 met het 'gij zult niet discrimineren'-gebod als artikel 1
Ik heb liever een artikel 1 dat de grondrechten van burgers afbakent tegen de opdringerige staat, zoals een normale grondwet hoort te doen
Bij letterlijke toepassing van artikel 1 moet je sollicitatiegesprekken verbieden. Iedereen is geschikt, en moet je ook een pedofiel aannemen bij een kinderdagverblijf
Het 'gij zult niet discrimineren'artikel is net als het voorzorgprincipe een progressieve uitvinding, bedoeld om progressieve stokpaardjes tegen alle redelijkheid in tot wet te verheffen. Men bedoelt: gij moet welspreken over iedere favoriete zieligerd van onze willekeur, waarover wij ons moreel verontwaardigd moeten voelen, met de homoseksuele invalide transgendernegerstrijder voor dierenrechten als progressief moreel orgasme. Een hogere score op de ladder van politieke juistheid kon ik zo even niet bedenken
Omdat progressief geleuter bij normaal recht en rede direct door de mand valt, moet je het recht krombuigen en dan krijg je vroeg of laat toch je gelijk tegen alle gezond verstand en redelijkheid in
Maar ach, sommige mensen hebben dit nu eenmaal nodig om toch een goed gevoel over zichzelf te krijgen, waar zijn onze reageerders Maarten, Roel, en Yves gebleven?
De grondwet is naast staatsinrichting (gemeenten, provincie, koningshuis enz.) een afspraak tussen overheid en burgers. Gij zult niet discrimineren is dus niet een gebod aan burgers en bedrijven, maar een gebod aan de overheid. De overheid mag niet discrimineren tussen burgers op basis van geloof, kleur enz.
Net zoals de vrijheid van meningsuiting niet bedoeld is tussen burgers onderling, maar dat de overheid kritiek op de overheid nooit de mond mag snoeren.
De vertaling van discriminatie bij bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken is geen uitwerking van artikel 1, maar een nadere bepaling in de "gewone" wetten opgenomen.
Het voorzorgprincipe staat hier los van en is slechts een slimme constructie om bewijslast te voorkomen.
Communisme ten voeten uit!
Waar
zijn de weigerambtenaren als je ze nodig hebt!!