Ruim dertig vooraanstaande deskundigen uit uiteenlopende vakgebieden richten zich tot Mark Rutte en Diederik Samsom met een brandbrief (download pdf) met een scherpe waarschuwing voor de gevolgen van het streven naar een snelle transitie naar een groene economie zonder fossiele brandstoffen. Deze brief is ook onder dit artikel integraal weergegeven. De Financiรซle Telegraaf besteedt er ruim aandacht aan op p23 (zie digitaal voor โฌย 1,10ย of verkort op Telegraaf.nl).
De brief is een reactie op een eerdere in FD aangekondigde brief van 50 wetenschappers en 130 bedrijven en instellingen eveneens aan Rutte en Samsom (download pdf), die aandrong op een krachtige stimulering van de groene energietransitie. Deze 50 en 130 zitten bijna allen in de duurzame sector.ย De deskundigen in deze nieuwe brief zijn voor hun inkomen niet afhankelijk van de duurzame sector. Zijย zien ook een rol voor de overheid bij de weg naar een groenere toekomst, maar volgens hen kleven er grote bezwaren aan de huidige aanpak. Daar nog een flinke schep bovenop te doen, zoals duurzame lobby (uiteraard) voorstaat, zien zij als een heilloze zo niet rampzalige weg.
De 33 deskundigen wijzen erop dat het op grote schaal overstappen van fossiel op de nu bekende groene alternatieven (wind en zon) zal leiden tot sterk toenemende energiekosten, die direct of indirect ten koste zullen gaan van het besteedbare inkomen van de burgers, of van de staatsuitgaven aan met name de zorg. Dit zou de economische crisis ernstig verdiepen en welvaart en welzijn in ons land direct bedreigen.
Ook wijzen ze erop dat ondanks de enorme bedragen die er al aan duurzame bronnen worden besteed, er geen deugdelijk onderzoek is gedaan naar de werkelijke all-in kosten van deze bronnen, of naar de werkelijke besparing van fossiele brandstof of reductie van CO2 uitstoot die er het gevolg van is.
Er wordt geconcludeerd dat de overheid zich verre moet houden van het subsidiรซren van de grootschalige toepassing van veel te dure energiebronnen, en zich dient te concentreren op het bevorderen van onderzoek en innovatie naar betaalbare energiebronnen. Het huidige peperdure duurzaamheidsbeleid wordt gekwalificeerd als symboolbeleid.
Voor de lezers van mijn blogs, met name mijn vier blogs over de economie van de duurzaamheid, is dit natuurlijk allemaal gesneden koek, maar het is wel degelijk groot nieuws dat deze visie wordt gedeeld door een dergelijke vooraanstaande groep wijze mannen, aan de politieke top van het land wordt voorgelegd, en vandaag aandacht krijgt in de De Telegraaf.
Duurzame lobby misleidt de politiek
De brief waarop gereageerd wordt heeft als kernboodschap dat de transitie naar een groene economie de uitweg vormt uit de huidige economische crisis. Volgens de critici is dit dus een onjuiste voorstelling van zaken.
Ik vermoed dat dit geen onschuldige vergissing is, maar een bewuste tactiek. Daarbij hebben de opstellers van de brief goed gekeken naar de duurzame p.r. vondst van Obama. Die bracht het renewables beleid aanvankelijk eerlijk aan de man als โclean energy, which is going to costโ, maar paste onder invloed van de economische crisis een re-branding toe en nu heet hetzelfde peperdure programma โprofitable clean energyโ.ย Als je beweert dat je beleid niks kost, en zelfs geld opbrengt, wie kan dan nog tegen zijn?
Maar een vele malen duurdere methode om dezelfde kilowattuur te produceren, kan natuurlijk nooit winstgevend zijn voor de samenleving. Die โprofitsโ zijn er wel, maar alleen voor de duurzame sector!ย U weet het al langer: groene banen kosten keihard verpleegsters.
Basis van analyse is feitelijk en onafhankelijkย
Tegenover de misleidende brief van de duurzame lobby stellen de critici een analyse die geheel gebaseerd is op controleerbare, algemeen bekende feiten. Er is verder geen bijzondere deskundigheid nodig om de redenering te kunnen volgen.ย Het is weliswaar een veelomvattende maar toch uiterst beknopt geformuleerde analyse, dus is hier en daar enige nuancering mogelijk. Die zal echter niet tot een andersluidende conclusie leiden.
Wat ook pleit voor de critici is dat de groep bestaat uit onafhankelijke vertegenwoordigers van uiteenlopende wetenschapsgebieden en maatschappelijke geledingen, velen met een imponerende staat van dienst. Zij mogen geacht worden in staat te zijn tot een zinvolle afweging. Ook heeft geen van hen belang bij het voorgestelde beleid, dit in schril contrast met de overgrote meerderheid van de groep die aandrong op een snelle groene transitie.
Wat nu?
Rutte en Samsom zullen na het lezen van de analyse moeten concluderen dat deze hout snijdt. Dus gaat het hele duurzaamheidsbeleid op de schop?!
Dat had gekund, maar alleen als er geen Nobelprijswinnende EU was geweest die een stok tussen de spaken stak. Nederland heeft namelijk de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU onderschreven en daar zal een nieuw kabinet zich niet aan durven onttrekken.
Die doelstellingen zijn volstrekt onhaalbaar, dus zal de overheid zich er alleen in naam aan houden. Maar daarvoor zullen toch vele tientallen miljarden aan windparken op zee moeten worden uitgeven. Op land schiet het gewoon niet genoeg op.ย Met de theoretische energieopbrengst daarvan zou de doelstelling voor 2020 wellicht nog benaderd kunnen worden, maar dan moet niemand gaan nameten hoeveel fossiele brandstoffen en CO2 uitstoot er nu daadwerkelijk bespaard zijn…
De EU doelstellingen voor de nog langere termijn zijn zelfs volstrekt illusoir.
Kortom: nutteloos, peperduur symboolbeleid. En we kunnen er niks tegen doen.
Resultaten
Hoewel de analyse dus helaas geen directe gevolgen lijkt te gaan hebben voor het Nederlandse energiebeleid, zijn er toch drie resultaten te verwachten van deze confrontatie tussen de duurzame lobby en de critici:
1. De groene transitie is slecht voor de economie
Dit is nu duidelijk aangetoond, en de suggestie dat de groene transitie de economie zou bevorderen, zal door niemand meer gebruikt kunnen worden zonder de indruk van misleiding te wekken.
2. Het huidige en toekomstige duurzame-energiebeleid dient aan een grondige kosten-baten analyse onderworpen te worden. Doelmatigheid en baten zijn nu uiterst twijfelachtig, en de rekenkamer dient voortaan streng toe te zien op een veel verdergaande verantwoording van de uitgaven.
Dit ligt precies in het verlengde van het onderzoek waar Renรฉ Leegte al aan de minister om gevraagd heeft naar aanleiding van mijn blog over het rapport van Le Pair: de bestaande onderzoeken geven in het geheel geen inzicht in de extra kosten van de backup en inpassing van grillige bronnen als wind en zon.
Ook is volstrekt onduidelijk hoe de energie infrastructuur als totaal reageert op de inpassing van deze grillige bronnen. Uit meerdere onderzoeken aan verbruiks- en uitstootmetingen in binnen en buitenland blijkt dat windparken netto amper een bijdrage aan fossiele besparing en CO2 reductie realiseren. Hiervoor is nog geen goede verklaring.
3. Het EU beleid moet op de schop.
Het is dan wel niet opportuun voor de Nederlandse regering om ze in Brussel aan te kaarten, maar de bevindingen van de groep critici kunnen beslist een nuttige steun betekenen voor de landen die zich wรฉl in een positie bevinden om zich tegen de EU doelen te verzetten. Zoals veel van fossiel afhankelijke Oost-Europese landen met een wankele economie die nog veel zwaarder onder vuur ligt dan de onze.
Laat onze regering zich er dus alvast maar op voorbereiden om bij kritiek van deze landen op het onbetaalbare EU duurzaamheidsbeleid (waar we zelf nog zo op aangedrongen hebben in de tijd van minister Cramerโฆ), schielijk tot nieuwe inzichten te komen en er daadkrachtig aan mee te werken om het zo snel mogelijk te ontmantelen.
Aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal
De heer M. Rutte
De heer D.M. Samsomcc: ย ย ย ย ย Vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu
Vaste commissie voor Economische Zaken, Landbouw en InnovatieOnderwerp: De transitie naar een gezonde duurzame economie.
Geachte heer Rutte, geachte heer Samsom,
De ondergetekenden van deze notitie zien inย de brief van 50 wetenschappers en 130 bedrijven, bijna allen betrokken bij de โtransitie naar een groene economieโ, aan de heren Rutte en Samsom, aanleiding tot een nadere toelichting.
Onze bezwaren tegen de brief concentreren zich op de uitspraken die gedaan worden over de economische aspecten van de transitie naar een groene economie.
Een transitie in de economie is een ontwikkeling waarbij ingrijpende structurele innovatie plaatsvindt. Dergelijke transities zijn vaker voorgekomen. Zo is onze Nederlandse samenleving binnen een eeuw van een landbouw- naar een industriรซle economie omgevormd, en vandaar naar een diensteneconomie. Hiermee is een enorme groei van welvaart en welzijn tot stand gebracht.
Kenmerkend voor elk van deze transities was dat daaraan een fundamentele efficiencyverbetering ten grondslag lag. Door betere technologie konden boeren tien maal zo veel voedsel produceren, waardoor arbeidskracht beschikbaar kwam voor industrie. Door mechanisatie kon de arbeider tien maal zoveel produceren, waardoor arbeidskracht vrij kwam voor de vele diensten die onze samenleving zo kenmerken.
Een volgende grote transitie vereist een vergelijkbare grootschalige toename van efficiency. Maar er zijn geen tekenen die daarop wijzen.
Geven we de voorkeur aan wind- of zonne-energie, dan zal dat, zolang deze duurder is dan de fossiele bronnen, ten koste gaan van alternatieve bestedingen. Een groene industrietak, die gebaseerd is op aanmerkelijk duurdere energie, is goed voor de daarin werkzame bedrijven en instellingen, maar pakt voor de samenleving als geheel zeer nadelig uit. Eenzelfde kilowattuur die op een veel duurdere wijze geproduceerd wordt, kan in principe nooit tot economische groei leiden.
De suggestie in bovengenoemde brief dat de groene transitie per definitie onze economie zal bevorderen, is dus onjuist. Zonder zorgvuldig gekozen beleidsdoelen is het tegendeel eerder het geval.
Duurzame doelstellingen
Op dit moment is de bijdrage van wind en zon in de totale energiemix van ons land nog marginaal, terwijl de extra kosten al in de miljarden per jaar lopen. De doelstelling om binnen enige decennia de fossiele energievoorziening te vervangen door de huidige bekende duurzame bronnen vraagt bedragen die zelfs de rijkste economie bij lange na niet kan opbrengen, voor zover daar technisch รผberhaupt een scenario voor te bedenken is. Op wereldschaal (en het energievraagstuk is uiteraard een mondiaal probleem) is deze optie zelfs geheel ondenkbaar.Telkens weer blijkt dat overheden vooraf geen zorgvuldige analyse hebben gemaakt van de werkelijke kosten van het gevoerde beleid, en van de werkelijke bijdrage van wisselvallige energiebronnen aan het terugdringen van fossiel energiegebruik. Er is geen goede kostenanalyse en al helemaal geen kosten-baten analyse gemaakt. Op elk ander beleidsgebied zou dit ondenkbaar zijn, zeker gezien de enorme bedragen die er met de duurzame energievoorziening gemoeid zijn.
Ondoelmatig duurzaam beleid
Nieuwe energiebronnen maken alleen kans om substantieel deel uit te maken van een toekomstige duurzame wereldenergievoorziening wanneer zij op afzienbare termijn, inclusief backup- en inpassingskosten, concurrerend kunnen worden met de fossiele energiebronnen.Bronnen zoals de wind- en zonne-energie, die gebaseerd zijn op huidige technologie, zijn in kostprijs, inclusief backup- en inpassingskosten, minstens enige malen duurder dan fossiele energie, waarbij deze kosten nog sterk stijgen met het groter worden van het aandeel. Deze kosten zijn bij een overwegend aandeel in de energievoorziening maatschappelijk niet op te brengen. Een op subsidiรซring van deze technieken gebaseerde industrie is dus een zeepbel, die vroeger of later uiteen zal spatten, met alle maatschappelijke gevolgen van dien.
Daarbij stimuleert deze subsidie juist het bouwen van productie-eenheden gebaseerd op een onrendabele technologie, waardoor gevestigde belangen worden gecreรซerd, die baat hebben bij het tegenhouden van de juist zo noodzakelijke innovatie. Een zorgvuldige overheid dient zich dus verre te houden van het subsidiรซren of fiscaal stimuleren van dermate dure vormen van energieproductie.
Urgentie
In de ogen van velen zijn deze economische overwegingen van ondergeschikt belang. Zij achten het stoppen met het gebruik van fossiele energie dermate urgent dat dit ongeacht de kosten dient te gebeuren, hoe ernstig de maatschappelijke implicaties daarvan ook mogen zijn. Daarbij gebruiken steeds minder deskundigen het argument dat de fossiele voorraden eindig zijn. Inmiddels staat immers vast dat er nog voor honderden jaren huidig gebruik aan winbare fossiele voorraden bewezen is. Zo het argument van de schaarste van fossiele brandstof al ooit zal gaan spelen, suggereert het op dit moment dus beslist geen allesoverheersende urgentie.Resteert de angst voor een catastrofale klimaatverandering als gevolg van onze CO2โuitstoot, die volgens sommigen alle andere belangen overstijgt.Of deze angst gegrond is, is hier niet aan de orde. Wel kan gesteld worden dat de uitstoot van CO2ย een mondiale kwestie is, zowel qua oorzaak als qua gevolgen. Mocht het inderdaad noodzakelijk zijn om de wereld CO2ย uitstoot met 80% te reduceren om een catastrofe te voorkomen, zoals het IPCC stelt, dan is hiertoe een draconische wereldwijde inspanning vereist.
Inmiddels is aan de deskundigen van beide denkrichtingen in de klimaatdiscussie duidelijk geworden dat na een lange reeks van mislukte klimaatconferenties en steeds meer afhakende deelnemers een wereldwijde aanpak van de CO2โuitstoot definitief een illusie is geworden.
Het voldoen van de Europese landen aan de doelstellingen voor CO2โreductie voor de komende decennia, wat honderden miljarden zou kosten, zou op zich overigens niet tot enige meetbare invloed op de ontwikkeling van de wereldtemperatuur leiden. Ook daarover zijn alle deskundigen het eens.
Deze enorme maar eenzijdige inspanning, die onze toch al wankelende economie zeer ernstig zou verzwakken ten opzichte van de VS maar vooral China, zou dus enkel symbolisch zijn. Ondergetekenden achten dit een bijzonder ongewenste besteding van publieke gelden.
Doelmatig duurzaam beleid
Allereerst dient geconstateerd te worden dat de wereldenergievoorziening op dit moment slechts voor een zeer klein deel van wind en zon afkomstig is. Gezien de traagheid van de veranderingen in de enorme energie-infrastructuur vonden grote omslagen in het verleden plaats in periodes van minimaal 50 jaar. Wij verwachten dan ook niet dat er voor het einde van deze eeuw een technologie in zal slagen om fossiele energie te marginaliseren. Zelfs niet wanneer deze technologie al binnen enkele decennia zou worden ontdekt.Ligt het dan niet voor de hand om juist die fossiele energieketens te verduurzamen? Er is wereldwijd nog onvoorstelbaar veel vervuiling en verspilling in deze ketens, terwijl de technologie om deze te beperken meestal gewoon voorhanden is. Met een paar miljard euro (waar men nu een windpark voor bouwt) kan in de fossiele ketens vele malen meer verspilling en vervuiling vermeden worden dan met een windpark.
Aangezien er uiteindelijk toch een opvolger van fossiel zal moeten komen, is het nodig om daar onderzoek naar te doen, zowel praktisch als fundamenteel. Hierbij is wรฉl een grote rol voor de overheid weggelegd: dit onderzoek is voor de samenleving van groot belang maar vooralsnog commercieel oninteressant.
Voorbeelden van zinvolle ontwikkelingen
Hierbij kan men denken aan geheel nieuwe zonneceltechnologie, grootschalige energieopslagmedia, batterijtechnologie, maar ook volgende generaties veilige nucleaire technologie zoals thorium- of hoge temperatuur reactoren. Uiteraard dient fusie-onderzoek in al zijn vormen (bv. naar Tokamak- en laserfusietechnologie) krachtig te worden ondersteund.Tot slot is er ook een rol voor de overheid bij het stimuleren van startende bedrijven in de โclean techโ omgeving. De enorme groei die sommige van deze bedrijven doormaken is het gevolg van innovaties die daadwerkelijke verbeteringen bieden, bijvoorbeeld goedkopere of efficiรซntere manieren om water te zuiveren, water te ontzilten, energie op te slaan, energie te besparen; nuttige smart grid toepassingen; of decentrale energieopwekking zodat restwarmte gebruikt kan worden zoals m.b.v. brandstofceltechnologie.
Al deze bedrijven creรซren een markt door meer efficiรซnt te werken en dragen daardoor bij aan economische groei en een toename van de welvaart. Juist in de beginfase van dit soort ondernemingen kan overheidssteun in de vorm van subsidie, krediet, of fungeren alsย launching customer, van essentieel belang zijn voor succes: echte innovaties worden meestal zeer moeizaam door de markt geaccepteerd. Uitgangspunt hierbij dient altijd de vraag te zijn of de ontwikkeling kan leiden tot een goedkopere of betere vervulling van functies.
Aanbevelingen aan de nieuwe regering
De overheid dient zich volgens de ondertekenaars te richten op deze zinvolle ontwikkelingen, gebaseerd op een zorgvuldige analyse en heldere uitgangspunten. Een dergelijke zorgvuldigheid ontbreekt volledig bij het huidige duurzaamheidsbeleid. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat het hier vooral kostbaar symboolbeleid betreft.In de huidige situatie waarbij de overheid voor een enorm zware taak staat om onze welvaart en ons welzijn in stand te houden ten tijde van een aanhoudende economische crisis, die van velen grote offers vraagt, is er voor een dergelijk symboolbeleid in onze ogen geen plaats.
Ondertekenaars:
Alblas, T.ย Ingenieur civiele techniek. Bij Ministerie van Verkeer en Waterstaat hoofd afd. Structurele Ontwikkelingen, Hfd dir. RWS, mede verantwoordelijk voor het afstemmen van het waterstaatsbeleid op dat van de ministeries van VROM en EZ. In 2002 en 2003 gedurende 8 maanden lid van de Vaste Commissies voor VenW en voor VROM van de Tweede Kamer (LPF).
Bloem, B.ย Voormalig secretaris van het NKPW (Nationaal Kritisch Platform Windenergie)
Bloemers, P.ย Em. hoogleraar biochemie, Radboud Universiteit Nijmegen.
Bussink, J.ย Prof. drs,19 jaar research bij AKZO, 20 jaar ervaring als leider vanย de research en ontwikkelingen van General Electric Plastics Europe, 9 jaar ervaring als parttime hoogleraar kunststoftechnologie aan de TUE.
Cieremans, C.J.A.ย Werktuigbouwkundig Ingenieur TU Delft, Graduate School of Business Aministration, University of Michigan, US of A. , voormalig Senior Technical Officer, Unilever
Fellendans, A.ย Ingenieur,ย Lid Netwerk Toekomstverkenningen, voormalig groepsleider Unilever Research Laboratorium, Vlaardingen.
Gent, J.W.M. van.ย Mr, oudโmedewerker ministerie van Economische Zaken. CDAโlid.
Groot, K. de.ย Ingenieur, exโvicepresident E(ploration) And P(roduction) Research And Technical Services, Shell.
Hetzler, J.R.ย Ingenieur tropische bosbouw, Wageningen Universiteit. International Banking Credit Analyst, secretaris Stichting de Groene Rekenkamer.
Jacobs, A.ย Geoloog Universiteit van Amsterdam, voormalig manager Frontier Exploration, Aquitaine Canada en Canterra Energy.
Janeschitz-Kriegl, M.ย Werktuigbouwkundig ingenieur.
Joustra, W- J.ย VVDโStatenlid Provincie Utrecht, ICT Manager.
Keller, W.J.ย Prof. dr. ir., ICTโondernemer, exโRvB van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Keuken, H. Ingenieur, Managing Director Process Design Center B.V. (PDC).
Koufffeld, R.W.J.ย Emeritus hoogleraar Energievoorziening Technische Universiteit Delft, Bestuurslid Stichting Kernvisie.
Labohm, H.H.J.ย Onafhankelijk econoom, oudโplv. hoofd beleidsplanning BZ, oudโplv. Permanent Vertegenwoordiger van Nederland bij de OESO te Parijs.
Le Pair, C.ย Natuurkundige, dr. h.c. in alle technische wetenschappen beรถefend bij de TU-Delft, ex-lid Algemene Energie Raad en van de Raad voor het Defensieonderzoek, drager van de zilveren penning van de Kon. Akademie van Wetenschappen, Fellow van de Academy of Technology & Innovation, ex-directeur van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie, FOM en de Technologiestichting STW en voorzitter van de Internationale Commissie van Supervisors over de Industriรซle Micro-Electronica en Informatica Projecten in de EU.
Lingen, G. van der.ย Geoloog Universiteit Utrecht. Was gedurende laatste 11 jaar van carriรจre betrokken bij paleoklimatologisch onderzoek. Van 1965 tot 1992, sedimentoloog aan het Sedimentologisch Laboratorium van de New Zealand Geological Survey (de laatste jaren als chef-sedimentoloog). Van 1992 tot 2002 privaat consultant. Ook directeur van GRAINZ (Geoscience Research and Investigations New Zealand), waar hij leiding gaf aan een klein paleoklimatologisch onderzoeksteam, gefinancierd door de regering. Actief in klimaatdebat
Lukkes, P.ย Emeritus hoogleraar geografie, RU Groningen.
Meloen, R.H.ย Emeritus hoogleraar moleculaire herkenning, Universiteitย Utrecht, exโCSO Pepscan Systems BV te Lelystad.
Mulderink, J.J.M.ย Ingenieur. Akzo Nobel 1959 -1995. Laatste functie: algemeen directeur Akzo Research Laboratoria, Arnhem. Bestuur KNCV, Koninklijke Nederlandse Chemie Vereniging, 1994-1996, waarvan voorzitter in 1995. Voorzitter DCO Duurzame Chemie Ontwikkeling 1995- 2005.
Priem, H.N.A.ย Emeritus hoogleraar isotopen-geofysica en planetaire geologie aan de Universiteit Utrecht, oud-directeur van het ZWO/NWO Instituut voor Isotopen-Geofysisch Onderzoek, en oud-voorzitter van het Koninklijk Nederlands Geologisch & Mijnbouwkundig Genootschap.
Rรถrsch, A.ย Emeritus hoogleraar, voorheen lid Raad van Bestuur van TNO, portefeuillehouder voor de hoofdgroep Maatschappelijke Technologie (Milieu en Energie), de hoofdgroep Voeding en de hoofdgroep Gezondheid.
Rosema, A.ย Ingenieur, directeur EARS, Earth Environment Monitoring BV, Delft.
Ross, A.ย Werkzaam geweest in informatica en automatisering.
Sakko, J.ย Voorzitter Buren van Lage Weide.
Schoneveld, C.ย Dr, exploratiegeoloog, klimaatdeskundige, lid van de ‘Club du Soleil’.
Schoneveld, C.W.ย Dr., Oud-docent Engels aan de Universiteit van Leiden.
Sieders, R. Chemisch ingenieur, voormalig octrooigemachtigde directeur Octrooiafdeling van AKZO.
Sluijter, F.ย Emeritus hoogleraar TUE, oud-voorzitter Plasma Physics Division European Physical Society, lid en kernlid van de Standing Commission on Physical and Engineering Sciences of the European Science Foundation, voormalig Vice-President van de International Union of Pure and Applied Physics, voormalig voorzitter van de Commission on Plasma Physics of the IUPAP.
Smit, H. Ingenieur, klimaatdeskundige, Groene Rekenkamer.
Thoenes, D. Scheikundig ingenieur (TUD 1954), oud-directeur research Akzo Zout Chemie te Hengelo, emeritus hoogleraar chemische procestechnologie, TUE, oud-voorzitter Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV), ereโlid KNCV, oud-voorzitter Stichting Hoogewerff Fonds, gekozen lid Koninklijke Zweedse Ingenieurswetenschapsacademie (IVA).
Udo, F. Natuurkundige, oudโwetenschappelijk medewerker CERN, Genรจve. Onderzoeker windenergie.
Walter, R.N. Ingenieur, directeur WalterConsultancy, oud-directeur TZH = Transportnet Zuid Holland
Wolters, T. Ingenieur, publicist over energie en klimaat, o.a. op energieexpert.nl, climatetheory.net en climategate.nl, eigenaar ingenieursbureau.
Ziegler, P.A. Geoloog, emeritus buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Universitรคt Basel en de Staatsuniversiteit van Moskou. Rustend lid KNAW.
Mijn gedachten gaan uit naar de sterk maatschappelijk georganiseerde en gesubsidieerde AGW/"duurzaam" alarmistische lobby van "Doomsday Preppers" vanuit de actievoerende wetenschap en de NGO's/Quamgo's, die veel dichter rond de troon in het Catshuis zitten en die nu met hun inmiddels wetenschappelijk achterhaalde visie het politieke coalitie-akkoord mede bepalen.
Ik mis om die reden een paar prominente IPCC-kritische wetenschappers / publicisten op deze lijst, ook uit eigen climategate kring. Dat is jammer.
Een indrukwekkend stuk werk Theo.
Waarom gaat 'digitaal' bij mij van 22 naar 24 en ontbreekt 23?
Overigens, de link in het artikel verwijst naar pagina 22!
Gelukkig heb ik wel de gedrukte versie.
@Niek: in de url staat idd 22 maar op i-Telegraaf zie je wel degelijk rechtsboven p23 en p24 verschijnen.
Zolang de overheid een taart heeft om te verdelen, zullen er altijd mensen zijn die een groter stuk willen hebben.
Soms maakt de overheid de taart wat groter, door bijvoorbeeld de btw te verhogen of door geld te lenen, zodat ze iedereen tevreden kan stellen.
De oplossing, naar mijn mening, is niet de groene lobby te bevechten, maar de taart kleiner te krijgen.
Want immers, zodra we het stukje taart van de groene lobby kleiner hebben gemaakt, staat er alweer een volgende op om zijn stuk van de taart groter te maken.
Het woordje Shell komt voor in deze brief. De blinde alarmist zal aan dat woord genoeg hebben om de vingers in de oren te stoppen en 'la la la laaaaa' te schreeuwen.
Ik heb van diplomatie geen kaas gegeten, maar kun je mij uitleggen waarom b.v. de Tsjechen en de Polen WEL oppositie kunnen voeren tegen de 202020-flauwekul en Nederland niet. Of is het omdat de Nederlandse regering geen verplichting heeft tegenover haar burgers GOED OP DE WINKEL te passen en ervoor te waken dat onze centjes niet per ideologische scheet in het luchtledige verdwijnen. Me dunkt bovendien dat ze in Duitsland momenteel wel op een Bad Guy zitten te wachten die eens flink de knuppel in het hoenderhok gooit.
Wordt het trouwens niet tijd voor nog een brief met daarin een opsomming van alle ideologisch groene mest met daarbij wat het allemaal kost hoe weinig tot helemaal niets het bijdraagt aan de gestelde duurzaamheidsdoelen.
Ik heb er al eerder op gewezen dat het groene tuig zich bedient van twee onverenigbare principes nl. het doordrukken van ideologische doelstellingen d.m.v. subsidie om als het uit de hand loopt de vrije markt ervan te betichten dat het allemaal onbetaalbaar wordt. Hoe meer men de fundamentele gekte achter het angstdenken aan de kaak stelt hoe beter.
Groen energiebeleid vergroot de kloof tussen arm en rijk!
hajo schreef:
Vanmorgen vanaf 6 uur was pagina 23 er niet, de rest wel. Ook om half tien nog niet, dus ik neem aan dat de Tellie het nadien aangepast heeft.
DWK schreef:
Ik heb hier ooit geschreven dat de groenlinkse beweging van milieuactivisten en organisaties als WNF, Greenpeace en Milieudefensie als een kwaadaardig gezwel in de hele Nederlandse samenleving geworteld zit.
Dat verander je niet van de één op de andere dag.
Wat ze in 40 jaar opgebouwd hebben laten ze zich niet zonder slag of stoot afpakken.
De blogsfeer heeft echter geen leugens nodig om het bestaansrecht te verdedigen.
Dat de Nederlandse pers en omroep, drie jaar na de oprichting van Climategate.nl, nu eindelijk door heeft dat er ook een ander geluid te beluisteren valt dan het eeuwige groene gedram over milieu, CO2, wegkwijnende ijsberen en smeltend Noordpoolijs is een teken dat er verandering op til is.
Je merkt het ook aan de commentaren van de twitterprofessoren.
Hun kritiek wordt heftiger, de leugens lachwekkender. De selectieve verontwaardiging onder dit soort staatsruifeters neemt met de dag toe.
Wat ook met de dag toeneemt is het ongeloof bij veel Nederlanders dat dit soort charlatans tot nu toe gewoon doorgaat met het verspreiden van hun ideologie.
Die schijten echter in hun broek en zien de verandering in de publieke opinie ook.
Ik geef ze hooguit nog twee jaar en dan is hun zielig getwitter voorbij en zijn de kaarsen met rode vlam afgebrand. Net zoals in het logo van de duurzame100.nl
Rob schreef:
Kom op Rob, Shell wordt genoemd als de ex werkgever van iemand.
Ik zie ook het Unilever van Polman en 'Wageningen' als (ex) werkgevers genoemd staan.
De 30 ondertekenaars zijn wat dat betreft een brede afspiegeling van wetenschappelijk Nederland, in tegenstelling tot de 50 briefschrijvers die stilzwijgend een groene revolutie aan het voorbereiden zijn met behulp van hun respectievelijke werkgevers.
@DWK
De Polen en Tsjechen hebben die les al geleerd, de rest van de EU wat niet onder een communistisch bewind is geweest nog niet.
Wij moeten blijkbaar de les nog leren dat wanneer je de overheid als gelukmachine ziet, je uiteindelijk een hoop ongeluk krijgt.
@Niek: dat snap ik, ik geef enkel aan hoe de gemiddelde alarmist deze brief zal lezen.
@Rob.
Rob de gemiddelde alarmist heeft geen platform zoals Climategate.nl om z'n ideologie te uiten.
Bij de hardcore alarmisten kan hij ook z'n verhaal niet kwijt omdat hij door hen als niet volwaardig wordt aangemerkt.
Overigens schreef je niet gemiddelde maar blinde.
Die ziet het woord Shell niet eens staan.
De gemiddelde alarmist heeft facebook, hogescholen en verjaardagsfeestjes. De hardcore alarmist heeft Joop.nl, indymedia en zijn krakersvrienden. Het was verder niet mijn bedoeling deze gradatie aan te brengen of het pleonasme 'blinde alarmist' een letterlijke betekenis te geven. Mijn punt was dat hoe zeer ik me ook kan vinden in dit verhaal, een aanhanger van AGW altijd wel een onnozele reden zal vinden om een discussie over inhoud te vermijden.
Rob, ik vergeet steevast smilies te plaatsen.:)
Hierboven hadden er ook wat moeten staan. Dus niet alles letterlijk opvatten hoor.:)
Niek en Matthijs,
Is dat een antwoord op mijn vraag? Die luidt waarom kan Nederland zich niet dringend roeren op dit dossier? We hebben berekeningen, argumenten. Dit gaat niet werken. Laat ons de berekeningen zien waaruit blijkt dat het wel werkt. Waarom kan een “autonome” staat niet terugkomen op in een vlaag van onkunde en politiek correct humeur ondertekende flauwekuldoelstellingen.
Zelfs al zou de invloed zo sterk zijn als in de gematigde scenario’s wordt genoemd; ik meen dat Hans Erren ons al jaren geleden heeft voorgerekend dat de voorgenomen uitstootreductie simpelweg niet haalbaar is.
Verder lees ik in de brief: “Er is geen goede kostenanalyse en al helemaal geen kosten-baten analyse gemaakt. Op elk ander beleidsgebied zou dit ondenkbaar zijn, zeker gezien de enorme bedragen die er met de duurzame energievoorziening gemoeid zijn.”
Is dat zo? Ik meen me toch te herinneren dat de overheid geen idee heeft welke kosten verbonden zijn aan immigratiebeleid om maar eens iets te noemen. In elk geval gaf men te kennen er geen zin an te hebben dat eens uit te zoeken.
Of neem de 11 miljard subsidies die jaarlijks worden uitgedeeld. Het gaat hierbij gewoon om een grote pot met geld waarin naar believen kan worden gegraaid tot ie leeg is. Elk jaar weer. Van beleid of toetsing van doelen is in het geheel geen sprake, zo concludeert de Algemene Rekenkamer voor de tweede maal in een rapport uit 2011.
De overheid moet zich eenvoudig eens tot haar hoofdtaken beperken. Welke dat zijn daarover kunnen we natuurlijk twisten en zeker ook over de middelen die daarbij worden ingezet. Marktverstorende subsidietroep hoort daar m.i. NIET bij.
Zo ik ga weer aan het werk. Genoeg boosheid voor vandaag. Lees je nog mee Bas van Geel? Jazeker de Woedende Kok was vandaag weer een beetje boos hoor.
Tot besluit nog maar weer eens wat humor om te lachen:
http://www.wereldburgers.tv/2012/03/06/96-000-eur…
@DWK
Omdat ze in de Oostbloklanden jaren zonder kosten baten analyses gewerkt hebben en de boel daar in elkaar is gestort, hebben ze geleerd om daar nu wel waarde aan te hechten.
Wij denken nog steeds met ons hart na, ipv onze hersenen en laten ons daarom lijden door emoties.
In het oosten hebben ze geleerd dat wanneer een koste/baten analyse positief uitvalt er altijd wel een ondernemer is die in dat gat wil springen. Er is immers geld te verdienen.
Wij in het 'ontwikkelde' westen, vinden dit soort markt denken (kapitalisme) nog steeds verwerpelijk. We moeten blijkbaar de lessen die onze oosterburen hebben geleerd, zelf ook leren. Jammer, want we kunnen van hun geschiedenis veel leren zodat we deze fouten niet herhalen.
Matthijs,
Theo schrijft: “Rutte en Samsom zullen na het lezen van de analyse moeten concluderen dat deze hout snijdt. Dus gaat het hele duurzaamheidsbeleid op de schop?!
Dat had gekund, maar alleen als er geen Nobelprijswinnende EU was geweest die een stok tussen de spaken stak. Nederland heeft namelijk de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU onderschreven en daar zal een nieuw kabinet zich niet aan durven onttrekken.”
Mijn vraag is: Waarom niet? Ja ik kan wel iets bedenken natuurlijk, maar alle argumenten om dat niet te hoeven durven zijn m.i. niet steekhoudend. Let wel inclusief zogenaamd ‘diplomatiek gelaveer’ zoals Leegte voorstelt: We gaan het geld over de balk smijten zo goedkoop mogelijk maken. Op de inhoud zal je in elk geval Rutte niet te hoeven overtuigen. Die is zeer goed voorgelicht kan ik je melden. En ook dat “hart vs. hersenen-verhaal” veeg ik zo van tafel. In de long run is iedereen in een vrije markt namelijk beter af simpelweg omdat gratis-geld-politiek op het einde niet meer weet waar ze de centjes vandaan moeten halen.
Je verhaal over ‘in gaten springen in het Oosten’ en geld verdienen snap ik niet. Dat kunnen wij ook of liever DAT ZIJN WIJ.
Maar we dwalen af. De kans is groot dat Rutte 2 er komt. Dan zou ik zeggen, nu je er toch bent stel het desastreuze klimaatbeleid aan de kaak. Theo beweert dat dat niet kan i.v.m. een handtekening o.i.d. Eenmaal getekend blijft getekend. Ga je daarvoor nou in de politiek?
@DWK
Nederland is jarenlang, tot voor zeer kort, de grootste pusher geweest richting de irrealistisch hoge duurzaamheidsdoelstellingen bij de EU.
Daar hebben alle partijen aan meegewerkt, behalve de PVV.
Dan ga je als land volledig af als je er zelf met de pet naar gooit. Er moet dus gewoon duurzaamheidsbeleid gevoerd worden, alsof we keihard werken om de Europese doelstellingen te halen.
Het zou natuurlijk het beste zijn als die doelstellingen van tafel verdwijnen. Maar je kunt je voorstellen hoe Nederland dan voor jaren het mikpunt van spot zou worden. Dat verzwakt onze positie.
Gezien onze hoofdrol in de aanpak van de economische crisis (één van de weinig geldschieters) zit de regering daar allerminst op te wachten.
Maar zoals ik al zei, laten ze wel anticiperen op een snelle draai, mochten de Oost-Europese landen op een ommekeer in het duurzaamheidsbeleid aansturen!
Ter Informatie
1. De links naar het Telegraafartikel zijn aangepast
2. In de loop van de dag zijn de volgende namen aan de lijst ondertekenaars toegevoegd.
Aanvankelijk weggevallen vanwege een foutje:
Smit, H. Ingenieur
Thoenes, D. Ingenieur
Udo, F. Natuurkundige
Walter, R.N. Ingenieur
Wolters, T. Ingenieur
Ziegler, P.A. Geoloog
Later binnengekomen:
Schoneveld, C.Dr
Gezien 's lands financiën wordt dit door de €U betaald:
http://www.novinite.com/view_news.php?id=144229
Ach, en zolang het 'gratis' is, waarom ook niet.
Het was al bekend, maar nu is het officieel:
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_europ…
Het kan dus toch? politici die op hun schreden terugkeren. Al met al heeft dit proces heen en terug niet eens zo heel lang geduurd.
DWK
Waarom moeten we ons houden aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU?
Bij tot standkoming van dit beleid is er zeer selectief omgegaan met veel zaken te weten.
Het onverkort overnemen dat Co2 toename 1 op 1 ook temperatuur toename zou betekenen.
Het aannemen dat biomassa groen is omdat het recent is gegroeid en dus o2 heeft geproduceerd en koolstof heeft vastgelegd. en vervolgens allerhande subsidiestromen in gang hebben gezet en daarmee alleen hebben bereikt dat de mondiale voedselproductie beperkt werd.
Het aannemen dat wind energie en zonne energie enige bijdrage kunnen leveren aan ons vraaggestuurd fossiele energiesysteem.
Praktisch gezien is er een beleid opgezet op peilers die stuk voor stuk instorten.
Kun je me dan een reden geven waarom wij door moeten gaan met de uitvoering van beleid wat letterlijk tot niets leidt en enorm veel geld kost.
Soms is staken van onzinnige dingen de enige manier om een signaal te geven.
Kijk eens naar Spanje vorig jaar alle groene subsidie gestaakt het enige juiste besluit wat ze de laatste tijd hebben genomen.
Ook mooi dat je nu in het nieuws hoort hoe de gasrekening van een gemiddeld NL gezien volgend jaar eigenlijk 80 euro goedkoper zal worden vanwege lage gasprijs, ware het niet dat we 50 euro meer belasting kunnen gaan betalen. De rolverdeling tussen fossiel en 'duurzaam' wordt weer mooi duidelijk.
DWK
Mooie link over biobrandstof het lijkt een doorbraak echter:
Men blijft bij het onzinnige besluit om 5% biobrandstof bij te mengen. Voor diesel kan dat alleen koolzaad zijn en dat heeft geen enkele bijdrage wat co2 vermindering betreft en de vlokken van de algen die door deze biobrandstof ontstaat in je dieseltank heeft al vele motoren doen vastlopen.
neem je die schade mee dan is het helemaal onzinnig.
wat alcohol bijmenging betreft dat is nog steeds hygroscopisch en zorgt te veel water in je tank wat ook niet bevorderlijk is voor je motor.
Verder is de rol van greenpeace nog steeds weinig anders als bij de brend spar. Zij doen net alsof zij de nu overwinning hebben gehaald
DWK, de ogen in Brussel zijn eindelijk opengegaan.
Straks ziet men ook in dat de belachelijke miljardensubsidies voor wind en zon ook weggegooid geld zijn.
De Nederlandse overheid moet nu snel ingrijpen bij bedrijven die bijvoorbeeld sojaolie, palmolie en dat soort plantaardige olieën gebruiken.
Unilever, met top 100 Polman aan het roer, moet direct stoppen met het gebruik van palmolie in honderden producten.
We hebben er op fibronot.nl in april een stukje over geschreven:
Duurzame palmolie is een fabeltje
op
http://fibronot.nl/nieuwsartikel2012-103/
Daarin staat ook een verwijzing naar de opening van de Neste Oil fabriek in de Rijnmond, vorig jaar december, waar Verhagen uit z'n nek stond te praten.
EU: alleen "geavanceerde biobrandstoffen"!
Zoals Jatropa?
We kennen het "duurzame" Jatropa inmiddels genoegzaam van de "duurzame" maffia-praktijken door BioShape Tanzania Ltd en van de verantwoordelijke commissaris en zich "duurzaam Guru" pretenderende J.P. van Soest in deze Jatropa-casus.
http://climategate.nl/2012/04/16/van-soest-biosha…
Weet iemand de EROEI-ranking en de CO2-emissie-ranking van Jatropa en die van mogelijk andere "geavanceerde biobrandstoffen", dit in vergelijk met fossiele fuels?
Bestaat zo'n overzicht?
Turris: http://books.google.nl/books?id=SwSYtFrGzSYC&…
Toegevoegd aan ondertekenaars:
Cieremans, C.J.A. Werktuigbouwkundig Ingenieur TU Delft, Graduate School of Business Aministration, University of Michigan, US of A. , voormalig Senior Technical Officer, Unilever
@ Niek: bedankt voor link!
Conclusie geavanceerde biofuel grondstoffen?: Suikerriet telen dus, stro gebruiken, sprokkelhout rapen? Lijkt voorbarige conclusie!
Zou één grafiek (te maken / beschikbaar) zijn van EROEI-ranking en CO2-emmissie-ranking van alle fuels en biofuels. Je kan dan zien waar het optimum ligt. Als je dan de productie-keten-kostprijs van de calorische waarde per eenheid soort product vergelijkt in een derde grafiek?
Ik denk, dat je dan een stuk duidelijkheid hebt over "duurzaam" / "klimaat" toepasbaarheid en economische haalbaarheid.
Zou er een universiteit of studie zijn, die dit integraal heeft vergeleken, of is dit een rare vraag?
Hahahaha!
Wagendorp Bert loopt met Jantje Rotmans en weet niet dat je tegenwoordig op de Rijn weer over de kolenschuiten naar de overkant kunt lopen!
http://m.volkskrant.nl/article/carrousel//3333638…
Waaaagendorp!
"Voor het geval u het nog niet wist: we verkeren in een tijd van transitie op vele terreinen: zorg, voedsel, bouw én energie. Dat zeg ik niet, maar Jan Rotmans. En die kan het weten, want hij is hoogleraar transities en transitiemanagement aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een wereld- autoriteit op het gebied van kantelende systemen."
Tja dan ben je natuurlijk uitgepraat.
@Jan de Bron:
Welke alternatieven zijn dat dan?
Tredmolens voor subsidievangers?
Ja en noem dan meteen even de Bron de Bron!
Theo
Uit de laatste post van Labohm:
Unionsfraktionsvize Arnold Vaatz (CDU) hat eine Abkehr vom Atomausstieg und damit eine neuerliche Wende in der Atompolitik gefordert. Zugleich stellte Vaatz am Dienstagabend im Sender n-tv die von der Regierung beschlossene Energiewende grundsätzlich in Frage. Vaatz begründete seinen Vorstoß damit, dass erneuerbare Energien nicht grundlastfähig seien. Erforderlich sei daher die "sofortige Außerkraftsetzung des Erneuerbare-Energien-Gesetzes (EEG)", wenn auch unter Wahrung des Vertrauensschutzes. "Und man müsste Kohle und Gas und auch die Atomkraft beibehalten", sagte er nach Angaben von n-tv in der Sendung "Das Duell bei n-tv".
Nogmaals de vraag waarom zou Diederik Rutte dat niet kunnen? De keuze tussen gezichtsverlies en G E Z I C H T S V E R L I E S lijkt me toch snel gemaakt. Dat moet ook de deze Vaatz gedacht hebben.
Jan heeft het over dat perpetuum mobile wat Mark Rutte in het kluisje onder zijn bed heeft liggen, stiekem verstopt zodat wij slaven van de fossiele meesters blijven.