De second order draft van IPCC AR5 is gelekt omdat aan hoofdstuk 7 ten opzichte van de first oder draft een cruciale zin is toegevoegd die maakt dat Bas van Geel vandaag met een triomfantelijke glimlach rond zal lopen en die een Nobelprijs fysica voor Henrik Svensmark weer een stapje dichterbij brengt. De cruciale passage is (vet is de toegevoegde zin; GCR = Galactic Cosmic Radiation):
Many empirical relationships have been reported between GCR or cosmogenic isotope archives and some aspects of the climate system (e.g., Bond et al., 2001; Dengel et al., 2009; Ram and Stolz, 1999). The forcing from changes in total solar irradiance alone does not seem to account for these observations, implying the existence of an amplifying mechanism such as the hypothesized GCR-cloud link. We focus here on observed relationships between GCR and aerosol and cloud properties.
De expert reviewer Alec Rawls die steeds inzage had in de drafts van AR5 heeft nu alle hoofdstukken gelekt omdat hij van mening is dat zijn lek geen schade berokkent aan het gemeenschappelijk nut en dat de Amerikaanse belastingbetaler die al 80 miljard heeft gelapt aan alarmistische pseudo-wetenschap recht heeft op inzage. Ook is Rawls bang dat het in hoofdstuk 7 toegevoegde zinnetje, dat in schril contrast staat met hoofdstuk acht dat alleen nog van TSI (Total Solar Irradiance) rept, in een later stadium alsnog wordt geschrapt. Dat zou nu de passage op straat ligt wel erg verdacht zijn natuurlijk.
In de draft is ook duidelijk dat het zinnetje nog niet is doorgedrongen tot de summary for policy makers. De openingszin daar en dus ook van het hele rapport is vooralsnog:
ย ย advances since AR4 further strengthen the basis for human activities being the primary driver in climate change
Het is nu razend interessant hoe deze breaking story zich verder ontwikkelt. WUWT had natuurlijk de scoop (hier). Delingpole heeft het al overgenomen (hier) en nu ook Anthony Revkin op het NYT Dot Earth blog. Revkin toont ook de “zin over de zon” en benadrukt dat lekken van IPCC rapporten een goede usance is sinds 2000.ย Hieronder de volledige download links naar alle hoofdstukken en iets meer informatie over Alec Rawls…
Hier alle download links:
Summary for Policymakers
http://www.peejeshare.com/files/363425211/SummaryForPolicymakers_WG1AR5-SPM_FOD_Final.pdf.htmlChapter 1: Introduction
http://www.peejeshare.com/files/363425214/Ch1-Introduction_WG1AR5_SOD_Ch01_All_Final.pdf.htmlChapter 2: Observations: Atmosphere and Surface
http://www.peejeshare.com/files/363436270/Ch2_Obs-atmosur_WG1AR5_SOD_Ch02_All_Final.pdf.htmlChapter 3: Observations: Ocean
http://www.peejeshare.com/files/363436276/Ch3_Obs-oceans_WG1AR5_SOD_Ch03_All_Final.pdf.htmlChapter 4: Observations: Cryosphere
http://www.peejeshare.com/files/363436279/Ch4_obs-cryo_WG1AR5_SOD_Ch04_All_Final.pdf.htmlChapter 5: Information from Paleoclimate Archives
http://www.peejeshare.com/files/363436282/Ch5_Paleo_WG1AR5_SOD_Ch05_All_Final.pdf.htmlChapter 6: Carbon and Other Biogeochemical Cycles
http://www.peejeshare.com/files/363436285/Ch6_Carbonbio_WG1AR5_SOD_Ch06_All_Final.pdf.htmlChapter 7: Clouds and Aerosols
http://www.peejeshare.com/files/363436286/Ch7_Clouds-aerosols_WG1AR5_SOD_Ch07_All_Final.pdf.htmlChapter 8: Anthropogenic and Natural Radiative Forcing
http://www.peejeshare.com/files/363425217/Ch8_Radiative-forcing_WG1AR5_SOD_Ch08_All_Final.pdf.htmlChapter 8 Supplement
http://www.peejeshare.com/files/363436312/Ch8_supplement_WG1AR5_SOD_Ch08_SM_Final.pdf.htmlChapter 9: Evaluation of Climate Models
http://www.peejeshare.com/files/363436298/Ch9_models_WG1AR5_SOD_Ch09_All_Final.pdf.htmlChapter 10: Detection and Attribution of Climate Change: from Global to Regional
http://www.peejeshare.com/files/363436302/Ch10_attribution_WG1AR5_SOD_Ch10_All_Final.pdf.htmlChapter 11: Near-term Climate Change: Projections and Predictability
http://www.peejeshare.com/files/363436303/Ch11_near-term_WG1AR5_SOD_Ch11_All_Final.pdf.htmlChapter 12: Long-term Climate Change: Projections, Commitments and Irreversibility
http://www.peejeshare.com/files/363425220/Ch12_long-term_WG1AR5_SOD_Ch12_All_Final.pdf.htmlChapter 13: Sea Level Change
http://www.peejeshare.com/files/363425221/Ch13_sea-level_WG1AR5_SOD_Ch13_All_Final.pdf.htmlChapter 14: Climate Phenomena and their Relevance for Future Regional Climate Change
http://www.peejeshare.com/files/363425222/Ch14_future-regional_WG1AR5_SOD_Ch14_All_Final.pdf.htmlChapter 14 Supplement
http://www.peejeshare.com/files/363436309/Ch14_supplement_WG1AR5_SOD_Ch14_SM_Final.pdf.htmlTechnical Summary
http://www.peejeshare.com/files/363425223/TechnicalSummary_WG1AR5-TS_FOD_All_Final.pdf.html
Wie is Alec Rawls? Ik kende hem niet. Hij blijkt zich gewoon als expert reviewer te hebben aangemeld en werd zo een van de 800 die samen 30.000 comments leverden. Maar het IPCC had geen “rechtse populist” of “conservatieve intellectueel” als Rawls meoten toelaten natuurlijk. Dat is vragen om moeilijkheden. Dus chapeau voor het IPCC dat ze wel zo open durven te zijn. Op WUWT vraagt iemand terecht of er een verband is met het niet meer uitnodigen van het IPCC voor COP18. Dat zet natuurlijk kwaad bloed en misschien denkt de mediageile Pachauri nu wel: mmmm een klimaatsceptisch IPCC is natuurlijk de rel van het millenium. Let’s do it!
Rawls lanceerde voor het lek van de IPCC draft de website www.stopgreensuicide.comย (ligt plat). Dan weet je het wel (vriend of vijand).ย Rawls heeft recent een boek gepubliceerd dat heet Crescent of Betrayal over de bizarre zaak dat op de plek van de crash van flight 93 een memorial wordt gebouwd in de vorm van een halve maan. Hoe ziek is dat?
Here is a short bio I sent to press people covering the Flight 93 memorial debacle. My training is as an economist. I was in the PhD program in economics at Stanford until my research led me more towards moral theory and constitutional law, at which point I dropped the program and started working on my own. I was writing a book on republicanism (the system of liberty under law) for World Ahead Publishing when I discovered that the Flight 93 memorial was going to be a terrorist memorial mosque. World Ahead agreed to first publish my book about this rehijacking of Flight 93 (Crescent of Betrayal, temporarily available for free download at CrescentOfBetrayal.com). This is not my first venture into journalism. Over the years I have been a writer, opinions editor, and advisor for Stanfordโs conservative campus newspaper The Stanford Review, and am currently on the Reviewโs board of directors.
httpv://www.youtube.com/watch?v=Y4z1QN6m_QI
Ik zeg vriend! En moet ik nu toch weer PVV gaan stemmen?
Addendum 1
Dit is wat de VK ervan maakt:
@ Pieter Zijlstra schrijft:
Aan wetenschappelijke bloggers van Climategate.
In de reactie van het IPCC van 14 december over het lekken deze week, staat dat jullie nog kunnen meedoen! Jullie krijgen nog een kans! Neem die!
“It should also be noted that the cut-off date for peer-reviewed published literature to be included and assessed in the final draft lies in the future (15 March 2013)”
Het lijkt mij een naïeve interpretatie dat AR5 WG1 lead authors alsnog bereid zouden zijn kritische artikelen in beschouwing te nemen. De ‘wetenschappelijke’ bloggers van climategate hebben inmiddels wel 10 jaar ervaring hoe het IPCC circuit functioneert, manipuleert en publicaties censureert op een wijze die weinig meer met peer-review heeft te maken. (Indien gewenst kan ik daarvan wel weer eens een verslagje geven).
Deze aangehaalde zin is mijns inziens slechts bedoeld als een technische aanwijzing aan de lead authors tot welke deadline artikelen, verschenen in de peer-reviewed literatuur, (uit praktische overwegingen) in aanmerking kunnen worden genomen.
Het is ook praktisch vrijwel onmogelijk om voor 15 maart nog een artikel in een peer-reviewed tijdschrift gepubliceerd te krijgen, waarop de ‘lead authors’ dan alsnog zouden kunnen reageren. Tussen indienen manuscript en publicatie ligt zelden minder dan een half jaar. En dat is niet onbegrijpelijk of onredelijk.
Midden dit jaar kreeg ik van het tijdschrift Energy & Environment (E&E) de uitnodiging als guest editor op te treden voor een special issue met een verzameling van kritische artikelen over het AGW concept. Inmiddels zit ik midden in het peer-review proces. Daarna moeten de auteurs hun bijdragen herzien . En ik verwacht een tweede ronde van kritische beschouwing daarvan daarna.
Het is vrijwel onmogelijk om deze special issue voor 15 maart gepubliceerd te krijgen. (Het wordt op zijn vroegst juni 2013, afhankelijk van de mogelijkheden van de Publisher van het blad) . En dan nog denk ik dat WG1 weinig aandacht zal schenken aan artikelen in een klimaatsceptisch blad als E&E. (Onderzoekers uit de IPCC alarmistische hoek weigeren systematisch als reviewer op te treden. Zo kom je dus niet in hun eigen kring binnen).
Verschijningsdatum juni 2013 is nog ruim voor de publicatie van de eindversie van AR5 WG1. Hopelijk zal de E&E issue dan toch nog een effect buiten IPCC kring kunnen hebben. Maar erg optimistisch ben ik niet, tenzij wordt erkend dat IPCC geen wetenschappelijke maar een politieke (VN) organisatie is die aan een bepaalde doctrine blijft vasthouden.
@Niek Rodenburg:
Dat sluit goed aan bij het stuk van Rypke over het sukkeljournalisme.
Onvoorstelbaar is dat klimaatwetenschappers zich niet wagen aan twijfel over de bruikbaarheid van samengestelde meetreeksen ("ensembles") op basis van meetreeksen met metingen op verschillende hoogten, verschillende methoden en verschillende tijdstippen.
Gezien de gigantische bedragen waarmee beleidsbepalers wapperen zou op z'n minst een onderzoek door nationale meetinstituten gerechtvaardigd zijn.
@ Rypke: VVD is geheel de weg kwijt in het klimaat-/ energiedebat. VVD kan de vergelijking met de USA democratische partij goed doorstaan, verschil is dat Obama het blijkbaar door heeft op een politiek doodlopende weg te lopen. Die 76% van Guido intrigeert me, zeker de laatste 15 jaar bekeken en met het oog op de aanstaande cooling.
Blijkt dat die 76% dus heel weinig uitmaakt voor de opwarming, andere factoren bij elkaar deste meer. Dat % is voor het eerst dat ik er van hoor, de laatste 10 jaar niet bespeurd. Ben benieuwd naar de studie die dit % onderbouwde.
Prima dat Guido blogt. Ik lees graag zijn bijdragen. Ik verneem graag zijn bronnen.
Ik word hier een beetje moe van.
Twee interessante stukken op klimaatgek http://www.klimaatgek.nl/cms/ ik doel nu op de laatste twee over de paradox van de verbeterde modellen en voorspellen in chaotische systemen. + daarna nog eens Van Geel.
De woedende kok piept er binnenkort maar weer eens tussenuit (http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=324434&size=m) voor wat OSW Ridley-style en dus een betere wereld.
Guido schreef:
Tenzij je de eerste en tweede "afgeleide" van de temperatuurreeks (snelheid en versnelling van de temperatuursverandering) vergelijkt met de stralingsvormen.
Dan wordt het wellicht minder voorbarig.
Bovendien lijkt het er op dat een GCR nogal plaatsafhankelijk is (vgl. Calgary met Moskou), mogelijk door het aardmagnetisch veld.
Dan zou het beter zijn om te vergelijken met temperaturen rond de magnetisch polen i.p.v. met de globale temperatuur.
Misschien dat dan ook een invloed van het "wandelen" van de magnetische polen zichtbaar wordt.
Ben Lankamp schreef:
Men past het mondiale concept toe op een niet-mondiaal verschijnsel.
GCR lijkt geconcentreerd rond de magnetische polen.
De energie van een GCR deeltje is zeer groot. In vrijwel alle gevallen worden deze deeltjes niet door het aardse magnetische veld afgebogen. Ze schieten er dwars doorheen en komen ook op aarde terecht.
Anders is het met de ´zonnewind´. De energie van deze deeltjes is betrekkelijk laag. Ze worden dan ook vaak afgebogen door het aardmagnetisch veld en komen dan in de atmosfeer terecht.
In de gassen die zich in de bovenste lagen van de atmosfeer bevinden ioniseren deze zonnedeeltjes.
Prachtig te zien als een Aurora in een brede cirkel rond de polen.
Dit is weer een storm in een glas water veroorzaakt door een interpreterende lezing waarin de wens de vader is van de gedachte. Op zijn "boodschap" is schokschouderend gereageerd, zijn hele santekraam kon worden opgeplooid met enkele ernstige wetenschappelijke verwijzingen. De kleine moeite die men daarvoor moet opbrengen bewijst toch nog al te veel eer aan het geraaskal.
Het misbruik van vertrouwen door Rawls wordt ernstiger genomen, de man heeft zich trouwens zélf opgegeven als "expert reviewer" (een titel die letterlijk iedereen zichzelf kan toebedelen en waar geen competentie voor vereist is) en was op dat moment dus akkoord met de voorwaarden waarvan één zich onthouden van commentaar naar de buitenwereld is.
Het voorval is dus tekenend voor de betrouwbaarheid van ontkenners: gewoon onbestaand.
Aldus sprak onze Belgische expert reviewer Yves.
@Guido:
Bekijk de grafiek rechtsboven van de link die je eerder gaf, als je de trend van de trend van de temperatuur over een 16-jarige periode (andere perioden heb ik niet bekeken) dan valt een periodiciteit op die zou kunnen samenvallen met de zonne-activiteit.
Met andere woorden, de versnelling van de temperatuurverandering correleert dan met de zonne-activiteit
En om toch hun gelijk te bewijzen worden hier zelfs bedenkingen gebrouwen die regelrecht ingaan tegen de theorie van Sbvensmark. Faut le faire…
@ Guido en anderen
Mijns inziens geeft Rawls onvoldoende scherp aan waar de schoen wringt bij de weergave in SOD (en FOD) van de literatuur over het effect van GCR op wolkvorming.
Eén van de meest bekende auteurs op dit gebied is momenteel B.A. Laken in Brighton.
Zie bijvoorbeeld dit artikel:
Cosmic Rays linked to rapid mid-latitude cloud changes. B.A. Laken, D.K.Kniveton and M.R. Frogley. Atmos.Chem.Phys., 10, 10941-10948, 2010.
Hierin wordt de conclusie bereikt dat een effect van GCR op wolkvorming en oppervlaktetemperatuur is beperkt tot de 30-60 breedtegraad. Uit de abstract:
The influence of GCRs is clearly distinguishable from changes in solar irradiance and the interplanetary magnetic field. However, the results of the GCM experiment are found to be somewhat limited by the ability of the model to successfully reproduce observed cloud cover.
These results provide perhaps the most compelling evidence presented thus far of a GCR-climate relationship. From this analysis we conclude that a GCR-climate relationship is governed by both short-term GCR changes and internal atmospheric precursor conditions.
Het lijkt mij begrijpelijk dat een effect van GCR tot een bepaalde breedtegraad, en juist deze, is beperkt. Het is de plaats van de grens van twee hoofdwindzones. In de klassieke klimatologie wordt klimaatverandering (temperatuurverandering) op een mondiale schaal toegeschreven aan de verlegging van de windzones, in een gebied dat de Ferrel Cell wordt genoemd. En hierbij is wolkbedekking vast wel belangrijk.
Dat is ze in het equatoriale gebied natuurlijk ook, maar daar wordt ze in hoge mate bepaald door de diepe convectie die door de hoge oppervlaktetemperatuur wordt opgewekt. Het verschijnsel dat Hugo op deze site de schoorsteenwerking heeft genoemd. Het is begrijpelijk dat een verandering van de GCR slechts een betrekkelijk geringe, of geen, invloed zal hebben naast het effect van de diepe convectie op deze locatie. En het is dan ook begrijpelijk dat op een mondiale, gemiddelde schaal een GCR effect niet zo makkelijk wordt aangetoond met een kwantitatieve correlatie. Maar dat laat onverlet dat de GCR verandering in de Ferrel cell een behoorlijk indirect effect kan hebben vanwege diens belang voor het mondiale klimaat.
In de FOD wordt Laken vijfmaal aangehaald. Doch bovengenoemd artikel slechts in de literatuurlijst en met een verkorte titel ‘Cosmic rays’ met weglating van ‘linked to rapid mid-latitude cloud changes’
In de SOD wordt Laken tienmaal aangehaald, maar de geschiedenis herhaald zich, genoemd artikel alleen in de literatuurlijst en weer met de verkorte titel.
Op zijn zachts gezegd lijkt mij hier sprake van selectieve aanhaling.
Indien de conclusies in Laken 2010 niet juist zouden zijn, dan zou men in de hoofdtekst vermelding daarvan verwachten.
Guido, ik geloof niet dat je gecensureerd wordt, gewoon teveel links. 3 of 4 lijkt me voldoende. Overdaad schaadt.
@ Guido
We hebben het even niet over trends, maar over het effect dat GCR kan hebben. En de quotation daarvan in de SOD.
Overigens meen ik dat er op een lange tijdschaal (eeuwen) wel degelijk een coïncidentie is tussen zonnevlekken en oppervlaktetemperatuur. Ook gecorreleerd met jaarlijkse graanoogsten en prijzen.
Guido, ik heb je post van december 15th, 2012 21:40at alsnog geplaatst.
Er zitten inderdaad teveel links in de tekst. Dat was de enige reden dat jouw verhaal in de wacht stond.
Kennelijk is dat door de moderatoren over het hoofd gezien.
@ Guido,
Volledig mee eens dat direct effect van de zon of indirect effect van GCR op wolkvorming de temperatuurstijging over de vorige eeuw niet zonder meer kunnen verklaren.
Echter het systeem zit veel gecompliceerder in elkaar. Dat heb ik geprobeerd weer te geven in mijn vorige posting over het negeren van Laken 2010 in SOD over het klassieke concept dat de verschuiving van de grenzen van de windzones van grote betekenis zijn op mondiale schaal.
Ik dacht dat je het over pier-reviewed onderzoek had?
Over GCR en Laken
Eerst correctie: het artikel wordt wel met volledige 'titel' in de literatuurlijst genoemd. Ik zocht onvoldoende door met de 'zoekfunctie'. Met excuses aan de auteurs van hoofdstuk 7.
@Guido. Je zegt dat de zon constant is over 50 jaar. Ik meen dat de Jager het tegendeel beweert, over de laatste 100 jaar actiever dan over de hele historische periode.
Guido, ik hoef je toch niet uit te leggen wat peer-reviewed betekent neem ik aan? Ik zou graag je berekeningen getest en bevestigd zien. Dat is toch altijd de argumentatie die de alarmisten tegen de sceptici hanteren? Een beetje met statistieken klooien kan ik zelf ook wel….
@Guido
Ik heb op de http://www.cdjager.com gezocht naar je aanhaling maar vond die niet.
De meest recente is van een congres in Bern 2012 waar ik in de abstract vond:
The second component (0.040 K/century) waits for an explanation.
The smoothed residual increase, presumably antropogenic, obtained after subtraction
of the known components from the total increase was 0.31 K in 1999.
Dit was een congres van vooral AGW antagonisten, die op hem nogal indruk hebben gemaakt..
De laatste uitgebreide, met van Geel samen is uit 2010
Quantifying and specifying the solar influence on terrestrial surface temperature
C. de Jager S. Duhau B. van Geel
Journal of Atmospheric and Solar-Terrestrial Physics 72 (2010) 926–937
This investigation is a follow-up of a paper in which we showed that both major magnetic components of the solar dynamo, viz. the toroidal and the poloidal ones, are correlated with average terrestrial surface temperatures. Here, we quantify, improve and specify that result and search for their causes.
We studied seven recent temperature files. They were smoothed in order to eliminate the Schwabe-type (11 years) variations. While the total temperature gradient over the period of investigation (1610–1970) is 0.087 1C/century; a gradient of 0.0771C/century is correlated with the equatorial (toroidal) magnetic field component. Half of it is explained by the increase of the Total Solar Irradiance over the period of
investigation, while the other half is due to feedback by evaporated water vapour. A yet unexplained gradient of _0.0401C/century is correlated with the polar (poloidal) magnetic field. The residual temperature increase over that period, not correlated with solar variability, is 0.051 1C/century. It is ascribed to climatologic forcings and internal modes of variation. We used these results to study present terrestrial surface warming. By subtracting the above-mentioned components from the observed temperatures we found a residual excess of 0.311 in 1999, this being the triangularly weighted residual over the period 1990–2008.
We show that solar forcing of the ground temperature associated with significant feedback is a regularly occurring feature, by describing some well observed events during the Holocene.
Uit correspondentie met hem bleek mij dat hij zelf erg voorzichtig is om zich over een antropogene bijdrage uit te spreken. Wat mij in jouw aanhaling opvalt is dat hij naar AR4 (2007) verwijst. De belangrijke bijdragen aan de zondiscussie van de Jager en Duhau is daarna geweest dat voor die tijd de polar component buiten beschouwing is gebleven. Op grond waarvan een grotere zoninvloed mocht worden verwacht.
Helemaal doorzien kan ik de materie niet. De Jager wordt een beetje nijdig als AGW antagonisten met zijn indicaties weglopen, met: AGW bestaat niet.
Maar jou ‘interpretatie’ vind ik ook te ver gaan: – antropogene factoren zijn nodig om de opwarming van de laatste 50 jaar te verklaren, de zon staat hier buiten spel
Waarom zouden er geen andere factoren zijn? Bijvoorbeeld invloed van UV in de stratosfeer, wat een suggestie van Bas van Geel is. Ook daar speelt de zon mee. En ook met het teweeg brengen van weerverschijnselen in de troposfeer, verlegging van windzones.
Je zegt: – terugkoppelingen zijn belangrijk. Er is meer: de warmtecapaciteit van de oceanen. Die van de atmosfeer speelt nauwelijks een rol. Zonlicht warmt de oceanen op, omdat de zichtbare straling tot enige tientallen meters doordringt. In tegenstelling tot IR dat minder dan een mm doordringt. Je kunt je heel goed voorstellen dat opwarming door de zon vòòr 50 jaar geleden ook daarna nog een nawerking had op de troposfeer met zijn geringe warmtecapaciteit. En dat dit verschijnsel het laatste decennium ook nu in omgekeerde richting meespeelt. Hoewel de zon minder invloed uitoefent, daalt de temperatuur niet onmiddellijk pijlsnel.
Voorlopig komt mijn visie vrij dicht bij die van De Jager:
The smoothed residual increase, presumably antropogenic, met presumably vet gedrukt. Maar we hebben vooralsnog veel meer inzicht nodig in de werking van het complexe natuurlijke systeem dat het klimaat variabel maakt om de veronderstelde antropogene invloed als gegeven aan te nemen. Als gevolg van een aftreksom, waarin zeer wel mogelijk meerdere componenten nog niet zijn herkend.
Men is al te gemakkelijk geneigd om aan waarnemingen alleen lineaire trends te koppelen en daaruit conclusies te trekken, terwijl er heel waarschijnlijk sprake is van (tenminste zes) oscillerende verschijnselen met verschillende frequenties en amplitudes. Ik kwam laatst een aardige ‘quote’ tegen van een architect: “de rechte lijn bestaat niet in de natuur. Het is een menselijke uitvinding”
.
Guido, mijn oorspronkelijke vraag was: is er een link die deze stelling van je bevestigt:
. Als antwoord stuur je een Excel sheet, ik kan hierop je stelling niet herleiden, misschien wil je het even nader verklaren? Is er bovendien peer-reviewed onderzoek die deze stelling onderbouwd?
Causaliteit / correlatie >>> derde mogelijkheid/theorie zoals Kroonenberg dit ziet: Causaliteit >> maar dan omgekeerd >> CO2 volgt met 800 jaar vertraging de zonneactiviteit.
Jammer, dat Guido stopt. Eén van de weinige geinformeerde 'tegenstanders', straks trekken we alleen nog progressieve 'trolls'.
Misschien moeten enkelen hun opmerkingen over 'censuur'en aangedragen bewijs nog eens tegen het licht houden, net als opmerkingen over de vertraging van 800 jaar: die niets ontkrachten van het fysische effect van CO2, en meer cyclische argumenten zijn. Die vertraging (bij ijstijden en interglacialen) kan ook binnen de AGW-theorie worden verklaard.
Of concluderen we dat het blog niet functioneert als wetenschappelijk discussieforum. En dat Climatedialogue daar meer geschikt voor is, wat op zich is voor te stellen omdat we naast serieuze postings ook veel klimatainment geven en veel 'serieuze'klimaatkomman… daar weer mee wegjagen
Er is in ieder geval geen reden om Guido negatief te bejegenen, laten wij de waardevolle mensen op dit blog ook waardevol bejegenen en vooral ook toegeven bij jezelf als je eigenlijk niet goed bent ingevoerd of aan argumenten vasthoudt die minder steun hebben dan die Guido aanvoert
Ik krijg wel eens de indruk dat sommigen met een brei van woorden vooral een rookgordijn opwerpen. De AGW-theorie is leunt naast de relatief snelle opwarming sinds 1978 ook op paleogegevens en het eenvoudige fysische gegeven van CO2. De hysterie er om heen – de menselijke klimaatgevoeligheid- is wat veel mensen skeptisch maakt
Maar goed, ik beperk me liever tot de biokant
Rypke, je schrijft:
De AGW-theorie leunt naast de relatief snelle opwarming sinds 1978 ook op paleogegevens en het eenvoudige fysische gegeven van CO2.
a) Dat zal Guido wat betreft die opwarming niet met je eens zijn, als hij praat over de periode sinds 1850.
b) Voor het CO2 en Arrhenius, daar heeft de door mij en velen geachte Hans Erren al over geschreven.
c1) Paleogegevens en AGW-theorie. Als je doelt op het gelijkblijven van CO2 tot aan pak en beet 1850 (ik heb het plaatje effe niet bij de hand) wat volgt uit ijsboorkern onderzoek. Maar dan heb je het voornaamste wel gehad denk ik. De "grap" is namelijk dat men daar juist niet op wil leunen….beter gezegd niet erover wil hebben.
Ik zou wel willen weten hoe het met de stand van zaken is tussen de stomata index -CO2 methode en die CO2 bepaling uit gasbelletjes in de ijsboorkernen…is die controverse al opgelost.
c2) En hoe doet men dat nu precies, hoe gaat men nu precies te werk bij die ijsboorkernen. Welke apparatuur gebruikt men. Welke onzekerheden heeft de gasbelletjes methode.
c3) Evenzo die stomata-index methode.
c4) Als die CO2 concentratie gelijk bleef (wat ik wel wil aannemen), wat is dan de verklaring voor MWP, LIA etc. En dan echt kwantificeren. Dat kunnen we m.i. nog niet (zo goed).
Je noemt climatedialogue, maar zolang je dit soort zaken niet aan de orde stelt of worden gestelt…blijft het een herhaling van zetten, waarbij ieder vanuit zijn burcht de ander met plaagstootjes beschiet.
@ Guido
Over warme capaciteit. Die van het water in de eerste 400 m van de toplaag, over 70 % van het aardoppervlak lijkt me toch echt het allergrootste warmte reservoir. En die van de luchtlaag heel klein. Dat zie je jaarlijks als de kleine schommelingen in de temperatuur van de tropische oceanen, vergeleken worden met de schommelingen van de gemiddelde mondiale temperatuur van de troposfeer. Er is een kleine lag fase van enige maanden in de laatste. Jij verwacht dan over langere termijn dat de troposfeer ook snel die van het water zal volgen. Echter de warmte inhoud over de oceaanwateren is zowel vertikaal als horizontaal zeer onevenredig verdeeld. Allerhande stromingen kunnen de warmte afgifte water->lucht op een mondiale schaal op een langere tijdschaal beïnvloeden, verhogen of verlagen. Hierop is de klassieke opvatting in de klimatologie gebaseerd dat de verlegging van de grenzen van de hoofdwind zones (en zeestromen) op een historische tijdschaal sinds de Romeinse tijd, de mondiale klimaat periodes heeft beïnvloed.
Je vind het een vergezocht idee om te blijven zoeken naar andere oorzaken voor klimaatvariabiliteit dan veranderingen in de optische dichtheid van de troposfeer. Hierbij word ik onder andere geïnspireerd door twee artikelen die ik momenteel onder peer review uit heb staan, over de invloed van de zon op de PDO en de invloed van de maan op de ENSO. De eerste is van Scafetta, een even bekend zon-expert als de Jager. De twee zijn het niet eens met elkaar over een mogelijk effect van CO2 .
Een twee inspiratie bron zijn de temperatuurmetingen van Andries Rosema, met zijn Delfts meteorologie bedrijf EARS . Hij gebruikt Meteostat metingen sinds 1982 en komt tot de conclusie dat de oppervlaktetemperatuur in een heel groot gebied sinds dat jaar niet significant is toegenomen, wellicht 0.1 C is gedaald. Hij meet iets anders dan Christy & Spencer die op 800 m hoogte met satellieten meten. Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat het effect van CO2 beperkt is tot de laag tussen 10 en 800 m, en niet sterk is op de oppervlakte temperatuur.
Een voorbeeld van een aanvankelijk vergezocht idee uit mijn oude vakgebied, de (moleculaire) biologie, uit het begin van de vorige eeuw, dat in de tweede helft van die eeuw een luchtsprong maakte toen het was aanvaard.
Dat chromosomen de dragers van de erfelijke eigenschappen (de genen) zijn is ruim honderd jaar bekend. Zij bestaan uit DNA en eiwitten (histonen genoemd). Die eiwitten kon men kleuren en men meende zo de genen zichtbaar te maken en dat deze eiwitten de dragers van de erfelijke eigenschappen waren. De functie van DNA bleef daarbij beperkt als een drager van die eiwitten, omdat de chemische samenstelling DNA simpel is. Tot in 1944 Avery cs met bacteriën aantoonden dat DNA zonder eiwit in staat was erfelijke eigenschappen over te dragen. Het duurde nog 10 jaar tot de genetische code was ontrafeld. Dat daarna de DNA ‘technologie’ zich enorm heeft ontwikkeld behoeft geen nadere toelichting.
F=m*a. Wat wil je hiermee zeggen? Wellicht de zon is de drijvende kracht achter het hele klimaatsysteem, en daarmee verwacht je een evenredig effect op de klimaat indicator, gemiddelde mondiale oppervlakte temperatuur. Maar zo werkt het complexe systeem toch niet? De zon forcing wekt tal van secundaire krachten op die daarop nog eens alle op elkaar inwerken. Of wil je zeggen CO2 is een afzonderlijke forcing, die bij die van de zon zou kunnen worden opgeteld.
Dit is dus het beginsel waar IPCC vanuit gaat, met de aanname van verschillende ‘climate forcing’. En de rechtvaardiging daarvan is momenteel één van de belangrijkste discussiepunten. http://wattsupwiththat.com/2012/12/12/the-forcing…
Guido, hand waving is niet genoeg, je stelling dat CO2 voor 76% verantwoordelijk is voor het temperatuurverloop is nog steeds niet onderbouwd, In je grafiekjes zijn slechts enkele factoren die de temperaturen bepalen verwerkt. Ook heb ik dit niet terug kunnen vinden in het IPCC rapport. Misschien zou je bevestigend onderzoek kunnen linken? Anders blijft het gewoon je eigen brouwsel.
Arthur,
Inderdaad de verdeling van de warmte in de oceanen is ongelijk verdeeld, echter de hoeveelheid energie die openenomen wordt is in de oceanen blijft toenemen, wat natuurlijk vreemd zou zijn als de zon verantwoordelijk is voor de opwarming. De activiteit van de zon is al enige tijd dalende en, als de zon verantwoordelijk was, zou OHC duidelijk moeten volgen. Als ik Guido's argument goed begrijp zou het zo kunnen zijn dat de warmte uit de oceanen voor een vertraging van de afkoeling van de atmosfeer zou kunnen zorgen.
En alhoewel ENSO en PDO invloed hebben op temperatuur en het regionale klimaat, blijft het het herverdelen van energie uit de oceaan.
EARS geeft wel interessante data, maar voor slecht een zeer beperkt gebied.
@Guido:
Bij "Temperature as a function of GCR Kiel" gebruik je de globale temperatuuranomalie, toch?
Zou het gebruik van de lokale (Kiel) temperatuur niet voor de hand liggen?
@Guido:
(Verwisselen is menselijk ;-) )
Toch is het gebruik van berekende globale gemiddelde waarden funest voor het kunnen onderscheiden van mogelijk ook werkzame fenomenen die afhankelijk zijn van de geografische positie.
Guido recapitulatie
Laat me in je voetspoor ook recapituleren
Ik ben het met je eens dat na openbreken van hoofdstuk 7 van Second Order Draft (SOD) AR5 WG1 door sommigen de invloed van de zon als het ware is ‘gekaapt’ om daarmee de recente opwarming als enige oorzaak te verklaren.
Er zijn echter een aantal onderzoekingen die aanwijzingen geven dat tot op heden in de AR’s de invloed van de zon ten minste is onderschat.
Dus zoekt men naar oorzaken van die onderschatting. Een eventueel naijl affect is één van die pogingen. Een lokaal effect van GCR op wolkvorming bij de 35 breedtegraad is een tweede. Invloeden vanuit de stratosfeer (UV) is een derde. Hoewel de zon in alle drie de gevallen een achter liggende kracht is, vormt geen van die pogingen op zich een bewijs, dat in de recente periode de zon de enige oorzaak van de waargenomen trends is.
Zelfs als CERN straks met overtuigend experimenteel bewijs komt, dat GCR aan de vorming van wolken bijdraagt, blijft dat onvoldoende bewijs dat het effect ook werkelijk in de natuur van groot belang is. Het is een laboratoriumproef, vergelijkbaar met de waargenomen absorptie van IR door CO2 .
Je zegt er is geen duidelijke trend in de coïncidentie van directe zoninstraling+GCR en een mondiaal waargenomen gemiddeld temperatuur effect. Maar dat geldt ook voor de veronderstelling hoe CO2 concentratie verandering in de natuur uitwerkt. Die trend is in de afgelopen 60 jaar op zijn minst merkwaardig. Over deze periode zien we een voortdurende stijging van CO2 maar op deze tijdschaal aanvankelijk een temperatuurstijging, dan een daling, gevolgd door weer een stijging, en over het laatste decennium een behoorlijk lange periode van stagnatie van temperatuur verandering.
De conclusie lijkt op zijn minst gerechtvaardigd, dat er in het complexe mondiale klimaatsysteem meerdere deelkrachten werkzaam moeten zijn die elkaar ook beïnvloeden en meer ingewikkeld dan alleen door optelling van veronderstelde, afzonderlijke ‘climate forcings’.
Er zijn nu in het klimaatonderzoek en daarop volgende discussie, twee belangrijke benaderingen aan de orde wat betreft de op elkaar inwerkende krachten.
Uitgangspunt is de twijfel aan de theorie dat de toenemende bijdrage van CO2 aan de optische dichtheid van de troposfeer een significante bijdrage aan het tot stand brengen van een specifieke oppervlakte temperatuur moet hebben.
Dit leidt ten eerste tot nader onderzoek van de mechanismen die op de waterplaneet überhaupt via de watercyclus de lokale temperaturen beïnvloeden, en deze binnen bepaalde grenzen houdt.
De tweede is een vervolg daarop. Het zoeken naar andere krachten die het klimaat beïnvloeden dan die als gevolg van stralingstransfer processen. Als alternatieve verklaring voor waargenomen verschijnselen, e.g. krachten van de zon en uit de wijdere kosmos. Die resulteren in de complexe processen zoals PDO, NAO, ENSO, El Nino, Nina, orkanen, het ontstaan van de windzones en de oceaanstromen.
Guido, zoals eerder gezegd kan ik in geen enkele literatuur vinden dat co2 voor 76% verantwoordelijk is voor de opwarming, ook niet de IPCC literatuur, zoals je aangaf. Nogmaals waar kan ik vinden dat je theorie bevestigd of heb je iets unieks gevonden? Heb je overigens de invloed van de wolken inbegrepen? Verder is er momenteel een discussie gaande over de forcing van aerosol die wel eens een stuk minder kan zijn dan oorspronkelijk werd aangenomen, moet dat ook nog meegenomen worden? Voorlopig rijzen er de laatste jaren alleen nog maar meer vragen dan antwoorden over de temperatuursverloop. Derhalve ben ik nog steeds van mening: men weet het gewoon (nog) niet en het zal nog wel een tijd duren voordat er enig inzicht in zal komen. Tot dan is het alleen maar speculeren, glazen bol kijken, natte vinger in de lucht, noem maar op.
@Tinstaafl: wel zuiver discussieren. Wanneer Guido op een 76 procent correlatie duidt, is dat volgens mij iets heel anders als '76 procent verantwoordelijk'
Zoals ik het hier lees schrijft Guido het AGW temperatuurverloop voor 76% toe aan CO2 vergeleken met zonnestraling en kosmische straling elk 2% (overigens zonder andere forcings mee te nemen).
Verder is er met de temperatuur geen trend de laatste 16 jaar ondanks immer stijgende CO2, dus blijven we maar gissen met aerosols, el nino, el nina, enso, pdo zonder daarover zekerheid te hebben.
Misschien voortaan iets zorgvuldiger in je uitspraken zijn, Guido? In de rest van het debat was je niet echt duidelijker, wat stoeien met cijfertjes kan ik ook, zie mijn woodfortrees grafiekje. Wat betreft sceptisch zijn, als je mijn eerdere commentaar had gelezen dan had je gezien dat ik sceptisch tegenover de ophef van deze blog stond.
@Guido:
Correlatiecoëfficienten zeggen/verklaren niet voldoende (maar dat hoef ik eigenlijk niet naar voren te brengen).
De correlatie van de uurgemiddelde temperaturen tussen Schiphol en De Bilt is 0,987; toch zijn de gemiddelde temperaturen, de maxima en minima en de trends verschillend.
De correlatie per jaar tussen T en t van De Bilt is 0,412 in 1979 en 0,0087 in 2007.
Voor alle andere jaren in de periode 1951-2012 ligt de grootte tussen bovenstaande waarden in.
Het feit dat de correlatie tussen de trends van oppervlaktetemperatuur en emissie van de zon klein is kan ook komen omdat de "forcing" onbekend is.