Uit het dagboek van Meneer Zeikklant, als opvolging op ‘De Onzichtbare Middelvinger van de Markt‘.
Welkom bij Telecom. Dit informatienummer kost 10 eurocent per minuut. Daarnaast worden er kosten gerekend voor het gebruik van uw mobiele telefoon. Deze kosten kunt u terugvinden op de site van uw mobiele aanbieder.
- 20 seconden
welkom bij Telecom. Voor de meest gestelde vragen kunt u ook terecht op onze website www. Telecom.nl en via uw eigen account mijn.telecom.nl . Hebt u nog vragen, blijft u dan aan de lijn.
- 30 seconden
Om u zo slecht mogelijk van dienst te zijn, en te ontmoedigen telefonisch contact op te nemen met onze veel te dure medewerkers en zo lang mogelijk aan de lijn te houden als u dat wรฉl durft, volgt nu een keuzemenu, met zo esoterisch mogelijk geformuleerde opties.
- 1 minuut
Hebt u vragen over producten en diensten van Telecom? Kies 1
Heb u vragen over uw internetverbinding van Telecom? Kies 2
Hebt u vragen over uw telefoonverbinding van Telecom? Kies 3
Hebt u vragen over uw abonnement bij Telecom? Kies 4
Hebt u vragen over facturen, aanmaningen of betalingen? Kies 5
Bent u van dit keuzemenu niets wijzer geworden, en gelooft u dat dit menu alleen bestaat om u bij de klantenservice vandaan te houden en aan u te verdienen? Kies 6
- 3 minuten,0,30 euro plus kosten mobiele telefoon
โฆ.Sorry, wij hebben van u geen keuze ontvangen. Wij verbreken de verbinding en u mag het opnieuw proberen, levert ons 1,50 euro extra op.
6 minuten verder komen we weer terug bij het keuzemenu-moeras van Telecom: ik kies 2; โvragen over uw internetverbindingโ
Na vier eerdere klachten bij de klantenservice, zijn mij bij ieder contact vier loze beloftes gedaan na bestelling van een internet/belverbinding die nog steeds niet werkt.
Ik neem keuze2:
Hebt u vragen over de werking van internet? Kies 1
Hebt u vragen over storingen? Kies 2
Voor overige vragen, kies 3, dan krijgt u na 5 minuten wachten de zelfde medewerker als wanneer u niet aan de lijn werd gehouden met dit keuzemenu
Eeuhhhhh, ik kies 3
Wij houden een klanttevredenheidsonderzoek om onze service te verbeteren en de tijd te rekken dat u met ons in verbinding staat zรณnder dat u รฉรฉn van onze betaalde medewerkers bezighoudt. Wij hebben zodanig bezuinigd op de klantenservice- die ons toch geen geld oplevert- dat wij u daar zoveel mogelijk bij vandaan willen houden. Alleen onze incasso is nog op volle sterkte. Via enkele gecomputeriseerde meerkeuzevragen houden wij de schijn op dat u voor ons meer bent dan een te bemachtigen banknummer.
- 9 minuten
Wilt u meewerken met het klanttevredenheidsonderzoek, toets dan 1: dan verbinden wij u daarna sneller door met een levende medewerker. Wenst u niet mee te werken toets dan 2: dan zetten wij u daarna zo lang mogelijk in de wacht.
Ik kies 2. Nee, nu geen zin al 3 keer eerder geklantenserviced.
โฆโฆ..wegens grote drukte zijn de wachttijden langer dan 10 minuten. Wij verzoeken u later terug te bellen. Wij verbreken nu de verbinding.
- 14 minuten verder
We betreden opnieuw het keuzemenu-moeras. Ik kies na optie 2, optie 3 en dan besluit ik wel mee te werken aan dat klantenonderzoek. Ik kies 1.
hartelijk dank dat u met ons klanttevredenheidsonderzoek wilt meewerken. U wordt na dit gesprek teruggebeld: voer uw tiencijferig telefoonnummer in waarop wij u kunnen terugbellen. โ
โฆโฆโฆโฆHet nummer dat u heeft ingevoerd is 1โฆ.2โฆโฆโฆ3โฆโฆ..4โฆโฆโฆ.5โฆโฆโฆ6โฆโฆโฆ..7โฆโฆโฆ..8โฆโฆโฆโฆ9โฆโฆ..10โฆโฆโฆโฆโฆโฆโฆ. Toets hekje als dit het juist nummer is,.
#
U wordt nu doorverbonden met รฉรฉn van onze telefonische medewerkers
Tuut, tuuuut, tuuut- er zijn nog 3 wachtenden voor u
- 24 minuten
Tuut- tuut- er zijn nog 2 wachtenden voor u
- 30 minuten
tuut tuuut- er zijn nul wachtenden voor u
- 35 minuten
โgoedemiddag, Shandy Delawattilatuti van Telecom waarmee kan ik u van dienst zijn??
‘Ja dag. met Meneer Zeikklant’Ik breng mijn klacht: 4 loze beloften niets ontvangen, geen werkende verbinding.
โWat vervelend voor uโ.
โฆโฆ.stilteโฆ
Mag ik ter controle uw naam en adres
..en uw geboortedatum
โฆen uw bankrekening
Spreek ik met meneer Zeikklant die ik zo snel mogelijk van mijn afdelingsmanager de deur moet wijzen, omdat ik anders te duur ben?
‘โฆDat klopt jaโฆ.’
Ik ga eens kijken wat er met uw bestelling is gebeurd, hebt u een moment dan vraag ik mijn buurvrouw die ook geen flauw benul heeft en kom ik bij u terug om zelf uw klacht te herhalen en u dan naar een andere afdeling te verwijzen
Bandje met liedje van Adele———–Een ogenblik geduld alstublieftโฆ.. โI will never meeeet someone like youuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu————een ogenblik geduld alstublieft— I will never meet someone like youuuuuuuuuuuuu—————-
-
4 minuten verder:
Hallo meneer Zeikklant, ik heb even nagevraagd en er is inderdaad iets misgegaan. Helaas kan ik u niet verder helpen. Daarvoor moet u bij een andere afdeling zijn.
maaarrrr
—- nee, helaas ik kan u niet doorverbinden, u moet opnieuw bellen. U moet eerst optie 1 toetsen, daarna keuze 3, dan keuze 2 en dan 1. Dan krijgt u een medewerker aan de lijn, aan wie u alles opnieuw kunt uitleggen. Die zal u dan wat loze toezeggingen doen zodat u hoopt dat het ditmaal wel goedkomt en u eindelijk verlost bent en wij weer van u.
ehhh
Wij hebben toch al uw bankrekeningnummer, en daar was het ons om te beginnen. Betalen doet u toch wel, want anders sturen wij een incassobureau en berekeningen leren dat deze bedrijfspraktijk ons netto meer geld oplevert dan kost. Mensen besparen zich liever alle gedoe en veel keus heeft u niet. U wilt toch internet.
Want alle andere aanbieders handelen net zo, en dankzij de ‘vrije markt’voor telecom er is รฉรฉn bedrijf dat eigenaar is van zowel het netwerk als van de meeste aanbieders. Met de overige providers maken wij tariefafspraken en zo zingen wij de crisis wel uit. Omdat wij steeds bozere klanten aan de lijn krijgen stompen wij als klantenservicemedewerkers ook af: zodat we nog minder geneigd zijn ons voor u in te spannen.
Hebt u verder nog vragen meneer Zeikklant?
De aandeelhouders klagen niet. En voor de economische groei is het ook goed zo. Matt Ridley geeft thumbs up. Dus niet zeiken, zeikklant. Vertrouw op het systeem. Belazer je medemensen en ga shoppen.
@Neven:
Dezelfde idioterie tref je aan bij overheden: alles wordt uit de kast gehaald om niet te hoeven antwoorden of rekenschap af te leggen.
In dit geval zijn het niet de risicodragende aandeelhouders die er baat bij hebben maar de onbekommerde staatsruifeters.
Haha.. Subliem stukje! Zeer herkenbaar. Dergelijke zorgvuldig opgebouwde contactdrempels vergen een speciale tactiek om toch door te dringen. Bij lange wachttijden helpt soms het selecteren van een verkeerd doorkiesnummer (liefst van een zo onwaarschijnlijk mogelijk onderdeel, zoals b.v. uitbreiding abonnement) waar het uiteraard niet druk is. Daar proberen direct doorgeschakeld te worden naar de goede afdeling, of anders liefst direct de zaakjes afhandelen.
Zoeken naar andere -niet gepubliceerde-tel.nr's op internet wil anders ook wel eens helpen om iemand aan de lijn te krijgen.
Maargoed, je wilt natuurlijk sowieso net gedwongen zijn om diensten te moeten afnemen bij dergelijke bedrijven of instanties. Soms valt er echter helaas niks te kiezen wegens marktafspraken en/of een monopolistische aanbieder.
Een parallel met de politiek komt meteen op in m'n gedachten..
Welk nummer moet ik bellen om dat abonnement op te zeggen? :D
Ik ben nog steeds van mening dat in de wacht staan bij een telefonische helpdesk op kosten van de aanbieder van die helpdesk zou moeten plaatsvinden.
Albert Heijn vraagt toch ook geen huur om in de rij voor de kassa te mogen staan?
@Neven
Kerel, wat ben je toch een vreselijk negatieve, linkse, groene, betweterige, ongefundeerde kritiek en opmerkingen leverende braakbal.
Precies. De hamvraag: Hoe zet je beide buitenspel?
@Neven:
Een risicodragende aandeelhouder moet je juist niet buitenspel zetten.
Al het goede komt tot stilstand als privégeld opgepot gaat worden.
De overheid in zaken doet alles tegen overheidskostprijs; een veel hogere prijs dan de vrije markt durft rekenen omdat uitgerangeerde politici met pluche omringd moeten worden.
Een paar honderd miljonairs leggen qua kosten het toch echt af tegen de duizenden politieke vriendjes die vanwege de overheid de burger dwars zitten.
Waar vind ik de Verkloot 5000?
Het wil wel eens helpen om bij elke mogelijkheid te klagen (digitaal) De meeste bedrijven hebben een ISO norm waar een klachten via een vast protocol moet worden afgehandeld (dit is kostbaar voor het bedrijf ) bij herhaal klagen wordt alles vloeibaar en bespreekbaar
Ik kon als Telfort klant geen Telfort Alles in 1 abonnement afsluiten, aldus de vriendelijke callcenter-medewerkster.
Vervolgens naar de Telfortwinkel. "Nee, volgens het systeem kan het niet…. moet een foutje zijn, even bellen. Zo meneer, het is gelukt: even een krabbel en u bent over een maandje digitaal".
Week later: "Ja, Telfort aan de lijn. Uw aansluiting gaat toch niet lukken". Ik: " dus als Telfort klant, bellend met Telfort, contract afsluitend in Telfort winkel, kan geen Telfortabonnement afsluiten???" Nee, helaas.
Telfort = KPN
Gekmakend…..
Koers KPN is in 2012 gezakt van 9.00 naar 3.75 én geen dividend dit jaar. Aandeelhouders hebben alle reden om te klagen. Deutsche en France telecom doen het ook niet al te best. Heb je je auto al verkocht, Neven?
Wat moet ik met dit verhaal?
De markt is verre van perfect en kan een ware hel zijn. Maar er wordt aan gewerkt. Bij DT heb ik de laatste jaren binnen no time een mens van vlees en bloed aan de lijn die de vragen / klachten keurig afhandelt / problemen oplost.
Bedenkt: mobiele telefonie / internet heeft al duizenden mensen het leven gered. Bedenkt: Bulgarije (of willekeurig ander socialistisch droomdenkparadijs) 35 jaar geleden. Daar moest je eerst 10 jaar lang formulieren invullen zonder ooit een telefoon in huis te krijgen. Die kreeg je pas als je connecties had bij de partij. En als die connecties maar belangrijk genoeg waren kon je er na vijf jaar ook nog eens mee bellen. Nou, af en toe dan.
Mensen die snel werden aangesloten wisten dat de geheime dienst bij ze aan tafel zat.
Het risico op slechte waar en service is bij elke transactie aanwezig en te veel betaal je ALTIJD. Je moet zelf de afweging maken of het je dat waard is, maar het is onvermiijdelijk want iedereen moet eten.
In een biologische groentewinkel wordt je ALTIJD bedonderd en het beroerde is dat niemand het weet; noch de verkoper noch de klant.
Neven: opgehoepeld. Je hebt Ridley niet gelezen. In jouw wereld BESTAAT GEEN INTERNET, GEEN MOBIELE TELEFONIE. ALLEEN ROOKSIGNALEN.
Afhankelijkheid creëert macht. Macht corrumpeert.
@Neven
En dus moet je kunnen kiezen van wie jij afhankelijk wil zijn.
Dus weg met de overheid, waar 51% kiest waarvan de overige 49% van afhankelijk is!
BBP: Er heerst nogal wat controverse over het gebruik van het bruto binnenlands product als indicator voor het economisch welzijn van een land. Critici menen dat het een vertekend beeld geeft van de situatie. Het BBP maakt namelijk geen onderscheid tussen economische activiteiten door de overheid in welzijn en zorg en economische activiteiten die dat bekostigen vanuit de geldverdienende economie.
USA democratische ex-minister Robert Kennedy heeft het BBP eens als volgt samengevat:
"Het bruto binnenlands product omvat luchtvervuiling en reclame voor sigaretten en de ambulances die op de snelwegen verkeersslachtoffers weghalen. Het rekent de speciale sloten voor onze deuren mee en ook de gevangenissen voor de mensen die ze stukmaken. Het bruto binnenlands product omvat de vernietiging van de cederwouden en de dood van Lake Superior. Het neemt toe met de productie van napalm en raketten en kernkoppen. Het houdt geen rekening met de gezondheid van onze gezinnen, de kwaliteit van het onderwijs of het genoegen dat we aan spelen beleven. Het is net zo onverschillig voor de properheid van onze fabrieken als voor de veiligheid van onze straten. Het telt niet de schoonheid van onze poëzie mee of de kracht van onze huwelijken, noch de intelligentie van het publieke debat of de integriteit van ambtenaren… het meet kortom alles, behalve dat wat het leven de moeite waard maakt."
Een andere visie is mogelijk op basis van verspillingen door overheid aan gepolitiseerde alarmistische hypes:
In het BBP zijn niet opgenomen de enorme gepolitiseerde klimaat-, milieu-, biodiversiteit- overheidsverspillingen op basis van gefraudeerd wetenschappelijke alarmisme over klimaat, milieu en biodiversiteit. Deze overheidsverspilling van een omvang van 18 miljard in komende 4 jaar is even groot als de 18 miljard besparingen die het kabinet Rutte2 gaat doorvoeren en de economie aantast.
BBP: 600 Miljard
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naa…
Overheidsuitgaven: 349 Miljard = 58%
http://nl.wikipedia.org/wiki/Miljoenennota_2013 miljard
Het Bruto Nationaal Geluk (BNG) zou toenemen als we deze kosten van het gefraudeerde alarmisme over klimaat, milieu en biodiversiteit zouden killen!
Wel, dat is voor het eerst dat ik Neven op een waarheid kan betrappen. Punt is dat dit komt voor in alle lagen van de maatschappij, zowel links, midden als rechts.
Aan de andere kant, Neven, wat voor maatschappij heb je zelf voor ogen? Wat ik tot nu toe van je gelezen heb streef je een utopie na waarin bv auto's en smartphones op wind- en/of zonne energie kunnen draaien en waarin iedereen veganist wordt. Misschien toch maar even die interessante link van Rypke aanklikken waarin je grote roerganger Monbiot voorgoed van veganisme wordt genezen.
Voorlopig is de westerse democratie het beste wat de wereld voor kon brengen. Socialisme en, helemaal, het communisme is op z'n retour. Alle arbeidersklasse maatschappijen zijn een zachte of juist zeer gewelddadige dood gestorven.
Dat het in de zuidelijke EU staten slecht gaat is grotendeels veroorzaakt door de EU zelf waarin de centraal gestuurde Brusselse oekazes voorkomt dat de staten zelfstandig kunnen beslissen hoe uit de crisis te komen, bv door afwaardering van de nationale munt.
Dat het ook fout kan gaan blijkt uit de financiele crisis en de macht van de financiele markten als gevolg van een doorgeslagen deregulatie. De kracht van onze huidige maatschappij is dat men deze crisis het hoofd kan bieden en er maatregelen worden genomen, die weliswaar nog lang niet voldoende zijn, maar dit heeft nu eenmaal tijd nodig.
Wat ik met mijn betoog wilde zeggen dat onze maatschappij, waar je schijnbaar zo'n hekel aan hebt, het beste is wat ons kan overkomen, met al z'n zwakheden én sterkten zoals democratische "check and balances". Het is de wereld, en niet alleen de westerse wereld, nog nooit zo goed gegaan de laatste 150 jaar.
Ik zou zeggen, Neven, "count your blessings", zonder de huidige maatschappij zou je bv nooit je Noordpool blogje hebben kunnen opzetten. Verbeter de wereld begin bij jezelf, vraag niet wat de maatschappij voor jou kan doen, maar wat je voor de maatschappij kunt doen, om maar wat tegeltjes wijsheden rond te strooien.
PS
Uiteraard geldt dit niet voor "Europa" die Van Rompuy, Baroso, Schulz, Verhofstad, Cohn-Bandiet, Juncker (straks Dijsselblom) en al die andere technocraten in Brussel/Straatsburg voor ogen hebben, uiteraard met uitzondering van Nigel Farage….
Dát (en de financiele markten) is waar je je druk om moet maken, Neven, niet het klimaat.
Ik ben voor het hanteren van het ANBP (Absoluut Netto BinnenlandsProduct): de som van de bruto-inkomsten van werkenden minus de som van de netto-inkomsten van werkenden bij of vanwege de overheid.
Deze ANBP wordt kleiner en het tekort groter door grotere overheid, meer afhankelijkheid van de overheid en meer subsidies.
Een gigantische zeepbel in wording.
KPN-helpdesk @#$%^&*@#>& ! Neem een Ziggo of UPC abonnement (All in one) en neem Vodafone / T-Mobile. 'Ben je van de schandelijke KPN-xs4all helpdesk-shit af. Vorig jaar was ik het geheel zat. 'Nam Ziggo en T-mobile. Klaar en voor minder per maand. KPN is overigens een zieltogend bedrijf sinds Scheepbouwer vertrok.
Het probleem: De overheid zou meer faciliterend moeten zijn aan de markt en meer aan de markt en keuze van de consument overlaten. Ik geloof wel in een gecontroleerde markt met effectieve marktmeesters, en consumenten zouden meer assertief zijn en hun klachten moeten bundelen. Ik geloof in de werking programma's als Kassa, Opgelicht, Kat in de Zak, Radar, Ombudsman, De leugen regeert, De Keuringsdienst van Waarde. Ook facebook en twitter is een keiharde consumenten troef. Aanpakken die wantoestanden!
Het voldongen feit: Echter de overheid heeft een veel te groot aandeel in de BNP (55% – 60%), een aandeel dat slechts groter dreigt te worden, met slechts negatieve effecten voor economie, welzijn en zorg.
De overheid als probleem gezien: Opbrengsten van overheidsuitgaven hebben per definitie een lager rendement op investering dan in de geldverdienende economie. De belasting op de omzet door de overheid en de belasting op ambtenarensalarissen zijn slechts een retributie van overheidsfinancién en geen bijdrage aan de economie.
De balans is fout: Zo'n 40% – 45% aandeel vanuit de private sectoren moet nu de 55% – 60% aandeel van de overheid in het BNP opbrengen.
(On-)nut van overheidsmaatregelen: Overheidsmaatregelen, die een verzwarend negatief effect hebben op die 40% -45% van het geldverdienende BNP zorgen voor een negatieve spiraal in de netto-belasting opbrengsten voor de zelfde overheid. Uitbreiding van het overheidsaandeel gaat dus uiteindelijk ten koste van de belastingopbrengsten. Overheid heeft een negatief spiraaleffect op de economie als ze haar uitgaven uitbreidt. Overheidsinkrimping is meer effectief en geeft op de langere termijn meer benefiet voor de werkgelegenheid, pensioenen, zorg en welzijn.
Who says: Het is leerstof uit het eerste jaar van de economiestudie.
Oplossing: Waarom verminderen we niet de overheidsuitgaven in de klimaat-, milieu- en biodiversiteitinvesteringen met 18 miljard. Die 18 miljard komt dan ten goede aan de werkgelegenheid, pensioenen, zorg en welzijn, waarop nu 18 miljard wordt bespaard.
Zou er iets veranderen als gesprekken met 'helpdesks/servicelijnen' volledig gratis zouden worden gemaakt?
Heb het De Balie-debat met Nigel Farage gezien in de link van NoFreeLunch. Dank Tinstaafl!
http://www.debalie.nl/artikel.jsp?articleid=46042…
Farage (een prettig geluid!), over het ondemocratisch gerommel door EU, zat er een paar keer naast. Hij vergat als stelling te berde te brengen, dat EU op géén enkele wijze met het democratisch eenwordingsproces in de VS is te vergelijken.
1) VS was/is maatschappelijke emigranten smeltkroes zonder contraproductief overheids-multiculti beleid zoals in West-Europa.
2) VS bevocht een onafhankelijkheidsoorlog
3) VS voerde veroveringsoorlogen op Spaans/Frans Mexico (Texas >> New Mexico >> Californië)
4) VS voerde een burgeroorlog voor de eenheid en democratie van de staat.
5) VS heeft s1echts 2 talen (80%Engels= verplicht/20% Spaans), Europa heeft minimaal 27 talen en geen verplichte EU-taal.
6) VS had een democratisch gekozen regering vanaf het eerste moment.
7) VS heeft altijd een restrictief overheidsbeleid gevoerd, waardoor de economie boomde, gedreven op een flexibele ondernemingsgeest.
8) Het democratische VS bevrijde EU van de tirannie en niet andersom, zoals ik in de anti-kapitalistische Obama aanhang in EU hoor doorklinken.
Daardoor liet Farage zich inzepen door de feitenkennis van Sweder Van Wijnbergen.
Over de EU-forie D66-bijdrage door Sophie in 't Veld in de discussie met haar 20 stuks D66-platitudes kunnen we maar beter zwijgen.
Bovenstaand is reden waarom VS wel een succes is geworden en de EU als politiek natie dat niet wordt.
Gerard Depardieu kan van 75% hoogste schijf belastingtarief (naar vermeld) 13% als hoogste schijf belastingtarief als hij Putin's aanbod accepteert en naar Rusland verhuist.
http://www.ed.nl/algemeen/cultuur/g%C3%A9rard-dep…
Hoe hoger het belasting tarief hoe hoger de beschaving is. Dat is een huidig veel gedebiteerd "politiek correct" adagium. Maar is het ook waar? En: Staat beschaving daarmee dan gelijk aan socialisme? Is het ook omkeerbaar?
@TINSTAAFL
Democratie is het kiezen van je eigen dictator. Zonder een grens aan de democratie, lees regels voor de overheid (constitution), is het systeem net zo rot als communisme.
En met een grens aan democratie, is een overheid helemaal niet interessant meer voor bedrijven en belangengroepen omdat ze geen macht meer heeft. Ze moeten dan dus weer terug naar de consument,..
@Turris
Gebruik die 18 miljard eerst maar eens om die 400 miljard te gaan aflossen, denk je niet?
@Turris
Wat is er beschaafd aan het stelen van iemands geld?