Op 8 augustus jl. is in Dalian in China het schip Yongsheng van staatsreder Cosco vertrokken voor een reis naar Rotterdam om de noord. Op 11 september wordt het schip verwacht. Het zal met veel fanfare worden opgewacht en met dit artikel zal Climategate.nl hopelijk een graantje meepikken van alle aandacht. Russische ijsbrekers liggen klaar om het schip door de moeilijkere passages heen te loodsen (zie FD en Daily Mail). Want in tegenspraak met de titel van het FD artikel is het arctisch gebied bij lange na niet ijsvrij deze zomer. En ook in tegenspraak met deze boude voorspelling uit 2007…
De 11 dagen na de aankomst van de Yongsheng worden nog spannender. Want 22 september om 22.44 uur onze tijd is de zonnewende. En rond die datum hebben we meestal ook het arctisch zeeijsminimum. De voorspelling van de hooggeleerde hoogleraar klimatologie Maslowski dat het arctisch zeeijs deze zomer al helemaal weg zou zijn (zie BBC 2007) komt zeker niet uit. Logisch ook want alle milieuvoorspellingen falen altijd. Dus als een milieuman iets voorspelt dan kun je aandelen gaan kopen want het omgekeerde zal gebeuren. Zeker als de voorspeller in kwestie er nog een schepje bovenop doet en aangeeft dat zijn doemvoorspelling waarschijnlijk nog te voorzichtig is. Lees verder op WUWT.
Het wordt echt leuk de komende weken. Want de noordpoolregio beleeft haar kortste en koudste zomer sinds het begin van bovenstaande metingen in 1958 (plaatje is live). Het leuke is dat je als scepticus altijd goed zit: vlakt de smelt snel af en blijft er veel ijs dan weten de alarmisten echt even niet meer waar ze het moeten zoeken. Misschien verschuilen ze zich dan achter een nieuwe voorspelling dat er nu door meer ijs een zachte winter komt. Krijgen we dan een strenge winter dan is het echt over en uit in hun bunker. Of als de smelt toch nog lekker doorzet en we weer ver onder gemiddelde waarden zakken terwijl de temperaturen zeer laag zijn, dan is daarmee ineens bewezen dat de uitbreiding van het zeeijs rond het minimum met de temperatuur helemaal niets of maar weinig van doen heeft. Dat het komt door de temperatuur van het zeewater (positieve AMO) en door de grilligheid van stormen. Ach laten we samen lezen wat Neven ervan maakt op zijn blog. Onlangs was hij nog in grote paniek toen de smelt staakte. Hij heeft namelijk een alarmistische agenda maar is wel eerlijk over de feiten.
Plaatje is live. Houden we de lijn van 2009 aan? Of 2010? Lager is onwaarschijnlijk. Neven voorspelde 3,6. WUWT lezers 5,0. Zie verder de sea ice page op WUWT.
Nog een voorspelling: als Arctisch zeeijs dit jaar ver boven het 2000-2010 gemiddelde blijft, zal de reactie van MSM media/klimaatwetenschap zijn dat ‘een zwaluw’ nog geen lente maakt.
Gewoon doorlopen mensen, niets aan de hand.
En hoewel op zich een terechte opmerking heeft niemand ooit tot nu geroepen dat er ook in een opwarmend klimaat nog altijd jaren zullen zijn met ‘bovengemiddeld’ Artctisch zeeijs (whatever ‘het gemiddelde’ may be …). Terwijl dat nagenoeg vast staat: iedereen met een beetje kennis over weer en klimaat weet dat het ene jaar het andere niet is …
Kunnen we onze CO2 niet zo uitstoten dat de zwervende hotspot van Keffer Trentbaard boven de noordelijke route komt te hangen?
Weer is geen klimaat maar hij maakt van klimaat bijkans weer.
Ik kan de laatste opmerking van Honest Broker onderschrijven. Waar ik ook woonde, mijn hele bloody leven lang trakteert de voorzienigheid mij op een buurman die iedere lente roept: “De natuur (hij bedoelt dan het weer) is behoorlijk van slag buum!”
Sinds 1970 is het ijsvolume op de noordpool enorm afgenomen. Of nu in 2013, 2015 of 2018 dit gebied in de zomer ijsvrij is doet niet zoveel af aan de trend die overduidelijk is. Ik voorpel dat het gebied in de zomer van 2018 (of eerder) ijsvrij is. Een voordeeltje voor de scheepvaart is dat zij dan via deze nieuwe route minder last van piratenboeven zullen hebben.
Dan had je deze nog gemist! http://climategate.nl/2013/07/18/onwelgevallige-satellietwaarnemingen-noordpoolijs-voor-1979-weggemoffeld/
Op grond van welke kennis en data maak je deze voorspelling? Zomaar wat beweren zonder steekhoudende argumenten zet weinig zoden aan de dijk.
Ehh nou Chris, vanuit de puur technische kant van de zaak ben ik het als techneut met je eens, maar zomaar wat roepen zet voor een heleboel mensen behoorlijk wat zoden aan de dijk de laatste 15-20 jaar.
Je wilt niet weten wat er allemaal aan de radar hoogtemeters van TOPEX/Poseidon, ERS-1 en -2, Envisat, JASON-1, JASON-2 mankeerde.
We moesten met de laser van de TUDelft dit soort radar altimeters ijken.
Ik weet uit eerste hand dat er corrupte data in datasets terecht is gekomen waar het niet thuis hoort.
Zelfs RA data van Envisat vlak voordat de satelliet ter ziele ging is nog gebruikt terwijl die in mijn ogen zwaar onbetrouwbaar was.
Met deze satellieten werd dus de hoogte van het zeeoppervlak gemeten alsmede het ijs op de polen.
Ik heb er geen enkele pet van op dat NASA de laatste jaren betrouwbare informatie over zeespiegelrijzing en poolijs heeft verstrekt.
Hajo, wat flauw dat je allemaal dingen over me roept zonder het me even te laten weten. Ik wist bijvoorbeeld niet dat ik in grote paniek was toen de smelt staakte. Maar leuk om te zien dat jullie blog nog altijd bestaat. Petje af.
Ook flauw van Watts dat hij niet vertelt dat Maslowski na z’n paper van 2006 (hij was de enige wetenschapper die de grote crash voorspelde, die we daarna ook hebben mogen meemaken, ook petje af) aardig wat kritiek kreeg, daar wat mee deed om z’n model te verbeteren, en toen met de projectie kwam dat het Arctische gebied in 2016 ± 3 jaar voor het eerst sinds in ieder geval het Holocene Climatic Optimum (ongeveer 10 duizend jaar geleden) weer eens ijsvrij zou kunnen zijn. Maar goed, Watts is wel vaker flauw en organiseert graag stenigingen voor de vele figuren die niet kunnen wachten om die eerste steen te werpen.
Laten we ook niet vergeten dat het door jullie zo verfoeide IPCC een ijsvrije Arctic inschat voor het einde van deze eeuw. De mainstream van cryospheric scientists houdt het vooralsnog op 2030-2035.
Ik heb het een beetje druk deze week met de fundering voor m’n macrobiotische boomhut, maar als jullie nog iets willen bespreken over het Arctische zeeijs, dan deel ik graag mijn blik daarop. Of ga gewoon naar de Arctic Sea Ice Blog, waar ik probeer volledig transparant en open, zo real-time als mogelijk, de gebeurtenissen rond de Noordpool te beschrijven. En er is tegenwoordig ook een leuk forum.
Het is in ieder geval een uiterst boeiend smeltseizoen, zoals altijd. Ik zou alleen voorzichtig zijn met het baseren van euforie op voorbarige conclusies. Zouden we volgens Watts en Goddard immers niet een recovery zien na 2007? En toen kwam 2012, de moeder van alle recordbrekers.
Watts durft nu eindelijk weer een beetje uit z’n schulp te komen. Juicht hem allen toe. :-D
Bijgaand een linkje over Maslowski
http://www.sciencepoles.org/news/news_detail/maslowski_and_team_offer_new_estimate_summer_arctic_sea_ice_disappearance/
En overigens, te dik arctic sea ice is niet goed voor de ijsbeer- populatie. Het is maar te hopen dat de komende winter niet te veel ijsaangroei laat zien.
How do scientists get away with research results that conclude that “there is also a possibility that there may be” etc.
Inderdaad .
Wat mij opviel is
– dat de voorspellingen van Maslowski nu uitgaan van 2016 jaar plus/minus 3 jaar.
(dus een beetje juichen mag best, en elk jaar als het niet uitkomt ;-) )
– dat het nieuwe model erg veel gelijkenis vertoont met het globale IPCC -model.
En wat zei/schreef Hans von Storch nu laatst over die opwarmingsmodellen.
Is dat niet het kenmerk van pseudowetenschap: een gebeurtenis noemen die zover in de toekomst ligt dat die niet te falsifiëren is?
De Yong Sheng vaart .
Volgens het artikel zou de vaart via het Suez kanaal 48 dagen duren en via de Noord-oost route 35 dagen.
De afstand tussen Dalian(China) en Rotterdam via het Suez kanaal = 12568 zeemijl.
Volgens vessel details and current position vaart de Yong Sheng nu met een gemiddelde snelheid van 14 zeemijl per uur.
Dan duurt de reis geen 48 maar 37,5 dagen + 1 dag voor het Suez kanaal.
Overigens is volgens Vessels details and actual position de laatst bekende haven van de Yong Sheng Busan in Zuid Korea en niet Dalian in China.
Ben benieuwd naar de afloop.
Het Schip de Yong Sheng vaart nu op de Bering Sea. Die is ijsvrij, dus volle kracht vooruit.
YONG SHENG: last tracked position on marine traffic – Latitude / Longitude: 35.8196° / 129.9604°
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=477265600
Het schip de Yong Sheng vaart nu op de Beaufort Sea.
Het lijkt er sterk op dat er voor een andere vaar route is gekozen dan de oorspronkelijke.
Langs Alaska en West Groenland. Ben benieuwd naar de reisduur nu.
De Yong Sheng heeft als vaar route de noord oostelijke passage gevolgd en heeft keurig op tijd de Noordzee bereikt.
Meerdere North Pole passage routes :
http://www.arcticservices.is/en/news/chinese-merchant-ship-crosses-arctic
Yong Sheng is binnen. Blijkbaar geen nieuws voor klimaat-alarmisten.
http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx?mmsi=477265600¢erx=3.999077¢ery=51.95165&zoom=10&type_color=7