Eigenlijk ben ik helemaal stil van bovenstaande en ik denk elke lezer ook. Deze passage zit in de methode Nieuw Nederlands die gebruikt wordt op het Bertrand Russell College in Krommenie. Mijn zoon van 12 kwam ermee thuis. Op dezelfde dag had hij zijn eerste natuurkundeles. Hij vertelde me dat zijn natuurkundeleraar een sticker “Stop Schaliegas” op zijn laptop heeft staan. Gepaste stilte…
Ik heb mijn dochters al een aantal malen op school laten protesteren tegen alarmistische en ungefundeerde zgn groene Al Gore onzin.
Het feit dat wij zelfs onze kinderen op school moeten bewapenen tegen deze wereldwijde coup, want dat is het, is ronduit schokkend te noemen Hajo.
Het zoveelste bewijs dat groen een religie is.
Ik zie dat op de website (http://portal.ovo-zaanstad.nl/SITES/BRC/default.aspx) geen gedragscode voor docenten.
Daardoor vindt vuige propaganda zijn weg.
Ja hallo, leraren zijn maatschappelijk mislukt en dat reageren ze af door linksige lulkoek te verkondigen. Schuldcomplex aanpraten zodat die kinders niet succesvoller worden dan zij. Jaloezie is een nare eigenschap. Maar de meeste kinders vinden hun leraren en leraressen sukkels hoor, dus vertrouw op het instinct van de jonge garde.
Las een aardrijkskunde voor vmbo tl 3 lesboekje wat iets weg had van een grienpies propaganda-blaadje. In 2017 zou de noordpool ijsvrij zijn. Ha.
Die boekies moeten straks helemaal herschreven worden.
Direct bij de schooldirectie aankaarten dat politieke propaganda niet op het curriculum hoort. Ja bij sommige staatsvormen wel. Godwinnetje nationaal socialisme eroverheen. Hoppa. Of internationaal socialisme, maar dat komt op hetzelfde neer.
Griek,
u snijdt een ander onderwerp aan. Ik vind het eigenlijk wel triest dat dat het oordeel over het beroep van of “de” leraar moet zijn. Er is in de loop der jaren door de overheid veel schade aangericht.
Je zou willen dat het weer een beroep met aanzien wordt.
Daar is wel een boompje over op te zetten.
Ik hoorde laatst dat een groot deel van extra onderwijsgelden terecht is gekomen bij niet onderwijzend personeel bij voorbeeld.
Wat de titel van dit artikel al weergeeft “gehersenspoeld” is helemaal to the point!
Op scholen worden kinderen geindoctrineerd om te slaafse volgers te worden van de zogenaamde (al dan niet zelfverklaarde) autoriteit op enig gebied om vervolgens braaf uit te voeren wat deze “autoriteit” roept c.q. uitvaardigt.
Dat past in het programma om ze “klaar te maken voor de maatschappij” oftewel vrij vertaald om ze om te vormen in volgzame slaven.
Een eigen mening of er zelf over nadenken past totaal niet in dat plaatje en moet derhalve ook intensief ontmoedigd worden.
Het gaat dus om het aanleveren van volgzaam werkvolk.
Ter meerdere eer en glorie van hen die daar genoegzaam en uitgebreid hun zakken mee vullen.
Ik ga er dan maar vanuit dat de docenten op dit lyceum hun werk doen in lijn met het gedachtegoed van Bertrand Russel himself.
Uit Russels theepot wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot)
Als ik zou stellen dat er tussen de Aarde en Mars een porseleinen theepot in een ellipsvormige baan rond de zon draait, dan zou niemand het tegendeel kunnen bewijzen als ik er bij zou zeggen dat de theepot te klein is om gezien te worden, zelfs als onze sterkste telescopen gebruikt zouden worden. Als ik dan zou zeggen dat, aangezien het tegendeel van mijn stelling niet bewezen kan worden, het een ontolereerbare miskenning van het menselijk verstand zou zijn om aan mijn stelling te twijfelen, dan zou iedereen me voor gek verklaren. Maar als het bestaan van deze theepot erkend zou worden in antieke boeken, wanneer het elke zondag als de heilige waarheid wordt aangeleerd en de hersenen van kinderen ermee op school geïndoctrineerd zouden worden, dan zou afzien van geloof in zijn bestaan een teken van excentriciteit worden en zou iemand die twijfelt in een verlicht tijdperk naar een psychiater worden gestuurd, of in een eerdere tijd aan de Inquisitie.
Interessant ook het vervolg daar:
In zijn in 2003 gepubliceerde boek A Devil’s Chaplain (Kapelaan van de duivel) ontwikkelde Richard Dawkins het theepot-thema nog wat verder:
Waar valt de klimaatreligie onder? Theepot of erger?
ik geloof in het vliegende spaghettimonster en de bewezen causaliteit tussen het afnemende aantal piraten en het opwarmen van de aarde
http://www.venganza.org/about/open-letter/
anyway het kritisch opvoeden van je kinderen kun je niet aan school overlaten.
maar is dat ooit anders geweest eigenlijk?
Dit artikel eergisteren in De Groene gaat onder andere over die vervelende Dawkins en de theepot:
Wetenschap en religie zijn complementair
– In alle redelijkheid geloven
http://www.groene.nl/artikel/in-alle-redelijkheid-geloven
Sommige mensen verloochenen hun principes: een voormalig vice-president scoorde, mede door een filmpje over de opwarming van de aarde door de mens, een Nobelprijs. Tegelijkertijd vloog hij de hele wereld over ondanks dat hij wist dat vliegtuigen enorm veel schadelijke stoffen uitstoten.
Er schieten me ook nog wat voorbeelden te binnen om het woord Hypocriet uit te leggen…
Laten we het herschrijven, en tegelijk wat andere woorden toevoegen om de les compleet te maken:
‘sommige mensen verloochenen hun principes. Mijn neef werkte jarenlang bij Shell en zorgde er zo voor dat wij benzine kunnen tanken, dat onze economie draait en andere nuttige zaken waar iedere Nederlander nu wat aan heeft. Nu werkt hij bij Greenpeace, belastert hij werkende mensen met anti-wetenschappelijke campagnes om ze uit bedrijf te krijgen, snijdt hij benzineslangen door, stort hij stenen om visserschepen te laten zinken, vernielt hij wetenschappelijke proefopstellingen. Iedereen in zijn omgeving vraagt zich af wat er met hem is gebeurd, maar volgens mijn neef heeft hij plots het licht gezien. En Faya Oulahsen pijpt zo lekker.’
Onderwijs is per definitie een vorm van indoctrinatie. En steeds meer bepaalt de overheid de inhoud van de leerstof. Principieel onjuist. Opvoeden is een taak van de ouders en de overheid moet alleen faciliteren. In Nederland is dat principe inmiddels ver te zoeken. Wat ik zie wat mijn kleinkinderen wordt voorgehouden is in feite schandalig. We verschillen niets van de communistische landen. Maar ja Nederland is na 9/11 in rap tempo tot een totalitaire staat gemaakt. Maar dat was allemaal in het belang van onze veiligheid. Of niet soms?
Bezit geldt al lang niet meer als volkomen titel en goeder trouw wordt niet meer verondersteld, maar moeten we bewijzen. Maar we pikken het toch?
Nadenken is voor velen te lastig. Geef ze brood en spelen, wisten de Grieken en Romeinen al. En dat geldt nog steeds. Ajax -Feyenoord zijn belangrijker dan het overhevelen van onze rechten aan die ongekozen club in Brussel.
Echt niet alleen in Nederland hoor. Hier in Duitsland zag twee jaar geleden een “klimaatlesbrief” voor de allerkleinsten het licht te onderwijzen door meisjes die niet kunnen uitleggen hoe een thermometer werkt.
Laat de overheid onze kindertjes indoctrineren met het vrijdenkersprincipe. Ik had vroeger een leraar Nederlands; zo links als de neten, communist maar voor de PvdA in de gemeenteraad; ex Maagdenhuisbezetter. Deze meneer zei altijd: Dit is zoals ik tegen de wereld aankijk maar neem dat nooit kritiekloos voor DE waarheid aan. Nou, dat ging probleemloos met z’n Saab en z’n villa in de Zeister bossen. In elk geval was er altijd volop discussie. Voor een andere visie verwees hij ons naar de docent maatschappijleer (was een fijne rechtse rakker) en bij wijze van strafwerk moest je een gedicht interpreteren.
Uiteraard waren er ook leraren die nog in staat waren het periodiek systeem een marxistische zwengel te geven en ook de Cubaverheerlijking was niet van de lucht. Maar de algemene sfeer was die van het ‘open hoofd’.
Schiet me nog iets te binnen: Ik denk dat zeker 20% van de leraren gepromoveerd waren of doende te promoveren. In een tijd waarin de overheid het beroep van leraar met elke maatregel weer meer afwaardeert (en tegelijk de mond vol heeft over de “kennissamenleving”) kan je dat natuurlijk wel vergeten.
Ik kreeg een jaar of 9 geleden tijdens 4 havo scheikunde rekenvoorbeelden te zien waarom global warming onzin was. Later op het mbo “an inconvenient truth” moeten kijken, en eigenlijk moeten accepteren als waarheid. Ik heb de leraar verteld dat die onzin verkocht, en was daarom niet meer welkom.
(In het zelfde jaar havo trouwens ook nog een les gehad over waarom de evolutietheorie niet(geheel) kon kloppen.)
Hoewel ik van geen van beide opleidingen een diploma heb gehaald, heb ik schijnbaar grotendeels toch wel goede educatie gehad, zeker als ik bovenstaande berichten lees.
Welkom in de club Hajo. Het wordt nog veel erger ben ik bang.
Wat denk je dat er gebeurt als je zoon straks,mede met jouw hulp volstrekt onderbouwd, de niet gewenste antwoorden gaat geven. Dat gaat hem punten kosten en hij zal leren dat met de club mee-liegen het snelst het beste resultaat oplevert.
Je zult nog regelmatig een dikke nek krijgen ben ik bang, sterkte!