Verrek, ik ben vandaag jarig, en laat ik mijn 39ste levensjaar beginnen met een campagne voor de groene Afsluitdijk, Nederlands oudste ecologische verbindingszone. Er zijn al vele ingenieursbureaus die een ecologische variant op de nieuwe ’toekomstbestendige’ Afsluitdijk ontwierpen voor 2035, fondsenwervende organisaties als de Waddenvereniging stelden de vismigratierivier voor. Voorlopig ligt nog steeds de variant van enkele barbaren bij Rijkswaterstaat op tafel, waarbij men uitgaat van extremistische zeespiegelstijg-scenario’s en koopmansgeest: de Afsluitdijk moet van Rijkswaterstaat een Asfaltdijk worden tot aan de kruin waarmee hij overslagbestendig zou worden.Dat asfalteren scheelt vooral onderhoudskosten.
Denken in tussenschotjes
De ene afdeling van de overheid legt ondernemers lastenverzwaringen op via Natura 2000 en Programmatische Aanpak Stikstof om emissie-pietluttigheden waavan theoretisch minder dan 10 procent van onze plantensoorten zou profiteren (130 stikstofgevoelige soorten en nu door exoten overwoekerde habitatjes als ‘zwakgebufferde vennen’, bepaald met rekenmodel Aerius dat onzekerheidsmarges van 30 procent hanteert). Tegelijk kan de andere afdeling van de overheid met één pennestreek en ‘veiligheid’ als schaduwargument voor kostenbesparing reeel bestaande biodiversiteit en honderden planten- en diersoorten wegvagen.
Zoals Rijkswaterstaat dat nu ook al doet met haar zandsuppleties, die schelpdierbanken begraven zoals de laatste Spisulabank boven Ameland in 2010 (waarbij de overheid vissers beschuldigt van het verdwijnen van Spisula, terwijl invasieve exoot Ensis en suppleties de waarschijnlijker kandidaten zijn).
Ik liet al in de winter zien dat de Afsluitdijk een unieke en ’s werelds oudste ecologische verbindingszone is, een trekroute voor zang- en watervogels. Nu in de zomer zie je hoe deze barriere voor marien leven voor terrestrisch leven juist een zegen is. (alles in ecologie is dubbel, de winst voor de ene soort is het verlies voor de ander, daarom kun je in beleidscontext ook weinig met de containerterm ‘biodiversiteit’). Tegelijk blijven we in ons door mensen gemaakte land vol menselijke natuur in tussenschotjes denken, tegenstellingen tussen mens en natuur met ieder zijn eigen afdeling en NGO-campagne.
Aan de zeekant tref je velden met rozebottel en zeekool die zich hechten op het basalt, tussen de basaltstenen groeit wilde rucola die je uitstekend kunt gebruiken als salade. Tussen de stenen en rozebottels bij Kornwerderzand vond ik een broedende zomertaling, waarvan de eieren net uitkwamen. Het krioelt van rotsvlindertjes, een zilveren maan (of is het een landkaartje) cirkelde rond mij tussen de velden koolzaad, margrieten, kruiden en grassen waar het wemelt van de insecten. Een substantiele bijdrage aan de biodiversiteit en het karakter van Natura 2000-gebied IJsselmeer (dat de overheid wil volzetten met windmolens, midden in vogelmigratiegebied)
3 vliegen in één klap geeft meer vliegen voor zelfde geld
Unieke snelwegnatuur in een nieuw door mensen gefaciliteerd ecosysteem. Waar Rijkswaterstaat straks met een vleugje klimaatmanie en kostenbeknibbeling dan ook een barriere voor terrestrische natuur van maakt. Dat is typisch overheid, wat de ene afdeling stimuleren wil met subsidies maakt de andere afdeling stuk met belastinggeld. Intelligenter natuurbeleid in een door mensen gemaakt land combineert juist functies en potjes, in plaats van natuur en mens te scheiden.
Juist de overheid kan bij biodiversiteit het voorbeeld geven in haar eigen werken, wanneer die zelfde overheid aangeeft mee te willen doen met Aichi-doelen( dat is geen ‘willen’ maar ‘moeten’, deze VN-doelen worden door Brussel opgelegd). Bij ieder overheidsgebouw eern x-percentage groen of een groen dak, zoals eerder bij ieder gebouw een x percentage naar één of ander waardeloos kunstwerk ‘zonder titel’ ging. Wanneer men roept dat ‘de opwarming’doorgaat: vergroen dan juist het bebouwde gebied, want groen heeft een temperatuurbufferende werking, het vangt overtollig regenwater op en je faciliteert natuurdoelen er mee. Bij elkaar ben je dan goedkoper uit, dan wanneer ieder stukje overheid zijn eigen papieren beleidstijger laat grommen.
In een ander geval dient biodiversiteitsbeleid vooral één doel: de bureaudiversiteit van ambtenarij, terwijl iedereen liever in een mooi een groen land woont dan een blok beton en asfalt bezaaid met windmolens.
BIj dit Afsluitdijk-denkkproces was volgens mij de zelfde VVD-barbaar betrokken die ook toeziet op het SER Energieakkoord dat ons jaarlijks een 500-1000 euro hogere energierekening bezorgt. Ed Nijpels. Ed zet nu zijn kapitale villaboerderij bij mij in het dorp aan de Dyken voor miljoenen te koop, waar hij het voor tonnen bemachtigde, en deels met tonnen overheidssubsidies liet verbouwen. De elite is vulgair geworden. Laten wij de nieuwe elite zijn.
Van harte, Rypke.
Van harte. Ik wens jou (en ons) nog vele jaren!
Gefeli!
blub, blub:
Modellen, je hebt ze in alle soorten en maten.
Het funding-model van het Koninklijke houdt
de geldstroom aan de gang tot minstens 2080
http://nos.nl/video/653006-nederland-krijgt-warmere-winters.html
…. en holy shit die Hiemstra in 2050 “… en het land staat natuurlijk vol met windmolens
dus blijf daar maar uit de buurt met al die tornado’s”
Bovenstaande video, een belediging voor de wetenschap gisteren op de NOS, waarbij je in 2080 van Hiemstra dekking moet zoeken voor door tornado’s gtroffen windmolens. Tegen die tijd staat alleen “De Ambtenaar” er nog in het “TROS-Opgelichtmuseum”. Het zou goed zijn als het KNMI gewoon zou zeggen: “we weten er veel te weinig van om ook maar iets betrouwbaars op klimaatgebied te produceren, maar gezien de opwarming van de afgelopen eeuw en de stijgende hoeveelheid broeikasgassen is een verdere temperatuurstijging tamelijk waarschijnlijk, hoewel wij ook met de handen in het haar zitten met de huidige opwarmingspauze”, maar daar vang je geen subsidie voor.
Wat betreft de natuurcompensatie… ook een raar iets. Op last van het Europees Hof is het mogelijk dat de extra (3e) rijstrook op de A2 tussen Vught en Eindhoven gesloten wordt, omdat de natuur onvoldoende gecompenseerd is. Wonderlijk, want die verbreding is geheel binnen het oude tracé gerealiseerd, er ís dus helemaal geen natuur verloren gegaan.
Als daar dan tóch iets voor de natuur gedaan moet worden, dan stel ik voor die vreselijk lelijke geluidsschermen te vergroenen: nog minder geluid, afvang stof en een mooie aanblik. Maar ja, dat valt niet onder “natuur”, zeggen de dames en heren politici die niet tot mijn politieke stroming behoren. Je zal als burger en uigeknepen automobilist ook eens mogen genieten van wat groen en bloemetjes hè?
Het kan overigens zo zijn dat Ed als een raket zijn huis te koop gezet heeft omdat hij als één van de weinigen puntje 6 van de door VVD-genote Annemarie Jorritsma ingevoerde natuurcompensatie (SGR-) regeling heeft gelezen… kan zo maar zijn, mocht hij aan de rand van een EHS zitten (die ik echter niet direct aan Friese zijde van de Afsluitdijk zie, zie 2e link)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009742/geldigheidsdatum_22-08-2012#3
EHS (Natuurnetwerk Nederland, heet dat tegenwoordig) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Ecologische_Hoofdstructuur.png
Rypke. Van harte en op naar de 100
Nog een boeiende ontwikkeling van de afsluitdijk: blauwe energie centrale:
http://www.geobronnen.com/blauwe-stroom.html
http://www.energievergelijking.nl/5109-afsluitdijk-krijgt-blauwe-energiecentrale/
Dankzij moderne membraantechnologie (Wetsus, Univ Twente) wordt het potentiaalverschil tussen zoet en zout water omgezet in electriciteit.
Ook hier zal -na de pilot-fase- een kille berekening moeten aantonen of het (echt) duurzaam is of niet, maar het klinkt als hernieuwbare energie toch alvast moderner dan ‘windmolens’..