Ooit landde ik als langharige bosbouwstudent op Droevendaal tussen de scharrelkippen, hippiemeisjes en alternatieve levenswijzen. Nu bezocht ik ‘Droef’ weer met camera in de barak waar ik woonde, nr 45. Om onthaald te worden door een lieftallig pianomeisje met de Nocturnes van Chopin (als je dit leest, leer ook Pavane spelen van Ravel, vind je zeker mooi!), en les te krijgen in op mijn hoofd staan van een roodharige krullenexplosie (al bijna in evenwicht!). Ook na 15 jaar is de sfeer onveranderd.
Droevendaal is een studentikoze natuurcommune die ge-ent lijkt op Walden (or life in the woods) van Henry David Thoreau uit 1854, zijn poging om los van het bestaande systeem in de natuur in afzondering te leven aan Walden Pond in een boshut in Massachusetts. De Nederlandse schrijver-psychiater Frederik van Eeden (De Kleine Johannes, in lijn met holistische filosofie van biologe Maria Montessori) doopte zijn eigen tuinbouwcommune in Bussum in 1905 ook tot ‘Walden’, vanuit de zelfde motieven: een eigen invulling kunnen geven aan je leven op je eigen stukje aarde, los van de misschien wel nodeloos complicerende bestaande maatschappij. De commune ging failliet in 1907. Wat verlangde Van Eeden, dat niet mocht slagen?
Nu ga ik een stukje grond koopen, daarop een klein huis zetten, mijn huishouden bezuinigen en van mijn grond zien te halen wat er door overleg en werk van te halen is. Dan zal ik geld overhouden, en daarvan wil ik laten leven wie hetzelfde leven met mij wil deelen, maar die er nu niet toe in staat is omdat hij zich niet vrij kan koopen van de maatschappij.
Ik heb nu al een complot van vier jonge mannen, allen met veel talent, twee getrouwd, die dolgraag bereid zijn met mij samen te werken. Een sober buitenleven, handen-arbeid en studie. Geen geldmakerij meer, de band met het kapitaal zoo klein mogelijk, de eigen voortbrenging zoo groot mogelijk. Ik zal trachten de grond machtig te worden. Vrij, zonder hypotheek of schulden natuurlijk. We beginnen met de eenvoudigste woningen en langsaam aan.
De vrijkoop-passage is zo waar: daarom doen mensen ook mee met de loterij, heb je eindelijk voldoende losgeld om van je gijzelaars af te komen.
Ook Thoreau hield de afzondering maar kort en half vol, hij was communicatief behoeftig als schrijver, ging steeds bij vrienden eten en liet zijn was doen door moeder de vrouw. Geen mens is een eiland op zichzelf, zo stelde John Donne al in de 17de eeuw, een passage die Ernest Hemingway overnam in ‘For Whom the Bell tolls’ (en dat is weer een liedje van Metallica dat ik met mijn Wageningse bandje speelde). Met meer mensen kun je meer, en het bestaande systeem is er niet voor niets gekomen. Dat gaf meer mensen meer voordelen dan nadelen.
Het is dus even eenvoudig Thoreau zijn verblijf in en met de natuur te romantiseren als bekritiseren. Je kunt hoe dan ook met zijn keuze en experiment sympathiseren. Al was het maar vanuit het oogpunt van levensbeschouwing en de inspiratie die hij de mensen in het bestaande systeem leverde, waaronder op Jac P Thijsse en diverse stichters van de natuurbeweging van het fin de siecle..
Regis, registreren, heerser verantwoording afleggen
Ook rond 1850 bestond al de behoefte om aan de Matrix te ontsnappen van de georganiseerde maatschappij waar je een registratienummer bent, en daarmee exploitabel door anderen. Regis betekent ‘heerser’, registratie maakt systematische exploitatie door de heerser mogelijk zoals koeien Bertha 2 en Hendrika 6 ook een eigen sofinummer in hun oren krijgen geklikt, en je papieren ik de rest van je leven de stekker is die je in het systeem klikt. Was de ‘Nieuwe Wereld’, Amerika ook als utopie gesticht en refereert de Tea Party nog aan die behoefte aan loskoppeling van het (Britse) machtssysteem, een ruime halve eeuw na de onafhankelijkheidsverklaring zag Thoreau blijkbaar al hoezeer het systeem waar de kolonisten aan ontvluchten weer in werking trad. Hoe complexer de maatschappij, hoe groter de energiebehoefte, en die haalt ze uit de arbeid van mensen (en uit natuurlijke hulpbronnen)
De wildernis en de natuur lijkt dan een door anderen onbezet stukje territorium, waar je zelf je ding kunt doen en de stekker er uit kan trekken: je gaat ‘offgrid’ met bijbehorende voor- en nadelen. Gezonde vrijheidsdrang, de wil tot greep op eigen leven via een simpeler en overzichtelijker bestaan is een oermotief zolang mensen elkaar al overheersen. De kloostertradities van Christendom en Boeddhisme kozen al meer dan een millennium voor die afzondering. Je vergroot je onafhankelijkheid van anderen ook door minder van ze te willen, dus spiritualiteit, training in abstinentie en soberheid is ook een vorm van vrijheidsdrang. Waarvan ik meen dat veel libertairen de plank in relatie tot religieus verlangen misslaan, omdat ze de door het systeem/aardse macht geabsorbeerde religie (een machtsmiddel) verwarren met de spirituele variant (het onttrekken aan aardse macht).
Scharrelmensen met beter leven-ster
De moderne versie op film van Walden is ‘Into the Wild’. Met die beste jongen die naar Alaska trekt om met de natuur te leven loopt het slecht af: hij sterft aan de verkeerde bessen. Mensen hebben nooit in harmonie met een natuur geleefd, want de wilde natuur is een gevaarlijk oord met tanden, klauwen, parasieten en vergif; slechts met handschoenen aan te pakken. De huidige georganiseerde maatschappij beschermt ons in ruil voor een tribuut, en (over)exploitatie van hulpbronnen. We zijn in onze postmoderne schijndemocratie een soort scharrelmensen met vrije uitloop, met een druk op internet krijgen we ook nog een extra graantje, een vliegvakantie: we boffen.
Het is ook niet mijn bedoeling weer als Droevendaler te leven, hoewel de romantiek blijft, een zekere vechtlust en de vrijheidsdrang. Toch kun je Droevendaalse elementen in je leven meenemen, zoals de kippen en mijn wilde tuin. Op een zelfde manier kun je ook de ervaringen van Thoreau meenemen, zijn ‘civil disobedience’ en weigering om zomaar het bestaande als gegeven en norm te accepteren. Iets dat gebruikelijk is hoeft niet normaal te zijn. Als iemand succesvol zich loskoppelt, kan het bestaande systeem ook weer van zijn ervaringen leren en verder evolueren. En dat is precies wat Thoreau als schrijver met zijn daad bewerkte.
Iedereen kan zijn eigen stukje Walden meenemen en zijn alternatief ontwerpen voor de intensieve mensenhouderij: waarin wij net genoeg vrijheid krijgen om tot maximale productie voor onze heersers, bankiers en ambtenarij te komen, met de sedatie van afdoende consumptie en amusement als zoethouder. Hadden jager-verzamelaarsculturen ook net zoveel alcoholische dranken als de landbouwsamenlevingen (bier en (rijst)wijn…) die het mensenvee een vorm van jukverzachting geven? Wie een idee heeft voor leefbare alternatieven voor het huidige systeem: doe hier je ding en laat een bericht in de comments na.
Om een geloofwaardig en duurzaam alternatief te maken moet je een step out zijn, geen dropout. Je moet sterk in je schoenen staan, omdat je gezond en ongezond escapisme hebt. Gezond escapisme is je vrijheidsdrang constructief vormgeven met een filosofie, de ongezonde variant leidt tot free riders-gedrag. Als step out wordt je al snel weer door het bestaande systeem opgeslokt of anders ge-elimineerd. De dropouts elimineren zichzelf wel en zijn geen bedreiging voor bestaande machtstructuren.
We zien nu dat energie het chantagemiddel wordt waarmee via lastenverzwaring verdere dociliteit van u wordt afgedwongen. Je zit immers gevangen wanneer je financiele speelruimte is afgenomen in het huidige systeem, waarbij je een bank geld moet betalen om met je eigen geld te mogen betalen en zonder banknummer geen voedsel kan krijgen.
De parabel van de milieubeweging is immers ook de Tragedy of the Commons, het idee dat je mensen vrijheid moet ontnemen, enclosures geven, omdat ze anders de planeet zouden ruineren. Hoe ver mag dat gaan? Ook daar gaat Walden over, dus het blijft een tijdloos thema van Frederik van Eeden tot Rage Against the Machine.
Lekkere column vanochtend!
Duurzaam is hip. Waarom is deze hype nog niet over? Wat houdt de duurzame hype drijvend?
Het is de aloude romantiek van de stadsbewoner naar het “buiten”, het ideaal van de natuur, het “terug naar de natuur”, het pure te kunnen omhelzen. De klimaat en duurzame ideologie hebben elkaar omarmt en steunen elkaar. Dogmatisch! Maar als je kijkt naar de wetenschappelijke grondslagen van beide zijn ze uiteenlopend. Dat mag niet worden gepubliceerd in de mainstream media. Daar geldt het dogma dat klimaat-streven is gelijk aan duurzaam-streven.
Nu is het klimaatstreven van VN-Kyoto-verdrag ergerlijk mislukt. Het IPCC wentelt zich in tegenstrijdigheden in haar AR5 rapport, waarbij de klimaatvoorspelling voor 2050 en 2100 los is geraakt van de effectief gemeten aardse temperatuur. De fysische wetenschap aangaande de theorie van CO2-uitstoot en haar mens-veroorzaakte-opwarming (AGW) is niet meer houdbaar na 16 jaar geen significante opwarming meer gemeten. “Klimaatscepsis” hoeft zich niet eens te bewijzen! Opwarmingsalarmisten kunnen hun politiek van het “voorzorgprincipe” niet eens meer staven. Het grootste deel duurzame maatregelen in NL “om het klimaat te redden” zijn volstrekt schadelijk voor de natuur en het milieu elders in de wereld. Zelfbenoemde klimaatexpert J.P. van Soest betitelt deze klimaat & duurzaam sceptici als “Klompen in de Machine” en als de “Twijfelbrigade”
Arthur Rörsch doet er dus nog maar eens een schepje bovenop in de Dagelijkse Standaard: “Scepcis is de basis van de wetenschap”
http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/07/klimaatscepsis-wel-degelijk-gebaseerd-op-wetenschap
Hoe diep zijn we eigenlijk gezonken???
Juiste typering:schijndemocratie en scharrelmensen met vrije uitloop
Om gehoor te geven aan je oproep Rypke, dit zou wel eens interessant kunnen zijn: http://ikclaimmijnnaam.nl/
@george, dank je, geweldige site, ik voel direct een verwantschap hoewel ik geloof dat de mensen die vrede willen claimen juist het beste tot vechten in staat moeten zijn. Vrede is iets dat je afdwingt, geen natuurlijke staat van zijn. Vergelijk het met de religie die vanaf haar oorsprong militair en wereldlijk was, de Islam. Dat is een constatering, al in de heilige boeken bepaalt het zwaard waar de koers ligt waar boeddhisme en de vroeg christelijke gemeenschappen louter vredelievend zijn. Alleen met geweld kun je warlords dwingen met geweld op te houden.
@ turris, ik waardeer je aanwezigheid, maar zou graag eens wat frissere bijdragen van je zien dan het gehamer op het anti- duurzaam-aambeeld. Met het verlangen van stedelingen is niets mis, ik verlang ook comtinue los van de vraag of dat realistisch is. Al snap ik ook dat je dat wel weet. Het schadelijke is niet het verlangen, maar het feit dat boevenbendes als de VVd en de club rond Nijpels hier een gesubsidieerd slaatje uit willen slaan. Ook de wil tot alternatieve energie naast fossiel vind ik volkomen legitiem, het punt os alleen het dogmatisme en de onwil tot economische en daarmee ook ecologische verantwoording. Ook het geschop tegen Links is onterecht, de fout ligt bij gezond rechts dat geen eigen verhaal levert dat beklijft waarna maffiosi/VVD een beetje links light doen als rechtvaardiging voor een fikse greep uit de staatskas. Bedenk dat het Energieakkoord onder de VVD tot stand komt. Rechts is meer schuldig aan de negatieve variant van duurzaam dan progressief urbane stedelingen
Wat me brengt bij het belangrijkste: ik kwam weer een beetje verliefd van droef terug, zulke lieve mooie meisjes
@ Rypke: Geen Links genoemd, geen Rechts genoemd, maar in de roos! De stadse emotie van “duurzaam”, “opwarming” en “Save the Earth” is geheel terug te voeren tot marketing hype. Scepsis is wetenschap!
Mooie foto’s. De woonwagen van mijn ouders stond in 1961 aan de Droevendaalse steeg alwaar ik verwekt ben. Goeie grond zullen we maar zeggen….
Kweeniet hoor; toen ik een jaar of 17 was zaten er nogal wat Gewaldenaars bij mij op school. De jongens muntten uit in wazig lullen en ze liepen over van begrip voor de gekste dingen. Afwassen in een teiltje deden ze ook heel graag. De meisjes raakten vooral in katzwijm als die geyle bèta’s uren over het looizuur in de thee zaten te ouwehoeren.
Ik vroeg ze toen al wat er mis was met de verstilling van een mooi Limburgs klooster o.i.d.
Boehoehoe! Christenhonden, kerk!
Hun werkelijke bezwaren hielden ze natuurlijk wijselijk voor zich.
Zeg me dat het niet zo is; maar volgens mij was het ze gewoon te doen om de seks.
Sommige foto’s hebben dan ook een zekere zinnelijke lading.
Leuk die alterntieve leefwijze, maar wel met de laptop op tafel…
De terug naar de natuur drang als vrijheidsdrang, voor jezelf zorgen en onafhankelijk zijn van het anonieme systeem. In de praktijk wil bijna niemand ècht terug naar de natuur. Vanuit het treinraam reizend door Java kun je zien wat dat betekent. De prachtig groene sawa’s met verschillende stadia rijst zijn een lust voor het oog, maar de poppetjes met rieten punthoeden zijn javaanse mannen, vrouwen en jeugd die elke dag kniehoog in de modder gebukt hun bestaan bijeen staan te zwoegen. Dat is hoe terug naar de natuur er in de praktijk uitziet. Zij zijn nog maar net in het begin van het landbouwstadium, iets comfortabeler en veiliger dan jager-verzamelaar en een hogere carrying capacity, maar meer ook niet.
Maar de eigen redzaamheid heeft charme. En het aanpassingsvermogen van mensen is verbazend evenals de vindingrijkheid in zulke primitieve omstandigheden. Kleine gemeenschappen die in een overzichtelijk onderling netwerkje de eindjes aan elkaar knopen. Niemand die zich afvraagt of ze gelukkig zijn, of dat de aarde opwarmt door CO2, dat zijn luxe vragen uit een wereld die hier nog vele stadia van verwijderd is.
Maar het gezamenlijk geregelde is hier nog overzichtelijk. Basis-voorzieningen als opslag, hulp in oogsttijd, gereedschap zijn nodig in zo’n gemeenschap en vergen al ‘uitbesteding’. Hier is het nog te overzien. In onze maatschappij zijin vele happen BNP al ingekapseld in onoverzichtelijke geldstromen. Inmiddels onaanraakbaar voor het democratisch proces veranderen ze ook niet na verkiezing, ongeacht de uitslag. En op het supranationale Brusselse niveau is het allemaal nog verder versleuteld, verder van onze reëele leefwereld en staat vrijwel zonder controle ter beschikking van de bureaucratische elite.
De landbouwende Javaan heeft weliswaar maar een fractie van onze geldelijke welvaart maar hij heeft er nog wel zicht op. Buiten zijn kleine gemeenschap heeft hij weinig bemoeienis zolang hij zijn rol in het grote geheel maar blijft vervullen. Landeliijke aansturing om geen onderlinge stammenstrijd of ontsporend individualisme onder controle te houden komt hier vooral van de altijd nabij zijnde moskee die er 5 keer per dag luidkeels inhamert hoe je moet leven. Dat heeft niets met spiritualiteit te maken maar alles met indoctrinatie en controle. Voor bestuurders is ‘herding cats’ een nachtmerrie maar passen er vele makke schapen in een hok. Hier zie je dat de islam daar heel succesvol in is. Napoleon wist het al: ‘Religie is een prima middel om het gewone volk rustig te houden’.
Ik vermoed zelfs dat oude kromme rijst plantende vrouwtje ver van het gezag zich toch aan de ramadan houdt. De hele dag zonder eten of drinken in de brandende zon, alsof haar bestaan al niet zwaar genoeg is. Ook dat is een verbazende eigenschap van de mens, Darwin verwonderde dit ook:
‘Hoe al die absurde gedragsregels en al die absurde geloofsovertuigingen ontstaan zijn weten we niet;…: maar het is opvallend hoe een geloof dat in de vroege levensjaren voortdurend werd ingeprent, als het brein nog ontvankelijk is, welhaast de status van instinct verwerft; en de essentie van een instinct is dat het wordt gevolgd, zelfs tegen de ratio in. CHARLES DARWIN, 1871’.
Inspirerende blog Rypke, even geen wind enzo, krijg je energie van.
Briljant verhaal Rypke, bedankt.
Mij dunkt dat toetreding tot een commune juist een sterke vrijheidsbeperking inhoudt. Vrijheid hier gedefinieerd als keuzemogelijkheden en afwezigheid van dwang. De keuze om de maatschappij de rug toe te keren is een andere dan de beweerde vrijheid te herwinnen. I.h.a. als mensen klagen is er sprake van ongenoegen, maar de reden kan een heel andere zijn dan wat wordt beweerd.
Communes zijn meestal geen lang leven beschoren, de maatschappij is blijkbaar toch aantrekkelijker.
Eerlijk gezegd zijn er maar heel weinig mensen waarmee ik het op dagelijkse basis uithoudt. In deze maatschappij is dat geen enkel probleem: men kiest gezelschap per activiteit. Dankzij markt en geld hoeven mensen elkaar niet lief te vinden om toch samen te werken. In een commune zit je op elkaars lip, de godganse dag.