Rothko

Het is makkelijk om een groepsgevoel erin te pompen via TV. Je zorgt voor voldoende medestanders rond de tafel, wat sturende intro’s met de boodschap er al in en een enkele, liefst wat zwakke tegenstander voor het ‘andere geluid’. Bijvoorbeeld een toch al niet zo populaire politicus. Kat in ’t bakkie voor de presentator. Onder die omstandigheden moet je al heel sterk in je schoenen staan wil je onder de groepsdruk uit kunnen.

Bij P&W zag ik dat jaren terug al eens waarbij in een ‘discussie’ over klimaatverandering in zo’n setting de arme tegenpool ook nog eens moreel onder druk werd gezet: ‘en wat doet u zélf voor het milieu?’ De gesprekleider en tafelgasten kijken je aan, de camera richt zich.. geen schijn van kans. Met een publieke oproep wiens credo lijkt te zijn ‘wij mensen verpesten het milieu dus het is onze eigen schuld’ is het geen wonder dat die boodschap er zo sterk bij het Nederlandse publiek ingeramd zit dat men vergeten is zelf te observeren. En zelf een mening te vormen.

Afgelopen week bij DWDD kon je in een item over moderne abstracte kunst mooi zien hoe dat in zijn werk gaat. Er werden werken van Rothko getoond en besproken door een elite-panel, met zwemmer Pieter van den Hoogenband als gast. Bij het eerste werk zag ik een grijs vlak dat me deed denken aan de pas gepleisterde muur in onze gerenoveerde keuken. Maar dat vond het elite-panel niet. Moderne abstracte kunst kan duidelijk niet zonder uitleg: ‘Je ziet eigenlijk een soort sombere kleuren die toch oplichten’. En voordat ik de diepere betekenis hiervan helemaal doorgrond had ging het verder met ‘

‘ik vind dat het heel lumineus is, het trilt en het zweeft en het vibreert..’

Ja dat had ik allemaal even gemist moest ik toegeven. Bij het tweede werk leek het even leuk te worden toen twee van de kunstkenners met elkaar in de clinch dreigden te gaan. Maar de melding ‘we proberen altijd de gevoelens of de intenties van de kunstenaar te lezen’ loste dat op. Arme Pieter, hoe kun je in dit kunst-elite gezelschap gewoon zeggen dat je het zelf op de kleuterschool al beter kon. Hij stamelde dus maar dat hij het mooi vond. Nou ja, ‘de eerste twee vond hij mooier dan deze’, maar ‘deze vond hij ook heel erg mooi’ haastte hij zich nog om te zeggen. De sympathie-prijs ging naar Nico Dijkshoorn die zei dat het rode schilderij hem aan de tomatensoep van zijn moeder deed denken, die deed daar suiker in…

Maar toen legde Margriet Schavemaker van het Stedelijk Museum Amsterdam het derde doek gelukkig nog even uit. ‘De kleuren zijn veel feller’, begon ze. Oef, gelukkig! Dat had ik dan toch wel gezien, een sprankje hoop.

‘Hij zoekt naar nieuwe abstractie, loskomen van de figuratie en naar die abstractie toe’

Tja, dat was dan weer lastiger, maar toch ging het er bij mij in als koek. Maar misschien kwam dat omdat zij het zei, en daarbij duidelijk in beeld was, moet ik wel toegeven. Jammer dat er doorgeschakeld moest worden naar het schilderij.. Zie het fragment hier.

Zo’n elite-bespreking heeft wel iets van een wijnproeverij die ik eens op TV zag. Niet zo’n proeverij van de plaatselijke wijnhandelaar zoals hier in België regelmatig gehouden wordt, want daar is niets elitairs aan. Gewone mensen die wijn lekker vinden lopen met streeplijsten bloedserieus te proeven en te bedenken welke ze zullen kopen. Volkomen oprechte Bourgondische lekkerbekkerij. Maar op TV waren het top-wijnproevers en de ‘toetsen van vanille..’ en ‘lichte hint van nootmuskaat..’ waren niet van de lucht.  Maar vervolgens vielen sommige dure wijnen stevig door de mand in een blindproeverij, terwijl vermeende mindere goden soms hoge toppen scheerden.

Een blindproeverij voor de kunst
Een blindproeverij voor abstracte moderne kunst, dat zou interessant zijn. Wij van climategate.nl zijn niet zo onder de indruk van ‘goed gevoel’ of groepsdruk. We pakken liever de rekenmachine of controleren de feiten. Meten is weten. Over smaak valt dan wel niet te twisten zegt men, maar wat je wel kunt doen is testen of men onderscheid kan maken tussen top-abstracte-kunst en kleuter-werkstukken. Een kunstenaar maakt een compositie, een kleuter maakt ‘iets’ zal de kunst-elite misschien zeggen..

Tja, dat is een mening, maar hoe testen we dat. Een tijdje geleden vond ik een test op internet: ‘zie jij het verschil tussen kunst en het kliederwerk van een kleuter’! Dus test even mee. Geen snobistisch neus ophalen met een air van ‘och, als ik het van binnen maar voel’.., nee, het is nu de tijd van de waarheid: meedoen! En vermeld gerust je eigen score in de reacties!