Afgelopen week berichtte ik al over mijn vragen aan Ariete Dame van de Plus Consumentenservice over de wijze waarop de Betuttel-industrie/ Stichting de Noordzee bij Plus mag bepalen wat wij wel en niet mogen eten. Nu ben ik op het bord gelegd bij een ‘anders’ geinformeerde dame van de communicatie-afdeling, Debbie Huisman die beweert dat ik nog eens telefonisch wil horen waarom zij geen paling verkopen.Natuurlijk wil ik graag haar sexy telefoonstem horen, maar minstens zo lief krijg ik antwoord op wat ik vroeg. Ik heb daarom de volgende reply gestuurd:
Beste Debbie Huisman
Goedemiddag, wat klinkt u vriendelijk. Maar mag ik u eerst vragen van mijn schriftelijk ingediende vragen kennis te nemen, waar ik nergens iets vroeg over een paling (dat was Klaas Janssen, een lezer van mijn artikelen), mijn vragen betroffen
– inperking van consumentenvrijheid door politieke entiteit SDN,
– onwetenschappelijke onderbouwing van consumentenkeuzes door private politiek gemotiveerde entiteit SDN en
– kartelafspraken met een private commercieel gerichte entiteit (SDN) die haar eigen keurmerken aan de markt opdringt
-, daarbij bovendien met haar Viswijzer de IUCN criteria voor gebruik Rode Lijst overtreedt.U vindt de nauwkeuriger omschrijving van mijn vragen in mijn vorige mails.Een aanvullende vraag was wat Plus voor deze nep-expertise moet betalen aan Stichting de Noordzee.
U bent ongetwijfeld een zeer mooi en waardevol persoon met een prachtige telefoonstem, ik heb niets persoonlijks tegen u, maar ik wil graag dat de verantwoordelijke bij Plus op deze vragen to the point schriftelijk antwoord geeft, omdat wij de zaak anders aankaarten bij de ACM. De wijze waarop Plus tot nu toe mijn vragen behandelt/negeert duidt voorlopig op onwil mij ter zake kundig van dienst te zijn, daarom nog deze herkansing
Ik begrijp dat bij het woord ‘journalist’ ongetwijfeld beleid zal zijn dat ik met de PR in aanraking kom en ik dus bij u op het bord ben geworpen. Echter, in deze zaak spreek ik in de eerste plaats als ecologisch onderzoeker en privepersoon en vanuit een breder maatschappelijk belang dan publicatiedrift voor enig medium
In onze optiek is het niet een private politiek gemotiveerde entiteit die via geheime afspraken en onwetenschappelijke smaakoordelen mag bepalen wat ik wel en niet mag eten. Ik durf te wedden dat u zelf ook anderen/een politieke partij niet laat voorschrijven wat u wel en niet lekker mag vinden.
Wanneer het laten samenstellen van onze maaltijd door een politieke entiteit met zeer smal draagvlak bij Plus echter staand beleid is, heb ik ook een antwoord en werk ik vanuit dat gegeven aan vervolgstappen.
Liever geef ik uw organisatie nog 1 maal de mogelijkheid to the point op mijn vragen te antwoorden voor komende vrijdag, waarbij ik iedere wollige ontwijking danwel uitblijven van antwoord mag opvatten als ‘nee, wij willen niet reageren’, wat van weinig respect richting kritische consumenten getuigt en mij verdrietig zou maken
Opge… met die betuttelindustrie
Het is waarschijnlijk wachten op het volgende non-antwoord van ‘blabla wij vinden duurzaamheid heel belangrijk’, en andere geloofsbelijdenissen die elkaar in nietszeggendheid overtreffen. Maar geef ze een kans zich te onderscheiden in respectabel reageren op relevante vragen: als ze dat niet willen doen zegt dat veel over zo’n bedrijf.
Er zijn vele standaarden voor duurzaamheid, ook bij vis, en het is niet aan een Postcodeloterij-gefinancieerd bettutelbedrijf met politieke agenda voor mij te bepalen wat ik wel en niet mag kopen., waarbij het keurmerkje dat ze mij opdringen MSC/ASC een commercieel bedrijf is gericht op marktexpansie, dat naast Loterijgelden ongeveer 70 procent van haar verdienmodel haalt uit logo-exploitatie. Vissers en handel moeten voor gebruik dokken, en vissers betalen tonnen euros accreditatiekosten per vier jaar. Daardoor is MSC duurder zonder dat het voor consumenten enige waarde toevoegt. Ook valt onder MSC vooral vis, die dankzij NATIONAAL beleid al richting duurzaamheid (MSY) ging, dus voegt het label niets toe. (net als bij FSC voor hout in NL, de Nederlandse boswet is strenger dan FSC-criteria)
Ik wil in de supermarkt vis kunnen kopen waarvoor vissers niet onnodig genaaid zijn. Ik vind mensen belangrijker dan het sociale leven van een school kabeljauw. Er zijn een paar bijzondere mensen van een zekere partij waarbij dat andersom ligt. Maar die zijn zelfs in Nederland een zeer zeer zeeer zeeeer kleine minderheid, hoewel door Postcodeloterij-miljoenen gestutte marketing via media en overheidsprop anders zou suggereren: dat wij belangrijk horen te vinden wat een partij met 2 zetels vindt .
Maar zelfs miljarden euro’s marketing kan ons boerenverstand niet blijvend betuttelen. Kom op zondagochtend aan het hockeyveld in Leiden bij de jeugdtraining door vrijwilligers/ouders, of een judotoernooi in Leimuiden, de doorsnee van de bevolking die Nederland draaiende houdt: De meeste mensen zijn vrij normaal en goedwillend bij wederkerigheid, en vragen niet naar de betutteling van Christien Absil van Stichting de Noordzee.
Zij zijn zeer goed zelf in staat te beoordelen wat wel en niet goed voor hen is, en als dat oordeel anders uitvalt dan wat Absil wil: dan heeft Absil pech en niet wij in een redelijke wereld. Hoe moeilijk is dat nu?
Wat denkt de Voedsel- en Warenautoriteit van het knutselwerk door een NGO?
Heb geen hooggespannen verwachtingen van de VWA. Zelfs Rob Geus heeft enkele miljarden lichtjaren voorsprong op de VWA
NVWA gaat hier niet over ! Lees wat Rypke schrijft ACM, die moet ingrijpen. Ongehoord wat een maffia die Noordzee, laat ACM die contracten opvragen. Producten bannen op een smaakoordeel. Donder op!
@boels, men was daar vooral bezig met het berispen van garnalenvissers, die met elkaar afspraken minder te vissen omdat ze al zo belachelijk veel garnaal opvisten dat ze met een paar dagen vissen hun weekomzet wel haalden..
De overheid is de vijand van de burger en ons land geworden….
@Rypke:
Natuurlijk weet ik dat de VWA eigenlijk een wassen neus is.
Het gaat mij er om dat een NGO een essentiële taak van de overheid kaapt zonder enige verantwoordelijkheid te hoeven afleggen.
Mijn probleem met NGO’s is niet zozeer dat ze bestaan, maar dat het democratisch proces ondermijnd wordt: wil je invloed hebben dan moet je lid of donateur worden.
Dat schuurt met “one man, one vote”.
Er dient maar één bestuurslaag te zijn, gecontroleerd door een democratisch verkozen orgaan.
Niet Gekozen Organisaties = duidelijk een verhaal van ondemocratische organisaties die hun wil opleggen aan de consument. Wij hebben er niet om gevraagd, de vissen hebben er niet om gevraagd, het geheel zal binnenkort als een kaartenhuis in elkaar storten als we maar hard genoeg blijven blazen. Wanneer pakt een tijdschrift als Elsevier dit op ?
Rypke, nu moet Climategate doorpakken. Donder een klacht neer bij de ACM. Het is belachelijk en heeft de visserij al jaren miljoenen gekost. Hierdoor zijn mensen hun baan verloren en de Henk en Annie in de supermarkt krijgen een l*lverhaal in een boekje voorgeschoteld. Het is niet alleen die PLUS maar ook Albert Heijn en andere supers. Zien deze ‘supermensen’ niet in dat ze lam aan de halsband van de groen maffia lopen. Het kost de supermarkten toch ook omzet als ze assortiment missen. Supermarkten zitten in het zelfde beklaagdenbankje als de visserij! Stop de groene leugen.
Zoals verwacht is het antwoord van Plus: nee, rot op. ….waarbij ze een herhaling van reeds door ons gedane constateringen als antwoord op je vragen presenteren, (ja daag, ik ben jullie Gekke Gerrit) en zelfs gaan lopen dreigen dat ik maar moet oppassen met wat ik schrijf
Wat een billenknijperig amateurisme in communicatie. Oe ons imago, oeh ons imago, oe ons imago,