In dit tweede deel toon ik hoe het Voedingscentrum de Nederlandse bevolking de onwetenschappelijke ideologie opdringt van groene activisten. Zie bovenstaande afbeelding.
Dat van die 40 procent minder energieverbruik heeft alvast geen enkel milieu-effect, waar onze zeevisserij toch al jaarlijks slechts 1-10de uistoot aan CO2 van een kolencentrale (zie de Sustainable Fisheries Guide van de SWNM). Het dient wel een kostenbesparing (1/3de van de lasten is brandstof). De zin’ totstandkoming van een evenwicht in de visbestanden van de Noordzee binnen enkele jaren’ is typisch groene Heilstaat-proza. Wat is dat ‘ evenwicht’? Er is nooit een evenwicht tussen visbestanden geweest, of bedoelt men een machtsevenwicht? Of dat belegen ‘natuurlijk evenwicht’ , een holistisch ideologisch concept dat NIETS met ecologie heeft uit te staan, maar wel zeer populair is bij groene fanatici.. Het be/wegvissen van grote roofvissen is alvast goed voor de opbrengsten van veel visserijen op vis lager in de keten, zo kun je onder andere opmaken in de studie van Worm en Hilborn in Science in 2009.
- In tegenstelling tot de wetenschappelijke onzin van Daniel Pauly en zijn ‘ fishing down the foodweb’ -bewering levert vis en schaaldieren lager in de keten aanmerkelijk MEER op dan die roofvissen, die zich een gat in visbestanden vreten waarmee we ook mensen hadden kunnen voeden. De keuze is dus nu: wij kiezen niet voor voedsel voor mensen, maar voor het wereldbeeld van activisten die zich opwerpen als spreekbuis van de zee. Die zien graag meer grote roofvissen op tv. (want ze komen zelden of nooit op zee)
Dit is nu precies wat ik bedoel: Het Voedingscentrum geeft ons ideologisch gekleurde informatie op last van groene fanatici, die ons met Unilever en de overheid (bij ASC is het een tak van het Ministerie van Buitenlandse Zaken) hun keurmerkjes willen opdringen.
Nu heb ik in mijn leven nog nooit het Voedingscentrum geraadpleegd over voedsel. Wie wel? Het gaat mij er vooral om dat de overheid/milieubeweging de argeloze burger die van goed vertrouwen is zo bij de poot neemt. Aan de andere kant: als je dat nog bent, dan mankeert er ook iets aan je hersens en verdien je niet beter.
Tranen in de ogen van de onbaatzuchtige groene betuttelaars
Hieronder nog het charitatieve verdienmodel van het charitatieve MSC dat uit liefdadigheid de vissers per vier jaar met tonnen euro’s charitatieve accreditatiekosten opzadelt, om dan charitatief via logo-exploitatie heel charitatief 70 procent van haar charitatieve verdienmodel idealistisch op te souperen om zo heel liefdadig de markt verder te kunnen veroveren met haar idealisme. Wij dienen volgens het Voedingscentrum louter MSC te kopen en Unilever/WNF te steunen.
Fijne kritische nuances blijken steeds weer ideologisch negatief uit te vallen voor alle “duurzame” merklabels en hun onwetenschappelijke propaganda. Max Havelaar, MSC en alle andere “duurzame” merklabels en groen-certificeerders vanuit Natuur & Milieu zijn in de afgelopen jaren volledig door de mand gevallen als slechts ideologische verdienmodellen ter in standhouding van zichzelf als groen-politieke organisatie. Alleen zij worden er beter van. De journaille hoeft slechts de kritiek te kopiëren van de steeds meer diepgaand onderzoekende duurzaam-kritische blogsites.
Met een klein beetje nadenken kon je 10 jaar terug al verzinnen dat de Dames en Heren van de “Keurmerken” er niet waren voor de gewone [visser] man/CQ Boer of burger.
ik heb toen ook al de opmerking gemaakt dat zij straks met de Mercedes of BMW langskomen om ons te vertellen dat fietsen gezond is. en dat je in de visserij blij mag zijn als je nog een Panda of auto van soortgelijke grootte kan rijden.
De belachelijkheid van het ” Merk” MSC ligt er dan ook dik op, ga maar na wat voor schip het eerste was gecertificeerd dankzij de fam de Boer, Namelijk de Enterprise, waar besparing van meer als 50% brandstof was, Terwijl al de andere onder Nederlandse vlag varende Grootverbruikers dat niet konden of wilden, wat milieu bewust !!, ware het niet dat er van 4800Pk naar ik meen 2700 pk werd gegaan terwijl al die andere slurpers wel met 2000PK er tegen aan ging. Het zelfde wat betreft de bodem beroering, ik heb diverse keren de tuigen de wal opgesleept zien worden, kreeg toch echt de indruk toendertijd dat de meeste boomkor schepen jaloers waren op de hoeveelheid ketting die nodig was om de boel op de grond te houden. En dat is maar 1 praktijk voorbeeld.
ik hecht meer waarde aan het rolletje papier dat op toilet hangt als aan al de ongetwijfeld indrukwekkende certificaten waar “MSC” op en voor staat.
gr Wim