We doen vandaag ook even mee met het ‘zet uw winterfoto’s op het web’-feest en belichten zo de mooie kanten van de winter vanaf de Friese agrosteppe. En dan nu maar gauw het voorjaar aub, lekker buiten in de zon zitten, tuinieren, terrasjes.
We doen vandaag ook even mee met het ‘zet uw winterfoto’s op het web’-feest en belichten zo de mooie kanten van de winter vanaf de Friese agrosteppe. En dan nu maar gauw het voorjaar aub, lekker buiten in de zon zitten, tuinieren, terrasjes.
Dat is toch hartstikke slecht voor de biodiversiteit, die aanhoudende kou en sneeuwbedekking?
VIDEO: In Canada is men wel wat gewend als het om winterse omstandigheden gaat. Dat bewijst de locomotief in deze video die met ogenschijnlijk gemak door de sneeuw rijdt. Als een mes door boter scheurt hij over de ondergesneeuwde sporen en zelfs een muur van opgehoopte sneeuw aan een spooroverweg houdt hem niet tegen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/3845309/2015/02/05/Treinen-Canada-rijden-gewoon-bij-meter-sneeuw.dhtml
Probleem zit ‘m vooral in de ongelooflijk grote hoeveelheid wissels, die ondanks verwarming wel eens vast komen te zitten door ijsbrokken e.d.
Ik heb ze in Zweden zien rijden onder dezelfde omstandigheden, ploegen gewoon door een metertje sneeuw… Maar laten we a.u.b. niet vergeten dat we het meest drukke treinvervoer ter wereld hebben en ook het meest ingewikkeld railnet… Zie het maar eens probleemloos aan de praat te houden…
En niet te vergeten, wie heeft ook al weer bedacht dat uitvoerend, (NS) en onderhoud (Pro-rail) gescheiden moesten worden…? Bij zowel NS als Pro-rail weten ze wel beter…
Re: Canadese video ; Klopt, we hebben het meest complexe rail-netwerk (en ca. 1000 overbodige wissels) met minimaal iedere 15 minuten een trein, en het netwerk breidt nog steeds uit (rond Amsterdam). De Canadese video is wel spectaculair maar geen vergelijkende maatstaf voor Nederland. De Canadese tandem-diesellocs hadden 101 wagons aangehaakt, iets wat je in NL zelden ziet.
Door privatisering en opsplitsing van overheidsbedrijven is het gemakkelijk geworden om verantwoordelijkheden af te schuiven (“Dat zou JIJ toch doen..?). Als een overkoepelende hoofdverantwoordelijkheid ontbreekt binnen een ((semi-)overheids)bedrijf, is er niemand die de zaken op de rails houdt.
Een “verantwoordelijk” minister kan slechts weggestuurd worden (als het al te laat is), en vervangen worden door een nieuwe waarmee de geschiedenis weer opnieuw kan beginnen..
Hoedanook.. W.b. de grote hoeveelheid wissels op het NLse spoornet t.o.v. die in het buitenland. Dit kan niet automatisch de reden zijn waarom deze niet gewoon technisch goed zouden kunnen functioneren tijdens allerlei omstandigheden. Je kunt wel hopen op een opwarmend klimaat, maar ondertussen zijn de weersomstandigheden waarvoor de wissels ontworpen zouden moeten zijn, tamelijk harde gegevens.
Hiernaast zijn er vast nog maatregelen te verzinnen die het in bedrijf houden van wissels mogelijk maakt. Zo heb ik onlangs van een tramconducteur vernomen dat de RET (Rotterdamse Elektrische Tram) altijd de procedure hanteert om bij sneeuw+vorst op korte termijn nachtdiensten te organiseren, zodat met continu door te blijven rijden de wissels sneeuwvrij worden gehouden.