PERSBERICHT Annerveenschekanaal, 19 december 2015
VN TRIBUNAAL NEEMT KLACHT NLVOW IN BEHANDELING
Afgelopen dinsdag, 15 december, boog de Commissie van Toezicht van het Verdrag van Aarhus in Genève zich over de vraag of de klacht van de NLVOW tegen de Nederlandse Staat in behandeling moest worden genomen of niet. Vandaag verklaarde de Commissie de klacht ontvankelijk en dus gaat de Commissie onze klacht nu inhoudelijk beoordelen! Daarmee is een belangrijke stap gezet want nu gaat de Commissie daadwerkelijk aan de slag. Professor Koers die de klacht namens de NLVOW indiende en die in Genève aanwezig was: “Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je in dit land naar een internationaal tribunaal moet stappen om dit soort zaken voor elkaar te krijgen. De verantwoordelijke bewindslieden zouden zich hiervoor moeten schamen.”
Waar gaat de klacht van de NLVOW over?
Het Verdrag van Aarhus heeft een Commissie van Toezicht (“Compliance Committee”) die er op toeziet dat de landen die partij zijn, zich aan het Verdrag houden. Op 30 juni 2015 diende de NLVOW bij die Commissie een klacht in waarin wordt gesteld dat Nederland het Verdrag schendt als het gaat over windenergie en windparken. Dat deed ze op basis van de volgende gronden:
- De informatie van de overheid is maar al te vaak eenzijdig, soms zelfs onjuist en in enkele gevallen gewoon misleidend.
- Beslissingen worden genomen in achterkamertjes-overleg tussen overheden, de windsector en andere pleitbezorgers van windenergie.
- Beroep op de rechter heeft voor burgers eigenlijk geen zin omdat het bestuur vrijwel altijd gelijk krijgt bij de Raad van State.
- Burgers zijn welbewust monddood gemaakt bij de twee, voor omwonenden meest belangrijke effecten van windparken: geluid en slagschaduw.
Waarom diende de NLVOW deze klacht in?
De NLVOW komt op voor de rechten en belangen van omwonenden. Ze is niet tegen windenergie als zodanig, maar wel tegen slechte windenergieplannen die de belangen van omwonenden schaden. Daarom wil de NLVOW, onder andere, dat de overheid zich houdt aan de verplichtingen van het Verdrag van Aarhus van 1998. Dat Verdrag bepaalt dat in milieu-aangelegenheden – dus ook als het gaat om windenergie en windparken – de overheid: (1) burgers op een goede en tijdige manier moet informeren;(2) burgers moet betrekken in de besluitvormingop een moment dat alle opties nog open liggen; en (3)er voor moet zorgen dat burgers met een kans op succes een beroep kunnen doen op de rechter.
Hoe verloopt het proces verder?
De volgende stap zal zijn dat de Nederlandse regering zich moet gaan verweren tegen de klacht van de NLVOW. Vervolgens komt er een hoorzitting waarin de NLVOW en de advocaat van de regering het tegen elkaar mogen opnemen. Naar verwachting volgt eind 2016 een uitspraak. Ondertussen gaat de NLVOW door met het omzetten van de Aarhus klacht naar een klacht bij de Europese Commissie en met het inzetten van de klacht in procedures voor een Nederlandse rechter.
Wat zijn de gevolgen van een positieve uitspraak?
Als de NLVOW helemaal gelijk zou krijgen in Genève, dan heeft dat grote gevolgen voor het nationale windenergiebeleid. In dat geval krijgt Nederland te horen dat alle grote beleidsnota’s van de afgelopen jaren over windenergie en windparken – het Nationale Actieplan van 2010 met de 14 % norm van de EU; de Structuurvisie Windenergie op land van 2013; en het Energieakkoord van 2013 – tot stand zijn gekomen in strijd met het Verdrag van Aarhus. En dat Nederland alle besluitvorming over moet doen en dan dit keer wel in overeenstemming met het Verdrag. En dan dus wel met eerlijke, volledige en evenwichtige voorlichting aan burgers. Die gelegenheid krijgen om mee te doen aan de besluitvorming op een moment dat er nog wat te kiezen is en met een mogelijkheid voor burgers om naar de rechter te stappen met een redelijke kans op succes. Kortom: met alle rechten en bevoegdheden voor omwonenden die de overheid tot nu toe aan de laars heeft gelapt in strijd met internationale afspraken.
De volledige tekst van de klacht (in het Engels en Nederlands ) kan worden gedownload van www.nlvow.nl.
Voor inlichtingen: Rob Rietveld, directeur NLVOW, rob.rietveld@nlvow.nl, 06 46 375 095
De Geervliet foto is misleidend. Deze molens staan aan de overkant van het water (Oude Maas? Nieuwe Waterweg?) zeker een paar km verderop. Verder is vanwege de starre NIMBY houding van deze club dit bij de VN ook gedoemd te mislukken. Gaat hooguit voor een paar individuele molens gelden die inderdaad te dicht bij de BY zijn gebouwd maar niet vanwege de totaal nutteloze bulk, zolang zeer valide argumenten aangaande de nutteloosheid niet worden benut bang als men is om ruzie in de gelederen te krijgen omdat de meerderheid wel tegen molens in de BY is maar niet per definitie tegen de opwekking met dit soort wisselvallige bronnen. You are either for them or against them.
Foto is mijn fout. Maar al was ie geshopt, hij geeft het probleem goed weer.
Overigens is er jaren aan deze procedure gewerkt, met goede juristen en Arhus experts. En het gaat niet over die molens maar over de opstelling van de overheid.
Ze gaan echt geen duizenden molens weghalen, dat snap ik ook wel, maar het zou toch wel heel leuk zijn als het huidige misbruik van de crisis- en herstelwet om windmolens door te drukken eindelijk de kop ingedrukt kan worden!
Ik ben dus blij met een club die niet alleen maar zeurt maar er echt tegenaan gaat en de overheid probeert aan te pakken.
Pat Swords heeft het jaren geprobeerd, maar is waarschijnlijk verdronken in de bureaucratie.
http://www.unece.org/env/pp/compliance/Compliancecommittee/54TableEU.html
Het is precies zoals Theo zegt: de klacht gaat niet over windenergie of over een bepaald park, maar over de manier waarop de overheid en vooral Den Haag de Crisis- en Herstelwet en de Rijkscoördinatieregeling misbruikt om burgers (en gemeenten) aan de kant te schuiven en om alle macht aan zich te trekken. Als we in dit land op een echt democratische manier hadden besloten dat er op elke straathoek een windturbine moet komen, dan had ik dat geen verstandig besluit gevonden, maar had ik het geaccepteerd. Maar zo ging het niet en zo gaat het niet. En daarover – over dat machtsmisbruik – gaat de Aarhus klacht. Dat burgers eenzijdige en misleidende informatie krijgen (zie bijvoorbeeld de laatste “factchecker” van Ed Nijpels op de SER website), dat burgers systematisch buitenspel worden gezet in de besluitvorming (de NWEA doet mee aan alle Haagse achterkamertjes, maar burgers worden buiten de deur gehouden) en van de Raad van State hoef je als burger ook al niets te verwachten (want het bestuur doet het altijd goed en foutjes mogen altijd hersteld worden).
P.S.
Ivo: Pat Sword is nog steeds niet verzopen want hij liep in levende lijve rond bij de laatste zitting van het Aarhus Compliance Committee .
Ik weet wat de Aarhus conventie inhoudt. Maar alles staat en valt met de argumentatie van de advokaten straks en die zou veel beter kunnen, vind ik, als er wat meer op het volstrekte nutteloze argument werd gespeeld. En voor de argumentatie vind ik de grondhouding van de NLVOWM te mager en te eenzijdig.
De burger wordt misleid omdat de welvaart met windenergie niet is te handhaven.
Eerlijke voorlichting bericht dat windenergie ons terugbrengt naar het welvaartspeil van 1850.