Schilderij van de Belgische schilder James Ensor.
Tussen de vele spamberichten vond ik laatst een juweeltje in mijn e-mail box, het was van “de correspondent”, een groenbevlogen bolwerk, “Kerstessay: Waarom onze politiek geregeerd wordt door doodsangst”, overdenkingen van Rob Wijnberg. Centraal hierin staat de ‘terror management theory’ die gebaseerd is op de wetenschap dat wij als mens bestaat en dat ons bestaan eindig is. Hij schrijft:
Om niet permanent geterroriseerd te worden door dit besef, heeft de mens volgens deze theorie cultuur uitgevonden. Onder cultuur kan worden verstaan: alles waarmee de mens betekenis tracht te geven aan het van nature betekenisloze bestaan. De verhalen die wij elkaar vertellen, de moraal waarnaar we leven, de regels die we elkaar opleggen, de symbolen die we op de wereld plakken, de mythes waarin we geloven: al die zaken zijn op een fundamenteel niveau manieren om te kunnen leven met de gedachte dat de dood onvermijdelijk is.
Zoiets had ik al eens elders gelezen, en vond dat allemaal heel verstandige taal. De essayist heeft het in het vervolg over religie, als buitengewoon effectief middel tegen de doodsangst. Maar met het voortschrijden van de secularisatie nam het liberalisme en sociaal-democratie deze functie over. De moderne zin van het bestaan is een beter leven op aarde voor de volgende generaties, de vooruitgang.
Die vooruitgang is echter grillig en kent vele omwegen, momenteel steekt een tegen-beweging de kop op, het nationaal-nostalgisme: Nederland weer van ons, Make America great again. Voor het eerst geloven we niet meer dat toekomstige generaties beter af zijn dan wijzelf. Maar de consequentie is wel dat daarmee ook het ’terror management’ faalt. Maar er moet iets zijn wat het leven betekenis geeft voorbij het sterfelijke individu.
Tot zover honderd punten, dacht ik, wat een grote geest, wat een haarscherpe analyse van de essentie van het ‘dasein’. Ik wilde dat ik dit alles had geschreven, als voorbereiding op de stelling dat dat nieuwe ‘iets’, dat het leven betekenis geeft, de terror management, de uitvinding is van global warming. Welhaast een schot voor open doel: De verhalen die wij elkaar vertellen over global warming, de moraal waar naar we leven om global warming tegen te gaan, de regels die we elkaar opleggen tegen global warming, de symbolen die we op de wereld plakken, gutmensch, slechtmensch, de mythes waarin we geloven, global warming. Alles wat nodig is om een beter leven op aarde te projecteren voor volgende generaties.
De schrijver komt echter tot een tegenovergestelde conclusie:
Tegelijkertijd kampt de wereld wel degelijk met kolossale problemen. De vooruitgang van de afgelopen tweehonderd jaar mag dan ongeëvenaard zijn, onze huidige problemen zijn dat ook.
Klimaatverandering kan met recht een van de grootste problemen worden genoemd waar de mensheid zich ooit mee geconfronteerd heeft gezien. Onze totale energievoorziening en bijbehorend economisch systeem (fossiel kapitalisme) moeten ervoor op de schop.
Wat nu toch jammer dat hij eerst de redenatie zo briljant opbouwt en praktisch aantoont dat het geloof in global warming de behoefte aan terror management overgenomen heeft van de religie en dan vervolgens volledig ontspoort door zich er volledig aan over te geven.
Naast deze conclusie wil ook nog ter overweging meegeven dat voor klimaatsceptici de ontmaskering van global warming als “terror management” op zich net zo goed “terror management” is. Wij willen ook een betere wereld voor volgende generaties, wij willen niet dat ze gebukt gaan onder de zinloze lasten voor het bestrijden van een mythe.
kort en krachtig
Deze Rob Wijnberg is een drammerig mannetje. Abonnees die kritisch reageren op artikelen in De Correspondent krijgen een spreekverbod. Hun mogelijkheid om te reageren wordt uitgezet omdat ze “het journalistieke proces verstoren”.
Tja, ooit mailde ik Wijnberg dat hij zijn redacteur energie en klimaat eens naar een cursus natuurkunde moest sturen. Want “groen bevlogen” is nog heel zacht uitgedrukt.
Ook stuurde ik W. een link naar mijn verhaal over existentiële angst en het menselijk antwoord daarop. (eerder hier gepubliceerd)
Het kan natuurlijk toeval zijn…..
Er staat: ‘Tegelijkertijd kampt de wereld wel degelijk met kolossale problemen. De vooruitgang van de afgelopen tweehonderd jaar mag dan ongeëvenaard zijn, onze huidige problemen zijn dat ook.’
Dat vond de paus destijds ook toen de kruisboog ten tonele verscheen. De auteur wenst welhaast om een eigen existentiële reden de mythe van de kolossale problemen, lees: wij moeten pessimistisch blijven, levend te houden.
En ja haar, daar komen ze dan die kolossale problemen ‘Klimaatverandering kan met recht een van de grootste problemen worden genoemd waar de mensheid zich ooit mee geconfronteerd heeft gezien. Onze totale energievoorziening en bijbehorend economisch systeem (fossiel kapitalisme) moeten ervoor op de schop.’
Ik lees hier een persoonlijk agenda in het woord ‘kapitalisme’. De eerste poging was het Rapport aan de Club van Rome, waarvan de modellen niet deugden en alle projecties bleken te falen. Ik proef ook dezelfde existentiële en ideologische tactiek van de milieubeweging: blaas een resterend, maar feitelijk opgelost, probleem met veel bombarie op om angst te zaaien. In de wandeling heet dit mierenneuken. Ook een pietsie opwarming die ruim binnen de natuurlijke bandbreedte valt, wordt opgeblazen tot de grootste bedreiging aller tijd net als de paardenvijgen in steden rond 1900. De auteur doet het ook voorkomen dat er een ongekend energieprobleem is, eveneens een non-probleem. De huidige economisch winbare voorraden blijven dankzij exploratie en sterke verbeterde wintechnieken al decennia op hetzelfde niveau, ondanks stijgende consumptie. Bovendien wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van de thorium-kernreactor, winning van uranium uit zee, economisch binnen bereik nu.
De auteur ontsiert zijn essay met anti kapitalistische ideologie en het opblazen van non-problemen.
Rutger Bregman , een andere schrijver op ‘De correspondent ‘, heeft een boek geschreven over ‘de vooruitgang ” . De eerste zin op de achterflap luidt ; ” De geschiedenis van de vooruitgang nadert haar einde”; de laatste zin luidt :” De geschiedenis van de vooruitgang is een zoektocht naar een nieuw vooruit-gangs- geloof in een tijdperk, dat er maar niet in kan voorzien “. In het boek van 2013 kwam klimaatopwarming nog niet voor, maar nu lijkt hij toch ook dat nieuwe geloof te hebben ontdekt, dat er bij zijn generatiegenoten in gaat als het spreekwoordelijke ‘woord van God in een ouderling “. Van de kansel roept hij ‘ dat de aarde gefrituurd zal worden”! en hij is niet de enige profeet. Vanuit alle hoeken worden we bestookt met de boodschap en waag het niet er tegen te gaan. Zelfs kinderen worden ingezet om in reclamefilmpjes te vertellen dat de trein nu op 100% groene stroom van ENECO rijdt. Een generaal waarschuwt dat de migratiestromen het gevolg zijn van klimaatverandering en vanavond kunt op National Geographic Channel kijken naar hun duit in het zakje, nou doe maar zak gewoon . Oh ja! Vandaag werd bekend dat miljonairs in NL samen gaan investeren in Shell, dat tot voor kort nog de vieze man werd genoemd, maar nu ineens de lieveling is geworden van de aanhangers van hernieuwbare energie. ( lees geld ) Het kan verkeren . Vorig jaar schreef ik, naar aan leiding van de COP 21, die plaatsvond in Parijs waar een jaar eerder de mensen massaal de voorheen abject gevonden cartoons, die Charlie Hebdo publiceerde, ineens toch wel mooi vonden, het artikel :” je suis ( aussi) contre,” waarmee ik aangaf, dat het waarschijnlijk niet lang meer zou duren voordat ook ik me ook zou (moeten ) aansluiten bij de heersende opinie op straffe van excommunicatie uit de maatschappij.
Rutger Bregman , een andere schrijver op ‘De correspondent ‘, heeft een boek geschreven over ‘de vooruitgang ” . De eerste zin op de achterflap luidt ; ” De geschiedenis van de vooruitgang nadert haar einde”; de laatste zin luidt :” De geschiedenis van de vooruitgang is een zoektocht naar een nieuw vooruit-gangs- geloof in een tijdperk, dat er maar niet in kan voorzien “. In het boek van 2013 kwam klimaatopwarming nog niet voor, maar nu lijkt hij toch ook dat nieuwe geloof te hebben ontdekt, dat er bij zijn generatiegenoten in gaat als het spreekwoordelijke ‘woord van God in een ouderling “. Van de kansel roept hij ‘ dat de aarde gefrituurd zal worden”! en hij is niet de enige profeet. Vanuit alle hoeken worden we bestookt met de boodschap en waag het niet er tegen te gaan. Zelfs kinderen worden ingezet om in reclamefilmpjes te vertellen dat de trein nu op 100% groene stroom van ENECO rijdt. Een generaal waarschuwt dat de migratiestromen het gevolg zijn van klimaatverandering en vanavond kunt op National Geographic Channel kijken naar hun duit in het zakje, nou doe maar zak gewoon . Oh ja! Vandaag werd bekend dat miljonairs in NL samen gaan investeren in Shell, dat tot voor kort nog de vieze man werd genoemd, maar nu ineens de lieveling is geworden van de aanhangers van hernieuwbare energie. ( lees geld ) Het kan verkeren . Vorig jaar schreef ik, naar aan leiding van de COP 21, die plaatsvond in Parijs waar een jaar eerder de mensen massaal de voorheen abject gevonden cartoons, die Charlie Hebdo publiceerde, ineens toch wel mooi vonden, het artikel :” je suis ( aussi) contre,” waarmee ik aangaf, dat het waarschijnlijk niet lang meer zou duren voordat ook ik me ook zou (moeten ) aansluiten bij de heersende opinie op straffe van excommunicatie uit de maatschappij.
dl 1 Rutger Bregman , een andere schrijver op ‘De correspondent ‘, heeft een boek geschreven over ‘de vooruitgang ” . De eerste zin op de achterflap luidt ; ” De geschiedenis van de vooruitgang nadert haar einde”; de laatste zin luidt :” De geschiedenis van de vooruitgang is een zoektocht naar een nieuw vooruit-gangs- geloof in een tijdperk, dat er maar niet in kan voorzien “. In het boek van 2013 kwam klimaatopwarming nog niet voor, maar nu lijkt hij toch ook dat nieuwe geloof te hebben ontdekt, dat er bij zijn generatiegenoten in gaat als het spreekwoordelijke ‘woord van God in een ouderling “. Van de kansel roept hij ‘ dat de aarde gefrituurd zal worden”! en hij is niet de enige profeet.
dl 2 Vanuit alle hoeken worden we bestookt met de boodschap en waag het niet er tegen te gaan. Zelfs kinderen worden ingezet om in reclamefilmpjes te vertellen dat de trein nu op 100% groene stroom van ENECO rijdt. Een generaal waarschuwt dat de migratiestromen het gevolg zijn van klimaatverandering en vanavond kunt op National Geographic Channel kijken naar hun duit in het zakje, nou doe maar zak gewoon . Oh ja! Vandaag werd bekend dat miljonairs in NL samen gaan investeren in Shell, dat tot voor kort nog de vieze man werd genoemd, maar nu ineens de lieveling is geworden van de aanhangers van hernieuwbare energie. ( lees geld ) Het kan verkeren . Vorig jaar schreef ik, naar aan leiding van de COP 21, die plaatsvond in Parijs waar een jaar eerder de mensen massaal de voorheen abject gevonden cartoons, die Charlie Hebdo publiceerde, ineens toch wel mooi vonden, het artikel :” je suis ( aussi) contre,” waarmee ik aangaf, dat het waarschijnlijk niet lang meer zou duren voordat ook ik me ook zou (moeten ) aansluiten bij de heersende opinie op straffe van excommunicatie uit de maatschappij.
dl 2 Vanuit alle hoeken worden we bestookt met de boodschap en waag het niet er tegen te gaan. Zelfs kinderen worden ingezet om in reclamefilmpjes te vertellen dat de trein nu op 100% groene stroom van ENECO rijdt. Een generaal waarschuwt dat de migratiestromen het gevolg zijn van klimaatverandering en vanavond kunt op National Geographic Channel kijken naar hun duit in het zakje, nou doe maar zak gewoon . Oh ja! Vandaag werd bekend dat miljonairs in NL samen gaan investeren in Shell, dat tot voor kort nog de vieze man werd genoemd, maar nu ineens de lieveling is geworden van de aanhangers van hernieuwbare energie. ( lees geld ) Het kan verkeren .
dl 3
Wegens technische moeilijkheden namens Jeroen Hetzler.
De auteur schrijft: Tegelijkertijd kampt de wereld wel degelijk met kolossale problemen. De vooruitgang van de afgelopen tweehonderd jaar mag dan ongeëvenaard zijn, onze huidige problemen zijn dat ook.
Dit lijkt meer op de bekende existentiële tactiek van de milieubeweging door een feitelijk opgelost probleem tot buitensporige proporties op te blazen (in de wandeling genoemd: mierenneuken, want alleen door angst in te boezemen kun je blijven bestaan. En ja hoor, welke zijn die problemen dan?
Klimaatverandering kan met recht een van de grootste problemen worden genoemd waar de mensheid zich ooit mee geconfronteerd heeft gezien. Onze totale energievoorziening en bijbehorend economisch systeem (fossiel kapitalisme) moeten ervoor op de schop.
Ik lees een ideologische agenda in het woord kapitalisme. Zo begon het ook met het Rapport aan de Club van Rome. Alle modellen faalden en werden gelogenstraft door eclatante successen. Misplaatst pessimisme dus. Het pietsie opwarming valt prima binnen de natuurlijke bandbreedte en is feitelijk een non-probleem. Ook hier falen alle modellen, dit keer van het IPCC. En dan het andere non-probleem dat van energie. De economisch winbare voorraden houden de consumptie al vele decennia uitstekend bij dankzij exploratie en verbeterde wintechnieken. Verder wordt hard gewerkt aan thorium-kernenergie en is de economische winning van uranium uit zee binnen bereik gekomen. Veel van onze energie zal toch echt uit de kernen moeten komen. Die verschrikkelijke problemen kenden we ook bij de introductie van de kruisboog en de projecties van de paardenvijgen in de steden rond 1900.
De auteur beoogt ideologisch heel iets anders. Jammer dat hij zijn essay met die prietpraat ontsiert.
Zo is het .
Het lijkt mij aannemelijker dat er nog een paar industriële revoluties volgen.
Op WUWT een mooie samenvatting;
https://wattsupwiththat.com/2016/12/29/climate-change-the-frightening-rise-of-dangerous-manmade-global-voguing/
klimaat alarmisme = handel. Ga maar na wat je aan apparatuur in je huis moet zetten om van dat miserabele aanbod van zon en wind nog wat profijt te hebben. Tel hoe vaak het voorvoegsel “smart” wordt gebruikt om de lezer zand in de ogen te strooien.
dl 4 Vorig jaar schreef ik, naar aan leiding van de COP 21, die plaatsvond in Parijs waar een jaar eerder de mensen massaal de voorheen abject gevonden cartoons, die Charlie Hebdo publiceerde, ineens toch wel mooi vonden, het artikel :” je suis ( aussi) contre,” waarmee ik aangaf, dat het waarschijnlijk niet lang meer zou duren voordat ook ik me ook zou (moeten ) aansluiten bij de heersende opinie op straffe van excommunicatie uit de maatschappij.