Het lijkt op het leerstuk van dialectiek waarbij maatschappelijke processen tot aldoor verdere ontwikkelingen leiden door voortgaande synthese uit tegenstellingen. Ik vraag mij af of het debat over de AGW-hypothese langs deze lijn verloopt, omdat hier sprake is van wetenschappelijke processen. Die leiden wel tot inzicht, maar niet tot syntheses.
Het huidige tweespalt over CO2 en klimaat legt immers een brede kloof bloot tussen voor- en tegenstanders van deze hypothese. Naar mijn mening kan deze kloof niet worden overbrugd door een debat dat als einduitkomst zou moeten hebben ofwel het gelijk van één der beide kampen ofwel een compromis. Dit, omdat de wetten van de natuurkunde absoluut zijn, tenzij deze kunnen worden weerlegd. Het eerste kan ook niet bereikt worden vanwege de complexiteit van de materie. Wel bieden observaties al een beter inzicht in de verschillen tussen veronderstelde en waargenomen fenomenen.
Verder is het niet duidelijk waar de zekerheid bij voorstanders van voornoemde hypothese precies op is gebaseerd. Is het de afgestofte berekening van Arrhenius? Waar komt die welhaast obsessieve angst/demonisering van atmosferische CO2 vandaan? Ongetwijfeld heeft Al Gore met zijn film de toon gezet. Alleen, dit bood nog geen wetenschappelijke onderbouwing, wel legde het de kiem van een psychologisch fenomeen dat wij kennen als Groepsdenken. Met dit Groepsdenken gaat onvermijdelijk de zondebok gepaard. Thans is dit CO2. De tamelijk nabije geschiedenis kende een andere zondebok. Een verder verleden kende de heks als zondebok.
Dit brengt mij op de vergelijking met religie. Wat opvalt, is de stelligheid waarmee voorstanders hun punt menen te moeten uitdragen. Zinledige en bluffende stellingen als dat catastrofale klimaatverandering door menselijk toedoen wetenschappelijk even waar is als het effect van roken op longkanker, dragen niet bij aan het wetenschappelijk gehalte. Evenmin dragen zij bij aan bereidheid tot discussie door de feiten niet tot zich te nemen. Zie als voorbeeld dit over weersextremen die geen verband tonen met stijgende CO2. Zie hier.
We hebben te maken met een aan religie grenzende ideologie zoals zo vele ideologieën in de menselijke geschiedenis. De pendule slaat soms door naar de ene, dan weer naar de andere kant. In dit geval van de rationele naar de irrationele kant. Zo lang de emotie gevoed door MSM berichtgeving, de boventoon voert, vrees ik dat discussie met hen die hiervoor gevoelig zijn, niet zinvol is. Illustrerend is immers de eis om individuen die zich kritisch uitlaten over de menselijke rol bij klimaatverandering te willen berechten voor oorlogstribunalen voor misdaden tegen de mensheid. Dit vloeit voort uit emotie, niet uit wetenschap, hetgeen niet bevorderlijk is voor dialoog over wetenschappelijke aspecten.
Naar mijn mening lijkt het verstandig dergelijke emoties af te werpen en zich te verdiepen in de wetenschappelijke en feitelijke achtergronden. Ik doel op de observaties na 1850 ten opzichte van de IPCC klimaatmodellen, maar vooral op de feiten van het verre verleden. Hoe nuttig blijkt steeds weer het historisch perspectief dat veel verder terug in de tijd reikt, als leermeester van correct gefundeerd denken dat niet door emotie is beïnvloed.
Mij lijkt een dialoog pas zinvol als afstand wordt genomen van voorstellen om sceptici te laten berechten voor misdaden tegen de mensheid, hen weg te zetten als Ontkenners en als lieden met psychisch afwijkend gedrag. Zo sterk is de argumentatie immers nu ook weer niet. Zie hier. Zoals we aan het eind van het vraaggesprek kunnen concluderen heeft de alarmist een hoog gehalte aan bluf en denigreren van andersdenkenden, maar ontbeert hij de noodzakelijke inhoudelijk kennis waardoor hij, als zo velen door de mand valt. Dit bluffen en denigreren is kenmerkend voor hen die zich de morele superioriteit hebben aangemeten als redders van de aarde zonder dat hier wetenschappelijke grond voor is. Ook dit is niet bevorderlijk voor dialoog. Immers, met bluffen bedoel ik de aanspraak op de zekerheid dat een voorgestelde catastrofale opwarming door menselijk toedoen wordt veroorzaakt. Bij nader inzien valt hier heel veel op af te dingen. Alleen, dit inzicht wordt alom in de media geweerd en kan daardoor niet de burger bereiken teneinde deze een eerlijke kans te bieden om een keuze te maken. Ook dit is een factor die dialoog belemmert.
Een dialoog om vast te stellen wie er gelijk heeft, is dus een naïeve voorstelling van zaken. Alleen langs de wetenschappelijke methode kan immers een hypothese worden verworpen. Dat iemand de waarheid heeft gevonden, kan echter nooit worden bewezen.
Het absolutisme echter waarmee de quasi gelijkwaardige geldigheidclaims als waarheid bestempeld worden zoals bijvoorbeeld de relatie roken-longkanker = menselijke CO2-catastrofale opwarming vertroebelt het debat doordat sprake is van een onvergelijkbare relatie. Dergelijke nonsens-vergelijkingen alleen al, bovenop al het voornoemde, slaan elke dialoog op voorhand dood, omdat hier wetenschap ontbreekt. En juist wetenschap behoort hier centraal te staan. Dit is op zich niets bijzonders, want dit gebeurt al vele, vele eeuwen.
Het debat behoort in alle rust te worden gevoerd in en rond laboratoria, met thermometers, regenmeters, satellieten et cetera. Thans echter wordt dit volledig overschaduwd door wat ik de terreur van emotie noem.
Mondiaal heeft na het afstoffen van de experimenteel onbewezen en door hemzelf in 1906 sterk afgezwakte, inmiddels weerlegde, hypothese van Arrhenius van 1896 een ongekende Renaissance beleefd die onder meer leidde tot de film van Al Gore en onverkorte inbedding in de klimaatmodellen van het IPCC. Hierbij voegde zich het politieke getal van de 2-graden-doelstelling, al even onwetenschappelijk. Hiermee was de politisering een feit.
Belangengroepen als de wind- en de milieulobby (het Eco Industrieel Complex) stortten zich hierop, de een door opportunistische, zij het begrijpelijke, financiële belangen gedreven, de ander door het borgen van zijn voortbestaan. Ideologie had bovendien al vanaf het begin zijn intrede gedaan en domineerde de gang van zaken. Maurice Strong oprichter IPCC:
Isn’t the only hope for the planet that the industrialized civilizations collapse? Isn’t it our responsibility to bring that about?
Hier deed Christiana Figueres (‘executive secretary of U.N.’s Framework Convention on Climate Change’) nog een schepje bovenop:
This is the first time in the history of mankind that we are setting ourselves the task of intentionally, within a defined period of time, to change the economic development model that has been reigning for at least 150 years, since the Industrial Revolution.
Rest de rol van de media in dit geheel. De allesoverheersende vraag is, wat de media met het NOS-journaal voorop, beweegt onophoudelijk de burger/belastingbetaler de stuipen op het lijf te jagen terwijl elke wetenschappelijke onderbouwing voor hun beweringen ontbreekt? Zie hier, waaruit duidelijk blijkt dat de NPO een vooraf ingenomen standpunt inneemt. Zonneklaar is het ontbreken van onderbouwing in de uitspraken van Hagoort van de NPO, maar slechts het aanhangen van die vermeende 97% consensus. Het antwoord van de ombudsvrouw op de klacht aan het adres van het NOS-journaal bevestigt het hierbij passende kritiekloos napapagaaien van het onwetenschappelijk autoriteitsargument, de mythische en per definitie onwetenschappelijke 97% consensus.
De zwakte van dit verweer onderstreept het vooringenomen standpunt van de NPO. Het lost dan ook de kernvraag niet op: waarom heeft de NPO, en hebben overigens talloze andere media, gekozen voor het bang maken van de burgerij en het evident onjuist informeren. Op 1 november gaf een uitzending van Zembla een schoolvoorbeeld van een reeks van elke wetenschappelijke onderbouwing gespeende beweringen. Waarom doet men dit? Is er dan niemand daar bij die redacties die zich zijn of haar morele verantwoordelijkheid bewust is? Durft men die mening niet te uiten, bang voor baanverlies? Er zijn aanwijzingen dat dit het geval is, ook binnen universiteiten en bijvoorbeeld het KNMI.
Dit alles toont de kloof aan tussen de niet consensus-gedreven wetenschappelijke aan de ene en de onwetenschappelijke door emotie, ideologie, zelfverrijking en religieus getint geloof in consensus gedreven andere kant. Een dialoog om te bepalen wie er gelijk heeft, is vanwege dit alles een naïef, onrealiseerbaar standpunt daar de wetenschap nog lang niet zo ver is. De hoop is gevestigd op de wetenschappers in hun laboratoria waar een dergelijk debat thuishoort.
Onze taak als sceptici is hierop te wijzen en het pad van de wetenschap zo nauwgezet mogelijk te volgen en te verdedigen met buitensluiting van emotie, politisering, ideologie en zelfs criminalisering. Alleen dit kan de pendule van wetenschappelijke en maatschappelijke vooruitgang ongehinderd doen bewegen. Voor een prematuur welles-nietes-spelletje is geen plaats.
Bron hier.
Dit artikel verscheen op Climategate.nl. Maak kennis met onze auteurs, en bekijk de filmpjes van climategateTV.
De wetten van de natuurkunde kunnen wel absoluut zijn, onze representatie daarvan (gelukkig) niet. Keer op keer komen er nieuwe hypothesen en worden oude verworpen.
De hypothese dat CO2 enz. is voor velen voldoende aannemelijk en voor anderen voldoende weerlegd. We zullen moeten accepteren dat een autoriteit voor de ene groep onacceptabel is en omgekeerd. Ik snap dat velen het IPCC voldoende autoriteit vinden en op basis van hun conclusies maatregelen voorstellen. Niet klimaatwetenschappers moeten of zich omscholen tot klimaatwetenschapper of de autoriteit of aannemelijkheid van een theorie accepteren.
Natuurlijk is het goed om te bekijken of je de ander kan overtuigen, maar accepteer dat de argumenten misschien nog niet overtuigend genoeg zijn. Dan hoef je niet vervelend naar elkaar te doen, maar accepteer het andere standpunt zoals je zou willen dat je eigen standpunt geaccepteerd zou worden.
@Ivo:
“Ik snap dat velen het IPCC voldoende autoriteit vinden en op basis van hun conclusies maatregelen voorstellen.”
Over WG1 (het natuurwetenschappelijke deel van ARx) kan beschaafd worden gediscussieerd.
Anders is het met de aanbevelingen voor “policy makers” (SPM, die komen tot stand met handopsteken door geselecteerde regeringsvertegenwoordigers) en de lokale implementaties van die aanbevelingen.
Zeker bij de lokale implemenatie is het intellectvaak zoek en zwijgt vrijwel de voltallige wetenschap.
Boels,
Er is geen enkele redenen om IPCC autoriteit toe te kennen. Het is onderdeel van de UN. De UN is een financiele black box en geldstofzuiger ineen. Het wordt bestuurd door de meest erge bureaucraten, technocraten en nepostisten, met maar een doel: zichzelf in stand houden en elkaar de bal toespelen. Gelukkig zijn alle grote organismen (net zoals dinosauriërs) een kort leven beschoren en heffen zichzelf op bij kleine veranderingen in de habitat en energietoevoer.
Mooie uiteenzetting, Jeroen.
Toegegeven, het is nogal sterk aangezet, maar er is toch een fors aantal overeenkomsten tussen veel aanhangers van de AGW-hype en theocratische, dan wel totalitaire systemen.
Orthodoxie
Een eerste kenmerk van de AGW-hype is dat de orthodoxie bepaald is. Gore verwoordde dit met de woorden ‘The science is settled’. Hiermee werd iedere ruimte voor inhoudelijke discussie uitgesloten, de vaste leer was bepaald.
Wetenschap is waarheid
De AGW-aanhangers zeggen te worden gesteund door een overweldigende meerderheid aan wetenschappers. Daarmee wordt al hetgeen de AGW-aanhangers proclameren verheven tot absolute waarheid. Immers: ‘de wetenschap’ is er uit. Een mening of een stelling die niet strookt met die waarheid is daarom a priori niet wetenschappelijk en heeft daarom kennelijk een andere, dubieuze herkomst.
Eschatologie
Alle drie de grote monotheïstische religies kennen het: de wereld zal vergaan door toedoen van de zondige mens. Dit beeld lijkt diep te zijn verankerd in het Westerse denken. De theorie dat wij door onze onbeperkte CO2-uitstoot de wereld tot een eind zouden brengen valt daarom in zeer vruchtbare aarde. De zondige mens zou tot de ondergang van de wereld leiden.
Er zijn voortekenen van het naderende eind!
De gletsjers trekken zich terug. Eenzame ijsberen peddelen rond op minuscule ijsschotsen en iedere onweersbui wordt gezien als een teken van klimaatverandering. De orthodoxie is waar. Kijk maar om je heen! Anders zou zo’n ijsbeer toch niet uit varen gaan?
No time to waste
Een bekende slogan (zo’n twintig jaar geleden gebruikt door Greenpeace). De wereld vergaat en dat doet ie nu. En aangezien de orthodoxie vast ligt, dienen wij conform de leer te handelen. Alleen onmiddellijke radicale actie kan ons noodlot afwenden. Iedere discussie is een verspilling van tijd. Sterker nog, eenieder die kritische vragen stelt en zich sceptisch opstelt houdt er kennelijk een dubbele agenda op na. Een agenda die bovendien gefinancierd wordt door allerlei duistere krachten. Critici zijn onwetend (de waarheid staat immers vast) of zijn wellicht kwaadaardig. Repressie lijkt te zijn geoorloofd.
Milieubehoud is goed, dus kritiek is slecht
Dit is een onderschatte factor: peer pressure. De AGW-aanhangers doen middels hun orthodoxie een absolute claim op goed en kwaad. Natuurbehoud is goed, dus iedere vorm van kritiek daarop is slecht. Dit is een in de samenleving breed geaccepteerd paradigma. Als criticaster van het heersende AGW-paradigma wordt mij vaak gevraagd of ik vind dat het milieu er niet toe doet en of ik niet de verantwoordelijkheid draag de aarde aan onze kinderen door te geven. Zodra een dergelijke vraag in gezelschap gesteld wordt zie je mensen zich al gauw een mening vormen over mij als egoïstische en milieu-kritische zak. Veel mensen doen er daarom het zwijgen toe. Scepsis is niet bon ton.
De persoon, niet het argument
Uit de voorgaande premissen volgt logischerwijs dat eenieder die niet de AGW-leer aanhangt óf heel dom en onwetend, óf een boosaardig doel nastreeft. De criticaster is dom (dom rechts) of is van dubieuze statuur. Niet zijn argument, maar zijn persoon doet ter zake. Waarom zegt hij zoiets? Maakt hij deel uit van het complot? Publiceert hij niet op dubieuze blogs? In ieder geval doet het argument niet ter zake. De persoon wordt zodoende kaltgestellt.
Van verlichting naar duisternis
Ooit leefden wij in tijden waarin wij inderdaad ervan overtuigd waren dat de wereld ten einde zou komen. De wederdopers onder Jan Beukelsz, beter bekend als Jan van Leiden, en de doempreken van Girolamo de Savonarolla in het Florence van Machiavelli vormen maar enkele voorbeelden van dergelijk doemdenken. Wij hebben ons ooit weten te ontworstelen aan dergelijk destructief bijgeloof door ratio en wetenschap te omarmen. Wezenskenmerk daarvan was onzekerheid: we weten niet alles. Die bescheidenheid past ons. Science is nooit settled.
Hiervoor is een oorzaak aan te wijzen. We zijn in het postmoderne Westen gaan toestaan dat wetenschappers zich tevens als activisten zijn gaan gedragen. Daarmee is het waardevrije uitgangspunt van wetenschap op het tweede plan gekomen.
En du moment dat een activistische wetenschapper, die op alle mogelijke manieren zijn wereldbeeld cachet heeft willen geven door er een wetenschappelijke connotatie aan te geven, geen gelijk blijkt te hebben, valt dit op. Een onwetende lezer zal denken: kennelijk is wetenschap ‘ook maar een mening’.
Het is een term die gebruikt wordt door een groep die de laatste tijd steeds prominenter in het nieuws komt. Een groep die symptomatisch is voor de verworpenheid van een aanzienlijk deel van de hedendaagse academie: de anti-vacs beweging, een beweging die volledig is losgezongen van iedere vorm van wetenschappelijkheid, want, wetenschap is ook maar een mening. En deze beweging heeft de Academie, met al haar activistische wereldverbeteraars, grotendeels aan zichzelf te danken.
Hoog tijd dat de wetenschap terugkeert naar haar wetenschappelijke en bovenal waardevrije wortels.
@ Jeroen: topreactie!
Heer Hetzler,
Mooi artikel, waarin u goed aangeeft wat uw mening is en wat u drijft om die telkens te herhalen.
Als de zin:
Verder is het niet duidelijk waar de zekerheid bij voorstanders van voornoemde hypothese…….,
wordt uitgebreid met ook de tegenstanders, kan ik mij in uw observatie vinden. Het absolutisme dat u de ander verwijt is immers ook u niet vreemd. Van enige ontwikkeling in standpunt en zienswijze is geen sprake, lerend vermogen lijkt te ontbreken.
Dat kan ook niet als u de andersdenkende zo weinig serieus neemt en wegzet zoals u in dat in de een na laatste alinea doet.
Dan is het niet vreemd dat u zelf ook niet serieus wordt genomen. Maar ik hoop dat u nog lang blijft tamboereren want het is wel grappig om te lezen.
CAW.
Wetenschappelijke vooruitgang is geen vanzelfsprekendheid en zeker niet lineair. Zeker niet in de complexe tijden waarin we nu leven. Immers alle makkelijke problemen zijn allang opgelost. Wat resteert zijn problemen met een oplopende complexiteit, waar geen oplossingen meer voor zijn, maar slechts “creatieve antwoorden”. Wetenschap komt steeds meer onder druk te staan en zal zich op den duur moeten beroepen op tovenarij en metafysica. De Britse (alarmistische) klimaatwetenschapper Kevin Anderson heeft zich na COP21 in Parijs in 2015 daarover beklaagd en sprak zelfs van techno-utopia om klimaatdoelen te halen.
Ik begin zo langzamerhand een vergelijking te trekken met #METOO. Het was/is gewoon ussance om voor je carrière als actrice of anderszins met machtige kerels op een speciale manier om te gaan. Anders zat er geen schot in. Hetzelfde kan gezegd worden over de wetenschappers, die gedwongen zijn om het IPCC/AGW/Al Gore denken te accepteren, want anders staan zij buiten zonder werk. Bijna alle sceptische wetenschappers zijn emeritus, gepensioneerd, hebben geen salaris meer nodig. Een keer zal het doorbroken worden, zoals nu met #METOO. Het heeft heel veel jaren geduurd, voordat ineens iedereen uit de kast komt. Dat zou ook kunnen met de klimaatwetenschap. Echter er wordt op zo’n frauduleuze manier gewerkt, zodat binnen niet al te lange tijd een doorbraak komt, omdat er te veel geld wereldwijd verspild wordt. Tony Heller geeft dagelijks inzicht in de frauduleuze praktijken en hij wordt steeds meer geaccepteerd met zijn historische temperatuurinzichten. Echte fraude kan niet lang onontdekt blijven. Trump geeft nu een aanzet en hopelijk komt er verandering in de discussies in 2018.
Hier een voorbeeld van Tony Heller vandaag: https://realclimatescience.com/2017/11/100-confidence-of-incompetence-in-the-national-climate-assessment/ .
Mensen zijn religieuze beesten omdat zij in staat zijn tot “virtual reality” dwz bewustzijn bezitten. Dat roept voortdurend vragen op en onzekerheid. Het indammen van die onzekerheid en existentiële angst was altijd de rol van religies. Onze vatbaarheid voor angst is af te lezen uit de productie van rampenfilms en de voorkeur van nieuwsbladen voor slecht nieuws. Rampspoed van een ander heeft onszelf niet getroffen en wordt zodoende goed nieuws. De Christelijke kerk heeft een mooie constructie: de mens arbeidt voor de glorie van God (zingeving, we doen ons best) maar de toekomst is in Zijn hand (wij kennen de toekomst niet en zijn er dus ook niet verantwoordelijk voor) Dat getuigt van groot realisme. Want het gevaar van bewustzijn is dat je de mens iets wijs kan maken dat niet bestaat. Maar met de secularisatie is die firewall tegen existentiële angst bezweken. Met de heiligverklaring van (wilde) natuur is het morele kompas van de kerk naar de milieubewegingen verschoven. Die weten met onze angsten wel raad. Doemscenario’s zijn een fantastisch business model. Zodoende kon een energieaccoord worden getekend zonder (financiële, technische) onderbouwing, net als een encycliek dus.
Interessant is ook om die “vooruitgang” eens te definiëren. Ik kom op 1. verminderde afhankelijkheid van land en natuur. (wegen, bruggen, tunnels, machines, transportsystemen, communicatiemiddelen, vaccinatieprogramma’s, medische zorg) en 2. verhoogd welzijn en zekerheid (huizen, nutsvoorzieningen, verzekeringen ) en 3. betaalbare spullen (door hogere betrouwbaarheid, miniaturisering, massaproductie) en 4. vrijheid (rechten, sociale mobiliteit, meningsuiting, overtollige energie)
@David
Nadenken over wat ‘Vooruitgang’ zou moeten inhouden is inderdaad interessant.
Vooruitgang in de zin van verbetering behelst doorgaans een nieuwe situatie die beter is ten opzichte van de oude situatie. Samengevat kom je dan tot de conclusie dat beter het gevolg is van nieuw.
Het postmodernisme kenmerkt zich door de omkering van deze stelling: nieuw zou automatisch ook beter zijn. Dat is natuurlijk niet waar. Het nieuwe is a priori niet altijd beter. In feite worden hier ten onrechte twee grootheden door elkaar gebruikt: nieuw en goed.
Schopenhauer verwoordde dat op zijn kenmerkende cynische wijze, door te stellen dat ‘de massa’ zo dom is, dat zij het nieuwe boven het goede verkiest.
Regelmatig te bezoeken “Get the facts straight”: http://www.lomborg.com/
Vooruitgang is vooral de mate waarin de mens zijn existentieproblemen op kan lossen. Dat vermogen wordt steeds minder door complexiteit en incoherentie. De problemen manifesteren zich steeds meer in piramidale vorm, waarin de meest actuele en onmogelijkste problemen de aandacht krijgen en bovenin zitten, zoals klimaat, migratie en veiligheid. Onderin de pyramide zitten problemen, waaraan we ooit wel eens begonnen zijn om ze op te lossen, maar niet zo hip meer zijn, zoals files, vervuiling, armoede, ontbossing, overconsumptie en schuldenstapeling. M.a.w. je zou kunnen zeggen dat er een voorkeur bestaat voor het adresseren van “nieuwe” en hippe problemen, waarover relatief nog weinig kennis bestaat, ten laste van problemen met een overvloed aan kennis die het oplossingsprofiel bezwaren. En met incoherentie bedoel ik de enorme lokale bandbreedtes; In Amsterdam maken ze zich druk homo-, gender- en dierenrechten; In Subsahara en in delen van India moeten mensen zich eerst druk maken om water en brandstof, anders hebben ze vandaag geen eten.
Over emoties
Op het stuk van Braat (NNV standpunt) ben ik een ingegaan op wat AGW sceptici voor motieven hebben. (8 november 2017 15.85) Hier een aanvulling op hun emotie die enkelen ook niet vreemd is, hoewel het merendeel gedreven is door natuurwetenschappelijke belangstelling.
Sommigen kan men aanduiden als renegaten, mensen die teleurgesteld uit de IPCC kring zijn getreden of verdreven met als gevolg dat zij een zeker fanatisme aan de dag leggen. Behalve de paar genoemden in dit stukje zijn er een stuk of tien meer bekend.
Een paar andere fanatici zijn wetenschappers met wel degelijk een wetenschappelijke reputatie e.g. Tim Ball (Canada, meteoroloog), Roy Spencer (USA van de temperatuur satellietmetingen) die nog al eens uit hun slof schieten als opponenten hun gezag niet aanvaarden en deze ‘dom’ noemen. Met de laatste heb ik met wijlen Noor van Andel (AKZO researchdirecteur) een onverkwikkelijk discussie gevoerd over de werking van de Hadley cell. Tim Ball is nog steeds in een juridische procedure gewikkeld met Michel Mann over de beschuldiging van wetenschappelijke fraude bij de hockeystick beschrijving die al jaren sleept. Dat emoties daarbij oplopen is begrijpelijk.
Het merendeel van de AGW sceptici blijft echter redelijk kalm en discussieert wetenschappelijke inhoudelijk, doch wel als blijvende aanhangers van de ‘wetenschappelijke methode’ en gedreven door streven naar waarheidsvinding. Het niet vasthouden aan dit principe mag men ook niet aan overtuigde AGW aanhangers, zonder fanatisme, zondermeer verwijten aan bijvoorbeeld wetenschappelijke reviewers van WG1 IPCC. Een verwijt uit AGW sceptische kring gaat naar de kleine kring van opstellers van de summary for policymakers (SPM) die een zeer gekleurde voorstelling geven van de vorderingen in het klimaatonderzoek die politiek en publiek bereiken.
Fanatisme laait vooral op onder leken, niet wetenschapsnappers die op uitlopende wijze blijk geven van een maatschappelijke bewogenheid ‘de wereld van de ondergang te redden’ , hetzij door beperking van de CO2 uitstoot, hetzij vanuit het gezichtpunt dat we voor de komende 100 jaar op het gebruik van fossiele brandstof blijven aangewezen.
Er zijn tijden geweest dat de aarde plat was, en dat de aarde het middenpunt van het universum was.
Dat was niet alleen z.g. consensus, het was toen de heersende doctrine en dogma, andersdenkenden werden verketterd.
In al die jaren is er dus weinig veranderd blijkbaar, alleen nu is het thema van vandaag de dag: AGW.
AGW is een feit, en mocht je andere ideeen hebben, dan ben je een “deplorable”.
Discussie onmogelijk. Echte wetenschap in de kiem gesmoord.
Wie het begrip ‘pendule’ onderzoekt ziet direct dat de afbeelding die de opsteller hanteert niets met een pendule te maken heeft.
….We hebben te maken met een aan religie grenzende ideologie zoals zo vele ideologieën in de menselijke geschiedenis. De pendule slaat soms door naar de ene, dan weer naar de andere kant. In dit geval van de rationele naar de irrationele kant…. Quoot opsteller!
De opsteller is er kennelijk van overtuigd dat we ons nu aan de ‘irrationele’ kant van deze ideogische/wetenschapelijke slinger bevinden. Het zou erg inzichtelijk worden als de opsteller met redenen zou kunnen aangeven in welke fase van de geschiedenis de ‘mensheid’ zich aan de door hem gewenste ‘rationele’ kant heeft bevonden.
Dan heeft de lezer tenminste een handvat…
nu is het een ‘zomaar’ bewering bij een foutief beeld. Ik ben echt benieuwd….. . .
alle hoogdravende reacties gelezen….en niet allemaal begrepen….ik grijp terug op n radiogesprek met marijn poels en bart verheggen…stelling van de laatste dat de consensus in de klimaatwereld zonder twijfel is omdat er ook geen twijfel is over de stelling dat roken bewezen ongezond is…dus ook: omdat bijv. de stelling van pythagoras onomstotelijk vast staat mag jeroen geen kritische vragen meer stellen?…hoe wetenschappelijk is zo’n redenering?….mvg…bart
Niet, de onzekerheid in de klimaatgevoeligheid en de toekomstige emissies is zo groot dat het uiteenloopt tussen een netto gunstig effect en het einde van de wereldeconomie. Geen enkele reden om daar nu al een voorschot op te nemen met neomalthusiaans pessimisme, dat is gewoon over je graf heen willen regeren, laat de problemen (of de meevallers!) van de toekomst aan de generatie van de toekomst. Wij hebben genoeg problemen in onze eigen generatie.
De kritiek op het KNMI geuit aan het slot van dit artikel is gerechtvaardigd.
Een mooie illustratie van het manipulatieve karakter van deze instelling biedt de eigen website van het KNMI met een artikel over de weersextremen in 2017. Dit is het laatste artikel dat geplaatst is op knmi.nl.
Wij zien drie figuren keurig op een rij: figuur 1 laat een stijgende temperatuur zien sinds 1900 of daaromtrent; figuur 2 de stijiging van CO2 in de atmosfeer sinds 1960; figuur 3 de stijging van de zeespiegel sinds ongeveer 1900. De conclusie die de bezoeker natuurlijk geacht wordt te trekken is: de zee stijgt mee met temperatuur en CO2!
Weten ze bij het KNMI soms niet dat die zeespiegelstijging al eeuwen eerder is ingezet en tamelijk gelijkmatig van karakter is, waardoor een verband met CO2 volstrekt niet voor de hand ligt? Natuurlijk weten ze dat wel. Waarom dan die misleidende figuren de wereld ingeslingerd?
Elke integere medewerker van het KNMI Zou zich moeten doodschamen.
Gewoon nog even een dingetje. Wat ik al eerder zei: geluid en licht hebben nogal wat overeenkomsten.
In principe beide trilling. En die trilling is weer afhankelijk van massa.
Bijvoorbeeld. Zo kan een zware zwarte asfaltweg veel heter worden dan de lucht daarboven.
Een basgitaar/cello is veel zwaarder dan een gitaar/viool.
Ook de snaren zijn dikker, langer en dus zwaarder.
Moleculen kun je ook enigszins vergelijken met snaren. Echter, zonder klankkast.
Als het om gas gaat.
Wat er in het geval van trilling van CO2 gebeurt: de aarde fungeert als klankkast, en CO2 als reflecterende snaar.
In dit geval is het de klankkast die de snaar in beweging zet: niet de snaar de klankkast.
Maar dan. Zijn er grenzen aan de energie die een snaar kan genereren?
Ja! Pak maar eens willekeurig welk snaar instrument dan ook en probeer daar eens zo veel als mogelijk geluid uit te halen. Valt je wat op?
Wel. Op een gegeven moment kun je zo hard aan een snaar trekken, duwen, of wat dan ook: er komt niet méér geluid uit! Hooguit verniel je het instrument.
Kortom: er zijn grenzen aan energie opname en afgifte.
TENZIJ je de massa vergroot: bijvoorbeeld een dikkere snaar of een grotere klankkast.
Maar dan. CO2 kan niet ‘clusteren’. Oftewel: zich samenvoegen tot een -gezamenlijke- grotere klankkast.
CO2 zal dus NOOIT als een ‘deken’ kunnen fungeren.
Water/damp/gas kan dit echter wel!
We kennen dit bijvoorbeeld als sneeuw, hagel, regen, mist, wolken enzovoorts!
Kijk: DAN heb je een klankkast!
Dáár kan dus immens veel energie in worden opgeslagen- en teruggeven worden.
Maar CO2? hahaha!
Een luchtkolom van 3 km hoogte (laten we zeggen de boomgrens) ‘weegt’ qua CO2 (0,13 gram per kuub) nog steeds maar 390 gram.
En met die 390 gram wil een een TON/1000 KILOGRAM per kuub aan water opwarmen? Of 2,4 TON aan aarde?
En dat in gemiddeld 12 uur op en af?
Dat is dus zoiets als dat je met een kippenveertje de snaar van een basgitaar van 1 ton beroerd en dan nog meent dat er geluid uit komt ook nog eens.
Of “dat dat wat doet”.
Wie dat gelooft is knttteettkkrrteettrreter gek.
Wat wél werkt per kuub grond is bijvoorbeeld een flat of wolkenkrabber.
Kijk, zo’n ding zet wél zoden aan de dijk.
Het verschil tussen 390 gram CO2 gas op je kop krijgen of 300 miljoenmiljard ton aan beton en staal materie als zo’n ding instort.
Samengevat? Ik word helemaal schijtziek van die ‘klimaat discussies’.
Ehm, als het CO2 betreft dan.
Klimaat kan best veranderen. Maar CO2 is dan iig niet de boosdoener.
Onderzoek kan geen kwaad. Regeren is vooruitzien. Maar het zou de heren ‘wetenschappers’ dan sieren om de ECHTE dader/oorzaak eens op te sporen ipv achter
politieke waanideeen/bankiers met een missie/geopolitiekdenkbeeldige demonen aan te lopen.Als wetenschappers hun ziel al aan de duivel verkopen is het einde beschaving.
En kennelijk doen NL ‘wetenschappers’ dat al.
Nogmaals *kots*.
#Metoo-norespect.
Nog een nabrander, hier is de blip op de Noordpool.
/i64.tinypic.com/fy2u7d.png
Deze komt uit het arctic climate assessment report 2004. Pag 23 in de pdf die je zelf moet downloaden.
amap.no/arctic-climate-impact-assessment-acia
Het zou trouwens zomaar kunnen dat de 1940’s blip en de huidige naast de AMO nog een gemeenschappelijke oorzaak hebben. Kom ik later op terug.
Dan, het is niet altijd zo warm. Er worden ook wel eens antieke koude records gebroken:
wattsupwiththat.com/2017/11/11/144-year-earliest-cold-record-for-new-york-city-to-be-broken/
NB de links zijn gedeactiveerd om onnodige moderatie te voorkomen. Zie de ‘FAQ’ hier in de menubalk.