Climategate.nl krijgt regelmatig e-mails van lezers. Zo ontvingen wij onlangs onderstaande cri de coeur van een student aardrijkskunde.
Bij toeval kwam ik terecht op jullie website en het artikel “klimaatindoctrinatie op Nederlandse scholen” las.
Naar aanleiding van dit artikel wil ik graag mijn verhaal delen.
Ik ben een eerstejaars deeltijd student aan de lerarenopleiding Aardrijkskunde aan de HvA. Voordat ik met deze studie begon, ben ik jarenlang bezig geweest met klimaatverandering, voorheen ‘Global Warming’. Toen ik begon met mijn studie, had ik gehoopt dat er meer scepsis zou zijn binnen mijn onderwijsinstelling, was het niet bij mijn medestudenten, dan wel bij mijn docenten. Deze hoop kwam voort uit mijn eigen onderzoekende houding naar feiten en hoe deze geïnterpreteerd dienen te worden.
Helaas kwam ik er snel achter dat mijn medestudenten mij voor gek verklaarden, al dan niet bewust, dus verschoof mijn aandacht richting mijn docenten. Zij hebben tenslotte wetenschappelijk onderwijs gevolgd en zijn daardoor in staat een kritische houding te hebben en zouden verbanden moeten kunnen leggen.
Helaas liep ik bij meerdere docenten tegen hetzelfde probleem aan. Of zij zijn heilig overtuigd van antropogene klimaatverandering of zij zijn onderdeel van de propagandabrigade. Ik vind het jammer dat mijn docenten niet willen of kunnen schikken met het idee dat antropogene ‘global warming’ niet bestaat en dat een ‘global warming’, tegenwoordig klimaatverandering, snel kan overschakelen naar ‘global cooling’.
Tot op heden heb ik nog geen officiële reactie gekregen op mijn klacht over de klimaatcursus, waarbij ik bewijslast heb aangeleverd van Dr. Roy Spencer en zijn onderzoek naar antropogene klimaatverandering. Wel heb ik onofficieel feedback gekregen, helaas was dit gesprek te kort om er dieper op in te gaan. Maar waar het op neer kwam, was of het onderwijs wel iets voor mij was. Ik heb niet gevraagd waar deze mening vandaan kwam, helemaal omdat ik hier toen zelf ook over aan het nadenken was.
Daarnaast wordt er nog steeds gehamerd op een stijgende zeespiegel en hoe kwalijk deze tendens is voor onze toekomst. Vergeten te vermelden wordt dat verwarming zeer snel kan omdraaien en dat dit bewezen is op de geologische tijdschaal. Ik krijg niet het idee dat er iets met mijn informatie wordt gedaan.
Hoe kunnen wij, als toekomstig aardrijkskundedocenten, onze leerlingen een kritische houding aanleren als wijzelf niet genoeg leren over de verschillende standpunten, die ook vanuit de wetenschap aangetoond kunnen worden?
Ik vind het verschrikkelijk om mijzelf continu te moeten verdedigen en vind dit onnodige energieverspilling. Daarnaast vrees ik voor het leren van de leerlingen van mijn medestudenten die nooit zullen leren dat er ook ‘global cooling’ kan optreden, met dezelfde vaart als ‘global warming’ en dat dit niet door de mens veroorzaakt hoeft te worden. De bewijzen liggen op tafel, maar worden niet als zodanig gepresenteerd. Hoe zullen zij (middelbare scholieren) in staat zijn kritisch te zijn tegenover dit onderwerp? Om nog maar te zwijgen over de cognitieve dissonantie die nu al optreedt bij mijn medestudenten.
Ik vraag mij af of dit ooit binnen het hoger onderwijs zal veranderen. Ik heb mijn strijdbijl voorlopig begraven, maar ik vraag mij af wanneer ik weer genoodzaakt ben om mijzelf te verdedigen tegen deze propaganda.
Aldus de betrokken student.
Beste betrokken student,
Natuurlijk goed dat je tijdens je opleiding aandacht vraagt voor andere visies op klimaatverandering. Er valt niet te ontkennen dat er veel mensen zijn die denken dat het wel losloopt met de opwarming. Met name in de Verenigde Staten, maar ook in Europa en Australië. Daar moet je met docenten en medestudenten ver kunnen praten, en later ook met leerlingen.
Je spreekt wel heel makkelijk over ‘global cooling’ alsof dat iets is wat elk moment zou kunnen gebeuren. Natuurlijk is dat in de loop van de aardgeschiedenis regelmatig gebeurd, zonder betrokkenheid van de mens. Maar voor zover bekend zal er altijd een fysieke oorzaak voor geweest zijn. Veranderingen in de atmosfeer, vulkaanuitbarstingen, stand van de aardas, activiteit van de zon, het leeglopen van grote meren met koud smeltwater etc. Op dit moment zijn zulke dingen niet te verwachten, behalve dat er altijd een grote vulkaanuitbarsting kan komen, maar de impact daarvan duurt meestal maar een paar jaar.
Blijft over de gestage opwarming door veranderingen in de atmosfeer (CO2, CH4 e.a.) en misschien ook door grondgebruik. Een jaar of tien geleden waren er mensen die voorspelden dat het koeler ging worden door verminderde activiteit van de zon. O.a. astrofysicus C. de Jager. Het pakte anders uit. De zon werd ietsje minder actief, maar het effect werd overruled door het toenemende broeikaseffect.
Succes met je opleiding!
Bart
Ik denk dat het zinvol is om deze Legendary Climate Change Senate Hearing te volgen. https://www.youtube.com/watch?v=ofXQdl1FDGk
Ik krijg namelijk de indruk dat je nu alleen reageert op zijn opmerking over mogelijke global cooling.
Mijn link geeft een totaal beeld van de wetenschappelijke inbreng in de VS
Goed om daar kennis van te nemen.
Hugo,
http://hot-topic.co.nz/don-easterbrook-knowingly-misleads-washington-state-senate/
Don Easterbrook heeft nul verstand van klimaatwetenschap en dan ook geen enkele wetenschappelijke publicatie op dat gebied.
Iemand die hem serieus neemt in 2018 kan ik niet serieus nemen
Duidelijk dat iemand die zich zo snel laat inpakken en totaal niet kritisch kan denken ongeschikt is voor het onderwijs.
Misschien is de oud ijzer handel iets voor hem!
Ik heb in het centrum van Parijs nog een heel veel staal staan.
Anders heb ik ook nog een email van een Nigeriaanse prins die wat problemen heeft met zijn geld, ik kan die mail ook wel even doorsturen, ik heb er geen tijd voor
Voor mensen die wel wat willen leren
https://www.youtube.com/watch?v=FBF6F4Bi6Sg
Do not feed the trolls !!
JvdH
Naar mij kun je alles roepen maar je reactie naar deze student is beneden alle peil.
Ik denk dat je nu een grens over gaat.
Mee eens!
JvdH heeft maar 1 visie: buiten het Grote Groene Denken is verboden.
Het is alweer een jaartje of 9 geleden dat ik wiskunde doceerde aan het Hageveld College te Haarlem. Mijn leerlingen heb ik daar regelmatig voorgehouden dat ze het met windmolentjes nooit gaan redden. Mijn collega’s spraken instemmende woorden over Salomon Kronenberg’s boek “de menselijke maat” .
Beste student
Laat je niet uit het veld slaan. Trek je niets aan van de straatvechter van der Heijden.
Albert Einstein, hoewel hij van der Heijden nog niet kende, deed al een toepasselijke uitspraak over hem en hou je daar maar aan vast:
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Nou Ap,
En waarom zo het nu plotseling gaan afkoelen? Welke wetenschappelijke publicatie wijst daarop.
Maar inderdaad de menselijke domheid die jij ten toon spreid is bijna oneindig.
Ik zou me schamen als ik zulke domheid met zo veel trots zou verspreiden.
Hugo,
waarom ga ik een grens over? Naar mijn mening is iemand die zo makkelijk beinvloedbara is voor propaganda niet geschikt om les te geven. Hoe zou jij oordelen over een biologie leraar die gaat ropen dat evolutie ook maar een theorie is en dat we ook het creationisme moeten gaan onderwijzen?
Maar jij laat je beïnvloeden door charlatans als Don Easterbrook, ja dat is natuurlijk wel een teken dat jij ook makkelijk beïnvloedbaar bent. Zal ik het mailtje van die Nigeriaanse prins maar aan jou door sturen?
Oh en al eens nagedacht waarom het onderzoek van Zwally zo veel beter is dan al dat andere onderzoek, of is dat een domme vraag van mijn kant?
David,
Ik wacht nog steeds op de wetenschappelijke publicatie van Kroonenberg over klimaatverandering of zeespiegelstijging. Tot die tijd blijft het propaganda
Volgens mij herken jij niet dat je zelf niets anders doet dan propaganda verspreiden.
Ik heb je nog nooit op een eigen gedachte kunnen betrappen.
Het zal je broodwinning zijn, anders is jouw gedachtengang niet te verklaren.
Ik zou me schamen als ik zulke domheid met zo veel trots zou verspreiden.
Het moraal boven elleke twijfel verheven zijn, druipt eraf.
Voor sociale vaardigheden aan te leren bent u wellicht al te laat.
JvdH We hebben het niet over de evolutie theorie maar klimaat waarbij je je de vraag kunt stellen hoe het komt dat de wereld zo in de ban is van angshazerij. 402 ppm nu de afgelopen 120 jaar is er een groei geweest van 280 naar 400ppm waterdamp het meest voorkomende broeikasgas kun je tegenkomen in de atmosfeer in waarden tussen de 500 en 40.000 ppm.
Ook het KNMI is heel duidelijk waterdamp is het belangrijkste broeikasgas en vervolgens komt er een verhaal over versterkende werking wat nog steeds theorie is.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/broeikasgas-waterdamp
En kijken we naar de temperatuur van 2003 tot 2011 dan is er geen opwarming waargenomen.
dit schrijft het KNMI ” De oceaantemperatuur is 0,02 graden Celsius minder gestegen dan verwacht. Een fractie van een graad maar omgerekend is dit een grote hoeveelheid warmte. Als hiermee de lucht zou zijn opgewarmd, dan zou het de afgelopen acht jaar 5 graden warmer zijn geworden. Dat is niet gebeurd. Ook een warmere bodem of meer afsmelten van land- en zeeijs dan verwacht, is uitgebleven. Hoe komt het dat de bovenlaag van de oceaan acht jaar lang niet warmer is geworden, ondanks de toename van broeikasgassen?”
Dat beste JvdH zijn gemeten waarden en vervolgens gaan ze weer modelmatig aan de gang op basis van de theorie dat CO2 het belangrijkste broeikasgas is. let wel ze nemen aan dat de metingen juist zijn.
Vervolgens komen ze met een theoretische verklaring dat de warmte er wel geweest moet zijn en daarna met een modelberekening waarop ze met een persbericht komen dat ze de verdwenen warmte gevonden hebben en noemen dat klimaatwetenschap.
bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/verdwenen-warmte-in-oceaan-gevonden
En de opwarming de laatste paar jaar zijn te verklaren door het aanpassen van de temperaturen in de jaren 30 naar beneden en de temperturen na 2000 omhoog en dat heet harmoniseren een gebruikte manier om met temperatuur reeksen om te gaan. zie eerste link.
Geachte heer Van de Heijden,
U lijkt zich niet te realiseren dat een wetenschappelijke publicatie iets anders is dan gelijk hebben. Het is veelal het begin van een theorie of een reactie daarop. Wetenschappelijke publicaties bevatten niet de waarheid. Begin met een waarneming, probeer die te verklaren met een hypothese, doe daar onderzoek naar en publiceer. Een andere wetenschapper kan onder dezelfde waarneming een andere hypothese nemen, onderzoek doen en publiceren.
Het enige verschil tussen de door uw verfoeilijkte blogjes en wetenschappelijke publicatie is de snelheid van publiceren en vooral het gemak waarmee daarop gereageerd kan worden. Een wetenschappelijke publicatie vergt enige tijd (soms maanden) van peer review waarbij het niet gaat om instemming met de conclusie. Via blogs en reacties van reaguurders gaat sneller.
Maar ik neem aan dat dit te ingewikkeld voor u is. U verlangt slechts een willekeurige wetenschappelijke publicatie en dan is de waarheid bewezen. The sience is settled.
Dat mag, maar is geen aanbeveling voor een student.
En het degradeert hier weer tot ad hominem reacties …
Graag je maar weer in achter je stellingen!
Of als je echt constructief wil zijn, geef dan eens een degelijk antwoord op de vraag die ik hier al zo vaak heb gesteld, maar door de ‘klimaatsceptici’ maar blijft genegeerd worden; Ze staat nog maar eens in een reactie hier: 16 april 2018 om 21:00.
Onderwijsgevenden zouden studenten handreikingen moeten geven om zelf tot een conclusie te kunnen komen.
Juist het zelf uitpluizen van als vaststaande feitelijkheden is uiterst leerzaam.
Petje af voor de student en niet persé omdat hij een A-AGW opvatting heeft.
Dwarsliggers zijn nodig voor een goedwerkend spoor.
De klimaatindoctrinatie kost mensenlevens,
https://edition.cnn.com/2018/04/15/us/david-buckel-gay-rights-attorney-suicide/index.html
Interessant is te overdenken waarom het klimaatalarmisme deze proporties heeft kunnen aannemen.
Wie hebben er voordeel aan?
1. handel en industrie: want er zijn astronomische investeringen vereist
2. bureaucraten: want er kan ongelimiteerd en zonder verantwoording met grote geldbedragen worden geschoven
immers: de doelstelling “redding van de planeet” onderdrukt elke kritische beschouwing
3. politiek activisten: bestrijden van de vrije markt en de technisch- industriële samenleving. Bevorderen van een centrale planningseconomie.
Focus op “mentaliteitsverandering” = beperken van de individuele vrijheid verklaart de keuze van volkstuintjes technologie en het afwijzen van kernenergie.
Waar het zonder correctie op zal uitdraaien: sterke maatschappelijke tweedeling, gelegitimeerd door milieu organisaties als de nieuwe kerkvaders. Planeet “gered” het volk staat in de rij voor brood.
David, wat voor nonsens is dat nu?
1. handel en industrie kan ook veel verdienen aan het verbranden van fossiele brandstoffen. Doen ze al jaren, en er zit nog heel veel steenkool olie en gas in de grond.
2. waarom denk je dat”geldbedragen verschuiven” iets is wat bureaucraten graag doen?
3. denk je nu echt dat activisten gewoon maar AGW verzinnen om zichzelf te verantwoorden? Met milieuvervuiling, sociale ongelijkheid, ziektes, corruptie, enz hebben ze toch al genoeg andere zaken om voor te strijden. Daar moeten ze echt niet iets extra voor verzinnen.
Bart
Temperatuurdalingen komen voor. Kijk maar naar de ‘unadjusted’ hadcrut reeks. De student heeft gelijk. Vreselijk dat ons onderwijs peil zo daalt.
http://woodfortrees.org/plot/hadcrut3gl/from:1880/to:1910/trend/plot/hadcrut3gl/compress:12/plot/hadcrut3gl/from:1940/to:1970/trend/plot/hadcrut3gl/from:2001/trend
Toch gaat die temperatuur op de lange termijn wel omhoog (die dalingen zijn, zoals Hans ook wel zegt, een voorbeeld van, “cherry picking”). Hooguit is CO2 “slechts een” van drijvers, maar temperatuur gaat toch wel exponentieel omhoog. Wel even iets anders dan hier vaak wordt gedebiteerd.
Ik ben zeer kritisch aangaande de CO2 hypothese, maar dit lijkt toch echt op serieuze opwarming.
De temperatuur gaat niet exponentieel omhoog, dat betekent namelijk dat je een mechanisme hebt, bij exponentieel stijgend co2 kan met de huidige natuurwetten de temperatuur slechts lineair stijgen.
En Erik is er weer met zijn woodfortrees. Maar met al die mogleijkheden die dat biedt, ziet hij het bos niet meer door de bomen.
Het klimaat warmt op: http://woodfortrees.org/plot/hadcrut3gl/compress:12/plot/hadcrut3gl/from:1840/to:1980/trend/plot/hadcrut3gl/from:1980/to:2017/trend
Henk
Mijn lineaire trendlijntjes waren louter om te bestrijden dat het altijd opwarmt. Jouw trendlijnen slaan ook nergens op. Beter is om het geheel te bekijken, zowel met trendlijnen als met fourier. Als er geen grote el nino was geweest in 2016 was de temperatuur daling al duidelijker zichtbaar. Nu is die daling uitgesteld. Maar hij komt eraan Henk, helaas.
http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut3gl/from:1910/to:1940/trend/plot/hadcrut3gl/from:1940/to:1970/trend/plot/hadcrut3gl/from:1880/to:1910/trend/plot/hadcrut3gl/from:2005/to:2014/trend/plot/hadcrut3gl/from:1970/to:2005/trend/plot/hadcrut3gl/from:1850/to:1880/trend/plot/hadcrut3gl/from:1850/to:1880/trend/plot/hadcrut3gl/from:1850/to:1880/trend/plot/hadcrut3gl/mean:12/plot/hadcrut3gl/detrend:0.78/fourier/high-pass/low-pass:4/inverse-fourier/detrend:-0.78
Zomaar wat vragen van een echte wetenschapper speciaal voor JvdH
Nobel Laureate Smashes the Global Warming Hoax
https://www.youtube.com/watch?v=TCy_UOjEir0
Hahaha, bewijs-via-youtube !!!!
Met youtube-filmpjes kun je alles bewijzen.
De aarde is plat: https://www.youtube.com/watch?v=e5ACN9iF8Jw
De aarde is rond: https://www.youtube.com/watch?v=T4WjyTV98lg
Er is wel klimaatopwarming: https://www.youtube.com/watch?v=Uk5_CF15BHU
https://www.youtube.com/user/IPCCGeneva
enzovoort…
Beste student,
Neem een voorbeeld aan Van Beurden. Die weet tenminste waar zijn belangen liggen!
van Beurden is een grapjas. Die besteedt 90% van een toespraak aan groene taal richting milieuclubs (zonnepaneeltjes voor Pernis) en heel kort noemt hij dat vliegtuigen batterijen of mensen kunnen vervoeren maar niet gelijktijdig.
Beste student,
Heel moedig om deze hartenkreet hier te publiceren.
Nog moediger is het om de rug recht te houden en je niet door het Systeem te laten opslokken. De praktijken doen sterk denken aan de heksenjacht van weleer. Nu is het een politieke ideologie gekoppeld aan het meest lucratieve verdienmodel uit de menselijke geschiedenis.
De nog relatief piepjonge klimaatwetenschap omvat heel veel disciplines. Bovendien is er sprake van veel verschillende niet lineaire factoren waar maar weinig van bekend is, laat staan de onderlinge demping of versterking. Dit maakt dat de klimaatmodellen en allerlei ander uitspraken over te verwachten rampen, nauwelijks meer zijn dan gissingen. Opvallend is het negeren van het historisch perspectief zoals u al aangaf. Heel veel succes.
Beste student,
Graag wijs ik je op een groot overzicht van wetenschappers die kritisch staan t.o.v. de hedendaagse klimaatwetenschap. Dat laat zien dat beslist geen consensus is in dit gebied: http://www.hugovandermolen.nl/bosbouwbeleggingen.nl/consensus%20over%20klimaatkwesties.php
Mocht je meer willen lezen over klimaatwetenschap in de jaren 1970 (grote consensus over global cooling !), dan kun je daarover fraaie documentatie vinden op http://www.hugovandermolen.nl/bosbouwbeleggingen.nl/klimaatverandering.php
O.a een brief van klimaatwetenschapper aan president Nixon dat de aarde binnen 100 jaar in een volgende ijstijd zou zitten, en de klimaat-theorie van prof. Bryson in Annex II van een geheim CIA-rapport over Global Cooling. Co2 werd bejubeld omdat het de afkoeling waarschijnlijk wat zou vertragen.
Je hoeft geen bolleboos te zijn om je te verbazen hoe de ‘klimaatwetenschap” in nog geen 50 jaar een draai van 180 graden heeft gemaakt in haar voorspellingen.
Ik ben geen klimaatwetenschappers, maar iemand die probeert er iets van te snappen en er lol in heeft zijn bevindingen systematisch op te schrijven. Hopend dat dat af en toe wordt gelezen door kritische geesten, waaronder scholieren en studenten. En hopelijk politici.
Maar uiteraard kan ik je wel aanraden ook mijn schrijfsels niet zomaar voor zoete koek aan te nemen: “Onderzoekt alles en behoudt het Goede”, staat er geschreven. Daarbij wens ik je veel succes en goede moed.
Hugo,
Graag wijs ik je er op dat de overgrote meerderheid van de klimaatwetenschappers wel degelijk overtuigd zijn van antropogene klimaatopwarming. DIt op deze website blijven herhalen, dat is natuurlijk vloeken in de kerk, maar niemand hier heeft ooit maar een degelijk argument kunnen geven dat dit niet zo is.
Kijk bijvoorbeeld naar https://www.climategate.nl/2018/02/waarom-klimaatdiscussie-problematisch-blijft-deel-ii/ (1 maart 2018 om 22:58) en de links in die reactie.
Alles wat jij op je eigen website beweert, is al meermaals ontkracht. Maar ja, door selectief te blijven, de rest te negeren en het een en ander te verdraaien tot het in je eigen overtuiging past is een gekende strategie van mensen met een vaste , blinde overtuiging…
Henk graag wijs ik er op dat zodra je ophoudt met vragen stellen, dit het einde van de wetenschap is.
Waarom koelde het af na 1940
Wat was de oorzaak van de kleine ijstijd,
waarom was er nooit een runaway greenhouse op aarde?
Vragen vragen vragen
Global Cooling lijkt er nu ook weer aan te komen. Alle maatregelen tegen Global Warming zijn dan zinloos.
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/the-atlantic-current-if-slowing-down-global-cooling/
Ik studeerde met succes in de jaren 60 chemie aan de universiteit in Leiden. In die tijd werd het aangemoedigd om je dwars op te stellen mbt tot allerlei chemische theorieën om juist dieper door te dringen in de materie.
Blijkbaar wordt die zucht naar verdieping heden ten dage niet meer gewaardeerd. De voor de chemie belangrijke wet van behoud van evenwicht is blijkbaar voor de AGW-aanhangers niet besteed.
Beste student
Je bent wat je beeldvorming betreft in goed gezelschap.
25 NASA Scientists Question ‘Man-Made Global Warming’
https://www.youtube.com/watch?v=EhW-B2udhQw
En hier is een hypothetische brief van een andere student:
“Ik ben een eerstejaars deeltijd student aan de lerarenopleiding Biologie. Voordat ik met deze studie begon, ben ik jarenlang bezig geweest met biologie en creationisme. Toen ik begon met mijn studie, had ik gehoopt dat er meer scepsis zou zijn binnen mijn onderwijsinstelling, was het niet bij mijn medestudenten, dan wel bij mijn docenten. Deze hoop kwam voort uit mijn eigen onderzoekende houding naar feiten en hoe deze geïnterpreteerd dienen te worden.
Helaas kwam ik er snel achter dat mijn medestudenten mij voor gek verklaarden, al dan niet bewust, dus verschoof mijn aandacht richting mijn docenten. Zij hebben tenslotte wetenschappelijk onderwijs gevolgd en zijn daardoor in staat een kritische houding te hebben en zouden verbanden moeten kunnen leggen.
Helaas liep ik bij meerdere docenten tegen hetzelfde probleem aan. Of zij zijn heilig overtuigd van evolutie of zij zijn onderdeel van de propagandabrigade. Ik vind het jammer dat mijn docenten niet willen of kunnen schikken met het idee dat evolutie niet bestaat en dat evolutie snel kan overschakelen naar atheïsme.
Tot op heden heb ik nog geen officiële reactie gekregen op mijn klacht over de cursus evolutie, waarbij ik bewijslast heb aangeleverd van Moris en WHitcomb en hun onderzoek naar creationisme. Wel heb ik onofficieel feedback gekregen, helaas was dit gesprek te kort om er dieper op in te gaan. Maar waar het op neer kwam, was of het onderwijs wel iets voor mij was. Ik heb niet gevraagd waar deze mening vandaan kwam, helemaal omdat ik hier toen zelf ook over aan het nadenken was.
Hoe kunnen wij, als toekomstig biologiedocenten, onze leerlingen een kritische houding aanleren als wijzelf niet genoeg leren over de verschillende standpunten, die ook vanuit de wetenschap aangetoond kunnen worden?”
Waarom moeten we aandacht besteden aan een brief die pseudowetenschap verdedigt? We zouden eerder de aandacht erop moeten vestigen en ons afvragen waar het is misgegaan dat zo’n student geïndoctrineerd werd door propaganda en nu blijkbaar heilig overtuigd is van zijn eigen gelijk.
Zielig
Twan, wat is het verschil tussen mijn reactie en de brief van die student?
Vind je de “cri de coeur” van die student dan niet zielig?
In beide gevallen gaat het over pseudowetenschap, gebaseerd op een rotsvaste blinde overtuiging, selectieve interpretaties, verdraaien van gegevens, negeren van andere gegevens.
Ik vind het zielig dat je evolutietheorie wat een goede wetenschappelijk onderbouwde theorie is door talloze mensen wordt bediscussieert en respectvol bekritiseert met de flutwetenschap en de verkettering door de klimaathysterici.
Henk, duidelijk, creationisme en klimaatverbetering ontkenning zijn op een lijn te zetten. Beide kloppen niet.
Als je in de Middeleeuwen een andere menig had over het geloof dan was je een ketter en werd je op de brandstapel gezet. Als je vandaag de dag een afwijkende menig heb over het klimaat, ben je ook een ketter en behoor je eigenlijk verbrand te worden. Een mening afwijkend aan de opgedrongen mening van een groep die denken de wijsheid in pacht te hebben, word niet serieus genomen. Maar zolang de verantwoordelijke ministers en/of z.g; deskundige GEEN duidelijke kosten plaatje DURVEN te geven, hou ik mijn twijfels over die milieu hype. Wat ik wel uit andere voorspellingen begrijp is dat het leef klimaat in o.a; Nederland kapot word gemaakt door de te verwachten krankzinnige kostenstijgingen voor de energie omzetting. Er word in ieder geval heel veel geld verdiend door de (in mijn ogen, angst aanpratende) industrie.