Elsevier publiceerde onlangs een interview van politiek verslaggever redacteur Eric Vrijsen met Sybrand Buma (CDA). Het interview ging voor een belangrijk deel over de immigratieproblematiek, waarbij Buma nadere uitleg gaf van zijn opvattingen daaromtrent, waarop zowel van buiten als binnen het CDA kritiek was gekomen.
Maar Buma stond ook stil bij de gevolgen van het klimaatbeleid voor de samenleving. Hij vreesde dat er wel eens een Fortuyn-revolte rond het thema klimaat zou kunnen losbarsten.
Citaat:
Buma waarschuwt dat ook het klimaat beleid de gewone mensen zal miskennen. ‘Dat praten over duurzaamheid is een groot risico aan het worden. Dezelfde kleine groep aan de bovenkant die de globalisering als een kans ziet, vraagt zich bij de keuze van een nieuwe auto af: wat zullen we eens doen, een elektrische Porsche of een Tesla? Die groep bepaalt hoe de rest van Nederland moet leven, ook al zijn die mensen blij om in een tien jaar oud tweedehandsje te kunnen rijden. Dit dreigen twee gescheiden werelden te worden. De zogeheten klimaattafels stellen voor iedereen eventjes een hogere gasrekening vast, of een lening om een warmtepomp te kopen. De meeste mensen kunnen amper hun hypotheek betalen. …
‘Als je niet bereid bent om alles voor duurzaamheid aan de kant te zetten, doe je al niet meer mee. Veel mensen hebben die luxe niet. In dat klimaatstuk staat dat in 2030 alle auto’s elektrisch zijn. Eén ding is men vergeten: wij hebben geen auto-industrie. Dus moet de Nederlandse staat in 2029 Tesla’s subsidiëren en benzineauto’s zwaar belasten om het doel te halen.
‘Ik zie een tweedeling ontstaan. Enerzijds mensen die hun vleugels uitslaan over de hele wereld en in het weekeinde op een terras in Barcelona prosecco drinken. Anderzijds mensen die zoveel op zich af zien komen dat ze geen vaste grond onder de voeten voelen en zich bezorgd afvragen of hun kinderen nog meekunnen op schoolreisje.
‘Ik vrees een herhaling van 2002, de Pim Fortuyn-revolte, maar dan niet rond het thema migratie, maar rond het thema klimaat. Het is de taak van de politiek om naast gewone mensen te gaan staan. Dat is de rol van het CDA: het beseffen en in Nederland neerleggen van de grote mate van onthechting van mensen. Dat komt voort uit economische ontwikkelingen, maar het moet cultureel worden beantwoord.
Kortom, Buma onderkent de rampzalige financiële gevolgen van het klimaatbeleid, in het bijzonder voor de laagste inkomenscategorieën. Maar wat gaat hij eraan doen? Zijn dit gratuite filosofietjes? Of is dit een schot voor de boeg dat hij de ontwerp–klimaatwet binnenkort gaat torpederen?
Ook Elco Brinkman, die besloten heeft zich terug te trekken uit de politiek, heeft zich onlangs in de NRC op soortgelijke wijze uitgelaten.
Citaat:
We zijn zo druk bezig meerderheden binnen te halen, dat we pyrrusoverwinningen behalen met een krappe meerderheid van één zetel, of aan lege symboolpolitiek doen.”
Zoals?
„Neem zo’n klimaatwet”, zegt Brinkman. Hij doelt op een wetsvoorstel van de coalitiepartijen en de linkse oppositiepartijen GroenLinks, PvdA en SP. Daarin wordt afgesproken dat de uitstoot van CO2 in Nederland in 2050 met 95 procent moet zijn verminderd. Brinkman: „Je denkt toch niet dat als we zo’n wet aannemen, de mensen op de banken staan om te juichen dat we het weer fantastisch gedaan hebben? Ik snap dat het klimaat verandert, maar dit is symboliek. We binden onszelf voor veertig jaar, zonder dat mensen weten wat dat voor hun situatie betekent. Dat is politieke zelfoverschatting.”
Zou dit een georkestreerde actie zijn van deze CDA-coryfeeën? Of komt het voort uit eenzelfde (CDA-)onderbuikgevoel?
Ik hoop op het schot voor de boeg.
Het klimaat gedoe overloopt zich zelf.
Bijvoorbeeld millieudefensie , Greenpeace en Urgenda die willen dat tussen 2030 en 2035
ALLE elektriciteit centrales, kolen + gas, gesloten worden. (uitspraak herfst 2016)
Kun je dergelijke organisaties en het idee Nederland van het gas af nog serieus nemen?
Ik ben blij met een beetje tegengas van Buma.
Het is mooi dat het eens gezegd wordt maar we moeten niet vergeten dat er ook weer verkiezingen aan zitten te komen.
Het kan dus ook gewoon een stemmen trekker zijn.
Hij heeft helemaal gelijk, maar het is en blijft een politicus. Rutte had ook helemaal gelijk toen hij ooit zei dat windmolens op subsidie draaien en kijk hoe het na de verkiezingen uitpakte…
Waar blijven de reacties van onze onvolprezen linkjesman en Henk dJ … kom heren aan de bak. U als beterweters kunnen toch niet aan de kant blijven staan?
Eens met Buma.
Ook ik vind de overspannen reacties op de gesignaleerde, op en neer gaande maar uiteindelijk geleidelijk nog oplopende temperatuur, overdreven.
Studeren, pro en contra met elkaar laten overleggen, prima. Adapteren en geleidelijk maatregelen nemen waarover je het wel eens bent. Het woningbestand met de benodigde woningen volgens de laatste inzichten op peil brengen. enz.
Het gasnet voortijdig slopen is dwaas en kapitaalvernietiging. Experimenteer eerst maar in die nieuwe woningen, maar dan wel graag zonder vervuilende gesubsidieerde pelletkachel, zeker als je er van uit gaat dat CO2 een vervuilend gas is.
Zelfs als het circulaire brandstof is blijft het een probleem. Het is een stap terug naar een middeleeuwse samenleving. We koesteren, zolang het nog duurt het beetje Quasi-natuur dat er nog is in Nederland en slopen het elders in Brazilië, Canada en de VS. Niet doen dus. Kalm aan anticiperen op veranderingen die er altijd al waren en ook nu weer zullen komen, Overhaasten is onnodig. Het echte probleem zit bij het transport en de industrie, los het daar dan op. De huishoudens zijn gerommel in de marge. 85% tegen 15%. Wie betere cijfers heeft mag ze geven.
“Het echte probleem zit bij het transport en de industrie, los het daar dan op.”
Ik las eens dat de 16 grootste containerschepen evenveel CO2 uitstoten als alle auto’s ter wereld bij elkaar. Lijkt me toch een stuk makkelijker om die schepen met een nucleaire motor uit te rusten dan dat we alle auto’s electrisch laten rijden.
Alle oplossing lijken allemaal dicht bij de burger plaats te moeten vinden, minder vliegen, gasloos, electrisch rijden, zonnepanelen op ’t dak, terwijl de grootste uitstoot natuurlijk vanuit de industrie komt. Blijkbaar gaat het helemaal niet om uitstoot werkelijk terugdringen, maar meer om de burger te beknotten.
Ik las eens ergens
Het adagium is immers: wie beweert moet bewijzen.
climategate.nl/2018/08/het-echte-feest/
Iets roepen omdat je ooit eens iets gehoord hebt is een slecht idee. Daarnaast heb je ook nog google
Dus CO2 emissie van schepen
Ships are responsible for roughly 3% of global CO2 and GHG emissions (CO2-eq),
emitting approximately 1 billion tonnes of CO2 and GHGs per year, on average from
2007 to 2012 (Smith et al., 2015).
theicct.org/sites/default/files/publications/Global-shipping-GHG-emissions-2013-2015_ICCT-Report_17102017_vF.pdf
CO2 emissie auto’s
epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
Greenhouse gas emissions from this sector primarily involve fossil fuels burned for road, rail, air, and marine transportation. Almost all (95%) of the world’s transportation energy comes from petroleum-based fuels, largely gasoline and diesel.
Daar zit die 3% natuurlijk ook in –> je houdt 11% over
autoblog.com/2009/06/02/report-pollution-from-15-of-worlds-biggest-ships-equal-that-o/?guccounter=1
Dus het gaat om andere vervuiling dan CO2.
Bart Oerlemans.
Een artikel in de nrc ging over zwavel uitstoot en niet over co2
De brandstof die auto’s verstoken is zwavel vrij.
Nadat de benzine en diesel uit de zware olie is gehaald zit alle zwavel die in
de aardolie zat nog in het residu genaamd zware stook olie. Met een hoog zwavel gehalte dus.
Logisch dat verbranden hiervan meer zwavel uitstoot veroorzaakt dan benzine.
Bart Oerlemans, ik hoop dat linkjesman en j.e.reinders je al hebben duidelijk gemaakt dat je niet zomaar iets moet beweren omdat je iets vaag herinnert te hebben gelezen. Doe eerst even aan fact-checken voordat je het zoveelste fake-news de wereld instuurt!
Nog een kleine toevoeging: De zwavel wordt bij verbranding omgezet in zwaveloxide (SO2). Dit is geen broeikasgas.
Zwaveldioxide (SO2) reageert met waterdamp tot zwavelzuur (H2SO4). Deze druppeltjes zwavelzuur werken als spiegeltjes en weerkaatsen zonlicht. Dat betekent dat er minder zonlicht de Aarde bereikt en dit leidt tot minder opwarming..
Ap
Een soort geo-engineering avant la lettre dus. Toch lijkt me het gebruik van zware stookolie op schepen en het lozen van afvalgassen als zwaveldioxide niet in overeenstemming met de eisen die we stellen aan installaties op land.
Dakgoten en zinkdaken zijn er ook erg blij mee.
Kijk en dan kunnen we dus ook zwaveldioxidekaarten maken die laten zien waar de oceaan afkoelt door toenemende scheepvaart.
https://www.researchgate.net/profile/Lin_Wu26/publication/303835280_Mapping_Global_Shipping_Density_from_AIS_Data/links/59d0ba9f0f7e9b4fd7f9fd6e/Mapping-Global-Shipping-Density-from-AIS-Data.pdf?origin=publication_detail
Ref: Mapping Global Shipping Density from AIS Data – Volume 70 Issue 1 – Lin Wu, Yongjun Xu, Qi Wang, Fei Wang, Zhiwei Xu., Journal of Navigation · January 2017 DOI: 10.1017/S0373463316000345
hahaha! sohee, kijk ze ‘ns ff lekker gaan met z’n allen.. als strontvliegen op een koeienvlaai..
Krijgen jullie pluspunten als jullie iemand in zo lang mogelijke bewoordingen terecht wijzen? :-D
Één zin met een linkje was voldoende geweest.. maar goed.. jullie krijgen alle drie één punt van mij hoor, bedankt, ik ben weer een illusie armer :-)
Sterker nog. Kijk deze docu eens. https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/december/beerput-nederland.html .
De vrachtschepen zorgen voor 1/3 van alle co2 uitstoot in de hele wereld. Ze gooien er zelfs accu zuur en pcb’s bij om maar van de rotzooi af te zijn. Ow Ow Ow wat is Nederland een geweldig land.
Er staat “citaat” maar wat is de bron?
“Middle of the road” Buma probeert in de reële toekomst te kijken, en dat is verklaarbaar.
Hoe hoger en kostbaarder voor de burger de ideologische idiote-klimaat-maatregelen vanuit de milieu-religie en uit het klimaat-industrieel-complex gaan uitpakken in het PBL-klimaat-natafelend-rapport, des te sneller zal Buma (heel eenvoudig) gelijk krijgen en zelf ook in het tegenstander-vaarwater gaan plaatsnemen.
CDA-’s ideologie ligt bepaald niet bij het klimaat, echter Buma probeert de christelijke en sociaal-klimaat-bevlogen kiezers binnenboord de partij te kunnen houden. CDA’s politieke achterban zit nog stevig in de agrarische voedsel-productie van landbouw, veeteelt en visserij, en die kunnen alle huidige milieu & klimaat maatregelen nog maar nauwelijks financieel dragen. Een Fortuyn-achtige revolte tegen de bestaande en aanstaande klimaatdictaten zou Buma niet slecht uitkomen. Slim…………..
Scheffer
Uiteraard, politiek gaat om stemmen en beïnvloeding. Ook reclame voor de eigen zaak. Maar misschien voelt Buma beter aan welke weerstanden er zijn bij een belangrijk deel van de bevolking. Of voelt hij de toekomstige pijn in de portemonnee aankomen.
Vooral nu er langzamerhand meer duidelijk wordt wat de consequenties zijn van de voornemens.
Goh, ik wist niet dat het CDA in de oppositie zat.
Marjan, nu wel om dat er verkiezingen in aantocht zijn. Ook hij heeft absoluut geen benul wat er in Nederland onder de Bevolking hun Kiezers voor gevoelens leven.
Klimaat beleid is alleen te stopen als U allen zich afzet tegen GroenLinks en D66 met de EU in hun Vaandel. Daar ligt het Kwaad.
Nu moet Buma doorpakken, mijn motto is “geen woorden maar daden”.
Maar ik vrees het ergste, hij is politicus.
Jan
Jansen, doorpakken doen zij alleen wanneer zij merken en zich bewust worden dat de meerderheid van de Bevolking hun/zijn kiezers bewust tegen het Klimaat beleid zijn. En dat is nog niet tot de Politiek doorgedrongen. Dat betekend dat U allen zich meer direct moet richten op de Haagse, Provinciale en Lokale Politiek, inplaats van U aller ongenoegen en wijze Raad spuien via deze prestigieuze Klimaat website. Betekent dat wij allen deze website moeten beschermen tegen onzin reacties en eigen belang nastrevende opmerking en gemeenplaatsen. Niemand is beter dan ik of iemand anders. Kennis Bundelen is een Sterk Wapen waarmee de Politiek bestreden kan worden. Bundel uw aller Kennis en Krachten trek ten strijde tegen het Politiek Onbenul dat over ons allen is uitgewaaierd. Als een mistige sluier de werkelijkheid verdoezeld.
.of…richt n eigen politieke politieke partij op..ik weet n goeie internationale naam..mvg..bart.
Leuk verhaal van Buma. Maar in Barcelona drinken ze Cava en geen Prosecco. Dat doen ze vooral in Italie….
Ik vrees dat hij van klimaat net zoveel verstand heeft….
Hij zal zeker niet zijn hals te ver uitsteken, want dan kan het kabinet zomaar vallen. Dat klimaatbeleid loopt toch wel vast, daar hebben we Buma niet voor nodig. Zodra de financiele consequenties voor Jan met de pet zichtbaar worden, heb je de poppen aan het dansen
Die Buma ziet een heleboel dingen over het hoofd. Hij vraagt zich b.v. niet af waar de stroom vandaan moet komen om al die auto’s te laten tuffen (of heet dat dan anders?).
Wat hij ook niet noemt is dat het zo zoetjes aan wel duidelijk is dat warmere winters en economische crises tot nu toe de enige factoren zijn die echt iets doen voor de, ook door hem zo vurig gewenste uitstootvermindering.
Soekarno op een vraag naar zijn gezondheid door Aad van de Heuvel: “Je moenie ouwehoerrn Wandeheuwel!”
Je zou het hem bijna nazeggen.
Op Radio1 bevestigde Buma vanmiddag nog de “noodzaak” voor een goed klimaatbeleid, naast de herhaling van zijn eerdere uitspraak van “gevaar voor een ommezwaai tegen het door het kabinet voorgenomen klimaatbeleid”.
Buma balanceert dus politiek heel vaardig tussen 2 uitersten : (1) de bevlogen klimaatgelovigen en (2) de zakelijke portemonnee denkers, beide binnen de CDA- kiezers-populatie ruim aanwezig.
Tja.
Eerst werden de gewone Nederlanders uit hun huizen/wijken gepest, straks uit hun 10/15 jaar oude benzine auto’s en/of evt. heleMAAL uit hun huis.
We zullen zien.
Als CDA-er kan ik de kritiek van Buma niet plaatsen in het licht van het feit dat het CDA wel blind achter Groen Links aan loopt in die krankzinnige klimaatdoelstellingen die volgens Buma links om of rechtsom bereikt moeten worden. Als de draconische maatregelen waar de klimaattafels mee komen hem nu al teveel zijn hoe stelt hij het zich dan voor? NATUURLIJK komt die rekening bij de gewone burger terecht. Bij wie anders? Door dit soort krankzinnig beleid worden zelfs de laatste wel denkende burgers naar radicale flank partijen gestuurd.
Het CDA moet die klimaatdoelen ZELF ter discussie stellen. Als de zee spiegel stijgt verhogen we de dijken wel en van een Zuid Frans klimaat in Nederland ligt ook niemand wakker. Voor de boom diersoorten die verdwijnen komen er anderen terug.
Na Amerika werd vandaag bekend dat Australië ook de handdoek in de ring gooit mbt klimaat doelstellingen en ALLEEN Nederland is zo gek om werkelijk invulling te gaan geven aan die doelstellingen en zo zijn eigen ondergang tegemoet.
Jan Peters
Je hebt dus een ingang. Dat wordt dus een brief naar de tweede Kamerfractie van het CDA. Misschien krijg je ook nog wel een bedankje terug. En nog luxer een inhoudelijke reactie. Maar nog vaker hoor je er niks meer van. Veel eenrichtingverkeer en het wordt er niet beter op.
CDA is hypocrisie.
Zit in de genen.
Ach, ze weten het wel: https://www.geenstijl.nl/5143448/elco-brinkman-kondigt-volksrevolte-aan/#comments
Nog zo’n CDA-er
CDA heeft een politieke rechter- en linkerzijde in haar partij en kiespopulatie. Generaliserend: Brinkman rechts, Ab Klink links, katholiek rechts, protestant links, katholiek conservatief, protestant progressief, het zuiden rechts, het noorden links.
Buma laveert met zijn “vreest-fortuyn-revolte-rond-thema-klimaat” tussen de uiteenliggende gevoelens binnen de CDA.
Ik vermoed, dat Buma de opstandige en verongelijkte geest uit de fles heeft gewekt, en dit bewust heeft geactiveerd.
Het wachten is dan ook op de aanstaande krachtfiguur die de poten onder de klimaattafels gaat afzagen en alarmist Nijpels ontmaskert als opportunist / zakkenvuller met zelf een enorme eko-voetafdruk.
Daarna kan Buma overstag naar de kritische rationaliteit en wegblijven van de irrationele alarmistische emotie van de klimaattafels.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2275676/wat-kost-het-co2-plan