10 Redenen om je nog maar eens achter de oren te krabben voordat je een Tesla koopt.
Een gastbijdrage van Frank Bouman.
Teslarijders weten zich vaak omringd door een grote kring van aanbidders. Wat een mooie auto! Hij rijdt binnen 2,7 seconden van 0 naar honderd. En gaat daarna nog net zo snel door naar hogere snelheden. En dan al die gadgets! Hij zit vol met touchscreens en slimme functies. Zoals die autopilot. En dan rijdt ie ook nog elektrisch; de auto van de toekomst. De berijder lacht zich rot. Want als zakelijke rijder betaalt ie slechts 4% bijtelling. En dat voor een soort van Ferrari! Die ook nog eens geen benzine verbruikt maar slechts voor een paar tientjes stroom per maand. Het kan niet op!
Toch wil ik graag veel van de emotie die een Tesla omringt eens ontrafelen. Want veel van zān mystiek lijkt mooier dan dat het is. Kijk maar even mee.
Een Tesla rijdt helemaal niet zo schoon!
Als je weet dat slechts 17% van de elektriciteit die in Nederland wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen komt; zoals zonne- en windenergie en ca. 80% uit fossiele brandstoffen; kolen en gas, dan rijdt die Tesla plotseling heel wat minder schoon. Die Tesla die op de Amsterdamse grachtengordel aan de laadpaal staat krijgt zān stroom hoogstwaarschijnlijk van de Hemweg centrale die een paar kilometer verderop staat. Dat is de meest vervuilende kolencentrale van het land schijnt het.
Uit het NRC blijkt dat de werkelijke CO2 uitstoot van een elektrische auto zoān 500 gram per Kwu is. De Tesla model S verbruikt 18,6 Kwu per 100 kilometer. Oftewel 9300 gram per 100 km!Daarbovenop komt nog de vervuiling bij de productie van de accuās en de motoren. NRC noemt de elektrische auto dan ook ronduit; Vies!
Een Tesla rijdt helemaal niet goedkoop!
Het klinkt allemaal zo mooi. Voor slechts zoān 5 tientjes per maand aan stroom rijd je in een Tesla. Daās nog eens goedkoop! Maar kijk nu eens naar de reĆ«le kosten. Een Tesla model S kost minimaal ā¬90.000,- En dan hebben we het nog niet gehad over de accessoires of die grotere batterij. Dus stel dat je in plaats van een Tesla een goede middenklasser koopt voor ā¬ 35.000,- Die rijdt 1 op 20, benzine kost je ā¬ 1,70 per liter en je rijdt 15.000 km per jaar. Weet je dan hoeveel jaar je voor het verschil in aanschaf kunt rijden? Je zult schrikken want dat is 35 jaar! En dan heb ik de stroomkosten van de Tesla nog niet eens meegerekend.
Tesla is het meest onbetrouwbaar!
Uit een Britse betrouwbaarheidstest van autoās blijkt dat Toyota en Suzuki de meest betrouwbare autoās zijn met een betrouwbaarheid percentage van maar liefst 100%! Dat komt goed overeen met de tests zoals de ANWB hier jaarlijks uitvoert. De Japanse autoās vertonen de minste gebreken. In de Britse test komt de Tesla er verreweg als onbetrouwbaarst naar voren. Hij scoort slechts 57%.
Uit rapportage van Tesla zelf bleek afgelopen najaar dat slechts 5% van de Tesla model 3ās de fabriek verliet conform de gestelde specificaties. Dat betekent dat dus 95% er niet aan voldeed. Zo zijn er gevallen bekend van een bumper die van een Tesla 3 afviel tijdens een regenbui en autoās die afgeleverd werden met drie bruine deurpanelen en Ć©Ć©n witte. Het is dus maar de vraag of Tesla die betrouwbaarheid ooit op orde gaat krijgen!
Actieradius loopt in de winter snel terug.
Testen van het bereik van elektrische autoās hebben aangetoond dat het bereik in de wintermaanden wel terug kan lopen tot 65%! In de kou verliezen de accuās veel van hun capaciteit. Bovendien vergt de verwarming extra veel energie waardoor het bereik snel terugloopt. Wanneer je normaal een bereik hebt van 400 km wordt dat door de kou slechts 260 km. Ik ben benieuwd hoe een Tesla rijder dan terugkomt van de wintersport. Waarschijnlijk heeft ie dat zelf ook al bedacht en neemt ie het vliegtuig. Daarmee zān CO2 footprint nog maar eens vergrotend..
En lees voor het werkelijke elektriciteitsverbruik nog maar eens de kleine lettertjes uit de brochure van Tesla; āHet daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en routeā.
Laadpaalklever.
Het werd het woord van 2018: Laadpaalklever. Het woord zelf zegt al genoeg. De mooiste parkeerplekken zijn voorzien van laadpalen om zo elektrisch rijden te stimuleren. Dat weet de Tesla rijder maar al te goed. Dus parkeert hij gratis zijn auto bij een laadpaal om hem daar lekker de hele dag te laten staan. Dat asociale gedrag is menigeen niet ontgaan. Het wordt tijd voor een maximum laadtijd en daaraan gekoppelde parkeertijd.
Tesla rijders zijn grootste snelheidsovertreders.
Tesla rijders krijgen de meeste boetes voor het overschrijden van de toegestane snelheid. Maar liefst 75% van de rijders krijgen boetes! Tegen gemiddeld over alle merken 30%. Zelfs Porsche rijders halen dat niet. Het wordt tijd om die slimme software van Tesla te gebruiken als snelheidsbegrenzer. Gewoon die auto maximaal zo snel laten rijden als er lokaal is toegestaan. Als er een auto-pilot in zit dan moet dat toch ook kunnen!
Software of batterijcapaciteit?
De batterij van een Tesla is al een dingetje op zich. Afhankelijk van de hoeveelheid KW aan batterij-grootte die je neemt ben je al snel tienduizenden euroās extra kwijt om het bereik van de Tesla te vergroten. Dat klinkt logisch tot je hoort hoe Tesla dat doet. Bij de orkaan in Florida kregen Tesla rijders even gratis een software update om hun auto een groter bereik te geven. Oftewel het vermoeden is dat dat al die Teslaās gewoon dezelfde accuās hebben maar dat de software bepaalt hoe groot je bereik is. Dus die tienduizenden euroās extra betaal je alleen voor een software dingetje..
Wat gebeurt er met die batterijen?
Hoe lang de batterijen van een Tesla meegaan weet niemand. We weten wel dat juist die batterijen de meest kostbare component van de auto zijn. Dus de vraag is: wanneer moet je ze vervangen en hoeveel gaat dat dan kosten. En de andere vraag is: wat gebeurt er met de batterijen als ze hun levenseinde bereikt hebben?
De Teslarijder rijdt op kosten belastingbetaler!
Het klinkt allemaal mooi die 4% bijtelling. Die vanaf nu slechts geldt voor de eerste ā¬ 50.000. Maar het betekent wel dat de belastingbetaler en de andere benzine en dieselrijders daar voor op moeten draaien. Met Teslaās die zoān ā¬ 90.000,- kosten betekent dat we daar 18% oftewel ā¬16.200,- per jaar aan misgelopen belastinginkomsten. Over 5 jaar is dat een bedrag van zoān ruim ā¬80.000 euro. Alleen al voor die ca 8600 Teslaās (Model S en X)die er afgelopen jaar in Nederland verkocht werden en die nog onder het lage tarief vallen, betekent dat een bedrag van ā¬ 690 miljoen dat we mislopen!
Wat is die Tesla straks nog waard?
Tesla heeft geprofiteerd van wat we in marketing termen het āFirst Movers Advantageā noemen. Degene die als eerste met een product op de markt komt profiteert daar het meeste van. Kijk maar eens hoe Apple geprofiteerd heeft door als eerste met I-Phones en I-Pads te komen. De realiteit is dat Appleās positie inmiddels danig onder druk is komen te staan. Samsung en Huawei en ook andere smartphone fabrikanten hebben hun marktaandeel danig uitgehold.
Datzelfde gaat ook Tesla overkomen. Jaguar is afgelopen jaar met I-Pace op de markt gekomen en verkocht daar direct al zoān 3500 van en werd direct de best verkochte auto van december. Audi, Mercedes, BMW en Volkswagen hebben allemaal een offensief van elektrische autoās aangekondigd. En Ć©Ć©n ding weten we zeker; die hebben het kunstje van massaproductie een stuk beter in de klauw. Ze zullen met producten komen die stuk voor stuk beter zijn dan Tesla en op termijn zeker ook veel goedkoper. Iets wat Hyundai en Kia nu al bewijzen. En vlak ook Renault niet uit die nu al de meeste elektrische autoās van Europa verkoopt. Mijn voorspelling is dan ook Tesla geen lang leven meer beschoren is. Elon Musk heeft net aangekondigd 3000 personeelsleden te moeten ontslaan omdat de autoās nog steeds te duur zijn. Het is wachten tot deze Titanic helemaal kopje onder gaat.
En die Tesla rijders? Die lachen zich nog een tijdje rot vanwege hun lage bijtelling. Maar het lachen zal ze wel vergaan als de publieke opinie zich tegen hen gaat keren. Zoals ook ooit met Buckler gebeurde. Eigenlijk zijn ze een beetje zielig, die Tesla Tokkiesā¦
Nawoord
Als marketeers denken we vaak in markten. Hoe groot ze zijn in aantallen en volume, in producten en prijzen. Maar markten zijn vooral mensen. En mensen kopen vooral uit emotie. Zoals je in bovenstaande case rondom Tesla wel duidelijk wordt. Uiteindelijk is ratio hier ver te zoeken. En dat kan je als persoon veel kosten. En als bedrijf veel opleveren als je op de juiste emotie weet in te spelen. Lees daar binnen korte meer over in mijn boek; āDe 7 inzichten voor zakelijk succesā. Want zoals Johan Cruijff al zei: āJe ziet āt pas als je het door hebt.ā
Bron hier.
Gemiddeld hebben Li-Ion batterijen een levensduur van 3 jaar. De levensduur van een accu begint al af te nemen op het moment dat de batterij de fabriek verlaat.
Zoals al eerder vermeld, hebben Li-Ion batterijen een minimale zelfontlading. Je zou dus gerust je volle accu’s weg kunnen leggen en een paar maanden later weer kunnen gebruiken. Je hebt dan nog nagenoeg de volledige lading beschikbaar. Hoewel, hoe voller de batterij wordt weggelegd, hoe sneller de batterij van binnen begint te oxideren en dus de levensduur afneemt. Wanneer je de accu’s een langere tijd niet gebruikt, leg ze dan weg terwijl er nog zo’n 60-70% lading in zit. Dit is ongeveer bij 3,7 volt.
Kort gezegd: de levensduur van de accu is afhankelijk van de mate van laden en ontladen. Verschillende tests wijzen uit dat wanneer een Li-Ion accu volledig wordt opgeladen tot 4,2 volt, het aantal laadcycli rond de 500 ligt. Wanneer de accu tot slechts 90% wordt opgeladen (gelijk aan 4,1 Volt) zijn er ruim 1000 laadcycli haalbaar. Het is dus niet geheel onverstandig om de accu met een multimeter na te meten.
(gekopieerd (en wat taalfouten er uitgehaald) uit: https://www.ledscherp.nl/blog/blog/wat-je-moet-weten-over-lithium-ion-accus/ )
En daarom zit er dus meer accucapaciteit in dan beschikbaar zodat je niet tot 100% hoeft te laden en daardoor de levensduur omhoog gaat. Er zijn inmiddels voldoende Tesla model S die de 500k km gehaald hebben.
In gevallen van nood kan Tesla softwarematig die extra capaciteit ter beschikking stellen. Als dat continu ter beschikking stond zou het aantal mogelijke laadcycli afnemen. Het is dus niet zoals de Auteur denkt dat alle Tesla’s een even grote accu hebben en softwarematig worden afgeknepen bij de goedkopere versies.
Je reactie gaat gedeeltelijk over het artikel, terwijl mijn reactie over de levensduur gaat. Reageer op het artikel als je daarop wilt reageren, niet op een nader toegelicht onderdeel daarvan.
Verder over de levensduur: levensduur is wat anders dan afgelegde kilometers. Accu’s slijten ook zonder ze te gebruiken en dat is een flink nadeel. het zou zo maar kunnen dat een accu van ongeveer 5 jaar oud niet veel meer doet. Dat wordt dan een flinke kostenpost.
En daarom zit er garantie op die accu’s:
Model S and Model X ā 8 years (with the exception of the original 60 kWh battery manufactured before 2015, which is covered for a period of 8 years or 125,000 miles, whichever comes first).
Model 3 with Standard or Mid-Range Battery – 8 years or 100,000 miles, whichever comes first, with minimum 70% retention of Battery capacity over the warranty period.
Model 3 with Long-Range Battery – 8 years or 120,000 miles, whichever comes first, with minimum 70% retention of Battery capacity over the warranty period
Beste Marc, ik heb ook een vlekverwijder garantie van 5 jaar op mijn tapijt gehad en toen ik het vierde jaar een vlek kreeg die er niet meer uit ging en ik aanspraak maakte op deze garantie werd het netjes volgens de bepalingen afgehandeld. Ik kreeg nog maar 20% van de aanschafprijs vergoed. De overige 80% waren in 4 jaar al afgeschreven.
Ik ben benieuwd hoe dit bij Tesla en andere merken zal worden afgehandeld.
Nog even aanvullend over de levensduur:
Waarom je Tesla niet meer zo snel oplaadt als voorheen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-je-tesla-niet-meer-zo-snel-oplaadt-als-voorheen-98657
Hoe langzamer je laad, hoe langer een accu mee gaat.
1c laden is dus de beste manier maar duurt het langst.
Er is ook weer een nieuwere generatie accu de LiFe accu deze kun je veel lager ontladen tegenover een Lithium of Lion accu.
Dus de ontwikkelingen gaan op den duur naar steeds meer ampere in een steeds kleiner pakketje.
De auteur vergeet een aantal dingen in de analyse.
a) Tesla loopt voor op de markt ten aanzien van de kosten van de battery packs doordat ze samen met Panasonic de grootste batterijfabrikant ter wereld, voorop lopen in chemische samenstelling t.a.v. energiedichtheid en reductie van cobalt gebruik;
b) Tesla een enorme voorsprong heeft t.a.v. het automatisch rijden door een enorme berg met gebruikersdata en doordat ze hun eigen processor hebben ontwikkeld om realtime 2000 frames per seconde aan camerabeelden te processen;
c) Als enige autofabrikant de hele keten beheerst van batterijproductie tot dealernetwerk tot laadinfrastructuur;
d) Model 3 volgens deskundigen die de hele auto gestript hebben enorm slim ontworpen is en de potentie heeft om goedkoop te produceren (als ze het productieproces op orde hebben);
Ondanks dat hebben ze natuurlijk wel minder ervaring met massaproductie en is model 3 de testcase om dat voor elkaar te krijgen en dat loopt moeizaam zoals we allemaal weten. Dus voor de volkswagen ID op markt komt heeft Tesla nog wat te doen t.a.v. het op orde krijgen van massaproductie en het drukken van kosten.
De vergelijking met een middenklasse auto snap ik niet zo, van de “dikke bmw” zeggen we ook niet dat de km prijs veel meer is dan de middenklasse auto. Beter was het om de nog niet in productie zijnde basisversie van de model 3 te vergelijken met die middenklasse auto.
Verder heeft de Jaquar I-pace ook zo zijn kinderziekten net zoals model 3 dat had.
Beste Marc,
De essentie in het stuk van auteur is het feit dat de Tesla niet zo schoon is als men denkt. Nergens wordt de innovatie van Tesla gematigd.
Uiteraard is het “niet zo schoon zijn”, ook van toepassing op alle zo gehypte elektrische modellen.
Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Als ik zo’n stuk had geschreven dat had ik ook de CO2 uitstoot per km van een gelijkwaardige benzineauto gemeld en was ik gaan prikken in de energiekosten om accu’s te maken. Dat is nu allemaal redelijk vaag. Onderzoeken melden dat de schatting is dat iedere kWh accu capaciteit cradle to cradle 150 kWh aan energie kost. Die onderzoeken zijn al oud en ondertussen is de energiedichtheid omhoog gegaan. Tesla is op dat vlak niet transparant en heeft naar mijn weten nog nooit gepubliceerd hoeveel energie het kost om accu’s te maken.
Ook had ik in de toekomst gekeken want het aandeel EV’s is nu nog niet significant. Hoeveel EV’s er in 2025 en 2030 zijn is pas interessant en welke CO2 uitstoot per kWh heeft ons elektriciteitsnet dan. Er zit namelijk aardig wat hernieuwbaar in de pijplijn, de kolencentrales gaan dicht dus het is een zekerheidje dat de 500 gram per kWh gaat dalen richting 300 gram of lager omdat de combinatie gascentrales/hernieuwbaar zuiniger zijn dan de huidige mix met een kolencomponent.
Tsja, toekomst is toekomst en geen zekerheid. Het schrijven is gebaseerd op het nu rijden in de Tesla.
Hoe moet ik deze opmerking uit het artikel dan plaatsen:
“Mijn voorspelling is dan ook Tesla geen lang leven meer beschoren is. Elon Musk heeft net aangekondigd 3000 personeelsleden te moeten ontslaan omdat de autoās nog steeds te duur zijn. Het is wachten tot deze Titanic helemaal kopje onder gaat.”
Zoals de opmerking bedoeld is: voorspelling over Tesla’s verdienmodel.
Alle door jou gedane uitleg kan ik mij ook wel in vinden , alleen is dit artikel m.i. een spiegel voorhouden richting de Tesla rijder “bedoeling is goed maar …”
Gelukkig, niemand had nog de knoeperd van een fout gezien. 150 kWh moest zijn 150 kg CO2 per kWh accucapaciteit.
Jouw punt d) wordt hier behoorlijk ontkracht. Carrosseriƫn bouwen is een vak apart. Onnodig complex de model 3! Elektro motor en batterypack is best in class, maar lassen kunnen ze daar dus niet.
https://www.youtube.com/watch?v=Lj1a8rdX6DU
Het is maar wat je behoorlijk vindt. Die Jason Munro die de model 3 teardown gedaan heeft heeft zich daarna nog uitgelaten over productie in China. Voor een samenvatting zie https://twitter.com/charge_daily/status/1080996977859612673
“The good part is everything else: five bar link for suspension, best electronics weāve ever seen, lowest # of hoses, 40% less harnesses, the batteries I loved, and the electric motors ā theyāve got magic.”
āThe electric motor is smaller and lighter than everybody else, but outperforms everybody. That hallback array has really made a difference for power.ā
On China Manufacturing Efficiencies:
āElon made a few mistakes on that body. You think heās gonna do it again? I donāt. You think the production lines are gonna [be as bad] as heās in California? I donāt. I think the factory in China is going to be wicked compared to what theyāve got in the States, and…”
On Cooling System:
āThis changes everything. Nobody else is doing anything like this.ā
āWhen he takes [Model 3] to China, [Teslaās] gonna make a gazillion bucks. I guarantee it.ā
“De Teslarijder rijdt op kosten belastingbetaler!”
Niet waar, minder inkomsten voor het rijk is niet een probleem voor de andere ‘betalers’ maar voor het rijk.
Aangezien die toch nooit genoeg hebben, maakt het niet uit.
“Niet waar, minder inkomsten voor het rijk is niet een probleem voor de andere ābetalersā maar voor het rijk”. Is het niet zo dat Ć©Ć©n van de middelen van inkomsten voor het rijk, de belasting is? Uiteindelijk betaal je dus wel mee.
Betalen is een schuld aflossen die je vrijwillig bent aangegaan, belasting is verplicht, dus betaal je geen belasting maar wordt het van je geint. De verontwaardiging is dus het doel waaraan het uitgegeven wordt, de verontwaardiging is niet dat het Ć¼berhaupt geint wordt, dat is raar. Want indien we akkoord gaan met het innen van belasting, dan gaan we ook akkoord met het feit dat de staat zelf kan bepalen waaraan het uitgegeven wordt. Dan moeten we niet boos worden op de Tesla mensen, maar op onszelf. Het is hypocriet om te stellen dat belasting OK is, zo lang het maar uitgegeven wordt aan doelen die ‘wij’ goedkeuren.
Daarom moet dat onderdrukkende systeem ook zo snel mogelijk worden afgeschaft. Allemaal in de file om bijna alle inkomsten af te dragen aan de belasting?
Zoals met bijna(?) alle klimaatbemoeienis van de staat: zij maakt privƩ aantrekkelijk wat maatschappelijk schadelijk is. Ik doe liever niet mee.
De Tesla (binnen 2,7 seconden van 0 naar 100 km ) reed gisteren in de 2300 km file slechts gemiddeld 35km per uur. Zijn batterijen werken bij -5 grC slecht voor 60%. Zolang de subsidies goed gaan zal de elektrische auto terrein winnen op de fossiele auto-industrie, die met steeds hogere eco-belastingen wordt belast. Tesla is van geen enkel belang voor de wereld en ook niet voor haar klimaat. Elon Musk is geen Richard Branson, dus het gaat een keer fout met Musk.
Elon Musk is net als Richard Branson een eigenzinnige figuur die zijn nek uit durft te steken om iets te bereiken waar hij in geloofd. Als het eenmaal een succes is wil iedereen er een graantje van meepikken en de overheden staan daarbij voorop. Successen kunnen groot zijn maar bieden geen garantie voor de toekomst, denk aan de Kodak Company.
Ben blij dat mensen als Branson en Musk bestaan en het voortouw durven nemen. Wachten levert niets op en de toekomst zal aantonen of dit voortouw in iets moois resulteert.
Mee eens hoor Ivo, ondernemen is per definitie risico nemen!
Elon Musk is vooral een subsidie ondernemer (Elon Musk’s growing empire is fueled by $4.9 billion in government subsidies) met weinig risico’s, softe overvloedige overheidssteun was vooral het fundament van Tesla.
Richard Branson ’s succes is op basis van keiharde zakelijke particuliere investeerders, met dus aanzienlijk hoge risico’s.
Ik schat de kansen van survival van Elon Musk en het Tesla-merk lager in dan jij, Ivo, omdat je niet door hebt, dat de grote automerken (BMW, Toyota) Tesla’s elektrische auto ruif / markt gaan leeg vreten, met kleine elektrische middenklas wagens van rond de 40.000ā¬ .
Telsa 3 productie is veel te laat gestart om nog de benodigde voorsprong te houden die ze zo nodig hebben om de opgelopen schulden (en geheel gƩƩn winsten) van de Tesla 1 te kunnen afdekken.
Er is geen ondernemer die subsidies laat liggen als ze aangeboden worden. Elon Musk is een visionair en geen autobouwer. Daar heeft hij mensen met ervaring voor ingehuurd. De vraag is of er op de markt plaats is voor een nieuwe brand. Ben het met je eens dat de grote merken Tesla wegvagen als zij met e-car en h-cars op de markt komen.
Tesla heeft wel veel nieuwe zaken op poten gezet en daar kan ook weer veel spin-off vanaf komen.
Elon Musk is al weer bezig met zijn space projecten en graaft tegenwoordig ook al tunnels en vergeet de hyper tube niet. Of hij succesvol zal zijn weet ik niet, maar hij zet wel de eerste waardevolle stappen.
Nou ik heb weer een ander verhaal gezien.
Nederland gaat nog kapot aan subsidies, alles draait er op, dit gaat op den duur fout.
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto-altijd-schoner-dan-verbrandingsmotor-ook-via-kolencentrale~a74c1033/
Dit is valse voorlichting (politieke reclame propaganda) door het AD over de elektrische auto. https://www.climategate.nl/2017/06/elektrische-auto-gewoon-vies/
Ook Elsevier’s journalisten serveren in bijna iedere nieuwe editie het huidige klimaatakkoord af als volstrekt onsamenhangende “losse flodders” zonder keuzes en geheel zonder klimaatimpact, waarbij geen enkele berekening van de totale kosten voor de burger mogelijk is.
Frappant van Elsevier is, dat ze dan weer wel 20 pagina’s advertentieruimte verkopen aan het ideologische gebral van Diederik Samsom met zijn “duurzaam” propaganda en aan de geheel belangenverstrengelde installatiebranche van warmtepompen, aan elektrische auto’s en windturbine “enthousiasme” etc.
Het positieve van dit AD verhaal is dat er nu openlijk gesproken wordt over het gegeven dat ook de e-car vervuilend is en niet zoals altijd is beweerd de e-car geen CO2 uitstoot heeft.
“BNEF zei dat 38 procent van de elektriciteitsproductie vorig jaar afkomstig was uit koolstofvrije bronnen – hoewel berekend werd dat dit in 2040 zou kunnen oplopen tot 63 procent.”
38% heb ik de laatste tijd zonnepanelen en windmolenparken gemist of is deze 38% ook weer de uitkomst van een klimaatmodel?
“De Teslarijder rijdt op kosten belastingbetaler!” is net zoiets als : “De woningeigenaar woont op kosten van de belastingbetaler!”
Wie geen zakelijk rijder is, en geen hypotheek heeft, profiteert niet maar betaalt daar wel belasting voor.
Geldt voor alle subsidies Hermie. Afschaffen maar. Geldt ook voor goede doelen aftrekposten, ik subsidieer jouw goede doel aftrekpost. Dus ook afschaffen.
De overheid krijgt dan meer geld om over de balk te gooien.
Het accupakket van een Tesla S kost ā¬35.000 hoorde ik op de beurs eco-mobiel van de importeur.
Bij afschrijving in 10 jaar kan je met een benzinewagentje dus 35000 km daarvan rijden.
Daarmee vergroen je tevens de aarde. Als bomen konden spreken zouden ze elke langsrijdende benzinekar bedanken.
Wat zou de gemiddelde rijder zeggen dat hij het doet voor voor de Nederlandse co2 uitstoot van 0,00003% beter te maken?
Beste Frank,
Een goed artikel maar veel open deuren. Ik ken verschillende Tesla rijders en die zien zichzelf graag als door de overheid gesubsidieerde testrijders van prachtige nieuwe techniek. De meesten wilden deze ervaring opdoen nu ze redelijk goedkoop kunnen instappen. Het is ook prachtige techniek en geeft een kick als je erin rijdt. Voor de duidelijkheid, zelf heb ik geen Tesla.
De Tesla is een dure auto, maar dat is een BWM 7 serie ook en voor een Audi in deze klasse betaal je ook veel geld. De zakelijke rijder kan dit natuurlijk grotendeels verrekenen en krijgt van de overheid ook nog eens geld toegestopt. De “brandstof” is (nog) goedkoop. Voor de zakelijke rijder is de Tesla zeker niet duur vergeleken met de alternatieven.
De betrouwbaarheid wordt blijkbaar wisselen beoordeeld. Zo schrijft de wegenwacht op haar site:
Dit vindt de Wegenwacht
Alle ANWB Wegenwachten zijn gecertificeerd om aan een Tesla te werken. Concreet komt de Wegenwacht langs de weg alleen Teslaās tegen met kleine, overzichtelijke mankementen. Niet werkende ruitenwissers bijvoorbeeld, worden veroorzaakt doordat de verbinding tussen de wissermotor en de armen van de wissers los is. Dat is zĆ³ op te lossen. Een laadkabel die niet los wil is mechanisch te ontgrendelen via een palletje in de auto. Het is niet aan te bevelen een niet-originele laadkabel te gebruiken, daarmee hebben we wel vaker gezien dat die niet los wil komen. Bijvoorbeeld als een Tesla enige tijd heeft stil gestaan en niet verbonden is geweest met een laadstation, dan kan het gebeuren dat de 12 Volt-accu leeg raakt. Dat is lastig, want dan gaan onder meer de portieren niet open en al zou dat het geval zijn, dan wil de auto nog niet āstartenā. Het is even gedoe, want het front moet gedeeltelijk worden gemonteerd, maar de Wegenwacht kan de Tesla dan wel weer reanimeren met een starthulp. Die accu heeft ook niet het eeuwige leven en kan gewoon aan vervanging toe zijn. Voorlopig kennen we nog geen grote problemen met de elektromotoren voor de aandrijving, maar ook die hebben een levensduur die niet eindeloos is. Hetzelfde geldt voor de gigantische accu. De kosten van vervanging van motoren en accuās zijn niet bekend. Tot slot weten we dat Tesla-gebruikers nog wel eens tegen kleine mankementen aanlopen, waarvoor de Wegenwacht echter niet wordt ingeschakeld.
Autobahn.eu brandt de Tesla tot op de grond af.
Het Amerikaanse Consumer Reports plaatst Tesla op plaats 25 bij 29 onderzochte producten.
In een onderzoek van het Britse What Car onder 18.000 automobilisten komt Tesla met de laagste score uit de bus.
Dat Tesla een laadpaal klever is vind ik een beetje ver gezocht. De e-car rijder is de laadpaalklever, niet de Tesla rijder.
Een Tesla rijdt uit zichzelf natuurlijk niet te snel. Het is de berijder. Ik vermoed dat dit voor veel berijders van sportieve auto’s geldt.
De batterijen zijn (ongeacht het auto merk) nu een probleem (actieradius en laadsnelheid) en straks waarschijnlijk ook bij de recycling. Dit geldt voor alle e-cars.
Zolang de Tesla (en overige e-cars) nog, net als vroeger de stoomtrein, met een kolen wagon aan de trekhaak rondrijden is dit niet de oplossing voor het probleem waarvoor de Tesla nu gesubsidieerd wordt. Het Nederlandse stroomnet, de laadpaalinfrastructuur en de actieradius zijn gebieden waar nog hard aan gewerkt moet worden.
De afstanden binnen Nederland zijn doorgaans wel te doen met een e-car, maar in andere landen worden grotere afstanden overbrugd. Hoe zal de e-car het daar doen?
Ik ben overigens wel benieuwd naar het aantal e-cars dat gisteren in Nederland in de koude en 2200 km file gestrand zijn.
Maar, het blijft technologisch een prachtig product en zolang de overheid er fors aan meebetaald, Joost mag weten waarvoor, blijft de Tesla een goede aanschaf voor veel berijders.
Dit zijn de nieuwe subsidies voor elektrische autoās:
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-nieuwe-subsidies-voor-elektrische-autos-117621
Wat ik me afvraag is hoe de Tesla-rijder met vakantie gaat. Ik vermoed een volgens 97% van de wetenschappers niet CO2 reducerende vliegvakantie.
Tesla-rijders zijn mensen met veel geld, anders kan je een dergelijke bolide niet aanschaffen en je komt er niet ver mee. Ik denk niet dat ze met de Tesla en een eenvoudig kruiptentje of sleurhut gaan kamperen in Zuid-Frankrijk.
https://www.youtube.com/watch?v=lRrwzGfeY8c
Ik probeer op internet te vinden of er al een onderzoek is naar het vakantiepatroon van de Tesla-rijder. Kan iemand mij helpen?
https://steinbuch.wordpress.com/2016/03/21/met-de-tesla-model-s-een-weekend-naar-noord-italie/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/op-wintersport-met-de-tesla.57057/
https://www.groen7.nl/teslas-superchargernetwerk-heeft-nu-400-locaties-in-europa/
https://www.groen7.nl/elon-musk-niet-blij-met-lokale-gebruikers-van-superchargers/?utm_medium=relevant_items
Bedankt Ivo.
De enige manier om met een accu bak en caravan op vakantie te gaan is een extra pakket in de caravan, die dan mee doet om de auto van de nodige ampere stroom te voorzien.
Voor mij liever geen accu bak, ik zie toch problemen als we met zijn alle op vakantie gaan om een laadpaal te bemachtigen.
Of zullen we de vakanties moeten beperken gezien de afstand, of is het tactiek om het geld in Nederland te houden.
Ik zie nog niet direct dat er veel parkeerplaatsen met laadpalen bij komen langs de snelweg b.v in Frankrijk.
Mag niet want dan wordt de kogeldruk op de trekhaak te groot. Wat dacht je van een caravan met zonnepanelendak ? Nooit meer aan de paal onderweg. Het kan zijn dat je dan aan de grens staande gehouden wordt omdat belastingwetten in bepaalde landen ontduiken van accijns zien als frauduleus handelen.
Met die panelen op de caravan sta je wel een weekje te laden voor je weer even verder kan. Ik zou er meteen ook een windmolen op zetten, dan komt de accu wat sneller vol. :razz:
maar kun je ook tijdens het rijden laden
In mijn auto zit een dynamo, die laad mijn accu vol, en benzine doet de rest.:-)
Dan zet je hem toch midden op de as! :-)
Wat een suggestief stuk. kan zo naar facebook.
Rij zelf bijna 2 jaar een model X.
Heb nooit noemenswaardige problemen.
8 jaar garantie op batterij en aandrijving.
2 x probleemloos naar Oostenrijk gereden en gebruik gemaakt van de geweldige infrastructuur van Tesla”s supercharcher netwerk.
Heeft niemand zo voor elkaar. Mercedes wou er niet aan meedoen want dat werd toch niks.
Nu moet je kijken, ze zijn als een gek bezig om ook maar zo snel mogelijk een electrische auto op de weg te krijgen.
Resultaat: Audi met een cw waarde van 0.30!! De Jaguar en Mercedes al niet veel beter.
Oorzaak: die grote hoekige vormen omdat de oude garde dat gewoon zo wil, dus oude techniek vermengd met nieuwe.
En nu ook nog als een gek aan het werk om de infrastructuur in de steigers te zetten.
De I pace met een te hoog verbruik en een te lage laadsnelheid.
De meeste fastnet stations doen maar 80 Kw.
Als de heer Bouman eens een keer kan kijken naar bijdragen van Horst LĆ¼ning op YouTube, waarin alle techniek wordt uitgelegd zal hij misschien anders oordelen.
Laatste 2 kwartalen zwarte cijfers.
En dan nog even over de model 3.
Nou meneer Bouwman, in de vs worden inmiddels meer model 3 verkocht dan A4, 3 serie en c klasse bij elkaar verkocht.
Daarnaast is de model 3 met een prijsverschil van ongeveer 10000 Euro een stuk meer auto dan de Kona.
Maar de grootste fout zit al in het begin.
Co2 is geen luchtvervuiling. Het menselijk brein is al massall beschimmeld met dit idee en van u waarschijnlijk ook.
Groeten,
Tesla Tokkie
Blijft toch overeind staan dat geen enkel e-car op lucht rijdt en iedere berijder zich af moet vragen of hij/zij deze e-car ook aangeschaft zou hebben als er geen fiscaal gunstige regelingen zouden zijn.
klopt helemaal.
Daarom laten de meeste mensen ook hun belastingpapieren invullen door iemand die er verstand van heeft.
Je pakt de mogelijkheden die de wet je bied toch?
Dat de burger die de mogelijkheid gebruikt die de wet hem/haar biedt is begrijpelijk.
Een Overheid die het bedenkt en faciliteert denkt niet goed na of bedient slechts die groep waarvan ze medestemmers verwachten. Laat ik nou toch gedacht hebben dat die overheid dienstbaar behoort te zijn aan Ɣlle burgers. Nu is kennelijk de redenering: Ook de elektrische auto wordt ooit zo oud dat de kapitaalkrachtige eerste eigenaar zijn e-auto afdankt. Dan kan de minder kapitaalkrachtige 2e eigenaar er alsnog gebruik van maken. Volgens mij gebeurt dat ook wel zonder subsidie en korting op de wegenbelasting.
Als je hƩƩl erg graag echt schoon wilt rijden op zgn. duurzame energie, moet er nog heel wat gebeuren.
Daarna is er tijd genoeg voor die uitrol van de elektrische auto. Met de verdere ontwikkeling van die auto komt het ook wel goed zonder dat verdere subsidiecircus. Dat had men met de hypotheekrenteaftrek ook al veel eerder moeten doen. Een startsubsidie voor de beginners met te weinig eigen kapitaal. Nu rest er weinig anders dan geleidelijk afbouwen om de naam “onbetrouwbare overheid” niet opgeplakt te krijgen.
De voorgestelde 6000 euro is een startsubsidie e-auto voor diegenen die dat echt niet nodig hebben.
Ben het hier ook volledig mee eens.
Het hele klimaataccoord is ook volledig krankzinnig. Of het nu de burger is of de bedrijven, de rekening komt toch weer bij de burger. Maar ja, het doel heiligt de middelen. Doel is in mijn optiek Doelloos.
Nou nou, niet te snel Jaguar heeft al een probleem, zeer weinig kilometers, prins Charles had er net een gekocht kwam niet eens op bestemming, was vorige week nog groot in het nieuws.
Jaguar, zou wel de problemen oplossen met hun nieuw model.
Het was gewoon oplichting met de actieradius van dat type Jaguar, dat trouwens in Nederland ook veel vergekocht was door de aantrekkelijke subsidie.
Met andere woorden een dikke vette accu bak waar je net de boodschappen mee kan doen in de buurt.
En mensen die openlijk zeiden dat ze grote spijt hadden van hun aankoop.
Dus zo kan het je ook vergaan.
Niet alles goud wat blinkt.
De auteur vergeet het meest essentiele: EV’s lossen geen probleem op, maar zijn deel van het probleem of nog veel erger, creĆ«ren aparte, nieuwe nog veel groter problemen. EV’s zijn volledig afhankelijk van ruwe grondstoffen die vele duizenden malen schaarser zijn dan fossiele brandstoffen.
Op een ecologisch niveau zijn het winnen van die schaarse ruwe grondstoffen zoals lithium en kobalt, vele malen verwoestender en disruptiever voor lokale bevolkingen. Iedereen mag zijn conclusies trekken bij de series ZDF rapportages over EV’s. En dat te bedenken dat EV’s nu nog maar minder dan 1% van het totale globale wagenpark uitmaken.
https://www.youtube.com/results?search_query=zdf+der+wahre+preis+der+elektroautos&sp=mAEB
En met het stroomverbruik word volgens mij nog een fout gemaakt.
Nu word gerekend van een acculading, maar als zo een auto een tijd niet rijd moet hij ook aan de lader zodat de accu altijd zijn onderhoud lading moet blijven hebben, in zo een accu zitten meerdere cellen deze cellen worden allemaal door een balancer op exact de zelfde spanning gehouden.
Word nu een cel slechter dan worden alle cellen na de spanning van de zwakste schakel getrokken middels de balancer, wat op de duur einde accu betekent.
Maar goed, wat ik wil zeggen is dat de auto stroom verbruikt ook als die stilstaat voor een onbepaalde tijd.
In het groen linkse klimaat rijd alles wat elektrisch is voor niets.
Zodra echter alle kosten meegenomen worden verdwijnt het gratis en maakt plaats voor ongemak met laden, gedoe met vieze snoeren.
En nog afgezien van de kosten, een abonnement op zo’n snellader kost al gauw 30 euro in de maand en dan betaal je ook nog een keer tussen de 18 en de 35 cent per kWh. Thuis laden? Ook uw eigen elektriciteit gaat thuis onbetaalbaar worden, de energie wordt namelijk de nieuwe melkkoe van de regering. Bovendien gaat het uren duren.
Die Tesla rijders hebben geluk, zij kunnen 100.000 euro betalen voor een Tesla en krijgen ook nog korting van de overheid.
Zodra echter de overheid er miljarden per jaar bij gaat leggen is het uit met de pret, dan zullen ook de belastingen omhoog gaan van de elektrische auto.
Als de subsidie onbetaalbaar wordt, en geloof mij, dat gaat zeker gebeuren want de overheid geeft ook nooit die 14 miljard accijnzen weg aan de burger, komt rekeningrijden in zicht, ook voor groene auto’s. Die 1000 miljard zal toch ergens vandaan moeten komen en de grootste vervuilers gaan dat niet betalen.
Wie van al die mensen die zo hoog opgeven over Tesla rijden trouwens zelf elektrisch? Weinig denk ik, en je gaat per slot van rekening nooit tegen je buren vertellen dat je een ton hebt uitgegeven aan een auto die Ć©n duur in aanschaf is en allerlei ongemakken met laden heeft.
Tesla rijden kan uit voor bedrijven en mensen met een eigen zaak, die profiteren van de voordeeltjes die de regering “gratis” weggeeft.
De gewone man/vrouw die gewoon ’s morgens om 7:00 uur naar zijn werk moet kan onmogelijk 100.000 of zelfs maar 50.000 euro voor een auto neertellen.
En vergeet niet de stijgende woonlasten, de nieuwbouw huizenprijzen gaan de aankomende jaren 50 tot 70 duizend euro duurder worden vanwege van het gas af en zonnepanelen.
Het is zelfs nog de vraag of de burger het gaat pikken, al die onzinnige kosten, want een salaris gaat niet veel omhoog terwijl al die onnodige groene kosten stijgen.
Ik kan mij zo voorstellen dat een opstandige burger gaat denken, waarom kunnen alleen rijke mensen rijden en ik niet? Ik geen auto, jullie ook geen auto, op straat parkeren kan de eigenaar van een Tesla dan duur komen te staan.
Iemand trouwens de foto’s bekeken van Tesla’s die een aanrijding hebben gehad?
Kleine schades komen niet voor, het plastic omhulsel scheurt finaal bij de kleinste aanrijding nog afgezien van schade aan het aluminium frame wat nauwelijks te repareren valt. Repareren van schijnbaar eenvoudige problemen kost vaak maanden.
Ik zie Tesla nog wel verdwijnen van de markt als de subsidie wegvalt.
Die beloofde 35.000 euro voor een model 3 wordt zo kaal als een luis zo maar 57.000, en wil je wat extra’s gaat hij vlot naar de 75.000.
Je moet nog steeds wachten tot september volgens de laatste berichten voordat ze Ć¼berhaupt geleverd worden.
En dat voor een actieradius van hoeveel km? Een Suzuki van amper 9.000 euro komt zonder problemen op een volle tank 2 x zo ver.
En dat is nou precies het verschil waar het gros van de mensen naar kijkt die willen goedkoop van A naar B.
Jij hebt een echte glazen bol. Helemaal mee eens.
Het gros van de nieuwe auto’s zijn lease auto’s
Het gros van de auto’s op de weg zijn gebruikte auto’s omdat mensen geen nieuwe auto’s kunnen betalen.
Een tweede hands elektrische auto met een mogelijk versleten accupakket van 35.000 euro is een groot risico en voor de meeste mensen niet eens te betalen.
Auto’s zijn de afgelopen jaren steeds betrouwbaarder geworden en gaan dus steeds langer mee. Ook al pest de overheid de gewone rijder uit zijn/haar auto dan koopt deze nog steeds geen nieuwe. Er is gewoon geen geld voor. En ik denk dat de Nederland dan rijp is voor gele hesjes.
Zie je het al voor je in grote rijtjeshuizen, al die auto’s aan de bijpassen hangen?
En daar waar geen laadpaalen zijn al die kabels over het trottoir, lekker lopen dan.
Volgens mij mag het niet eens je EV opladen met een snoertje vanuit je huis naar de auto op de stoep.
Maar goed, laten we het probleem ook niet groter maken dan het is. 350 kW laders worden de standaard en dan heb je in no time je accu weer vol bij een tankstation. Tot 80% kan je volgens mij met een hoge laadsnelheid laden en bij 1 kWh op 6 km laad je 35 km per minuut. De Duitse EV’s die nog grotendeels op de markt moeten komen zullen allemaal die 350 kWh laadcapaciteit aankunnen.
Ik vraag mij af of de infrastructuur van zo’n doorsnee pompstation geschikt is voor 350 kW extra vermogen.
De aansluiting bij dat station en het energienet kan niet zo maar uitgebreid worden met dergelijke vermogens.
En dan komen er 10 auto’s die moeten laden? Allemaal op elkaar wachten of zet je er 10 neer, want 3,5 MW kan zeker niet.
Tja in Duitsland is alles beter, zo wachten we al 10 jaar op de super accu, dat die onderweg is kun je zien aan bv een GSM, een toestel dat elke dag minimaal aan de lader moet. En er in al die jaren dat ze er zijn nauwelijks langer zonder stroom kan.
Groene sprookjes bestaan niet. Zodra je de werkelijke kosten ziet verdwijnen ze als sneeuw voor de zon.
Vermoedelijk krijgen al die tankstations een dikke batterij zodat de piekload drastisch minder wordt. Verder is er een landelijk dekkend 10 KV net dus gewoon 10 kV kabeltje leggen naar trafostation en dan zit je op 117 A per fase bij 3,5 MW. Bij een gemiddelde bezetting van 5 auto’s gaat de continue stroom richting de 60A per fase en dat is prima mogelijk want 100A is volgens mij een redelijk standaard waarde voor het afzekeren van 10kV kabels.
Die dikke batterij moet dan zeg maar voor 5 auto’s een uur lang 350 kW kunnen leveren dus dan zit je op 1,75 MWh aan opslag.
Als er dan 500 auto’s gemiddeld per dag 40 kWh laden gedurende 5 jaar dan gaat het over 36,5 GWh. Bij een kostprijs van 300 euro per kWh aan opslag moet er met die 36,5 GWh ca. 500k goedgemaakt worden met de verkoopprijs van stroom. Over 5 jaar leidt dat tot een 1,4 cent opslag per kWh om de accu terug te verdienen.
Hoe zit het met accuvervanging bij tankstations? Tesla experimenteerde daarmee dacht ik.
Je moet wel niet vergeten er word omlaag getransformeerd, dus secundair is minder spanning dan primair.
Zie het als een electrisch lasapparaat.
@Theo, ja, heb elektrotechniek gestudeerd dus snap wel iets van trafo’s. Daarom had ik het over 10 kV om de stromen over lange afstanden te beperken want anders worden de kabels te duur vanwege de enorme diameter die nodig is. Nog slimmer zou het aanleggen van een DC netwerk op middenspanning zijn. Minder verliezen en DC/DC omzetting is relatief simpel en de mogelijkheid om met minder verlies PV stroom zonder dc/ac omzetting in te zetten.
Ter aanvulling je werkt dus met meer amperes aan de secundaire kant van de trafo.
Ja ja, vermoedelijk, in de toekomst, op den duur…. maar NU dus nog niet, nu zijn dat mooie (verkoop)praatjes.
Laden vanuit een accu, goed voor het rendement trouwens, voor Fastned klopt dat, maar daar staat bijna geen hond te laden. (kijk zelf maar als je er langs rijd) Die stations laden met zonnepanelen een soort van accu op.
10 kV laders zijn er niet zo veel, dus aan 10 kV komt niet zo maar een lader te hangen. Die 10 kV gaat eerst naar een transformatorhuis/verdeelstation die er 400 Volt van maakt.
En dan nog, als ervaringsdeskundige weet ik dat grote delen van het 10 kV net aan het max van haar vermogen zit.
Daarom weet ik ook heel zeker dat dat elektrisch rijden en verwarmen niet op zo’n grote schaal van de grond gaat komen als men beloofd. Het loopt vanzelf mis. Onze infrastructuur is bij lange na niet geschikt om het 4 tot 6 maal grotere stromen te voeren die nodig zijn voor verwarmen en elektrisch rijden. Dat weet iedereen uit de energietechniek, maar niemand durft te zeggen dat de keizer geen kleren aan heeft.
Onderdeel van de transitie is het opwaarderen van de infracapaciteit. Tegen die tijd dat er massaal wordt rondgereden in EV’s (wat nog lang niet zo is!) zal er vast rekening gehouden worden met die EV tankstations. Welke beren zie je nog meer op de weg en waarom denk je dat dat onoplosbaar is / de opkomst van de EV in de weg staat?
@Mark dat moet je niet te snel zeggen, snel laden kan je maar een paar keer dan zijn de accu’s te warm.
Zo maakte Nissan ook reclame lekker ver rijden met snel laden, echter in de praktijk ging die vogel niet vliegen.
Bij de derde keer sprong de veiligheid in, accu te warm laden niet mogelijk, dat heeft Nissan veel geld gekost die reclame stunt.
Of dat is gewoon een slecht ontwerp van Nissan. Koeling van accu’s tijdens laden is de sleutel en Tesla heeft dat redelijk voor elkaar.
Ah, de minnetjesbrigade is weer actief, als jullie allemaal de inhoudelijke reactie wegstemmen gaan bij -10 alle reacties hierop ook op onzichtbaar zodat uiteindelijk alleen de reacties overblijven die negatief over de EV zijn met niet onderbouwde emoties. Zet hem op.
Waarom zouden we allemaal de inhoudelijke reacties wegstemmen?
Dat van die -10 wist ik niet.
Eigenlijk best wel een geweldige feature… :smile:
Omdat ik bij de verschrikkelijke 5 genoemd wordt en dan wordt er gestemd op naam i.p.v. inhoud en vinden ze je een trol of leugenaar omdat ze de inhoud niet snappen. Dat vind jij ook dus vanwaar de verbazing?
Marc, ik ben het menig maal niet met je eens, maar is het echt zo dat bij -10 je wordt weggestemd?? Als dat zo is, zou ik dat heel raar vinden. Jouw commentaren vind ik juist interessant, omdat ik niet met je eens bent Ć©n omdat ik geen verstand van elektrotechniek heb. Het zou zonde zijn als dat allemaal weggestemd wordt.
Ja dat zei Hans Labohm gisteren. Dus daar was ik gisteren pissig over juist omdat mijn inhoudelijke reacties zoveel minkudos krijgen van onbenullen puur en alleen omdat ik ongewenste feitjes benoem. Zie ook vandaag mijn eerste inhoudelijke nette reacties. van +5 naar 0 binnen een uur terwijl ik me niet als boomknuffelaar opstel (wat ik ook niet ben) . Zelfde geldt voor Jan van der Heijden, bijna altijd onderbouwde reacties maar die gaan we straks niet meer zien want dat willen de anti AGW theorie mensen niet lezen want als je niet bij de 3% hoort hier ben je een trol in de ogen van de wetenschapontkenners.
We hoeven het verder ook niet met elkaar eens te zijn maar discussie is altijd goed. Mooi dat je het toch interessant vind ondanks dat wij ook wel eens wat heftiger hebben gediscussieerd.
Misschien is het helemaal geen kwestie van inhoudelijke reacties, ik kan mij zo voorstellen dat men doodeenvoudig de plaat te vaak heeft gehoord en de muziek helemaal zat is.
Gaat er trouwens ook een ban op de persoon als de persoonlijk balans plussen en minnen naar -10 gaat? :shutmouth:
Misschien is het slechts een nuchtere reactie op al die oh zo positieve (overdreven) verhalen over elektrisch rijden en hiervoor wordt anchor car Tesla in beeld gebracht.
Straks met je Tesla nog maar 100km per uur, dan gaat je accu wel weer een paar kilometer verder!
https://www.ad.nl/politiek/adviesorgaan-overheid-kabinet-gaat-klimaatdoelen-niet-halen~a260b80d/
De auto’s van de financiĆ«le bovenlaag van de samenleving behoeven niet gesubsidieerd te worden. Zelfs de door velen geĆ«taleerde bedreigingen van het klimaat verdienen die totaal onzinnige maatregelen niet. Ook geen korting op de wegenbelasting. Een ideaal moet wat mogen kosten voor degene die dat zo voelt. Voor geen enkele e-auto subsidie of wat daarop lijkt. Zeker niet in het stadium dat het veronderstelde probleem CO2 onverkort voortduurt te bestaan. Laat iedereen dat vooral op eigen kosten aanschaffen en er de andere belastingbetalers niet mee lastig vallen. Zonnepanelen op het dak voor in de zonnige perioden van het jaar, eigen laadpaal thuis, en doet ie het niet in de winter, fietsie!
Ben ik helemaal met je eens, iemand in dit segment behoeft geen subsidie.
Maar misschien is dit de manier om de minder bedeelden uit die auto te krijgen.
Dan gaan we maar allen naar Guatemala, daar kost brandstof geen drol en van CO2-uitstoot heeft nog niemand van gehoord. En het is er hartstikke mooi groen.
Dat met de batterij capaciteit, dat kan ook een trucje zijn om zo over een lange termijn dezelfde capaciteit te behouden doordat er een verborgen reserve is. Daarmee kanTesla het spel spelen dat hun accu pakket niet verouderd. Geen idee of dat zo is en vragen heeft geen zin.
Dat is correct, er zit meer accucapaciteit in dan je aan kan spreken juist vanwege die reden.
@Jos, dat is heel goed mogelijk, bij snelladen van lipo accu’s begint de warmte ontwikkeling ongeveer bij 80%.
Als die accu’s vaak meer als handwarm worden dan word de levensduur sterk verkorrt,
Trouwens met rijden worden ze ook warm, daarom draaien ook ventilatoren op die accu’s.
Bij fietsen is dat het zelfde tot brand toe, google daar maar eens op.
Iets anders nu :
https://www.iceagenow.info/ipcc-fatal-error-neglecting-ocean-thermal-inertia/
zou dit een mogelijke verklaring van de opwarming/afkoeling kunnen zijn ?
Praat hun dat maar eens uit hun hoofd.
Tesla… Is dat niet dat bedrijf waarvan de mede-eigenaar multimiljardair is, terwijl het bedrijf zelf voor bijna 600 miljoen dollar in het rood staat? En die multimiljardair, die het zo goed voor heeft met het milieu en het klimaat, is dat die vent die wel raketten met nutteloze lading de ruimte inschiet? Alsof dat geen brandstof kostte. Nee, dank je met zo een bedrijf wil ik geen zaken doen.
Gemiddeld word ik per dag 1x door een Tesla ingehaald, maar haal ik er zelf 2 in. En ik houdt me aan de maximum toegestane snelheid. Meestal zie ik ze zielig slipstreamen achter een vrachtwagen.
600 miljoen is peanuts vergeleken met omzet (als het al niet meer is) + van rakketten mag je zeggen wat je wil maar daar zijn ze bij Space-X wel heel goed bezig !
Alleen maar nadelen, en geen voordelen in dit artikel, dan weet je het wel: dit is gewoon weer het zoveelste propaganda-artikel op climategate.nl! Het is gewoon weer een opsomming van goedkope argumenten en drogredeneringen, zonder ook maar een poging te doen om een genuanceerd beeld te geven.
Er is gewoon geen enkele vermelding van ook maar enig voordeel. Nochthans, elektische auto’s hebben het voordeel dat ze geen kleine roetdeeltjes uitstoten. Ze zijn milieuvriendelijker wanneer de eigenaar ze oplaadt met zijn eigen zonnepanelen, er wordt enkel gefocust op de Tesla en niet op andere elektrische auto’s.
O ja, ik had dit bericht eerder vandaag al gepost (reactie nr 2232334). Maar nu blijkt het plots ‘verdwenen’ te zijn :eek: . Dit is niet de eerste keer dat een reactie van mij plots ‘verdwijnt’. En Hans Labohm (Hoofdredacteur) weet wellicht weer van niets, en het stoort hem blijkbaar niet dat berichten verdwijnen…
Dat is de nieuwe censuurmaatregel. Het is verboden om niet kritisch te zijn over AGW en de transitie.
Als je overdag slaapt, kun je gebruik maken van je eigen zonnepanelen. Helaas werkt de massa overdag en is er dan geen verbinding met de zonnepanelen.
@HenkDJ
“Er wordt geen enkel voordeel genoemd”.
Tsja Henk, het lijkt het klimaatalarmisme wel. Daar wordt ook nooit een enkel voordeel van een opwarmend klimaat genoemd, terwijl er toch zeer vele zijn.
Toch een kleine correctie: Tesla (elektrische) rijders rijden niet op kosten van de belastingbetaler. Zij worden slechts nauwelijks gepakt door de belastingdienst, in tegenstelling tot alle andere automobilisten die schaamteloos als melkkoe behandeld worden. Dergelijke typeringen behoren gewoonlijk tot de strategie van de linkse kerk, de groene khmer. Ik snap de behoefte om dezelfde strategie te gebruiken maar ik geef de voorkeur aan reƫele bewoordingen.
Het artikel klopt niet en de auteur heeft zich onvoldoende verdiept in de feiten. Te vermoeiend om hier gedetailleerd op in te gaan. Een Tesla rijder kan echt wel rekenen anders kon hij hem al helemaal niet betalen.
Hoe dan ook alle auto’s worden elektrisch en het gaat een enorm voordeel zijn voor het klimaat en kan door overheden centraal geoptimaliseerd worden. Ik draag dan zelf bij door met mijn 22 zonnepanelen mijn auto te laden. Ook de auteur zal elektrisch gaan rijden in de toekomst hij realiseert zich het echter nog niet. ICE auto’s gaan ECHT allemaal verdwijnen. Moet je eens in China rondrijden om te zien hoeveel miljoenen elektrische auto’s, bussen en scooters daar rondrijden.
Als ondernemer betaal ik loonheffingen, winstbelasting, inkomsten belasting en meer. Mijn belastingplicht dekt meer dan voldoende mijn milieuaftrek. Het is heel erg asociaal en typisch Nederlands om een hardwerkende ondernemer die meer dan 70 uur per week werkt en talrijke gezinnen voedt en de schatkist spekt en zorg verleent aan de bevolking weg te zetten als een Tesla tokkie. Ik doe veel zaken in het buitenland maar de communistische kleinburgerlijke afgunst die in Nederland heerst is uniek. Wij willen in Nederland behouden, recht hebben op en inperken ipv vooruitgang en transitie te stimuleren. Zeer droevig en een gevaar voor de toekomst. What’s next. Nexit ?!!!!
Al dat gezeur over een Tesla, nooit hoor je dit gezever over andere elektrische autoās, geval van jaloezie dat de Tesla niet op je leaseauto lijst voorkomt..
Tja, Tesla. Ik vind het auto’s met fantastische techniek en wie wil er nou niet muisstil in luttele seconden van 0 naar 100 zoeven?
Onlangs was ik aan een andere auto toe en heb daarom wat zaken op een rijtje gezet:
Waarom WEL gaan voor een Tesla Model S of 3:
1. Geweldige prestaties, beter dan mijn huidige auto.
2. Goede rijeigenschappen (Maar die heeft mijn huidige auto ook.)
3. Belastingvoordeel (?)
Waarom NIET gaan voor een Tesla Model S of 3:
1. Te kleine actieradius. Ik heb familie in Duitsland, o.a. Hamburg, Hannover, Berlijn. Met mijn huidige ICR-auto rijd ik daar met 170-190 km/u in enkele uren naartoe. Dat gaat met een Tesla niet werken. Ik zou onderweg minstens 2x aan de snellader moeten en dat kost mij anderhalf uur extra reistijd.
2. Infrastructuur elektra. Thuis moet ik mijn elektra aanpassen om te kunnen laden. Op mijn werk is geen laadmogelijkheid, tenzij ik drie straten verderop parkeer.
3. De onzekerheid over de kosten. Ik had geen budget voor een nieuwe, dus het moest een occasion worden. Maar wat als ik over een paar jaar tienduizenden euro’s ergens vandaan moet toveren voor een nieuw accupakket? Ik houd niet van gokken dus die gok neem ik niet.
4. Het interieur. Het is een kwestie van smaak, maar de interieurs en de bediening van Tesla’s bevallen mij absoluut niet. Een auto met een doodsaai interieur kaler dan een gemiddeld hondenhok waarbij je alles zeer omslachtig op een tablet in het midden moet bedienen, valt bij mij direct al af.
Ik ben dus mijn vertrouwde Duitse merk trouw gebleven. Een ruim 300 pk sterke Touring xdrive (AWD dus) doet het voor mij uitstekend. Ben er zo blij mee als een kind. Heerlijk!
Maar voor alle blije en tevreden Teslarijders hier: helemaal prima! Have fun and a wonderful time!
Op een bepaald moment gingen we ineens gek en groen doen en moest de automobilist daar voor opdraaien. Toen kregen we ineens emissienormen en hybride auto’s. Autorijden mocht niet meer leuk zijn en moest kapot. Tesla heeft daar slim op ingespeeld en heeft alle ecowappies het nakijken gegeven. Ze hebben namelijk volgens alle milieuregeltjes een dikke sportwagen neergezet met uiteraard ook afgunst en jaloezie als gevolg. Dit verhaal is daarom ook een beetje Tesla bashen en het klopt ook niet helemaal. Veel zaken die genoemd worden zoals de vervuilende Hemweg centrale gaan op voor alle elektrische auto’s. En ja, een Tesla is duurder maar doen andere merken het dan wel zoveel beter? Nou nee, het zijn nog altijd de Tesla’s met het grootste bereik en laat het nou ook nog eens zo zijn dat juist bij de Tesla’s de accucapaciteit het minst af neemt van alle merken omdat die wel doorhadden dat je een accupakket moet koelen. Resultaat: Na 8 jaar gemiddeld nog 90% van de capaciteit. Dan hebben we nog een onderbelicht maar zeker niet onbelangrijk punt en dat is dat Tesla hun modellen blijft ondersteunen en updaten. Koop maar eens een 8 jaar oude auto van 1 van de gangbare merken en probeer dan eens updates te krijgen voor je ingebouwde navigatie. Als het je al lukt betaal je de hoofdprijs. Daarom dat je ook zo vaak auto’s met inbouwnavigatie en een losse tomtom aan het raam ziet rijden. Wil je nieuwe features zoals carplay of android auto dan kun je als je geluk hebt je hele unit vervangen maar in de meeste gevallen past zo’n moderne unit niet in die auto. Bij een Tesla komen dat soort zaken gewoon vanzelf via een update.