Een gastbijdrage van Pouwel van Altena.
Fractievoorzitter Rob Jetten wil zo graag een voorbeeld zijn voor de wereld om van het aardgas af te gaan. Waarom is dan diezelfde wereld duizenden miljarden aan het investeren om juist aardgas te gaan gebruiken als energievoorziening?
Volgens Bloomberg zal het wereldwijde aardgas verbruik tegen 2030 met 65% zijn toegenomen. Maar gelukkig doet Nederland daar niet aan mee om zodoende de wereld van de ondergang te redden.
Waarom zouden we ons zelf in de vingers snijden terwijl de grootste economieën volledig over willen schakelen op aardgas? Dat heeft niks te maken met het braafste jongetje van de klas willen zijn maar complete onwetendheid. Dat andere landen zo enthousiast reageren op “ons” klimaatakkoord is mijns inziens alleen maar gebaseerd op de Nederlandse gasinfrastructuur wat te boek staat als beste ter wereld. We worden gewoon uitgelachen en ze nemen de infrastructuur over voor het eigen land.
In dit stuk wil ik u informeren wat er daadwerkelijk in de wereld gebeurd op het gebied van dat “zeer vervuilende” aardgas.
Finland wil in 2020 7.2 miljoen m³ gas importeren via Estland. Per dag!
Momenteel wordt er een gasleiding gelegd van Rusland naar Turkije door de Zwarte Zee. De totale capaciteit wordt 15.75 miljard m³ per jaar. Ter vergelijking, de leiding naar Finland komt op 2.6 miljard m³ per jaar. Een tweede leiding gaat via Turkije naar zuidelijk Europa. En er ligt al een leiding naar Turkije sinds 2002, daar loopt jaarlijks ook al zo’n 16 miljard m³ gas door heen.
Daarnaast komt er een tweede pijplijn (Nordstream 2) door de Baltic van Rusland naar Duitsland voor de West-Europese landen. Deze zal jaarlijks 55 miljard m³ gas verpompen.
In de Noorse zee is het platform Aasta Hansteen begonnen met boren van een gasveld. Inhoud 51 miljard kubieke meter.
Het Japanse olie –en gasbedrijf Inpex is begonnen met het vervoeren van LNG, LPG en condensaat vanuit het West-Australische Ichthys offshore gas project. Dit project ter waarde van $34 miljard richt zich op het produceren van 8,9 miljoen ton LNG en 1,65 miljoen ton LPG per jaar. De Australische regering verwacht een stijging van LNG export van $22,8 miljard tussen ’17-’18 naar $32,2 miljard in ’18-’19. Dat is een stijging van 41%!
Men zegt dat China om aan de groeiende vraag van energie te kunnen voldoen nieuwe kolencentrales aan het bouwen is. Niets is minder waar maar dat zijn wel LNG-centrales. Data van Refinitiv Eikon toont aan dat de import van LNG in China, Japan, Zuid-Korea en Taiwan 5% hoger was dan het vorige maandrecord, namelijk 20,5 miljoen ton in december 2018. Dat is bijna de helft van het Nederlands jaarlijks verbruik.
China importeerde een record hoeveelheid van 6.5 miljoen ton in december. Dat is 6% meer dan in de maand ervoor aangezien de dalende temperatuur van de winter voor de deur staat.
Het verschil tussen de Nederlandse en Chinese regering is zeer kenmerkend te noemen, aangezien de mensen in China aangespoord worden om over te schakelen op aardgas om de luchtvervuiling te verminderen! Vanaf 2034 wil China volledig op aardgas zijn overgeschakeld als energievoorziening.
Ook Zuid-Korea heeft meer aardgas nodig aangezien de bouw van nieuwe kerncentrales achter loopt en het onderhoud aan de bestaande kerncentrales wat vertraging heeft opgelopen.
In Nigeria wordt op een eiland ter grootte van Manhattan 46 miljoen m³ gas geproduceerd per jaar. Dit jaar nog wordt er besloten of er wel of niet $10 miljard wordt geïnvesteerd om dat te verhogen tot 66 miljoen. Voor de Aziatische maar ook zeker voor de Europese markt. Tegen 2030 verwacht men een vraag van 1,28 miljard m³ gas per jaar.
Om al dat gas te kunnen vervoeren zijn meer schepen nodig. Zogenaamde LNG-carriers. Bij Samsung Heavy Industries worden nieuwe LNG-carriers gebouwd met een capaciteit van 174.000 m³. In 2018 zijn er al 37 LNG-tankers gebouwd en de komende 5 jaar zullen er nog 194 volgen.
Het beeld dat geschetst wordt dat de scheepvaart niets aan uitstoot vermindering doet, klopt niet. Vanaf 1 januari 2020 mag er niet meer op hoog-zwavelgehalte stookolie gevaren worden. De bestaande rederijen hebben een keus voor ofwel scrubbers te installeren of een nieuwe hoofdmotor aan te schaffen. Beide met een kostenplaatje van ettelijke miljoenen.
Rederijen zijn nu vooral aan het overstappen op alleen LNG-voortgestuwde schepen.
Van de nieuw te bouwen schepen, bijvoorbeeld de cruisevaart, zijn er nu 94 schepen in bestelling. Daarvan krijgen er 18 volledige LNG-voorstuwing wat neerkomt op bijna 20% van nieuw te bouwen schepen.
Volgens DNV GL Alternative Fuels Insight waren er in 2017 118 schepen met LNG-voortstuwing tot 143 nu en 135 schepen zijn in bestelling met nog eens 135 schepen reeds opgeleverd of al varend.
Deze schepen moeten ook kunnen bunkeren (tanken) uiteraard en die wereld is een opkomende markt op zich.
In 2018 is de toenmalig grootste LNG-bunkerboot Kairos (7500 m³) operationeel geworden in Noordwest-Europa. Dit jaar komt daar een ruim twee keer zo grote (18500 m³) bunkerboot bij. Deze komt in charter van Total om de nieuwe vloot volledig op LNG-varende CMA-CGM schepen van LNG te voorzien.
Deze 9 nieuwe schepen zullen een grootte hebben van 22.000 TEU, m.a.w. 400 meter lang en 61 meter breed. De MSC Zoë heeft een capaciteit van 19.224 TEU.
De haven van Rotterdam is van plan om 9 LNG-bunker licenties af te geven. Beetje apart dat we het dus dat we eerst LNG moeten importeren om het vervolgens weer af te geven terwijl we het zelf in de grond hebben zitten.
Waarom zou je een voorbeeld willen zijn als de rest van de wereld nu al geruime tijd bezig is met het compleet tegenovergestelde? Dat is niet meer dweilen met de kraan open maar compleet verzuipen.
Bronnen:
- transportationandstorage.energy-business-review
- Reuters Reporting by Jessica Jaganathan, additional reporting by Jane Chung in SEOUL; Editing by Christian Schmollinger
- offshoreenergytoday
- EurasiaDaily
- Worldoil
- Marinelink
- Bairdmaritime
- Lloydslist
Over de auteur: Pauwel van Altena is Eerste Stuurman op een sleephopperzuiger.
Moest die foto er nu echt bij?
Juist wel Ivo, Robot Jetten; soms zegt een beeld meer dan het gesprokene; bij Jetten is evenwel het 1 op 1…
Nu weten we tenminste hoe een sleephopperzuiger eruit ziet. Leuk toch? ;)
Of bedoelde je Robot Jetten? :)
Circus Rutten en zijn getrainde Chimpansees !
“Volgens Bloomberg zal het wereldwijde aardgas verbruik tegen 2030 met 65% zijn toegenomen. Maar gelukkig doet Nederland daar niet aan mee om zodoende de wereld van de ondergang te redden.”
Volgens het CBS was NL daar in 2017 al goed mee bezig. Toen is er ruim 1% minder CO2 eq uitgestoten ten opzichte van het jaar daarvoor. Toch warmt de aarde op.
Nederland zal in 2018 weer minder CO2 eq uitstoten. Toch warmt de aarde op.
Nederland zal in 2019 weer minder CO2 eq uitstoten. Toch warmt de aarde op.
Nederland zal in 2020 weer minder CO2 eq uitstoten. Toch warmt de aarde op.
Nederland zal in 2021 weer minder CO2 eq uitstoten. Toch warmt de aarde op.
Is dit omdat er geen relatie tussen CO2 uitstaat en opwarming bestaat of omdat we druk doende zijn de pijas van de wereld uit te hangen?
Er best way well een relatie, echter is de causaliteit onbekend.
He he, je vergeet wel iets, we hebben er wel eventjes voor gezorgd met zijn allen dat het koeler word, want onze bijdrage is 0,00003 of was het 0,0003 graden Celsius minder warmte?
Tja moeilijk met al die nullen achter de komma.
Maar wat ik wil zeggen we doen het niet voor niks wel voor 1000 tot 1500 miljard.
En ook nog in de aanbieding.
Ach, die nullen achter de komma stellen niet zo veel voor.
Wat ernstiger is, zijn de echte nullen. Ik bedoel de Klavers, Jettens, Minema’s c.s. Die kijken niet op een paar nullen VOOR de komma als het over de portemonnaie van de burger gaat.
Op Klimaatgek wordt gewag gemaakt van de hersendiarree van Dolf Jansen. Die zich eerst afvraagt of hij wellicht een wetenschapper is en ,oh wonder, dan tot de coclusie komt dat hij dat niet is. Hij is Criminoloog en dus gekwalificeerd om zich in de klimaatdiscussie te mengen (Loog is toch de verleden tijd van liegen?).
Wat zal zijn broer, Jim Jansen (Hoofdredacteur van het uitstekende wetenschappelijke tijdschrift NewScientist) van hem denken.
Sorry Theo
Iedereenin NL van het gas af maar de wereld produceert volop door.
https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=136&l=nl
Diagram van productie per land.
Niemand in de wereld snap hoe gevaarlijk aardgas is. NL wel.
CH4 verbranden is natuurlijk vreselijk gevaarlijk. Het produceert vooral H2O. En dat is het sterkste broeikasgas dat er bestaat. Het wachten is nog op de ‘specialist’ die ons weet te voorspellen dat CH4 verbranding zal bijdragen aan de stijging van de zeespiegel. .
Arthur, je pretendeert graag dat je wetenschappelijk inzicht hebt, maar deze reactie is toch zo doorzichtig dom. Of is het een poging tot flagrante misleiding met pseudo-wetenschappelijk gebral?
Met hoeveel procent is de concentratie van H2O gestegen door de verbranding van CH4? Met 0%.Dat weet je best. H2O, dat is gewoon water. We noemen het waterdamp als het als gas voorkomt in de atmosfeer. En als er te veel waterdamp in de lucht zit, dan wordt het eerst een wolk en daarna valt het er gewoon uit als regen. Weg broeikasgas.
En je moet echt niet wachten op de voorspelling van de stijging van de zeespiegel door dat extra water. Dat is al lang berekend, en kun je zelf ook doen. Dat is immers zeer eenvoudig: evnetjes googlen en de hoeveelheid verbrande fossiele brandstof opzoeken, eventjes de chemische reactie bekijken en omrekenen van aantal H’tjes naar aantal H2O, en het bekomen volume uitspreiden over het aardoppervlak. Het was een pak kleiner dan de stijging indirect veroorzaakt door de temperatuursstijging door de CO2!
@Henk
Dank voor dit nachtelijke college. zeer leerzaam. Je kunt de tekst van Arthur ook proberen te lezen zoals hij deze misschien bedoeld heeft. Het was immers een reactie op het doorgaan van de wereld met aardgas terwijl NL dit stopt.
.n schot in de roos arthur….hdj ontmaskerd als iemand die echt niet van fake weet te onderscheiden…zo ook met de groene wetenschapsgekte…vaak heb je meer aan n grammetje gogme dan n kilo ‘verstand’…mvg…bartt
@Ivo: Arthur schreef helemaal niets over NL in zijn reactie.
@Bart: kun je eens even echt nadenken, en eens uitleggen of ik een fout in mijn reactie heb gezet? Is de hoeveelheid van het broeikasgas H20 in de lucht wel of niet gestegen?
Henk, niet graven als je in een gat zit.
Henk, Arthur had net een zware dag achter de rug en had even zin in een verzetje. Zijn reactie was bedoeld als lolletje. Wellicht niet geheel jouw humor. Laat gaan en gun een ieder zijn lolletje.
Ja HenkDJ, ik vermoed nog steeds een geval van borderline. Ga naar de dokter zou ik zeggen.
Ja, Arthur, als je met humor gaat beginnen, kan niet iedereen meekomen. Voor humor is namelijk relativeringsvermogen nodig.
Ja, dit was wellicht (hoop ik toch) humor van Arthur. Maar er zijn wel mensen hier op climategate.nl die bloedserieus zijn wanneer ze beweringen opbouwen over hoe belangrijk H2O wel niet is als broeikasgas en daarmee proberen te bewijzen dat je AGW niet serieus zou moeten nemen. Het is dan ook voor die mensen dat ik de puntjes op de i wou zetten.
Wanneer je wat humor toepast of wat lichtzinniger wil zijn, dan kun je natuurlijk ook altijd afsluiten met een emoji :-)
tsja, ik neem toch aan dat het aanstellen van deze brillenreclame een welbewuste kamikaze – poging was van D66 . Uit de peilingen blijkt de partij volledig te worden weggevaagd .
In de indrukwekkende lijst van Pauwel van Altena zag ik Iran niet vermeld . Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben: dat Iran 85.000 miljard m3 gas in de grond heeft zitten, 10 keer meer dan het oorspronkelijke Slochteren veld. Trump heeft het land weer op slot gedaan omdat het zelf gas wil verkopen. Trump speelt volop op het energie- orgel , maar onze jetje gaat ‘m tegenhouden .
Nog een vraagje : wie gaan de afnemers worden van de zwavelhoudende zware stookolie met daarin industrieel chemisch afval vermengd ? ( tags : boy clean, Neelie smit kroes , Zembla )
Nee dat is 33 miljard m3, voornamelijk in het zuid pars veld op de grens met qatar, dat gasveld is 16 keer zo groot als groningen en wordt dmv LNG schepen geproduceerd.
Nog een vraag : kan iemand vertellen hoeveel % van een m3 aardgas nodig is om het vloeibaar te maken ?
10%
De krantenkoppen vandaag.
Nederlandse regering heeft zich verrekend, het land verkeerd op de rand van de afgrond.
De oud premier Rutte, heeft het land verlaten naar onbekende bestemming.
Verder heerst er in diverse steden grote chaos, wie nog kon is gevlucht.
En nu de weerberichten, het wordt een zonnige dag, en het c02 gehalte blijft onveranderd stabiel.
Ook gelezen dat er Russische vrachtvliegtuigen op Schiphol zijn geland. Deze moesten helaas leeg retour. De NL goudvoorraden waren op.
@Ha ha Ivo mooi, niks meer te halen heeft ook zijn voordelen!
Ontwikkelingshulp uit Afrika. :-)
We zien al jaren een afname van de reserven van het gronings aardgas, ook als er geen aardbevingen zouden zijn geweest was het in 2040 op geweest, en voor die tijd is de voorraad niet meer genoeg voor de binnenlandse vraag en moet er dus bijgeimporteerd worden.
https://www.nlog.nl/sites/default/files/images/colorbox/ProdProf_NL.png
O Ja waarom word er dan nog steeds meer geëxporteerd, dan de vraag in Nederland?
Boeven praktijken.
Waarom investeert Nederland in de Nord Stream 2?
Er zijn leveringscontracten met het buitenland
@Hans, dat is natuurlijk een heel belangrijk argument.
Staat daar ook niet iets van in de bijbel?
Geef andere je laatste cent, en je verzekert je van een plaats in de hemel?
Wel iets om over na te denken!
Theo,
In die leveringscontracten staat toch wel een clausule dat levering ophoudt als er niet meer is?
Dank voor dit zeer informatieve artikel !
Met recht een baggerartikel van de eerste stuurman.
Ja als je baggert komt er veel naar boven.
Visie op aardgas https://www.ce.nl/publicaties/842/gas4sure-aardgas-als-transitiebrandstof
Aan de Heer? J.P. de Groot, hier leest U de waarheid van het “Bagger” verhaal.
http://www.gazprom.com/projects/nord-stream2/
Na het lezen graag Uw excuus aan de “Eerste Stuurman”.
U heeft duidelijk geen idee wat deze Vakmensen moeten leren om deze Functie te mogen vervullen.
Beste AdamSmith1775 Ik mag morgen weer woningen gaan versterken in Groningen. Onze baggeraar vaart er mooi omheen.
Beste J.P. de Groot,
De kern van het artikel is het informeren van de mensen dat de rest van de wereld overschakeld op aardgas. Ik zeg niet dat we volop uit Groningen moeten gaan pompen.
Het is absoluut triest voor de Groningers wat daar gebeurd.
Maar waarom kunnen ze in Japan en China wel wolkenkrabbers bouwen van 80 hoog die bij een (lichte) aardbeving blijven staan en in Groningen dondert alles in elkaar? In plaats van “versterken” had het Rijk of de Nam ook nieuwe aardbevingbestendige woningen kunnen bouwen toch?
Groningen blij, het Rijk blij en Nederland blij.
Beste JP de groot
Als dit onzalige ijdele ventjes en bitches kabinet zijn kans krijgt, dan zitten we niet alleen met Groningen als aardbevingsgebied maar heel Nederland .Ga even googelen hoeveel aardwarmte projecten stilgelegd zijn vanwege ( dezelfde frackingtechnieken die aardbevingen veroorzaken) aardbevingen. Als je n.l verticale geothermiesystemen aanlegt dan moet je fracken en dat zegt het haags zootje ons niet .
Mijn mening is laten we eerst eens kijken hoe we zo min mogelijk energie kunnen besparen in bestaande bouw, wat is mogelijk?
Isolatie zuinige verwarmingsketels dubbele of drie dubbele beglazing.
Nieuw te bouwen huizen aan strenge energie regels onderwerpen.
Wat voor auto’s laten we nog toe, zuinige of energie slupers, en dan doel ik op nieuwe auto’s.
Wat doen we met de snelheid op snelwegen? Kan het een beetje minder hard?
Wat kunnen we aan vervuiling doen?
Laten we nog toe dat er nog zoveel prut goedkope hebbe dingetjes geproduceerd worden die na een paar dagen weer weg gegooid worden?
Of houden we ons aan deugdelijke producten?
Planten we nog wat bomen? Of zagen we ze af.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Geef hier subsidie op.
En bedenk samen in overleg met andere landen dat er voor de toekomt betere alternatieven gezocht worden als die wat ze nu de burger door de strot willen duwen in een mum van tijd.
Het is echt geen 5 voor 12, misschien wel voor de aasgieren.
Besparen op brandstoffen en milieu is altijd goed, maar niet kosten wat kost zo als ze nu bezig zijn.
De standaard wat we nu hebben is ook niet in 30 jaar opgebouwd!
Komt tijd komt raad.
Kan je helemaal volgen. Stap voor stap maar vergeet niet de 80/20 regel.
Als ik woningen als onderwerp pak dan krijg ik de indruk (vanuit propaganda en reclame) dat NL vol staat met slecht gebouwde woningen die voorzien zijn van slechte apparatuur (energievretend).
Met alle BIG DATA die wij hebben moet het toch simpel zijn antwoord op eenvoudige vragen te krijgen.
1. Hoeveel woningen zijn er gebouwd die een goed energie label hebben?
2. Hoeveel HR+ ketels zijn er in NL geïnstalleerd?
3. Hoe verhouden zich de bouwbesluiten uit 2003, 2012 en 2018 zich mbt tot energie efficientie?
4. Hoeveel huizen zijn er onder de diverse bouwbesluiten gebouwd?
5. Wat zijn rendabele investeringen om een bestaande woning af te stemmen op de energie normen uit bouwbesluit 2018 ?
6. Hoeveel nieuwe (bouwbesluit 2018) woningen worden er tot 2030 gebouwd en hoeveel pre bouwbesluit 2003 woningen worden er gesloopt of gerenoveerd?
7. Wat betekent dit op de uitstoot balans tot 2030?
8. Hoeveel huizen beschikken over zonnepanelen?
9. Hoeveel elektriciteit onttrekken onttrekken deze huizen nog aan het net?
10. enz
Ik krijg de afgelopen tijd het gevoel dat iedereen die geen zonnepanelen en warmtepomp heeft een klimaat crimineel is.
Volgens mij gaat het in NL juist goed. Mag van mij best beter in beeld gebracht worden. Er worden ieder jaar goede stappen in de juiste richting gezet.
@Ivo, precies dat is wat ik ook bedoel.
Ik heb al eerder een keer geschreven, maak eens een echt inventaris rapport en geen schatting.
En net wat je zegt stapje voor stapje, en betere afstemmen met de rest van de wereld.
Anders is het nog water naar zee dragen.
.hdj 12.11…snap je t echt niet?…mvg…bart
@Pauwel
je zegt:
Het beeld dat geschetst wordt dat de scheepvaart niets aan uitstoot vermindering doet, klopt niet. Vanaf 1 januari 2020 mag er niet meer op hoog-zwavelgehalte stookolie gevaren worden. De bestaande rederijen hebben een keus voor ofwel scrubbers te installeren of een nieuwe hoofdmotor aan te schaffen. Beide met een kostenplaatje van ettelijke miljoenen
Is dat ook buiten de milieuzone?
Dat is juist buiten de ECA(milieu) zones.
http://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/GHG/Documents/2020%20sulphur%20limit%20FAQ%202018.pdf
Binnen de ECA zones mag er al helemaal geen stookolie gebruikt worden als brandstof.
http://www.imo.org/en/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Emission-Control-Areas-(ECAs)-designated-under-regulation-13-of-MARPOL-Annex-VI-(NOx-emission-control).aspx
Ok dank U Pouwel.
@Henk dJ 3 feb 2019 om 01:47 Leuk die geprikkeldheid. CO2, dat is pas gevaarlijk! Met 3% van 0,04% waarvan 98% in de oceaan verdwijnt. De rillingen lopen me over de rug bij dezelfde gedachte waarmee onze schoolkinderen vergiftigd zijn. Overstromingen, hittegolven, miljoenen klimaatvluchtelingen; toe maar, zo maar uit de hoge hoed getoverd aan de hand van gefaalde klimaatmodellen. Indrukwekkend weerwoord op het geintje van Arthur. CO2 is nog nooit zo hoog geweest, toch?
Natuurlijk is CO2 vreselijk gevaarlijk. Hoeveel mensen komen er per jaar niet om in het verkeer omdat weggebruikers te veel CO2-houdende dranken zoals bier en champagne hebben gedronken.
CO2 is dodelijk.
Het verbaast mij telkens weer dat met alle geprofileerde kennis U allen star door blijft gaan met CO2 als de grootste boosdoener van de opwarming, als die al bestaat, te blijven benoemen. Wanneer en wat is er voor nodig Uw aller gerespecteerd denken in de richting te buigen van het enige en echte ware Broeikasgas namelijk H2O?
En nog wat, dank zij dit kromme denken is onze Verlichte Regering, lees Politiek, blindelings overgegaan om Nederland als enig Land in de Wereld van het GAS-af te koppelen.
Dat is een Vraag waarover U allen zich moet buigen en de Politiek eerverantwoording lopen met de vraag: WAAROM MOET NEDERLAND VAN HET GAS AF.
Terwijl Duitsland inmiddels druk doende is om nieuwe GAS- Transport Pijpleidingen te installeren en de hele Wereld een toename is van GAS-Productie.
http://www.gazprom.com/projects/nord-stream2/
Dat zelfs Australië met LNG en LPG de Markt op gaat.
Nogmaals de vraag: WAAROM MOET NEDERLAND VAN HET GAS AF.
Met de eerste signalen uit Groningen, inmiddels 10 tot 20 Jaar geelden, had de Politiek toen al de juiste voorzorgsmaatregelen kunnen en moeten trekken? Ja Toch?
Dan was deze zinloze discussie om Energie en Klimaat Neutraal te moeten zijn niet nodig geweest aldus onnodig Kapitaal verspilling waar de Nederlandse Politiek erg goed in is.
Waarom moeten wij zo nodig van het GAS-af, geeft U daarop nu eens en plausibel antwoord.
Omdat de EU grootse plannen heeft en we have to take one for the team , wij zijn het experiment om te zien hoever ze kunnen gaan . In Frankrijk kunnen ze het niet doen vanwege het feit dat het franse volk teveel ballen heeft en dit niet pikt . Engeland ligt er zo uit . Italie ligt er al half uit. De Grieken zijn al volledig uitgezogen. Duitsland is merkel moe en niet bereid nog veel te pikken . Aangezien er ook nog flink aan het experiment verdient moet worden en het door het land zelf, lees inwoners, bekostigd moet worden , moet een land gezocht worden waar men een chronisch gebrek heet aan ballen & temperament en ook nog de wil om masochistisch uitgeknepen te worden als een citroen. Zie daar alle redenen waarom wij het uitverkozen volk zijn
Rutte, WAAROM MOET NEDERLAND VAN HET GAS AF???
Zo is hij zijn plekje in het EU-circus aan het opwarmen en dan mogen wij in de kou staan / door de stront zakken. En Mark Jokkio blijft lachen!!
Shell steeds meer gasboer i.p.v. olieman.
https://www.ad.nl/economie/shell-verrast-vriend-en-vijand-met-goede-cijfers~ae3a28b1/
Weten wij hier bij climategate al jaren. En ook de groene jongens en meisjes met hun “protest”aandelen zullen blij verrast zijn. Wordt het niet eens tijd de Triodosaandeeltjes in fopduurzaamheid in te ruilen voor Shell dividend?
Oh en oh ja … veel vlees eten natuurlijk. Dan stijgt de zeespiegel niet, want één kilo koe vergt 2 miljoen miljard liter water. Poef! Weg water dus goed tegen wateroverlast.
Iets anders. Al sinds Sjakkelien Cramer pleit ik voor strenge controles van een soort klimaatpolitie die zich (onder het motto: walk your talk) allereerst dient te richten op leiders van de Groene troepen. Of het echt zin heeft weet ik niet. Wakker geworden door de hoge kosten die via de klimaattafels op het bordje van de burger terecht komen trekt de journalistiek opeens een heel kritisch gezicht en vraagt wat heer Nijpels of de Snotneus zelf nou precies doet om de doelen te halen.
De laatste: Luister Elektrisch rijden doe ik niet, maar ik ga het wel doen … ooit ….. een keer. En vergeet niet… ik ben ook maar een mens!
Ja hoor eens! Ik woon in een Rijksmonument en bovendien ben ik ook maar een leuteraar framboos
https://pbs.twimg.com/media/DpObIIhXgAEQXKa.jpg (de eerste).
Tsja enge vent; the addams family meets twilight, bovendien alle kleine mannen in de politiek neigen naar dictatuur, dat gezegd de hele of moet ik zeggen helle politieke arena wordt tegenwoordig bevolkt door ijdele enge dertigers en opwaarts veertigers, die als je weet wel zijn komen bovendrijven ergens is een bereidwillige beerput opengetrokken of een kloonfabriek op de fles gegaan.Punt is wel dat we geregeerd worden door zo’n stelletje trekpoppen olv mastermarionet van de EU Mark ik jokkio.Even een kritische noot over CO2 en terugdrijven bijna helse uitdrijving daarvan let vooral op het woord drijven want wat drijft in de lucht juist …CO2 o.a.Hoe bepalen wij wat onze uitstoot is en welke die van de buren als de CO2 zich vrijelijk en ongestoord door politieke plannen en VOC-energiespinsels , zich door het luchtruim beweegt ongesigneerd overigens.