Een gastbijdrage van Pouwel van Altena.

Fractievoorzitter Rob Jetten wil zo graag een voorbeeld zijn voor de wereld om van het aardgas af te gaan. Waarom is dan diezelfde wereld duizenden miljarden aan het investeren om juist aardgas te gaan gebruiken als energievoorziening?

Volgens Bloomberg zal het wereldwijde aardgas verbruik tegen 2030 met 65% zijn toegenomen. Maar gelukkig doet Nederland daar niet aan mee om zodoende de wereld van de ondergang te redden.

Waarom zouden we ons zelf in de vingers snijden terwijl de grootste economieën volledig over willen schakelen op aardgas? Dat heeft niks te maken met het braafste jongetje van de klas willen zijn maar complete onwetendheid. Dat andere landen zo enthousiast reageren op “ons” klimaatakkoord is mijns inziens alleen maar gebaseerd op de Nederlandse gasinfrastructuur wat te boek staat als beste ter wereld. We worden gewoon uitgelachen en ze nemen de infrastructuur over voor het eigen land.

In dit stuk wil ik u informeren wat er daadwerkelijk in de wereld gebeurd op het gebied van dat “zeer vervuilende” aardgas.

Finland wil in 2020 7.2 miljoen m³ gas importeren via Estland. Per dag!

Momenteel wordt er een gasleiding gelegd van Rusland naar Turkije door de Zwarte Zee. De totale capaciteit wordt 15.75 miljard m³ per jaar. Ter vergelijking, de leiding naar Finland komt op 2.6 miljard m³ per jaar. Een tweede leiding gaat via Turkije naar zuidelijk Europa. En er ligt al een leiding naar Turkije sinds 2002, daar loopt jaarlijks ook al zo’n 16 miljard m³ gas door heen.

Daarnaast komt er een tweede pijplijn (Nordstream 2) door de Baltic van Rusland naar Duitsland voor de West-Europese landen. Deze zal jaarlijks 55 miljard m³ gas verpompen.

In de Noorse zee is het platform Aasta Hansteen begonnen met boren van een gasveld. Inhoud 51 miljard kubieke meter.

Het Japanse olie –en gasbedrijf Inpex is begonnen met het vervoeren van LNG, LPG en condensaat vanuit het West-Australische Ichthys offshore gas project. Dit project ter waarde van $34 miljard richt zich op het produceren van 8,9 miljoen ton LNG en 1,65 miljoen ton LPG per jaar. De Australische regering verwacht een stijging van LNG export van $22,8 miljard tussen ’17-’18 naar $32,2 miljard in ’18-’19. Dat is een stijging van 41%!

Men zegt dat China om aan de groeiende vraag van energie te kunnen voldoen nieuwe kolencentrales aan het bouwen is. Niets is minder waar maar dat zijn wel LNG-centrales. Data van Refinitiv Eikon toont aan dat de import van LNG in China, Japan, Zuid-Korea en Taiwan 5% hoger was dan het vorige maandrecord, namelijk 20,5 miljoen ton in december 2018. Dat is bijna de helft van het Nederlands jaarlijks verbruik.

China importeerde een record hoeveelheid van 6.5 miljoen ton in december. Dat is 6% meer dan in de maand ervoor aangezien de dalende temperatuur van de winter voor de deur staat.

Het verschil tussen de Nederlandse en Chinese regering is zeer kenmerkend te noemen, aangezien de mensen in China aangespoord worden om over te schakelen op aardgas om de luchtvervuiling te verminderen! Vanaf 2034 wil China volledig op aardgas zijn overgeschakeld als energievoorziening.

Ook Zuid-Korea heeft meer aardgas nodig aangezien de bouw van nieuwe kerncentrales achter loopt en het onderhoud aan de bestaande kerncentrales wat vertraging heeft opgelopen.

In Nigeria wordt op een eiland ter grootte van Manhattan 46 miljoen m³ gas geproduceerd per jaar. Dit jaar nog wordt er besloten of er wel of niet $10 miljard wordt geïnvesteerd om dat te verhogen tot 66 miljoen. Voor de Aziatische maar ook zeker voor de Europese markt. Tegen 2030 verwacht men een vraag van 1,28 miljard m³ gas per jaar.

Om al dat gas te kunnen vervoeren zijn meer schepen nodig. Zogenaamde LNG-carriers. Bij Samsung Heavy Industries worden nieuwe LNG-carriers gebouwd met een capaciteit van 174.000 m³. In 2018 zijn er al 37 LNG-tankers gebouwd en de komende 5 jaar zullen er nog 194 volgen.

Het beeld dat geschetst wordt dat de scheepvaart niets aan uitstoot vermindering doet, klopt niet. Vanaf 1 januari 2020 mag er niet meer op hoog-zwavelgehalte stookolie gevaren worden. De bestaande rederijen hebben een keus voor ofwel scrubbers te installeren of een nieuwe hoofdmotor aan te schaffen. Beide met een kostenplaatje van ettelijke miljoenen.

Rederijen zijn nu vooral aan het overstappen op alleen LNG-voortgestuwde schepen.

Van de nieuw te bouwen schepen, bijvoorbeeld de cruisevaart, zijn er nu 94 schepen in bestelling. Daarvan krijgen er 18 volledige LNG-voorstuwing wat neerkomt op bijna 20% van nieuw te bouwen schepen.

Volgens DNV GL Alternative Fuels Insight waren er in 2017 118 schepen met LNG-voortstuwing tot 143 nu en 135 schepen zijn in bestelling met nog eens 135 schepen reeds opgeleverd of al varend.

Deze schepen moeten ook kunnen bunkeren (tanken) uiteraard en die wereld is een opkomende markt op zich.

In 2018 is de toenmalig grootste LNG-bunkerboot Kairos (7500 m³) operationeel geworden in Noordwest-Europa. Dit jaar komt daar een ruim twee keer zo grote (18500 m³) bunkerboot bij. Deze komt in charter van Total om de nieuwe vloot volledig op LNG-varende CMA-CGM schepen van LNG te voorzien.

Deze 9 nieuwe schepen zullen een grootte hebben van 22.000 TEU, m.a.w. 400 meter lang en 61 meter breed. De MSC Zoë heeft een capaciteit van 19.224 TEU.

De haven van Rotterdam is van plan om 9 LNG-bunker licenties af te geven. Beetje apart dat we het dus dat we eerst LNG moeten importeren om het vervolgens weer af te geven terwijl we het zelf in de grond hebben zitten.

Waarom zou je een voorbeeld willen zijn als de rest van de wereld nu al geruime tijd bezig is met het compleet tegenovergestelde? Dat is niet meer dweilen met de kraan open maar compleet verzuipen.

Bronnen:

  • transportationandstorage.energy-business-review
  • Reuters Reporting by Jessica Jaganathan, additional reporting by Jane Chung in SEOUL; Editing by Christian Schmollinger
  • offshoreenergytoday
  • EurasiaDaily
  • Worldoil
  • Marinelink
  • Bairdmaritime
  • Lloydslist

Over de auteur: Pauwel van Altena is Eerste Stuurman op een sleephopperzuiger.