Een gastbijdrage van Jan Holtrop.
Massademonstraties in Frankrijk, rellen in België en demonstraties in Nederland: het resultaat van te hoge belastingen, ingevoerd om de afspraken, in november 2015 gemaakt tijdens de Klimaatconferentie in Parijs, betaalbaar te maken.
Ongeveer 60 jaar geleden hield slechts een enkeling zich bezig met het klimaat. Dit veranderde omstreeks het midden van de 20ste eeuw, toen er interesse kwam in het milieu en de invloed daarop door de mens. Rachel Carson schreef ‘Silent Spring’ in 1962, terwijl tien jaar later de Club van Rome kwam met het rapport ‘De grenzen aan de groei’.
Ik vroeg mij af hoe de wereld tot de huidige klimaathysterie is gekomen en waar wij naar toe gaan. Hieronder mijn samenvatting.
Hoe kwam de wereld tot de huidige klimaathysterie? Een studie door Arrhenius uit 1896 gaf aan dat bij een verdubbeling van de CO2-concentratie in de atmosfeer, op Noorderbreedtes van 50-70 graden, een temperatuur toename tot 5-6 graden Celsius mogelijk was. Dit berustte op de eigenschap van het molecuul CO2 om I.R straling te absorberen. Toen bleek dat waterdamp (H2O) dezelfde I.R. straling ook absorbeerde, verdween de interesse in de opwarmingshypothese van Arrhenius.
De hypothese van Arrhenius werd echter herontdekt in de jaren zeventig jaren van de vorige eeuw en de informatie door Arrhenius, plus de vaststelling dat de temperatuur op aarde in die tijd steeg en dat deze stijging ongeveer gelijke tred hield met de CO2-toename in de atmosfeer, leidde tot de hypothese van een aantal wetenschappers dat er een causaal verband moest bestaan tussen beide waarnemingen. Het belang van waterdamp verdween uit de belangstelling.
Tot het midden van de 20ste eeuw waren de meteorologische diensten kleine, ietwat slaperige instanties, die zich vooral bezig hielden met het weer, maar dit veranderde. In 1947 bundelden een aantal van deze diensten hun activiteiten en werd de International Meteorological Organization opgericht, die in 1951 werd vervangen door de World Meteorological Organization (WMO), die kort daarop een agentschap werd van de United Nations (UN). Hierdoor kreeg de WMO steun van de UN op organisatorisch en financieel gebied en kregen de milieu-activisten in de UN invloed in de WMO. In 1985, tijdens een conferentie in Villach, Oostenrijk, met meteorologen uit 29 landen, werd het onderwerp CO2 besproken en werd de waarschuwing gegeven dat:
In de eerste helft van de komende eeuw een temperatuurstijging zou kunnen plaatsvinden, die groter zou kunnen worden dan welke stijging dan ook in de geschiedenis van de mensheid.
Deze uitspraak sloeg in als een bliksem, vooral door de gevolgen die de temperatuurstijging volgens milieu-activisten zou kunnen hebben voor de mens. En de uitspraak zorgde dan ook voor veel angst. Dit werd het begin van de huidige klimaatobsessie. Om conferenties, bijeenkomsten, publicaties en al het andere dat belangrijk is op het gebied van CO2, milieu, temperatuurstijging en klimaatveranderingen in goede banen te leiden, werd in 1988 het autonome Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) opgericht, waarin de deelnemers niet slechts als wetenschappelijke experts functioneerden, maar tevens als afgevaardigden van hun land.
De politiek, niet de wetenschap, begon daarmee inhoud en kwaliteit van de IPCC-rapporten te bepalen. Dit resulteerde in een steeds belangrijker politieke rol voor de in de IPCC deelnemende arme landen, maar tevens voor de invloed van de UN als organisatie in die landen. De IPCC formeerde drie werkgroepen:
- Werkgroep I, wetenschappelijk onderzoek van het klimaat.
- Werkgroep II, effect van klimaatverandering op economieën.
- Werkgroep III, effect van klimaatveranderingen op de samenleving.
In 1990 verscheen het eerste IPCC-rapport, opgesteld door 170 wetenschappers, vooral klimatologen, fysici en wiskundigen, met als voornaamste conclusie dat computersimulaties uitwezen dat omstreeks 2050 de temperatuur op aarde 1,5 – 4,5 graden Celsius hoger zou kunnen zijn. De hypothese dat de zon verantwoordelijk zou kunnen zijn voor deze opwarming werd verworpen. Een temperatuurstijging van 2 graden Celsius zou leiden tot onoverkomelijke kommer en kwel voor de mensheid, vooral door de gevolgen van deze temperatuurstijgingen voor de atmosfeer, oceanen, zeespiegelstijgingen, bleken van koralen, bosbranden, smelten van ’t ijs op N-pool en Z-pool, meer- en krachtiger wervelstormen, uitstervende ijsberen, eilanden in de Pacific Ocean die kopje ondergaan en nog veel en veel meer ellende. Ongeveer alles, wat negatief was werd toegeschreven aan klimaatverandering. Dit nieuws werd flink opgeklopt door de media die meer in sensatie dan in wetenschap geïnteresseerd waren.
Op dit moment (begin 2019) zijn vrijwel alle hierboven genoemde kwellingen weerlegd door echte wetenschappers, met honderden peer-reviewed rapporten en artikelen, of hebben zich niet voorgedaan (de Maldives en Lower Manhatten zijn nog steeds niet verdronken).
In 1990 was dit nog niet het geval en de overheersende redenering was simpel en in 5 punten samen te vatten en werd toen verder nog ondersteund met klimaatmodellen. De 5 punten waren:
1 CO2 toename in de atmosfeer leidt tot een temperatuur toename op aarde (er zou immers een causaal verband zijn).
2 Deze CO2 toename was het gevolg van menselijk handelen, namelijk door verbranding van kolen, olie en aardgas.
3 Deze verbranding leverde de energie die de industrialisatie aan het einde van de 19de eeuw mogelijk maakte.
4 De industrialisatie vond vooral plaats in de zogenaamde Westerse landen, incl. Australië, Nieuw Zeeland en Zuid- Afrika, en ging ten koste van vooral de arme landen op het Zuidelijk halfrond.
5 De mensen hiervoor verantwoordelijk waren de emigranten uit Europa (die als kernwaarden innovatie, discipline en integriteit meebrachten, ook wel Puritan Gift genoemd, eigenschappen die op het Zuidelijk halfrond gemist werden).
Helaas werden de resultaten van de in die tijd en heden gemaakte klimaatmodellen niet bevestigd door de waarnemingen. De waarnemingen gaven consequent lagere temperaturen dan de temperaturen voorspeld door de klimaatmodellen en dit zogenaamde causale verband tussen CO2-concentratie en temperatuur heeft zelfs na 40 jaar sleutelen nog steeds niet de status van theorie bereikt.
Echter, de United Nations General Assembly was van mening dat de informatie in het IPCC rapport actie behoefde en riep op tot onderhandelingen om klimaatveranderingen te voorkomen. In 1992 werd daartoe in Rio de Janeiro de First Earth Summit gehouden, met als resultaat, de United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), een document van ca. 300 paginas, ook wel ‘Agenda 21’ genoemd, dat werd ondertekend door 150 landen. Het leek een weinig opwindend document, doch later bleek dat dit de blauwdruk was voor de verdere ontwikkelingen van het Climate Change Programme. De UN (met het UNFCCC en IPCC) is momenteel een belangrijke speler in het klimaatgebeuren en bepaalt min of meer wat er m.b.t. het klimaat gedaan moet worden.
De U.N. is een sterk naar politiek links overhellende organisatie met heel veel medewerkers en met veel deelnemende landen, die van mening zijn dat de welvaart in de wereld oneerlijk verdeeld is en dat het dus tijd wordt de welvaart van de geïndustrialiseerde landen nu eindelijk eens eerlijk te verdelen over alle landen van de wereld.
Bovendien hebben in de optiek van de UN de geïndustrialiseerde landen de aarde vervuild met CO2 en aangezien de vervuiler de vervuiling, plus de gevolgen daarvan, moet opruimen en herstellen komen de kosten ten laste van de geïndustrialiseerde landen. Zij moeten betalen. Dat het causale verband tussen CO2 toename en temperatuur toename op aarde niet meer dan een hypothese is, is voor de UN (UNFCCC en IPCC, plus alle klimaatclubs) niet relevant. Het is voor IPCC, de UN en milieu organisaties een dogma.
Daaraan twijfelen is een doodzonde zoals Bjørn Lomborg ervoer toen zijn boek the Skeptical Environmentalist in 2001 werd uitgegeven. Hij was lid van de Koninklijke Deense Academie voor Wetenschappen, maar werd naar aanleiding van zijn boek geroyeerd.
De bezielende leider van deze First Earth Summit, was de socialist Maurice Strong; een multi miljardair uit Canada die zijn vermogen had verkregen met olie en aardgas. Hij werd de president van deze enorme First Earth Summit, waar 108 wereldleiders verzamelden samen met nog eens 100.000 andere deelnemers en niet te vergeten 20.000 door de UN betaalde ‘groene activisten’. In Agenda 21 is de ideologie van Maurice Strong vastgelegd, alsmede de doelstelling van de jaarlijkse UNFCCC-conferenties, zijnde: de verdeling van de welvaart over alle landen en niet slechts de geïndustrialiseerde landen; de rijke landen betalen voor alle kosten van de problemen die zij zelf hebben veroorzaakt. Dit houdt onder meer in het verwezenlijken van een Green Climate Fund en het opzetten van een organisatie die het systeem van Emissie rechten (Cap And Trade) beheert. Voor het Green Climate Fund is op dit moment $ 100 miljard per jaar vastgelegd, maar dit moet verhoogd worden tot het tienvoudige, aldus de opvolgster van Maurice Strong, de Costa Ricaanse Marxist, Christiana Figueres, nu hoofd van de UNFCCC.
Dit te verwezenlijken is de doelstelling van de jaarlijkse UNFCCC conferenties: er voor te zorgen dat de doelstellingen van Agende 21 worden gerealiseerd, stapje voor stapje.
Een belangrijke taak van de jaarlijkse UNFCCC is vast te stellen, 1) of de ontwikkelde, rijke, landen zich houden aan hun beloften, 2) te proberen deze beloften contractueel vast te leggen 3) mee te beslissen over de prijs van- de emissierechten, 4) de regelmatige prijsverhoging en 5) de verdeling daarvan over arme en geïndustrieelde landen. Dit is de doelstelling van de jaarlijkse UNFCCC conferenties. De UNFCCC zal zeker gebruik maken van de recente participatie door de tienduizenden jongeren die door middel van massale optochten proberen druk uit te oefenen op de regeringen van de rijke landen om vaart te zetten achter de realisatie van Agenda 21.
Maurice Strong en Christiana Figueres, hoge functionarissen in de U.N., waren beiden van mening dat het beter voor de wereld zou zijn als de geïndustrialiseerde civilisaties zouden instorten. Ottmar Edenhofer, een hoge UNFCCC-functionaris en hoogleraar Economics of Climate Change aan de Technische Universiteit van Berlin, formuleerde het als volgt:
Wij herverdelen de facto de rijkdom van de wereld door klimaatbeleid.
En dit gebeurt stapje voor stapje. Een perfecte manier om welvaart van het Noordelijk halfrond over te hevelen naar het Zuidelijk halfrond, waarbij de massa in het Noorden slechts iets van deze transitie merkt als het leven voor hen te snel te duur wordt Daarom zal het UNFCCC nooit toegeven dat de klimaatsceptici gelijk zouden kunnen hebben omdat het UNFCCCC klimaat-verdienmodel voor de ‘arme wereld’ dan door gebrek aan belangstelling in elkaar zou kunnen storten. Daarom zal in de UNFCCC- en IPCC-rapporten niet, of zo weinig mogelijk, gerefereerd worden naar studies, artikelen en wetenschappelijk onderzoek van klimaatsceptici. Ook zullen zij indien het enigszins kan, niet in debat treden met klimaatsceptici; deze worden systematisch geweerd van de klimaatpanels. Zij zullen er alles aan doen om de massa’s te bewegen het UNFCCC en IPCC te blijven volgen, ook al hebben deze organisaties ongelijk. Contact met klimaatsceptici leidt op termijn tot het slachten van de kip met gouden eieren.
Een quote van Paul Watson, co-founder van Greenpeace, maar nu zelf een scepticus, geeft het treffend weer:
It doesn’t matter what is true, it only matters what people believe is true.
Hoeveel tijd hebben het UNFCCC en IPCC nog nodig om Agenda 21 te verwezenlijken? Gaan wij uit van de Summit in 1992 als startpunt, dan zijn UNFCCC en IPCC dus al 27 jaar actief. Hoeveel jaren nog te gaan zijn is moeilijk te zeggen, maar zeker nog eenzelfde aantal jaren. Het is allemaal politiek en wij hebben in Nederland gezien hoe snel de voortgang kan worden beïnvloed door zaken als het formeren van het laatste kabinet Rutte in Nederland.
Heel belangrijk zijn de verkiezingen in 2020 in de USA. Het gedachtegoed van heel veel democraten komt overeen met de mening binnen UNFCCC en IPCC: een wereld-socialisme, ja geweldig! Het denken van GroenLinks komt ook aardig in hun richting. De beloften die door de kandidaten voor het presidentschap gedaan worden op sociaal- en milieugebied zijn zo extreem, dat de leiding van de democratische partij zich ernstig zorgen begint te maken.
Plannen van kandidaat Sanders zijn alleen uitvoerbaar als het MMT-principe (Modern Monetary Theory) wordt toegepast. Dit betekent continu geld drukken, zoals gebeurde tijdens de Weimar-Republiek in het vooroorlogse Duitsland. En wij weten wat het resultaat was!
Maar om daar nu verder op in te gaan is prematuur en brengt ons op het gladde ijs van de Amerikaanse binnenlandse politiek. Daarvoor moeten wij wachten tot na de verkiezingen in november 2020.
Deze bijdrage is een mooi overzicht hoe de klimaathype zich heeft ontwikkeld.
Het klimaatakkoord van Parijs heeft nog wat verrassingen in petto voor ons, in maart 2018 heb ik hierover het volgende document geschreven, hier een paar onderdelen hieruit:
Waartoe heeft Nederland zich verplicht bij ondertekening van het Klimaatakkoord van Parijs
Hieronder de betreffende overeenkomst en besluiten:
ADOPTION OF THE PARIS AGREEMENT, Proposal by the President, Draft decision -/CP.21
United Nations FCCC/CP/2015/L.9
12 December 2015
http://unfccc.int/resource/docs/2015/cop21/eng/l09r01.pdf
Hier volgt een link naar de definitieve tekst van dit document:
https://unfccc.int/files/essential_background/convention/application/pdf/english_paris_agreement.pdf
Deze definitieve tekst is het uitgangspunt wat gebruikt zal worden om de verplichtingen voor Nederland hieruit voortvloeiend te omschrijven.
Na een inleiding waar de ondertekenende landen allemaal rekening mee moeten houden, dat de wereldvoedselveiligheid gewaarborgd moet worden en het uitbannen van honger en in het bijzonder de kwetsbaarheden van voedselproductiesystemen, maar dat klimaatverandering dit niet tegen mag werken.
De belangrijkheid van de integriteit van alle ecosystemen moet verzekerd zijn, met inbegrip van de oceanen, en de bescherming van de biodiversiteit, wat door sommige culturen als Moeder Aarde wordt gezien in het licht van de te nemen maatregelen om klimaatverandering te bestrijden.
Dat het belang wordt ingezien van scholing, opleiding, publieke bewustzijn, publieke deelname, publieke toegang tot informatie en samenwerking op alle niveaus tot zaken die in deze Overeenkomst worden aangekaart.
Het verdrag omvat 29 artikelen.
De belangrijkste is Artikel 2:
Article 2
1. This Agreement, in enhancing the implementation of the Convention, including its objective, aims to strengthen the global response to the threat of climate change, in the context of sustainable development and efforts to eradicate poverty, including by:
(a) Holding the increase in the global average temperature to well below 2°C above pre-industrial levels and pursuing efforts to limit the temperature increase to 1.5°C above pre-industrial levels, recognizing that this would significantly reduce the risks and impacts of climate change;
(b) Increasing the ability to adapt to the adverse impacts of climate change and foster climate resilience and low greenhouse gas emissions development, in a manner that does not threaten food production; and
(c) Making finance flows consistent with a pathway towards low greenhouse gas emissions and climate-resilient development.
2. This Agreement will be implemented to reflect equity and the principle of common but differentiated responsibilities and respective capabilities, in the light of different national circumstances.
De landen dienen de mondiale-temperatuurstijging beneden de 2°C te houden t.o.v. het pre-industriële niveau en maatregelen te treffen dat deze temperatuurstijging beneden de 1,5°C blijft t.o.v. dit tijdperk.
Opmerking:
In welk jaar het pre-industriële-tijdperk start staat hier niet genoemd. Dit jaartal is wel van groot belang om te kunnen vaststellen in hoeverre de mondiale-temperatuurstijging is gevorderd in de loop der tijd, anders is het niet vasttestellen of genomen maatregelen ook effect hebben of hebben gehad.
Waarom dit niet is genoemd roept vraagtekens op, zit hier een bedoeling achter?
Article 3
As nationally determined contributions to the global response to climate change, all Parties are to undertake and communicate ambitious efforts as defined in Articles 4, 7, 9, 10, 11 and 13 with the view to achieving the purpose of this Agreement as set out in Article 2. The efforts of all Parties will represent a progression over time, while recognizing the need to support developing country Parties for the effective implementation of this Agreement.
De landen moeten hun eigen vastgestelde bijdragen leveren om aan de mondiale aanpak voor klimaatverandering te kunnen voldoen zoals is vastgelegd in de artikelen 4, 7, 9, 10, 11, en 13 om aan de doelstelling van het Verdrag te kunnen voldoen zoals vastgelegd in Artikel 2.
en verder:
Artikel 21 t/m 22:
Op 4 nov 2016 is het Verdrag van kracht geworden, i.o.m. Artikel 21(1), zie onderstaande link voor meer informatie en welke landen het verdrag hebben ondertekend en geratificeerd zoals vastgelegd bij de Depositaris:
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=IND&mtdsg_no=XXVII-7-d&chapter=27&clang=_en
Nederland heeft formeel geratificeerd op 28 jul 2017 A, echter alleen voor het Europese deel van het Koninkrijk.
Artikel 28:
Een land dat zich wil terugtrekken van het Verdrag kan dit op ieder moment doen nadat de periode van 3 jaar verstreken is na het van kracht worden van het verdrag in dat land en moet hiertoe dit schriftelijk kenbaar maken bij de Depositaris (Secretaris Generaal van de VN) met de gewenste datum van ingang, maar dit moet tenminste één jaar later zijn dan de datum van ontvangst door de depositaris, indien geen datum wordt genoemd zal dit plaatsvinden na één jaar na ontvangst van de wens van het betreffende land door de depositaris.
Opmerking:
Nederland heeft op 4 juli 2017 het Verdrag geratificeerd doordat dit toen is gedaan door de Eerste Kamer der Staten Generaal, maar bij de Depositaris op 28 jul 2017.
Dus vanaf 28 juli 2020 kan Nederland een verzoek tot terugtrekking uit het verdrag indienen en dit kan dan na 28 jul 2021 of kort daarna inwerkingtreden.
De Amerikaanse President Donald Trump heeft aangegeven dat hij zich wil terugtrekken uit het verdrag, maar hij kan dat pas inwerking stellen vanaf 3 sep 2019 en de terugtrekking wordt dan officieel omstreeks 3 sep 2020.
In het verdrag zijn geen sancties opgenomen wanneer een ondertekenaar van het verdrag zich niet aan de afspraken houdt en ook niet bij verlating van het verdrag.
Tot zover de tekst uit dit verdrag.
Achtergrondinformatie over de periode voorafgaande aan het Klimaatakkoord van Parijs en het Verdrag zelf wordt in een e-Handboek verstrekt door het UN FCCC, zie de link hieronder:
http://bigpicture.unfccc.int/
In het Verdrag wordt ook verwezen naar de Decision sheet 1/CP.21 van 29 jan 2016, wat ook een onderdeel van het verdrag is, hieronder volgt de link tot deze besluitvormingstekst:
http://unfccc.int/resource/docs/2015/cop21/eng/10a01.pdf
The Conference of the Parties on its twenty-first session heeft dit besluit 1/CP.21 als addendum toegevoegd aan zijn Conferentierapport.
Hieronder wordt weergegeven of er nog meer punten hieruit nog aandacht behoeven die niet in het Verdrag zijn opgenomen:
Besluit 1/CP.21
Goedkeuring van het Verdrag van Parijs
Relevante besluiten die zijn vastgelegd in de voorgaande Conference of the Parties, waarbij het nummer achter CP de betreffende vergader periode aangeeft, zoals:
1/CP.17, 1/CP.16, 2/CP.18, 1/CP.19 en 1/CP.20.
Artikel 2,3 en 4 van de Conventie.
De VN-resolutie A/RES/70.1.
De speciale behoeften en zorgen voor ontwikkelingslanden betreffende de implementatie en de uitvoering van maatregelen zoals vastgelegd in de volgende besluiten 5/CP.7, 1/CP.10, 1/CP.16 en 8/CP.17.
De urgentie onderstrepen van versnelde uitvoering van de implementatie van de Conventie en het Kyoto Protocol omtrent de ambities die voor-2020 uitgevoerd moeten worden.
I. Adoption (Goedkeuring):
De Ad Hoc Working Group on the Paris Agreement en de daaronder vallende organen start in 2016 met zijn werkzaamheden en zal vergaderen gelijktijdig met de sessies van de Conventie en zal ontwerpbesluiten opstellen t.b.v. de algemene vergadering van de Partijen van het Verdrag van Parijs.
II. Intended nationally determined contributions (toekomstige nationaal vastgestelde bijdragen):
Zoals vastgelegd in besluit 1/CP.19, paragraaf 2(h).
Het secretariaat wordt verzocht om deze toekomstige nationaal vastgestelde bijdragen op de UNFCCC-website te plaatsen.
Het IPCC wordt uitgenodigd om in 2018 een rapport uit te brengen omtrent de gevolgen van mondiale opwarming van de aarde bij 1,5°C boven het pre-industrieel niveau gerelateerd aan de mondiale broeikasgasemissie-opties.
Opmerking:
De uitkomsten van dit rapport moeten dan inzicht kunnen geven in hoeverre broeikasgasemissies de mondiale opwarming van de aarde beïnvloeden en of andere factoren een rol hierbij spelen. Geeft dit rapport inzicht in de werking van het klimaatsysteem, of niet, want in 2015 kon het IPCC dit niet, zoals in hun AR5 rapport is vermeld.
Als dit wel het geval is, dan is er een enorme doorbraak op het gebied van de weersverwachting op korte en langere termijn, echter vele wetenschappers op dit gebied geven aan dat dit tot op heden niet mogelijk is.
IV. Enhanced action prior to 2020 (uitgebreide acties te nemen voor 2020)
Zie paragrafen 105 t/m 132
Paragraaf 114. De landen wordt gevraagd om hun financiële bijdragen aan een fonds t.b.v. de ontwikkelingslanden om aan hun verdragsverplichtingen te kunnen voldoen, zodanig te regelen dat zij jaarlijks gezamenlijk kunnen beschikken over US$ 100 miljard m.i.v. 2020.
De andere paragrafen gaan voornamelijk over de invulling van de technische en organisatorische uitvoering van het verdrag.
Op de vraag hoe kunnen nieuwe grondstoffen worden ontwikkeld ter vervanging van aardolie, zal het antwoord hierop niet makkelijk te geven zijn.
De eerste vraag is dan:
Is dit dan nodig;
De tweede:
Wat moet er dan vervangen worden.
Hieronder volgt de informatie die eerder al aan de orde is gekomen:
Wanneer we alles optellen, de landen die niet geratificeerd hebben met in totaal 11,90%, de 12% die niet te vinden is bij de verdragspartijen en de belangrijkste broeikasgasproducent de USA, die te kennen heeft gegeven om het verdrag te verlaten met 17,89%, dan komen we in totaal 41,79% tekort aan te verminderen uitstoot van broeikasgassen.
Met deze uitkomst alleen al is het failliet van het met veel euforie gepresenteerde Klimaatakkoord van Parijs december 2015 bezegeld.
Verder is het een utopie om te verwachten dat de olieproducerende landen zullen afzien van hun grootste bron van inkomsten.
Blijkbaar heeft de milieubeweging dit ook door en begint men zijn pijlen te verleggen van CO₂-emissies naar het broeikasgas methaan (CH4), getuige dit bericht op Radio 4 om 07u35 donderdag 8 maart 2018:
Interview met Marjan Minnesma, directeur URGENDA:
De Russen hebben aangegeven om in 2050 meer gas te produceren.
Zij vindt dit onacceptabel omdat er bij verbranding dan veel meer methaan (CH4) vrijkomt en dat is een veel sterker broeikasgas dan CO2.
De Russen leveren via Gazprom veel gas aan de voormalige oost-bloklanden, Duitsland en de UK. Een grote gaspijp loopt door Nederland en gaat vlakbij Julianadorp (bij Den Helder) de Noordzee in, dit is mogelijk de oorzaak dat er vaak Russische marineschepen en vliegtuigen hier gesignaleerd worden.
Ga er maar vanuit dat nu de veeteelt aan de beurt is, want wanneer koeien lekker liggen te herkauwen wordt er methaan uitgeblazen, dit is een tijdje geleden bewezen doordat er een pijpje in de maag van een koe werd geplaatst en waarbij de uitgestroomde gassen werden aangestoken, het ontbrak er nog aan dat men daarboven een ei ging bakken, wat op zich best zou kunnen.
Wereldwijd blijft de uitstoot van Methaan ongeveer gelijk en wel 15% van alle broeikasgassen.
Om alles overzichtelijk te maken heeft het IPCC alle broeikasgassen omgezet naar equivalenten CO2, vandaar dat er wordt gesproken om de totale uitstoot van CO2 als broeikasgas te verminderen.
Olie als grondstof:
Hieronder een aantal voorbeelden:
http://www.olieprijs.eu/afhankelijkheid.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie
Uit bovenstaande mag blijken dat het uitbannen van fossiele-brandstoffen, wat de milieubeweging wil, voor ieder land een enorm groot probleem zal gaan worden, want alternatieven zijn slechts in geringe mate voorhanden en het ontwikkelen van nieuwe grondstoffen zal veel tijd vergen, vooral op het gebied van medicijnen, voedingssupplementen, kunststoffen te denken valt ook aan kunststof dakkapellen, kozijnen en laat staan de brandstoffen als benzine, dieselolie, lpg, kerosine voor vliegtuigen, smeerolie, stookolie voor schepen, verfsoorten enz. enz.
Hoe moet het dan met staalbedrijven, de pleziervaart v.w.b. de aandrijving en de kunststof van de romp, DSM, AKZO-Nobel, de productie van asfalt kan niet meer, de farmaceutische industrie, de aandrijving van vliegtuigen, de petrochemische industrie, het transport van elektrische energie, het produceren van zonnepanelen, je kan het niet zo gek noemen of er komt wel aardolie aan te pas.
Echter het uitbannen van fossiele-brandstoffen is op zich geen onderdeel van kabinetsbeleid van Rutte III, wanneer er uitvoering gegeven gaat worden aan de uitvoering van het Klimaatverdrag van Parijs december 2015 wat kortgeleden echt is aangevangen,
Wanneer dit wel het geval zou zijn dan waren de gevolgen voor de samenleving enorm, echter om het beleid te laten slagen zullen in ieder geval alle ondertekenaars van het verdrag hun eigen maatregelen moeten treffen en wel op korte termijn.
Wanneer landen afhaken hebben maatregelen van de andere landen veel minder of zeer weinig effect op het in de handhouden van Klimaatverandering en de opwarming van de Aarde te beperken tot maximaal 1,5°C-temperatuurstijging wereldwijd t.o.v. het pre-industriële tijdperk.
“Volgens Dr. Jan Terlouw (1931) en voormalig politicus voor D66 is het vrij eenvoudig om van de fossiele-brandstof aftekomen en dit te vervangen door elektrische energie, wanneer je op Mars kan landen dan moet de mens dit probleem ook op kunnen lossen, want de mens kan alles als de gewone man maar weet waarom het moet en de politieke wil aanwezig is”.
Lees zijn boek zegt hij zelf in de media.
Oh, ja zegt hij, dit zullen alle wetenschappers beamen.
Vraag:
Hebben “alle wetenschappers het Klimaatverdrag van Parijs en het IPCC Klimaatrapport dan ook daadwerkelijk bestudeerd” of spreken veel van hen elkaar na of denken ze dat het wel goed zit, hierover blijken andere wetenschappers een heel andere mening te hebben en dat kan wel worden aangetoond doordat deze zich hierover heel duidelijk hebben uitgesproken, zie de link hieronder:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scientists_opposing_the_mainstream_scientific_assessment_of_global_warming
De lijst van medewerkers die in werkgroep I (WG I) van het IPCC Klimaatpanel van de VN hebben meegewerkt als auteur aan de totstandkoming van de basis van het rapport Klimaatverandering wordt hieronder weergegeven via de link:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_authors_of_Climate_Change_2007:_The_Physical_Science_Basis
Via deze link kan u vinden wie voor Nederland hierin zitting hadden.
Gezien bovenstaande zal het bijna onmogelijk zijn om vervangende producten te ontwikkelen.
Het terugdringen van aardgas zal al moeilijk genoeg zijn, dat zal wel blijken uit de inventarisatie waarvoor aardgas nu gebruikt wordt en of dit door andere vormen van energie overgenomen kan worden.
Het energieneutraal maken van nieuw te bouwen huizen, kantoren enz. zal al moeikijk genoeg zijn, laat staan van bestaande huizen en gebouwen.
E.e.a. zal wel blijken uit te realiseren proefprojecten zoals de regering heeft aangekondigd.
Hier is dus genoeg werk voor de ingestelde sectortafels.
Ad 8.:
De sectortafels zullen in een korte tijd het volgende moeten onderzoeken en voor het einde van dit jaar met een rapport moeten komen over de gevolgen van het klimaatverdrag en de noodzakelijk te nemen maatregel om aan het tijdspad hiervan te voldoen:
Wat zijn de gevolgen voor de samenleving, de kosten voor de burger zelf, de economie en hoe moet dit alles gefinancierd worden, het transport van goederen en diensten, defensie en de politie, de opleiding van specialisten die dit alles moeten kunnen uitvoeren, de beschikbaarheid van werknemers op alle terreinen enz. enz.
Wellicht zijn er nog vele andere factoren die op korte termijn onderzocht moeten worden en bekeken of zij ook uitvoerbaar zijn en wat de gevolgen hiervan zijn.
Opgesteld door Rien de Korte Waddinxveen, 14 maart 2018
Dit is slechts een klein deel van wat ik heb geschreven in maart 2018, het document omvat 37 bladzijden en dit heb ik toegezonden naar alle fractievoorzitters van de Tweede Kamer, waarvan een aantal de moeite hebben genomen om te reageren, velen met een standaard reactie, maar van D66 en de VVD een positieve.
Echter nu kunnen ze niet zeggen dat ze het niet hebben ontvangen, of ze het gelezen hebben is wat anders maar de informatie is dus wel beschikbaar.
Maar dat het Klimaatakkoord is bedoeld om het rijke westen wat armer te maken is wel duidelijk, nivelleren, waar hebben we dat meer gehoord.
Tot 2030 en ver daarna zal de uitstoot van broeikasgassen blijven toenemen, de wereldbevolking blijft groeien en die hebben energie nodig en hard blazen om de windmolens altijd te laten draaien is een utopie.
Wie gaat dat UN fonds jaarlijks van $100 miljard per jaar financieren?
Voor Hans Labohm:
Radiative Forcing of CO2 door Clive Best 2013:
http://clivebest.com/blog/?p=4697
Clive Best heft in zijn studie omtrent radiatuve forcing van CO2 onderstaande grafiek gemaakt waarin links de temperatuur in graden Kelvin K wordt afgezet tegen onderaan de toename van CO2 concentratie in de atmosfeer in ppm:
284 K = 11°C, waarbij 1 graad K verschil het zelfde is als 1 graad C.
0 graden K = -273,3°C
0°C = 273 graden K
N.B.: De grafiek is te zien in het document, hoe hoger de CO2-concentratie hoe kleiner de temperatuur stijging.
Wel veel als reactie, maar wellicht heeft iemand hier wat aan.
Perfect verwoord artikel @Marinus, dit schept heel veel duidelijkheid hoe de boel in elkaar zit.
En dat verdrag is niet opgesteld als hoe het ons voorgeschoteld word.
Bedankt
Wij zullen niet rusten totdat onze democratie is hersteld (meme)
https://www.youtube.com/watch?v=iSYteUYjlNI
Premier Rutte geeft het begrip Angstgegner een geheel nieuwe betekenis.
Van wie zou hij dat handigheidje hebben afgekeken?
Denmark EU election tribute. – Daenerys burning Kings Landing
https://www.youtube.com/watch?v=6oszq8-N2sU
Heb ik nou iets gemist gisteren of kwam klimaat / energie helemaal niet ter sprake in debat ?