De ‘waarheid’ over klimaatverandering
In een video, ‘Feiten en meningen over klimaatverandering’, vervaardigd door ‘NOS Story’, bereikte de NOS-klimaatpropaganda onlangs weer een nieuw hoogtepunt.
Doelgroep was de jeugd. Het werd gepresenteerd door twee enthousiaste en fris–ogende Nederlandse jongeren (zie afbeelding hiernaast), die goed op de hoogte bleken te zijn van alle ellende die de opwarming van de aarde ons de komende tijd zou brengen. Hoe zouden ze die kennis toch hebben vergaard?
Op de vraag of de opwarming echt door de mens komt antwoordde NOS–weerman Peter Kuipers Munneke in een bij het thema passende hete ambiance van een sauna, dat we honderd procent zeker weten dat de huidige klimaatverandering veroorzaakt wordt door CO2 – broeikasgassen die worden uitgestoten bij de verbranding van kolen, olie en gas.
Dat is opmerkelijk in het licht van de wetenschappelijke discussie die woedt over het aandeel van de mens daarin. Wat weet Peter Kuipers Munneke dat zijn collega’s niet weten?
In Nederland begint de zeespiegel langzaam steeds verder te stijgen. Waar we rekening mee moeten houden is, dat als de opwarming echt hard doorgaat, dat we misschien over honderd of 150 jaar wel zo’n hoge zeespiegelstijging hebben dat we sommige delen van Nederland eigenlijk niet meer goed kunnen beschermen, aldus Peter Kuipers Munneke.
Ja ‘als‘ en ‘misschien‘. ‘Als‘ de hemel valt, hebben we allen blauwe mutsen op. Ondertussen laten de metingen zien dat de de zeespiegel stijgt met een tempo van 20 cm. per eeuw. En er is geen versnelling merkbaar door CO2 of wat dan ook.
Ook werd er instemmend verwezen naar de demonstraties van klimaathysterische kindermassa’s op vele plaatsen in de wereld, in navolging van het 16–jarige Zweedse klimaatorakeltje Greta Thunberg.
Aangezien de NOS statutair ook de plicht heeft podium te geven aan afwijkende opvattingen, kwam Thierry Baudet ook enkele seconden in beeld om een kritische noot te plaatsen bij de Nederlandse klimaatambities. Maar in de daarop volgende beelden werd hij weer fluks afgeserveerd.
Het programma was gelardeerd met interviews met jongeren, van wie de meesten politiek keurig correcte antwoorden gaven. Dat geeft hoop voor de toekomst. Toch!?
Al met al was het weer een geslaagd voorbeeld van de aanwakkering van de klimaathysterie, waarin onze staatsomroep inmiddels steeds grotere bedrevenheid toont.
O tempora, o mores.
Zie verder hier.
Wetenschappers die geloven zijn niet serieus te nemen, meteorologen idem dito.
Het is een gotspe ondertussen. De NOS én Munneke moet zich de ogen uit de kop schamen.
Hoi Anne, je kunt het ook als volgt bekijken:
Uit de getallenreeks op de flap-over in de video met de inschattingen door de ‘kids’ voor de global warming van afgelopen 150 jaar blijkt dat het ‘wisdom of the crowd’ principe bij de jongste generatie m.b.t. klimaatverandering bepaald niet echt lijkt te werken… wat een duidelijk signaal is dat ze eigenlijk het slachtoffer zijn van misinformatie!!!
1.5°C – 2.0°C – 3.0°C – 4.6°C – 5.0°C – 6.8°C – 10°C – 12°C – 15°C = levert een gemiddelde inschatting van +6.65°C
Opvallend dat alle 9 inschatting van de jeugd tenminste 50% boven de werkelijke waarde die eigenlijk nog iets minder is dan de 1.0°C die Peter-Jan Munneke noemt (op dit punt spreek hij gelukkig wel de waarheid). Trouwens, we kunnen ons wel afvragen of de uitkomst veel meer accuraat zou zijn wanneer hetzelfde experiment zou worden gedaan met volwassenen.
Ik denk dat ‘alarmisten’ die op blogs en videos verhalen de wereld inslingeren over dat de opwarming aan het eind van deze eeuw op wel 5°C gaat uitkomen, zich deze vorm van misinformatie wel mogen aantrekken want mensen onthouden denk ik al snel vooral dat soort getallen waarbij de context wordt vergeten of wellicht zelfs niet begrepen.
Dat Munneke zich laat interviewen in een Sauna (wat in mijn ogen op zichzelf een verkwisting van energie betreft) vind ik eigenlijk dubieus, maar in de context van een alternatief voor een vliegreisje naar een warm land vergeef ik het hem deze keer wel. Het suggestieve verhaal over een dreigende zeespiegel zonder te spreken over de getallen is in mijn ogen wel een verhaal dat wellicht meer kwaad dan goed kan doen, want hoeveel mensen zullen tijdens het luisteren onthouden dat Munneke spreekt over een situatie die zich misschien over dik 100 jaar zou kunnen aandienen?
Enfin, voor mensen de moeite hebben genomen om zich te laten informeren over de werkelijke getallen levert zo’n video wel weer een mooie anecdote over de ‘hysterie’ in het klimaatdebat… dit mogen Munneke, het KNMI en het IPCC zich eigenljk wel aangetrekken want zij zijn hiervoor immers verantwoordelijk met hun strategie om vaak enige vorm van overdrijving te gebruiken, terwijl veel sceptici zich juist verzetten tegen dit soort van onjuiste beeldvorming. Immers, eerder dit jaar verklaarde Deltares nog dat de zeespiegel bij de Nederlandse kust afgelopen decennia geen versnelling heeft getoond.
Dus in mijn ogen is deze video eigenlijk vooral koren op de molen voor klimaatsceptici!
PS. In zekere zin vormt zo’n video ook een soort van ‘nederlaag’ voor de alarmisten die hard op weg lijken om de realiteitszin rondom het klimaat te verkwanselen; maar ik vrees dat het velen aan zelfreflectie ontbreekt om enige vorm van schuldbewustzijn bij zichzelf te herkennen… want dit ontbreekt ook meestal bij de grootste ‘roeptoeters’ over een willekeurig ander onderwerp.
“Enfin, voor mensen de moeite hebben genomen om zich te laten informeren over de werkelijke getallen levert zo’n video wel weer een mooie anecdote over de ‘hysterie’ in het klimaatdebat….”
Zou het soms humoristisch bedoeld zijn? ;)
Alleen met het monster van een mondiale temperatuuranomalie is een (zwakke) relatie met het CO2-gehalte te vinden; een wetenschappelijke gruwel.
De komende ~3500 jaar sterven wetenschappers nog steeds van de kou zonder fossiel; iets korter geldt dat voor Groenland.
De komende ~3500 jaar sterven wetenschappers nog steeds van de kou zonder fossiel; iets korter geldt dat voor Groenland.
Moet zijn:
De komende ~3500 jaar sterven wetenschappers in Antarctica nog steeds van de kou zonder fossiel; iets korter geldt dat voor Groenland.
Iedereen onder controle van deep state = VN
Iedereen onder controle van deep state = VN = WMO
En het rijtje is ongelooflijk veel langer.
Johan en andere “klimaat ontkenners”
Zo is het maar net.
Trollen als henk zijn het doel van de overheid om medestanders te kweken voor nog meer afnemen van vrijheid.
Yep;
‘we redistribute de facto the world’s wealth by climate policy’
‘if global emmission rights are distributed on a per capita basis, then Africa will be the big winner and huge amounts of money will flow there’
Ottmar Edenhofer, IPCC co-chair Working Group III 2008 – 2015
Hans,
” Dat is opmerkelijk in het licht van de wetenschappelijke discussie die woedt over het aandeel van de mens daarin.”
Nou vertel Hans, welke wetenschappelijke discussie? In welke publicatie staat jouw opinie? Hoeveel % van de opwarming is volgens jouw antropogeen?
Gewoon een verwijzing naar een wetenschappelijke publicatie in een blad van enig niveau……
” Ondertussen laten de metingen zien dat de de zeespiegel stijgt met een tempo van 20 cm. per eeuw. En er is geen versnelling merkbaar door CO2 of wat dan ook.”
Hier hoef ik toch niet op in te gaan hoop ik,? Dit moet een vergissing zijn van Hans. Het zij hem vergeven…. Dits is al zo vaak besproken op dit blog, uiteraard is er wel een meetbare versnelling van de zeespiegelstijging.
Zolang als de ” sceptici” zich baseren op blogjes en het napraten van elkaar, hebben ze niets te zoeken op het journaal, ten slotte hebben mensen die denken dat de aarde plat is daar ook niets te zoeken
@JvdH
” Ondertussen laten de metingen zien dat de de zeespiegel stijgt met een tempo van 20 cm. per eeuw. En er is geen versnelling merkbaar door CO2 of wat dan ook.”
Hier hoef ik toch niet op in te gaan hoop ik,? Dit moet een vergissing zijn van Hans. Het zij hem vergeven…. Dits is al zo vaak besproken op dit blog, uiteraard is er wel een meetbare versnelling van de zeespiegelstijging.
Vergissing? Hoezo? Klopt gewoon:
Dit is wat de Nederlandse Rijksoverheid roept:
Zeespiegel langs de Nederlandse kust stijgt zeer gelijkmatig
Betrouwbare metingen van de zeespiegel langs de Nederlandse kust zijn beschikbaar sinds 1890. Over de hele periode 1890-2017 is de zeespiegel langs de Nederlandse kust gestegen met 24 cm. De trend in de data blijkt een gelijkmatig/lineair patroon te vertonen over de hele meetreeks. De jaarlijkse verandering bedraagt 1,9 mm per jaar. De figuur laat verder zien dat de jaargemiddelde waarde voor 2017 een record-hoge waarde bereikte, namelijk 10,3 cm boven NAP. Dit record past goed in het geschatte trendmodel en geeft geen indicatie voor versnelling van de zeespiegel langs de Nederlandse kust.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0229-zeespiegelstand-nederland-en-mondiaal
En vergeet niet dat Nederland ook zakt.
Zo word ook weer misbruik gemaakt van eilanden die weer wegzakken onder het mom van de zeespiegel stijgt.
@vdH
Er is geen versnelling van de zeespiegelstijging in de wereld. Ik wacht al maanden op je respons op de volgende vraag: “Toon mij 10 relevante langjarige meetreeksen van peilschalen verspreid over de wereld die een versnelling van de zeespiegelstijging laten zien”. Je kunt het waarschijnlijk niet want ze zijn er niet. En niet weer aan komen zetten met de “reconstructies” van Church & White svp.
Hans,
Je krijgt van mij geen 10 peilschalen, want daarna ga je mij beschuldigen van kersenplukken.
Dus je hebt van mij een wetenschappelijke publicatie gekregen en daar zal je het mee moeten doen
@vdH
Zeer zwak Janos, je staat duidelijk met de mond vol tanden…
Nee Hans,
Jij blijft zeuren om iets wat ik je niet kan geven omdat het altijd kersenplukken is
Dus lees Wetenschappelijk onderzoek in plaats van om echt hele dome dingen te vargen
Hans schitterde door afwezigheid en nog steeds geen enkele teken van een alternatieve verklaring voor de opwarming sinds het begin van de vorige eeuw
En ondertussen lees ik in de krant dat we 16 jarigen maar stemrecht moeten gaan geven. Een complot? Ik denk van wel, men weet dat de meesten van die leeftijd wat gemakkelijker zijn te beïnvloeden.
Vertel ze dan maar dat ze door energiearmoede niet meer altijd op de sociale media kunnen rekenen, dat vakanties en vrijetijd ook niet bijdragen aan het ideaal en dat drugs-, sex- en drankmisbruik zuiver antropogeen is.
Als we vasthouden aan fossiel zal er inderdaad energiearmoede zijn. Schaars en onevenredig verdeeld. Economie 101 Gelukkig is er ca.10.000 keer meer zon en wind beschikbaar per jaar dan dat we nodig hebben. Door technologische ontwikkelingen en schaalvergroting blijven de kosten daarvan dalen en is het nu al op vele plaatsen de goedkoopste bron. De ontwikkelingen in opslag gaan ook snel en als opwekkosten 2-3 cent zijn is enige curtailment geen probleem. Bovendien zal de energie met slimme regelsystemen meer op moment van opwekking gebruikt worden. De auto laadt op wanneer men aan het werk is en het zonnetje schijnt of ’s nachts als het waait en de overige vraag laag is. Ik denk eerder dat dit ons 1.000 miljard gaat opleveren in 2050 dan kosten. Bovendien 100 duizenden nieuwe banen in deze sector die goed van pas komen door banenverlies vanwege automatisering. Nattevinger werk, maar daar zijn Thiery en de auteurs op deze site niet vies van. Niemand zegt dat je morgen 50.000 euro moet investeren in je woning om CO2 neutraal te maken. Doe gewoon de investeringen die al rendement opleveren. Van de bank krijg je toch NIKS. Houd je auto nog een paar jaar langer en spaar voor die elektrische auto van 20K of wacht op de autonome auto die je straks voor de deur komt ophalen. Een Saoedische Sjeik zei vele jaren geleden al dat het het stenentijdperk niet ophield door gebrek aan stenen. Waarom zo vasthouden aan fossiel met de vele nare bijwerkingen als er veel betere alternatieven zijn??? Wat denk je dat de prijs voor energie zal zijn in 2050 met 10 miljard mensen op aarde en de schaarse bronnen in handen van landen uit het Midden Oosten en Rusland??? In Noorwegen pakken ze het nog best slim aan. Inkomsten uit fossiel met goed rendement investeren in een fonds voor de toekomstige generaties en ondertussen bouwen aan een hernieuwbare economie. Ik wil graag met mijn bedrijf werken aan een mooie toekomst in Nederland. Maar als Thiery en consorten het voor het zeggen krijgen ben ik noordwaarts vertrokken en wens ik jullie veel succes met de oplopende energiekosten en miljoenen klimaatvluchtelingen de komende decennia. Of gaat Nexit een succes worden voor handelsland Nederland???Tøduhluhdokie
Dit natuurlijk in tegendeel tot de goedgelovige schaapjes die kritiekloos achter hand Labohm aan lopen
Volg het geld …
Het gaat ruwweg om de ~1 miljard euro die de NPO krijgt om het volk te vervelen.
De huidige coaltie wil daar heftig in snijden en het mes van de EersteKamer kan nog in de verkeerde dikke buik terecht komen.
De NPO is bezig om in naam linkse partijen op te vrijen om een korting te voorkomen.
Boels
Je hebt gelijk!
Daarentegen zijn er helemaal geen belangen in de fossiele industrie om de invloed van CO2 te ontkennen
Als GLinks, GRechts en GPeace kernenergie gaan promoten ben je van fossiel af ;-)
En van de CO2-uitstoot.
Of is dat niet de bedoeling?
Boels,
Maak jij dan subsidie beschikbaar? Natuurlijk per geleverde kWh 3x zoveel ls voor een kWh windstroom?
Of vind je windmolens eigenlijk wel mooi en durf je dat niet toe te geven ?
Wat is het nu, moet de CO2-uitstoot naar nul of niet?
Mag het wat kosten?
Met “hernieuwbaar” red je het niet en is het dus geld weggooien.
Kijk eens naar de realiteit: minder dan 20% van de elektriciteitsrekening komt van het aantal gebruikte kWh’s.
De rest is belasting en netwerkkosten.
En juist die netwerkkosten gaan gierend omhoog (of via Tennet de staatsschuld) door het inpassen van “hernieuwbaar”.
Juist de decennialange bangmakerij over kernenergie doet “progressief” NL nu de das om.
Wat men wil is niet te bereiken met “hernieuwbaar”.
Bovendien, de eventuele hogere kosten van kernenergie kunnen worden opgevangen door het stoppen met het subsidieren van milieu-organisaties.
Door het invoeren van drugtests voor politici kan er wellicht enig zinnigheid in de beleidsbepaling komen.
Dat scheelt een slok op de borrel.
Boels
Zullen we jou eens
1 drugstest afnemen
2 cursus natuurkunde laten volgen
3 cursus statistiek laten volgen
4 cursus economie laten volgen
Dan gaan we daarna beginnen over de politici
Op de cursus economie na is het overbodig ;-)
Politici hebben een voorbeeldfunctie, toch?
Onnozelheid, gebrek aan kennis en irrationeel gedrag zijn troef.
Volg jij soms de cursus voor groene politicus?
Heyden, Het wachten is op dat jij een klimaat-CO2-kritisch artikel voor climategate.nl hebt geschreven, maar je hebt niks bijgeleerd sinds je Janos periode, dus dat gaat nooit komen.
Met Boels is alles OK. Hij geeft dagelijks blijk van een zich ontwikkelende kritische klimaat-CO2 kennis en toenemende contra-alarmistische-klimaatfeiten.
Mijn advies aan jou Janos: Ga eens een periode spijbelen als volger van Greta Thunberg. Dat kennis-niveau kan je nog van leren. Van 1,2,3,4 heb je geheel geen kaas gegeten en kan je niet op tegen de argumenten van jouw dagelijkse critici.
Dus niet zo’n grote broek aantrekken, Heyden, dat past je niet.
Scheffer,
Krijg ik van jou je lijstje van 13 factoren ?
Ik ben geen volger van Greta Thunberg en voor mij is ze totaal irrelevant
Boels,
laat het dan ook eens blijken.
Ik heb er nog nooit iets van gemerkt
“Onnozelheid, gebrek aan kennis en irrationeel gedrag zijn troef”
Heb je het nu over jezelf? Of over andere goedgelovige groepsdenkertjes die zich neerzettend als zelfstandig nadenkende sceptici?
Heyden, tel deze even op bij jouw reeds bekende 13 klimaatfactoren, komen we op rond de 20: https://www.climateandweather.net/global-warming/factors-that-influence-climate.html
Scheffer,
nee, jij loopt te schermen met 13 factoren (en nu zijn het er 20)
Ik weet ze niet en als jij van mening bent dat er 13 (of 20) factoren zijn die gedeeltelijk verantwoodelijk zijn voor de huisige opwarming, dan moet jij ze definieren en niet ik.
Maar bijvoorbeeld deze uit je lijstje
“Elevation or Altitude effect climate ”
Zijn de hoogtes van het land veranderd in de afgelopen 100 jaar? zijn er meetstations die spontaan 100-en meters verzakt zijn waardoor ze een hogere temperatuur aangeven?
Dat zou natuurlijk een verklaring kunnen zijn voor de opwarming.
Laat ik het maar zo zeggen zonder verdure onderbouwing, ik denk dat dat global wel meevalt. Ik weet dat er lokaal inderdaad issues zijn met de hoogte van de stations, hiervoor kun je corrigeren en dat heet homogeniseren,.
Een bekend voorbeeld is Australie waar dit inderdaad speelde. De club die problemen had bij het homogeniseren waren de “sceptici”
http://hot-topic.co.nz/nz-sceptics-lie-about-temp-records-try-to-smear-top-scientist/
Dus inderdaad homogenisatie is noodzakelijk,
En zo zijn er dus nog maximal 19 factoren over.
Nu even je huiswerk doen en een lijstje maken
@J. van der Heijden. Wellicht een cursus biologie voor jou?
Mondiaal is er variatie, maar in Nederland is er geen enkele indicatie dat het gemiddelde van 20cm/jaar gaat veranderen.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0229-zeespiegelstand-nederland-en-mondiaal
Correctie: 20cm/eeuw
Vóór 1850 was er in Nederland (Amsterdam) nauwelijks een stijging van de zeespiegel. Die kwam in de loop van de 19e eeuw op gang, mogelijk na het einde van de Kleine IJstijd.
http://www.kwaad.net/NAP-zeeniveau.html
Ja, toen er nog nauwelijks Co2 toename was!
Zoals je misschien weet zijn broeikasgassen niet de enige trigger van klimaatverandering, Leejoo
Nee, inderdaad is dat niet de enige trigger.
Welke trigger was in die tijd dan de overheersende omdat er nauwelijks Co2 toename was?
Zou u misschien Henk dj kunnen uitleggen dat er meer triggers zijn die er wel degelijk toe doen?
Hij marginaliseert namelijk al die triggers gewoon.
Bart, Had die periode vóór 1850 niet iets te maken met de kleine ijstijd? Voor de zekerheid vraag ik het maar even.
Daarna ging de temperatuur alarmerend snel omhoog waardoor het leven op aarde steeds ondraaglijker werd en de zeespiegel in Nederland met een angstaanjagende snelheid steeg met wel 2mm per jaar tot aan de dag van vandaag.
Dankzij de waarschuwing van de kundige Peter Kuipers Munneke kunnen we ons nu tijdig voorbereiden op een plotselinge versnelling van de zeespiegelstijging die vanaf vandaag begint. Alles heel goed wetenschappelijk onderbouwd en gepubliceerd in en peer reviewed tijdschrift (want zonder dat heb je geen recht van spreken, althans volgens onze vrienden HenkdJ, J van de Heijden en nog een paar van die paniekzaaiers).
@Chris. Amen.
Lokale zeespiegelveranderingen zijn maar voor een deel afhankelijke van het “mondiale zeeniveau”. Daarnaast ziet je lokale waterstand meting
– Postglaciale opheffing (of het verdwijnen daarvan): Daarom gaan we in Nederland langzaam omlaag, maar rond de Botnische golf tot wel 1 cm per jaar omhoog.
– De interactie tussen zwaartekracht, ijskappen en de rotatie van de aarde: Om een lang verhaal kort te maken, van elke mm mondiale zeespiegelstijging van Groenland zien we er in NL maar pakweg 0.3; van elke mm mondiale zeespiegelstijging van West Antarctica zien wij er (even uit mijn hoofd) 1.2.
– (regionale) windeffecten: Bijvoorbeeld in de Duitse bocht of de Oostzee maakt het uit voor de jaargemiddelde zeewaterstand of de gemiddelde wind meer of minder sterk westelijk is.
– Veranderende oceaanstromingen. Als de golfstroom sterker wordt, daalt (of stijgt) de zeespiegel in New York (het teken heb ik even niet onthouden).
Om al die verschillende effecten uit waterhoogtemetingen langs kusten te halen is een heel gedoe – vandaar dat zeespiegelstijgingmetingen van satellieten tot nu toe maar matig overeenkwamen met mondiale zeespiegelstijgingschattingen op basis van kuststations. Ik heb begrepen dat in het komende SROCC rapport van het IPCC (https://www.ipcc.ch/report/srocc/) er een grote stap gemaakt is om die verschillenden tijdseries beter aan elkaar te relateren.
Dus,
a) één of tien zeespiegelmetingenserie(s) van langs de kust zegt niets. En als je jezelf echt graag blij wil maken met een dode mus, neem dan die van Stockholm.
b) Mondiale zeespiegel stijgt de laatste jaren harder dan in de decennia daarvoor. Het verschil is niet groot maar wel verontrustend.
c) Dat de NOS dit filmpje uitzendt, komt gewoon omdat dat – en niets anders – de stand van de wetenschap is.
Gelukkig zijn er ook jongeren die ook vraagtekens hebben bij al die alarmistische verhalen.
https://www.youtube.com/watch?v=-Vec55wF_Q4
Henk dJ 06:35 In a formal response to the book ‘ One Hundred authors against Einstein (1931) ‘, Einstein replied: ‘ Why one hundred? If I was wrong, one would have been enough. Oftewel, niet het aantal bepaald wie er gelijk heeft. De resultaten die men daadwerkelijk meet zeggen daar iets meer over.
Maar ook hier worden voortdurend de ‘politiek correcte’ meningen weergegeven. lekker in de veilige bubble en blijven hangen in vastgeroeste stellingen.
Als u verandering wilt moet u met de jongeren in gesprek gaan en de confrontatie aangaan met bestuurders en bedrijven die -gezamenlijk – een stroom van aparte leugens de wereld insturen om de doelstellingen te halen. Kennelijk de tijdgeest :-)
Facebook is het platform waar de Correspondent – het clubblad en propaganda kanaal van Groen Links- elke dag haar diarree uitstort over de lezers en en passant haar boeken aan de man brengt als uitgever( het verdienmodel )
Daarondere het boek van Jelmer Mommers. Regelmatig plaats ik dan mijn commentaar met een verwijzing naar artikelen op deze site. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Aan de andere kant kan men ook denken van ;laat maar en wachten tot de storm over gaat .Uiteindelijk zullen ze er toch een keer achterkomen dat ze waren beetgenomen en dan vliegt de zwerm in een keer de andere kant op . Misschien dat dan Climate Gate wel Mainstream wordt . :-)
Dat gaat nog een tijdje duren dus Ik ga ondertussen verder met de plannen voor het off grid project .
Maar zometeen eerst de foto die ik onlangs maakte in het Militair Museum van de Rolce Royce Merlin motor, van de legendarische Spitfire, plaatsen op Linked- in met de vraag erbij hoe men dacht in 2050 de wereld draaiende te houden zonder warmtemachines . ergo , zonder CO2 uit te stoten.
Bert Pijnse van derAa
Pas wel op Bert met dat off grid gaan. Als je er als een van de eersten bij bent heb je nog een tijdje nut van je investering. Daarna vindt onze overheid héél snel een andere belasting uit om de ontstane tekorten, door de gemiste energiebelastingen, alsnog te compenseren. Belasting op ademhalen zal wel de laatste zijn denk ik.
Peter van beurden, Het was meer om mijn betoog te onderstrepen. Alle mensen willen verandering , totdat de vraag komt wie meedoet .
overigens is in mijn project het off grid maar een element : een uitdaging .
micro wkk apparaten zijn overal te koop en ik zou niet weten wat de overheid dan nog voor belastingen zou kunnen bedenken .
vooralsnog hebben ze zelf al een goed begin gemaakt door de aansluitplicht voor gas te schrappen .
Een compleet wkk systeem gaat straks de markt op voor 20.000 euro incl groen gas. :-)
https://www.fluxenergie.nl/all-electric-woonhuizen-is-geen-oplossing-micro-wkk-op-groen-gas-wel/
@Theo, Remeha heeft de stekker uit micro-wkk’s getrokken. Te weinig rendement, te duur, achterhaald concept met stirlingmotor. Brandstofcellen zijn betere oplossingen.
Wel bijzonder dat mensen enorm hoge bedragen wensen te investeren in off-grid gaan en ondertussen iedere euro besteedt aan isolatie of van het gas los gaan, diefstal vinden dat georganiseerd is door de deep state VN. Blijft grappig, de gedachtegangen van complotters.
Of het allemaal complotters zijn weet ik niet daar hou ik me buiten.
Systemen met zulk prijskaartje, weet je al van te voren dat consumenten niet staan te springen om zulke systemen.
Maar een off-grid systeem voor een interessante prijs wat ook echt betrouwbaar werkt is op zich niets mis mee.
Ik meen dat ik een keer gelezen heb dat Inventum ook zo iets aan het ontwikkelen was of is.
Marc , wat ik nog dommer vind is: dat mensen enorme bedragen wensen te investeren in een warmtepomp configuratie . haha ;
jezelf vrijwillig overleveren aan de grillen van je energie leverancier ,die ongestraft de tarieven kan verhogen als je die hebt geïnstalleerd; you’re locked in mate.
En daarnaast een installatie met een hoge installatie quote en een berg afval van heb ik jouw daar tot gevolg . niet erg cirreculair . ( hoor je jullie techneuten nooit over . net zomin als bij windmolenwieken , kwestie van inregelen is het adgium )
En als dan de stroom uitvalt als het een week lang 10 graden onder nul is de verwarming niet werkt . Dat vind ik nu het toppunt van inteligentie en vooruitziende blik ; om zichzelf geheel afhankelijk te maken van een derde parij, die niets anders voorheeft dan jou eeuwig te laten betalen op basis van een abonnement . Misschien heb je nog nooit probelem gehad met internetproviders als er iets fout gaat ?
Heb jij nooit van dat soort visioenen over het uitvallen van de stroomvoorziening en dat je dan beseft hoe afhankelijk je daarvan was geworden? . Probeer het jezelf is in te beelden . Je bent waarschijnlijk nog jong en bent vol vertrouwen in technologie, zo begrijp ik wel uit je commentaren. Omgekeerd heb helemaal geen vertrouwen in die technologie en vooral niet in de partijen die daarachter zitten . Vandaar !
Ik kan ook off grid gaan met een cv keteltje van 1000 euro op flessengas ( groen gas is ook zo’n onzin verhaal ) hoor . of een kacheltje op kolen of hout . Hebben ik en mijn virtuele kinderen het nog steeds warm als bij jou die super innovatieve cirre cu laire kachel van 60.000 euro uitviel vanwege een stroomstoring , waarvoor de omstandigheden in det soort omstandigheden ideaal zijn, zoals je weet ,maar alsdan zijn er de batterijen gelukkig . Of dat je niet kan slapen in je kapitale passief huis , volgehangen met apparatuur , omdat warmte de vervelende eigenschap had te accumuleren in het huis en er niet meer uitkon als gevolg van de zwarte isolatie. Hep je dat weer .
ik denk het niet, want jij gelooft onvoorwaardelijk in de technologie heb ik begrepen. Maar dan weer niet in de stirling motor wat ik vreemd vind. Uitgevonden door een dominee . nota bene ! Want weet je wat zo mooi is aan een stirling motor ; dat de verbranding extern is . Dus elke brandstof werkt en bovendien dat ze geen geluid maken , wat weer een groot voordeel is tov jouw warmtepomp, want die krengen maken een hoop lawaai . ( ik hoor je nu al roepen . Laat maar ik heb zelf oren .) En vooral dat je die in een wkk configuratie kan toepassen ; dus met het hoogst mogelijke rendement tov van de toegevoerde brandstof , maar ook op zonne energie met een speigel . Eerljk gezegd denk ik dat de stirling motor nog een enorme ontwikkeling zal gaan doormaken , ten koste van het archaïsche warmtepomp – concept . Remeha was te vroeg en bovendien was het concept – ook hier – te ingewikkeld . En veel te duur .
Vermoeiend Marc, die 2e alinea. Gelijk weer denigrerend doen. Bouw je geen bruggen mee. Of dat is wellicht niet de bedoeling?
Bert Pijnse van derAa
Dat het was om je betoog te onderstrepen was me duidelijk. Ik wilde het slechts enigszins aanvullen om duidelijk te maken dat je het beloofde feest voor de portemonnee wel kunt vergeten. Rupsje nooit genoeg heeft de belastingruif graag gevuld. Linksom of rechtsom.
@Bert, maar mijn investering koelt ook :-D. Zit jij dan off grid met je kolenkachel te zweten in de hittegolf omdat de warmtepomp te duurzaam is voor jou. Uitgaan van 10 dagen geen stroom is ook bijzonder. Bij rampen kan je beter op stroomrantsoen met een Tesla Powerwall. Doodvriezen doe ik niet in mijn goed geïsoleerde huis.
@Paul, nee, actie is min reactie. Jullie complotters zijn veel onfatsoenlijker dus zie het als adaptatie. Ik ga geen energie meer verspillen in opbouwende informatieve reacties want die zijn toch ongewenst. Ik lach me verder dood over het niveau van de reacties en de artikelen. Boehoe, VN deep state, scary stuff. Overal poppen weer nieuwe complotters op die nog meer onzin vertellen.
@ Peter van Beurden . u schrijft :
” Ik wilde het slechts enigszins aanvullen om duidelijk te maken dat je het beloofde feest voor de portemonnee wel kunt vergeten. Rupsje nooit genoeg heeft de belastingruif graag gevuld. Linksom of rechtsom.”
Dat is nu precies waar al die brave mensen met zonnepanelen op hun dak en dure warmtepompen intuinen of zijn getuind . Denken een koopje te hebben , wordt het voordeel weer teniet gedaan als belastingen worden ingevoerd als iedereen het heeft. Dat is het aloude mechanisme . In mijn plan zitten juist geen zonnepanelen en ook geen warmtepomp : die de melkkoetjes zijn , maar niets van doen hebben met energiebesparen of whatever ; enkel en alleen de burger tot in lengte van dagen laten betalen .
Keek gisteren naar het NOS journaal en kreeg het idee dat de mobilisatie voor het begin van een oorlog was gestart. Hitteplannen, supermarkten die speciaal bevoorraad worden, vragen aan ouderen hoe ze denken de komende week te kunnen overleven etc. En waarom? Omdat we mogelijk 2 dagen warm weer krijgen. Gerrit Hiemstra moest schoorvoetend erkennen dat “de hittegolf” na 2 dagen waarschijnlijk alweer voorbij zou zijn. Nee Gerrit, als het maar 2 dagen duurt, dan is het helemaal geen hittegolf, maar zoals gezegd, gewoon 2 dagen een beetje warm.
Maar ja, het ei is weer gelegd, en in de hoofden van de mensen blijft weer hangen dat het toch “steeds maar warmer” wordt de laatste tijd. En daarom is het ze te doen.
Ja en dan te bedenken dat voorspellingen voor 100 jaar veel makkelijker zijn dan een week. :)
Inderdaad hans van dalen, juni 2019 wordt zeer waarschijnlijk de warmste juni ooit gemeten in Nederland.
Hangt ervan af wat je onder ‘voorspelling’ staat, leejo.
Ongelofelijk boeiend Ronald, vooral ook kijkend naar de grootte van het Nederlands grondgebied op wereldschaal. Hou je oogklepjes lekker op zou ik zeggen. Hier in Spanje zitten we in een meerjarige periode van afkoeling (althans volgens de echte meetinstrumenten). 2 weken geleden nog verse sneeuwval in de Pyreneeën, ik ga daar toch ook niet over lopen zeuren?
Inderdaad zeer plaatselijk.
Net als wat de lobbyclub IPCC wil laten geloven over de middeleeuwse warme periode.
Cherry picking ten voeten uit!
Zo is dat heren, hou voor het globale plaatje deze maar eens een tijdje bij:
https://climatereanalyzer.org/wx/DailySummary/#t2anom
Momenteel in de Pyreneeën een stuk warmer dan normaal ;-)
Gaan we weer Ronald…. Ja, vandaag is het warmer in de Pyreneeën, je hebt gelijk! Oogklepjes stevig ophouden Ronald!
Zo is het Ronald.
Hou het globale plaatje van het KNMI maar een tijdje bij.
Momenteel in Nederland een stuk warmer dan normaal ;-)
Geen gevoel voor humor hans van dalen? En juist geen oogklepjes op, maar kijken naar de ontwikkelingen op langere termijn. En daarin spelen de dagelijkse oprispingen ook een rol, een bescheiden rol weliswaar.
@Ronald
Laten we niet over humor beginnen Ronald, maar die tref je vooral aan bij de sceptici die vaak met een frisse blik naar het leven kijken en af en toe een leuke kwinkslag geven aan de gebeurtenissen.
Jouw vriendjes de alarmisten en jezelf kunnen vooral worden gezien als dogmatische drammers, met een sterk verzuurde blik op het dagelijks leven.
Als je oogkleppen op hebt, en ze zitten ook nog eens lekker, Dikke kans dat je een paardenkop hebt.
Aad,
Nou in het rijtje paardenkoppen
Aad
Scheffer
Hans Labohm
Jeroen H
Anne
Hans van Daalen
Nou hans van dalen, eigenlijk vind ik deze reactie van jou nogal zuur. Laten we het hier verder maar bij laten en naar Aad’s reactie kijken. Da’s pas lachen.
Re: Ronald “Inderdaad hans van dalen, juni 2019 wordt zeer waarschijnlijk de warmste juni ooit gemeten in Nederland.”
Da’s een krasse uitspraak… want voorlopig heeft de temperatuur in juni 2019 t/m vandaag (de 24ste) slechts op 8 dagen een hogere temperatuur opgeleverd dan in juni 2017 het geval was (en juni 2018 leverde bij 13 van de 24 dagen een warmere dag op dan in juni 2019).
PS. Wereldwijd is juni hard op weg om (net als in de maand mei) onder het 365 gemiddelde te gaan eindigen, zie:
https://oz4caster.wordpress.com/cfsr/
Vannacht was het overigens wel extreem warm voor 24 juni met 19,2 graden; doch, alles is relatief want vorige zomer hebben we heel wat nachten gezien met temperaturen die boven de 20 graden bleven hangen – bovendien op 27 juni 1947 bleef de temperatuur ’s nachts in de Bilt op 19,4 graad hangen… maar volgens de voorspellingen gaat dat juni nacht-record morgen mogelijk wel sneuvelen.
Met de kanttekening dat tijdens de kleine ijstijd de juni maand temperaturen zowel in de 18de als de 19de eeuw enkele keren waarschijnlijk flink warmer zijn geweest dan het record van de 21ste eeuw, zie:
makkerma*dot*home.xs4all.nl/weer/Gemiddelde%20juni%20temperaturen%20in%20Nederland.png
Martijn, de uitspraak is minder kras als je iets meer vertrouwen zou hebben in weermodellen. Die komen voor juni nu uit op 18.7 als gemiddelde. Juni 2017 was “slechts” 18.0. De warmterecords in Nederland volgen elkaar in rap temp op …..
Hoi Ronald, t/m gisteren zit het gemiddelde na 23 dagen op slechts 17,19°C
(Op basis van de voorspellingen bij de buienradar wordt het komende week vooral dankzij een paar zeer hoge nachttemperaturen wel erg warm, maar ik kom hierbij uit op nog geen 18,5°C)
PS. 18,5/18,7°C zou een record zijn voor de periode vanaf het jaar 1901, maar voor 18de en 19de eeuw staan er nog wel een paar nog hogere temperaturen in de boek geregistreerd:
2017: 18,0°C
1976: 18,0°C
1917: 18.3°C
1896: 18.0°C
1889: 18,8°C
1858: 18,8°C
1781: 18,5°C
Bron: https://www.wintergek.nl/data/lijst-gemiddelde-temperatuur-nederland
Moraal van het verhaal: de maand juni (samen met mei) is in het perspectief van ‘global warming’ om de een of andere reden lange tijd flink achter gebleven t.o.v. de andere maanden; het is dan ook niet echt verrassend wanneer de temperatuur in juni relatief hoog lijkt te liggen.
(Eerst maar eens zien of de verwachtingen voor komende dagen gemiddeld niet toch graadje lager uitkomen dan verwacht, want dan zou record-projectie voor de periode vanaf 1901 alsnog van tafel gaan)
@ Martijn van Mensfoort
Wereldwijd is juni hard op weg om (net als in de maand mei) onder het 365 gemiddelde te gaan eindigen, zie:
https: //oz4caster.wordpress.com/cfsr/
Je schrijft de laatste tijd veel over klimaat, maar ik heb regelmatig de indruk dat je de statistiek niet begrijpt. Op het plaatje waar je naar verwijst zie je de anomalie ten opzichte van 1979-2000. De aflopen 13,5 maanden is het tussen de 0 en 0,86 graden warmer geweest dan in die periode. De maand juni krijgt een positieve anomalie van ongeveer 0,33 graden. Het doorlopend jaarlijks gemiddelde van de anomalie schommelt tussen de 0,39 graden en 0,45 graden.
Er is een grote kans dat juni 2019 in Nederland een record-warm gemiddelde op gaat leveren, zoals Ronald ook zegt.
Niet met 1 graadje minder, Martijn. Daar is meer voor nodig als je realiseert dat de onzekerheid nog maar in één kwart van de maand zit. Dat record sinds 1901 kun je noteren, gegeven de kwaliteit van de modellen.
Re: Bart Vreeken
Je hebt niet uitgelegd waarom je meent dat ik de anomalie niet zou begrijpen; ik vind het eigenlijk zelfs een beetje raar dat je dit uit het niets suggereert zonder hiervoor enige aanleiding.
Overigens, in je beschrijving heb je enkel een paar observaties beschreven (die ieder die de grafiek bekijkt zal kunnen bevestigen) zonder te vermelden waarom je stil staat bij die details.
PS. De referentie periode 1979-2000 impliceert dat de anomalie min of meer een weergave vormt t.o.v. ~1990; een anomalie van 0,33 voor de maand juni levert een temperatuurstijging van slechts +0,11 per decennium, echter hierin zit bijvoorbeeld geen correctie voor de 70-jarige cyclus. Het gemiddelde van afgelopen 365 dagen mag een paar honderdsten hoger liggen maar we zitten inmiddels met een afkalvende ENSO cyclus waarbij inmiddels voorspelt wordt dat de ‘weak EL Nino’ conditie sinds het begin van de winter afgelopen jaar waarschijnlijk zal gaan verdwijnen… met wellicht als gevolg dat we voor het jaar 2020 weer meer neerwaartse druk kunnen verwachten (om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid dat de ENSO index volgend jaar vervolgens in negatief territorium zou kunnen belanden).
Wat zijn we toch weer aardig voor elkaar.
Re: Ronald, ik hoop dat je realiseerd dat we een gemiddelde waarde van 18.4°C nodig om te kunnen spreken van een record (nogmaals t/m gisteren zit het gemiddeld pas op slechts 17.2°C).
Dat het gemiddelde komende dagen waarschijnlijk gaat stijgen naar boven de 18.0°C daar zijn we het over eens… echter de betrouwbaarheid van voorspellingen loopt na 5 dagen flink op dus de voorspellingen t/m. a.s. zitten formeel nog niet eens binnen de grens die als betrouwbaar wordt geacht… maar ondertussen zit jij al een record te claimen enkel op basis van wat de computermodellen voorspellen. De kans is erg groot dat we morgen al verschillen gaan zien in die voorspellingen t.o.v. vandaag, en het valt niet te voorzien hoe groot die verschillen daadwerkelijk zullen gaan worden… en in welke richting, etc.
PS. De voorspelling voor de komende nachttemperatuur heeft in dit geval erg veel gewicht in de schaal gelegt, dus dat is meteen de eerste factor van onzekerheid die moeten worden genomen om het gemiddelde komende dagen voldoende hard te zien oplopen. De verschillen in de windrichting zijn voor komen dagen vrij groot en die factor voegt een flinke dosis onzekerheid toe in hoeverre de nu voorspelde waarden inderdaad zullen worden gehaald.
(In termen van een voetbalwedstrijd: je verklaard de wedstrijd eigenlijk al gespeeld in een situatie waarbij het laatste kwart pas net is begonnen)
Het wordt vanzelf 30 juni, Martijn, dan praten we verder. Jij durft geen voorspelling aan voor het temperatuurgemiddelde van juni 2019? Zou voor de meelezer wel leuk zijn en bovendien interessant om te zien welke kennis jij inbrengt.
Martijn, met je opmerking
“Wereldwijd is juni hard op weg om (net als in de maand mei) onder het 365 gemiddelde te gaan eindigen”
beschouw je de afgelopen periode van 365 dagen als ‘normaal’, maar in de figuur waar je naar verwijst wordt de periode 1979-2000 als normaal genomen.
In de afgelopen 365 dagen was het 0,4 graden warmer dan in 1979-2000, dat is sinds 1990 een gemiddelde stijging van 0,14 graden per decennium.
Bart, ik beschreef enkel een specifiek aspect dat de grafiek heel toont.
(ik sprak niet over wat “normaal” is, ik sprak enkel over het gemiddelde van afgelopen 365 dagen; je probeert mij hier iets in de schoot te werpen waarbij je eerst zelf een draai aan mijn woorden geeft via je eigen associaties)
We gaan het zien Ronald!
Ik ben geen meteoroloog en ga mij dus niet wagen aan voorspelling over hoe hoog het gemiddelde voor deze maand komende dagen precies zal gaan oplopen (maar ik heb zojuist natuurlijk al wel de uitkomst van een eenvoudige berekening beschreven).
Op basis van de buienradar lijkt de projectie voor de maand juni momenteel ongeveer 0,2 graad lager te liggen dan de bron die je zelf hebt gebruikt; maar morgen kan dit ook best net andersom zijn hoor.
Ik ben me dus wel bewust dat aan deze voorspellingen gepaard gaat met een foutenmarge, dus de kans lijkt behoorlijk groter dat het uiteindelijke getallen enkele tienden hoger of lager gaat uitpakken dan je nu voorzien, want komende dagen gaat het weer bepaald niet stabiel blijven. Afgaande op mijn berekening schat ik de kans wel behoorlijk groot dat je project voor juni momenteel te hoog is… maar daarmee is nog niet gezegd dat de waarde niet toch exact op de waarde uit zou kunnen komen die je noemde.
PS. De kans lijkt momenteel nog steeds groot dat de maand juni geen record gaat opleveren dat van toepassing is op het begin van de instrumentele metingen op maandbasis in 1706; we praten dus over een mogelijk record voor de periode sinds 1901… dat eigenlijk geen echt record zou opleveren relevant voor het perspectief van ‘global warming’ (mede doordat de gemiddelde temperatuur wereldwijd momenteel in het perspectief van afgelopen jaren duidelijk niet op een recordniveau zit).
Tjemig Martijn, je hebt wel héél véél woorden nodig om niet concreet te hoeven worden. Jij zult je op 30 juni geen buil vallen. Ik overigens ook niet. Jij hebt blijkbaar geen enkel vertrouwen in de meteo wetenschap. Je hoort mij niet zeggen dat de gemiddelde temp. op exact 18.7 gaat uitkomen, maar de kans op lager dan 18.0 is vrijwel 0. Maar zelfs dat durf jij niet aan.
Re: “Tjemig Martijn, je hebt wel héél véél woorden nodig om niet concreet te hoeven worden. Jij zult je op 30 juni geen buil vallen. Ik overigens ook niet. Jij hebt blijkbaar geen enkel vertrouwen in de meteo wetenschap. Je hoort mij niet zeggen dat de gemiddelde temp. op exact 18.7 gaat uitkomen, maar de kans op lager dan 18.0 is vrijwel 0. Maar zelfs dat durf jij niet aan.”
Beste Ronald, ik heb alle vertrouwen in meteo data; echter, voorspelde waarden zijn wel een ander verhaal dan de daadwerkelijk gemeten waarden.
PS. Ben het wel met je eens dat de kans erg klein lijkt te geworden dat het gemiddelde voor juni op 18.0 graad C of lager zal uitkomen; ik sprak zelf overigens over 18.5 via gebruik van de verwachtingen bij de Buienradar en acht de mogelijk nog steeds reëel dat een gemiddelde van 18.3 ook nog tot de mogelijkheden behoort (via ongeveer 1 graad minder dan nu voor komende dagen wordt voorspeld – vannacht gaat in mijn ogen de eerste testcase worden want mocht de temperatuur vannacht op de voorspelde 21 graad C blijven hangen dan levert dat voor de dag van morgen erg veel winst op voor het gemiddelde want voor vrijdagnacht wordt een waarde van maar liefst 9 graad C lager verwacht). Dus waarom je nu meent dat ik zelfs 18.0 graad C niet aandurf … is voor mij eigenlijk een raadsel maar ik accepteer dat ik de voor mij ondoorgrondelijke logica die je tot uitdrukking brengt via taal boven mijn pet ligt. Nogmaals, we gaan het volgende week maandag zien of we wel of niet met een record voor juni in de periode vanaf 1901 worden geconfronteerd.
Ik heb het nog een nagerekend, en inderdaad: het is heel onzeker of juni 2019 een record maandgemiddelde oplevert. Daarvoor moeten de laatste 7 dagen gemiddeld 20,9 graden worden. Waarschijnlijk halen we dat niet.
Gelukkig maar. Van mij hoeft het niet, al die warmterecords. We hebben vorig jaar onze portie wel gehad met warmte en droogte.
Bart, de huidige inschatting voor de gemiddelde temperaturen is:
25*. 28,7
26* 21,3
27* 19,0
28* 19,5
29* 23,6
30* 24,2
Dat leidt tot een verwachtte 18.56 over de gehele maand juni. We blijven het volgen.
Helemaal eens, deze warmte hoeft van mij ook zeker niet.
De warmte is niet direct het probleem, de hoge luchtvochtigheid wel.
Vakanties in bijvoorbeeld Italie waren altijd prima te doen ondanks hogere temperaturen.
Re: Bart Vreeken “Ik heb het nog een nagerekend, en inderdaad: het is heel onzeker of juni 2019 een record maandgemiddelde oplevert. Daarvoor moeten de laatste 7 dagen gemiddeld 20,9 graden worden. Waarschijnlijk halen we dat niet.
Gelukkig maar. Van mij hoeft het niet, al die warmterecords. We hebben vorig jaar onze portie wel gehad met warmte en droogte.”
Dank voor je input Bart!
(Op basis van gemiddeld 17,19°C in de eerste 23 dagen van Juni hebben we volgens mij een waarde van boven de 22.3 nodig voor een juni record)
Bron: http://weergegevens.nl/extremes_day.aspx?station=260&extreem=X_TG&order=1&maand=6&dag=23&country=3
Re: Ronald “Niet met 1 graadje minder, Martijn. Daar is meer voor nodig als je realiseert dat de onzekerheid nog maar in één kwart van de maand zit. Dat record sinds 1901 kun je noteren, gegeven de kwaliteit van de modellen.”
Hoi Ronald,
Het is vannacht minder warm gebleven in de Bilt dan gedacht en gisterenavond heeft de Buienradar de voorspelde max. voor a.s. zaterdag al met 3°C naar beneden geschroefd (van 34°C naar 31°C).
Gevolg: het rekensommetje dat bij mij gisterenmiddag voor de maand juni nog een waarde van ongeveer 18.5°C opleverde zit inmiddels vlak beneden de 18.2°C; kortom, we hebben het ‘graadje’ al te pakken waarover ik gisteren sprak in het perspectief van de variabiliteit van de voorspellingen.
(Maar wellicht dat jouw berekening ook vandaag weer 0,2°C hoger ligt dan de mijne? Enfin, afwachten… een juni record vanaf 1901 blijft nog tot de mogelijkheden behoren maar het is duidelijk geen gelopen race zoals jij gisteren al meende te kunnen suggereren)
Aha, ik dacht dat 18.0 het huidige record is, maar zie nu 18.3 in 2017. Dan wordt het inderdaad nog erg spannend, want vandaag loopt ook iets achter op de verwachting.
Hmm, dat moet zijn 18.3 in 1917
Re: Ronald “Aha, ik dacht dat 18.0 het huidige record is, maar zie nu 18.3 in 2017.”
Gisteren dacht je nog heel anders over dat getal want toen beschreef je immers dat het in juni 2017 om “slechts 18.0” ging (citaat):
“Martijn, de uitspraak is minder kras als je iets meer vertrouwen zou hebben in weermodellen. Die komen voor juni nu uit op 18.7 als gemiddelde. Juni 2017 was “slechts” 18.0. De warmterecords in Nederland volgen elkaar in rap temp op …..”
Bovendien stond die 18.3 gisterenmiddag ook al vermeld in mijn overzicht met de hoogste waarden voor de maand juni voor de afgelopen 3 eeuwen:
2017: 18,0°C
1976: 18,0°C
1917: 18.3°C
1896: 18.0°C
1889: 18,8°C
1858: 18,8°C
1781: 18,5°C
PS. Inderdaad, nadat vannacht de temperatuur 1 graad verder is weggezakt dan gedacht blijkt ook de dag temperatuur vandaag ongeveer 1 graad minder te zijn gestegen dan gisteren nog werd gedacht. Dit verklaard denk ik ook waarom de voorspellingen voor komende dagen gemiddeld met ongeveer 1,5 graad omlaag zijn geschroefd.
Bij het NOS journaal wordt voor a.s. zaterdag inmiddels al gedacht aan nog slechts 30 graden; terwijl op de buienradar gisteren nog 34 graden stond (nu 31 graden).
In mijn ogen koersen we inmiddels af op een eindstand rond 18.1°C voor de maand juni; wat zeggen de
Re: “Dat record sinds 1901 kun je noteren, gegeven de kwaliteit van de modellen.”
De wens was ongetwijfeld de vader van de gedachte; je hebt mogelijk last van het virus dat er voor zorgt dat de waarde van klimaatmodellen worden overschat op een manier die eigenlijk in alle opzichten indruist tegen het feit dat het voorspellen van zowel het weer als ook het klimaat geenszins een eenvoudige kwestie betreft.
Ik denk dat mensen deze denkfout vooral gemakkelijk kunnen maken wanneer ze weinig notie hebben van de omvang van de natuurlijke variabiliteit; maar ook de wetenschap tast wat dat betreft nog deels in het duister want zeer recent is bijvoorbeeld pas duidelijk geworden dat het op de zuidpool maar liefst 5 graden kouder kan zijn dan werd verondersteld.
(Overigens, volgens mijn laatste berekening koersen we inmiddels af op een gemiddelde temperatuur voor de maand juni van vlak onder de 18.15°C; deze maand lijkt voor Nederland enkel goed te gaan worden voor enkele dagrecords… doch enkel voor de periode vanaf 1901; want van echte records die van toepassing zijn op de afgelopen 3 eeuwen is ook voor deze maand juni geen sprake – nog sterker: vanaf het begin van deze maand zijn deze feitelijk eigenlijk voortdurend buiten bereik gebleven)
Martijn, ik ging uit van een juni record van 18.0. Dát was mijn fout. Dat we daar boven blijven heb ik nog steeds vertrouwen in. Jij ook, dus zo kras was mijn uitspraak niet. De rest van jouw reactie doet dan vervolgens niet meer ter zake.
Aha Ronald… dus jij dacht dat die “slechts 18.0” van 2017 het record was!???
Je sprak m.b.t. jouw vermeende record met veel stelligheid & overtuiging, zelfs mijn lijstje met de 18.3°C + de overige nog hogere getallen deed je geen moment twijfelen… maar nu heb jezelf wel duidelijk gemaakt hoe de vork in de steel zit – je meende records te herkennen in waarden die ver verwijderd liggen van de echte records.
Je suggereerde eerst dat ik geen vertrouwen heb in weermodellen.
Vervolgens suggereerde je dat ik geen vertrouwen heb in de meteo wetenschap.
Maar het bleek allemaal grootspraak van jouw kant die voortkwam uit je eigen mispercepties… want in mijn ogen bevat je input nogal wat signalen waaruit blijkt dat je de natuurlijke variabiliteit flink onderschat met als gevolg een blink vertrouwen op wat de modellen voorspellen.
Kijk de volgende keer eerst even naar bijvoorbeeld de maandgrafieken op deze site, want uit de juni grafiek had je direct kunnen aflezen dat het record blijkbaar hoger ligt dan je veronderstelde:
https://makkerma.home.xs4all.nl/Weergrafieken.html
PS. We zitten nu 2 dagen na jouw vermeende 18.7°C die er zou zitten aan te komen, maar blijkbaar heb je ook nog te dealen met de variabiliteit van de voorspellingen want deze zijn ook vandaag weer verder aan het zakken… inmiddels is mijn projectie in 2 dagen tijd gedaald van 18.5°C naar 18.06°C, dus er lijkt weinig meer nodig om juni 2019 wellicht alsnog ook nog onder juni 2017 te zien eindigen (t/m gisteren staat de teller overigens inmiddels nog steeds op slechts 17,87°C).
Verdikkie Ronald, ik zie nu ineens waar je fout vandaan komt… want juist in de juni grafiek staat de 18.3°C niet vermeld!
Het gehomogeniseerde-record blijkt op 18.0°C te staan, zie:
https://www.mscha.org/knmi/month.cgi?station=260
Hier wordt dus ook duidelijk dat de homogenisatie die in 2016 werd doorgevoerd het record van 2017 heeft veroorzaakt.
PS. Ik had zelf in eerste instantie naar de waarden op onderstaande website gekeken, waar de 18.3°C wel vermeld staat voor 2017… en dus zit ik me nu af te vragen of de homogenisatie daar wellicht niet is verwerkt in de waarde van 18.3°C???
www*dot*wintergek.nl/data/lijst-gemiddelde-temperatuur-nederland
Want ook hier zien we voor het jaar een waarde staan van 17.7°C voor het jaar 2017:
weergegevens*dot*nl/extremes_mon.aspx?station=260&extreem=TG&order=1&maand=6&country=3&iscomplete=True&include=True
Laatste update t.a.v. een eventueel juni record:
(Enkel na de homogenisatie van 2016 staat het record van juni 2017 op 18,04°C)
Tussenstand na 27 dagen: 17,88°C
Virtuele eindstand op basis van de projectie voor komende 3 dagen via de buienradar: 18.01°C
Afgelopen 4 dagen heeft ongeveer slechts de helft opgeleverd van de toename die door ‘de klimaatmodellen’ afgelopen nog maandag werd voorzien.
(Zonder de homogenisatie stond het record op basis van het jaar 1917 op 18.3°C… dus mocht het veronderstelde record van 2017 – enkel op basis van de homogenisatie) alsnog sneuvelen dan mag dit eigenlijk volledig worden toegeschreven aan de kwestie die inmiddels bekend staat als: ‘het mysterie van de verdwenen hittegolven’)
PS. Inmiddels lijken de weergoden de warmte langzaam enigszins beu te worden… en ze lijken inmiddels plannen te hebben om de eerste week van juli in ons landje met temperaturen te beginnen beneden het gemiddelde – met mogelijk enkele etmaalgemiddelden in de Bilt rond slechts 13,5°C.
Re: Ronald
“Bart, de huidige inschatting voor de gemiddelde temperaturen is:
25*. 28,7
26* 21,3
27* 19,0
28* 19,5
29* 23,6
30* 24,2
Dat leidt tot een verwachtte 18.56 over de gehele maand juni. We blijven het volgen.
Helemaal eens, deze warmte hoeft van mij ook zeker niet.”
Mooi lijstje, maar volgens de buienradar zitten die schattingen mogelijk allemaal veel te hoog:
– Gisteren (de 24ste) is uiteindelijk uitgekomen op 25.2°C)
En voor de overige dagen levert de buienradar nu de volgende gemiddelde waarden:
25*. 26,75°C
26* 19,5°C
27* 17,0°C
28* 18,5°C
29* 22,0°C
30* 21,5°C
Via een gemiddelde van 17,19°C in de eerste 23 dagen van juni zouden we hiermee uitkomen op 18,194°C… wat een dikke één tiende graad Celsius te weinig is voor een record sinds het jaar 1901 (staat momenteel op 18,3°C, maar in zowel de 18de als 19de eeuw lag de temperatuur enkele jaren enkele tienden hoger – wat illustratief is voor de beperkte impact van wat men ‘global warming’ noemt, waarbij eigenlijk zelfs helemaal geen rekening wordt gehouden met de natuurlijke variabiliteit).
Wij hebben het staats departement voor propaganda, de NOS, en ons land wordt uitgeleverd aan het Rode gevaar. Buitengewoon triest, die blinde volgzaamheid. If you cannot beat them, join them is het credo van groen en rood! Waar is onze waardigheid?
Integer en verstandig Nederland, sta op en laat u gelden!
Jaja het rode gevaar! Maar wat is dan het rode gevaar? Geen idee, maar er is een rood gevaar en ook nog groen!
Ze worden met de dag gekker.
Groeten, Ben
groen + rood = bruin…
Poep?
Rood + groen= een meloen
Het klimaatalarmisme is dus vooral op de jeugd gericht….!!!!
Vanochtend een bericht dat een of andere adviesraad aan de regering de leeftijd om te mogen stemmen wil terugbrengen naar 16 jaar !!!
Hoe duidelijk wil je het hebben?
@Ben,
Heb je gezien wat er zich in het weekeinde heeft afgespeeld rond de bruinkool mijnen in Duitsland?
Geschat 40000 jongeren op de been, paar tankstations in de brand gestoken, de mijn binnen gedrongen, spoorwegen geblokkeerd, enz.
Ik zet hier geen link bij en ook niet mijn commentaar want dan word het verwijderd, net als gisteren.
Mijn optreden is dan niet zagzinnig bij een aanval van zoveel mensen op oorlogs pad.
@Theo, kinderen zijn een gemakkelijke prooi van de reactie.
Groeten, Ben
Inderdaad @Ben, en met social media heb je in een mum van tijd een plan en mensen op de been.
En ze zijn zo slim dat ze zelf nog niet eens weten in wat voor gevaar ze zich zelf in die groeve hebben gebracht, door instortingsgevaar aan de zijkanten van de groeve.
De jeugd heeft de toekomst krijgt dan een wrange bijsmaak.
Goedemorgen, heerlijk weertje vandaag. Vindt u ook niet?
Je kunt naar mijn idee pas exate temperaturen gaan meten op het moment dat er exate temperatuur meters zijn gefabriceerd en geijkt.
Precies onder de zelfde omstandigheden zijn geplaatst.
Ik zie hier vaak temperaturen verschijnen met 2 cijfers achter de komma, en ook nog beginnende vanaf rond 1900, knap vind ik dat, maar voor mij niet geloofwaardig.
De vraag is vooral: maar waar ga je dan meten? En dan weet niemand het meer.
Groeten, Ben
Moet exacte zijn, blijft moeilijk op de smartphone.
Er is een CNT-reeks (Central Netherlands Temperature) met 5 cijfers achter de komma.
Hier moet welhaast kunstmatige intelligentie aan vooraf zijn gegaan ;-)
Aan kinderen kan je geen maatschappijkritiek kwijt.
Daarmee worden ze een soort heiligen, die zijn volmaakt, kritiek is onmogelijk.
De menselijke historie is een aaneenschakeling van beproevingen.
Maar door voortschrijdende wetenschap zijn ziekten en plagen thans biologie, donder en bliksem is fysica,
vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zijn geologie en geen straffen meer van God.
Het klimaat is echter grotendeels onbegrepen zodat dit nog prima dienst kan doen als goddelijke spreekbuis.
Een overstroming hier, droogte daar, het is de wraak van Moeder Aarde (voorheen God).
De groene clerus legitimeert een nieuwe aflatenhandel in warmtepompen, windmolens en zonnepanelen.
Kassa !
.
Nou David. God doet niet zoveel hoor. Laat ik zeggen Moeder Natuur lost het wel op.
“Het klimaat is echter grotendeels onbegrepen zodat dit nog prima dienst kan doen als goddelijke spreekbuis.”
Leuke formulering.
Over verlaging van de kiesdrempel naar 16 jaar, ter herinnering:
https://www.climategate.nl/2019/02/europese-commissie-drijvende-kracht-achter-klimaatspijbelen/
“Youth for Climate”, gesubsidieerd door de Europeese commisie.
Niks spontaans aan.
Hoe meer gesubsidieerd beïnvloedbaar de jeugd des te meer onze ideologische klimaatalarmistische politici de stemleeftijd willen gaan verlagen. Meeste 18 jarigen stemgerechtigden weten nu slechts wat op hun mobieltje als alarmistisch-klimaat-nep-nieuw wordt verspreid.
Als de grondwet wordt gewijzigd dan ook meteen een kiesdistricten stelsel invoeren in Nederland, zoals in de UK. Krijgt het platteland tenminste een stem tegen de ergerlijke / onevenredige randstedelijke dominantie.
De EU politici lopen niet achter Greta Thunberg aan. Ze duwen haar voor zich uit.
Krijgt zij de klappen en gaan de politici vrolijk verder met belasten, belasteren en ballasten. we hebben toch op ze gestemd, niet dan!
Nou nee, niet idereen, er is nog de FvD, en daar is rood+groen bang voor, dus: laster en smaad verspreiden zoals een mestkar.
Mijnheer Bodet, houdt uw rug recht en pas goed op uw zelf.
Rustig aan dames en heren wind je niet zo op.
Het gaat bij deze ‘agitprop’ over een obscuur NOS You-tube jeugd kanaaltje waar werkelijk vrijwel niemand naar kijkt. Om dan te zeggen….”de agitprop’ wordt ‘een tandje hoger gezet’
Hmmm?…
Lijkt wel het gebruikelijke ronkende retorische sceptici recept. Wie weet staat er in de Donald! van deze week ook wel iets verfoeilijks. Volgens mij smelten de ijsbergen daar ook bij de vleet zonder enige verklaring. Gelukkig hebben we Maarten Toonder nog met de ‘Nieuwe IJstijd’
Ik adviseer met klem de volgende You tube preview over ‘de Nieuwe IJstijd’ eens rustig te beluisteren en te bekijken. Dat koelt af op deze mooie juni dag.
https://www.youtube.com/watch?v=xfFScH5Bd6Q
Wat stellen die berekeningen over de co2 uitstoot per Nederlanden voor?
Men heeft berekend dat dat 10 ton per Nederlander per jaar is. De totalen kunnen best wel kloppen.
Tata Steel IJmuiden produceert per jaar 20 miljoen ton staal en 7miljoen ton co2.
Die 7 miljoen ton co2 uitstoot wordt aan de gemiddelde Nederlander toe berekend.
Het leeuwendeel van dat staal wordt netto schoon uitgevoerd en de co2 uitstoot aan Nederland toegerekend.
Voor olie raffinaderijen hetzelfde verhaal, hier gaat het om 10 miljoen ton co2.
Aan wie wordt de co2 uitstoot van de op Schiphol getankte kerosine toe berekend ?.
De biomassa die we invoeren en hier in centrales verstoken telt dan weer niet mee voor de Co2 uitstoot hier.
De uitstoot voor de productie van Chinese zonnepanelen wordt aldaar toebedeeld, wij voeren
brandschone panelen in .
Misschien kan de NOS hier duidelijkheid scheppen , ze weten het toch zo goed.
Peter Kuipers Munnike misschien ?
Goed om steeds te signaleren hoe de NOS maar blijf proberen jongeren de hoest op te jagen door ze het sprookje op te dringen van de CAGW-hypothese. Waarom wil de NOS toch zo graag dat met net name de jeugd naar de knoppen gaat? Waarom nooit eens wederhoor? Tja, zou het komen door het gebrek van bewijs van dat alarmisme.
Jeroen
Waarom geen wederhoor ?
Omdat jij je mening niet wetenschappelijk Kunt onderbouwen
Gewoon heel simpel
De NOS moet mensen voorlichten en niet het duister in sturen
Dus onderbouw je mening eens, kom eens met een alternatieve verklaring voor de opwarming
Hoe is het mogelijk dat Kuipers Munnike aan de uni van Utrecht doceert. Is daar geen kritische ballotage commissie? Wat een ongelooflijke onzin kraamt die man uit. Alles politiek correct.
De Staats Televisie (NOS) is nu juist het medium om niet naar te luisteren.
Arnold Karskens gaf een NOS Zwartboek uit……
https://www.thekarskenstimes.com/weblog/item/692-zwartboek-nos-journaal-annex
Dit lijkt op alvast een extra beetje voorsorteren in de richting van klimaatalarm en de daarvoor benodigde klimaatmaatregelen.
Binnenkort komt het kabinet immers met nieuw beleid en dan wordt gehoopt dat de protesten gedempt worden met dit soort doemverhalen.
@vdHeijden Een grapje neem ik aan.
Inderdaad ,
Van jou verwachten dat je een fatsoenlijke wetenschappelijke onderbouwing hebt voor je standpunt was inderdaad gewoon een grapje.
Het is triest, maar iedreeen weet dat jij meer bent van het verspreiden van propaganda.
Onderbouwing was altijd al optioneel voor jou
(C) AWG erop of eronder, beweren de alarmisten met hun modellen van Groenland.
Vraag me af hoe ze daar bij komen, al lang voor die tijd zijn fossiele brandstoffen op.
Waren de wetenschappers van nu de glazen bollen kijkers van vroeger.
https://www.scientias.nl/groenlandse-ijskap-kan-over-1000-jaar-compleet-verdwenen-zijn/
En dan nog even de Urgenda zaak die Nederland gaat redden met hun maatregelen! :-)
https://amp.nos.nl/artikel/2290438-urgenda-tientallen-maatregelen-om-uitstoot-te-beperken.html
Is het ook mogelijk dat al die Galileo’s hier, al die mensen die godzijdank hun hoofd koel houden, al die mensen die verstand van zaken hebben, al die mensen die doorhebben hoe verachtelijk linksers zijn, dat al die mensen zich vergissen? Allemaal, stuk voor stuk?
Ik denk dat dat mogelijk is.
Waar blijven de demonstraties van voorstanders van CO2?
Nee, de voorstanders van “hernieuwbaar” bewijzen in feite dat AGW geen probleem is.
Schieten op een antropogene olifant met een antropogene mug is zinloos.
Mijn vraag was: waar blijven de demonstraties van voorstanders van CO2?
Dat heten bomen.
@Herman c. voorstanders van CO2? Beetje simpel vind je ook niet? Niet? De “voorstanders” van CO2 zijn oprechte mensen, niet van die links draaiers. Hard werkend ook. En begrijpen maar al te goed dat CO2 -door de mens uitgestoten- niet de grootste veroorzaker is van het warmer worden.
Klaarblijkelijk ligt dit voor de klimaatalarmisten erg gevoelig. Beetje jammer hoor.
Overigens CO2 is een voortreffelijke groeistof. De aarde wordt er groener van. Meer productie van O2, voedsel en biomassa. Daar moet je dan tegen demonstreren? Haha…om gedraaide wereld. Ik snap die klimaatdraailoren niet. Meer groen tempert de warmte van de zon, dus draagt zorg voor…ja…daar komt tie…AFKOELING.
Ok, maar waar blijven die demonstraties?
Helemaal niet nodig Herman. Demonstreren is vaak tegen iets. Waarom zou men voor CO2 stemmen? Het is er toch wel. En gelukkig maar, want zonder CO2 gaat de mens dood. Dus CO2 is een zegen.
Op het laatst snap ik er niets meer van. Gisteren werd in het AD een klimaatboek besproken van de klimaatspecialist van Niet altijd FTM.nl
Hij adviseert de mensen meer te vliegen, veel te blazen, meer koe te eten maar b.v. minder te strijken. Zo kan iedereen z’n steentje bijdragen aan een beter klimaat.
We moeten demonstreren tegen deze op hol geslagen regering, en de absurde milieu belastingen!
Binnenkort wonen we allemaal in een onverwarmde plaggenhut als dat zo door gaat!
Dan krijgen we ontwikkelings hulp uit China…
De NOS moet zich schamen over zoveel eenzijdigheid.
Over propaganda gesproken:
https://twitter.com/Markla94/status/1141642380908650496
Om van over je nek te gaan. Wat een zielige en belachelijke vertoning. Arme gehersenspoelde kindertjes.
Mijn zoon heeft gelukkig de volledige bescherming van zijn ouders en zal door dit soort vuiligheid niet worden aangetast met halfgare waan ideeën.
Wij gaan de zomervakantie lekker weer met het vliegtuig weg. En ik maak heerlijke extra lange ritjes in mijn benzine verslindende asfaltvreter.
En vanavond boodschappen doen. Lekker wat heerlijk vers Hollands (biologisch) rundvlees inslaan voor de bbq.
Jeetje waar maak je je druk om?
Onze hele maatschappij wordt gecontroleerd,beheerst en gemanipuleerd door de marktwerking.
Ooit eens opgezocht hoeveel wetenschappelijk bewijs er is voor de vermeende werking van die marktwerking??
Precies 0,0, toch laten we daar alles, ja alles van afhangen en hier maar zeuren over een climatgate???
Is er iemand die kan uitleggen waarom de luchtvochtigheid afgelopen dagen zo godsgruwelijk hoog was?
Eindelijk wordt er door de NOS eens goed uitgelegd wat voor gevaren de klimaatverandering met zich meebrengt, op een simpele manier die klimaatontkenners ook kunnen snappen. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die niet zien dat de opwarming enorme schade aan het leven op aarde zal aanbrengen. Sterker nog: dat is al in volle gang. Er is een troost: het zijn eigenlijk maar heel weinig mensen die dat niet willen zien.
Beste Pieter je snapt er helemaal niks van hoe kan je zo dom zijn alles wat in de media komt zomaar te geloven. Je bent gewoon niks anders dan een gelovige van de klimaatkerk die net als zovele anderen is gehersenspoeld met ongelofelijke onzin. Elk kind zou moeten snappen dat klimaat verandering van alle tijden is en de mens niet in staat is het klimaat te regelen, maar ze worden anders geleerd op school. Zelfs jij zou te weten kunnen komen dat de moderne doemscenario’s niet op wetenschap zijn gebaseerd maar op bangmakerij, de zoveelste versie van het verhaal van het einde van de wereld, de zoveelste manier om de mensheid een schuldgevoel aan te praten. Als je er niet voor open staat zul je dat niet snappen en hebben ze jou in hun macht net als ’t overgrote deel van de volgelingen. Realisten hebben de eigenschap zich te kunnen onttrekken aan opgedrongen meningen die niet op feiten berusten maar op toekomst fantasie. Ik heb ’t hier over mensen die zelf nadenken want als je een ander voor je laat denken waarvoor heb je je hersens dan. Deze realisten hebben er geen belang bij om niet in de doemscenario’s te geloven zij zijn de mensen van de feiten zoals; de ijsberen zijn niet aan ’t uitsterven, het water voor de Nederlandse kust stijgt 20 cm per eeuw geen 3 meter, het gaat niet zo slecht met het koraal rif als men zegt, er zijn niet meer tornado’s enz. enz…