Een bijdrage van Jeroen Hetzler.
‘Feest voor de portemonnee.’
Deze welhaast legendarische woorden van de klimaatpaus Nijpels echoën nog na. Zou het echt? Immers, hoe kunnen qua vermogensdichtheid inferieure en weersafhankelijke energiedragers als wind en zon zich meten met de moderne fossiele en kernenergiedragers?
Tot op heden is hier niets van gebleken. Wel werden ons sprookjes voorgeschoteld als subsidieloze windmolens. Ooit zouden wind en zon gratis zijn. Zo begon het grootste bedrog in de menselijke geschiedenis. Thans weten we dat duurzaam alleen duur is en ineffectief.
Duitsland, Denemarken en ook Nederland zijn het duurst qua stroomprijzen. Kernenergieland Frankrijk is daarentegen stukken lager. Ook met CO2-emissie scoort Frankrijk aanzienlijk lager. Dus wekken de astronomische kosten van alle duurzaamheids- en klimaatplannen geen verbazing. Eerder zijn er sommetjes gemaakt Zie hier en de sommetjes van FvD (€ 1.000 miljard) en het EIB (€ 200 miljard om te beginnen) mogen er ook niet om liegen. Al die sommetjes vertellen een heel ander verhaal dan de sommetjes van de overheid die namelijk alleen over de kosten voor de Overheid gaan, niet die voor de burger.
De maatstaf voor alle dingen is namelijk de complete energierekening die bij de burger op de deurmat valt en de bedrijven. Gratis energie; terugverdientijd? Feest voor de portemonnee? Hoe groot is de fantasie van Wiebes en Ollongren?
We zien inmiddels het te verwachten patroon: met een stortvloed aan klimaatregels drijft de overheid de prijs van nieuwbouwwoningen op. Een van de maatregelen die de NVM hekelt, is het gasloos bouwen. Dat is het soort eisen dat de prijs van nieuwbouwhuizen opdrijft. Sinds 1 juli 2018 mogen er geen huizen meer worden gebouwd met een aardgasaansluiting. Bron.
We laten de NVM zelf aan het woord:
De NVM-cijfers laten ook zien dat er minder nieuwbouwwoningen zijn verkocht (13%) dan in dezelfde periode vorig jaar. Jaarsma: “Dit is de grootste daling in een periode van continue daling van de verkopen die nu al zes kwartalen op rij duurt. De daling is het gevolg van de hoge prijs van nieuwbouwwoningen, waardoor kopers afhaken. De prijs voor een gemiddelde nieuwbouwwoning steeg namelijk in het tweede kwartaal naar 387 duizend euro; dat is een toename van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde nieuwbouwwoning is al twee kwartalen op rij 80 duizend euro duurder dan een gemiddelde bestaande woning en dat is echt een probleem.”
De prijsstijging komt door de hoge grond-, personeel- en bouwkosten en daarbij ook de stapeling van ambitieuze beleidsmaatregelen zoals gasloos bouwen en lokale regels. “Het stapelen van overheidsbeleid werkt prijsopdrijvend en daarmee averechts voor de woningmarkt. Bron.
U leest het goed € 80.000. Hoezo gratis energie? Hoezo feest voor de portemonnee? U burger wordt ronduit voor de gek gehouden, een heel prijzige. Dit is het bekende gevolg van groepsdenken: feitelijk afkalvende moraliteit, waar men in de illusie verkeert moreel verheven bezig te zijn, de aarde te redden of zoiets. De schepping dus van een parallel universum. Tot welke absurditeiten dergelijk groepsdenken kan leiden zien we aan de gemeente Utrecht die de klimaatnoodtoestand heeft uitgeroepen.
Noodtoestand, maar liefst. Toe maar, toe maar, wat een misbaar; ook niet bevorderlijk voor de democratie en ordelijke inspraak. En wat behelst die noodtoestand dan? Droogt Utrecht uit? Loopt Utrecht onder door hevige regenval? Orkanen die het op de muntstad gemunt hebben? Bezwijken de Utrechtenaren onder extreme hitte? Ik heb geen idee. Is het brandweerkorps uitgebreid? Zijn ziekenhuizen in paraatheid gebracht en liggen de noodplannen klaar? Veel vragen, maar niets concreets. Ergo, stemmingmakerij.
De Partij voor de Dieren wil met de motie bewerkstelligen dat Utrecht een krachtig signaal afgeeft dat er een maximale, gezamenlijke inspanning nodig is om de opwarming van de Aarde zoveel mogelijk te beperken. PvdD-raadslid Maarten van Heuven:
“Een steeds grotere groep burgers vindt het belangrijk dat Nederland nu écht doorpakt bij het tegengaan van klimaatverandering veroorzaakt door de mens. Steeds meer mensen gaan de straat op om actie te eisen voordat het te laat is. Er wordt vooral gepleit voor de overstap op plantaardige voeding in plaats van die enorm vervuilende en dieronvriendelijke vee-industrie. Die plannen zien wij nog nauwelijks terug in het overheidsbeleid, terwijl dit de grootste stap is die je kunt nemen om klimaatverandering tegen te gaan, naast het terugdringen van fossiele industrie en vervoer, en consuminderen.” Bron.
Vraagjes: wanneer is het te laat en hoe weet men dat zo zeker? In 2008 was het al te laat en op nog meer data in het verleden was het te laat volgens al die deskundige klimaatwetenschappers die het voor 97% met elkaar eens waren. Waar haalt Van Heuven zijn wijsheid vandaan? Laat ik een gokje wagen: ideologisch groepsdenken.
In elk geval, het is dus een partijpolitiek plannetje van de PvdD die veganistische pest heeft aan veeteelt en pluimveehouderij. Wat PvdD overigens beweert klopt niet. Veeteelt haalt de 10% niet eens. Bron.
En wie is de PvdD dan wel om mij te verbieden vlees te eten? De PvdD stelt verder dat ze minder welvaart wenst. Is de PvdD dan ook bereid om de uitkeringen aan de zwakkeren te verminderen, genoegen te nemen met minder gezondheidszorg, minder zorgtoeslag, minder huurtoeslag? Of gaan we weer een rondje communistisch nivelleren?
Het geld zal immers toch ergens vandaan moeten komen? Is het allemaal niet een beetje onrealistisch groepsdenken? Grote woorden en stemmingmakerij? Vast staat dat dergelijk hyperbolische taalgebruik de geloofwaardigheid van die CAGW-hypothese (vermeend door mensen veroorzaakte catastrofale opwarming) nog ongeloofwaardiger maakt dan deze al is. Deugmensexhibitionisme noem ik het. Of zoals Plasterk het stelt:
Rechtvaardiging buiten spel zetten van de Democratie.
De klimaat-noodtoestand. Dat geeft, als het meer is dan een PR-dingetje, de overheid recht noodmaatregelen te nemen met voorbijgaan aan de normale democratie, inspraak, planprocedures, lokale referenda. Bij de noodtoestand gaat de democratie op de schop. https://twitter.com/NOS/status/1149589441503043586 …
Overigens is dat noodtoestand-gedoe een mondiaal fenomeen van lieden die kennelijk gefrustreerd al decennia wachten op die verschrikkelijke opwarming en rampen die maar niet komen. Het is een pietsie warmer geworden sinds de Kleine IJstijd. Oh gruwel, padden op ons pad, het einde der tijden wacht de vervloekte mensheid. Zelfs de Arke Noachs kan dit keer de zondige mensheid geen redding meer bieden, slechts de PvdD. De politieke polarisatie en zwart-wit-visie op dit onderwerp komt geheel op conto van stemming makende lieden als de PvdD en veel anderen.
We kunnen dan ook met zekerheid vaststellen dat het Feest voor de portemonnee even realistisch is als de pot met goud aan het eind van de regenboog. Kenmerkend voor het groepsdenkende klimaatbeleid van deze incompetente overheid dat even chaotisch is als het klimaat.
Derhalve blijft van kracht:
Ceterum censeo Legem Climae delendam esse.
(Overigens ben ik van mening dat de Klimaatwet vernietigd moet worden.)
De problemen bij de AEB in Amsterdam zijn een goed voorbeeld van hoe fout het gaat als uitgangspunten en werkelijkheid niet met elkaar overeenkomen.
Om het project te kunnen realiseren zijn zowel de kosten als de opbrengsten moedwillig te gunstig aangenomen. In de planfase was voor techniek en logistiek geen enkele aandacht.
De gemeente Amsterdam gaat de verantwoordelijkheid en de kosten van dit debacle niet op zich nemen. Anderen zullen de schuld krijgen en opdraaien voor hun falen.
Op dit moment wil men het afval naar andere verwerkers in ons land gaan vervoeren. De vervoerders en verwerkers willen een betalingsgarantie. Die zal er wel komen, maar de rekening gaat nooit betaald worden door de Amsterdammers. Waarschijnlijk door de overheid.
Dus weer de belastingbetaler!!!
Het is wel degelijk een feest voor de portemonnee! Echter niet voor de uwe of de mijne, maar voor die van een grote groep parasieten in de politiek en bedrijfsleven.
Lenin zei het zo treffend: de kapitalisten zullen ons het touw verkopen waarmee wij hen hangen.
De echte noodtoestand is in de huizenmarkt, mijn werkende zoon van 24 woont thuis omdat er geen betaalbare woning is.
Woningnood = crisis.
De volkskrant(!) had becijferd dat de kosten van het klimaatakkoord/wet minimaal 580 miljard zijn.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gaat-het-klimaatbeleid-nederland-echt-1-000-miljard-euro-kosten~bd4fe21a/
Reken maar op kosten overschreiding factor 2 bij een dergelijk zwalkend overheidsproject. 1000 tot 1500 miljard dus VK.
Ik vraag me af of de gemiddeld 80,000 Euro duurdere nieuwbouwwoningen in dat bedrag zijn verdisconteerd.
Ja Hans, dat heb ik al zo vaak gehoord. Jij kon toen je zo jong was ook geen huis huren laat staan kopen. Voor mij precies hetzelfde. Deze vlieger gaat echt niet op.
De salarissen destijds waren naar verhouding lager dan nu. Er is meer koopkracht temeer omdat ook beide geslachten werken. Een andere oorzaak ligt in het feit dat jonge mensen in de stad willen wonen ipv het platteland. Logisch dat er dan meer vraag is dan aanbod in de huizenmarkt. Ben je bereidt te gaan reizen naar werk dan ga je op het platteland wonen: huizen betaalbaar!!, rust en ruimte en bovenal frisse lucht.
@Durk, welk platteland. Noord-Oost Groningen of Zeeuws-Vlaanderen daar zijn de prijzen lager. Reistijd naar de Randstad, enkele uren per dag.
@Popma. Niet iedereen (?) werkt in de Randstad.
@Popma. In de Achterhoek en zuid Brabant, oost Nederland en met name Limburg is het goed toeven. Mooie huizen tegen acceptabele prijzen. Maar dat moet je dan wel willen.
Dirk, het is evident dat we hier praten over de grote meerderheid die in de randstad werkt. Voor hen is het ondoenlijk om op het platteland te wonen, want wie wil iedere dag in de file staan.
Chris, dan moet men zich erbij neerleggen dat de prijzen daar hoger zijn. Het is ooit en waarschijnlijk nog steeds een kwestie van keuze maken geweest. Wellicht versimpel ik het nu.
Ik heb een collega die in een grote stad woont in midden Nederland. Hij neemt iedere dag(!) de trein naar Roermond. Hij heeft de keuze gemaakt om in de stad te wonen en te werken elders. Kwestie van keuze.
Ik stap op mijn fiets, 15 km heen en 15 terug. Was ook een keuze van mij. Werken in de Randstad of elders. En je weet voor biologen is er niet zoveel werk he?
Durk jij hebt makkelijk praten in een krimpgebied, in de randstad is een schrijnend tekort aan huurappartementen voor startende jongeren met een mbo-diploma en een nulurencontract, ja een vaste voltijds aanstelling met minimumloon krijg je niet meer zo snel.
Toen ik zelf in 1988 op de arbeidsmarkt kwam, kon ik gemakkelijk een huurappartement krijgen, daarvoor zat ik in een studentenflat waar ik na een wachttijd van een half jaar in kwam, kom daar nu maar eens om, studenten wonen gedwongen thuis.
@Durk,
Ik weet niet waar jij woont, maar ik woon op het platteland waar dit jaar 45 windturbines worden gebouwd van 210 meter hoog. als ik een cirkel van 2,5 km trek om mijn huis komen daar 9 van deze windturbines in te staan. Rust is dan verdwenen want ik woon dan in een zwaar industrie gebied i.p.v. rust en ruimte zoals ik die nu heb. En de kosten voor de bouw en energie subsidie moet ik zelfs ook nog aan bijdragen door de ODE op mijn energierekening. Dus ik betaal zelf voor de overlast en krijg hiervoor niets gecompenseerd. Lang leve de hypocriete overheid en initiatiefnemers van deze projecten. En ja dit is een feest voor de portemonnee van deze initiatiefnemers maar niet voor de burgers die mogen de portemonnee trekken.
Cor. Ik woon in een rustige omgeving tegen de Duitse en Belgische grens. Het is hier uitstekend vertoeven. Huizen betaalbaar, geen windmolen in mijn wijde omgeving te zien, bos rondom, water in overvloed. En,…werk genoeg.
Maar dat willen jonge mensen niet meer. Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rij. Hup naar de stad. Zien dat pa en ma het erg goed gedaan hebben de laatste jaren en met dat idee gaan zij studeren, werk en woning zoeken. Veel jonge mensen zijn daardoor verwend, stellen de eisen te hoog etc.
Dan is het gemakkelijk om de vinger richting de (r)overheid te wijzen. Ik weet het: overheid is onbetrouwbaar, verandert spelregels gedurende een bepaalde periode en nog meer van dat soort streken.
@Durk, dan woon jij net als ik in het mooie Limburgia.
Dan moet jij ook bij de Selfkant kunnen zien hoe vaak die molentjes stil staan.
@Theo. Nee die molens zie ik gelukkig niet. Ik woon aan de goede kant van de Maas (haha..). Ik zie alleen vanuit mijn woning de Clauscentrale.
Inderdaad Theo, het prachtige Limburg.
Cor van Dijk
En waarvoor deze ellende het maatschappelijk nut moet toch wel erg groot zijn.
Een windmolen opstelling van 600 MW op het land levert gemiddeld aanbod gestuurd 21% van dit opgestelde vermogen x het aantal uren per jaar net zoveel als een doordraaiende centrale van 130 MW. Daar moeten de inpassingsverliezen nog van af.
Toch gaan daar miljoenen subsidie naar toe.
in 2020 moet er 6000 MW op het land staan en daarmee haal je net 1300 MW centralecapaciteit.
Naarmate er meer wind aan het net is gekoppeld gaan de inpassingsverliezen toenemen.
In 2018 leverde windenergie 1,7 % van ons energiegebruik en zonnestroom kwam net op 0,6%.
De netwerkkosten lopen daarmee snel op. Om de projecten op zee op het net aan te sluiten moeten miljarden kosten gemaakt worden geld wat via de netbeheerder wordt opgehaald.
Ook het transport van de windpieken vereist een netwerk wat 4 x zwaarder is en voor zonnestroom kom je uit op een factor 9 in de zomer grote pieken en in de winter bijna niets..
Ook die netwerkkosten worden bij de gebruiker opgehaald en dan hebben we het nog niet eens over de projectsubsidie ( SDE+) die uiteraard ook bij de gebruikers worden opgehaald.
Met al die miljarden leveren we in 2018 2,3% van onze energievraag en toch is beleidsmatig nu het uitgangspunt dat we daarmee aangevuld met biomassa en import in de nabije toekomst onze maatschappij kunnen elektrificeren.
Kennelijk heeft niemand de energiestromen in beeld.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0201-aanbod-en-verbruik-van-energiedragers
En op dat kleine stukje van de energievoorziening wat elektriciteitsproductie betreft zitten we te klooien met weinig energie intensieve weer afhankelijke rommelstroom. Daarop moeten de auto’s gaan rijden en haan we de huizen verwarmen.
Sprookjes van dwaallichten waarmee de maatschappij binnen de kortste keren energie technisch op de klippen loopt.
Hoe komt het dat de politiek daar zo heilig in geloofd dat ze de democratie buiten spel zet met de rijkscoördinatie regeling en de crisis en herstelwet om die enorme masten, die als je naar het totaal plaatje kijkt nauwelijks wat gaan bijdragen, aan onze energieproductie.
De drang om de wereld te redden betekent dat we als lemmingen de afgrond in lopen zowel energetisch als economisch.
Maar Plasterk heeft zich toch een kleine week geleden uitgesproken tegen de klimaatwet, was toch allemaal ondoordacht.
En dat de klimaat-nood toestand voor Utrecht was uitgesproken was hij het toch ook niet mee eens.
Wat een zooi maken ze er toch allemaal van, het klimaat-vierus vreet verder.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/07/ronald-plasterk-zet-zich-af-van-eigen-partij-klimaatakkoord-is-ondoordacht/
@Theo. Heel veel (?) mensen zijn er tegen. Ga ervan uit de regering zich daar nx van aantrekt.
Het wordt tijd dat deze regering eens goed door het volk word wakker geschud.
En wie voor deze maatregelen is, laat die maar beginnen voor zichzelf, ik wens ze veel succes.
Trouwens volgens opiniepeilingen willen steeds minder mensen van het gas af, veel te duur vinden ze het.
Woningcorporaties hebben al te kennen gegeven geen geld er voor te hebben of met flinke subsidie, alles gepaard met hogere huren.
Dus de hele zooi word onbetaalbaar.
Wat blijft is vertrekken, trouwens gisteren moet een stuk in de krant hebben gestaan dat afgestudeerde hoger opgeleiden het geluk in het buitenland gingen zoeken, de regering was het er niet mee eens dit moest gestopt worden.
Moet virus zijn.
Het nieuwe Maunder Minimum (minder zonneactiviteit) zit eraan te komen! Van 2020 tot 2055 zal de temperatuur dalen en zullen de mondiale oogsten minder gaan opbrengen.
Professor Valentino Zharkova van de Britse Northumbria universiteit heeft vorige maand in Nature nogmaals verklaart dat we nog sneller een nieuw Maunder Minimum zullen gaan ervaren.
Natuurlijk is de professor een fantaste, staat haar universiteit slecht bekend door de rammelende onderzoeken en is het blad Nature zonder meer louche te noemen. Ik ben de alarmisten maar zo vast voor.
Ik geef ze gewoon gelijk. Laat al die klimaatmaatregelen maar komen! Dat feest in onze portemonnee, wie wil dat nou niet ervaren? Op dit moment wordt er al 900MW (vrijdag 8.23 uur) hernieuwbare energie opgewekt. Heel Nederland kan er zijn buitenlampje van opsteken.. Energie vanuit zee komt er nog niet en potver, laat nu net die subsidievrij zijn!
Mijn portemonnee feest verder. Harinkje? meneer Nijpels?
Windenergie?
Het mooie Gemini windpark produceert op dit moment 0MW!
http://livemegawatt.com/gemini/
In juni heeft NASA de draai gemaakt van onwaarschijnlijk naar zeer waarschijnlijk. Men zal daar denken; cover your ass while you can.
Klimaatpaus Nijpels was altijd al de luis in de pels van de VVD, die magistraal de VVD nasr haar grootste verlies leidde, en vervolgens nota bene als milieuminister in een CDA kabinet plaatsnam. Nooit begrepen wat men binnen VVD met groenlinkse Nijpels op had en wat Rutte met hem op had totdat het feest voor de portemonnee voor gesusidieerde “duurzame / klimaat”-ondernemers en banken duidelijk werd.
Prima stuk, Jeroen!
Groepsdenken heb ik eerder ‘Majority Bias’ genoemd. Dit fenomeen heeft te maken met de zwakke kant van een eigenschap die ons als soort ook zeer succesvol heeft gemaakt: sociale intelligentie.
Victor Mids, de illusionist, zette vier mensen op een rij. Drie zaten in het complot, de vierde was een argeloze voorbijganger. Hij stelde vervolgens een paar simpele vragen, zoals ‘ Wat is de hoofdstad van Duitsland?’ Nummer 1, 2 en 3 antwoordden: ‘Parijs’. En wat deed nummer vier. Die zei ook Parijs!
Desgevraagd verklaarde nummer vier: ik wist wel dat het Berlijn is, maar de andere drie waren zo stellig dat ik ook maar Parijs heb gezegd.
Een afwijkende mening maakt je kwetsbaar; niet de ander, maar jij moet je verantwoorden voor je standpunt, ook al heb je nog zo gelijk. Dus, dan je dan maar veilig aansluiten bij de kudde.
Dat verklaard ook waarom religie zo hardnekkig stand houdt. Niemand hoeft te bewijzen dat God bestaat; aan jou wordt gevraagd waarom je dat niet doet.
Het zijn de niet zo argeloze Marc, HenkdJ, Jv.dH, en Ronald die hier iedere dag ‘Parijs’ scanderen.
Nee Chris,
Het zijn de “sceptici” die zonder verdere onderbouwing “PArijs” scanderen en de “allarmisten” die steeds weer moeten aantonen dat dat niet zo is
Beste Reynier,
als ik zo naar de laatste EU poppetjesdans kijk dan lijkt Parijs als hoofdstad van Duitsland helemaal niet zo’n gek antwoord.
Ik heb er lang niet aan gewild, maar alleen een Nexit kan geloof ik nog voorkomen dat schip Nederland naar de kelder gaat. De overtuiging bij de groen-liberale politieke elite dat we flink gaan verdienen aan de energietransitie zit heel diep (inmiddels misschien zelfs wel deep-state?) verankerd. Het AD schreef vandaag (althans de papieren editie) dat Rutte gisteren Trump weer aan boord van ‘Parijs’ probeerde te halen door hem er op te wijzen dat er flink verdiend kan gaan worden aan de energietransitie.
Prima verhaal! En ik zie (nog) geen trollen. Of ze zijn eindelijk verstandig geworden of ze zijn met vakantie naar een ver oord. Ik gok op het laatste.
Misschien is hun subsidie op!
Nee hoor,
Hoe ga je reageren op een econoom die voor de 24e keer beweert dat 69 meer is dan 85
https://www.climategate.nl/2018/09/kosten-kernenergie/
En hoe kan het dat je daarover schijnbaar geen inhoudelijke discussie kunt voeren
Leon.
Ik zit samen met mijn companen Henk en Marc in een prive vliegtuig naar de Seychellen, Henk en Marc hadden wat veel gedronken en liggen nog te slapen. Vanaf morgen gaan wij heerlijk vakantie vieren op de kosten van Maurice Strong !
ik dacht, waarom moet ik nou zo lachen vandaag? Maar het zijn natuurlijk de grappen van Heyden! Hahahaha…..
En ik haal jullie af van het vliegveld en breng je naar ons resort waar we op kosten van de belastingbetaler gaan brainstormen hoe wij van de elite het gepeupel armer gaan maken. Soros komt trouwens morgenavond, hij heeft nog een (financiële) verassing voor ons in petto. Santé!
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar de hoeveelheid subsidie die windparken en zonnevelden krijgen.
Als die subsidie nou eens stopt en datzelfde geld gestoken gaat worden in een of meer nieuwe kernenergiecentrales….
Zou er dan ook geen animo zijn?
Draadje: https://twitter.com/reportfromNL/status/1151960390387032068
Lidi,
dan is er nog geen animo, omdat kernenergie nog steeds duurder is (per kWh) dan energie van wind op zee
Jvdlaan ,
Dat wordt weer een feest voor de portemonnee!
@ J. van der Heijden.
Dan ben ik toch nieuwsgierig hoe men denkt de energie van wind en zon 24/7 te benutten.
Zie mijn eerdere link naar het Gemini windpark.
Vandaag een topvermogen van wel 5MW. Bij een opgesteld vermogen van 600MW.
Owkee, ik heb gisteren een piek van 327MW gezien, maar toch.
Wat een goede investering…………..
(sarc aan): Wie zullen we gaan aansluiten op windenergie alleen om eens te laten doordringen dat windenergie voorlopig (nooit) een oplossing is? (sarc uit)
Windenergie zou nuttig zijn als er hier een constante passaat wind waait .
@Lidi, ik heb dat heel vaak uitgelegd hoe dat kan maar vanwege het verkeerde publiek die dat soort inhoudelijke reacties als trollen ziet zal je deze keer toch echt zelf op zoek moeten gaan, al is het maar omdat de vraag niet te goeder trouw gesteld wordt. Tip, lees het klimaatakkoord, daar zal je antwoorden vinden.
Bovendien, zit ik nu liever aan het bier met mijn kameraden Hans, Jan, Henk, Jvdlaan, Soros en Strong.
Wat de Baader-Meinhof groep in de jaren 60 en 70 nastreefde, maar uiteindelijk niet met geweld kon afdwingen, wordt nu via de groen revolutie, door op een meer subtiele manier de burgers in de BRD te hersenspoelen en te indoctrineren, alsnog nagestreefd (en bereikt?)
Is Henk dJ ziek of heeft hij een dagje vrij genomen?
Hij is naar Edje Nijpels voor advies wat hij nu weer moet antwoorden. Waarschijnlijk ook zijn zakgeld gelijk ophalen voor het steunen van Edje!!!
VOORSTEL:
Alle GL en D66 ‘ers per 2020 laten genieten van het feest voor de portemonnee. Van het gas afsluiten, auto inleveren, vliegverbod, vegetarisch eten en op de fiets naar het werk. Huis isoleren, warmtepomp aanschaffen, uitsluitend zelf opgewekte stroom laten gebruiken. Als in 2025 blijkt dat de “opwarming” inderdaad afneemt en ze inmiddels stinkend rijk zijn geworden, zoals Nijpels verwacht, gaan we allemaal dit goede voorbeeld volgen. Dat het geld bij mij pas ik pas 5 jaar later over de plinten klotst neem ik voor lief.
Niet te verwarren met Henk de J.
Henk, als ik jou was zou ik direct een naamsveranderingsprocedure in gang zetten. Ik benijd je niet.
Ik stelde ook al eens zoiets voor; een register zoals het donorregister, wie voor renewables is krijgt alleen electriciteit van renewables als het beschikbaar is, tegen een reële prijs (dus inclusief kosten netverzwaring, netstabiliteit, loadshedding, negatieve prijzen bij overproductie, subsidie panelen en molens, etc.
Zo zijn de anderen beschermd tegen blackouts en exorbitante kosten.
En dan eens even zien wie er voor renewables registreert.
Henk, vraagje. Hoe lang zit Groen Links al in de regering? En noem alle na-oorlogse kabinetten waarin ze deelnamen aan de regering?
Wat een domme vraag, om alle na-oorlogse kabinetten op te noemen, alsof dat van doorslaggevend belang is.
Sinds onze regering ongecontroleerd en kritiekloos met de EU meegaat zijn alle partijen met uitzondering van PVV en FvD links.
JvdLaan, Groenlinks was van oorsprong de CPN, samen gegaan met de PPR en nog een clubje radicalen. Dus toen al Communistisch tot Marxistische inslag. Denk en Ban de Bom, RARA en protesten tegen Vermeende Kernwapens op Volkel, toen al. En dat is nu zo verbazingwekkend met de Nederlanders dat grosso mode Nederlanders op deze Politieke Marxistische stroming hun stem uit brengen.
Conclusio Ergo, je kunt hier uit analyseren dan met PvdA, SP en CU jawel, als Linkse Politiek samen met Groenlinks een Ultra Linse Marxistische Politiek voeren voeg en snufje D66, afscheiding van Linse Liberalen, daaraan toe en je weet door wat we worden geregeerd. De EU is geen haar beter. Lees het van Coudenhove-Kalergi Plan er maar op na.
Tweede Conclusie: Syp Wynia heeft volkomen gelijk, zoals altijd.
@AdamSmith
Het juiste antwoord luidt: 4 jaar als PPR in het kabinet Den Uyl-Van Agt 1973-1977. Om even aan te geven dat hun invloed al die jaren marginaal is geweest. Toch kennen de paniko’s enorme invloed toe aan dit marginale clubje dat ze er niet van kunnen slapen en achter elke boom, lantaarnpaal of onder bed een socialist wanen die er slechts op uit is om hier een marxistiese (let op deze spelling) heerschappij neer te zetten die morgen van kracht wordt en iedereen onder staatsdwang hun bezittingen moeten inleveren. Syp Wynia is ook zo’n paniekhaas. Beetje als de Zoef de Haas in de Fabeltjeskrant.
Een beetje zoals deze paniko’s?
https://openbriefacademici.wordpress.com/
Die enorme invloed toekennen aan dit marginale clubje dat ze er niet van kunnen slapen en achter elke boom, lantaarnpaal of onder bed een populist wanen die er op uit is om hier een fascische heerschappij neer te zetten die morgen van kracht wordt en iedereen onder staatsdwang hun vrijheid en bezittingen moeten inleveren.
Je idool Bart Verheggen is ook zo een paniekhaas
Fascistische
Fascistische wat Nikos? en welk idool? Ik heb er maar twee, JC geb Betondorp, NL en IC geb Stretford, UK.
(en mijn ouders, zus, vrouw en kinderen natuurlijk)
Pfoe, vergeet ik Jozef Gabcik en Jan Kubish nog. En Sophie en Hans Scholl. Nou, ja nog een waslijst.
Zoals gewoonlijk haakt JvdLaan inhoudelijk weer af als de feiten wat ongemakkelijk worden.
Ach Nikos, ik wil best wel antwoorden hoor. FvD is veel groter dan GL ooit geweest is. FvD is duidelijk met een haatcampagne bezig tegen de wetenschap (heb je zijn overwinningsspeech niet gehoord?) plus ook nog eens een meldpunt instellen tegen zg. linkse indoctrinatie in het onderwijs.
Jij hebt Baudet’s essay over Houellebecq blijkbaar niet begrepen met zijn belachelijke schetsen van de Nederlandse abortus- en euthanasiepraktijk en dat euthanasie er is om kinderen van oude en zieke ouders te ontlasten van de zorgtaak, plus ook nog suggereert dat het de schuld van vrouwen is dat het geboortecijfer hier te laag is enz. enz. ??
Mijn zoon die op de middelbare school zit heeft zich al voorgenomen als een leraar het ook maar waagt te noemen dat het warm is buiten, hij met zijn klasgenoten en masse de kliklijn gaan bellen!
Dus ik vind dat deze wetenschappers veel meer een punt hebben dan die Syp W die overigens met Pasen ook nog eens een niet bestaand issue opblies t.a.v. verstopeitjes: https://sargasso.nl/de-strijd-tegen-pasen-flauwe-grap/
Dus zeg maar waar ik afhaak, Nikos, met je zoals gewoonlijk.
Je haakte af door geen inhoudelijk antwoord meer te geven,dat doe je nu dus pas.(niet de eerste keer!)
FvD heeft 2 zetels,en zaten toen nog niet in de eerste kamer!
En wat is er fout met een meldpunt?
Als docenten hun studenten leren om mensen met een andere mening te haten,dan horen die daar niet thuis,wie het dan ook is,en als er zelfs een docent zelfs vraagt waar Volkert is omdat hij nodig is dan is er dus misschien iets erg mis,en dan wil ik ook wel weten wat er aan de hand is,jij niet misschien,omdat je vooringenomen bent,maar ik wel,en docenten die gewoon objectief hun werk doen hebben niets te vrezen,maar activisten horen daar niet thuis.
Je zoon en zijn klasgenootjes zijn geen argument,dat kan niemand nagaan.
Een essay is geen partijstandpunt.
Ik heb er geen moeite mee dat je hier de “linkshaters” aanpakt,maar dan wel zelf neutraal in de discussie staan,dus niet,de pot verwijt de ketel.
En als je van mening bent dat deze docenten een punt hebben ,dan zou ik het nog maar eens lezen,pure Baudethaat,omdat hij een andere mening heeft.
Je kan ook gerust zeggen dat Baudet soms liegt,maar de eerste politicus die dat niet doet moet nog geboren worden.
Hier nog een leuk artikel over het moraal van politieke partijen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2123264497/politieke-partijen-open-voor-schimmige-donaties?utm_source=www.geenstijl.nl&utm_medium=referral&utm_content=/
“Je haakte af door geen inhoudelijk antwoord meer te geven,dat doe je nu dus pas.(niet de eerste keer!)”
Als ik ergens afhaak, dan is dat omdat het geen zin heeft te reageren. Ik heb al minimaal 5x uitgelegd dat de inmiddels overbodige hockeystick van Mann helemaal niet ‘altijd hockeysticks produceert, wat je er ook instopt’. Of hierboven nog n.a.v. Boels suggestie dat studenten moeten gaan stemmen in de woonplaats van hun ouders. Ik heb dan genoeg gezegd en ik ga hem niet Gerrymandering uitleggen.
“FvD heeft 2 zetels,en zaten toen nog niet in de eerste kamer!”
En nu de 1 na grootste partij in de eerste kamer en nog steeds hoog in de peilingen.
“En wat is er fout met een meldpunt?”
Ik kom uit een onderwijzersfamilie (vandaar mijn herhaalde opmerkingen tegen jou over de komma’s): mijn opa was onderwijzer, mijn moeder was het, mijn zus en haar zoon zijn het. Mijn opa had nog een leerling die als mijn opa wat zei over de toenmalige bezetter opschreef en doorgaf aan zijn vader die bij die Duitse gezinde partij zat. Mijn zus (basisschool) en haar zoon (leraar Engels) hebben al genoeg aan het schrijven van allerlei rapporten, bezuinigingen, opdringerige ouders, veranderende methodes, daar kan zo’n kliklijn wel bij. Zij gaan dus nooit op FvD stemmen.
“Als docenten hun studenten leren om mensen met een andere mening te haten,dan horen die daar niet thuis,wie het dan ook is,en als er zelfs een docent zelfs vraagt waar Volkert is omdat hij nodig is dan is er dus misschien iets erg mis,en dan wil ik ook wel weten wat er aan de hand is,jij niet misschien,omdat je vooringenomen bent,maar ik wel,en docenten die gewoon objectief hun werk doen hebben niets te vrezen,maar activisten horen daar niet thuis. “
Die ene leraar deed idd iets wat zeer verwerpelijk is en ieder weldenkend mens keurt dat af! Maar wat gaan jullie doen met die info vh meldpunt, niet-rechts Nederland in kaart brengen? Waar wordt de info opgeslagen? Wordt deze op waarheid getoetst? En als er zoveel niet-rechtse leraren zijn, waarom zijn er dan zoveel rechtse mensen?
“Je zoon en zijn klasgenootjes zijn geen argument,dat kan niemand nagaan.”
ik was hier onduidelijk, dit doen ze voor de grap, om het idiote van zo’n meldpunt weer te geven. Zie het maar als VWO/Gymnasium-humor, die gasten kun je niets wijsmaken, die kunnen zelf denken. Daar gaan geen indoctrinerende leraar aan helpen.
“Een essay is geen partijstandpunt.”
Is een veelgehoord excuus van de FvD aanhangers, maar ondertussen heeft hij het gewoon gezegd. En hij is straks leider van de (één-na-)grootste partij van Nederland. En veel van zijn aanhangers zijn het er gewoon mee eens.
“Ik heb er geen moeite mee dat je hier de “linkshaters” aanpakt,maar dan wel zelf neutraal in de discussie staan,dus niet,de pot verwijt de ketel.” Wat bedoel je daarmee? Hierboven gaat ook iemand er prat op objectief te zijn. Niemand is objectief, begin je eens te verdiepen in de aard van de zintuiglijke waarneming. Lees dan ook eens wat filosofen als Locke (tabula Rasa) of Kant (a priori, a posteriori) er over schrijven of die andere grootheid Wittgenstein (Die Grenzen meiner Sprache sind auch die Grenzen meiner Welt). Ik ben dan ook vooringenomen en subjectief. Ik geef het gewoon toe.
“En als je van mening bent dat deze docenten een punt hebben ,dan zou ik het nog maar eens lezen,pure Baudethaat,omdat hij een andere mening heeft.”
Hij mag wel een mening hebben, maar de rest van het land niet? En spreekt zijn mening niet juist ook haat uit t.a.v andersdenkenden? Zijn overwinningsspeech loog er dan niet om!
“Je kan ook gerust zeggen dat Baudet soms liegt,maar de eerste politicus die dat niet doet moet nog geboren worden.
Hier nog een leuk artikel over het moraal van politieke partijen:”
Ik zag het dank voor de link. Was benieuwd naar de geldstromen van de PVV. Helaas. Die blijft weer lekker buiten schot.
Met afhaken bedoelde ik tegenover mij,toen je over een komma of punt begon,maar na 3 maal vragen van mijn kant niet in wilde gaan op het artikel,maar dat je hier soms over de AGW afhaakt begrijp ik.
Hoe je het ook wilt vertellen,FvD heeft gewoon 2 zetels,dus niet zo groot als GL .
Over het meldpunt:
Ook hierover is het ongepast om over WOII te beginnen,totaal niet relevant,ze willen gewoon in kaart brengen of er linkse indoctrinatie in het onderwijs is,wat m.i ook niet wenselijk is.
En er zijn natuurlijk meerdere meldpunten,zoals kindermishandeling of meldpunt misdaad(die de info van de bellers bleken te verkopen) dus waarom maak je je daar niet druk om ,maar wel als Baudet het doet.
Als je zo bang bent voor opkomend fascisme,dan kun je beter je blik naar Brussel wenden, die voor jou en mij uit willen gaan maken wat wel of geen nieuws is,en dan heb ik nog niet over de rest.
En wat bedoel je met: wat gaan JULLIE met die informatie doen?
Hoezo haal je mij daarbij? ik stem niet op FvD zolang ze de AGW ontkennen,maar ook niet op links zolang ze de problemen met migratie en inburgering blijven ontkennen.
“Hij mag wel een mening hebben, maar de rest van het land niet?”
Van mij mag iedereen een mening hebben,dus ook de AGW ontkenners hier,en jij,maar een docent hoort zijn politieke overtuiging of haat jegens andersdenkenden thuis te laten,die hoort niet op school thuis.
En misschien zie jij haat tegen andersdenkenden bij Baudet,maar ik zie niets anders dan politieke strijd,ik zie meer haat tegen andersdenkenden bij de mars,waarbij werd opgeroepen om Baudet te vermoorden en waar mensen van de PvdA,en GL meeliepen.
En het artikel in de Telegraaf zegt dat de PVV niet reageerde,zoals het hoort,of zoals FvD en SP,die erop wezen dat ze daar niet op ingaan.
Bij de rest van de partijen kun je grote vragen zetten over hun integriteit,grote woorden in de media over foute accountants ,over witwassen en foute ondernemingen etc,maar zelf blijken ze net zo corrupt als degenen die ze beschuldigen.
Henk
De universiteitssteden worden nu bevolkt door een aandeel jongeren die vanaf de lagere school het CO2 sprookje als wetenschappelijk feit hebben meegekregen.
Deze jongeren stemmen groen links en aanverwante partijen. Dat is goed te zien aan het aandeel zogenaamde groene bestuurders in de universiteitssteden die groen alarmistisch aan de gang gaan zoals in Groningen, Delft, Utrecht en Amsterdam.
En zie ze zijn gestart met aanpakken van “de klimaatverandering”
En wie zitten in de ellende? De gewone burgers die versneld van het gas af moeten, de kosten mogen betalen en met hun met moeite bij elkaar gespaarde auto niet meer mogen rijden, parkeren etc.
Stemrecht voor studenten alleen in de vestigingsplaats van de ouders.
Dat ruimt de groene bolwerken wel op en verlicht de woningnood in universiteitssteden.
Mensen die niet op de PVV of FvD stemmen dient sowieso het stemrecht te worden ontnomen, toch Boels?
@Jvdlaan:
Hoe kom je daar nu bij?
Ik ontneem niemand het passieve of actieve stemrecht.
En ook niet de vrijheid van vereniging, niet die van GL of die van DENK.
Ik wijs op de gevolgen, zoals het uitroepen van een inhoudloze klimaatnoodtoestand.
Bovendien zou het de academisch wereld sieren om eens woorden om te zetten in daden in de vorm van klimaatbeleid op universiteiten en HBO’s.
Hetzelfde kan gezegd worden van aanverwante instituten en ZBO’s van de overheid.
Boels, je stelt een beperking voor. Iedere vorm van beperking van het algemeen stemrecht is een aanval op de democratie.
Maar het zal wel een stukje humorgebeuren zijn van jou naar de mensen toe, dunkt me ;-)
Boels,
Ik stel voor om de bejaarden eens fors te belasten op de overwaarde van hun veel te grote huizen, ooit gekocht voor een gezin, nu bewoont door 1 of 2 bejaarden.
Gaan ze misschien eens wat kleiner (en nieuwer en dus zuiniger) wonen.
Het is een dom idee, maar nog steeds niet zo stom als jouw idee
@J. van der Heijden
Als jij jouw politieke geestverwanten nu eens uit de 60-jarige woningnoodslaap haalt?
Er zijn geen kleinere woningen genoeg en daarmee stokt de doorstroming.
@Jvdlaan
Op welke wijze wordt het stemrecht van thuiswonende studenten beperkt?
Ik vind dat uitwonenende studenten in het verkeerde hokje stemmen, mede door de 18de eeuwse instelling van de academia.
Maar daar ga je niet op in ;-)
Boels,
Mijn politieke heetsverwanten zijn centrum links, het beleid is al jaaaren rechts
En dan zie je dat sociale woningbouw daar onder lijdt
@J. Van der Heijden
Onzin, alle politieke partijen hebben de laatste 60 jaar bij verkiezingen de sociale woningbouw als loze belofte gebruikt.
Wereld wijd een miljard bomen planten om het klimaat probleem op te lossen
Hoeveel hiervan moeten er in Nederland gepland worden
Hoeveel in de provincie Utrecht
Hoeveel in de stad Utrecht
Probleem opgelost
Ted, kun U zich voorstelen dat dit het ultieme klimaat plan is om in plaats van Bomen evenzovele Windmolens op land te plaatsen Begrijpt U nu de riducule omvang en impact van de doorgeslagen Klimaat Plannen? Platform Storm heeft een kaart van Nederland uitgebracht waarop de aantallen Windmolens op zijn geprojecteerd probleem is dat er teveel woningen staan die dit verhinderen.
Ted,
in Duitsland denken ze daar heel anders over. Oud bos wordt gekapt om plaats te maken voor windmolens. Eigenaren gaan akkoord tegen een vergoeding die kan oplopen tot 2,5 ton per jaar.
Lekker wapperen man!
Marc 18 jul 2019 om 16:49 schreef: ….. “Sommige mensen laten zich niet overtuigen. De rest is overtuigd van het probleem, te weten dat de hele wereld aan CO2 reductie moet doen”.
Reynier heeft eerder al terecht gewezen op het verschil tussen het begrip risico en het begrip probleem. Maar kennelijk willen jullie dit verschil niet zien, getuige jullie reacties.
En Marc maakt het hierboven wel heel erg bont en spreekt zichzelf faliekant tegen. “De rest is overtuigd van het probleem, te weten dat de hele wereld aan CO2 reductie moet doen.” Marc bevestigt hiermee de heersende opvatting op CG; het probleem is dat “de hele wereld aan CO2 reductie moet doen”. Dat is inderdaad een groot probleem omdat het hoegenaamd niets tot nagenoeg niets bijdraagt aan het terugdringen van de opwarming van de aarde. Daar is al vaak op gewezen. Zie o.a. Lomborg.
Jeroen uitstekende essay, quote; ‘Feest voor de portemonnee.’
Deze welhaast legendarische woorden van de klimaatpaus Nijpels echoën nog na.
Inderdaad een Feest voor de Portemonnee van de Overheid, betrokken Bedrijfsleven, Energie Maatschappijen en alles wat maar enigszins belang heeft bij de installatie en adaptatie van Inferieure Energie Opwekking Methodieken.
Wie moet dat betalen? juist ja de Burger die geïndoctrineerd denkt dat hij de Spekkoper is. Niet dus.
Ik meen dat veer grove oplichting zware straffen bestaan? zou Ed Nijpels, Diederick Samsom en Jeroen Dijsselbloem hier voor in aanmerking komen?
Door alle windmolenparken wordt het dringen op de Noordzee.
https://www.nu.nl/economie/5966687/door-alle-windmolenparken-wordt-het-dringen-op-de-noordzee.amp
Feest voor de portemonnee….. maar niet die van de vissers;
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/het-is-alarmfase-1-voor-de-noordzee-die-windmolens-maken-alles-kapot~abe395bd/
Reactie op inzending van: J. van der Heijden van 19 Juli 2019 om 15:30.
Helaas kon het niet sneller maar dit is wat wij, 3,3, miljoen Gepensioneerden Uw domheid en kortzichtigheid voor de voeten werpen. Lol, Lol, Dikke pret.
Uit uw reactie analyserend heeft U geen idee hoe de Pensioenopbouw van de 3,3, miljoen Gepensioneerden er uit ziet.
Maak eerst eens een duidelijk en goed onderscheid tussen Publiek Vermogen de AOW, en Private Vermogen de Bedrijfspensioenen van de ruim 3,3 Miljoen Nederlanders waarvan hun Pensioenpremies zijn betaald van hun Netto Inkomende, is daarmee Juridisch gezien, Privaat Vermogen: een vermogen dat in de lange historie van Werknemer-schap Politiek verplicht is ingehouden van hun Netto Inkomen.
Hoe het ook tot stand is gekomen, het is in ieder geval geen geld dat onttrokken is aan de Rijksbegroting en derhalve kan het Rijk ook geen claim aan dit vermogen verbinden.
En dat is wat dit Kabinet Rutte-Koolmees nu wel poogt te doen, weer een grove greep in de Pensioenkassen, in plaats van de Rekenrente en Dekkingsgraad af te schaffen. Tevens de Pensioenen na 12-jaar achterstand weer te indexeren. Het is Ons, Uw en mijn Geld, belegt als Privaat Vermogen, ondergebracht bij de Pensioenfondsen. De Staat heeft over het Privaat Vermogen geen enkele zeggenschap laat staan recht om dat te roven.
Voetnoot: van de 3,3, miljoen gepensioneerden is hooguit 10 procent met bovengemiddeld inkomen, volle 45 jaar gewerkt en pensioenpremies betaald. De rest is opgezadeld met Pensioenbreuk opgelopen door Faillissementen, baanverandering, samenvoegen van bedrijven en andersoortig onderbrekingen die Pensioenbreuk veroorzaken zoals afkoop op indicatie van de Politiek, van de kleine pensioentjes.
Uw stigmatiserende uitspraak dat alle gepensioneerden stinkend rijk zijn is pure onzin, stemming makerij erger nog afgunst en waarom?
Alleen geboren Marxisten, de Bolsjewieken, kunnen zo redeneren als U steeds weer kenbaar maakt via dit prachtige informatieve Klimaat Panel waar “Hoor en Wederhoor” wordt gerespecteerd. U duidelijk niet.
AdamSmith,
Je bergijpt er niet veel van he, ik stel iets echt heel doms voor, maar dat is een antwoord op het domme idee van Boels.
Maar als je meer compassie wil voor mensen met minder geld moet je op links zoeken en niet op rechts
Humor en skeptici. Het blijft behelpen ;-)
Het lukt niet zo met humor bij de alarmisten
https://www.care2.com/causes/violent-climate-video.html
Niveau Snip en Snap. Geef mij maar humor van het niveau Blackadder maar of Little Britain.
Mijn Beste, hier iets om over na te denken hoe U en Uw gepassioneerde vrienden zijn.
Een Histories Lied over Amsterdam van toen wat door uw gepassioneerde vrienden naar de knoppen wordt geholpen zo niet onze met zorg opgebouwde Economie.
https://youtu.be/h8ZvU2j1IvA
Maar leest u vooral ook deze URL.
https://tpo.nl/2019/07/20/briefje-van-jan-aan-rutger-groot-wassink/?utm_source=traqli&utm_medium=email&utm_campaign=3979&tqid=j_S9aCt5EUoBEtfah1IWYVcBnd_T2F6VeRvMhMj4
PS: voor Uw gemoedsrust: ik ben noch Links noch Rechts noch Neutraal maar absoluut objectief in Hart en Nieren.
Bericht aan JvdLaan, Ik begrijp de content niet van uw verhaal?
U benoemt twee heren die in 1941 als Britse Geheime Agenten van de SOE, nu de SAS, hun heroïsche sporen hebben verdiend, Helden Gesneuveld voor de Vrijheid van Europe.
Gabcik en Jan Kubish behoorden tot De Special Operations Executive (SOE)
Met de opdracht en doel de NAZI Joden Slachter Heydrich te vermoorden. Dit met verlies van eigen leven met succes hebben volbracht.
Helaas was de wraak van de NAZI’s afgrijselijk wreed door 5000 onschuldige Tsjechische Boeren Families te vermoorden.
Geschiedenis is geschreven en vastgelegd.
PS: NAZI Duitsland was toen de Politiek Partij de NSDAP de huidige PvdA. Eet smakelijk.
Leer eens begrijpend lezen. Jan en Jozef beschouw ik als de dapperste verzetsstrijders ooit. Net als Hans en Sophie Scholl.
En de PvdA gelijkstellen aan de NSDAPis werkelijk een gotspe. Ik heb het hier al een keer uitgelegd aan Cornelius, maar ook dat was voor dovemansoren bestemd.
Ken uw geschiedenis, de aanslag op Heydrisch was in 1942. Ik leerde dit verhaal in 1972 toen ik 11 was en was diep onder de indruk. Nog steeds en er is een fantastisch boek over verschenen: HHhH.