Een gastbijdrage van Paul Scheffers.
De stikstofuitspraak in Nederland, over uitstoot van (NO2) stikstofoxiden en/of ammoniak op 29 mei j.l. door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) met betrekking tot het Programma Aanpak Stikstof (PAS), heeft grotere gevolgen dan ooit ingeschat. Den Haag vreest nu voor een extra economische terugslag.
Het idee van PAS kwam uit de 2de Kamer zelf. En niet van de minsten. In 2009 bleek dat de depositie van stikstof te hoog was om het Natura 2000 project te kunnen realiseren. Daarom kwamen Diederik Samsom (PvdA) en Ger Koopmans (CDA) destijds in een amendement met het principe dat de stikstofuitstoot toch mocht stijgen, onder één voorwaarde: dat er gelijktijdig natuurmaatregelen werden getroffen die later tot verminderde stikstofdepositie zouden leiden.
De afsnijroute geblokkeerd
Het PAS – ingevoerd in 2015 door de Nederlandse regering – bood een afsnijroute, voor de dwingende door Nederlandse ’duurzame’ ecologisten doorgeduwde Europese stikstofrichtlijn. In het PAS mocht voor nieuwe economische projecten een voorschot worden genomen op toekomstige verlaging van de stikstofuitstoot, zonder dat projecten zelf bijdroegen aan door Europa opgelegde verlaging. Die ontsnappingsroute is nu door de uitspraak van de RvS afgesloten. Alle vergunningen die op grond van het PAS zijn verleend, gelden nu als ten onrechte verleend. Gevolg: een welhaast grotere en directere impact dan alle huidige negatieve milieu, sociale, economische en politieke effecten die reeds voortvloeien uit het Akkoord van Parijs (2015), de Nederlandse Energiewet (2013) en de Klimaatwet (2019).
Oorspronkelijk bedoeld door milieufanaten om veeboertjes te pesten via Europese regelgeving
Een jarenlange elitaire kongsi van ecologisten, dierenbevrijders en veganisten uit de milieubeweging, geholpen door kritiekloze media en politiek, heeft e.e.a. voor elkaar gekregen, via strengere regelgeving via de omweg van de Europese Unie (EU). Zo’n 18.000 reeds geplande projecten worden nu in Nederland gestopt: in de chemische industrie, de mobiliteit, de wegenbouw, bij ontwikkeling nieuwe bedrijventerreinen en bij geplande sociale woningbouw. Alleen de bouwsector heeft al een omzetstrop van € 18 miljard ingeboekt. De nieuwe woningbouw kwam tot stilstand nadat 1500 bouwprojecten werden stilgelegd.
Tuinbouw, akkerbouw en veeteelt houden zich al jaren aan de stikstofrichtlijn
Bij de tuinbouw, akkerbouw en veeteelt in Nederland wordt nog het minst geleden door deze stikstofuitspraak van de RvS. Deze agrarische sectoren houden zich reeds jaren aan de immer strengere stikstofrichtlijnen en beperkende vergunningen, die hun omvang in productie en omvang van de veestapel moesten beperken. Vreemd, maar voor die agrarische sectoren was de Europese stikstofrichtlijn juist ontworpen door de ‘duurzame’ ecologisten, met als doel een verdere beperking van de veestapel in Nederland, ofwel ‘veganistisch veeboertje pesten’.
Vleesschaamte prediking door een veganistische ‘duurzamheids’elite om het klimaat te redden
De omslag naar het stikstofalarmisme was decennia terug ingezet door de ‘duurzaamheids’elite met voorkeur voor een duurdere 100% biologische en vooral minder productieve agrarische sector – feitelijk propaganda voor uitsluitend biologische voeding en slechts alleen voor de hogere inkomens te bekostigen. Hierbij hebben veganisten een rol gespeeld, soms met wetenschappelijke fraude. Een bekend voorbeeld daarvan is het ‘onderzoek’ naar zgn. ‘vleeshufters’ door Diederik Stapel en Roos Vonk. Zij prediken vleesschaamte om zo ook een stikstofbeperking te helpen bewerkstelligen. Samen met ecologisten en dierenbevrijders zien zij liever heidebloempjes en -vlinders dan weidebloepjes op het koeiengras. Vleesconsumptie zou immers de opwarming van het klimaat versnellen, een opwarmingsversnelling die overigens nergens in de wereld wordt gemeten door de NASA satellieten en weerballonnen, maar alleen op politiek geparametriseerde VN-IPCC computermodellen is te ontwaren.
Biologische voedselproductie geldt voorts niet als duurzaam
We weten inmiddels, dat biologische landbouw en biologische veeteelt bepaald niet duurzaam zijn vanwege hun grotere landbehoefte en minder opbrengst en mindere kwaliteit per hectare. Bovendien zijn de biologische producten aanzienlijk duurder, ondanks het feit zij voor een groot deel ten onrechte als zodanig worden aangemerkt. De derde wereld produceert vanuit armoede erg duurzaam, maar zou heel graag over de (kunst-)mest willen beschikken, die we in Nederland te over hebben. Daarnaast heeft de huidige en toekomstige westerse industriële landbouw en veeteelt een progressief en actueel doel van een hogere productie-opbrengst met een lagere hoeveelheid benodigde grondstoffen en benodigde energie, zoals door de Wageningen Universiteit reeds jaren wordt bepleit voor een echte duurzame toekomst met een nu nog groeiende wereldbevolking. Wageningen Universiteit heeft niet voor niets als speerpunt juist de wereldwijde zeer lage agrarische productiviteit in ontwikkelingslanden te willen verbeteren.
Zie ook hier.
Het inconsequente en negatieve van zogenaamd ‘duurzaam’
Bij deze ‘duurzaamheids’elite gaat het om de industriële landbouw en veeteelt vooral te bestrijden met nieuwe ‘duurzame’ wetgeving, wat tegendraads is aan hun ‘duurzame’ ideologie, omdat als consequente voor dit onzalige ‘duurzame’ idee juist méér natuur zal moeten worden omgespit voor agrarische toepassingen. Zo werd voor het ‘goede ideologische doel’ door de kritiekloze politieke media de ideologisch verzonnen propaganda gekopieerd, dat voor 1 kilo vlees 800 liter water nodig was, en dat dat dus (?) slecht voor het klimaat was. Het bleek een overdrijving van een factor 80. De immer restrictievere wettelijke milieuregels in Nederland brengen de agrarische sector steeds verder in het nauw waarbij de dierveiligheid/-welzijn bij de productie minder aandacht kreeg. Ook ‘duurzaam’ ontkomt niet aan voorspelbare negatieve randverschijnselen als gevolg van economische en wettelijk beperkende pressie.
Mestverwerking, ammoniak (NH3), stikstof (N2), stikstofoxide (NO2), en wat is natuur?
Stikstof (N2) zit in onze atmosfeer voor 78,08% en ademen wij dagelijks in. Het is volstrekt ongevaarlijk. Het aandachtspunt is wanneer stikstofoxide (NO2) vanuit het economische domein door productie/industrie lekt naar het ecologische domein en daardoor lokale ongewenste natuureffecten optreden.
De kernvraag bij dit alles is “Wat is natuur’? Zijn natuurlijke weidevelden voor veeteelt in Nederland minder natuur dan de kunstmatig door de mens gecreëerde heidevelden door de massale historische houtkap van de sindsdien voormalige bossen?
Door ecologisten nagestreefde verhoogde Europese richtlijnen zit er ineens in Nederland meer nitraat in het slootwater dan de Europese vastgelegde normen nu toestaan. Nog al wiedes! In de voedselindustrie wordt stikstof (N2), zowel gasvorming als vloeibaar (= liquid nitrogen), aangeduid als toegestaan voedingsmiddel E941. Dit E-nummer heeft geen effect op de menselijke gezondheid en dient als goede stabilisator. Stikstof wordt bovendien door de natuur opgenomen in de vorm van natuurlijk nitraatzout of ammoniumzout.
Stikstof is onschuldig en mest (inclusief fosfaat) is zeer nuttig
Stikstof is onschuldig, maar heeft in hoge concentraties in diverse economische toepassingen een nuttige zuurstof verdrijvende werking. Door de onschuldige eigenschappen is het ook een uitstekend component in combinatie andere gassen. Het menggas met stikstof zorgt ervoor dat de zuurstof wordt verdreven bijvoorbeeld in houdbare verpakkingen in de supermarkt, wordt toegepast als industrieel blusmiddel, bij het lassen en bij het lasersnijden. Mestverwerking: Voor Nederland heeft de EU (!) een fosfaatplafond voor uitstoot in de natuur vastgesteld op 172,9 miljoen kilogram. Onder de in Nederland sinds 2014 wettelijk verplichte mestverwerking wordt verstaan het maken van speciale chemische halffabricaten / eindproducten, maar ook de export van fosfaat voor betere voedselproductiviteit.
Fosfaat, opvang en verwerking is van levensbelang voor voedselproductie
Fosfaat is grondstof van levensbelang voor onze agrarische voedselproductie, zo zelfs dat in de verre toekomst fosfaatschaarste de wereldvoedselvoorziening kan bedreigen. Merendeel van chemische fosfaat komt tegenwoordig als fosfor restproduct uit ijzererts bij de staalproductie. Een belangrijke eerste stap bij de gewenste recycling van mest is de scheiding in een dunne fractie (veel water en stikstof) en een dikke fractie (veel organische stof en fosfaat). Bovenal kan dierlijke mest de toepassing van chemisch geproduceerde kunstmest beperken en kan ook als eutrofiëring door selectieve dumping in voedselarme vispaaigebieden in de Atlantische oceaan/Noordzee dienen. Oplossingen genoeg, goed voor de visstand, goed voor de voedingsindustrie en ook goed voor de chemische industrie, die nu extra fabrieken bouwt voor mestverwerking. Kunstmestfabrikant OCI-Nitrogen gaat in Geleen jaarlijks 1 miljoen ton mest verwerken tot kunstmest, ondanks ideologische tegenstand door de milieu-elite.
PBL: Agrarische ammoniakemissie/-concentratie stijgt niet, stikstofoxide met 65% afgenomen
Het ging al goed in Nederland ondanks/dankzij de ‘duurzame’ ecologisten. Ammoniakemissie van de landbouw en veeteelt blijft gelijk, zo stelde het Planbureau voor de leefomgeving (PBL) al in 2018 vast. De berekende ammoniakemissie van de landbouw is in de periode 2014-2016 gelijk gebleven, terwijl de berekende NO2-emissies sinds 1990 reeds met ruim 65% zijn afgenomen. In tegenstelling tot de stikstofemissies, zijn de gemeten concentraties van ammoniak in de lucht sinds 2000 niet meer gedaald, maar ook niet gestegen.
Ammoniak (NH3) is overigens ook een nuttig en natuurlijk koelmiddel dat veel in de industriële koudetechniek wordt gebruikt. Hoewel ammoniak een giftig gas is draagt het niet bij aan het broeikaseffect. Daardoor is ammoniak minder schadelijk dan andere chemische (inmiddels verboden chloordifluormethaan typen) koudemiddelen. Dus weer een nuttige toepassing!
Zie ook hier.
Paniek in politiek Den Haag, maatschappelijke schade te verwachten
De paniek betreft de ‘onvoorziene’ economische en maatschappelijke repercussies door de uitspraak van de RvS. Het dwingt de coalitie van Rutte III tot snelle en harde impopulaire keuzes om de stikstofuitstoot in de chemische industrie, de mobiliteit, de wegenbouw, bij ontwikkeling nieuwe bedrijventerreinen en bij geplande sociale woningbouw toch mogelijk te maken. Het is volgens dossiereigenaar minister Carole Schouten ‘ingewikkeld’ om precies in beeld te krijgen welke consequenties de uitspraak van de RvS heeft. Het ziet ernaar uit, dat de minister vooral in het eigen economische vlees van de christelijk-agrarische achterban van de huidige regeringscoalitie moet gaan snijden met de buitenspel gezette en benadeelde burger die het nakijken heeft.
Vraag: Wie geeft er eigenlijk nog om de economie in de huidige overdreven ‘duurzame’ regeringscoalitie?
Zie ook hier.
Uit de volgende economisch negatieve maatregelen kan dus door kabinet Rutte III worden gekozen (en/of):
Landbouw: Kringlooplandbouw (met als doel forse afname van de ammoniakbelasting van Natura 2000-gebieden) en Reductie van de veestapel.
Industrie: Reductie emissies door scherpere emissie-eisen, Denox-installaties e.d. en emissiehandel (met beprijzing van uitstoot van stikstofoxiden).
Verkeer: Versnelde invoering emissieloos rijden en reductie voertuigkilometers door beprijzing; reductie emissie vliegverkeer; reductie emissie (zee)scheepvaart
Conclusie voor de buitenspel gezette benadeelde burgers:
Waar kritiekloos veeboertje pesten en vleesschaamtepopulisme toe kan leiden …
Zie ook Elsevier (achter betaalmuur): ‘Wie geeft er nog om de economie?’
Aldus Paul Scheffers.
De schuld wordt gelegd bij veganisten, milieubeweging en idioten die zich dierenbevrijders noemen..
Maar de drijfveer achter al deze westen ondermijnende activiteiten wordt mogelijk gemaakt door de VN geleide Europese Unie. Achter deze drie “milieubewegingen schuilen duizenden advocaten die het europees/VN recht aangrijpen om de greep op landen van de EU te vergroten.
Wat heeft de EU ons als burger gebracht? Massa immigratie, lage rente, afschaffing van contant geld, derderangs eten van de wereldmarkt, het eind van de democratie, 50.000 euro schuld per hoofd van de bevolking, werkeloosheid, oplopende staatsschulden, korting op uw pensioen, 1000 miljard in volstrekt zinloze milieumaatregelen, terreur, dagelijks steek en schietpartijen, plofkraken, grenzenloze criminaliteit, verhoging van alle kosten voor de burger…
En dat is allemaal de feitenvrije mening van ene Cornelia
Die het allemaal geloofd dus is het waar !
Oh en de echokamers die zie als nieuws zit zullen haar niet verder informeren
Zo werkt de propaganda
Bewijs jij dan eens dat dit niet zo is wat ze nu schrijft.
Bid jij maar dat je straks nog een pensioen hebt wat iets voorstelt.
En dat je dokter en ziekenhuis nog kan betalen.
Zei ziet goed hoe we hier aan het verloederen zijn.
Maar @Heijden kijk niet verder dan zijn neus en beeldscherm, en denkt dan de onbeperkte kennis in huis te hebben.
Maar goed ik heb weer eens op zulke idiote reactie van jou gereageerd dan hoeven anderen dat niet meer te doen.
En dan ben jij ook je uitkering kwijt!
Ik dacht al, waar is het commentaar van “Spuit-11”. Eerlijkheidshalve dacht ik toch echt dat “Spuit-11” voor reparatie en total make-over naar de Garage was? Dus niet.
Vegans and vegetarians could be missing out on an important nutrient that is crucial for brain health, an expert has warned.
Choline is important for memory, mood, muscle control and may even fend off mental decline in later life.
But the body does not produce enough in the liver to meet daily requirements and the best dietary sources are beef, eggs, dairy products, pork, chicken and salmon.
http://www.telegraph.co.uk/science/2019/08/29/vegans-could-lacking-crucial-nutrient-brain-health-warns-expert/
Het zou veel verklaren of is het een broodjeaap?
Broodje aap.
Er zijn genoeg studies die het tegenovergestelde aantonen en ook de ervaring van mensen die al jaren lang vegetarisch en zelfs veganistisch eten toont aan dat de gezondheidsrisico’s verwaarloosbaar zijn. Een gebrek aan voedingsstoffen die je via vleesproducten binnen krijgt is makkelijk te compenseren met andere middelen.
Verder lijkt het mij beter om op deze site de discussie tot klimaat te beperken.
“Er zijn genoeg studies die het tegenovergestelde aantonen en ook de ervaring van mensen die al jaren lang vegetarisch en zelfs veganistisch eten toont aan dat de gezondheidsrisico’s verwaarloosbaar zijn”
Onderzoek onder 48.188 vegetariërs die van 1993 tot 2001 gemonitord zijn laten een heel ander beeld zien.
Jouw “gezondheidsrisico’s verwaarloosbaar” blijken wel degelijk gevaar voor de volksgezondheid op te leveren.
Onderzoek van de Oxford university laat zien dat vegetariërs 20% meer kans hebben op een herseninfarct.
Dat lijkt mij nogal veel om te spreken over “verwaarloosbaar”
Lees het gerust eens na; https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4897
@Cornelia,
Wat jij doet is cherry picking.
In dat zelfde onderzoek staat:
After adjusting for sociodemographic and lifestyle confounders, fish eaters and vegetarians had 13% (hazard ratio 0.87, 95% confidence interval 0.77 to 0.99) and 22% (0.78, 0.70 to 0.87) lower rates of ischaemic heart disease than meat eaters, respectively (P<0.001 for heterogeneity). This difference was equivalent to 10 fewer cases of ischaemic heart disease (95% confidence interval 6.7 to 13.1 fewer) in vegetarians than in meat eaters per 1000 population over 10 years.
Ik heb geen zin in over en weer linkjes posten maar er zijn genoeg onderzoeken die iets anders aantonen dan een verhoogd risico op een herseninfarct. Het maar wat je wil geloven en naar op zoek bent. Je kunt ook op zoek gaan onderzoeken die aantonen hoe ongezond veel vlees eten is.
Nogmaal, het lijkt mij beter om de discussie op deze site te beperken tot klimaat. Dan wordt er tenminste af en toe nog wat zinnigs gezegd.
Cherry picking lijkt mij meer iets voor ’n vegetariër, ik hou het maar bij mijn kalfskroketje! :D
@ John,
“Wat jij doet is cherry picking.”
Als we ons nu eens realiseren dat we dat allemaal doen zonder in deze materie vaak precies te weten of die cherry wel een cherry is kunnen we ophouden steeds weer vooral de ander daar van te beschuldigen.
Kijk dit is ne een voorbeeld waar @Cornelia het over heeft.
Dit brengt de EU.
Dag pensioen enz.
https://www.ad.nl/economie/een-negatieve-spaarrente-lijkt-onvermijdelijk~a5d94b7a/
@ Theo,
“In feite draait de Nederlandse spaarder dan op voor het geld dat ECB-president Mario Draghi over Europa uitstrooit.” Bron AD
Niet alleen de spaarder maar ook de gepensioneerde is het slachtoffer.
Iets voor een econoom (HL?) om oorzaak achter blijkbaar falend financieel systeem eens van commentaar te gaan voorzien vanuit het grotere plaatje.
Mvg,
Frans
Frans,
Climategate.nl richt zich op klimaat en aanverwante zaken.
Lex Hoogduin en Sylvester Eijffinger, beiden hoogleraren monetaire economie, houden zich met dit soort problemen bezig. Je kunt ze op internet vinden.
In een vorig leven heb ik daar ook regelmatig over geschreven. Maar dat heeft niet veel geholpen.
Niet alleen groen-links, Ik moet ook niets hebben van groen-rechts of groen-midden.
Over een aanstaande financiële debacle van Europese Unie (EU), de Euromunt of de Neuro / Zeuro, het huidige virtuele faillissement van Italië en Griekenland, de 0% rente die de schuldenlast van die landen juist alleen maar groter maakt op kosten en inflatie bij de andere lidstaten en de reden van de Brexit is reeds eerder door diversen en ook Theo Wolters geanalyseerd. Ook het risicovolle klimaat- en milieubeleid en energietransities die moeten plaatsvinden en de groeiende aversie daartegen binnen lidstaten van de EU, is eraan gekoppeld. Bestaat de EU als zodanig nog over 5 jaar? Voor mij een groot vraagteken, als je een (geo-)politieke sterkte / zwakte analyse doet van de huidige positieve en negatieve bepalende en samenbindende factoren, Hans. Dus zeker interessant als dit soort ‘rand’artikelen blijven verschijnen op climategate.nl.
@ Hans,
“Climategate.nl richt zich op klimaat en aanverwante zaken.”
Als klimaatbeleid het direct gevolg is van klimaatonderzoek dan valt het effect daarvan op onze economie mi zeker onder “aanverwante zaken”.
Gezien tevens de vermeende opzet achter AGW en klimaatbeleid om samenleving eens grondig te gaan omvormen moeten alle betrokken zaken mee worden gewogen.
Maar goed het is jouw site even goede vrienden.
Mvg,
Frans
Frans,
Ik zou wensen dat de auteurs van Climategate.nl alwetend en universeel deskundig zouden zijn. Helaas, de realiteit is anders. Vergeet ook niet dat Climategate.nl het geheel moet hebben van ‘vrijwilligers’. Niemand van de auteurs krijgt betaald. Vergelijk dat eens eens met de duizenden door de overheid gesubsidieerde deskundigen die de ‘officiële’ AGW-boodschap uitdragen.
Nochtans schenken we regelmatig aandacht aan economische aspecten van het klimaatbeleid, zoals ‘hernieuwbare’ energie.
Het soort mensen dat van oudsher bepaalt hoe wij bestuurd moeten worden, beheerst thans slechts deelaspecten van de kennis die nodig is om dit verantwoord te doen. Klimaattafels zijn eenzijdig bezet, elke aanpak is in onbalans en een splinterpartij als D66 traceert met idiote ideeën, zoals het halveren van de veestapel, de actiebereidheid en de ontvlambaarheid van verschillende belangengroepen in Nederland. Er is een groot verschil tussen Nederlandse en Franse boeren, maar het getuigd van een dramatisch eufemisme om de stikstofuitstoot en met name de ammonia en fosfaatcomponent, te duiden met een keuze voor; “Heidebloempjes of weidebloempjes”
Het continueren van dit “Flutbeleid” genereert revolutie bij gebrek aan kundig leiderschap. Het pak waarin de veganistische duurzaamheids elite ons thans tracht te naaien, zou menig dictator niet hebben misstaan..
Voor wie nog niet wist dat de lucht schoner is geworden, hier zijn de officiële cijfers voor Nederland:
Relatie ontwikkelingen emissies en luchtkwaliteit, 1990 – 2017
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0081-relatie-ontwikkelingen-emissies-en-luchtkwaliteit
Dat gaat over de kwaliteit van de lucht die we inademen. Het plaatje van de NOx gaat over stedelijk gebied.
In steden is de luchtkwaliteit verbeterd door het weren van auto’s, schonere motoren, komst van elektrische auto’s.
Hier het totale verloop van de vermestende component:
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0189-vermestende-depositie
Ook hier een afname, maar de laatste jaren stagneert het.
@Bart, “Ook hier een afname, maar de laatste jaren stagneert het” Dus niet de elektrische auto deze is van de laatste jaren.
Oh Ja, Vreeken, is de lucht in de steden ‘ineens’ schoner volgens de milieu-elite?
Waarom gaat het stadse ‘plebs’ dan zo snel als mogelijk in het weekend naar hun camping op het boerenland voor de schone lucht?
800 liter water voor 1 kilo vlees? Ik las overal dat voor 1 kilo rundvlees 1500 liter water VERbruikt zou worden. Inclusief het verwerken van de huid tot leer, betekent dit 1.500.000 liter water voor 1 koe.
Heeft “overal” een linkje?
Kijk vooral even bij de artikelen van ‘onze Rypke’….er gaat daar altijd een wereld open. o.a.
https://www.interessantetijden.nl/2018/07/04/voedingscentrum-liegt-over-waterverbruik-rundvlees/
Piet,
Alle reden om het water te recyclen of als meststof te gebruiken. Er zitten vast veel voedingsstoffen in. Het water dat in de koe gaat, komt er als meststof weer uit. Dat heb je ervan als specialisten met een zeer nauwe focus naar de realiteit kijken. Al eens ooit bedacht hoeveel water een boom gebruikt om de nutriënten naar de bladeren te brengen en vervolgens weer naar de cellen. Dat verdampte water komt ook elders weer naar beneden. Één grote kringloop. Niets om je zorgen over te maken.
@Paul Scheffers,
Prachtig pleidooi, kan zo de krant in, niks mis mee.
Soms krijg ik echt het idee back to the stone age.
Vorige week schreef ik dat ik naar een plaatselijke boer zou gaan om te vragen of zijn zwarte golfplaten ook zoveel hitte genereren in zijn loods.
Ja bij hem was het ook.
Hij heeft nu een camping er bij en een vlees automaat en aan de andere kant een groente en fris, melk automaat.
Ik zeg lachend tegen hem, hoor je op met het familiebedrijf?
Kijk eens rond naar alle kleine tot middelgrote boeren, alle hebben ze wat er bij, van groentewinkel tot eetgelegenheid met streekproducten.
Alleen op deze manier kunnen we overleven zei hij daar hoeven we niet voor te liegen.
In Nederland is het onbetaalbaar om aan alle eisen te blijven voldoen, en de banken lenen je ook niet zomaar geld meer, de overheid is onbetrouwbaar voor de boer.
De overheid duwt ons jaar na jaar in het nauw, denk je dat je het gehad hebt, komt weer iets nieuws, je zou er bijna van door gaan draaien.
Gelukkig gaat het velen nu een stuk beter, daar ze meestal wel vergunningen krijgen voor zulke zaken er bij te mogen doen.
Maar het echte boeren leven is alleen nog maar voor de grote weggelegd.
De vraag natuurlijk hoe lang nog.
@Theo. Dit artikel van Scheffers zal de krant niet halen. Heb het tenenkrommend door geworsteld.
Te eenzijdig belicht en vooral anti Natura 2000. Natura 2000 gebieden zijn er niet voor niets. Wij Nederlanders kunnen geheel Holland wel volbouwen met huizen, industrie en agrarische bedrijvigheid. Dat kan hoor. Geen probleem. Maar de hard werkende randstedeling wenst ook te recreëren, te ontstressen en de hond uit te laten. Snap je? Dus zijn er refuga ontwikkeld om dat kleine beetje “natuur” wat er nog is te behouden. En dat is maar goed ook. De balans natuur, cultuur, industrie en agrarische bedrijvigheid is mijns inziens evenwichtig.
Dit artikel heeft niets met ecologisten, veganisten of dierenknuffelaars te maken heer Scheffers. Er is inmiddels zoveel wetenschappelijk onderzoek gedaan op het gebied van ecosystemen, natuur in het algemeen en het welzijn van mensen die recreëren in de natuurlijke leefomgeving, en vooral door diezelfde Wageningen Universiteit. Het nut daarvan is een feit.
Overigens is de huidige PAS maatregel discutabel. Daar ben ik het met Scheffers eens.
Natuur: plaatsen waar flora en fauna enigszins de ruimte krijgen. Weilanden, heidevelden en stuifzanden horen daar eigenlijk niet bij, want we moeten “tuinieren” om een gewenst landschapstype in stand te houden. Overigens is dat niet per se fout, als we kosten en baten maar in beeld houden.
De problematiek met stikstof (NOx of Ammoniak) is in de praktijk wat te stevig aangezet. Zie het rapport http://nvv.nl/administration_uploaded/40/89/8/170120_Rapport-Ammoniak_in_Nederland_20-01.pdf door Hanekamp, Crok en Briggs. Met het terugbrengen van mest op de landbouwgronden zouden we in één klap veel “problemen” kunnen aanpakken. En beleid op basis van meten ;-)
De rapporten over water en vlees (15 kuub per kilo, hierboven 1.5 kuub of 0,8 kuub) berust op dubieuze aannames zoals door oa Rypke Zeilstra voorgerekend. Maar waar fosfaat of olie opgaat, gaat water terug in de natuur. Kringloop.
Als een koe al zoveel zou drinken dan drinken 100 koeien op een dag de Vecht leeg.
Ivo
Natuur is wat spontaan zonder onze bemoeienis opkomt. Het “onkruid” dus tussen de straatstenen en op zandpaden en in je tuin op de plaatsen waar je het niet wilt hebben. Op die plaatsen die wij niet gebruiken omdat het te lastig is of te weinig opbrengt. Het Narura 2000 project is een gedrocht ontsproten aan het brein van fantasten die alles bij het oude willen houden, maar tegelijkertijd de bevolking in Nederland uit laten dijen tot…. Om met Bloem te spreken: Wat is natuur nog in dit land, een stukje bos ter grootte van een krant, een heuvel met wat villaatjes ertegen. Uit: “Domweg gelukkig in de Dapperstraat”.
Leuk hoor, ik geniet er dagelijks van. Maar het heeft meer met cultuur dan met natuur te maken. Natura 2000 is een dogmatisch op een willekeurig punt vastgepinde toestant van wat ecologisten natuur wensen te noemen. Natuur vind je in de Amazone en andere wijd uitgestrekte wouden die zichzelf met alles erin spontaan in stand houden. Hier een dogmatische stikstofnorm trachten te bereiken en daar het oerwoud kappen om er palmolie en sojaplantages neer te zetten. Hoe dwaas wil je het hebben. Hoeveel van die soja en die palmolie gaat er naar menselijke consumptie? De reststoffen die wij daarna niet meer kunnen eten gaan het veevoer in. Hoeveel sojamelk gaat de mensheid gebruiken als koemelk niet meer mag of op de bon gaat?
Al die commotie over kolencentrales, CO2, stikstofreductie, inkrimping van de veestapel, een circulaire landbouw, Fridays For Future, het komt allemaal niet uit de lucht vallen ! Paul Driessen beschrijft in zijn artikel “Let’s do follow the climate money!”, gepubliceerd op 8 januarie 2019, de geldstromen die ge”investeerd zijn om het zover te laten komen. David Zaruk bestede aandacht aan de Amerikaanse bestseller “The Wizard and the Prophet”, de keuze die men in de 40-er jaren had tussen stilstaan “de aarde laten helen” (de profeet Vogt) of door technische innovatie, de voedselproductie op te voeren, waarvoor de tovenaar Normann Borlaug pleitte. Daarmee werd het leven van vele miljoenen mensen gered. Op dit kruispunt staan we nu op nieuw: Greenpeace & Co, Carola Schouten, de WHO en veel politieke partijen kiezen de benadering van William Vogt. Pas op de plaats maken, verbod op neonicotinoiden en glyfosaat, geen GMO of CRISPR/Cas, terug naar het nostalgische boerderijtje en koetje Büllerbü. De heile Welt. David Zaruk, alias The Risk Monger, beschrijft op zijn site ook uitvoerig de hoe activist-scientist met wetenschappelijke fraude het politieke klimaat hiervoor geschapen hebben.
Ik denk wel eens dat dit alles (o.a. klimaat, stikstof) veroorzaakt wordt door verstedelijking. De meeste mensen groeien niet meer op met gevoel voor de natuur, hebben niet met hun poten in de klei gestaan. Dit geld zeker ook voor de politici.
@Michiel daar heb je gelijk in, kinderen worden steriel opgevoed.
Maar weet je wat ik echt denk, er zijn bepaalde mensen die te veel denken, en als zulke mensen ook nog een baan hebben waar ze mogen denken, dan krijg je zulke idiote omstandigheden waar we nu steeds verder inzakken.
In Roermond alleen al heb ik gelezen is grote woningnood, 470 woningen mogen niet gebouwd worden.
En dan heb ik het maar over 1 kleine stad in Nederland.
Hoeveel mensen zitten straks weer in de bijstand, faillissementen enz.
Als ik dit lees vind ik dit doelbewust een land slopen.
Als al deze waanzin ideeën niet snel een halt toegeroepen word, dan gaat half Nederland straks de goot in.
@Theo. Van Limburgers is bekend dat zij graag bie de pap en mam blieve. Logisch want in Limburg is het leven goed. Prachtige natuurgebieden, veel water, grote ecologische diversiteit aan flora en fauna. Het gevarieerde landschap met dalen, stromende beken en bronnen. Ruimte om te recreëren.
Doch het aantal Limburgers neemt af, er is weinig natuurlijke aanwas want de moderne mens wenst veel. Studeren, werken, een groot huis (de huizen zijn hier overigens veel goedkoper dan in Holland, en mooier, maar dat is subjectief) dikke lease auto en kinderwens wordt uitgesteld. Tot het te laat is. Dan zoekt het kinderloos stel naar alternatieven. Die zijn er genoeg. Vul zelf maar in.
En die 470 woningen die zullen er wel komen. De Roermondse en Provinciaalse aard kennende krijgt Limburg een status aparte.
Mooi uitgewerkt artikel. Bedankt!
Hierbij een artikel over het eten van ‘plofkip’ en dat het beter is voor het milieu.
https://www.volkskrant.nl/economie/biologisch-is-lang-niet-altijd-milieuvriendelijk~b04af8f6/
Karin
Maar natuurlijk wel voor het leven van de kip. Maar wat zou de uitstoot van CO2 en stikstof zijn die bij de grondstofwinning, het maken en plaatsen van windmolens en de recycling ervan.
En last but not least, het in de benen houden van de inefficiënt draaiende gascentrales? Kunnen ze daar niet mee beginnen om daar een stokje voor te steken?
Voor de gemiddelde Nederlander zou een dieet met wat minder rund, varken en zuivel een aanzienlijke verbetering in gezondheid kunnen betekenen. En dan wat meer een dieet volgen van zogenaamde “blue zones” met relatief veel 100 plussers die dan ook nog in redelijke fysieke gesteldheid zijn en niet liggen weg te kwijnen in verpleeghuizen. https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/blue-zones-het-geheim-van-gezond-oud-worden
Zelf eet ik sinds een paar jaar bewust wat minder rund en varkensvlees, nog circa één keer per week, en iets minder zuivel. Verder veel kip en vis en één keer per week vegetarisch. Niet dat ik me nu verheven voel ofzo boven anderen, maar dit is hoe ik er mee omga.
Qua vervoer zal het stikstof probleem in 2030 reeds grotendeels opgelost zijn. Dan is namelijk 95% van het wegvervoer autonoom en elektrisch. Ik verwacht dat autonoom vervoer rond 2023 in de Verenigde Staten op grote schaal zijn intrede zal doen. En door de data: economisch veel efficiënter door factor 10 utilisatie verhoging van de auto van 4 naar circa 40%, minder ongelukken met verdere verbetering na elke software update verder en meer nuttige en vrije tijd voor de mensen, zal Nederland snel volgen.
Persoonlijk vind ik dat er een balans moet zijn tussen maatschappelijke belangen en persoonlijke vrijheden. Op die manier benaderen we een optimum voor de maatschappij als geheel waarbij een ieder de kans heeft zich te ontplooien in gezonde levensomstandigheden zonder teveel betutteling door de overheid. Ik geloof erin dat we technieken kunnen ontwikkelen die zowel de onze levensstandaard als ons milieu kunnen verbeteren. Niet alles zal direct utopisch en een feest voor de portemonnee zijn, maar op de midden-lange termijn ben ik zeer positief. In 2030 zal het beeld al veel duidelijker zijn en de CINE-hypothese (Catastrofale Ineenstorting van de Nederlandse Economie) van de heren Scheffers, Hetzer en Labohm nog steeds op zich laten wachten.
@Bart. Ik ben het niet altijd met je eens, ditmaal sla je de spijker op zijn kop. Minder vlees eten kan geen kwaad voor de mens. Hoewel hij een omnivoor is, dus in feite alles kan eten, is de leefstijl van veel Nederlanders anders geworden. Minder actief bedoel ik. Het dierlijke vet, hormonen en anti bionica die de dieren in de massale bio industrie krijgen toegediend, komt uiteindelijk bij de mens op zijn en haar bord terecht. Maar dat is nog een bijzaak. De inactieve moderne mens hoeft niet zoveel energie aan te wenden om te eten. Toen wij nog jager verzamelaar waren en ver daarvoor hadden wij dat extra vet en vlees nodig. In tijden dat er schaarste was.
In weze is ons celmetabolisme sinds die tijd niet verandert. Het teveel aan vetten worden nog steeds opgeslagen in ons lichaam. Zo vroeger ook, alleen toen gebruiken we de vetreserves. Nu niet. Het wordt opgeslagen en het blijft er vaak nog lang zitten ook. Kijk maar eens in de spiegel.
Niet zomaar dat er veel ouder mannen(!) te zwaar zijn. Is overigens ook bij jongere mensen een veel voorkomend probleem. De zogenaamde moderne mens is behoorlijk fossiel. En dat is geen compliment.
Bart
Niemand belet jou om die keuze te maken. Het wordt even anders als jij dat voor anderen gaat beslissen. Nederland is geen eiland, niet voor de uitstoot van CO2 en evenmin voor de NOxen.
De bedrijvigheid ontwikkeld zich daar waar de know-how en de handelsgeest is. Soms is dat op de plaats waar de grondstoffen voorhanden zijn. Ondanks alle problemen die je aanhaalt en mogelijk verbonden kunnen worden aan het eten van teveel vlees of het drinken van teveel water, teveel wijn, teveel aardappels enz bepaalt iedereen wat mij betreft zijn eigen maat en daar heb ik de overheid niet voor nodig. Die hebben het druk genoeg om grosso modo te bepalen of de lucht en het water en de bodem schoon genoeg zijn. Maar dan graag minder overdrijven.
Laat mensen vervolgens mooi zelf de keuze maken of zij liever korter leven of zich in een gezondheidswaan afzijdig houden van alle geneugten. Wel héél knap van die longartsen die berekend hebben hoeveel mensen er voortijdig overlijden door vuile lucht.
Je kunt ook de andere kant op redeneren: waarom sluiten we niet een paar achterlijk gesitueerde Natura 2000 gebieden zodat daar ruimte ontstaat voor economische activiteiten? Dat hele gedoe met maakbare natuur kost ten eerste bakken met geld en werkt contra productief zoals nu blijkt. Het houdt wel een paar groene gekkies van de straat, maar ik zou er geen traan om laten als verzilting van uitstekende landbouw grond (die daardoor onbruikbaar is geworden) en waar wat onkruid op groeit terug gedraaid wordt.
@ Boels: Bleekneusjes werden vroeger naar boerenland gezonden om bij te kleuren. Nu slikken veganisten chemische pillen en chemische voedingssupplementen om het gebrek aan mineralen uit natuurlijk vlees te compenseren.
@ Piet, dat is dus zo’n vleesschaamte sprookje, dat nitraatalarmisme moet ondersteunen.
@ Troubadour, in Frankrijk speelt dit geheel niet, omdat natuurgebieden verder gescheiden liggen.
@ Piet: correct het zijn alarmistische ‘activist-scientist’ met wetenschappelijke fraude zowel in het klimaat als in het milieu. De politici en amorfe burgerbevolking laten zich continu bedonderen door deze ‘elite’ die zich deugdzaam acht boven het plebs.
@ Ivo: Varkens- en kippenhoederij halveren, zoals D66 verzint, heeft weinig effect. Minder koeien heeft wel meer effect.
De stikstofnorm verlagen tot de voorheen al redelijke norm zou wel een oplossing zijn.
Lees even dit van de NOS.nl die het RIVM citeert:
* Van alle neergedaalde stikstof in Nederland komt een groot deel uit het buitenland; zo’n 35 procent.
* Het effect van het schrappen van de helft van alle varkens en kippen heeft een beperkt effect op de uitstoot van stikstof
* Flink minder koeien zou veel meer effect hebben; die stoten immers 17 procent van alle stikstof uit.
Er is ook nog een juridische oplossing te bedenken door RutteIII coalitie, door de buitenlandse 35 procent uit buitenland overgewaaide stikstof door het buitenland te laten verminderen.
“Van alle neergedaalde stikstof in Nederland komt een groot deel uit het buitenland; zo’n 35 procent.”
Ik pleit voor weer invoeren grensbewaking. We moeten die troep niet meer doorlaten. /sarc
Mooi en goed uitgewerkt artikel. Het wordt steeds duidelijker tot welke nefaste resultaten de uit de hand lopende milieumaatregelen leiden. Het is treurig te zien hoe dit land, en de EU deels, bezig is het ideaal van Maurice Strong tot werkelijkheid te maken.
Eindelijk eens een goed plan van D66. Want als er nou een sector is die van subsidies, afvloeingsregelingen en saneringskosten aan elkaar hangt is het wel de agrarische sector. Haal je de subsidies weg is het in een keer afgelopen met de sector.Feitelijk is iedere boer ‘bijstandstrekker’.
Daar verbleekt de subsidie, waar u zich hier dagelijks over opwindt! aan wind en zonnepaneeltjes volledig bij
Het is bovendien een sector waar de kapitaals/leendruk immens is, Totaal uit de hand gelopen grondprijzen, investerings Rabodruk met dito faillissements problemen voor al die hardwerkende agrariërs en hun gezinnen. De helft van al die bedrijven verkeert zo langzamerhand in permanente overlevingsstress. Trouwens niet alleen in Nederland hoor, Inmidels zijn vb vrijwel alle Sojaboeren inde Vs failliet en is heel Argentinië failliet door de moordende wereld concurrentie van land- en veeteelt producten.
De hele keten is wereldwijd totaal verrot tot aan uw supermarkt aan toe en drijft van slachterijen tot aspergeplukkers, bloementelers tomaten/groente verwerkende industrie volledig op het hierheen halen van goedkope tijdelijke arbeidskrachten uit waar je ze maar vandaan kan halen.
Komt het allemaal goed met die muur van Trump ,dan komt er geen product meer van het Amerikaanse platteland af. Moeten ‘ze’ het allemaal zelf doen.
En daarna maar klagen over ‘Moe’landers die lallend hun biertjes staan open te rukken bij u in de straat en met zijn twintigen in huisjes wonen op achterlijke bungalowparkjes..
Want ja de oogst van de groenten van Hak moeten binnengehaald en gekookt worden in glazen potjes om bij u als vers! op tafel te worden uitgeserveerd,
Gaat u uw kinderen/kleinkinderen er toe aanzetten om eens een mooie toekomst te zoeken in de agrarische industrie? Natuurlijk niet u kijkt wel uit
Maar dat maakt niet uit want in al dat sentimentele agro-economische subsidie gewauwel draait u lekker mee met Yvonne Jaspers die u voorschotelt dat het zo’n machtige mooie industrie is, met van die o zo gelukkige boeren. Nog effe een partner vinden dat is enige dat nog aan hun levensgeluk ontbreekt.
Allemaal vals agro-economische zeer bedenkelijke nationalistische sentimenten, met aldoor maar weer die eerlijke boeren en hun opvolgers die beweren dat het het mooiste vak van de wereld is.
Daarom werken u kinderen er ook allemaal toch en om ze te motiveren en bij de les te houden gaat u iedere week een fietstochtje maken met het hele gezin in het Westland, zo vrolijk fluitend tussen al dat ‘glaswerk’ heen fietsen. Nou daar krijg je echt een zondags ‘plattelandsgevoel’ van.
Ook leuk wonen daar! Daar weten ze wel wat ze met al die CO2 aan het doen zijn. ‘Groeien’ is het adagium De meeste tuinders zijn op de rand van het faillissement maar ala als er maar geinnoveerd wordt. En ergens achter in de kassen slapen de illegale Oekrainers
Een ideale woonplek voor CG ers lijkt me zo….paradijselijk! De hoogmis voor de CO2 aanbidders bijna zou ik zeggen en geen windmolen te zien ook al omdat er uberhaupt geen horizont te zien is in dat prachtige landschap.
Hoef je ook geen protest/actiegroep te beginnen tegen horizon/geluidsvervuiling van die ronddraaiende wieken, Je hoort er zelfs geen vogeltje meer fljuiten,
Nederland is bij uitstek een land dat totaal ongeschikt is (geworden) voor die totaal uit de hand gelopen industriesector waar we steeds krampachtiger allerlei ‘groenlogo’s’ aan het opplakken zijn en net doet alsof de ‘mest-stank’ gewoon het zelfde is als ‘groei moet’.
Veel kijkplezier de komende weken met Yvonne Jaspers zal ik maar zeggen. Het topmodel schijnt dit jaar een ‘boerenbabe’ te zijn die zwaar dyslectisch is, da’ s weer eens iets anders dan een autistische school staakster die de wereld over zeilt.
Wel een beetje subsidie consekwent blijven hier op CG stel ik voor!
Geweldig, ras optimisme en tomeloze humor, er valt ook weinig af te dingen op de meesterlijke schrijfstijl.
Ik zou er en film over maken. Er is een breed publiek dat helemaal warm loopt voor het verdwijnen van de agrarische sector.
Het pas ook precies in de EU afbraakplannen van onze landen en de aankoop van het meest goedkope voedsel voor de Europese inwoners.
Met een beetje geluk mag je de film zelfs vertonen voor de leden van de ongekozen Europese Unie.
@ Gerard,
Jammer het past net niet op een tegeltje.
Olivat, op weg naar astronautenvoeding uit tube van paraffinepapier is blijkbaar jouw ideologische bijdrage? Oh nee, paraffine mag niet, is fossiel. Papier komt van bomen, mag ook niet meer.
Heb je niet door dat elke ‘duurzame’ weg is geblokkeerd door alarmistische ideologie, die vooral de wereldbevolking moet gaan knechten / decimeren.
De ‘duurzame’ circulaire economie is alleen met onuitputtelijke en goedkope grondstof en met continue stroom mogelijk, dus kernenergie dan ook maar wegdoen, want niet ‘duurzaam’?
Dus dan moeten we de ‘duurzame’ windmolens en zonnepanelen dus zeker direct afdanken, is milieuvervuiling op grote wereldschaal. .
Ha heer Olivat. Heb je vroeger op school wel goed opgelet? Heb zo mijn bedenkingen.
Olivat? Moeilijk weekend achter de rug? Wat een pleidooi om mooi Nederland eens lekker op den hak te nemen. Iets voor oude gefrustreerde mannen, met een- zoals Durk aangaf- een uitpuilende onderbuik en slappe spieren.
Olivat heeft inmiddels behoefte aan een andere benadering. Hij wil wat meer vuurwerk zien denk ik.
Ik had nog een paragraaf kunnen toevoegen aan het artikel.
De biodiversiteithoax is verzonnen en gesjoemelde wetenschap door milieu- & klimaatalarmisten
De biodiversiteitshoax is de drager van de ideologie van alarmistische milieu-elite van ‘natuurbeschermers’ over een aanstaand zesde massa-uitsterven door milieuvervuiling en klimaatverandering.
Lees een gebalanceerde analyse, zonder overdrijving:
https://www.nlslash.nl/mwenb/Sjoemelnatuur.pdf
De dinosauriërs stierven 66 miljoen jaar terug uit door een komeetinslag bij het huidige Mexico, zo denken wetenschappers. Die periode staat bekend als het vijfde massa-uitsterven. Massa-uitsterven betekent een periode waarin tenminste 75 procent van de soorten per plant- of dierfamilie het loodje legt.
Volgens sommige organisaties, academici, bekende mediafiguren en ook overheidsvertegenwoordigers zou nu een zesde massa-uitsterven het totale leven op aarde bedreigen, met een gevolg: het uitsterven de moderne mensheid. Nieuw massa-uitsterven is geheel niet het geval, echter alleen in de alarmistische rapporten van de VN te ontwaren.
Heden zijn het vooral de charismatische grote soorten (vooral in Afrika en Azië) die het meest aansprekend zijn om milieu- & klimaatalarmisme en natuurbeleid in de media te verkopen.
Lees een gebalanceerde analyse, zonder overdrijving:
https://www.nlslash.nl/mwenb/Biodiversiteit.pdf
Mooi artikel Paul,
En de rode draad van ook nu weer dit probleem is?
……….
Of gaan we dat weer negeren of erger ontkennen?
Stikstof het nieuwe CO2 en straks gaan we zuurstof ook als een probleem zien.
Het is het proces van chaos in ontwikkeling en we zien het op verschillende terreinen in de samenleving.
In ieder geval wordt de toch al structureel bedreigde economie verder om zeep geholpen.
Mij werd (op werk) vaak verweten wel de problemen steeds te benoemen maar niet met oplossingen te komen. Mijn antwoord was dat het niet zinvol is met oplossingen te komen voor problemen die nog niet worden gezien. Tevens zouden die problemen wel herkend worden dan liggen oplossingen vaak voor de hand.
CO2 of N2 het zijn de symptomen van een onderliggend probleem.
‘Meer dan klimaat- & milieuproblemen, kampt Nederland nu met een Milieuclubprobleem: een overgesubsidieerde propaganda-industrie, die dankzij de 1 september in werking getreden Klimaatwet tot de grootste vijand van mens, representatieve democratie en natuur werd’.( Rypke Zeilmaker)
Ach je lees wel eens wat en zo viel mij de volgende ( door mij geanonimiseerde)
reactie op:
Citaat:
‘Ik mag van politici toch verwachten dat ze nadenken over de consequenties?!’ Hoe naief!! Er wordt niet over consequenties nagedacht. Waarom niet? Al zouden ze het willen, ze kunnen het niet!! Zo wordt de ene krankzinnigheid na de andere gedebiteerd. Daar zijn zaken bij die ons land gruwelijk hinderen, zo niet veel ellende berokkenen. Neem b.v. de klimaat/energie-waanzin. Gedragen door de prestaties van de zinnige burgers vaart het schip Nederland toch voorspoedig door. Niet dank zij, maar ondanks de getroebleerden op de brug. Wat een kwelling.”
Einde citaat
Idd
OT-vraagje tussendoor:
Iemand al naar het rapport “NL smerigste lucht van Europa” gekeken.
Ik geloof er op m’n boeren kloppen en dooie akkertje helegaar niets van.
Ah, laat ook maar:
https://www.interessantetijden.nl/2019/09/04/geen-vuiltje-aan-nederlandse-lucht-wel-groot-milieuclubprobleem/
Wie dacht dat we er waren met nitraat en fosfaatoverdrijving.
Onze ongekozen Frans Timmermans klimaatchef van de Europese Commissie.
Timmermans gaat het werk leiden rond een ‘Green Deal for Europe’. Die behelst onder meer een wet die vastlegt dat Europa in 2050 klimaatneutraal is. Hij krijgt klimaatactie onder zich, maar ziet ook toe op onder meer beleid over landbouw, transport, energie, en milieu en oceanen.
https://tpo.nl/2019/09/10/en-het-is-officieel-frans-timmermans-klimaatchef-van-de-europese-commissie/
Nu weten we in ieder geval dat de grote sloop begonnen is.
@Cornelia, de CO2 smoes werkt niet meer dus moet je wat anders bedenken, ja toch? dan is de Wet Natura 2000 een uitkomst daarin is de “PAS” afgesneden om nu als vervanger van de CO2 naar “N2” hyp over te stappen. Nieuwe melkkoe daarmee de ondergang van de Economie. Zolang de Burgers op deze politici stemmen met name Gl, PvdA, D66, VVD feitelijk allemaal met mogelijk uitzondering van de PVV en VVD, zolang de Burgers op deze Politiek stemmen wordt het van Kwaad tot Erger.
Een grotere landverrader kan ik niet bedenken!. Omhoog gelikt en naar beneden getrapt om zijn zin te krijgen. Voor mij is het een huichelaar die neerkijkt op de “gewone” mens. eens een debat gevolgd via internet (was niet op tv) waarin hij letterlijk zei: “De Nederlander is te dom voor een referendum”. Zulke figuren op dergelijke plaatsen is een ramp!
Frans Timmermans krijgt als “hulpje” Samson. Klaar zijn we er mee in Europa.
“Zo’n 18.000 reeds geplande projecten worden nu in Nederland gestopt: in de chemische industrie, de mobiliteit, de wegenbouw, bij ontwikkeling nieuwe bedrijventerreinen en bij geplande sociale woningbouw.”
Hier in het noorden des lands worden, letterlijk, vele hectares (vaak goede weide-) grond omgegraven t.b.v. de aanleg van wegen, kabels en enorme gaten in het landschap die vervolgens met honderden kubieke meters beton vol gestort worden. Dit alles om de welhaast heilige zwaaipalen op te kunnen richten. PAS – wetgeving? Daar heeft de RvS hier nog nooit van gehoord.
Meten met 2 maten? Welnee…..
Ik was in Nederland op vakantie geweest. En toen hadden ze het ook over die ‘stikstof” uitstoot.
Toen heb ik iedereen gezegd dat ik even die stikstof in de lucht gemeten had and ik vond 79%. Prezies hetzelfde dus als 40 jaar geleden….
Deze reactie heb ik op mijn Facebook-pagina gezet, vandaar de informatie over Paul Scheffer, of is het Scheffers zoals in dit artikel per ongeluk is weergegeven, maar ik denk toch Scheffer(!).
Mijn (aanvullend)commentaar:
Paul Scheffer (publicist en hoogleraar), zie hier meer informatie over hem:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Scheffer_(publicist)
Hij is ook veel te zien op tv in o.a. Buitenhof en diverse actualiteitenprogramma’s, geeft een duidelijke uiteenzetting over onderstaande problematiek:
De stikstofuitspraak in Nederland, over uitstoot van (NO2) stikstofoxiden en/of ammoniak op 29 mei j.l. door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) met betrekking tot het Programma Aanpak Stikstof (PAS), heeft grotere gevolgen dan ooit ingeschat. Den Haag vreest nu voor een extra economische terugslag.
Uit het artikel blijkt dat de politiek zelf via een amendement uit 2009 van Diederik Samson (PvdA) en Ger Koopmans (CDA) dit probleem zelf over zich hebben uitgeroepen.
Het PAS is in 2015 door de Nederlandse regering ingevoerd.
Gisteren ontstond er grote ophef op het Binnenhof toen D66 aankondigde om de veestapel en landbouw aanbanden te leggen door het pluimvee en de varkens tot de helft te reduceren om zo de woningbouw en andere projecten uit het slob te trekken nu de Raad van State de PAS uitvoering verboden heeft.
Hoe zit het nu met de luchtkwaliteit waar dit onderwerp ook mee te maken heeft, zie hier een reactie van:
Bart Vreeken 10 sep 2019 om 09:09- Antwoorden
Dat gaat over de kwaliteit van de lucht die we inademen. Het plaatje van de NOx gaat over stedelijk gebied.
In steden is de luchtkwaliteit verbeterd door het weren van auto’s, schonere motoren, komst van elektrische auto’s.
Hier het totale verloop van de vermestende component:
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0189-vermestende-depositie
Ook hier een afname, maar de laatste jaren stagneert het.
Wanneer je dit document van het Plan Bureau voor de Leefomgeving (PBL) bekijkt, dan doen onze (vee)boeren het prima, zie de tekst hieronder:
De depositie van vermestende stoffen bedroeg in 2017, gemiddeld over Nederland ruim 1600 mol stikstof per ha. Hiermee is de depositie sinds 1990 met ca. 40 procent afgenomen.
Gepubliceerd 4 juni 2019.
Om dit probleem op te lossen stel ik voor dat de regering via een Algemene maatregel van Bestuur de PAS buitenwerking stelt en naar een andere oplossing gaat zoeken om problemen die nu zijn ontstaan te voorkomen en geen domme maatregelen gaat nemen die onze landbouw en veeteelt schade gaat opleveren, zij zijn wel de 2de producent ter wereld v.w.b. de export van agrarische-producten, daar mag D66 en andere politici wel eens goed over gaan nadenken.
Zojuist vernam ik op de radio dat Klimaatminister Wiebes van plan is om de gaswinning in Groningen m.i.v. 2022 te stoppen.
Dus die stikstof fabriek in de Eemshaven die in aanbouw is kan dan aan het werk om hoogcalorisch gas (uit Rusland?) geschikt te maken voor gebruik in onze cv-ketels die nu gebruikmaken van aardgas.
Het kan verkeren zei Bredero.
Paul Scheffers is mijn naam. Scheffer is mijn pseudo / alias als milieuclubs kritische blogger. Namen soms door elkaar gelopen in mijn bijdragen; https://www.linkedin.com/feed/?trk=hb_tab_home
Ik moet trouwens nog even hier vermelden dat stikstof oxiden ook natuurlijk gemaakt worden, door de meest energieke deeltjes die van de zon afkomen. Onze atmospheer beschermt ons hier op aarde door deze deeltjes om te zetten in ozone, N-oxiden en peroxiden.
Omdat de magnetische veld sterkten op de beide polen van de zon sterk zijn verminderd, komen er steeds meer van deze deze extra energieke deeltjes vrij.
Dus, enige verhoging in NO/NO2 die gemeten wordt, kan helemaal natuurlijk zijn….
as I was saying
https://wattsupwiththat.com/2019/09/06/the-gestalt-of-heat-waves/#comment-2791395
En laat de Raad van State daar nou helemaal geen weet van hebben, laat staan de aanklagers, als ze dat wel hadden was deze wet er niet door gekomen!
Nog een opstekertje voor ons klimaat realisten:
https://www.youtube.com/results?search_query=we%27re+saved+-+more+then+twelve+years
PS
JvdH et al, laat mij daar blij mee zijn.
Gerard, wel eens bedacht wie al die subsidies in de loop der tientallen jaren bedacht heeft? Dat eindproduct heet EU.
Met fosfaat moeten we eigenlijk een beetje zuinig aan doen. Er is een beperkte voorraad van.
Oh, en het zit ook in PV’s. Waaruit het na 25 jaar gebruik in feite niet is terug te winnen.
@ Johan D.
Er zijn geen fosfaat tekorten.
Direct economisch en makkelijk winbaar reserves zijn genoeg voor tot het jaar 2300. Als de prijs iets toeneemt, dan neemt ook de economisch winbare reserve toe.
68.7 miljoen ton is genoeg voor een kleine 281 jaar. Maar de totale geschatte hoeveelheid op aarde is 300 miljard ton. Dat is 4411 keer de huidige economisch en technisch direct winbare reserves. Als de huidige direct winbare reserve genoeg is voor 281 jaar, dan is de totale hoeveelheid genoeg voor ruim 1,2 miljoen jaar.
Daarnaast zijn er diverse reeds ontwikkelde technieken waarmee fosfaat uit restwater gehaald kan worden, voordat het via de grote rivieren naar de oceaan stroomt.
Bron:
https://www.mdpi.com/2079-9276/7/2/37/htm
Het zou overigens voor de visstand in de oceanen niet slecht zijn dat er voldoende fosfaat in de zee terecht komt. Algen ,die fosfaat nodig hebben om te groeien en te overleven staan wel aan de basis van de voedselketen. Hoe het niet moet kunnen we zien aan de nederlandse binnen wateren ( en aan de zwaar teruggelopen visproduktie op de noordzee). Fosfaat als eerste beperkende groeifaktor voor algen. Met als resultaat, geen algen, dus – te helder water, met als gevolg zonnestralen op de bodem, dus uit de hand gelopen planten groei. — minder vis. — stikstof niet meer de eerste beperkende groeifaktor, met als gevolg een stikstof overschot in het water.
‘Miljardensubsidies voor biomassa zijn weggegooid geld’
In Nederland staan binnen een paar jaar liefst 628 biomassa-installaties, blijkt uit een inventarisatie van deze nieuwssite. Daarvoor heeft de overheid 11,4 miljard euro subsidie gereserveerd. Het kabinet beschouwt biomassa als een belangrijke duurzame energiebron die komende jaren nodig is om de klimaatdoelen te halen en de gaskraan in Groningen dicht te draaien. Zo worden de grote kolencentrales in Geertruidenberg en Eemshaven momenteel omgebouwd tot biomassacentrales.
https://www.ad.nl/nieuws/miljardensubsidies-voor-biomassa-zijn-weggegooid-geld~adf24748/
Hoeveel NOx’en mogen er eigenlijk in de lucht zitten voordat ze kwaad doen? Ik neem aan dat er uitgebreide, peer-reviewed onderzoeken zijn gedaan naar de hoeveelheid NOx in de lucht en de directe gevolgen daarvan op de gezondheid van mens en dier. Dus hoe giftig zijn NOx’en? Ik kan er niks over vinden.
Het feit dat er langs autosnelwegen en in steden meer luchtweginfecties zijn, wil niet zeggen dat die veroorzaakt worden door NOx’en.
@JohanD, mag ik als leek met een nuchtere kijk hierop reageren?
Eerstens: Stikstof verdringt Zuurstof.
Wat deden wij bij inpandige branden?
Bij ernstige inpandige branden als Controle en Bedieningsruimte waar personeel aanwezig is, gebruikten wij Zuurstof verdringende Gassen, deze te injecteren om de toevoer van Zuurstof als Brandstof te temperen, terug te dringen, geen Zuurstof geen vuur.
Mensen en Dieren gebruiken Zuurstof, bij honderd procent Stikstof in de lucht, de lucht die mens en dier moeten inademen, is er geen leven meer.
Tweedens de vraag: kan de Mens en Dier de Fauna überhaupt zonder Stikstof?
Ik zeg NEE, dat kunnen wij niet.
Nu blijft alleen nog de cruciale de vraag: hoeveel Zuurstof heeft de Mens en Dier nodig om normaal televen? los van het begrip gezond of niet gezond.
Is dat -2, -5, -10, -15, of -20 procent?
Wie het weet mag het zeggen om deze uitermate belangrijke Stikstof discussie enig meerwaarde te geven met als doel deze krankzinnige wetgeving te stoppen.
De Wet Natura2000 onmiddellijke de prullenbak in
Aan U allen de rotoriek hier over met elkaar in overeenstemming te komen.
Voor NOx-concentratie bestaat er geen veilige ondergrens. Nederland scoort inderdaad hoog wat betreft luchtverontreiniging. Op heldere dagen, lopend op het strand, zie je duidelijk de bruine deken van NOx die boven het land hangt. De Nederlandse luchtkwaliteit kost je ~9 maanden van je leven.
Wel een bovengrens vastgesteld door de EU van 40 µg/m3
Dit allemaal zo vaag en geveralgemeniseerd dat niemand hier wat mee kan.
“De Nederlandse luchtkwaliteit kost je ~9 maanden van je leven.”
Dat soort onderzoeken moet je met een grote, zeer grote, korrel zout nemen. Extrapoleren op een mensenleven is gewoon onmogelijk gezien de factoren die meespelen echter niet bekend zijn omdat ze in de toekomst liggen.
@ Dirk Visser, de Nederlandse luchtkwaliteit kost je ~9 maanden van je leven. Hoe kan het dan dat we steeds ouder worden ? Gebruik nou eens je verstand, in de bush bush worden de mensen gemiddeld nog geen 50 ondanks de zuivere lucht.
NOx is gehalveerd sinds 1990 en dan hebben we het nog niet eens over de echte luchtvervuiling van de jaren zeventig.
Inderdaad Hans,
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0493-stikstofoxiden
“De daling van de nationale emissies is het resultaat van maatregelen bij verkeer, industrie en energie.”
Beleid maken werkt dus. Dat gaat met CO2 dus ook wel lukken.
…..Heb je niet door dat elke ‘duurzame’ weg is geblokkeerd door alarmistische ideologie, die vooral de wereldbevolking moet gaan knechten / decimeren….
Beste Paul, rustig aan neem een aspirientje en een zakje ijs op je hoofd. Daarom houd ik zo ook van deze site die me vaak direct doet terugverlangen naar de partijvergaderingen onder leiding van het gestaalde kader van het centraal geleide democratische proces. Voor de onwetende lezer…de CPN
Allemaal ronkende onzin Paul, die zo uit de ‘comsomol’ koker gejat zou kunnen zijn. Doet me denken aan de donkerste dagen van het communisme. Vooral dat woord ‘knechten’ en ‘decimeren’.
Hopelijk staat het schuim niet op je lippen en is het tapijt nog heel als je dat soort zinnen bedenkt of voorleest aan je echtgenote of niets vermoedende buren die net hun BBQ .aan het opstoken zijn en met zweet op hun voorhoofd hun beertender aan het aansluiten zijn.
Oh jee daar heb je Scheffers of ‘Klimaten Paultje’.. riep nog iemand die ergens nog in de 80er jaren leefde maar te laat..Hij heeft nog familie ergens in Johburg riep iemand anders….daar schieten ze elkaar zo door de kop..pas maar op doe maar alsof je hem begrijpt zei een buurvrouw/man die liever onherkenbaar wilde blijven en daarom maar heel af en toe een jurkje aantrok en zich dan door iedereen ‘Cornelia’ liet noemen.
Een soort ‘Snip en Snap revue’ daar zo in dat ‘Klimaatwijkje’
‘Ik ben het gewoon altijd met hem eens’ riep ze/hij en nu even een bloemetjes jurkje aantrekken en neuriend…we gaan ze decimeren!! (die veganisten) en rommelde wat in haar inloopkast op zoek naar een leuk textieltje, terwijl de kiloknallers rustig lagen te sputteren op het geheel betegelde achterterras van het in alu en beton gebouwde woonerf waarin heel handig een houten datsja, was gebouwd als houten natuurlijk detail voor het geval het opeens zou gaan regenen. .
Heb je wel eens van de ‘menselijke factor’ gehoord beste Paul?
Zo te lezen waarschijnlijk niet en daarmee schaar je je in een historisch lijstje van gestaalde kaders divers. Wordt nooit wat kan ik je historisch garanderen, maar dat is kennelijk maar moeilijk voor je te begrijpen…..
We gaan in 2022 van het Groningse gas af, das mooi. Het gas dat we gaan importeren is hoog calorisch gas en zullen we moeten aanlengen met stikstof.
Is dit stikstof geen probleem voor ze of zo
Is daar bij de productie van stikstof niet veel energie nodig?
Kunnen we niet beter onze systemen aanpassen en overgaan op onverdund hoog calorisch gas?
Voor de productie van stikstofgas is zeer veel elektrische energie nodig. Er wordt gesteld dat de stikstoffabrieken en de stroom die nodig is om het gas uit de grond te halen, evenveel elektriciteit verbruiken als 300.000 – 570.000 huishoudens. Misschien is de ombouw van alle gastoestellen toch voordeliger zoals in de zestiger jaren is gebeurd.
Uhhh… stikstofgas uit de grond halen? Volgens mij krijg je bij iedere ademteug al zo’n 78% binnen. Daar hoef je dus niet de bodem voor in.
Het hoeft niet eens stikstof te zijn, zolang het maar onbrandbaar gas is en niet giftig. Afvoergassen van b.v. gas- of steenkool gestookte centrales bevatten zuurstof noch brandbare gassen en kunnen dus prima gebruikt worden om te mengen met hoog-calorisch aardgas.
Ik heb het hier al vaker proberen te zeggen : de agrarische sector en de nieuwe energiesector zijn dezelfde kant van de subsidie medaille .
Uitgevonden door Sikko Mansholt .
Daardoor kwam de nederlandse economie in een stroomversnelling terecht en werd Nl de op een na grootste exporteur van agrarische producten en werd leider op het gebied van innovatie in de landbouwsector .
Nu moeten we ervan af en ruilen we de agrarische sector in voor de energie-sector. Dat is het achterliggende plan van Sikko alias Jetten en Klaver . U onderschat ze. ” de energietransitie gaat Nederland enorme kansen bieden ” kraaide Jetten . (ingefluisterd door de industrie en hoge ambtenaren )
Henk bleker is inmiddels succesvol ondernemer in zonneweides ( want die wist nog goed waar de subsidiepotten stonden ) , wederom gebaseerd op subsidies. Boeren die het snappen worden slapend rijk van windmolens op subsidie . “Zonneparken zijn het zesde gewas vertelt Bleker op bijeenkomsten van boeren organisaties . ”
Boeren zijn de metafoor van de transitie van arbeid naar kapitaal . Ze werden van arme sloebers, ploegend van de vroege ochtend tot de late avond , tot aan de knieen in de blubber van straatarm tot de meest innovatieve en winstgevende sector van dit land. Straks als energieproducenten. geheel volgens plan
Geweldige ontwikkelingen, want inderdaad het levert allemaal te weinig op die koeien en varkes . hoop gezeik en daar zijn ze dan vanaf . De Ferrari kan worden besteld en zo werd de boer van arme sloeber tot rijkaart .
In de reacties trapt het hele circus hier trapt alweer vol in de vlaai van Jetten en Klaver .
Soms droom ik wel’s om ook aan de knoppen te mogen draaien daar in den Haag . Je komt echt niet meer bij .
” Moet je kijken Carola , ik draai nu dit knopje een tandje naar rechts ” Moet je opletten morgen in de media .
draaien we dit knopje over een paar weken een tandje naar links en dan zitten ze in de val . Kunnen we door met de plannen .
Zeg @Bert volgens mij wordt er veel te weinig aandacht besteed aan de economische factor van ‘Nederland Narcostaat’.
Ieder jaar wordt er zo’n 25 miljard zwart geld de economie in gepompt. Draghi heeft daar ook al geen greep op maakt die pillen/coke industrie namelijk niks uit.
Tja bij mijn weten is er geen enkele industrietak of het nou de zonneweides of frau Antje is die daar ook maar enigszins aan kan tippen,
De hele ‘welvaart,groei’ drijft er zo langzamerhand op in al die noieuwbouwwijkjes. Iedereen heeft wel zo ongeveer een buurman/vrouw in de straat die ‘er iets in doet’. Je hoort er natuurlijk niemand over want ja daar heb je als brave burger ‘alarmist of scepticus’ natuurlijk niks aan.
Er is in Nederland feitelijk geen ‘Climategate’ maar een ‘Drugsgate’ .
Veertig jaar geleden kostte een liter melk volgens mij 2 duppies (NLG).
Mijn goede vader rekende dan aan tafel voor dat dat minstens het dubbele moest zijn.
Hij was verre van boer.
Het wordt tijd dat de Raad van State met retraite wordt gestuurd en de stikstof conclusie genegeerd wordt, het is weer veel gebakken lucht en kost miljarden, Jan met de pet werkt wel met zoveel angst in zijn broek!
Zoals verwacht zijn er heel wat mensen in de war over welk onderwerp het hier prezies gaat. Dat komt omdat men praat van ‘stiksof uitstoot’ en dat is onduidelijk.
Het gaat niet over stikstof.
Ik begrijp niet hoe NL zo dom is geworden dat ze hun niet meer storen aan het naam stelsel die internationaal is vast gelegd.
Het lijkt wel of wij in NL echt de uitspraak van Greta…I want you to panic… volgen en nu opeens in paniek alles willen veranderen zonder na te denken.
Zijn net terug van Spanje, waar onze zoon woont, en daar ook het nieuws gevolgd en wat schetst onze verbazing: Geen berichten over klimaat, stikstof enz. Daar is men
met hele andere dingen bezig en mijns inziens ietwat realistischer. Ik ben het trouwens niet helemaal eens met alle uitspraken in dit artikel wat betreft veeteelt en landbouw.
Mijn vrouw en ik zijn al 40 jaar vegetarisch uit overtuiging en vinden de klassieke veehouderij nou niet erg diervriendelijk. Wonen trouwens en hebben altijd op het platteland gewoond,
vaak vlak bij boerderijen. Zijn dus geen verwende elitaire stadsmensen. Moet zeggen dat wij eigenlijk helemaal geen zin meer hebben om nog in NL te leven, zijn allebei 70igers,
om ook naar Spanje te verhuizen. Het wordt hier met de dag erger!!!
Zeilmaker gaat los…………….: ‘Stikstof hartstikke goed voor ‘de’ natuur…’
‘[ Vandaag in de Online Cursus Bullshitdetectie: Wie claimt dat ‘de‘ natuur last van stikstofdepositie heeft, die liegt. Bij de non-discussie over stikstof die ‘de’ natuur zou schaden, bedoelt men een specifieke natuur die door Wageningse kersenplukkers werd geselecteerd als Han van Dobben.
Die ‘natuur’, voormalige agrarische roofbouwterreintjes die ‘kwetsbare natuur’ heten zijn eigenlijk de minst natuurlijke natuur van Nederland.
Bovendien leunt de theorie rond stikstofvervuiling op een wetenschappelijk drijfzand en een kaartenhuis van modellen.
Dat kaartenhuis mag van onze leugenachtige & corrupte overheid (LNV-Ministerie & haar Stichting Wageningen Research), ASR Vermogensbeheer en de Rabobank niet instorten, want dan is dat ministerie een belangrijk pressiemiddel voor het platteland kwijt en voor grondpolitiek.’
Verder lezen:
https://www.interessantetijden.nl/2019/09/12/stikstof-hartstikke-goed-voor-de-natuur/?fbclid=IwAR0VCUoT55PBzWKHtOJyF3VHWnrorLNKDFpgOE2k0XmXM3ZE252V_x0XPlo