Een reëel scenario is dat je alleen nog bij Albert Heijn inkopen mag doen als je duurzaam consumeert.
Gastbijdrage van Sietske Bergsma.
I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies.
― Thomas Jefferson
It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.
― Henry Ford
Op 22 september 2019, de dag voor het begin van de UN Climate Action Summit, beter bekend als het toneel voor de ‘How Dare You’ speech van Greta Thunberg, kwamen maar liefst 130 banken bij elkaar in New York om de zogenaamde ‘VN agenda 2030’ met betrekking tot het klimaat te bespreken. Samen zijn deze banken goed voor 47 triljoen dollar aan bezittingen. Dertig van hen namen daarbij het initiatief om zes principes van ‘duurzaam bankieren’ op te stellen. Dit financiële deel van de UN Climate Action Summit is vorige maand volledig ondergesneeuwd geraakt door de emoties die de dagen erna – dankzij Thunberg – overheersten in de media. Nu die storm van lof en kritiek wat is gaan liggen is het interessant om eens nader te kijken naar wat de grote financiële instellingen wereldwijd van plan zijn om hun klimaatsteentje bij te dragen. En wat dat voor gevolgen heeft voor bedrijven en particulieren: jij en ik.
De daadwerkelijke toepassing van alle ambities op klimaatterrein is natuurlijk niet afgelopen maand voor het eerst besproken maar wel van recente datum en kent verschillende politieke spelers. Niet alleen binnen de VN maar ook vanuit de Europese Unie en de Europese Centrale Bank (ECB) is er de afgelopen jaren beleid ontwikkeld voor de banken om tot een duurzaam of, zoals dat in bankenland heet, sustainable financieringsbeleid te komen. Dit beleid is op internet redelijk makkelijk terug te vinden. Zo spreekt ABN Amro al sinds 2018 over ‘financiële richtlijnen voor een circulaire economie’ en is daar sinds de recente bijeenkomst in New York bijgekomen dat ze ‘ver voor 2050 geen oliebedrijven meer zullen financieren’.
In mei 2018 sloot de ECB zich aan bij het ‘Network for Greening the Financial System’ (NGFS). Dit netwerk is erop gericht om het financiële systeem van banken in hun financieringen aan marktpartijen de verplichting op te leggen om met environmental en social risk aspecten rekening te houden, oftewel: deze risico’s en het vermijden daarvan te verwerken in hun financieringsdocumentatie.
Zo zijn bij grote financieringen waarbij banken van over de hele wereld samenwerken en financieringen uitzetten aan mondiale bedrijven in diverse sectoren, bijvoorbeeld technologie, energie en telecom, in de financieringsdocumentatie zogenaamde ‘environmental paragrafen’ opgenomen met verplichtingen waaraan de te financieren partij moet voldoen. Dit onderdeel van de overeenkomst is niet vrijblijvend, maar wordt door ondertekening een verplichting om aan die klimaatmaatregelen, opgesteld door niet-democratisch gekozen organen en instellingen (zoals de VN dus), te voldoen.
Anders dan het directe gebruik van dergelijke ‘klimaat- paragraven’ in financieringsdocumentatie volgen banken deze lijn van klimaatverplichtingen ook via het zogenaamde ‘CDD (Customer Due Diligence) onderzoek’ dat banken moeten uitvoeren. Dat onderzoek is gericht op het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering en kent een hoge prioriteit. Het Openbaar Ministerie heeft recent bekend gemaakt dat het ABN Amro gaat vervolgen voor mogelijke overtreding van de regels ter bestrijding van witwassen. Op zichzelf een goede zaak. Maar waar CDD-onderzoek voornamelijk ziet op onderzoek naar de ondernemingsrechtelijke structuren en de personen en belanghebbenden die zich in en achter deze structuren bewegen (om daarmee te onderzoeken of deze zich schuldig maken aan witwaspraktijken of terrorismefinanciering) is daarnaast een tweede pijler voor onderzoek ontstaan, het zogenaamde ESR onderzoek: Environmental and Social Risk. Social Risk richt zich op onderzoek naar schending van mensenrechten. Voor nu richt ik me hier alleen op het Environmental gedeelte.
Binnen het (klassieke) CDD onderzoek zijn er drie categorieën ondernemingen. Bepaalde ondernemingen vallen binnen het zogenaamde ‘simplified’ CDD onderzoek: dit is de laagste categorie van ‘waakzaamheid’. Hieronder vallen bijvoorbeeld overheden. De ‘enhanced’ CDD categorie geldt voor ondernemingen die in de meest risicovolle groep vallen. Hiertoe behoren bepaalde ondernemingen in specifieke sectoren zoals die voor edele metalen en de luxe-goederen industrie, of bedrijven die zaken doen met bepaalde Afrikaanse of Aziatische landen. De derde en grootste categorie zijn de ‘gewone’ bedrijven die niet in die andere twee categorieën vallen.
Als je binnen de simplified CDD-groep valt is er beperkt onderzoek en een laag risico voor de bank. Bij enhanced is het risico groot op overtreding van de regels met betrekking tot witwassen en terrorismefinanciering. Dit betekent dat de bank – als je dus in de hoogste categorie valt – kan besluiten om die onderneming niet te financiering of (bij bestaande klanten) afscheid van die onderneming te nemen (het zogenaamde ‘off boarding’). Die klanten mogen dan dus geen geld meer lenen van die bank en kunnen alleen terecht bij banken die bereid zijn dat risico wel te nemen. Maar met de huidige internationale wetgeving zullen er steeds minder (of geen) banken meer zijn die financiering willen geven en die bedrijven zullen dus logischerwijs op zoek gaan naar alternatieve geldbronnen. Mogelijk zelfs noodgedwongen naar bronnen in het zwarte geldcircuit.
Binnen de zojuist genoemde tweede pijler van het CDD-onderzoek, het ESR-onderzoek, geldt die risico-indeling ook. In de hoogste ‘enhanced’ categorie vallen de olie- en gasbedrijven, net als de tabaksindustrie en andere milieubelastende ondernemingen. En ook van dergelijk onderzoek op dit gebied zijn overheden en particulieren tot dusver uitgesloten. Overheden hoeven zich dus geen zorgen te maken dat zij zich niet houden aan de klimaatdoelstellingen om nog een financiering van banken te kunnen krijgen. Particulieren evenmin. Maar blijft dat zo?
In de Nederlandse situatie is de totstandkoming van het klimaatakkoord niet bepaald democratisch verlopen. De kiezer heeft er nooit ‘akkoord’ voor gegeven, maar de ondertekenaars die aan de ‘klimaattafels’ mochten plaatsnemen (netbeheerders, energiebedrijven, banken en verzekeraars) dicteren wel aan welke eisen wij allemaal moeten voldoen om het klimaat te redden – van het gas af, warmtepomp, isoleren. Door enkele banken is al aangegeven dat particulieren voor hun woning tegen gunstige tarieven 25.000 euro kunnen lenen om hun woning gereed te maken voor de eenzijdig opgelegde doctrine van het klimaatakkoord.
De particuliere woningbezitter betaalt als hij die lening aangaat dus rente en aflossing over de financiering voor zijn woning op grond van een klimaatakkoord, dat zo via de banken onze huiskamer – en portemonnee – is binnengeslopen. Dit geldt voor bestaande woningbezitters.
Maar hoe zit het nu – of straks – met nieuwkomers op de woningmarkt? De kans is groot dat banken bij het financieringsvoorstel voor een woningstarter die een hypothecaire lening van de bank wil, van het te verlenen bedrag eist dat een gedeelte van 25.000 euro wordt gebruikt voor aanpassing van de woning aan de regels uit het klimaatakkoord. Als aan die eis van de geldverstrekker niet wordt voldaan, krijg je de financiering niet. Dus of je nou wilt of niet, je betaalt mee aan de uitvoering van het klimaatakkoord als je tenminste die woning graag wilt. Dit zal vermoedelijk standaard beleid worden bij alle banken in Nederland en andere landen waar dergelijke klimaatakkoorden worden opgelegd.
Terug naar de mondiale financieringen van grote ondernemingen zoals bijvoorbeeld in de telecommunicatiesector. Nu hebben alleen die ondernemingen de verplichting zich aan de klimaatparagrafen van het financieringscontract te houden. Die maatregelen kosten geld. En die kosten betalen die ondernemingen niet zelf, maar belasten zij door aan jou en mij via de verkoop van hun producten. Denk aan de abonnementen voor onze mobiele telefoons en andere apparaten en diensten.
Waar particuliere klanten nu nog niet binnen het genoemde ‘Environmental and Social Risk’ onderzoek vallen en niet zullen worden geconfronteerd met de vraag van een bank of zij wel te financieren zijn, zal de grens van dat onderzoek steeds verder opschuiven. Uiteindelijk zullen ook particulieren langs de ESR-lat worden gelegd en zal de bank besluiten op grond van geldend beleid particulieren niet langer te financieren.
Dat zouden zij bijvoorbeeld kunnen doen als jouw woning niet aan de klimaateisen voldoet en jij weigert daarvoor een financiering te aanvaarden. De bank kan dan besluiten om bijvoorbeeld andere diensten niet aan te bieden en geen financiering voor andere zaken te bieden. Of je gaat meer betalen voor andere diensten of mag nog maar een uur per dag internetbankieren – op een onmogelijk tijdstip. Ook met kleine duwtjes in de rug of pesterijtjes zullen banken de vrije keuze om wel of geen financiering aan te gaan steeds moeilijker maken.
Zoals ik net al aangaf zullen banken ons ook via aanbieders van diensten en producten aan particulieren – mobieltjes bijvoorbeeld – in onze portemonnee raken. Telecomproviders zullen de kosten die ze maken om aan de klimaateisen te voldoen (en verzekerd te blijven van een financiering van een bank) doorbereken aan de klant. Zo kunnen de banken indirect contractueel eisen dat jij als koper van een mobiele telefoon ook aan de klimaateisen voldoet. En ben je het daarmee niet eens, of zijn de kosten te hoog, dan is dat jammer. Dan betekent dat in de praktijk geen mobiele telefoon, want alle providers zullen dezelfde verplichtingen zijn aangegaan.
En hoe ziet de toekomst er verder uit?
Gaan banken – gedwongen door de ECB, EU en/of de VN – ook dergelijke maatregelen opleggen aan mondiale supermarktbedrijven (Ahold – Albert Heijn)? Ook die zijn immers afhankelijk van externe financiering. En ook zij zullen uiteindelijk gedwongen kunnen worden om de klimaateisen aan hun consumenten op te leggen en in de prijzen door te bereiken. Een mogelijk en reëel scenario zou kunnen zijn dat je alleen nog bij Albert Heijn inkopen mag doen als je eerst aantoont dat je duurzaam consumeert. Anders krijg je geen klantenpas en kun je niet bij Albert Heijn betalen. En wat als de Lidl en Jumbo volgen? Waar doe je dan nog boodschappen?
Dit zou zomaar de toekomst kunnen zijn. Op deze manier worden allerlei belastende maatregelen via de banken doorgevoerd en aan particulieren opgelegd. Zonder dat wij er ooit zelf iets over hebben kunnen zeggen of erover hebben kunnen stemmen. Zonder dat we wellicht nog bij machte zijn het tij te keren.
***
Bron hier.
Sietske Bergsma
Sietske Bergsma is schrijfster en ’schreckliches Kind’ sub rosa. Inlevend en doordacht. Bewust gehuwd moeder. Zelfreinigend. Schrijft onder andere op haar eigen blog.
Bij ongewenste klanten van een bank gaat het niet om financiering. Je krijgt domweg geen relatie met en geen rekening van de bank.
Koffieshops en sexwerkers kunnen daarvan meepraten.
Een duurzame lening is ook goed voor de hypotheek. Als straks het gas wordt afgesloten moet het huis wel netjes verwarmd worden. De bank wil natuurlijk zijn onderpand in goede staat houden.
Huizen van vóór 1985 zijn met de huidige technieken per definitie ongeschikt om de investering die je, om de noodzakelijke energiebesparing te bereiken moet doen, ooit rendabel te maken.
Bovendien hebben veel van die woningen, waaronder dat van mij, last van de remmende voorsprong. Last van de al aanwezige maar te beperkte of verzakte isolatie die eerst weg moet, om het nieuwe gewenste doel te bereiken. Daar zal de ook op geld bewuste bank en isoleerder je nooit op wijzen. Het alternatief, een complete nieuwe betaalbare schil is door ruimtegebrek niet mogelijk. Allen bij bloksgewijze opgezette woningen is er door woningbouwverenigingen misschien nog eer te behalen.
Besparen van energie is goed, je verstand blijven gebruiken is beter. Alleen bij nieuwbouw is het een optie en die nieuwbouw ligt nu door een volstrekt achterlijke stikstofactie voor een deel op zijn gat. De dwazen aan het roer.
Voor de UN agenda gekkigheid maakte vrijwel niemand zich druk om de grotere structuren. Nu ze vanuit de touwtjes van de macht zo gek doen zijn de spotlights op hun gericht.
Ze zijn te ver gegaan. En nu stoppen we niet totdat het centrale banksysteem terug is bij de landen, ipv een x aantal particulieren. Zodat rente op geld gecreëerd uit niks terug vloeit naar de bevolking van landen.
We praten over duizenden miljarden basis rente op geld creatie elk jaar.
Ik heb vandaag een tweetal petroleum kacheltjes gekocht en 10 liter petroleum. Het wordt natuurlijk volkomen krankzinnig gevaarlijk als iedereen dat doet, maar als het deze winter een keer 10 graden vriest gaat het hele energiesysteem plat. En dat terwijl de hele energietransitie nog moet beginnen.
Goed idee EnriqueV, In Frankrijk heel normaal om ook (1 of 2) oliekacheltjes te hebben voor als het niet echt koud is maar toch wel wat warmer mag. Alleen jammer dat een kan petroleum in Nederland dik 50 euro kost en hier in Frankrijk maar 20 euro. Wat ook erg leuk is (als je er aan kan komen op een rommelmarkt zoals wij er een vonden) een petroleumstel voor suddervlees en hier in Frankrijk voor de Bouf Bougignon. Lekker 4-5 uurtje op de pit(jes) en kost haast niets.En inderdaad is de energieprijs in Frankrijk al een stuk goedkoper dan in Nederland.
Nu is het roepen van banken dat ze niet in olie meer willen zitten op korte termijn alleen voor de buhne. De cashflow en winst van een oliebedrijf is zo groot dat geen bank er omheen kan. Pas als iedereen een tesla heeft en de gas centrales zijn vervangen door houtstook heeft een oliebedrijf een probleem. En de banken idem dito met een olie gas klant.
Nu kan de bank al zijn goede intenties laten zien en afwachten wat er gaat komen.
Een beetje vergelijkbaar met beleggers die niet in kern en chemische wapens willen beleggen. Daar is ook bijna niks van. Nee dan sigaretten. Massa’s doden door de gevolgen van roken. De twee moederbedrijven achter Marlboro maken samen wel 15 miljard dollar winst per jaar. Daar kun je als belegger niet omheen. De overheid met zijn accijnzen ook niet.
Alle genot en alle genotmiddelen zijn schadelijk, het leven is dodelijk.
Roken verbieden is politiek gezien een makkie omdat de producenten herkenbaar zijn, netjes de boekhouding publiceert en zich bovengronds afspeelt.
Het ontstellende gemak waarmee veel schadelijker drugs worden “beschermd” door opzij te kijken wordt niet herkend.
Waar is de politieke lef om het “genieten” van schadelijke onderwerelddrugs strafbaar te stellen?
Je zou ook kunnen zeggen dat ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer geen taak van de overheid is ….
Boels, de producenten van drugs zijn voor het overgrote deel ook herkenbaar, maar worden niet aangepakt omdat het doorgaans om niet-blanke figuren gaat (Turken, Marokkanen, Antillianen) en ja, dan heb je vanuit de linkse deughoek al snel het predikaat racisme aan je broek hangen, met als gevolg, dat die lieve, lieve stad Amsterdam nu bijna onleefbaar is geworden.
Ja Boels, straks moet je kunnen aantonen dat je een levensverzekering hebt afgesloten voordat je de weg mag oversteken.
Wat wij burgers kunnen en moeten doen is onze stem laten “horen” via de stembus.
Ik ben lid van de FvD, en uiteraard stem ik op mijn eigen partij.
Nee je hoeft geen fan te zijn van de FvD, maar wat wil je liever – partijen die Nederland kapot maken, of de kans om Nederland door gezond verstand te laten regeren?
Teveel mensen zijn bang om hun politieke voorkeur uit te spreken, en dat mag nou ook een keer eindelijk veranderen!
Zeg wat je denkt, en zet dat om in daden. Kom op voor jouw manier van leven want in de toekomst kan dat misschien helemaal niet meer.
De boeren komen op voor hun broodwinning en hun manier van leven en ik geef ze daarin 100% gelijk.
Waarom komt de bouw niet in opstand? Zij worden toch ook direct getroffen door absurde maatregelen?
En de gele hesjes in Frankrijk vechten nog dagelijks tegen die enge kleine dictator, en de Nederlandse burger…. oorverdovende stilte.
We moeten weerstand bieden, nu het nog kan.
Wie zwijgt, stemt toe!
Eab
Banken moeten goed op onze centjes passen en daar bakken ze al weinig van gezien de ellende met de derivaten waar ze geen benul van hadden. Ze moeten ons spaargeld op een verstandige geld scheppende manier investeren in competente bedrijven. Naast excessieve deugmensen hebben we echt geen excessieve deugbanken/bedrijven nodig.
Overheden maken in samenspraak met hun betrokken kiezers wet en regelgeving. Daar zijn zij voor. en banken handelen daarnaar. Wil je als burger niet in de wapen- of olie-industrie investeren, dan kies je gewoon een andere bank.
De macht van het geld.
Ook wanbeleid moet gefinancierd worden.
Banken zijn niet sociaal of ecologisch bewogen maar slechts geïnteresseerd in hun geworden core business namelijk geld verdienen.
Banken maken daarop hun keuzes en als dat betekent verkeerd beleid te ondersteunen doen ze dat. Banken hebben ook hun eigen kijk op de toekomst. Als deze besluiten de olie-industrie in nabije toekomst niet meer te gaan financieren doen deze dat uit kennis over nog economisch gezien aan te boren bronnen maar zullen verklaren daarmee te stoppen om reden die op dit moment draagvlak vinden zoals een zorg over een klimaatverandering
reden is redenen
Frans Galjee
Daarom moeten banken ook deugdelijk gecontroleerd worden en zich bij hun core business houden. Banken maken keuzes tussen risico en rentabiliteit, tussen kosten en baten.
Voor méér zijn ze niet competent. Dat is inmiddels meer dan duidelijk gebleken.
De Telegraaf kopt:
Milieuheld Michael Shellenberger pleit voor moratorium op bouw windmolens
Met tien kerncentrales is Nederland klaar
Dank voor de tip.
Net gelezen.
Erg goed wat Michael Shellenberger beweert.
Met In-Private ook te lezen achter de betaalmuur.
Op YouTube staat er ook een goed filmpje van hem.
Lidi
Linkje?
Hierbij een linkje.
http s://www.youtube.com/watch?v=N-yALPEpV4w
En nog eentje.
https://www.youtube.com/watch?v=ciStnd9Y2ak
Lidi
Bedankt. De oudere versie kende ik al. Ik sta helemaal achter zijn betoog.
Misschien wordt het nog wat met zonnepanelen in de stedelijke omgeving als er goede oplossingen komen voor winning van grondstoffen en de totale recycling ervan,
Mogelijk maakt het mensen onafhankelijker van hun energieleveranciers en is het een bruikbare oplossing voor landen in de tropen met veel zon. Waar bekabeling problematisch is of erg kostbaar. Hier creëert het slecht problemen en oneerlijke concurrentie.
De pesterijen van de banken jegens de burger zijn al volop aan de gang. Het is vooral de minachting waarmee allerhande maatregelen worden genomen, relaties worden allang niet meer gezien als klant.
De gewone particulier staat wekelijks voor een lege pinautomaat en een biljet van 100 euro is nergens meer te krijgen.
Het contante geld moet eruit, onder het mom dat zo de criminaliteit minder kans krijgt. De ware reden is echter dat wij particulieren geen bankrun meer kunnen veroorzaken.
Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat slechts één knop hoeft te worden ingedrukt om alle pinautomaten in Nederland buiten gebruik te stellen. “Deze automaat is tijdelijk buiten gebruik” krijgt u dan te lezen.
Ik raad iedereen aan om een bedrag in huis te nemen voordat de volgende monetaire crisis begint. Dit keer zullen alle mondiale bubbels als communicerende vaten tegelijkertijd leeglopen. Dan is het goed om naast de waxinelichtjes, de kaarsen, de reservebatterijen en het petroleumkacheltje, die u nodig heeft wanneer het min tien wordt straks, wat geld in voorraad te hebben.
En o, ja! Bewaar dat gouden tientje goed dat u in het doosje bewaart in de linnenkast. Goud wordt nu erg snel goud waard!
Wie geeft er dan nou zijn contanten op die onder matras liggen…
Overwaarde op het huis, beleggingspolissen door de bank aangepraat, spaartegoeden, voldoende inkomen maar geen hypotheek krijgen. Jammer meneer u bent 65 geweest.
Zitten wij dus in een kast van een huis wat erg gewild is maar waar moeten wij dan naar toe ? Net zo als alle anderen van mijn leeftijd. Doorstroming stokt.
Hier in Frankrijk is een hypotheek gewoon een hypotheek. Aflossingsvrij?? Wat is dat? Hypotheekrenteaftrek??? Wat is dat? Aflossen voor je 80 bent en als je ouder bent dan 70 kan je het doorgaans wel vergeten om een hypotheek te krijgen.Gevolg; je ziet hier veel huizen, die niet af zijn, maar wel bewoond. Ieder jaar, als er weer wat gespaard is, wordt er weer wat aan het huis gedaan, veelal samen met familie en vrienden. Je telt hier eigenlijk niet mee als je geen betonmolentje hebt.
AnthonyF; Je koopt hier in Frankrijk wel veel meer huis voor je geld of andersom, een mooi groot huis voor minder dan in Nederland!
Cash geld is vrijheid, en dat is nou net niet de bedoeling. Vandaar dat banken en overheid geld alleen nog gedigitaliseerd geld willen hebben, want dan kunnen zij doen met jouw geld -en met jouzelf- wat zij willen. Het geld op je bankrekening is overigens niet van jou. Je hebt namelijk een VORDERING op de bank. Kijk je bankvoorwaarden maar na.
U hebt deze week 4 pizza’s gekocht en slecht 300 gram aan groenten? U is niet duurzaam bezig!
Wat? Ook aanmaakblokjes en houtskool voor de bbq? Maar uw rantsoen voor deze zomer heeft u al opgemaakt, dus krijgt u strafbelastingen!
Oei, en 2,4 kg vlees deze week voor uw gezin zit ver boven het gemiddelde. U kunt dit compenseren door deze week geen auto te gaan rijden.
We moeten uw ongezonde eetgewoontes ook doorgeven aan uw verzekeringsmaatschappij. De premie zal worden verhoogd.
U heeft een gouden tientje ingeleverd bij de opkoper. Wist u niet dat particulieren geen goud meer mogen hebben? Heeft u nog nooit gehoord van de Noodwet financieel verkeer? Shame on you!
Goede morgen,
Cash geld in huis?
De belastingdienst wil het ook weten.
Zie hier een stukje van de tekst:
Voorbeeld 1: Zonder fiscale partner
U hebt € 655 aan contant geld in huis. U hebt geen fiscale partner. De vrijstelling die in 2019 voor u geldt, is € 534. De berekening is als volgt: € 655 – € 534 = € 121. U hebt dus € 121 meer dan de vrijstelling die in 2019 geldt. Dit bedrag moet u in uw aangifte inkomstenbelasting aangeven.
Voorbeeld 2: Met fiscale partner
U en uw partner hebben samen € 800 aan contant geld in huis. De vrijstelling die in 2019 voor u geldt, is € 1.068. Omdat u niet meer hebt dan de vrijstelling, hoeft u uw contante geld niet aan te geven in uw aangifte.
TW, helemaal waar. Afgezien van een paar plekken, zoals Parijs en wat andere grote steden, en wat kustplaatsen (Arcachon, Royan) zijn de prijzen hier een stuk lager.
Denkend aan de comedie rond Brexit: “You can’t rule the waves by waiving off the rules”.
En zo doet de jarenlange infiltratie van de “groene deugmens”langzaam maar zeker zijn slopende werk. Regeringen moeten doen waarin ze goed zouden moeten zijn, Parlementen ook, net als banken en bedrijven. Nadat banken er een gigantische puinhoop hebben gemaakt matigen zij zich ook nog een deskundigheid aan die zij niet bezitten. Maar zo langzamerhand zit ieder van die clubs op de verkeerde stoel.
https://www.youtube.com/watch?v=NsZILzyBhRI
Het grootste gevaar vormt de groenrode, ideologisch geinfiltreerde en selectieve wetenschap, die afhankelijk van subsidies politiek worden gestuurd. Op de tweede plaats de journaille / media / volkvertegenwoordiging, die ideologisch en kritiekloos de hypes, demonstraties en hysterie volgt en politiek uitvergroot.
Banken hebben hun verdien-ideologie, altijd gehad, maar zijn volgers dus geen leiders van een ideologische transitie. Hun ideologie is maximale winst met het minste risico, maakt niet uit welk politiek systeem, regiem, hype of hysterie.
Bergsma schrijft een alarmistisch stukje, kritisch en vooral op de kritisch op de politiek.
Sietske ziet het zoals zo veel van de fake nieuws geblokkeerde journalisten en wetenschappers exact hoe het zit.
Europa is een EUSSR, de staat bepaald alles, wat je eet, wat je leest, waar je woont, wat je leert, en bovenal… eigendom is diefstal.
Precies zoals de VN het wil zien, een wereldmacht zonder landen, zonder grenzen, met onnozele “consumenten” centraal bestuurd door de elite.
De globalisten hebben een mix gevonden om links en rechts aan zich te binden.
Links vanwege het milieu en het klimaat, rechts vanwege de miljarden die ze gaan verdienen.
De dupe wordt de burger, die wordt een derderangs bewoner van deze planeet, zonder identiteit, dom en arm gehouden.
We wetens allemaal hoe voorgaande totalitaire ideologieën afliepen, miljoenen doden en de landen bankroet.
Het begint met de energie, daarna de bedrijven, daarna de boeren, daarna komt de automobilist, dan uw eigen woning, uw welvaart en uiteindelijk uw geluk.
Met recht een alarmistisch stuk! Ze ziet exact waar de EU heen gaat.
https://www.sypwynia.nl/waarom-de-boeren-moeten-plaatsmaken/
Wat ‘leuk’, als meer bossen betekent dat de heide en stuifzand moeten worden beplant, dan krijgen we weer een oude steentijdperk natuur met keuterboertjes.
Alleen de vervuilende steden moet dan wel oprotten, door de bevolking gedwongen te verhongeren ( de ‘verelendung’ of wel weg met de groei / weg met ons). En import van alle voedsel vanuit buitenland lijkt mij ook een ‘goed’ idee voor de onafhankelijkheid.
Wat een ‘dromers’ deze EU-politici (ideologische propagandisten Samsom / Timmermans), zij geloven werkelijk in hun eigen sprookje, dat ‘klimaatneutraal’ gaat bijdragen aan klimaatbeheersing (slechts 0,0007 grC volgens het KNMI / Dorland in 2050).
Inderdaad klimaatneutraal, geen enkel effect dus!
Scheffer
Wat nu nog stuifzand en heide is, wordt geremd in zijn natuurlijke ontwikkeling. Het waren van meet af aan gronden die niet bruikbaar bleken voor landbouw en veeteelt al heeft men het wel tot het uiterste geprobeerd. O.a. na de winning van turf en bemesting met stadsafval. Het was allang weer bos geweest als je de successie zijn gang had laten gaan.
Beplanten maakt alleen een inhaalslag en komt tegemoet aan het idee van velen dat er momenteel een teveel aan CO2 in de atmosfeer zit. Bos aanplanten en beheren is een van de goedkoopste methoden om daar iets aan te doen. Goedkoper dan afplaggen en herstellen in een gedroomde historische toestand. Keep it simpel. Boer op de rijkste gronden. Daarbij is voor veel tuinbouw alleen een oppervlakte nodig en grond een minder noodzakelijk gegeven. Steenwol voldoet uitstekend, samen met druppel-irrigatie. Die oppervlakten kunnen gestapeld zijn. Bijvoorbeeld in een flat boven het grootwinkelbedrijf. Regenwater in de kelder, bloemkolen en aardbeien onder LED licht. En meerdere oogsten per jaar.
Misschien dat banken hier iets in zien? Van kosten en baten snappen die wel iets mag ik hopen.
Alleen voor de grote teelten die een lage groeiperiode nodig hebben, grassen, granen, aardappelen bieten etc. zijn die grote oppervlakten nodig
Boeren in wat we nu nog over hebben aan quasi natuur is onzinnig. Dan kun je beter kiezen voor gesloten cultures in de stedelijke omgeving. Meer oogsten en recycling van alle grondstoffen en water. Laat die quasi-natuur zijn gang maar gaan, mogelijk wordt het dan ooit nog echte natuur als je die postzegels met elkaar verbindt.
@ Scheffer,
“Wat een ‘dromers’ deze EU-politici (ideologische propagandisten Samsom / Timmermans), zij geloven werkelijk in hun eigen sprookje, dat ‘klimaatneutraal’ gaat bijdragen aan klimaatbeheersing (slechts 0,0007 grC volgens het KNMI / Dorland in 2050).”
De hele discussie, zo die al als discussie gevoerd wordt, rond de ‘wetenschap’ van AGW alsmede het daarop gevoerde beleid, ook hier op deze site, staat soms zo haaks op de ratio of het gezonde verstand dat ik sterk het vermoeden heb dat er sprake moet zijn van een georganiseerde vorm van gaslighting.
Cornelia
De VN is verworden van een vragenstellend/adviserend orgaan naar een decreterend orgaan en dat zonder dat er een kiezer aan te pas komt, Zo doe je dat dus. Infiltreren en vrvolgens de baas spelen. Regenten in optima forma.
@ Scheffer,
“Banken hebben hun verdien-ideologie, altijd gehad, maar zijn volgers dus geen leiders van een ideologische transitie. Hun ideologie is maximale winst met het minste risico, maakt niet uit welk politiek systeem, regiem, hype of hysterie.”
Eens maar gezien de macht van het geld is het maar de vraag of er geen verschuiving plaatsvindt van volgers naar leiders. Nu leiders misschien niet maar dat er impulsen worden gegeven om te sturen met doel er het meeste geld/macht aan over te houden.
Ik las je reactie en was bezig dit te formuleren bij het nader lezen van het artikel van Sietske.
Scheffer: 100% mee eens!
Uitstekend artikel van Sietske Bergsma. Een keer gelezen en dit wilde ik direct kwijt. Eindelijk wordt er aandacht gegeven aan wat ik het grotere plaatje noem van dat proces wat rond die klimaat hysterie gaande is.
Veel dank voor deze inkijk.
@ Frans,
Ik las een treffende conclusie in het stuk van Lucas Bergkamp in Wynia’s week:
“De EU lijkt te kiezen voor dweilen met de kraan open. Correctie: dweilen met twee, drie, vier, en nog meer kranen open.
Nee, de dweil van kernenergie wordt door de EU niet uitgedeeld. In plaats daarvan krijgen we zonne-energie, windenergie en biomassa, die alle drie grote CO2-uitstoot veroorzaken. Zonne- en windenergie doen dat direct (via levenscyclus-gerelateerde emissies) en indirect (via de emissies van de noodzakelijke back-up, zoals gasgestookte centrales) en biomassa direct (het verschilt niet van fossiele brandstof in dat opzicht, deze houtstook levert alleen veel meer CO2 op).
De EU dweilt niet alleen met een toenemend aantal kranen open, maar ook met dweilen die geen water opnemen. En af en toe schopt iemand een emmer omver.”
Banken zijn ook bedrijven. Ze willen dus op lange termijn winst maken. Daarom dat zijn ‘due diligence’ doen, om te verifiëren dat hun investering winstgevend gaat zijn en hen niet in de problemen gaat brengen. Dat zij dan ook kiezen om rond sustainability een due diligence te doen, is dan ook logisch.
Verder bevat dit artikel een hoop bangmakerij: allerlei toekomstscenario’s worden voorgelegd waarbij (volgens de auteur) de gewone mens zal moeten opdraaien. Maar houdt het ook steek? Nee, want het artikel kijkt niet naar de kosten van ‘niets doen’. Dat zal ook resulteren in duurdere voedselprijzen, hogere verzekeringen tegen natuurrampen, hogere kosten voor gezondheid, …
De bangmakerij gaat wel heel ver: Albert Heijn zou volgens de auteur zelfs klanten gaan weigeren die niet duurzaam zouden zijn! Gaat AH je echt tegenhouden indien je met een SUV komt aangereden en niet met de fiets? Gaat AH echt controleren dat je huis wel goed geïsoleerd is voordat je bij hen mag inkopen? De auteur vraagt zich af “En wat als de Lidl en Jumbo volgen? “. Maar de vraag is eerder : En wat als de Lidl en Jumbo NIET volgen? Tja, dan verliest AH haar klanten! Dus deze absurde bangmakerij is gewoon in tegenstrijd met het principe van bedrijven: winst maken en beter zijn dan de concurrentie!
Warming Stripes
Banken moeten doen waar ze voor dienen. Op een ordentelijke manier geld van wie het even niet nodig heeft tegen deugdelijke voorwaarden en afgesproken wetgeving uitlenen aan degene die het nodig heeft.
Sustainability is zo’n reclamekreet, vergelijkbaar met duurzaam en biologisch, die de beste brave burger over de streep moet halen. Daar zijn banken niet voor en ook bedrijven niet. Dat is de taak van een door de betrokken burger gecontroleerde overheid. Laat men eerst maar eens goed doen wat met behoort te doen, goed op de centjes passen en dat lukt niet al te best gezien eerst de ellende met de derivaten waardoor allerlei banken met gemeenschapsgeld gered moesten worden, daar kwamen vervolgens de witwaspraktijken nog bij. Sustainability! Laat me niet lachen.
Het antwoord is evident: Dan kunnen Lidl en Jumbo geen kredieten meer van banken krijgen om verdere investeringen te doen en verliezen ze uiteindelijk de concurrentiestrijd met AH.
Chris, geloof je nu echt dat AH, Lidl, Jumbo, allemaal klanten gaan weigeren? Geloof jij echt dat ze je geen klantenpas gaan geven (of mogen geven van de banken)? Dit is gewoon een absurd argument in het artikel hierboven. Het is bangmakerij. Het is stemmingmakerij tegen de banken, tegen de ‘elite’. Dat is geen poging om een ernstige discussie te voeren.
Chris, het is toch gevoegelijk bekend dat de grootgrutters de winkel allang 3 tot 4 keer hebben leeg verkocht voordat de rekening van de eerste lading wordt betaald. Dit gaat ook zo in andere gremia. 3 tot 6 maanden later betalen is al jaren heel gewoon.
@ Warming Stripes
Ik reageerde op de hypothetische situatie die jij schetste waarbij banken de politiek correcte krediet filosofie zouden volgen. Het is niet ondenkbaar dat op aandeelhoudersvergaderingen de banken tot die politiek correcte werkwijze worden gedwongen. De klimaat-en ecogekte kan zelfs aandeelhouders infecteren.
Voedselprijzen kunnen niet duurder worden, wel hoger. Verder heeft deze jongedame precies door wat er gaande is, was heel de Nederlandse bevolking maar zo wijs, dan konden we tenminste een vuist maken. Nu zal men er achter komen als het al te laat is.
@ Warming Stripes,
“ Banken zijn ook bedrijven. “
Ja dat zijn ze idd geworden en dat was niet het oorspronkelijke doel van die financiële instellingen. Het is ook precies die ontwikkeling die tot de bankencrisis heeft geleid. Inmiddels gaan ze weer door op deze weg tot wellicht de volgende crisis.
“…..Nee, want het artikel kijkt niet naar de kosten van ‘niets doen’ “
Hoe bereken je die kosten dan? En kun je ook de kosten berekenen van het verkeerde doen?
“..De bangmakerij gaat wel heel ver..”
Volgens mij is er een heel realistisch beeld gegeven waar je als weldenkend mens natuurlijk je zorgen over mag maken. Het is ook wat je wilt accepteren voor de toekomst.
Frans,
De realiteit is dat banken bedrijven zijn. Of dat in een (ver) verleden de bedoeling was of niet, dat doet er vandaag eigenlijk niet toe. Het is de realiteit dat het bedrijven zijn.
Hoe bereken je de kosten van ‘niets doen’? Ik ben geen econoom, dus ik kan je daar geen antwoord op geven. Maar ik weet wel dat bvb prof Nordhaus daar een Nobelprijs voor heeft gekregen. Volgens zijn studies is het goedkoper om iets te doen dan om niets te doen.
Of het artikel bangmakerij is of niet, dat is natuurlijk subjectief. Feit is wel dat het niet gestoeld is op een degelijke analyse, maar op een reeks halfslachtige beweringen en veronderstellingen, om zo te komen tot een (voor de auteur) ‘gewenste’ conclusie.
@ Warming Stripes,
“Hoe bereken je de kosten van ‘niets doen’? Ik ben geen econoom, dus ik kan je daar geen antwoord op geven. “
Nu maar ik vermoed dat je wel degelijk daar een mening over hebt. Gezien je mi gezond verstand en voldoende kennis wil ik die mening graag lezen. Tevens misschien ook een oordeel over mijn tweede (retorische) vraag naar kosten verkeerd beleid. Want moeten beide kosten dan niet tegen elkaar worden afgezet?
Mvg,
Frans
Banken! heerlijk!!
De winsten zijn geprivatiseerd en de verliezen gesocialiseerd.
Warming Stripes
Adapteren is ook iets doen. Het gaat er dus om wát je doet. Iéts doen is niet zaligmakend, net zo min als gillend in kringetjes rondlopen of je vastlijmen aan het wegdek.
Zinnige maatregelen. Bij vele genomen maatregelen is het middel aantoonbaar slechter dan het resultaat. En vloeit belastinggeld in de verkeerde zakken.
Moest natuurlijk zijn: het middel aantoonbaar slechter dan de kwaal.
@Warming Stripes
“Banken zijn ook bedrijven”
Inderdaad, en daarom laten zij hun oren hangen naar wat hun klanten (de consument) en aandeelhouders graag willen zien. Zelfs sommige pensioenfondsen (ABP) weigeren te investeren in “milieuonvriendelijke” takken van industrie en dat gaat ten nadele van de gepensioneerden. Ik zie er nog van komen dat banken geen krediet meer verlenen aan oliemaatschappijen of aan boeren die niet ecologisch verbouwen. Het deugdenken kan zelfs een bedrijf tot minder winstgevende besluiten verleiden, met instemming van deugdzame aandeelhouders. Dat die ecogekte door een groot publiek wordt gesteund blijkt wel uit de exorbitante prijzen die men bereid is te betalen voor voedsel in een biowinkel. Een bio-brood is twee keer zo duur als een brood bij de warme bakker (althans hier in Frankrijk).
Banken zijn géén normale bedrijven. Wie beweert dat ze dat wel zijn, heeft van veel dingen verstand, maar niet van de bankenwereld. De grote ‘systeembanken’ kunnen namelijk niet failliet gaan, zoals een normaal bedrijf wel zou kunnen. Ook DNB, De ECP en de bank-der-banken de BIS kunnen niet failliet gaan.
Op 17 september jl. steeg de rente op de US Repo-markt in korte tijd van 1,92 naar 10%. Om een dollar crash te voorkomen heeft de Fed de afgelopen maand voor 207,5 MILJARD dollar in het systeem moeten pompen. Geld wat voor die 17e september dus nog niet bestond. Het einde is niet in zicht.
De ECB doet overigens ook leuk mee aan geld uit het niets creëren. Hoe lang dit goed blijft gaan? Tot de wal het schip keert…
@ Johan D.
“ Banken zijn géén normale bedrijven. Wie beweert dat ze dat wel zijn, heeft van veel dingen verstand, maar niet van de bankenwereld. “
Nee idd geen NORMALE bedrijven en als hier in reacties te lezen wordt dat ook juist niet beweerd maar wel wordt gesteld dat banken zich ook als bedrijven gedragen maar dat in feite niet kunnen en mogen zijn. De analyse over de beruchte bankencrisis geeft veel informatie.
Verder als het enige verschil met bedrijven is dat banken too big to fail zijn en dus niet failliet kunnen of mogen gaan dan vind ik dat slechts een verschil uit nood en ingegeven door impact.
Het is: hogere prijzen en duurdere verzekeringen. Ik denk dat als iemand de taal niet helemaal begrijpt hij ook niet echt iets van andere dingen snapt, taal is nogal fundamenteel namelijk, kijk maar naar Rutte, als je een heel land voor de gek wilt houden, dan moet je heel slim zijn en ook de taal heel goed beheersen.
Het is de “provider economie” waar we inderdaad keurig netjes in worden – beter gezegd werden – gemanouvreerd, met onweerstaanbare technologie .
Angst aanjagend is het: te beseffen hoezeer een paar globale spelers inmiddels overheden en alle mensen op aarde volledig, ik herhaal : volledig , afhankelijk maakten van het internet. Zonder internet kan geen mens op deze aarde nog functioneren. En die 7 miljard mensen maken elke maand geld over naar de financiele instellingen ; alle lijnen convergeren bij de internationale haut finance. Bij de Goldmann Sackses, die nu ook in het groen gaan.
” It’s time to be afraid , very afraid ” is het onderschrift bij de titel van het boek van Martin Ford : ” Rise of Robots.”
hier een fragment uit mijn artikel “proletariaat 2.0 ” :
Met de uitrol van infrastructuur voor internet en telecommunicatie in een relatief korte periode was de rol van kapitaal duidelijk. Astronomische bedragen werden geïnvesteerd in de netwerken die weer werden aangelegd door goedkope en rechteloze arbeiders uit lage -lonen landen.
Nu, bijna letterlijk alle burgers van de wereld afhankelijk werden van de (veelal geïnstitutionaliseerde ) internet-diensten van een handvol globale bedrijven, zijn we in de fase aangeland van ‘The internet of things’. waarin ‘ big data’, gegevens die de gretige consument welwillend afstaat in ruil voor een ‘beloning’, een rol spelen. Of bedrijven zoals Uber en Airbnb, die met een web platform niets meer doen dan vraag – en aanbod bij elkaar brengen op een manier waar op enig moment niemand meer omheen kan.
De ontwikkelingen van automatisering en robotisering lijken niet te stoppen, terwijl we tegelijkertijd kunnen vaststellen dat het zal leiden tot enorme werkloosheid die de houdbaarheid van de welvaartsstaat direct ondermijnt. Het boek ‘ Rise of the robots’ van de Amerikaanse Silicon Valley- ondernemer Martin Ford gaat over die bedreigingen. Het onderschrift luidt : ‘alarming and at times surreal…..it’s time to be afraid,very afraid’ :
” In a world of self-driving cars and big data, smart algorithms and Siri, we know that artificial intelligence is getting smarter every day. Though all these nifty devices and programs might make our lives easier, they’re also well on their way to making “good” jobs obsolete. A computer winning Jeopardy might seem like a trivial, if impressive, feat, but the same technology is making paralegals redundant as it undertakes electronic discovery, and is soon to do the same for radiologists. And that, no doubt, will only be the beginning. In Silicon Valley the phrase “disruptive technology” is tossed around on a casual basis. No one doubts that technology has the power to devastate entire industries and upend various sectors of the job market. But Rise of the Robots asks a bigger question: can accelerating technology disrupt our entire economic system to the point where a fundamental restructuring is required? Companies like Facebook and YouTube may only need a handful of employees to achieve enormous valuations, but what will be the fate of those of us not lucky or smart enough to have gotten into the great shift from human labor to computation? The more Pollyannaish, or just simply uninformed, might imagine that this industrial revolution will unfold like the last: even as some jobs are eliminated, more will be created to deal with the new devices of a new era. In Rise of the Robots, Martin Ford argues that is absolutely not the case. Increasingly, machines will be able to take care of themselves, and fewer jobs will be necessary. The effects of this transition could be shattering. Unless we begin to radically reassess the fundamentals of how our economy works, we could have both an enormous population of the unemployed-the truck drivers, warehouse workers, cooks, lawyers, doctors, teachers, programmers, and many, many more, whose labors have been rendered superfluous by automated and intelligent machines-and a general economy that, bereft of consumers, implodes under the weight of its own contradictions. ”
Mona vindt het geweldig.
Bert Pijnse van der Aa
Alles komt goed, iedereen krijgt bij zijn geboorte een huishoudrobot. Ook in te zetten op elke beschikbare werkplek. Mét zelfherstellend en lerend vermogen. Met de beoogde transitie wordt het een feest voor de portemonnee. Mona doet het binnenkort voor, samen met haar personal AI-robotcoach.
@Peter,
We kunnen er wel geintjes om maken, maar toch heb ik mezelf al heel vaak de vraag gesteld, wil ik hier in dit land nog wel willen blijven wonen.
Op het ogenblik is dit land nog wel redelijk in orde, maar je kunt voelen en zien dat dit niet zo blijft.
Van alle kanten kun je al merken dat er druk is, dwangmatige druk begint de kop op te steken.
Het fatsoen begint af te brokkelen, de mens word steeds meer als een nummer beschouwd.
En Nederland is geen Nederland meer.
De menselijkheid begint weg te druppelen.
Gelukkig op het platteland minder dan bij de stedelingen.
Maar ook al jaren moeten we ons geld uit de muur trekken, hoe lang nog?
Als dit verdwijnt, en het verdwijnt zeker daar ben ik van overtuigd, dan hebben ze de algehele controle over jouw bezittingen in handen.
Willen we dat wel?
Theo
Troost je, inderdaad we sukkelen achteruit. Desondanks is Nederland één van de landen waar het nog goed toeven is. Nu de democratie nog naar een hoger plan tillen door méér regenten buiten spel te zetten. Ik deel je zorgen, ik probeer me op deze manier en op de mij toegestane democratische manier te weren. En pleit voor deugdelijke, minder eenzijdige voorlichting, Ik hoop dat het voorstel van de commissie Remkes over het referendum nog ooit gunstig uitpakt.
Maar welk land had je in gedachten?
@Peter,
Ik heb in het verleden, wel het een en ander gezien, gebieden waar je niet graag wilt vertoeven.
Het goede eraan was wel dat je vroeg met pensioen kon.
Maar dat terzijde.
En inderdaad als ik dat vergelijkt is het hier goed, maar op een bepaalde leeftijd, wil je zo een gezeik als nu speelt niet meer aan je hoofd hebben, we worden stiekem weg steeds meer getreiterd door de overheid en instanties, regeltjes, belastingen onreëel omhoog enz.
Wat ik op het oog heb, maar mijn vrouw niet helaas, is een eiland.
Waar ook al een paar van mijn vroegere kennissen vertoeven.
Het is er rustig geen rare dingen, de temperatuur is goed.
En het is geen toeristisch eiland, wel een met een beetje geschiedenis.
Alleen de wind is volgens hun wel eens storend.
Maar als je een vrouw hebt die niet veel verder dan net over de grens wil, blijft niet veel meer over.
Maar ik zeg altijd tegen haar, er is niets zo veranderlijk als de mens. :-)
In het verlengde van “proletariaat 2.0” een vergezicht van filosoof David Precht
https://youtu.be/Vqjpnuv7vJw#t=54m55s
bij Lanz 16.10.2019
Op 50:27 zijn visie op de E-auto.
Komt bij mij de vraag op:
Zou de KI 10.0 die hij beschrijft deze waanzin voorkomen hebben?
Zo als mijn schoonmoeder laatst treffend zei: ze willen steeds meer voor je bepalen, straks krijg je nog elke week een boodschappenlijstje van ze
Michiel, klimaat erkenner
Nee, nog erger, een goedgekeurd voedselpakket en een cadeaubon voor een extraatje. Zakgeld zit er dan allang niet meer in. Model verzorgingshuis.
peter van Beurden , u maakt er maar weer een grapje van , maar u hebt wel gelijk .
in het verlengde van bovenstaande is het naar mijn mening vrijwel zker dat elk geboren kind wordt voorzien van een chip die “het” verbindt met het netwerk, waaronder ook robots , zijnde niet van vlees en bloed ” .
Mensen zijn natuurlijk al heel lang robots ; geprogrammeerd om te werken en te kopen.
Ze denken en schrijven ook allemaal hetzelfde .
De nieuwe wereldorde: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Wereldorde_(complot)
Ik kan alleen maar melden, uit ervaring (mede ervaring) de banken, in dit geval de Rabobank met een deel van het beleid bezig is in de praktijk.
Een van mijn dochter heeft haar tweede zaak begonnen met klein personeel bestand, ongeveer een jaar geleden.
Je wilt niet weten wat de bank voor eisenpakket stelt mede in verband met aankomende klimaat regels, omdat het een ouder groot winkelpand betrof, met boven woning.
Omdat ze nog een tweede pand had, werd dit nog moeilijker omdat ook dit pand niet voldeed aan toekomstige eisen wat klimaat regels betreft.
Als onderpand voor een lening ligt dit stukken lager dan voor de klimaat rommel.
Ook al zijn de omzetcijfers prima in orde, dat geeft schijnbaar niet veel meerwaarde meer.
Maar om een lang verhaal kort te maken, ze heeft een andere bank gevonden die wel met haar in zee is gegaan.
Deze bank vond het zelfs raar dat de Rabobank, deze spelregels er nu al op na hield.
Maar wat ik even hier mee wil zeggen, de tijden zijn al flink verranderd daar dit al een dik jaar geleden heeft gespeeld, ondanks lage rente.
Ik kan de Rabobank, ook wel begrijpen daar deze toch als redelijke stabiele bank bekend staat.
Maar dan vraag ik me af, hoe moeilijk het op het nu al zal zijn voor een startende ondernemer, of zo als haar een uitbreidende ondernemer.
Klimatologisch
“De bijeenkomsten waren vooral bedoeld voor mensen die lokaal al actief met de energietransitie bezig zijn.”
https://www.ser.nl/nl/actueel/Kalender/NPBO-bijeenkomst-amsterdam
Dit is wat u democratisch vindt? Eerst voorselecteren en tevoren de crisis en herstelwet uit de mottenballen halen om het ongerief van tegenstand uit de weg te ruimen.
Ik heb een ander idee van democratie. Deze grote zaken behoren op een verkiezingsagenda te staan en begeleid te worden door deugdelijke referenda. Mondige burgers worden monddood gemaakt in politiek en het overgrote deel van de MSN.
Kijk zo kan het dus ook. 180 graden draai: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1952637810/bouw-tien-kerncentrales-in-nederland?utm_source=(direct)&utm_medium=webpush
Klimatologisch
Met zoveel vertrouwen in je medeburgers moet je haast wel een regent zijn.
Ik had het ook niet over de meeste door ambtenaren voorgekookte besluiten, ik had het over de grote geldverslindende operaties die ons allen aan gaan.En laat dat klimaatbeleid en die transitie daar nu net belangrijke voorbeelden van zijn.
Ik zie at de reactie van Klimatologisch snel weg gemodereerd is. Geen ramp, er is kennelijk weer een echte vervuiler actief. Het zal toch niet weer een alias van Guido zijn?
Peter,
Inderdaad, snel weg gemodereerd.
Sinds gisteren heeft Guido weer vele pogingen gewaagd om reacties te plaatsen. Zijn nieuwste schuilnamen (met nieuwe e-mailadressen en ip-adressen) zijn:
Ampelmänchen
De Wreker
Klimatologisch
GUIDO
Guido & Rambutan
G*UI*DO
G*
G*U*I*D*O
G-U*IDO
DE TERING
G-U-I-D-O is een Koning
G-U-I-D-O is een baas
Auf Wiedersehen
Hij is weer obsessief bezig en dat ‘Auf Wiedersehen’ kwam wel erg vlug.
Guido is een terrorist, niet met geweld maar met woorden. Guido stopt niet totdat wij, moe gestreden, de handdoek in de ring gooien. Laat het niet gebeuren, zeg ik je, geef niet op. Blijf strijden voor ons ideaal, een klimaat hysterie vrije maatschappij. Als we Guido niet op de normale manier kunnen stoppen wat moeten we dan?
Hans, die zogenaamde Guido moet toch wel een vrij groot belang hebben om ze sterk aan te houden in zijn of haar, of hun pogingen om hier de boel te verzieken. Of dat obsessief is of dat er meer achter zit? Ik weet wel dat machthebbers nergens voor terugdeinzen en ze laten degenen die ze onderdrukken er zelf voor betalen, onder dwang.
Zielig, triest voor woorden.
Geen dommerik, maar schijnbaar toch.
Hans Labohm
Je kunt er niet dicht genoeg bovenop zitten. Prima. Tegenspraak is goed, Nodeloos gehakketak draagt weinig of niets bij.
@Peter van Beurden 19 okt 2019 om 11:20- Dat heerschap kan als hij ook zo doorgaat met het schenden van de privacy een aanklacht verwachten.
Toch mis ik die obsessieve narcist wel. Als je zo veel moeite doet, moet je ook veel tijd hebben. En tijd heeft hij zeker, want er is geen werkgever die hem een baan geeft. Zulke mensen houden het nooit lang ergens uit. Vermoedelijk is het ventje werkeloos. ZZP’er wordt ook zeuren want hij zal met iedere klant ruzie maken.
Dus daar zit-ie dan hoog-intelligent te wezen, maar met nul sociale vaardigheden zich vast te bijten in een verloren strijd. Best wel zielig, eigenlijk.
G+u+i+d+o (ja, sorry voor die ‘+’-jes, je moet toch iets bedenken om door de moderatie heen te komen) in de vele gedaanten lijkt een obsessie ontwikkeld te hebben om hier te blijven reageren. Daar kun je van alles van vinden. Wat velen lijkt te ontgaan, of niet willen zien, is dat zijn reacties hout snijden. Onderstaande weggemodereerde reactie in reactie op Martijn (https://www.climategate.nl/2019/10/geen-economische-zelfmoord/comment-page-1/#comment-2279041) is ook zo’n voltreffer die men hier niet graag ziet. Een nette inhoudelijke reactie. Maar desondanks moest het verwijderd worden. Zonder opgaaf van reden. Je kunt je voorstellen dat mensen daarover gepikeerd zijn. Ik zie Frans Galjee hier ook regelmatig zijn beklag doen dat zijn reacties op de BV site niet geplaatst worden. Dat frustreert hem zichtbaar. En toch blijft hij het proberen. Die obsessie raakt aan die van G+u+i+d+o.
Ampel+mänchen 19 okt 2019 om 10:56
……
Moderator,
Ik heb de rest van de tekst verwijderd. Ik wil niet dat Ronald via een omweg Guido toch weer herintroduceert.
Ik heb duidelijk gemaakt dat Guido hier niet meer welkom is, vanwege excessief trolgedrag. Hij gebruikt vele aliassen, e-mailadressen, ip-adressen en kaapt identiteiten van regelmatige respondenten hier, inclusief die van mij. Dat is extreem wangedrag dat niet thuis hoort in een serieuze discussie. Dat wens ik niet te accepteren.
Frans Galjé heeft zich – voor zover ik mij herinner – inderdaad beklaagd over de stelselmatige censuur van de website van Bart Verheggen, waar klimaatscepsis taboe is. Climategate.nl geeft discussie daarentegen alle ruimte. Maar het moet wèl netjes blijven.
Hans Labohm,
Nu verwart u toch echt oorzaak en gevolg. Zoals Ronald zegt heeft Echte Gui*do altijd netjes gereageerd, tot u hem een jaar geleden in de ban deed. Zonder duidelijke reden en zonder waarschuwing. Pas daarna werd hij een beetje narrig.
Mijn vermoeden is dat mijn Leninistisch-Marxistische vriend net iets te gemakkelijk de vloer aanveegde met de nonsens die hier regelmatig wordt verkocht. Dat was niet in het belang van uw politieke agenda. Het is derhalve een gotspe om “netjes blijven” als reden op te geven.
Beste Hans,
Ik begrijp heel goed dat G+u+i+d+o jou heeft getergd en tot het uiterste drijft. Ook ik vind zijn gedrag excessief. Daarnaast is het ook goed je te proberen te realiseren hoe iemand zover komt. Zie mijn voorbeeld van Frans Galjee hierboven.
Wat betreft het beklag van Frans Galjee, hier één voorbeeld:
(quote Frans Galjee)
“Op site van BV heb ik onderstaande reactie gegeven over dit onderwerp maar die reactie werd als vorm van censuur blijkbaar eeuwigdurend in afwachting van moderatie gezet. Niet de eerste keer trouwens.”
(einde quote)
Bron: https://www.climategate.nl/2019/03/nos-en-klimaatalarmisme-het-houdt-maar-niet-op-niet-vanzelf/comment-page-1/
Ik zie dat je inmiddels zelf-moderatie hebt toegepast op je eigen vetgedrukte tekst. Dat ik dat uit mijn duim zou hebben gezogen heb je zelf gecorrigeerd. Prima!
In het verwijderde deel van mijn bovenstaande reactie maakt G+u+i+d+o een nette en prima analyse van de wijze van discussiëren van Martijn jegens Danny en ondergetekende. Jammer dat het de lezer wordt onthouden.
Hetzler
Dat zal ik dan van harte ondersteunen.
Het is wachten tot de linkse deug mens komt controleren of we niet teveel wc papier gebruiken als we onze kont afvegen. De linkse übermenschen houden niet op totdat wij, arme rechtse harde werkers, onder de knoet van het links marxisme ons geld moeten overhandigen, direct nadat we het verdiend hebben met onze eigen handen. De potverteerders zullen uiteindelijk zegevieren als we niet oppassen. Het is 5 voor 12 heb ik al vaker geroepen, maar naar een blanke oude man wordt niet meer geluisterd, blanke oude mannen zijn fout fout. En dat van die wijven die zo tegen discriminatie zijn en al die dobbernegers zo graag bij iemand anders in de buurt onderdak geven. Van mijn geld natuurlijk weer.
Zo dat lucht op
Ha, ha. Maar toch is daar serieus over nagedacht. Je veegt je kont af totdat het laatste papiertje geen spoor van poep meer vertoont. Dat wil zeggen dat dat dat laatste papiertje eigenlijk overbodig was en dus verkwisting. Iemand op tv had een uitvinding gedaan waarbij dat het gebruik van dat laatste papiertje kon worden vermeden.
Als het echt oorlog wordt is pleepapier niet meer te koop. Sparen dus!
Ja maak me maar weer belachelijk, daar zijn jullie linksen goed in hè?
Catharine stroink
Vroeger had je nog echt grote kranten om repen van te scheuren. Opgehangen aan een spijker verrichte je daarmee daarna kleine wonderen. Wel even voorkreuken. Gelukkig zijn de huishoudens nu kleiner, passend bij het kleinere krantenformaat van nu.
Ooit heb ik de prijsverhogingen van toiletpapier in de gaten gehouden. Qua beleggen is het beter om wc-papier te kopen dan aandelen of een spaarrekening te hebben! Per jaar 3-5 % prijsstijging. Koop nu en over 3 jaar heb je al 10% winst.
Nadeel is dat wc-papier veel ruimte in neemt en niet onbeperkt houdbaar is.
@Jack:
Hear! Hear!
Een opmerking. De potverteerders weten of beseffen nog niet dat de pot op een gegeven moment ook gewoon leeg raakt. :)
Fijn weekend.
@Jack 12:31
Je hebt er ook al eens goed over nagedacht.
Jaren geleden, was er een Duitse minister, die een riskante uitspraak deed, wat hem overigens niet in dank werd afgenomen.
Hij zei, hadden we vroeger maar geen gastarbeiders laten komen.
Hadden we onze eigen mensen maar een miljoen mark betaald per jaar voor het vuile werk te doen, dan hadden we miljarden bespaard.
@Theo je bent een man naar mijn hart. We hadden ze inderdaad nooit hierheen moeten halen. Had ons zoveel ellende bespaart.
Helaas was het rechts beleid dat ze hierheen haalde en links liet ze blijven.
Nu komen we er niet meer vanaf
De wereldwijde wurggreep wordt al voelbaarder.
Laten we het eerst maar eens bij de Europese wurggreep houden. :-)
Liever Europees dan Chinees of Amerikaans.
Nrc van vandaag
Op de zwarte lijst van banken: in de financiële gevangenis
Klantenscreening Duizenden Nederlanders zijn door banken op verdenking van fraude op een zwarte lijst geplaatst. Ze krijgen nergens een bankrekening of hypotheek. Zelfs niet als de rechter hen vrijspreekt.
Camil DriessenJoris Kooiman
18 oktober 2019 om 16:51
Leestijd 9 minuten
Illustratie Pepijn Barnard
In de zomer van 2012 wordt 1.530 euro op de bankrekening van een 19-jarige ING-klant gestort. Het geld wordt vrijwel meteen gepind. Bij ING vermoeden ze vals spel. Ze denken dat hun klant een money mule (geldezel) is, iemand die tegen betaling zijn rekening beschikbaar stelt aan criminelen om geld wit te wassen dat ze met oplichting verdienen. De bank treedt hard op. De rekening van de klant wordt opgeheven en hij wordt voor acht jaar in het Extern Verwijzingsregister (EVR) geplaatst: een lijst waarop banken gegevens over ‘foute’ klanten delen.
Deze zwarte lijst maakt van de man een financiële paria. Hij vertelt ING dat hij onder dwang zijn pinpas en pincode heeft afgestaan. Maar de bank gelooft hem niet. Dat de rechter de man vrijspreekt, maakt op ING evenmin indruk. De bank wil hem acht jaar lang op de zwarte lijst houden. Gedurende die tijd zal hij bij geen enkele bank in Nederland een rekening kunnen openen, laat staan een hypotheek aanvragen of creditcard. Uiteindelijk staat hij ruim zes jaar op de lijst. In mei dit jaar oordeelt de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) dat hij per direct uit het register verwijderd moet worden.
Banken hadden begin dit jaar 17.336 mensen op hun zwarte lijst. Hun Extern Verwijzingsregister – verzekeraars hebben een eigen variant – bestaat ruim twintig jaar, en opereert in de luwte. Zelfs minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) lijkt niet op de hoogte van het bestaan. Tegen de achtergrond van witwasaffaires sprak hij er dit jaar zijn grote frustratie over uit dat banken geen informatie over foute klanten kunnen delen. „Iemand wordt de ene bank uitgeknikkerd, loopt bij wijze van spreken naar de overkant van de straat en opent daar weer een rekening, waarna het spel van voren af aan begint”, zei hij tweemaal in een Kamerdebat. „Tenenkrommend.” Daarom steunt Hoekstra het plan van banken om hun klantenscreening te bundelen in een nieuwe organisatie, om zo foute klanten buiten de deur te houden.
Lees ook over hoe het kabinet de wet verandertzodat banken meer informatie mogen delen
In aanloop naar de oprichting van die nieuwe instantie bekeek NRC hoe banken omgaan met hun huidige zwarte lijst. Uit dat onderzoek komt naar voren dat ze soms in strijd handelen met hun eigen regels. En dat het vaker voorkomt dat mensen die volgens de rechter onschuldig zijn, op de zwarte lijst blijven staan. Banken wikken en beschikken achter gesloten deuren, onafhankelijk extern toezicht ontbreekt. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP), toezichthouder op de verwerking van persoonsgegevens, deed nog nooit onderzoek naar dit register.
Ik zit nu dezelfde straf uit als een professionele witwasser
Anonieme ict-ondernemer door ING in register gezet
Het EVR is bedoeld als waarschuwingssysteem, niet als sanctiemiddel. Maar wie op de zwarte lijst belandt, heeft een groot probleem. Je kunt geen hypotheek meer afsluiten of andere leningen aangaan, geen creditcard aanvragen of zakelijke rekening openen. Had je die wel, dan worden ze geblokkeerd of opgeheven.
„Het EVR is een financiële gevangenis”, zegt jurist Vera van der Vliet. Ze werkt bij Dynamiet Nederland, een bedrijf dat mensen helpt hun opname in het register aan te vechten bij bank, Kifid of rechter. „Banken hebben de macht mensen financieel vast te zetten, te straffen. En dat gebeurt niet altijd op een eerlijke manier.”
NRC sprak verschillende mensen die in het register staan en stonden. Een ict-ondernemer, die vanwege zijn privacy anoniem wil blijven, zag in 2014 de aankoop van een huis stranden toen Nationale-Nederlanden hem een hypotheek weigerde. Hij staaft dat met documenten. Reden: ING had hem kort daarvoor in het EVR gezet. Hij zou bij een leningaanvraag valse inkomensgegevens hebben verstrekt. Twee jaar later sprak de politierechter hem vrij. Jammer van de mislukte aankoop; de woning is nu in waarde verdubbeld. En de procedure om van de zwarte lijst af te komen loopt nog. Ook als ondernemer heeft hij veel last gehad van zijn registratie, omdat hij geen zakelijke leningen kan afsluiten. „Ik zit nu dezelfde straf uit als een professionele witwasser.”
Poortwachter
Een man vraagt in 2016 een lening van 10.000 euro bij Rabobank-dochter Freo. De salarisstrook die hij inlevert, komt vreemd over. In een gesprek met Freo erkent de man dat hij de strook heeft vervalst om de lening te krijgen. Freo doet aangifte. De man wordt veroordeeld tot een taakstraf van 60 uur. Freo plaatst hem voor acht jaar in het EVR. De man stapt naar klachteninstituut Kifid en zegt zijn registratie buitenproportioneel te vinden. Hij betuigt meermaals spijt en zegt dat de registratie veel invloed heeft op zijn geestelijke gezondheid. Hij kan geen huis kopen voor zijn gezin omdat hij bij geen andere bank binnenkomt. Hij vindt zijn taakstraf en registratie in een intern Rabobank-register wel genoeg straf voor zijn fout. Freo verkort de registratie van acht naar vier jaar. De geschillencommissie van Kifid vindt die vier jaar nog steeds „de grenzen van proportionaliteit” overschrijden en acht twee jaar registratie voldoende.
Van banken wordt veel verwacht. Ze bieden niet alleen financiële diensten, maar hebben ook de wettelijke plicht maatregelen te nemen ter bescherming van ‘de integriteit’ van de financiële sector. Na het witwasschandaal bij ING was de kritiek op banken dat zij falen als poortwachter van het financiële systeem. Banken moeten verdachte transacties melden bij de Financial Intelligence Unit van de nationale politie. Na verder onderzoek kan een fraudeverdachte worden vervolgd.
Bij het EVR zitten banken op de stoel van de rechter. Een protocol dat zij zelf hebben opgesteld, fungeert als wetboek. Daarin staat dat mensen alleen mogen worden opgenomen als „in voldoende mate vaststaat” dat zij betrokken zijn geweest bij fraude. Ook de maximumstraf wordt vermeld: acht jaar registratie.
Navraag bij ’s lands grootste banken, ABN Amro, de Volksbank, ING en Rabobank, leert dat ze klanten voornamelijk om twee typen fraude in het register plaatsen. Eén: de klant stelt als ‘geldezel’ rekening en pinpas ter beschikking om geld afkomstig van cybercrime op te nemen. Twee: de klant geeft onjuiste of vervalste gegevens op bij een hypotheek- of kredietaanvraag. Daarnaast belanden mensen op de zwarte lijst wegens verduistering of misbruik van een huis waar een hypotheek op rust, bijvoorbeeld als wietpand.
Op het oog lijken allerlei waarborgen ingebouwd rondom het register. Het protocol gaat in op nut en noodzaak, bevat een paragraaf over toezicht en stelt dat mensen alleen mogen worden geregistreerd als dat ‘proportioneel’ is.
Je belandt vrijwel altijd voor acht jaar in dat EVR-register. Dat is lang niet altijd in verhouding tot wat er is gebeurd
Vera van der Vliet jurist
Proportionaliteit is een belangrijk criterium bij de verwerking van persoonsgegevens. Uit de wet volgt dat opname op een zwarte lijst als het EVR alleen is toegestaan als het belang van die registratie groter is dan de nadelige gevolgen voor de consument. Die proportionaliteitstoets, zo regelt het protocol, doet de ‘interne politie’ van de bank: de afdeling Veiligheidszaken. Hoe die belangenafweging vervolgens plaatsvindt, is door mysteries omgeven. Banken spreken van „hoor en wederhoor” en „een vierogenprincipe”, zonder duidelijke criteria te noemen. In de praktijk valt de beslissing – bij sterke vermoedens van de genoemde vormen van fraude – bijna altijd uit in het nadeel van de consument. Dat blijkt althans uit gesprekken met juridisch dienstverleners, mensen op de zwarte lijst en uitspraken van Kifid en de rechter.
„Wij zien in sommige zaken dat die vereiste afweging niet eens wordt gemaakt”, zegt advocate Hannaa Faouzi. Ze vindt dat banken vaak geen rekening houden met de verstrekkende gevolgen die de registratie voor personen en ondernemingen heeft.
„Je belandt vrijwel altijd voor acht jaar in dat EVR-register. Dat is lang niet altijd in verhouding tot wat er is gebeurd”, constateert Van der Vliet van Dynamiet Nederland. „De een houdt zich als crimineel bezig met witwaspraktijken, de ander vult een vraag op een formulier verkeerd in.”
Van onafhankelijk toezicht op het EVR is geen sprake. De Autoriteit Persoonsgegevens zegt desgevraagd er nog nooit onderzoek naar te hebben gedaan. Ze wijst erop dat „organisaties in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn” voor naleving van de „strenge voorwaarden” die gelden voor zwarte lijsten.
Een van die voorwaarden, aldus de AP, is dat in een protocol wordt omschreven hoe de gegevensverwerking op de zwarte lijst „voldoet aan de eisen uit de AVG”, de Algemene verordening gegevensbescherming die in mei 2018 van kracht werd. Door die nieuwe privacywetgeving moeten oudere protocollen van zwarte lijsten zijn herzien. Bij het Extern Verwijzingsregister is dat nooit gebeurd, de laatste versie stamt uit 2013.
Banken houden bovendien toezicht op zichzelf. Indien „wordt vermoed” dat een bank zich niet aan het protocol houdt, dient de bank dit te onderzoeken en daarvan verslag te doen aan het bestuur van de bank, zo luidt de belangrijkste passage over toezicht in het protocol. En indien „wordt vermoed” dat een bank zich niet aan het protocol houdt, kan branchevereniging NVB een dergelijk verslag opvragen. Dit is nog nooit voorgekomen, meldt de NVB desgevraagd.
Dat is opmerkelijk. Hoewel klachteninstituut Kifid en rechters geregeld oordelen dat banken een registratie op de zwarte lijst mogen handhaven, geven ze banken ook geregeld een tik op de vingers en verplichten ze die registraties te verwijderen. In die gevallen heeft de bank dus in strijd gehandeld met het protocol.
Vrijspraak of sepot
Defam, onderdeel van ABN Amro, ontvangt in de zomer van 2016 een kredietaanvraag voor 7.500 euro op naam van de minderjarige zoon van de vrouw die de aanvraag heeft ondertekend. De bank doet aangifte tegen de vrouw wegens valsheid in geschrifte. In maart 2017 ontvangt de vrouw een brief van het Openbaar Ministerie: men gaat niet tot vervolging over wegens onvoldoende wettig en overtuigend bewijs. De vrouw verzoekt de bank om haar registratie te verwijderen. Die weigert en schrijft: „Onvoldoende bewijs wil niet zeggen dat er geen betrokkenheid van u is geweest bij het doen van de frauduleuze kredietaanvraag.” Wel verkort de bank de registratieduur tot vijf jaar. Dat vindt de vrouw nog te veel. Ze is alleenstaande ouder en wil een woning kopen omdat ze nu ver van haar werk woont. Kifid oordeelt in maart dit jaar dat de bank de gegevens van de vrouw moet verwijderen omdat het OM te weinig grond ziet om haar te vervolgen.
Om ervoor te zorgen dat niet zomaar iedereen in het register wordt opgenomen, is in het protocol als voorwaarde afgesproken dat „in voldoende mate vaststaat” dat de klant zich schuldig heeft gemaakt aan fraude, en een bedreiging vormt voor andere klanten, de bank of de integriteit van de financiële sector.
De Hoge Raad heeft dit in jurisprudentie nader gespecificeerd. Het moet gaan „om zodanig concrete feiten en omstandigheden dat zij een als strafbaar feit te kwalificeren bewezenverklaring kunnen dragen”. Het zijn vage criteria. Rechters doorlopen een jarenlange opleiding om in zulke ingewikkelde situaties bewijsmateriaal te wegen en rekening te houden met de concrete omstandigheden van ieder geval.
Bij het EVR bepaalt de bank of iemand schuldig is en welke straf daarbij hoort. Curieus is dat de bank een registratie op de zwarte lijst niet noodzakelijk doorhaalt als het Openbaar Ministerie of de rechtbank anders oordeelt dan de bank.
Het EVR-protocol meldt onder het kopje ‘Waarborgen voor betrokkene’ dat iemand alleen in het register mag worden opgenomen bij „afdoende bewijs” voor fraude. Die moet dan „in een gerechtelijke procedure” kunnen worden aangetoond.
Desondanks vindt geen van de vier banken een sepot door het OM, bijvoorbeeld vanwege gebrek aan bewijs, voldoende reden om een registratie te schrappen. Zelfs vrijspraak van een fraudeverdachte is voor de Volksbank, ING en Rabobank niet genoeg om mensen van de zwarte lijst te halen. Zij gaan dan over tot ‘heroverweging’.
De geregistreerde consument belandt soms jarenlang in een kafkaëske situatie
„Een vrijspraak of sepot is geen reden om de persoonsgegevens van een betrokkene uit het EVR te halen”, stelt de Volksbank bijvoorbeeld. De bank houdt in zo’n geval het werk van het OM en de rechtbank kritisch tegen het licht. „Dan wordt onderzocht wat de reden van de vrijspraak of het sepot is. Zijn alle feiten en relevante strafbare artikelen meegenomen?”
In dit soort situaties belandt de geregistreerde consument jarenlang in een kafkaëske situatie. Hij zegt onschuldig te zijn. En vervolgens spreekt ook de rechter hem vrij. Toch weigert de bank de registratie te schrappen en blijft hij een financiële verstoteling tot hij via een langdurige procedure bij het Kifid of de rechter zijn registratie verwijderd krijgt.
ABN Amro is de enige bank die stelt dat ze bij vrijspraak mensen uit het EVR verwijdert. „Dan heeft de rechter vastgesteld dat betrokkenheid bij het strafbare feit niet bewezen is en vervalt daarom de basis voor de EVR-registratie.”
Het register roept meer vragen op. Cijfers over het aantal geregistreerden en de jaarlijkse in- en uitstroom worden niet gepubliceerd. Desgevraagd verstrekt de NVB een overzicht. Daaruit komt naar voren dat het aantal personen in het register de afgelopen vijf jaar met ruim een kwart is gedaald naar 17.336. Overigens staan in het EVR ook rechtspersonen; hun aantal bleef nagenoeg stabiel op 1.108.
In reactie op vragen van NRC meldt de bankenorganisatie deze cijfers voortaan online te gaan publiceren. Voor specifiekere vragen verwijst ze naar de individuele banken. En die verwijzen in veel gevallen weer naar de NVB. Zo weigeren ze cijfers te geven over het aantal mensen dat zij de afgelopen jaren registreerden, voor welke vergrijpen dit was en hoe vaak – zoals het protocol vereist – aangifte is gedaan. Wel meldt ING dat het aantal registraties de afgelopen vijf jaar „nagenoeg constant” is gebleven en dat een aangifte „ten grondslag moet liggen” aan plaatsing op de zwarte lijst. Volgens de bank gaat een kwart van alle consumenten tegen hun registratie in bezwaar. In 1 à 2 procent van de gevallen zou dit ertoe leiden dat de registratie wordt teruggedraaid.
Persoonlijk contact, telefonisch of face-to-face, bestaat niet
Banken wijzen graag op een verzachtende omstandigheid bij opname in het EVR: Nederland kent een basisbetaalrekening die voor iedereen beschikbaar is. Minder bekend is dat daar een drempel voor geldt: om zo’n rekening aan te vragen moet een externe instantie – zoals reclassering of schuldhulpverlening – meetekenen. Voor wie niet bij zo’n instantie ‘onder curatele’ staat, resteert slechts opening van een buitenlandse bankrekening.
In gesprek met NRC klaagden particulieren, advocaten en juridisch dienstverleners dat banken zonder wederhoor tot registratie overgaan en daarna moeilijk bereikbaar zijn. Persoonlijk contact, telefonisch of face-to-face, bestaat niet. Klanten in het register moeten zich per brief wenden tot de afdeling Veiligheidszaken.
ABN Amro, de Volksbank, ING en Rabobank herkennen zich niet in dit beeld, melden ze desgevraagd. Het proces verloopt schriftelijk, zeggen ze, vanwege de zorgvuldigheid.
ING krijgt in december 2014 via internet een verzoek van een man om gemachtigd te worden voor een betaalrekening van een ING-klant. De aanvrager stuurt een kopie van zijn paspoort mee. De bank vermoedt fraude, want de rekeninghouder blijkt geen opdracht te hebben gegeven de man te machtigen. Drie dagen later krijgt de aanvrager – eveneens klant bij ING – een brief van de bank. „Gelet op de frauduleuze aanvraag, waarbij uw legitimatiebewijs is overlegd, staat uw betrokkenheid bij voornoemde fraude voor de ING in voldoende mate vast”, heeft de bank geoordeeld. De man belandt voor acht jaar op de zwarte lijst, betaalpassen en creditcards worden geblokkeerd.
Maar de man ontkent schuld. Er moet een kopie van zijn paspoort in omloop zijn, stelt hij, die voor de aanvraag is gebruikt. Hij maakt direct schriftelijk bezwaar. ING is niet overtuigd. „Feit is dat uw gegevens zijn gebruikt om een valse machtiging aan te vragen. Hiervoor is onder andere een legitimatiebewijs gebruikt. De opname van uw gegevens [in het EVR] blijft dan ook onverkort van kracht.” De man wendt zich tot klachteninstituut Kifid. Dat komt anderhalf jaar nadat de man in het EVR is geregistreerd tot een ander oordeel. Omdat de verdenking uitsluitend stoelt op een kopie van het paspoort en de man betrokkenheid ontkent, concludeert Kifid dat er „geen gegronde verdenking [is] van fraude”. ING moet de gegevens van de man uit het register schrappen.
Leeslijst
Artikel delen
Mail de redactie
Lees ook deze artikelen
Europees Hof helpt Polen met ‘wurghypotheken’ in Zwitserse franken
3 OKTOBER 2019
RENTE
Hoe de Libor-fraude tot een revolutie leidt in renteland
14 OKTOBER 2019
WITWASAFFAIRE ABN AMRO
Waarom is strijd tegen witwassen zo moeilijk?
27 SEPTEMBER 2019
BESTUURSVOORZITTERS GROTE BANKEN
Tijd voor een ander soort bankieren
22 SEPTEMBER 2019
FATCA
Snel vraagt banken om meer coulance voor Amerikaanse Nederlanders
20 SEPTEMBER 2019
Over NRC
Over ons
Auteursrecht
Privacy
Leveringsvoorwaarden
NRC-Code
Onze app
Mijn NRC
Inloggen
Account aanmaken
Digitale krant
Mijn abonnementen
Service & bezorging
Nieuwsbrieven
Contact
Redactie
Opinieredactie
De ombudsman
Colofon
AdSales
Klantenservice
Familieberichten
NRC Websites
NRC Media
NRC Carrière
NRC Live
NRC Webwinkel
NRC Lezersfonds
Ik wil geen zeur zijn maar wil je dit niet meer doen, het kopiëren van hele stukken tekst, incluis de footer van de pagina. Geef gewoon een link. Ik scroll me het ongeluk nu, het mag niet en is staat vreselijk dom.
ANDER INZICHT : DE SPIJKER OP ZIJN KOP GESLAGEN.
Hoogleraar over stikstofcrisis: ‘Zet mes in 160 beschermde natuurgebieden’
Voor het oplossen van de stikstofproblemen moet ook kritisch naar de natuur worden gekeken. Dat stelt hoogleraar Rudy Rabbinge, lid van de commissie-Remkes die het kabinet adviseert over de aanpak van de stikstofcrisis.
De stikstofcrisis roept ook discussie op over de Nederlandse natuur. Is het in ons dichtbevolkte, bedrijvige land nog wel realistisch om meer dan 160 natuurgebieden tegen stikstof te beschermen? We hebben onszelf economisch gegijzeld door zoveel natuurgebieden aan te wijzen voor het Europese Natura 2000-netwerk.
Dat vinden werkgeversorganisatie VNO-NCW en boerenbond LTO-Nederland. De meer dan 160 beschermde gebieden liggen volgens de belangenorganisaties als postzegels verspreid over Nederland, waardoor in het hele land nu woningbouwprojecten, geplande wegverbredingen en uitbreidingsplannen van bedrijven stil liggen.
https://www.ad.nl/binnenland/hoogleraar-over-stikstofcrisis-zet-mes-in-160-beschermde-natuurgebieden~a965edc0/
Nog meer onheil.
https://tpook.nl/2019/10/18/nieuwe-verplichte-e10-bio-benzine-is-een-meervoudige-sloper/
Theo
Die claim op de op land staande natuurlijke hulpbronnen zal alleen maar toenemen op deze manier. Of het nu voedselgewassen of hout betreft.
Biobrandstof is niet Bio. Bio is voedsel of mest en dat behoort gewoon via een zo lang mogelijk traject in de koolstofkringloop thuis. Via plant naar dier en mens naar mest en bemesting tot bodemverbetering en bodemleven tot biodiversiteit weer terug naar voedsel. De normale kringloop als het even kan.
Een teveel aan mensen vraagt kunst en vliegwerk, maar dan wel graag de goede kant op. Bijvoorbeeld richting de stad.
Nog aansluitend een simpele uitleg.
https://www.lc.nl/friesland/Waarom-is-stikstof-een-probleem-als-je-een-huis-wilt-bouwen-24937284.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.googleapis.com%2Fauth%2Fchrome-content-suggestions
Scheffer
Bedankt voor het delen hiervan. Hopelijk worden er sneller meer mensen/ wetenschappers wakker. En wordt Brussel rap op de vingers getikt.
Even een opmerking t.a.v. het gedrag van de bekende trollen. Hoewel ik al 11 jaar met pensioen ben, heb ik toch nog steeds bijzonder goed contact met enkele oud-collega’s.
Daar zitten o.a. enkele forensisch psychiaters onder. Hun mening gevraagd over het gedrag van deze trollen, te weten treitergedrag en vervolgens afgebrand worden tot op de schoenveters.
Algemene conclusie: Sado-masochisme.
Dus niet meer reageren, want ze genieten ervan.
Uitstekend artikel van Sietske Bergsma. Een paar keer las ik in de reacties: “Was de Nederlandse bevolking maar wat slimmer, dan konden ze hun stemgedrag aanpassen”. Maar dat is dan weer bijna onmogelijk met een totaal verziekte NPO en een NOS die dagelijks de Nederlander indoctrineert met misleidende informatie. In dit verband wil ik graag een artikel citeren van ene Gerrit Aanstoot (ik denk een pseudoniem). Hij noemt het een samenzwering tegen de landbouw, maar eigenlijk is het een samenzwering tegen het Nederlandse volk. Ik heb de feiten gecontroleerd en ze kloppen.
Gerrit Aanstoot
17 oktober om 12:42
Goed om te delen en te weten:
SAMENZWERING TEGEN LANDBOUW
* Antoinette Hertsenberg is behalve presentatrice en eindredactrice van Radar, ook de vrouw van Nico Koffeman.
* Nico Koffeman is medeoprichter van de Partij voor de Dieren (PvdD), Eerste Kamerlid voor de PvdD, medeoprichter van Wakker Dier (WD), én conceptmaker voor de Vegetarische Slager.
* De Vegetarische Slager is het bedrijf van Jaap Kortweg, en die was dan weer getrouwd met Marianne Thieme.
* Marianne Thieme is natuurlijk de fractievoorzitter van PvdD, overtuigd veganist en was directeur van WD.
* Marianne en Antoinette zijn beide goed bevriend met Manon Blaas. En dit is dan weer de eindredactrice van Zembla. (Je weet wel, die van de uitzendingen over de melkveehouderij)
* In hetzelfde mediakliekje zit de redacteur van Buitenhof: Ewald Engelen, tevens lijstduwer voor PvdD
* We blijven nog even in medialand, want in de programma-adviesraad van de NTR zit Marcel Zeelenberg (sociaal psycholoog), die samen met Roos Vonk (ook sociaal psycholoog) en Diederik Stapel (alweer een sociaal psycholoog en tevens berucht als één van de grootste wetenschapsfraudeurs in de geschiedenis) een zeer negatief artikel schreef over vleeseters.
* Dan hebben we nog de Nicolaas G Pierson Foundation, de denktank van PvdD die ook nauw samenwerkt met WD, en waar Nico Koffeman dan weer voorzitter van is. De directeur ervan is Karen Soeters, en zij is mediapsycholoog.
* Karen Soeters (mediapsycholoog dus) en Roos Vonk (hoogleraar sociale psychologie) mogen dan weer regelmatig aanschuiven bij Loretta Schrijver van Koffietijd. Eén keer raden met wie Loretta bevriend is. Juist, met Marianne Thieme en Antoinette Hertsenberg.
* Ik sluit af met een persoonlijke observatie: moties van PvdD in de kamer, acties van WD op radio en TV en TV uitzendingen van Zembla en/of Radar gaan, meestal in kort tijdsbestek, bijna altijd over hetzelfde onderwerp. Is dat toeval? Of is dat gewoon een heel slim uitgevoerd offensief? Door bovengenoemde experts in perceptiemanagement en sociale beïnvloeding? Waar wij boeren, slechts gewapend met nuchter boerenverstand, tegengas aan proberen te geven tussen het runnen van een boerderij door?
Aanvulling. Antoinette is (was) lid van de SP, de partij waar Koffeman ooit is begonnen. In Radar zitten opvallend vaak TK-leden uit de SP om af te geven op het grootkapitaal.
Maar wel 400.000,- euri’s opstrijken. Antoinette Hetzesberg dus.
Goh, dan kijk je toch naar WNL of Powned, in plaats van naar Radar of Koffietijd (slechts 2 programma’s uit het totale aanbod!!). Powned had laatst het beste voor met de boeren bijvoorbeeld (zie de Hofbar). De NPO is dus behoorlijk divers. Ik vind het belachelijk om de NPO “totaal verziekt” te noemen. Dat geeft aan dat je totaal geen idee hebt wat een luxe positie je hebt in Nederland, als je het vergelijkt met media in heel veel andere delen van de wereld (denk aan Amerika, waar media extreem gescheiden is in het politieke spectrum, en alle landen waar de media zware staatsinvloed heeft). Nederland heeft in mijn optiek kwalitatief goede media.
Het programma Eenvandaag kreeg ooit nog lof van climategate: https://www.climategate.nl/2010/02/oerlemans-in-eenvandaag-over-ipcc-dit-is-geen-manier-van-werken/
Ewald Engelen wordt slechts als adviseur bij buitenhof opgevoert, terwijl de redactie bestaat uit: Pieter Jan Hagens, Jort Kelder, Lieke Kwant, Marloes Lemsom, Hugo Logtenberg, Rosa Rupert, Anne Schepers. Jort Kelder doet me denken aan de VVD en rechts geluid. Die andere namen zeggen me niets en ik heb nu geen zin dat uit te zoeken.
“totaal verziekt” is misschien wat overdreven,er zitten ook goede journalisten tussen,maar bij de nieuws en praatprogramma,s is de objectiviteit ver te zoeken.
Begrijpelijk aangezien ze afhankelijk zijn van geld van de politiek.
De hele discussie, zo die al als discussie gevoerd wordt, rond de ‘wetenschap’ van AGW alsmede het daarop gevoerde beleid, ook hier op deze site, staat soms zo haaks op de ratio of het gezonde verstand dat ik sterk het vermoeden heb dat er sprake moet zijn van een georganiseerde vorm van gaslighting.
Testpiloot
Wanneer je het gewone 8 uur journaal en nieuwsuur (bedoeld als informatieve programma’s) bekijkt en niet de hele zapt op de TV kijkt kan ik me, juist als bekijker van die, mede door mij betaalde zenders, niet aan de indruk onttrekken dat het langzamerhand, op klimaat en transitiegebied, propagandazenders zijn geworden met een hoge hang naar alarmisme. Ik heb geen totaalindruk hoeveel mensen nog naar die programma’s kijken in verhouding tot naar de commerciëlen, maar hier deugt iets niet.
Testpiloot, ik woon al meer dan 11 jaar niet meer in Nederland en iedere dag besef ik weer, wat voor een geweldig besluit het indertijd is geweest om Nederland te verlaten.
@Jac:
“Follow the money” is hier wel op z’n plaats ;-)
Het zou wenselijk zijn als belangen van alle zijden in kaart worden gebracht.
Dan zou wetgeving moet volgen die andere belangen van wetgevers uitsluit (alsof parlementair werk niet zwaar genoeg zou zijn).
Kortom…inteelt.
Dank voor deze informatie, ik heb er een favoriet van gemaakt. Als iemand 1 van deze genoemde personen weer ophemelt, dan kan ik hem/haar nu makkelijk uit de droom helpen.
Science Study: Rising CO2 Producing ‘Miracle’ Re-greening Effects Across the Planet
Climate change myth pushers are scientifically illiterate propagandists who have brainwashed themselves against all scientific reality to somehow believe that carbon dioxide is a poison to plants.
http://humansarefree.com/2018/09/science-study-rising-co2-producing.html
Veel leesplezier, Ben
Het artikel in Nature is een jaartje oud maar zeker interessant. De website waarnaar je verwijst is van een stelletje red necks.
Oorzaak van de toename aan bomen is niet een toename van CO2. De twee dominante factoren zijn menselijke activiteit (herbebossing en ook plantages) en temperatuurstijging, waardoor de boomgrens stijgt en bomen kunnen groeien op bijv. toendra’s.
En de temperatuurstijging komt door………………?
Volgens heel veel mensen op climategate komt de temperatuurstijging door van alles, ….. behalve CO2!
In ieder geval niet door co2. Wetenschappelijk bewezen.
@Ben, Guus Berkhout deze week op climategate: “Dat is wat alle ondertekenaars van onze verklaring zeggen. We ontkennen geen klimaatverandering, natuurlijk is er een CO2–effect.” Oeps…
@Testpilot. Lees nu eens goed wat daar staat!
Testpiloot
CO2 zal een effect hebben alleen neemt het effect af naarmate er meer bij komt. Hoe dat nu precies zit heeft nog niemand me kunnen vertellen. Jij dus ook niet. Maar mocht je het weten, leg het mij en velen hier, het dan even uit. Kun je dat niet, blaas dan niet zo hoog van de toren. In dat geval hoor je vij de gelovers en de napraters.
Er van uitgaande dat laboratoriumproeven (ervan uitgaande dat die deugen en voldoende te vergelijken zijn met de toestand van de atmosfeer van onze aarde, hebben uitgewezen dat het temperatuurverhogende effect bij elke verdubbeling dus 1,1 gr C bedraagt zou dat op het totale traject van -18 gr C tot nu 15 gr C in totaal ongeveer 9 gr C zijn.
De vraag blijft of de neveneffecten verminderend werken of verhogend. Duidelijk is inmiddels wel dat die temperatuurgevoeligheid naar beneden wordt bijgesteld. Verder is de vraag of de veronderstelde verdere opwarming die mij althans deels natuurlijk voorkomt, want van alle tijden is, positief of negatief uitpakt. Dat er lokaal problemen kunnen optreden lijkt me duidelijk zoals dat bij allerlei natuur- en klimaatfenomenen is. Dan is adaptatie op zijn plaats.
Over de alarmistische bijdrage van van Kadir van Lohuizen heb ik dus geen goed woord over, misschien levert het een documentaire op met spectaculaire en fraaie beelden, maar dan heb je het ook helemaal gehad. Foei NPO.
@Peter, het effect van CO2 is verwaarloosbaar. Je kunt daar alles over vinden in het werk van Denis Rancourt en Peter Stallinga.
Ben
Uiteraard ben ik op de hoogte van de verschillende visies. Maar ik wil het graag helemaal snappen.
Bovendien had ik het in eerste instantie graag uitgelegd door Testpiloot die er kennelijk of heilig in gelood of het me haarfijn uit kan leggen. Met zijn geloof kan ik niets. Dat kan ik hooguit voor kennisgeving aannemen.
Kan Testpiloot het niet uitleggen, dan is hij aan een kamikaze begonnen en hoef ik hem daarna nooit meer iets te vragen en nooit meer serieus te nemen. Of hij blijft heel nederig net als ik een gewone vragensteller om zijn/haar kennis te verdiepen.
Uiteraard heb ik daarnaast graag jouw persoonlijke antwoord hoe het nu werkelijk zit met doe CO2 en de klimaatgevoeligheid die er op volgt,
Hoe werkt het systeem dat bij zéér weinig CO2 het temperatuureffect héél hoog is en bij een hogere concentratie juist lager?
De zon stuurt in samenhang met het alom op aarde aanwezige water, in al zijn verschijningsvormen, het klimaat. ( theorie Shaviv en Svensmark) Waarschijnlijk is dat de hoofdoorzaak van het feit dat wij hier op aarde op een temperatuur van gemiddeld 15 gr C (14,8 gr C) kunnen leven. Waarbij gemiddelden weinig zeggen omdat het leefbaar zijn sterk afhangt van de lokale klimaat en milieuomstandigheden.
Daarnaast spelen “broeikasgassen” (beroerd woord) mogelijk een meer of juist minder belangrijke rol. Verder speelt de klimaatgevoeligheid van beiden mogelijk een rol. Allemaal processen die interacteren en waarvan we kennelijk nog nauwelijks enig benul hebben.
Misschien heb je voor mij linkjes naar de meest recente publicatiesvan beide wetenschappers. Bij voorbaat dank.
Ik voel me niet verplicht iets uit te leggen wat met een simpele google opdracht gevonden kan worden.
Testpiloot
Je kunt het dus niet zelf uitleggen. Kennelijk snap je het dus zelf niet en je hebt slechts een heilig geloof in de kudde. Kortom, niet serieus te nemen.
@Peter, het begrijpend lezen is T. niet gegeven en dan houdt het helemaal op.
Hier de web-site van Denis Rancourt: http://climateguy.blogspot.com/. Laat even weten of je alles hebt kunnen vinden met name zijn hoofdartikel. Er is ook een video om het begrijpen gemakkelijker te maken.
Groeten, Ben
Misschien tijd om eens uit de klimaatsceptische bubbel te klimmen waar jullie in zitten? Waarom alleen een skeptische blogpost linken?
Daarbij schijft Dennis Rancourt dat uit zijn analyse blijkt dat een verdubbeling van CO2 wel degelijk de temperatuur op aarde doet stijgen met 1.4C, en zijn schatting voor de huidige post-industrial warming is 0.4C. Dus Ben, op 19 okt 2019 om 18:30 schreef je dat het wetenschappelijk bewezen is dat CO2 toename de temperatuur niet doet stijgen. Vervolgens geef je een bron welke het tegendeel beweert. Wie heeft er nou moeite met begrijpend lezen?
Bron: https://ia800503.us.archive.org/21/items/RadiationPhysicsConstraintsOnGlobalWarmingCo2IncreaseHasLittleEffect/RadiationPhysicsConstraintsOnGlobalWarmingfor-submission-plus-9.pdf
@T en nu voor de laatste keer: lees en vooral BEGRIJP wat er staat! Hoe is dit mogelijk??
@Ben, het zou me helpen als je uitlegt wat ik niet goed begrijp in plaats van zo denigrerend te doen. Ik ben inderdaad meer alfa dan beta, dus misschien is mijn taalbegrip laag.
De conversatie gaat nu als volgt:
Nikos: En de temperatuurstijging komt door……………
Testpiloot: Volgens heel veel mensen op climategate komt de temperatuurstijging door van alles, ….. behalve CO2!
Ben: In ieder geval niet door co2. Wetenschappelijk bewezen.
Ben: @Peter, het effect van CO2 is verwaarloosbaar. Je kunt daar alles over vinden in het werk van Denis Rancourt en Peter Stallinga.
Ben: Hier de web-site van Denis Rancourt: http://climateguy.blogspot.com/
Testpiloot: Daarbij schijft Dennis Rancourt dat uit zijn analyse blijkt dat een verdubbeling van CO2 wel degelijk de temperatuur op aarde doet stijgen met 1.4C, en zijn schatting voor de huidige post-industrial warming is 0.4C.
Leg me maar uit wat ik niet begrijp, Dennis Rancourt geeft aan dat er een CO2 effect is op de temperatuur, en wel (zijn schatting) van 0.4C in de post-industrial. Dat is wat mij betreft niet “verwaarloosbaar”! En dan vergeet ik even de opmerking van je dat: “In ieder geval niet door co2. Wetenschappelijk bewezen.” En dit alles nog los van of het de beste schatting is die er te maken valt.
Sorry, bedoelde dat ik meer beta dan alfa ben.
@Testpiloot, als je het artikel van Denis goed leest dan moet je toch opvallen dat er volgens hem geen enkele sprake is van een serieus CO2 effect. Het staat er zo vaak dat je bijna je nek er bijna over breekt. Vervolgens pik jij een paar getallen uit het artikel, rukt die uit hun context en verbindt er ook nog conclusies aan. Dat is toch niet meer serieus. Hoe kan ik je hiermee helpen?
Groeten, Ben
@Ben, hoe je me kan helpen? Leg me dan uit hoe ik de getallen uit context trek.
Ik baseer me op: https://ia800503.us.archive.org/21/items/RadiationPhysicsConstraintsOnGlobalWarmingCo2IncreaseHasLittleEffect/RadiationPhysicsConstraintsOnGlobalWarmingfor-submission-plus-9.pdf
> The double-layer atmosphere model with no free parameters provides: (a) a mean Earth surface temperature of +17oC, (b) a post-industrial warming due only to CO2 increase of δT = 0.4oC, (c) a temperature increase from doubling the present CO2 concentration alone (to 780 ppmv CO2; without water vapour feedback) equal to δT = 1.4oC, …
Hij schrijft dus zelf dat het temperatuureffect door CO2 postindustrieel +0.4C is! Hoe is dat uit zijn verband gerukt? We zitten nu op circa +1C postindustrieel. Dus puur het CO2 effect, zonder terugkoppeling is 40% veroorzaakt door CO2, volgens een bron die je zelf nota bene aanhaalt! Nog los van de vraag of het simpele model voldoende de werkelijkheid beschrijft.
Dan gaat hij verder met: “, and (d) surface temperature response sensitivities that are approximately two orders of magnitude greater for solar irradiance and for planetary shortwave albedo and longwave emissivity than for the atmospheric greenhouse effect from CO2.”
Hij beweert dus dat de klimaatgevoeligheid van CO2 gering is, in vergelijking met andere factoren. Maar hij vergelijkt dan een 6.7% verandering in CO2 met een 6.7% verandering in zonneconstante en 6.7% verandering in albedo. Dat is appels met peren vergelijken, want we gaan richting een 100% verandering in CO2 (verdubbeling), terwijl de trends in zonneconstante en albedo vele malen geringer zijn. Bronnen die ik op internet kan vinden laten zien dat lange termijntrends in de zonneconstante misschien net aan 1% zijn, en albedo zelfde orde van grootte. Kortom, CO2 heeft dus een significante invloed op het huidige klimaat in vergelijking met 200 jaar geleden en is niet “verwaarloosbaar”, in jouw woorden uitgedrukt.
Verder gebruikt hij inderdaad het woord “minimal”, maar dat is een kwalitatieve beschrijving. Het zegt me niets. Wat is “minimal”? 1000 euro is misschien “minimal” voor een miljonair, maar significant voor een bijstandmoeder. Ik kijk graag naar de feiten en cijfers.
@T, de paper van Denis is in de loop der tijd uitgebreid gereviewed en er is een kleine correctie aangebracht. De conclusie van “two orders of magnitude” blijft dus overeind en dus ook de conclusie dat het CO2 effect minimaal is. Denis is overigens een zeer vriendelijke vent en als je vindt dat iets niet klopt dan kun je hem dat ook zelf vragen.
Groeten, Ben
@Ben, je geeft telkens weer aan dat ik er niks van begrijp, maar je reageert nooit inhoudelijk. Ik ben er klaar mee.
Ik heb geen vragen voor Denis, het probleem zit bij jou, dat je een verkeerde interpretatie geeft aan wat Denis publiceert. Bij een 6.7% verstoring van parameters in zijn model zal CO2 inderdaad het minste effect laten zien, maar over de afgelopen 200 jaar hebben we een bijna 15x grotere verstoring aangebracht in CO2 dan die 6.7%, namelijjk bijna een verdubbeling. Daarmee is het CO2 effect dus wel groot, omdat de andere parameters een veel kleinere verandering hebben laten zien.
@T. slaap maar lekker verder.
AH is belachelijk ‘duurzaam’, ik was er vanmiddag nog op de groente afdeling. Ze vernevelen water, voor de show, over de in folie verpakte komkommers, broccoli etc. 80% verpakt dus.
20% van alle vers wordt wekelijks uit de schappen gehaald weggegooid, zoals bij in de koeling verpakte verlepte sla, bamboespruiten etc., want de voedselbanken willen het niet meer hebben.
Na de laatste verpakte-vleeswaren-gate halen we vleeswaren nog slechts vers afgesneden bij de keurslager.
Die zat vroeger op de hoek van de straat tegenover de groenteboer en bakker, in de wijk op loopafstand, alle kapotgemaakt door de kongsi in het grootkapitaal van banken & supermarkten, de laatste die nog alleen met de fiets of auto zijn te bereiken in winkelcentra.
De kongsi in het grootkapitaal van banken & supermarkten hebben ook het boerenbedrijf opgedreven tot steeds hogere investeringen en schaalvergroting van de productie.
De kongsi in het grootkapitaal van banken & supermarkten hebben ook het vegan voedsel gepusht.
De veganistische slager is in Nederland super groot geworden door beiden, een gat in de markt, kopers merendeels elitaire vrouwen, die door frauderende sociaal-psychologen voorgelogen werden dat de wereld en klimaat gered kon worden door het opdoeken van de veeteelt in Nederland (0,0007 grC in 2050 klimaatwinst op voorwaarde dat alle klimaatdoelstellingen worden gehaald, en dat wordt nu al als onmogelijk / ineffectief geanalyseerd)
“Gerrit Aanstoot” legt nog eens uit hoe de heimelijk selectief linksdraaiende staatsmedia een wel heel subjectieve en onwetenschappelijke klimaat activistische rol speelt tegen de Nederlandse “vleeshufters’.
Lees: Jac 19 okt 2019 om 14:55.
Slager….: “mag het iets meer zijn?” Ja, slager!
Zo hoorde ik van iemand, dat op een congres in Noorwegen en ergens op een universiteit in Nederland, er als lunch uitsluitend vega werd aangeboden. Ik weet niet of dit klopt, kan iemand dit bevestigen?
Als dat zo is, dan betekent het dat een absolute minderheid kennelijk in staat is zijn wil op te leggen aan het collectief. Dat zou te denken geven!
Ha ha, ja, een restaurant zou wettelijk verplicht moeten worden vlees aan te bieden! Als ik bij jou kom eten, waag het niet met veganistisch eten voor te schotelen! Ik sleep je voor de rechter wegens inbreuk op mijn vrijheid.
Kom op zeg, als een congres lunch of avondeten organiseert, mogen de organisatoren van het congres toch bepalen wat ze voorschotelen? Als je per se vlees wilt eten, kun je het toch zelf meebrengen?
Wij Zijn Twee Eenzame Cowboys
Johnny En Rijk
Wij zijn twee eenzame cowboys
Wij zwerven langs bos en langs hei
De Veluwe is onze prairie
Daar voelen wij ons vrij en blij
Wij zoeken naar koel, helder water
Wij barsten allang van de dorst
Ons paard is van droogte bezweken
Het rust in de buurt van Staphorst
Ouwe trouwe merrie
Waarom ging jij van ons heen
Ik zie je nog galopperen door de steppe van Drente
Bij de Amersfoorste kei begon je al te sukkelen
Nu zullen we je nooit meer zien
Jouw mooie, ouwe, trouwe paardenkop (ja daar gaat ze)
Je paardenhoofdstel hangt nu in een mottenzak bij ons in de kast
Dag merrie
Dag Marie
Wij zijn twee eenzame cowboys
Wij zwerven langs bos en lans hei
De Veluwe is onze prairie
Daar voelen wij ons vrij en blij
Wij blijven voorlopig maar zwerven
Het zwerven zit ons in ’t bloed
Dus zingen we ’s avonds op feessies
Want geld maakt een heleboel goed
Want geld maakt een heleboel goed
Want geld maakt een heleboel goed
Joechei
Ach jongens en meisjes. Wat een klaaggezang weer. Ben er even tussen uit geweest met vrinden….snappen jullie wel. Weg uit het moeizame Nederland met dito burgers. Toch weer blij hier in Nederland te zijn. Zo verrekte slecht is het hier niet.
Haha…nou ik duik de kelder maar in en zoek een fijne fles godendrank. Voor de kenners onder jullie Sassicaia 2010.
Als dit goed tot je doordringt is het griezelig om waar gezin. Nu is het mij ook duidelijk waarom de voormalige Milieu Activist en SER-Voorzitter Wiebe Drayer CEO bij de Rabobank is geworden.
Vraag is wat en wie steken achter dit doemscenario dat klaarblijkelijk op deze geraffineerde manier volledig greep krijgen op de Mensen die afhankelijk zijn van Geld als Inkomen, etc.
Zijn we dan volledig overgeleverd aan het Groot Kapitaal?
Bent u op zoek naar een zakelijke lening, persoonlijke lening, woninglening, autolening, studielening, schuldconsolidatielening, ongedekte lening, risicokapitaal enz., Of werd u om een of meer redenen een lening geweigerd door een bank of financiële instelling. U bent op de juiste plaats voor uw leningoplossingen! Ik ben een particuliere geldschieter, ik verstrek leningen aan bedrijven en particulieren tegen een lage en betaalbare rente van 3% rente. Neem dan contact met ons op via e-mail: sabinhelps@gmail.com
Bent u op zoek naar een zakelijke lening, persoonlijke lening, woninglening, autolening, studielening, schuldconsolidatielening, ongedekte lening, risicokapitaal enz., Of is u om een of meer redenen een lening geweigerd door een bank of financiële instelling. U bent op de juiste plaats voor uw leningoplossingen! Ik ben een particuliere geldschieter, ik heb een financieringsaanbod voor bedrijven en particulieren tegen een lage en betaalbare rente van 3% rente. Neem dan contact met ons op via e-mail: joshuabenloancompany@gmail.com
Hallo allemaal. Ik zag opmerkingen van mensen die hun lening al van Sabine-leningen hadden gekregen en toen besloot ik een aanvraag in te dienen onder hun aanbevelingen en slechts een paar uur geleden bevestigde ik op mijn eigen persoonlijke bankrekening een totaalbedrag van 25.000 euro waar ik om had gevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail (sabinhelps@gmail.com of whatsapp +79267494861) Ik ben nu blij dat ik de lening heb gekregen waar ik om heb gevraagd