Een bijdrage van Hugo Matthijssen.
Er was eens, zo beginnen sprookjes vaak maar in dit geval ook een nachtmerrie. De NOx uitstoot van dieselauto’s is na 2000 van 0,5 gram per km naar 0,08 terug gegaan en ook de roetdeeltjes zijn gedaald naar 0,005 pm en dat is een Europese norm, die met de nieuwe meetmethoden wordt gehaald. Zie Wikipedia.
NOx is een verbinding van stikstof en zuurstof en ontstaat als een mengsel van stikstof uit de lucht samen met zuurstof in een omgeving komt met hoge druk en hoge temperatuur bijvoorbeeld in een dieselmotor. In de natuur wordt er ook veel NOx gevormd bijvoorbeeld in onweersbuien. Ook komt NOx met de wind mee vanaf de Sahara (prima voor de groei van planten).
Toen kwam de politiek met een strenge CO2-eis en dat betekent dat de motor een hoger rendement moet halen. Om dat hoge rendement te halen moet de verbrandingstemperatuur omhoog gebracht worden en daar kregen de producenten te weinig tijd voor. Je moest aan die eis voldoen. Deed je als fabrikant niet mee dan was je auto onverkoopbaar.
Ondanks de geweldige verbeteringen kon de techniek op dat moment niet zo snel aanpassen en dat was de basis voor het dieselschandaal en werd de diesel in een negatief daglicht gesteld en door alle onwetende media kapot geschreven.
De techniek is nu zover dat met de laatste verbeteringen in de uitlaatgasreiniging de uitstoot aan de uitlaat van de nieuwe dieselauto nu lager is dan de fijnstof die ontstaat op het vlak tussen wegdek en banden bij sturen, remmen en optrekken.
Niet alleen de slijtage van de banden maar ook het wegdek slijt. De fijnstofproductie bij het rijden in de stad met de nieuwe generatie dieselauto’s is nu een stuk minder omdat de fijnstof uitstoot via de uitlaat bijna 0 is.
De vergelijking tussen elektrische auto’s en dieselauto’s valt qua fijnstofproductie bij het rijden nu in het nadeel uit van de elektrische auto.
Door het grotere gewicht en het hogere koppel aan de wielen van de elektrische auto is fijnstofproductie per km nu groter dan die van de lichtere vergelijkbare dieselauto. En dan hoor je direct de liefhebbers van elektrisch rijden roepen dat de elektrische auto afremt via de motor Dat is juist maar door het hoge koppel van deze motor door het gebruik van sterke neodymium magneten is alleen de snelheid waarop de massa van de auto versnelt of afremt via het vlak tussen band en wegdek bepalend voor deze extra fijnstofuitstoot En dat koppel is veel hoger bij de elektrische auto zeker als de bestuurder even in een paar seconden de 100 wil halen.
Concreet: het doel was een schone auto met de minste fijnstof en NOx productie En in plaats van een norm te stellen per kilometer gaat de politiek de diesel verbieden en de veel duurdere en zwaardere elektrische auto promoten. Een norm stellen is genoeg en vervolgens kunnen de ingenieurs met de techniek de juiste goedkoopste adequate oplossing ontwerpen en de markt zijn werk laten doen.Wat dat betreft is de politiek volledig de weg kwijt. Zij gaan producten dicteren in plaats van normen te stellen.
CO2
Maar wordt nu aangegeven dat de diesel ook nog CO2-uitstoot. Dat is juist maar het is de motor met het hoogste rendement. En dat betekent dat verbieden nu de CO2-uitstoot gemiddeld zal doen toenemen.
En de veel geprezen elektrische auto die ook weer uitgaande van het beleid geen CO2 uitstoot, blijkt in de praktijk bij het rijden vaak veel minder schoon te zijn.
De productie van elektrische auto’ s is qua materialen en technieken vrij vervuilend. En zou deze auto 6 jaar op groene stroom rijden dan begint, als hij op groene stroom blijft rijden, CO2-winst op te leveren, is de boodschap. Maar dat is wensdenken.
Kijken we naar de Nederlandse situatie dan komt 2,3% van ons totale energiegebruik uit wind en zon, 4,5% uit biomassa en de rest is fossiele brandstof en wat import. Zie hier.
Dat betekent dat de elektrische auto via het stroomnetwerk gevoed wordt uit de mix van een beetje groen en de rest fossiel, rekening houdend met transmissieverliezen 450 gram CO2 uitstoot per kWu. Elektrische auto’s rijden voor meer dan 85% op centrale stroom. Ook al leg je je hele dak vol met zonnepanelen. Die zonnepanelen zijn dan een onderdeel van het netwerk en de verminderde CO2-uitstoot is al in de mix meegenomen.
Een 2e aspect wat door de politiek over het hoofd gezien wordt is het feit dat wind en zon weersafhankelijke stroom levert. Met name zon levert grote pieken midden in de zomer overdag. In Duitsland zijn die pieken zo groot dat ze daar regelmatig niet alle door panelen geleverde stroom meer op het eigen net kwijt kunnen. Die stroom is dan niets waard en komt soms zelfs tegen een negatieve prijs over de grens.
Seizoensopslag van dit soort weersafhankelijke piekstroom is onmogelijk en de elektrische auto’s en ook de warmtepompen moeten bij ontbreken van wind en zon op mistige winterdagen volledig uit het net gevoed worden met stroom geleverd door centrales. Dat betekent een enorme uitbreiding van de centrale capaciteit.
Hierin is de overheid onbetrouwbaar. Ze kijken naar salderen maar dat zal bij dit soort pieken totaal onmogelijk zijn. Zonnestroom, zeker als er overschotten ontstaan, kun je niet gebruiken en zorgt voor een zeer lage prijs bij terugleveren en centrale stroom bij piekvragen in de winter, als de warmtepompen massaal gaan draaien, kun je onvoldoende produceren en dat betekent een hoge prijs.
Stel je voor een 0 op de meter woning en een warmtepomp – bijna geen cent voor je zonnestroom en de centrale stroom bij de piekvraag in de winter onbetaalbaar.
Toch worden nu de nieuwe meters uitgerold waarmee online het gebruik en de teruglevering wordt gemeten, zodat beprijzing op ieder moment kan worden ingevoerd.
Dan staat Nederland stil en zitten de 0 op de meter woningen van de gewone burger in de kou.
En waterstof die zou geproduceerd moeten worden uit groene stroom.
We weten nu zo langzamerhand allemaal wel dat biomassa extra CO2-uitstoot betekent en er op dit moment CO2 genoeg in de lucht zit om biomassa goed te laten groeien. Kijken we naar wind en zon: nu 2,3% van het totale energieverbruik. Stel dat je dat zou vertienvoudigen 23% dan kun je dat niet op het net kwijt het aandeel stroom in het totale finale energiegebruik is 20%. Dan moet je die stroom opslaan met accu’ s is dat totaal onmogelijk en het veelgeprezen waterstof is een zeer inefficiënte energiedrager.
Opslag betekent elektrolyse, koelen en comprimeren, opslaan in een tank onder zeer hoge druk en dan in brandstofcellen weer omzetten in stroom. Dan zijn we al snel 60 tot 70% van de energie kwijt aan overgangsverliezen.
Daarmee is massale motorisering van het transport met elektrische- en ook waterstofauto’ s een utopie.
“De vergelijking tussen elektrische auto’s en dieselauto’s valt qua fijnstofproductie bij het rijden nu in het nadeel uit van de elektrische auto.”
Lekker geloofwaardig, zo zonder enige bronvermelding!
De door jou gesuggereerde ongeloofwaardigheid heeft ook geen bronvermelding.
Het komt redelijk aannemelijk over: dat gaat een academicus echt niet verbeteren (waarmee ik wil zeggen dat het boerenverstand geen behoefte heeft aan academisch geneuzel).
Remmen en banden produceren meer fijnstof bij een grotere massa van voertuigen.
Uit het beneden genoemde tno rapport: “De PM (fijnstof) slijtage-emissies (banden- en remmenslijtage) zijn minimaal
een factor drie hoger dan de PM motoremissies. Voor de PM slijtage-emissies
wordt ervan uitgegaan dat deze voor elektrische en plug-in hybride voertuigen
ca. 25% lager zijn dan voor conventionele voertuigen (vanwege het grotendeels
elektrische remmen).”
Dus daar laat je boerenverstand je even mooi in de steek., Boels.
Ik rem in mijn Landrover Defender vrijwel altijd op de motor, verder rij ik rustig, meestal tussen het vrachtverkeer, dus net even boven de 80Km per uur en ik doe zo’n 100.000 km met de banden. Verder is de auto uit 2000, heeft dezelfde motor als hetzelfde model ui 2001 die wel de Utrechtse binnenstad in mag en die van mij niet.
Testpiloot,
Je zegt het héél mooi. “wordt er uitgegaan van”. Door wie?
Je hebt fijnstof en fijnstof natuurlijk.
Fijnstof die vergaat in je longen, en andere weer niet.
Cru gezegd wat heb je liever, asbest fijnstof of fijnstof van gemalen granen?
@Testpiloot:
Als je honderden kilo extra aan accu’s moet meeslepen dan is bandenslijtage een belangrijke fijnstofproducent.
En ja, er zijn meerdere soorten fijnstoffen en die moet je op de juiste manier optellen: van fabrikage tot gebruik.
@Gerard,
Hoe vind je de Range Rover Evoque?
@Peter van Beurden: In hoofdstuk 4, tabel 4, pagina 16 van het TNO rapport kun je zien dat de bron de I&M Emmissiefactoren zijn:
http://publications.tno.nl/publication/34616575/gS20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Ook interessant dat Diesel zeer goed scoort op fijnstof, maar belabberd op NOx. En dat is ook slecht voor de luchtkwaliteit in de stad.
Hmm, volgens mij moeten nieuwe dieselauto’s beter scoren op NOx dan die tabel weergeeft, als ik op https://www.greenncap.com kijk. Het is waarschijnlijk een gemiddelde van het bestaande wagenpark.
Wel jammer dat https://www.greenncap.com niet de ruwe data geeft, zodat duidelijk is welke range in PM “groen” krijgt.
@Testpiloot
“Lekker geloofwaardig, zo zonder enige bronvermelding!”
Zowel jij als Gerard hebben een punt, hoewel jij nu niet even snel de tijd hebt om je commentaar van de nodige tegenargumenten met bronvermelding kunt voorzien.
Hugo daarintegen heeft die tijd bij het schrijven wèl gehad, maar ervoor gekozen geen bronvermelding te geven (m.i. een gemis) dus moet ik jou meer gelijk geven dan Gerard.
Punt voor Testpiloot.
Leon, je slaat de spijker op de kop. Mijn eerste reactie was bij het lezen van dit stuk: waar komen die band- en wegslijtage getallen vandaan? Die bronvermelding is essentieel om dit verhaal geloofwaardig te maken.
Met een gebbetje kan je altijd wat.
Hugo,
Deze bewering
valt of staat met de verhouding uitstoot/slijtage. Zolang geen duidelijke getallen worden geleverd bij deze claim, is het moeilijk om de betrouwbaarheid ervan te bevestigen. Ik hoop dat je gelijk hebt, want elektrisch rijden is om vele andere redenen onacceptabel.
@Chris, Hugo heeft ongelijk. Fijnstof van remmen is dominant t.o.v. de bandenslijtage en de uitstoot van moderne motoren. Omdat bij regeneratief remmen de remblokken naar schatting een factor 9 minder snel slijten zit daar de fijnstofwinst. Zie voor onderbouwing mijn andere reactie.
Testpiloot Er kan wel eens iets wegvallen tijden het uitwerken hoeveel bronnen wil je hebben?
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190712_00114319/moderne-diesel-net-zo-schoon-als-elektrische-auto-aldus-de-consumentenbond
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2019/dieselautos-verrassen-in-uitstoottest
Hier wordt de fout gemaakt om niet naar de uitstoot van de stroomproductie te kijken.
https://www.ad.nl/auto/moderne-diesel-net-zo-schoon-als-elektrische-auto-aldus-de-consumentenbond~a5630fdd/
Als hobby piloot heb ik wel geleerd mijn eigen data op te zoeken dan wel te controleren.
De consumentenbond heeft het over uitstoot maar niet over de fijnstof die ontstaat bij het contact met de weg. Heb je meetgegevens over de fijnstof productie van die slijtage?
Vraagje je aan de taalkenners: spreken we van de stof of het stof? Het stof ligt op de plinten en dit is de stof waar het van gemaakt is. Ik neig naar het fijnstof, maar ik schreef de fijnstof.
Cris, ik zou zeggen “het” fijnstof, omdat het ook het stof (dat op de plinten ligt, maar ook op de tafel zie ik nu) is. De aanduiding “fijn” heeft hier geen invloed op het te gebruikte lidwoord. Spreken we over fijnstofuitstoot, dan is uitstoot bepalend voor het voorzetsel, dus “de”.
Dank voor je inspanning om onze taal correct te gebruiken, het is immers de belangrijkste pijler onder, of van, onze cultuur.
Chris Schoneveld
De stof betreft volgens mij een generalistische duiding van “grondstof, materiaal, mineraal. Ook is de stof in meer specialistische zin “textiel. Het stof, zijn fijne deeltjes van vaak onbekende slecht te definiëren herkomst. vaste stofresidu voortkomend uit slijtage, erosie van natuurlijke bron. Maar het is een onnodig uitstapje op deze site.
Tt nu toe heb ik allen deze bron gevonden met meer informatie over fijnstof, maar ook hier wordt het onderscheid tussen fijnstof van verbranding en die door slijtage niet in percentages vermeld:
https://www.ce.nl/publicatie/luchtvervuilende_en_klimaat-emissies_van_personenauto’s_/1419
Chris Schoneveld
Dank voor de duidelijke opsomming van de verschillend fijnstofdeeltjes. Fractie in het algemeen bij verbrandingsprocessen (zijn dat ook bosbranden en fossiele centrales?
Fractie 3 bij verbrandingsmotoren. Ik neem aan dus ook in straalmotoren van vliegtuigen? De vraag is nu hoe de verhouding is tussen die verbrandingsprocessen. Het feit dat er uit verbrandingsmotoren méér ultrafijnstof komt zegt op zich niets de vraag is hoeveeler vrijkomt t,g.v. de verbranding van 1 kg brandbaar materiaal. Bij elektrische auto’s moet je dus de uitstoot van de fossiel gestookte centrales meetellen en ook het fijnstof dat vrijkomt bij de vervaardiging van de brandstof.
Waarom zijn die cijfers ongeloofwaardig? Je kunt het met eenvoudige natuurkunde narekenen. Geen idee of de cijfers exact kloppen maar je zou theoretisch kunnen uitrekenen hoeveel meer op basis van het extra gewicht van elektrische voertuigen.
Hoe meer massa, hoe meer energie het kost om het op gang te brengen daarbij slijten de banden en het wegdek dus harder.
Zelfde verhaal bij afremmen, hoe groter de massa, hoe meer remkracht je nodig hebt.
Op basis van simpele natuurkundige regels is de slijtage van banden, wegen en remvoeringen groter naarmate de auto zwaarder is.
Zelfs al rem je op de motor en gebruik je de rem energie om de accu op te laden, dan nog slijten de banden en wegen harder van zwaardere auto’s.
Ik ken de fijnstof cijfers niet per auto, maar ik vermoed dat de bespaarde fijnstof van de motorische uitstoot van een diesel bij elektrisch rijden zomaar teniet wordt gedaan door het extra fijstof van de banden door het extra gewicht van de auto.
Maar nogmaals, dit zou makkelijk uit te rekenen zijn
Cornelia, dit is ook afhankelijk van de rijstijl. Snel optrekken en hard remmen.Frits
Het gras in de bermen doet het goed, kijk eens wat voor rotzooi daar jaarlijks in terecht komt, in de winter zelfs flink zout.
En het bloeit en groeit er prima, vaak nog met wilde bloemetjes er tussen.
Fijnstof van banden is zo maar niet uit te rekenen.
Wat voor rubber rij je, zacht hard, er tussen in zoals een 4 seizoenen band.
Hoe is je rijstijl, welke diameter hebben de wielen, wat is de banden druk, hou je dit goed in de gaten.
Zoveel parameters komen er bij kijken, bijna onmogelijk om hier een getal bij te plaatsen.
Fijnstof van remmen lijkt me best wel hoog gezien de zwarte velgen wat sommige mensen hebben, maar ook dat heeft weer met rijstijl te maken.
En natuurlijk hoe zwaarder de auto hoe meer druk op de schijven hoe meer fijnstof.
Dus naar mijn mening is er geen getal per auto aan vast te knopen.
Testpiloot
Zoals gebruikelijk weer zo’n antwoord om met een non-argument een betoog onderuit te halen. Geef dan deugdelijk commentaar, of zeg niets.
Ik vind mijn reactie heel veel toevoegen. Het betoog valt of staat bij deze cruciale zin, waar geen bronvermelding voor wordt gegeven. Dat is wat mij betreft absoluut geen non-argument. Gezien de reacties die volgen blijkt het ook verrassend moeilijk om onderbouwing voor deze stelling te vinden.
Testpiloot
Had die onderbouwing gevraagd zonder de sneer. Of zelf gegeven.
Ik heb het snel doorgelezen maar volgens mij is hier wel te vinden hoeveel fijnstof er geproduceerd wordt.
In vogelvlucht zag ik er nog een hele riedel andere schadelijke stoffen bij zitten, die komen vast nog een keer aan de beurt.
http://www.emissieregistratie.nl/erpubliek/documenten/Water/Factsheets/Nederlands/Bandenslijtage%20wegverkeer.pdf
@Cornelia
Een mooi en duidelijk rapport, mijn gevoel zegt me dat de uitstoot van zwaar giftige stoffen in het milieu via banden slijtage kwalijker is dan dat beetje stikstof waar onze echte natuur dol op is. Vergelijk de verlaagde toegestane norm van 20 mg PAK per kg band ook eens met de 0.1 microgram PFAS per kg grond. Die grond mag niet vervoerd worden maar miljoenen auto’ s sproeien dagelijks zwaar vergif in het milieu.
Cornelia
Hoe secuurder we kunnen meten en extrapoleren, hoe gevaarlijker het kennelijk wordt.
Modelleren om te leren prima. Meten en naar de gevolgen kijken lijkt me beter.
Dat meten en extrapoleren is gewoon voortschrijdend inzicht.
Het gaat stuk lopen zodra men de uitkomst voor politiek gewin aanwendt dan blijken die uitkomsten ineens niet meer over gezond verstand met rationele beslissingen te gaan maar over morele “verplichtingen” jegens het “leven”.
En zodra de beslissingen genomen worden op basis van morele “verplichtingen” kom je in het gebied waar al die zweefteven van Groen Links zich ook bevinden dan moet bijvoorbeeld een fabrikant ineens een veld zonnebloemen gaan poten om het “verlies” voor de natuur te compenseren.
In Amsterdam heeft Simon Loos Transport bv een elektrische truck ingezet voor de distributie van Heineken bier. Al na 3 maande maten zij een hogere bandenslijtage. Maar waarom vraag je eigenlijk om een bronvermelding. Het is toch evident dat een zwaardere auto een hogere bandenslijtage heeft of geeft elektrisch rijden “vleugels”?
Waarom we tegen slimme meters moeten zijn.
1. Ze stellen de overheid in staat achter de voordeur te kijken. Uw stroomgebruik over de dag/week/maand vertelt over uw leefpatroon, wanneer u weg bent en zelfs wanneer u op vakantie bent. Elke medewerker van de thans buitenlandse leveranciers, netbeheerders maar ook de AIVD en uw wijkagent zullen daar toegang toe hebben. En ga nu niet Orwell roepen aub.
2. Mijn huizen hebben een conservatieve meter en zonnepanelen. Deze oude meters draaien terug als de eigen zonne- en windproductie te groot is. Noem dat een subsidiëring van goed burgerschap, zoals de subsidies van electrische auto’s voor ondernemers en ministers.
Of wel, achter mijn voordeur geen slimmigheidjes, geen pottenkijkers en geen spionnen. Of ik wel of niet iets te verbergen heb is hier niet relevant.
Nogmaals, ga nu geen Orwell roepen, dat doe ik al elke dinsdag op het Binnenhof. BTW, waar was ù?
Iets te eenvoudig: de energienota’s geven ook een goed beeld.
Wel een goed idee: het verbruik van water, gas en elektriciteit behoort gratis te zijn in verband met de privacy ;-)
Als we de norm van fijnstof zwaarder maken, dan kunnen we straks ook natuurgebieden sluiten.
Als het aan de groenen ligt sluiten ze de hele planeet voor de mens.
Je zit dichter bij de waarheid dan je denkt JPS
Het ligt besloten in de totalitaire ideologie.
Die is niet gebaseerd op gezond verstand maar op morele waarden.
Ze zijn meesters in het bedenken van de meest waanzinnige “besparing” plannen.
Kijk maar eens in gemeentes waar links de scepter zwaait.
Het ene klimaatplan is nog niet klaar of ze staan klaar met het volgende, ongeacht wat het kost.
Zo ziet ik met enige regelmaat langskomen, andere prullenbakken waar groen en restafval apart in aangeboden kunnen worden, voor een beetje stad al gauw een paar ton aan weghalen, en plaatsen van nieuwe bakken en het gescheiden ophalen.
Afgezien of het de burger een bal uitmaakt in welk gat hij zijn rommel stopt.
De laatste linkse modegril is om de daken van abri’s van bushaltes te gaan vervangen door sedum daken die CO2 afvangen.
Het predicaat “groenste stad” mag wat kosten.
Je kunt er vergif op innemen dat de vaste lasten in die linkse gemeentes sterk stijgen want een moreel superieur gevoel mag wat kosten!
@JPS6 nov 2019 om 06:27-
‘Als het aan de groenen ligt sluiten ze de hele planeet voor de mens’
Grondig mee eens. Dit hebben vele groenen ook daadwerkelijk zo gesteld.
Het doel van ecologisme is in wezen misantroop
De mens heeft niets meer te zoeken in de (echte) natuur, te gevaarlijk.
Daarom alle hulde voor medewerkers van het PBL en RIVM die zich van achter beeldschermen met gevaar voor eigen leven de natuur bestuderen met brakke modellen.
/sarc
In frankrijk zijn milieu stickers. De nieuwste diesel met euronorm 6 krijgt klasse 2. Klasse 1 is een bezine auto van euronorm 4 die al 10 jaar oud is en klasse 0 is voorbehouden aan elektrisch of waterstof.
En die stickers zijn van plastic, lachen toch.
Wij hebben een diesel Opel Zafira 2015 en een hybride Toyota Prius uit 2005 (was de eerste hybride). Voor beiden hebben wij (omdat wij in Frankrijk wonen) de sticker aangevraagd met de gegevens van de auto’s Wat denk je? Voor beide auto een 2. Dus ja, wie het weet mag het zeggen!
Hugo,
Dank voor je artikel.
Gelukkig dat diesel zo schoon is. Kunnen de winkelleveranciers (met hun dieselvrachtwagen) gewoon nog de winkels in de stad bevoorraden. En kunnen we onze online bestelde pakketten ook gewoon nog aan huis laten bezorgen (met een dieselbestelbus). :-)
Er stonden 2 rapporten online over fijnstof bij elektrische autos bij tno en tm leuven. Die zijn beiden verwijderd.
https://www.google.com/amp/s/steinbuch.wordpress.com/2014/11/11/fijnstof-door-elektrisch-rijden/amp/
Tno rapport over elektrische auto versus brandstof auto.
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/mobiliteit-logistiek/roadmaps/sustainable-traffic-and-transport/sustainable-mobility-and-logistics/de-transitie-naar-co2-neutrale-mobiliteit-in-2050/energie-en-milieu-aspecten-van-elektrische-personenvoertuigen/
De download link staat op deze pagina
Eab
Ik heb in 2015 een uitgebreide discussie gehad met RVO over de info van TNO inzake elektrisch rijden en daarbij bleek dat de basis voor dit miljarden beleid geen wetenschappelijk onderzoek was maar een mening van “deskundigen”
Tot op heden is er weinig veranderd.
https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/rapporten/2015132
Ze maakten er letterlijk een potje van..
https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/rapport/20150132.pdf
Hugo,
Je geeft aan dat dankzij de nieuwe meters beprijzing op ieder moment kan worden ingevoerd. In Duitsland is dat al zo. Je ontvangt 12 cent voor geleverde stroom. Je betaalt 29cent voor afgenomen stroom.
Dit brengt een heel nieuwe ontwikkeling op gang m.b.t. opslag van elektriciteit bij particulieren. Zoek maar eens op “stromspeicher” en je vind allerlei informatie en advertenties.
Hieronder een paar voorbeelden:
https://www.solarwatt.de/stromspeicher
https://sonnen.de/stromspeicher/
https://www.solaranlagen-portal.com/photovoltaik/stromspeicher
Een ander aspect van de “slimmemeter” is de mogelijkheid om de spotprijzen per kWh door te berekenen aan de afnemer.
De strijkstok van de tussenhandel kan dan minder geharst worden.
Helaas gaan de netwerkkosten een belangrijker rol spelen in de eindprijs van een kWh.
Als ik zo de prijzen voor die accu’s zie, wordt ook met een accu de stroom behoorlijk prijzig.
albert bedankt.
Hier in Frankrijk kost de stroom (dagtarief) 18 cent nachttarief 16 cent. Teruggave brengt 10 cent op. Een nadeel, als je meer produceert dan je verbruik (op jaarbasis) krijg je niet meer terug dan dat je geleverd hebt. Dus nul op de teller. Blijft 18 euro per maand kosten. Maar totaal per jaar maar 216,00 euro is ook erg leuk.
Als men nou eens wat meer ging fietsen. Bijna al mijn collega’s wonen binnen een straal van 15 km van mijn werk. Toch gaat het overgrote deel met de auto. Als ze met de fiets zouden gaan zou het beter zijn voor hun gezondheid minder files opleveren, besparen op hun kosten, , parkeerprobleem oplossen en beter zijn voor het milieu. Probleem is denk ik dat ouderen te lui zijn om te fietsen, de jeugd zie ik wel massaal fietsen.
Als deze diesel auto volgooit met Nestlé diesel dan krijg je van het rijk waarschijnlijk geld toe. Zo klimaat neutraal als dat is.
Tja, als het grootste deel van de opbrengst van je inspanningen door de staat afgenomen wordt gaat de fut er wel een beetje uit.
Het is altijd een trekje van links om het collectief op te zadelen met de oplossing van hun probleem.
Het collectief trekt nou eenmaal mensen aan die zwaar leunen op het collectief en zelf geen oplossingen kunnen bedenken.
Hoe ver woon jij van je werk Berend? Moet jij ook elke dag 15 km fietsen? Of gun je het je collega’s wel?
En waarom ruil jij je Landrover Defender niet in voor een Toyata Yaris hybrid dan ben je pas goed bezig voor het milieu.
Rijden met een Landrover Defender en je collega’s laten fietsen vindt je dat zelf ook niet een beetje hypocriet?
Dat is Gerard die in een Landrover Defender rijdt, niet Berend. :)
Amaai, da’s de tweede keer dat ik ze door elkaar haal. :p
Ze lijken ook zo op elkaar. :)
@ Cornelia: I feel mixed up ;-)
Ik rij trouwens alleen maar af en toe een lange afstand met mijn auto, de rest gaat allemaal lopend of op de fiets. De kilometerteller van mijn ATB staat op 73.300 km.
“…de jeugd zie ik wel massaal fietsen.”
Waarvan al heel veel op een elektrisch model, dus ook te lui om zelf te trappen. :)
Elektrische fietsen zie ik bijna alleen bij 40+
Dan woon jij vàst in de stad waar de kindjes lopend of met het openbaar vervoer (of door hun ouder gebracht met de auto) vrij gemakkelijk naar school kunnen.
Bij ons op het platteland wordt vnl. door de jeugd naar school gefietst, maar daar zitten helaas ook watjes tussen die 15 kilometer fietsen (zoals bij ons) te ver vinden en dus maar bij pappie en mammie gaan zeuren om een elektrische fiets.
Zodra ze 16 zijn schaffen ze zich een tweetakt brommetje/scootertje aan. Wat dàt niet aan fijnstof oplevert!
Maar dan vervolgens wèl op het Malieveld, mèt hun nieuwste smartphone gaan staan protesteren voor een beter klimaat/milieu, om dan tenslotte bij de Mc. een burger te scoren!
Is dat niet een beetje kortzichtig/hypocriet?
@Berend,
Je maakt er wat van, misschien heeft de jeugd geen geld voor een auto.
En ouderen hebben zich in het verleden misschien al moe genoeg gemaakt.
Ik zie anders genoeg jongeren met een petje verkeerd op hun hoofd rijden als ik op de weg ben.
Vaak met wielen onder hun auto die nog meer kosten als een kleine goede tweedehands wagentje.
“Je maakt er wat van, misschien heeft de jeugd geen geld voor een auto.
…
…
Vaak met wielen onder hun auto die nog meer kosten als een kleine goede tweedehands wagentje.”
Bij ons in de polder zie ik ze ook wel rondrijden in van die 45-kilometer autootjes. Zijn nog best wel prijzig, dus waar betalen ze die van?
Jeugd heeft wel geld voor de auto maar de voordelen van fietsen zijn groot: goedkoper, schoner, gezonder, minder in de file altijd parkeer plek. Dus waarom de ouderen niet meer fietsen is mij een raadsel. Ik fiets elke dag 20 km en 20 km terug. Heel soms moet ik met de auto en dat vind ik echt een nachtmerrie.
@Léon,
Dat vraag ik me ook vaak af, en ze doen ook nog geen flikker voor de kost.
Een paar van die gasten hebben we ook in het dorp met zulke autootjes.
@Berend,
Als je zo vaak met de fiets naar het werk gaat vind ik wel dat je vaak hier op dit forum vertoeft.
Uitleg niet nodig.
Berend
Wat zou je er van zeggen als de regering en het parlement autorijden slechts toestaat aan personen boven de 60 jaar? Dan kan de jeugd tot 60 alle afstanden fietsen. Die hebben dan tijd voor de broodnodige reflectie. Hoeveel is trouwens de CO2 uitstoot van een zich inspannende fietser t.o.v. een auto op dit moment?
Waarom moet de regering altijd alles doen een beetje eigen initiatief en verantwoordelijkheid kan toch ook geen kwaad?
Berend
Het probleem is juist dat de regering dingen ongevraagd zaken regelt op basis van één zeer algemene vraag in de 4 jaar. We moeten bijv. 100 km per uur gaan rijden, van het gas los, windmolens accepteren, geluidshinder van warmtepompen voor lief nemen, Ik ontneem niemand het eigen initiatief niet. Iedereen doet maar. Mits de ander er geen last van heeft.
Er was kennelijk een probleem, en dan zijn er meerdere oplossingen. Ik speel alleen in op je suggestie.
Ik zou voorstellen om alle bejaarden achter de geraniums op te sluiten
Dan verdwijnen al die slecht ziende slome brooddoosjes terroristen met hun fietsendragers en gelijke windjacks van de snelweg en kan Nederland keuring met 110 km per uur rustig file vrij naar hun werk
60 plus doet toch niets nuttigs meer voor de maatschappij en op de kleinkinderen passen kan ook thuis
(Dit in het kader van de onzinnige voorstellen )
Peter
Van jouw CO2 uitstoot heeft iedereen last (dat geld ook voor de mijne)
Wat ga je er aan doen ?
Oh ja je gaat ontkennen dat het een probleem is en daarmee denk je dat je klaar bent
@ “Lastig”, in onzinnige voorstellen en fake argumenten ben je altijd goed geweest, Heyden.
De rat vindt altijd wel een gaatje.
@Berend 6 nov 2019 om 08:00
Alle (min of meer) wetenschappelijke instellingen trekken zich niets aan van de huidige problematiek (CO2, NOx, enz.).
Juist daar zou je innovatieve initiatieven verwachten:
– college via audiovisuele middelen via internet naar de slaapkamer van de student(e).
— leg het vast en je hebt aan enige duizenden opnamen genoeg om heel NL/BE van academisch onderwijs te voorzien.
– idem voor MBO en HBO.
Minder onderwijsgevenden en leerstoelen nodig, alleen de goede “artiesten” mogen video’s aanlveren.
De kwaliteit van het academisch onderwijs kan dan grote stappen maken, ook al gezien het beperkte aantal mensen met een IQ van ver boven de 140.
Bijkomend voordeel: studiekosten kunnen lager zijn, reizen is niet meer nodig en “last but not least” broeinesten van domme denkbeelden (ook wel groenlinks genoemd) kunnen niet ontstaan; de lokale politiek van universiteitssteden kan weer door burgers bepaald worden.
Zorg voor studieplekken in lokale bibliotheken en verhoog de eisen van gezinswoningen met een studeerkamer (toch al wenselijk gezien de wens tot eeuwig studeren (“education permanente”).
Een ander voorstel zou kunnen zijn om mensen een restje te laten doen voordat ze wat op het internet mochten plaatsen zodat ze geen hele domme dingen blijven schrijven
Maar goed dan raakt dom recht van het padje af
Boels heb je misschien al eens begrepen dat interactie belangrijk is bij het leerprocess
En dat niet alles overdraagbaar is met een video ?
Maar goed als Boels iets heeft bedacht dan is het briljant en waar
@Het blijft lastig:
@Janos:
De interactie tussen mensen met een IQ van ver boven de 140 en die met een IQ ver onder de 120 kan je niet interactief noemen.
De “Feynman Lectures” op stokoude video’s zijn nog steeds voorbeeldig.
Maar geef zelf eens een aanzetje om de academische wereld te bewegen een stap in de 21ste eeuw te zetten.
“De interactie tussen mensen met een IQ van ver boven de 140 en die met een IQ ver onder de 120 kan je niet interactief noemen.”
140 Lijkt me te hoog gesteld. >130 lijkt me al hoog genoeg.
En tja. Als je over goede hersenen beschikt, dan is dat een zegen, maar men moet wel heel geduldig zijn met minder begaafden. En een harde huid maken. Want wat je als hoogbegaafde allemaal aan verwijten krijgt, lijkt mij ook geen lolletje. Zoals: Zeikerig, zeurderig, uitgebreid, spoken ziende, eigenwijs, dwars, en anderszins tamelijk negatieve benamingen.
En zulks geldt natuurlijk ook hier.
Als we een mooie analyse maken, dan komen er soms lieden die maar niet begrijpen hou duidelijk iets eigenlijk is. En dan wordt het inderdaad gezeur. Wordt je potverdrie uitgescholden voor complotdenker als het niet meezit ook nog. Omdat ‘ze’ dat geïndoctrineerd hebben gekregen in de media van hen. Erg hè? ;) (grappig bedoeld)
@Boels 6 nov 2019 om 11:49
Wat jij voorstelt, is niet echt “innovatief”. Google eens MOOC.
Maar blijkbaar heb jij nooit college gevolgd, of is het al zo lang geleden dat je vergeten bent hoe dat ging? Ik heb enkele jaren geleden nog eens wat vakken gevolg aan de universiteit en kan uit eigen ervaring spreken: De praktische sessie waarbij er veel interactie was tussen lesgeven en student, die zijn juist de interessantste.
Video’s zoals die van Feynman blijven leuk voor het grote publiek, maar dat is gewoon heel algemeen. Zoiets heeft echt niet dezelfde diepgang als een interactieve sesssie, waarbij er terugkoppeling is tussen student en lesgever.
Online kan voor vele zaken handig zijn (ik heb op mijn werk geregeld video conference calls via Skype for Business), maar er blijven situaties over waarbij er voordelen zijn aan samen in dezelfde kamer te zijn – zoals een universitaire opleiding.
@Berend, de jeugd heeft nog geen rijbewijs.
Als deze diesel auto volgooit met Nestlé diesel dan krijg je van het rijk waarschijnlijk geld toe. Zo klimaat neutraal als dat is.
Die Tesla rijders houden wel van show hoor!
Steeds laten ze mij merken dat ik maar een krikkemikkig petroleum stelletje heb. Bij het stoplicht scheuren ze weg om te demonstreren dat ze in 6 seconden naar de honderd kunnen met die zware bak. En ik heb ruim 10 seconden nodig.
Nu weet ik maar weinig maar kan wel goed hoofdrekenen. K=m.a, kracht is massa maal versnelling en v=1/2 at2.
Een lang verhaal kort; ik betaal 3 cent om naar de honderd te accelereren en meneer Tesla betaald 9 cent, maar hij heeft wel 4 seconden over om een wind te laten. Per saldo vervuilen wij even veel.
Ze scheuren alleen omdat ze weten dat ze dichtbij huis zijn en het makkelijk halen. Dan willen ze inderdaad nog wel eens laten zien hoe “goed” hun auto is.
Op de rijkswegen kom je ze zo zelden tegen want ook de Tesla rijder weet dat twee lekker optrekken zo maar 50 km actieradius kost.
En in de winter laten ze het helemaal, verwarming aan en koud scheelt zo maar 50%.
@Cornelia, heb je het nieuwe propaganda filmpje op tv gezien?
Een benzine auto tegen een electro auto.
Te onnozel voor aan te zien.
Beide auto’s worden voor 10,- euro van brandstof voorzien, ja wie komt het verst?
Propaganda puur!
Zullen de mensen er in trappen?
Cornelia
Gezien de recente maatregelen in Duitsland om de elektrische auto te propageren en op grote schaal te gaan maken, lijkt het me toch een achterhoedegevecht te worden.
De Accuauto lijkt me een stap achteruit. Misschien dat een waterstofauto een beter ontwerp is. In ieder geval sneller tanken en een mooie actieradius. Alleen heb ik niets kunnen vinden over het gewicht van beiden.
Misschien kan Theo me dat vertellen. Ik vroeg het hem gisteren laat op de avond bij het vorige artikel. Voordeel van waterstof is wel dat er genoeg water voorhanden is. Nu de splitsing nog efficiënt en zonder gebruik van de schaarser wordende fossiele brandstof laten verlopen.
@Peter,
Natuurlijk vind ik waterstof beter.
Zeker als dat met die pulserende stroomstoten sneller gemaakt kan worden.
Ik wil niet zeggen dat de electrische auto geen toekomt heeft, maar hij is nu alleen geschikt voor mensen met veel geduld, en voor mensen die rondom het huis willen blijven rijden.
Er moeten betere betaalbare lichte accu’s komen.
Zie jij je van de winter met zo een ding naar b.v. Oostenrijk of Zwitserland rijden?
Alleen de spanning wat je krijgt van zo een ding in de winter wil ik niet hebben.
Ben eens benieuwd hoeveel mensen in bergachtige streken zo een accu bak willen hebben.
Kijk waterstof is bij zo goed als bij alle tankstations in een mum van tijd te realiseren.
Uitgezonderd die wat in een dicht bevolkte buurt zitten, maar daar mag LPG ook niet.
Bekijk alleen die voordelen eens.
Die zijn net zo voordelig als aan het gas blijven hangen.
Waterstof is voor mij heden de enige aantrekkelijke oplossing tot heden.
Maar bij mij rijst nog steeds de vraag, waarom moet nu in een keer alles zo snel, gezien de minimaal winst van dit land, inclusief Europa.
Wij zijn al zeer schoon tegenover de rest van de wereld.
En ze kloten de burger toch, denk aan de verplichte dubbele stroommeter, die ik overigens al 2 keer geweigerd heb.
Theo
De kans is groot dat de concurrentie moordend wordt om het lithium. Water is er plenty. De vraag is dus welke zeldzame mineralen er in een brandstofcel nodig zijn en of die winning en recycling problemen geeft. Blijkbaar is dat bij de recycling van Lithium wel het geval.
Verder vind ik het onzinnig om een accupakket van 600 kg mee te slepen. Anders gezegd, een elektrische auto is gemiddeld 660 kg zwaarder dan een op fossiele branstof rijdende auto. Dat extra gewicht zorgt niet alleen voor meer bandenslijtage (eigen kosten), maar ook voor meer wegslijtage (gemeenschapskosten)
De vraag was dus hoeveel weegt een waterstofauto t.o.v. een vergelijkbare elektrische auto.
Ik ben het helemaal met je eens over die idiote snelheid die afgedwongen wordt door Brussel. Omdat we een nog idioter Parijs akkoord hebben laten afsluiten door mensen met weinig kennis van zaken.
Tesla, een veredelde scootmobiel.
Dat scheuren, dát levert lekker veel ultra-fijnstof op, dat wil men niet weten!
Ik noem een Tesla een speelgoedauto op batterijen in het groot. Ze zien er blits uit maar het is een rijdende illusie.
Duidelijk is dat “hernieuwbaar” (waterstof / elektrisch) in mobiliteit onterecht politiek wordt voorgetrokken als het om milieuvervuiling en energiezekerheid gaat. Overigens in het (internationale) transport/wegvervoer is diesel niet vervangbaar door waterstof en accu’s/elektriciteit.
Scheffer
Zie je geen oplossing in het uit water en afgevangen CO2 maken van een brandstof voor die moeilijke gevallen? Overigens waarom denk je dat met een brandstofcelvrachtauto niet te transporteren is? Is de trekkracht te gering, de waterstoftank te duur of te zwaar, komt er toch nog NOx uit de uitlaat? Of wordt er in de brandstofcel gewerkt met zuivere zuurstof? Hoe zit dat?
Tegengeluid aangaande elektrische trucks: Zwaar wegtransport, grote volumes en internationaal wegtransport is (nog lang) niet mogelijk met e-trucks. Stadse besteldiensten wel, maar dan moeten de distributiecentra weer in een fijn netwerk rondom de binnensteden in de buitenwijken komen. Dat fijne netwerk is decennia geleden afgebroken en in de plaats kwamen grote centrale distributiecentra geplaatst in de groene weiden, langs de grote snelwegen en bij verkeersknooppunten.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/commentaar/2019/09/18/commentaar-tegengeluid-elektrische-trucks/?gdpr=accept
Gelukkig gaat de Tesla Semi met een range van 805 km bij volledige belading, in 2020 in productie. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi
Yes, echter betreft Tesla pickup truck and Tesla Semi truck.
@Scheffer,
Ben ik helemaal met je eens, zwaar transport, zal nog heel lang niet vervangbaar zijn en lijkt me ook niet wenselijk, alleen al gezien de lange afstanden wat vaak gereden worden, en landen waar je helemaal niet kunt laden.
Betonmixers, sommige met betonpomp, die bij sommige bouwwerken moeten blijven storten achter elkaar door dag en nacht, vergeet het maar.
En waar zouden ze zulke mega accu’s ook moeten hangen, en dan hebben we het nog niet eens over het kostenplaatje.
Sommige bedrijven hebben wagens die lopen gewoon 24 uur per dag.
Vaak tussen fabriek en opslag of verdere verwerkt van producten, daar is geen laadtijd voor over.
Onzin allemaal in dit land.
Om je een idee te geven Een personenauto van 1300kg heeft 300kg accu’s aan boord voor ca. 500km.
Hoeveel kg accu’s zou een zwaar transport truck / trekker met capaciteit 20.000 tot 40.000 kg nodig hebben voor ca. 500km?
@Sheffer,
Volgens jou berekeningen bij 40 ton, zou 12 ton accu zijn, maar dat haal je niet, dat is te weinig.
Uitgaande bij een rit met veel optrekken afremmen, heb je waarschijnlijk meer als de helft aan energie nodig, moet je in bergachtige gebied rijden, dan vergeet het maar helemaal.
En de kostprijs, voor dat beetje vracht wat overblijft is onbetaalbaar.
Kijk ze zijn wel met deze proeven bezig, maar of dat iets word?
Duur in iedergeval.
https://www.ad.nl/auto/drukke-duitse-snelweg-heeft-bovenleiding-voor-hybride-vrachtwagens~afdb6ecd/
En deze hoort er ook nog bij.
https://www.logistiek.nl/distributie/nieuws/2018/11/duitsland-test-vrachtwagen-die-oplaadt-tijdens-het-rijden-101166215?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.99378398.1968853481.1573044204-1985231052.1573044204
Het worden dan soort heavy-trolley-trucks analoog aan trolleybussen zoals in Arnhem. De reden dat dergelijk systeem nooit verder in andere Nederlandse steden is toegepast in Nederland is de kostbare infra aanleg van de bovenleidingen en de beperkte vrije mobiliteit.
Één van de grote voordelen van de trolleybus is het ontbreken van uitlaatgassen. Daarbij zijn trolleybussen ook veel stiller. De exploitatiekosten van een trolley zijn lager dan die van een tram, maar wel weer hoger dan die van een gewone bus. De aanleg van en beeldvervuiling door de bovenleidingen van de trolley kan als een nadeel worden gezien. Tevens is de trolleybus gebonden aan een vaste route. Echter trolleybussen zijn vaak voorzien van een dieselmotor waarop met een beperkte snelheid een korte afstand overbrugd kan worden om zo minder gevoelig te zijn voor omleidingen en stremmingen.
@Theo, wat jij doet met jouw 12 ton accu gewicht berekening is het uitgaan van een 1 op 1 relatie tussen gewicht en bereik. Dat is onjuist. Het gewicht speelt alleen een rol bij het accelereren. Is de vrachtwagen eenmaal op snelheid dan telt het extra gewicht niet meer mee en hoeft je alleen de luchtweerstand en wrijving met het wegdek te overwinnen.
De Tesla Semi gaat een accucapaciteit van 800 – 1000 kWh krijgen. Niemand weet het exact maar in het algemeen wordt wel geaccepteerd dat het gemiddeld verbruik ongeveer 1,6 kWh per km is.
Er vanuit gaande dat het battery pack uit de model 3 wordt ingezet dat voor de long range versie 480 kg weegt zou je bij 12 battery packs op 800 kWh uitkomen en een gewicht van 5760 kg. Tel daarbij op 4 elektromotoren van 50kg en je zit aan de 6 ton gewicht voor accu + motoren.
Van dat extra gewicht kan je dan de componenten als de dieselmotor en versnellingsbak vanaf trekken. Dan blijft een hele grove schatting over van 2.500 – 4000 kg extra gewicht. Meer achtergrond https://cleantechnica.com/2018/02/27/tesla-semi-break-laws-physics/
En natuurlijk een flinke vonken regen daar kun je ook van uitgaan.
@Marc (visionair?)
Is dit een schuilnaam. Het staat vast niet op je geboorte bewijs.
Jij stelt in je reactie van 16-15 dat voor een zware vrachtauto die met een eenparige (constante) snelheid
rijdt het gewicht geen rol speelt op de rolweerstand.
Die weerstand is onder andere recht evenredig met het gewicht. Kracht = een rolweerstands factor x het gewicht.
Probeer maar eens een zware vrachtauto weg te duwen, heel wat anders dan een lichte personen auto.
Wel de juiste voorstelling van zaken en geen visioenen graag.!
@j.e.reinders, ja in de rolweerstand speelt gewicht een rol en de relatie is niet rechtevenredig zoals jij schetst. De rolweerstandscoëfficiënt Cxx neemt namelijk af wanneer het gewicht toeneemt.
Verder is het muggenziften want de strekking was dat gewicht vooral meer energie kost bij versnellen. F=m.a vs F = F = Cxx x N = Cxx x m x g bij 0 graden helling en Cxx in de orde groote van 0.0045 to 0.0080. Uitgaande van 0-100 in 20 sec bij maximale belading is de versnelling 1,4, daarmee is de benodigde kracht voor het overwinnen van de rolweerstand een factor 20 kleiner dan bij het optrekken van 0-100 in 20 sec.
Scheffer,
Wat vervoert die? Batterijen?
De Tesla Semi Truck is een elektrische bestelwagen. ik stelde de vraag over accu’s in een een 20~40 tonner elektrische trekker. Die vervoert containers, beton/cement prefab, staal, kraanmateriaal, chemische vloeistoffen etc. De vervuilende hoeveelheid extra accu’s op een dergelijk zwaar en/of internationaal wegtransport voertuig is een opzettelijk politiek breed miskende en weggedachte wereld-milieu-min-factor. Vandaar dat gedacht wordt aan ver weg futuristische bovenleidingen en via ideologisch wensdenken zelf opladende wegstroken. Haalbaarheid onbekend tot waanzin.
Al eerder is de “hernieuwbare” wetmatigheid vastgesteld dat alle bedachte CO2-klimaatbeheersing “oplossingen”. slechts grove wereldwijde millieuvervuiling veroorzaken, het is slechts politiek-ideologisch het verplaatsen van het “probleem”, zonder dat de kritische wetenschap de dogma’s kan doorbreken
Maar even toevoegen dat vrij veel fijnstof een natuurlijke oorsprong heeft, o.a. woestijnzand en condensaat van verdampt zeewater, dat veel fijnstof uit het buitenland komt binnenwaaien zonder paspoort, dat het vliegverkeer en de luchthavens heel wat fijnstof veroorzaakt en dat Nederland heel veel afvalolie zoals uit motoren importeert om het hier als scheepsdiesel weer te verkopen waarna die schepen heel veel zooi uitbraken voor onze kust welke fijnstofzooi dus ook weer het land binnenwaait.
“Nederland heel veel afvalolie zoals uit motoren importeert om het hier als scheepsdiesel weer te verkopen waarna die schepen heel veel zooi uitbraken voor onze kust welke fijnstofzooi dus ook weer het land binnenwaait.”
Deze “groene” bedrijfstak kende ik nog niet. Kun je dit hardmaken? Heb je een linkje naar een bedrijf dat hier in voorziet?
Grappig dat iemand bij een vraag een minnetje geeft, ze moeten toch iets die trollen.
Ik heb een heleboel linkjes voor je:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=nederland+afvoerputje+van+europa+documentaire
Aardig wat linkjes, als ik ze zo eens samenvat lijkt mij een ding duidelijk.
Hoe meer controle en regels, hoe meer er aan verdiend wordt.
Afval is tegenwoordig dik geld waard dat is duidelijk. :)
Het is net als met die ijssalons… verbied je de ijssalons, dan komen er kappers en massagestudio’s, in alle gevallen gat het noch om ijs, knippen of massages.
Met afval is het net zo, de drijfveer is geld verdienen, het aspect milieu komt alleen kijken bij de mooie introductievideo’s van die bedrijven.
Gerard
Hieruit blijkt maar weer eens dat handhaving van gemaakte wetten prioriteit heeft op het telkens maken van nieuwe ondoordachte regeltjes die ook weer niet gehandhaafd kunnen worden.
Ook bossen produceren veel fijnstof.
Wij verliezen de hele dag door zeer kleine huidschilfertjes zo klein als tof, veel stof zijn ook huidschilfers, zijn wij nu ook een gevaar voor onze eigen luchtwegen? Wel mooi he dat overheden zich zo veel zorgen maken om onze gezondheid en het klimaat, milieu en alles hebben toegeëigend alsof het hun planeet is.
Johan D
Volgens mij vangen de bossen juist veel fijnstof in dat vervolgens weer met de regen naar de boden gaat. De vraag blijft dan wel wat doet dat fijnstof met de bodem. Het vangt namelijk ook de rest van het verbrande teflon in dat je al kokend niet hebt ingeademd en via afzuigkap en regen weer op de bosbodem is neergedaald. Dat spul dus waar Stientje zo’n probleem van maakt. Pfas dus. En hoop kouwe drukte.
Peter, PFAS is nog wel een dingetje, eerlijk gezegd denk ik dat met die PFAS normering zo’n beetje elk project kan worden tegengehouden.
De kennis van PFAS, en eventuele jurisprudentie staat op het moment nog in de kinderschoenen. Volgens de OESO gaat het om minstens 4000 stoffen en mogelijk meer er is nog wel gesteggel over wel of geen PFAS.
Een aardig document om te zien waar het allemaal in zit staat op het expertisecentrum PFAS, het zijn de regels voor bemonstering. Deze richtlijnen geven aan waar je allemaal rekening mee moet houden om goede monsters voor analyse te verzamelen. https://www.bodemplus.nl/publish/pages/164348/kennisdocument_pfas_veldwerk_en_analyse_juli_2019.pdf
Het geeft meteen aan waarom het overal in zit, die pannen zijn het meest herkenbare topje van de PFAS ijsberg.
Over PFAS gaan we vast en zeker nog heel veel horen.
“Organische stoffen uit bos belangrijke bron voor fijnstof”
https://www.duurzaamnieuws.nl/organische-stoffen-uit-bos-belangrijke-bron-voor-fijnstof/
Johan D
De vraag blijft waar dat fijnstof vandaan komt. uit het bos, is het van elders in gevangen? Het wordt namelijk ook ingevangen van buiten. Het bladerdak vormt een heel groot oppervlak daarvoor. Zeker ook als de bladeren vochtig zijn. Sommige bladeren zijn zelfs kleverig, bijv van de zwarte els die in het latijn Alnus glutinosa heet om die reden.
Het mogelijke fijnstof uit het bos lijkt me in elk geval een slecht excuus om hout als biobrandstof te gebruiken.
@Hugo, mooi omschreven met de dieselmotor, klopt als een bus.
Klein minpuntje, je gaat nu uit dat men weg spurt met een snelle electro auto, maar dat ligt natuurlijk ook aan je rechtervoet, maar dat ter zijden, het grote gewicht speelt ook een grote rol.
Waar ik echter niets van hoor over de accubak, is wat voor gassen komen vrij bij lipo en litium.
ik heb in het verleden vaak geëxperimenteerd met deze accu’s, meestal gekocht in China.
Veel landen willen die dingen trouwens niet meer in hun vliegtuigen als vracht.
Ik heb een vrij programmeerbare computer lader die zelfs geschikt is voor de LiFe accu’s.
Als ik die accu’s nu vaak doe snel laden, dan zie je die accu’s dik worden, ze zitten helemaal omwikkeld met een sterke vezel, maar toch worden ze steeds dikker als je maar steeds doet snelladen, op een gegeven moment ontploft die accu, al dan niet met vuur.
De rookontwikkeling is dan enorm, en je houd het maar een paar adem teugen vol in die rook.
Ook heb ik eens een 3 cellen pakket doorboord met dikke hamer lange schroevendraaier wat ik net opgeladen had, je wilt niet weten wat voor vuurwerk en rookontwikkeling dit mee brengt, en zeer lang voor zo een klein pakket.
Ik bedoel wat gebeurd er met die accu’s in de auto, bij een aanrijding b.v
Wat gebeurd er als die accu spontaan ontvlamt.
Welke gassen komen hier vrij?
Welke gassen komen vrij bij het produceren van zulke accu’s
Het zijn chemische accu’s, die heel precies op 1/10 tot 1/100 precieze voltage per cel geladen moeten worden, anders treed grote onbalans op, en is brand, ontploffingen voorgeprogrammeerd.
Dus mijn vraag is wie het weet welke gassen komen vrij, en hoe schadelijk zijn ze?
Zefs een accu op de fiets brand nog wel eens uit.
Ik zou nooit met deze accu types in de nacht inpandig durven te laden.
Ik denk zelf dat er meer schadelijk materiaal uitgestoten word door deze electrische voertuigen, alleen je hoort hier nog niet van.
Onlangs was er toch zelfs een brandweercommandante die waarschuwde voor het gevaar van accubranden agv. het opladen van elektrische auto’s in parkeergarages onder o.a. woonflats?
Ik heb de link gevonden!
https://www.ad.nl/binnenland/brandweer-waarschuwt-brandveiligheid-bij-hoogbouw-in-het-gedrang~ad46aaca7/
Theo
Onlangs waarschuwde de VNBE ook al voor ontbrandende lithium-ion accu’s die door bosarbeiders worden gebruikt in hun accukettingzagen en ander gereedschap. Niet te blussen blijkbaar.
Ja dat brand als de neten, die schroevendraaier wat ik daar doorheen sloeg was ook gelijk verbrand, en dat was maar een 3 cellen pakket van 2,2 ampėre
Klopt Theo. Hier in de buurt is ook een schuurtje uitgebrand wegens een ontplofte fiets-accu, die opgeladen werd. En denk eens aan die telefoontjes die ontploft waren? Ik moet er toch niet aan denken dat zo een autoaccu ontploft! Je zít er gewoon (vaak) op.
En die groene stroom? Is die wel echt groen?
En het extra omrijden omdat je de stad niet meer in mag met je diesel. Als je daar in consideratie neemt wordt het plaatje nog erger.
@Frans,
Volgens de media werkt alles op groene stroom, tot de treinen toe, uit je stopcontact komt ook groene stroom.
En als je de stad in gaat moet je even de magneetplaten op je diesel auto plakken, (dit is een electrische aangedreven auto) en zie je mag overal door.
Gaarne aandacht voor de (zeer) lange termijn: fossiele grondstoffen sparen, die hebben onze kleinkinderen nodig om van alles van te maken. Het zijn grondstoffen, geen brandstoffen. We moeten m.i. inzetten op zonne-energie, al zal het jaren duren voor we door hebben, hoe dat precies moet.
Alvast is een zonnecollector met boiler een veel beter idee dan een PV-paneel. Het rendement is veel hoger, de ingevangen energie kan mooi opgeslagen worden en verwarming maakt het grootste deel tui van de energie voor huishouden. Tel uit je winst. Het kan niet belast worden, dus propageert de overheid het niet.
Alleen wel naar dat ze voor het maken en verwijderen van al deze zonnespeeltjes en windvaantjes nu nèt ook weer diezelfde fossiele grondstoffen nodig hebben! Maar ja, als ze uiteindelijk ècht op zijn en alles gestopt is, dan kunnen toch gewoon weer terugvallen op het maken van vuistbijlen en speren om ons in leven te houden.
Johan Nico Vies
Voorlopig nog toekomstmuziek. Begin maar in de tropen, daar doen die panelen het beter dan hier en hebben de mensen nog een behoorlijke inhaalslag te maken. Leer ze hun eigen zonnepanelen te maken. Meteen werkgelegenheid. En dus verdienen om die panelen te kunnen kopen en verkopen. Minder zorg tot overleven, kleinere gezinnen en minder economische vluchtelingen. Die landen hebben een soort Marshallplan nodig zoals Europa na de oorlog.
Zij hebben geen seizoenopslag nodig en kunnen volstaan met eenvoudige accu’s. Het hier weggesmeten subsidiegeld is daar, in natura uiteraard, beter besteed.
Omdat er nogal eens hier over fijnstof wordt gesproken, hierbij nog een link naar het artikel over de (vermeende) gezondheidsrisico’s van de ongenuanceerde “vergaarbak” die “fijnstof” heet.
Lang verhaal kort: het ligt niet allemaal zo simpel als het ook bij vele reacties wordt voorgesteld. Wat mij betreft verplicht leesvoer als/voordat je iets over fijnstof wilt zeggen in een betoog.
Mooi artikel, Hugo. De hoofdlijnen staan als een huis. Mijn volgende auto wordt een (tweede hands) diesel.
Hier dan de link: https://groene-rekenkamer.nl/9677/waar-liggen-de-fijnstofdoden/
Waar gaat het dus over??? Gewoon om heel veel geld en anders niet! Bevolking dom houden dan geloven ze het tenminste.
Het blijft lastig 6 nov 2019 om 10:28. Volgens mij moet iedereen wel nog vanaf 60 jaar een jaartje of 8 doorwerken. Foutje?
Onderzoeken naar fijnstof emissies van EV’s zijn er nauwelijks te vinden maar op basis van fijnstof rapporten is er wel het e.e.a. af te leiden. Dit heb gevonden:
ht tps://www.pbl.nl/sites/default/files/downloads/PBL2018_Methods-for-calculating-the-emissions-of-transport-in-NL_3264.pdf verwijst naar:
ht tp://www.emissieregistratie.nl/erpubliek/documenten/Water/Factsheets/Nederlands/Remslijtage%20wegverkeer.pdf
Tabel 5: Emissiefactoren voor de vorming van stof uit remvoeringen in het wegverkeer binnen en buiten de bebouwde kom (mg/km)
EF totaal: 8,8 mg/km
EF binnen bebouwde kom: 16,1 mg/km
EF buiten bebouwde kom: 6,4 mg/km
Brake wear EV t.o.v. ICE: factor 9 minder slijtage volgens:
ht tps://jalopnik.com/the-truth-about-brake-pad-replacement-in-teslas-and-oth-1831591519
Gevolg, EV heeft 8/9 x 16,1 = 14,3 mg/km minder fijnstofuitstoot door remmen binnen de bebouwde kom.
Fijnstof banden:
ht tps://twitter.com/BM_Visser/status/1125377025072619521 6,6 mg/km PM10
Fijnstof banden wordt geacht proportioneel met gewicht te zijn. Wanneer een EV 25% zwaarder is dan een fossiele auto dan is de bandenfijnstof van de EV 8,25 mg/km oftewel 1,7 mg/km meer
Op basis van bovenstaande onderzoeken en bronnen kan je beredeneren dat de EV juist minder fijnstof uitstoot ondanks het hogere gewicht.
Marc, De laatste link over bandenslijtage werkt niet. Heb jij een link met wetenschappelijk verantwoorde metingen naar de slijtage van weg+banden? Die Jalopnik link slaat nergens op. Dat is een mediabericht met Tesla reclame. Bovendien is remblokjesslijtage qua volume minder vervuilend dan banden- en wegslijtage.
Fijnstofemissie van remmen wordt gemeten door naar de remblokslijtage te kijken en uitgedrukt in mg/km. Jij beweert nu dat fijnstof door remblokslijtage minder volume oplevert terwijl volgens de verschillende onderzoeken remblokslijtage juist meer fijnstof/km oplevert dan bandenslijtage.
Over de Jalopnik link, ik doelde met name op de reactie van een remblok engineer die met het praktijkcijfer 90% minder slijtage aan kwam zetten. Als jij informatie hebt dat er in werkelijkheid meer slijtage is dan verneem ik dat graag. Het simpelweg negeren van de informatie omdat het in jouw ogen reclame is, zonder met een betere bron te komen is een beetje flauw.
Je negeert weer de wegslijtage. En mijn vraag naar een bron voor de informatie wordt door jou afgedaan met twitter en media links. En dan mij verwijten dat ik geen bron vermeld. Jij maakt de eerste claim dus jij moet met onderbouwing komen.
Als je jezelf kwalificaties zoals visionair wil toe-eigenen doe dat dan wel goed.
Akna de visionair komt een beetje dom over.
Je bedoelt waarschijnlijk aka, de Engelstalige afkorting voor also known as.
Akna is volgens Wikipedia de geest die zorgde voor vruchtbaarheid en geboorte in de Inuitmythologie of een kratermeer in het gebergte Geghama in de Armeense provincie Kotayk.
Zo is mijn naam beter. De vorige keer gingen de complotterbreinen in overdrive en dachten ze dat ik iemand anders was. Chris dacht bijvoorbeeld dat ik Henk was.
Waarom gebruik je niet je hele naam? Het feit dat je genoeg tijd hebt om hier te reageren betekent dat jij (net als vele anderen die gepensioneerd zijn) geen belangrijke, tijdrovende baan hebt en je dus niet hoeft te vrezen voor repercussies van een werkgever.
“Waarom gebruik je niet je hele naam? ”
Omdat ik geen zin heb in woedende klimaatontkenners/FvD’ers/PVV’ers aan de deur omdat ik wel eens wat positiefs schrijf over de transitie. Daarnaast, internet vergeet niet en mijn standpunten veranderen wel door voortschrijdend inzicht. Vroeger was ik kritisch op AGW, met de kennis van nu niet meer. Moet er niet aan denken dat mijn fouten uit het verleden met een google search tevoorschijn komen bij een toekomstige klant.
@Marc,
HET WORD STEEDS BETER MET JOU! :-)
zolang we niet over Tesla coils spreken.
Marc de visionair 6 nov 2019 om 12:51
“ Vroeger was ik kritisch op AGW, met de kennis van nu niet meer. Moet er niet aan denken dat mijn fouten uit het verleden met een google search tevoorschijn komen bij een toekomstige klant.”
Of dat je in de toekomst alsnog strafrechtelijk wordt vervolgd voor deze kritiek.
@Marc de visionair 6 nov 2019 om 12:51
Een energietransitie heeft niet per definitie te maken met het geloof in AGW.
Ik vind elektriciteit voor verwarming, enz. prima omdat het ter plekke goed regelbaar is.
Moet het niet wiebelen.
Ooit moeten we van fossiel af en overgaan op kernreactie en kernfusie; liever morgen al.
“Hernieuwbaar” is een fantasie omdat het invloed heeft op “het” klimaat.
Door het exploiteren van natuurkrachten verkracht je de natuur.
Even een vraagje off topic: is het gezien het succes van milieuorganisaties om groene zaken via de rechter af te dwingen niet mogelijk om ook via de rechter die belachelijke “van het gas af” maatregel terug te draaien? Zijn er juristen in de zaal?
Toevallig had ik ook al zoiets gedacht. Nu nog een onafhankelijke rechter zien te vinden…
Cyril Wentzel
Dank voor de link. Lezenswaardig artikel.
Kortom, je kunt hooguit zeggen er is een verschil, waar zou dat aan liggen. Waarin verschillen die steden en hun bevolking nog méér. Het lijkt me wishfull thinking het meteen aan het fijnstof te wijten. Leefstijl, werksituatie zijn er zoal 2 die ik dan nader tegen het licht zou willen houden. Hier heeft men het steeds over de slechtere voeding van de slechter betaalde werknemers. Het zijn weer de modellen die het doen. In de handen van bevlogenen kom je dan vanzelf uit waar je wezen wilt.
weet niet of deze link al eerder is geplaatst naar de Groene Rekenkamer maar beter mee verlegen als om verlegen! :
https://groene-rekenkamer.nl/10528/publieksconsultatie-over-het-zogeheten-klimaatplan/
Op pagina 11 van de volgende publicatie van het duitse ministerie voor milieu https://www.bmu.de/fileadmin/Daten_BMU/Pools/Broschueren/elektroautos_bf.pdf staat een diagram dat diesel en electische autos m.b.t. feinstof over de gehele levenscyclus vergelijkt.
Karl, Ook hier geen vermelding van de hoeveelheid fijnstof als gevolg van weg- en bandslijtage en de door Hugo vermeldde hogere slijtage bij zwaardere elektrische voertuigen.
Werkelijk wat een gedachtengang hebben ze hier.
Ik hoor niets van die vervuilende bruinkool centrales in Duitsland waar Limburg mee word voorzien.
Van mij mag trouwens die Bruinkool stroom hier blijven.
https://www.1limburg.nl/stroom-clauscentrale-naar-belgie-risico-voor-nederland
Leuk stuk. Maar het zou zoveel meer zeggingskracht hebben als je vóórdat je het op internet plaatst het nog één keer doorleest en de vele grammaticale en zinsbouw-fouten eruit zou halen.
Ook bij het bouwen van zinnen komt stikstof vrij ;-)
Slagter,
Daar kan ik nu flink onpasselijk van worden, verheven figuren die anderen moeten ridiculiseren, en menen iemand de maat te moeten nemen op zijn kennis van grammatica. Beoordeel iemand zijn verhaal op de inhoud en niet of hij Nederlands gestudeerd heeft. Zeikerd.
Leuk hoor, dat vergelijken van fijnstofuitstoot, maar voorop staat dat het helemaal nergens over gaat. Als je vanavond achter je (gas)fornuis je avondmaal staat te koken, dan komt er een enorme hoeveelheid fijnstof en NOx vrij. Of wat denk je als je staat te bbqnoeien aan zee met een westenwindje? Da’s helemaal dubbelop. Oh, en vooral geen haarlak, toiletverfrissers en deo-spray meer gebruiken. Dat zijn fijnstofkanonnen!
Ik zou zeker voor uw eigen gezondheid al geen haarlak, toiletverfrissers of deo-spray gebruiken. Dat zijn nou juist het soort de producten die we totaal niet nodig hebben, dus doe uzelf een plezier…… Door ze niet te gebruiken kunnen we zeker schade aan ons eigen lichaam en het milieu voorkomen.
Er wordt hier veel geschreven over alle technische mogelijkheden en onmogelijk heden, terwijl het gaat om administratie en definities. Bijvoorbeeld rundvee met een koolstofciclus van een paar maand is het probleem, bos met een koolstofciclus van 70 jaar de oplossing. Kolen centrale in Nederland probleem, import van bruinkoolstroom de oplossing. Om aan te sluiten bij het onderwerp transport en motoren het volgende. Zorg er voor dat iedere auto s´avonds thuiskomt. Dan is de uitstoot van het wegvervoer in een klap opgelost. Namelijk, gereden afstand nul kilometer, uitstoot nul. Nul gedeeld door iets is nul. Klaar is Kees. Een vraag, is dit voorstel onbenulliger dan de bovenstaande voorbeelden die met volle overgave en instemming toe gepast worden ?
Vooraf: Het is toepassen, onmogelijkheden, cyclus e.a. Goed Nederlands leest fijner, vind ik.
Dan je vraag: Ik zie geen voorstel, maar bedoel je dat als iedereen nou eens helemaal niets ging doen als het meest nodige en gewoon lekker thuis zou blijven? Dus je bedoelt dat als we de 80% belasting (want dat is het alles meegerekend) nou ’s niet zouden betalen dan is al 80% van het probleem opgelost. Want, als je nog maar 20% zou moeten werken om het zelfde te verdienen zonder belasting, dan hoef je dus 80% niet te werken. Nou, dát scheelt heel veel. Ik denk dat dan bijna alle problemen oplossen als sneeuw voor de zon. Of bedoel je zoiets niet?
“nul gedeeld door nul is nul”, daar valt nog wel wat op af te dingen
De oplossing is nabij!!!
11,000 Experts Propose Final Solution To Global Warming: Just Kill Billions Of People
https://theduran.com/11000-experts-propose-final-solution-to-global-warming-just-kill-billions-of-people/
Hmmm,,,en The Georgia Guide Stones zijn een complotje natuurlijk.
Joop, ik raad je aan om eens na te gaan wat die 11.000 wetenschappers ECHT voorstellen, en hoe dat (niet) overeenkomt met wat zo’n fake-news website daarover rapporteert.
Het is duidelijk: ze stellen NIET voor om “Just Kill Billions Of People” te doen. Wat ze wel voorstellen: “proven and effective policies that strengthen human rights while lowering fertility rates and lessening the impacts of population growth on GHG emissions” en “make family-planning services available to all people, remove barriers to their access and achieve full gender equity, including primary and secondary education as a global norm for all, especially girls and young women” academic.oup.com/bioscience/advance-article/doi/10.1093/biosci/biz088/5610806
Denk nu eens goed na wat je moet concluderen over theduran-website. Ben je het eens met deze conclusie? “Overall, we rate The Duran a Questionable source based on far right wing bias, promotion of Russian propaganda and right wing conspiracies, a lack of transparency, use of poor sources and plagiarism.” https://mediabiasfactcheck.com/the-duran/
@Johan,
Even een vraagje; Heb jij in het verleden weleens geld gedoneerd als er weer eens een hongersnood in Afrika was?
Joop, jouw vraag is volledig irrelevant – een afleidingsmanoeuvre omdat je niet wil ingaan op wat ik schreef. Dus waarom zou ik antwoorden? Ik stelde jou een vraag, waar JIJ NIET op bent ingegaan! Antwoord dus eerst eens mijn vraag (met motivatie!), en dan zal ik jou wel eens ingaan op jouw afleidingsmanoeuvre
“Denk nu eens goed na wat je moet concluderen over theduran-website. Ben je het eens met deze conclusie? “Overall, we rate The Duran a Questionable source based on far right wing bias, promotion of Russian propaganda and right wing conspiracies, a lack of transparency, use of poor sources and plagiarism.” “
Er zijn nu geen hongersnoden in Afrika.
Hongersnoden vinden plaats als de oogst mislukt (door droogte, overstromingen, sprinkhanen of daar is ie, pandemieën) in combinatie met oorlog. Als er geen oorlog is komt het ontbrekende voedsel alsnog bij de mensen, linksom of rechtsom. De laatste hongersnoden waren daarom in Ethiopie, Darfur, Zuid Soedan en nu rond het Tsjaad-meer en in Jemen (niet in Afrika dus).
Als je die hongersnoden wilt stoppen zul je dus vooral wat moeten doen aan de wapenexport.
Verder kan je de bevolkingsgroei het beste beteugelen via onderwijs aan meisjes. Vooral vakopleidingen. In Afrika ontbreekt het aan leraren voor alle jongeren. Dus waar men het beste mee geholpen is zijn Westerse leraren die Afrikaanse collega’s opleiden en bijscholen. In plaats van geld is capaciteit nodig. Veel dokters doen dat al, na hun pensioen coachen ze collega’s in Afrika.
Goede reis.
De politiek is helemaal niet geïnteresseerd in de feiten, maar doet wat nodig is om het nieuwste verdienmodel van de elite tot een succes te maken. Het gepeupel dat er achteraan loopt verdient er ook wat aan, of heeft niet door dat al dit leugenachtige eco-alarmisme hen de armoede injaagt. De laatsten komen er te zijner tijd wel achter dat ze opgelicht zijn en dat het te laat is om de ellende nog om te keren. Ondertussen is de aarde nog verder onleefbaar geworden. Wat zijn die mensen toch ongelooflijk dom.
Marc,
Toevallig ben ik nu dit filmpje aan het bekijken. Daar wordt men ook niet vrolijker van. Het gaat over het risicoprofileringssysteem SyRI: “Als SyRI geen volledige ontkenning van het recht op privacy is, wat moeten we ons daar dan wél bij voorstellen?”.
En inderdaad, de doorsnee mens snapt er eigenlijk niets van. Begrijpelijk en te snappen, maar wel jammer. Om mensen dom te noemen vind ik dan weer niet wijs.
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=fDt2PNz3PLs&feature=youtu.be&t=919
Kies gerust een ander woord naar wens uit de volgende synoniemen.
Achterlijk, debiel, stom, sukkelig, zwakhoofdig, imbeciel, bête, ezelachtig, geesteloos, hardleers, kortzichtig, onbenullig, onbezonnen, onnozel, onverstandig, onwetend, onzinnig, simpel, stom, stompzinnig, stupide, suf, uilig, verstandeloos, achteloos, dolzinnig, gedachteloos, lichtvaardig, lichtzinnig, loszinnig, nalatig, onachtzaam, onbedachtzaam, onberaden, onbesuisd, ondoordacht, onnadenkend, onstuimig, onvoorzichtig, onzorgvuldig, overijld, roekeloos, slordig, woest, belachelijk, bezopen, dol, getikt, idioot, kluchtig, kolderiek, krankzinnig, maf, mal, mallotig, niet verstandig, ongerijmd, onnozel, onverstandig, onwijs, onzinnig, raar, redeloos, uitzinnig, verstandeloos, vreemd, zinloos, zot, argeloos, groen, halfzacht, lichtgelovig, naïef, nes, schaapachtig, schlemielig, simpel, suf, sullig … et cetera …
Overigens, de inoffizielle/offizielle Mitarbeiter hebben het er maar druk mee hier op Climategate.
Maar goed dat ik mezelf tegenwoordig Marc de visionair noem. M.a.w., hierboven staat een andere Marc.
Hugo zegt:
“Dat betekent dat de elektrische auto via het stroomnetwerk gevoed wordt uit de mix van een beetje groen en de rest fossiel, rekening houdend met transmissieverliezen 450 gram CO2 uitstoot per kWu””
Auke Hoekstra senior advisor electric mobility aan de technisch universiteit Eindhoven zegt:
Experts uit de industrie schatten het (nu) op 65 kg en zelfs dat getal zal lager worden wanneer batterijen worden geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie.
Dat scheelt een factor 7. Ik ben benieuwd naar de uitleg.
https://innovationorigins.com/nl/een-correctie-op-onjuiste-informatie-over-de-uitstoot-van-broeikasgassen-door-elektrische-voertuigen-auke-hoekstras-reactie-op-de-berekeningen-van-damien-ernst/
Dit zijn geen wetenschappers maar klimaatactivisten: https://www.scientias.nl/meer-dan-11-000-wetenschappers-roepen-de-noodtoestand-uit-vanwege-klimaatverandering/
Scheffer,
Ik geloof er niets van. Met hun ‘wetenschappers’. Dat lees je veel: ‘Wetenschappers dit of wetenschappers dat’, alsof je een pot wetenschappers kan opentrekken. En alsof, als (vooral veel) ‘wetenschappers’ iets vinden, dat dat wat ze vinden dan ook meteen waar moet zijn? Dat woord ‘wetenschapper’ wordt dus, naar mijn idee, soms een beetje misbruikt. En een leek weet dat niet. Die denkt ‘o, als zoveel wetenschappers zoiets vinden, dan zal dat wel zo zijn.’.
De wetenschappelijke ‘waardigheid’ wordt op deze wijze uitgehold als men niet oppast.
(Het zou toch niet de bedoeling kunnen zijn hè? De wetenschap zélf ongeloofwaardig maken? Men zou het bijna gaan vermoeden.)
En als men het over ‘morele verantwoordelijk’ heeft, dan ga ik kritisch lezen, om het voorzichtig uit te drukken.
Het e.e.a. vertoont wel vaak vormen van sofisme heur.
O, Scheffer,
Ik schrijf onduidelijk. Ik bedoel niet dat jij sofisme vertoond hè?
Mijn betoogje was dus wel aan jou gericht als reactie, maar de inhoud was overdrachtelijk bedoeld.
Ik ben het met je eens, om het simpeler uit te drukken.
(Oh, die taal toch!)
Ik heb ook getekend. En ik zie mezelf toch echt niet als activist in wat dan ook.
Maar als we bewust de samenstelling van de atmosfeer veranderen en denken dat we daarmee weg kunnen komen zonder consequenties dan is het vrij normaal dat wetenschappers daar op te wijzen. Van een dokter verwacht je ook dat hij vertelt dat je niet moet roken. En vooral aardwetenschappers, als ik, hebben de plicht om de samenleving te wijzen op de consequentie van ons gezamenlijk gedrag. En als die samenleving, 60 jaar na ‘Silent Spring’ nog steeds verder wil gaan met allerlei veranderingen aan te brengen in een zeer complex systeem, waar we afhankelijk van zijn, dan wordt ik wel ongerust.
Volgens mij zijn activisten nu juist degenen die de atmosfeer veranderen zonder notie te hebben waar ze mee bezig zijn.
Verder ga ik weer snel in mijn hok, want al die veranderingen zijn natuurlijk wel super interessant.
Een soort die zichzelf in problemen brengt komt ongeveer eens in de 10 miljoen jaar voor.
Wordt vervolgd.
Aangezien een half uurtje naar bijvoorbeeld “Netflix” kijken al evenveel energie verbruikt als een flinke koel/vriescombinatie in de keuken in een jaar verbruikt lijkt het mij beter dat we diensten als Netflix HBO Videoland e.d. maar gaan verbieden.
Volgens Netflix zelf keken mensen in 2017 per dag al 140 miljoen uur. Dat is dus 280 miljoen keer 164 Kwh.(A+++)
In totaal 45,920 miljard kilowattuur per dag aan energieverspilling.
https://blog.hificorner.nl/2017/12/netflix-infographic-kijkgedrag-2017/
Van mij mag je het verbieden, maar dan wil ik wel weer TV zonder reclame! Maar ja, dan kijk je TV en ook dat kost stroom, helemaal die supergrootte schermen met weet ik veel hoeveel pixels.
Verder is het natuurlijk maar half waar. Netflix, Google en dergelijke investeren nu juist zoveel mogelijk in windparken en zonne-energie. Wat overblijft wordt aan het net teruggeleverd. Als je thuis een zonnepaneel neerzet kan je vrijwel energie neutraal films kijken.
Met een zonnepaneel van 100 euro, een inverter van 30 euro en een oude autobatterij houdt ik mijn laptop al jaren gratis aan de praat.
Dat paneel staat op het balkon en de accu in de keuken onder de tafel. Op de batterij van de laptop kan ik dan 3 uur Netflix streamen.
Johan VP,
Kan het citaat ook in het normale Nederlands worden weer gegeven? We zijn toch Nederlanders? en spreken en schrijven we toch ook in het Nederlands! Ook wij Friezen schrijven en communiceren buiten Friesland ook in het Nederlands hoor!!!
In dit artikel geeft de schrijver alleen het gewicht van de auto als bron aan van fijnstof gezien.
Dat is niet waar, Diesels vereisen een goede afstelling om binnen de norm te blijven. Wel je dat meten dan zul je de werkelijke cijfers moeten meten en niet de opgegeven laboratorium cijfers.
Verder is mijn Zoe is toch echt veel lichter dan het hele zweem aan SUVs die me elke dag inhalen.
En bovendien stinken die auto’s ook nog eens.
Dit artikel is onzin.
Maar wegenbelasting op basis van gewicht en accelatievermogen lijkt mij heel verstandig.