Een bijdrage van Reynier Pronk.
Lang heb ik gedacht dat de overheid een verkeerde tunnel was ingereden en dat het gebrek aan aansturing van het โprojectโ klimaattransitie een kwestie was van gebrek aan professionaliteit. Dat was erg naรฏef, want de overheid doet precies wat ze altijd doet en wat altijd weer blijkt te werken; zij rommelen zichzelf (en ons) ergens steeds verder in, waardoor een weg terug vrijwel niet meer mogelijk is.
Inmiddels ben ik er van overtuigd geraakt dat het al lang niet meer gaat om de juistheid van de prognoses over het klimaat en de rol van CO2 daarin. Voor de overheid is dat een lang gepasseerd station. Op de Climategate-website wordt op tal van manieren aangetoond dat de (C)AGW hypothese niet deugt; het zal de overheid worst zijn.
Wij voeren naar ik vrees een achterhoedegevecht.
Waaruit leid ik dat af? Heb je even?
Rommelen, Sjoemelen en manipulatie
Om te beginnen wordt het effect van de peperdure maatregelen niet โaan de luchtโ gemeten, maar is het een boekhoudkundige exercitie, waarbij het niet gaat om de atmosfeer daadwerkelijk te verbeteren, maar om de CO2 uitstoot zo veel mogelijk uit de Nederlandse boekhouding te weren en, aan de andere kant, te voorkomen dat anderen hun CO2-uitstoot over de schutting onze richting uitwerpen.
Als de boekhouding maar klopt
Dat blijkt onder meer uit de CO2 boekhouding van elders โgeproduceerdeโ biomassa. Die CO2 wordt weliswaar hier de lucht in geblazen (plus nog een paar stoffen die wรฉl schadelijk zijn), maar die CO2-uitstoot komt aan de creditzijde van het producerende land terecht en niet bij ons. De boekhouding kent kennelijk geen debetzijde (!). Omgekeerd ruziรซn wij met Belgiรซ over de Clauscentrale, waarvan de Belgen graag energie zouden betrekken, maar wij zijn ‘gekke Henkie niet’ want de hiermee gepaard gaande CO2-uitstootย komt dan bij ons in de boeken. Ja da-ร g!
Weg met de staalproductie
Er zijn krachten die willen dat TataSteel IJmuiden gesloten wordt. Dat bedrijf, de voormalige Hoogovens, was ooit onze nationale trots. De honderdjarige, ooit getooid met het predicaat ‘Koninklijke’, dat vele duizenden gezinnen brood verschaft en vele duizenden goed geschoolde werkers een zinvolle en nuttige dagbesteding bezorgt, dat op relatief schone wijze hoogwaardig staal produceert van een zodanig hoge kwaliteit dat z’n weg zonder moeite weet te vinden naar o.m. de Duitse auto-industrie, beschikt over talloze patenten en de kern is van de Noord-Hollandse economie.
Dit bedrijf ziet men dus liever vandaag nog dan morgen verdwijnen, want het proces levert CO2-uitstoot op. Dus; sluiten maar dat bedrijf en vervolgens zo snel mogelijk uit de Nederlandse boekhouding schrappen en klaar is Kees. Dat de productie vervolgens naar elders wordt verplaatst, bijvoorbeeld naar moederland van Tata, India en daar zeker vervuilender wordt dan hier, boeit niet; dat probleem lossen ze daar maar op.
Hieruit is m.i. maar รฉรฉn conclusie te trekken: Het gaat niet over het oplossen van een wereldwijd probleem want tot enige vorm van reductie op wereldschaal leidt het niet, maar voor onze boekhouding is het een zegen.
Als collateral damage verliezen vele duizenden goed geschoolde staalwerkers en medewerkers van toeleveringsbedrijven hun baan en in plaats van belastingbetalers worden het in รฉรฉn klap uitkeringstrekkers. Tel uit je winst…
De klimaattafels
Dat er geen wetenschappers hebben mogen aanschuiven en geen burgers, lijkt een omissie maar is dat niet. Volgens Nijpels hebben er alleen deelnemers mogen aanschuiven die een positieve bijdrage konden leveren aan de oplossing van het klimaatprobleem in hun deelgebied. Dat is een flagrante leugen, want aan alle tafels hebben pressiegroepen mogen aanschuiven, die wel voor druk hebben gezorgd, maar niets anders dan dat te bieden hadden en dus fluitend met de handen in de zakken de tafels verlieten.
Het bedrijfsleven zat aan de tafels om orders binnen te halen en op die manier hun aandeel ruimhartige subsidies binnen te slepen. Het overige bedrijfsleven zat aan tafel om de schade te beperken.
De reden waarom men er alles aan heeft gedaan om mogelijke oppositie te weren, laat zich raden; jaren geleden is men al begonnen aan het bouwen van windmolens, zonneparken en biomassa-centrales. Uiteraard waren er al veel eerder bindende afspraken gemaakt tussen de energieleveranciers en de overheid. Het zou toch wel erg vervelend zijn geweest als experts de kans hadden gekregen aan te tonen dat je met windmolens, zonnepanelen en biomassa de oorlog niet kon winnen en, misschien nog wel erger, als ze met kwalitatief hoogwaardiger alternatieven zouden zijn gekomen.
De klimaattafels werden geleid door overtuigde klimaat-believers. Beter ware het geweest als er onafhankelijke, neutrale voorzitters waren geweest. Van voorzitters mag je verwachten om enig tegengewicht te organiseren. Dat is, gezien de uitkomsten, klaarblijkelijk niet gebeurt.
Energiebedrijven en hun business model
Het is nog moeilijk voor te stellen, maar ooit waren de energiebedrijven โvan onsโ. Eind vorige eeuw heeft onze overheid, met name Gerrit Zalm, de energiebedrijven; โรณnzeโ energiebedrijven, in een golf van Europees liberalisme, in de verkoop gedaan. De opbrengst is evenwel niet teruggevloeid naar de burgers, maar naar de Provincies. Daardoor klotsten de pecunia daar tegen de plinten, maar heeft het niet geleid tot enige vorm van lastenverlichting.
Die o zo geroemde marktwerking heeft ook niet geleid lagere tarieven. Integendeel. De energiebedrijven wisten niet hoe snel ze bij elkaar op schoot moesten kruipen om concurrentie te ontlopen en uiteindelijk hebben zij de hele energievoorziening verkwanseld aan buitenlandse bedrijven. Zoals gebruikelijk bij overnames worden weinigen hier schatrijk van en moeten de kosten worden terugverdiend via de klanten. Tel uit je winst.
Het businessmodel van die bedrijven lijkt inmiddels te zijn opgeschoven van het verkopen van energie tegen een scherpe marktprijs, naar het cashen van overheidssubsidies en, als het zo uitkomt, het claimen van schade wegens vroegtijdige, door de overheid afgedwongen, sluiting. Zij zeggen nu zonder subsidie windparken te bouwen, maar de kostbare uitbreidingen van het net, vallen daar niet onder.
Pikant detail: Het heilige principe van de marktwerking en het onwettige middel van het subsidiรซren van geprivatiseerde bedrijven, dat normaal zwaar beboet wordt, krijgt in dit geval de volle steun van de EU want: klimaat … je weet wel.
Windhandel
Energiebedrijven zijn niet gek. Die weten heus wel dat biomassa, wind- en zonneparken bij lange na geen serieus alternatief zijn voor conventionele energiecentrales. Alle nadelen zijn al op deze site uitputtend besproken, dus dat laat ik graag achterwege. Dat windenergie niet werkt wordt op drie manieren verhuld:
-
Conventionele centrales gebruiken MWโs als meetwaarde, voor windmolens wordt altijd de term โhuishoudensโ gebruikt. Dat levert indrukwekkende getallen op, maar in MWโs gemeten kunnen windmolens niet in de schaduw staan van conventionele centrales. Daar komt nog bij dat ze pas bij windkracht 6-7 de geclaimde energie leveren.
-
In de maandoverzichten rapporteren zij de opgewekte energie en niet de afgenomen / verbruikte energie. Dat laatste is het enige relevante cijfer, want je kunt opwekken wat je wilt, maar als niemand het afneemt dan is het verloren moeite want opslag is niet mogelijk en wordt dat waarschijnlijk ook niet.
-
Toch sluiten energiebedrijven contracten af voor het leveren van 100% windenergie. Bijvoorbeeld claimt de NS op 100% windstroom te rijden. Hoe kan dat bij windstil/arm weer? Zoals eerder uitgelegd, mogen (van de EU; daar is-ie weer!) energiebedrijven niet-afgenomen wind- en zonnestroom โomkattenโ naar certificaten. Bij windstil weer rijden de treinen dus feitelijk op conventioneel opgewekte stroom, maar dit mag worden gecompenseerd door opgespaarde certificaten en rijden de treinen zomaar opeens toch op windstroom door het windstille landschap. Wij noemen dat thuis een โHans-Klok-jeโ.
Hiermee wordt de gebrekkigheid van aanbodgestuurde systemen doelbewust verhuld. Ons wordt op de mouw gespeld dat we 100% windenergie geleverd krijgen en dat de treinen op uitsluitend windenergie rijden. De bevolking is zich hiervan niet bewust en dat wil men graag zo houden.
Is het klimaat hiermee gebaat? Natuurlijk niet, maar aangezien wij dit boekhoudkundig mogen afhandelen, is er niets aan de hand.
Uitgezonderd
Vliegverkeer en scheepvaart zijn o.m. uitgezonderd. De argumentatie is dat zij niet in de boekhouding van enig land te vangen zijn. Dan zou je zeggen: is er dan geen overall boekhouding waarin ze op globaal niveau worden ingeboekt? Kennelijk niet.
Deze sectoren hebben goed lobbywerk verricht, want ze worden ineens heel bescheiden als het gaat over hun uitstoot: Vliegen zou bijvoorbeeld maar ca. 2% van de totale CO2-uitstoot veroorzaken. Ik moet aannemen dat dit gaat over de uitstoot gemeten over de hele vlucht.
De meeste uitstoot vindt echter plaats bij het starten en opstijgen van vliegtuigen en niet als ze op 36.000 ft kruissnelheid vliegen. Dat betekent bij een totaal van ca. 500.000 vliegbewegingen er 250.000 vliegtuigen een groot deel van hun kerosine verbranden in de buurt van Schiphol. Bedenk daarbij ook nog dat vliegtuigen voor de landing, uit veiligheidsoverwegingen, hun overtollige kerosine langs de kust, boven zee lozen. Dat maakt het totaalplaatje toch wel een beetje anders.
De zeescheepvaart verstookt miljarden liters zware stookolie en binnenslands varen er 8.000 binnenvaartschepen op dieselolie. Hoeveel CO2 uitstoot dit genereert heb ik niet uitgezocht, maar het moet substantieel zijn. Mij maakt het niet uit want CO2 is, heb ik hier geleerd, niet de boosdoener, maar ik kan wel vaststellen dat het bij onze overheid buiten de boeken wordt gehouden.
Laten we hopen dat het klimaat er niet achter komt! (grapje).
Verkiezingen
Wij leven in een democratie, dus hebben wij als burgers iets te kiezen, toch? In 2017 waren de laatste Tweede Kamerverkiezingen. Dan kies je als burger een volksvertegenwoordiger die bij jou past en die jouw belangen behartigt en die van gelijkgestemden, toch? Was het maar waar!
Tussen jou als burger en de Tweede Kamerleden hebben zich partijen genesteld die de verkiezingsbuit verdelen, waardoor individuele volksvertegenwoordigers ondergeschikt worden gemaakt aan de partijdiscipline, ondanks het recht van individuele Kamerleden om ‘zonder last en ruggespraak’ te handelen. Die twee zijn onverenigbaar. Dit leidt er tevens toe dat een meerderheidscoalitie de tweede kamer geheel buitenspel zet.
Om kiezers te lokken wordt verkiezingsprogrammaโs gepresenteerd, die nooit zullen worden uitgevoerd. Net als geprivatiseerde nutsvoorzieningen zijn ook politieke partijen dicht tegen elkaar aan gekropen (vanwege coalitievorming is hun argument) en valt er nog maar weinig te kiezen; ze willen uiteindelijk vrijwel allemaal hetzelfde, vooral als het โt klimaat aangaat. De weinige partijen die iets anders willen, worden door het coalitiegeweld buitenspel gezet en daarmee ook hun vele tienduizenden kiezers.
O ja, de klimaatplannen en het -akkoord stonden in geen enkel partijprogramma. Is dat een foutje? Ik denk het niet; Stel: er was een partij geweest die eerlijk had gezegd dat ze vรณรณr verhoging van de energieprijzen zijn, vรณรณr het sluiten van TataSteel enย kolencentrales en vรณรณr een gasverbod en dat er desnoods onder staatsdwang huizen moeten worden geรฏsoleerd en autoโs razendsnel hun waarde verliezen omdat over 10 jaar elektrisch moet worden gereden. Had u dan op die partij gestemd? Dan moet je wel een enorme, jezelf wegcijferende idealist zijn of het slachtoffer zijn van langdurige agitprop die via de media over ons wordt uitgestrooid.
Gelukkig hadden wij nog het referendum. Wat zegt u? Afgeschaft? Door wie? Door de partij die er vanaf hun oprichtingsdatum voor hebben gevochten!
En nogmaals: niets van alle maatregelen doet iets voor het klimaat.
Waarom dit opportunisme?
Daar kan ik alleen maar naar gissen. Laat ik een poging wagen: Nederland wil graag een goede beurt maken niet alleen in de EU, maar ook bij andere gremia zoals bijvoorbeeld de VN. Politici hebben er een hekel aan om af te wijken of om โhet slechtste jongetje van de klasโ te worden genoemd en laten zich intimideren door lijstjes waaruit dat zou blijken. Sterker nog: Nederland wil voorop lopen! (Rutte). Beste Mark, waar stond dat in je verkiezingsprogramma?
Ook kunnen persoonlijke ambities een rol spelen. Van Mark Rutte is bekend dat hij graag het oliemannetje van internationaal overleg speelt. Wat zijn persoonlijke ambities zijn, moet nog blijken na deze regeerperiode.
In ieder geval hebben wij de Euro te danken (of te wijten) aan de persoonlijke ambities van Ruud Lubbers; die na zโn premierschap voorzitter hoopte te worden van de Europese commissie en toen dat niet lukte, Secretaris-Generaal van de NAVO. Beide werden overigens door Helmut Kohl geblokkeerd, omdat Lubbers het waagde om zโn bedenkingen te uiten over de Duitse eenwording. Dus wel de Euro, niet de baan. Hartelijk dank!
De Euro was overigens een innige wens van de Fransen, die de EU nog immer beschouwen als een Franse flappentap. De ECB helpt ze een handje met het opkoopprogramma en nu weer ijveren zij voor een โtransferunieโ, waarbij degelijk verdiend geld van Noord naar Zuid gaat stromen. De Euro is er ook de oorzaak van dat ons aller pensioen onder vuur ligt en de rente voor het eerst in de geschiedenis negatief is met als gevolg dat uw spaarcentjes, langzaam verdampen.
Conclusie?
Terug naar projectmanagement: mijn conclusie moet helaas zijn, dat er geen enkele wil bestaat om de โenergietransitieโ ordelijk te laten verlopen via de lijnen van degelijk projectmanagement. Liever rommelt men van het ene fait accompli naar het volgende debacle.
Dat noem ik het โtouwladder-principeโ. Het argument: is dit nuttig en nodig? wordt daarmee ingeruild voor: ik moet wel door klimmen want als ik nu loslaat val ik naar beneden.
Dat neemt niet weg dat verzet geboden blijft en ik hoop dat websites als Climategate.nl zich nog lang zullen roeren. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat er een toenemend aantal groeperingen zijn die zich verzetten en dat beperkt zich niet tot ons land. Wellicht wordt het tijd die krachten te bundelen.
Meer over democratie, inspraak en klimaatpolitiek: https://holoceneclimate.com/democratie-kies-zelf.html
Reijnier Pronk
Prima analyse van de deplorabele toestand waarin onze Nederlandse “democratie” zich bevindt. Eerst laat men Europa explosief groepen door landen toe te voegen die er helemaal niet aan toe waren. Vervolgens hopt men van het ene naar het andere “probleem” waar de bestuurskundigen geen raad mee weten en in de wilde weg wat gaan doen of roepen. Bestuurskundigen die niet weten wat zij besturen. Daar komen ongelukken van.
Daarbij de dubbele agenda’s die politieke partijen er op na houden en die Teun van der Keuken gisteren over het voetlicht wist te krijgen als Tjeerd aan het woord komt.
https://www.npostart.nl/de-monitor/17-11-2019/KN_1710574?utm_medium=refferal&utm_source=tvblik
D66 halveren lijkt me een betere oplossing dan het halveren van het aantal landbouwhuisdieren.
“D66 halveren….” Liever decimeren.
Decimeren betekent niet wat je denkt dat het betekent. Maar tot een tiende terugbrengen, graag.
Geweldig artikel Reynier, het is voor heel veel mensen ook onbegrijpelijk en totale waanzin, als er iets is waardoor we ons ongemakkelijk voelen dan is het wel weten dat er grof tegen je gelogen wordt en dat men er gewoon mee door gaat terwijl de leugenaars weten dat ze allang betrapt zijn. Het is opeens geen Co2 meer het is nu stikstof, over PFAS hoor je ze ook niet meer, allerlei verboden op het verplaatsen van grond maar Chemours, de grootste producent van dit goedje heeft vergunning op 7 kilo van die troep te lozen en deed daarbij ook nog illegale lozingen naar Belgรฏe, ook daar hoor of lees je verder niks over. In Frankrtijk is ook geen stikstof “crisis” maar daar zeuren ze door over Co2 https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/18/klein-frankrijk-beslist-over-klimaat-a3980670 De zin om hier in Nederland te blijven wonen wordt steeds minder en met mij vele anderen, weinigen voelen zich nog thuis en het is schandalig.
Willem, Ik woon niet voor niets in Frankrijk.
Inderdaad een verhelderende samenvatting, Reynier. Je bent alleen te voorzichtig in je schatting:
Moet natuurlijk zijn: hun vele miljoenen kiezers. Die vele miljoenen kiezers die zich buiten spel gezet voelen door het marchanderen met hun wensen in coalitieafspraken, zouden in een bindend referendum alsnog hun rechten kunnen doen gelden. Maar die mogelijkheid werd hun bewust ontzegd door de partij die democratie in haar vaandel (naam) draagt. Het referendum is bij uitstek het instrument om partijen aan hun verkiezingsbeloften te laten houden.
welk alternatief is er voor Nederland?
Gaat nog wat verder
https://www.youtube.com/watch?v=Mv1oCp9Xevs&feature=youtu.be
Er zit een hele religie achter
maup
@Jan 18 nov 2019 om 13:07- Antwoorden;
Het enige alternatief voor Nederlanders is “Ga Emigreren”
U mag zelf uitmaken waarheen.
Wij denken er over na om te Emigreren, respectievelijk in keuze van volgorde naar:
1- Zwitserland,
2- United Kingdom,
3- Australiรซ,
4- United States of America,
5- Canada.
In iedergeval weg ver weg van de EU-ziekte een Elitaire Bestuurlijke Instelling in handen van het Maurice Strong en Richard van Coudenhove-Kalergi Plan aanhangers en voorstanders.
Voor Reynier Pronk alle lof en dank voor dit geweldig goed en duidelijke schrijven essay van klasse.
Jan
Alle rollators naar het Binnenhof. Mits de bovenkamer nog in orde is. (sarc)
Maar nog even een opmerking, ik weet niet of je het zo bedoelde maar anders is het overpeinzing met e i
Ik vond dat Reynier goed over de pijn zong …
Alles in bovenstaand artikel zal ons wel bekend zijn, de compilatie echter is verbluffend en werkt als een krachtige eye-opener.
“L’Union fait la force!” Natuurlijk moeten we krachten bundelen, het is het enige wat werkt.
Een ding; Ik wist niet dat vliegtuigen hun ‘overtollige’ brandstof in zee dumpen. Wel indien ze ongepland een (nood)landing moeten maken en te veel gewicht aan brandstof aan boord hebben. Zoals het er staat klinkt het wel erg dramatisch!
Reynier
Goed artikel. Blij dat je je voortschrijdend inzicht met ons deelt. Dat stimuleert anderen ook tot betere inzichten, hoop ik.
M.b.t. coalitievorming het volgende:
RutteIII heeft een langdurige coalitie-vorming gehad. In eerste instantie deed GroenLinks mee, maar stapte er vrij onverwacht uit. Daarna is CU aangehaakt en heeft zo moeten leren hoe je meloenen moet doorslikken.
Maar waarom haakte GroenLinks af? Mijn idee is dat ze in de gaten kregen dat ze buiten een coalitie veel meer voor elkaar zouden kunnen krijgen, dan binnen een โcoalitie-afspraken-dwangbuisโ. De media zijn op hun hand. De instituties zijn op hun hand.
We worden inmiddels geregeerd dmv EU-wetten en door rechtbank-uitspraken.
Goed artikel Reynier. Nuchter en logisch denken lijkt niet meer belangrijk te zijn bij het besturen van Nederland.
Ik haal even jouw laatste zin aan:
“Wellicht wordt het tijd die krachten te bundelen.”
Daar ben ik het helemaal mee eens. Informatieve artikelen publiceren is goed, want in tegenstelling tot wat de politiek doet, is het raadzaam om te weten waarvoor je actie gaat ondernemen.
Sinds de 2e wereldoorlog zijn we in Nederland aan de slag gegaan, eerst met de wederopbouw, daarna met verder ontwikkelen en groeien van de economie. Zolang er ambities konden zijn die vruchtbaar waren voor de initiatiefnemers was er beloning voor geleverde prestaties omdat het voor anderen, consumenten, nuttig was. Een duidelijke zaak. Er is de laatste jaren flink de klad in dit principe gekomen: het maakt voor sommige mensen niet uit hoe er geld verdient wordt, het is beschikbaar of je maakt het beschikbaar en je kunt jezelf ermee verrijken, vergelijk het met een tiener die bij verlies van de smartphone van pappa en mama wel een nieuwe krijgt.
We kunnen politiek niet veel meer dan stemmen op een partij die de oude, meer van hetzelfde, meuk de kamers uitveegt. Of dat zal helpen? Het zal dan eerst moeten lukken. Of we zolang moeten wachten? Lijkt me niet handig. Wat dan? Fatsoenlijk protesteren? Gaat dat iets veranderen? Is het niet allang tien over twaalf en kan de macht doen wat ze wil? In het laatste geval rest alleen de revolutie, maar daarvoor hebben we het nog te goed, mensen gaan pas massaal de straat op als de stroom uitvalt, als de waterleiding kapot vriest, als de winkels leeg zijn, eerst gekocht, daarna geroofd. Moet het zo ver komen?
@ Gerard. Ik vrees dat je gelijk hebt, mensen gaan pas veranderen als ze een probleem hebben, kabbelt alles lekker dan is er geen rede voor paniek, totdat het zo ver is.
Er zijn nu vele dingen extreem scheef gegroeid, veroorzaakt door de agenda van de elite (globalisten). Vrijwel alles in de maatschappij klopt niet en dat zal allemaal tegelijkertijd ‘op’ ons vallen. Voor vrijwel iedereen zal dat totaal onverwacht komen en zo groots zijn dat ze het mentaal en even later fysiek niet kunnen verwerken…
Wat zal er fout gaan:
-Geld. Het huidige systeem van digitaal geld groeit exponentieel en is onhoudbaar geworden, niemand weet hoe dit gaat aflopen, heel zeker heel pijnlijk. (alle wereld economische signalen staan op knal rood, de media zegt dat alles OK is)
Het klimaat, dat wordt kouder en natter, oorzaak de zon en het aard magnetisch veld. Consequenties zijn niet alleen overstromingen en extreme grote hagelstemen en de rest maar ook veel minder landbouw opbrengsten.
-Energie voorziening. Als die CO2 echt verbannen gaat worden en er meer olie, kolen en gas centrales gesloten gaan worden dan zullen er veel stroomstoringen komen wat zal leiden tot miljoenen doden die sterven van de kou en andere ellende vanwege te weinig betrouwbare elektriciteit.
-Gezondheid is ‘kapot’, we zijn altijd ziek. Want ons voedsel heeft niet voldoende van de juiste nutriรซnten waardoor ons gestel verzwakt (zoals afweersysteem en energie) en aan de andere kant wordt ons lichaam aangevallen door giftige stoffen. Waar een normaal mens makkelijk 100 kan worden om natuurlijk te sterven, sterven we nu ellendig en vroegtijdig. (kennis is er maar die kennis komt niet door)
De enige manier om alles om te draaien is de realiteit te kennen en ons niet meer door leugens te laten leiden (lijden), zoek de waarheid! Als genoeg mensen de realiteit onder ogen zien (red pill) dan komt er een kantelpunt, Het schijnt dat er maar een paar procent van de bevolking voor nodig is om dat kantelpunt te bereiken,
En wij worden als crimineel beschouwd. Gisteren een voorstel van D66 om traject controle in te voeren. Dit houdt in dat er bij elke afrit of toe rit een portaal moet komen met camera’s om de snelheid te meten. 8 miljoen auto’s die worden dan minimaal 2 keer geflitst. 16.000.000 metingen. Daarbij komt dat de privacy van de bestuurder in het gedrang komt. Maar het ergste vind ik het idee dat u en ik in principe crimineel bezig zijn om in een auto te stappen.
Ik weet iets in dit verband dat zo mogelijk nog erger is: Wij zijn verplicht dit te bekostigen! Vertel me nu eens wie er crimineel bezig zijn.
@Gerard,
Ik zeg je er gaan dingen gebeuren waar jij en ik, en de rest het niet eens voor mogelijk hielden.
Als je het Duitse nieuws een beetje in de gaten hebt gehouden, dan had je dit al kunnen zien aankomen.
De groene krijgen straks een ultieme macht, ze praten of als ze met de benen niet meer op de grond staan, oftewel een totaal verslaafde heeft ze beter op een rijtje dan hun.
Er komt daar een ongekende vergaande klimaatwet dat me ergens aan doet denken waar we vroeger ook mee van doen hebben gehad, en dat kwam uit Duitsland.
Ik heb liever trajectcontrole dan momentflitsers. Gemiddeld 100 is niet moeilijk. Maar als je even een rij van 10 vrachtwagens moet inhalen ga je vanzelf sneller. Dat kun je daarna wel weer compenseren.
hahah
Of voor langere trajecten lekker gas geven, bakje koffie onderweg
en keurig gereden
Tsja , ik krijg meer en meer het idee dat er een onuitgesproken agenda achter zit , nml. : zorg ervoor dat een maatschappij alle uitgaven moet richten op een eerste levensbehoefte (energie) zodat er niets meer overblijft om te consumeren. Min of meer het einde aan de groei scenario van de club van Rome wat er via de VN wordt doorgedrukt. Minder minder minder consumeren , te beginnen in het rijke Westen.
Op zich te begrijpen met een jaren 70 bril , echter er kan zoveel door innovatie en techniek worden opgelost wat de club van Rome toen niet had kunnen voorzien. Een oplossing door alleen maar minder , minder , minder is wellicht achterhaald ?
Sinds die jaren 70b is er technisch zoveel veranderd: kerncentrales zijn erg veilig geworden, zullen nog veiliger worden als we ze zelf gaan bouwen, isolatie van woningen kan nu op een waarde waar men toen nog niet van droomde, verbrandingsmotoren zijn heel veel schoner, rivieren zitten vol leven, de natuur doet het uitstekend dankzij iets meer CO2, enzovoort, enzovoort. Een paar dingen zijn echter dramatisch slechter geworden: het bestuur van Nederland, noem me eens een afdeling daarvan die het wel goed doet, en onze rechten als privacy en zelfbeschikking.
Koning Willem zal vast weer een prachtige troonrede uitspreken waarbij de premier aandachtig zit te luisteren, Wim Kan zei het ooit: klein duimpje luistert naar zijn eigen sprookje.
Verschrijving, 70b moet gewoon 70 zijn, kon geen 70a vinden ;-)
Emiel
Nog even en iedereen krijgt zakgeld net als in een verzorgingshuis.
Vergeet het maar, nu is echt de kogel door de kerk.
Nederland volgt Duitsland.
En in Duitsland spreekt men al van een groene staatsgreep.
Alles word bij wet vastgelegd, iemand die te veel uitstoot kan straks direct bij zijn nekvel gegrepen worden.
Wat nu gaat gebeuren had nooit niemand voor mogelijk gehouden, en is nog nooit vertoond.
We stonden er bij en keken er naar.
En ik geloof dat niemand roet in het eten gaat gooien.
De groene zijn de nieuwe religie.
Het woord gek bestaat straks niet meer.
https://www.prikkebord.nl/topic/200403/
Ik zou bijna zeggen: hoe gekker en schadelijker, hoe liever. Niet om de directe gevolgen, maar om de bevolking wakker te maken. Of zou men zich levend laten koken?
@Gerard,
Als nu niet ingegrepen word door heel veel burgers, dan is het te laat.
Het is niet alleen het klimaat, het is de totale controle over de burger en zijn geld.
Ik had dit nooit gedacht, maar als ik zie wat er op komst is uit het oosten dan hou je maar vast.
“We”, de meeste Nederlanders, zijn niet meer gewend om dingen echt zelf te doen, we zijn verwend door een maatschappij waar heel veel heet goed geregeld wordt en daarmee zijn “we” lui geworden en het vermogen om dingen zelf te doen grotendeels kwijtgeraakt. Alles gaat volgens het boekje, men dekt er niet eens over na of je wel of niet aangifte zal doen bij de geboorte van een kind. Aangifte doen betekent dat je de staat eigenaar maakt van je kind en dat dit kind daarover niets te vertellen heeft. de rest gaat op volgorde: ouders voeden hun kond op zoals ze zelf opgevoed zijn, dat is voor een del indoctrinatie, en vervolgens neemt de school het over, het vervolg van de indoctrinatie. Tegen de tijd dat ze volwassen zijn, weten ze niet beter dan dat je je verder netjes in de maatschappij invoegt een hypotheek kunt krijgen en later een pensioen. Ontsnappen is er niet meer bij. Die noodzaak wordt ook niet gevoeld, want allemaal luxe en bij ellende doe je een troostaankoop, mogelijkheden te over. Tot dat systeem opzettelijk krakend tot stilstand komt, blijkbaar valt er in veel westerse landen niet genoeg meer te halen, Rotschilds moeten wel te eten hebben niet?
Gerard
Bedoel je de wijzen? Dan moet je denk ik lang wachten.
Jep, daar komen ze,
Persoonlijk C02 budged.
Black box in auto.
Load verdeling electra.
Slimme meter.
Contant geld weg.
Onbetrouwbare energie voorziening.
En kunnen we dat allemaal betalen !!??
als dit er ook nog bij komt !
Enorme verzwaring stroomnet !
Het blijvend toelaten van mensen de voorlopig alleen nog maar geld kosten.
De smart infra structuur 5G,smart huis( gaat zeker meer energie kosten)
Bijdragen aan NATO moet omhoog , USA gaat het niet meer betalen , daar ze
energie onafhankelijk! zijn geworden.
Vermindering Export, Hoogovens dicht , veestapel vermindering .
Toename Natura 2000 land , niet productief meer.
Ontslag golf Midden en kleinbedrijf.
Dus invoering basis inkomen !!!
SCHAAK MAT
Maup
Jij gelijk, als tussenstap, daarna zakgeld. Wie heeft er ooit berekend hoeveel belasting in al zijn vormen we nu al betalen. IB, Btw, energiebelasting, vermogensaanwasdeling (klinkt mooi) gemeentelijke belastingen, Etc.
He Maup, jij vindt zeker ook dat zwarte piet moet blijven?
Geert
Om jou te plezieren. Veegpieten uit hรฉle smerige en relatief schone schoorstenen. Eerst dacht ik nog, waarom geen groene pieten. Die krijgen hier terecht de zwarte piet. Maar daar zal Groen Links wel wรฉรฉr op tegen zijn. Knechtschap past niet in hun vocabulaire. Ze spelen liever de baas, liefst op basis van sprookjes en slechte rekensommen. maar wat wil je van een babbelaar?
De wal zal het schip keren, dat leert de geschiedenis. Echter hoe langer de botsing wordt uitgesteld, des te heviger zal de klap zijn. Ook dat heeft de geschiedenis geleerd. Clash der culturen, clash der religies en clash der machten. Of het de Euro, de verstoring van homogeniteit door de massa immigratie of de Klimaatwaanzin betreft maakt hiervoor niet uit. Zorgelijk is dat ze alle drie vrijwel gelijktijdig zullen exploderen, met de hoop dat het tot imploderen beperkt zal blijven.
Beste Reynier
Bedankt voor deze samenvatting.
Over het geheel een goede bijdrage toch wil ik op een punt een opmerking plaatsen.
Deze tekst graag aanpassen:
“De meeste uitstoot vindt echter plaats bij het starten en opstijgen van vliegtuigen en niet als ze op 36.000 ft kruissnelheid vliegen. Dat betekent bij een totaal van ca. 500.000 vliegbewegingen er 250.000 vliegtuigen een groot deel van hun kerosine verbranden in de buurt van Schiphol. Bedenk daarbij ook nog dat vliegtuigen voor de landing, uit veiligheidsoverwegingen, hun overtollige kerosine langs de kust, boven zee lozen. Dat maakt het totaalplaatje toch wel een beetje anders”
2 punten.
1e Het gebruik.
Dat is uiteraard niet zo starten geeft een relatief korte periode een hoger verbruik op een vlucht van een uur of vier moet je echt naar het gemiddelde kijken bij de landing kom je in een “daalvlucht” en daarmee komt de energie van het starten weer gedeeltelijk vrij. Wat wel juist is is het feit dat in de buurt van vliegvelden er sprake is van concentratie van uitstoot door de vele lokale vliegbewegingen.
2e Bedenk daarbij ook nog dat vliegtuigen voor de landing, uit veiligheidsoverwegingen, hun overtollige kerosine langs de kust, boven zee lozen.
Onjuist. Bij de planning van de vlucht hou je rekening met het totale gebruik en een reserve mocht er uitgeweken moeten worden. Het max. startgewicht is hoger dan het landingsgewicht omdat je bij de start je landingsgestel minder belast wordt dan bij een mogelijk wat hardere landing.
Dat betekent dat als blijkt dat je kort na de start een voorzorgslanding moet maken omdat er iets niet klopt je eerst je brandstof moet lozen. Dat is een noodmaatregel die incidenteel voorkomt als het echt niet anders kan.
Graag aanpassen. we moeten oppassen om verkeerde beelden te versterken.
Beste Hugo,
1. Het aantal vliegbewegingen is gehalveerd, daar zit dus jouw correctie voor glijvluchtlanden al in.
2. Overtollige brandstof wordt voor de landing geloosd. Soms is dat niets, sons best wel veel. Vanaf mijn woonboot bij de Kaag zie en ruik je dat. Nevel komt uit de in glijvlucht te laag overkomende kisten, die ook hun jets nog eens volop vooruit laten brullen om te remmen. Na de oorverdoving daalt de kerosine in een giftige stankwolk neer op ons. En niet in de zee.
Mooier kan ik het niet maken, het is een hel.
Hugo heeft 100% gelijk.
Wat jij ziet en ruikt zijn condens en uitlaatgassen.
Als ik jou was zou ik een ander aanlegplekje zoeken…
Perfect artikel, Pronk. Prima analyse van de Nederlandse energie-/klimaatroute naar de economische afgrond. Het Nederlandse energie-/klimaatbeleid is als de flauwe anekdote hoe het Belgische leger een veld met scherpe landmijnen zou ruimen, โmet de vingers is de oren en in paradepasโ.
โAls de EU-boekhouding maar klopt.โ
EU-exit begint steeds meer een redelijk en rationeel alternatief te worden en ook het referendum dus weer invoeren om de macht weer bij de burger te leggen. Is er een politieke partij in Nederland die dit propageert?
Voor wat het waard is: het vertrouwen in de houdbaarheid van de RutteIII-coalitie vertoont ernstige barsten.
https://www.ad.nl/dossier-stikstofmaatregelen/coalitie-kibbelt-over-schrappen-van-natuur-spanning-loopt-achter-de-schermen-op~a4fa5c6d/
FvD
Natuurlijk Chris, dat is een partij waar we als Nederland verder mee komen. Ja misschien wel als je meer dan gemiddeld rechts bent.
Het heeft te maken met praktisch denken, logisch denken en een afkeer van deugdenken. Voor mij mag je dat rechts noemen. Rechts is dan een synoniem voor realisme. In welk geval de VVD niet meer het predicaat rechts mag dragen.
Hi Scheffer, het pijnpunt Referendum. De partij die het wilde invoeren schafte het ook weer af, omdat u te dom bent om te..
Vervolgens wordt de commissie Remkes op het idee Bindend Referendum gebracht. Chapeau.
Geschrokken trekken grote monden GL, ’66 en PvdA hun steun in. Blijven over PVV, FvD, SP, 55+, PvdD.
Er is dus wat te kiezen. Beter is om op een dinsdag op het Binnenhof en Plein een aantal rakkers aan te spreken in heldere J&J taal. Maar dat moet je durven, zoals ik.
https://www-nu-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.nu.nl/politiek/4940333/tweede-kamer-veegt-bindend-referendum-van-tafel.amp?amp_js_v=a2&_gsa=1&usqp=mq331AQCKAE%3D#aoh=15740796819749&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=Van%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Fwww.nu.nl%2Fpolitiek%2F4940333%2Ftweede-kamer-veegt-bindend-referendum-van-tafel.html
Willem Spaans
Vandaar dat D66 zo hamert op geld voor onderwijs. Blijkbaar moeten we eerst allemaal nog beter opgeleid worden om te kunnen begrijpen waar de heren en dames regenten mee bezig zijn. Pas als iedere Nederlander een universitaire graad heeft behaald komt er misschien wat van. Je wordt zo vanzelf sarcastisch.
Reynier, Chris, Willem, en alle andere referendum-liefhebbers. Lees onderstaande link. Het bindend regerend komt er weer aan.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/opnieuw-komt-het-bindend-referendum-dichterbij-raad-van-state-positief-over-wetsvoorstel-sp~b490543b
Er is maar รฉรฉn gang, en dat is minder stikstofโโ, reageerde VVD-Kamerlid Harbers. Nee Harbers, er is maar รฉรฉn gang en dat is de stembusgang !!!
TW
Harbers praat over natuur, maar weet niet wat dat is. Er is hem er ook niet naar gevraagd. Maar een levendbarende hagedis weet hij niet van een salamander te onderscheiden. Maar hij doet wel uitspraken over natuur.
Zou hij als hij losgelaten wordt in een Natura 2000 gebied ook kunnen aanwijzen wat er mis is? Zou hij het verschil weten tussen pijpenstrootje en bochtige smele? Zo niet, trek dan niet zo’n grote broek aan. Idem voor nitwit Bromett van Groen links aan dezelfde tafel bij Buitenhof. Al had ze een bonuspunt bij het herkennen van een blauwtje. Bestuurders die niet weten wat ze besturen. O ja, het land, dat nou weer wel.
Goed beeld geeft dit artikel van de geheel andere belangen waar de burger geen greep op heeft of mag hebben. Het gaat al lang niet meer over klimaat, als dit het al ooit is geweest. Het is een en al ideologie van meet af aan en een lucratief samengaan met verdienmodellen. Weinig verheffende bezigheid dat planeet redden.
Je zou toch denken dat onze bevolking door de NO3 ‘verdeel en heers’ politiek, de PFAS idioterie en de coupe van de Klimaatwet langzaam maar zeker murw wordt van onze vertegenwoordigers. Want het lijkt steeds duidelijker dat onze vertegenwoordigers in een eigen wereld leven waarbij afspraken met Brussel belangrijker zijn dan het leven van alle dag. We worden geregeerd door burocraten die wegvluchten in berekeningen waarvan de uitkomsten in de realiteit niet of nauwelijks merkbaar zullen zijn. Je zou nu verwachten dat bij alle onvrede hierover meer tegenpartijen zouden moeten ontstaan, veel meer. Daar lijkt het toch niet op. In tegendeel:de Milieukant heeft deze wel, met Klimaatkinderen en de maffe figuren van Extinct Rebellion. Mogelijke oppositie partijen hebben hier goud in handen. Dat zou je toch denken. Maar het lijkt er op dat ons democratisch stelsel van een snelweg naar een zandweg tot een modderig paadje is geworden waar niemand meer vooruit komt om Den Haag, laat staan Brussel nog te bereiken. Zo voelt het voor mij. Ik vraag me af waarom dit is en ook wanneer maatregelen en realiteit weer tot elkaar komen.
“Parlementaire democratie is ondemocratisch, de grondwet is ondemocratisch en directe democratie is immoreel. Niemand heeft er bewust voor gekozen aan een overheid onderworpen te zijn.
Wat het klimaatbeleid betreft is het, nog afgezien van de wetenschappelijke kwestie of er een reden is tot het nemen van maatregelen, moreel gezien onverantwoord dat de overheid in zijn huidige vorm zich het recht toekent het leven van de burgers te ontwrichten.”
https://holoceneclimate.com/democratie-kies-zelf.html
Gerard
Heb je liever dat groepen autonomen de dienst uitmaken?
150 jaar kritische klimaatwetenschap? Hoe komt dat het VN-IPCC in 5 achtereenvolgende rapporten moet frauderen / liegen om haar “geparametriseerde”alarmistische klimaat-computer-modellen geloofwaardig te krijgen?
Schever? Je kan het niet laten hรจ!
Heyden, รฉรฉn trolreactie per dag van jou is genoeg. Aftaaien!
@Hans (ik koester trollen).
Jouw bericht heeft de vingerafdruk van Jv.d.Heijden. Naast de talrijke typfouten vooral deze: Betekend (moet zijn betekent), dit geld (moet zijn dit geldt).
Moderator, werk aan de winkel!
Moderator:
Verwijderd.
Windenergiebranche: Bundesregierung macht fatale Fehler.
Als het aan de groene ligt krijg je gewoon windmolens voor je voordeur.
https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/erneuerbare-energien-windenergiebranche-bundesregierung-macht-fatale-fehler/25235698.html
Vanmorgen: 800 Miljoen mensen geen voedsel. Deze mensen hebben een echt probleem. We hebben het in Nederland op bijna alle gebieden enorm goed. We hebben eigenlijk geen existentiรซle problemen. Wij en alle welvarende landen kunnen zich de luxe veroorloven om bij gebrek aan echte problemen de eigen problemen te creรซren. We geven het heft uit handen aan niet democratisch gekozen belangengroepen. En die verzinnen wel wat: het klimaat, de stikstof en het nieuwste, de pfas. De angst van de een leidt ongetwijfeld tot nieuwe aanzwellende geldstromen richting de angstzaaiers. Onze democratisch gekozen volksvertegenwoordigers zijn intussen niet meer met de belangen van het volk bezig. De duinkikker en het heidegras worden belangrijker gevonden dan het volk. Nederland heeft een oppervlakte van 42.000 km2. Daar komt in normaal gesproken niets meer bij. Nederland heeft 17 miljoen inwoners. Dit aantal groeit wel. We zullen ons territorium met steeds meer mensen moeten delen. Dat betekent dat de ruimte voor natuur afneemt ten gunste van de mens. Door nu wetgeving te maken die de natuurgebieden beschermt is er een inconsequentie in geslopen. Alleen als we de bevolkingsgroei ook op nul zetten kan de ruimte voor de natuur gelijk blijven.
Maar moeten we er op deze manier naar kijken? Als eerste: Ons oppervlak groeit niet, maar Nederland is wel een onderdeel van de EU. Als zodanig praten we over een veel groter gebied. We hebben vrij verkeer van goederen en personen. De natuur trekt zich niets aan van de door de mens bedachte grenzen. De stikstof regelgeving vindt zijn oorsprong in Brussel. Het is dan ook logisch dat de stikstofuitstoot op Europees niveau in relatie moet worden gebracht met het Europese areaal van natuurgebieden. Het is niet logisch om voor de natuur de Nederlandse grenzen aan te houden en voor de goederen en personen de Schengen afspraken te eerbiedigen.
Ten tweede: In de gehanteerde definitie van de natuur wordt de mens als onnatuurlijk gezien. Uitbreiding van de mens gaat ten koste van de natuur volgens deze zienswijze. Maar de mens is ook een biologische machine met vergelijkbare eigenschappen als andere zoogdieren. Wat is daar onnatuurlijk aan?
Pro-natuur is in feite anti-mens. Niet de mensen van de eigen groep maar de “anderen”.
Wie overbevolking als probleem ziet en uitbraak van dodelijke ziekten als oplossing denkt niet aan zijn kleinkinderen.
Mensen zijn in zoverre natuur dat die natuurwetten ons hebben geschapen evenals de kraaien, konijnen en kikkers.
Maar daarmee houdt de vergelijking op. Mensen maken machines, passen natuurwetten toe, zijn als enigen tot moreel oordelen in staat.
Bevolkingsgrootte en natuur zijn beide mogelijk door de lucht (of de grond) in te gaan.
David
Precies, mensen trachten te ontsnappen aan de natuur. Daarom verzamelen en jagen we nauwelijks meer. We verbouwen gewassen en telen dieren.
We wonen in huizen en niet in holen, we kaderen rivieren in en bouwen rivier- en kustdijken. Allemaal om de natuur naar onze hand te zetten.
Ons tijdsbegrip helpt ons daarbij. Wij kunnen denken aan volgende week, maand, jaar en de mogelijke risico’s die ermee samenhangen. Wij gebruiken natuur en in de ogen van sommigen gaat dat over in misbruik. Inmiddels zijn rivieren in de rijkere landen stukken schoner geworden en de lucht ook. Dank zij goedkope energie.
Het enige onnatuurlijke aan de mens is de politiek ;-)
De heer Pronk schrijft : “Het zal de overheid een worst zijn. Wij voeren naar ik vrees een achterhoedegevecht ” .
inderdaad.
Ik heb vanmorgen al een paar commentaren gegeven op artikelen inzake houtstoken dat steeds meer weerstand krijgt, maar nog steeds veel te weinig . Het blijft roepen in de woestijn / vechten tegen de windmolens. ofwel eigenlijk zinloos.
De plannen worden uitgerold zoals nu het waterstofproject . Je hoort of leest een paar weken niets en hรฉe, daar staat ineens een fabriek . Hoe kan dat nou ?
Climate Gate is 10 jaar oud en er is niets veranderd, las ik net ergens.
Mijn commentaar hedenochtend op een nieuw offensief van de voorzitter van de bosopfik- club,Eppo Boshuis en een tweede (gecoordineerd ? ) artikel van Junginger, waarin hij ons waarschuwt dat het klimaat eraan gaat als we ons zullen blijven verzetten tegen biomassa:
” Ziehier een nieuw offensief van Eppo Bolhuis op Martijn Katan en Louise Vet (KNAW ) die al in 2015 een visiedocument opstelden over gecascadeerd gebruik van hout en opriepen tot een verbod op hout als brandstof.
Meneer Nabuurs ย maakt deel uit van de club die tussen uw oren moet rammen dat bossen verbranden geen enkel probleem is als je maar nieuwe boompjes terugplant, (dat gebeurt meestal niet ) ย vergezeld van scheikundige hokus pokus dat bossen verbranden gรฉรฉn CO2 uitstoot oplevert. In werkelijkheid zelfs meer dan kolen wat verbranden aangaat en verder de hele keten Eroei<1.
Eppo Bolhuisย is voorzitter van de overkoepelende bossen opfik – club.ย
Leest u hier nog 's na wat hij zoal veroorzaakt en bepaal zelf wat u er van vindt :
eubiomass.org zie plantiff Estionia
2) Waarschijnlijk goede bekenden van meneer Eppo Bolhuis, Nabuurs en Junginger cs : Drax company .ย https://reports.climatecentral.org/pulp-fiction/2/#section-1
3) Al het hout is FSC gecertificeerd roepen Eppo bolhuis, Nabuurs en Jungingercs , maar is dat ook zo ?ย
Certificering door het FSC is de basis van de multi miljarden- zwendel in de houtchipsindustrie en het FSC is onverbiddelijk in het afkeuren van kappen van bossen die Drax company uitzocht. Gelooft u het zelf ? Greenpeace, als oprichter stapte daarom uit het FSC.
https://fsc-watch.com/2018/10/25/arte-documentary-bozovich-and-the-scandal-of-controlled-wood-in-peru-fsc-is-no-guarantee-of-legality/ ".
@ Bert
Bedankt voor deze info.Arte is een prima zender met goede documentaires.
Hier nog een onderzoek:
//www.dogwoodalliance.org/wp-content/uploads/2012/11/Whole-Tree-Wood-Pellet-Production-Report.pdf
En over de handel in (wood)pellets:
//task40.ieabioenergy.com/wp-content/uploads/2013/09/IEA-Wood-Pellet-Study_final-2017-06.pdf
Dit heeft niets met “duurzaam” te maken,maar met een gigantische industie,gebaseerd op miljardensubsidies binnenharken.
Schijbaar zijn veel burgers positief over Klaver met zijn bende.
Zijn partij groeit met 1 zetel.
https://tpo.nl/2019/11/17/maurice-de-hond-positie-vvd-verzwakt/
Goed opgevoede honden doen wat hun baas wil.
Theo
De propaganda via de MSM betaald zich uit. Vandaar.
Waar zagen we dat ook weer eerder? Wir haben es nicht gewuszt. Een bekende kreet.
Reinier,
Je schrijft:
“Dat betekent bij een totaal van ca. 500.000 vliegbewegingen er 250.000 vliegtuigen een groot deel van hun kerosine verbranden in de buurt van Schiphol. Bedenk daarbij ook nog dat vliegtuigen voor de landing, uit veiligheidsoverwegingen, hun overtollige kerosine langs de kust, boven zee lozen.”
Ik vraag mij af of het zo is dat vliegtuigen zoveel kerosine lozen. Ik las dat ze dat alleen maar deden als ze een noodlanding gaan maken.
Want, als vliegtuigen altijd kerosine zouden lozen, dan moet je weten dat vliegtuigen weinig boven zee vliegen. Kijk maar eens naar flightradar24.com. Vliegtuigen vliegen juist steeds boven land.Dus als 250.000 vliegtuigen hun brandstof lozen, dan is dat steeds boven het land. En dat zou toch wel tรฉ bizar zijn.
Verder is je stuk goed om te lezen. Maar je mist misschien wat en dat is weer begrijpelijk. Men kan niet alles weten.
Denk bv aan hard-drugs, vreselijke chantage en andere drukmiddelen die steeds gebruikt kunnen en zullen worden, juist op hoog niveau waarschijnlijk. Dus daarom kunnen sommige zaken niet meer verstandelijk gevolgd worden. Het is niet meer te volgen als mensen zรณ gemanipuleerd worden. Dan ziet men de raarste capriolen. En die zijn dus niet meer normaal te analyseren.
En dan laat ik vormen van samenzwering op hoog familieniveau maar even rusten. Maar ook die zaken spelen steeds mee.
Maar het (de politiek) wordt soms zรณ kwalijk beรฏnvloed dat het voor een ‘normaal’ mens niet meer te volgen is.
Het punt is dat men alleen kan waarnemen wat men kent. Maar dat betekent dat als iemand een schoon geweten heeft, weinig van misdaad weet en een lief normaal mens is, hij zich nu eenmaal niet kan voorstellen wat voor kwaad er op de aarde is. En zij die wel veel weten en het zich wel kunnen voorstellen die worden natuurlijk vaak niet begrepen. Allemaal logisch.
Zelf lees ik o.a. de bijbel veel. En dat is een goed boek om het kwaad te leren kennen en dus herkennen. Maar wat ik ermee opschiet? Hoe meer ik het kwaad en de wereld leer kennen, des te meer in begrijp dat andere mensen dat nu eenmaal NIET kunnen bevatten. Daarom stemmen de mensen o.a. zo ‘dom’. En dat is niet te veranderen.
Het leven is vertrouwen hebben in de ander. Dit vertrouwen in elkaar kost niets en levert weinig op, maar is รฉรฉn van de kostbaarste dingen die we hebben. En als botte domme misdadige types schijt hebben aan dat vertrouwen en er gebruik van maken, dan houdt het op.
Het kostbaarste wordt zo vergruizeld door gladjakkers in mooie pakken, die maar denken dat het om gรฉld verdienen gaat in het leven.
Veel macht in weinig handen gaat altijd fout. Daarom zijn afzonderlijke landen beter dan een EU- of wereldregering.
Kantons zijn weer beter. Daarom de trias politica.
Veel bedrijven is beter dan slechts enkele grote.
Maar met het uitroepen van crises (klimaat, milieu) vallen de kleintjes om zodat die door de groten opgekocht kunnen worden.
Kapitalisme wordt corporatisme.
David,
Goede analyse, David. Mee eens.
En ‘men’ moest een weten wat corporatisme in feite (juridisch) betekent.
@AntiSoof 18 nov 2019 om 13:58- Antwoorden’
Hoe het ook is. Vliegtuigen moeten een bepaald landingsgewicht hebben om veilig te mogen/kunnen landen.
Dat geld voor alle Vliegvelden in de Wereld, is meen ik een IATA regel.
Terug over het lozen van Brandstof door Vliegtuigen boven Land of Zee kan ik U zeggen dat voor Schiphol een van de aanvliegroute de Amstelveen Baan is.
Bij ons in het Gooi-Bilthoven kun je de Vliegtuigen zien aanvliegen over het Gooimeer richting Amstelveen.
Bij helder weer kun je als je goed oplet en weet wat je moet zien dan kun je op bepaald moment een grijzige wolk achter het vliegtuig loskomen die traag neerdaalt al dan niet boven water of land. Afhankelijk van de Wind die de Kerosine verstuift.
Denk hierbij aan een zwaarbeladen/verzadigde Regenwolk die haar regenwater(H2O) loslaat, dan ziet men ook de donkergrijze strepen achter de wolk meegaand neder dalen.
Dat de Kerosine het Water of Land bereikt betwijfel ik. Zie hiervoor de Verdampingsgraad van Kerosine.
Wil zeggen dat ik denk dat de geloosde Kerosine reeds is verdampt voordat het Land of Water heeft bereikt.
De Periodieken Tabel geeft U hierover uitsluitsel.
Voor onze welvaart.
https://amp.nos.nl/artikel/2310904-mica-mijnen-in-madagaskar-kinderen-werken-voor-jouw-mobiel.html
@Theo,
Jij had het in een vorige reactie over iets wat je uit het verleden herkende.
Wat is jouw eerste indruk als je het volgende ziet?
https://www.youtube.com/watch?v=2GzFBKLatL0
Sorry dat ik even antwoord, je had het aan Theo gevraagd, maar ik kan het niet laten: Het lijkt me een heel goede plek om asielzoekers te huisvesten voor ze terug gaan naar hun land waar we eerst gezorgd hebben dat de bevolking weer een bij hun cultuur passen normaal leven kan leiden.
@Joop,
Een alheersend systeem waar die ster ook voor een ander teken kon staan!
Over scheepvaart is dit tamelijk ontnuchterend. verbieden? Totale waanzin: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-0.3/centery:-35.3/zoom:4
Hetzler,
Dat zijn veel schepen zeg! En dan te bedenken dat veel van die schepen varen op een soort afval van de raffinaderijen plus nog wat aangemengd met de meest verderfelijke stoffen. Men schijnt zelfs in Nederland te tanken omdat het daar zo goedkoop is, die aangelengde ‘brandstof’. Werkelijk niet te begrijpen. Zรณveel CO2 plus extra’s worden de lucht ingepompt. Lekker als men aan de kust woont of er op vakantie is. En als nรณg een extraatje komen er nog gigantische molens bij ook. Zo wordt behalve de lucht ook het uitzicht veranderd.
En de politie kijkt ernaar en kan er niets aan doen. Zelfs die wordt aan banden gelegd. Hun onderzoek wordt soms in een onderste bureaulade gedeponeerd.
@AntiSoof 18 nov 2019 om 14:58- Antwoorden:
wat u stelt herken ik maar dan uit de tijd dat er nog SS-schepen de Zeeรซn bevoeren. Met de huidige moderne MS-schepen lijkt mij dat niet mogelijk. Zeker niet met de Schepen die in een Nederlandse haven aanmeren en Stookolie moeten bunkeren de strenge controle hierover.
Het is mij wel bekend dat oudere schepen en louche maatschappijen de mogelijkheid hebben/hadden om naast het verbranden van Stookolie ook andere vloeistoffen mee te verbranden. Deze vloeistoffen werden separaat van de Stookolie ingenomen en (Zwart) betaald. Tijdens verbranden via separate branders ingespoten en mee verbrand.
Dit kan alleen als de Scheepsschroef is aangedreven door een Stoomturbine, aldus een SS-Schip, een Stoomturbine met een Stookketel waarin water verwarmd tot stoom voor de Stoom Turbine.
Hoe verouderd is dit proces, waarvan ik meen dat uw stelling niet in Europa zal voorkomen.
Hij/zij oeps “Het” die beter weet laat horen.
AdamSmith1775
Het zou fijn zijn als die zaken niet meer voorkomen. Echter, de documentaire die ik zag was pas 2 jaar oud en die liet toch wel een vervelend beeld zien. https://vimeo.com/244549332
Hierin wordt verteld dat de kwaliteit van de controle nogal ‘meevalt’.
Maar ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt.
@AntiSoof 18 nov 2019 om 15:58 antwoord-2:
beste AntiSoof, uw filmpje gezien, ik ken deze film.
In deze film gaat het over Illegaal “Lozen” van Gemengde Stookolie etc. niet als Brandstof voor Schepen welk in het verhaal van Hetzler verantwoordelijk is voor uitstoot van CO2 plus ander verbrande giftige stoffen.
Vandaar dat Hetzler de wereld mapping van zeescheepvaart liet zien hoe druk bevaren de Wereld Zeeรซn zijn. De Luchtvaart kent een idem mapping.
Uw filmpje heb ik in het korte verleden ook gezien, was toen inderdaad een groot schandaal waarop meerdere illegale Transporten en Lozingen aan het licht kwamen.
Of dit nog steeds het geval is? ik weet dat niet. Schandalig is het wel.
@AdamSmith1775,
Nog niet zo lang geleden heeft in de krant gestaan dat er de grootste troep onder die zware stookolie word gemengd tot gemalen batterijen toe, puur gif.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/30/zeeschepen-in-rotterdamse-haven-gebruiken-vervuilende-brandstof-a3975073
@AntiSoof18 nov 2019 om 14:58 CO2 is een nutteloos criterium. Het gas doet bijna niets. Dus activiteiten afmeten aan CO2 is bijna niks maal bijna niks. Te onbeduidend om er aandacht aan te schenken door eigenaren van gezond verstand.
Hetzler,
Ja, dat van de CO2, dat weet ik wel, maar men moet toch verstaanbaar blijven spreken (schrijven)? Anders snapt helemaal niemand die het leest het meer. Men zal toch een bรฉรฉtje politiek correct moeten schrijven? Jammer maar zo gaat het.
Hetzler
Als je van de schepen mensen maakt is het nog ontnuchterender. Maar vergis je niet als je die mensjes in hun ware stipgroote afbeeld eis het ruis.
Niets aan de hand. Kan allemaal. zie het positief. De ene mens ontmoet de ander. Ik hoef niet terug naar de duistere middeleeuwen toen alles “beter” was.
Laten we oplossingen zoeken om de scheepvaart minder vervuilend en veilig te maken. Hetzelfde voor de luchtvaart.
Stimuleer de denkers en niet de profiteurs, de ingenieurs en niet de nee-knikkers. De rekkelijken en niet de preciezen. De zoekers en niet de dogmatici.
@Peter van Beurden18 nov 2019 om 15:16 Hoezo vervuilend? Waar komt dit toch vandaan? Waar zijn de harde cijfers of is dit de zoveelste hype? Die fijnstododen zijn nergens te bekennen en CO2 is een onschuldig gas.
Hetzler
Je hebt een punt. CO2 is pas vervuilend te noemen als onomstotelijk wordt bewezen dat de verhoging ervan tot problemen leidt die het chaotische Aardsysteem niet op weet te lossen door het vinden van een nieuw evenwicht. Overigens kan het mogelijk, (als ik even meedenk met de oppositie) wel leiden tot lokale problemen. Ik had vervuilend dus tussen aanhalingstekens moeten zetten.
Met het laten produceren van goede3n in China zijn we werkgelegenheid kwijtgeraakt en hebben er een heleboel luchtvervuiling door het transport voor terug gekregen. Hoezo is regeren vooruit zien?
Gerard,
Een ben vrijdag avond naar een lezing geweest over Chinese electronica voor meetinstrumenten.
Er was een persoon die gaat al ongeveer 5 jaar naar China.
Om het kort te houden.
Ze denken nooit op korte termijn, maar kijken wel 100 jaar vooruit.
Ze kopen gronstoffen en mijnen, waarvan ze denken dat ze het over 20 of wel 60 jaar nodig zullen hebben.
Ze verkopen spullen desnoods met verlies aan b.v. Europese landen, waanzin? welnee dat is investeren in een aandeel van de Europese markt.
Spullen kopiรซren van andere landen, mag niet?
Jawel hoor, hoe beter ze het kopiรซren hoe beter hun aanzien in hun eigen land, en word weer verkocht als net zo goed als het orginele voor een fractie van de prijs.
Chinese gek?, welnee, ze veroveren de wereldmarkt met ongekende snelheid door hun goedkope strategie, die vooral op ver vooruit kijken ligt, investeren en grondstoffen kopen.
Producten leveren desnoods met geen winst of verlies.
Volgens de spreker, China is een heel moeilijk markt om ze doorzien en ze te begrijpen.
Theo
Wie dichtte het ook weer? was dat niet de nacht burgemeester van Rotterdam Jules Deelder? of is dat teveel eer? Inderdaad, teveel eer, het is van Vaandrager. Als de Chinezen niet zoveel zouden kezen, …..
Veel chinezen betekent een grote interne markt, eerst geld verdienen door de export en vervolgens voor de interne markt. Doe dat maar eens na met 850 miljoen Europeanen, alles inbegrepen.
Nog meer overpeinzingen deze week door Syp Wynia:
Heeft de premier van Nederland ooit nog wel eens succes, vraagt SYP WYNIA zich af. Op maandag wijst de rechter zijn beleid over IS-kinderen af, op dinsdag werd het subsidiรซren op het bijstoken van hout door de Eerste Kamer weggestemd. En op woensdag moest Mark Rutte de maximumsnelheid van 130 kilometer laten vallen.
De vraag dringt zich op of Mark Rutte nog wel ooit successen binnenhaalt. Nou nee, dus. Zijn de nederlagen van Mark Rutte misschien een strategie? Waarschijnlijk niet. En het is ook maar de vraag of hij er de komende jaren nog mee wegkomt.
https://www.youtube.com/watch?v=mFsMP4v564s
De Telegraaf heeft met de heer Afshin Ellian een grote buit binnengehaald. Die krant wordt breed gelezen.
Zijn artikel van vandaag is kot maar krachtig, helder en duidelijk.
De wal zal het schip keren bij de TK verkiezingen van 2021 en verkijk je niet te veel op Maurice de Hond. Die heeft ooit, vlak voor TK verkiezingen zowel voor de SP als voor de PVV ongeveer 40 zetels gepeild. Volkomen fout.
Een beter beeld geef de Peilingwijzer, waarin de trends worden weergegeven over het afgelopen jaar.
De Telegraaf heeft met de heer Afshin Ellian een grote buit binnengehaald. Die krant wordt breed gelezen.
Zijn artikel van vandaag is kot maar krachtig, helder en duidelijk.
De wal zal het schip keren bij de TK verkiezingen van 2021 en verkijk je niet te veel op Maurice de Hond. Die heeft ooit, vlak voor TK verkiezingen zowel voor de SP als voor de PVV ongeveer 40 zetels gepeild. Volkomen fout.
Een beter beeld geeft de Peilingwijzer, waarin de trends worden weergegeven over het afgelopen jaar.
Moderator, dit is wel erg veel van het goede.
Sorry.
Wat een geweldige nuchtere kijk op de status van de dingen die ons hier zo bezighouden Reinier.
Echt fijn om te lezen, dit is toch precies het antwoord op alles wat het merendeel van burgers zich ook afvraagt?
Wat missen we dit geluid toch bij de fake media.
Aan de ene kant mooi dat er steeds meer alternatieven komen, maar wat mij wel benauwd is de arrogantie van de macht, het lijkt er op dat het ze niets kan schelen wat anderen er van denken, ze lachen het openlijk weg en doen al niet eens meer moeite om hun bedrog te camoufleren. Misschien dat er buiten de samenwerking ook wat meer lawaai moet worden gemaakt.
“Op de Climategate-website wordt op tal van manieren aangetoond dat de (C)AGW hypothese niet deugt; het zal de overheid worst zijn.”
Ik ben blij dat de overheid bij het maken van beleid zich baseert op wetenschappelijke kennis, en niet op die schrijfsels op climategate.nl die vol onwaarheden staan.
He testpiloot Trol, wanneer stort je neer???
@TW 18 nov 2019 om 16:44- Antwoorden;
deze trol kan niet neerstorten.
Is dermate “Verlicht” dat hij hemelse vluchten onderneemt en in de ruimte verdwijnt.
He testpiloot, wat doe je hier dan?
Rob
Het is duidelijk dat de meeste vaste reageerders hier niet meer openstaan voor de argumenten en analyses die in wetenschappelijke literatuur gepubliceerd worden.
Ik reageer hier vooral voor “de toeschouwer”, de mensen die deze website lezen en zich afvragen hoe ze de informatie op deze website moeten interpreteren tegenover wat ze in de krant lezen, op het NOS journaal horen of op de KNMI website lezen. Over onderwerpen waar ik dan wat vanaf weet, laat ik dan graag zien wat niet klopt, wat gebaseerd is op cherry-picking, en wat en hoe het niet strookt met de beschikbare wetenschappelijke kennis.
@testpiloot,
Ik vind het zo goed dat je hier je eigen mening presenteert.
Er zijn al zoveel anderen die met de massa meelopen en zich niet afvragen of het wel juist is wat ze beweren.
“Ik ben blij dat de overheid bij het maken van beleid zich baseert op wetenschappelijke kennis, en niet op die schrijfsels op climategate.nl die vol onwaarheden staan.”
Nou….biomassa als duurzaam bestempelen,omdat ” Brussel dat zegt”,is niet “zich baseren op de wetenschap” maar eerder de wetenschap negeren.
Adriaan
Als het dan maar duidelijk is dat het een mening is, en niet mรฉรฉr. Claims van “ik heb gelijk”, zijn dan uit den boze.
Ha Testpiloot,
Wetenschappelijke kennis die niet eens te controleren is,
hockeystick grafiek , wilde de maker geen gegevens over vrijgeven.!
Wat zijn al die peer review s van die duizenden wetenschappers dan waard
ze konden het niet eens narekenen !!!
Ja ja de wetenschap heeft besloten
Ze willen gewoon hun baan niet verliezen!
groet
maup
Testpiloot
Je beroepen op wetenschappelijke literatuur van รฉรฉn herkomst is nogal selectief en doet je latente kritische vermogen geweld aan. Daarbij is je beroepen op, ook niet meer dan een soort van heilig geloof. Dat mag, maar val anderen met een ander geloof er niet mee lastig. Aanbid je geloof in eigen kring. Zonder steeds die voet tussen de deur.
@ Testpiloot:
Wat een arrogantie, blijkbaar heb je het AR5 Climate Change van het IPCC niet gelezen, dat is pas wetenschap bedrijven op zijn jan boerenfluitjes. Angst aanjagen, doemscenario’s, opwarming van de aarde tussen 1950 en 2012 alleen te wijten aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (waterdamp niet meegerekend), De opwarming moet beneden 1,5 graden C. blijven anders staat ons rampspoed te wachten, wel vanaf 1901 tot 1988 is de gemiddelde jaarlijkse temperatuur in Nederland gestegen met 2,5 graden C. (Bron: KNMI), hebben we rampspoed ervaren? Nee!!!! wel is in 1988 dit UN IPCC opgericht en dat is rampspoed.
Je doet je naam geen eer aan, ik wil niet beledigend worden, daarom stop ik maar.
En je kunt het verschil niet bedenken tussen lokale en globale opwarming ?
Je legt verbanden die Marinus niet bedoelt. Je bent dom en Jan. Voor de lezer die hier net komt: We hebben te maken met een stel trollen waar de frequente bezoeker hier al snel de vingerafdruk van herkent en zo’n trol dus niet serieus neemt.
Marinus de Korte
Is kamikaze piloot beledigend?
@ Pieter van Beuren
Ach die piloot probeert wel de auteurs en respondenten hier op CG voor onbenullen te laten doorgaan en dat grenst aan het beledigen, maar ik erger mij kapot aan mensen die zeggen dat zij er wel wat vanaf weten, maar niet ter zake reageren en daarom ben ik gestopt om verder te reageren omdat ik niet beledigend wil zijn, maar je begrijpt het wel.
.ik loop hopeloos veel cg artikelen achter…priveomstandigheden …masr heb van de week n filmpje doorgekregen van de spaanse tandeloze boer met gierende lach over de nederlandse stikstof en andere mastregelen..ik ben te digibeet om te op te kunnen zetten…wie heeft dat filmpje wel?..en krijgt t op cg?…echt hilarisch en n kabinetscrisis waardig!….mvg…bart f..njet v..
Is het deze man?
Over flat-earth:
https://m.youtube.com/watch?v=VUvdLai3f1c
Over Apple laptop:
https://m.youtube.com/watch?v=KHZ8ek-6ccc
Over immigranten:
https://m.youtube.com/watch?v=hPARr3yp6ys
El Risitas over de stikstofcrisis:
https://www.dumpert.nl/item/7791111_ca0fcfd5
.yep…dat is m…zegt meer da 1000 peer revieuwde publicaties…mvg…vrolijke bart f..niet v..
.k.telefoontje…te kleine lettertjes…mvg..bart f..niet v..
.ik kan t wel evt doorappen aan iemand die zn 06 nr durft door te geven…t mijne is 06-54243591…bart.
@Bart,
Doe dat nu niet, straks zit je met idiote stalkers opgescheept.
Iedereen gluurt hier mee.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel unieke IP-adressen hier gemiddeld in een week de revue passeren.
Michael Mann (van die hockeyclub) heeft ook zo z’n overpeinzingsels: “Greta Thunberg, not Donald Trump, is the true leader of the free world.”
En deze is ook leuk: “Extreme weather events have been made more frequent, destructive and deadly because of climate change. (…) Sea level rise combined with more destructive hurricanes are now threatening coastal communities in Florida (…) “
Een televisiedominee is er niets bij en ook die heeft groot succes.
Het begin van het einde??
Tata Steel op weg naar de uitgang?
Afijn, voor veel mensen in de buurt van Ijmuiden gaat het een heerlijke, onbezorgde Kerst worden en een ontspannen oud en nieuw.
Dank je wel Klaver en Jetten.
Wat heeft Klaver van doen met het neo liberale beleid van een multinational??
Berend
Droom rustig verder. Ooit wordt je wakker.
He Berend, wat fijn dat je me weer op het goede pad brengt. Tata Steel heeft natuurlijk geen enkele last van het CO2 gedram van jouw idolen Klaver en Jetten
Neem een biertje op mijn rekening. O shit, dat kan niet want daar zit CO2 in.
Je weet wel dat vreselijke gifgas.
Verdorie, straks staat de politie voor mijn deur vanwege een poging tot vergiftiging van onze alwetende Berend.
Ik stel gewoon een vraag???
Berend, trollen stellen NOOIT gewoon een vraag. Trollen kunnen alleen maar trollen.
Nou niks dus :(
Het virus, breidt zich nog steeds verder uit, wie het leest moet zijn sokken goed vast houden anders vallen ze uit.
Maar niettemin worden goedgelovigen verder in de religie betrokken.
Want ook de 11.000 wetenschappers bevestigen dat.
Ik heb vroeger in mijn jeugd diverse steentijd artefacten gezocht en gevonden, tot een zeldzaam armoede krabbertje gemaakt van een maaskei.
Ik denk dat ik die spullen in de toekomst wel nodig zal hebben.
https://www.scientias.nl/klimaatverandering-tast-reeds-de-gezondheid-van-onze-kinderen-aan/
Theo
Dat is toch de enige echte website van de anders gelovigen? Wie steken daar eigenlijk achter? toch niet dat zootje van de smoggblog?
@Peter,
Van zulke berichtgeving word je toch niet goed.
Dit mag allemaal, maar andersom niet, hoezo we wonen in een vrij land.
Ik ben bang dat vooral de geestelijke gezondheid van kinderen bedreigd wordt als ik de inhoud van scientias.nl mag geloven