Een bijdrage van Jeroen Hetzler.
Het lijdt geen twijfel dat naarmate de onzinnigheid van de CAGW-hypothese (vermeend door mensen veroorzaakte catastrofale opwarming) manifester wordt, de klimaathysterie grotesker trekken krijgt. Trekken die tot toenemende zorgen leiden bij de weldenkende burgers – en dat zijn de meesten – over hun toekomst en onze democratie.
Kinderen worden doodsbang gemaakt met apocalyptische doembeelden van een op handen zijnde teloorgang van onze planeet en menselijke beschaving. Het is hier precies als met de klimaatmodellen: indoctrineer die kinderen met genoemde doemscenario’s (garbage in) en sta dan niet verbaasd dat diezelfde kinderen gaan klimaatdemonstreren (garbage out).
Doe dan niet net alsof wij van die kinderen kunnen leren. Dit toont maar weer aan dat politieke ideologie en (klimaat)wetenschap streng gescheiden moeten blijven, anders worden er irrationele en onvermijdelijk heilloze politieke besluiten genomen.
Het is een klassiek spinnenweb. Het valt tegen dat een deel van de wetenschappelijke en politieke wereld opnieuw in dat verraderlijke ideologische spinnenweb verstrikt is geraakt. Zo wordt het recht op academische vrijheid aangetast. Klimaatbeleid behoort gevoed te zijn door wetenschap, niet door ideologie. Thans is dit vitale beginsel zoekgeraakt met alle nefaste maatschappelijk gevolgen van dien. Zie de onkundige opvattingen van Timmermans die o.a. het IPCC-rapport over weersextremen niet heeft gelezen of negeert. Ook stelt hij ten onrechte dat wind en zon goedkoper zijn dan kernenergie. Over leveringszekerheid laat hij zich niet uit. Conclusie: wanneer wetenschap in dienst van politieke ideologie treedt, doen irrationaliteit, onwetendheid, incompetentie en immoraliteit hun intrede.
Laten we eens kijken naar wat wetenschappelijke rationaliteit te zeggen heeft:
Ondertussen staat er op de opiniepagina van de website van RTL Z een intrigerend gesprek met energie-hoogleraar David Smeulders. Journalist Roderick Veelo (die alle lof verdient voor zijn werk voor deze site) ondervraagt Smeulders over het energieakkoord, en Smeulders, een prominent GroenLinks-lid, doet daarover schokkende uitspraken. “Het klimaatakkoord is achterhaald, de berekeningen kloppen niet”, merkt hij op tegen Veelo.
Smeulders stelt dat het afsluiten van Nederlandse huizen van aardgas geen enkel effect zal hebben. In plaats van in de huisketel gas te verbranden zal er meer gas worden verstookt in de elektriciteitscentrales, want ergens zullen grote hoeveelheden elektriciteit moeten worden opgewekt om in de behoefte te voorzien; dat kan onmogelijk alleen door windmolens en zonnepanelen worden opgewekt. We zullen gascentrales moeten bijbouwen om de onvoorspelbare wind- en zonne-energieopwekking te stabiliseren, legt hij uit.
Ja, u leest dat goed: er moeten gascentrales bijgebouwd worden. Het is net als bij die mooie Tesla’s die u overal ziet rondrijden zonder uitlaatpijp. Die uitlaatpijpen bestaan wel: dat zijn die hoge torens bij de elektriciteitscentrales. De klimaatakkoorden zijn dus een oefening in het verplaatsen van het uitstoten van CO2, van de eigen schoorsteen naar die van de centrale.
Dit nu is het gevolg van eenvoudig rekenwerk dat ook De Groene Rekenkamer en Climategate.nl al jarenlang doen. Zo moeilijk is het niet om rationeel te blijven i.p.v. achter een of andere ideologie aan te marcheren of je bang te laten maken door de Boze Wolf-sprookjes van Greenpeace, Milieudefensie. Oxfam Novib e.a. geld- en machtgraaiende NGO’s.
De meest onthutsende opmerking van Smeulders luidt: we zijn in staat de kolencentrales die we in Nederland hebben CO2-neutraal te maken want we kunnen de CO2 ’afvangen’ en onder de grond opslaan. Ofwel: de klimaatakkoorden zijn onzin. Ook adviseert Smeulders de kerncentrales open te houden en de huishoudens netjes aan het gas te houden – een moedige man, deze GroenLinkser.
Hij vertelt dat hij een paar keer bij de klimaattafels mocht luisteren, maar hij was geen volwaardig lid. Te kritisch, kennelijk. Inmiddels heeft Frans Timmermans, de klimaatpaus van de EU, wiens persoonlijke levensstijl net zo veel CO2 uitstoot als een Chinese stad, de eerste omtrekken van een Europees noodklimaatplan op tafel gelegd. Kosten minimaal 1000 miljard. Temperatuureffect op het toekomstige klimaat op aarde? Eerst een nul, dan een komma, en dan nog iets. Hoe gaan onze kleinkinderen terugkijken op onze klimaathysterie?
Hysterie is het gevolg van ontbreken van rationaliteit. Klimaatwetenschappers valt onnadenkendheid aan te rekenen door zich in het web van de ideologie van Maurice Strong te hebben laten inspinnen, waardoor zij nu moeten vrezen voor hun loopbaan. Is het niet hoog tijd om zich openlijk uit te spreken over deze bedreiging van de academische vrijheid en in verzet te komen? Hét voorbeeld van moed moge Cleveringa zijn.
In 1940 hield professor Rudolph Cleveringa zijn fameuze protestrede: ‘de beste speech van Nederland’ – tegen het ontslag van zijn collega Eduard Meijer bij de Leidse Universiteit , vanwege diens Joodse afkomst.
Zie hier.
Een dergelijke moed en wetenschappelijke eruditie lijkt thans geheel zoekgeraakt in dit postmoderne tijdsgewricht. Zoals te verwachten, gaat het om een 75-tal zich klimaatwetenschappers noemenden in een enquête tegenover de ruim drieduizend wetenschappers in diezelfde enquête. Of tegenover de 800 wetenschappers van nu (CLINTEL) die zich kritisch uitspraken over het bestaan van een klimaatcrisis, blijft evenmin ook maar iets heel van die gefabuleerde 97%-consensus. Men maakt zich er ongeloofwaardig door.
In de VS zijn de Democraten de aanjagers van de misantrope klimaathysterie, met name Ocasio-Cortez. Tot welke bizarre gevolgen dit kan leiden laat dit zien, een vrouw die opriep de eigen babies op te eten, omdat er voor de nieuwe generatie geen toekomst meer is pasgeborenen opvreten, kannibalisme dus of neonaticide. Het was slechts een actie om aan te tonen tot welke irrationele consequenties de hysterie van de Democraten – voor Nederland met name Groenlinks, en D66 – kunnen leiden.
Hier pleiten deze partijen voor halvering van de veestapel. Er is geen ratio achter te vinden, anders dan ideologie. Het stemt niet tot vertrouwen in die partijen, want ook zij gaan (onbewust?) mee in de onderliggende irrationele misantrope ideologie van Maurice Strong. Deze vind je al bij Malthus terug in diens essay An Essay on the Principle of Population (1798), waarin hij stelde dat de bevolkingsgroei de economische groei voor zou blijven. Hij voorspelde op basis van een eenvoudig model hongersnood op grote schaal. Deze misvatting is keer op keer gelogenstraft. Lees: Merchants of dispair van Zubrin.
Die misvatting van Malthus heeft direct al tot genocidale misdaden geleid zoals de Indiase sterilisatieprogramma’s. Ik spreek nog niet over de misdadige 1-kind politiek van China. Helaas, tot op de dag van vandaag klinkt deze laakbare Malthusiaanse ideologie onverminderd door in de misantrope opvatting achter de klimaathysterie.
Maurice Strong was hierdoor in de grond immoreel en zijn volgelingen vinden wij terug op de COP25 in Madrid. Dit is beangstigend, omdat zij ons weerloos en monddood gemaakte burgers – met vooral dank aan de NPO en vele overige eenzijdige media – het vertrouwen in onze overheid en de competentie ervan, hebben doen verliezen.
Elk mens met gezond verstand begrijpt dat er geen CO2-regelknop aan de mondiale temperatuur zit. Waar in vredesnaam denken de media mee bezig te zijn? Wat denken zij toch te bereiken? Deze vraag mag wel eens expliciet aan de NOS worden gesteld. Niet zonder reden. Wij kunnen het volgende stellen:
Sinds mei 1968 wordt het morele kompas door links gemonopoliseerd. En gedomineerd. De media maken een onmisbaar deel uit van het institutioneel apparaat. Het gaat om geld en macht. Media zijn daar het verlengstuk van.
Bron: Schaft Nederland zich ook af van Frits Bosch.
Dit lijkt mij een juiste vaststelling. Met name geldt dit voor de NPO en het NOS-journaal. Zij realiseren zich niet dat door hun journalistieke plichtverzakende eenzijdigheid onze soevereine democratische maatschappij in gevaar wordt gebracht. Bosch schrijft verder:
Empathie is een slechte morele gids. Het leidt tot oneerlijke beslissingen, irrationaliteit en ontwrichting. […] empathie geldt voor onze directe naasten, niet voor iedereen. Sommige van onze slechtste beslissingen – in liefdadigheid [bedoeld: o.a. immigratiebeleid; JH], klimaatverandering etc. – zijn ingegeven door empathie. Een wolf in schaapskleren.
Gesteld kan worden dat zij die i.p.v. empathie rationalisme bepleiten door bijvoorbeeld een streng immigratiebeleid of door meer gezond verstand wat betreft klimaat en planeet redden, een beter moreel kompas hebben. Immers, zij behoeden ons land én toekomstige immigranten én de toekomstige generatie voor de nefaste gevolgen zoals groeiende woningnood, ondermijning van de verzorgingsstaat, toenemende (klimaatbeleidgerelateerde) armoede, polarisatie, afbraak van onze welvaart en die van ontwikkelingslanden etc.
Zo lees ik ook over afkalvende rationaliteit en de gevaarlijke gevolgen:
Zorgen over het klimaat gaan in toenemende mate gepaard met (pleidooien voor) maatregelen die strijdig zijn met het wezen van democratie en rechtsstaat, zoals een overmaat aan verboden en verplichtingen die vergaand ingrijpen in de levenssfeer en rechten en vrijheden bedreigen. Politici, wetenschappers en activisten en belanghebbende bedrijven vinden ook openlijk dat het klimaat te belangrijk is om aan de democratie over te laten.
En dit waar het klimaat geen probleem is. Hoe lang nog menen activisten en NGO’s, steenrijke empathie-multinationals, zich ongeloofwaardig te maken met hun morele chantage? Zorgelijk is bovendien dat alles, elke handeling, elk toekomst- of bedrijfsplan, elke visie, zelfs academische vrijheid, langs die ene meetlat van politiek ecologistische ideologie wordt gelegd. Onze hele maatschappij wordt in dit ene klimaatpak genaaid. Zelfs Amnesty hangt er inmiddels zijn beleid aan op. Elke vluchteling is een klimaatvluchteling of anders een milieuvluchteling, zo heet het. Het gelegenheidsargument bij uitstek van linkse organisaties om de kas te spekken. Ook Oxfam Novib laat zich niet onbetuigd door extreem weer uit de hoge hoed te toveren. Het is allemaal misplaatste empathie die niet kan bestaan zonder misantrope en oikofobe zelfhaat.
Ook moreel verval, in de vorm van feiten verdraaien, is het gevolg van dit alles. Rutte zei: treinen lopen op kolen. NS zei: treinen lopen voor 100% op groene stroom. Kletspraat, want op een windstille bewolkte dag lopen de treinen nog steeds. Valse voorstelling van zaken dus en derhalve verwerpelijk. Bron.
Dit verwerpelijk gedrag is usance in het linkse postmoderne tijdsgewricht waarin velen met verve pogen onze maatschappij, cultuur, geschiedenis, identiteit, wetenschapsbeoefening en academische vrijheid af te schaffen. In plaats hiervan treden irrationaliteit, ondemocratische beslissingen, Lysenkoïsme, tirannie, desinformatie [denk aan feest voor de portemonnee Nijpels], en denivellering.
Dit is de erfenis van het moreel verheven redden van de planeet. In figuurlijke zin kannibaliseren al die EU-klimaatmaatregelen ook de natiestaten om nog meer soevereiniteit op te vreten om een EU-federatie op te dringen, terwijl toch duidelijk is dat de Energiewende mislukt is en er geen klimaatprobleem bestaat. Macron opperde zelfs een strafexpeditie tegen onwillige landen. Je reinste tirannie.
Ik benijd het acteurstalent van Timmermans, maar hiermee is wel alles gezegd. Kan er niet een echte staatsman opstaan die een eind maakt aan die kannibalisering en opkomt voor onze nationale soevereiniteit en identiteit?
Derhalve blijft van kracht:
Ceterum censeo Legem Climae delendam esse.
(Overigens ben ik van mening dat de Klimaatwet vernietigd moet worden).
“” Ik benijd het acteurstalent van Timmermans, maar hiermee is wel alles gezegd. Kan er niet een echte staatsman opstaan die een eind maakt aan die kannibalisering en opkomt voor onze nationale soevereiniteit en identiteit””
Belangrijkste opmerking van deze publicatie voor mij. Het benadrukt de onmacht van vele gelijkgestemden, die de scherpe pen hanteren, om een ommekeer te bewerkstelligen.
Misschien moeten we domme opmerkingen, zoals Rutte zijn bewering dat treinen op steenkool rijden of, nog erger, Nijpels zijn opmerking dat de energietransitie een ‘feest voor de portemonnee is’, wat frequenter gaan benadrukken.
“Wist u dat er per jaar 400.000 doden vallen door de slechte luchtkwaliteit”, nog eentje van chicaneur Timmermans!
Waar heeft hij dat gemeten? In New-Delhi?
Aanstaande woensdag, succes boeren!
Die echte staatsman. Dat zijn we zelf.
Maurice de Hond legt uit:
Waarom stemmen geen zin heeft.
Waarom grote bevolkingsgroepen zich niet vertegenwoordigd voelen.
Hoe je dat op kunt lossen.
Hij heeft al met vele partijen contact gehad.
Waarom het voorstel pas na de volgende verkiezingen aan de orde is.
https://www.cafeweltschmerz.nl/je-moet-radicaal-anders-een-kabinet-maken-pim-van-galen-en-maurice-de-hond/
Neem bovenstaand artikel goed in je op. En bedenk wat dat betekent:
Denk je dat Nederland van het gas zal afgaan?
Denk je dat Nederland nog ooit ergens koploper in zal zijn?
Denk je dat de huizenbouw nog ooit gefrustreerd zal raken door bedachte regeltjes?
Etc.
Die echte staatsman. Dat zijn we zelf.
Jeroen Hetzler
Goed artikel, er komt veel voorbij, maar om het tij te keren is meer nodig. Neem het interview van Timmermans in Buitenhof als uitgangspunt en laat elke uitspraak door ter zake deskundigen uit binnen- en buitenland fileren in een artikel. Minutieus en grondig. Brandt die uitspraken tot de grond toe af. 1 uitspraak per artikel. Laat vervolgens ook elke reactie op dat ene artikel inspelen.
@Peter kun jij Timmermans op Buitenhof terugzien.
Dat wil mij maar niet lukken:
de Silverlight versie (5, 1.50918.0 in IE11) van mijn Windows 10 Notebook
zou verouderd zijn.
Terugkijken op mijn tablet en mobiel lukt ook niet.
Als jij wel kunt terugzien, hoe doe je dat?
PeterR
Hier is de link.
https://www.npostart.nl/buitenhof/15-12-2019/VPWON_1305161
@Peter als ik op deze link klik
in IE11 met Silverlight 1.50918 geïnstalleerd,
krijg ik deze reactie:
“Dit programma kan niet worden afgespeeld.
Installeer of update Silverlight en probeer het opnieuw (21).”
Dat schiet dus niet op…
Kijk eens, de grootste propaganda zender laar ons iets weten over een leugen in Duitsland.
Echter het treinpersoneel melde het tegenovergestelde van de propaganda.
Ze stuurt een foto de wereld in waar ze op de grond zit tussen de koffers in de Duitse trein naar Zweden, maar in werkelijkheid word ze in de eerste klasse wagon door een team van alles voorzien.
Zo werkt een propaganda machine in moderne tijden, gaat dit echt niet te ver.
https://amp.nos.nl/artikel/2314895-greta-thunberg-in-overvolle-trein-naar-huis-vervoerder-ontstemd.html
Haha, dat team zijn gewoon de conducteurs, cateraars, etc. Zo noemen de duitsers dat gewoon en dat “team” staat alle reizigers ter beschikking, niet alleen Greta! Luister maar eens naar de Duitse omroep in de trein.
Niet overal wat achter zoeken, Theo!
Er wordt geschreven tegen de één kind politiek in China en tegelijk tegen het immigratie beleid hier. De politiek in China heeft prima gewerkt doordat de bevolkingsgroei achterblijft bij de economische groei waardoor de welvaart spectaculair is toegenomen. Welke desastreuze gevolgen het omgekeerde heeft is te zien in het Midden-Oosten in de landen waar de bevolking veel harder groeit dan de economie. Alleen landen met veel olie kunnen tijdelijk wat afkopen al zitten ze met een werkloze bevolking. Immigratie beleid is in dit continent juist afwezig waardoor er aan de onderkant van de samenleving een grote groei is die de welvaart van een land naar beneden haalt.
In Europa wordt in de media “behoedzaam” propaganda gevoerd voor het inbinden van de geboorte van Europeanen.
https://www.hln.be/nina/fit-gezond/mannen-kiezen-steeds-vaker-voor-sterilisatie-achteraf-voelde-ik-me-mannelijker~a3f7111d/
Hoe moeten we dit verhaal eigenlijk plaatsen in het kader van de massa immigratie?
@Eab. Klopt, maar ik kom er al 15 jaar naar China en de maatregel heeft heel veel pijn veroorzaakt bij de bevolking. Vooral bij de mensen op het platteland. Maar ook bij stedelingen , waar de wens naar twee kinderen aanwezig was, heeft tot heel emotie geleidt. Er zijn helaas altijd twee kanten aan een verhaal.
Een klimaatfantast (Frans) en een klimaatfacist (Diederik) op één pluche kussen, en daar ligt ook nog een klimaatorakeltje tussen.
That’s it, folks.
De klimaatpaus kan veel willen, maar ik heb gisteren wel uit eerste hand gehoord van een persoon die hypotheken verstrekt bij de bank, dat ze hun hart vasthouden en dit onbetaalbaar word voor huizenbezitters die niet goed bij kas zitten.
De mensen met lagere inkomens hebben het nakijken en zullen in de toekomst geen eigen huis meer kunnen betalen. (Geen hypotheek meer krijgen).
Om dit tij te keren is een goede subsidie, en alleen maar een verplichting tot goede isolatie nog een optie.
Een land in zulke korte tijd met zulke maatregelen zal financieel nooit lukken of de helft van de burgers moet de straat op.
Er zitten nu al zoveel mensen met een hypotheek tot aan hun neus dat dit een onmogelijke zaak word in zulke korte tijd.
Mensen die vroeger met redelijk gemak een hypotheek kregen voor een ouder huis dat ze konden betalen, zullen na dit pakket aan maatregelen geen hypotheek meer krijgen.
Mooie vooruitzichten dus voor veel burgers in dit klimaat waanzinnige land.
Theo
Het is kapitaalvernietiging om woningen van vóór 1985 te isoleren. Dat kun je doen als comfortverbetering, maar niet om een woning geschikt te maken voor een warmtepomp.
Gewoon gas blijven gebruiken en stoppen met de onzin van het gas af. Bouw alle nieuwe woningen naar de laatste energiestandaard en het komt voor de bebouwde omgeving op termijn goed, Door namelijk de benodigde 100.000 woningen per jaar te bouwen. Dat is tot 2050 3 miljoen woningen. Sommige blokken woningwetwoningen zijn mogelijk wel gemakkelijk te isoleren. De schijfje peperkoek-huurwoningen met vrijwel ongeprofileerde voor en achtergevels die zeer eenvoudig van architectuur zijn.laten zich mogelijk nog wel stookkosten-huurkostenneutraal isoleren. tevens kan dan ook de brandveiligheid verbeterd worden.
“Klimaatbeleid behoort gevoed te zijn door wetenschap, niet door ideologie.”
Dit is een zeer mooi principe. Een principe waar spijtig genoeg de auteur (Jeroen Hetzler) zich blijkbaar niet aan houdt. Of hij het beseft of niet, daarover kan ik niet oordelen, maar zijn twijfel over AGW (dat hij CAGW noemt), blijkt voort te vloeien uit de propaganda afkomstig van een aantal lobby-groepen. Hij verwijst naar “800 wetenschappers van nu (CLINTEL) die zich kritisch uitspraken over het bestaan van een klimaatcrisis, blijft evenmin ook maar iets heel van die gefabuleerde 97%-consensus”. Dat er geen brede consensus zou zijn onder de klimaatwetenschappers, is een fabeltje dat door lobby-groepen zoals CLINTEL wordt verspreid. Maar ga eens kijken naar de lijst van die “800 wetenschappers”. Hoeveel Nederlanders staan er daar op? Enkele tientallen. En hoeveel daarvan zijn er klimaatwetenschapper? Geen enkele! Nederland heeft nochtans heel wat (goede) klimaatonderzoekers, maar die wensten blijkbaar niet te tekenen. Zij oordelen immers dat er wel degelijk voldoende bewijs is voor AGW. Er zijn anderzijds wel heel wat andere enquetes gepubliceerd die aantonen dat er onder klimaatwetenschappers de meesten wel degelijk AGW aanvaarden als feit.
Dat er het een en ander foutloopt met het klimaatbeleid, daar ben ik het mee eens. Maar daar ga je niets aan kunnen veranderen door te beweren dat er gaan AGW zou zijn. DAn baseer je je niet op wetenschap. Indien je dat beweert, dan zet je jezelf direct buitenspel in het debat. Dan wordt je gewoon niet serieus genomen. En je wordt zeker niet serieus genomen wanneer je allerlei overdreven beschuldigingen doet zoals “irrationaliteit, ondemocratische beslissingen, Lysenkoïsme, tirannie, desinformatie”. Dan klink je echt als een propagandist, niet als iemand die een redelijk debat wenst. Of is dat juist de bedoeling?
@Laila:
Je “vergeet” gemakshalve de echte wetenschap onwaardige onzekerheden in de klimaatgevoeligheid (1,5 tot 4,5 K/2*CO2)
Iets roepen met 50% aan onzekerheden??????
Daar is alle heisa op gebaseerd en zou het debat over moeten gaan.
Dat wordt zorgvuldige vermeden door de alarmisten.
“.. Maar daar ga je niets aan kunnen veranderen door te beweren dat er geen AGW zou zijn…”
–> Only time filters reality from narrative
( profieltekst @manuzb32 )
Iemand die aan het einde van elke maand een salaris krijgt, waar van geleefd moet worden, OMDAT hij of zij regelmatig publicaties de wereld instuurt, waaruit blijkt dat hij of zij gelooft in door de mens veroorzaakte klimaatverandering, is geen betrouwbare wetenschapper.
Besef wat dat betekent voor die welbekende 97%. Daar blijft geen spat van heel.
Dit fabeltje hoor je ook keer op keer hier, maar uiteindelijk heb je als onderzoeker betere baankansen en een hoger salaris als je juist baanbrekende artikelen schrijft, niet als je publiceert wat iedereen al weet.
Verder als dit zo zou zijn, waarom vinden onderzoekers dan verschillende klimaatgevoeligheden? Waarom publiceert iedere wetenschapper dan niet gewoon keer op keer een klimaatgevoeligheid van 3.0? Dat zou het leven van de wetenschappers dan toch veel makkelijker maken?
Rijksonderzoekssubsidies glijden gemakkelijker naar de social-psychologische onderzoeker(s) en ook naar onderzoeken in de socialegeografie, zo wist de praktijk, als het onderzoek ook de relatie met de ideologisch vermeende “anthopgenic global warming” even meeneemt.
Diverse dergelijke “wetenschappers” zijn zo bij hun baan bij het PBL, SCP, SER, bij het ministerie van “klimaat” of in de media terecht gekomen en lezen vervolgens de CAGW-critici / VN-IPCC-critici de les zonder enige fysische kennis van de atmosfeer en van de zo’n 20 verschillende cyclische natuurlijke aardse en planetaire klimaat invloedsfactoren.
https://www.climategate.nl/?s=Subsidies
Reactie op Laila!
Het klimaat verandert en volgens de rapportages van het IPCC, is dit het gevolg van “Antroprogenic Global Warming” (AGW), waarbij CO2 als de “boosdoener” wordt gezien.
De rol van CO2 is niet onbetwist en als de invloed op het klimaat relatief gering blijkt te zijn, zal de opwarming in belangrijke mate, het gevolg kunnen zijn van een natuurlijk proces, waarmee de urgentie vervalt en een geheel ander beleid dient te worden gevoerd!
Klimaatbeleid, zoals dat nu is voorzien, heeft zeer grote maatschappelijke gevolgen en dat vereist feitelijk een stevige wetenschappelijk basis m.b.t. het uitgangspunt dat CO2 de belangrijkste oorzaak is van de opwarming, doch die basis ontbreekt en een “peer reviewed” wetenschappelijk bewijs hiervoor is niet geleverd.
Hoewel ik de (pseudo) wetenschappelijke verhandelingen, niet altijd goed beoordelen kan, is het mij opgevallen dat de “CO2 doctrine”, in belangrijke mate, is gebaseerd op malversaties en data fraudes , die o.m. glashelder zijn aangetoond door “Climategate, 2009” (CRU/UEA) en de frauduleuze “hockeystick graphic” van dr. Michael Mann.
Het IPCC heeft kennelijk ook twijfels, want in de Parijse akkoorden, is opgenomen, dat ook bij (wetenschappelijke) twijfel, de landen o.b.v. het zg. “voorzorg principe” aan de afgesproken klimaatakkoorden moeten voldoen.
Het IPCC publiceerde, nota bene, in januari 2019 in een ‘Summary for Policymakers’ (SFP), een mededeling over de beleidsprincipes onder punt A.2. op pagina 7, met de strekking van:
“Anthropogenic emissions alone, are unlikely to cause global warming”.
Hier is/wordt echter weinig of geen publiciteit aan gegeven en de IPCC rapportages worden vrijwel door niemand gelezen. (https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2018/07/SR15_SPM_version_stand_alone_LR.pdf)
Het is schokkend, dat een beleid, met zeer verstrekkende gevolgen, volledig berust op de demonisering van CO2, terwijl daar ook bij het IPCC onduidelijkheid over bestaat.
Beinvloeding v/h klimaat door de mens is m.i. zeer beperkt, maar een goed landschapbeheer i.v.m. beïnvloeding “albedo” v/d aarde, het tegengaan van ontbossing, armoedebestrijding en wereldwijde verbetering v/d toegankelijkheid van onderwijs, hebben wel een bewezen positieve invloed op het klimaat en de leefomgeving.
Daarnaast zal adaptatiebeleid een belangrijkere plaats moeten innemen en dat is bij Nederlanders niet onbekend, doen we al eeuwen en zijn we goed in!
Het klimaatbeleid lijkt meer gebaseerd te zijn op angst en “kretologie” dan op feiten en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat het klimaat, wordt gebruikt als “alibi” voor het realiseren van politieke doelstellingen.
Er wordt stelselmatig en bewust angst gezaaid en overdreven, zoals dat, niet alleen in de, volkomen achterhaalde, film van Al Core werd aangetoond, maar ook door de vele overdrijvingen m.b.t. toename extreme weersomstandigheden, klimaat schades, klimaat slachtoffers, droogtes etc.
Het oorzakelijke verband tussen klimaatverandering en allerlei narigheid,
wordt in de media breed uitgemeten, maar de statistieken geven een heel
ander beeld en dat kan eenvoudig worden gecontroleerd!
(zie ook “feiten&fabels over het klimaat”, telegraaf 14/12/2019,)
Daarnaast, is mij ook opgevallen dat kritische wetenschappers, vrijwel altijd gepensioneerd zijn en/of niet (meer) afhankelijk zijn van de overheid, terwijl “Alarmistische” wetenschappers, veelal volledig afhankelijk zijn van de overheid, waardoor een schijn van opportunisme kan ontstaan!
Gebaseerd op m.i objectieve feiten en observatie’s, trek ik daarom de volgend conclusie:
In het kader van een, slecht onderbouwd, klimaatbeleid, worden we,
geconfronteerd met een geforceerde “energietransitie”, die afgedwongen gaat worden door (internationaal) bindende wetgeving!
Dit beleid lijkt gunstig voor de “klimaat elite” (politiek,klimaatwetenschap, industie), maar gaat ten koste van:
-de autonomie van onafhankelijke landen!
– de economische welvaart en de (belastingbetalende) burgers!
-andere, belangrijke(re) prioriteiten, zoals o.m. milieuvervuiling, armoedebestrijding, (wereldwijd) goed toegankelijk onderwijs, gezondheidszorg, veiligheid etc.
“De kuur kan, in dit geval, weleens erger zijn dan de kwaal!”
De klimaattrein rijdt echter, verplichtingen zijn aangegaan en de wal zal het schip, voorlopig niet keren!
We hebben te maken met een onverantwoord, ineffectief klimaatbeleid, waarover we, in zeven talen, zullen worden voorgelicht /voorgelogen, door de recent benoemde “Klimaat Czaar” van de EU.
Heeee een nieuwe trol gearriveerd :-o
We zitten dus goed boven het doel , daar is ook altijd het meeste afweer geschut.
Ik denk dat ze betaald worden !!
maup
Dag @ Laila, op de site van Nederlands meest vooraanstaande klimaatwetenschapper ,Bart Verheggen, is geen enkel berichtje te vinden over de klimatconferentie in Madrid; nog niet een verwijzing. Wonderlijk niet ? Het is alsof Johan Derksen Ajax Feyenoord negeert .
Verder constateerde ik daar de laatste tijd uberhaupt weinig activiteit. Was die er al, dan was het “debat” was daar ook altijd lastig , zo kon ik waarnemen. Schreef iemand een bericht dat niet beviel , dan werd de schrijver vriendelijk doch dringend verzocht verder het debat te mijden en als dat niet volstond werd de bijdrage verwijderd.
Gelukkig dat er hier op CG nog debat mogelijk is en jouw bijdrage ook wordt geplaatst .
Ik keek net even op hun site en daar was sinds lange tijd weer een bericht geplaatst .
De schrijver, hans Custers, stelt in de eerste alinea :” Wetenschappelijke modellen zijn geen glazen bollen. En wetenschappers geen helderzienden. Dat pretenderen ze ook niet te zijn. Alleen charlatans suggereren dat ze in de toekomst kunnen kijken. ‘
Met name die laatste zin is interessant : “alleen charlatans suggereren in de toekomst te kunnen kijken ” .
Miljoenen charlatans dus , waaronder alle wereldleiders, incluis Frans timmermans en Ursula van der Leyden van de Eurpese commissie, die wél in de toekomst kunnen kijken . Namelijk door zeker te weten dat in 2050 de uitstoot van CO2 netto nul zal bedragen .
Afgelopen week had ik ook nog een “debat’ met een collega van Bart Verheggen over de handel in CO2- rechten, waarbij geen tegenspraak van mij werd geduld door mijn zeer geleerde opponent die zelf nog had gewerkt aan de plannen daarvoor.
Laat nu Madrid juist op dat punt te zijn vastgelopen !
Wat ik meer constateer @ Laila is : dat de alarmisten wild om zich heen slaan met hun vermeende autoriteit, maar desondanks steeds meer terrein verliezen. Hoogmoed komt voor de val. De hoogmoed te denken dat zij de processen van de aarde zouden kunnen regelen.
Van Jean Paul horen we niet veel meer . Vast verstrikt gerakt in z’n eigen klompenmachine en Rotmans lijkt definitief op DRIFT te zijn geraakt. De sneue professor.
Weet jij nu al hoe die 450 ppm CO2, 1 miljoen deeltjes met drie graden ofzo kunnen opwarmen Laila ? Niemand schijnt het te weten, maar toch weer wel.
Moderator:
Ik heb Laila per e-mail verzocht zijn identiteit aan mij bekend te maken. Het door hem opgegeven e-mailadres was echter niet bereikbaar. Dat zou erop kunnen duiden ….
Laila is misschien geen trol, maar wel iemand met lange tenen.
Laila (geen vrouw, maar een man) is een van onze bekende trollen die eerder een ban heeft gekregen, maar zich nu weer een nieuwe identiteit heeft aangemeten om vele respondenten de maat te nemen (hetgeen hij in dezelfde stijl al eerder heeft gedaan).
Hij heeft een onwrikbaar vertrouwen in de mainstream klimatologie en negeert de onderbouwde kritiek die vele respondenten in de loop der tijd daarop hebben geuit. Dat weerhoudt hem er niet van om maar steeds weer met autoriteitsargumenten aan te komen.
Hij beschuldigt de moderator voortdurend van censuur. Is dat terecht? Dat lijkt mij niet. Censuur is iets anders dan het blokkeren van trollen. Climategate.nl is niet bedoeld als podium voor het verspreiden van belerende betogen van klimaatbevlogenen, ongefundeerde lasterpraatjes en stelselmatige desinformatie. Vandaar dus de ban.
Maar wees niet verrast als Laila in een andere identiteit weer terugkomt. Onder die nieuwe identiteit zal hij opnieuw een ban krijgen.
Zeg gewoon ‘Henk’ , zo moeilijk is dat toch niet.
En ook ‘Henk’ heeft hier het ‘recht’ om zijn mening te zeggen , maar niet 30x per dag zoals het zijn gewoonte is.
En u zou er ons een beetje van kunnen vrijwaren, mijnheer Labohm, moest u dezelfde regel toepassen zoals 97% van de blogsites toepassen: iedere nieuwe reaguurder ( dus iedere nieuwe combinatie naam/passwoord, of in dit geval naam/zogezegd emailadres) -> niet publiceren vóór u het zelf eerst gelezen heeft. Dat is de énige en beste filter die u nodig heeft.
En dat heeft niets met censuur te maken, enkel met leesbaarheid:
Ik ken min of meer de gedachtegangen van ‘Henk’ maar dat ik daar om de vijf minuten mee moet geconfronteerd worden lijkt me meer op een soort sabotage van zijn kant.
Voila, nu noemt ‘Henk’ zich gewoon ‘Piet’, er komt nooit een einde aan.
Piet
Ik heb bedoelde heren nimmer op een eigen mening of verhaal kunnen betrappen. Ze drijven op de argumenatie van anderen en zijn daarmee gelovigen zonder eigen mening. Bedienen zich steeds van autoriteitsargumenten waartegen niemand iets in kan brengen. Kortom, zij bedienen zich van de methode “stuur iedereen het bos in”.
Daarbij bedienen zij zich van ridiculiseren en kleineren van anderen met een andere wel zelf onder woorden gebrachte mening. Je aangehaalde analyse is dus aan herijking toe.
Moderator:
De bijdrage van Piet is verwijderd.
@ Laila
Hier is een internationale enquête van het Nederlandse overheids instituut in samenwerking met IPCC. van de ruim 6000 aangeschreven klimaatwetenschappers hebben ruim 1800 gereageerd.
De officiële IPCC consensus stelling is meer dan 50% opwarming door de mens sinds medio 20e eeuw met meer dan 95% zekerheid. (vraag 1 a x vraag 1 b). Die consensus blijkt slechts 43% te zijn.
De modellen gaan gemiddeld echter uit van meer dan 100% opwarming door de mens sinds medio 20e eeuw. En daarvoor is slechts 17.1% consensus (vraag 1a), en nog veel minder als er een 95% zekerheidsinschatting aan toegevoegd wordt.
Er is dus een zeer ruime consensus dat de klimaatmodellen waarop beleid wordt gemaakt en waarop alarmistische propaganda wordt gebaseerd niet kloppen.
https://www.pbl.nl/sites/default/files/downloads/pbl-2015-climate-science-survey-questions-and-responses_01731_4.pdf
Groene energie is puur bedrog, het bestaat alleen in de hoofden van klimaatwaanzinnigen.
Het bedrog van de klimaatgekte valt het meest op bij de Duitse energiewende.
Het moest groener, in allerijl sloot mevrouw Merkel de kerncentrales, de tekorten werden opgevuld met het opstarten van zeven bruinkooleenheden en voor 500 miljard zonnepanelen en windmolens.
Mooi groen zult u denken?
Nou, inmiddels zijn daar nog vier mixed fuel oil/gas centrales bijgekomen.
500 miljard in onzinnige groene idioterie.
Er is nu voldoende om 30% van de Duitse energie groen op te wekken, dat wil zeggen, als ze alles meerekenen, dus ook wat overbodig geproduceerd is.
Ondanks dat Duitsland 30% van zijn energie met zon en wind opwekt is er nog niet één enkele kolencentrale gesloten.
Hoe dom denkt de elite eigenlijk dat wij zijn?
Een ijzersterke bijdrage Jeroen, het is allemaal bedrog en bangmakerij.
We moeten niet alleen een trap geven tegen die klimaatwet maar ook tegen het globalisme de drijfveer achter al deze waanzin.
NEXIT!
@Cornelia. Europa gaat de wereld redden…wij nemen de macht over wat betreft het klimaat…
@Cornelia Dank dank. 1 klein puntje: energie en alleen elektriciteit worden wel eens door elkaar gehaald. Hier gaat het om 30% van de elektriciteit. Mooie commentaren lever je.
Je hebt gelijk Jeroen, het gaat hier om elektriciteit.
Laila, wie zou zich daar nu weer achter verschuilen?
Moderator, kunt u niet een prijs uitloven voor degene die als eerste raadt wie van de bekende trollen zich nu weer vermomd op deze site naar binnen wringt?
Moderator:
Ik heb Laila inmiddels verzocht zijn identiteit aan mij te onthullen.
@ Moderator
Waarom doe je die moeite nog eigenlijk,je weet toch al van te voren dat het guidootje ,henkie of jantje is.
En henkie gebruikt zelfs 2 namen:testpiloot en dirk,waarvan de laatste een ban heeft,dus die komt gewoon weer met de volgende naam en gebruikt die door elkaar heen
Ze komen echter steeds met dezelfde riedel en vervallen na verloop van tijd in hetzelfde gedrag waardoor het erg makkelijk is om ze te herkennen.
Maar je moderatie heeft wel enig effect,want ze gaan steeds vaker uithuilen bij BV.
@AnthonyF. Gewoon niet op de trollen reageren lijkt mij het beste!
Waarom is Laila een trol, kan toch ook iemand zijn met een andere mening!
Hoezo een andere mening? Er is geen AGW, dat is een vaststaand feit en meerdere malen bewezen hier. Het ontkennen van deze keiharde feiten kan dus niks anders zijn dan Trollen, het verzieken van de discussie hier.
@HermanQ. Als je niets te verbergen hebt ben je traceerbaar. Laila dus niet! Wel eerlijk blijven en iedereen mag ook van een andere mening zijn toegedaan. Niets mis mee!
@Laila, of wie er ook achter zit.
Waarover zou men nog moeten debatteren, de heren hebben de plannen klaar.
Als er geen C-AGW is of komt, waar maakt men zich druk om?
@Theo, die trollen zijn wel grappig. Zonder, zou het saai worden en zijn we het alleen maar eens met elkaar. Zo af en toe wat onzin, geeft weer gelegenheid tot discussie.
Het is inmiddels wel zo dat de C-AGW het zo duidelijk af laat weten, dat het voor de trollen lastig wordt om met zinnige argumenten te komen om die hypothese toch te verdedigen.
Helaas is er van het feit dat het gewoon niet erg wil lukken met dat global opwarmen, weinig tot niets in de main stream media te horen of zien.
Ik ben het met Nikos eens dat die trollen vervolgd zouden moeten worden. Ip noteren, naw opvragen bij de internet providers en een team langssturen.
Ze publiceren leugens die enorm kwalijke gevolgen hebben voor ons land en economie.
En er is niks grappigs aan deze trollen. Terroristen zou trouwens een betere definitie zijn.
Die trollen hier op CG zijn ook een beetje de nuttige idioten hoor!
Het heeft de PVV en FvD vast veel leden en stemmers opgeleverd. Bij ons in de straat al meer dan vijf! (een buurman heet Henk, een ander heet van der Heijde (zonder n) ’t was heerlijk ze te ‘bashen’ op de buurtbarbecue ha ha, de sfeer met wat bier erbij werd jofeltjes) Weldenkend NL prikt er inmiddels doorheen.
Ja, ik vind die trollen ook amusant. Zonder hunnie is het soms zooo saaaai…
Jeroen, ik had al eens gewezen op de ketterij van de heer Smeulders, maar het kan geen kwaad dat nog eens te doen.
Deze held zal binnen zijn eigen kring heel wat te verduren krijgen en verdient dus alle steun.
@Anthony Mee eens en dank. Die man verdient alle steun.
Omdat beide kampen in het debat het over eens zijn dat de maatregelen een effect van 0.0000? % hebben zullen steeds dwingender maatregelen noodzakelijk zijn om resultaat te maken. Als nul uitstoot de temperatuur niet verlaagd moet je nog meer heffingen opleggen. Er zijn nog steeds plekken waar wat te halen valt.
De koppeling met milieu is ook een goede. De 400.000 doden door slechte lucht is nu dan ook een krachtig argument om onze gas centrales te vervangen door houtstook.
Maar grosso modo hebben de activisten over de carbon footprint wel gelijk. Armoede verlaagd de uitstoot. Neem een voorbeeld aan een land als Somalië. Een fantastisch voorbeeld. Ze hebben daar echte natuur zoals wij ook willen. Een zandvlakte zonder nitraat. De vlees consumptie is daar laag. Zorgt ook voor dat obesitas er geen probleem is. Ze staan niet in de file met hun auto. Die zijn er ook nauwelijks en vervuilende fabrieken om naar toe te gaan ook niet. En pret vliegreizen als goedkope citytrips zijn er niet. En niemand die daar klaagt over klimaat verandering. Eigenlijk net zo mooi als het ter ziele gegane kalifaat.
Derhalve blijft van kracht dat armoede de beste manier is om de carbon footprint te verlagen.
Voor de temperatuur hoef je het niet te doen.
Als de groene gestoorden in Duitsland hun zin krijgen, zul je eens meemaken hoeveel Somaliërs plotsklaps last krijgen van klimaat verandering.
De levensverwachting is waarschijnlijk een redelijk goede parameter om vast te stellen hoe het ergens gaat.
Tja,…. die neemt zorgelijk toe in Nederland.
@Petra
Deze link gaat daar diep op in, de moeite waard!https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E
Reactie Eab
Armoedebestrijding en goed onderwijs verbeteren gezondheid en leefomgeving, maar hebben ook een sterke milieucomponent en zijn een krachtig wapen: tegen ontbossing, overbevolking en vervuiling leefomgeving.
Het lijkt vaak wel of Jeroen Hetzler zijn best doet om zijn stukjes zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Wie leest er nou nog verder na zo’n kop? En vervolgens gaat hij tekeer over de ‘onzinnigheid van de CAGW-hypothese’, hysterie , catastrofes en de hele riedel.
En vervolgens begint hij over wetenschappelijke rationaliteit. Goed, laten we daar dan mee beginnen. Dat het opwarmt leidt geen twijfel, en wat de oorzaak is zal inmiddels toch ook wel duidelijk zijn.
Hier een overzicht van de opwarming in Europa. Die doet zich overal voor, en recent lijkt er weer een versnelling in te zitten. Klik maar eens op wat plaatsnamen:
http://www.logboekweer.nl/International/EuropeTemperatureHistory.htm
Is catastrofaal? Het is toch op zijn minst verontrustend. Het is een heel vertraagd werkend effect. De CO2-uitstoot zal nog lange tijd toenemen en de opwarming zal daarna ook nog eens lange tijd toe nemen. Maar Jeroen Hetzler gooit met zijn ‘onzinnigheid van de CAGW-hypothese alles op een grote hoop en probeert daarmee de hele klimaatdiscussie vast te laten lopen.
David Smeulders plaatst kritische kanttekeningen bij het klimaatbeleid. Is dat moedig? Nou, hij doet gewoon zijn werk. Clevinga, die was moedig, ik hoop dat we het daar over eens zijn, Maar dat waren andere tijden en in Nederland van nu kunnen we gelukkig zeggen wat we willen. (nou ja, op Climategate.nl worden mensen die kritische dingen zeggen wel in toenemende mate van de site gegooid).
Dat het huidige klimaatbeleid geforceerd en ineffectief is daar ben ik het mee eens. In die zin heb ik van Climategate.nl nog wel eens wat opgestoken. Focus daar dan op.
De opmerking van Smeulders over het opvangen van CO2 is zeker interessant. Het wordt nog interessanter als er processen gecombineerd worden. Als er met overtollige wind- of zonne-energie waterstof geproduceerd wordt komt daarbij ook zuurstof vrij. Daarna kunnen gas of kolen verbrand worden met pure zuurstof. Het geproduceerde CO2 hoeft dan niet meer gescheiden te worden, en er komt ook geen NOx vrij.
Wellicht kan de CO2 ook opgeslagen worden in Groningse gasvelden. Op die manier kan ook het risico op aardbevingen verminderd worden, zodat er nog (wat) meer gas gewonnen kan worden. Zoiets had ik een paar jaar geleden al voorgesteld als onderzoeksvraag voor de ‘Wetenschaps-agenda’. Dat bleek wel een zinnige vraag (en helemaal niet nieuw) maar het werd overruled door het plotselinge besluit om ‘van het gas af te gaan’.
Correcties: Clevinga moet zijn: Cleveringa.
En de spelling: dat het opwarmt lijdt geen twijfel (maar Climategate.nl leidt wel twijfel).
Bart, we kunnen de feiten als volgt onder ogen zien:
De piek van de opwarming lag volgens vrijwel alle temperatuur series in februari en maart van het jaar 2016 – inmiddels dus al bijna 4 jaar geleden, zie:
https://oz4caster.wordpress.com/monthly-trends/
Sindsdien kan wordt geclaimd dat de opwarming in het perspectief van de temperatuuranomalie voorlopig is gestopt, immers 2016 is volgens alle temperatuur series ook het recordjaar geweest. Dat 2019 wel weer warmer is dan zowel 2018 als 2017 mag op het conto van de natuurlijke variabiliteit worden geschreven.
De toekomst moet nu gaan uitwijzen hoe groot de rol van de natuurlijke variabiliteit hierbij precies is geweest, want de kans is aanwezig dat t.g.v. de multi-decennium cyclus de records voorlopig nog wel even op de borden blijven staan – het kan een kwestie van slechts een paar jaar zijn… maar het zou ook zo maar om een paar decennia kunnen gaan.
Want vanaf 2022 gaat de activiteit van zon in aanloop naar 2030 waarschijnlijk in een scherpe neerwaartse beweging belanden (t.g.v een terugtrekkende beweging in de baan van de zon rond het barycentrum), ofschoon ik zelf de impact hiervan op minder dan 0,2 graad C inschat – in mijn volgende artikel (het heeft inmiddels groen licht gekregen voor publicatie op Climategate) ga ik hier getalsmatig veel dieper op in.
Mocht deze inschatting helemaal juist blijken te zijn dan betekent dit dat er een nieuw ‘hiaat’ in de maak is.
PS. Op Mauna Loa is de scherpe 2018 CO2 piek in het jaar 2019 niet overtroffen. Mogelijk dat dit volgend jaar ook niet gaat gebeuren… ook dit zou een signaal kunnen zijn dat de invloed van de multi-decennium cyclus komende jaren meer impact zou kunnen blijken te hebben dan wordt verondersteld. In de CMIP klimaat modellen wordt helaas überhaupt geen rekening gehouden met de multi-decennium cyclus (ik heb helaas nog geen enkele aanwijzing gezien dat in dit opzicht in de CMIP6 modellen de feiten wel volledig onder ogen worden gezien – wat een sterke aanwijzing is dat de invloed van de zon eigenlijk helemaal niet wordt begrepen…!!! Het is een soort van ‘olifant in de kamer’… die niet wordt gezien omdat de aandacht in de CMIP modellen te veel op miniatuur-factoren is gericht, namelijk: broeikasgassen & aerosolen.
Martijn, ik vind je helaas weer onnavolgbaar.
De scherpe temperatuurpiek begin 2016 kwam door de bijdrage van El Nino, zoals je wel weet,
https://www.esrl.noaa.gov/psd/enso/mei/
De opwarming door AGW is een veel trager proces wat op de achtergrond gewoon doorgaat. Als je die twee signalen niet kan of wil scheiden, neem dan het voortschrijdend gemiddelde over een voldoende lange periode.
Afkoeling door mindere activiteit van de zon werd in 2009 al voorspeld, maar er kwam weinig van terecht. Integendeel: er volgden juist enkele record-warme jaren.
En heeft de CO2-meting op Mauna Loa nou ook al te maken met één of andere cyclus? Mauna Loa ligt op de evenaar. Als er een jaar wat meer noordenwind waait wordt er meer CO2 gemeten (want het noordelijk halfrond loopt daarin voorop), bij zuidenwind is de concentratie even wat minder.
Bart, je mag mijn beschrijving ‘onnavolgbaar’ vinden… maar wat je beschrijft in je reactie is geenszins in strijd met mijn beschrijving hoor.
Overigens, de mensen die in 2009 al meenden dat de zon in de 2010s minder actief zou gaan worden, die zullen zich niet bewust zijn geweest van de snelheid van de zon rond het barycentrum, want die grafiek geeft immers duidelijk aan dat in dat perspectief juist in de 2010s het hoogste minimum nog zou gaan volgen van de gehele periode tussen 1850 en 2100, zie:
http://klimaatcyclus.nl/klimaat/pics/multi-decadal-cycle-in-solar-velocity-momentum.jpg
In de grote grafiek zien we dat tussen 2022 een scherpe daling volgt tot 2030, waarbij het laagste niveau gaat worden bereikt sinds 1850.
(Dit betreft trouwens een illustratie in de discussie van mijn nieuwe artikel; dit betreft een bewerking van grafieken in het werk van één van de belangrijkste experts op het gebied van de zon: Nicola Scafetta, die nauwe banden heeft met Richard Wilson – de grondlegger van de ‘ACRIM Composite TSI’; beide heren claimen dat in klimaatmodellen de invloed van de zon wordt onderschat)
PS. Wat betreft CO2 stijging, hierbij speelt een rol dat ongeveer 15% van de stijging is ontstaat als een direct gevolg van de temperatuurstijging; kortom, wanneer de temperatuur komend decennium t.g.v de neerwaartse fase van de multi-decennium cyclus in combinatie met een minder actieve zon inderdaad een significante veer zou gaan laten. dan gaan we dit waarschijnlijk ook terug zien in de vorm van een significant kleinere stijging van de CO2. Gewoon een kwestie van boerenverstand dus.
PPS. Bart, je opmerking m.b.t. het ‘voortschrijdend gemiddelde’ zegt enkel iets over het verleden. In mijn nieuwe artikel beschrijf ik overigens dat in het perspectief van de zon waarschijnlijk de piekfase in 2015 heeft plaatsgevonden… terwijl ik in mijn analyse van augustus (o.a. op basis van het sinus-concept dat Guido van der Werf n.a.v. van mijn eerste artikel in juni) nog uitging dat rond 2010 de piek van de cyclus zou moeten hebben plaatsgevonden.
Overigens, bij Groenland zien we dat sinds 2012 de beruchte Petermann gletsjer (in het uiterste noorden van Groenland) al is begonnen met groeien… kortom, lokaal kan er enkele jaren verschil zitten tussen de verschillende regios wereldwijd.
(Ik zou Hans LaBohm graag een keertje wat uitgebreider willen spreken over waarom hij 10 jaar geleden al meende dat de temperatuur in de 2010s al zou kunnen gaan dalen; ik vermoed dat de kennis over de cycli in de natuur en de zon toen nog veel minder exact was beschreven dan nu het geval is… het zou mij niet verbazen dat hierbij ook enig opportunisme een rol heeft gespeelt n.a.v. het ‘hiaat’ dat na 1998 is ontstaan – maar ik kan me wel voorstellen dat er toen ook rekening werd gehouden met een verdere temperatuurdaling. Ik praat hierbij over een tijd toen er nog veel meer onduidelijkheid bestond over de temperatuurstijging want er werd in die tijd ook nog getwijfeld aan of er überhaupt wel sprake is geweest van een duidelijk temperatuurstijging afgelopen decennia, etc.)
Martijn,
In antwoord op je vraag.
Zo’n tien jaar geleden heb ik – als eerste in Nederland! – aandacht gevraagd voor de mogelijkheid van afkoeling in plaats van opwarming. Ik deed dat op basis van TSI-prognoses van Khabibullo Abdussamatov (Observatorium St. Petersburg). Zijn prognose is niet uitgekomen – misschien moet ik daaraan toevoegen: althans nog niet.
PPPS. Bart, voor Nederland zien we dat we inmiddels dat 2019 vermoedelijk slechts het no.3 warmste jaar gaat worden (want 2019 blijkt inmiddels al net iets koeler dan 2018 en komende 2 weken gaat het gemiddelde nog een factie verder zakken, maar niet genoeg om ook nog onder 2006 te belanden):
https://www.wetterzentrale.de/extremes_y.php?station=260&extreem=TG&order=1&country=3
Kortom, voor Nederland blijft het recordjaar 2014 voorlopig ook tenminste weer een jaartje in de boeken staan… in de 2de helft van de 2010s is de piek van de 1st helft afgelopen 5 jaar dus niet meer overtroffen. Ook dat is een teken aan de wand – vooral als je bedenkt dat wereldwijd bezien in 2014 de temperatuur boven het ‘hiaat’ is beland.
Het is een kwestie van kleine verschillen… en die ga je met een ’temperatuurtrend’ gebaseerd op slechts enkele jaren niet vangen. In mijn ogen zou de lengte van 22-jarige zonnecyclus de ondergrens moeten zijn voor het bestuderen van de temperatuur trend want alleen dan vang je de belangrijkste fluctuaties in de activiteit van de zon grotendeels.
@Martijn,
Klinkt allemaal logisch in mijn bescheiden inzichten.
Nu komt nog een vraag, hoe zie jij je kanteling van de aarde tegenover de hoek van de zonne instraling?
Dat de aarde een flink stuk gekanteld is, dat kun je weer terug bekijken via de schachten van de piramide die niet meer op het sterrenbeeld van die tijd uigergericht zijn heden.
Dan is me nog steeds niet echt duidelijk waarom op de Noordpool de grootste opwarming van de aarde is waargenomen, waardoor komt dit? Of is dit weer onzin?
Wat is de juiste echte logische beredenering?
Wie het weet mag het zeggen.
@Martijn:
Op Mauna Loa is de scherpe 2018 CO2 piek in het jaar 2019 niet overtroffen.
Ik weet niet waar jij kijkt, maar op hun eigen site ligt de piek van 2019 toch ruim boven 2018.
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/webdata/ccgg/trends/co2_data_mlo.png
Dank Hans, heel interessant!
Die naam is nieuw voor mij maar op Wikipedia lees ik dat Khabibullo Abdussamatov hierbij vooral de aandacht gericht heeft gehad op de verzwakking van ijskappen bij de polen van Mars (Valentina Zharkova gebruikt dit punt ook).
Opvallend dat indertijd op de boodschap van Abdussamatov in 2007 nog vol ongeloof werd gereageerd – ofschoon toen al wel werd onderkend dat de zon wel een significante rol heeft gespeeld vanaf de midden jaren ’90:
PS. Inmiddels wordt door Nir Shaviv (op basis van een 2018 video presentatie) beschreven dat de zon waarschijnlijk voor 50% tot 2/3 verantwoordelijk kan worden gehouden van de opwarming sinds 1850 en volgens Nicola Scafetta gaat het om 60%. En uit de communicatie van het IPCC kunnen we impliciet eigenlijk opmaken dat percentages tot 50% inderdaad niet kunnen worden uitgesloten… ofschoon de klimaatmodellen suggereren dat men dat binnen die gelederen waarschijnlijk veel liever aan aanzienlijk lagere percentages denkt (~10% of nog minder).
https://www.livescience.com/1349-sun-blamed-warming-earth-worlds.html
Re: Voorbijganger
Ik doelde op het perspectief van de Mauna Loa CO2 daggrafiek, zie 9 mei 2018 (bij deze piek gaat het vermoedelijk om een vorm van natuurlijke variabiliteit hoor, mogelijk dat het iets met de condities van het oceaanwater te maken heeft), zie:
https://www.co2levels.org
(Je kunt bij deze grafiek inzoomen)
Hoi Theo,
Ik weet niet wat je precies bedoelt m.b.t de piramide die je noemt. Wanneer mensen beginnen over de kanteling van de aarde dan hebben we het feitelijk over factor van de ‘obliquiteit’ van de Milankovic cycli maar dit gaat om een cyclus van 40.000 jaar. Het kan zijn dat ik me vergis hoor, maar ik heb zelf de indruk dat deze factor in het niet valt bij de invloed van de activiteit van de zon.
M.b.t. de hoek van de aarde heb ik me onvoldoende verdiept om de impact van dat effect te kunnen kwantificeren; ik kan enkel vermoeden dat het mogelijk weinig realistisch is om te veronderstellen dat deze factor veel meer invloed heeft dan andere factoren kosmische factoren.
De 3 Milankovic parameters zitten komende decennia overigens allemaal in een neerwaarts gerichte fase, dus dat sluit mooi aan op het feit dat de kosmische baan van de zon rond het barycentrum ook in een neerwaartse beweging zit.
PS. Je punt doet me ook denk aan het onderzoek van Peter de Cruijff; volgend jaar komt hij met een update…. maar ik heb zelf de indruk dat ook hij geen rekening houdt met de cycli van de zon. De Cruijff suggereert dat bepaalde periodes gepaard zouden zijn gegaan met meer weersextremen in relatie tot aardas maar ik heb zelf al kunnen waarnemen dat deze periodes grotendeels samenvallen met de meest bijzondere fases bij de Jose cyclus van de zon. Ik vrees dat de Cruijff nog nooit heeft gehoord van termen als: de Jose cyclus, het zonne-momentum en de magnetische zonnecyclus want hij spreekt in zijn werk überhaupt niet over de (magnetische) zonnecycli.
@Bart Vreeken:
Coördinaten Mauna Loa Observatory (volgens Google Earth)
19°32’47.67″ N 155°33’51.29″ W
~7km van de vulkaan
Zo maar een soort van eenvoudige samenvatting.
Eerst even deze: De piramide die Theo bedoelt is een van de piramides in Egypte.
Een van de lange toegangstunnels in een van de piramides is in dezelfde richting en hoek gebouwd als de Poolster.
Kijk je vanaf de aarde omhoog door die tunnel dan zie je precies de Poolster.
Een soort van telescoop dus.
De drie piramides zijn ook gebouwd volgens de lijnen van de gordel van sterrenbeeld Orion. Net niet perfect in lijn.
Kijk vanavond, als het helder is, maar naar het zuiden en je ziet wat ik bedoel.
htt ps://nl.wikipedia.org/wiki/Orion_(sterrenbeeld)
Dan mijn samenvatting over wat Martijn zegt.
De aardas beweegt in een kegelvorm. Precessie.
De periode 25800 jaar.
ht tps://nl.wikipedia.org/wiki/Aardas
De aardas volgt niet precies de kegelvorm. De hoek van de aardas veranderd ook. Obliquiteit.
De periode 41000 jaar.
Dan nog de baan van de aarde om de zon. Excentriciteit.
De baan van de aarde om de zon is een ellipsvorm, geen perfecte cirkel.
Ook daar zitten dus variaties in. Periode 100000 jaar.
htt ps://nl.wikipedia.org/wiki/Excentriciteit_(astronomie)
Dus alleen de aarde al heeft een verscheidenheid aan bewegingen tov van de zon.
Alles is samengevat in de Milanković-parameters.
ht tps://nl.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-parameters
Dan nog de zon.
De variatie in sterkte van uitgestraalde energie, wel of geen zonnevlekken, het veranderende magnetisch veld etc.
En uiteraard de bewegingen van de zon in het heelal.
Ook dat is niet een vast punt.
Al deze bewegingen hebben, volgens mij, een directe invloed op de hoeveelheid energie van de zon die de aarde bereikt.
Berekeningen heb ik niet want dat gaat me boven de pet. :)
Dat laat ik aan Martijn over.
Ik hoop dat dit allemaal zo’n beetje klopt.
Uiteraard sta ik open voor goed onderbouwd commentaar.
Voor de aardigheid nog dit:
De sterren “lijken” altijd op een vast punt te staan tov van elkaar.
Echter de sterren bewegen ook tov elkaar.
Hier een leuke animatie van de bewegingen van de sterren.
ht tp://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/008.html
Klik op het plaatje voor een animatie.
@Martijn,
Inderdaad Lidi,
De Franse ingenieur Bauval heeft ontdekt dat de plaats van de piramides een relatie heeft met de stand van de sterren en dat de Nijl op dezelfde plaats kronkelt als de hemelse rivier, de Melkweg. De grootste piramides vallen samen met de sterren van Orion. De piramides van Cheops, Chefren en Mykerinus staan namelijk onder de drie gordelsterren van Orion. Na een nauwkeurige bepaling van de sterrenhemel ten tijde van de bouw van de piramide van Cheops bleek dat de noordelijke schacht vanuit de koningskamer gericht stond op Thuban, de toenmalige poolster. De zuidelijke wees naar Zeta Orionis, de zuidelijkste gordelster van Orion. De schachten vanuit de Koninginnekamer wezen respectievelijk naar het sterrenbeeld Kleine Beer en naar de ster Sirius.
Conclusie, aarde staat niet meer het zelfde, of de hemel is verplaatst. :-)
@Martijn van Mensvoort:
Obliquiteit
De hoek die de aardas maakt met de loodlijn op het vlak waarin de aarde rond de zon draait varieert van 22,1° tot 24,5°, met een periodiciteit van 41.000 jaar. Bij een grotere hoek nemen de verschillen tussen de seizoenen voor wat betreft de instraling van de zon toe. Zowel op het noordelijk als het zuidelijk halfrond worden de zomers dan warmer en de winters kouder. Momenteel neemt de obliquiteit af en is 23,44° , waarmee we ons grofweg halverwege de beweging bevinden.
Deze verschillen tussen zomer en winter zijn niet overal even groot. Bij toenemende obliquiteit neemt de gemiddelde jaarlijkse instraling op hogere breedte toe, terwijl op lagere breedte de instraling afneemt. Op hogere breedte veroorzaakt een lage obliquiteit derhalve zowel een lagere gemiddelde instraling op deze breedte als de afname van instraling in het zomerseizoen. Koele zomers kunnen dan het begin van een ijstijd starten doordat minder sneeuw smelt en de albedo in sommige gebieden sterk verandert.
De Duitse versie voegt er aan toe:
Derzeit beträgt die Ekliptikschiefe 23,43° und liegt etwa im Mittel zwischen den Extremwerten. Sie nimmt langsam ab und wird ihr Minimum in voraussichtlich 8.000 Jahren erreichen.
Dank voor de aanvullingen Lidi, Theo & Boels.
PS. Geinig… die wandelde ‘grote beer’ van jou Lidi:
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/images/008b.gif
Het gaat hierbij om een beweging die ongeveer overeenkomt met langste variant in het perspectief van de 3 Milankovic cycli: ~400.000 jaar; logisch dat dit natuurlijk ook te maken heeft met de baan van de aarde om de zon.
(Fijn dat Boels ook al de term IJstijd heeft laten vallen, want de Milankovic cycli worden immers vooral geassocieerd met de ijstijden cyclus.. maar spelen gezien de duur van de betreffende cycli geen significante rol bij de opwarming van de aarde sinds 1850; de verandering in de activiteit van de zon speelt hierbij daarentegen wel een cruciale rol… want deze heeft zich immers in 300 jaar ontwikkeld van een absoluut minimum – tijdens het Maunder minimum in de 2de helft van de 17de eeuw – naar een maximum recordniveau voor de afgelopen 8.000 jaar in de afgelopen decennia. Klimaatwetenschappers die menen dat ze dit kunnen negeren door geen rekening te houden met een versterkende factor die zijn zich waarschijnlijk onvoldoende bewust van het feit dat de kosmos grotendeels altijd al verantwoordelijk is geweest voor de veranderingen in het klimaat op aarde)
@Martijn,
PS. Je punt doet me ook denk aan het onderzoek van Peter de Cruijff; volgend jaar komt hij met een update…. maar ik heb zelf de indruk dat ook hij geen rekening houdt met de cycli van de zon. De Cruijff suggereert dat bepaalde periodes gepaard zouden zijn gegaan met meer weersextremen in relatie tot aardas maar ik heb zelf al kunnen waarnemen dat deze periodes grotendeels samenvallen met de meest bijzondere fases bij de Jose cyclus van de zon. Ik vrees dat de Cruijff nog nooit heeft gehoord van termen als: de Jose cyclus, het zonne-momentum en de magnetische zonnecyclus want hij spreekt in zijn werk überhaupt niet over de (magnetische) zonnecycli.
Volgens mij heeft Cruijff toch ook de wiebeling van de aardas in beeld gebracht, hij kreeg hier in Nederland geen poot aan de grond met zijn bevindingen.
Maar uiteindelijk werd hij in Amerika gehoord.
Hij had ook onderzoek bij oudere boeren gedaan die hem bevestigden dan de zonsopkomst in bepaalde tijden niet meer precies het zelfde waren, persoonlijk vind ik dit weer een beetje natte vingerwerk, meten is weten.
Maar de schachten van de piramides vind ik een perfecte meting in tijd.
Soms is in de bewijsbare geschiedenis boeken oude kranten, veel te herleiden.
Als je kijkt naar de Chinezen die vroeger in de tijd van de bouw van de grote muur, in de bergen bekkens hebben gemaakt in verschillende etages voor rijstbouw, deze bekkens samen waren ter grote van New York.
Deze bekkens werden gevuld met water van smeltende gletsjers, en deze worden heden nog steeds gebruikt.
Met rijst en zand is trouwens de grote muur gebouwd, en dit goedje is sterker als onze cement.
Maar wat ik wil zeggen, ook toen was er smeltwater, het was hun eerste levensbehoeften in die streken.
Theo, wat mij betreft mag de Cruijff als onheilsprofeet worden beschreven; hij claimt immers dat er nu sprake zou zijn van meer weersextremen en dat dit komende decennia erger zou worden… maar inmiddels weten we dat dit zelfs niet wordt bevestigd door de beschrijvingen van het IPCC.
De beschrijvingen van de Cruijff m.b.t. het verschuiven van de zon aan de horizon gaan waarschijnlijk over een natuurlijk fenomeen waarover relatief weinig bekend is. De mens veranderd zo veel aan het landschap dat dit soort van fenomenen juist lastig zijn vast te stellen in gebieden waar de mens woont. Desalniettemin schijnen zijn beschrijvingen specifiek m.b.t. de verschuiving van de zon aan de horizon wel redelijk uniek te zijn… maar de Cruijff lijkt zich niet echt te hebben verdiept in wat er zich zoal rondom de zon zelf afspeelt.
@Martijn, Boels, Lidi
Wat me nog inviel van die bekkens in China ter grote van New York, deze documentaire heb ik nog niet zo lang geleden gezien op National Geographic, de water verdamping uit deze bekkens heeft gezorgd voor regen in deze droge gebieden.
Nu ik dit nog eens door mijn hoofd laat gaan, dan kun je toch eigenlijk ook misschien zeggen dat het UHI effect misschien wel een grotere impact heeft dan men denkt.
Natuurlijk is dit maar een theorie van mezelf.
@Martijn,
Ik heb zijn werk nog eens even in sneltreinvaart bekeken.
Hij heeft hij de bekende grote orkanen gekoppeld aan zijn grafieken met slingerbeweging.
Toch heeft hij zijn bevindingen altijd vanuit het zefde nooit verplaatste punt bekeken op vaste tijden, 50 jaar lang.
Hier onder nog een klein citaat, wat er allemaal van klopt kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Maar toch lijken me dingen logisch.
Wat de goede man nu precies heeft vastgesteld in die 50 jaar, dat zou eigenlijk een sterrenkundige moeten weten.
Daar zij ook te werk gaan met precieze kepler data.
Als zij hun schotels voeren met oude kepler data en precies op de zelfde tijdstippen, moeten zij dat ook kunnen vaststellen.
Maar niettemin, ik vind dit altijd interessante dingen.
Er is meer tussen hemel en aarde dan co2.
Het slingeren van de Aarde, toelichting op tabel 3b.
Voortvloeiend uit het gestelde in onderdeel 3.4. van dit rapport is nu het moment aangebroken om de
meetresultaten van de zonsopkomsten te beoordelen als het slingeren van de Aarde.
In tabel 3b heb ik het aantal graden tussen de gemeten zonsopkomst op 9 februari en 29 augustus
voor elk jaar van een arcering voorzien. Daardoor vormen de gemeten zonsopkomsten op elke
jaarregel de uitersten van het aantal gearceerde graden en geeft de arcering voor elk jaar het aantal
graden slingering van de Aarde weer tussen 9 februari en 29 augustus van dat jaar.
In het gearceerde beeld van de slingering van de Aarde heb ik met een rode lijn de gemiddelde
slingering van de Aarde aangegeven. Ook in dit grafisch beeld valt de schokkerige beweging van de
rode lijn vanaf het jaar 2002 op.
Ja, dat klinkt bekend Theo.
Ik verwees eerder al naar de Jose cyclus van de zon, deze toont in de periodes met de “schokkerige beweging van de rode lijn” ook een opmerkelijk beweging, zie bijvoorbeeld de periode rondom de gele lijn in dit plaatje:
https://1.bp.blogspot.com/-BtO5pIbVdls/XQaWvpQM79I/AAAAAAAAFvo/0lclHEg4VK81tTzDuRdanXLCy-Hh01HmACLcBGAs/s1600/Barycentric-solar-angular-momentum-axes.png
(Het punt is denk ik dat de Cruijff zich eigenlijk een beetje blind staart op 1 specifieke factor die eigenlijk door andere factoren wordt veroorzaakt; dit doet hij ook met zijn verhalen over de extremen zouden zijn toegenomen… waarvoor feitelijk geen bewijs beschikbaar is. Zijn verhaal strookt niet met het feit dat de invloed en impact van de aardas eigenlijk heel goed wordt beschreven in het perspectief van de Milankovic cycli en de ijstijden cyclus, maar ook voor deze onderwerpen heeft hij geen oog voor gehad lijkt me, want ook deze onderwerpen ontbreken in zijn ’50 jaar zonopkomsten’ rapport van 46 paginas. Zijn verhaal heeft een excentriek karakter, althans zo zie ik het)
@Martijn,
Cruijff heeft zich zeker compleet vastgebeten in dit verschijnsel.
Dat weerextremen komen door de wiebeling vind ik ook vaag.
En het is zeker een excentriekeling die daar zoveel werk in steekt.
Maar toch kan ik zijn werk wel waarderen, gezien de mooie opstelling en doorzettingsvermogen.
Maar om hier een echt oordeel over te geven is mijn kennis veel te klein.
Ik kan me wel voorstellen dat zijn bevindingen iets zijn inderdaad wat weer behoord als onderdeel van iets groters.
@Martijn:
Zie ook:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ekliptik#Tabelle_der_Ekliptikschiefe
Het is te mooi om waar te zijn; vluchtig gereken geeft een vermindering van de insolatie van ~3 W/m^2 in 2000 ten opzichte van 1600.
Op basis van de invalshoek van de zonnestraling.
Ga het narekenen, maar voorlopig even niet ;-(
Volgend jaar …
“Het lijkt vaak wel of Jeroen Hetzler zijn best doet om zijn stukjes zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.”
“Hier een overzicht van de opwarming in Europa. Die doet zich overal voor, en recent lijkt er weer een versnelling in te zitten. Klik maar eens op wat plaatsnamen:”
Alsof Bart Vreeken hier volle zalen trekt, man man man, heb je nou niet door dat die verhoging in al die plaatsen helemaal past in de Europese klimaatpropaganda.
Ik heb zelfs al eens voorgesteld om de maximale temperaturen per locatie op te rekken per uur, of hoogste temperatuur ooit gemeten in plaats X voor de middag… Op die wijze zijn er voor elke plaats in ons land dagelijks nieuwe records te halen.
Ik had gedacht dat iemand met zo’n opleiding en zo’n staat van dienst daar wel doorheen zou kijken.
Er is dus helemaal NIETS aan de hand wat niet binnen de bandbreedte van al die eeuwen klimaat past.
Je moet je niet zo gek laten praten door die propagandisten van de NPO.
@Bart Vreeken
“Dat het huidige klimaatbeleid geforceerd en ineffectief is daar ben ik het mee eens. In die zin heb ik van Climategate.nl nog wel eens wat opgestoken. Focus daar dan op.”
Chapeau ,Bart,dat je dat ook zegt!
” (nou ja, op Climategate.nl worden mensen die kritische dingen zeggen wel in toenemende mate van de site gegooid).”
Het zou je wel sieren als je je dan ook uitspreekt over het huidige wangedrag van de 3 “trollen” die Hans L tot deze maatregelen dwingen.
Nikos,
Je bedoelt Scheffer die het niet voor elkaar kreeg om op verzoek mijn naam juist te spellen? En Aad die dat ook niet voor elkaar kreeg ?
Oh en dat was er nog een , zijn naam is me ontschoten, die vroeg keer om keer om bevestiging van iets wat al lang bevestigd was ook als was het altijd of topic…… geen idee meer wie dat was, hoogst irritant en natuurlijk ……..
Nee,jantje,de reden voor jullie ban zou misschien nog wel onderwerp van discussie kunnen zijn,maar je weet natuurlijk ook wel dat het hier gaat om het feit dat jullie alle 3 de wet overtreden door deze ban te omzeilen,en het daarbij getoonde ziekelijke wangedrag,precies dat dus waar geen enkele van je deugvriendjes hier een oordeel over durft te geven,geen woord,niks,ook niet als er naar wordt gevraagd
En hoewel ik bijna zeker weet dat het aan dovemansoren is gericht toch een welgemeend advies:
Ga prive met Hans L in gesprek,zit je ban gewoon uit en pas je gedrag aan aan het feit dat je op een “sceptische”site bent,dus als je je constant stoort aan het feit dat er hier nou eenmaal veel mensen zijn met een andere mening dan jij over de AGW dat je beter op een andere site kan gaan reageren.
Ondanks alles toch alvast fijne feestdagen en de beste wensen.
Dat de klimaatonzin kan blijven voortbestaan komt m.i. door:
1. Politici, NWO, globalisten, die bezig met het implementeren van Agenda 2030
2. Onderwijs, dat in handen van linkse fanaten leidt tot indoctrinatie ipv kennisoverdracht
3. De MSM, die in handen zijn van linkse lieden en zorgen voor selectieve en onjuiste berichtgeving. Op de achtergrond speelt de politiek in de vorm van NPO een grote rol. En zie hoe een Slob ijlings de nieuwe omroep ON probeert te blokkeren door een wet zomaar een jaartje uit te stellen.
En ipv dat de grote massa in opstand komt, blijven ze de kartelpartijen steunen. Ja dan krijg je dit..
Uit oosterlijker Europa:
€100 billion isn’t enough to make Visegrád carbon-neutral
https://motls.blogspot.com/2019/12/100-billion-isnt-enough-to-make.html
@ Boels
Ik heb een vraag over geleverde windenergie,heb je tijd(en zin) om die te beantwoorden?
@nikos:
Stel de vraag en dan kijk ik of ik die kan beantwoorden ;-)
Ok ,Ik heb een tijd geleden in een rapport gelezen dat in het jaar 2017(denk ik) de duitse belastingbetaler ong.7,5 miljard euro kwijt was omdat er betaald moest worden om teveel aan elektra uit wind te exporteren.
Weet jij of er een rapport is dat heeft berekend hoeveel het in NL kost,nu en in de toekomst,om de elektra uit wind ,op momenten dat er geen vraag naar is, af te nemen?
En hoe dit in zijn werk gaat bij fossiel.
Ik krijg hier in NL niets over gevonden.
@Nikos:
Als eerste reactie, deze site:
https://energy-charts.de/index_de.htm
Heel veel details te vinden, zoals:
https://energy-charts.de/price_de.htm?year=2019&week=50
Maar ik maak een notie om verder te graven.
Eerst de aanpassingen van mijn persoonlijke jaarbegrotingen i.v.m. belastingen, energierekeningen, enz. ;-)
Bedankt zover,ik ga de linkjes bekijken en ben ook bezig met dit:
Focus+op+Kosten+windenergie+op+zee+WR.pdf
Als ik iets vind wat relevant is laat ik het hier weten(bij linkdump kom ik er bijna niet op)
@ Boels.
Ik ga een paar maandjes naar betere oorden,dus ik kom hier in het nieuwe jaar op terug.
Fijne feestdagen en de beste wensen.
@nikos:
Ook van mij fijne feestdagen en de beste wensen voor 2020.
Neem het er van;-)
Boels, mooie link. Iemand die nadenkt en misschien het angstigste, stel dat ze zich weer bij Rusland aansluiten ? Zijn zij in Den Haag nu zo stom of hebben zij een vuist dikke eikenplank voor de kop. Ook al zouden de doestellingen gehaald worden waar komt het geld vandaan ? Hoeveel geld gaat het kosten om 1.000.000 electrische laadpalen te bouwen, geldt dit voor Europa of alleen voor Nederland. Dit houdt in dat 11.000.000 auto’s ook al zouden zij electrisch zijn niet opgeladen kunnen worden. Hoeveel kilometers moet je extra rijden om een laadpaal te vinden. En dan lopend naar huis. Hoeveel stroom is daarvoor nodig op een piekmoment ? Wat als het 16 december is en de zon schijnt niet en zeker niet om zes uur ’s avonds. Hoeveel mensen zijn er nodig om dit aan te leggen, waar halen wij die vandaan ? En zo zou ik nog wel uren kunnen doorgaan. O ja, de warmtepompen moeten ook nog aangesloten worden, zo’n 8.000.0000 stuks.
@F.W.Popma
Motl is een theoretisch fysicus (snaartheorie, en zo) en allergisch voor alles wat naar “links” ruikt ;-)
Zijn site heeft als ondertitel “Supersymmetric world from a conservative viewpoint”.
We horen of zien weinig nieuws over O-Europa (tenzij het over immigratie gaat).
Vandaar het linkje.
Spijker op z’n kop! Het is me al eerder opgevallen dat ‘de Groenen’ denken dat stroom uit het stopcontact of uit de laadpaal komt.
Ik had een stadse collega die verhuisde naar het buitengebied. Hij nam ook kippen. Toen hij zijn zoontje liet zien waar eieren vandaan kwamen, zei het zoontje vol afkeer: “Pap, ik heb ze liever uit de supermarkt; deze hoef ik niet”.
Ambtenaren als deelnemers / onderhandelaars aan de mislukte COP25 in Madrid blijken uit hun uitspraken in de media, zoals “onze” Marcel Beukeboom vanochtend op Radio1, vooral persoonlijk ideologische / politiek gemotiveerd te zijn.
“Vroeger” waren ambtenaren persoonlijk politiek neutraal, uitten zich beslist niet openlijk, was ongehoord en werd als een “faute personnelle” gesanctioneerd door de minster, maar in onze postmoderne tijd blijkt persoonlijke mening omtrent invalide klimaatwetenschap en zinloos / ineffectief CO2-klimaatbeleid vooral “hernieuwbaar” ideologisch geïnfecteerd te zijn.
Ambtenaren behoren zich niet met persoonlijke opvattingen in de media te melden.
https://www.ad.nl/buitenland/klimaatgezant-marcel-beukeboom-br-we-waren-dichtbij-een-oplossing~a457340c/
De leugen: “We zijn in Europa al 25 jaar bezig om onze uitstoot te verminderen, en met succes.”
https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwerpen/522987-klimaatgezant-beukeboom-we-zitten-in-blessuretijd
CBS 2019: “In 2017 bedroeg de totale uitstoot van broeikasgassen 192,5 miljard CO2-equivalenten, waarvan 163,3 miljard kilogram CO2-uitstoot. Dit is 0,6 miljard kilogram CO2 lager dan wat in mei 2018 naar buiten is gebracht als onderdeel van de CBS-publicatie Monitor Brede Welvaart. In het voorjaar van 2019 krijgt de reeks 1990–2017 een definitieve status. De broeikasgasuitstoot is berekend volgens de voorschriften die in het kader van het Kyotoprotocol zijn opgesteld door het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC; ‘2006 Guidelines’). De uitstoot van de internationale lucht- en zeevaart telt hierin niet mee, net zo min als de emissies uit biomassa.”
Scheffer
Na het beluisteren van Beukeboom denk ik toch weer, daar heb je weer zon politieke babbelaar. Praten kan die wel, hij heeft zijn lesje politiek correct praten wel geleerd.
Toch heb ik grote twijfels of hij zijn verhaal zoals dat hier zo vaak heet, Fundamenteel kan onderbouwen zonder te verwijzen naar de bekende “duizenden wetenschappers”.
Sven stelt wel kritische vragen, maar is kennelijk zelf ook overtuigt van de nakende ondergang van de mensheid door klimaatverandering door fossiele brandstoffen.
Hier ligt nog een mooie taak voor Clintel. Die interviewers eens grondig bijpraten.
Het grote Duitse Rijk is mislukt. Evenals allerlei andere Rijken.
Sinds internet poogt men met niet onverdienstelijk succes een wereldstaat te vestigen met als overkoepelende religie het zgn “klimaatprobleem” als uitgangspunt.
Doodeng.
Weer gedeeltelijk propaganda, electrische vliegtuigen zijn er al jaren, zelfs tot een soort bouw als de Redbull air Racer, met techniek van Siemens, die deze later weer verkocht heeft.
Als je echt doelt op het eerste electrische water vliegtuig dat zou kunnen.
https://www.duurzaamnieuws.nl/nieuwe-elektromotor-zorgt-doorbraak-elektrisch-vliegen/
https://www.want.nl/elektrisch-vliegtuig-canada-harbour-air-zeevliegtuig/
De leugen: “We zijn in Europa al 25 jaar bezig om onze uitstoot te verminderen, en met succes.”
https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwerpen/522987-klimaatgezant-beukeboom-we-zitten-in-blessuretijd
Luister eens naar deze wetenschapper in Australia, hoe zij tegen ons Europeanen aankijken!
We worden uitgelachen, voor achterlijk en achterbaks uitgemaakt, EN TERECHT !!!!
https://www.youtube.com/watch?v=lMfYjKauHbs
Zij zijn de lachende derden samen met de Chinezen e.v.a.
Dat de Amerikanen zo dom zijn om ons die bomen te verkopen verbaast mij.
Maar hoe hypoctiet kan een Wiebes en een Rutte wezen door hen zelf vrij te pleiten namens Brussel, terwijl zij zelf er toe bijdragen door alle mislukkelingen uit onze regering naar Brussel door te schuiven?
Onbegrijpelijk. Weerzinwekkend. Verachtelijk.
@Klimaat Optimist,
Amerikanen, hebben altijd al te veel bomen geslacht.
Maar er wonen ook veel mensen in houten huizen.
Maar zo ver ik mij meen te herinneren heeft de Canadese regering verboden om hout naar Nederland te verschepen om te verbranden.
En volgens mij zijn ze nu bij de Polen aan de deur aan het kloppen voor hout.
Kijk eens naar de centrales die van de kolen naar bio moeten hoeveel hout dat daar doorheen moet, dit is waanzin, ieder normaal denkend mens weet dat dit niet kan goed gaan.
Inmiddels is het lachen ze wel vergaan in Australië. Het land wordt getroffen door één van de omvangrijkste natuurbranden ooit, en dat is nog lang niet afgelopen.
Natuurbranden zijn een normaal verschijnsel, maar de omvang wordt bevorderd door klimaatverandering een toename van CO2. De kans op brand wordt bevorderd door droogte en extreme hitte. De omvang wordt bevorderd door de hoeveelheid brandbaar materiaal. Door toegenomen CO2 in de lucht groeit de vegetatie sneller. Brandplekken van eerdere jaren groeien daardoor sneller dicht, zodat ze geen buffer meer vormen als er ergens een natuurbrand uitbreekt.
Daardoor kunnen grote oppervlakten in brand raken op een schaal die niet meer beheersbaar is.
@Bart Vreeken:
Groen activisme heeft er voor gezorgd dat het inwoners verboden is om maatregelen te nemen, zoals brandgangen in bewoond gebied.
Die branden zorgen voor een hogere omgevingstemperatuur en daar heeft CO2 geen invloed op.
Wel zorgen die branden voor meer CO2-uitstoot (zoals de biocentrales en pelletkachels in NL).
Het is de zoveelste duiding dat het CO2-gehalte de temperatuur volgt en niet andersom.
.aan bart v…wat zegt t ippc ook al weer over weersextremen…geldt niet voor australie?..mvg…bart..
Bart, de data over de bosbranden in Australië vertelt toch echt een heel andere verhaal. Want hier kunnen we zien dat de hoeveelheid bosbranden in 2019 duidelijk op een lager niveau ligt dan in zowel 2018 als 2017 het geval is geweest… om nog maar te zwijgen over dat in 2011 en 2012 ruim 2x zo hoog waren als in 2019.
Zie de vermelde aantallen in de cirkels helemaal onderaan de pagina; het aantal meldingen schoot in november hard omhoog nadat deze in oktober juist op een bijzonder laag niveau zat; midden december vormt overigens meestal de piek van de bosbranden in Australië en ook in dat perspectief zien we dat de piek in de eerste helft van december nog net binnen de normale bandbreedte valt):
https://fires.globalforestwatch.org/report/index.html#aoitype=GLOBAL&reporttype=globalcountryreport&country=Australia&dates=fYear-2019!fMonth-12!fDay-8!tYear-2019!tMonth-12!tDay-15
(Overigens, de bosbranden in Australië worden ook beïnvloed door pyromanie onder vooral jeugd die zich aan de rand van de samenleving begeeft; het is bekend at ongeveer 13% van de branden in Australië moedwillig wordt aangestoken… maar t.a.v. het percentage van branden die mogelijk door pyromanie zijn ontstaan denkt men zelfs aan 37%, zie: https://www.bbc.com/news/world-australia-50400851)
PS. Als ik een onderwerp nomineren waarover in het perspectief van de klimaatdiscussie in de media het meeste ‘nepnieuws’ wordt verspreid dan zou ik in eerste instantie denken aan de vele opgeblazen verhalen over bosbranden (en koraal zou mijn 2de optie zijn); zelfs National Geographic moest een paar weken terug aan de noodbel trekken… niet omdat de situatie in Australië ernstig zou zijn… enkel omdat onjuiste verhalen in de media rondgingen waarbij ten onrechte de suggestie werd gewekt dat de Koalas bezig zouden zijn met uitsterven en niet meer in staat zouden zijn om zich voort te planten.
CO2-kletskoek, Vreeken! Je laat je in jouw ideologische kaart kijken!
De stelling dat de bosbranden in Australië door “CO2-global warming” komen is uitsluitend van ideologische oorsprong. Onvoorzichtigheid van natuurbezoekers en ook diverse brandstichting is de oorzaak van deze branden.
“Dozens of fires continue to burn in the states of Queensland and New South Wales, where more than 50 people have been charged with arson since August. Another 150 suspects are being interviewed by investigators.”
https://www.bbc.com/news/world-australia-50568026
Martijn, ik krijg steeds meer de indruk dat je uit bent op bewuste misleiding. Zo moeilijk is het niet om aan goede informatie te komen. Hier recente informatie over de bosbranden in Australië.
https://www.abc.net.au/news/2019-12-16/bushfire-outlook-update-makes-for-more-grim-reading/11802452
@Bart V.
Het gaat mij er om dat wij een internationaal idioot figuur slaan met onze vrome zucht naar heilig verklaring, en als de buitenwereld het niet doet, doen wij het wel zelf middels de alarmisten.
De rest is slechts “Natuur”.
Ik ga liever door het leven als een scepticus dan als een kwezel uit de groene klimaat kerk!
Blijf bij de les!
Vreeken,
Dit is onzin, de meeste branden in Australië komen door bliksem inslag. Ze hebben daar een heel goed systeem om dit te bestrijden maar nu was er ook sprake van menselijk handelen. Overigens de bomen in Australië hebben brand nodig om volgend jaar weer te groeien, maar niet allemaal.
Dus trek nu niet de CO2 kaart want dan maak je je wel erg belachelijk. Met CO2 blust de brandweer, poederblussers etc. Door een hoger CO2 gehalte worden planten harder van structuur misschien worden ze wel minder brandbaar?
CO2 is een levensgas en ook geen broeikasgas, welk aandrijvend effect is er dan ?
Het zou me niets verwonderen dat in een co2 uitstootloze wereld de mensheid wel eens in de gevaren zone terecht kan komen.
Denk alleen maar eens aan de voedselvoorziening, misoogsten kunnen ze zich niet vaak permitteren.
Gewassen jagen in kasten zonder co2 zal ook niet lukken.
Laat mij maar in de hedendaagse wereld, daar heb ik meer vertrouwen in.
Ik wil niet zeggen dat reducties door zuinig omgaan met fosielle brandstoffen niet nodig zal zijn, maar stoppen, zie ik nog lang niet zitten.
Bart, je beschuldiging raakt kant noch wal. Je wijst slechts naar zo’n typisch emo-verhaal in de media… waarin getallen geheel ontbreken.
Mij valt zelf echter direct op dat slechts wordt gesproken over een “above normal” situatie.
Dus ik vrees dat je het artikel niet goed hebt gelezen en begrepen want er wordt vooral gespeculeerd over wat er mogelijk verder nog te wachten staat met termen die al vroeg in het artikel vallen in de introductietekst:
Het gaat specifiek over South Australia, dus bij deze ook de informatie voor de specifieke regio:
Wanneer we naar de data kijken dan zien we dat er ook voor die specifieke regio in Australië geenszins sprake is van een uitzonderlijke situatie (voor deze regio wordt helaas geen specifieke maand data gedeeld), zie:
https://fires.globalforestwatch.org/report/index.html#aoitype=GLOBAL&reporttype=globalcountryreport&country=Australia&aois=South%20Australia&dates=fYear-2019!fMonth-12!fDay-8!tYear-2019!tMonth-12!tDay-15
PS. Bart ik heb ook nog even een check gedaan, want voor New South Wales waren er in november al wel beschrijvingen dat daar sprake zou zijn van record aantallen branden, voor die regio wordt dat echter wel bevestigd op diezelfde website:
https://fires.globalforestwatch.org/report/index.html#aoitype=GLOBAL&reporttype=globalcountryreport&country=Australia&aois=New%20South%20Wales&dates=fYear-2019!fMonth-12!fDay-8!tYear-2019!tMonth-12!tDay-15
(Kortom, waarschijnlijk geen toeval dat bij het verhaal over South Australia de getallen ontbreken… nogmaals, met je beschuldiging aan mijn adres toon je aan dat je blijkbaar vooral op emotie vaart … en veel te weinig weinig oogt hebt voor het perspectief van de getallen, die immers geheel ontbreken in het ‘speculatieve’ verhaal waar je naar verwijst)
Bart, ik vergat om ook het november verhaal m.b.t. de records in New South Wales bij te voegen:
https://www.theguardian.com/australia-news/2019/nov/22/australia-bushfires-factcheck-are-this-years-fires-unprecedented
“Dit is onzin, de meeste branden in Australië komen door bliksem inslag.”
Het is bijzonder welke argumenten er allemaal worden aangedragen. Scheffer beweert juist weer dat het onzin is omdat er branden worden aangestoken. En Martijn beweert dan weer dat er dit jaar helemaal niet meer bosbranden zijn dan in de voorgaande jaren.
Het gaat er niet alleen om hoeveel brand er ontstaat, maar ook hoe snel en hoe ver die zich uit kan breiden. Nogmaals: dat wordt bevorderd door droogte, hoge temperaturen en veel biomassa. Aan alle voorwaarden wordt ruimschoots voldaan dit jaar.
Op andere momenten lezen we op deze site dat veel CO2 gunstig is, want de planten gaan er beter door groeien. De aarde zou vergroenen. Dat is ook zo, en het kan zeker gunstig zijn voor de landbouw. Maar meer biomassa betekent in natuurlijke en half-natuurlijke gebieden ook meer brandbaar materiaal. Dat is echt geen rocket-science. Het probleem neemt exponentieel toe als hierdoor gebieden met brandbare vegetatie aan elkaar groeien, waardoor de natuurlijke buffers verdwijnen.
Bart, je onderschat de waarde van de website waar ik naar heb verwezen (die o.a. op basis van NASA systemen wordt gerund).
Ik heb nog wel een paar voorbeelden voor je:
– Afgelopen zomer waren er ook tegenstrijdige verhalen over de impact van de branden in Brazilië; inmiddels blijkt de bronnen die wisten te melden dat het allemaal wel meeviel gelijk hadden want 2019 heeft uiteindelijk een veel lagere waarde opgeleverd dan zowel 2017 als 2015; die hype ontstond afgelopen zomer vooral op basis van getalsmatige vergelijkingen met het jaar 2018… dat het laagste aantal bosbranden sinds het begin van de metingen in 1997 heeft opgeleverd,
Zie opnieuw de cirkels onderaan de volgende pagina:
https://fires.globalforestwatch.org/report/index.html#aoitype=GLOBAL&reporttype=globalcountryreport&country=Brazil&dates=fYear-2019!fMonth-12!fDay-8!tYear-2019!tMonth-12!tDay-15
Voor de verhalen over bosbranden op Groenland en in Rusland geldt eigenlijk hetzelfde verhaal… veelal worden de verhalen geschreven door websites die emo-verhalen doelbewust oppikken om de aandacht te trekken; ook de Russische overheid heeft afgelopen zomer uitgelegd dat er geenszins sprake was van een uitzonderlijke situatie.
PS. Een laatste voorbeeld betreft dit interessante artikel met een interview met Prof. Guido van der Werf; de titel suggereert dat er sprake zou zijn van een ‘recordjaar’ maar in het verhaal van der Werf blijkt dat dit geenszins het geval is… bovendien zou in dit perspectief in potentie enkel over een record worden gesproken sinds het begin van de bosbrand metingen in het jaar 1997:
https://www.nu.nl/klimaat/6010453/2019-wordt-recordjaar-voor-bosbranden-komt-dat-door-klimaatverandering.html
Da’s een typische manier van rapporteren door het klimaat-activistische NU.nl
(Bij de NPO is de manier van rapportage wel meer objectief:
https://www.nporadio1.nl/wetenschap-techniek/2970-bosbranden-bestuderen-vanuit-de-lucht )
@Bart Vreeken,
Toch moet je dat niet te hard zeggen, branden in Australië zijn er altijd geweest, dat weet iedereen.
Deze brand is zeker een beetje uitzonderlijk, maar niet helemaal, er zijn meer grote branden geweest.
Dit jaar was inderdaad uitzonderlijk droog, maar de branden zijn wel voor een deel aangestoken, daar waren aanwijzingen toe, en inderdaad komen de meeste branden door bliksem inslag.
Het vlampunt ligt echt niet bij 40 graden of 50 graden van bos en gras.
Dan speelde de katoen plantages een rol die hadden nooit een vergunning mogen krijgen en al helemaal geen vergunning voor een stuw en bekkens waar elders te weinig water door was.
Dan was er nog de harde wind in het begin die maar bleef aanhouden.
Zou dit allemaal zo zijn als jij zegt dan branden half Afrika af in het droogte seizoen.
Nee zo makkelijk kun je opwarming niet de schuld geven.
Vergeet ook niet dat er altijd idioten zijn die glaswerk weg gooien in zulke gebieden.
Deze grote brand is uitgegroeid omdat veel omstandigheden gelijktijdig zijn samen gekomen.
Maar als je zegt de mens heeft een grote invloed gehad bij deze catatrofale brand, dan ben ik het met je eens.
Vreeken, ik beweer niets. Ik citeer bronnen over toegenomen brandstichting. Ik,constateer een eenzijdige ideologisch herkenbare feiten selectie.
Natuurlijk is bliksem een van de natuurlijke oorzaken van bosbrand, overal op de wereld.
http://www.borealforest.org/world/innova/forest_fire.htm
Nu gaat het over brandstichting in Australia als oorzaak van de dit jaar enorme uitgebreide bosbranden aldaar.
CO2-opwarming als oorzaak aanwijzen is ideologie en geen kritische klimaatwetenschap. Je eenzijdige selectieve en herkenbare ideologische grondhouding is inmiddels overbekend, Vreeken!
Verschil met trollen is nog maar weinig!
Bart Vreeken
Ik las enige tijd geleden een boek dat ging over het voorkomen van de alles verwoestende branden in Australië. Maar dan wel een roman gesitueerd in het begin van de 20ste eeuw. Ben je niet te snel met je conclusie over die klimaatverandering als oorzaak? En wat te nabije horizon misschien?
“De menselijke maat”van Kroonenberg lijkt me een boek waar je misschien enigszins door leert relativeren
Arme Vreeken, hij heeft niet door de abc.net.au een globalistische krant is.
Geen wonder dat hij zo angstig is met al die doem scenario’s.
Interessant die mening van dhr. Smeulders van GroenLinks. De moeite waard te volgen hoe het met hem en zijn praktische kijk op de energie verder gaat. Een wit schaap tussen de zwarte loopt meestal niet goed af. De predatoren halen de afwijkende er vroeg of laat uit.
Jeroen; prima artikel.
Ik houd er niet van om op de man te spelen, maar ik doe het toch, omdat de man weliswaar geen formele macht heeft, maar wel doorslaggevende invloed in een hem gunstig klimaat (oeps).
Ik breng graag even in herinnering dat het Timmermans was die destijds als EU-commissaris op een haar na, Turkije binnen de EU heeft gepraat. Hij zei dat Turkije er bijna was en voldeed aan 27 van de 28 criteria. Oefff saved by the Gülen-bel…
https://www.destentor.nl/binnenland/timmermans-toetreding-turkije-tot-eu-geen-groot-ding~a2ac0dc9/
Ook was het Timmermans die de sympathieke (maar te zachtaardige) PvdA voorman Cohen en dolk tussen de schouders heeft gestoken.
https://www.ad.nl/binnenland/lees-hier-de-e-mail-van-frans-timmermans-aan-job-cohen~a8b5dbcd/
Aan Erdogan zijn we ternauwernood ontkomen. Zoveel geluk hebben wij niet twee keer, vrees ik…
Hallo Laila,
Je opmerking over ALLE wetenschappers.
Ik vind het erg vreemd dat de sceptische wetenschappers allemaal, of bijna dan, financieel onafhankelijk dan wel gepensioneerd zijn. Zij kunnen dus hun scepsis uiten zonder een verlies aan inkomsten.
Ten tweede verbaast het mij dat de hele wereld op zijn kop staat zonder gehoord tegengeluid.
Sceptici monddood gemaakt?
Ook niet ALLE sceptische wetenschappers zullen het fout hebben toch?
Ten derde: Je rept over dat het een en ander fout loopt in het klimaatbeleid.
Daar ben ik het mee eens behalve dat er ENORME fouten worden gemaakt en niet het een en ander.
Ik ben het met Cornelia eens dat groene energie puur bedrog is.
Dat zou je toch met me eens moeten zijn?
Adaptatie zou het credo moeten zijn en geen mitigatie met enorme kosten.
Dat is mijn zorg; de enorme kosten die uiteraard weer bij de burger worden neergelegd.
In mijn ogen zou het veel beter zijn om echte aandacht te schenken aan; huizenbouw, scholing, zorg etc.
En uiteraard aan echt werkende oplossing en geen techniek uit 1400 gebruiken die aantoonbaar niet werkt. (Windmolens oa).
@Theo 16 dec 2019 om 12:39 en Mensvoort Theo doelt op precessie. Inderdaad kenden de Egyptenaren dit verschijnsel. Zij baseerden hun beleid hierop o.a. het wassen van de Nijl en het zaaiseizoen en de vereniging van noord en zuid Egypte. De piramiden waren een bouwplan met de hemelkaart op aarde van het deel van de sterrenhemel waar Orion (Osiris), Sirius (Isis) en Aldebaran de rode ster (het gewonde oog van de vijandige broer van Osiris en nu de rode piramide). De riem van Orion is exact weerspiegeld in de 3 piramiden waarvan die van Cheops de belangrijkste is. De schachten in deze piramide waren exact gericht op waar toen Sirius en de grootste ster van de riem stonden. Etc.
Razend interessant. Zie het Orionmysterie.
Merci Hetzler. interessant (in die materie ben ik helemaal niet thuis).
PS. Ik maak even een zijsprong naar een ander onderwerp m.b.t. Egypte:
Toevallig zag ik gisteren de documentaire over de Nijl; hierin werd gesuggereerd dat voor de stad Cairo wordt voorspelt dat er rond 2025 een tekort aan water gaat ontstaan; heeft trouwens niets met klimaatverandering te maken… het heeft vooral te maken met dan men in die regio volledig afhankelijk van het water van de Nijl, waarbij wordt verwacht dat de behoefte aan water in die regio toeneemt: er wordt rekening gehouden met een populatie verdubbeling in het jaar 2040.
Hier een soortgelijk verhaal:
https://qz.com/1709757/climate-change-threatens-the-niles-critical-water-supply/
(Bij de documentaire werd overigens niet gesuggereerd dat dit probleem het gevolg zou zijn van klimaatverandering, maar in bovenstaand artikel wordt dit wel gesuggereerd… de waarheid zou hierbij best wel weer eens ergens in het midden kunnen liggen)
De heilige graal van de alarmisten is de spectrum analyse van uitgaande radiatie. Men verondersteld dat omdat er minder uitgaande radiatie is in de range waarin co2 + waterdamp infrarood radiatie absorbeert t.o.v. een fictieve black body curve, dat het aantoont dat de atmosfeer de warmte vasthoudt/vertraagd.
Dit is echter niet wat er gebeurd. Co2 absorbeert een kleine bandbreedte maar de uitgaande radiatie is in een bredere bandbreedte (zowel in het hogere als lagere spectrum)
Dit is duidelijk te zien in deze gif animatie. Bij toename van co2 + waterdamp wordt het dal groter door de absorptie, maar de pieken van uitgaande radiatie nemen ook toe, zowel links als rechts van het dal.
https://twitter.com/crentsch/status/1092123837959950336
Bedankt voor deze link, MP.
Reactie op opmerking Laila.
“Merk op: niemand die ingaat op de opmerking dat geen enkele Nederlandse klimaatwetenschapper het CLINTEL pamflet heeft ondertekend – men wil er gewoon niet over nadenken!!!!)”
Laat ik hier dan toch even op ingaan!
Klimaatwetenschappers zijn voor carrière, inkomen en onderzoeksgelden veelal geheel afhankelijk van de overheid en dat verklaart dat men liever niet geassocieerd wil worden met het CLINTEL.
Vanuit de opportunistische klimaatwetenschapper gedacht, niet onlogisch!
Hoe zit dat eigenlijk met het afvangen van CO2?
Ik neem aan dat die CO2 moleculen niet uit eigener beweging de grond in waaien, dus iets of iemand zal er moeite voor moeten doen om ze in de grond te stoppen. Moeite = energie. Waar komt dan die energie vandaan? En veroorzaakt het gebruik van die energie geen nieuwe CO2 uitstoot?
Bij de productie van elektriciteit door kerncentrales wordt geen CO2 uitgestoten.
Maar groen is bang voor gretastraling ;-)
Laat Greta aub gerust, zij kan er toch zelf niet aan doen dat ze zo misbruikt wordt, aub!
@Willy:
Ik begrijp de opmerking wel; ik heb bewust geen hoofdletter gebruikt.
Er is wel een probleem: het misbruik wordt gepleegd door “bovenonsgestelden”; ook de AGW-religieusen denken dat ze een koorknaap is.
Oke, greta-abusers-straling, maar dat klinkt niet echt.
Nieuw woord >>>>>Gretastraling<<<<<
Ander woord voor “back radiation”.
MP heeft een linkje gestuurd vandaag over ‘back radiation’.
Het is duidelijk dat CO2 het spectrum verandert van OLR, maar niet de hoeveelheid energie die toegevoegd wordt aan de aarde.
Toch leid ik af uit deze spectrum-verandering dat 2-dimentionale oppervlaktetemperaturen (van oceanen, wolkenbovenoppervlak, tropopauze en een klein beetje ook landtemperaturen in het ‘venster’) ietsepietsie omhoog moeten gaan.
Waarom wordt deze ‘forcing’ uitgedrukt in Watt/m²? Het lijkt wel alsof die ‘forcing’ een toevoeging van energie is (zoals het straalkacheltje in mijn badkamer die ook iets in Watt heeft staan op het stikkertje).
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een kei die in de woestijn ligt ’s nachts net iets minder afkoelt en dus net iets later haar minimumtemperatuur bereikt. En dit zal , hoe onbeduidend ook, een invloed hebben op de zogezegde gemiddelde wereldtemperatuur.
En wat is het resultaat van deze 2-dimentionele ‘forcing’ op het wateroppervlak? Wordt die vertaald in ‘energioverdracht naar de diepte toe’ of wordt enkel evaporatie gestimuleerd?, evaporatie die dan niet meer hoeft te gebeuren door toedoen van de normale wegen, vergeet niet dat uiteindelijk op globaal niveau energie in= energie out!
Ach, ik heb het gevoel dat ik me niet goed uitdruk, ik spreek niet de ‘wetenschappelijke taal’. Colombus was ook geen wetenschapper maar wist wel welke richting hij moest uitvaren.
Columbus dus, ik heb net een colomkanker gehad, vandaar waarschijnlijk.
Ik laat jullie nu gerust.
Mooi stuk.
Klein puntje, het is acteertalent.
“Kan er niet een echte staatsman opstaan die een eind maakt aan die kannibalisering en opkomt voor onze nationale soevereiniteit en identiteit?”, vraag je je af?
Nee, dat kan niet.
The Powers That Be laten dat niet toe. Dit land is een bedrijf geworden en de aandeelhouders bepalen het hoe en wat. Er zou wellicht een ondernemingsraad moeten komen en een bond van inwoners.
Een revolutie lijkt mij onwenselijk.
Kennedy, Pim en andere, naar mijn smaak authentieke mensen, hebben de jammerlijke realiteit laten zien.
Nog een voorbeeld van de waanzin van onze tijd:
Het is al zover gekomen dat WIKI durft te schrijven over durfkapitalisten i.p.v. hen monsterlijke geniepige parasieten te noemen, die het mooie en goede in de uitverkoop smijten om daar vervolgens zelf absurd rijk van te worden en daarbij ook nog eens een spoor van vernieling en verdriet achter laten.
Over kannibalisme gesproken;
de Groenen in Duitsland schatten het aantal klimaatvluchtelingen (costagangers niet meegerekend) op 140 miljoen in 2050.
En ze zijn allemaal welkom in de Duitse Decarboniserende Republiek.
Als men bedenkt dat zo’n vluchteling in het Westen 5 tot 10 de hoeveelheid CO2 gaat uitstoten dan in het land van herkomst zal er van dat decarboniseren bitter weinig terecht komen ben ik bang.
Peter,
Het zijn eigenlijk niet de Groenen die dat ‘willen’, het zijn de hogere machten, denk ik. Die Groenen doen ook maar wat hen wordt voorgezegd, lijkt mij. En die machten willen een gemengd ras in Europa. Dat zie bijvoorbeeld je als je folders bekijkt ook. Ook juist die van hoger hand.
En als er afgesproken is Europa vol te doen met mensen uit warme landen, dan komt er in de warme landen meer plaats vrij voor mensen die graag lekker warm willen wonen wellicht?
Die mensen die hierheen komen, die verlaten een mooi warm land vaak, meen ik. Waarom ze dat doen vind ik duister. Sommigen door oorlog, armoe, of anderszins, zegt men, want ik weet dat niet.
Dus het ‘klimaat’, tja. Dat is de vraag. Als Duitsland straks CO2 vrij is, dan wordt het daar wel koud in de winter, zal het niet?
Klik hier voor de heppu-zin-an-een-finkse-bevolkingsgroei-meter:
https://www.nporadio1.nl/standpunt/2019-12-17