‘Nergens doet de klimaatverandering zich zo gelden als op Kiribati’ en ‘Het eerste land dat door klimaatverandering dreigt te verdwijnen’.
Dat zijn de koppen van berichten in het Parool en de Volkskrant, over de angstaanjagende toekomst van het eiland Kiribati in de Stille Oceaan. Als gevolg van uw zondige gedrag wordt de aarde warmer, stijgt de zeespiegel en zullen talloze Polynesiërs uit vrees voor verdrinking moeten vluchten. Het is een spannend verhaal, maar het is niet waar. Die eilanden kunnen niet verdrinken. Als de zeespiegel stijgt in die regio (wat-ie maar minimaal doet) dan gaan die eilanden mee omhoog.
Een gastbijdrage van Theo Richel.
In moderne progressieve kringen worden de bevindingen van Charles Darwin doorgaans uiterst serieus genomen, maar deze (uit 1887) hebben ze blijkbaar over het hoofd gezien. De eilanden in de Stille Oceaan worden niet bedreigd door een stijging van de zeespiegel, maar zijn er het gevolg van. De zeespiegel is in de afgelopen 20.000 jaar ongeveer 100 meter omhoog gegaan en de atollen gingen gewoon mee, ze drijven min of meer. Oorspronkelijk ontstaan als gevolg van een vulkaanuitbarsting op de restanten waarvan zich koraal vestigde waarin vervolgens zand bleef hangen. Met het stijgen van de zeespiegel klom het koraal mee en de zanddepositie ging navenant door.
Papegaaivissen spelen er ook een rol in door zand te maken en het is al bij al een heel boeiend verhaal waarvoor ik graag verwijs naar Willis Eschenbach (hier). Er is op die eilanden van alles aan de hand en het leven daar is niet leuk, maar het is niet de stijging van de zeespiegel die ze parten speelt.
Om een veel gebruikte kreet van de klimaatalarmisten te gebruiken ‘the science is settled‘. Ik sluit me daar graag bij aan. Kijk bijvoorbeeld naar een publicatie in het tijdschriijft Geology, getiteld: ‘Coral islands defy sea-level rise over the past century: Records from a central Pacific atoll.’ Het staat hier , maar voor wie daar niet binnenkomt: professor Paul Kench keek naar 29 eilanden en constateerde dat daarvan 80% ondanks de stijging van de zeespiegel groter waren geworden. Hier het abstract:
The geological stability and existence of low-lying atoll nations is threatened by sea-level rise and climate change. Funafuti Atoll, in the tropical Pacific Ocean, has experienced some of the highest rates of sea-level rise (~5.1 ± 0.7 mm/yr), totaling ~0.30 ± 0.04 m over the past 60 yr. We analyzed six time slices of shoreline position over the past 118 yr at 29 islands of Funafuti Atoll to determine their physical response to recent sea-level rise. Despite the magnitude of this rise, no islands have been lost, the majority have enlarged, and there has been a 7.3% increase in net island area over the past century (A.D. 1897-2013). There is no evidence of heightened erosion over the past half-century as sea-level rise accelerated. Reef islands in Funafuti continually adjust their size, shape, and position in response to variations in boundary conditions, including storms, sediment supply, as well as sea level. Results suggest a more optimistic prognosis for the habitability of atoll nations and demonstrate the importance of resolving recent rates and styles of island change to inform adaptation strategies.
Als je liever journalisten dit verhaal hoort vertellen, zie hier. Wie meer wil weten kan ook googelen op Nils- Axel Mörner en Don Easterbrook, twee hoogleraren die zich op vergelijkbare wijze hebben geuit.
Het gaat hier over een fotoproject van mevrouw Sanne Zurné die van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten en Free Press Unlimited/Postcode Loterij Fonds blijkbaar geld kreeg om naar Kiribati te vliegen en daar foto’s te maken van hoe de mensen zich daar voorbereiden op de aanstaande zondvloed. Het betreft vooral foto’s van mensen die zwemmen of tot aan hun middel in het water staan. Je ziet goed hoe armoedig het daar is.
Maar echt druk maken de zogeheten i-Kiribati zich niet, zo vertelt mevrouw Zurné in het Parool: ‘Het viel mij ook meteen op: de mensen lijken zich helemaal niet druk te maken. Maar er is ook weinig kennis over het klimaatprobleem. Ze denken niet mondiaal. Dat de zeespiegel stijgt doordat elders ijsschotsen smelten is een concept dat ze niet begrijpen. Dan is het moeilijk je een voorstelling van het probleem te maken.”(*)
Behalve in de Volkskrant en het Parool verschenen de foto’s ook bij Vice en is er in oktober een boek uitgekomen. Dat mevrouw Zurné ook moet leven, begrijp ik, maar door te liegen? En hoe werkt dat bij die sponsors en media die dit allemaal betalen en publiceren? Dit is pure propaganda. Je kunt het oneens zijn met onderzoekers als Darwin, Kech, Nils-Axel Mörner of Don Easterbrook, maar je kunt niet doen of ze niet bestaan.
Overigens: Tot dusverre heeft zich van Kiribati 1, zegge één, vluchteling gemeld in Nieuw Zeeland, de heer Teitiota, in 2013. Daar vond men zijn verhaal ongeloofwaardig en hij werd teruggestuurd.
***
(*) Maar we nemen aan dat de blanke zendelinge die relaxte houding snel kan veranderen in paniek van Thunbergiaanse allure. De volkeren in de Stille Oceaan hebben al eerder aangetoond nogal beïnvloedbaar te zijn, zie hier.
Bron hier.
Als ik de publicaties eens doorlees kom ik tot de verrassende conclusie dat de papegaaivis zeer waarschijnlijk een betere bescherming tegen zeespiegelstijging biedt dan windmolens en zonnepanelen.
Binnenkort vette koppen in onze zure EU/VN media; “Papegaaivis oorzaak uitblijven zeespiegelstijging!”
https://tallsay.com/page/4294995766/de-papegaaivis-scaridae
Dank Theo Richel!
Je hebt een mooie overtuigende beschrijving gepresenteerd over dit onderwerp, inclusief het veel genoemde Tuvalu (waarop de zorgen over de atollen in andere publicaties vaak worden gericht).
.
Het wetenschappelijke artikel waar je uit citeert is hier ook in PDF vorm beschikbaar (figuur 3 is vooral interessant omdat we daar mooi kunnen zien dat bij een flink deel van de atollen wel sprake is van krimp):
‘Coral islands defy sea-level rise over the past century: Records from a central Pacific atoll’ (2015)
P.S. Kench1, D. Thompson1, M.R. Ford1, H. Ogawa1, and R.F. McLean2
1School of Environment, The University of Auckland, Private Bag 92019, Auckland 1142, New Zealand
2School of Physical, Environmental and Mathematical Sciences, University of New South Wales, Canberra, ACT 2600, Australia
https://georgehbalazs.com/wp-content/uploads/2019/08/Geology-2015-Kench-515-8.pdf
Bovenstaande artikel uit mei 2015 betreft een analyse gericht op 29 eilanden op de Funafuti Atoll; in september 2015 presenteerden 2 van de bovengenoemde auteurs ook nog een analyse op basis van 200 eilanden op 12 atollen, uit de abstract blijkt dat voor sommige locaties wel rekening moet worden gehouden met enkele ‘uitdagingen’, zie:
PS. Met de kanttekening dat er elders ook wel wetenschappelijke publicaties beschikbaar zijn die suggereren dat op andere atollen de situatie wel problematisch is; hier een voorbeeld betreffende één van de Marshall eilanden: Roi-Namur Island (dit eiland wordt in de bovenstaande publicaties niet genoemd). Opmerkelijk is dat in onderstaande wel wordt erkend dat in de meeste studies de inschatting wordt gemaakt dat de situatie bij de meest laaggelegen koraaleilanden niet problematisch zou zijn t/m het einde van de 21ste eeuw.
(Op basis van allerlei klimaatscenarios komen deze laatste auteurs dus wel tot een hele andere conclusie dan momenteel op basis harde feiten kan worden geconcludeerd… dit bevat de bekende ‘speculatieve’ karakteristieken die kenmerkend is voor de verhalen van alarmistische wetenschappers)
Op Wikipedia kunnen we op de pagina over Kirbati het volgende lezen:
“Klimaatverandering
De atollen van Kiribati zijn zeer laaggelegen. Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken zal Kiribati het eerste land ter wereld worden dat als gevolg van klimaatverandering en de stijgende zeespiegel volledig zal verdwijnen. [5] De verwachting is dat Kiribati in het jaar 2100 volledig onder water zal staan en al lang daarvoor onbewoonbaar zal zijn. De president van Kiribati heeft onder andere in The New York Times zijn bevolking opgeroepen om Kiribati te verlaten voor het te laat is. Hij heeft Nieuw-Zeeland opgeroepen om alle inwoners te bestempelen als vluchtelingen, iets dat Nieuw-Zeeland tot op heden heeft geweigerd.[6]”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiribati#Klimaatverandering
Op de Engelstalige Wikipedia pagina kunnen we lezen dat Kirbati een totaal ander verhaal betreft omdat die juist één van de regios is waarbij (onbewoonde) eilanden in 1999 al zijn verdwenen… terwijl we weten dat de stijging van de zeespiegel in de 20ste eeuw slechts in de orde van 20 cm lag; kortom, dit lijkt een regio te betreffen waar de grond wegzakt:
“According to the Pacific Regional Environment Programme (previously South Pacific Regional Environment Programme), two small uninhabited Kiribati islets, Tebua Tarawa and Abanuea, disappeared underwater in 1999.
…
In June 2008, Kiribati officials asked Australia and New Zealand to accept Kiribati citizens as permanent refugees. Kiribati is expected to be the first country to lose all its land territory to global warming. In June 2008, the Kiribati President Anote Tong said that the country has reached “the point of no return.” He added, “To plan for the day when you no longer have a country is indeed painful but I think we have to do that.”[37][38][39][40]
In early 2012, the government of Kiribati purchased the 2,200-hectare Natoavatu Estate on the second largest island of Fiji, Vanua Levu. At the time it was widely reported[41][42][43] that the government planned to evacuate the entire population of Kiribati to Fiji. In April 2013, President Tong began urging citizens to evacuate the islands and migrate elsewhere.[44] In May 2014, the Office of the President confirmed the purchase of some 5,460 acres of land on Vanua Levu at a cost of 9.3 million Australian dollars.[45]”
https://en.wikipedia.org/wiki/Kiribati#Climate
(Conclusie: voor zover er sprake is van problematiek rondom dit soort eilanden, hoeft dit geenszins direct met de zeespiegel te maken te hebben)
@Martijn,
Inderdaad, in Kiribati zijn die overstromingen sinds jaar en dag, de bewoners leven er mee.
Vorig jaar is ook een storm geweest dan staat een gedeelte even blank, er staan simpele huisjes van hout, ja die slaan wel eens om, dat is altijd al zo geweest, de mensen die er wonen weten niet beter.
Maar nu word alles op klimaatverandering gegooid, maar van de natuurlijke invloeden hoor je niets.
Veel bangmakerij, en foto’s de wereld insturen als er een stuk blank staat met de titel klimaatverandering.
Veel voorspellingen die niet uit zijn gekomen enz.
En nog iets eilanden, de Jappaners gaan de kolen bisnis in.
Japan vervangt kerncentrales door 22 kolencentrales
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/japan-vervangt-kerncentrales-door-22-kolencentrales~b7896398/
Tja en wij maar van het gas af.
Wie wil eigenlijk nog in zulk idioot land wonen?
Nog sterker; Koraal eilanden danken hun bestaan bij de gratie van gezond koraal en de papegaaivis zet er zijn tanden in. Hij maalt en maalt met zijn krachtige kaken en produceert zand en cement voor de aanwas van het eiland en offert er zelfs zijn seksleven aan op. Toch vermenigvuldigen ze zich naar behoren door heel gedienstig tweeslachtig te willen zijn.
Wij mensen schuiven een 5G apparaat tegen onze testikels en bereiken het tegenovergestelde, ook een zegen voor de globe trouwens.
Maar wat een prachtdieren! Misschien komen ze ons helpen om de oude fundaties weg te knabbelen van de windmolens in de Noordzee over enige tijd. En dankzij de postcodeloterij en het ‘bijzondere journalistieke project’ komen we hier allemaal achter. Immers die maakte de tegenkracht latent om dat dommige initiatief eens aan de kaak te stellen. Met dank aan Charles Darwin en Theo Richel.
Koralen worden aangetast door overbevissing en de urine van duiktoeristen.
Plassen ze zelf niet Hans?
Aantasting is alleen waar open riolering naar zee gaat, met de nodige chemische poetsmiddelen enz.
Dat verhaal met die urine mag naar het land der fabelen.
Maar ik weet inderdaad dat dit verhaal rond waait, waarschijnlijk ook door een paar allarmisten.
Op Kiribati, gaat trouwens ook veel de zee in, ze hebben er een muur gemetseld, bij een bepaalde windrichting stuwt de zee iets op en slaat tegen de muur, deze muur word ook gebruik als toilet, je kunt er een beetje overheen gaan zitten en laat maar gaan, schijnt gezellig te zijn voor een praatje te maken.
Nu we het toch over urine hebben. Mieren schijnen middels urine bij te dragen aan het terugdringen van ghg…
https://wattsupwiththat.com/2020/02/06/sugar-ants-preference-for-pee-may-reduce-greenhouse-gas-emissions/
Goed weer eens van Theo Richel te lezen / horen. Het verdrinken van Stille Ocean eilanden is een steeds terugkerende leugen in het ideologische klimaatalarmisme.
Deze geachte strijder tegen nep-klimaatalarmisme en tegen de onwetenschappelijke anti-kernenergie-ideologie is een welkome publicist tegen de aanhoudende ideologische leugenjournalistiek door bijv. de Volkskrant en The Guardian over het aanstaande catastrofale klimaat, “geheel door schuld van de mensen”.
Richel’s boekje over stralingshormese was een eye-opener voor mij.
https://groene-rekenkamer.nl/stralingshormese/
Hilarisch interview met Frans Timmermans door Theo Richel en wetenschappelijke VN-IPCC-critici: Het bewijs dat causaal verband tussen CO2 en “opwarming” ideologisch verzonnen is.
https://www.youtube.com/watch?v=xgEcIQ_WoiU
Ja, deze is zeer illustratief.
heb de video op linked in geplaatst.
Opsturen aan Timmermans en overal rondsturen .
@Scheffer, inderdaad goed te zien dat Theo “terug” is van weggeweest.
Een overzicht met veel verwijzingen naar de oorspronkelijke publicaties staat hier.
https://www.heartland.org/_template-assets/documents/publications/SeaLevelRiseCCRII.pdf
Er is recent satelliet onderzoek waaruit blijkt dat de zand- en kiezelstranden in ruime meerderheid groeien, voor een klein deel constant blijven en voor een nog kleiner deel afnemen. Het betekent niet dat de zee niet stijgt, Die stijging is onomstreden en voor rivier delta gebieden op den duur een bedreiging, maar het betekent wel dat veel kwetsbare, geïsoleerde gebieden zich door natuurlijke aangroei geen zorgen hoeven te maken voor overstroming. Ik heb in mijn winterverblijf de referentie niet. Maar het was een NOAA publicatie op het web.
Wij leerden op de lagere/middelbare school dat atollen ontstaan zijn door de zeespiegelrijzing.
Door de achteruitgang van het onderwijs betwijfel ik of de jeugd dat nog geleerd wordt, gezien de door klimaatgoeroes georganiseerde spijbelmarsen van schoolkinderen.
Zou Greta Thunberg dat ook niet geleerd hebben?
Als je er een huis op bouwt zal dat uiteindelijk overstromen en onderdeel van het koraal worden. Zodanig zullen ze slachtoffer worden van de klimaat verandering. Dit geldt idem voor de daling. Dan zit je ineens op een steile berg. Dat de persoon niet als vluchteling erkent is betekent dat er betere juridische bijstand nodig is. Ik verwacht wel dat goede doelen zich voor deze klimaat vluchtelingen gaan inzetten in de toekomst.
Belangrijker voor ons is wat er hier gebeurt. Zie de condensstrepen van vliegtuigen laag aan de horizon in het oosten. Dus op 50 km. Dat is heldere schone lucht. Heel gevaarlijk. Dan komt de zon weer schijnen en de boel nog meer op te warmen dan de co2 al doet.
Zowel Timmermans als den haag hebben het over de dramatische luchtvervuiling die we nu hebben waar in dit land 18000 mensen per jaar aan overlijden. Beetje als in de homeopathie. Hoe groter de potentie (verdunning) hoe sterker het wordt. Hoe goed toeven moet het dan wel in india en china zijn waar je de overkant van de straat niet kunt zien en de zon niet de boel opwarmt. Toen ik jong was had je hier tenminste de mist en smog en was de winter een stuk kouder.
Mooi verhaal van Theo. Je wordt moe van al dat klimaatgezeur en -gedram, terwijl het je reinste flauwekul is. Maar ja, onze Westerse maatschappij moet en zal naar de knoppen geholpen worden. Ze bedenken steeds weer wat anders en de media trappen er gewoon in, de meeste althans.
Hetzler
Met de groeten aan het alarmistische WNF, Op1, de 2 tuinkabouters die met veel geschreeuw en weinig wol, Nederland onveranderd wensen te houden, Geen moeite sparend om de heide af te plaggen om het “vreselijke” oprukkkende bos tegen te houden.
Inderdaad, de mantra van de onveranderlijke natuur moet maar eens van tafel.
Gek genoeg is het WNF ook tegen exoten, maar die filosofie stokt als het om mensen en niet om dieren en planten.
Nog gekker is het dat overheden zich iets aantrekken van de mening van pariculiere verenigingen en stichtingen.
Als die al iets te vertellen hebben dan via de volksvertegenwoordiging.
Overheden hebben niets te maken met verenigingen en stichtingen; wel natuurlijk met de volksvertegenwoordiging (al kan men best genoeglijk vaststellen dat het ook maar zozo is).
Bekijk het ideologische klimaatalarmisme en dito zwalkend beleid in NL eens van een andere (niet-milieu-ideologische) zijde.
Verandering / vergroening van de heide brengt sowieso altijd nieuwe biotopen, nieuwe flora en nieuwe fauna, die zich NATUURLIJK settled (die science is inderdaad settled, sinds Darwin).
De politieke kwestie dringt zich op, of heidevelden überhaupt in NL moeten blijven beschermd, nu er vanuit ideologische klimaatalarmisme tientallen miljoenen of zelfs nog meer bomen in Nederland moeten worden geplant om de “klimaatbeheersing” tegen de “catastrofale opwarming” extra te kunnen ondersteunen “ten einde de wereld te redden”. Hier botsen de natuur – / milieu- en klimaatideologen met elkaar dus in onderlinge onzinnigheid!
Vele vette klei grasweiden in Friesland en Groningen zijn niet / nauwelijks / minder geschikt voor bebossing, “maar volgens milieu-ideologen wel geschikt bevonden voor zonnepaneelparken en windturbineparken” en de veeboeren kunnen maar beter oprotten, terwijl de heidevelden ideaal met nitraat bemest kunnen voor betere en snellere bomengroei.
Echter als je heidevelden in NL terdege wil beschermen dan moet je ze dagelijks laten plat grazen door vele extra nieuwe kuddes schapen, zoals rond 1900 in NL het geval was.
Kortom meer nitraat en meer schapenkuddes is ook een alternatief.
Tranentrekkend vond ik op het nieuws die jonge dame (boswachter) die een stuk stuifzand liet zien waar nu een taai mos op groeit – inderdaad met behulp van stikstof en het bannen van voetgangers. Vroeger lieten we de kinderen daar spelen en inderdaad toen dat verboden werd groeide het zand dicht met exact dat mos.
Ze beweerde dat dat mos allerlei bloeiende planten had verdreven, inclusief de heide.
Dit zie ik niet als bedrog, maar als onbenul.
Vergrassing is natuurlijk wat anders, maar dat zag je op dat plekje niet.
Vele voormalige defensie oefenterreinen waren, in mijn tijd aldaar werkzaam, heidevelden en zandverstuivingen. Provincies vroegen aan defense deze gebieden met rupsvoertuigen regelmatig te doorcrossen en grote oefeningen te houden, om de vergroenende natuurlijke vegetatie tegen te gaan. Nu zijn die natuurgebieden in bezit van NatuurMonumenten, die ze verloedert en vergroent door ze met toegangsverbodsborden te vrijwaren van burgers / natuurliefhebbers die de natuur zogenaamd ‘kapot’ maken. Ik heb mijn lidmaatschap van NatuurMonumenten reeds jaren geleden opgezegd.
NatuurMonumenten is een GroenLinkse klimaat- / natuur-leugenfabriek!
https://www.climategate.nl/?s=Natuurmonumenten
Ha ha, ja leuk de goede oude tijd, toen mocht je nog crossen, geen haan die er naar kraaide.
Maar nu, ze hebben niet eens meer een tank bataljon, een paar leopards hebben ze meen ik wel gekocht vorig jaar, zal wel voor de show zijn.
En bij een oefening moet een milieu deskundige mee.
De Russen lachen zich dood met dat gepruts hier in Europa.
(Klimaat chaos, onstabiel.)
Paul Bouwmeester
Veel meststoffen leiden tot verandering van pioniervegetatie. Mossen en korstmossen horen daarbij en zijn daar als plant op aangepast. Mossen halen het benodigde water gewoon via hun blaadjes binnen en hebben géén echte wortels, alleen hechtorganen of rhizomen. Da maakt ze geschikt voor pioniervegetatie op allerlei oppervlakken. Vaak wel steeds andere, op de ondergrond aangepaste soorten. Na een ondergrond meer humeus te hebben gemaakt proberen ander planten, bijvoorbeeld grassen het over te nemen. Steeds afhankelijk van andere geschikte factoren of omstandigheden. Heide is een plant die in princie daar groeit waar bomen niet willen/kunnen groeien. Heide vind je als er aan andere groeivoorwaarden voldaan wordt, in de bergen boven de boomgrens. Het is een miniheester.
In Nederland wil het bos het permanent overnemen, Wij als mens hebben er door ontbossing en vervolgens overbeweiding voor gezorgd dat die heide ontstond en in stand bleef. Doe je niets, dan wordt die heide langzamerhand bos. De stikstofdepositie versnelt dat proces. Dat vinden sommigen heel erg, maar als we de natuur niet permanent hadden tegengewerkt was het inmiddels teruggekeerd naar de oude toestand en dus al lang bos geweest. Bos is een eindfase in de successie. Mits de omstandigheden toereikend zijn.
Stikstof is geen probleem voor de natuur, maar voor ons omdat we andere afspraken hebben gemaakt onder druk van mensen die moeite hebben met veranderingen. Maar helaas voor deze lieden, de veranderingen zitten in de natuur ingebakken. Dat heet: “The struggle for life”en “The survival of the fittest”.
Goed pleidooi Theo,
Er is niks dreigends wat ze ons willen opdringen, maar ook daar wonen wel mensen met de nodige kennis en verstand.
Ook op de andere eilanden zijn geen problemen in die contreien, Kanton eiland heb ik laatst nog gemeld een klein eiland, allemaal is het daar hoe vroeger ook.
Trouwens je schrijft over de vissen, bij veel van deze eilanden word streng gelet dat er geen vissersschepen in de buurt komen, dat is streng verboden, alleen de eilandbewoners mogen vissen voor hun eigen behoeften.
En dit is inderdaad om het instandhouden van de gebieden.
Op Kanton eiland waar bijna niemand komt op wat uitzonderingen na, en je gelooft het of niet, er komen mensen die in alle rust willen vissen, maar moeten al maanden van te voren een vergunning aan vragen om er met een paar werphengels te mogen vissen.
Over het algemeen dus mensen die over de nodige valuta beschikken, gezien alleen de reis die je er al voor moet maken
Op Kanton leeft een hele kleine groep inlanders die worden onderhouden door de staat.
Al met al de grootste propaganda wat ze ons over deze eilanden en ook vele anderen willen doen geloven.
En dan komt er bij mij het belletje, hoe kan dit, hoe kunnen ze dit mensen proberen voor te schotelen?
Er zijn toch genoeg mensen op de wereld die weten dat dit niet zo is!
Stukje verwarring van je, Eab. Geen touw aan vast te knopen. Klimaatvluchtelingen is tot op heden een ideologisch verzinsel. China mag nog 30 jaar vervuilen van Parijs-akkoord. Vervuiling per ton/km van luchtvaart is lager dan die van vuile stookolie aangedreven scheepvaart. De smog in onze jeugd was puur giftig. Huidige fijnstof bijdrage in NL is vergeleken peanuts/alarmisme. Homeopathie is ook frauduleuze wetenschap, dus dat maakt je prutsstukje compleet.
Toch wel een opvallend onderzoeksresultaat. En het is de vraag in hoeverre de eilanden ermee geholpen zijn.
Inderdaad, tot op zekere hoogte zullen koralen zeespiegelstijging bij kunnen houden. Daarbij produceren ze vast materiaal (kalk). De koralen zelf groeien natuurlijk onder water. Het afbraakproduct (koraalzand) kan door de golfslag wel boven de gemiddelde hoogwaterlijn uitkomen.
Maar de bewoners in de bestaande bebouwing schieten daar niet zo veel mee op. Ten opzichte van hun huizen blijft de zeespiegel stijgen. Het is het zelfde probleem als in deltagebieden. Het kan best zijn dat die nog aangroeien (zoals bijvoorbeeld de Gangesdelta), maar de steden komen ten opzichte van de zeespiegel steeds lager te liggen.
Voor de groei van koraal is het natuurlijk ook van belang dat de waterkwaliteit goed blijft, zoals Hans Erren ook al zegt. De bestaande bebouwing zal ongetwijfeld voor vervuiling zorgen. Ook een lagere pH van het zeewater (door meer opgelost CO2) zou ongunstig kunnen werken.
Kijk eens naar de Seychellen.
Kleine eilandjes volgebouwd met resorts; het zou mij niet verbazen als dat bodemdaling kan veroorzaken.
Voorts exporteren ze koraalzand naar o.a. Astana, Kazachstan.
Domme dingen doen veroorzaakt blaarvorming.
@Boels
Inderdaad!
http://www.seychellesnewsagency.com/articles/6116/Seychelles+to+build+new+international+airport+to+meet+growing+tourist+demand
@Bart Vreeken,
Wat denk je hier van, zijn ze nu helemaal van hun potje af gerukt, een storm een naam geven, en ze beginnen van het weekeinde met de naam Ciara.
https://www.linda.nl/nieuws/weer/weekend-officiele-winterstorm-verwacht-met-windkracht-9/
“Razende Klazien” doet het bij mij beter!
@Boels,
Ha ha ja ja, wat een onzin weer wat ze verzinnen.
Vooral de reden waarom, of als de naam invloed zal hebben.
(De wind krijgt namelijk een naam. En wel Ciara. Waarom? Door een storm een naam te geven hopen weerinstituten dat mensen de gevaren en waarschuwingen serieus zullen nemen.)
Familie van Ciaramella?
Theo
Troost je. In 1999 was er een storm die Lothar gedoopt was en miljoenen bomen ontwortelde. De dag erna opgevolgd door Martin die meer naar het zuiden hetzelfde deed. Niets nieuws onder de zon. Gewoon natuur, maar dan zo dat het niet in onze kraam te pas komt. Véél mensen denken nog steeds in maakbare natuur.
Ik ben benieuwd wanneer iemand de vulkaanstop denkt te hebben uitgevonden. Die wordt dan vast ook door onze regeerders omarmd.
Off topic, maar wel interessant om hier te melden.
Telegraaf schrijft: „Zeg dan als politicus eerlijk dat je woon- en leefklimaat niet meer belangrijk vindt.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1302937356/klimaatakkoord-bereikt-uw-achtertuin-past-daar-misschien-een-windmolen
En ook nog dit artikel als aanvulling:
Landschap duurzaam verminkt.
Het belooft te knetteren de komende maanden. In elk van de dertig regio’s, waarin Nederland is verdeeld voor de energietransitie, moeten de plannen worden gemaakt om zoveel mogelijk hernieuwbare energie op te wekken.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/23487122/uitrol-klimaatakkoord-dreigt-landschap-duurzaam-te-verminken
Ik heb vorig jaar met een stel uit Tuvalu gesproken. Van de verhalen dat de boel daar onder loopt was volgens hen, echte bewoners van dat eiland, niets waar.
Tja, ik vertrouw hen toch meer dan de Nederlandse media.
Petra, daar is nergens sprake van.
Bij die hele Phoenixeilanden is niks aan de hand, er zijn zelfs nog een paar in de maak.
Eilanden die onderwater komen zakken op den duur weg door de bodemgesteldheid.
Vandaag staat in de krant hoe blij de Belgen zijn met het aardgas dat straks overall komt.
Een stookolie verwarmingsketel is heel duur tegenover een gasketel.
En bij ons van het gas af, is toch te gek voor woorden, ze zijn compleet gek in hun hersencellen, een klimaat afwijking, een nieuwe psychiatrische aandoening.
@Theo Ook lezenswaard https://klimaatgek.nl/wordpress/2018/02/13/help-tuvalu-verzuipt/
Ik herinner me dat al in de 80 er jaren al moord en brand werd geschreeuwd. Het doel was echter geld af te troggelen als schadevergoeding. Op de Toamotu-archipel waar ik een tijdje was in 2012 moesten ze lachen om die alarmistische verhalen.
Inderdaad @Hetzler, zo zie je maar weer hoe de zaak bedonderd word, en slinkse wijze geld afgetroggeld word.
Ik vind dat Richel de situatie teveel bagatelliseert. Inderdaad, een aantal koraaleilanden kan meegroeien met de zeespiegelstijging, maar juist bij de eilanden die bewoond zijn lukt dat minder. Door golfslag en verzilting zullen veel eilanden al onbewoonbaar worden voordat ze onder water verdwijnen. Bovendien verzwakt het koraal door opwarming en verzuring van de oceaan en hoogstwaarschijnlijk gaat de stijging versnellen door afsmelting van het ijs op Antarctica.
Dan wordt het toch eens tijd om je wat meer in deze materie te verdiepen. Ik proef bij jou toch nog een aardige invloed van het klimaatproganda.
vanGelder
misschien moeten ze het op Tuvalu een beetje rustiger aan doen. sinds 1980 is de bevolking verdubbeld. Reken dat even om naar Nederlandse begrippen.
Daarnaast heeft het toerisme ongetwijfeld ook zijn prijs. Teveel zoet water onttrekken geeft dus verzilting. Hoeveel bewoners zou Tuvalu rond 1900 hebben gehad?
Het is natuurlijk mooi om voor de zon en het toerisme te kiezen, maar dat heeft zo zijn nadelen als je op een eiland zit.
Soms worden de risico’s van klimaatverandering overdreven, maar dat er risico’s zijn valt niet te ontkennen.
VanGelder
Dan ben je zeker wel blij dat we hier de ijstijden nog even denken te kunnen uitstellen. Net zoals ze dat in de zeventiger jaren van de 20ste eeuw dachten.
Ook in de jaren zeventig dachten de meeste klimaatwetenschappers dat de wereld verder zou gaan opwarmen.
Oh ja?
https://realclimatescience.com/?s=Global+cooling
Ja!
https://skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s-intermediate.htm
Het aantal verschenen studies over global cooling en global warming zegt natuurlijk niets over de consensus onder de wetenschappers toentertijd.
Het KNMI had het in 1974 al door. Citaat:
“De gevolgen voor de stralingshuishouding van de toename van het CO2, de waterdamp, het aerosol en de afname van de hoeveelheid ozon zijn tot nu toe enigermate, maar nog niet voor deze vier componenten tegelijk geschat. Een antwoord op de vraag naar mogelijke klimaatveranderingen is pas te verwachten, wanneer alle mechanismen die in de atmosfeer werkzaam zijn, met inbegrip van alle astronomische en aardse invloeden, in model zijn gebracht. De invloed op de stralingshuishouding is echter van een orde van grootte, die zorg voor de toekomst rechtvaardigt.”
Uit het boek “Luchtverontreiniging en Weer”, van het KNMI, 1974
http://www.logboekweer.nl/Actueel/LuchtverontreinigingEnWeer1974.pdf
Van Gelder,
Het fabeltje dat koraalrif “verzwakt” als gevolg van de door CO2 veroorzaakte verzuring is al vele keren in talloze studies weerlegd, zie o.a: “Calcification is not the Achilles’ heel of cold-water corals in an acidifying ocean. Glob Chang Biol 2015; 21(6):2238-48”. Een van de redenen (er zijn er meerdere) is dat de Ca2+ concentratie van zeewater hoog is, ongeveer 10 mM. Als gevolg daarvan is zeewater bij pH>7.5 sterk oververzadigd ten opzichte van calcite (CaCO3), de minerale fase van koraal. Ter info, momenteel ligt de pH rond 8.0, dus er is geen sprake van dat koraal spontaan in oplossing gaat, nu niet en de eerste tweehonderd jaar niet.
Koraal lost misschien niet op, maar verzuring belemmert de groei, aldus onderzoeker van Deltares in dit artikel: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/worden-koraaleilanden-onbewoonbaar/
van Gelder. Graag nuanceren. Verzuring verzwakt het koraal niet.
@VanGelder: Sorry met dit soort rampenporno kan ik niks. Als je in depoep trapt is dat vervelend, maar wat nu als je net een gat in je zool hebt, wat dan? En als er in die poep een stukje glas ligt dan kun je daar mooi een wond aan overhouden. En wat als die hond Chinese familie heeft en besmet is met corona? En straks veeg je dat allemaal thuis aan de vloerbedekking waar je kind op zit te spelen.
Niks rampenporno, gewoon risico-inschatting.
Tony Heller heeft hierover ook al vaak iets gepubliceerd. Zie bijvoorbeeld hier: https://realclimatescience.com/?s=Tuvalu
Ook heeft hij daarover hylarische video’s gemaakt. Ik kan deze zogauw niet vinden, want hij publiceert elke dag wel iets.
Pure entertainment.
Filmpje!
https://realclimatescience.com/2020/01/maldives-to-drown-again-2/
De klimaat communisten proberen onderbuik gevoelens te creëren voor de zielige eiland bewoners, welke mogelijk moeten vertrekken als de zeespiegel stijgt.
Volgens hun eigen plannen moeten echter alle eiland bewoners vertrekken ongeacht wat de zeespiegel doet. 1 familie huizen met een tuin worden gezien als niet sustainable en racistisch,
https://twitter.com/JunkScience/status/1225409767570649089
Ik heb jullie discussie effetjes vertaald en opgestuurd als ‘hart onder de riem’ van mn. de bewoners van Tuvalu….Niks aan de hand jongens en meisjes….. Ze waren er blij mee en erg opgelucht. Bedankt CGers een pak van ons hart! No worries!! mailden ze terug.
Wat ze wel vroegen is of jullie dan ook wat geld willen doneren voor de wederopbouw en herstel van de totaal verwoeste infrastructuur die een paar dagen geleden veroorzaakt is door een Tropische Cycloon die ook al een naam heeft, ‘Tino’ deze keer.
Want ja daar zijn na al jullie ‘gelijk’ vast wel toe bereid na wat ‘natuur geweld’ zo in die regio..
Ik weet het het is van alle tijden maar toch remember 3 februari 1953….
https://reliefweb.int/report/tuvalu/world-bank-emergency-support-tuvalu
nl.wikipedia.org/wiki/Tuvalu#Bestuur
Dat kan dus op het bordje van Brexit_Boris komen.
.ik verdubbel jouw bijdrage gerard…als je mij bewijst dat dit natuurgeweld een klimaatveranderingsgevolg is…zondag schijnen wij aan de kust ook weer aan de beurt te zijn…tuinmeubelen binnenhalen adviseerde een verzekeraar waarvoor ik werk al eergisteren….mvg….bart
Gerard dÓlivat
Je hebt het er maar druk mee. Doe je dat elke keer, briefjes schrijven na een natuurramp. Vulkaanuitbarsting, aardbeving, cycloon, aardbeving. Mensen gaan op gevaarlijke plaatsen wonen en nemen risico’s. Leven in een delta als Nederland is ook een probleem. Van dat probleem maken we nu een voordeel om de kennis die we hebben opgedaan te verkopen aan de meest biedende.
Ach Peter van Beurden…ideologieën ter ‘linker of ter rechterzijde” gaan nu een keer mank aan wat je gemakshalve de ‘subjectief menselijke factor’ kan noemen. Ze veralgemeniseren alles tot ‘ideologische lulkoek’ als het maar in hun geamputeerde verhaaltje past. Dat doen alle ideologen ook in het zgn Klimaatdebat of ze nou van GL of FVD zijn.
Nou kan ik je wel een geheimpje verklappen hoor….het gaat werkelijk over twee keer niks.
Neem nou je eigen betogen over de als maar veranderende ‘natuur’ met of zonder stikstof. Waar gaat dat nou over, welk ‘verhaal’ probeer je mij nou op de mouw te spelden?
Eerst was je lid van Natuurmonumenten en nu weer niet alsof dat ook maar ergens over gaat en nou laat je geen beurt voorbij gaan als het beste jongetje van de klas om ‘verandering’ what so ever niet als modus vivendi te proclameren maar juist als iets wat jou zou onderscheiden van de ander een soort ‘mode de combat’ in het Pokemon Collosseum. Succes met je Starwars missie….
Hierin steun ik je Gerard . Ik kan nooit een touw vastknopen aan al die verhalen van Peter Beurden die geheel verstrikt raakte in zijn alwetendheid.
Je kan niet van twee walletjes eten : én uitgaan van de natuur én tegelijkertijd de natuur ‘gebruiken ‘ als dat beter in het verhaal past .
Daarmee ben ik het eens . Mensen draaien zich werkelijk in allelei kronkels in het denken om het een met hat ander in overeenstemming te krijgen .
Langzaam maar zeker worden we allemaal gek.
Maar ja, het nihilisme van olievat is niet echt een lichtend voorbeeld. Als je denkt zoals hij heeft werkelijk niks zin en vervalt ieder ideaal. Mijn god wat een leegte.
Gerard dÓlivat
Wil je het warrige verhaal eerst vertalen, dan kan ik er daarna antwoord op geven.
Kennelijk heb je een aantal zaken verkeerd onthouden. Vervolgens lijkt het me niet relevant ergens wel of niet lid van te zijn, Sommige organisaties doen van tijd tot tijd domme dingen. Zoals bijvoorbeeld windturbines in een nog resterend Quasi-Natuurgebied plaatsen, Op het moment dat zoiets gebeurd heb ik redenen mijn lidmaatschap op te zeggen.
We maken ons hier in Nederland druk over een verandering van het landschap. Heide moet persé en tot elke prijs heide blijven. Hetzelfde geldt voor zandverstuivingen. Ook cultuurlandschap. Omwille van het behoud daarvan moet de boerenstand worden ingekrompen en moet de bevolking zijn levensstijl aanpassen. Een landschap met windturbines erin is geen landschap, maar een industriegebied. Laten we het daar eens over hebben.
Ook als het landschap nog enigszins op natuur lijkt is het niet persé nodig het naar je hand te zetten. Zeker niet als je denkt daarmee de natuur of wat er voor doorgaat te redden. Die Natura 2000 gebiedjes worden gewoon bos met de biodiversiteit die erbij hoort. Dat is in het Nederlandse landschap de natuurlijke gang van zaken.
Het is beslist niet nodig daar vele miljoenen voor uit te geven en er een deel van de boerenstand aan op te offeren. Daarmee kun je het oneens zijn, maar vertel dan op zijn minst een samenhangend verhaal. Nu blijft het in jouw bijdrage bij geleuter.of zoals je het zelf formuleert, lulkoek.
Bert Pijnse van der Aa
Tja als je het niet snapt, dan wil ik je het nog wel een keer uitleggen. In mijn reactie hierboven aan Gerard heb ik dat nog eens gedaan. Misschien kun je er wat mee.
Vervolgens ben ik altijd bereid je antwoord te geven op een vraag als die betrekking heeft op mijn zienswijze. En ik neem aan dat het omgekeerd ook geldt. Nooit te oud om te leren. Dus over alwetendheid hoeven we het niet te hebben. Ik huldig nog steeds het standpunt dat in het land der blinden éénoog koning is. Doe jij gewoon je best om éénoog te zijn, dan ben ik de blinde. Maar neem de niet moeite om als je het niet ziet, ergens een touw aan vast te knopen.
Probeer gewoon eerst het inzicht te verwerven of je opponent te vragen wat hij/zij precies bedoeld. Zo heb ik ook regelmatig moeite met het feit dat je stokpaardjes berijdt over recycling. Daar kom je ook maar niet uit. Geeft niet hoor, maar denk er nog eens over.
Maar leg eens uit, waar ik de natuur gebruik omdat het beter in het verhaal zou passen. Misschien is natuur voor jou een eenduidig begrip, maar het is steeds afhankelijk van de context. het ene moment is het het grote systeem dat van alles uitprobeert, het andere moment is het je directe omgeving die je niet zelf hebt ingericht. Wat constant weer probeert terrein terug te winnen op de mens die alles heeft ingekaderd.
Als je het, zoals je zelf opmerkt, niet snapt of er geen vat op krijgt, begin dan niet over kronkels te praten. Dat wé langzamerhand gek worden kan ik nog niet beamen, maar daar ga je in dit geval zelf over.
Gerard d’Olivat
Je hebt je missie weer opgenomen zie ik.
De kachel aanmaken en zien wie er reageert. Het vuurtje links en het vuurtje rechts oppoken en opporren. Liefst zonder zelf al te veel van je beweegredenen prijs te geven. Wanner komt je blauwdruk voor de Nederlandse samenleving na 2040 uit?
Bert Pijnse van der Aa
Op zoek naar je reactie kwam ik deze kreupele zin van me tegen.
Deze zin in mijn betoog komt de begrijpelijkheid niet ten goede.
“Maar neem de niet moeite om als je het niet ziet, ergens een touw aan vast te knopen”
Dat moest natuurlijk zijn: Maar neem niet de moeite, om als je het niet ziet, ergens een touw aan vast te knopen.
@Gerard d’Olivat7 feb 2020 om 18:48 Wat is nu precies je boodschap? Ergens in de Pacific hadden ze een orkaan. Is dit een fenomeen dat in de laatste 150 jaar nog nooit is voorgekomen? Ik hoop niet dat we moeten denken dat dit door westerse verbranding van fossiele brandstof is veroorzaakt en wij dus door schuldbesef zouden moeten doneren.
Helaas achter betaalmuur, maar alleen al voor zijn valide kritiek een volledig elsevierweekblad abonnement waard:
https://www.elsevierweekblad.nl/auteur/simon-rozendaal/
Dus weer niets aan de hand, is van alle tijd, huizen zijn van hout en niet stabiel als steen, blikken daken, beelden meestal dicht aan het water enz
Tuvalu minder onderheven aan klimaatverandering dan werd gedacht.
https://www.scientias.nl/tuvalu-minder-onderhevig-aan-klimaatverandering-dan-gedacht-landoppervlak-neemt-toe/
Niks aan het handje, alles word erger gemaakt dan het in werkelijkheid is.
.t verbaastme sowieso dat nog niemand doorheeft dat t coronavirus ook veroorzaakt is door klimaatverandering waardoor n klimaatvluchtende vleermuis in de soep gelopen is….mvg…bart
De laatste berichten spreken alweer over ander beest over, een schubdier: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1013106237/schubdier-is-mogelijk-bron-coronavirus
Hoe meer theorieën worden verspreid van welk dier het komt. Des te aannemelijker is dat het propaganda afleiding is voor een menselijke blunder in een virus onderzoekslab. Hier andere aanwijzingen
– In Wuhan is het enige level 4 bio-veiligheid niveau lab in China, waar er geëxperimenteerd wordt met gevaarlijke virussen.
– Van de 40 eerste gevallen waren er 14 niet in de buurt van de markt geweest, inclusief “patient zero”
https://principia-scientific.org/creator-of-us-bioweapons-act-says-coronavirus-is-a-bio-weapon/
– De gemuteerde corona virus heeft mutaties welke ongebruikelijk zijn bij andere natuurlijke virus mutaties
https://principia-scientific.org/on-the-origins-of-the-2019-ncov-virus-wuhan-china/
Leon Driessen
Laten we het erop houden dat de natuur zich probeert te ontdoen van het toch maar lastige verschijnsel “mens”. Zou het? We slagen er met ruim 7 miljard aardig in dat probleem vóór te blijven.
Peter.
Het is niet te hopen dat MP gelijk heeft, maar wie weet wil iemand de natuur een handje helpen? ;-)
‘Hadden een griepprik, voor wat het waard is! Zolang levende dieren als voedsel op de markt worden verhandeld en vervolgens gegeten zullen de opvolgend dodelijke dier-op-mens virussen blijven komen.
Corona virus is een wintergriep virus. Of het gemuteerde corana virus de zomer overleeft en de winter daarop weer de kop opsteekt zullen we dan zien.
Dit ontkracht ook de global warming link welke sommige willen leggen.
https://www.livescience.com/14598-avoid-catching-summer-cold.html
Elsevier voorpagina opent met
Klimaatverandering pakt positief uit voor de Sahel
Stop die maar in je broekzak Timmermans
Gevonden:
‘Klimaatverandering kan Sahel omtoveren tot een nat gebied’
https://www.scientias.nl/klimaatverandering-sahel-omtoveren-tot-nat-gebied/
(Overigens, het is al langer bekend dat niet alle woestijngebieden droger zijn geworden; een klein aantal van deze gebieden zijn natter geworden afgelopen decennia)
Martijn van Mensvoort
Dat wordt opletten dan waar ze dan straks de zonnepanelen gaan neer leggen. Liefst niet op de toekomstige akkers.
Martijn van Mensvoort
Maar het meest geruststellend is dan nog dat de feedbacks kennelijk in staat zijn met die opwarming om te gaan. Het heeft net als met de al geconstateerde vergroening elders enige tijd nodig. Wil de nieuwe alarmist opstaan?
It must be hard being that fucking stupit