De klimaathysterie is niet uit de lucht komen vallen. Deze is mede het resultaat van een uitgekiende propagandacampagne, gebaseerd op meest recente psychologische inzichten ter beïnvloeding van de publieke opinie.
Degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn, maken daar geen geheim van. Integendeel, zij zijn trots op hun werk.
Een voorbeeld van een welhaast Orwelliaanse aanpak van propaganda!
Bron: Futerra.
Vertaling: Martien de Wit.
Onderbouwing van de communicatiestrategie voor klimaatverandering.
Waarom zijn de principes gemaakt?
Deze principes zijn ontwikkeld als onderdeel van de Britse Climate Change Communications Strategy, een op bewijsmateriaal gebaseerde strategie, die erop gericht is de houding van het publiek ten opzichte van klimaatverandering in het Verenigd Koninkrijk te veranderen. Dit is een ‘korte versie’ van een veel langer document dat te vinden is op www.defra.gov.uk.
Er is voldoende bewijsmateriaal met betrekking tot attitudes en gedrag aangaande klimaatverandering, algemene verandering van milieugedrag en het brede onderwerp van communicatie over duurzame ontwikkeling. Toen we het onderzoek naar deze principes evalueerden, kwam er één leidend principe naar voren:
Het veranderen van de houding ten opzichte van klimaatverandering is niet zoiets de verkoop van een bepaald merk zeep – het is alsof je iemand ervan wilt overtuigen om in het algemeen zeep te gebruiken.
Op het eerste gezicht lijken sommige principes tegen de intuïtie in te druisen van diegenen die al vele jaren werken aan duurzame ontwikkeling of communicatie over klimaatverandering. Sommige staan haaks op traditionele denkbeelden over wat werkt. Enkele lijken zelfs in strijd met de waarden of principes van duurzame ontwikkeling zelf.
Deze principes zijn echter een eerste stap naar het gebruik van geavanceerde modellering van gedragsverandering en alomvattend bewijs van over de hele wereld om de houding ten opzichte van klimaatverandering te veranderen. We moeten radicaal denken en de spelregels zijn een teken dat toekomstige campagnes niet ‘business as usual’ zullen zijn. Dit is echt een spannend moment.
Ga voor het volledige bewijs voor deze regels en de communicatiestrategie voor klimaatverandering zelf naar hier.
Ga voor de nieuwe Britse strategie voor duurzame ontwikkeling naar hier.
Mythes ontkrachten
Veel van de vaak herhaalde communicatiemethoden en berichten over duurzame ontwikkeling zijn genegeerd door reguliere boodschappers, gedragsveranderingsexperts en psychologen. Voordat we ingaan op wat werkt, maken onze principes schoon schip met wat er niet werkt.
1. Verkeerde aanpak van communicatie over klimaatverandering
Vertrouw niet op bezorgdheid over de toekomst van kinderen of menselijke overlevingsinstincten. Recente onderzoeken tonen aan dat mensen zonder kinderen meer om klimaatverandering geven dan mensen met kinderen. ‘Vecht of vlucht’-overlevingsinstincten hebben een tijdslimiet gemeten in minuten. Ze zijn van weinig nut voor een verandering in klimaat gemeten in jaren.
Creëer geen angst zonder remedie. Angst kan apathie veroorzaken als individuen geen uitweg hebben om op de dreiging in te spelen. Wees zeer voorzichtig met angst.
Val niet aan of bekritiseer niet thuis of familie. Het is niet productief om dat aan te vallen, wat mensen dierbaar is.
2. Negeer klimaatontkenners
Degenen die de wetenschap over klimaatverandering ontkennen, zijn irritant, maar onbelangrijk. Het debat gaat niet over of we moeten omgaan met klimaatverandering, maar hoe we moeten omgaan met klimaatverandering.
3. Er is geen ‘rationele mens’
Het bewijsmateriaal brengt de theorie van de ‘rationele mens’ in diskrediet – we wegen zelden objectief de waarde van verschillende beslissingen af en maken dan een duidelijke keuze uit eigenbelang.
4. Informatie alleen werkt niet
Informatie verstrekken is niet verkeerd; maar alleen op informatie vertrouwen om attitudes te veranderen, is verkeerd. Onthoud ook dat berichten over geld besparen belangrijk zijn, maar niet zo belangrijk.
2. Een nieuwe manier van denken
Zodra we de mythen hebben weggenomen, is er ruimte voor enkele nieuwe ideeën. Deze principes hebben betrekking op enkele van de belangrijkste ideeën die ontstaan door modellering van gedragsverandering voor duurzame ontwikkeling:
5. Klimaatverandering moet prioritair in het bewustzijn van de mensen zijn voordat overtuiging werkt
Op dit moment is het publiek aanraden om kennis te nemen van klimaatverandering net zo succesvol als het verkopen van tampons aan mannen. Mensen realiseren zich niet (of herinneren zich niet) dat klimaatverandering op hen betrekking heeft.
6. Gebruik zowel perifere als centrale berichtgeving
Het direct onder de aandacht brengen van een probleem kan de houding veranderen, maar perifere berichten kunnen net zo effectief zijn: een krantenfoto van Gwyneth Paltrow bij een bushalte kan de houding ten opzichte van het openbaar vervoer helpen veranderen.
7. Koppel de maatregelen tegen klimaatverandering aan positieve wensen/ambities
Traditionele marketing associeert producten met de ambities van hun doelgroep. Het in verband brengen van het tegengaan van klimaatverandering aan woningverbetering, zelfverbetering, groen leven of nationale trots zijn allemaal het onderzoeken waard.
8. Gebruik influencers en sociaal leren
Mensen leren door sociale interactie, en sommige mensen zijn betere leraren en trendsetters dan andere. Het richten op deze mensen zal ervoor zorgen dat berichten betrouwbaarder lijken en effectiever worden overgedragen.
9. Pas op voor de gevolgen van cognitieve dissonantie
Als je iemand confronteert met het verschil tussen hun attitude en hun gedrag op het gebied van klimaatverandering, zullen ze eerder hun attitude veranderen dan hun gedrag.
Koppeling van beleid en communicatie
Deze principes verdienen duidelijk een aparte paragraaf. Al het bewijs is zo duidelijk – soms zelfs verpletterend – dat ‘communicatie bij gebrek aan beleid’ het mislukken van een communicatiecampagne over klimaatverandering van het begin af aan zal versnellen:
10. Iedereen moet een duidelijke en consistente uitleg van klimaatverandering gebruiken
Het publiek weet dat klimaatverandering belangrijk is, maar het is minder duidelijk over wat het precies is en hoe het werkt.
11. Overheidsbeleid en communicatie over klimaatverandering moeten consistent zijn
Bouw vanaf het begin al geen inconsistentie en falen in.
Doelgroepprincipes
In tegenstelling tot de mythen, suggereert deze paragraaf enkele principes die wèl werken. Deze principes leiden waarschijnlijk rechtstreeks tot een serie algemene boodschappen, hoewel ze elk een belangrijke uitdaging vormen bij de uitvoering:
12. Creëer een remedie voor de bestrijding van klimaatverandering
Een oplossing ontstaat wanneer mensen weten wat ze moeten doen, zelf beslissen om het te doen, toegang krijgen tot de infrastructuur waarin ze moeten handelen en begrijpen dat hun bijdrage belangrijk is.
13. Maak van klimaatverandering een thuis- en geen ver-van-hun-bed-probleem
Klimaatverandering is een mondiaal probleem, maar we zullen de impact ervan thuis voelen – en we kunnen daar in actie komen.
14. Verhoog de status van gedrag ter beperking van klimaatverandering
Uit onderzoek blijkt dat iemand door energie-efficiënt gedrag arm en onaantrekkelijk kan lijken. We moeten eraan werken om deze emotionele vooroordelen te overwinnen.
15. Specifieke doelgroepen
Een klassieke marketingregel, die niet altijd wordt gevolgd door communicatie over klimaatverandering van de overheid en andere bronnen.
Stijlprincipes
Deze principes geven enig houvast bij het bewijs van communicatiestijlen die een grote kans van slagen hebben:
16. Creëer een vertrouwde, geloofwaardige, erkende afzender over klimaatverandering
We hebben vertrouwde organisaties en individuen nodig waarop de media een beroep kunnen doen om de gevolgen van klimaatverandering aan het Britse publiek uit te leggen.
17. Gebruik emoties en beelden
Een andere klassieke marketingregel: gedrag veranderen door informatie te verspreiden werkt niet altijd, maar emoties en beelden doen dat wel.
Effectief beheer
Deze principes komen voornamelijk voort uit de ervaring van anderen, zowel uit hun successen als uit de problemen die ze hebben aangehaald:
18. De context beïnvloedt alles
De prioriteitstelling van deze principes moet worden onderworpen aan voortdurende evaluatie van de Britse klimaatveranderingssituatie.
19. De communicatie moet worden volgehouden
Alle succesvolle campagnes voor bewustmaking van het publiek zijn gedurende vele jaren consistent voortgezet.
20. Gelijktijdige uitingen via meerdere media zijn succesvoller
Ervaring toont aan dat boodschappen via combinaties van media vaak een belangrijke component zijn van projecten die groot en complex zijn, met veel belanghebbenden.
Eerst negeren ze je; dan lachen ze om je; dan bestrijden ze je; dan win je.
Mahatma Gandhi
Bron hier.
Wikipedia:
Futerra is een internationaal creatief bureau voor duurzaamheidsstrategie met kantoren in Londen, New York en Stockholm. Het bedrijf is in 2001 opgericht door ondernemers Solitaire Townsend en Ed Gillespie. Het bedrijf is gespecialiseerd in branding, strategie, gedragsverandering en consumentencampagnes op het gebied van duurzaamheid.
Er is geen klimaatcrisis!
CLINTEL
John F. Kennedy quote:
“They follow the Hitler line – no matter how big the lie; repeat it often enough and the masses will regard it as the truth.”
The big lie :
A big lie (German: große Lüge) is a propaganda technique and logical trick (fallacy). The expression was coined by Adolf Hitler, when he dictated his 1925 book Mein Kampf, about the use of a lie so “colossal” that no one would believe that someone “could have the impudence to distort the truth so infamously”. Hitler believed the technique was used by Jews to blame Germany’s loss in World War I on German general Erich Ludendorff, who was a prominent nationalist and antisemitic political leader in the Weimar Republic.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Big_lie
Van bovenstaande methode om de goegemeente effectief een oor aan te naaien, wordt inmiddels driftig gebruik gemaakt.
Kortom, als het klimaat verandert, adapteer dan op de verstandigste en ook op langere termijn goedkoopste manier.
Gedurende alle ongeveer 45 jaren dat ik actief lid was van allerlei natuurverenigingen en – organisaties werd er steeds op gehamerd dat de menselijke voetafdruk, men name in de westerse landen toch wel erg groot was.
Tegenwoordig lijkt dat geen enkel probleem meer te zijn. Men plempt het hele land vol met wind”parken” en zonne-“akkers”.
Het water staat ons kennelijk aan de lippen, We zijn in oorlog met het opwarmende klimaat en dan moet alles kunnen. De acties lijken de keuze te zijn uit 2 kwaden. Niets doen of het hele land verpesten. Bij gebrek aan beter kiezen we het laatste.
Daarom nam ik afscheid van de meeste natuurverenigingen. Omdat ze niet opkwamen op wat ze zeiden te verdedigen.
Daarom steun ik Clintel. Er is geen klimaatcrisis.
Communicatie is voorlichting
Marketing is beïnvloeding
Manipulatie is AGITPROP (agitatie & propaganda)
Mooi artikel, de psychologische strijd daar zijn ze al langer op aan het broeden.
Met eerlijkheid kunnen ze het toch niet halen, alleen met dwang, de dwangmatig geklets.
HOE GA JE OM MET KLIMAATSCEPTICI?
Een korte cursus reageren op klimaatontkenners
https://www.oneworld.nl/anders/achtergrond/hoe-ga-je-om-met-klimaatsceptici/
De link bewijst slechts de juiste analyse van het hoofdartikel van vandaag , Theo!
@Scheffer,
Dat is het zeker.
Dan heb je ook wel gelezen in het begin van dit artikel dat Bart Verheggen aan zulke hersencel geïnspireerde propaganda mee doet.
Verheggen is een echte “kritische wetenschapper”, toch?
Het artikel gaat over de communicatie-strategie van de Britse overheid en zegt dus niets over de Nederlandse situatie. Bovendien is het origineel al uit 2006.
Scheffer, of is die tevens activist?
Heb je zijn nieuwe boek gelezen?
Wat iedereen zou moeten weten over klimaatverandering.
Ik niet in iedergeval, ik wil het ook niet lezen.
Is in 2020 de situatie met valse alarmistische klimaatpropaganda in heel Europa dan niet veel meer actueel en verergerd dan in 2006, vanGelder?
Het leuke van dit stuk is, dat je het woord klimaatontkenner eenvoudig door klimaatactivist kan vervangen.
NB. ze diskwalificeren zich wel door het gebruik van het woord klimaatontkenner.
Paul Bouwmeester,
Dat is de woordkeuze van de vertaler. In de originele tekst staat “climate change detractors”.
Theo e.a. Mevrouw Irene van den Berg is gespecialiseerd in “financiele psychologie”. Dat moest ik toch even een paar overdenken. Wat is dat in hemelsnaam?
Verder geeft zij 8 retorische trucs om klimaatrealisten te ontregelen.
Welnu, ik ben een overtuigd klimaatrealist en ik ben met 100 retorische trucs niet van mijn standpunt af te brengen. Het enige dat mij kan overtuigen is keihard bewijs, gebaseerd op beta wetenschap. Dus geen consensus van allerlei alfa en gamma kneuzen. Trucs bestaan niet in de beta wetenschappen; dat is iets voor goochelaars.
Maar OK, laat ik het positief benaderen. Als de drammers gebruik menen te moeten maken van dit soort debat technieken, dan is dat voor mij een teken van hun zwakte en twijfel aan hun eigen “wetenschap”.
Dat is dan weer mooi meegenomen.
AnthonyF, dan is nummer 4 voor jou van toepassing!
Voor mij trouwens ook :-)
Anthony, wanneer een alfa of gamma “wetenschapper” zich bemoeit met de inhoudelijke kwesties van beta wetenschappen, krab ik mij eerst eens goed achter de oren, frons mijn wenkbrauwen en verschijnt er een grijns/glimlach op mijn gezicht.
Schoenmaker blijf bij je leest! Maar goed ik heb als basis dan ook ambachtsschool gedaan. Dus weet van heel veel zaken eigenlijk niets. Behalve van mijn vak!
Dieter, ik ken maar heel weinig mensen die veel weten van zaken die ver buiten hun vakgebied liggen. Alleen jij en ik en gelukkig vele, niet door politiek opportunisme gedreven lamlendelingen, kennen onze “beperkingen” en zijn alleen al daarom goed op ons vakgebied omdat we ons niet wagen aan uitspraken die we op geen enkele wijze kunnen onderbouwen.
Helaas geldt dat dus niet voor deze specialist in financiele psychologie, die vergaande uitspraken weet te doen op een vakgebied, waar ze in feite niets van weet en ook nooit ook maar iets van zal begrijpen met haar beperkte alfa/gamma geestvermogens.
Overigens, ongewild doet zij wel een uitspraak, waarvan zij zelf totaal niet inziet hoe zeer die op haarzelf en haar mede klimaatjehova’s van toepassing is.
“Ze hebben zo veel in die mening geinvesteerd, dat er van afstappen voelt als als gezichtsverlies”.
Zou de stumperd ooit beseffen, laat staan toegeven hoe deze boemerang in haar arrogante smoelwerk zal knallen?
Een deel uit een artikel, wel-is-waar niet over klimaat, dat mooi laat zien hoe er in de wetenschap geknoeid en gemanipuleerd wordt:
“In the early 1900s the Rockefeller and Carnegie Foundations became heavily involved in philanthropic grants to medical schools. Their goal was to create a ‘respectable’ male, upper class medical profession, which based its philosophy on drug therapy. (Coincidentally, at that time the Rockefellers were already in the business of selling drugs.) At that point in history there was a great deal of diversity of health care, with drugs being used mostly by a wealthy elite and more natural approaches to health care being supported by a large segment of the population. In 1909 the Carnegie Foundation sent Abraham Flexner on a national tour of all schools that offered training in health care, from the largest right down to the most humble. It was up to Flexner, one man representing only one philosophy, to determine which schools would receive philanthropic funding in order to become more established, and which would not. Flexner selected as recipients for generous grants only the larger, wealthier schools that were willing to conform to the medical model of drug therapy preferred by the Carnegies and Rockefellers. For smaller schools and those with more natural approaches, the message was clear: ‘Conform to the medical model or close’. As far as Flexner was concerned these schools were not worth saving. The now infamous Flexner Report of 1910 put the nails in the coffin of health care diversity in this country. Alternative schools closed by the score, including six of America’s eight Black medical schools and all the medical schools admitting women…Chiropractic was discredited to the point of nearly being outlawed…(Hygienists like Dr. Herbert Shelton, Dr. William Benesh, and Dr. Gian-Cursio were actually imprisoned for extending successful treatment to cancer victims who had previously been treated and given no chance for recovery by the medical establishment.)”
Hele artikel:
http://fourwinds10.com/siterun_data/bellringers_corner/vital_articles/news.php?q=1241025139
De bredere maatschappelijke en politieke aspecten zijn belangrijk en zeer geschikt om over te discussiëren.
Als climategate zich tot de zuiver wetenschappelijke vraag of de uitstoot van CO2 leidt to klimaatverandering of niet zou beperken dan zou ik dat jammer en een verkeerde keus vinden.
Ik ben voorstander van het belichten van deze problematiek in brede maatschappelijke zin, zoals nu gebeurt, waar dit artikel natuurlijk een exponent van is.
“Kort” en krachtig. ٩(^‿^)۶
Beste mod mag ik voorstellen dat je van de trollen alleen de tekst verwijdert zoals GeenStijl dat ook doet met “weggejorist”, en niet de hele draad? Het is bijzonder frustrerend als een zorgvuldig gecomponeerde repliek ook in de prullenbak verdwijnt.
Een zorgvuldig gecomponeerde repliek op onzin is natuurlijk ook onzin.
Reageer gewoon niet op een trol en de moderator doet de rest.
Hier sluit ik mij bij aan.
Zijn er weer trollen op het forum? Aanhouders hoor. Wel van het allerbelachelijkste soort mens wat er op aarde rondloopt. TROL! SCHEERT U (eigenlijk jij,…dus niks U)WEG!!
Tja, blijkbaar zijn wij in meerderheid hier toch wel een speciaal soort mensen.
Het soort waar deze propaganda niet bij werkt.
Komt dat nu doordat we simpelweg teveel natuurwetenschappelijke kennis hebben of is er psychologisch toch iets anders met ons?
Interessant om te weten.
Ja de CG’ers zijn een beter soort mensen, slimmer en wijzer dan alle andere Nederlanders. Ik voel mij vereerd dat ik met jullie mag discussiëren.
Dank voor het compliment, Berend!
“Ik voel mij vereerd dat ik met jullie mag discussiëren.” Deed je dat maar. Becommentariëren is namelijk wat anders als discussiëren. Aldus mijn commentaar.
@Johan discussies aangaan met betweters is verspilling van energie
@Petra, hoe komt ’t dat de eindeloos herhaalde bangmakerij geen vat heeft op veel GC ers. Ik denk dat de meeste realist zijn en nadenken over feiten ( hoewel opassen want wat zijn feiten ), Armand ( de zanger ) zong in een van z’n prachtige songs: “”Als je ’n ander voor je laat denken, waarvoor heb je je hersens dan””, hij was een duidelijk voorbeeld van iemand met een eigen mening en iemand die zich duidelijk keerde tegen kudde gedrag.
Eén elfstedentocht en 20 jaar klimaatactivisme kan de versnipperaar in.
Nee, volgens het KNMI behoort een elfstedentocht nog steeds tot de mogelijkheden, al wordt de kans erop wel steeds kleiner.
VanGelder
Komt goed als er weer eens een échte ijstijd aanbreekt.
Ja, David Dirkse, denk je echt dat het zo werkt, of doe je maar alsof? Bij gebrek aan deugdelijke argumenten.
Eén recordzomer met 40+ graden en al het klimaat scepticisme kan de versnipperaar in. Zo werkt het niet hè David?
Uitschieters in temperatuur zeggen niets, en zeggen zeker niets over het klimaat.
Overigens… in maart weer een koude temperatuur record op Antarctica waar je de MSM niet over zult horen.
“It’s very cold in Antarctica, with Vostok Station setting a record at -75.3 ℃ for the month of March.”
https://twitter.com/TempGlobal/status/1241712160125878272
Tja Cornelia, zoals je zelf al zei: “Uitschieters in temperatuur zeggen niets, en zeggen zeker niets over het klimaat.”
Ook een Elfsteden periode niet
“It’s very cold in Antarctica, with Vostok Station setting a record at -75.3 ℃ for the month of March.”
Vostoc ligt op 3488 m boven zeeniveau. Op die hoogte zit je bij de polen al in de buurt van het omslagpunt van opwarming door CO2 (onderste luchtlagen) en afkoeling door CO2 (hogere luchtlagen).
Afsmelten van poolijs vindt natuurlijk rond zeeniveau plaats. Het plaatje wat we zien heeft ook niks met Vostoc te maken.
Johan, als je de doelpalen verzet naar jaren hebben we een andere discussie natuurlijk.
Zo kan het dus ook.
Nederland; we blijven terughoudend met het bekeuren van overtreders van de Corona verboden. Handhaven met tegenzin zoals GL meisje Halsema uit Amsterdam dat noemt.
Waarschijnlijk dezelfde tegenzin die ze heeft bij het kraken van woningen door uitgeprocedeerde “asielzoekers”, wat een modern woord schijnt te zijn in sommige kringen voor criminele gelukszoekers.
Frankrijk; in 10 dagen al 225.000 bekeuringen uitgedeeld met een opbrengst van 30 miljoen euro. In totaal 3,7 miljoen controles verricht.
Maar ja, Macron hoeft geen rekening te houden met de oppositie. Rutte wel omdat de regeringspartijen geen meerderheid hebben in de EK en Rutte bovendien voor de voeten wordt gelopen door opportunist Jetten.
Trollen, begin maar vast met roepen dat Frankrijk een dictatuur is. Dat doen extreem links en rechts ook zoals Melanchon en Le Pen, dus jullie bevinden zich in goed gezelschap.
AnthonyF
Is dat de bedoeling. Met een simpele maatregel alle gele hesjes van de straat. Zou dat in de toekomst de Franse regering naar meer smaken?
Peter, wil jij het inzetten van meer dan 100.000 politieagenten en gendarmes een simpele maatregel noemen?
Zeker, de gele hesjes worden zo langzamerhand uitgekotst door de overgrote meerderheid van de Franse bevolking omdat het enige wat ze bereikt hebben bestaat uit een enorme schadepost, meer dan 100.000 (tijdelijke) werklozen omdat allerlei winkels zijn vernield en dus vindt iedereen het wel best zo.
Frankrijk was net een beetje aan het herstellen van al die ellende toen Corona het land in zijn grip kreeg.
Ik waardeer doorgaans je bijdragen; die verraden een gedegen kennis en een open mind. Maar nu maak je je toch een beetje schuldig aan praktijken die thuishoren in het demagogische GL kamp.
AnthonyF
Ik denk dat ik jou of jij mij verkeerd hebt begrepen. Ik vind het prima als mensen geweldloos opkomen voor hun belangen. Helaas maakt de “straat” daar doorgaans gemakkelijk misbruik van want het is handig schuilen in grote groepen mensen. Daarom hen ik het niet zo op volksopstootjes. Vanwege dat altijd weer opduikende neveneffect.
Ik doel op het gemak waarmee een overheid mensen zo gemakkelijk van straat weet te krijgen zoals nu het geval is.
Laat de angst regeren en je hebt het voor het zeggen. Dat is wat mij benauwt en wat ook Jensen onder woorden bracht.
Peter, dank voor je heldere reactie. Helemaal mee eens. Zeker, de draconische maatregelen zijn nu nodig en hebben ook positief effect. Maar we moeten er angstvallig voor waken, dat de boven ons gestelden te gemakkelijk naar dit wapen grijpen. Waakzaamheid dus.
De beste garantie om misbruik van macht te voorkomen zijn vrije verkiezingen met controleerbare uitslagen.
Overigens las ik net nog een positief resultaat van de confinement hier in Frankrijk. (Le Parisien)
De drugsdealers worden bij bosjes opgepakt, want ja, die moeten echt de straat op anders loopt hun verdienmodel in de soep.
Snelrecht; auto met drugs definitief in beslag, direct voor minimaal 1 jaar de bak in (en dat is echt wel wat anders dan een Nederlandse bajes) en hoge boetes.
AnthonyF, Blij dat wij hier wonen en een extraatje is dat het weer hier ook beter is .
Zeker, het is nu zeer zonnig met ongeveer 20 graden. Heb net een flinke wandeling gemaakt door de wijnvelden. Geen kip te zien, heerlijk.
Jongens waarom laten jullie mij toch steeds weer het water door de mond lopen?
Theo, ik weet niet hoe oud je bent. Maar ga er maar eens over nadenken. Voor Nederlanders ouder dan 65 is het hier spotgoedkoop.
Geen BPM, geen wegenbelasting, zeer goede en goedkope zorg zonder wachttijden, geen IB op je AOW. Betaalbare woningen.
Hier vlak achter worden nu leuke bungalows gebouwd van rond de 100 m2 woonoppervlak en 400 m2 tuin voor 100.000 euro en de huren zijn hier ook laag.
Je bent vrij om je hier te vestigen zonder een vergunning of zo.
Wellicht is Zuid-Frankrijk je te ver i.v.m. achterblijvers, maar ten zuiden van Parijs is ook veel moois te vinden hoor op een halve dag reizen van Nederland.
Tja, Frankrijk, geweldig mooi land, echt super, rust ruimte, alleen jammer van die Fransen, of wat daar tegenwoordig voor door mag gaan.
@AnthonyF, als het aan mij lag vertrok ik morgen nog, niet naar Frankrijk, maar naar net zo een oord.
Maar als je een vrouw hebt die niet te ver weg wilt, wat wil je dan?
Een halve dag rijden voor ze bij de kinderen is, is ondenkbaar voor haar.
Nu moet ik ook zeggen, mijn jongste dochter heeft ook vaak hulp nodig met haar bedrijf, wat trouwens nu ook dicht moest, en klusjes zijn altijd voor mij.
De tweede is ook nog bij haar op komst, dus denk maar na.
De band met kinderen en kleinkinderen is schijbaar heel groot bij vrouwen.
Naar Duitsland niet te ver weg krijg ik ze nog wel, maar dan heb je het ver gehad.
Nu woont mijn schoonbroer al heel veel jaren in Duitsland, en als Nederlander heb je daar ook vele voordelen, waardoor het leven ook veel aangenamer is.
De huizenprijzen vallen NOG mee, maar hoe lang nog, steeds meer Nederlanders hier uit de grensregio vertrekken, wonen in Duitsland, werken in Nederland.
Ook omdat dit weer voordelen bied.
Cornelia, nu ik al weer 12 jaar in Frankrijk woon, hoor ik Fransen dat argument van jammer dat er enz. ook zeggen over Nederland en de Nederlanders.
Gelukkig maakt het laatste deel van je opmerking veel goed. Hufters, vindt je overal.
Het gaat om de manier hoe er mee wordt omgegaan. Zie verder mijn reacties op Peter van Beurden hierboven.
Theo, ik snap je verhaal.
Wij hebben het geluk, dat we beiden geen directe familie (meer) hebben in de zin ouders, kinderen en kleinkinderen.
Onze dochter is met ons meegegaan en heeft hier inmiddels een bestaan opgebouwd.
Anthony. Een wandeling door de wijnvelden? Wat een geluk moet dat geven. Ben haast een beetje jaloers op je…haha. Ik meen het.
Ik mag nog een poosje werken. Maar zal Nederland nimmer verruilen voor een ander land. Het is in Nederland goed toeven. Hoewel ik het kabinet k*t vindt en links links laat liggen, heb ik een dak boven mijn hoofd, voldoende te eten en drinken en woon ik gelukkig tegen de Duitse en Belgische grens aan. Wanneer ik een wijnvelden wandeling wil maken loop ik naar Thorn of Ittervoort. Prima wijnvelden en dito wijn.
Maar wellicht ga ik nog eens naar het land waar mijn voorouders vandaan komen. Misschien…
Dieter, opgegroeid in Rotterdam, waar ik de Rotterdamse mentaliteit van niet lullen maar poetsen aan heb overgehouden. Maar!!!! Mijn wieg stond in Sittard, mijn moeder was Limburgse en haar familie is grotendeels blijven wonen in Limburg.Haar ouders hebben altijd in Roermond gewoond. Man, wat heb ik een schitterende herinneringen als wij, Mijn grootvader, mijn Rotterdamse vader en ik urenlange fietstochten maakten in de omgeving van Roermond en vaak in Thorn terechtkwamen voor een biertje en een cassis van Hero. Tegen die jeugdherinneringen kan geen Xbox, tablet en noem maar op, tegenop.
Dieter, geniet van het mooie Limburg.
Bij het corona verhaal is het beter om mensen eerst waarschuwingen en uitleg te geven en pas daarna bij echte dwarsliggers tot boetes over te gaan.
Eigenlijk geldt dat altijd. Bij de uitvoering van nieuw beleid moet je het rustig aan opbouwen. Dat werkt het beste en zorgt voor een breed draagvlak.
Ons land is rijk door de landbouwexport en de haven van Rotterdam. De intellectuele salonsocialisten en neoliberalen zijn niet meer dan vunzige parasieten. Die de kip met de gouden eieren slachten om er soep van te maken voor de zieke kippen.
Heel toepasselijk:
http://www.paulverheijen.nl/willink-simeon-styliet.php
James Hutton’s 1788 work “Theory of the Earth” emphesized the geothermal heat source.
Fourier, denying geothermal, formulated a stupid hypothesis based on glass box experiments.
Climate “scientists” follow Fourier, a mathematician, who never refuted Hutton.
http://phzoe.com/2020/03/04/dumbest-math-theory-ever/
Thank you to this site for making Netherlands my 3rd largest visitor, after US and Australia.
interesting? : https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2015/02/tolstoy_inpress_grl_2015.pdf
Geen roman, wel geschiedenis.
The Project Gutenberg eBook, Theory of the Earth, Volume 1 (of 4), by James Hutton
http://www.gutenberg.org/files/12861/12861-h/12861-h.htm
Maar heren toch en wellicht een verdwaalde dame,
Heeft u nou echt niet door dat u met zijn allen werkelijk totaal ‘los gezongen’ bent van de werkelijkheid? Wat een zelfgenoegzaam gewentel in en wereld die allang voorbij is. Zelden zoveel achterhaald ‘geneuzel’ gelezen. Het lijkt waarachtig wel de kanselprediking van een verdwaalde gemeent ergens in Tholen die kennelijk geen enkele info bron hebben behalve hun eigen ‘ouderlingen’…
Ik moet er eigenlijk wel omlachen…ik kijk het zo om de paar dagen eens een beetje door…
Ga zo door, het is tenminste nog enige ‘houvast’ in deze snel wegglijdende energie wereld. Veel van de geschiedenis en het heden heeft u met zijn allen nog niet begrepen. maar ja dat geeft ook wel weer een zonderling vervreemdend gevoel van ‘opluchting’ dat ik soms ook wel ervaar als ik toevallig ‘rare kerksectes’ tegenkom die maar wat staan te pruttelen en rare dansjes staan te maken rond ooit ‘heilige huisjes’ die ze zelf bedacht hebben.
Ga zo door!!! ik heb u nodig als baken in deze tijden….
Gerard Baril d’Huile, we vervelen ons. Baldadigheid slaat toe.
Gerard, kunt u wellicht iets duidelijke zijn? Wie bedoelt u met uw heren en wellicht enkele dame?
Vanuit mijn eigen optiek zou ik denken aan de trollen op deze site, zoals de Johantc’s en de Heydens.
Gaarne uw reactie.
Helaas wordt niemand van zulke teksten iets wijzer.
Kwam net iets dergelijks tegen
https://milieudefensie.nl/actueel/op-de-oude-weg-verder-of-een-nieuwe-richting-op?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_content=video-donald&utm_campaign=nieuwsbrief-2020-maart:
David, hoe vilein kun je het hebben. Eerst een blaartrekkend verhaal over zorgen voor elkaar en dat soort gratuite gezwam en dan, heel stiekem komt de aap uit de mouw in de vorm van een oproep voor een digitale klimaatstaking.
Je kunt met dit soort hufters niet oplettend genoeg zijn. Voor je het weet schijten ze toch weer snel even in je voortuin. Google even op zijn opleidingen en je weet al weer genoeg.
Alfa en gamma wat de klok slaat, dus volkomen te negeren daar waar het gaat over klimaatwetenschap.