‘De wereld is veranderd. Dus het beleid dient te worden aangepast. Een kwestie van de juiste prioriteitsstelling.’
Een gastbijdrage van Guus Berkhout, president CLINTEL.
In het licht van de huidige coronacrisis is men in de klimaatwereld bang dat niemand meer luistert. Een egoïstisch standpunt! Daar gaat het toch niet om? Het gaat toch om een betere wereld? Nu moet alle aandacht uitgaan naar de bestrijding van het coronavirus en een veel beter mondiaal gezondheidssysteem.
Is het niet immoreel om duizenden miljarden uit te geven aan de ‘oplossing’ van een niet–bestaand probleem, zoals de opwarming van de aarde, terwijl velen van onze medeburgers niet voldoende hulp kunnen krijgen en stervende zijn?
Draai de zaak om en erken dat al de onzinnige uitgaven aan klimaatbeleid onmiddellijk moeten stoppen en voor een beter mondiaal gezondheidssysteem beschikbaar moeten worden gesteld. Klimaatalarmisten en klimaatrealisten zouden het daarover eens moeten kunnen worden.
Open brief.
Excellenties,
Lessen in nederigheid
De wereld bevindt zich in een gezondheidscrisis van ongekende omvang. We hebben thans geen behoefte aan leiders die hun burgers angst aanjagen met paniekverhalen. Zij moeten met een inspirerende boodschap komen, die de bevolking een hoopvol toekomstperspectief biedt.
Het is bijvoorbeeld volkomen onbegrijpelijk dat de miljardenverslindende Green New Deal nog steeds op de politieke agenda staat van leiders zoals Antonio Guterres van de VN en Frans Timmermans van de EU.
Vergeleken met COVID–19 is klimaatverandering een non–probleem! Alstublieft, hou op met de promotie van de ambitie om de CO2–uitstoot tot 0 te reduceren in een tijd dat we in een echte, ernstige wereldwijde crisis verkeren.
Klimaatalramisten en klimaatrealisten dienen op te houden met bekvechten. Zij dienen over hun eigen schaduw heen te springen en samen te werken aan de bestrijding van dit dodelijke virus.
In deze moeilijke tijd dienen wij allen nederigheid te betrachten.
Wereldleiders, alstublieft, bied ons perspectief! De onvoorstelbare hoeveelheid geld, die is bestemd voor de Green New Deal, dient in plaats daarvan te worden gericht op een substantiële verbetering van de mondiale gezondheidszorg. Sluit kritische professionals niet uit in dat proces. Pandemieën zoals COVID–19 mogen nooit meer plaatsvinden.
Reductie van de CO2–uitstoot tot 0 is een misdaad tegen de mensheid
De ervaringen van de afgelopen 150 jaar hebben geleerd dat een betaalbare en betrouwbare energievoorziening een sleutelrol speelt in de groei van de welvaart. De ervaring leert eveneens dat meer CO2 goed is voor de natuur, de vergroening van de Aarde en de landbouwopbrengsten doet toenemen. Waarom zouden wereldleiders deze harde feiten willen ontkennen? Waarom doen de wereldleiders het tegenovergestelde met hun Green New Deal, die leidt tot een vermindering van het welvaartsniveau door de burgers dure, dubieuze koolstofarme energiebronnen op te dringen? Is de rigoureuze reductie van CO2–uitstoot niet een misdaad tegen de mensheid?
In de EU leven meer dan 50 miljoen huishoudens in wat wordt gedefinieerd als ‘energiearmoede’ – voor een groot deel veroorzaakt door een gedwongen overgang op ‘hernieuwbare’ energie. De voorgestelde Green New Deal dreigt niet alleen het mondiale economische systeem te ondermijnen, het brengt ook levens in gevaar in de ontwikkelingslanden, waar de toegang tot betrouwbare en betaalbare energie problematisch wordt.
COVID–19 maakt de reductie van CO2-emissies een dubbele misdaad
Een nieuw en sterk argument tegen de Green New Deal is de totale afsluiting van de wereldeconomie vanwege COVID–19. Miljarden dollars moeten worden uitgegeven om massa’s faillissementen te voorkomen en om de economie weer op gang te krijgen nadat de pandemie van COVID–19 eenmaal achter de rug is.
Om de wereldeconomie weer op de been te helpen, is het dringende advies van CLINTEL aan de wereldleiders: verhoog de overheidsschulden niet verder! Maak in plaats daarvan geld vrij door onmiddellijk te stoppen met het dure Green New Deal–initiatief. Houd er rekening mee dat de internationale situatie nu totaal is veranderd!
De COVID–19–pandemie maakt er ons extra van bewust dat klimaatverandering in het geheel geen crisis vormt. Aanpassing aan klimaatverandering is en blijft het advies van CLINTEL, ongeacht het effect van COVID–19. De schade van COVID–19 heeft een heel ander karakter.
CLINTEL’S advies voor de toekomst
De wereld evolueert naar een open wereldeconomie van tien miljard mensen. Aanzienlijke investeringen in een wereldwijd gezondheidssysteem dat de kans op herhaling van pandemieën verkleint, verdient de hoogste prioriteit.
Klimaatalarmisten en klimaatrealisten zouden het er over eens moeten worden dat mondiale opwarming geen serieus probleem vormt. Stop daarom met bekvechten, spring over je eigen schaduw heen en werk samen in de bestrijding van het dodelijke COVID–19–virus. In deze zware strijd hebben we elkaar nodig!
Voor de Engelse versie zie:
Van harte mee eens.
Van de andere zijde horen we ook geluiden over klimaatbeleid en Corona.
Daar hoopt men dat de luchtvaart drastisch ingeperkt zal worden of wordt zelfs uitgekeken naar het faillissement van de KLM.
Of de schonere lucht door vermindering van het autoverkeer.
Het is afwachten of de komende gegevens over temperatuur, CO2 en luchtkwaliteit eenduidig zijn.
Minder CO2 (lagere temperatuur) en luchtkwaliteit (hogere temperatuur) kunnen netto een nul resultaat opleveren.
Boels, het wordt pas echt lachen als de temperatuur oploopt ten gevolge van de schonere lucht. Die kans is overigens best groot. CO2 heeft namelijk geen enkele significante invloed op de temperatuur.
Maar ja, de deskundologen van het IPCC zullen heus wel een op consensus gebaseerde verklaring weten te verzinnen.
Zonder getallen is uw opmerking gefluister in de wind.
Kees, uiteraard is dat zo. Ik gebruik niet voor niets het woordje “als”.
Ook ik ben opgevoed en geschoold op basis van het principe: “Meten is weten”.
De open brief is precies wat men in Den Haag en Brussel nodig heeft. Lessen in nederigheid. Het is terecht dat men de aandacht van een niet bestaande klimaatcrisis wijzigt in een oproep om werk te maken van een gezondheidscrisis. Maar de landen van de EU werken ieder voor zich. De maatregelen per land verschillen. In de omringende landen zijn de uitgaansverboden aanzienlijk strenger dan in Nederland. Dus blijft voor mij de vraag: wordt ons land wel degelijk bestuurd? Ik waag het te betwijfelen. Op de gezondheidszorg is de laatste jaren behoorlijk behoorlijk bezuinigd om niet te spreken van afgebroken. Nu al moeten patiënten uit Brabant elders in ziekenhuizen geplaatst worden. Het hoogtepunt van de besmetting is nog niet bereikt, want dan is de capaciteit bij lange na niet genoeg om alle Corona patiënten op te nemen. Dan moeten we uitwijken naar het buitenland. Lang niet alle mensen met klachten krijgen adequate hulp. De huisartsen zijn overbelast. “Bel maar als de klachten erger worden”. En dan mooie kreten van een volledige “lock down” zeg gewoon een volledige afsluiting van het openbare leven. Alsof het minder erg is als we het in het Engels zeggen. Oude apparatuur voor beademing moet weer ingezet worden. Verder horen we niets over de malariaprofylaxe Chloroquine, die bij Corona een koortswerende remming heeft. Ook een vaccin dat toegepast wordt bij o.a TBC biedt kansen.
Jammergenoeg een NOS bijdrage: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2327578-misschien-een-wondermiddel-tegen-corona-de-wetenschap-heeft-hoop.html
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/medicijn-uit-zeewolde-nu-onderdeel-van-voorlopig-behandeladvies-coronavirus/
Het is terecht dat Bruno Bruinsma is afgetreden. Zijn studierichting was rechten en bestuurskunde. Dit heeft niets met de gezondheidszorg te maken. Zo zitter er nog meer in het parlement die een opleiding hebben die over specifieke onderwerpen wel praten maar geen kennis van zaken hebben. In een volgend kabinet moet de helft van de kamerleden een Beta opleiding hebben. Maar ik ben bang dat deze mensen niet tegen het geleuter kunnen. Afgelopen week eerst tegen de sluiting van alle scholen stemmen. De scholen zelf laten beslissen en uiteindelijk toch de maatregel nemen om de scholen voorlopig te sluiten.
Ook gestrande reizigers moeten het zelf oplossen met hun reisorganisator. Neem een voorbeeld aan Duitsland waar de regering een aantal vliegtuigen gecharterd heeft om landgenoten op te halen. En dat zijn er velen, er wordt gesproken over ca. 200.000 mensen die ergens op de wereld met vakantie waren/zijn.
En dan in deze roerige tijden wil Timmermans overleg met de Tweede Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) over zijn Green Deal. Stiekem afspraken proberen te maken zodat hij nog meer macht krijgt. Gelukkig is de vergadering uitgesteld. Van uitstel komt afstel.
RIVM geeft dagelijks nieuws uit over nieuwe aantallen patiënten. Maar omdat lang niet iedereen getest wordt geeft dit waarschijnlijk een vertekend beeld. Maar ja ze hebben het met andere onderwerpen, stikstofoxiden en ammoniak ook foutieve informatie verstrekt. Ook dit instituut is net als het KNMI en de NOS niet erg betrouwbaar.
Ab Osterhaus, durft die nog wat te zeggen??
In 2009 schaftte toenmalig minister Klink schafte op advies van Osterhaus 34 miljoen griepvaccins aan.
Wat bleek? De ernst van de Mexicaanse grieppandemie was sterk overdreven.
Nog een opmerkelijk feit was dat de commissie van de Gezondheidsraad adviseerde om kinderen jonger dan twee jaar te behandelen met virusremmers.
De voorzitter van de commissie was overigens Jaap van Dissel, die nu directeur van het RIVM is.
Osterhaus had een commercieel belang bij de aanschaf van precies die griepvaccins.
Onduidelijk waarom het ministerie dat niet heeft gezien…
Kortom, onvervalst anti-kapitalisme gebaseerd op de afgunst van de have-nots van GreenPeace en ER. Uiteindelijk komt de aap toch gewoon uit de mouw.
[have nots?] denk dat dat welmeevalt. Men is bevreesd voor andermans consumptie (vooral middenklasse).
Angt voor toekomstig gebrek is de drijfveer.
Zelfde gedrag als van de oude adel.
iedereen die wat langer in de schoolbanken heeft gezeten waant zich bij de elite te behoren.
David. Ik zal even toelichten. De leiders van GP en ER zijn ongetwijfeld geen have-nots dankzij de ruime subsidies. Ik doel meer op de hersenlozen die achter dit soort clubs aan lopen.
@AnthonyF
zeker, de groene parochianen wacht een diepe ontgogeling.
De leiders ook, een cursus “zegeningen tellen” zou welkom zijn, beter nog: als nieuw schoolvak.
Kritiek op onze samenleving is simpel, er is een hele hoop onzin.
Maar de milieu organisaties willen het kind met het badwater weggeooien.
Het is niet mogelijk de luchtvaart alleen voor een elite in stand te houden.
Vliegen is goedkoop dankzij de massaliteit.
Hetzelfde geldt voor computers, telefoons, wasmachines, auto’s, alles.
Wij hebben nog mooie natuur omdat we er afstand van houden (met kolen, olie en gas)
Het gaat het volgens het knmi erg goed met de schonere lucht. https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/afname-luchtvervuiling-boven-noord-italie
Alsof het Knmi nog serieus te nemen valt Antisoof
De feiten: het objectief aantal vastgestelde slachtoffers van corona dan wel de nul slachtoffers als gevolg van klimaatverandering zijn duidelijk.
Dat MOET politieke gevolgen hebben.
Denk dat veel mensen achter deze types aan blijven lopen omdat ze eindelijk eens iets meemaken in hun leven, het zijn net de kwakzalvers van vroeger die konijnenkeutels als medicijn verkochten door er een angstverhaal bij op te hangen. Het is ook daarom dat veel mensen vragen om een lockdown, Burgemeesters van Noordwijk en Scheveningen roepen iedereen op om niet meer naar het strand te komen bijvoorbeeld want er is in Haaglanden al één dode te betreuren door dat virus, ja het is allemaal wat. Deze week zal er ook wel een “lockdown” worden afgekondigd, want er zijn al 106 doden, men kan zich beter druk maken om de geestelijke toestand waarin veel mensen verkeren dat is een veel grotere dreiging dat is wel duidelijk.
Gisteren tijdens mijn dagelijkse duin-starndwandeling was het extreem druk. Nog nooit zoiets gezien.
Gedrag van tegenliggers zeer verschillend. De helft week keurig 1,5 m uit.
In tijden van crises zie je altijd dat fascistische autocratische mafketels de situatie aangrijpen om de macht van de overheid groter dan ooit te maken en alle oppositie de grond in te stampen. Het was daarom slechts wachten op de prominente gek die zijn democratisch-masker zou afdoen en zijn ware aard zou tonen.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2020/03/knetter-rob-de-wijk-eist-dictatuur-want-coronacrisis/
Weet u zeker dat u een democraat bent?
Een enorme meerderheid van de wetenschappers is overtuigd van AGW. En een enorme meerderheid van de burgers is al jaren voor maatregelen om de CO2 uitstoot te beperken.
Betaalde lobbyisten en een paar bejaarde ingenieurs uit de fossiele industrie proberen de realiteit te ontkennen. Dat mag natuurlijk. Schrijf gerust een brief. Of honderd brieven, zoals Clintel doet. Maar als deze minimale minderheid niet haar zin krijgt, is het wel zo democratisch om dat nu langzaam te gaan accepteren.
U hebt de stemming verloren. Jammer joh.
Geen Fossiel. Ik zou die enorme meerderheid van burgers wel eens willen zien die voor de energie transitie zijn zullen we een referendum houden over die vraag? Oh , wat toevallig; het referendum is afgeschaft.
@Fossieil,
Als je toch aan het jammeren bent doe ik even mee, Roxane kan dat ook goed, ik heb ze al vaker ontmoet, ze meent ook zo nodig de wereld te verbeteren, van school tot in conflict gebied, dat zijn de echte, of niet dan?
Nu landen platliggen, is het geen verrassing dat de CO2-uitstoot wereldwijd enorm is afgenomen. Is het klimaat straks de grote winnaar van de coronacrisis, of doen we alles teniet als de economie weer op gang komt?
https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/is-de-coronacrisis-dan-op-zijn-minst-goed-voor-het-klimaat/
Oh je, ik wist niet dat wetenschap democratisch besloten had dat 97% voor de AGW was. Ik wist al helemaal niet dat wetenschappelijke besluitvorming gebaseerd was op democratische principes.
1000 miljard om het klimaat te redden, In India zijn miljoenen mensen die 2 dollar per dag verdienen, te weinig om zeep te kopen of paracetamol. Maar als ze het wel kunnen betalen hebben zij geen schoon drinkwater. Jullie moeten toch wel een heel groot bord voor je hoofd hebben als je naar deze toestanden verlangt met het redden van het klimaat.
[betaalde lobbyisten?] hahaha, er moet dik geld bij.
Zonder kolen, olie en gas gaan wij allemaal dood, daar is Corona niets bij.
Opvolging bestaat nog niet.
Het hernieuwbare aandeel vraaggestuurde energie is na miljarden investering nog immer nul, nul.
Zon en wind energie = zwendel.
Vroeg of laat zal dat ieder duidelijk worden.
Intussen lees ik dat banken volop investeren in fossiele brandstofwinning.
Dat is een geruststellende gedachte.
Johan D. (09:28)
Blijkbaar begrijp jij wetenschap niet.
Het is niet “democratisch besloten had dat 97% voor de AGW was”. Het is gewoon een vaststelling dat de overgrote meerderheid van klimaatonderzoekers concluderen dat er zoveel bewijs is dat je niet meer kunt twijfelen aan AGW. OVer zo’n zaken wordt er in de wetenschap nooit gestemd – wetenschap is immers geen democratie maar wel een zoektocht naar kennis. Het basisconcept van AGW is verworven kennis en enkel over de details is er nog onzekerheid.
“Een enorme meerderheid van de wetenschappers is overtuigd van AGW”. Dat lezen we heel vaak.
Wat echter gemakshalve steeds vergeten wordt om daarbij te vertellen is hoeveel procent van de opwarming die wetenschappers toedichten aan de mens.
Het maakt nogal wat uit of je denkt dat de mens voor 10% of voor 90% verantwoordelijk is.
Als je naar de enquêtes onder wetenschappers kijkt dan blijkt maar een klein gedeelte van de wetenschappers ervan overtuigd dat de mens hoofdverantwoordelijk is.
Zelfde verhaal voor een kreet als “een enorme meerderheid van de burgers is al jaren voor maatregelen om de CO2 uitstoot te beperken.” Vraag de burger eens hoeveel hij/zij daarvoor over heeft. Vertel de burger eens dat hij een lening van 30.000 euro moet afsluiten om zijn huis aan te passen en houd dan eens verkiezingen. Eens kijken hoeveel mensen dan nog voor maatregelen zijn om CO2 te beperken.
Dankzij FOSSIEL is U groot geworden.
Rob de Wijk. Een historicus wordt toch geacht lessen uit het verleden te kunnen trekken, maar die bekwaamheid heeft hij blijkbaar verloren.
Laten de alarmisten om te beginnen een stoppen met nepnieuws.
Nu het ijs op en rond Groenland en IJsland weer aangroeit en het oceaanwater in dat gebied afkoelt terwijl gletsjers aangroeien wordt de alarmistische boodschap verschoven naar Antarctica. Te beginnen met de boodschap dat het op de punt van het schiereiland warmer wordt een plek die dichter bij Zuid-Amerika ligt dan bij de Zuidpool en waar vrij veel vulkanische activiteit voorkomt.
Dat terwijl er met peilschalen gemeten vrijwel geen versnelling wordt waargenomen. ook in de VS.
https://www.deltares.nl/nl/nieuws/nauwkeuriger-inzicht-huidige-zeespiegel-langs-de-nederlandse-kust/
Kroon, u hebt wel een idee wat de afgelopen decennia de gemiddelde jaarlijkse afname is van de ijsmassa op aarde. Laat het ons weten!
Deze oproep van Clintel zie ik niet als een blunder. Ik zie het als een consistente continuering van de mentale incontinentie van een paar marginale bejaarden die zó wanhopige zijn nog enige importantie te hebben, dat ze zich in een nachthemd door het dorp laten rondrijden op een strontkar van de fossiele industrie.
Heeft u het artikel van Follow the Money gelezen toevallig?
Geen Fossiel: Marginale Bejaarden? Wie ben jij eigenlijk? Je durft je naam geeneens te geven.
Johantegencensuur, wie ben jij? Heb jij diepgaande kennis van klimaatwetenschap en klimaatbeleid, of heb jij enkel een opinie?
Johantegencensuur,
Met mijn commentaar laat ik je zien dat jij voortdurend anderen verwijt wat jij zelf ook doet. M.a.w de pot verwijt de ketel. Net zoals omkeren van bewijslast een van je tacktieken is.
Verder is in deze discussie kennis van klimaatwetenschap helemaal niet relevant. Yvonne reageert op een botte opmerking van Geen Fossiel die niks te maken heeft met klimaatwetenschap. Ook dat is een van je tacktieken, het steeds weer verplaatsen van de doelpalen zoals ik je gisteren ook al een paar keer heb laten zien.
Johantegencensuur,
Even bij de les blijven.
Yvonne reageerde op “de mentale incontinentie van een paar marginale bejaarden”.
Dat is waar dit draadje over gaat en dat heeft niks te maken met AGW of klimaatwetenschap.
Einde discussie. Meer valt er niet over te zeggen.
Mao zou met De Grote Sprong Voorwaarts (hongersnood), een op Karl Marx geïnspireerde Materialistische heilstaat scheppen via industrialisatie. Zo dompelde de Grote Roerganger het Chinese volk onder in hongersnood en genocide.
Cynisch genoeg noemt Olof van der Gaag – directeur van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie- met MVO Nederland ‘de transitie’ naar ‘duurzaam’ ook ‘Grote Sprong Voorwaarts’.
Mao streefde net als Paul Polman (ex-Unilever) met zijn ‘High Level Panel of Eminent Persons’, de Nederlandse elite en hun 2030 Agenda met 17 SDG-doelen naar een wereldregering. Dat noemde Mao het ‘Aarde Controlecomite’. Mao kan Stalin ( + 60 miljoen) in dodental overtroffen hebben.
De boerenstand mocht met De Grote Sprong Voorwaarts geen voedsel meer verbouwen voor de eigen bevolking. De boeren in China moesten energie (ethylalcohol) en staal produceren.
https://interessantetijden.nl/2020/03/16/dodelijkste-virus-20ste-eeuw-overheid-doodde-260-miljoen/
Waarom kom jij met deze idiote leugens? Wat win je ermee?
Ben, Waarom lees jij niet een keer de Goelag Archipel?
Dat zal je ogen openen.
Zonde van ieders tijd. Allemaal leugens en dat al lang bewezen. En vooral: waarom weet jij dat niet?
Ban voor Ben ;=)
De gedachtekronkels van een marxist is dezelfde als van een religieus fanaticus.
Nee Kneel, jij neemt een loopje met de waarheid en dat loopt altijd slecht af.
Als over een aantal maanden hopenlijk het virus bestreden zal zijn en de aarde haar wonden likt , zullen ook de klimaatdoelen gehaald zijn .
Immers : de gewenste krimp van de wereld – economie en daarmee de doelen van ‘ Parijs’ zullen dan 30 jaar eerder dan gepland , worden gerealiseerd. De klimaatalarmisten en activisten zullen tevreden kunnen zijn.
Of waren ze van plan om de totale chaos en ontreddering dan nog wat op te voeren .
Nu al wordt gesproken van een vrijwel onafwendbare depressie die miljoenen mensen werkloos zal maken, pensioenen doen verdampen en doden veroorzaken .
Ik zou nog een weekje wachten en dan nog’s de vraag aan de klimaatalarmisten en activisten voorleggen wat ze eigenlijk van plan waren met ons.
Het virus hoeft niet bestreden te worden het gaat vanzelf voorbij, zoals ook alle vorige epidemieën. Dit virus is iets besmettelijker, maar de mortaliteit haalt het vooralsnog bij lange na niet bij sommige eerdere epidemieën.
Het gaat niet om bestrijden, het gaat voor jou en mij om een goed functionerend afweersysteem, waarbij vitamine C een erg belangrijke vitamine is omdat we als menselijke soort deficiënt zijn, we kunnen, in tegenstelling tot de meeste andere diersoorten, het zelf niet meer aanmaken vanwege een defect in het genetisch materiaal. Daarom moeten we het supplementeren en wel naar gelang de behoefte van het lichaam. Goed gezond is 3 gram! per dag voldoenden, bij ziekte, met name infectieziekten, moet de dosering omhoog naar soms wel 50 gram. Dat lijkt veel, maar het zijn equivalenten van wat zoogdieren aanmaken.
Verder heeft het coronavirus een eiwitje aan boord dat gemakkelijk hecht aan een receptor van bepaalde cellen. Hier helpt melatonine voorkomen dat het virus kan hechten, zorg dus voor voldoende rust voor het slapen gaan, dat is de periode dat het lichaam het meeste melatonine aanmaakt.
Zie:
https://www.climategate.nl/off-topic-linkdump/comment-page-189/#comment-2304731
Gerard, hier raak je wellicht een kernpunt.
Voldoende rust voor het slapen gaan. De moderne mens (voor een groot deel de patatgeneratie) komt niet meer aan die broodnodige rust toe door de vele prikkels die hij 24/7 oploopt c.q. opzoekt. Festivals, cafe-bezoek, danceparty’s al dan niet overgoten met drugs enz.
Paniek omdat allerlei evenementen niet meer door kunnen gaan. Als je die evenementen analyseert, blijken het allemaal zaken te zijn, die een mens absoluut niet nodig heeft om te kunnen leven. Songfestival, EK voetbal, wielerwedstrijden, Olympische Spelen, allerlei festivals en dance party’s enz.
Tel daarbij op al die (vlieg)vakanties, die tegenwoordig ook niet meer dienen om tot rust te komen maar juist om nog eens extra los te gaan met drank en drugs.
Toen de welvaart stevig toenam in de 70-tiger jaren en de eerste uitwassen daarvan zichtbaar werden, zeiden de mensen die bewust WOII hadden meegemaakt dat het misschien wel goed zou zijn als er weer eens een oorlog uitbrak. Objectief gezien natuurlijk een verschrikkelijk idee, maar wel te begrijpen. Denk alleen maar eens aan de verspilling van voedsel.
Wellicht dat de huidige Corona epidemie het zelfde resultaat oplevert als “weer eens een oorlog”.
Zou mooi zijn.
En als dat een klap is voor het verdienmodel van allerlei bagger-artiesten e.a., dan is dat mooi meegenomen.
@AnthonyF
Tel er ook bij dat in HAVO-VWO klassen zowat de helft van de leerlingen op de tenen loopt.
De waardering voor theoretisch onderwijs is te hoog, voor in de praktijk geleerde vaardigheden te laag.
Vroeger had ik grote moeite die kinderen door de boekjes heen te trekken.
Eindeloos herkansen. Bijles, faalangst trainingen. Ziekmeldingen bij proefwerken.
Kijk naar de CITO; geeft de kans aan om drs te worden.
Gevaarlijke onzin !!!!!
Goed initiatief, Guus. Blijf dat doen, ondanks dat ik momenteel weinig illusies koester dat de boodschap bij de leiders ‘door’ komt …
@ Maupilot,
.. sterker nog, tijdens het Kamerdebat van vorige week zei (nota bene) onze min. van financiën op een appél van Baudet:
De heer Baudet (FvD):
Ik heb een algemene vraag aan de minister van Financiën. Denkt hij niet met mij dat nu het moment is om prioriteiten te stellen en al die klimaatplannen in ieder geval tijdelijk — wij hopen dat van uitstel ook afstel komt, maar daar kunnen we nog van mening over verschillen — even op te schorten en prioriteit te leggen bij ons mkb, bij de zzp’ers, bij de mensen met een huurhuis, bij de mensen met een koophuis die misschien de hypotheek niet meer kunnen betalen, bij al die Nederlanders met reële en acute economische en financiële zorgen? Moeten we niet zeggen als Nederland, als regering, als bestuur van het land: we gaan even stoppen met al die onzinwindmolens, al die onzinzonnepanelen en we gaan even inzetten op de reële economie?
Minister Hoekstra:
Ik denk dat elke tijd een goede tijd is om prioriteiten te stellen. Dat geldt uiteraard in het bijzonder nu. Ik moet daar wel aan toevoegen dat de appreciatie van wat er gebeurt op het gebied van het klimaat en de noodzaak om daar met maatregelen te komen, bij het kabinet echt anders is dan bij de heer Baudet. Dus wij zullen ook daar doorgaan op de ingeslagen weg.
De heer Baudet (FvD):
Maar goed, elke euro kan je maar één keer uitgeven. Prioriteiten stellen is belangrijk, daar zijn we het in ieder geval over eens. Als je de komende maanden kunt kiezen tussen nog meer geld afromen van de economie voor allerlei vage projecten en duurzaamheidskwesties die misschien, eventueel, over 30 jaar 0,007°C minder opwarming met zich meebrengen, of het steunen van die kleine of middelgrote bedrijven die anders omvallen, wat doet u dan liever?
Minister Hoekstra:
Het kabinet staat natuurlijk te trappelen om weer met de heer Baudet in debat te gaan over het klimaat, maar hier geldt echt dat we dit pakket doen en dat we veel van de goede, verstandige voornemens die we ook hebben, niet zullen laten.
Kortom: het kabinet is vast van plan om door te gaan met het ‘redden van het klimaat’ ongeacht de coronacrisis en mogelijke economische crisis waarvan we nog maar aan het begin staan. Wat een stompzinnige houding …
@ Scheffer,
Minister Hoekstra ziet dat echt anders.
Het kabinet is vast van plan om door te gaan met het ‘redden van het klimaat’ ongeacht de coronacrisis en mogelijke economische crisis waarvan we nog maar aan het begin staan. Wat een stompzinnige houding …
Ik voorzie sterk dat de 2020/2030/2050 “klimaat” doelstellingen op de ontwerptafel bij aanvang bijvoorbaat onrealistische en onhaalbaar waren / zijn. Op deze “klimaatdoelstelling” en risicovolle energietransitie is verbazend weinig kritiek door onze gekozen volksvertegenwoordigers.
CLINTEL heeft gelijk deze gelegenheid te nemen deze slapende pluchezitters nog eens wakker te schudden en te wijzen op hun kritische taak op de uitvoering van maatschappelijk schadelijke klimaat-/energiewetgeving op basis van geveinsde wereldprioriteit
Desalniettemin zal de 1000 miljard van EU/Timmermans en ook in NL niet meer beschikbaar zijn voor een verdere zinloze en effectloze CO2-reductie door “hernieuwbarer” energie.
Ongelooflijk gezwatel van Jan Rotmans die vorige week in een kritiekloos interview op NPO1 beweerde dat deze crises aanleiding is om de energietransitie versneld door te zetten. Wat een sprookjes verteller die Rotmans, noemt zich wetenschapper, maar is ideoloog en politiek activist.
Zolang nep-klimaat-alarmisme / overheidspropaganda van “wetenschapers” het democratisch proces vervuilt vanuit een selectieve en ideologisch afhankelijke en voorgesorteerde media, zijn we te vergelijken met Turkije of Rusland.
Scheffer, erger dan Turkije en Rusland. Want daarvan weten zowel veel inwoners van die landen, als ook de regeringen en bewoners van de EU, dat het complete dictaturen zijn, terwijl ze zich wentelen in de gedachte, dat we zo lekker democratisch bezig zijn.
@Scheffer
Rotmans denkt dat je het land van energie kunt voorzien met zonnepanelen op woonhuizen.
Hij lult dus maar wat anderen willen horen.
Volkomen van de realiteit losgezongen.
Elke samenleving kent nu eenmaal een aantal halve zolen, valse profeten, oplichters en fantasten.
Schokkend wordt het echter als die het tot professor kunnen brengen.
Dan is er fundamenteel iets mis.
Buitengewoon hoogleraar kan je gewoon worden als de leerstoel maar betaald wordt, dacht ik. Dus is de waarde van het woord professor gekelderd, lijkt mij.
David, de realiteit van Rotmans is zijn duurbetaalde baantje dat op de tocht komt te staan.
@ David Dirkse , helaas denk ik dat de geldstroom van de Postcode Loterij naar Rotmans , Minnesma , DRift, Pakhuis de steiger en de hele kliek wel in stand zal blijven en daarmee het propaganda circuit . Psychologie van de koude grond dat burgers in dit soort tijden meer loten gaan kopen. Elke week weer pompen ze een paar miljoen in ‘goede doelen’ als ‘social enterprise ‘ met een ANBI satus. ( Natuurmonumenten ontving onlangs een paar miljoen van de Postcode Loterij voor het in leven houden van drie Otters in het Naardermeer . )
Meer effect dan deze oproep zou wellicht hebben als iemand deze praktijken eens onder een vergrootglas legt .
Van FtM hoeven we geen verwachtingen meer te hebben, want dat is sinds kort geheel ingekapseld door het ‘virus van het alarmisme’.
Ik heb nog steeds niet de vorige maand en deze maand tot heden daar in Mauna Loa (Hawaï) nog geen lagere co2 waarde op die meter zien staan, hoe komt dat?
De relatie tussen wat ze op Mauna Loa meten en wat er gebeurt in de wereld is zwak. Mauna Loa meet een combinatie van een continu stijgende licht kwadratische trend en een seizoensgebonden sinus. Ik heb wel eens geprobeerd een relatie te leggen met schommelingen in de wereldwijde uitstoot. Zo’n relatie is er niet. Van 1980 tot 1985 stagneerde de uitstoot door de economische crisis, maar Mauna Loa steeg onverminderd door. Deze curve lijkt astronomische wetten te volgen.
Hoeveel CO2 komt er uit vulkanen?
(ergens kwam toch die CO2 vandaan)
@Theo: De CO2 stijgt omdat er nog steeds fossiel wordt verbrand, duh!
@Frans, Indien er volgens jou geen verband is met de uitstoot van CO2, kun jij dan wel uitleggen waarom de CO2 op Mauna Loa dan toch al decennia stijgt?
Zomaar een gefachte:
Zou het antwoord kunnen liggen in de co2 emissie van de grote oceanen bij toenemende temperatuur.
En de oceanen worden op hun beurt opgewarmd doir de zon.
Je zou de artikelen van Martijn er nog eens op na moeten lezen over de invloed van de zon op het klimaat.
Onder andere de vervuilingsgevolgen van COVID-19 worden op deze site heel mooi grafisch getoond:
https://www.visualcapitalist.com/coronavirus-lockdowns-emissions/
Maar ook welke landen het een beetje onder controle krijgen (Nederland is daar zeker niet bij):
https://www.visualcapitalist.com/infection-trajectory-flattening-the-covid19-curve/
Theo,
Zomaar een gedachte:
Zou het antwoord kunnen liggen in de co2 emissie van de grote oceanen bij toenemende temperatuur? Co2 volgt immers temperatuur.
En de oceanen worden op hun beurt opgewarmd door de zon. Toch ..?!
Je zou de artikelen van Martijn er nog eens op na moeten lezen over de invloed van de zon op het klimaat.
Johanselctieftegencensuur 22 mrt 2020 om 08:40-
“Galileo-Berkhout moet hetzelfde gedacht hebben: laat ik deze covid-19-crisis nu eens gebruiken om mijn eigen overtuigingen nog eens onder de aandacht te brengen!”
Net zoals ze op de site van BV doen bedoel je?
https://klimaatveranda.nl/2020/03/21/corona-covid-19/
Ga je er daar dan ook even over klagen?
En wanneer maak je de 500 euro over naa CG?
Dat was mij ook al opgevallen dat artikel op de site van BV.
Onze Johantegencensuur is inderdaad weer erg selectief in zijn verontwaardiging.
Het is verstandig om te investeren in de toekomst.
En voorspellingen laten zien dat wind + zon + wat maatregelen om hun variabiliteit te compenseren, goedkoper worden/zijn dan de oude methoden om elektriciteit op te wekken (fossiel en kernenergie).
Zelfs zo goedkoop dat elektriciteit op veel terreinen fossiel gaat verdringen (kernenergie helemaal want dat is veel duurder).
Daarmee is verder duidelijk dat die nieuwe methoden leiden tot veel minder uitstoot van gevaarlijke stoffen zoals NOx’n, radio-activiteit, enz.
Ze bevorderen daarmee dus de gezondheid van onze kinderen en hun kinderen en hun kinderen enz.
GBV (Gezond Boeren Verstand) zegt dan dat we die richting uit moeten.
Bas, ik stop pas met lachen om je berichten zodra de stroom goedkoper wordt.
Oh, en heb je al een antwoord op de vragen wat we met de enorme berg afval van windturbines en PV’s gaan doen wanneer ze zijn afgeschreven, wat het kost en met welke nog niet bestaande methode we gaan recyclen?
En misschien ook een idee dat je een keer uitlegt hoe je windturbines, PV’s en de benodigde grondstoffen kan produceren en vervoeren zónder gebruik te maken van fossiele brandstoffen.
Als uw plannen doorgaan, zijn wij de laatste generatie die nog van een open landschap hebben mogen genieten.
Land en zee vol betonnen voeten en stalen buizen en niet recyclebare rotorbladen, dag en nacht gebrom en slagschaduwen als de zon schijnt. Mijn GVB zegt me dat uw kinds kinderen hier blij mee zullen zijn.
Opa, hoe heeft u dit laten gebeuren?
GBV ipv GVB en …hier NIET blij…
Bas,
Op papier is het een feest voor de portemonnee, in de praktijk betaalt de burgers van de duurzame koplopers Duitsland en Denemarken de hoofdprijs voor energie. Maar, ik laat me graag overtuigen: koppel het gesticht aan de Amstel los van het gas- en elektriciteitsnet en laat maar zien dat het werkt, gratis energie uit 100% zon en wind. Didi Samsung krabbelt al terug, hij heeft het niet meer over kosten maar fantaseert liever over de immateriele geneugten van de duurzame heilsstaat.
Hier in Frankrijk kost een KWh 15 ct. In Duitsland en Denemarken al 30ct. Hoe zou dat toch komen?
Onze elektriciteit kost 8,4cnt/KWh inclusief de opslag voor duurzame energie. De rest van de ~22cnt/KWh die je betaalt is belasting,
https://energiecijfers.databank.nl/dashboard/energieprijzen
In France hebben ze veel lagere belasting op energie….. France is overigens inmiddels het aandeel kernenergie aan het terugbrengen (1e kernreactor is al gesloten) en vooral vervangen door meer wind en zon.
Dat mede op basis van een rapport van hun wetenschappelijk instituut dat concludeert dat 80% hernieuwbare (vooral wind en zon) in 2050 de goedkoopste elektriciteit oplevert.
In Dld en DK moeten ze de hoge kosten van zon (50cnt/KWh gegarandeerd gedurende 20jaar) en wind in het eerste decennium van deze eeuw afbetalen. Dus hebben ze een veel hoger omslag.
Wij profiteren van de prijsdalingen die zij hebben bekostigd door het creëren van een massamarkt!
Vreemd dat mij jaarlijkse afrekening van Essent steeds hoger wordt, ondanks dat ik MINDER (elektrische) energie gebruik. Dus heer Gresnigt.
“Zelfs zo goedkoop dat elektriciteit op veel terreinen fossiel gaat verdringen”.
Dat klopt.
Maar alleen op de momenten dat het hard waait en niemand stroom nodig heeft.
[Als ze er zelf in geloofden waren ze vóór kernenergie.]
Het gaat zo worden dat dat ook zo is als het zachtjes waait en/of de zon schijnt…
Dus ~90% van de tijd…
“Het gaat zo worden dat dat ook zo is als het zachtjes waait en/of de zon schijnt…
Dus ~90% van de tijd…”
Heb je ergens in het verleden een hoogteziekte ofzo opgelopen? Dit is dus futuristische dagdromerij van een hoogopgeleide ingenieur.
@Bas Gresnigt:
In ieder geval beïnvloedt “hernieuwbaar” het weer en op termijn het klimaat.
Dus hoe dan ook, niet-Groen komt er op terug.
Net als bv. bomen stoken.
Eerst goed nadenken en dan pas wat doen was ooit regel.
“En voorspellingen laten zien dat wind + zon + wat maatregelen om hun variabiliteit te compenseren, goedkoper worden/zijn dan de oude methoden om elektriciteit op te wekken (fossiel en kernenergie).”
Voorspellingen zijn geen realiteit en de feiten laten al jarenlang zien dat deze realiteit er ook nooit gaat komen.
Kortom het zijn wensdromen, uw wensdromen, u jaagt niet bestaande groene dromen na.
Om u even op het juiste spoor terug te brengen.
Zon en wind gaan nooit goedkoper worden. De reden?
Je hebt met zon en wind nog steeds de volledige hoeveelheid conventionele centrales nodig voor als het niet waait of als de zon niet schijnt.
De besparing bestaat dus enkel uit minder brandstofkosten tijdens zonneschijn en als het waait.
Om die brandstofkosten te besparing heb je dus een honderden miljarden investering nodig van zon en windparken. En je blijft de investeringen nodig hebben voor conventioneel.
Ga je de “overproductie” in accu’s of waterstof opslaan dan spreek je al snel over een vertienvoudiging van de stroomprijs.
Dat zal economisch dus helemaal nooit uit kunnen komen.
Het kan gewoon nooit uit, nu niet, en nooit niet, conventioneel kost met de huidige steenkoolprijs nog geen 1,2 cent per kWh, brandstof, opwek, investeringen, onderhoud.
Dat gaat op geen enkele wijze ooit lukken met zon en wind.
Het is toch heel simpel,
Tel de gemiddelde windmolestroom uit, tel het effectieve stroomverbruik uit wat Nederland nu verbruikt daarvan.
Kijk wat panelen brengen en doe het zelfde uitrekenen, in de wintermaanden zo goed als geen bijdrage.
Tel uit wat het verbruik van Nederland in de toekomst is met alle accu bakken en warmtepompen en iedereen aan de elektrische kookplaat.
Het resultaat zal lachwekkend zijn, ze roepen nu al op om niet alle elektrische accubakken tegelijk te laden maar verspreid daar ze nu problemen hebben in sommige wijken met de levering.
zou dit niet werken zouden ze op bepaalde uren de stroomprijs verhogen, lees verhogen is weer dwingen.
Er zullen meer slechte momenten zijn dan goede momenten, helaas maken panelen niet veel paraat zonder zon en helder weer.
Het enige wat deze middelen brengen is energie besparing en inderdaad op goede momenten co2 besparing.
Dus laat ze verstandig zijn en niet te veel zwaaipalen want ze kunnen ze plaatsen tot in de eeuwigheid ze zullen het energie vraag en co2 probleem niet op lossen, als er al een probleem is.
Uiteindelijk zullen er technieken komen die vele malen beter zijn dan de rommel van nu.
De Duitse statistieken laten zien dat je gedachten niet kloppen.
https://www.energy-charts.de/price_avg.htm?price=real&period=annual&year=all
In Dld wordt inmiddels meer dan 45% van alle elektriciteit duurzaam (=zonder kernenergie) geproduceerd.
Overproductie gebruiken om langdurige perioden van windstilten in de winter op te lossen (via opgeslagen H2) is niet erg duur en weinig invloed op de gemiddelde elektriciteitsprijs omdat het om <10% van de elektriciteit gaat.
@Bas
Ik kijk liever naar deze kaart, die zegt me een stuk meer dan die link van jou, prijzen onder de streep, die tellen die moet ik betalen, dacht je dat de netwerkbeheerders gratis staan te werken.
Bijbaantje bij Rattenval?
https://www.energy-charts.de/osm_de.htm
“In Dld wordt inmiddels meer dan 45% van alle elektriciteit duurzaam (=zonder kernenergie) geproduceerd.”
Leugenaar!
Die 45% is veel te hoog, in feite halen ze nog geen 14% omdat ze de ook de “overproductie” meetellen als opgewekte energie.
Duitsland zit aan z’n max wat wind en zon betreft, het net wordt nu instabiel omdat er op momenten veel te veel energie wordt geproduceerd waardoor ze zelfs molens en zonneparken af schakelen, bovendien hebben ze nog steeds al hun centrales er is er niet een gesloten. Door de kerncentrales te sluiten zijn er zelfs 9 bruinkoolcentrales bijgebouwd en om het stijgende energieverbruik het hoofd te bieden zijn er ook nog 4 mixfuel olie/gas centrales extra gebouwd. Al die flauwekul heeft de Duitse belastingbetaler 570 miljard euro gekost.
Verbazingwekkend dat iemand met zo’n rits diploma’s als jij deze kennis niet heeft.
@Cornelia,
Er is geen sprake van instabiel, o.i.d. En al helemaal niet omdat er teveel stroom wordt geproduceerd. De netbeheerders hebben regelingen met grote wind en zon eigenaren en kunnen eventueel zelf direct windmolens & zonnepanelen uitschakelen. Gaat veel gemakkelijker en vooral sneller dan met ‘ normale’ elektriciteitscentrales.
Dld gaat komende jaren gewoon door met het toevoegen van wind (veel meer offshore) en zon en het sluiten van kerncentrales en conventionele centrales.
Dld had in 2003 19 kerncentrales, in 2009 nog 17, in 2012 nog 9, en heeft er nu nog 6. Eind 2022 zullen ook die laatste 6 gesloten zijn.
Soortgelijk, maar dan minder snel dalend, geldt voor steenkool, etc.
Alleen elektriciteit afgeleverd op het publieke netwerk wordt geteld.
Op het publieke netwerk is de productie altijd gelijk aan de consumptie omdat het netwerk anders instabiel wordt en uitvalt.
Producenten (behalve heel kleine) mogen alleen aan het netwerk leveren wat ze hebben verkocht. Als ze teveel leveren krijgen ze een grote boete omdat ze de stabiliteit van het netwerk in gevaar brengen.
Wat een doodzonde is.
Je kunt in deze grafiek zien dat de hoeveelheid elektriciteit geproduceerd door fossiel en kernenergie is afgenomen in de laatste 10jaar, gecompenseerd door vooral wind en zon.
https://www.energy-charts.de/energy.htm?source=all-sources&period=annual&year=all
@B.Gresnigt
Ja uw aanslag op de komende generaties is nu wel bekend.
Onze bevolkingsgroote is mogelijk gemaakt door kolen, olie en gas. De beste technologie ooit.
Wind en zon kunnen aan fossiel niet tippen.
Gelukkig blijven de grote banken ruim investeren in de winning van fossiele brandstoffen.
Dat is een geruststellende gedachte.
Energie van wind en zon zal 10x duurder uitpakken.
Tenzij afgezien wordt van een vraaggestuurd net, maar dan krijg je een totaal andere samenleving.
bv 3 maanden schoolvakantie om de oogst binnen te halen.
Leerplichtige leeftijd tot 12 jaar. Kanalen graven met de hand.
Oma kon nog naar het conservatorium.
interssant verschijnsel, die ideologische verblinding.
@David, Het gaat om de feiten!
Je vergat kernenergie in het rijtje technologieën van de vorige eeuw.
Inmiddels zijn betere technologieën in aantocht die uiteindelijk goedkoper zijn, en vooral aantrekkelijk zijn omdat ze geen giftige stoffen (incl radio-activiteit) verspreiden onder de bevolking!
De grote banken en zelfs Shell, Total, e.a. investeren ruim in die nieuwe technieken!
Kijk naar de Duitse prijzen in de link die ik hierboven heb gegeven. Niets duurder.
Daarom is France ook begonnen met uitfaseren kernenergie en installeren meer wind en zon.
Check de leveringsbetrouwbaarheid van Dld waar in 2019 maar liefst >45% van de elektriciteit kwam van hernieuwbare;
en vergelijk met die van de kernenergie landen (Frankrijk, België, UK, Zweden, e.a.): Dld scoort 3-6keer beter.
Gresnigt, stop met het dwaze ‘groene’ wensdenken. Voor “klimaatbeheersing” hoeft al helemaal niet. Als ingenieur moet je een beter inzicht kunnen tonen.
“Hernieuwbare” windenergie is géén nieuwe techniek! Zonnepanelen wel, echter biomassa is een gotspe.
Accu’s en elektrisch rijden zijn pure milieuvervuiling zolang ze op 80% fossiele stroom rijden.
Aardwarmte is mislukking, geothermie is gevaarlijk voor vervuiling van grondwater.
Alle “nieuwe” technieken zullen bijdragen aan 300% meer stroom gebruik in 2050.
De enige nieuwe techniek waarop mijn hoop gevestigd is , die dat kan leveren, is nieuwe decentrale kernenergie met small modular reactors (SMR’s) : https://en.wikipedia.org/wiki/Small_modular_reactor
Geothermie is niet gevaarlijk voor grondwater en fracken trouwens ook niet.
Erren, je hebt gelijk, heb het nog eens opgezocht. Olieboren, fracken, naar gas boren zijn niet slecht voor het grondwater. Gevaar / risico is als er een ondergrondse lekkage of spuiter gebeurt.
“Wij profiteren van de prijsdalingen die zij hebben bekostigd door het creëren van een massamarkt!”
Zeg maar, parasitietengedrag onzerzijds. Lang leve de EU!
Nu nog een geloofwaardig antwoord op mijn overige vragen en ik ben tevreden.
Welke vragen? Wat vind je geloofwaardig?
Beste Bas,
Het is volgens CE Delft een feit dat de elektriciteit duurder wordt als de kolencentrales zouden gaan sluiten.
Dus hoe kom je erbij om het tegenovergestelde te beweren?
Natuurlijk, het is ook dom om die kolencentrales vervroegd te sluiten.
Het geld (compensatie aan de eigenaren) kan veel beter worden gebruikt voor meer hernieuwbare (vooral wind en zon).
Immers die kolencentrales worden komende 5-15 jaar toch wel weggeconcurreerd door de dalende prijzen van elektriciteit dankzij de productie toename van wind en zon.
Train je trollenfilter:
Inmiddels is het mij gelukt om mijn trollenfilter te trainen, zie ik bijvoorbeeld een bericht van Zure Johan, dan sla ik dat automatisch over.
Even volhouden en binnen een paar dagen werkt het.
Volgens mij zijn er doelbewust een aantal trollen op dit blog gezet. Ze weten de aandacht van een hoofdartikel af te houden en een zinnige discussie er over te saboteren. Er is al verschillende keren een oproep gedaan ze te negeren maar ze weten altijd wel iemand persoonlijk aan te vallen wat weer reacties op roept. Reageer niet meer op ze.
Inderdaad Herman, ze weten je emoties op een vuile manier te bespelen en om daar geen last van de hebben: gewoon negeren. Krijgen wel straks wel Johandiegenegeerdwordt, wan het is dezelfde als Guido (de Trol), maar wat maakt het uit.
Misschien is het handig als er een trollenwaarschuwing bij elk artikel komt.
Mijn bericht, waar nu zo uitgebreid op wordt gereageerd, valt niemand aan.
Haalt alleen wat feiten en voorspellingen aan.
Beste Bas,
Het is volgens CE Delft een feit dat de elektriciteit duurder wordt als de kolencentrales zouden gaan sluiten.
Dus hoe kom je erbij om het tegenovergestelde te beweren?
Hahaha JTC (=johantegencensuur), “ongemakkelijke feiten”! Bedoel je soms diezelfde Inconvenient Truth feiten die Gore Al ons voorspiegelde, maar die niet willen uitkomen?
Als een trol opmerk lees ik het niet maar mijn automatische piloot zet dan een duimpje naar beneden. Het lezen van dergelijke bagger moet je gewoon afleren en niet op reageren
@Gerard* Heb je met je training de oogkleppen beter afgesteld?
@TW: Durf je niet alle standpunten te bekijken en te beoordelen?
Ongemakkelijke feiten kun je zo vermijden? Blijf zo gezellig in je cognitieve dissonantie zitten?
Gelukkig hebben wij johantegencensuur. Hij is expert op het gebied van klimaat en economie! Johantegencensuur -evenals Geen Fossiel (Guido denarcist?)- heeft zijn steentje wel bijgedragen aan de wetenschap en de maatschappij. In tegen stelling tot sukkels als Berkhout en de andere bejaarden van Clintel.
Tegen het uitspreken van een mening is geen enkel bezwaar. Het spelen op de man dient echter te worden geweerd. Vooral scheldpartijen en ‘hatemail’ van laffe anonymi horen in deze rubriek niet thuis. Ze zijn ongetwijfeld bedoeld om zand in de machine te strooien en dat lukt helaas maar al te vaak.
Ik zou de goedwillenden van beide zijden willen oproepen om hierop niet meer te reageren. Dat komt de kwaliteit van de discussie ten goede.
Ook ik ben bang dat de EU deze crisis zal gebruiken om hun Green Steal er ongezien doorheen te drukken. Terwijl iedereen druk en angstig is vanwege ‘corona’ ziet Timmerfrans zijn kans schoon om nog een paar honderd of duizend miljard Euro te willen gaan verbranden. Let wel, dat geld is er niet en sterker nog, het komt er ook niet vanwege de aanstaande ‘corona’ depressie.
Voor wie het nog niet begrijpen wil: De wereldwijde economische bubbel is door corona doorgeprikt. De gevolgen van de crisis zullen onvoorstelbaar heftig zijn. Italië was al een economische zombie, overeind gehouden door immense leningen, en nu zal er economisch weinig van over zijn, zeker als er een totale lock-down komt.
Italïe en tevens Spanje zullen de Euro en daarmee de EU in de afgrond sleuren. Wat op zich niet zo erg is, want dan kan er veel geld bespaart worden. Wel eens gehoord van het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC)? Dat is een EU-instituut met 290 medewerkers, dat zich bezighoudt met, jawel, epidemieën en van die dingen.
Dat instituut heeft nul en generlei waarde gehad tijdens de huidige crisis. Hun laatste vergadering was in december 2020. Wat denk je wat die 290 medewerkers kosten? Miljoenen! Opheffen die zooi.
“Hun laatste vergadering was in december 2020.”
Het probleem is dus al opgelost ;-)
Ja ik heb dat helemaal gelezen en dat valt precies onder jouw noemer:
“laat ik deze covid-19-crisis nu eens gebruiken om mijn eigen overtuigingen nog eens onder de aandacht te brengen!”
En daar valt ook de uitspraak van Timmermans onder:
“Ook de klimaatcrisis zal alle aspecten van ons leven en onze economie raken.” Dat zegt Eurocommissaris en vice-voorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans in Vroege Vogels. Volgens hem is er in dat opzicht duidelijk een parallel te trekken met de huidige crisis rond het coronavirus, dat zich ook niet aan landsgrenzen houdt.”
Ik heb het niet over argumenten,maar over jouw hypocriete gejank hier .
Veel mensen zien niet dat zowel de klimaathoax als de Coronahoax (zie bv https://www.transitieweb.nl/) het werk is van de globalisten van de NWO. Steeds wordt hetzelfde recept gebruikt van eerst angst zaaien en dan je agenda (Agenda 2030) er door drukken. En steeds trappen mensen er weer in. Stukje bij beetje verliezen we al onze vrijheid en worden tot slaaf gemaakt van de elite, zoals Robin de Ruyter in zijn boek de 13 Satanische bloedlijnen voorspelde. Wordt wakker en kom in actie.
Precies het is 2 voor 12, de rode hordes staan aan de grenzen. Oooh wee Nederlanders pas op uw zaak
De aarde heeft een fossiliseringsprobleem, millioenen jaren lang zijn er bomen en planten opgeslagen in de vorm van aardolie , kolen etc. De aarde heeft daardoor veel woestijnen gekregen. De natuur heeft nooit een oplossing kunnen vinden. Maar nu is hij er !!!! De mensheid………
Door extra co2 in de atmosfeer te brengen kunnen we de vergroening van de aarde versnellen. Dat betekent snel de kolencentrales weer terug en gedoseerd co2 in de atmosfeer brengen.
Bomen en planten hebben co2 nodig voor hun groei. We kunnen aarde veel mooier maken met veel meer diversiteit aan planten en dieren.
Als je sarcastisch bent doe het dan geloofwaardig.
Ik denk dat hij het serieus bedoelt en ik denk er net zo over, Berend.
Ter illustratie:
https://www.vrijspreker.nl/wp/2020/03/lang-leve-global-warming/
Gewoon doorgaan met conventioneel en bomen planten!
De goedkoopste oplossing.
fossiele brandstoffen moeten we beschouwen als moedermelk:
energie in een fase van onze ontwikkeling.
Ja, en inmiddels zijn we de baby fase aan het passeren en wordt het tijd voor duurzamere en substantiëlere energie waarmee we de hele aarde ruimschoots kunnen voorzienr!
Bas, dat ze nooit eerder op dat idee zijn gekomen! Bijna gratis energie uit bijna niets, wie wil dat nou niet. Je had 50 jaar eerder moeten leven, dan had je met jouw inzichten de wereld veel eerder kunnen redden.
Johan,
Velen zijn op dat idee gekomen. Echter de technologie was nog niet zover met de ontwikkeling van goedkope (grote) windmolens en zonnepanelen.
De eerste windmolens voor elektriciteit opwekking draaiden 100jaar geleden al.
De eerste grotere windmolens (>10KW) draaiden in DK in jaren zeventig. DK installeerde in 1992 het eerste offshore windpark in de wereld met 11 windmolens van 450KW (Vindeby). Die draaiden 27jaar.
Zonnepanelen bestonden al in de jaren vijftig, werden later toegepast in de ruimtevaart.
Ze werden begin jaren 80 commercieel en zijn de laatste 40jaar met gemiddeld 8% per jaar in prijs (€/KWh) gedaald. Ongelofelijk
“Echter de technologie was nog niet zover met de ontwikkeling van goedkope (grote) windmolens”
Weet je toevallig hoeveel zo’n grote windmolen kost Bas?
@Cornelia,
Daar heb ik me nooit echt in verdiept omdat het niet relevant is.
Het gaat om de kostprijs van de geproduceerde stroom en die zit bij grote offshore windmolens onder de 3cent/kWh. Iets als 2,5cent/KWh.
Om een idee te geven. Alleen de operationele kosten om Borssele draaiend te houden liggen op ~4,5cent/KWh.
De kostprijs van gascentrales zitten ook op die ~ 4,5cent/KWh.
Beste Bas, nog maar eens mijn vraag aan jou.
Het is volgens CE Delft een feit dat de elektriciteit duurder wordt als de kolencentrales zouden gaan sluiten.
Dus hoe kom je erbij om het tegenovergestelde te beweren?
vanGelder, zou je het ook immoreel vinden als de corona-crisis wordt aangegrepen om het klimaatbeleid er door heen te drukken?
Omdat de relatie Corona Klimaat nu toch al gelegd is, kan ik iedereen dit filmpje van harte aanbevelen:
https://youtu.be/p_AyuhbnPOI
Overigens kun je hierin “corona” naadloos vervangen door “klimaat”
Even wat positieve gedachten.
Al enkele malen heb ik op de TV een reclamespotje voorbij zien komen met daarin de boodschap, dat we de aarde moeten vergroenen door boomaanplant.
Ik weet echter niet meer op welke zender(s), maar als het een NPO zender was/is, dan is het opmerkelijk.
Verder valt mij op, dat de reacties van de trollen steeds zuurder en grimmiger worden. Kennelijk voelen ze zich steeds meer in de hoek gedrukt.
Mooie gedachte op deze zeer zonnige en warme dag in Zuid-Frankrijk.
Ik ga straks lekker wat in mijn tuin klussen. Zo’n tuin van 2000 m2 levert heel wat werk op.
Inderdaad, tientallen jaren is niet genoeg.
Het klimaatbeleid dient voorgoed de prullenbak in te gaan en te worden opgevolgd door wat wel werkt: nucleaire technologie.
civetkatten geslacht op Chinese markten?
In verschillende media (o.a. Volkskrant) wordt geprobeerd een link te leggen tussen de corona-crisis en het klimaatbeleid met als doel dat we het vermeende klimaatprobleem niet uit het oog mogen verliezen. De corona-crisis wordt b.v. ook gebruikt om de green deal te promoten.
Is dat dan wel moreel verantwoord?
De media?
Nee dat weten ze niet bij CLINTEL, ze weten wel dat de klimaatwet en energiewet (Parijs) effectloze en grove geldverspilling is. Mijn sterke vermoeden is dat voor klimaatbeleid de prioriteit en (“diepe zakken”) fondsen op zijn.
@ Scheffer,
Minister Hoekstra ziet dat echt anders.
Het kabinet is vast van plan om door te gaan met het ‘redden van het klimaat’ ongeacht de coronacrisis en mogelijke economische crisis waarvan we nog maar aan het begin staan. Wat een stompzinnige houding …
“Voorzorgprincipe”, waar was je ?
Ik moet in deze tijden vaak denken aan het zgn. “voorzorgprincipe” waar klimaat-alarmisten, ook verantwoordelijke politici, zoals ministers, vaak mee hebben geschermd om toch vele miljarden uit te willen geven, ook al is het heel goed denkbaar dat de (C)AGW-aanhangers het uiteindelijk bij het verkeerde eind zullen hebben. Het gaat alleen al voor ons land dan niet over enkele miljarden maar over honderden miljarden. Uit voorzorg !
“We moeten het wel voor onze kleinkinderen” is ook al zo’n oneigenlijk – maar o zo sentimenteel – argument. Fijn voor hen dat we uiteindelijk misschien constateren dat we voor niets onze economie en welvaart hebben verkwanseld voor een politiek-“wetenschappelijke” fata morgana ?
Uit voorzorg hebben we in een milde winter wel veel loodsen met strooizout klaar staan voor het geval dat, alhoewel ik me tekorten herinner in een strenge winter. Te weinig voorzorg dus.
Ik vraag me af waarom we in ons land niet uit voorzorg duizenden IC-bedden met beademing-apparatuur en 100 miljoen mondkapjes en een grote hal met hand-desinfectie-materiaal klaar hebben staan, alsmede enkele lege ziekenhuizen, die snel weer in gebruik kunnen worden genomen. Het zo gekoesterde “voorzorg-principe” wordt in onze politiek dus wel erg selectief toegepast. Waarom ? Er zijn landen die zich wel goed op een nieuwe virus-uitbraak hebben voorbereid !
Te duur kan het niet zijn, gegeven de honderden miljarden die we wel willen spenderen aan een – volgens velen – onmogelijke poging het klimaat te beheersen.
Ook meen ik dat er in ons land sprake is van achterstallig onderhoud van water-verdedigingswerken. Juist ook hier zou het “voorzorgprincipe” moeten worden gehanteerd zonder op de kosten te letten. We willen toch zeker geen 2e Zeeland-achtige ramp zoals in 1953 ?
En nee, de zee langs onze kusten stijgt niet versnelt, maar wel al vele eeuwen gestaag, zo rapporteerde kennis-instituut Deltares onlangs.
Ondanks dat onze lucht steeds schoner wordt, het weer de laatste tijd veraangenaamd en de toegenomen CO2 de planten- en bomengroei aanmerkelijk doet toenemen, is het klimaat de nieuwe verklaarde vijand, ter bestrijding waarvan waar we onze welvaart kennelijk wel willen opofferen. Maar onze regeringen storen zich weinig aan de NAVO-afspraken om 2 % van onze bruto nationaal product te besteden aan defensie. Kennelijk is het voorzorgprincipe hier minder relevant.
Ik ben van mening dat onze regeringen de laatste decennia verkeerde keuzes maken waar het de voorzorg betreft m.b.t. bovengenoemde domeinen. Concrete uitvoerbare maatregelen werden niet voldoende genomen, maar, verdoofd door alarmistische – niet wetenschappelijk bewezen – extrapolaties van rampenscenario’s, willen ze bergen geld spenderen aan waarschijnlijk onmogelijke activiteiten als beheersing van het klimaat op aarde. In onze inmiddels sterk geseculeerde wereld zijn er toch nog velen die denken dat zij nu wel voor God kunnen spelen.
Oh, menselijke overmoed……
Wee, regeringen die verkeerde voorzorgsmaatregelen nemen…….
@ Hugo,
Ik vraag me af waarom we in ons land niet uit voorzorg duizenden IC-bedden met beademing-apparatuur en 100 miljoen mondkapjes en een grote hal met hand-desinfectie-materiaal klaar hebben staan, alsmede enkele lege ziekenhuizen, die snel weer in gebruik kunnen worden genomen. Het zo gekoesterde “voorzorg-principe” wordt in onze politiek dus wel erg selectief toegepast. Waarom ? Er zijn landen die zich wel goed op een nieuwe virus-uitbraak hebben voorbereid !
Voorzorgprincipe??
Griepgolf winter 2017/18:
Nederland – 10.000 doden
Spanje – 15.000 doden
Duitsland – 25.000 doden
En geen haan die er naar kraait….
Ronel,
Uit die vergelijking van de getallen kun je opmaken dat de wintergriep nu opgeklopt wordt. Vooral de media zijn de gangmakers van deze ‘crisis’.
Zeg Ronel en Antisoof, op welke getallen denken jullie uit te komen met dit Corona virus als we net als bij een gewone griep geen extra maatregelen zouden treffen? Om te beginnen, zou je ook eens wat getallen kunnen oplepelen over de IC bezetting bij een normale griep?
@ Ronel,
Ja, het goede (meer volledige) historische perspectief ontbreekt maar al te vaak in ons denken en kennen en in de daarop gebaseerde discussies. ik vind het nuttig dat je daar op wijst.
Eerlijk gezegd ben ik nogal gefascineerd door dat soort achtergrond-informaties, die het doorsnee denken over iets in een zeker wankel evenwicht brengen. Hier volgt nog zo’n voorbeeld:
Acute tijdelijke afname luchtvervuiling in China
De tekst in de laatste twee alinea’s van de column op 21 maart 2020 in het Economie katern op blz. 12 van het BD/AD van Sandra Phlippen luiden als volgt: “Voor onze klimaatdoelen zou het geweldig zijn. Het beste voorbeeld daarvan ligt in China. Nasa-luchtfoto’s van China in februari 2020 lieten een extreem schone lucht boven de normaal pikzwarte steden zien. In februari stond een groot deel van de Chinese economie stil, waardoor de uitstoot wegviel. De Amerikaanse milieueconoom Marshall Burke heeft vervolgens berekend hoeveel doden er niet zijn gevallen doordat de lucht in Chinese steden opklaarde. Dat vergelijkt hij met het aantal doden dat er door de corona-uitbraak viel. Het resultaat is schokkend: de schone lucht heeft twintig keer zo veel doden voorkomen als het aantal doden dat corona er heeft veroorzaakt! (Bron: Frans Bos, persoonl. comm., 23-3-2020).
Niemand. Ik schat dat het volgende is gebeurd (m.i. 70% kans):
Zoals blijkt uit de publicatie in Nature Medicine hebben tenminste 2 medewerkers van het Wuhan virologie laboratorium gewerkt aan een corona virus (lijkend op het SARS virus), in een laboratorium in USA.
https://www.nature.com/articles/nm.3985.pdf
Dat virus onderzoek is stilgezet in USA omdat men het te gevaarlijk vond.
Het virologie laboratorium in Wuhan is het enige lab in China dat mag werken met gevaarlijke virussen (er zijn er niet veel in de wereld).
Wellicht is dat virus door de betrokken Wuhan lab medewerker(s) meegenomen naar zijn lab in China toen het onderzoek in USA werd stilgezet vanwege de risico’s, en later daaruit ontsnapt.
Het verklaart:
– dat de uitbraak in Wuhan, de enige plaats met zo”n laboratorium in China, is begonnen; en
– dat het zoeken naar de oorzaak bij vleermuizen e.a. niets heeft opgeleverd (de genen te verschillend).
Er is recent een USA publicatie verschenen die dit ontkent en wijst naar vleermuizen of het Javaanse schubdier als een mogelijkheid, ondanks de verklaring van de onderzoekers in Nature dat de genen van die dieren te verschillend zijn…
@Bas,
Dit is het eerste bericht van jou waar ik je ook nog gelijk in geef dat dit een hoog percentage van zekerheid kan hebben.
Ik heb hier ook al een tijd op liggen te googlen en kom daar ook steeds weer op uit.
Dit hebben ze trouwens in het begin ook vaag door laten schemeren.
Misschien komt de echte waarheid ooit nog eens naar boven.
Theo, als dit inderdaad waar is, dan beleven we een historisch moment, te weten: Een trol (Bas dus) die een op feiten gebaseerde gebeurtenis wereldkundig maakt.
Mooi.
Nu de rest nog.
@AnthonyF,
Hij zal het niet wereldkundig maken Hi Hi.
Maar volgens berichtgeving zou er inderdaad gesleuteld zijn met dit soort virus.
Zou dit echt zo zijn is de kans groot dat het vandaar komt, je weet maar nooit.
Misschien dat de echte waarheid ooit naar boven komt, en ook dat blijft gissen, burgers mogen niet te veel weten toch? :-)
@ Theo en andere geïnteresseerden,
Deze kreeg ik via een vriend, het waarheidsgehalte mag ieder zelf bepalen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL18vrD9EPjABPcuBSsH6GlLhMrT8Vuejq
@Bas ik denk dat je gelijk hebt en dat de oorsprong van het Virus dus de VS is en dat China het heeft verzaakt hier. Het virus is te complex om een natuurlijke oorsprong te hebben. Ook het feit dat het voornamelijk ouderen velt geeft te denken, dit is bij gewone virussen niet het geval.
“Ook het feit dat het voornamelijk ouderen velt geeft te denken, dit is bij gewone virussen niet het geval.”
De verklaring daarvoor is simpel. De normale griepvirussen zijn allemaal verwant aan elkaar. Dat betekent dat de meeste mensen al een begin van weerstand hier tegen hebben. Zeker oudere mensen, die in hun leven al veel verschillende soorten griepvirus hebben meegemaakt. Bovendien worden veel ouderen ingeënt tegen griep.
Bij een geheel nieuw virus gaan andere wetten gelden. Daartegen heeft niemand een begin van weerstand. Dan worden vooral mensen getroffen waarvan de algehele conditie, en/of het afweersysteem al slecht was.
Wat een rare theorieën lees ik hier trouwens. Ook van mensen van wie je het niet zou verwachten.
@ Berend, @Bart,
Toch ff kijken.
https://youtu.be/p_AyuhbnPOI
Lees dit dan ook maar @Ronel
https://www.spiegel.de/wissenschaft/medizin/coronavirus-die-gefaehrlichen-falschinformationen-des-wolfgang-wodarg-a-f74bc73b-aac5-469e-a4e4-2ebe7aa6c270
Zijn hele verhaal is al ingehaald door de actualiteit. De ziekenhuizen is sommige regio’s kunnen de toestroom van patiënten nu al niet aan, en de piek is nog lang niet bereikt.
@Bart Vreeken,
Speciaal voor jou, omdat je zo graag een sceptisch mens bent, ik proef bij jou weer echt, wat ik zeg is zo, alarmisten taal dus.
https://nypost.com/2020/02/22/dont-buy-chinas-story-the-coronavirus-may-have-leaked-from-a-lab/
Wat hebben we aan dat soort rare verhalen, Theo?
Het gaat er nu om wat de beste aanpak is om de gevolgen van het virus te beperken. Hoe het virus ontstaan is kan daarna wel uitgezocht. En een sensatieblad lijkt me daarvoor niet de beste bron.
@Bart Vreeken,
Wat heb ik aan die rare verhalen van jou, kijk eens wat ik schrijf, lees dat eens goed voor dat je weer komt steken, mooie gast ben jij.
Je geeft eerst een heel verhaal met scenario weg en nu draai je weer je kont dat het niet belangrijk is, alles voor later, en wat schrijf ik?
En wat schrijf je alarmist collega Bas?
Alsof dat linkje uit de Spiegel heilig is, ook een propaganda blad trouwens.
Jullie geloven te veel, de wereld is niet zo goed en eerlijk als de linkse jongens ons willen doen geloven.
Ga dat muurtje van Rutte maar bouwen dan zijn jullie goed bezig.
Dit land gaat naar de kloten door die verrekte groene deal en alle leugens die ze de burgers voeren, zo zit de vork in de steel.
Berend,
Alleen ouderen krijgen een gratis griepprik, omdat normale griep vooral ouderen fataal wordt. Net zoals bij Corona..
Over klimaatwetenschap en klimaatwetenschappers gesproken……….https://www.milieuzaken.org/klimaatwetenschappers.php
De waardering voor de machthebbers schiet in rijden van crisissen omhoog. Zo ook nu en in dit land. Er is nu de zeldzame mogelijkheid om allerhande zaken te realiseren zonder lastige tegenwerpingen. Het adagium is nu “vertrouw op de wetenschappers”. De wetten liggen er, het geld blijkt geen probleem te zijn en de bevolking is murv door de corona crisis. Een beetje handige bestuurder grijpt zijn kansen. In Hongarije gaat men stemmen om het parlement af te schaffen. Hier kunnen we veel met de crisis en herstel wet. Andere landen in de EU hebben ook oplosingen. Duitsland liet in 1933 zien dat een verdeelde Weimar republiek binnen een jaar omgevormd kon worden in een bruine heilstaat. Nu herhaalt de geschiedenis nooit het zelfde want hier gaan we op voor de groene heilstaat. Net als toen zijn de idealen het zelfde, terug naar de natuur en een grote vernieuwing. De bruine heilstaat hield het twaalf jaar uit. De groene schat ik vijftien omdat dan de subsidie is afgelopen.
@ van Gelder
Zal ik jou ook nog even je leugens voorhouden,zodat je weer net kan doen of je dit niet ziet?
vanGelder 20 mrt 2020 om 19:51
Ella,
Dat zijn alleen ongefundeerde verdachtmakingen. Er is geen enkel bewijs dat er mensen zijn die meer dan één alias gebruiken.
Jack 6 dec 2019 om 10:43
Het is allemaal propaganda, leugens dus wat is de meerwaarde van het behouden van deze reacties?
Hans heeft hier vast wel een filter voor.
Moderator:
Onze huistrollen gebruiken steeds weer nieuwe namen, e-mailadressen en IP-adressen. Ex ante filtering is dus niet mogelijk.
“Galileo-Berkhout moet hetzelfde gedacht hebben: laat ik deze covid-19-crisis nu eens gebruiken om mijn eigen overtuigingen nog eens onder de aandacht te brengen!”.
Net als bij BV. h ttps://klimaatveranda.nl/2020/03/21/corona-covid-19/
En Timmermans bij vroege vogels