Auteur: David Wojick (VS).
Vertaling: Martien de Wit.
Hoewel ze zich op enorm verschillende tijdschalen voordoen, zijn de Covid-19 paniek en de klimaatveranderingspaniek opmerkelijk vergelijkbaar.
Misschien zijn er bepaalde sociale paniekmechanismen die zich altijd voordoen, maar die nog moeten worden ontdekt. Toch zijn de opvallende overeenkomsten tussen deze twee in ieder geval de moeite van het nader verkennen waard.
Beide vormen van paniek begonnen met op hol geslagen computermodellen. In het geval van Covid werd voorspeld dat het aantal doden in de Verenigde Staten rond de twee miljoen zou liggen, wat duidelijk oproept tot draconische maatregelen van de regering, die dan ook snel volgden. Dat aantal staat nu op ongeveer 60.000, ongeveer hetzelfde als een slecht griepjaar, maar de schade neemt nog toe.
Beweringen dat de draconische maatregelen de cijfers omlaag hebben gebracht, worden weerlegd door de landen die het zonder die maatregelen even goed deden. We weten niet waarom het model zo ‘hot’ is geworden, noch waarom het niet is geanalyseerd, zelfs niet behoorlijk gedocumenteerd en ook niet vrijgegeven voor analyse.
In het geval van het klimaat tonen de ‘hete’ modellen een goedaardige toename van atmosferische CO2 en ze veranderen dat in een komende catastrofe. We weten eigenlijk wel hoe ze dit doen met behulp van enorme (en puur speculatieve) positieve feedback van waterdamp en wolken. Dat door waarnemingen duidelijk blijkt dat deze modellen onjuist zijn, wordt door hun makers genegeerd.
In beide gevallen werd de speculatieve toekomstige verschrikking van harte omarmd door de mainstream media, vergezeld van een onophoudelijke roep om actie. Zoals te verwachten was, reageerde het publiek met angst, waardoor de regering voldoende ruimte kreeg voor actie.
In beide gevallen resulteerde dat in mandaten voor economisch destructieve onthouding. In het geval van Covid is het mandaat om jezelf te isoleren. Ga niet uit, ga niet naar je werk, ga niet naar school. Dat de economie dan snel instort, is geen verrassing.
In het geval van het klimaat is het mandaat om te stoppen met het gebruik van onze primaire energiebron – fossiele brandstoffen. Rijd niet. Vlieg niet. Eet geen vlees. Bouw miljoenen windmolens en zonnecollectoren. Zet in op nul-CO2-zelfmoord. Dat de economie langzaam instort, is geen verrassing. Energieprijzen stijgen en blijven stijgen.
In beide gevallen is het belachelijke noodpakket, dat wordt toegepast bij catastrofale instorting een zogenaamde ‘stimulus’. Miljoenen hebben geen werk, dus krijgen ze iets meer dan duizend dollar. Windmolens en zonnepanelen werken niet naar behoren, dus krijgen ze subsidies. En nog steeds voedt de regering de angst.
Wat in beide gevallen echt nodig is, is vrijheid en realiteitszin. Vrijheid van computergestuurde angst, bevrijding van door angst gedreven mandaten en de realiteit dat het ‘probleem’ dat door de ondergang werd opgelost, in de eerste plaats nooit bestond.
Dit zijn twee vormen van paniek, puur en simpel. Herstel zal niet gemakkelijk zijn omdat angst, eenmaal aangewakkerd, langdurig beklijft. Kinderen hadden al nachtmerries die werden aangejaagd door klimaatangst, nu zijn ze bang om naar buiten te gaan en te spelen. In beide gevallen moet het ergste nog komen, omdat de angstzaaiers meedogenloos zijn. Toch zullen we uit deze put klimmen, ondanks de regeringen die ons erin hebben gestopt.
De grote uitdaging is hoe we in de toekomst catastrofale paniek voorkomen. In de communicatiewetenschap wordt dit soort dingen een ‘cascade’ genoemd. De resultaten van de modellen triggeren de pers, die de burgers triggeren, die de overheid triggeren.
Elke stap is een versterker, waarbij een ‘hot’ model honderden miljoenen mensen pijn doet. Misschien is het model de plek om te beginnen. Misschien zou het strafbaar moeten zijn om catastrofale vermoedens als vaststaande feiten te presenteren, zodat dat niet meer gebeurt.
Een vals alarm geven dat grote schade veroorzaakt, is verkeerd. Vals alarm wetenschap noemen, verandert daar niets aan. Dat maakt het alleen maar erger.
Wetenschappers worden verondersteld heel voorzichtig te zijn met hun beweringen.
Natuurlijk moeten we ook het virus bestrijden, maar dan medisch, niet sociaal. We hebben ook een werkbaar viruspreventie- en beveiligingssysteem nodig, vooral een systeem dat paniek voorkomt. Een goede manier om dit systeem te financieren is door geld te gebruiken, dat bedoeld was om op dwaze wijze CO2 te bestrijden.
Zie ook hier.
David Wojick, Ph.D. is een onafhankelijke analist die op het snijvlak van wetenschap, technologie en beleid werkt. Zie hier.
Zie voor meer dan 100 eerdere artikelen voor CFACT hier.
Beschikbaar voor vertrouwelijk onderzoek en consulting.
Ik vind een “slecht griepjaar” wel een sterk eufemisme voor een oversterfte van 2000 sterfgevallen per week in Nederland gedurende twee weken.
Maar inderdaad, is de Zweedse aanpak van laissez faire de beste?
Er is geen peil op te trekken: men telt anders.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Zweden doet het slechter dan de buurlanden.
Ik denk dat de bevolkingsdichtheid (NL~575/km2) en de verstedelijking er ook toe doet.
Pijnlijk is natuurlijk ook dat de toegang tot medische zorg in de VS ietwat (sic!) anders is.
Even pijnlijk is de gebrekkige “boekhouding” van de NL-zorg.
Er zijn vele onzekerheden in de tellingen, zodanig dat de huidige cijfers nog weinig zeggen. Het meest betrouwbare is de oversterfte die deze griep veroorzaakt, wat wil zeggen dat we pas achteraf kunnen zeggen hoe ernstig het was.
Er zijn heel wat aannames over virussen en de verspreiding daarvan, zo is die 1,5 m ook maar een inschatting, hoe de wind staat bepaalt ook heel veel.
Wie zorgt voor een goed werkend immuunsysteem heeft weinig te vrezen, maar ja, in onze maatschappij doen we er veel aan om ongezond te worden, angst is daar een belangrijke factor in.
Boels, die bevolkingsdichtheid doet er zeker toe. Hier in Frankrijk is die gemiddeld ongeveer 100/km2. De meeste sterfgevallen zijn daar waar de mensen in grote hoeveelheden bij elkaar wonen. Er waren tot voor enkele dagen nog departementen met 0 doden. Zeer dun bevolkte departementen.
Wij wonen in de Aude, ook dun bevolkt, en als de situatie niet veranderd, zijn wij, samen met de P-O op 11 mei de eerste departementen die weer uit de lock-down mogen; wel heel voorzichtig uiteraard. Ben een ras Rotterdammer, maar nu toch wel erg blij dat ik er niet meer woon.
“Due to Sweden’s cold northern climate, most of the population lives in the south, and Sweden has an 85% urban population.”
https://swedenchad.weebly.com/population–migration.html
Trouwens, Wit-rusland heeft ook geen lockdown en de het gegeven advies is lichtelijk anders:
No lockdown here: Belarus’s strongman rejects coronavirus risks. He suggests saunas and vodka.
h ttps://www.myjoyonline.com/news/international/no-lockdown-in-belarus-president-rejects-coronavirus-risks-and-prescribes-saunas-and-vodka/
h ttps://www.worldometers.info/world-population/belarus-population/
79.2 % of the population is urban
t.o.v. Frankrijk waar:
81.5 % of the population is urban
h ttps://www.worldometers.info/world-population/france-population/
of
Belarus with no lockdown
10 Deaths/1M pop
France with lockdown
373 Deaths/1M pop
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Zweden
88.2 % of the population is urban
https://www.worldometers.info/world-population/sweden-population/
Frankrijk:
81.5 % of the population is urban
h ttps://www.worldometers.info/world-population/france-population/
Zweden with no lockdown
256 Deaths/1M pop
Frankrijk with lockdown
373 Deaths/1M pop
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Jimmy, de vergelijking tussen Frankrijk en Zweden levert een heel ander beeld op wanneer je ook de landen rond Zweden meeneemt (Noorwegen, Denemarken en Finland); want in de omringende landen van Zweden is de schade een factor 10 kleiner qua dodelijke slachtoffers t.o.v. Zweden.
Het beeld wordt compleet als je daarnaast ook de omringende landen van Frankrijk meeneemt: Spanje, Italië, België en Zwitserland.
Moraal van het verhaal:
in Scandinavië heeft het Coronavirus voorlopig veel minder voet aan de grond gekregen dan in West Europa.
Jimmy 1 mei 2020 om 12:50
“..Zweden with no lockdown
256 Deaths/1M pop”
Het klopt niet dat Zweden geen lockdown heeft. Scholen zijn wel al een tijd gesloten.
En een score waarmee ze op de wereldranglijst direct achter Nederland 7e staan per miljoen inwoners is niet bepaald best te noemen. (En zoals ik al vaker gezegd heb hanteren alle landen verschillende methoden om tot hun aantallen coronadoden te komen. Dus alle vergelijkingen gaan mank)
Zweden bestaat uit een paar diep trieste grote steden en verder heel veel kleine inteelt gehuchtjes.
Overigens, hier horen of zien we in Nederland helemaal niets van…
https://www.theguardian.com/world/2020/jan/16/drug-gang-violence-in-sweden-linked-to-60-bomb-blasts-increase
https://www.theguardian.com/world/2020/jan/25/bombs-blood-feuds-malmo-explosions-rocking-swedens-cities
Er is door de Zweden wel een goede film gemaakt over het hedendaagse Zweden.
https://www.youtube.com/watch?v=EUzRjRv0Ib0
Ten aanzien van Corona kunnen we het best naar Scandinavië als geheel kijken. Dun bevolkt, koud (al thans de afgelopen maanden) en weinig contacten vanwege een armzalig sociaal leven. Vooral dit laatste laat de film goed zien.
Een deel van de “paniek” komt omdat de modellen hockeysticks laten zien, net als bij de klimaatwaanzin.
Zweden is onvergelijkbaar met Nederland wat betreft bevolkingsdichtheid , telt veel meer eenpersoonshuishoudens en het volk schijnt van nature afstandelijker te zijn dan wij .Er zijn wel degelijk maatregelen genomen zoals o.a. het sluiten van universiteiten, bedrijven en ook veel winkels. Anders dan hier is de bevolking geïnformeerd en geadviseerd in plaats van deels verplicht opgehokt. Verder hebben ze in Zweden heel wat meer IC capaciteit . Voordeel daar nu is dat er geen BOA in je nek staat te hijgen wanneer je met je vrienden door een park loopt, er geen strandovergangen ,natuurgebieden en parken zijn afgesloten. Wat hier nog meer als heel vreemd ervaren wordt is dat winkels onder voorwaarden open mogen en vervolgens de klanten wordt geadviseerd om thuis te blijven.
Wat me verder opviel is dat de veehouderij weer een deel van de corona schuld in zijn klompen krijgt geschoven ivm het vele fijnstof dat ze veroorzaken. Die lui blijft niets bespaard.
Zou het daar met de fijnstof dramatischer gesteld zijn dan in de regio Rotterdam met zijn drukke wegverkeer de kolencentrale op de Maasvlakte ,de vuilverbranding Rijnmond de hele petrochemische industrie en de containerschepen die tegen de getijde stroom op langs hoek van Holland, Maassluis Vlaardingen en Schiedam de havens aandoen.
Wat je uit de pijpen van die oceaanstomers over die steden ziet vliegen is heel smerig. Op windstille dagen hangt de smog nu ook boven zee en wat ze voor brandstof stoken? Chemisch afval?
Wel jammer van die idiote complottheorieën die sommigen op deze site dumpen.
Net hele theorieën gelezen over de verspreiding van het virus in Nederland. Je kan ook zeggen over het algemeen is het in Friesland, Groningen en Drenthe Maar war kouder dan in Brabant ?! Maar waarom in de het noorden van Italië of in Madrid zoveel doden. Worden daar ook veel varkens gehouden ? En in New York ? Maar inderdaad gelijk weer naar de landbouw wijzen terwijl wij die sector hard nodig hebben.
@Hans Erren;
over oversterfte: https://kompanje.org/2020/04/28/oversterfte-door-verkommering-en-eenzaamheid/
Hans Erren
Als kinderen weinig last blijken te hebben van Corona laat die dan naar school gaan. Zorg voor voldoende beveiligingsmaterialen voor de docenten zodat de ouders gewoon naar hun werk kunnen om de economie draaiend te houden. Adviseer de kwetsbare groepen, dus degenen die het advies krijgen een griepprik te halen, thuis te blijven. Betreft dat docenten, laat die dan ondersteunende diensten draaien. zoals correctie, het samenstellen van toetsen en lessen en het verzorgen van onderwijs via internet aan de daartoe best toegeruste leerlingen. Laat leerlingen op de fiets naar school gaan om de problemen in het openbaar vervoer te voorkomen. Laat het openbaar vervoer rijden voor de vitale sectoren. Zoals bijvoorbeeld de zorg.
Zo kan een belangrijk deel van de samenleving vrij normaal doorgaan en wordt de groep-immuniteit eerder bereikt en wordt daarna de zorg bij het weer invoegen van de risico-groep minder problematisch. Bovendien kan dat ook gefaseerd gebeuren afhankelijk van voldoende beschermende materialen.
Hetzelfde geldt voor de transitie naar andere energievormen. Ook wind en zon. Nu zijn het nog inferieure systemen die leunen op subsidie en die véél te snel worden uitgebouwd. En ook nog op de verkeerde plaatsen worden “ingepast” en zo vernielen wat we beoogden te redden.
@Peter. Van kinderen is inmiddels bekend dat zij drager kunnen zijn van COVID-19. Kinderen naar school laten gaan en daardoor het onderwijs ondersteunend personeel en docenten gevaar laten lopen om in contact te komen met dat virus is immoreel.
Kinderen moeten thuisblijven. Jammer voor hen en hun ouders. Indien er dan toch contact gewenst is tussen leerlingen/kinderen en docenten dan via teams of ander medium. Maar niet fysiek.
Dieter von Bartsch
Is het ook immoreel om verzorgend personeel bloot te stellen aan het coronavirus? Ook zij hebben er niet om gevraagd om met dat virus in aanraking te komen. Gelukkig denken zij er tot nu toe anders over. Met beschermingsmiddelen en het thuis laten van kwetsbare docenten moet het volgens mij kunnen. En ook moeten wil je de situatie normaliseren..
Dieter von Bartsch
Het lijkt me logisch dat kinderen drager kunnen zijn van het coronavirus. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je er immuniteit voor ontwikkeld. Dat zal wel moeten wil je binnen redelijke tijd groeps-immuniteit opbouwen om de zwakkeren in de samenleving tijdelijk te kunnen vrijwaren van het virus. Daarvan moet het uiteindelijk komen. Tot er een vaccin of een werkend geneesmiddel is.
En ik heb begrepen dat men er rekening mee houdt dat dit nog wel 3 jaar kan duren. Zolang kun je een samenleving niet op een laag pitje laten functioneren. Dan overlijden er uiteindelijk meer aan slechte voeding en de afbraak van de gezondheidszorg.
Het rijst de pan uit in Zweden, zoek de cijfers maar eens op.
Toen er op11 september 2001 twee torens instortten op Manhattan, de ‘Twin Towers’ genaamd werd ons iets op de mouw gespeld. Negentien schaapherders waren naar de VS gekomen, deden een opleiding tot piloot in een Piper-Cub en voerden even later de moeilijkste manoeuvres uit in grote verkeersvliegtuigen, die ze de gebouwen in manoeuvreerden. Ik hoop trouwens dat vele piloten, die, nu ze toch werkloos worden, nu eindelijk eens durven uitkomen voor hun wetenschap dat zoiets onmogelijk is! Net zoiets als de emeritus professoren doen wanneer hun pensioen is veiliggesteld. Maar dan nog iets heldhaftiger..
De Twin-Towers stortten in tegen hun ondersteuningsconstructie in en zelfs vele meters met de versnelling van de zwaartekracht. Dwars tegen natuurwetten in..
Iedereen slikte de in der haast aangedragen theorieën voor zoete koek, op een clubje ‘idioten’ na die hun baan op het spel zette. Ze werden niet eens gehoord en buiten spel gezet.
De organisatoren van de Fals-flag konden niet geloven dat ze er zo makkelijk mee weg kwamen!!
Ongelooflijk werkelijk! De ‘Patriot-act’ lag al klaar en Bush stormde op Irak af en Afghanistan en had wilde plannen met Libië en Iran. Steeds brutaler werden ze, het publiek slikte alles als zoete koek of het nu chemische wapens waren, bij de ‘vijand’ aangetroffen of gifgasaanvallen. Steeds brutaler werden ze en steeds merkten ze dat ze het publiek zelfs de meest onwerkelijke theorieën konden verkopen. Ze geloofden werkelijk alles. Als…, als ze maar bang werden gemaakt!!
Toen kregen ook de mindere Goden her en der op de wereld er de smaak van te pakken. Ze hoefden maar wat wetenschappers in te schakelen met hun snelle computers met programma’s die in hun kraam te pas kwamen immers! Hele horden chicaneurs en manipulators en gelukzoekers haakten aan, zeg maar de Timmermans en Otten-achtigen. Ze kropen uit hun holen vandaan en zagen kans zich een plaatsje te verwerven in het nieuwe luilekkerland, in stand gehouden door miljarden bange mensen.
Maar hoe lang nog? Hoe lang laten we ons nog verhaaltjes op de mouw spelden? Hoe lang nog voordat we beseffen dat we niets meer te verliezen hebben en dat we genegeerd en bedrogen worden?
Dat we inzien dat zeespiegel geen 6 meter stijgt, maar 6cm! Dat een gebouw met honderdduizend ton staal en beton niet zo maar kan verpulveren tot poeder. Dat een flinke griepepidemie geen miljoen doden veroorzaakt zoals een computermodel in de VS berekende. Wanneer ebt onze angst weg? Bij mij is het gebeurd in ieder geval en heeft plaats gemaakt voor woede. Woede is energie, wat zal ik daar nu toch eens mee gaan doen?
Nee troubadour, voedt nu niet de het stokpaardje van Lewandowsky met dit soort samenzweringstheorieën.
Is de Wet van de vrije val een theorie dan?
Of was die op 11/9/2001 even buiten bedrijf?
WTC7 is toch wel degelijk een giga rode vlag hoor!
Het toeval wil dat ik iets af weet van explosief slopen. Ooit heb ik er een opleiding in gevolgd. ‘Hoge gebouwen’ was weliswaar geen onderdeel van de opleiding, maar in z’n algemeen weet ik wel hoe het werkt. Dat geldt ook voor ‘zwakwandige’ constructies. De berekeningen maken kan ik echter niet. Daar is veel inzicht en kennis in bouwkunde voor nodig (heb ik niet).
Het is absoluut ONmogelijk om zulke gebouwen gecontroleerd te slopen terwijl ze nog volledig in gebruik zijn en er tegelijkertijd vliegtuigen naar binnen vliegen.
Hoepel op met verhalen dat er bij de bouw al explosieven zouden zijn aangebracht. Niemand kan en wil gebruik maken van springstoffen en hun ontstekers die al 28 jaar lang in een ongecontroleerd milieu aanwezig zijn. Of dat er gebruik is gemaakt van geheime, uiterst krachtige springstoffen, of zelfs een atoombom.
De zogenaamde deskundigen die anders beweren, willen geld verdienen over de ruggen van bijna 3000 onschuldige burgers. Een professor of enig andere (zelfbenoemde) deskundige die beweert dat het ‘controlled demolition’ was, is geen knip voor de neus waard. Een schande dat zo’n type nog ergens werk heeft.
Velen noemen het complotverhalen, maar er rammelt zoveel aan de officiële verklaring dat het officiële verhaal het complot is. Ooit zal de waarheid boven komen drijven.
Één ding wil er wel over kwijt: het is een hele kunst om een wolkenkrabber exact verticaal in te laten storten, daar zijn specialisten voor nodig en zelfs dan lukt het nog niet altijd.
Het blijft raar om te zien hoe dat gebouw in elkaar zakte.
Normaal kan dit alleen met een gecontroleerde explosie.
Maar je hebt natuurlijk altijd toeval en onzekerheden.
De rest kan ik niet over oordelen, er word zoveel verteld, maar het instortten was voor ieder zichtbaar.
Nou Theo, toeval en onzekerheden, kan. Maat twee tegelijk? En dan nog builiding nr.7, een stukje verderop, dat dezelfde dag ook nog in elkaar zakt als een hele nette controlled demolition? Er zijn nog heel vel meer aanwijzingen over deze zaak, maar daar wil ik hier verder niet op in gaan. Voor geïnteresseerden is er genoeg te vinden op internet en voor hen die niet in staat zijn zelf het kaf van het koren te onderscheiden maakt het ook niet uit wat ze ermee doen.
@Gerard,
Natuurlijk niet, er zijn zeer sterke aanwijzingen, maar net zo als je zelf al zegt behoeft het hier geen naam te krijgen.
Och, het simpele gegeven, dat volslagen randdebielen als Micha Kat, Boudine Berkenbosch, van Houts en Jeroen van Koningsbrugge overtuigd zijn van de 9/11 complottheorie zegt toch al genoeg. Door de maatschappij uitgestoten schertsfiguren.
9/11: toont aan dat je vrijwel iedereen kunt wijsmaken wat je wilt wanneer de de Media onder controle hebt. Ongelofelijk hoe volgzaam en goedgelovig de televisiekijker en de krantenlezer bleken zijn. En wat een MACHT bezitten de Media en vooral de genen die ze aansturen.
2020 inmiddels. Er is weinig veranderd, nog steeds volop medialeugens en een volk wat het allemaal slikt als zoete koek. Over de rampspoed van klimaatverandering, over de noodzaak van het binnenlaten van miljoenen kansarmen, de noodzaak tot het bouwen van 100.000 windmolens.
En dan de afsluiting van het aardgas.
Intussen moet het luchtverkeer wel ongebreideld kunnen groeien dus vliegveld Lelystad moet dringend open voor de vele vakantievluchten.
Hoe groot de contradictie ook is, men gelooft de Media.
Die schaapherders en die pipercubs? Nooit van Osama bin Laden gehoord? De twin towers zien branden voor zij instortten, doordat de kerosinebrand de stalen steunprofielen deed smelten? Nooit het verhaal gehoord van het gekaapte straalvliegtuig dat in Pennsylvania neerstortte omdat de passagiers in opstand kwamen om te voorkomen dat het het witte huis zou binnen vliegen? Nooit gehoord van het straalvliegtuig dat het Pentagon invloog?
Allemaal verzinsels? Maak eens een afspraak met uw specialist, die gespecialiseerd is in paranoia.
Ook goeie morgen, lekker geslapen?
Hoe kan WTC7 instorten als een kaartenhuis?
Er is geen vliegtuig in geloven, er was zeer weinig brand.
Waarom word door de nabestaanden en de brandweer een tweede onderzoek geëist.
Waarom zijn ze er heden nog steeds mee bezig als alles duidelijk was.
Ik kijk alleen maar naar logische verklaringen hoe de gebouwen zijn ingestort, en er is zo goed al geen ingenieur die de instorting als een kaartenhuis normaal vind.
Dit zijn geen gebouwen waar maar wat prut staal is gebruikt, dit hele gebouw was een degelijke constructie.
Een gebouw als een kaartenhuis in elkaar laten vallen is een specialistische kunst.
Maar toeval bestaat natuurlijk ook.
Verder laat ik alle complottheorieën buiten beschouwing.
De meeste kerosine verbrandde buiten in die grote vuurbal. Wat volgde was een walmende, relatief koele brand, gevoed door kantoormeubilair, stoffering en dergelijke. Als mijn houtkachel die kleur rook afgeeft wordt het niet warm, laat staan dat hij smelt.
De noord-toren walmde aardig door maar de brand in de zuid-toren ging na een half uurtje gewoon uit. Je ziet dan mensen in het inslaggat verschijnen. Toch valt juist die toren van het ene op het ander moment in elkaar. Met vrije valsnelheid en symmetrisch, wat betekent dat ALLE weerstand in een keer weg was. Dat kan op slechts 1 manier.
Als je gaat observeren en vervolgens rekenen dan ontkom je niet aan de conclusie dat de drie instortingen op 9 september 2001 veroorzaakt zijn door zorgvuldig geplaatste (sloop-)explosieven. Dat maakt dan de weg weer vrij voor het onvoorstelbare gevolgtrekking dat 9/11 gepland, gewild en koelbloedig uitgevoerd moet zijn.
Gruwelijk, het bloedbad wat plaatsvond. Maar wat jou en mij vooral angst aanjaagt is het kantelende overheidsbeeld, voor zover dat nog rechtop stond.
En daar haakt de massa af, men stopt gewoon te denken. Want wat dan opdoemt is te erg.
“zorgvuldig geplaatste (sloop-)explosieven”
Gert Visser (14:39), hoe heeft men die dan kunnen plaatsen? Voor een ‘controlled-demolishion’ van een torengebouw, moeten tientallen mensen gedurende meerdere weken werken aan het plaatsen van explosieven, leggen van bekabeling, enz. Hoe heeft men dat kunnen doen in de WTC zonder dat ook maar iemand van die duizenden mensen die daar werken er ooit iets van hebben gemerkt? Was er echt niemand die zich ooit heeft afgevraagd waarom er plots kabels door zijn/haar kantoor gelegd werden? Heeft niemand van de duizenden die het overleefden omdat ze nog niet op het werk waren aangekomen, naderhand zich plots herinnerd dat er toch wel rare dingen werden geïnstalleerd?
Dit is een vraag die al jaren aan de 9/11 complot-denkers wordt gesteld, maar waar ze nog nooit een afdoend antwoord op hebben gegeven. Daar haken ze op af – “men stopt gewoon te denken”.
@Daniel
Zucht, ik bén helemaal geen ‘complotdenker’ maar slechts een nuchtere observator die op school heeft leren rekenen. En nadenken. Als ik een gebouw na minder dan een uur flauwtjes branden (de zuidelijke toren) symmetrisch en in vrijval volkomen zie instorten dan weet ik dat van het ene op het andere moment de gehele ondersteuning ongedaan werd gemaakt.Dat kan maar op één manier.
Voor een oordeel over de motieven en de slinksheden die er voor nodig waren moet u inderdaad naar een ander.
Maar, kijkt u zelf eens naar de instortingen.
@Daniel
Al observerend en nuchter denkend (dat is wat anders dan complotdenken) zijn er nog wel meer zaken die aandacht trekken. De in grote hoeveelheid aanwezige reactieproducten in het WTC-stof bijvoorbeeld. Daarin bevinden zich stoffen die je er echt niet zou verwachten. Hoe komt een restproduct van Termite daar nou uitgerekend in terecht?
En wat moeten we denken van het vele gesmolten staal wat zich (weken na de instorting) in nog altijd vloeibare staat in de kelders van beide gebouwen bevond. Vloeibaar, ondanks het vele bluswater en regen die gevallen was. Daar kan het relatief kleine beetje kerosine wat was achtergebleven in het gebouw, samen met de walmende dús koele kantoorbrand onmogelijk verantwoordelijk voor zijn.
Reken daar nou eens aan en denk er eens serieus over na. Kom in elk geval iemand die wel doet niet te na.
Om Daniël een beetje bi te praten: er werd al weken gewerkt aan de aanleg van nieuwe leidingen voor internet in de torens. Verdiepingen werden daarvoor afgesloten. Op één van de vele filmpjes is te zien dat op één van de torens het instorten in het midden op het dak te zien is, de antenne die daar stond zakt eerder naar beneden dan de buitenkant. Even daarvoor werden aan de overkant van de baai lage trillingen geregistreerd door een camera die daar stond. Aanwezigen die het konden navertellen maakten melding van explosies voor de torens in elkaar begonnen te zakken.
Om maar een paar dingen te noemen, er zijn er nog heel veel meer. Als je de moeite neemt om je er echt in te verdiepen ga je, met een beetje technisch inzicht, vanzelf inzien dat die hele zaak stinkt.
Meerdere studies door psychologen hebben aangetoond dat, als je in één complottheorie gelooft, je geneigd bent om andere complotten ook te geloven.
Het is dus geen verrassing dat iemand die in klimaatopwarming een complot ziet, dat dan ook ziet in 9/11.
En hoe zit het met Area51? De moord op Kennedy? De maanlanding? Chemtrails? Allemaal waar, natuurlijk???
Dat er hier zo gemakkelijk van covid naar klimaat naar 9/11 wordt gesprongen, toont gewoon aan dat men hier niet kritisch wil denken maar graag alles gelooft, zo lang het maar past in de eigen overtuiging.
Hey zelfbenoemde klimaatwaanzinnige, ook weer een dagje vrij?
Lees van Willem Middelkoop en Tim Dollee: Patronen van Bedrog.. Vastgestelde Fals Flag Operaties. Aanval op Pearl Harbor wisten de USA Generaals van, hebben ze gewoon laten gebeuren. Et cetera etcetera
Daniel, je vergeet Roswell!
Complotten, samenzweringen zijn er. Ze zijn onderdeel van ons dagelijks bestaan. Alleen meestal weten we het niet. Denk maar aan het incident in de Golf van Tonkin (Vietnam), MK ULTRA, de inval in Irak (‘Curve Ball’). Complottheorieën zijn er ook. Sommige zijn groot, anderen zijn klein.
Ik heb zelf een theorie over een complot dat zich in de 2e WO afspeelde. Zo heel af en toe doe ik wat aan uitzoeken. Iedere keer ben ik weer verbaasd met wat ik vind. Of eigenlijk wat ik niet vind. Verboden archieven, geantidateerde documenten, verdwenen stukken, niet uitgezochte misdaden kom ik tegen. En meer vreemde zaken, die ik niet uit de doeken doe.
De vermeende complotten die Daniel opsomt, gaan bij mij de prullenbak in!
In 2001 was ik in Las Vegas bij het National Atomic Testing Museum. Met een medewerker sprak ik over Area 51. Hij lachte en liet me een mooie satellietfoto van het gebied zien, waarbij hij een aantal zaken uitlegde. Uiteraard was alles wat daar gebeurde geheim. Het is en was een belangrijk beproevingslab. Dat is overal ter wereld geheim. “Zie je dit rode plekje? Dat is hun honkbalveld. Nothing secret about that!”
Het 9/11 verhaal kon eigenlijk op dag 1 al in de vuilnisbak. Inmiddels is het door de wetenschap vanuit het wetenschappelijk perspectief inmiddels definitief begraven. De goedgelovigen zullen nog wel een paar eeuwen nodig hebben. O.a.:
https://www.ae911truth.org/
https://www.ae911truth.org/evidence/technical-articles
Groeten, Ben
Beste meneer Troubadour,
Ten aanzien van het instorten van de Twintowers kraamt u onzin uit.
Deze gebouwen hadden een staalskelet. Er vloog een vliegtuig in, en de kerosine veroorzaakte een grote brand.
Bij een temperatuur van 600C is staal de helft van zijn sterkte kwijt en toen deze temperatuur was bereikt stortte de hele toren in.
Ik ben er een paar jaar geleden geweest, en er is geen twijfel over mogelijk hoe dit is gebeurd.
Geldt ook voor het besturen van een vliegtuig. Het is niet zo moeilijk als het voor u lijkt. Iedereen met een ‘gewoon’ functionerend lichaam kan het leren.
Fijn dat het zo simpel is.
Er is geen paniek onder de mensen in het algemeen, dat maakt de media er van. Een klein deel is in paniek en sowieso altijd bang, meeste mensen vinden deze onzin aangaande klimaat en 100,000 windmolens op de mooiste plekken en van het gas af alleen maar zwaar irritant en vermoeiend. Ook dat vrij onschuldige virus waardoor al die onzinnige maatregelen verplicht zijn zijn voor de meeste mensen irritant, omdat ze nadenken en zich niets laten wijsmaken (of dom houden eigenlijk) door de vervloekte “main stream media”. Zou wel weer eens net als vroeger gewoon willen leven zonder al dat gezanik, gewoon s’morgens naar het werk zonder je schuldig te “moeten” voelen omdat je in een niet elektrische auto rijdt (die echt slecht zijn voor het klimaat) of je zorgen moet maken of je de huur nog kunt betalen omdat je moet fles werken of afgescheept wordt met een nul uren contract. Of oma nog leeft omdat er geen plak is in het verzorgingstehuis door allerlei bezuinigingen terwijl er wekelijks met 100en miljarden wordt gestrooid of het niks is, prijzen van gewoon levensonderhoud continu stijgen en je vooral moet zwijgen en gehoorzamen want anders….? Ja dreigen, altijd dreigen, wordt er kotsmisselijk van.
@Willem,
Precies, zo voel ik het ook, je word steeds meer en meer beperkt in je vrijheid.
Veel jonge mensen weten niet eens meer wat vrijheid is, ze zitten al in het systeem.
Ze gaan ons belemmeren in onze keuze vrijheid, we hebben geen keuze meer, de burgers worden in een verdomhoekje geplaatst, je hoeft niets meer, dat regelen de heren nu wel, een molen voor de deur, je kunt er niks tegen, het word gewoon bepaald, jij hebt hier niets mee te maken is het motto, jouw welzijn interesseert ons geen moer.
Ze jagen je straks op verplichte kosten, geen keuzevrijheid wat je met je eigen geld gaat doen.
Ooit zei eens een meerdere tegen mij, je moet in dit land niet te veel bezittingen hebben als gewone burger want dan word je op den duur genaaid in dit land.
Ik dacht altijd wat een gek, maar ik begin nu te twijfelen of die wel zo gek was.
Straks als het een keer zo ver mag komen en de auto rijd zonder te sturen, weten ze ook nog precies waar je uithangt.
Nee ik hou niet van zulke gecontroleerde wereld, lijk de film Matrix wel aan het worden.
Vrijheid is een zeldzaam goed, en de burger moet goed op gaan letten want hier is een onopgemerkte verschuiving in gaande, we worden langzaam aan vrijheid steeds meer kwijt, en je kunt vooral aan de alarmisten zien dat ze dit systeem omarmen als is het maar om hun waanzinnige doelstellingen te berijken.
Nederland was ooit eens een verdomd goed land met heel goede sociale stelsels maar geeft nu alles aan de EU, en de burgers hebben het na kijken en worden er steeds armer door.
En Rutte interseert het al helemaal geen moer.
Helemaal mee eens.
Van al die mensen in de zorg die ‘onbeschermd’ werken wordt vrijwel niemand ziek.
Ouderen worden opgesloten in tehuizen zonder frisse lucht, vitamine zon en familiebezoek. Zelfs in een hospice -tehuis voor terminale patiënten- mogen de bewoners geen bezoek ontvangen. Krankzinniger kan het bijna niet.
Gezondheid gaat voor de economie ! Uitspraak de heet Rutte. Kinderarbeid in China en Congo onder erbarmelijke omstandigheden om elektrische auto’s te laten rijden. Dat is blijkbaar niet belangrijk. Tankers met benzeen mogen op het Hollands Diep ontgassen. Er wonen niet zoveel mensen die last hebben van benzeen. Wel giftig maar goed.
Het is meten met twee maten. Wel in de rij staan voor een fotolijstje van Ikea maar niet in de rij mogen staan voor het “meisje met de parel”. Wel met zijn drieen over de markt lopen en daarvoor kappers straffen.
Gezondheid gaat voor de economie…..
Maar wat Den Haag en met hen helaas heel veel goedgelovige burgers vergeten:
Zonder een gezonde economie kan er van goede gezondheidszorg geen sprake zijn!
Veel belangrijker is dat niet alleen ons economisch systeem instort, maar ook ons imuunsysteem, als we binnen blijven zitten. Om dat immuunsysteem in stand te houden, zal het bij tijd en wijle uitgedaagd moeten worden door virussen en bacterieen. Zonder dat, zal het degraderen en afsterven. Mondkapjes en 20 keer per dag je handen wassen zullen daar bij niet helpen. Ik maak die opmerking als boerenjongen, opgegroeid tussen tsunami’s van virussen en bacterienpopulaties van voortdurend schijtende, kotsende, pissende koeien, paarden, kippen en geiten die elke dag uitgemest moesten worden. Disclaimer: Ik heb als kind nooit griep gehad.
@Michiel de Pooter:
Een “dooddoener”: als je gezond bent, dan wordt je niet ziek en ga je niet dood (als andere verkeersdeelnemers het toestaan).
Het doel van de beperkingen was dan ook om de bestaande zorg niet bloot te stellen aan overdadige overbelasting.
Dubbelblinde experimenten zijn niet mogelijk (die met/zonder beperkingen), men koos voor het praktische.
Feit blijft dat het ontbreken van informatie (wanneer besmet, door wie, gezondheidstoestand, verblijfplaats, ..) het zinvol voorspellen van verleden, heden en toekomst een heikelijke zaak is.
Dat is wel de overeenkomst met de AGW-heisa.
@Boels,
Ik had me laatst dat gratis boekje toch eens laten komen van, GROEN IS HET NIEUWE ROOD.
Ik heb dat gisteren ontvangen, heb er eens vlug doorheen gebladerd, maar dat valt niet tegen, veel namen worden benoemd die ik hier ook al eens voorbij heb zien komen.
Zelfs Climatgate word benoemd in het boekwerk.
Maar ik moet het eens eerst goed lezen, maar de eerste indruk is goed, er word op de fijten gewezen.
Er staat ook een hoofdstuk in, alles in het kort, b.v Nir Shaviv en dan in het kort wat die zegt.
Voor jullie waarschijnlijk niet zo interessant, maar voor mij als leek wel.
En ik denk voor heel veel gewone burgers die meer willen weten.
Hier zomaar wat info betreffende corona.
htt ps://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY
Conclusie: Wat de landen, we, ook doen, er gaan doden vallen. Met of zonder lock down.
Apart: De heer Giesecke is gepensioneerd.
En hier nog wat:
htt ps://www.bndestem.nl/binnenland/corona-blijkt-stuk-harder-toe-te-slaan-in-gebieden-met-intensieve-veehouderij~a21d0df6/
Toch maar stoppen met vlees eten?
Fijne dag.
Ook het AD besteedt vandaag met twee artikelen bijna een volle pagina aan een mogelijke relatie tussen corona en intensieve veehouderij. Dat carnaval een belangrijke rol zou hebben gespeeld in de uitbraak wordt aan de kant geveegd. Waar komt dat nu weer vandaan? Elk nadeel heb weer zijn voordeel? Met Corona kan men de boerenstand weer verder bashen en is een handige hefboom om de politieke stikstofagenda er door te drukken?
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/corona-blijkt-stuk-harder-toe-te-slaan-in-gebieden-met-intensieve-veehouderij~a21d0df6/
Robert
En laat die plek nu net o.a. Brabant zijn. Zo vind iedere wens wel een gedachte. Belangrijk is het dan de anthecedenten van de schrijver en zijn/haar broodheer na te trekken. Carnaval en kerkdiensten en massale bijeenkomsten waren eerst de oorzaak. Nu heeft men er met bijbedoelingen een andere oorzaak aan toegevoegd.
@Lidi:
Dat slaat op Noord-Brabant, je moet toch wat zeggen om het Carnaval buiten schot te houden?
Er zijn onderzoekers die een verband leggen tussen de weerbaarheid tegen het virus en de hoeveelheid vitamine D.
Dat zit in vette vis en vlees.
(Ook zonlicht op de huid zorgt voor aanmaak van vitamine D en dan speelt de huidskleur een rol)
Het grote boeren bashen gaat tot in het oneindige door. Ik zei 2 maanden geleden tegen mijn ega dat het zo gedraaid zal worden dat ook de boeren de schuld krijgen van het corona virus , ze lachte me uit. En nu staan de kranten er vol mee. Wel typisch dat steeds dezelfde mensen hun riedeltje afdraaien tegen de boeren. Kijk naar oa. Jos vd Sanden die een bloedhekel aan boeren lijkt te hebben. Steeds komt hij voor de dag als er iets is waarmee hij de boer in een verdomhoekje kan drukken. Welke agenda zou hier toch steeds achter zitten? Je zou bijna in allerlei complot theorieën gaan geloven zoals dat er een voedsel tekort moet ontstaan. Als er een meteoriet op Nederland zou vallen dan denk ik nog dat ze het zo draaien dat we de boer verdenken van medeplichtigheid!
Binnen 10 jaar zijn er nog maar een paar 100 boeren over in Nederland die giga groot zijn en dan een leuke prooi worden voor de Unilvers , Amazons en ander grote multinationals. Pas dan gaat voedsel echt duur worden en veelal in labs geproduceerd gaan worden.
@dirk:
Kijk naar de achtergrond van dat soort mensen: veganisme (of varianten daar van) en/of aanhangers van dierenverering (waaronder het gouden kalf van de subsidie).
NL kent een huisdierenverzameling (honden, katten, enz.) van circa 30 miljoen; een groot deel daarvan zijn volgepropte en tot mismaaktheid doorgefokte honden die mogen wildplassen en wildpoepen.
Moet je als dronkeman/vrouw/anders eens proberen.
Ik vraag me af of er ook nog normale niet alarmisten rechters zijn.
Ik wil helemaal niets van zulke onzinnige troep.
Daar gaat je vrijheid weer, het word gewoon voor je bepaalt wat je doen moet.
Woningen in de Sluisbuurt hoeven niet verplicht op het warmtenet te worden aangesloten als een warmtepomp net zo energiezuinig blijkt te zijn. Dat heeft de bestuursrechter vorige week bepaald.
https://www.at5.nl/artikelen/201678/warmtepomp-met-zonnepanelen-mag-alternatief-voor-warmtenet-zijn-in-sluisbuurt
Dat is dan een dubbelslag: warmtenetten zijn niet zuinig en zelfs met biomassasubsidie niet goedkoop voor de gebruiker.
Klopt @Boels,
Het ging me dat het weer een stichting is, (De stichting Amsterdam Fossielvrij).
Wat zou er gebeuren als wij hier een stichting vormen met de naam, (Blijf Met De Poten Van Ons Aardgas Af)
En wij gaan als stichting naar de rechter.
Het fijt blijft het zijn allemaal stichtingen, en verenigingen die de sceptor zwaaien met hun troep die ze ons opdringen.
Urgenda dwingt de burger door de knieën te gaan, dat is toch niet normaal meer.
Een overzicht van de sterftecijfers over de jaren in Engeland en de USA: https//wmbriggs.com/post/30606/
Beste Martien de Wit/David Wojick,
Elk groepje “gelovigen” ziet in de covidcrisis het ‘bewijs’ van zijn grote gelijk. Globalisten, anti-globalisten, economen, politiek-links, politiek-rechts, … iedereen vindt wel een kronkelredenering om zijn overtuiging bevestigd te zien.
Dat hun ‘gelijk’ dan ‘bewezen’ wordt met heel kort door te bocht conclusies te trekken, daar blijkt het eigen volk geen probleem in te zien. In het artikel hier is er daarom sprake van “op hol geslagen computermodellen”. Klopt niet. Die voorspelde 2.000.000 doden in de VS was een maximum, van een zeer grote vork en indien er geen maatregelen worden genomen. Maar dat wordt hier niet vermeldt. Maar reken even mee: in New York (8M inwoners) zijn er al 24.000 doden. Indien het in de rest van de VS (330M inwoners) even slecht wordt, dan zit je op 1 miljoen doden! Bovendien, we zitten nog maar aan het begin van de covid-pandemie, en we weten echt nog niet hoeveel meer doden er gaan vallen. Maar dat worst-case scenario van dat model zat er mogelijks niet al te ver naast. Hopelijk kunnen de maatregelen die tijdig genomen werden in andere staten dat aantal beperken.
Maar ja, een halfslachtige bewering over de covid-crisis, dat blijkt al voldoende ‘bewijs’ van jullie grote gelijk dat klimaatmodellen onbetrouwbaar zijn. Volg je eigen advies: “Wat in beide gevallen echt nodig is, is vrijheid en realiteitszin.” Baseer je niet op een haastige, halfslachtige bewering, maar durf gewoon wat dieper na te denken!
Wat betreft “We hebben ook een werkbaar viruspreventie- en beveiligingssysteem nodig”, daarin geef ik je gelijk. Meer nog: het is “We HADDEN…” Epidemiologen wisten al heel lang dat er vroeg of laat een pandemie zou zijn. Zij zagen de crisis aankomen, maar men wou nooit investeren in preventie (google ook eens “TED-talk Bill Gates). Welnu: de klimaatwetenschappers weten ook al heel lang dat er serieuze gevolgen zullen zijn van de klimaatopwarming. Dat hun modellen niet werken, is een overtuiging van bepaalde gelovigen, maar doorstaat ook weer niet de toets van de realiteitszin. De waarschuwing van klimaatwetenschappers wordt wel gehoord, maar tot nu toe heeft dat enkel nog maar geleid tot halfslachtige acties.
Daniel
Het zwakke punt in je betoog is dat dé klimaatwetenschappers niet bestaan. Klimaat is zó breed dat niemand van de zo benoemden ook maar een gering deel tot zijn/haar expertise kan rekenen. De goochelaars die jij bedoeld zijn de door de politiek ingehuurde samenvatters waarvan een deel geen enkele relevante expertise heeft. Ik wacht al tijden op de wetenschapper die werkelijk aan kan tonen dat CO2 in de atmosfeer zo uitpakt als in het laboratorium is aangetoond. De Natuur als geheel tuned dat al millennia fijn door allerlei interacties die in het laboratorium ontbreken.
De mens is daarbij een klein schakeltje in het geheel die vooral op een verstandige manier moet zorgen échte gifstoffen binnen aanvaardbare grenzen te houden om het eigen voortbestaan en dat van andere organismen niet te bemoeilijken of onaangenaam te maken. Kortom ruim de puinhoop op die je gemaakt hebt. Te beginnen bij de horizonvervuilende windturbines, de afzichtelijke zonne-akkers, het toenemende oerwoud aan hoogspanningslijnen die al dat “moois” moet verbinden.
Ik heb nog steeds mijn twijfels over de WHO en deze uitbraak. Het lijkt erop dat het de globalisten wel goed uitkomt, in rap tempo worden er wetten doorgedrukt waar onze vrijheden op alle mogelijke manieren worden ingeperkt. Stel je voor, je bent bij een kennis en iemand uit de rij heeft de politie gebeld dat je geen 1,5 meter afstand in acht neemt. Dan kan de politie je deur intrappen, en 800 euro aan bekeuringen uitdelen.
De waanzin over het Chinese virus begint net als de klimaatwaanzin religieuze vormen aan te nemen.
Als we niet heel snel ons land terug eisen dan hebben we geen land meer. Dan kun je straks 400 euro aftikken omdat zo’n ongekwalificeerde gesubsidieerde BOA heeft gezien dat je te dicht op een ander liep.
Net als de onbestaande klimaatcrisis is er geen corona crisis, het is wat de pers ons doet geloven.
Trap er niet meer in, gooi de EU propaganda media de deur uit en ga zelf op onderzoek.
Er zijn zoveel doden gevallen, pagina’s vol overlijdensadvertenties, maar kennen jullie iemand in je omgeving die is overleden of ziek is geweest? Ik lees in de krant dat iedereen wel iemand kent die er niet meer is, het is grote kletskoek, net als de opwarming zijn die tienduizenden doden er ook niet.
Het is bangmakerij van overheidswege.
Trap er gewoon niet meer in!
Drie van mijn directe collega’s hebben corona gehad. Wel overleefd, maar heel erg ziek geweest. Een vriend van een kennis van ons is er aan overleden. Evenals de schoonvader van een andere collega.
De beschrijving van Cornelia geeft denk ik een behoorlijk scheef beeld van de werkelijkheid.
Dit zijn momenteel de statistieken voor de situatie wereldwijd, waarbij nog moet worden bedacht dat in veel landen (inclusief Nederland, maar dit geldt bijvoorbeeld niet voor België waar ook de slachtoffers in verzorgingshuizen worden meegeteld) dat in veel landen de eerste weken enkele de fatale slachtoffers zijn meegeteld die zijn overleden in ziekenhuizen:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Coronavirus Cases:
3,320,539
Deaths:
234,392
Recovered:
1,049,259
PS. M.b.t. Nederland is de inschatting dat t.g.v. het aanvankelijk zeer restrictieve testbeleid ongeveer de helft van de dodelijke slachtoffers in de cijfers van het RIVM ontbreken (het werkelijke cijfer ligt mogelijk dus 100% hoger); echter, voor België zijn inschattingen waaruit blijkt dat de werkelijke cijfers slechts 15% hoger liggen.
Kortom… er worden naar hartenlust halve waarheden verteld, gekunsteld met cijfers of gewoon gelogen.
Elke dag een ander verhaal in de krant. Het aantal doden valt reuze mee en is vergelijkbaar met een griepgolf.
PPS. De oversterfte t.o.v. vorig jaar zit voor week 11 t/m 16 op ongeveer 55% (47% t.o.v. dezelfde weken in het jaar 2018).
Voor week 6 t/m 10 zat 2020 nog enkele procenten lager t.o.v. 2019 en ongeveer 20% lager t.o.v. 2018.
Bron (2de tabel) van de oversterfte cijfers:
https://indebuurt.nl/denbosch/gezondheid/corona/overledenen-corona-verschil-met-voorgaande-jaren-in-den-bosch~109874/
Zie:
https://indebuurt.nl/denbosch/wp-content/uploads/2020/04/overledenen-1-1024×442.png
Martijn van Mensvoort 1 mei 2020 om 12:17
PPS. De oversterfte t.o.v. vorig jaar zit voor week 11 t/m 16 op ongeveer 55% (47% t.o.v. dezelfde weken in het jaar 2018).
Het op deze manier vermelden is verwarrend
In aantallen waren week 14 en 15 2020 de hoogste rond 5000 doden van alle soorten tegen in 2018 1 week (10 of 11) de hoogste rond 4000 was. (Kan de grafiek op de CBS site ff niet meer vinden, terwijl ik de eerder opgeslagen grafiek hier niet kan plaatsen).
Klopt Ben, het 2de linkje toont dat in 2018 enkel in week 10 het sterftecijfer met een waarde van 4092 net iets boven de 4.000 kwam. Inmiddels zitten we al 4 weken op rij boven de 4300
PS. In de eerste 16 weken van 2019 lag het wekelijkse sterftecijfer nooit hoger dan 3300; in 2018 lag het cijfer in week 1 t/m 12 voortdurend boven die waarde maar wel voortdurend onder 4100. Kortom, voor een gedegen vergelijking moet je echt ook rekening houden met de tijd van het jaar… dus jouw vergelijking met week 10 in 2018 lijkt in mijn ogen vooral op een poging om de huidige situatie te bagetaliseren.
De percentages die ik in mijn vorige post noemde geeft een meer realistisch beeld: ongeveer 50% oversterfte in week 11 t/m 16 t.o.v. het gemiddelde van 2018 en 2019… maar hierbij moet je vervolgens eigenlijk ook nog bedenken dan in week 6 t/m 10 het sterftecijfer juist lager was t.o.v. 2018 en 2019… dus de impact van het coronavirus is waarschijnlijk nog iets groter dan die +50%.
Nogmaals het 2de linkje:
https://indebuurt.nl/denbosch/wp-content/uploads/2020/04/overledenen-1-1024×442.png
Martijn van Mensvoort
Martijn van Mensvoort 1 mei 2020 om 13:42
“Klopt Ben, het 2de linkje …”
Ik weet hoe jij erbij komt dat ik de huidige situatie anders wil voorstellen. Ik vind dat iedereen die de huidige situatie als geringer wil voorstellen dan zelfs 2018 de zaken verkeert voorstelt. Natuurlijk kunnen we de andere jaren alleen over dezelfde weken vergelijken als we nu over 2020 beschikbaar hebben en niet over een heel jaar. Elke vergelijking van heel het kalenderjaar 2018 met de eerste 16 weken van 2020 is onzin.
Martijn van Mensvoort 1 mei 2020 om 15:37- Antwoorden
“De eerste piek lag duidelijk in week 14 en 15 (dit geldt ook voor het perspectief van de weken afzonderlijk t.o.v. de vorige jaren)….”
Ik kijk naar cbs-cijfers (die ook maar voorlopig zijn, zelfs die van 2019 schrijven ze zelf) op deze site. https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/medisch/hoeveel-sterfgevallen-zijn-er-per-week-
2018 2020
57395 60911 3516 6,13%
T/m week 17 kom ik an deze getallen als ik 2018 met 2020 vergelijk. Over die 17 weken komt 2020 voorlopig 3516 doden boven hetzelfde aantal weken van 2018 uit. Of te wel 6,13% meer.
Op die getallen valt op zichzelf niks af te dingen Ben; het verschil in de verdeling tussen 2018 en 2020 vertelt het verhaal… want de corona krisis is in feite pas vanaf de eerste maatregelen net begonnen, dus een week of 6 geleden. De vergelijking die je maakt zal ook zijn gebruikt door de mensen die enkele weken terug meenden dat het coronavirus niet veel meer dan een normaal griepje zou zijn.
Aan die 6% die je beschrijft kan dus weinig waarde worden toegekend, afgezien van dat je hieruit zou kunnen concluderen dat de schade mede dankzij de maatregelen voorlopig in de statistieken nog beperkt lijkt te zijn… maar het percentage van 60% oversterfte dat inmiddels zichtbaar is t.o.v. een vergelijking van de gemiddelde waarden van afgelopen 3 jaar (rekening houdend met dat de sterftecijfers in week 1 t/m 11 dit jaar juist relatief laag lagen) toont aan dat die 6% geen reëel beeld toont van wat er gaande is… want op basis van de laatste 6 weken mag je er inmiddels een nulletje achter zetten.
In Europese landen is de lockdown het gevolg van de overbelasting van ziekenhuizen.
David Dirkse 1 mei 2020 om 10:30- Antwoorden
“In Europese landen is de lockdown het gevolg van de overbelasting van ziekenhuizen.”
O ja? Dus Duitsland heeft dat ook om die reden gedaan terwijl ze overcapaciteit hadden?
Dus volgens jou had dat niets met voorkomen van besmettingen te maken? Want volgens jou gaan er toch geen mensen thuis aan dood…
Er zijn ook goede berichten. Tesla heeft namelijk in het 1e kwartaal winst gemaakt! Niet zo veel -16 miljoen dollar- maar toch. Tesla zit overduidelijk in de lift, zou je zeggen. Inmiddels hebben ze al twee fabrieken. Wel vreemd dat de overhead kosten voor twee fabrieken kleiner zijn dan die van één fabriek. Ook wel jammer dat de winst niet gemaakt is door meer auto’s te verkopen, maar door emissierechten te verkopen. Creatief boekhouden dus.
Arme Marc-de-huisvisionair. Is hij weer van een illusie berooft.
Hier de mening van Elon Musk over de maatregelen tegen het Corona virus.
https://www.youtube.com/watch?v=ZHZdAp_Ykug
Hij is bang voor het voortbestaan van zijn bedrijf en noemt de lockdown zelfs fascistisch.
Ik geloof niet zo in zijn elektrische auto’s. Maar in deze uitspraak geef ik hem helemaal gelijk.
We hebben te maken met een massapsychose die wordt aangedreven door een MSM die iedere vorm van moraal verloren heeft.
In dit hele gebeuren zijn onze politiek leiders slechts zielige marionetten.
Dus voor het geval u zich afvraagt waarom u blauw ziet van boosheid en ergernis….
Soros heeft de rol van Gargamel. Timmermans die van Azraël.
Typisch Musk, uit zijn verhaal blijkt impliciet dat hij zich enkel druk maakt om zijn eigen belangen; zijn verhaal dat de “mensenrechten” in het geding zouden zijn is feitelijk onzin als je hierbij bedenkt dat met de maatregelen de zwakkeren in de samenleving worden beschermd.
(De verschillen tussen Zweden en de vergelijkbare situaties in de buurlanden Noorwegen, Denemarken en Finland maakt duidelijk dat de maatregelen waarschijnlijk behoorlijk effectief zijn geweest… ofschoon de impact van de verschillen waarschijnlijk pas komend winterseizoen echt duidelijk kunnen gaan worden)
De zwakkeren in de samenleving worden beschermd??
Meen je dat nou echt Martijn?
Jarenlange bezuinigingen in alle geledingen van onze gezondheids- en ouderenzorg. Gevolg personeelstekort, IC bedden tekort enz.
Nu gaan we gezonde mensen opsluiten in hun huis, en vervolgens in de thuiszorg, ouderenzorg en de reguliere ziekenhuiszorg Jan en Alleman rond laten lopen, van de ene naar de andere “zwakkere” zonder enige vorm van bescherming.
Dáár zitten de besmettingshaarden. Inmiddels is dat verbetert, maar het kwaad is reeds geschied.
Ga eens met wat oudere boeren praten, vraag ze eens waar de meeste besmettingen met MKZ, Varkenspest e.d. vandaan kwamen. Door de lucht? Nee, door de besmette laarzen van de inspecteurs van de veterinaire inspectiedienst!
Mijn vrouw werkt in een ziekenhuis en een vriendin van ons in de thuiszorg. Van hun verhalen lopen de rillingen me over de rug…
Daar heb je inderdaad een punt, ook in mijn ogen is het beleid bepaald niet consistent geweest… en dan heb ik het niet alleen over het verre verleden..
Het is natuurlijk achteraf praten, maar ik kan me nog herinneren dat enkele weken terug het advies was dat iedereen bij een kuchje thuis mocht blijven… behalve juiste de zorgmedewerkers; die keuze begint zich nu te wreken want inmiddels is duidelijk dat in nogal wat verzorgingstehuizen de situatie afgelopen 3 weken niet duidelijk is verbeterd.
We horen ook al weken geluiden dat er geen tekort zou zijn aan beschermingsmateriaal, maar de regering zwijgt hierbij juist over de zorg gericht op de allerzwaksten zoals de gehandicaptenzorg. Men zegt nu dat het niet echt nodig zou zijn, maar de stress loopt ondertussen alsmaar verder op bij het personeel… want daar zien ze dat hun sector in feite helemaal niet wordt beschermd, wat natuurlijk niet strookt met het feit dat alle scholen nog steeds gesloten zijn en de leerplicht in feite ook niet meer van toepassing zal zijn wanneer de lagere scholen over een dikke week weer open gaan – want ouders mogen hun kinderen immers thuis houden.
Musk is hét voorbeeld van de pure narcist. Alles ter meerdere eer en glorie van Elon Musk, en Elon Musk alleen.
Maakt zich druk over het ‘fascistische’ Amerika, maar looft China. De man is het toonbeeld van het over zij toeren gedraaide turbo-kapitalisme in Amerika.
Mijn vrouw werkt in de zorg. Van al die ‘onbeschermd’ werkende zorgwerkers wordt vrijwel niemand ziek. De enorme werkdruk die de zorg nu ervaart wordt veroorzaakt door de maatregelen. Niet door de ziekte zelf. Alleen de IC’s zijn boven gemiddeld belast. Ongeveer een factor 2 meer dan normaal. Uiteraard is het belangrijk dat de overheid hier middelen voor beschikbaar stelt, en er voor zorgt dat men in de toekomst beter is voorbereid op dit soort epidemieën.
Alleen fysiek heel zwakke mensen worden ziek. Zonder Corona zouden dit jaar -in Nederland- circa 160.000 mensen sterven. De oversterfte die we tot nu toe hebben is ca. 2000. Het is zeer de vraag of het aantal gestorven mensen eind dit jaar hoger zou zijn dan de 160.000 als er geen enkele maatregel zou zijn genomen.
Verder is het duidelijk dat hetgeen men bereikt met de maatregelen overeenkomt met hetgeen de klimaatbeweging als doel heeft. Een fundamentele versobering van ons bestaan.
Nou, dat gaat lukken. Zelfs als de maatregelen nu worden beëindigd is onze staat al 90 miljard Euro armer. Voor alle duidelijkheid, het gaat hierbij dus allen om de staat. Voor de bevolking zelf komt hier dus nog 90 miljard bij. De dekkingsgraad van -bijvoorbeeld- het ABP ging in één maand van 94% naar 82%. Daarbij opgemerkt dat deze dekkingsgraad al anderhalf jaar lang met -gemiddeld- 1% per maand was gedaald voorafgaand aan de Corona crisis.
De Corona crisis is dan ook alleen een versterkte voortzetting van dat wat al in gang gezet was. Een Europese Unie die de ECB in steeds hoger tempo digitale Euro’s laat bijdrukken. Kwantitatieve verruiming. Het begon na 9/11 met miljarden, na Lehman werden het 10-tallen miljarden, na Griekenland 100-en miljarden, voor de Green Deal 1000-en miljarden en nu met de Corona 10.000-en miljarden.
Er is maar één conclusie mogelijk. We worden willens en wetens naar de kloten geholpen.
Precies mijn idee.
Alarmisme is de boodschap voor de wetenschap vanuit de MSM, het levert bekendheid en fondsen, de echte wetenschap is verworden tot consensus.
Leerrijk is dit voorbeeld waarom de klimaatwetenschap en in het bijzonder het IPCC zichzelf gedegradeerd tot alarmisme . Pielke en Ritchy hebben dit in het lijvig rapport ( 63 blz.)”Systemic Misuse of Scenarios in Climate Research and Assessment ” van 21 april 2020 toegelicht .
https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID3581777_code4121204.pdf?abstractid=3581777&mirid=1
Analoog voor de WHO. Bijvoorbeeld in een rapport van 26 maart (slechts een maand geleden) voorspelt het Imperial College Londen resp. 0,5 en 2 miljoen doden in VK en US.
Hier het rapport van Imperial College https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Global-Impact-26-03-2020.pdf
De oversterfte door griep in 2017-2018 kwam langzaam op gang en daalde snel. Nu is het andersom, snelle stijging en langzamer daling, de gemelde sterfte door Corona laat zich goed beschrijven door de Gompertz functie. Omdat de piek van nieuwe gemelde gevallen per dag al ~3 weken geleden is, verloopt de afname nu exponentieel met een halveringstijd van ~10 dagen en zal het aantal gemelde sterfgevallen, als er geen grote veranderingen optreden, uitkomen op ~6000. Omdat de gemelde sterfte ongeveer de helft is van de oversterfte, zal de totale oversterfte uitkomen op ~12000, ongeveer vergelijkbaar met die in 2017-2018.
In de USA laten de gemelde sterftecijfers zich ook goed beschrijven door een Gompertz functie (het maximum was daar ~2 weken geleden en ook daar is de halveringstijd ~10 dagen) met uiteindelijk ~80000 gemelde sterfgevallen. Vergeleken met Nederland en per inwonertal is in Nederland de gemelde Coronasterfte ~50% hoger.
Laten we vooral cijfers tussen verschillende jaren vergelijken, zonder de omstandigheden waaronder die cijfers tot stand kwamen in acht te nemen. Dat zelfs niet vermelden! Over valse voorstelling van zaken gesproken. Was er in 2017-18 een lockdown? Werd er van alles aan gedaan besmettingen te voorkomen? Nee? Dan zijn zijn die vergelijking nergens op gebaseerd!
Ach je bent de eerste niet. Er zijn/waren meer figuren die graag de potentiële moordenaar uithangen/uithingen dat de lockdown helemaal overbodig is/was, door met zulke onzinnige vergelijkingen te komen.
En dan die vergelijkingen met een ander land gaat al helemaal niet op. Elk land heeft andere methodes om te tellen. De eerste golf coronadoden in de VS werd onder de griep geteld.
En zo zijn er nog 1001 verschillen waardoor elke vergelijking mank gaat.
Tijdens de winter 2017-18 was ongeveer 20% van de bevolking gevaccineerd.
Vooral de kwetsbare groepen en werkers in de gezondheidszorg. En toch waren er bijna 10.000 doden, vooral in de kwetsbare groepen.
Ronel 1 mei 2020 om 12:07
Een vaccin tegen griep doet niets tegen een nieuwe griepvariant. Je wordt dus niet tegen toekomstige ‘griep’ ingeënt, maar tegen groep die reeds geweest is.
En wat die cijfers betreft heb ik er nu al tig over hetzelfde jaar voorbij zien gaan.
“Tijdens de winter 2017-18 was ongeveer 20% van de bevolking gevaccineerd. Vooral de kwetsbare groepen en werkers in de gezondheidszorg. En toch waren er bijna 10.000 doden, vooral in de kwetsbare groepen.”
Probleempje is dat er voor Corona nog geen vaccin beschikbaar is.
@Ben en @ Bart,
Nog een paar cijfers:
In 2019 overleden in Nederland 151.793 mensen. Daarvan ongeveer 20.000 mensen aan de directe gevolgen van het roken van sigaretten, waarvan 10.000 aan longkanker (een vorm van kanker die vrijwel uitsluitend door het roken veroorzaakt wordt) en zo’n 6000 mensen als gevolg van terminale COPD. Verder stierven ongeveer 9000 mensen aan een beroerte en 8500 mensen aan kransslagaderlijden. Beide ziekten worden veroorzaakt door atherosclerose, een inflammatieziekte van het endotheel van de slagaders en deze wordt vooral veroorzaakt door leefstijl gerelateerde factoren zoals de overmatige consumptie van rood vlees en zuivel. Elk jaar overlijden in Nederland ongeveer 5000 mensen aan dikkedarmkanker, een vorm van kanker die vrijwel uitsluitend in welvarende landen voorkomt, ook weer als gevolg van een ongezonde leefstijl. Zo’n 2700 mensen overleden aan de gevolgen van diabetes mellitus, waarvan het type 2 een leefstijlziekte is en zo’n 4000 mensen aan een onderste luchtweginfectie, maar, als gevolg van een heftige influenza kan dit per jaar verschillen en kan het soms (meer dan) het dubbele zijn. Ten slotte dementie, dat in Nederland jaarlijks in ongeveer 17.000 gevallen de indirecte doodsoorzaak is. En zo kan ik doorgaan, maar ik wil alleen illustreren dat er elk jaar vele tienduizenden mensen overlijden aan een veelvoud aan ziekten waarvan er velen door gezonde leefstijl te voorkomen zouden zijn geweest. Leefstijl-gerelateerde ziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaken in de wereld. Echter wij vinden deze sterfte en de daaronder liggende ziekten klaarblijkelijk normaal. Want al jaren blijft het aantal patiënten met deze ziekten wereldwijd stijgen. Als samenleving en politiek accepteren wij dit. Geen kamervragen, geen teams van experts die de politici wekelijks bijpraten over de mogelijke beheersing van de ziekten, geen dagelijkse staatjes in de kranten over de toename van het aantal doden en er is weinig aandacht in de media.
Bron: https://kompanje.org/2020/04/18/het-nieuwe-normaal-of-een-tijdelijk-abnormaal/
@Ronel:
Ik blijf het dan onverklaarbaar vinden dat de leeftijd van overlijden sinds de industriële revolutie als een raket omhoog is gegaan (excl. WWI en WWII).
Vergeet ook niet dat veel mensen nog niet overlijden omdat ze met medische middelen overeind worden gehouden met m.i. heel weinig perspectief op “echt leven”.
Ach Boels, waar praten we over? Volgens de Bijbel werd de mens 2000 jaar terug al maximaal 120 jaar… en dat is nog steeds het geval.
Even ter nuancering: volgens de RIVM cijfers is er niemand overleden onder de 45. De grootste sterfte begint bij 70+ t/m 95+.
Hoe akelig het lot van de getroffenen ook is, feitelijk is er sprake van voorsterfte. Velen zouden binnen afzienbare tijd toch zijn overleden.
Wellicht is dit straks te zien in de sterftegrafieken. Die zouden na deze crisis een dip moeten vertonen.
Goh, als ik naar dezelfde RIVM grafiek kijk kom ik wel op doden uit onder de 45 kaar. Jij redeneert blijkbaar kn de trant van ‘als ik geen gekleurd lijntje zie bij leeftijdsgrenzen dan betekent dat geen doden!’
Je kunt ook op de leeftijdsgroep klikken en dan wordt het wel zichtbaar!
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Je hebt gelijk!
Het verandert echter maar weinig aan mijn betoog: de grootste sterfte….etc.
Inderdaad Ben Mietes, er is bijvoorbeeld ook 1 persoon in de categorie 15-19 (volgens mij lag deze persoon samen met zijn broertje in het ziekenhuis).
PS. Het argument van “voorsterfte” is voorlopig nogal speculatief van aard; dit argument lijkt uit de hoek te komen van de mensen die in eerste instantie dachten dat het om niet veel meer dan een normaal griepje zou gaan.
Onderstaande getallen betreffen voorlopig nog slechts zeer speculatieve inschattingen, maar als het virus komende winter harder gaat toeslaan dan dit voorjaar dan hebben we de poppen pas echt aan het dansen (mocht dit waarheid worden dan heeft de wereld nu in het gunstigste geval nog geen 3% van de uiteindelijke schade achter de kiezen):
“Uno Wennergren estimates that between 8 and 32 million people will die worldwide as a result of the coronavirus.
Night to Thursday, 227,368 deaths have been recorded worldwide, figures from Johns Hopkins University show.”
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-04-30-svenske-forskere-estimerer-op-mod-20000-dode-i-sverige?
Beste Martijn,
Is het niet waarschijnlijk dat slachtoffers tussen de 80 en de 95, die vaak al meerdere kwalen hebben, op betrekkelijk korte termijn toch al zouden overlijden?
Mijn onafhankelijk geest heeft dit zelf bedacht; ik hoor dus tot geen enkel groepje.
Verder wordt ik steeds allergisch ervoor ‘als/dan’ redeneringen.
Dat geldt misschien wel voor een deel van de slachtoffers Reynier, maar in feite is dit ook een soort van “als/dan” redenering… want wanneer we komende maanden geen duidelijke ondersterfte zien ontstaan dan gaat de redenering logischerwijs dus ook niet op (althans er is dan in dat geval net als nu geen bewijs voor).
Mensen moeten zo nu en dan ook geluk hebben om oud te kunnen worden en aangezien we voorlopig geen zicht hebben op een vaccin is er volop reden om rekening te houden met de mogelijkheid dat dit virus zich komende maanden zich veel verder onder de bevolking gaat verspreiden.
Het voorbeeld van gisteren waaruit blijkt dat 3 van de 9 Nederlandse zorgmedewerkers die zijn overleden geen onderliggend lijden hadden toont aan dat de kans volop aanwezig is dat een groot deel van de slachtoffers wellicht nog jaren of nog veel langer zouden kunnen hebben geleefd. We zullen het nooit zeker weten, daarom kun je ook niet zo maar zeggen dat die mensen binnenkort sowieso zouden zijn overleden… want daarmee zeg je in feite:
‘ALS iemand overlijd aan corona DAN zou hij of zij binnenkort toch wel zijn overleden…’
(Ik denk dat menig arts deze als/dan redenering van mij als klinkklare onzin zal beschrijven… terwijl jij voor deze als/dan redenering een uitzondering wilt maken wellicht; maar ik zit je nu natuurlijk wel een beetje te stangen door jouw woorden te herformuleren tot een als/dan redenering)
Immers, we zitten nu na anderhalve maand waarschijnlijk op een besmettingsgraad van ongeveer 5%… terwijl dankzij de maatregelen de verspreidingsfactor momenteel rond de 1 ligt waardoor het proces komende maanden waarschijnlijk langzaam zal blijven verlopen.
PS. 4 weken geleden was er in de VS een onderzoeksinstituut dat de inschatting heeft gemaakt dat na enkele verhalen over wellicht 100.000 tot 200.000 doden in dat land, de VS rekening zou mogen houden met niet veel meer dan 60.000 doden per eind augustus. Afgelopen dagen werd die grens inmiddels al gepasseerd… kortom, in combinatie met mijn voorbeeld uit het Zweeds artikel maakt dit voorbeeld duidelijk dat de onderzoekers in het duister over hoe deze pandemie zich verder zal gaan ontwikkelen. Geduld is in deze situatie denk ik het sleutelwoord… maar het uitstippelen van beleid is nauwelijks mogelijk zonder hierbij gebruik te maken van als/dan redeneringen want anders kun je eigenlijk geen stappen zetten bij het loslaten van maatregelen, lijkt mij.
Beste Martijn,
Wij verschillen minder van mening dan het lijkt. Een ding nog:
Kennelijk ben je nog jong genoeg om te vinden dat mensen ‘het geluk’ hebben om oud te worden. In mijn omgeving is dat geluk niet bijster groot: De een heeft chronische pijn, de ander ziet bijna niets meer, een derde is dementerend en een vierde heeft z’n rugwervel gebroken. En dan heb ik het nog niet eens over de velen die hun partner hebben zien sterven en hun dagen in eenzaamheid moeten slijten.
Geluk? Wij moeten veel meer onderkennen dat oud worden de grootste ramp is/kan zijn die ons overkomt. Niet voor niets willen zo velen de pil van Drion
Nog even ter aanvulling : de levensverwachting die het CBS rapporteert is tachtig voor mannen en 83 voor vrouwen.
Sommige anti-5G activisten denken als volgt: Als elektromanjetiese straling van een bepaalde golflengte CO2 moleculen kan beïnvloeden waardoor de aarde warmer wordt, dan kan 5G-straling ook virussen beïnvloeden. Het is geen toeval dat corona begon toen 5G kwam, dus dat is het bewijs.
Let wel, dit is NIET mijn idee, noch hoe ik er over denk! Er zit echter enige simpele logica in. (Het schrijffoutje ‘manjeties’ is opzettelijk)
Het zal een hele klus worden om de ‘gelovers’ van hun geloof af te brengen.
Een hoop van deze 5G theorieën worden naar buiten gebracht door de media zelf.
Men heeft geen idee waarom zendmasten het doelwit worden, maar er is een toenemende aversie tegen staatscontrole.
De EU reactie op de corona crisis is er eentje in de categorie “de brutaalste wint”.
De Volkskrant schrijft vandaag:
“Medio mei presenteert Von der Leyen de ‘moeder aller EU-begrotingen’, oftewel: de versmelting van de meerjarenbegroting, de Green Deal en het fantasieprikkelende herstelfonds. Een intern document van de Commissie toont de nodige ambitie: ‘Business as usual-herstel is een gemiste kans, de beste garantie dat we opkrabbelend uit de ene crisis beseffen dat we de komst van de volgende hebben versneld.’ De coronacrisis velde ons als een overval, de klimaatcrisis mag dat niet doen, stelt de vertrouwelijke nota.”
“Ambtenaren van de Commissie zijn koortsachtig bezig met de miljardenpiramide. Die staat straks op de ruim 4 biljoen (4.000 miljard euro) die de leiders – deels na knallende ruzie – al hebben klaargezet.”
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/groot-geld-voor-het-groene-normaal-maar-hoe-gaat-dat-eruit-zien~bb0b0dc7/
“Never waste a good crisis!”
Churchill was een politicus, net als die hele EU-kliek.
Stel een wetenschapper de vraag of hij gelooft in de gewone versie van 9/11. Zegt hij ja, dan weet je dat je verder weinig aan hem hebt. Zo ook een architect. En een bouwer. Deze lakmoesproef werkt.
Vraag een echte natuurkundige, bioloog hetzelfde, en je hebt het antwoord op zijn geestelijke staat.
Vraag een technisch geleerd academicus of de normen van EM straling, gezondheidstechnisch gezien, uit te drukken is in opwarming van het lichaam van de mens. En vraag of die vraag niet een beetje dom of zelfs misdadig achterlijk gesteld is. Met het antwoord weet je wat je aan hem hebt.
Zo ook met virussen. Is daar niets aan te doen? Met vitamine c? Of met kruiden?
Hahaha. Allemaal lakmoesproeven om het verstand EN de moraal van een mens te testen.
Van radar wordt men ziek. Er zijn landen daar willen ze die troep niet.
Ik geloof dat men werkelijk over veel jokt.
Goed gezien AntiSoof,
Hou die burgertjes maar onder de duim en maak ze niet te slim dan krijg je een pluim.
Denk je als echt dit virus werkelijk uit het laboratorium ontsnapt zou zijn wij dit te horen krijgen?
Nee in iedergeval niet van de NOS, want die mocht ook geen verdere ontwikkelingen en onderzoeken uitzenden over de na onderzoeken van het 9/11 gebeuren.
We denken dat we vrij zijn, maar dat zijn we al heel lang niet meer.
We denken dat we niet belogen worden, nou dat worden we wel, en steeds meer.
@Theo:
Het leven is dodelijk.
Toch blijken we langer te leven, gemiddeld dan.
@Boels.
Daar heb je gelijk in, de vraag is alleen hoe worden we ouder.
Met meer gebreken natuurlijk, heb je minder last van deze gebreken is dat natuurlijk prima.
Maar er zijn genoeg mensen waar langer leven vaak een kwelling is.
Er word vaak getrokken om langer te leven, je weet wel wat ik bedoel.
@Theo:
Kwaliteit van leven.
Is wel individueel bepaald, maar zonder aandachtsgebieden (hobbies), ongekozen eenzaamheid en voortdurende lichamelijke en/of geestelijke pijn is het niet goed te doen.
Volgens de tabellen heb ik nog een jaar of tien te gaan en vooralsnog kijk ik er naar uit ;-)
Mensen, dit is wel Climategate en niet Coronagate he. Dus weer terug naar de orde van de dag en snel het artikel van Ome Roon Plasterk in de Telegraaf (zie Geen Stijl) lezen. Altijd lachen met zo’n ouderwets hoogopgeleide beta.
Als er een schaap over de dam is enz.
Ene Michael Shellenberger, ooit groot voorstander van wind en zon, heeft kennelijk nu ook het licht gezien. Zijn advies aan Nederland: Bouw 10 kerncentrales. fijn, lees zelf maar even in de Telegraaf. Hij wil een moratorium op nieuwe windparken.
Nog even zeg en de voorgangers uit de groene klimaatkerk buitelen over elkaar heen met hun adviezen voor kernenergie.
Johan D. 1 mei 2020 om 13:37
Mee eens! Complotpraktijken bestaan! Door de eeuwen heen. Degenen die het afdoen als complottheorieën zijn zelf goedgelovige mensen die blindelings de opvatting van autoriteiten geloven. Die autoriteiten hebben er baat bij dat zoveel mogelijk dat hun complotpraktijken op die manier in het belachelijke getrokken worden. Snowden e.a. worden niet voor niets vervolgd en opgesloten. WikiLeaks legde complotpraktijken bloot, daarom zo’n vervolgingswaanzin en verdachtmakerij.
Ik herinner me de pedante, narcistische charlatan en journalist Willem Oltmans. Vriendje van Soekarno en Desi Bouta. Oltmans was een luis in de pels van de gevestigde orde. Zijn halve leven lang riep hij hoe hij werd tegengewerkt door de overheid vanwege de goede betrekkingen met eerst Soekarno en later Bouterse. Oltmans beschuldigde Luns (NATO), de CIA, de BVD en noem maar op. Iedereen lachte hem uit om zijn complottheorie. Ik ook. Uiteindelijk kreeg Oltmans een schadevergoeding van enige miljoenen guldens. Het bleek dat hij het al die jaren bij het rechte eind had gehad. Er was inderdaad een samenzwering tegen hem geweest om hem naar het leven te staan. Pesterijen vanuit de overheid.
Het koningshuis, met name Beatrix, speelde ook een grote rol in deze affaire.
De eerste piek lag duidelijk in week 14 en 15 (dit geldt ook voor het perspectief van de weken afzonderlijk t.o.v. de vorige jaren).
Sterfgevallen, per week
Week 2017 2018 2019* 2020*
1 3568 3343 3064 3100
2 3637 3359 3261 3364
3 3487 3364 3153 3152
4 3626 3322 3179 3041
5 3574 3403 3144 3158
6 3446 3513 3185 3189
7 3417 3660 3253 3195
8 3328 3691 3223 2955
9 3152 3937 3066 3089
10 3054 4092* 3172 3094
11 2843 3733 3228 3213 (-1,7%)
12 2778 3430 3043 3600 (+16,7%)
13 2850 3225 3014 4441* (+46,6%)
14 2764 3040 2900 5073* (+74,9%)
15 2810 2860 2901 4955* (+73,4%)
16 2713 2760 3040 4264* (+50,3%)
17 2778 2663 2959 4028* (+43,9%)
Bron data: CBS
https://indebuurt.nl/denbosch/wp-content/uploads/2020/04/overledenen-1-1024×442.png
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/70895ned
PS. Vanaf week 12 (16 maart) gingen de scholen & de zondagavond ervoor (15 maart) ging de horeca dicht.
(Inmiddels wel weer onder de piek van het griepseizoen van 2018… maar week 17 ligt nog steeds ruim 50% boven week 17 na afloop van het heftige griep seizoen 2017/2018, met de kanttekening dat er in die week toen eigenlijk zelfs sprake was van een lichte ondersterfte t.o.v. dezelfde week in het jaar ervoor en het jaar erna)
Zelfs in het altijd zo rustige Oostenrijk roert men zich…
https://www.initiative-corona.info/
Cornelia 1 mei 2020 om 12:17
“Kortom… er worden naar hartenlust halve waarheden verteld, gekunsteld met cijfers of gewoon gelogen.
Elke dag een ander verhaal in de krant. Het aantal doden valt reuze mee en is vergelijkbaar met een griepgolf.”
Wederom zo’n kakelende kip zonder kop die appels met peren vergelijkt. Waren er zoveel maatregelen tijdens de griep (bijv in 2018) waardoor je kan vergelijken?
Jij bent dus zo’n potentiële moordenaar! Je roept gewoon op om alle maatregelen maar te negeren waardoor veel meer mensen besmet worden en doodgaan.
Misschien valt het doodgaan van jou ook wel mee. Wat let je? Probeer het eens uit!
De derde ‘soort ‘ paniek is nog niet genoemd . Die komt vast als er geen geld meer uit de automaat komt en men met de bankbiljetten de kachel nog net kan aansteken .
Anekdote uit 1923 die altijd onthouden heb. Van de man die z’n hele leven had gespaard . Toen de kachel aanstak met zijn bankbiljetten (kan nu niet eens meer ), z’n laatste sigaar opstak met een biljet en toen een kogel door z’n kop joeg.
Dan pas zullen we de echte paniek gaan zien. Peter de Waard schrjft er stukjes over, maar niemand die is geïnteresseerd in zijn analyses. Nee, men is al weer woeste plannen aan het smeden voor de post corona periode . Kansen te over volgens Groen Links en timmermans voor een paradigma -shift naar de groene economie. Niet meer 1000 miljard inmiddels, maar 4000.000 miljard.
Met de groetjes van uw altijd optimistische reporter . Optimisme is een ‘plicht ” , nietwaar .
In Amerika zijn inmiddels 30 miljoen werklozen geregistreerd . 2 keer de totale nederlandse bevolking. who cares.
Op televisie zag ik een meneer in India die nog 2 euro had om thuis te geraken . Niet dat dat hielp want, zo liet hij weten, we hij zou toch wel dood gaan .
who cares . In India wonen maar 1,3 miljard mensen
Het mooie van mensen daar overigens lijkt wel te zijn dat ze geen last hebben van ‘paniek ‘.
ik hoop maar dat mijn ‘voorspelling ‘ niet waar wordt hoor , want dan ziet het er voor mij ook niet best uit .
Theo 1 mei 2020 om 12:07
Wat zou er gebeuren als wij hier een stichting vormen met de naam, (Blijf Met De Poten Van Ons Aardgas Af)
En wij gaan als stichting naar de rechter.
Schijnbaar is die vraagstelling niet aangekomen, maar het idee is goed.
Enig idee hoe dit te realiseren of was dit sarcastisch?
Interview met prof. Jaap Goudsmit in de VK
hieruit:
“Het RIVM en het Outbreak Management Team staan een beetje los van de wetenschappelijke gemeenschap. De overheid zegt steeds dat de wetenschap leidend is; maar ‘de wetenschap’ bestaat niet.“
en even verder:
“ … alles wat nu wordt gedaan is gebaseerd op modellen. En die hebben in de geschiedenis meer ongelijk dan gelijk gehad. Er is een relatief bescheiden hoeveelheid data van de werkelijkheid en er is een enorme invloed van theoretisch modelleerwerk, met heel veel aannamen.”
Hij voegt daaraan toe: “We hebben in de zgn. klimaatwetenschap kunnen zien tot wat voor absurde toestanden dit kan leiden”
Oh nee! Dat zegt niet Goudsmit, maar dat zeg ik. In het geval van corona weten we inmiddels dat de input wereldwijd random garbage is. De modellen worden gevoed met wat men maar bij de hand heeft. Daar bestaan geen standaarden voor.
Wat zeggen ons de volgende cijfers?
D/M C/M
NL: 286 2.322
SE: 263 2.131
BE: 665 4.231
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/viroloog-jaap-goudsmit-over-de-oorlog-die-hij-in-getallen-vatte-en-over-de-coronacrisis-waarin-hij-gegevens-mist~b0227b04/
Goudsmit (hierboven) ziet het gemak waarmee je bange mensen voor korte tijd de gekste dingen op kunt leggen als leerpunt.
Ikzelf verbaas me hier enorm over.
Ik zag een student op tv die een boete van 400 Eurpieken kreeg. De student kon dat wel billijken. Wel vond hij het absurd dat hij nu blijkbaar een strafblad heeft. De jongen had met vier vrienden op het gras een beetje zitten chillen. Locatie: Vondelpark. (dezelfde Vondel van: “Wat eenzaam leeft is levend doot.”)
Je begrijpt eigenlijk niet dat men niet in opstand komt.
In Den Dolder zijn zes jongens beboet die bij een van hen thuis een pilsje zaten te drinken. Thuis! In je eigen woning! Ik begrijp het werkelijk niet.
Terwijl ik dit typ is achter mij OP1 een wiskundige (Slagter) aan het woord. Hij is gespecialiseerd in complexe systemen en heeft een stripvijver meegenomen met lelies om de juffrouw van dienst uit te leggen wat exponentiële groei is.
Slagter merkt op dat wij opgeleid zijn om eerst alle data te verzamelen, eerst alles willen weten, voordat wij een beslissing nemen. Dat zou je kijkend naar onze omgang met het klimaatdossier toch niet zeggen.
Vervolgens neemt hij, hup zijn toevlucht tot het voorzorgbeginsel omdat hij al vroeg zag dat wij met exponentiële groei te maken hebben. Hij zag dat al in week 1 (wanneer dat ook wezen mag). Hij baseert zich op een omhoog knallende grafiek die je bij iedere uitbraak kunt waarnemen en die in dit geval gevoed werd / wordt met diepvuile data.
Week 1 lag nog VOOR de uitbraak in Brabant. In Brabant vierden we (althans zij daar) carnaval. Vervolgens reisde iedereen nog vrolijk het land door. Twee weken lang! Pas daarna volgden de eerste maatregelen.
De vraag is dan: waar waren de door deze feestneuzen veroorzaakte brandhaarden?
Bij mijn weten hebben die zich nergens voorgedaan.
Ik vind het allemaal maar wankel en zelfs verdacht.
Disclaimer: ik behoor in meerdere opzichten tot de risicogroep.
Hé dit is een leuke preek (!), vind ik. Het gaat over de Corona en wat ermee samenhangt: https://www.youtube.com/watch?v=ZNT-aJNtg44
Het komt erop neer dat de superrijken de wereld anders willen inrichten. (?)
Let my people go -liedje
https://www.youtube.com/watch?v=Q0dzwjPtAwY
Paniek is in beide gevallen not done.
Klimaatalarmisme is een hoax, net als Coronahysterie.
Ik hoop dat Corona als onderwerp zodanig nog eens aan de orde komt.
Omdat de achterliggende agenda voor een en ander hetzelfde is.
Begin hiermee; na jarenlang noodgedwongen stilzwijgen mag ze weer vrijuit spreken.
https://twitter.com/DrJudyAMikovits
De maatregelen zijn not done.
Corona eist minder slachtoffers dan een gemiddelde ernstige griepgolf.
Denk na, wat is de agenda om te hypen en te lockdownen?
Hou dus op met deze hysterie.
Het is een hoax en propaganda voor een ander doel.
Onderzoek deze hysterie o te kunnen concluderen dat we in een soort van Truman show zijn beland.
(Dat waren we trouwens al, maar dit terzijde…)
Re: Anne “Corona eist minder slachtoffers dan een gemiddelde ernstige griepgolf.”
Anne, zullen we eens kijken wat de cijfers daadwerkelijk beschrijven?
Bovenstaande cijfers suggereren dat op jaarbasis bij een zwaar griep jaar met hooguit 500.000 fatale slachtoffers rekening mag worden gehouden.
Onderstaande website beschrijft dat in april – ondanks de lockdown – wereldwijd ongeveer 200.000 fatale corona gevallen in 1 maand zijn gerapporteerd… maar dit vormt een onderschatting want het is bekend dat de werkelijke aantallen flink hoger liggen. Mede dankzij het gebrek aan testcapaciteit is onduidelijk hoe groot het aantal gemiste gevallen is.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
PS. In de VS zingen inmiddels geluiden rond dat voor de maand juni rekening moet worden gehouden met nieuwe records. Dat soort van geluiden lijken in Europa gelukkig te ontbreken… maar voor mij is inmiddels wel duidelijk dat de impact in Nederland ongeveer 7x groter is dan in de meeste Scandinavische landen. De mensen die denken dat Zweden zou bewijzen dat ook Nederland het best zonder de “intelligente lockdown” had gered op de ICs, die zullen zich vast niet bewust zijn dat de impact in Zweden 6,5x groter is t.o.v. zowel Noorwegen als Finland.
Op basis van een simpel rekensommetje kunnen we met bovenstaande uitrekenen dat april in potentie had kunnen resulteren in meer dan 1 miljoen fatale corona slachtoffers wanneer de wereld niet in lockdown was gegaan… dat zou in dat geval het dubbele zijn geweest in 1 maand van het aantal in een zwaar griep jaar.
(Intuïtief schat ik jou in op een sociaal-emotionele leeftijd van 50+… maar wellicht dat mijn intuïtie mijn hier hopeloos in de steek laat. Ik begin zo langzamerhand wel te twijfelen op basis van je ogenschijnlijk zorgeloze houding als het gaat om de ouderen en kwetsbare in de maatschappij – immers, we worden ook geconfronteerd met mensen die voorstellen om enkel deze kwetsbare groepen maar voorlopig in quarantaine te plaatsen, zodat de rest van de bevolking vervolgens vrolijk verder kan … ik denk dat dit erg naïef is… maar ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt na mijn rekensommetjes hierboven?)
Anne wenst net als de club van tien miljoen op Facebook dat er veel meer virussen komen om het aantal mensen op aarde terug te dringen. Dat gaat op die site gepaard met ernstige bedreigingen die door die club gewoon verdedigd worden als je daarop kritiek geeft. Zelfs de plaats waar ze je wel ff in elkaar komen timmeren wordt genoemd.
Anne zit in ZO-Azië maar vertelt niet waar. De meeste van die landen zijn niet bepaald democratisch te noemen. Dus ben benieuwd ik welk ‘voorbeeldland’ ze woont.
Ook ben ik benieuwd wat er nu wereldwijd allemaal achter zou steken. Hebben alle communistische en kapitalistische enz enz landen elkaar gevonden om een nieuwe wereldorde te maken dmv dit virus? Wat dan? Als beste analysator geeft Anne hierop antwoordt. Anderen worden ook uitgenodigd!
Verder discussieer ik niet met potentiële moordenaars, want dat zijn figuren die gehele of gedeeltelijk lockdowns overbodig vinden en graag appels met peren vergelijken. Martijn heeft hier ook al genoeg over gezegd.