Een gastbijdrage van Rob de Vos.
Twee dagen geleden was er een grote ‘mudslide’ in Alta, Noord Noorwegen. Door de NOS en een meneer van de universiteit Utrecht werd die mudslide gisteren –uiteraard- meteen gekoppeld aan klimaatverandering. Zoals de dominee en de pastoor vroeger elk onheil aan de duvel weten. Dit lees ik op de website van de NOS:
Bron: NOS
Maar het zit anders. Dergelijke mudslides komen al heel lang met regelmaat voor in Scandinavië en hebben vaak te maken met het ontzilten van oude mariene kleiafzettingen door zoet grondwater. Dat werd ook meteen verteld door een geoloog ter plekke die al vaker met het bijltje heeft gehakt:
Bron: Altaposten
Het is een kleine moeite om het Noors te vertalen lijkt me. Vertaald door Google: “Zoet water maakt snelle klei instabiel, het duurt maar een tijdje om het te verwoesten”. En dat is wat er gebeurde. Aan het einde van de laatste ijstijd werden grote hoeveelheden klei afgezet in de lagere delen. Die mariene kleien zijn normaal gesproken erg stabiel, je kunt er makkelijk huizen op bouwen en wegen op aanleggen.
Maar door de constante stroom van zoet grondwater richting de zee in de fjorden spoelt dat zout langzaam uit de klei. En dan plotseling verliest de klei zijn stabiliteit en begint als dunne pap te vloeien.
Een trouwe lezer van deze website stuurde me de link van een oud filmpje waarin vergelijkbare beelden plus een mooie uitleg hoe een en ander werkt:
Aldus Rob de Vos.
Bron hier.
Naschrift redactie
Wanneer komt nu toch eens eindelijk die verschrikkelijke opwarming?
Die regen kwam toch door klimaat verandering?
Eab
Het klimaat en de reactie van de mens daarop veranderen voortdurend. Het is maar net hoe je er op een nuchtere manier op anticipeert.
Nuchter blijven en adapteren is wat het laatste filmpje laat zien. Laten we daar als nuchtere Nederlanders een voorbeeld aan nemen.
Bijzonder informatieve bijdrage van hoe je een op zich schokkende gebeurtenis in het juiste perspectief kunt plaatsen en er tevens ook een wetenschappelijke i.p.v. een alarmistische boodschap aan hangt.
Daar kan een groot deel van de MSM een voorbeeld aan nemen. Met dank aan Rob de Vos.
Precies. Maar hoe krijg je een volk dat zo nuchter was en veel land veroverde op de zee met technieken die Nederland beroemd maakten om de deskundigheid zo gek dat ze massaal achter de doemprofeten aanlopen, daarbij hun levensgeluk in de waagschaal zetten? Waar is de VOC-mentaliteit van Jan-Peter? Waar is de Geuzenmentaliteit? Hoe ver moet de onderdrukking komen willen we het massaal niet meer pikken?
Even dit, lees het eerst voor je het weg haalt moderator want het is van belang Niemand gooit zijn/haar smartphone weg terwijl dat nog een groot deel van de ellende kan voorkomen. Ben blij dat ik zo’n onding niet heb. Een nieuwe wet wordt aangenomen, de anderhalve meter wet. Let op de boetes die dit kabinet voorstelt voor personen die binnen anderhalve meter tot elkaar komen tot maximaal € 8.700,– en voor bedrijven € 21.750,–. Plus de inbreuk op het huisrecht waardoor elke opsporingsambtenaar het recht heeft om zonder huiszoekingsbevel binnen te treden.
Ja mensen het is oorlog, dus maak je niet druk om Youtube of wat dan ook dat station zijn we al lang gepasseerd, het enige is tegengas geven en die smartphone en smart tv weg flikkeren. Maar niemand doet dat dus uit hebzucht en domheid zullen ook de andere mensen die wel verstand hebben ook het slachtoffer worden.
Nu is het wachten op de reuze tsunami, die de Atlantische kusten van Amerika zal treffen en New York van de kaart zal vegen. Dat gebeurt wanneer de Cumbre Vieja op het Canarische eiland La Palma in zee zal schuiven. Wetenschappers zijn het weer eens niet eens, volgens de ene groep bestaat het gevaar nu al en volgens de andere duurt het nog 10.000 jaar.
Misschien kan de NOS ook hierin duidelijkheid verschaffen, een buil kunnen ze er niet aan vallen en het maakt de mensen lekker bang.
Heg wegstromen van diesel in Siberië kwam ook door klimaat verandering.
Vladimir Poetin heeft fel uitgehaald naar de verantwoordelijken voor een milieuramp met weggelekte diesel, die zich op dit moment in het noorden van Siberië voltrekt. Maar behalve direct menselijk falen lijkt vooral één fenomeen de ware oorzaak: de opwarming van de aarde.
De ramp komt op het moment dat er na een hittegolf die Siberië afgelopen mei trof, waarbij het af en toe heter werd dan in Barcelona, nu opnieuw een bosgebied ter grootte van Griekenland in brand staat.
„Gaan we nu over noodsituaties horen via de sociale media? Bent u soms niet helemaal goed snik daar?”, sneerde Poetin donderdag naar een van de directeuren van Norilsk Nikkel waar zes dagen eerder 20.000 ton diesel was weggelekt uit een verouderd reservoir, nadat een steunpilaar ervan was weggezakt in de ontdooide bodem.
De directeur, Pavel Lipin, had Poetin gemeld dat hij pas na twee dagen via de sociale media van de ramp had gehoord. Op dat moment had de weggelekte diesel het water van de rivieren de Ambarnaja en de Daldykan al bloedrood gekleurd.
De catastrofe, die men de afgelopen dagen met het aanleggen van een drijvende nooddam heeft proberen te stuiten, wordt qua omvang vergeleken met die met de tanker Exxon-Valdez in 1989, waaruit destijds 37.000 ton ruwe olie weglekte voor de kust van Alaska.
Omdat het verbranden van de diesel geen optie is, denken de autoriteiten nu aan het bewerken van de diesel met chemicaliën om zo de schade te beperken. Door opwarming van de aarde komen met het smelten van permafrost niet alleen mammoetfossielen naar boven, maar ontsnapt ook methaan dat weer een broeikaseffect oplevert.
Het instorten van de steunpilaren van de opslagtank staat niet op zich. De afgelopen jaren zijn wegen door de wegsmeltende permafrost verzakt, woonblokken die op palen zijn gebouwd ingestort en wordt ook de industrie bedreigd.
Volgens analisten tekent zich een economische ramp af. Infrastructuur ter waarde van zeker 265 miljard euro wordt bedreigd. „De mensen bevatten de omvang van dit alles niet en onze regering denkt er niet aan”, zegt Aleksandr Fjodorov van het Melnikov Permafrost Instituut.
Dat is een grote tank en diesel is blank of gebruiken ze daar kleurstof in de diesel.
rode diesel..
Er is daar volgens mij meer aan de hand, er is ook een “meer” van rood afval water van de chroomfabriek.
Twee jaar gelden brak of smolt er een dam zodat het rode afvalwater in de rivier terecht kwam.
https://www.siberiantimes.com/ecology/others/news/arctic-river-turns-red-again-two-years-after-pollution-problem-supposedly-fixed/
Op GoogleMaps kun je het meer zien, het lijkt mij een compleet onherbergzaam gebied met een chroomfabriek en de enige (gezellige Russische stad van enige omvang heet Norilsk. (kijk er eens rond met streetview)
https://www.google.nl/maps/@69.3113463,88.1227222,20530m/data=!3m1!1e3
Norilsk is een van de meest vervuilde steden van Rusland.
Wikipedia:
In dit deel van het Siberisch Craton bevinden zich onder andere de grootste nikkel-koper-palladiumvoorraden ter wereld. Hierdoor is het gebied gericht op mijnbouw en metallurgie. Naast nikkel worden hier ook onder andere koper, kobalt, platinum en steenkool gedolven.
Het is niet alleen een van de meest vuile steden, er hangt een grauwe depressieve sluier over van alles, wie met streetview in de stad kijkt, paar straten slechts, daar wordt je niet blij lijkt mij.
Vergeleken met Norilsk is de ergste no-go wijk in ons land nog een lustoord.
https://www.google.nl/maps/@69.3585815,88.1837387,3a,75y,323.81h,61.58t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipMGjxINX3_PmwMSX-CyUWLQBVC_rqHGKFKpVq6Z!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMGjxINX3_PmwMSX-CyUWLQBVC_rqHGKFKpVq6Z%3Dw203-h100-k-no-pi0-ya340-ro-0-fo100!7i14000!8i7000
Aardverschuivingen door welke reden dan ook zijn van alle dag.
Maar ja, nu moet er drama’s van gemaakt worden, en daar bedoel ik niet de getroffen burgers mee, voor hun is het heel erg natuurlijk, dat gun je geen mens.
Soms zijn ze het ook zelf schuld, kappen alle hout van de berg, en dan op een slechte dag komt de hele berg omlaag na een flinke plensbui.
Hoe vaak is dit niet al gebeurd in het verleden, modderstromen en huizen in de puin of mee gesleurd, allemaal ellende maar niet te wijten in deze gevallen aan klimaatverandering.
Maar kijk eens naar deze lange lijst en jaartallen.
https://nl.qwe.wiki/wiki/List_of_landslides
Theo
Klimaatverandering is van alle tijden. Ook voor de ijstijden of een meteorietinslag hoef je geen schuldige te zoeken. Op zoek gaan naar echte oorzaken en daarop anticiperen o.a. met deugdelijke waarschuwingssystemen lijkt me zinnig. Nu schiet me een kinderversje te binnen dat ik mijn kinderen voorlas. Er was eens een mannetje, dat was niet wijs, het bouwde zijn huisje al op het ijs…enz.
Als je steden bouwt op permafrost of in rivierdalen of zoals in Nederland in een rivierenedelta en je komt er later achter dat het op termijn problemen oplevert, moet je de bouwwijze er op aan passen of er niet bouwen. Hopen dat het goed gaat en als het fout gaat je verlies nemen kun je ook doen. Onze pensioenfondsen en beleggers doen het dagelijks. Leven en investeren blijven gevaarlijke bezigheden.
@Peter,
Ik weet, er zijn gebieden waar permafrost dooit en er zijn gebieden daar blijft het zo sterk als beton, zo als in Alaska op veel plaatsen.
De diesel was daar inderdaad rood dat is een geluk bij een ongeluk, maar kijk eens naar de foto’s, onderhoud speelt in zulke landen meestal geen rol, en controle vaak nog minder.
Daarbij hebben ze het geluk dat het de rivier in is gelopen dit is makkelijker voor het opruimen, het schijnt al goed ingedamd te zijn.
En het dik aanpappen van milieu organisaties dat kennen we inmiddels wel.
Maar desniettemin het blijft een ramp.
Je kunt ook zeggen, Nederland heeft zich in de jaren veel land van zee ingepikt, een groot deel van de mensen woont onder de zeespiegel, ze beschermen zich wel goed met dijken, stormvloedkering enz, maar ook dit geeft geen garantie dat daar nooit meer iets gaat gebeuren.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/gigantische-vervuiling-met-20-000-ton-diesel-in-poolgebied-ingedamd-betrokken-bedrijf-sloeg-pas-na-twee-dagen-alarm~accd9d2f6/
Theo en Peter. Laten wij eens kijken hoeveel gebouwen/woningen er is het stroomgebied van de Maas en Rijn staan. Dat hoeft geen probleem te zijn ware het niet dat het stroomgebied steeds smaller geworden is. Dit dankzij onze ingenieurs! Wat hebben deze lieden gedaan? De dijken verhoogd, het stroomgebied van rivier verengt.
Wanneer de afvoer van water toeneemt kan het twee kanten op: 1) daar waar de druk het laagst is en 2) naar boven.
Aan de zijkant wordt het tegengehouden door de dijken.
In het verleden braken dijken wel eens door. De wielen zijn daarvan de mooie restanten. Daar werd dan weer netjes een dijk omheen gezet. Ja,…onze ingenieurs wisten het wel.
In uiterwaarden moet men niet bouwen. Dat is per uitstek het gebied waar agrariër en natuur hun gemeenschappelijk leefgebied heeft.
Theo
ie mijn antwoord a.u.b. in het juiste perspectief. Ik wil alleen maar opmerken dat de grillen van de natuur ons doorgaans de baas zijn en we nauwelijks in staat zijn daar gedurende lange tijd adequaat op te reageren. Of het nu om modderstromen tsunami’s of vulkaan uitbarstingen gaat.
We kunnen wat we aan activiteiten ontplooien wel op een zo veilig mogelijke manier doen en het onheil niet over ons afroepen. Dat neemt niet weg dat we regelmatig afgewogen risico’s nemen. Autorijden en bergbeklimmen zijn er twee van.
ie = Zie
In mijn herinnering is in 1955 of 1956 een klein deel van de Waalkade in Nijmegen de Waal ingegleden. Volgens de krant was het (toen al ) de schuld van ‘moeder natuur’.
Volgens mijn toenmalige werkgever in Nijmegen waren scheve kleilagen in de ondergrond de oorzaak; dat had hij op zijn beurt geleerd van een docent uit Ned. Indië.
“Wat hier precies gebeurd is”. Bij die nutteloze opmerking van journalisten haak ik al af. Het gebruik van het woord ‘precies’ geeft voor mij aan dat er inhoudsloos journalisme wordt bedreven. Een verslaggever kan zich afvragen wat er gebeurd is. Wat er ‘precies’ gebeurd is, duidt op belangrijkdoenerij, onder het mon ‘kijk mij eens slimme vragen tellen’, maar verder zegt het niks. Hoe precies wil je journalist het hebben? Wil hij de windsnelheid weten, de golfslaghoogte, de samenstelling van de boden op 2 meter diepte, de sterkte van de fundamenten van de gebouwen, het aantal aardbevingen, het onderling gedrag van ieder molecuul? Bij iedere gebeurtenis waarbij de journaille zich onmiddellijk afvraagt wat er ‘precies’ gebeurd is, diskwalificeert hij zich meteen door die nutteloze vraag te stellen.
Rampspoed komt alleen maar door corrupte leugenachtige regeringen zoals de onze.
Na de laatste persconferentie van ECB-presidente Lagarde mochten de journalisten vragen stellen. Eén van de laatste vragen was van een Franse journalist. Hij vroeg Lagarde waarom ze de antwoorden op de vragen allemaal van papier oplas. Lagarde lulde zich er uit door te zeggen dat ze zo zorgvuldig mogelijk wilde zijn, of zo iets.
Daar zit dus een zaal vol ‘kritische en onafhankelijke’ journalisten, die van te voren hun vragen hadden ingediend en vervolgens kritiekloos de antwoorden tot zich nemen, op ééntje na dan. Tot zo ver het journaille van vandaag de dag.
De hele gang van zaken versluiert het gegeven dat Lagarde eigenlijk geen bal verstand heeft van wat ze doet. Ze heeft te weinig kennis van zaken om spontaan op vragen antwoord te geven. Wel schijnt ze competent genoeg te zijn om inmiddels meer dan een BILJOEN Euro aan steungelden uit te lenen.
Italië is overigens technisch failliet. Bij de laatste Italiaanse obligatie-uitgave moest de ECB het merendeel opkopen. Betekent dat er geen marktpartijen meer zijn die Italië geld willen lenen. Kennelijk omdat het risico op wanbetaling te groot is.
Lagarde is een stroman van de elite, ze voert enkel uit wat de elite (VN) wil.
En de media, die is ook in handen van diezelfde elite.
Het is gewoon een vooraf ingestudeerde show, wie kent niet die vreselijk lange vragen van kritische journalisten van de NOS waarom een minister zonder enige aarzeling met een oeverloos betoog komt?
Het is allemaal fake, de media maakt van elke uitzending, ook ‘life’ uitzendingen een draaiboek, het gaat er om wat wij mogen weten, en niet hoe het in werkelijkheid is.
Ook een mooi voorbeeld, dat zogenaamde TV debat in 2016 tussen Hillary Clinton en Donald Trump.
Hillary wist glimlachend de meest moeilijke vragen te beantwoorden, terwijl Trump er over moest nadenken, en halverwege het nadenken van Trump vulde ze ook nog heel handig het antwoord voor ‘m in.
Dat kwam omdat de media, Clinton, de presentator, en alle anderen vooraf alles hebben doorgenomen, welke insteek, welk antwoord op welke vraag, alleen Trump wist van niets.
Twee duimpjes naar beneden voor een feitelijke constatering.
Hoera! De eerste twee wijntjes zijn vandaag binnen!
Door de anti racisme demonstraties merk je nu hoe erg het in dit land ook is. Alle klagers die vinden dat de catastrofale opwarming een complot is zijn allemaal boze witte mannen. Diversiteit is ver te zoeken. Nog nooit heb ik silvana Simons horen klagen over dat iedereen in Amsterdam een elektrische auto moet hebben binnen tien jaar een onmogelijkheid is en zeker onbetaalbaar. Nog nooit gehoord van jeffry affry dat zwarten uit Afrika die hier naar toekomen en zwarte piet verdrijven om hier in zijn plaats te wonen een reëele kans lopen te verdrinken door stijgende zeespiegel. Nog nooit gehoord uit de Marokkaanse hang cultuur dat het door de hitte straks niet meer mogelijk is om op straat te hangen. Nog nooit gehoord van de actiegroep lesbiennes tegen windmolens die de rokjes doen opwaaien. Alleen klagende witte autochtonen. Sterker nog, de multiculturele wijk Utrecht Overvecht stelt zich kandidaat om als eerste grote stadswijk van het gas af te gaan.
Eab
Met enige souplesse maak je er voor de kindertjes gewoon overtuigende héél vuile vlekkerige veegpieten van met smalle neusjes en lipjes. Je laat ze vooral niet krom praten en met kroeshaar uitdossen. En vooral geen zware zakken dragen. Je zou eens van slavernij beschuldigd kunnen worden.
Je zou advies kunnen vragen aan Affry wanneer een veegpiet er overtuigend Europees, autochtoon of allochtoon uitziet. Niemand wil het ten slotte op zijn geweten hebben dat wie dan ook géén veegpiet mag zijn. Het zou zo maar discriminatie genoemd kunnen worden. Het is helaas wel een uitstervend beroep door het alsmaar verminderen van de schoorstenen. Maar er staan nog genoeg pijpen op het dak.
Op enige termijn worden het dus afluister- en afleverpieten. De een lenig en slank, de ander fors en breed van bouw. Of mag dat óók niet?
Nee, dan is zo’n modderstroom om mee te moeten maken toch van een heel andere orde. Dus laat Rutte zich nu eens niet laten verleiden tot opportunistische uitspraken over zwarte Piet. Wanneer wordt de tint zwart eigenlijk verboden? En Piet als verzamelnaam voor mannen? Mogen vrouwen in deze tijd van voortschrijdende emancipatie geen veegmien/truus zijn?
Julius Malema van de Zuid-Afrikaanse EFF weet wel raad met racisme. Op partijbeenkomsten zingt hij gaarne het lied ‘Kill the Boer”. En zijn leid is niet aan dovemansoren gericht, gezien het groot aantal blanke boeren dat op afschuwelijke wijze wordt omgebracht.
Het NOS journaal geeft er echter de voorkeur aan om het racisme in de VS aan de kaak te stellen. Tja, je bent links of je bent het niet.
Hier de Nederlandse variant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dijkval
In Noorwegen hebben we te maken met het ‘verweken’ van de ‘quick clay’. Klei bestaat net als zand uit korrels. Alleen de korrels zijn veel kleiner dan bij zand. Verder werkt het principe hetzelfde als drijfzand, met daarbij de vermelding dat klei veel minder waterdoorlatend is dan zand. In klei kan over langere periode de druk opbouwen. En als het eenmaal instabiel is volgt een ‘kettingreactie’.
Eb en vloed bewegingen tegen de dijken hebben een ‘pompend’ effect op de waterdruk in de grondlagen onder de dijk. Dijkval komt het vaakst voor bij laagwater springtij en oostenwind. De zuiging is dan het grootst. Wat er dan gebeurd is te vergelijken met een pak vacuüm gemalen koffie dat we openen.
Het zelfde principe vinden we bij de ‘sink holes’ in Amerika. Door het oppompen van irrigatie water van grote diepte wordt de klei vacuüm gezogen, en vervolgens stort de grond in. Dit verschijnsel is niet nieuw. De hele Grand Canyon is één gigantische sink hole.
En of deze verschuiving in Noorwegen is veroorzaakt door het opwarmen van de aarde? In het meest extreme geval zou de zelfde verschuiving iets later hebben plaatsgevonden.
PS: De waterschappen in Nederland houden dit goed in de gaten.
@Prometheus:
Je quote: “De hele Grand Canyon is één gigantische sink hole.” Lijkt me niet juist.
Er zijn wel verschillende theorieën over het ontstaan van de Grand Canyon maar een sink hole is het zeker niet.
De meest gangbare theorie is dat de Colorado rivier gedurende miljoenen jaren de grond/rotsen heeft weg geslepen.
Er zijn kleine discrepanties in deze theorie maar toch algemeen aanvaard.
Hier wat interessante links:
ht tp://www.sterrenstof.info/het-zondvloed-model-hoezo-zondvloedmodel/
ht tps://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Canyon
In letterlijke zin heb je gelijk. Het is echter een kwestie van definitie. De grote sink-holes in Amerika ontstaan in een bodem die gelijk is aan die bij de Grand Canyon. Je zou een sink-hole ook een verticale uitspoeling kunnen noemen. Ook bij de dijkval zoals Nederland die veelvuldig gekend heeft was er eerst een uitspoeling vlakbij de dijk waarna de dijk in de stroomgeul verdween. Hoe dan ook, er is altijd een verlies van evenwicht tussen de korreltjes van de grond, en het heeft altijd te maken met water.
De Grand Canyon is ontstaan doordat de rivier beetje bij beetje wat gesteente heeft meegenomen. Dan krijg na jaren en jaren een flinke sleuf in de bodem. Dus “sink hole”…denk van niet.
Als het klimaat niet zo opgewarmd was, was de ondergrond wellicht bevroren gebleven. Je kunt niet met zekerheid zeggen dat déze aardverschuiving door klimaatverandering komt, maar dat klimaatverandering zorgt voor meer van dit soort gebeurtenissen is duidelijk. Het stukje van de NOS klopt dus gewoon.
Nee, dat stukje klopt niet. Goede journalisten zouden hebben gewezen op andere verklaringen als alleen deze die in hun politiek straatje te pas kwam.
Ik lees geen woord politiek in dat stukje. Ik denk eerder dat climategate politiek bezig is door elk verband dat met klimaatverandering wordt gelegd in twijfel te stellen. In dit geval is het met een kanon op een mug schieten.
van_Gelder
Voor alarmisten klopt alles wat in hun alarmistische straatje van pas komt. De NOS is zo’n alarmistische club. Het is géén nieuws als het niet alarmistisch is. Dat is kennelijk hun selectiecriterium.
Volgens mij bericht de NOS vrij zakelijk over klimaat-onderwerpen. En onheilsberichten trekken vaak meer aandacht dan goed nieuws, maar daar heeft elke nieuwssite last van. Alarmisme in de zin van het overdrijven van gevaren zie ik eerder hier in de artikelen over de Green Deal en dergelijke.
Ja, de NOS bericht zakelijk, maar eenzijdig. Dat is geen journalisme, dat is een doorgeefluik van berichten.
De berichtgeving van Rob de Vos vind ik toch echt veel beter dan wat de NOS hierover wist te melden. Alles kan je aan klimaatverandering hangen . Zonder klimaatverandering zou de mens niet eens bestaan. Verder onderzoek is zo nooit meer nodig komt de luie journalist prima uit.
Door de menselijke invloed gaat de opwarming nu veel sneller dan door alleen natuurlijke invloeden. Dat heeft grote gevolgen en daarom moet er juist wel verder onderzoek worden gedaan.
De verzakking in dat filmpje gebeurde een kleine 50 jaar terug. Toen maakte men zich nog ernstig zorgen over Global Cooling overigens. Het proces wat tot zo’n verzakking leidt wordt keurig uitgelegd. Door regenval ontzilt de kleibodem waarna die vrij plotseling vloeibaar word. Gooi je een beetje zout in die klei dan stijft het weer op. Niks bijzonders, wel vervelend als je er toevallig woont.
Dit gezien hebbend besef je welk laag niveau onze Publieke Nieuwsdienst werkt. En op doorzichtige wijze dit soort feiten (en vele andere zaken) gebruikt in haar eigen propagandakraam.
Volgens wiki is geen permafrost in Alta.
De gemiddelde jaarlijkse temperatuur 1,3 ° C (34,3 ° F) (1961-1990) en Alta dal heeft geen permafrost
van_Gelder
“Klimaatverandering speelt daarbij een belangrijke rol”. Het feit dat de gebeurtenis meteen aan klimaatverandering gekoppeld wordt, maakt het tendentieus. Vooral ook omdat klimaatverandering steeds weer aan het gedrag van mensen wordt gekoppeld. De slijpende werking van de reeksen van dit soort opmerkingen werkt uit als indoctrinatie. Zie dit artikel dus in de reeks van andere artikelen waarbij steeds weer dezelfde koppeling wordt gemaakt. Daar zit het venijn. In de herhaling en in het grote weglaten.
Er veranderen daar ook veel zaken door klimaatverandering, dus het is in dit geval ook wel logisch om een verband te veronderstellen. En de deskundigen (uitgezonderd die 1% klimaatsceptici) gaan er ook van uit dat de huidige klimaatverandering is gekoppeld aan het gedrag van de mens. Wat bedoel je met ‘het grote weglaten’?
Je hebt gelijk 10000 jaar geleden begon men met het stoken van kolen in Afrika en dat zet zich door.
En door het smelten van het permafrost komt er meer C14 in de lucht aan toonbaar dus ook oorzaak mens. Hoe zijn de klimaat wisselingen ontstaan.
van-Gelder
Om dicht bij deze kwestie te blijven. Het grote weglaten is de feitelijke oorzaak die na enig onderzoek door de “befaamde” journalisten van de NOS achterhaald had kunnen worden. Precies zoals Rob de Vos wel gedaan heeft. Of was het gewoon kwade trouw. Journalisten behoren als géén ander te weten dat één bron, géén bron is.
Er zijn geen journalisten meer,enkel activisten.
Tja.. of het nu lag aan verzadiging van de bodem of aan ontzilting van de snelle klei, dat maakt eigenlijk geen verschil voor de link met klimaatverandering. In beide situaties is het aannemelijk dat het vaker zal voorkomen door de opwarming.
Wierd Duk zou ik geen activist noemen.
van_Gelder
Gelovigen zijn niet ontvankelijk voor andere opvattingen dan die er met hel en verdoemenis zijn ingeramd. Dus staak ik mijn pogingen je tot een ander geloof te bekeren. Maar soms wijzen feiten in een andere richting.
Helaas kwam er vandaag bij Buitenhof weer eens een ingehuurde alarmist hel en verdoemenis prediken. Wel vermomd in zijn expertise als bioloog en passend in de bedoelingen van de NOS om alle burgers van Nederland tot ‘het ware klimaatgeloof” te brengen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/11/dit-is-misschien-het-moment-voor-degrowth-a3999389
Werk aan de winkel voor CLINTEL. Mogelijk is deze gelovige van zijn besmetting af te helpen. Wat hebben mensen als Draulans toch om zich op grond van één studie Homo Universalis te wanen. Het babbelende weten en alarmeren kwam er weer in een ononderbroken stroom uit. Alsof het was ingestudeerd. En Twan Huys zat erbij en keek ernaar.
Daarnaast zou ik de gewaande Homo Universalis Draulans héél bescheiden een advies aan de hand willen doen. Kijk eens even op de website Klimaatgek.nl. Van een véél bescheidener en reëler mens. Misschien vallen de schellen je dan van de ogen en zou je mogelijk kunnen gaan twijfelen aan de houdbaarheid van het alarm dat je luidt. Is die invloed van de mens op het klimaat wel zo groot als je gelooft of als discipel van alle klimaatgoeroes etaleert?
https://klimaatgek.nl/wordpress/2020/06/05/co2-en-corona-deel-2-2/#more-6278
420.000 jaar geleden was er geen ijs op de zuidpool. Er is niemand die weet wat het klimaat heeft doen veranderen. Duurzaamheid gaat over alles. Het aantal mensen, de voedselproductie voor al die mensen en alle beschikbare grondstoffen met hun restproducten. In de media lijkt het alsof CO2 uitstoot het enige probleem is. Het is eerder het enige probleem waarvan we niet weten of het klopt. De rest wordt voor het gemak vergeten.
Wijnand,
Op Antarctica waren er al gletsjers ~37 miljoen jaar geleden. Na eventueel wegsmelten daarvan is Antarctica sinds 12 miljoen jaar geleden ononderbroken bedekt met ijs.
Het oudste aangetroffen ijs op Antarctica is 2.7 miljoen jaar oud (in de blauw-ijs gebieden).
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0012821X16306100
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antarctic_ice_sheet#/media/File%3A65_Myr_Climate_Change.png
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blue-ice_area
Hier nog een goede uitleg van dit fenomeen.
Dat er ooit een enorme laag ijs op lag is samen met de specifieke samenstelling van deze kleisoort de oorzaak. De klei blijft sterk tot het verzadigingspunt, en verliest daarna direct en volledig zijn samenhang. Er is dus geen plastische overgangsfase zoals bij de kleisoorten in Nederland.
Wi jnand 6.6 15.52….jack? van gelder toch gelijk..t is toch de opwarming die t ijs deed smelten :)…mvg…bart
Héél lang geleden.
Moet ik de link er wel bijdoen natuurlijk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_clay
@ Eab, “… de multiculturele wijk Utrecht Overvecht stelt zich kandidaat om als eerste grote stadswijk van het gas af te gaan.”
Dat noemt men “berekenend gedrag”.
Deze bewoners hebben bedacht dat het geen kwaad kan om vooraan te staan als er met zware subsidies politiek bedreven wordt.
De meeste gemeenten kiezen er voor om oudere stadswijken het eerst van het gas af te halen. In die wijken is namelijk de gas-infrastructuur het oudst en dus al afgeschreven.
In oudere stadswijken wonen over het algemeen ook oudere en sociaal minder bedeelde mensen. Die kunnen een transitie helemaal niet betalen en dus pompen de gemeenten ze vol met subsidies. Die bewoners zullen niet gaan klagen, want het kostte ze weinig tot niks. Vervolgens kunnen de gemeenten roepen dat het één groot succes is en kunnen de andere wijken ook van het gas af. Die bewoners zullen het wel zelf moeten betalen, maar dat is niet erg, want er is geen weg terug meer.
De klimaatverandering.
Welke niet door CO2 vanaf het begin van de industriële revolutie is de lucht temperatuur mondiaal gestegen met 1,2 graden. Het KNMI geeft aan dat de hoeveelheid warmte om de luchttemperatuur met 5 graden te verwarmen gelijk is aan de energie die nodig is om de oppervlakte temperatuur van het zeewater met 0,02 graden op te warmen.
De opwarming met 1,2 graden, toegeschreven aan CO2, kan nooit genoeg zijn om hete zeewater op te warmen laat staan het permafrost.
Wat dan wel vraag je je af de klimaatverandering maar dan een natuurlijke waar mensen geen grip op hebben.
De NAO of te wel de Noord Atlantische Oscillatie daardoor verschuiven zeestromingen en een van de gevolgen is afkoeling van het zeewater rond groenland. Maar de warme stroming moet ook ergens heen en een grote kans dat die daar de zaak wat heeft opgewarmd.
Zie ook:https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/kwetsbaarheid-van-groene-stroom
Dei NAO is een kortetermijn-fluctuatie, en die geeft geen langetermijn trend in de temperatuur.
Formeel zouden Incidenten überhaupt niet direct in verband moeten worden gebracht met klimaatverandering.
De interessante documentaire uit 1978 maakt duidelijk dat het fenomeen vooral met de zout huishouding te maken heeft.
Natuurlijk kan klimaatverandering dit proces versnellen wanneer er meer smeltwater ontstaat, maar die stroom is er sowieso dus dat hoeft er niet direct mee te maken te hebben.
Maar het betreft wel een bijzonder fenomeen in de zin van dat er relatief weinig incidenten bekend zijn met dodelijke slachtoffers, waarvan op 3 juni 2020 overigens geen sprake is geweest.
Hier worden 10 signficante incidenten gemeld voor de periode sinds 1702 (inclusief het vooral in Noorwegen van eerder deze week), waarbij in 6 gevallen levens verloren zijn gegaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_clay#Incidents
In 2011 is er zelfs een wetenschappelijke publicatie over deze, in de documentaire vermelde, 1978 Rissa landslide geweest.
Key words: Rissa landslide; Quick clay; Coastal setting; Mass transport deposits; Mobility Numerical simulations; Tsunami modelling.
Kennelijk was klimaatverandering geen keyword voor deze wetenschappers.
Misschien dat de geoloog van Utrecht, Tjalling de Haas, wist waarvoor de NOS bij hem kwam en hun bediende, doch even “vergat” dat Noorse geologen in 2011 Klimaatverandering, als verklaring voor deze “slides”, niet relevant vonden te vermelden.
Helaas achter betaalmuur.
The 1978 Quick Clay Landslide at Rissa, Mid Norway: Subaqueous Morphology and Tsunami Simulations
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-2162-3_45
Ik kan mij helemaal vinden in het artikel van Rob, de NOS maar ook andere media grijpen alles aan om de burgers er maar van te doordringen dat de klimaatverandering en dan bedoelen ze de CO2-uitstoot door menselijk-handelen, de oorzaak is van alle rampspoed en tijdelijke weer-extremen die ook vroeger voorkwamen, maar dat laatste laten ze maar even weg. Hieronder nog wat aanvullende informatie:
Informatie over dijkvallen in Nederland:
Dijkval bij Kats op Noord-Beveland 20-21 maart 1966
Link naar de foto:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Dijkval_in_Zeeland,_bij_Kats_op_Noord-Beveland,_Bestanddeelnr_918-9476.jpg
Informatie over een dijkval op Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dijkval
Oever- en Dijkval door M.H. Wilderom in de loop van de tijd:
https://encyclopedievanzeeland.nl/Oever-_En_Dijkval
Passie voor Peeland voor Nel en Kees: de Eurobus:
https://www.de-bevelander.nl/nieuws/algemeen/505587/passie-voor-peeland-van-nel-en-kees-de-eurobus-
De dijkval die vroeg in de maandagmorgen van 21 maart 1966 aan de noordkant van het dorpje Kats op Noord-Beveland plaatsvond aan de oever van de Oosterschelde heeft gelukkig geen levens gekost.
Zelf heb ik daar nog gevist op kabeljauw op zaterdag de 19de want de stroomgeul was ter plekke erg diep en ging vlak langs de onderkant van de dijk. Helaas had ik niets gevangen.
De oorzaak is waarschijnlijk een combinatie van factoren geweest n.l. een uitgeholde stroomgeul en heel laagwater en daardoor viel de tegendruk van het zeewater weg bij de voet van de dijk en is het dijklichaam gaan schuiven en in zee terechtgekomen.
Een groep zeevissers zat daar op zondag en hebben dus echt veel geluk gehad.
Dit had dus niets te maken met klimaatverandering, maar met een natuurlijk verschijnsel.
Thialf-directeur over zonnepanelen die zijn uitgezet: ‘Zonder deze voorwaarden was Thialf met geen mogelijkheid te verzekeren.
Het word steeds moeilijker zaken panden of grote dure gebouwen verzekerd te krijgen als er zonnepanelen op liggen.
https://www.lc.nl/friesland/Thialf-directeur-over-zonnepanelen-die-zijn-uitgezet-Zonder-deze-voorwaarden-was-Thialf-met-geen-mogelijkheid-te-verzekeren-25722631.html
Warm, warmer, warmst. IN Siberië was het in mei nog nooit zo warm als dit jaar.
https://www.express.de/zukunft/natur-klima/waermerekorde-im-norden-permafrostboden-taut-auf–toedliche-gefahr-lauert-im-eis-36813482
De permafrost ontdooit en de meest vreselijke ziekten, die daarin eeuwenlang bewaard zijn gebleven, kunnen een gevaar voor ons gaan vormen.
Goed dat je er aandacht aan besteedt, Johan D.! West Siberië beleeft inderdaad weer absurd hoge temperaturen. Hittegolven zijn daar normaal, maar dan pas een maand later. Al sinds het begin van het jaar is de temperatuur daar ver boven normaal. In de winter kwam dat mede door de sterke ‘Polar Vortex”, nu moet er weer een andere oorzaak zijn. De opwarming in Siberië verloopt bijzonder snel.
https://www.themoscowtimes.com/2020/05/25/siberia-in-midst-of-freak-heat-wave-a70369
Die vreselijke ziektes zou ik maar met een korreltje zout nemen. Express.de lijkt me een sensatieblad, en zeker geen nette ‘Main Stream Media’.
Bart Vreeken, dat heeft te maken met het meanderen van de polaire vortex. Als er weinig zonne-activiteit is dan krijg je minder UV – minder ozon – minder opwarming in de lagere stratosfeer – minder temperatuurverschil tussen de evenaar en de polen op die hoogte – straalstromen meer naar de evenaar (meer regen in het Middellandse Zee gebied en droger bij ons) en zwakke, meanderende polaire vortex. Die blaast nu polaire lucht over Canada en het noorden van de VS en trekt warmere lucht over Siberië.
Omgekeerd bij hoge zonne-activiteit.
Dat is al eeuwen te merken in de waterafvoer van vele rivieren over de hele wereld. Hier eentje van Portugal:
https://www.researchgate.net/publication/248814610_Learning_with_solar_activity_influence_on_Portugal's_rainfall_A_stochastic_overview
Maar ook in de Nijl, De Mississippi, Zuid Afrika, Zuid-Amerika…
Ferdinand Engelbeen, de Polar Vortex kan een rol spelen, zoals ik al zei. Maar die wordt zelf ook weer beïnvloed door de klimaatverandering. Op mijn site heb ik de temperatuurgegevens staan van een groot aantal plaatsen in Rusland en Siberië, zij het niet erg actueel. Waaronder ook de plaats Khatanga / Hatanga die in de Moscow Times genoemd wordt:
http://www.logboekweer.nl/International/HATANGA_Temp.pdf
Zoals je ziet treden hittegolven normaal pas vanaf half juni op. Nu was het op 23 mei mei al erg warm. Niet echt een hittegolf, maar wel temperaturen tot boven de 25 graden. De gemiddelde temperatuur voor mei is opgelopen van – 7,7 graden (!) over de periode 1951 – 1980 naar -6,2 over de periode 1981 – 2010. Inmiddels zal er nog wel 0,5 graden bijgekomen zijn (1991 – 2020). En zelfs binnen de meest recente statistiek blijft het een idiote uitschieter. De statistiek houdt de opwarming niet bij.
Bart Vreeken, de invloed van de opwarming is uiteraard het grootst naar de polen toe, maar die uitzonderlijk vroege warmtegolf in Siberië is door de polaire vortex die tegelijk ijzige temperaturen in centraal Canada veroorzaakt.
Verder heb ik in het verleden altijd gehoord dat de straalstroom het klimaat aan het oppervlak beïnvloedt, niet omgekeerd… Maar de originele studie over de zonne-activiteit en de link met de positie van de straalstroom is niet meer te vinden.
Beste Ferdinand Engelbeen, in Siberië speelt niet alleen de Arctische amplificatie maar ook het feit dat het zo’n uitgestrekt continent is. Daardoor is de dempende werking van oceaan bij de opwarming minimaal. De temperatuur midden op de continenten zal daardoor meer lijken op de temperatuur zoals die hoort bij de huidige CO2 concentraties. Natuurlijk, als het ergens veel te warm is is het ergens anders te koud. Maar dat leverde niet zulke spectaculaire records op.
Bart Vreeken, als de aarde opwarmt, om wat voor reden dan ook, zullen er meer warmterecords zijn en minder kouderecords. Overigens goed voor de mens: een koudegolf geeft 10x meer vroegtijdige overlijdens dan een hittegolf, die bovendien achteraf niet gecompenseerd worden door minder overlijdens in de daarop volgende maanden…
Zie: https://www.bmj.com/content/321/7262/670.full
Wat wel opvalt is dat ieder weerkerend extreem natuurverschijnsel zoals een hittegolf of een langdurige droogte of zware regenval nu wordt “verklaard” als een gevolg van de “door de mens” veroorzaakte opwarming. Ook al zijn dat verschijnselen (zoals een El Niño of een meanderende polaire vortex of een het smelten van de Alpengletsjers) die al tienduizend tot miljoenen jaren plaatsgrijpen…
Niets te maken met klimaatverandering: de hele Noorse kust heeft géén permafrost. Die wordt opgewarmd door de golfstroom en het zeewater tot diep in de fjorden bevriest nooit. Er is enkel permafrost hoog in de bergstreken en achter de bergen in Lapland (het noordelijkste binnenland van Zweden, Noorwegen en Finland). Dat heeft een landklimaat met zeer strenge winters en milde zomers (en dan verschrikkelijk veel muggen).
Hier een kaart van de permafrost in Noorwegen:
https://www.researchgate.net/figure/Modelled-distribution-of-permafrost-in-Norway-Sites-mentioned-in-the-text-1-Finse_fig1_286402047
Weliswaar een model, maar wel gebaseerd op een aantal waarnemingen.
Inderdaad, de permafrost zit daar niet in de buurt.
Voor een volledig antwoord zou je nog kunnen checken of er misschien een extreme hoeveelheid neerslag is gevallen en zo ja, of dat iets met klimaatverandering te maken heeft.
Flink op zoek geweest, maar geen lange termijn data gevonden voor de neerslag in Alta. Het is er gemiddeld wel een natte boel, heel het jaar door (overheersende Z.W. wind en bergen waartegen de wolken hun water afzetten).
Wel ooit gelezen dat er gemiddeld zo’n 6% meer neerslag is gevallen in heel N.W. Europa over de afgelopen 50 jaar, wat een gevolg van de warmere oceanen kan zijn.
Ook de afvoer van de voornaamste rivieren naar de IJszee in Siberië en Canada is met zo’n 7% gestegen in 73 jaar, dat zit in dezelfde lijn:
https://science.sciencemag.org/content/298/5601/2171
De klimaatwaanzin is gebaseerd op zeer betrouwbare toekomstvoorspellingen, onder andere d.m.v. modellen.
In het recente en verdere verleden hebben modellen ons altijd geholpen om rampen te voorspellen waardoor we in staat waren om op tijd doeltreffende maatregelen te treffen om die rampen te voorkomen.
Zeer recent wijs ik op de fantastische modellen op het gebied van het Corona virus waardoor we ruim op tijd maatregelen konden treffen. Vooral de Zweden blijken het fantastisch te hebben gedaan. En hoe geweldig was het niet in 2008, toen we dankzij modellen met een betrouwbaarheid van 97, nou vooruit 99,99999% de economische crises zagen aankomen, waardoor er vrijwel niemand last van heeft gehad. En ook nu blijken de voorspellingen die met grote zekerheid de ontwikkeling op economisch gebied als gevolg van de Coronacrises fantastisch te werken. Geheel volgens de verwachtingen blijken de beurzen nu op een hoger punt te staan dan vorig jaar om deze tijd.
De herhaling van de serie over Berlijn met daarin de broers Maarten en Vincent van Rossum gaat voor een flink deel over de onmogelijkheid indertijd om de toekomst van de DDR te voorspellen. Niemand, zowel in het Oostblok als in het Westen had dit zien aankomen.
OK, genoeg sarcasme.
Graag wijs ik u op een onderwerp op GeenStijl, waarin verwezen wordt naar een zeer lezenswaardig artikel op de site De Nieuwe Zuil met als titel: Adolf Hitler was links.
Op zijn minst een artikel dat tot nadenken stemt aangezien op deze site nog al eens gemakkelijk gebruik wordt gemaakt van de termen links en rechts.
Aanvulling.
Jullie krijgen in Nederland een warme en droge zomer volgens Weeronline.
De weermannen van de NPO kicken nu waarschijnlijk al weer op het kunnen aankondigen van al weer een hitterecord, dat ongetwijfeld met 97% zekerheid aan de CAGW te wijten zal zijn.
Tja, laat ze nu eerst maar eens een redelijke voorspelling voor de komende week geven; daar hebben we meer aan.
Volgens de klimaatdrammers moeten Nederland zo snel mogelijk van het gas los.
In werkelijkheid zijn ze zelf al jaren van God los.