Thierry Baudet :
Op eerste Paasdag 1722 was het West-Indisch Compagnieschip, de Arend, van kapitein Jacob Roggeveen, op doortocht naar het mysterieuze Zuidland. Die dag rond het middaguur midden in de Stille Zuidzee, ontdekte hij per toeval een van de meest geïsoleerde eilanden ter wereld. Als eerste westerling meerde Roggeveen aan op deze plek, op meer dan 2000 km. afstand van het dichtstbijzijnde bewoonde land. Daar, in die oase van groen en water, trof Jacob Roggeveen een vrijwel verlaten heuvellandschap bezaaid met griezelige beelden. Reusachtige hoofden die als grafstenen uit de grond omhoog staken. Een kerkhof van bevroren mensen daar op dat doodse eiland. Achter deze beelden verschool zich een enkele angstige inboorling, die de opperbevelhebber, zijn mannen en zijn kolossale schepen ongetwijfeld voor een Godsverschijnsel hield – of anders wel voor een van de duivel. Maar die beelden, ze waren het onmiskenbaar bewijs dat dat eiland ooit een bloeiende beschaving moest hebben gekend.
Wat was hier gebeurd op deze mysterieuze plek met overduidelijk vruchtbare gronden? Waar overduidelijk rijkdom had bestaan – nederzettingen, akkerbouw. Nog altijd speuren de archeologen puzzelstukjes bij elkaar.
Wat is er toch gebeurd met die grootschedelige mensen met hun volle wenkbrauwen en krachtige lippen? Door welke cultus werden zijn bevangen? Welke krachten hebben hen tot een zekere zelfmoord geleid? Hoe is de beschaving op Paaseiland toch aan haar einde gekomen?
Achthonderdzevenentachtig reusachtige totems. Alle rijkdom, alle kracht van die samenleving ging op aan dat grandioze en zinloze project, omdat ze dachten dat ze daarmee het weer konden beïnvloeden. Als hun offer maar groot genoeg was, konden ze overstromingen voorkomen, zouden ze de zeespiegel kunnen beïnvloeden en het evenwicht met de natuur hervinden.
En dus hakten deze mooie mensen met hun nobele inborst, hun idealisme en hun dromen van versmelting tussen de profane werkelijkheid en transcendentie, de gezichten van hun voorouders uit harde steen en versleepten ze de loodzware kolossen op gekapte boomstammen uit het bos dat het eiland ooit als een deken had bedekt en warm had gehouden – tot het moment dat de laatste boom, de allerlaatste boom, aan de beurt was.
Economische malaise volgde, mislukte oogsten, burgeroorlog en verval. Hun obsessie met een aangepraat schuldgevoel, absurde projecties over een mogelijke klimaatverandering, zette een suïcidale trend in gang, die als een verslaving, een manie, het hele eiland in zijn greep kreeg en waar niemand zich aan mocht onttrekken.
Toen Jacob Roggeveen in 1722 aan wal kwam was er niets meer van die eens zo robuuste Paaseilanders over.
Dit is wat hij zag:
En dit is wat wij nu zien:
Waarom doen wij ons dit aan? ….
Kijk en luister verder naar de video hierboven.
Beschamend, het handjevol kamerleden dat onderuitgezakt uitermate ongeïnteresseerd wat stompzinnige vragen stelt, opgedragen door hun partijbonzen die hebben opgedragen om nooit inhoudelijk op Baudet in te gaan omdat hij gelijk heeft.
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om alle losse stukjes te verbinden, klimaat, corona, de VN, het verlies van onze rechten, vrijheidsbeperkingen, boetes, rassennrellen, het afbreken van onze identiteit, klimaatmaatregelen, stikstofperikelen, het slopen van het verleden, standbeelden, straatnamen, geschiedenis, naamsverandering van scholen en instellingen, sencuur, afschaffen van contant geld, het laten verdwijnen van middenstand, en meer en meer regels.
Wie nu niet door heeft waar onze leiders naar toe willen moet heel snel agenda 2030 van de VN lezen.
Dat mooie document is het uiteindelijke doel van al deze regels.
1984 van George Orwell gaat niet meer over de toekomst.
Ontwaakt, en kom in verzet , voordat het onmogelijk wordt.
Jensen is slechts een van de velen op internet die nu nog mogen zeggen wat er achter zit.
Geen aluhoedjes, geen samenzweringstheorie, dit is realiteit, dit is heden!
Stop met dimdammen over tienden van graden, en klimaatwaanzin, DIT is waar het heen gaat.
Informeer jezelf, de media liegen en zijn onderdeel van het plan.
https://youtu.be/DNCZh1X0dyc
Ik roep het al 30 jaar, waarde Cornelia. Maar ik ben het wel eens dat 1984 en Animal Farm van Orwell zeer actueel zijn. Boktorren als Timmermans e.c. zie ik dan ook graag snel van het toneel verdwijnen. Helaas is de groep sprinkhanen al te groot geworden. Maar gelukkig zien we wat er dan gebeurt: Paaseilandtoestanden.
CO2 en Covid-19 het zijn alleen handvatten. Zijn we al gehoorzaam genoeg?
https://youtu.be/X6pzXrEBqR0
Ik heb Thierry Baudet destijds in eerste instantie afgewezen. Het partijprogramma van FvD sprak me wel aan.
Hij was zo anders en bood zijn politieke tegenstanders zoveel handvatten om hem aan te pakken, om hem te bespotten en beschimpen.
Meer en meer begon hij krediet op te bouwen en ontstond er een nieuw soort bewondering voor hem. Zijn werklust, zijn drive en zijn aanpak dwongen en dwongen respect af, het contrast met de politici van het kartel was groot, meer en meer toont Baudet aan, alleen al door zijn optreden, wat voor een conformistische lafaards dit eigenlijk zijn.
Gisteren de kamerbijeenkomst gezien, waarin er vragen gesteld konden worden aan Frans Timmermans.
Mijn God, wat je zich dan ziet voltrekken! Wat een lippendienst wordt die man bewezen! Dan schaam ik me Nederlander te zijn en dan bouwt Baudet veel, heel veel krediet op bij mij! En vechtlust!
We moeten gewoon allemaal op Baudet stemmen hij is de enige die nog niet verslaafd is aan de klimaat drugs, en dat is sterk spul schijnbaar, een zeer gevaarlijke verslaving die onze samenleving gaat ontwrichten.
Ik las gisteren dat Cultuur onder Vuur zich sterk gaat maken voor tegen van het gas af te gaan.
Er stonden zeer goede argumenten in en mislukte projecten.
Hij wilde beginnen met petities naar Rutte te brengen, omdat ik me er ooit een keer geregistreerd had kreeg ik een mooi stuk papier en een envelop met antwoordnummer.
De eerste stapjes van verzet komen dus langzaam op gang, en ik hoop dat deze trend zich voortzet.
Baudet heeft op de universiteit vast en zeker boeiende colleges gegeven, goed voorbereid, en Baudet is een van de velen die opstaan en wakker zijn.
Het punt is dat je die nooit gaat zien of horen via onze media die onderdeel van het geheel is.
Je moet zelf op internet speuren en dan blijkt dat duizenden wetenschappers, journalisten, advocaten. zelfs rechters en advocaten, intellectuelen uit alle richtingen zich druk maken. Deze mensen worden allemaal buiten de media gehouden en worden steeds vaker geweerd van social media, hun accounts worden opgeschort of zelfs verwijderd. Dan heb ik het niet over extreem rechtse extremisten, waar men altijd mee schermt, maar over goed opgeleide mensen die met goed onderbouwde verhalen zich allemaal afvragen waar het heen gaat.
De meeste burgers willen er ook liever niet aan denken, het is ook veel te moeilijk en het gooit hun vertrouwde (door de media gemaakte wereld) de veilige wereld van showtje, huisje, beestje, journaaltje, omver, je kunt gerust spreken over een massa Stockholm syndrome, de meesten willen het gewoon niet zien omdat hun hele wereld omvalt.
@Troubadour:
Dan schaam ik me Nederlander te zijn ..
Die schaamte past Timmermans, ik herken niets van mijzelf in de EU-blaaskaak.
Hij is een groene slavenhandelaar anno 2020.
Dan schaam ik me Nederlander te zijn.
NOOIT! Hoewel ik wel eens filosofeer om weg te gaan, zelf uit Europa.
Er wordt steeds meer van onze geschiedenis afgebroken zelfs zoveel dat het inderdaad niet meer uitmaakt waar je gaat wonen omdat je nu ook niets meer hebt de cultuur in je eigen land.
Ik denk dat veel ouderen dat idee ook hebben.
Ik schaam mij voor de onnozelheid van mensen die niet door hebben welk vilein plan de elite uitrolt.
Ik schaam mij voor dat stelletje idioten wat hier eerste en tweede kamer wordt genoemd.
Je weet wel de mensen waar NIEMAND voor gekozen heeft, die plannen uitvoeren die NIEMAND wil maar waar de doorsnee Nederlander met de verkiezingen weer op gaat stemmen omdat “een groene wereld zonder armoede”, “betere zorg”, “beter onderwijs” en “vrijheid voor iedereen” zo mooi klinkt, maar waar ze steevast, jaar na jaar altijd weer wat van afpakken, of met iets totaal “nieuws” komen waar niemand nog aan gedacht heeft. Bijvoorbeeld corona wetgeving, wetgeving tegen groepsvorming en samenscholing!
Daar schaam ik mij nog het meeste voor.
Baudet.
De man die liever 50 miljard per jaar naar Rusland, Iraq en Saudi Arabië stuurt dan dat geld te investeren in Nederland of Europa om ons energieverbruik duurzaam te maken.
Die heeft een mening over Paaseiland.
Behalve dat je nu even off topic op de man speelt, heb je vàst ook nog een héél goed tegenargument op zijn paaseilandbetoog!
Laat horen!
Hoeveel denk jij dan dat er geïnvesteerd zal gaan worden in de energie transitie en hoe duurzaam en haalbaar denk je dat het een en ander uit zal gaan pakken voor de man met de pet of hoed. Wat betreft onze kwetsbaarheid zou je met een Rusland fobie nooit voor deze transitie moeten zijn.
Met geen woord in de media over deze einde der tijden toespraak. Er is belangrijker nieuws. Wiebes over de urgenda doelen en verder overal over het racisme in de westerse wereld en de standbeelden van historische racisten die zo snel mogelijk vernield moeten worden. Baudet zijn toespraak ging over de toekomst. Laten we in het kader van black life matters de ontevreden licht tot donker getinte medemens helpen. Ze hebben het al zo moeilijk hier. In Afrika ligt niet alleen hun geschiedenis, ook hun toekomst kan daar weer liggen. Daar hoeven ze niet geconfronteerd te worden met zwarte piet of allerhande figuren die hen uitmaken voor kut m(ede Nederlanders). Hier moeten ze leven met de constante dreiging van klimaat verandering. In Afrika speelt dat helemaal niet. Hier zijn ze alleen maar ontheemden. Zie ze weer één zwaaien met zijn kapmes in de stad. Die lianen zitten toch echt in de Afrikaanse jungle.
Thierry Baudet laat met zijn tranentrekkende Paaseilandtoespraak zien dat hij bronnen niet controleert en ongefundeerde uitspraken doet. Ieder die wil weten wat Jacob Roggeveen aantrof kan de oorspronkelijke reisbeschrijvingen van de tocht van Roggeveen op internet opzoeken en lezen. Daarin is sprake van een in zekere mate paradijselijk eiland met vreedzame, vrolijke en tevreden inwoners.
Geweld kwam er volgens die beschrijving door enkele mannen van Roggeveen die het nodig of leuk vonden een stuk of tien eilanders dood te schieten, waarna Roggeveen besloot weer weg te varen….
Van Baudets desolate eiland, met een achter een beeld wegduikende eilander is geen sprake bij Roggeveen. En ook niet in beschrijvingen van Thomas Cook, tientallen jaren later.
Het eiland is gedecimeerd door slavenhalers die goedkope werkers zochten voor mijnen op het vasteland.
Geschiedkundige Baudet kent zijn bronnen niet, en heeft een dikke duim. Dat lijkt me geen probleem voor een sprookjesverteller, maar wel voor een kamerlid en zijn goedgelovige volgers.
@12 jun 2020 om 12:37 Kletspraat Die slavenhandelaren, Peruvaanse, kwamen pas in 1862 en kort later missionarissen. Toen Cook arriveerde waren veel beelden omver. Dat was nog niet zo bij het bezoek van Roggeveen.
@ Anderen. Overigens is de theorie over die bomen als rollers voor de beelden discutabel. Thor Heyerdahl bewees experimenteel dat ze rechtop staand werden vervoerd op dezelfde manier zoals 1 persoon een wasmachine al ‘wandelend’ kan verplaatsen. Dit verklaart een uitleg van de eilanders dat de beelden ‘wandelden’ . Overal zie je inderdaad hoopjes steentjes om de beelden tijdelijk te stutten als het werk werd onderbroken.
Het eerste kamerlid zonder een dikke duim moet ik nog tegenkomen.
En Henk Veerman doet aan selectief winkelen. Of zou het een andere Henk zijn. Die van de bronnen?
Rutger Bregman heeft een heel ander verhaal bij ‘Paaseiland’.
https://decorrespondent.nl/7550/wat-er-echt-gebeurde-op-het-mysterieuze-paaseiland-en-wat-we-daar-vandaag-nog-van-kunnen-leren/290259750-69c4c384
Nu ben ik er zelf nooit geweest, en zal er waarschijnlijk ook nooit komen. En dan nog?
De uitleg van Thierry is wat men mij ook vertelde over de Maya’s. Die zo’n 1300 na Christus ten onder gingen. Lang voor Columbus. Dat Paaseiland eens bebost was en dat de inwoners alles hebben kaal gekapt daar bestaat ook geen twijfel over. En kannibalisme? Dat komt tot op de dag van vandaag voor in het hele oceanische gebied. Van Papoea Nieuw Guinee tot Tahiti. Heel Oceanië is bevolkt door kleine volkjes van harde krijgers. Dat ook hun bestaan nu minder hard is dan vroeger danken ook zij aan de westerse technologie.
Rutger Bregman heeft hele andere ideeën. Lees die zelf maar. Ik mag die jongen niet.
Niet alleen op paaseiland,maar veel oude beschavingen zijn ten onder gegaan door het kappen van al het bos in de (wijde) omgeving.
Het enige verschil met nu is dat men toen de gevolgen daarvan niet wist.
Het ware verhaal van Paaseiland is nog steeds niet opgehelderd, Erich von Däniken heeft ooit eens een verhaal geschreven over buitenaardse wezens die gestrand waren op de aarde en uit verveling in afwachting van de reparatie van hun ruimteschip die beelden hebben neergezet, kan net zo goed.
Baudet noemde dat natuurlijk als een soort metafoor om de toehoorders aan te sporen verder te kijken dan de dagelijkse brij verhalen die ze horen, iets wat hij eigenlijk altijd doet en waar de rest van die vreselijks pluchevreters zo onderuitgezakt bijzitten.
Bregman is onderdeel van het systeem, een nuttige idioot, een moralistische onderkruiper, zo een die voor geld zijn eigen land verkwanseld en de bevolking dom houdt, als je dit soort genoeg geld biedt zullen ze alles doen om hun luxe leventje in stand te houden. Het is een soort van Sylvana Simons maar dan anders.
@ Cornelia
Ik hoop dat die “buitenaardse wezens” waarvan jij zegt, “kan net zo goed” nog een cirkelzaag achter in de UFO hadden liggen want die Polynesiërs op Paaseiland konden wel wat hulp gebruiken om 16.000.000 bomen om te hakken en dat binnen 622 jaar.
Misschien zijn ze wel verbrand bij het opstijgen.
Lo
Wij kunnen het tegenwoordig sneller. Heb je al een inventarisatie gemaakt van het aantal bomen dat door Nederland inmiddels als biobrandstof is geofferd voor een gewenst klimaat?
Henk Veerman schrijft:
“Het eiland is gedecimeerd door slavenhalers die goedkope werkers zochten voor mijnen op het vasteland.”
De slavenhandel is weliswaar lang geleden afgeschaft en ook niet meer nodig want er zijn nu zoveel mensen die in armoede leven dat ze vrijwillig de mijnen inkruipen om voor een grijpstuiver de grondstoffen voor de groene energietransitie op te spitten.
Wat dat betreft zijn de slavenhalers van toen de groen deugers van tegenwoordig.
Waren die slavenhalers op Paaseiland ook weer die blonde Vikingen? Hoewel die hun slaven ook uit de Nederlanden plukten na dat ze steden als Dorrestad geplunderd en in lichterlaaie achterlieten.
De Viking cultuur wordt nog steeds als toeristische attractie op een Efteling manier tentoongesteld in Noorwegen. ze zijn er blijkbaar trots op ook gezien de vorm van hun ijsbaan in Hamar .
Waarschijnlijk zijn veel van onze voorouders slaaf geweest of slavenhandelaar.
Tegenwoordig gedragen veel mensen zich nog steeds slaafs, maar voelen zich desondanks vrij in een soort van nepdemocratie waar het groot kapitaal heerst en verdeeld en waar de journalistiek en mainstream media als systeemknechten worden inzet.
Fijn dat er weer een politicus is als Baudet die zijn nek uit steekt en het sceptische geluid naar voren durft te brengen wat binnen de klimaatwetenschap legio aanwezig is, maar waar zogenaamd consensus over bestaat en dus onbespreekbaar is gemaakt.
Met als mogelijk desastreus gevolg dat veel van onze beperkte ruimte op meren, plassen, land en de Noordzee straks wordt opgeofferd aan de waan van de dag.
Ook nieuwe orde ideologen werden geloofd en fout geinterpreteerd. De sovjets hadden de ideologie van het Lysenkoisme, landbouw op megaschaal met vernietigend effect op het milieu en klimaat in Rusland. Marx werd fout geinterpreteerd door Lenin / Stalin als toepasbaar in een agrarische economie, terwijl Marx een verbetering van de fabriekarbeider in de steden bepleitte. Ook Mao maakte te zelfde fout met zo’n 60 miljoen doden , Pol Pot idem. Zogenaamde wereldverbeteraars, zitten nu nog in Cuba, Venezuela, Zimbabwe, Zuid-Afrika, landen die allemaal in een dogmatische trance zijn geraakt met vernieling van de maatschappij als doel/gevolg. Helaas dus in EU en NL ook deze dogmatische ideologische rattenvangers, vanuit een wereldverbeterende religie. Ze heten goedmensen maar worden misbruikt door de gesubsidieerde ondernemers in hun klimaatkapaitalisme.
“…gesubsidieerde ondernemers in hun klimaatkapitalisme”.
Ik wil er graag voor pleiten om het woord kapitalisme in ere te herstellen en alle verbasteringen – of nee, vermeende varianten – niet te gebruiken. Dat besmeurt de inhoud van kapitalisme terwijl het al zo onbegrepen is. Dus geen staats-kapitalisme in China en geen “crony capitalism” om de oligarchie (beter woord gewenst) aan te duiden. Al die socialistische of sociaal democratische ingrepen op een echt vrije samenleving corrumperen die. De “gemengde economie” maakt al die suïcidale ontwikkelingen mogelijk. Inclusief academische aftakeling, een gesubsidieerde dwaaleconomie, een monetair sterfhuis en een “culturele sector” en media en intellectuele voorgangers die een giftig recept verheerlijken voor hun imaginair utopia.
Alles wat in een vrij – kapitalistische! – samenleving goed gaat door prijsmechanisme en vrije transacties door instemmende partijen, gaat in een gemengde economie fout. Alles! Onderwijs, energievoorziening, innovatie, epidemiebestrijding, gezondheidszorg, sparen voor de toekomst, investeren en bankieren, infrastructuurprojecten, wetenschap, milieuzorg. Stuk voor stuk leidt het tot debacles. De lijst is eindeloos, of ten minste heeel lang omdat het mechanisme corrupt is.
Wij zien inderdaad de aftakeling richting verval. Me dunkt dat we al onze (aangeleerde) bedenkingen tegen kapitalisme (en individualisme) nog eens tegen het licht moeten houden. En ook in actie te streven naar een werkelijk vrije samenleving. Daar hoort wel zuiver taalgebruik bij. Dus niet het corrupte s-woord in een combinatie met kapitalisme. Graag, hoe verleidelijk ook.
@ cyril Wentzel , hopenlijk met je instemming, zet ik jouw commentaar bij de post van BOb de Wit op Linked in over de uitrol van de waterstof -economie , zoals die nu plaatsvindt volgens hetzelfde principe als al die ‘ duurzame technologiën die reeds werden geimplementeerd , terwijl het volk in diepe slaap was . /is.
Bob de Wit is van Nyenrode en de fiancial engineering volgens het laatste kapitalistische roof – model .
Klimaatkapitalisme: Gesubsidieerde klimaat-“ondernemers” met de mond vol retoriek al zakkenvullend de wereld en het klimaat te “redden” met “duurzaam” op kosten van andermans geld. “Echte” VVD-ers dus!
@Bert, dat is natuurlijk prima, al vond ik de titel “Directeur” van de Groene Rekenkamer ietwat breed bemeten voor een voorzitter ;)
@Bert, dat is natuurlijk prima, al vond ik de titel “Directeur” van de Groene Rekenkamer ietwat breed bemeten voor een voorzitter ;)
Goed dat je die Nyenrode types in de gaten houdt. Het klinkt plausibel dat het “business model” uit die kringen komt.
@Scheffer: weer zo’n oxymoron-woord dat het moeilijker maakt om op zinnige wijze over kapitalisme te praten. Je vervuilt het begrip door combinatie met zijn tegengestelde en illustreert daarmee mijn punt. “Geld verdienen” in een gemengde economie is niet hetzelfde als “kapitalisme”, maar berust op het tegengestelde ervan, dat als een parasiet profiteert van de productieve krachten van het vrije deel van het systeem.
Wat dan wel? Klimaatgraaiers. Bootlegger-Baptist. Groen-is-poen-pragmatisten. Astroturfers. Collaborateurs. Subsidieprofiteurs, bomenstokers, burgermelkers. Windhandelaren. Olichargie-elite. Kleermakers van de keizer? We moeten hier nodig wat aan taalinnovatie doen.
Maar altijd erkennen dat het fenomeen berust op staatsmacht, dus dwang, en dat dit het slechtste in de mens naar boven haalt. En dat is fnuikend voor het normaal goede vrije ondernemerschap en werkt corrumperend. Evenzo in de wetenschap. Evenzo in de bankenwereld.
Aanvulling op Prometheus 07:13
“De parabel van Paaseiland.”
Zo noemde Baudet het zelf, op het einde zijn verhaal in de commissievergadering.
Hij heeft gestudeerd op de VU en in Leiden les gegeven en is daar gepromoveerd.
Jan J Boersma, bioloog, hoogleraar op de Vu in 2002 toen Baudet daar ook geschiedenis en rechten studeerde.
Jan J Boersma werkte ook in Leiden toen Baudet daar promoveerde.
In 2002 hield Boersma zijn inaugurale rede op de VU o.a. over Paaseiland en schreef daar meerdere boeken over.
Erg jammer dat Baudet kennelijk Boersma en diens kennis over Paaseiland gemist heeft.
Laat ik, net als “Prometheus”, Rutger Bregman uit de Correspondent hieronder citeren over Paaseiland en de verhalen over bomen hakken en ondergang.
“Dan nu de slotsom: wat blijft er over van het oude verhaal?
Vrijwel niets. Er was geen oorlog, geen hongersnood, geen kannibalisme. De ontbossing maakte het eiland niet schraler, maar productiever. Die veldslag rond 1680 heeft nooit plaatsgevonden, de echte ondergang kwam pas na 1860. De buitenlanders troffen geen ruïne aan; ze maakten er een.”
Als zelfs Rutger Bregman zijn lieve lezertjes in de Correspondent verlicht over de onzin van ecologische ondergang van Paaseiland voor de komst van Europeanen dan had Baudet dit toch wel kunnen oppikken van zijn buurman in Leiden en in de gangen op de VU.
J Boersma beschrijft uitgebreid dat deze onzin, die via de boeken van Jared Diamond en Thor Heyerdahl in Nederland miljoenen afzet vond, op drijfzand is gebouwd en dat de Paaseilanders heel redelijk functioneerden als samenleving.
Kortom Erich von Däniken, die dacht dat de beelden door buitenaardse astronauten geplaatst waren, was nog komisch om te lezen, Baudet zijn verhaal etaleerde een variatie op onzin gelardeerd met irrationele emoties.
Tijdverspilling en niet effectief.
Trol alert!
Het CO2-klimaatsprookje is van een ergere categorie dan de misgeïnterpreteerde Paaseiland historie en de misinterpretatie van de (on-)menselijke geschiedenis aldaar, Lo (Heyden).
Feit is, dat de ratten van het schip van Jacob Roggeveen en opvolgende schepen de nekslag gaven aan de laatste vruchtbare sprietjes en biotopen op het passeiland………, omdat er geen rattenvangers meer waren.
De zinloze beelden op het vernielde Paaseiland zijn een zeer passende metafoor voor het zinloze en ideologische klimaatbeleid, dat is uitgemond in een dogmatische CO2-“klimaatbeheersing” effectloze milieu en natuurdestructie, nog los van de economische en democratische schade door de opgelegde “Crises & Herstelwet” dictatuur en door de gepolitiseerde Rechterlijke Macht.
Waren er maar meer klimaatrattenvangers als Baudet in Nederland, die de zinloosheid en effectloosheid van de klimaatwet en energiewet aanvochten.
@Scheffer
Ik ben het eens met kritiek op effectloosheid van klimaatbeleid en tevens eens met je kritiek op “Crisis & Herstelwet”
Ook ik heb hier vaak geschreven over de problemen met windmolens en daar b.v. stevige discussies over gevoerd met o.a. Gressnicht.
Mijn probleem is dat het voorbeeld van Paaseiland niet klopt.
Daar was geen ecologische ramp voordat Roggeveen daar kwam en trouwens Boersma zegt dat de ‘knaagdieren” die de Polynesiërs meegenomen hadden als vleesbron juist de zaden aanvraten van die speciale bomen op Paaseiland.
Het bomen probleem was niet de oorzaak er was gewoon geen ondergang en dus ook geen probleem.
De parabel bestaat niet, dat is ook de definitie van een parabel, “een fictief verhaal”
Mijn kritiek is dat het te ingewikkeld is en feitelijk niet correct is, dan kan het ook geen metafoor zijn voor de onwenselijke windmolens.
Kortom “niet effectief”
@Scheffer en @Prometeus
Ik citeerde juist Bregman omdat zelfs hij tot inkeer is gekomen door contact met J. Boersma.
In zijn verhaal, gelinkt door Prometheus, is volledig gebaseerd op gesprekken met J. Boersma.
De link werkt juist gratis via Boersma als betalend lid van de Correspondent. (zie tekst boven aan de link)
Ik heb o.a. meerdere lezingen van Boersma gevolgd juist omdat ik zijn verhaal altijd zeer interessant vond en altijd al een groot wantrouwen had bij de ecologische “ondergangs” verhalen van Diamond en andere doemdenkers in de jaren 70.
Link naar Correspondent zoals ik die vond gesteund door J Boersma.
https://decorrespondent.nl/7550/wat-er-echt-gebeurde-op-het-mysterieuze-paaseiland-en-wat-we-daar-vandaag-nog-van-kunnen-leren/2088747862300-537ba6c1
De standbeelden op het Paaseilend en de windturbines van “hernieuwbaar” baseren zich beide op een dogmatische religie, en zijn beide zinloze verkwisting van grondstoffen en ook ineffectief, Lo!
De actuele vergelijking van Baudet kan niet treffender, terwijl Jarred Diamond zijn “wereldopinie” in relatie tot het Paaseiland werd achterhaald. Wel een klassieker zijn boek Guns, Germs and Steel.
Lo
Wat ik van het boek van Bregman “De meeste mensen deugen” vooral heb onthouden, al benoemd hij dat zelf niet zo, dat is dat de meeste wetenschap erg onbetrouwbaar blijkt te zijn. Dat er vaak consensus is, maar dat die al weer snel overhoop wordt gehaald.
Als een ding, waarschijnlijk onbedoeld, door Bregman wordt geëtaleerd, is de noodzaak te twijfelen aan de zekerheden die men omarmt. Inderdaad, de meeste mensen deugen in hun onnozelheid. Zo ook Bregman.
Baudet en Bregman. Ik mag ze allebei niet.
Ik ben een ingenieur. En leef in een totaal andere wereld dan de geschiedkundigen, juristen, psychologen en theologen.
Er zijn vele culturen ten onder gegaan omdat men het leefgebied kaal heeft geplunderd. Landbouwgebieden werden onvruchtbaar. Het tweestromenland van de Eufraat en de Tigris heeft zijn vruchtbaarheid al verloren tussen de 4000 en de 2500 jaar geleden. Verzilting door irrigatie.
Het Aral meer is recent verdwenen. Zelfde oorzaak. Totale ecologische verwoesting blijft over.
Dus waar het hier nu eigenlijk om gaat: Bossen vernietigen omdat wij elektriciteit moeten opwekken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen is een héél slecht idee.
En als ik het allemaal goed gelezen heb heeft Baudet dus op dit punt gelijk en Bregman ongelijk.
Maar nogmaals… Ik mag ze allebei niet.
@Prometheus
Je mist een belangrijk punt, wel zo belangrijk dat ik me afvraag of je het (toegegeven zeer langdradige) verhaal van Bregman wel gelezen hebt.
Hieronder Citaat, uit Bregman.
-“En ja, lange tijd dacht ik dat er weinig meer te vertellen was over Paaseiland. Als zoveel vooraanstaande wetenschappers tot dezelfde conclusie komen, wat valt er dan nog te betwijfelen?
Toen maakte ik kennis met het werk van Jan Boersema.”-
Hierna volgen nog vele pagina’s met de uitleg door Boersma waarom o.a. het “bomenkappenverhaal’ niet klopt.
Citaat, “De laatste boom is niet omgehakt, maar van ouderdom omgevallen.”
De zaden werden waarschijnlijk aangevreten door de Polynesische rat en daardoor ontkiemde en geen nieuwe en dus geen nieuwe bomen.
Volgens Boersema waren er oorspronkelijk 16 miljoen van die bomen.
Reken zelf even na in 622 jaar bewoning en 16 miljoen bomen is 25.000 bomen per jaar als ze die moesten omhakken waren ze al te moe om elkaar nog te vermoorden of uit te hongeren.
Er was dus een ander oorzaak en niet die twee beelden per jaar die ze uithakte en transporteerden.
Dat kan anders alleen nog met behulp van de “buitenaardse wezens” van Cornelia, mits die per ongeluk een cirkelzaag achter in de UFO hadden liggen.
Ook mijn sympathie gaat niet naar Bregman, maar om resultaten van de onderzoeken van Boersema niet te lezen omdat Bregman vertelt dat het hem tot beter inzicht heeft gebracht is merkwaardig.
Bregman hecht geen waarde meer aan het ecologisch ondergang verhaal over Paaseiland zoals door vele “milieu NGO’s” aangehaald wordt.
Het betoog van Boersema zit goed in elkaar, zeker zijn verhaal over b.v. 100 Polynesiërs sinds 1100 resulteren in ongeveer 2200 Polynesiërs na 0,5% groei per jaar tot de komst van Roggeveen vind ik steekhoudend.
Dan is er dus helemaal geen ecologische zelfmoord geweest voordat Roggeveen langskwam.
Mocht je weerstand tegen de schrijfstijl en inhoud van Bregman te sterk zijn, lees dan het boek van Boersema.
Paaseiland is niet ten onder gegaan aan het gedrag van de Polynesiërs voor aankomst van Roggeveen, maar waarschijnlijk pas later o.a. door ziektes en verzwakking door werk in de Chileense mijnen en mogelijke obsessie met de “Europeanen” die heel anders waren.
Lees Boersema die dat allemaal veel beter dan ik in vele pagina’s beschrijft.
Baudet faalt door slechte voorbereiding.
Op mij maakt hij de indruk van iemand die nog steeds blij is als hij iets ontdekt in een boek en dat daarna gaat gebruiken zonder dat hij het hele boek gelezen heeft.
Een doodzonde voor een “academicus”, en zelfs niet acceptabel voor een achternamiddag in een commissievergadering.
Ja ja…ingenieurs denken dat alle problemen middels techniek zijn op te lossen. Waar heb ik dat vaker gehoord?
Dan wens ik je succes Prometheus!
In deze wereld wonen gelukkig naast ingenieurs ook heel veel alfa’s, gamma’s en bèta’s. Allen houden de aarde draaiende. Allen hebben elkaar nodig ook al leef je als ingenieur op een ander planeet.
Dus Prometheus, snel weer met beide beentjes op de aardkloot komen.
Ik zou zeggen dat je als ingenieur geen alleenrecht kunt claimen, hooguit dat je mag wijzen op de typerende werkwijze van ingenieurs die wel interessant is uit epistemologisch oogpunt:
1) wetenschappers zouden de wetenschappelijke methode moeten volgen, maar in de huidige tijd is er zelfs verwarring over wat die eigenlijk inhoudt. De relatie met de werkelijkheid (validatie!) raakt zo wel eens zoek. Zie de “wetenschap” in dienst van de politiek als moderne verwording.
2) Ingenieurs zijn beroepshalve gericht op het opleveren van diensten of artefacten die aan eisen moeten voldoen. In het licht van onvolledige kennis, met aanvaardbare risico’s en economische randvoorwaarden. Dat vereist een objectiviteit en verbondenheid met de realiteit die het vak qua ingenieur kenmerkt.
Maar verder zou ik er niet te hoog van opgeven. Het is namelijk nogal aanmatigend bijvoorbeeld jegens alfa’s enzovoorts. Argumenten, daar gaat het om. Wel vind ik dat we kunnen vaststellen dat ook het vak geschiedenis in verval geraakt is. Revisionisme. Op de academie leert men al vroeg een pre-occupatie aan met “moderne” thema’s als “de rol van minderheid xxx in yyy”.
Belangrijk voorbeeld is dat de fabuleuze ontwikkelingen in de 19e eeuw zo slecht, onvolledig en eenzijdig zijn onderzocht, dat we alleen de optiek van Dickens hebben als invalshoek op die o zo belangwekkende periode waarin de basis werd gelegd voor onze moderne beschaving. Een ongeëvenaarde “sense of life” die verloren is gegaan bij de overgang naar de 20e eeuw. De eeuw van socialisme, fascisme, communisme.
Lo
De bedoeling van de parabel lijkt je te ontgaan. Over Paaseiland en zijn eilanders zijn vele theorieën. Die van Boersma is er één van.
Of het nu de ratten waren die voor de ontbossing zorgden of de bevolking die de ratten hadden meegenomen lijkt me minder relevant.
Als je op basis van veronderstellingen een samenleving overhoop haalt en bos gaat kappen om het debacle van de zonne-“akkers” en windmolen”parken” te maskeren ben je niet goed bezig. Je ruïneert je land niet om het te redden. Van wat eigenlijk?
@ Peter van Beurden
Om 08:46 schreef ik het volgende,
“De parabel bestaat niet, dat is ook de definitie van een parabel, “een fictief verhaal”
Mijn kritiek is dat het te ingewikkeld is en feitelijk niet correct is, dan kan het ook geen metafoor zijn voor de onwenselijke windmolens.
Kortom “niet effectief”
Mijn kritiek was “te ingewikkeld en niet effectief”.
Ik geef toe dat mijn begripsniveau mogelijk te kort schiet, en ben benieuwd wie zich het verhaal over 10 maanden bij de verkiezingen in het stemhokje nog positief kan herinneren.
Kennelijk heb je daar meer vertrouwen in dan ik.
Over de windmolens zie weer mijn reactie op Scheffer om 08:46, maar misschien is je dat ontgaan.
Lo
Niemand hoeft zich de parabel, het sprookje, de metafoor nog 10 maanden te herinneren. Als men zich over 10 maanden nog weet te herinneren dat Baudet zich met hand en tand verzet tegen ineffectieve maatregelen, lijkt me dat voldoende. Kortom hij vertelde een verhaal dat zou kunnen kloppen en al vele malen verteld is. Het gaat om de boodschap. Net als bij de nieuwe kleren van de keizer.
Ik vond het een mooie vondst die verwachtingsvolle beelden te koppelen een die nutteloze windturbines. Wat mij betreft heeft hij zijn punt gemaakt. De turbines zijn rijp voor de schroothoop en een enkel exemplaar mag in het museum als toonbeeld van de grote vergissing.
Ook als Baudet het vwb Paaseiland bij het verkeerde eind heeft doet dat niets af aan de suïcidale koers van de klimaat- en energiewetten.
Helemaal mee eens
Inderdaad, op Paaseiland waar ik 2 x ben geweest, was er volop discussie. Er is ook veel nog niet opgehelderd. Er zit daar ook nog een 18 meter groot beeld onafgewerkt in de rots. Iets moet die cultuur abrupt hebben afgebroken. Een langzaam verval of hongersnood (Boersma) lijkt mij niet waarschijnlijk. Wat dan wel.…?
De paaeilanders hebben die beelden helemaal niet gemaakt. Ze hebben ze, bij aankomst op het eiland, aangetroffen. De beelden zijn heel erg oud, veel ouder dan de cultuur die Roggeveen aantrof. Ze zijn een getuigenis van een veel oudere beschaving, eentje die technologisch zó hoog was ontwikkeld dat ze deze beelden konden maken én transporteren. Daarmee waren ze destijds verder dan wij: heden ten dage kunnen voorwerpen als deze (de grootste althans) niet worden verplaatst.
Er is met kleine moai-tjes (8ton) geëxperimenteerd: een hijskraan zette hem overeind en met veel inspanning wist een groep hem dan iets te verplaatsen.
De totstandkoming van de grotere (tot 21m hoog en 270ton zwaar) is echter een raadsel.
https://en.wikipedia.org/wi…
Het is naïef te veronderstellen dat spierkracht ook maar in de buurt komt van wat aan krachten nodig is deze beelden te maken, te transporteren en vervolgens op te richten. En dat op een eilandje waar alleen al het overleven als stam een dagtaak vergt.
Het verhaal wat de Wetenschap ons vertelt over de Moai is erg onwaarschijnlijk.
Los daarvan heeft Thierry een prachtig verhaal gehouden!
Simpel, ruimteschip met pech, en aliens die zich verveelden. :)
https://66.media.tumblr.com/b907c5da3b2675bfb7528f21e1a70990/tumblr_ooixe2QQUL1qztcdbo1_500.jpg
Go Thierry. Go
Mijn stem heb je.
Snoer al die druiloren de mond in de kamers.
Hert verhaal en de vergelijking met de idiotie van dit moment vond ik heel goed, leuk en origineel, alleen moet hij z’n tijd in de gaten houden en zich beter voorbereiden op de antwoorden die hij daarna moet gaan geven. De antwoorden op de vragen die hem gesteld werden – van wat er wel moet gebeuren – waren tenenkrommend.
uljee
Dan heb je vast wel een suggestie voor Baudet. Kom, brandt eens los. Zou dit een bruikbare suggestie zijn?
https://www.eike-klima-energie.eu/2020/06/10/manfred-haferburg-die-frohe-botschaft-fuer-die-energiewende-der-dual-fluid-reaktor/
@uljee:
Er hoeft niets te gebeuren aan het klimaat.
Wel aan de miserabele staat van de rijksadviesburo’s en de angst om milieugroepen aan te pakken op de leugens.
WNF, Milieudefensie, Natuurmonumenten en een aantal academici (waaronder die ontwerpers van de gruwelen van de Oostvaardersplassen) moeten een forse financiële claim tegemoet gaan zien.
En de privileges en subsidies moeten worden ingetrokken.
Ik ben voor halfjaarlijkse verkiezingen van alle vertegenwoordige lichamen, de enige manier om het liegen en bedriegen van politici tegen te gaan.
Na een jaar of vijf kan de lei weer schoon zijn.
En houdt voorlopig 1,5 km afstand van ze.
Paul de Ruiter
Ben jij dan een fan van de sprookjes van Timmermans? Dat zijn niet eens parabels. Het zijn sprookjes die waarheid moeten worden.
Baudet doet in elk geval een poging díé sprookjes door te prikken.
Ondertussen maken wij ons druk om het klimaat. Maar er is veel meer aan de hand op wereldschaal. Vanmorgen een podcast beluisterd van Wierd Duk. Een zeer verhelderend verhaal over BLM terrorisatie beweging. Deze beweging is wereld wijd aan het opereren aan Universiteiten (VS) maar ook in Europa. HBO (haha..)INHOLLAND werd door Wierd genoemd als ondergrondse extreem rechtse organisatie die het white supremisy of wat dan ook aan de kaak stelt.
Luister en huiver. Eerlijk gezegd kan het CO2 en klimaat mij aan de bips oxideren. Ik maak mij ernstiger zorgen over het teloorgaan van de normen en waarden die Nederland nog leefbaar houdt.
Het gaat sluipende verder. Beelden verwijderen, straatnamen, Zwarte Piet, dadelijk Piet Hein. De linkse kerke is extreem rechts geworden. Zwart discrimineert blank. Blanken die achteraan de rij moet staan en de schoenen/voeten kussen van een donkere medemens! Hoe achterlijk ben je dan?
Daar maak ik mij zorgen over, en boos. Vooral boos!
Precies Dieter, Er is een revolutie gaande op dit moment in de westerse wereld. Onze overheden laten het begaan zo te zien, ik zie tenminste nergens echt ingrijpen als er een beeld van de sokkel wordt getrokken of als er gewelddadige rellen aan de gang zijn. Men is uit op een socialistische overheersing/wereldregering. Die demonstranten laten zich daarvoor, voor het grootste deel onwetend gebruiken. Totale controle van de westerse mens is de bedoeling daar helpt ook de corona toestand nog aan mee. Waar dit moet eindigen weet ik niet maar dat het er niet best uit ziet is wel zeker.
De terroristengroep BLM en aanhangsels willen maar een ding: dat is de rechtsstaat, democratie en geschiedenis van oa Nederland kapot maken.
BLM staat voor extreem rechts. Het wordt met half dicht oogleden goed gekeurd. Schande! Langzaam kruipend, sluw en geniepig ondergraaft dat gepeupel de saamhorigheid van onze prachtige welvarende samenleving. Flex, Akwasi, Simons moeten zich schamen. Nederland heeft hen de status gebracht die zij momenteel hebben. Alle mogelijkheden benut binnen deze democratie. Maar het is niet genoeg. De blanke boze wit man zal boeten voor wat er ooit (honderden jaren terug) de voorouders is aangedaan en wat zij menen dat er nu plaats vindt.
En hier wordt momenteel gediscussieerd over Baudet zijn geloofwaardigheid. Sneu.
En hier wordt momenteel gediscussieerd over Baudet zijn geloofwaardigheid. Sneu.
Terwijl Baudet de enige is, samen met de PVV recht voor z’n raap zegt dat de klimaatplannen totaal krankzinnig zijn.
Tegenstanders van Baudet zijn steevast dezelfde personen die graag willen dat het kartel aan de macht blijft.
Ze zullen altijd tegen Baudet zijn, al heeft hij 110% gelijk.
Dat zie je al aan de inflatie van het begrip “respect” .
Het was ooit:
1. bewondering voor bovenmatige prestaties in het algemeen belang
2. besef van kwetsbaarheid tov natuurgeweld (wilde dieren, aardbevingen)
Nu betekent het:
1.Andermans lange tenen bewonderen.
2. simpelweg goed gedrag
Geweldige analogie! Ik was al een FvD stemmer en dat blijf ik zeker, ongeacht het in mijn ogen soms pedante gedrag van Baudet. Dat stoort mij in het geheel niet, het zal wel nodig zijn in de huidige politieke- en mediakermis. Als ouderwetse techneut zie ik dat hij enkele van de echte problemen aankaart: massamigratie en energietransitie. Daar zou de aandacht van de politiek moeten liggen, maar ze praten liever over zwarte piet, PFAS, monddoekjes, ICs, 1.5 meter in de sportschool etc etc. En het mag wat kosten want geld is gratis, dat druk je gewoon bij!
Met een verbaal ijzersterke Rutte die het groenlinks programma gewoon uitvoert en alle tegenargumenten demoniseert of verborgen houdt gaat het niet goed aflopen met BV Nederland.
En ik zie met groot genoegen een bekeerde socialist, Ronald Plasterk, helemaal losgaan op de biomassa. Chapeau, hij mag zo lid worden van de FvD.
Zelfs de staatsomroep begint heel soms een tegengeluid toe te staan. Staan we aan de vooravond van een ommekeer? Ik hoop het van ganser harte.
Het trieste van dit alles is dat de gekkies van GL en D66 hetzelfde willen als rationele techneuten: een duurzame samenleving. Ik ben het alleen niet eens met de wensdenkers:
1 het tempo (dit duurt nl 2-3 generaties),
2 de manier (kernenergie op zeer grote schaal is essentieel)
3 de reden (niet CO2 verminderen maar ophouden met opstoken van schaarse koolwaterstoffen)
Ik denk dat Baudet dit ook ziet en zodra hij meer lui in het parlement heeft kan er ook iets gaan gebeuren.
Ja, wij leven in een geweldige tijd.
Dat ik ooit een beeldenstorm zou meemaken.
Dat jeugd massaal de straat op gaat om van de overheid te eisen dat die hun toekomst afbreekt door het energiesysteem te ruïneren. Door kaalslag te verkopen als vergroening. Stagnatie voor duurzaamheid.
Die luitjes zien niet dat fossiele brandstoffen hun opleiding mogelijk maken.
Ze pleiten voor slavernij: kanalen graven met de hand, wasmeid bij de rijken, landarbeider……
Conclusie: mensen kan je alles wijsmaken. Best eng.
Ben het met je eens. Ons kabinet praat natuurlijk bij voorkeur alleen over zaken op een niveau dat ze aankunnen. Ondertussen zetten ze de wet naar hun hand, ook al zo’n kenmerkend voor besturen met weinig autoriteit die bovendien foutieve keuzen maken.
Ronald Plasterk zou een aanwinst zijn voor FvD en bovendien in staat om een grote groep dwalende mensen de helpende hand te kunnen bieden. Ik zou wel iets aan kunnen nemen van die man.. Onvergelijkbaar met Rutte op dat gebied.
Even voor alle duidelijkheid:
Het wereldwijd op grote schaal kappen van bomen voor onze energiebehoefte is een uitermate slecht idee.
Hierbij de mening van Patrick Jansen. Er is niets ‘populistisch’ of ‘rechts’ aan deze man te bekennen.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/biomassa-verbranden-is-geen-serieuze-manier-om-de-energiehonger-te-stillen~b5100d0c/
Prometheus
Patrick Jansen heeft helemaal gelijk voor wat het kappen van bos betreft om die te verstoken on Biomassa-centrales. Hij had er als ecoloog meteen bij kunnen vertellen dat het tamelijk idioot is de normale successie tegen te werken door Natura 2000 gebiedjes koste wat het kost in stand te houden. Stel dat het inderdaad opwarmt door wat dan ook, dan moet je een biotoop niet hinderen zich óók aan te passen. Dat kun je als mens bij helpen die bossen diverser te maken en geleidelijk om te vormen naar meer loofbos dat dieper wortelt.
Om het vervolgens goed te beheren en na het oogsten van het hout goed te gebruiken. Zelfs papier en karton kun je jarenlang recyclen en daar heb je echt niet de mooiste stammen voor nodig. Gebruik die maar in de bouw en in de meubelindustrie.
Weg met de zwaaipalen, dan heb ik nog liever waaibomen.
Helemaal mee eens.
die beelden op Paas eiland zijn echt wel bijzonder.
het lijkt erop dat Paas eiland vroeger veel groter was en dat het echt wel een meer ge-civiliseerde beschaving was die die beelden kon maken.
https://breadonthewater.co.za/2020/03/02/could-it-be-that-an-advanced-civilization-of-giant-people-existed-long-before-noahs-flood/
lees dat boek:
“Magicians of the Gods” by Graham Hancock.
History fiction noemen we dat genre, Henry.
Als ik de reacties zo lees, begrijp ik dat Thierry Baudet er ook al niets van snapt en dat men er derhalve toch maar voor kiest het kartel aan de macht te laten en de bestuurders die de energietransitie voorstaan, vrij baan te geven . Zelfs op hen te stemmen.
Bedenkt u goed dat, als het Fvd volgend jaar definitief wordt kaltgesteld, de weg naar verandering definitief zal zijn afgesloten; u hier tot in de eeuwigheid kunt blijven bakkeleijen over futuliteiten en onderhand toezien hoe de energietransitie wordt uitgerold.
Niet meer klagen daarna .
Oh en niet de alleen de energietransitie natuurlijk, maar nog veel meer. Alles convergeert naar een punt . Kijk de FvD journaal met uitleg van Dirk Jan Eppink .
nee maar, heb je alle sprookjes gehad… Repelsteeltje!!!
Ratten siejefielisnog, pokken, plus de rest. Nou, dat was een aardige uitbreiding van de biodiversiteit op Paaseiland!
Willem Barentz update:
Hij vertrok 13 juni 1597 vanaf zijn ‘behouden huys’ op 76gr12′ op 50 km onder het meest oostelijke punt van Nova Zembla.
https://www.polarview.aq/arctic
https://twitter.com/prometheus_zm/status/1271577522505949184
https://twitter.com/prometheus_zm/status/1271577914727968768
Conclusie: Er is op 13 juni 2020 op deze plaats meer ijs dan op 13 juni 1597.
In een open sloep met een zeiltje valt aan zijn tocht echt niet te beginnen.
Over een week kan het uiteraard wel. Het smelten gaat in hoog tempo.
Medio december verder met het Ernest Shackleston journaal.
Hij kwam vast te zitten in het Zuidpool ijs met zijn zeilschip geholpen door een 350 pk stoommachine.
Ter vergelijking: De Polarstern beschikt over 20.000 pk diesel.
Dat Paaseilandverhaal lijkt me niet de waarheid zoals het daar gebeurd is. En wie jokt over het kleine is het grote niet toe te vertrouwen.
Stemmen blijkt zinloos.
Inhakend op de waan van de dag geef ik graag de volgende link die onze ‘realiteit’ in een ander daglicht stelt.
Wie zegt: ‘Ja, dat kan allemaal wel, maar als je zelf of een geliefde ziek is, wie zorgt er dan voor hen? Wil jij iets op je geweten hebben?’, enzovoorts. Men gaat dan ‘persoonlijk’ worden. Maar ja.
Hier de link van een man die iets dieper nadenkt met iets andere kennis: https://www.youtube.com/watch?time_continue=128&v=pa6LszZa7pg&feature=emb_logo
Wanneer men kan jokken over een ‘pandemie’, dan kan men (dus ook) jokken over andere grote zaken. En dat doet men, blijkbaar. Men is op wereldschaal ‘aan het stoken’. Tja. 1930 hè? De geschiedenis herhaalt zich vaak. Alleen draagt men andere kleding. En het volk weet niets. Das de pest. Zoals altijd draaft die achter de vette worst aan.
Het enige dat ons bij de les houdt is de natuur. En de geest natuurlijk. De natuur omdat wij – in wezen – ook natuur zijn. Wij zijn één met diezelfde natuur. Dus dat blijft een boei.
En de geest. Das 2. Die geest kan de mens bevrijden of de mens slaven. Hij is onder controle van de mens zélf, of hij laat zich leiden door de waan van de dag, de pijntjes, het genot, het vermaak. Velen wéten niet eens dat ze een geest hebben en die kunnen beleren. Men kan zichzelf leren om anders te denken. Stapje voor stapje kan men zich bewust worden van zijn lichaam en geest. Men kan ervaren dat het lichaam uniek en vrij is. Net als een vogel. De geest is door vertelsels geknecht. Die is of godsdienstig, ijverig, verleid door de media, school, opvoeding. Maar iig is de geest ongeweten. Daar denkt men niet over na. (vaak) Maar daar gaat het nou net om. Met de geest kun je je lichaam ervaren. Het lichaam ervaart dan zichzelf. De natuur is bewust geworden. De mens is die natuur die bewust geworden is.
Zónder deze levensbasis is er geen wijsheid mogelijk. Zonder besef van zichzelf is er geen ander (waar) besef mogelijk. Immers, als het gereedschap ongeweten is, hoe kan deze dan goed gebruikt worden?
Of het nu gaat over klimaat, de mafia, de oligargen, de ‘elite’, het graaikapitalisme, het parasitair kapitalisme, milieu-rampen, etcetera, zónder een gekende geest, is er geen waar kennen. Immers, de realiteit zoals we die waarnemen is grotendeels een illusie. Zonder dat besef is er al een beginfout in de perceptie. De illusie is er al omdat we om te beginnen een beperkt aantal zintuigen hebben. Daarmee is al duidelijk dat er niet veel waargenomen kan worden. Wanneer de denker zijn (eigen) denken aanschouwd en zo, als hij diep schouwt, zijn zwakte ook kan zien en herkennen, is er een begin van kennen. De sleutels zijn geestelijke wijsheid (kennis en techniek dus, die het schouwen mogelijk maken) door een ander mens en het schouwen doet de mens zelf. En oefening baart kunst.
Tja. Tot zo ver mijn bespiegeling op zulke zaken.
Diep. Diep. Baie diep.
in de hofbar. Over leugenaars met lange neuzen, de ziekte die subsidie heet. Over verdeel en heers en over onze enkele reis richting de Ratsmodee (buitenwijk van Brussel)
https://www.geenstijl.nl/5153981/kijken-de-hofbar-over-windpark-wieringermeer/