Auteur: Charles Rotter.
Vertaling: Martien de Wit.
In een interview met publicist Roland Tichy zei prof. Fritz Vahrenholt – één van de grondleggers van de moderne milieubeweging in Duitsland – dat we in feite drie generaties de tijd hebben om het energiesysteem van de wereld te vernieuwen tot een schoner en duurzaam systeem.
Hij verwerpt de claim van ‘Fridays For Future’ dat er nog maar 12 jaar over zijn. Er is geen klimaatcrisis.
In het interview herinnerde moderator Tichy eraan dat de beschaving 7000 jaar geleden begon, een tijd waarin het “3°C warmer was dan vandaag”, en Vahrenholt antwoordde dat hij verwacht dat de beschaving zeker nog zevenduizend jaar zal voortduren. Destijds was er geen omslagpunt, waarom zou er nu een omslagpunt zijn? “Warmte en vocht zijn altijd goed geweest voor de mensheid,” zei Vahrenholt. “Koude was de grootse vijand van de
mensheid.”
Genoeg tijd om rationeel te handelen
De Duitse professor zei ook dat de voorspelde catastrofe “niet plaatsvindt” en dat beleidsmakers proberen “paniek en angst te gebruiken om de mensen tot handelen te bewegen”. Veel van de opwarming die sinds 1850 is gemeten, is het resultaat van de natuurlijke opwarming die plaatsvindt door het einde van de Kleine IJstijd, legde hij uit.
Duitsland’s groene fantasie
Later noemt de Duitse professor in de chemie het geloof dat wind en zon in staat zijn om fossiele brandstoffen te vervangen “fantaseren” en dat Duitsland, met zijn 2,3% aandeel in de wereldwijde CO2-uitstoot, het wereldwijde klimaat kan redden “een sprookje”.
Ondertussen wordt de opwarming van de laatste 150 jaar voor een groot deel veroorzaakt door natuurlijke cycli. “In de 20e eeuw was de zon actiever dan op enig moment in de afgelopen 2000 jaar.” Economisch gezien gelooft Vahrenholt dat een waanzinnige stormloop op hernieuwbare energiebronnen zal leiden tot “vreselijke” economische
gevolgen voor de Europese industrialisatie.
Over het onderwerp van een wetenschappelijke consensus zegt de Duitse hoogleraar dat dit een claim is van het IPCC, dat wordt geleid door de VN met een agenda erachter.
Elektrische auto’s is een idioot idee
Vahrenholt gelooft ook dat elektrische auto’s aangedreven door batterijen geen haalbare technologie is, en dat andere deskundigen het stilzwijgend “een idioot idee” noemen, en zich niet uitspreken uit angst voor het verliezen van onderzoeksgelden. Het overgrote deel van de financiering van wetenschappelijk onderzoek komt van de Duitse regering.
“Akkoord van Parijs al dood”
De professor in de chemie, co-auteur van een recente bestseller, beschrijft Duitsland ook als een land in ontkenning als het gaat om het bredere mondiale debat over klimaatwetenschap, en verklaarde het Akkoord van Parijs “reeds dood”.
“Het akkoord is al dood. Poetin zegt dat het onzin is. […] De Amerikanen zijn eruit gestapt. De Chinezen hoeven niets te doen. Het is allemaal geconcentreerd op een handvol Europese landen. De Europese Commissie is er enorm mee bezig. En ik voorspel dat ze de doelen alleen zullen bereiken als ze de totale Europese industrie vernietigen,” zei
Vahrenholt.
Hij karakteriseert de recente drang van Europa naar nog strengere emissiereductiedoelstellingen als waanzin, vergelijkbaar met de centrale planning van de Sovjet-Unie, die gedoemd is spectaculair te mislukken.
Bron hier.
Men komt tot bezinning. Gisteren op tv dat er een bijpraat sessie komt in de kamer over hout stoken. Alleen energie bedrijven die er voor subsidie ontvangen en houtstook lobbyisten zijn uitgenodigd. Kritische geluiden worden geweerd. Een groen links lobbyist stond te vertellen dat als een bos is opgestookt dit al na zeven maanden gecompenseerd is door groei. De subsidie toekenning is nu dankzij groen links in veilige handen van de vattenfall s en consorten gekomen. De kiezer zal er klaver en wiebus dankbaar voor zijn.
In de usa gaat men zich in november bezinnen. De vooruitzichten zijn dat men daar ook doordrongen raakt van klimaatangst en alles voor over hebben om de naderende ramp met windmolens tegen te houden.
Gelukkig ook positief nieuws gezien. Grondverzet machines en kranen moeten electrisch worden. Dat levert zowel geen CO2 als ook geen stikstof op op de bouwplaats zodat daar ter plekke weer gebouwd mag gaan worden. De machine op electra kost maar drie maal zoveel als de diesel versie. Dankzij subsidie is het ook nog eens goed voor de portemonnee.
Lol, een trekker op een accu. Die is al leeg na een groef ploegen.
Ik kan je vertellen dat Audi heeft aangekondigd, buiten de electrische modellen om te blijven investeren en ontwikkeling van benzine zowel diesel motoren.
Audi denkt dat ze nog heel lang niet zonder deze motoren kunnen en er nog veel winst in te behalen valt in doorontwikkeling.
Mocht de politiek in de EU besluiten om de brandstof motor als geheel te verbieden, dan zijn hun afzetmarkten nog meer buiten Europa, er zijn nog heel veel landen die niet zonder brandstof motoren kunnen, en dat kan straks wel eens de grootste afzetmarkt worden volgens hun.
De EV waar ze zelf dus ook flink in ontwikkelen is volgens hun zelf op dit moment nog niet geschikt voor alle burgers en bedrijfsleven, en daarom was de doorontwikkeling van brandstof motoren een belangrijke ontwikkeling voor de toekomst.
Dus die brandstof motor is nog lang niet verbannen in de wereld.
Alleen bij dromers kan alles electrisch.
@Theo: Gelukkig heb ik 14 Audicilinders op mijn oprit staan, kleine 800 pk. Geweldig.
Bij dromers kan alles, ook tijdreizen, etc.. Natuurlijk lopen ze thuis in een gebreide wollen trui en stoken ze de kachel op hout verzameld uit het bos en hebben ze een auto stinkdiesel. Maar met de rolluiken voor de ogen dicht is het Groentopia wat de klok slaat. Velen worden ooit wakker uit hun droom en voeren groenterreur uit in hun slaalwandel.
Ronnie
Volgens mij is gerecycled CO2 uit de schoorsteen met waterstof tot E-brandstof gemaakt dan nog goedkoper. Vooral voor diegenen die bang zijn voor meer CO2.
https://www.deingenieur.nl/artikel/e-fuels-gaan-belangrijke-rol-spelen-bij-vervoer
Maar, waarschijnlijk doen bomen het goedkoper. Die slaan het namelijk gewoon op. Alleen moet je dan wel bomen planten. En dat kun je dan waarschijnlijk gratis laten doen door de wereldverbeteraars á lá Thunberg. Of geeft die niet thuis met haar spijbelleger als er geplant moet worden? Zaterdag plantdag. Met Corona nu méér dan tijd genoeg. De eerste plant 2 meter uit elkaar, de volgende ploeg zet er nog eentje tussen in.
Wie rekent eens uit hoeveel opslag capaciteit we hebben verspeeld door 2 biljoen bomen te rooien na de laatste ijstijd. Met natuurlijk een drastische versnelling in de laatste 150 jaar. Precies de tijd van de industriële revolutie. Met opnieuw een versnelling in de laatste 50 jaar. En opnieuw een versnelling in de laatste biobrandstofperiode.
Adapteer, plant bomen.
Laat ik nu eens uitleggen hoe het in elkaar zit. Als je gaat werken op het land met een diesel aangedreven machine produceer je co2 waarmee plantjes groeien op zandvlakten en stikstof waardoor de verkeerde plantjes groeien. In de diversiteit wetenschap is bepaald dat alleen lichtgetinte en donkere planten mogen groeien. Duidelijk toch. Als welke plant dan ook tot een boom is gegroeid dan zaag je alles om en de fik erin. Nu is zowel de zandvlakte als het klimaat gered. Dit kun je prima aan kinderen uitleggen op schoolstaak vrijdag. Een geïnformeerd kind is op zijn toekomst voorbereid.
De echte adaptisten bouwen een dijk van aaneengesloten data centers op de laagste plekken van dit land om het water tegen te houden. Dat doe je altijd in een polder. Wieringenmeer, Haarlemmermeer, oostelijk Flevoland. Allemaal polders. Niemand is zo dom om de datacenter blokkendoos op de hoger gelegen zandgronden of erger nog in Duitsland neer te zetten.
EU / Timmermans begeeft zich in een gevaarlijk zone in haar voortbestaan, nu hun gespeelde “klimaat” troefkaart het enige is wat EU nog “succesvol” moet verbinden door een frauduleus, ineffectief en economisch destructief klimaatbeleid. Het lijkt erop dat de UK op tijd de verbindingen met EU heeft doorgesneden. Op alle andere beleidsgebieden van buitengrenzen, vluchtelingenstromen, economie en defensie faalt de EU reeds jaren.
Henk dJ
Wij zijn het er over eens dat het Nederlandse klimaat enigszins veranderd is, Het is een beetje warmer geworden. Voor de een prima, voor de ander angstaanjagend. De een beweerd het is de natuurlijke variatie, de ander schrijft het toe aan het gebruik van fossiele brandstoffen.
Onlangs stond er ook een artikel in de ingenieur over E-brandstoffen. Te maken uit waterstof en CO2 uit fossiele brandstoffen.
Van die fossiele brandstoffen hebben we als het over o.a. steenkool gaat, nog héél veel van. Wereldwijd worden er honderden kolencentrales bijgebouwd. Om die kolen op te stoken en om te zetten in elektriciteit. Door CO2 af te vangen en met waterstof weer tot E-brandstof te maken kunnen we nog lange tijd vooruit. Ook die E-brandstof geeft weer CO2. Ook dat kun je weer afvangen en met waterstof tot E-brandstof maken.
Waar komt die waterstof dan vandaan? Die maak je uit de tijdelijk overtollige elektriciteit uit kerncentrales en voorlopig uit de volledige elektriciteit uit de windturbines die er al staan. Maar onder voorwaarde dat er een moratorium komt op nieuwe windturbines.
Tegen de tijd dat de kerncentrales er staan, staan de waterstoffabrieken die we toch nodig hebben dan al klaar. Samen met de E-brandstoffabriek. PtG waar Bas zo dol op is. Dan kun je ook nog héél lang doen met het bestaande wagenpark én alle andere verbrandingsmotoren. Bijvoorbeeld in de bouw en als veiligheid voor de generatoren bij ziekenhuizen in coronatijd. Voor als het niet waait en de zon niet schijnt.
Het hergebruik van CO2 is vanaf dat moment volledig circulair en vergelijkbaar met de opnamen van CO2 in houtweefsel. In dat ene opzicht natuurlijk. Voor nieuw schakelt het wagenpark geleidelijk aan over op waterstof. Per saldo is het een schakel minder en dus efficiënter dan E-brandstof.
Het hele systeem berust op angst dat is wel duidelijk, niet hun zelf, maar om de angst de burger aan te jagen, hoe meer angst naar de burger hoe beter, en daar doen ze alles voor.
Wie zou het betalen dat alle jeugdigen GRATIS naar de documentaire van Greta Thunberg kunnen gaan kijken vrijdag, ik raad eens, de EU.
Dit is puur propaganda en we staan aan de vooravond er van.
Dit is gewoon misselijk makend, nog nooit gehoord dat er na wo2 zulke vertoningen gratis te bekijken zijn geweest.
Alleen al door de propaganda er om heen zoals Rattenval b.v doet hoop ik dat de hele zooi mislukt, dwingen heeft nog nooit gewerkt.
En de middelen die ze nu inzetten brengen nog meer schade toe dan er voorheen was.
Duitsland staat nu op de kop omdat ze de rechters de mond willen snoeren, en tevens de burger, er zou geen procedure meer mogen zijn tegen plaatsing van molens.
Als die gekken dat er door krijgen is het hek van de dam.
Haal het geweer dan maar uit de kast want dan word het echt menens.
De angst voor een zeespiegelstijging, opwarming, afkoeling, verdroging, ozongaten , ruimtepuin , supermachten, terroristen , Noord Korea, en dan nu een corona virus .
De kans dat het je treft of het mag beleven is minimaal , maar er wordt groots ingezet en alleen in Europa wil men al 1000.000.000.000 Euro inzetten om een van deze angst tegenstanders te slechten door de temperatuur maar liefst 0,0001K binnen de perken te houden.
Mensen overlijden omdat ze thuis van de trap lazeren of aan kanker of hartfalen of in het verkeer en enz enz.
Mensen met pech hebben zorg nodig die al jaren wordt wegbezuinigd .
Alle kennis om de huidige crisis het hoofd te bieden was aanwezig maar Rutte en de zijnen doen het op eigen wijze met 50% van de kennis en laten deskundigen framen door de MSM om hun kaartenhuis in alle rust verder op te tuigen.
@Theo, The inconvenient truth van Al Gore was ook gratis en “verplichte kost” op onze scholen.
@ theo,
waarmee Duitsland weer zijn ware gezicht laat zien.
@Oldeboom,
Vergeet niet dat Merkel een klimaat activist is.
Ze heeft regelmatig activisten op privé bezoek gehad, waaronder ook Greta Thunberg.
Alles onder het mom voor de gedachte gang van de jeugd.
Echter ook daarvoor ging het molen plaatsen haar niet snel genoeg.
Ik volg met regelmaat het Duitse nieuws.
Linkjesman,
Misschien zou Merkel ook eens sceptici kunnen uitnodigen om eens een ander geluid te horen. Het is altijd goed om meerdere meningen te horen alvorens je eigen mening te vormen.
Verder is het zo dat in onze taal het woord sceptici (net zoals alarmisten) niet tussen aanhalingstekens geplaatst hoeft te worden. We kunnen dus gewoon schrijven over sceptici en alarmisten i.p.v. “sceptici” en “alarmisten”.
@Linkjesman,
Noem ons gewoon “de CO2 optimisten”.
De mensen die de positieve gevolgen van meer CO2 in de atmosfeer zien daar deze bewezen zijn en de negatieve gevolgen niet willen zien daar deze niet bewezen zijn en het van geloof in modellen moeten hebben.
@h.oldenboom/Theo. Duisters zijn iets opstandiger dan in mijn jeugd. Gelukkig maar. Maar het “Obrigkeitsdenken” zit er toch nog in bij veel mensen en Merkel heeft het eigenlijk niet zo slecht gedaan. Maar de laatste jaren rijst er steeds meer kritiek op in D op haar beleid. Zelf volg ik natuurlijk ook nog steeds de gang van zaken in D (ben er geboren) en ik zie toch bijna een gelijkschakeling van doen en laten in Europa. M.i. door het regelwerk vanuit Brussel wat iedereen wordt opgelegd. Kritische burgers worden weggezet als Nazis of in ieder geval rechts of populist. Me de nieuwe wetgeving in D en/of NL zal de overheid steeds meer macht verkrijgen. Hoe moeten of kunnen we vorkomen, door het juiste kruisje te plaatsen bij de verkiezingen. Alhoewel je er niet zeker van kan zijn dat je de juiste persoon/partij hebt gekozen. Maar er is nog hoop, er komen steeds meer kritische geluiden van alle kanten! Zelfs van mensen waar je het in eerste instantie niet hebt verwacht.
@UH,
Ik heb niets tegen Duitsers, er lopen niet meer schurken in verhouding rond dan hier ook.
Zelf woon ik net naast de Duitse grens, en ik kom er wekelijks minimaal 1 keer.
Merkel heeft gewoon een paar fatale fouten gemaakt, een ervan was de hele bubs asielzoekers uitnodigen met de wereldberoemde uitspraak wir schaffen das.
En dat na dat ze zich net bekomen waren van het vallen van de muur DDR.
Europa loopt nog steeds met de naweeën er van te sukkelen.
En dan nu weer hun land kompleet vol willen zetten met molens, terwijl er nog steeds veel armoede in Duitsland is dat ook genegeerd word, en dat begint in Nederland ook al steeds meer een punt te worden.
Bij de corona zetten ze alles in en bij het ander kijken ze naar de zijkant.
Ik hoop op een tijd dat de burger gaat inzien hoe de moderne propaganda zich verspreidt, en bereid is tot actie over te gaan, tot hier en niet verder.
@Theo. Ik had ook niet gedacht dat je iets tegen Duisters hebt. Wij wonen om precies te zijn 1.6 km van de Duits grens en ik heb ook veel klanten in Duitsland, naast NL en België en kom er dus ook niet alleen voor de boodschappen. Ben geboren en getogen in Duitsland, maar voel me eigenlijk meer thuis in NL. Wat je schrijft over Merkel klopt helemaal en dat nemen veel Duisters haar ook kwalijk. Maar zoals vaak, politici proberen met deze uitspraken stemmen te winnen. Zal ook altijd zo blijven. Trouwens, de meeste windenergiebedrijven in D zijn al failliet. Waren in september voor twee weken in D voor vakantie en hebben oude vrienden en buren bezocht in het noorden van D en die bevestigden dat eigenlijk alle windenergiebedrijven in Bremen, Bremerhaven en ook Hamburg failliet zijn. Weet niet waar Deuitsland nu zijn molens vandaan wil halen?
Heeft Frau Angela Kasner eigenlijk ooit openlijk afstand genomen van de DDR, de SED en de FDJ? Heeft ze het communistische dictatoriale regime ooit veroordeeld? Heeft ze zich uitgesproken tegen Ulbricht (“Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten.”) of Honecker? Het is mij niet bekend.
@UH,
Dan kunnen we ons de hand geven, ook ik ga na circa 1.5 km de grens over.
We zijn eind September een kleine week er even tussenuit geweest, in de buurt van Lennestadt Sauerland.
In dat plaatsje waar wij waren, toch nog een redelijk groot hotel met alles er op en aan wat warm gestookt werd met heizôil.
Ik vroeg die eigenaar van dat hotel wat straks als dat niet meer te krijgen is, hij lachte en zei dan sluiten wij, onbetaalbaar, we hebben al veel geïnvesteerd in nieuwe ramen, en de hele buiten en gedeeltelijk de binnenkant opgeknapt, eens hoort het op, nu tijdens de corona draaien we op halve kracht, ook dat kost heel veel geld.
Bij ieder huis zag je wel een gastank naast het huis, in verschillende dorpen zelfs nog gedeeltelijk bovenleidingen.
Een laadpaal of EV heb ik nergens gezien.
Al met al denk ik dat ze nog heel lang fosielle brandstoffen gaan gebruiken, of ze ruïneren het hele land.
Volgens mij zijn die mensen daar ook helemaal niet mee bezig, zonnepanelen ook een zeldzaamheid daar in die streek merkte ik op.
Maar in de Eifel zie je eigenlijk het zelfde beeld in de kleine stadjes en dorpen.
Daar maken we in de zomer altijd verschillende toertjes, ook niet zo ver weg, rustig rijden 1.5 uur en we zijn er.
De uitlopers van het vulkanische gebied lopen dan ook ondergronds tot Limburg.
Was het niet Merkel die in 2014 tijdens een rede in de Bundestag zei ” Der Mensch steht im Mittelpunkt”? het leverde haar een groot applaus op.
Was het niet Honecker die in 1969 zei “Wahrlich: Der Mensch steht im Mittelpunkt unserer Aufmerksamkeit und unseres Handelns“? Het werd meteen opgenomen in artikel 2 van de DDR Verfassung.
@Theo. Nog en over de olie en het gas enz. in Duitsland. In heel veel landelijke gebieden heeft men gastanks in de tuin staan en e zijn nog heel veel huizen in Duitsland die op olie draaien. Zonnepanelen vindt jein het noorden bijna niet, windmolens op het land ook niet zo veel. In het midden van D, de lijn Dortmund, Kassel Berlijn zie je meer windmolens, vooral in bergen/heuvels. En voor zover ik weet ook in deelstaat Baden – Württemberg. Dit is trouwens ook het gedeelte van Duitsland waar al in de jaren 70 van de vorig eeuw duurzame huizen werden gebouwd. Maar de kwaliteit van Duitse huizen was sowieso al veel beter, veel degelijker. Dus ik denk dat de transitie zoals we die hier van plan zijn in D veel langer gaat duren en dat door de subsidie van gas er juist meer gaskachels gaan komen.
@UH,
Ik ben me al verschillende keren gaan oriënteren hier over de grens om een huis te kopen of te huren, mijn schoonbroer woont er al jaren en heeft geen spijt.
Zijn dochter heeft nu de Duitse status en wil nooit meer terug.
Het heeft vele voordelen als Nederlander naar Duitsland te gaan, en de huizenprijzen vind ik niet duur buiten de stad in vergelijking met hier in Nederland.
Mijn schoonbroer heeft een 3 familie huis gekocht en verhuurt de overige 2, ooit gekocht voor de prijs waar je nog geen 1 huis voor krijgt hier.
Hij woont aan de rand van Heinsberg, binnendoor ben je in een mum van tijd in de binnenstad.
Niets voor ons, wij wonen liever buiten op met een stuk grond rondom.
En dat is juist ook het mooie, je betaald voor de bouwgrond een x aantal meters rond om het huis, en daar buiten nog maar een paar tientjes de meter.
Geweldig vind ik ook de buiten isolatie, je weet wel dat gebobbeld wit, dat is nu van kunsstof en kun je gewoon met de hoge druk reinigen.
Mooie woningen allemaal moet ik zeggen.
En ja de bouw is over het algemeen veel beter dan hier, althans wat ik gezien heb.
Alleen valt me op dat ze de ramen over het algemeen klein houden aan de voorkant en de achterkant weer wat groter.
Maar molens staan er met de vleet, en sommige veel te dicht bij huizen als je mij vraagt.
Grappig vandaag in de telegraaf, klimaatrel bij de VN .
VN blunderen met rapport over rampen .
Nadat het ons miljarden heeft gekost komt er
Vroeg of laat een einde aan dit klimaat sprookje .
Wat een realisme toont deze man. Drie generaties is ongeveer 100 jaar en dat lijkt me te laag, gezien de al bewezen reserves, is dat zeker 200 jaar. Maar hoe dan ook tijd zat.
Ook prima dat hij de electrische auto noemt. Een onding en milieuvernietiger van jewelste. Maar dwazen zoals Wiebes in NL subsidiëren die ongein. Kernenergie is het enige bewezen alternatief. Mogelijk ook thorium en kernfusie.
Het wordt tijd dat al die paniekzaaiers geen podium krijgen, maar daar denken die corrupte MSM helaas anders over.
Trol – Linkjesman is van de Holocaust scheldkanonnade als / omdat hij geen valide argumenten meer heeft.
De typering (=diskwalificering) van doorwrochte wetenschap door sceptische wetenschappers ten aanzien van de alarmistische VN-IPCC-klimaattheorie worden direct via het frauduleuze argument van “consensus” tot ’klimaatontkenners’ geminimaliseerd – het simpele woord ’ontkenner’ betekent dat sceptici dezelfde behandeling zouden moeten krijgen als Holocaustontkenners.
De bittere haat die groene en linkse klimaatactivisten hebben tegen rationele kritiek op het Kyoto-akkoord, Parijs-akkoord, en op VN-IPCC, bewijst dat het klimaatalarmisme een sektarische religie is.
https://www.climategate.nl/2017/05/de-verkettering-van-klimaatsceptici/
@Scheffer 14 okt 2020 om 13:20 Mee eens, alleen biedt die man niets steeds een podium. Hij is in de grond namelijk bijzonder onbeschoft en ad hominem.
Wederom een bijdrage van mij die enigszins of-topic is. Of misschien ook wel niet. Gaat in ieder geval over zwaar overdrijven.
https://www.youtube.com/watch?v=8Xuai6MuZS4&feature=youtu.be
@Prometheus. Ja, heel interessant! Had al gezien en mji verbaast het meest dat dit komt van de ARD. Juist die zender die het hardst heeft geschreeuwd en paniek gezaaid heeft. Is wel een beetje off-topic, maar uiteindelijk hangt dit toch alles samen. Je ziet hier dezelfde reactie van overheidsinstanties en MSM als bij het klimaat. Hoop dat er in NL ook eindelijk wat inzicht komt! Hadden vandaag een buurman op de koffie en ik had moeite mijn mond te houden. Ja, we moeten het advies van de overheid volgen. Is voor ons allemaal belangrijk anders raakt het virus iedereen en de ziekenhuizen lopen nu al vol. Ik zei alleen: Ik denk dat we eigenlijk allemaal al virusdrager zijn en dat dit volgens mij tot de groepsimmuniteit behoort. Zijn antwoord: Ik hoop het niet!
Dit is toch wel hoopvol.
Of onze MSM wakker wil of mag worden is nog even afwachten.
Daar is het off topic topic speciaal voor aangemaakt
https://www.climategate.nl/off-topic-linkdump/
John 14 okt 2020 om 11:48
Dat zal Merkel niet meer doen of anders geeft ze het advies om naar de kerk te gaan om te bidden. Dit advies gaf ze enige jaren terug aan een mevrouw die zich bezorgd uitsprak over het geweld uitgeoefend door de door Merkel zo graag geziene niet Europese gasten. Tegenwoordig zijn gasten voor praatprogramma’s in Duitsland geselekteerde gasten die pro organisatie zijn. Kijk maar eens naar open avonden van de AfD wat voor “publiek” zich daar laat zien. Schreeuwers van Antifa die geen middel schuwen om een discussieavond ,en andere zaken, waar mensen vragen en antwoorden krijgen op voor hun belangrijke onderwerpen, te moeten verstoren zonder ook maar zelf enig perspectief te bieden als schreeuwen en geweld plegen.
Mocht de gewone burger zo reageren, dan zat men allang achter slot en grendel.
Betreffende het artikel hierboven, zeer de moeite waard om er eens echt diep in te duiken en te gaan lezen hoe het werkelijk is gesteld met die zogenaamde Klimaatcrisis, die in werkelijkheid paniekzaaien en misleiding van de burgers is zodat het grote geldgraaien door kan gaan waar u en ik het nakijken hebben.
Als je via de rechtspraak je gelijk niet bevestigd krijgt, welke wegen blijven er nog over?
Denk daar maar eens over na.
Wat ik nog altijd niet snap hoe het mogelijk is dat die klimaat activisten het voormekaar krijgen om de rechters altijd achter hun te krijgen, terwijl er volgens mij nooit (door die rechters ) om enige bewijslevering gevraagd wordt.
bv. in het geval vd stikstof onzin (om de een of andere reden speelt dit alleen in NL een grote rol….) hebben we Remkes met zijn report. Niemand heeft hem ooit uitgedaagd om te laten zien hoe het verloop vd stikstof oxide concentratie dan in het verleden was. Het is namelijk zo dat bij een zon van uitermate lage magnetisch sterkte zoals recent er meer vd meest energieke deeltjes kunnen ontsnappen. De atmosfeer beschermt ons tegen deze erg gevaarlijk deeltjes door de productie van O3 en NxOx en NxHx en HxOx. Daardoor komt er dus meer NxOx en NxHx in de bovenste luchtlagen. Dat dit zo kun je zien aan het verloop vd ozoon concentratie over tijd. (andere data hebben we waarschijnlijk niet). Van 1995 gaat de ozoon gestadig omhoog.
In het zgn ozoon gat word er meer HxOx geproduceerd. Dat alarmisme over het ozoon gat was dus ook al een misser….
Tip: kijk naar het spectraal van ozoon en vergelijk die met het spectraal van peroxide.
Praat van radikalen…..
ik praat hier van heel kleine deeltjes.
De echte slimme lieden hier, zouden mij er op kunnen wijzen dat NxHx nooit in de bovenste luchtlagen is gemeten. Daar is geen report over. De anderen componenten die ik genoemd heb, zijn inderdaad wel gemeten. Ook dat er meer peroxide gevormd wordt in het zgn. ozoongat is gemeten. Daar heb ik ook wel een report over gezien en dat kan ik wel weer opzoeken.
Maar het is dus zo dat water in de bovenste luchtlagen als zulks niet bestaat. Door het vacuum wordt het uit elkaar getrokken en ontstaan er radikalen. Vandaar dus dat er met die energieke deeltjes (van bijzondere lage golflengte) peroxiden kunnen ontstaan.
Maar als er dus aparte radikalen H en OH daarboven ons bestaan, dan is het toch wel heel erg logisch om te denken dat NxHx ook gevormd kan worden oiv van genoemde straling.
Niet zo?
Nou weet je dus nou al meer als wat Remkes ooit in zal leven zal weten.
Thanks to Climategate.
ooit in zal leven zal weten.
sorry: tikfout
moet zijn
ooit in zijn leven zal weten.
Henk,
zelfs als het warmer is als vroeger, hoe weet jij dat het niet-natuurlijk is?
https://wattsupwiththat.com/2019/02/07/study-shows-that-vikings-enjoyed-a-warmer-greenland/
@ Pool. je commentaren zijn zeer interessant, ‘Ben ook zeer geïnteresseerd in zowel het energie- en klimaatbeleid in Zuid-Afrika’. Ik denk dat je zeer geschikt bent om als auteur ook een kritisch hoofdartikel te schrijven over je bevindingen en stellingen.
Henk lees dit artikel eens: https://mobilisation.nl/index.php?id=61. Op die site staat nog meer over het probleem stikstof.
Ik denk dat er geen CO2 probleem is, maar wel dat Vollenbroek met zijn stikstof gelijk heeft. Maar het probleem CO2 is wel een zeer grote bedreiging voor de welvaart in Europa en daarmee is de Stikstof problematiek peanuts.
Toch wel vreemd.
Ik ben niet bang voor andere culturen, zeespiegelstijging, stikstof en Corona. Ook niet voor Poetin, Erdogan, Trump, Netanyahu en de Brexit.
Toch noemen de politiek correct denkende mensen, die volgens mij overal een tyfuszooi van maken, mij een complotdenker.
Denk er precies zo over. Toch ben ik wel beducht op bepaalde zaken.
De griezelige machten die 9/11 veroorzaakten en er mee weg komen, bijvoorbeeld.
De krachten die Europa doen overspoelen met ons vijandig gezinde immigranten.
De schijnbare onstuitbaarheid van de transitie-waan die ons nu overkomt.
Etcetera.
Een grote Tyfuszooi maakt men er van ja. Wel iets om bang voor/beducht op te zijn lijkt me.
Gert,
Dat de Moslem godsdienst gedoogd wordt in NL snap ik ook niet. Daar worden nml. vrijdags in de moskee echt geen vrouwen toegelaten. Is dat niet per definitie in strijd met de NL grondwet?
Henk,
je had dat al eerder gezegd en toen schreef ik:
zelfs als het warmer is als vroeger, hoe weet jij dat het niet-natuurlijk is?
https://wattsupwiththat.com/2019/02/07/study-shows-that-vikings-enjoyed-a-warmer-greenland/
en daar heb ik geen antwoord op gekregen….
Henry, er staat nu een antwoord op jouw vraag, nl Henk dJ 14 okt 2020 om 21:54 :
https://www.climategate.nl/2020/10/duitse-professor-klimaatwetenschap-gepolitiseerd-zwaar-overdreven-vol-met-fantasie-sprookjes-akkoord-van-parijs-al-dood/comment-page-1/#comment-2331923
Scheffer
Wat betreft de electriciteits voorziening in ZA is het voorlopig hier nog steeds vd hand naar de mond, als je begrijpt wat ik daarmee bedoel.
Ik schreef onlangs de volgende aanbeveling
https://breadonthewater.co.za/2020/09/30/best-solution-for-the-creation-of-reserve-power-during-load-shedding-private-homes
Mijn molentje is op pad van China. Ik denk dat een combinatie van een paar zon panelen en wind molentje een redelijke oplossing kan zijn voor een paar uren zonder stroom van het net.
Onder deze omstandigheden begrijp je waarschijnlijk wel waarom de klimaat praatjes vd regering hier allemaal onzin zijn maar ze doen het wel omrede ze hopen op investeringen met gratis geld vd EU…
overigens heb ik nooit vd overheid hier een antwoord gekregen op mijn brief:
https://www.dropbox.com/s/tps2cd4kuds8o6g/SUBMISSION%20by%20Henry%20Pool.docx?dl=0
behalve een erkenning dat de brief is ontvangen
Die wet is er dacht ik wel al door gedrukt want we hebben hier wel al een ‘CO2″ belasting op brandstof.
Henk
maar je moet toch wel ergens een echt report hebben die bewijst dat CO2 voor opwarming zorgt?
Ik kon dat bewijs nml niet vinden. Het zijn allemaal correlaties.
Lees dit report
https://breadonthewater.co.za/2019/12/15/greta-thunberg-the-savior-of-the-world/
Henk dJ 14 okt 2020 om 21:43
Al Gore beweerde dat we in 2000 onder metershoog water zouden verdwijnen. Waar is dat water dan nu?
Waar zijn de bewijzen van opwarming door Co2 en de daarbij optredende rampen?
Co2 volgt de opwarming en niet andersom.
Indien men als wetenschapper heden de vraag voorgelegd krijgt, zal men uit lijfsbehoud nog steeds beweren dat het zo is. Iets ontkennen levert meestal een stil ontslag op, ontnemen subsidiegelden of volledige verkettering door “collega” wetenschappers.
Maar indien men niet openstaan wil/kan voor andere meningen, dan is het einde zoek en mag men een monoloog met zichzelf beginnen.
Max X,
Wat is je bron voor die uitspraak van Al Gore?
In het verleden volgde CO2 meestal de temperatuur, maar omgekeerd kan ook: meer CO2 veroorzaakt opwarming.
Het bewijs voor CO2 als oorzaak van de opwarming vind je in de IPCC-rapporten, in het hoofdstuk over de wetenschappelijke achtergrond.
En wat betreft de ‘daarbij optredende rampen’ kun je denken aan de hittegolf in Japan in 2019, en de extreme bosbranden in Australië en Californië van de laatste paar jaar.
De hoeveelheid extreem weer neemt toe:
https://e360.yale.edu/digest/extreme-weather-events-have-increased-significantly-in-the-last-20-years
Dat Al Gore wel liet zien in een animatie hoe half Nederland zou onderlopen met een zeespiegelstijging van zes meter, maar achterhield op welke termijn dat zou gebeuren is een duidelijk geval van scare tactics.
https://klimaathype.wordpress.com/2008/10/13/al-gore-zes-meter/
van_Gelder 14 okt 2020 om 23:48
An Inconvenient Truth is de gefilmde presentatie waarmee Al Gore de wereld rondtrok om zijn ongerustheid te ventileren over klimaatverandering en het bagatelliseren van de risico’s door politici. Hij gebruikt daarvoor indringende beelden van gevolgen van orkanen, gletsjers die in zee storten en effecten van verdroging en verwoestijning. Met een kaart laat hij zien dat ongeveer de helft van Nederland onder water zou verdwijnen als gevolg van de opwarming van de Aarde.
Het laten zien van een gebeurtenis is hetzelfde als zeggen dat dit gaat gebeuren. En jammer voor mij middels een tikfout moest 2000 2006 zijn.
Betreft de IPCC rapporten, daar staan wel meer dingen in die niet helemaal met de waarheid overeen komen.
Lokale gebeurtenissen zijn geen graadmeter voor wereldwijde catastrofes zoals deze door voorstanders van de Klimaatcrisis graag worden opgevoerd.
Dat Co2 opwarming kan veroorzaken zou goed mogelijk zijn, maar hoeveel daarvan is dan mens gerelateerde Co2 en wat is vanuit natuurlijke bronnen?
Wat gaat meer kosten opleveren, acceptatie en aanpassen aan de veranderingen of idiote Klimaatmaatregelen die o,ooooo7 aan opwarming tegengaan. Kan mij een nulletje vergist hebben maar in elk geval niet voelbaar of meetbaar met een gewone thermometer. Het is maar hoe bang je je laat maken welke kant je dan kiezen gaat.
Volgens Vahrenholt zijn ze bij Porsche knettergek
Porsche over tien jaar vrijwel geheel elektrisch merk
https://www.nu.nl/auto/6084121/porsche-over-tien-jaar-vrijwel-geheel-elektrisch-merk.html
Deloitte:
ht tps://www2.deloitte.com/uk/en/insights/focus/future-of-mobility/electric-vehicle-trends-2030.html
Our global EV forecast is for a compound annual growth rate of 29 per cent achieved over the next ten years: Total EV sales growing from 2.5 million in 2020 to 11.2 million in 2025, then reaching 31.1 million by 2030.
Toch benieuwd welke deskundigen Vahrenholt gesproken heeft, ik vermoed Hans-Werner Sinn.
ht tps://innovationorigins.com/nl/experts-maken-gehakt-van-studie-naar-elektrische-auto-van-duitse-topeconoom/
Marc
Ik heb geen idee hoe de grid het gaat houden als iedereen electrisch gaat rijden. Dan krijgen jullie in NL en D ook rolling black outs zoals wij hier in ZA. Dat gebeurde onlangs trouwens ook in California.
Ik weet ook niet hoe je op vakantie wilt gaan met zo’n auto, of als je ver moet rijden,
naar Spanje of Griekenland. Het duurt nogal lang om op te laden?
Knelpunt zit met name op wijkniveau. Alle netbeheerders hebben miljarden begroot voor netverzwaring t.b.v. EV’s en warmtepompen. Aangezien netverzwaringen traag gaan en de ontwikkeling van de EV’s in de versnelling zit, zal dat ongetwijfeld voor lokale problemen leiden die op te lossen zijn maar tijd kosten. Daarom ben ik ook tegen subsidiëring van EV’s omdat de verkopen al hard genoeg groeien. Netverzwaring is overigens sowieso nodig wil men wijken van het gas halen en o warmtepompen zetten dus dat kan mooi gecombineerd worden. Voor al die consumenten die zonnepanelen op het dak gooien is die netverzwaring overigens ook nodig.
Wat opladen betreft, meeste zal thuis of op werk gebeuren waardoor tijd niet een factor is. Voor die paar lange ritten per jaar duurt het wat langer. Aangezien snelladers tegenwoordig op 250-350 kW zitten kan je als je tot 80% laadt bij 200Wh/km toch 1250-1750km/uur bijladen. Een pause van een kwartiertje na een lange rit is genoeg om 313-438 km bijladen. Lijkt mij niet onoverkomelijk.
Daarnaast neemt natuurlijk de energiedichtheid toe en zit de Tesla model S tegenwoordig op 640km bereik en de model S Plaid die volgend jaar uitkomt zelfs op 832km bereik. De Lucid Air Dream Edition gaat ook iets van 827km bereik krijgen. Zijn wel knetterdure auto’s maar het is 2020 en in 2030 zal alles goedkoper zijn omdat batterijen goedkoper en lichter worden, auto’s verder doorontwikkeld worden (Zie Tesla Model Y + aluminum casting en battery pack met de nieuwe 4680 batterij die bijdraagt aan de structurele integriteit van de auto. Die gaan in 2021 in Berlijn gemaakt worden. Model Y wordt dan een stuk lichter of het bereik gaat omhoog.
Naar Spanje of Griekenland rijdt bijna niemand meer aangezien het vliegtuig veel sneller en goedkoper is. Niet zo goed voor het klimaat maar wel de praktijk.
M.a.w., i.p.v. naar het verleden te kijken moet je bij EV’s kijken wat in de pijplijn zit omdat de ontwikkelingen heel snel gaan en de verkopen jaarlijks toenemen. De argumenten dat EV’s onbetaalbaar zijn, veel te zwaar, weinig range hebben en het een eeuwigheid duurt om op te laden nemen heel snel in kracht af. Zelfs het milieu argument inzake mijnbouw van Lithium en Nikkel geldt steeds minder gezien de initiatieven om die processen ook milieuvriendelijk te maken. Het Kobalt kinderarbeid argument gaat ook vervallen want de toekomstige batterijen hebben geen kobalt meer (de Tesla 4680, de Lithium Iron Phosphate batterijen van CATL). Neemt niet weg dat we deze argumenten nog heel vaak gaan horen van de conservatieve mensen die zweren bij de fossiele auto.
Marc
Het laatste wat ik gelezen heb is dat de accu’s 30% lichter gaan worden terwijl de capaciteit ook nog een tikkeltje beter word, het stapelen van de accu’s word ook anders gedaan, dit had schijnbaar ook een beter koelend effect.
Maar Shell is begonnen met de uitrol van waterstof tankstations, de prijs zou gelijk aan benzine blijven.
Vele automerken produceren ook auto’s op waterstof, waarvan Hyundai een grote is inclusief vrachtwagens.
Zo Toyota investeert er ook steeds meer in.
Volgens Shell kunnen makkelijk 2 systemen naast elkaar blijven bestaan.
Door deze 2 systemen te mixen word ook het netwerk beter ontlast, en kan zwaar transport prima met waterstof uit de voeten, dat heeft Hyundai schijnbaar al bewezen zo heb ik gelezen.
Dus uiteindelijk denk ik dat er straks voor ieder wat wils van het hernieuwbare vervoer te krijgen is.
Alleen ik wil zo lang mogelijk een brandstof auto rijder blijven. :-)
@Theo, ik zie het niet, die waterstof business case. Elektrisch rijden gaat gewoon ieder jaar in TCO per km omlaag en passeert de brandstofauto nu al, hoe moet een waterstofauto daar tegen concurreren, en is de waterstof wel groen? Een waterstofauto is ook niet goedkoop, brandstofcellen is allemaal hartstikke mooi maar moeten zich nog wel een beetje ontwikkelen willen ze onderhoudsvrij worden en goedkoper. Alleen al de brandstof als die waterstof met elektrolyse is opgewekt heeft een ketenefficiency van 33%, de EV > 80%. Ondertussen worden de accu’s goedkoper en lichter. Dus onder welke voorwaarden kan een waterstofauto goedkoper zijn of anders gevraagd, hoeveel mensen zijn bereid om meer te betalen om om meer dan de EV ranges als hiervoor genoemd te behalen? Misschien mis ik iets dus vertel maar, wat mis ik?
Oh Theo, over die 30% lichter, meer dan dat, de Model Y wordt met de technieken. als aangekondigd op battery day, gebouwd. De nieuwe 4680 batterij heeft een 54% hogere energiedichtheid en is 56% goedkoper. Althans, dat doel streven ze na. Dat gaat echt impact hebben op de prijs van EV’s. In 2023 de $25.000 Tesla bijvoorbeeld.
@Marc,
Ja ik had ook gelezen over baterry day, niet dat ik van alles op de hoogte ben uiteraard.
Wel had ik inderdaad ook gelezen dat steeds minder metalen gebruik gaan worden.
54% hogere dichtheid is inderdaad heel erg veel, en 56% goedkoper is ook niet mis.
Als eenmaal echt een doorbraak komt kan het snel gaan op accu gebied.
Hoe de waterstof auto zich zal ontwikkelen weet ik ook niet, ik weet dat Shell er in gaat investeren volgens eigen zeggen.
Hoe groen die is stond er ook niet bij vermeld.
Ik weet wel dat Japan veel doet met groene waterstof en dat Australië er ook op grote schaal mee wil beginnen.
Volgens Shell was de oorzaak niet genoeg tankstation met waterstof, en dat stagneert de koop van waterstof auto’s.
Alle merken weet ik zo uit mijn hoofd niet meer, maar het waren er toch al een stelletje, en schijbaar was Hyundai, een van de grootste speler, zowel met brandstof electrisch en waterstof.
Deze technieken volg ik graag zo nu en dan wat zich weer voor doet op dit gebied.
Trouwens heb je al eens naar electrische hill climb racing gekeken?
Marc
Wat je mist, is dat de windstroom gratis is en de waterstof misschien ook wel. Ik heb namelijk begrepen dat je alleen maar een waterstoffabriek met subsidie hoeft te bouwen, dat de windturbines honderden jaren mee gaan en de opslag ook vrijwel niets kost.
Dus waar maak jij je druk over. Nu er nog genoeg lithium is loopt het met de EV’s met acculading wel los, maar 56 miljoen ton is heel veel, maar t.o.v. het aantal wereldbewoners ook weer héél weinig. Hoeveel kg lithium gaat er ook al weer in een autobatterij?
In Nederland is de autodichtheid ongeveer de helft van het aantal inwoners, 7.6 miljoen. Tel daarbij op 1 miljoen bedrijfswagens.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/autopark-groeit-sterker-dan-bevolking#:~:text=Ruim%207%2C6%20miljoen%20personenauto's,op%20basis%20van%20nieuwe%20cijfers.&text=Het%20aantal%20personenauto's%20van%20particulieren,procent)%20hoger%20dan%20begin%202019.
De rest van de wereld wil waarschijnlijk ook die kant op. 3,5 miljard auto’s wereldwijd. Dat is toch 56 miljard kg : 3,5 miljard?
Kunnen we dan nu vast de vervanging bestellen? En lithium wordt nog voor vele andere toepassingen gebruikt.
Water is er genoeg. En de elektriciteit wordt gratis. Bijna dan wel. Maar 1 cent per Kwh volgens Bas.
Vahrenholt stelt in het begin dat het 7000 jaar geleden 3 graden warmer was dan vandaag. Waar was dat dan? Europa was uit de ijstijd aan het komen door een langzame opwarming. Dus was het eerder kouder dan warmer.
Hopelijk krijg ik nog een antwoord, anders is Vahrenholt zijn verhaal begonnen met een onwaarheid. Het zou jammer zijn, het is een prima verhaal vooral over de vernietiging van onze economie.
Volgens de dataset van het 2 Degrees Institute was het 7.000 jaar geleden ongeveer 0,17 graad Celsius kouder dan augustus 2020, zie de button ‘last 800.000 years’:
https://www.temperaturerecord.org
PS. De dataset beschrijft ook dat het 183.000 jaar geleden ongeveer 1,83 graad Celsius warmer was dan augustus 2020.
Martijn van Mensvoort
Hier wordt door sommigen vaak geschermd met miljoenen jaren geleden. Is ook duidelijk waaróm het toen warmer was en hoe het zat met het CO2 gehalte?
Correctie:
Daar waar ik eerder over 183.000 jaar geleden sprak bedoelde ik 123.000 jaar geleden. CO2 zat toen op ongeveer hetzelfde niveau als aan het begin van de industriële revolutie, dus de relatief hoge temperatuur had indertijd niets met CO2 van doen… het zal vast iets met kosmische constellaties te maken hebben (kan wellicht gerelateerd zijn aan de Milankovitch cycli).
Theo42
je kunt op deze grafiek kijken, bij -5000 jaar
het gaat over de analysis van een ice core op Groenland.
https://fstwo-bb4c.kxcdn.com/wp-content/uploads/2009/12/histo3.png
dat was dus op een bepaalde plek in Groenland. Er ligt een piek bij -29 graden C.
Op dat punt was het dus inderdaad twee en halve graden warmer dan het beginpunt vd grafiek. (1950)
Henry Pool
Interessante grafiek, met over een periode van ongeveer 10.000 jaar fluctuaties van ca 3 gr C en zo te zien een zeer snelle klim uit het voorgaande glaciaal. Ik vraag me overigens regelmatig af hoe betrouwbaar die conclusies aan die ijskernen zijn. Ik schat zo in dat er in perioden wel eens de hele neerslag in een bepaald jaar of reeks van jaren weggesmolten kan zijn en er juist geen opbouw van het ijs, maar juist een afsmelt heeft plaatsgevonden. Ik denk dus dat je de interpretatie van de gegevens die je op deze manier vergaart, met de nodige omzichtigheid moet doen. Een vergelijk met pollen en sedimentatie elders op de aarde om tot een wereldtemperatuurvergelijk te komen, lijkt me nogal problematisch. Grosso modo kun je wel zeggen dat er fluctuaties zijn in het klimaat ter plaatse.
De kwestie blijft wel waar je goed vergelijkingsmateriaal vandaan haalt en hoe goed je dat vergelijkingsmateriaal kunt koppelen aan die ijskerngegevens. Het dubieuze boomringenonderzoek van Mann staat me nog goed bij.